Pe data de 22 aprilie în acest an, Startup Grind Bucharest a organizat un eveniment inedit împreună organizația sa soră, StartupGrind Ōsaka, pentru a sărbători împlinirea a 100 de ani de relații diplomatice între Japonia și România. Tema principală a fost reprezentată de oportunitățile pe care Japonia le oferă startupurilor românești, ce experiențe au avut câțiva dintre cei care au reușit acolo și ce pași practici au urmat în afacerile lor pentru a intra pe piața celei de-a treia puteri economice mondiale.

Cu această ocazie deosebită, am avut plăcerea să-l avem drept invitat de onoare pe E.S. dl ambasador Hiroshi Ueda, care a ținut un discurs despre legăturile bilaterale dintre cele două țări, temelia lor fiind valori comune precum libertatea, democrația și desigur economia de piața liberă și echitabilă. Acesta a punctat, de asemenea, valoarea consolidării relațiilor economice prin promovarea schimburilor și a misiunilor economice. Pe acest front, totalul de importuri și exporturi între România și Japonia a depășit suma de 1 miliard de euro în anul 2019.

Pentru a explica în mod succint actualul context economic româno-nipon, facem referire la anul 2013, în care dl Titus Corlățean, ministrul afacerilor externe de la acea vreme, a semnat alături de dl Sadakazu Tanigaki, președintele Ligii Parlamentare de Prietenie dintre cele două țări, „Declarația comună privind Parteneriatul Reînnoit dintre România și Japonia”. Acest aspect împreună cu intrarea în vigoare a acordului bilateral de parteneriat economic dintre Uniunea Europeană și Japonia din februarie 2019 au îmbunătățit și dezvoltat legăturile dintre cele două țări. În România, de exemplu, există peste 100 de companii japoneze la momentul actual, firme ce au creat aproximativ 40.000 de locuri de muncă, conform website-ului Ambasadei Japoniei în România.

Întorcându-ne la întâlnirea Startup Grind, pe lângă E.S. dl Ambasador, i-am avut alături pe Daniel Dumitrescu (de la Startup Grind Bucharest), pe Meghan Bridges (co-director Startup Grind Ōsaka, care a ajutat la organizarea evenimentului), Horea Popescu (managing partner CMS), Alex Govoreanu (CEO-ul Questo), Joshua Flannery (consilier pe Global Venture Strategy în cadrul Rainmaking Innovation Japan) și pe Ionuț Stanimir (cofondator InnovX BCR). Fiecare dintre aceștia a împărtășit cu noi sfaturi utile și experiențe inedite din afacerile și parteneriatele realizate cu antreprenori, investitori și diverse companii din Țara Soarelui-Răsare.

Pornind de la Megan Bridges, aceasta a evidențiat misiunea Startup Grind de a pune educația pe primul plan, de a oferi oportunități startupurilor prin comunitatea lor, punând în legătură peste 2 milioane de antreprenori din toată lumea, din peste 600 de orașe și 125 de țări.

Continuând pe ideea de scalare a startupurilor la nivel internațional, Horea Popescu, partener global al comunității Startup Grind, a povestit despre importanța expansiunii pe piața din afară, de data aceasta către est. În activitatea pe care o desfășoară, el lucrează împreună cu startupuri care sunt deja în etapa de post seed (atunci când o companie are deja un produs pe piață, generează venituri, însă are nevoie de finanțări suplimentare) și le ajută să crească în țări precum UK, Franța sau Luxemburg.

Un punct relevant menționat de acesta este necesitatea unei legături între consilierii legali și antreprenori, deoarece, de multe ori, aceștia nu se gândesc de la început neapărat la aspectele legale ale unei firme. Ei au nevoie, explică Horea, de un sprijin în acest sens, care să îi ajute să își protejeze ideile, le arată cum să negocieze contracte pentru a nu ieși în dezavantaj și cum să navigheze în teritoriul financiar.

Mai departe, Joshua Flannery a povestit despre Rainmaking Innovation Japan, o firmă internațională, care, după cum inspiră numele, se axează pe inovare, având ca scop rezolvarea problemelor și a provocărilor presante din lumea care ne înconjoară. Rainmaking este, în acest sens, un pilon de rezistență prin care se realizează parteneriate între corporații de renume și startupuri la început de drum.

Unul dintre sfaturile la care ne îndeamnă Joshua este înțelegem oportunitățile pe care le oferă spațiul nipon, explicând de ce merită să investești efort și timp în a te extinde în această țară. În ianuarie 2019, spre exemplu, 191 miliarde de dolari au fost investiți în activități de tip M&A (mergers and acquisitions) din partea corporațiilor japoneze și se estimează că lucrurile vor continua să meargă din ce în ce mai bine în următorii 4-5 ani. În mod surprinzător, în vremea pandemiei cu care ne confruntăm, au apărut tot mai multe fonduri și noi inițiative care să fie centrate pe startupuri, acestea reprezentând „injecții de capital”, după cum le-a numit Joshua, în economia actuală, contribuind la succesul antreprenorilor de viitor.

Rainmaking Innovation Japan își dorește să pregătească aceste companii la început de drum, să le ofere o viziune de ansamblu asupra culturii japoneze pentru a înțelege cum să comunice cât mai eficient, pentru a dobândi credibilitate și a câștiga încredere într-o țară unde aceste aspecte contează semnificativ. Din spusele lui Joshua, acum este cel mai prielnic moment pentru un startup în Japonia, însă răbdarea este una dintre virtuțile care trebuie să rămână la bază, mai ales în competiția actuală.

Cu privire la acest punct, Ionuț Stanimir, cofondator al InnovX BCR, adaugă faptul că, pe lângă răbdare, trebuie să fim curajoși și să ne avântăm cu dreptul înainte pentru a dobândi o mai bună înțelegere a economiei. În acest sens, avem nevoie să abordăm probleme de reală importanță pentru viitor, precum sustenabilitatea, calitatea educației, soluțiile tehnologice și eficiența energetică.

România are parte un avantaj în acest context. Faptul că ne confruntăm cu situații complicate în țară ne obligă să dezvoltăm o gândire inventivă, gata să accepte provocările care apar la nivel global. Astfel, vedem cu pași repezi cum inovația apare și în orașe precum Iași, Cluj, Timișoara și Constanța. În acest context, InnovX BCR se bucură să scaleze companiile din zona de startup, aducând împreună oamenii potriviți, încurajând inovația și eforturile investite în mod înțelept și consecvent. La momentul actual, programul a avut peste 800 de aplicanți, dintre care a accelerat 84 de companii și peste 200 de participanți, iar comunitatea crește și se dezvoltă din ce în ce mai mult pe măsură ce trece timpul.

Încheind cu Alex Govoreanu, CEO al Questo, acesta a povestit despre situația de a avea o afacere centrată pe turism și pe experiența de a explora orașe în contextul pandemiei. Cu toate că această perioadă a prezentat probleme evidente din cauza restricțiilor, a și dat un imbold echipei Questo să își lărgească orizonturile și să pășească într-un teritoriu nou, mai exact, într-o cultură nouă, în Japonia. Aici a intervenit echipa Rainmaking, care au jucat rolul de „pod” de legătură între acest startup cu potențial și corporațiile japoneze.

Ceea ce învățăm de la cazul lui Alex este că e bine să ai un localnic intermediar care să te ajute în interacțiunile de business în alte țări și că trebuie să fii deschis la nou, chiar dacă poate părea copleșitor la început. Trebuie să ne permitem să facem greșeli pentru a putea avansa, pentru a învăța din experiență și pentru a ne adapta.

Evenimentul Startup Grind dintre București și Ōsaka s-a dovedit a fi unul plin de discuții productive pe tema adaptării, a creșterii pe piață și a consolidării relațiilor economice dintre România și Japonia. Menționăm că această întâlnire a fost găzduit de către Mindspace Business District cu ajutorul lui Mike Hapoianu, general manager atât la Mindspace România, cât și în Polonia. Cu privire la comunitatea care s-a format în Mindspace, aceasta reușește să aducă împreună investitori și antreprenori ambițioși într-un mediu dinamic, startupurile reprezentând 80% din entitățile sale membre. Ca de obicei, trimitem mulțumiri călduroase către Mindspace și sperăm la cât mai multe evenimente inedite pe viitor.

DISTRIBUIȚI