Redeschiderea Chinei are un impact pozitiv, dar gradual asupra consumului

Date:

 Procesul de redeschidere economică a Chinei a venit mai repede și mai devreme decât se aștepta. După ce a anunțat o relaxare treptată a politicii zero-Covid în noiembrie, Comisia Națională de Sănătate a decis în sfârșit să reducă nivelul de risc Covid-19 la sfârșitul lunii decembrie.

Costurile economice, sociale și fiscale ale politicii zero-Covid au dus la o incertitudine enormă asupra economiei, cu impact major asupra consumului și investițiilor. În același timp, rata de infecție legată de ridicarea restricțiilor a pus o presiune imensă asupra activității economice. Valul actual de infecții este de așteptat să atingă apogeul la mijlocul lunii ianuarie, în timp ce un al doilea val – determinat de răspândirea în zonele rurale – este estimat să atingă vârful la începutul lunii martie.

În acest context, Coface prognozează o normalizare treptată a activității economice în luna martie, cu o redresare fermă începând cu T2 2023.

 

Politica zero-Covid din ce în ce mai nesustenabilă

Măsurile de control Covid introduse în China au afectat cererea internă cu un impact negativ asupra cheltuielilor gospodăriilor. Testele obligatorii și temerile privind carantina au suprimat sever consumul. Vânzările cu amănuntul au rămas constante în primele 11 luni ale anului 2022, iar perspectivele pieței muncii s-au înrăutățit, rata șomajului atingând 5,7% în noiembrie.

Producția și logistica au fost, de asemenea, perturbate de măsurile de control Covid-19, creșterea producției industriale a încetinit semnificativ, până la 2,2% în noiembrie, termenele de livrare a furnizorilor prelungindu-se brusc.

China s-a confruntat, de asemenea, cu o slăbire a perspectivei externe. Exporturile au fost unul dintre factorii cheie în creșterea țării în timpul pandemiei și în 2022, dar acum se așteaptă ca cererea externă să fie mult mai slabă în 2023, odată cu încetinirea creșterii globale. Exporturile de bunuri în noiembrie au scăzut cu 8,7% față de anul precedent.

S-ar fi putut menține politica zero-Covid pe fondul congresului din octombrie 2022 susținut de Partidul Comunist Chinez. Dar măsurile stricte de control, carantinare și cerințele de testare în masă au ajuns să alimenteze tensiunile publice, care au contribuit la apariția demonstrațiilor în mai multe orașe spre sfârșitul anului 2022.

Redeschiderea economică, învăluită de incertitudine

Redeschiderea Chinei din punct de vedere economic este de așteptat să genereze efecte pozitive asupra consumului, dar impactul său va fi treptat și posibil limitat.

Răspândirea rapidă a infecțiilor și imunitatea de turmă ar trebui să contribuie la normalizarea economică în T2 2023. Deși rata de infecție reduce oferta de forță de muncă disponibilă – afectând astfel producția și activitatea logistică – ar trebui să vedem o normalizare în acest domeniu.

Cu toate acestea, deși se estimează o redresare a consumului în 2023, aceasta va fi graduală. Venitul disponibil își revine lent, economiile gospodăriilor rămân ridicate (40,3% din PIB în T3 2022), iar averea netă este în scădere. Mai mult decât atât, rata șomajului – care este încă ridicată – va continua să cântărească mult asupra consumului. Trebuie luat în considerare și nivelul datoriilor gospodăriilor: acesta s-a dublat față de acum un deceniu (62% din PIB în 2022 față de 30% în 2012), constrângând sfera de aplicare a consumului cu efect de levier.

Este posibil, însă, ca rata de consum să beneficieze de un stimulent fiscal. Factorii politici au subliniat „stabilitatea” în acest an și s-au angajat să acorde prioritate consumului intern și să crească veniturile personale. Măsurile de stimulare a consumatorului, cum ar fi tichetele, ar putea oferi un impuls mai puternic cheltuielilor gospodăriilor.

Nu în ultimul rând, investițiile vor continua să fie un obstacol al creșterii în acest an, în special în domeniul imobiliar. Deși se preconizează că sectorul imobiliar se va stabiliza treptat, având în vedere sprijinul politic din ce în ce mai mare, creșterea investițiilor în infrastructură ar putea fi mai slabă. Având în vedere perspectiva globală slăbită, este puțin probabil ca firmele orientate către export să investească în facilități.

 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

FoodIntelForum Aqua Carpatica, ediția a VII-A : Business pe măsură

FoodIntelForum AQUA Carpatica, ediția a VII-a, debutează la fel...

Business serios, intensitate maximă la FoodIntelForum AQUA Carpatica

Începem ziua a doua a conferinței FoodIntelForum AQUA Carpatica,...

Influencerii înlocuiesc familia și prietenii ca sursă de informare pentru investitori 

În fiecare zi, investitorii individuali caută informații despre diferitele...