De la Coco, chanteuse de café la un brand de peste 7 miliarde dolari

Date:

“The most courageous act is still to think for yourself. Aloud”

S-a născut în Saumur într-o familie săracă, dintr-un tată vânzător ambulant de țesături și o spălătoreasă, într-o vreme în care femeile n-aveau de ales decât între a fi gospodine, vânzătoare sau lucrătoare în fabrică. Dar o femeie să devină antreprenoare? Care ar fi fost șansele? Și dacă acest context nu era de ajuns de dificil, după moartea mamei și cei șase ani petrecuți în orfelinatul unei biserici catolice, la 18 ani, Gabrielle a ajuns să cânte în cafenele, de unde a şi rămas cunoscută pentru totdeauna drept Coco. Nu vorbim de un personaj de roman, ci despre copilăria și adolescența lui Coco, Gabrielle Coco Chanel.

„One world was dying, another coming into existence. I was there an opportunity beckoned and I took it. I was the same age as the new century, so it turned me for its expression in clothing.”

Coco Chanel a fost nu doar o bună creatoare de modă. Influența ideilor sale a depășit cu mult aspectele legate de îmbrăcăminte, schimbând optica asupra rolului femeii în familie și societate. A produs o revoluție, pe care am putea-o asemăna cu fenomenul „flower power”, care de fapt nici nu ar fi putut fi posibil fără contribuția lui Coco Chanel.

Afacerea și-a început-o în 1910, cu un magazin de pălării. Banii i-a împrumutat de la concubinul ei, Boy Capel, un englez bogat și cunoscut jucător de pollo. Chanel frecventa des cercurile de femei aristocrate, care au fost atrase de atitudinea și stilul lui Coco, acestea devenind apoi principalele susținătoare ale afacerii viitoarei creatoare de modă. La începutul secolului 20, corsetul era un „must” la fel ca rochiile foarte lungi și pălăriile imense cu fructe, frunze și flori. Albeața tenului era un semn de noblețe și un atribut al frumuseții feminine, iar pielea bronzată, un semn al sărăciei și al vulgarității.

Coco Chanel a fost cea care a revoluționat ierarhia valorilor în decurs de nici 60 de ani, devenind în același timp una dintre cele mai bogate și mai de succes femei de afaceri din secolul trecut. Până la Coco, moda impunea o multitudine de limitări femeilor. Acestea nu puteau conduce sau călări sau merge într-un ritm normal, având nevoie totdeauna de bărbați pentru cele mai mărunte lucruri. Iar faptul că trebuiau să se protejeze de razele soarelui însemna că erau forțate să se izoleze, majoritatea timpului, în propriile case.

Totodată, admiratorii lui Chanel de la începutul secolului 20 se gândeau la aceasta doar pentru faptul că „revoluționase” lumea modei, dar nu își dădeau seama de impactul ideilor ei în societate. Mărind aria modei care era disponibilă pentru femei, le-a dat acestora mai multe oportunități. De exemplu, atunci când au fost introduși pantalonii pentru femei, acestea puteau să călărească la fel ca bărbații, sau să conducă un automobil. Coco Chanel a devenit un model de urmat și nu îi era teamă să facă acel salt îndrăzneț ce se diferenția de norme. „Dacă mi-am tăiat părul, și altele au făcut-o. Dacă mi-am scurtat rochiile, la fel au făcut și celelalte”.

Coco Chanel a identificat nevoile femeilor din acea perioadă și a pus, în timp, pe picioare patru afaceri: o casă de modă, un business cu textile, un laborator de parfumuri și un atelier de bijuterii. Cel mai profitabil produs al său este celebrul și încă actualul parfum Chanel No. 5, în paralel cu jacheta lansată de Chanel care a devenit un simbol al casei sale de modă, urmată apoi de „micuța rochie neagră” (astăzi aproape indispensabilă din garderoba unei femei).

Chanel ajunge designer pentru starurile de la Hollywood în 1931, iar în schimbul a nu mai puțin de un milion de dolari din acea perioadă realizează vestimentații pentru actrițe faimoase precum Katherine Hepburn, Grace Kelly, Elizabeth Taylor sau Gloria Swanson.

După moartea lui Coco Chanel, inspirația și ideile ei s-au păstrat în rândul femeilor de pretutindeni, în lupta acestora pentru un spectru mai larg de drepturi. Este singura creatoare de modă care a pătruns în topul revistei Time al celor mai influente personalități ale secolului.

Anul trecut, brandul Chanel era evaluat în Top Forbes la 7,2 miliarde dolari.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Mihai Daraban: Consiliul de afaceri România – EAU își va începe activitatea în scurt timp 

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României...

Politică şi politicianism în procesul integrării europene a României 

| de Prof. univ. dr. Vasile Pușcaș, membru corespondent al Academiei Române 

DIGI se pregătește pentru lansarea serviciilor în Belgia

DIGI a făcut încă un pas în procesul de...

Finanțare, sustenabilitate, tehnologie: comandamentele FoodIntelForum AQUA Carpatica pentru tot anul

Timpul trece iar ecourile puternice ale FoodIntelForum AQUA Carpatica, ediția...