O CERCETARE ȘTIINȚIFICĂ APROFUNDATĂ, FURNIZOARE DE SOLUȚII PENTRU IEȘIREA DIN CRIZĂ

Date:

Recent publicata carte „Starea de sănătate a managementului din România în 2020” la Editura Prouniversitaria este realizată sub auspiciile Societății Academice de Management din România, SAMRO, care are ca membri peste 260 de profesori și conferențiari universitari specializați în domeniul managementului din 28 de universități și un grup de elită al managerilor de top din România.

Volumul, care cuprinde cel de-al doisprezecelea raport de cercetare științifică pentru anul 2020, realizează următoarele obiective principale:

Evaluarea nivelului de dezvoltare al teoriei și practicii manageriale din România la nivelul anului 2020, în sine și comparativ cu alte țări;

Identificarea principalelor puncte forte și slabe ale managementului practicat în România la nivelul celor patru paliere analizate – management național, managementul administrației publice și locale, managementul agenților economici și trainingul și consultanța manageriale – în contextul crizei generate de pandemia de Covid-19;

Evaluarea evoluției în dinamică a managementului din România în perioada 2009-2020;

Formularea de concluzii, priorități și modalități privind ieșirea din criza economică actuală și dezvoltarea managementului și economiei în următorii ani, în vederea relansării sustenabile a economiei în toate componentele sale majore și a modernizării societății, valorificând oportunitățile oferite de „smart economy” și digitalizare.

Sursele informaționale pe care se fundamentează cercetarea științifică concretizată în acest volum sunt deosebit de bogate și variate. Între acestea menționăm 940 chestionare completate de manageri-întreprinzători din IMM-uri, cadre didactice universitare, traineri și consultanți în management.

Din analiza conținutului cercetării încorporate în lucrare rezultă că ea prezintă mai multe dimensiuni:

Analitică în timp real, întrucât pe baza informației culese prin interviuri, chestionare, statistici etc. de natură managerială, economică și socială referitoare la anul 2020, se determină principalele puncte forte și puncte slabe ale managementului național, al administrației publice, companiilor, trainingului și consultanței manageriale, se identifică cauzele majore care le generează și se stabilesc principalele corelații între elementele analizate.

Sistemică, deoarece analizele și proiecțiile managerial-economice au în vedere principalele variabile implicate în strânsa lor interdependență, situând pe primul plan performanțele și funcționalitatea fiecărui domeniu analizat și a României în ansamblu, având în vedere postura sa de stat membru al Uniunii Europene. Întreaga lucrare este concepută într-o viziune de dezvoltare strategică sustenabilă a României pe termen lung, ținând cont de manifestările crizei generate de coronavirus, de trecerea la economia bazată pe cunoștințe și de transformările digitale.

Dinamică, în dublu sens: compararea în permanență a rezultatelor analizelor pentru 2020 cu elementele similare din anul precedent; studierea aprofundată a elementelor manageriale și economice pe parcursul a 12 ani (2009-2020) într-un capitol special, ceea ce facilitează desprinderea de tendințe și formularea de previziuni.

Comparativ-internațională, deoarece procesele și caracteristicile manageriale și economice ale României sunt examinate corelativ cu procesele și rezultatele similare atât din Uniunea Europeană în ansamblul său, cât și diferențiat cu cele din Europa Vestică și respectiv Europa Central-Estică. Această abordare permite o determinare nuanțată și realistă a similarităților și diferențelor dintre România și Uniunea Europeană ca o entitate și principalele sale componente. În plus pentru anumite aspecte esențiale pentru dezvoltarea României, cum ar fi inovarea, digitalizarea, „smart economy”, spiritul intreprenorial sau performanțele economice ș.a. se fac abordări comparative la nivel mondial.

Prospectiv-pragmatică, întrucât complexele și aprofundatele analize cuprinse în primele două capitole ale lucrării servesc drept fundament pentru a prefigura priorități, direcții și modalități de acțiune pentru următorii ani. Acestea sunt prezentate în capitolul al treilea, unde pe parcursul a 160 de pagini, sunt structurate pe termen lung și respectiv mediu și scurt, fiind focalizate pe managementul și economia națională, administrația publică, companii și respectiv trainingul și consultanța manageriale.

Apreciem că rezultatele cercetării publicate în acest volum sunt utile grupurilor țintă de organizații și specialiști avute în vedere: companiile din România, universități, institutele și centrele de cercetare, organismele care alcătuiesc administrația centrală și locală, organizațiile de training și consultanță, managerii și specialiștii în management.

În prezentul context este esențial ca multiplele analize, proiecții, direcții și modalități de dezvoltare manageriale, economice și sociale să fie utilizate în special de forțele politice care conduc România, pentru a accelera ieșirea din complexa criză actuală și a determina o relansare sustenabilă a economiei și societății din România.

Ovidiu Nicolescu
Ovidiu Nicolescu
Ovidiu Nicolescu este profesor universitar, doctor, Director al Centrului Național de Excelență pentru Studii de Management Comparat Internațional, Facultatea de Management , Academia de Studii Economice (ASE) din București, Președinte de onoare al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), vicepreședinte Uniunea Europeană a Artizanatului și a Întreprinderilor Mici și Mijlocii (UEAPME), Vicepreședinte Asociația Mondială a Întreprinderilor Mici și Mijlocii (WASME), Membru în Grupul de sprijin pentru IMM-uri privind FP7 – Comisia Europeană, membru în comitetul Fondului Social European.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

De ce nu va funcționa piața liberalizată de gaze și energie electrică în România.

Preţul corect al gazelor pe o piaţă liberalizată este...

Victorie a transportatorilor români la Curtea de Justiție a Uniunii Europene

Transportatorii români au avut câștig de cauză la Curtea...

Implicarea IMM-urilor în dialogul social

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din...

Misiune economică turcă în vizită la Camera de Comerț și Industrie București 

Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB)...