Rezultatele studiului „Importanța mediului online pentru dezvoltarea companiilor din România”: 57% dintre firme au o strategie de marketing, dar doar 23% implementează cel puțin jumătate din planurile anuale

Date:

Agenția de marketing KLAIN anunță rezultatele studiului „Importanța mediului online pentru dezvoltarea companiilor din România”, desfășurat în colaborare cu Universitatea Babeș-Bolyai (UBB), Centrul de Cercetare în Comunicare și Inovare Socială (CoRe), BT Mic și susținut de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). 

Deși marketingul online este prezent în planurile de promovare ale firmelor din România, 57% dintre acestea având o strategie de marketing, afacerile întâmpină probleme în aplicarea sa. Astfel, doar 23% dintre ele reușesc să implementeze cel puțin jumătate din acțiunile anuale digitale.

Importanța mediului online pentru dezvoltarea companiilor din România

Conform Eurostat, doar 33% dintre companiile din România folosesc aceste metode de promovare, prin platformele digitale, comparativ cu o medie UE de 50%. Această rată scăzută de utilizare a platformelor digitale este confirmată de rezultatele studiului de față. Deși 68% dintre firmele respondente dețin un website, doar un sfert dintre acestea au o pagină de Facebook. Mai mult, doar 16% dețin o pagină de Instagram și 10% o pagină de LinkedIn. 

Studiul a avut loc în perioada august-decembrie 2023, la acesta participând 1.285 de antreprenori și manageri din toate județele României. În funcție de nivelul cifrei de afaceri, participanții au fost împărțiți astfel: 46% dintre aceștia se situează sub pragul anual de 300.000 lei, 23% între 300.000 lei și 1.000.000 lei, 13% între 1.000.001 și 3.000.000 lei, în timp ce restul, adică 18%, înregistrează o cifră de afaceri anuală ce depășește 3.000.000 lei.

Obiectivul studiului a fost identificarea percepției antreprenorilor despre mediul online și de a obține o imagine detaliată cu privire la impactul digitalului asupra activității companiilor din țara noastră. Astfel, s-a urmărit determinarea modului de utilizare a platformelor online în procesele de business și în  comunicarea cu clienții, precum și valoarea pe care o au acestea în dezvoltarea afacerilor. 

Rezultatele obținute pot fi folosite atât de către antreprenori în planificarea acțiunilor viitoare de marketing online, cât și de către specialiștii din acest domeniu pentru a înțelege nevoile și așteptările oamenilor de afaceri. Acestea intervin în contextul unei creșteri semnificative în ultimii ani a utilizării internetului și a platformelor digitale, dar și în urma unor rapoarte realizate la nivel european care arată că țara noastră se află pe ultimul loc în ceea ce privește utilizarea rețelelor sociale și a instrumentelor de marketing online în scopuri de business.

„Acest studiu a însemnat o muncă susținută de cei care s-au alăturat inițiativei noastre, dar și de comunitatea de afaceri din România, care ne-a ajutat să distribuim chestionarul în diferite sectoare de business. Rezultatele relevă percepția antreprenorilor din segmentul vizat despre mediul online și impactul pe care acesta îl aduce în cadrul companiilor lor. Astfel, am cules informații cheie despre modul în care sunt percepute canalele digitale de comunicare, dar și care sunt așteptările cu privire la acestea. Una dintre concluziile principale ale studiului este că antreprenorii au nevoie de suport din partea specialiștilor din domeniu pentru a beneficia de oportunitățile pe care le oferă online-ul”, spune Valentin Bolboacă, managerul agenției KLAIN.

Cu toate acestea, marketingul online rămâne o parte importantă a strategiei de business, aspect demonstrat și de investițiile pe care afacerile autohtone le realizează în acest domeniu. Un procent de aproape 40% dintre ele au ales să își crească bugetul de marketing în anul 2023, comparativ cu bugetul alocat în 2022. Această decizie este influențată și de impactul pe care online-ul îl are asupra cifrei de afaceri a companiilor, 38% dintre ele obținând cel puțin 16% din cifra lor de afaceri din acest mediu.

„Studiul a urmărit să combine două elemente esențiale privind rolului universității în comunitate: cercetarea academică și transferul de cunoștințe către studenți și mediul de afaceri. Studiul realizat în cadrul Centrului de Cercetare în Comunicare (CORE) surprinde teme și preocupări actuale din zona digitalizării și marketingului, teme de interes major atât pentru toți partenerii care au susținut acest demers de cercetare”, a declarat Prof. Univ. Ioan Hosu, Director de departament Comunicare, Relaţii Publice și Publicitate, cadru UBB.

Marketingul digital constituie astfel o parte importantă a activității firmelor din România, însă aplicarea acestuia se arată în unele cazuri dificilă. Companiile respondente vor putea să utilizeze toate rezultatele studiului în direcționarea acțiunilor online. Ele vor obține o imagine amplă asupra celor mai eficiente modalități de utilizare a instrumentelor disponibile în acest domeniu și a contextului concurențial din cadrul său.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...