În calitate de coordonator al grupului de lucru româno-german pentru promovarea învățământului profesional prin acordul dintre România și landul Baden-Württemberg, prof. Stelian Fedorca, inspector general adjunct al Inspectoratului Școlar al Municipiului București, evidențiază specificul pregătirii profesionale în sistem dual și etapele de parcurs pentru implementare:
Domnule profesor, cine inițiază o școală profesională în sistem dual? Agentul economic este cu inițiativa. Un agent economic care dorește să școlarizeze elevi în învățământ profesional dual, adică nivel de calificare 3 – școală profesională de minimum trei ani, se adresează inspectoratului școlar. Inspectoratul îl pune în legătură cu unitatea de învățământ care ar putea să pregătească elevii la disciplinele teoretice. Numai că un singur agent economic nu va avea această posibilitate, pentru că el poate să califice un număr mic de elevi, insuficient ca să formeze o clasă. Prin urmare, agenții economici interesați într-un domeniu de calificare se adună într-o asociație. Asociația solicită inspectoratului o clasă, două, trei – câte au nevoie agenții economici. Învățământ dual există în măsura în care vrea agentul economic.Deci inițiativa diferențiază sistemul dual de școala profesională clasică? Da. În sistemul dual, agentul economic solicită organizarea, selectează elevii, încheie contract individual cu fiecare elev. Contractul companie-elev e primul pas. Următorul e companie-școală. În învățământul profesional clasic, procesul e invers – elevii merg întâi la școală și școala îi duce la întreprindere. Cine poate fi elev la învățământ dual? Atunci cum rămâne cu organizarea care se discută, ca tot învățământul profesional să devină dual, ba să fie și o salvare pentru cei fără bacalaureat? |
„Kronstadt”, singura școală în sistem dual
Școala Profesională Germană „Kronstadt” din Brașov este deocamdată singura unitate cu personalitate juridică de învățământ dual, subliniază profesorul Fedorca: „Sunt 18 agenți economici într-o asociație. Au nevoie de mai mulți elevi decât sunt momentan înscriși. Sunt limitați de numărul claselor pentru elevi și al normelor pentru profesori alocate pe județ, școala fiind de stat. Agenții economici le asigură elevilor transport, masă, casă, pregătire profesională, activități extracurriculare, bursă suplimentară. Rata de angajare anul acesta, în 48 de ore de la absolvire, a fost de 100%”. Clase de învățământ dual sunt și la Satu Mare, Sibiu, Timișoara, Hunedoara, Tulcea. Interlocutorul accentuează: „funcționarea lor este bazată pe o anumită cultură organizațională a agenților economici, care văd în ceea ce fac o responsabilitate socială. Din 2012, în calitate de secretar de stat sau de consilier pe această problemă la trei miniștri ai educației, am participat la fiecare deschidere și închidere de an școlar, la înmânarea certificatelor de calificare. Peste 90% dintre absolvenți primesc două certificate – unul, conform legislației românești, celălalt, recunoscut de statul german, prin Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK Romania); sunt absolvenți care primesc o calificare în școli românești la nivel de Germania”.
Bosch, un centru multifuncțional ÎN Cluj
Recent, și la Jucu, în județul Cluj, a început construcția unei unități de învățământ dual – Centrul Multifuncțional Bosch, care va fi inaugurat în cursul anului viitor. Deja, subliniază Mihai Boldijar, director general al societății „Robert Bosch SRL” și reprezentantul grupului în România, „în acest an școlar, peste 80 de elevi sunt înscriși în programul de învățământ dual oferit de Bosch și se pregătesc pentru carierele lor ca tehnicieni în electromecanică și electronică în unitățile de producție Bosch de la Blaj și Cluj. Grupul Bosch în România este un partener de încredere al școlilor locale în cadrul proiectului de sistem educațional dual, începând cu anul 2013”. Proiectul educațional a început în 2014 cu șase elevi, iar în următorul an școlar s-a extins cu 24 de elevi. În pregătirea elevilor prin sistem dual, Bosch colaborează cu Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” și cu Liceul Teologic Reformat. Formarea profesională „le asigură elevilor o pregătire practică în cadrul unității de producție din domeniul soluțiilor de mobilitate, sub îndrumarea tutorilor, în atelierul mecanic de mentenanță, în laboratoarele de asigurare a calității produselor și pe liniile tehnologice automatizate. Elevii participanți în proiect au ocazia să acumuleze informații și experiență practică despre producția de serie în domeniul electronicii aplicate în industria automotive. Proiectul este coordonat de un specialist în inginerie industrială, sprijinit de trei instructori și de un mentor din Germania, pentru a facilita transferul de competențe în domeniu”. Agentul economic le asigură elevilor masa la cantina fabricii, echipament de lucru, scule, transport gratuit, bursă lunară, prioritate la angajare în companie.
Angajatori care se bat pe angajați Despre „companii cărora le pasă de oamenii cu care interacționează” vorbește și Alina Anghel, general manager al veritabilului barometru din piața recrutării și angajării care este Inspire Group. Ca specialist în HR, Bianca Luca remarcă existența unor companii care pur și simplu se bat pe angajați, atrăgând absolvenți, menținând salariați, adică dezvoltând conceptul de „brand de angajator”. Contează practicile aplicate, viteza de reacție în recrutare, organizarea pentru salariați a unor mentorate, activități pentru dezvoltarea competențelor tehnice etc., apreciază Alina Rădulescu, director de resurse umane al companiei Teamnet International, angajator în industria IT. Experiențe de succes în relația unor agenți economici de referință cu aspiranții la afirmare și cu cei care le devin angajați au fost reunite de Inspire în albumul de colecție „World Wide Brands & great|Co”, definit ca o sinteză de exemple despre ceea ce poate însemna „interdependența dintre departamentul de marketing și cel de HR din orice companie”. |