Transelectrica a inaugurat cea mai complexă linie electrică aeriană construită în ultimii  30 de ani în Rețeaua Electrică de Transport din România: LEA 400 kV Porțile de Fier – (Anina) – Reșița 

Date:

În prezența oficialităților guvernamentale și locale, Compania  Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica SA a inaugurat aseară,  printr-o ceremonie organizată în Stația Electrică de Transformare Porțile de Fier, Linia  Electrică Aeriană 400 kV Porțile de Fier – (Anina) – Reșița. Proiectul de investiții a avut  o valoare totală de 150 de milioane de lei, din fonduri proprii, lucrările fiind executate de  Asocierea ELECTROMONTAJ S.A. BUCURESTI – ROMELECTRO S.A, cu  subcontractanți: EMFOR MONTAJ SA, SC ELECTROMONTAJ SA Sibiu și SC  ELECTROMONTAJ SA Cluj, cu aportul consultantului GOPA – International Energy  Consultants GmbH ROENG T.E.C. Proiectarea liniei a fost realizată de către Institutul de  Studii și Proiectări Energetice București. 

Alături de membrii Consiliului de Supraveghere Mihai Păun și Rareș Rusu și de Directoratul  Companiei, Ștefăniță Munteanu – președinte, Florin Tătaru, Bogdan Toncescu și Cătălin  Nadolu, la ceremonia de inaugurare au luat parte Secretarul General al Guvernului, Mircea  Abrudean, Secretarul General Adjunct al Guvernului, Lucian Rusu, prefectul județului Caraș  Severin, Ioan Dragomir, și prefectul județului Mehedinți, Constantin-Alin Iusuf.  

Mircea Abrudean, Secretar General al Guvernului: Construirea acestei linii electrice  aeriene reprezintă un moment istoric pentru România în ceea ce înseamnă dezvoltarea  infrastructurii energetice. Vorbim despre 117 kilometri de infrastructura energetică nouă și  parțial reabilitată. Acest proiect nu reprezintă doar o realizare tehnică remarcabilă, ci și o  dovadă fermă că angajamentul nostru față de inovație și față de sustenabilitate este unul  permanent. Realizarea celui mai complex proiect din ultimii 30 de ani pe partea de  infrastructură energetică reprezintă pentru România un simbol al perseverenței în fața  provocărilor tehnice și un exemplu al colaborării strânse dintre sectorul public și cel privat. În  spatele acestei realizări importante stau ore nesfârșite de muncă, cercetare și inovare. Este  rezultatul unei echipe dedicate de ingineri și specialiști care și-au pus expertiza pentru a aduce  la viață acest proiect. Este un pas important în direcția unui viitor durabil și va spori capacitatea  de racordare la rețea pentru noii consumatori de energie electrică, care doresc să își dezvolte  activitățile în această zonă.” 

Ștefăniță Munteanu, Președinte Directorat: Investiția pe care o inaugurăm astăzi este doar  una dintre cele care urmează să fie finalizate în următorii ani pentru consolidarea securității  energetice în zona de vest a țării și aici vorbim de întreg Axul Banat, de la Reșița, Timișoara  până la Săcălaz și Arad, care va închide astfel magistrala de 400 kV în vestul țării. Beneficiile acestor investiții sunt uriașe atât pentru securitatea energetică a României, cât și pentru  dezvoltarea economică a zonei, a comunităților locale. Angajamentul Transelectrica pentru  investiții rămâne ferm și în sensul misiunii pe care o avem de îndeplinit, aceea de a garanta  siguranța în funcționare a Sistemului Electroenergetic Național. La această dată, planul de  dezvoltare a rețelei aprobat pentru perioada 2022-2031 are o valoare de 1,4 miliarde de euro,  din care aproximativ jumătate de miliard de euro sunt finanțări din fonduri europene: Fondul  pentru Modernizare și REPowerEU”.  

Linia Electrică Aeriană 400 kV Porțile de Fier – (Anina) – Reșița este un proiect esențial pentru  închiderea inelului de 400 kV al României în zona de vest fiind unul dintre cele mai complexe, din punct de vedere tehnic, și dificile proiecte realizate în infrastructura energetică din  România, în ultimii 30 ani. Traseul acesteia traversează în cea mai mare parte zonă muntoasă,  cu teren accidentat și greu accesibil. Complexitatea tehnică și provocările pe care echipele de  proiect, atât ale constructorilor, cât și ale Transelectrica le-au întâmpinat în procesul de  execuție a lucrărilor reflectă efortul extraordinar al specialiștilor care au contribuit la finalizarea  acestei linii.  

LEA 400 kV Porțile de Fier – (Anina) – Reșița va fi operaționalizată din punct de vedere  comercial odată cu finalizarea lucrărilor de construire a stației 400 kV Reșița, estimată în  semestrul al doilea al acestui an. Totodată, noua stație de 400 kV Reșița va permite și  operaționalizarea Liniei Electrice Aeriene 400 kV de interconexiune Reșița – Pancevo,  finalizată în 2018.  

Ținând cont de faptul că zona de Vest a Sistemului Electroenergetic Național se confruntă cu un  deficit atât în producția, cât și în consumul de energie, realizarea acestei investiții va aduce o  contribuție semnificativă la creșterea performanțelor rețelei și a calității serviciului de transport al  energiei electrice, securizând alimentarea unui consum de peste 1000 MW. Odată cu  operaționalizarea comercială a LEA 400 kV Porțile de Fier – (Anina) – Reșița va spori  considerabil capacitatea de racordare la rețea, atât pentru noii consumatori de energie electrică,  care doresc să-și dezvolte activitățile în această zonă, cât și pentru integrarea unor noi surse de  producție a energiei, în special a celor regenerabile, creând astfel premisele unei dezvoltări  economice durabile pentru zona de vest a țării.  

Corelată cu realizarea noii stații de 400 kV Reșița, LEA 400 kV Porțile de Fier – (Anina) – Reșița va contribui la consolidarea sectorului energetic în regiunea Banat și va facilita creșterea  capacității de interconexiune cu rețeaua ENTSO-E cu 600 de MW, în beneficiul utilizatorilor  racordați la rețea.  

Noua Linie Electrică Aeriană 400 kV Porțile de Fier – (Anina) – Reșița are o lungime totală de  117 kilometri ce străbate teritoriul a 13 unități administrativ-teritoriale din două județe  (Mehedinți și Caraș-Severin) și este alcătuită din două tronsoane: o construcție nouă cu 259  de stâlpi (tronsonul Porțile de Fier – Anina) cu o lungime de 81 de kilometri (19,5 kilometri pe  teritoriul județului Mehedinți și 61,5 kilometri pe teritoriul județului Caraș-Severin), și  modernizarea unei linii existente de 120 de stâlpi (tronsonul Anina – Reșița), cu o lungime de  36 de kilometri, în totalitate pe teritoriul județului Caraș-Severin.

Pentru construirea acestei linii s-au folosit cantități impresionante de materiale: la realizarea  fundațiilor a fost nevoie de 3732 de metri cubi de beton și 267 de tone de armătură, iar stâlpii  de tip RODELTA cântăresc peste 3500 de tone de oțel. A fost montată o lungime totală de  conductor cu capacitate mărită (pe tronsonul Anina-Reșița) de 225,8 kilometri, iar pentru  tronsonul de linie nouă, lungimea totală a conductorului montat a ajuns la 748 de kilometri.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...