Consumul de combustibil în timpul condusului reprezintă cel mai mare impact asupra mediului pe durata ciclului de viață al unei anvelope. Prin alegerea unor anvelope cu rezistență redusă la rulare și verificarea regulată a presiunii lor, șoferul poate îmbunătăți eficiența energetică și contribui totodată la un condus ecologic. De asemenea, alți factori, cum ar fi materialele folosite și emisiile rezultate din fabricaţie, influenţează amprenta de carbon a anvelopelor.
„Există multe modalități concrete prin care șoferii pot avea un impact pozitiv asupra ecologiei legate de trafic. Peste 80% din amprenta de carbon a unei anvelope este creată în timpul utilizării acesteia. O alegere înțeleaptă a anvelopelor, o presiune corectă a acestora și un stil de condus prudent reduc semnificativ emisiile generate de şofer” , spune Teppo Huovila, Vicepreședinte pentru Calitate și Sustenabilitate la Nokian Tyres.
Dioxidul de carbon este cel mai important gaz cu efect de seră generat de trafic. Atunci când este utilizat un automobil cu ardere internă, acesta emite CO2 prin țevile de eșapament. În mod obișnuit, aproximativ o șesime din aceste emisii este rezultatul energiei consumate de rezistența la rulare a anvelopelor. În ceea ce privește vehiculele electrice, rezistența la rulare reprezintă chiar și un sfert din emisii.
De exemplu, dacă un vehicul cu ardere internă emite 120 g CO2 pe kilometru, rezistența la rulare a anvelopelor va reprezenta 20 g/km. Cu cât rezistența la rulare a anvelopelor este mai mică, cu atât este necesar mai puțin combustibil pentru a conduce. Pentru vehiculele electrice, o rezistență mai mică la rulare înseamnă o autonomie mai mare și un consum de energie electrică mai mic. Aşadar, o rezistență mai mică la rulare înseamnă emisii de CO2 mai mici și o amprentă de carbon mai mică.
Rezistența la rulare a anvelopelor poate varia foarte mult. Diferența este semnificativă pentru un proprietar de mașină – și nu doar din punct de vedere ecologic. Eticheta UE pentru anvelope raportează eficiența combustibilului, pe o scară de la A la E. De exemplu, o anvelopă din clasa B consumă cu aproximativ 0,1 litri combustibil mai puțin la suta de kilometri decât una din clasa C și cu 0,2 litri mai puțin decât una din clasa D.
Rezistența medie la rulare a anvelopelor Nokian Tyres a fost redusă cu 8,5%, comparativ cu anul 2013. Acest lucru este echivalent, anual, cu gazele de eșapament emise de 65.000 mașini.
Amprenta de carbon a fabricaţiei și materialele folosite contribuie, de asemenea, la caracterul ecologic al anvelopelor
Pe lângă rezistența la rulare, alți factori, cum ar fi materialele folosite și emisiile rezultate din fabricaţie, influenţează amprenta de carbon a anvelopelor.
„În comparație cu 2015, am redus deja emisiile de gaze cu efect de seră pe tona de producție cu 43% și suntem încântați să începem în curând construcția primei fabrici cu emisii zero de CO2 din industria de anvelope pentru a reduce și mai mult emisiile”, spune Huovila.
Anvelopele sunt fabricate din peste 100 materii prime diferite, iar acestea reprezintă un alt factor important în evaluarea caracterului lor ecologic. Multe materiale reciclate și regenerabile sunt considerate ca fiind deosebit de sustenabile. Sustenabilitatea și caracterul ecologic al materiilor prime sunt factori cheie în alegerea materialelor de către Nokian Tyres.
„Ne propunem să creștem ponderea materialelor reciclate sau regenerabile în anvelopele noastre la 50% până în 2030. Utilizarea de noi materiale necesită multe eforturi de dezvoltare a produselor și testare, deoarece noile materiale pot afecta diverse proprietăți ale anvelopelor. Caracteristicile de siguranță ale anvelopei nu trebuie, desigur, să fie alterate atunci când noile materiale ecologice sunt folosite în fabricaţie”, spune Huovila.
Presiunea corectă a anvelopelor optimizează consumul de energie și ajută la prevenirea deteriorării anvelopelor
Pe lângă rularea ușoară a anvelopelor, presiunea corectă a acestora este vitală pentru eficiența energetică. Dacă presiunea din anvelope este prea mică, crește atât consumul de combustibil, cât și riscul de deteriorare a lor. Astfel, verificarea regulată a presiunii în anvelope este o modalitate ușoară de a influența ecologia și siguranța condusului.
„Ca regulă empirică, presiunea din anvelope trebuie verificată o dată pe lună. Dacă încărcătura este mai grea decât de obicei, presiunea din anvelope trebuie să fie cu 0,2 bari mai mare decât în mod normal”, reamintește Huovila.