Analiză REI: Peste 2,5 mld. euro au la dispoziție companiile pentru investiții în energie verde, retehnologizare, producție, digitalizare sau reciclare în următoarele luni

0

Peste 2,5 mld. euro au la dispoziție companiile pentru investiții în energie verde, retehnologizare, producție, digitalizare sau reciclare în următoarele luni. Se pot primi între 20.000 și până la 45 mil. euro.

„Este un tren care nu trebuie ratat”

  • Nu mai puțin de 6 mari scheme de finanțare au pregătit autoritățile pentru companii în următoarele luni;
  • Peste 1,5 mld . euro sunt fonduri destinate exclusiv proiectelor de energie verde;
  • Finanțarea nerambursabilă pe anumite măsuri urcă până la 100% din valoarea cheltuielilor eligibile.

Companiile au la dispoziție peste 2,5 miliarde de euro în următoarele luni pentru investiții în producția de energie verde sau creșterea eficienței energetice, în digitalizarea activității IMM, reciclare, producție sau în retehnologizarea IMM, în cea mai aglomerată perioadă în finanțări nerambursabile pe care a traversat-o țara noastră, de la aderarea la UE, în 2007.

Potrivit unei analize REI, grup de companii specializate în atragerea de finanțări nerambursabile din fonduri europene sau ajutoare de stat, cu peste 80 de specialiști în 13 birouri la nivel național, beneficiarii pot solicita între 20.000 de euro pentru digitalizarea microîntreprinderilor sau până la 45 milioane de euro pentru proiecte de investiții în capacități noi de producție, cu finanțări nerambursabile de până la 80% din valoarea eligibilă a proiectelor.

Roxana Mircea, REI

Traversăm una dintre cele mai aglomerate perioade în finanțări nerambursabile din istoria României, este un tren care nu trebuie ratat de nicio companie care și-ar putea dezvolta activitatea într-unul dintre sectoarele finanțabile – fie că este vorba despre retehnologizarea producției companiilor din construcții sau industrie alimentară, digitalizarea IMM – prin achiziția de echipamente hardware sau licențe software, investiții în energie verde sau reciclare. Încurajăm companiile să își definească proiectele și planurile de dezvoltare din perioada următoare sau din anii următori și să ia legătura cu o echipă de consultanți specializată în proiecte de anvergură, cu expertiză și care a fost validată prin colaborări încheiate cu succes”, a declarat Roxana Mircea (foto), managing partner REI Grup.

Peste 2,5 mld. euro pentru companii: Lista apelurilor de finanțare din perioada următoare

1.POC 4.1.1. BIS[1]Investiții în retehnologizarea IMM din Construcții și Industrie alimentară

  • Sesiune depunere proiecte: 25.10 – 31.10.2022;
  • Buget: 290 mil. euro
  • Finanțare: maximum 75% din valoarea eligibilă a proiectului;
  • Se acordă de maximum 5 ori cifra de afaceri din 2021, dar nu mai mult de 500.000 euro;
  • Sunt eligibile IMM cu profit și capitaluri proprii pozitive;

Pe această măsură de finanțare, companiile din industria alimentară și alte domenii din producție și servicii precum construcții, lucrări de instalații etc. au la dipoziție 290 milioane euro pentru investiții în retehnologizarea firmelor. Nu se solicită istoric pe codul CAEN, așasar pot solicita fonduri și companiile care activează în alte domenii. Procentul de finanțare variază în funcție de regiune și dimensiunea companiei și este de maxim 75% din valoarea eligibilă a proiectului. Pe lângă achiziția de echipamente, companiile trebuie să mai achiziționeze, în valoare de 10% din valoarea proiectului, echipamente hardware și licențe software, să se digitalizeze; 20% din valoarea echipamentelor trebuie să respecte principiul DNSH, să nu dăuneze mediului înconjurător. Contractele de finanțare se vor semna maxim până la finalul lunii februarie 2023, iar proiectele vor trebui finalizate până la 31.12.2023”, a precizat Roxana Mircea.

2.POIM[2] 500 mil. euro pentru investiții în energie regenerabilă și eficientizarea energetică a companiilor

  • Solicitanți eligibili: IMM, întreprinderi mari;
  • Buget total: 500 mil. euro.

A.Investiții în panouri fotovoltaice

  • Buget: 200 mil. euro ;
  • Finanțare: cel mult 500.000 euro și maximum 0,4 MW/punnct de consum pentru fabrici și spații prestări servicii;
  • Termen limită apel: 1 noiembrie 2022, ultima zi în care se vor mai putea depune proiecte.

B. Anvelopare clădiri comerciale

  • Buget: 200 mil. euro;
  • Finanțare: maximum 500.000 euro, cel mult 75% finanțare nerambursabilă, cu excepția clădirilor administrative;
  • Termen limită apel: 2 noiembrie 2022, ultima zi în care se vor mai putea depune proiecte.

C.Schemă de minimis – iluminare LED clădiri comerciale, investiții centrale termice – echipamente energofage

  • Buget: 100 mil. euro;
  • Finanțare: maximum 200.000 euro, 100% nerambursabil;
  • Termen limită apel: 27 octombrie 2022, ultima zi în care se vor mai putea depune proiecte.

3.Digitalizare – PNRR[3]Componenta 7 – Transformarea digitală –Investiții în echipamente hardware și software pentru IMM

  • Ghidul a fost lansat în consultare publică;
  • Estimare deschidere apel: noiembrie – decembrie 2022;
  • Buget: 347,50 mil. euro;
  • Finanțare: între 20.000 și 100.000 euro;
  • Co-finanțare: 10% din valoarea cheltuielilor eligibile pentru întreprinderile mici și mijlocii; 0% pentru microîntreprinderi;
  • Beneficiari eligibili: IMM  din domenii non-IT;
  • Valoare maximă ajutor de minimis:
    • Între 20.000 – 30.000 euro pentru microîntreprinderi;
    • Între 20.000 – 50.000 euro pentru întreprinderile mici;
    • Între 20.000 – 100.000 euro pentru întreprinderile mijlocii;
  • Cheltuieli eligibile Digitalizare IMM:
    • Achiziții de hardware TIC;
    • Achiziții de echipamente pentru automatizări și robotică destinate fluxurilor tehnologice, integrate cu soluții digitale;
    • Dezvoltarea și/sau adaptarea aplicațiilor software/licențelor, inclusiv soluțiile de automatizare software de tip RPA, respectiv Robotic Process Automation;
    • Achiziții de tehnologii blockchain;
    • Achiziții de sisteme de inteligență artificială, machine learning, augmented reality, virtual reality;
    • Achiziționare website de prezentare;
    • Achiziția de servicii de tip cloud și IoT;
    • Instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC;
    • Consultanță/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care au nevoie IMM-urile.

4.Schema de ajutor de stat pentru investiții în activități de producție – HG 959/2022[4]

  • Sesiune apel: 1 noiembrie – 16 decembrie
  • Buget total multianual (2022-2023): 300 mil. euro
  • Finanțare: Proiecte de minimum 3 mil. euro, cu finanțări nerambursabile cuprinse între 30-80% din costurile eligibile ale investiției; maximum 45 mil. euro sprijin prin ajutor de stat;
  • Criterii de eligibilitate
    • Societatea nu are datorii la bugetul de stat;
    • Nu este considerată întreprindere în dificultate;
    • Nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment ori reorganizare judiciară;
    • Au capital social subscris vărsat în condiţiile legii în valoare de minimum 100.000 lei;
    • Minimum 10% din valoarea proiectului reprezintă investiții care atestă caracterul verde.
    • Asigură o contribuţie financiară de cel puţin 25% din costurile eligibile, fie prin resurse proprii, fie prin finanţare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.
  • Solicitanți eligibili: IMM, întreprinderi mari
    • Clasa C – Industria prelucrătoare.

5.RECICLARE – PNRR[5] – Componenta 3 – Managementul deșeurilor

  • A fost publicat deja ghidul final;
  • Sesiune apel: 1 noiembrie 2022 – 15 februarie 2023;
  • Buget: 286 mil. euro ;
  • Finanțare: între 500.000 – 8,4 mil. euro /proiect;
  • Cheltuieli eligibile:
    • Cheltuieli cu realizarea construcțiilor necesare amplasării și montării utilajelor, instalațiilor și echipamentelor achiziționate, cu dotările aferente instalații electrice, alimentare cu gaze naturale, instalații de încălzire, ventilare, climatizare (aferente doar incintei construcțiilor);
    • Cheltuieli cu achiziția și montajul utilajelor, instalațiilor și echipamentelor necesare îndeplinirii obiectivelor proiectului (vehiculele achiziționate în cadrul acestei măsuri vor fi echipate cu cea mai bună tehnologie disponibilă din punctul de vedere al respectării mediului);
    • Cheltuieli cu achiziționarea activelor necorporale.

6.FONDUL DE MODERNIZARE[6] Peste 1 mld. euro pentru producție energie din surse regenerabile și autoconsum 

A.Sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produsă din surse regenerabile – PRODUCȚIE

  • Buget total estimat: 550 mil. euro ;
  • Deschidere apel: T1 2023;
  • Solicitanți eligibili:
    • Societățile (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și întreprinderi mari, inclusiv întreprinderi nou înființate);
    • Regiile autonome, legal constituite și înregistrate la ONRC în România, cu activitate înscrisă în Statutul societății, între altele, CAEN 3511 – Producția de energie electrică.

B. Sprijinirea investițiilor în noi capacități de producere a energiei electrice produsă din surse regenerabile – AUTOCONSUM

  • Buget total estimat: 525 mil. euro;
  • Deschidere apel: T1 2023;
  • Solicitanți eligibili:
    • Societățile comerciale (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și întreprinderi mari, inclusiv întreprinderi nou înființate)sau regiile autonome legal constituite și înregistrate la ONRC în România; min. 70% din producție pentru autoconsum;
  • Activități eligibile:
    • achiziționarea de instalații/echipamente pentru construirea de capacități noi de producție a energiei electrice din surse regenerabile de energie eoliană, solară, hidro, geotermală, biomasă sau biogaz;
    • construcții care fac obiectul proiectului de producere a energiei electrice din surse regenerabile de energie eoliană, solară, hidro, geotermală, biomasă, sau biogaz.

[1] https://mfe.gov.ro/poc-ghidul-aferent-actiunii-4-1-1-bis-investitii-in-retehnologizare-acordate-imm-urilor-din-domeniul-industriei-alimentare-si-al-constructiilor-in-vederea-refacerii-capacitatii-de-rezili/

[2] https://mfe.gov.ro/programe/autoritati-de-management/am-poim/

[3] https://mfe.gov.ro/pnrr/

[4] http://economie.gov.ro/anunt-privind-ajutorul-de-stat-privind-acordarea-de-granturi-pentru-investitii-destinate-industriei-prelucratoare

[5] https://www.research.gov.ro/ro/articol/5626/programe-europene-planul-na-ional-de-redresare-i-rezilien-a-pnrr-transformare-digitala-componenta-7

[6] https://energie.gov.ro/category/fondul-pentru-modernizare/

59,5% dintre români declară că situația financiară li s-a înrăutățit

 

59,5% dintre români declară că situația financiară li s-a înrăutățit față de anul trecut, rezultă din Barometrul financiar trimestrial realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro.   

Ponderea celor afectați financiar a crescut cu 10 pp față de precedentele trimestre, de la o medie de 49,4% în primele două trimestre. Și perspectivele de viitor sunt mai sumbre decât în prima jumătate a anului: 55,5% se așteaptă ca situația financiară să li se înrăutățească în viitor, față de 40,2% – media în prima jumătate a anului. 

Prețurile la utilități (gaze, electricitate) au fost principalele elemente menționate care au dus la deteriorarea situației financiare – fiind menționate de 36,7% dintre respondenți, urmate de creșterea prețurilor la produsele alimentare – 33,2% dintre respondenți și creșterea prețurilor la carburanți – 20,6%. Doar 9,4% dintre români s-au declarat afectați de creșterea dobânzilor, în condițiile în care 40,5% dintre respondenți au declarat că au cel puțin un credit, iar riscul devalorizării economiilor este menționat doar de 6,23% dintre respondenți. 

Îngrijorările pentru perioada următoare sunt legate de evoluția prețurilor la utilități – gaze și electricitate –  pondere de 24,5%, urmate de creșterea prețurilor de consum (18,7%).  Conflictul din Ucraina și pandemia au coborât în topul îngrijorărilor, doar 8,83% dintre respondenți (vs 19,8% la valul din primul trimestru) au indicat războiul din Ucraina ca îngrijorare, în timp ce pandemia este motiv de îngrijorare doar pentru 6,06% dintre respondenți (vs 16,3% în T1).  

Nivelul ridicat al îngrijorărilor legate de creșterea prețurilor la utilități este explicat de faptul că aceste cheltuieli au o pondere ridicată în bugetul lunar al familiilor. În medie, cheltuielile cu locuința au o pondere de 35% în bugetul lunar al familiilor. Însă pentru 40% dintre respondenți, cheltuielile cu locuința reprezintă mai mult de 40% din bugetul lunar, iar pentru 13,7%  – o pondere de peste 60%. 

Ratele la credite au o pondere de 27% în bugetul lunar al celor care s-au împrumutat (40,5% din totalul respondenților), iar gradul mediu de îndatorare se menține la un nivel confortabil. Cei care au contractat credite de consum în ultimii ani, au apelat preponderent la împrumuturi cu dobânda fixă și nu au fost afectați de creșterea dobânzilor. În schimb, la creditele pentru locuințe predomină dobânda variabilă, iar cei care au astfel de împrumuturi (21,9% dintre respondenți) sunt mult mai afectați de creșterea dobânzilor. 52,3% dintre respondenți au declarat că nu au întâmpinat dificultăți la plata ratelor în ultimele 6 luni. 

 

Sondajul privind situația financiară a românilor a fost realizat online, de comparatorul bancar FinZoom.ro, la cererea CEC Bank, în luna octombrie, pe un eșantion de peste 1.250 de respondenți persoane fizice din toată țara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet. 58,6% dintre respondenți sunt salariați, 46,7% au declarat venituri între 2.500 lei și 5.000 de lei, iar aproape jumătate – 50,8% – sub 2.500 de lei lunar, 34,6% dintre cei chestionați  au vârsta cuprinsă între 25 și 40 de ani, 33,7% au studii superioare și 9,5% studii postuniversitare.  

Studiu EY: Doar 7% dintre liderii guvernamentali din lume consideră că au atins obiectivele de transformare digitală

0

 

Guvernele din întreaga lume riscă să dezamăgească cetățenii din cauza lipsei de digitalizare, potrivit noului studiu EY: „Cum se pot alinia funcționarii publici și tehnologia pentru a servi viitorii cetățeni?”. Mai puțin de unul din zece (7%) dintre liderii guvernamentali consideră că instituția lor și-a atins obiectivele de transformare digitală, iar deschiderea pentru digitalizare din timpul pandemiei riscă să se piardă.

Raportul indică faptul că forța de muncă din sectorul public respondentă nu este suficient de pregătită pentru a valorifica beneficiile potențiale enorme ale digitalizării. Acestea includ îmbunătățirea accesului la serviciile digitale, utilizarea analizei datelor pentru a anticipa nevoia crescută de asistență a persoanelor vulnerabile și creșterea eficienței serviciilor în general.

Respondenții menționează constrângeri rezultate dintr-o combinație de factori, precum absența unor lideri conștienți de importanţa digitalizării, lipsa competențelor digitale și a formării necesare, dar și de o cultură instituțională care este reactivă și nemotivantă, ceea ce împiedică eforturile de a atrage resursa umană potrivită. Un procent de 38% dintre respondenții din Generația Z din rândul angajaţilor din sectorul public susțin că intenționează să își părăsească locul de muncă în următoarele 12 luni, astfel că guvernele trebuie să facă față și provocării de a păstra resursa umană cu cunoștințe digitale pe care o dețin, pe măsură ce forța de muncă îmbătrânită din sectorul public se apropie de pensionare.

Sofia Ionescu, Partener, Consultanţă, EY România: „Pandemia COVID-19 ne-a oferit o imagine asupra potențialului guvernării digitale, dar, având în vedere așteptările tot mai mari ale angajaților și ale cetățenilor deopotrivă, acest ritm nu trebuie să se oprească, altfel se vor pierde oportunitățile de transformare a serviciilor publice. Tehnologiile disruptive pot transforma serviciile pentru cetățeni și comunități, oferind, de asemenea, o modalitate unică de a elibera resurse pentru a investi în politici prioritare. Un stat digital este un stat mai eficient, cu servicii mai bune și, cel mai important, cu cetățeni mai fericiți.”

 

Guvernele se confruntă cu tot mai multe provocări, însă apar și oportunități semnificative pentru transformarea digitală a sectorului public. Raportul recomandă un cadru de patru acțiuni-cheie pe care guvernele trebuie să le urmeze atunci când doresc să creeze în instituții o forță de muncă pregătită pentru viitor:

1. Adoptarea unei planificări dinamice a forței de muncă. Adoptarea unei viziuni pe termen mai lung asupra nevoilor în privința capacităților  și capabilităților și crearea de strategii pentru a asigura acces la competențe.

2. Scalarea capabilităților digitale. Dezvoltarea sau recalificarea angajaților existenți, recrutarea unor noi angajaţi cu aceste abilităţi și promovarea carierelor orientate spre scop, pentru a schimba imaginea sectorului public și a-l face mai atractiv.

3.  Promovarea conducerii și a culturii digitale. Gestionarea transformării digitale necesită lideri care pot contesta status quo-ul, articulând o viziune convingătoare pentru schimbare și, în același timp, educând angajații  pentru o mentalitate digitală.

4. Crearea unei experiențe personalizate angajaților, oferind trasee de carieră individualizate pentru a-i ajuta să progreseze și să-și îndeplinească ambițiile profesionale.

Analiza EY arată că cetățenii se așteaptă acum la niveluri de calitate, rapiditate și comoditate la fel de ridicate ca în sectorul privat, cu acces imediat și fără întreruperi la servicii printr-o varietate de canale. Cetățenii vor ca tehnologia digitală să îmbunătățească modul în care se desfășoară multe aspecte ale vieții lor și se așteaptă ca guvernele să țină pasul.

Guvernele răspund acestor așteptări încercând să se concentreze mai mult pe nevoile cetățenilor. Conform cercetării EY, 43% dintre respondenții guvernamentali consideră că este necesară concentrarea pe experiența cetățeanului în furnizarea serviciilor publice, ca unul dintre primii trei factori care determină succesul transformării. Acest lucru necesită o mai bună utilizare a tehnologiei și a datelor, pentru a înțelege nevoile oamenilor, precum și noi competențe, cum ar fi cele vizând concentrarea pe analiza și construirea experienței utilizatorilor.

De asemenea, angajații doresc un loc de muncă digital, care să țină pasul cu experiența lor personală și consideră că guvernele nu întreprind suficiente demersuri în acest sens. Sondajul EY Work Reimagined din 2022 arată că 63% dintre respondenți consideră că sunt necesare schimbări ample sau moderate pentru a îmbunătăți instrumentele și tehnologiile digitale de la locul de muncă.

Milenialii și Generația Z sunt mai predispuși să renunţe la funcţie și să caute un scop mai înalt și un grad de împlinire mai ridicat, 63% dintre respondenții din Generația Z din sectorul public declarând că apreciază o legătură clară între munca lor și scopul general al organizației mai presus de compensația financiară. Totodată, indiferent de vârstă, oamenii doresc un echilibru mai sănătos între viața profesională și cea privată. Atragerea și păstrarea angajaților mai tineri este deosebit de importantă, având în vedere că mulți angajați din sectorul public se apropie de pensionare (aproape o treime dintre funcționarii din administrația publică centrală din OCDE au peste 55 de ani), iar studiul EY Work Reimagined Survey din 2022 arată că 29% dintre respondenții din sectorul public își vor părăsi probabil locul de muncă în următoarele 12 luni, ajungând la 38% în cazul celor din Generația Z.

 

eJobs: Piața muncii, mai fierbinte decât oricând – 65% dintre angajați cred că și-ar putea găsi un job nou în mai puțin de două luni

0

Cu 67.000 de joburi noi postate în ultima lună pe eJobs.ro, piața muncii traversează una dintre cele mai dinamice perioade ale ultimilor ani. Odată cu creșterea numărului de opțiuni disponibile, a crescut și încrederea candidaților în șansele pe care le au pentru găsirea unui nou loc de muncă. Astfel, potrivit celui mai recent sondaj derulat de eJobs România, 31,5% dintre respondenți sunt convinși că ar putea să se angajeze în altă parte în cel mult o lună, iar 32,7% în maximum două luni. 23,2% estimează un orizont de așteptare de asemenea scurt, respectiv trei-șase luni, în timp ce doar 8,9% cred că ar avea nevoie de șase luni – un an pentru a-și schimba jobul. Pesimiști cu privire la acest aspect sunt 3,7% din respondenți. Aceștia spun că o nouă angajare ar presupune eforturi de căutare pentru o perioadă mai mare de un an de zile.

În ciuda nivelului ridicat de încredere în oportunitățile pe care le au în acest moment, 59,4% dintre angajații participanți la sondaj au declarat că nu sunt dispuși să își dea demisia fără a avea un plan sigur de rezervă. 19,6% spun că, dacă în piață există suficiente joburi disponibile pentru nivelul lor de pregătire, sunt deschiși să își asume riscul de a-și da demisia fără a avea un plan B. 10,7% ar prefera să rămână o perioadă fără job decât să stea la un loc de muncă unde sunt nemulțumiți și tot atâți recunosc că niciodată nu au avut un plan de rezervă atunci când și-au dat demisia, însă lucrurile s-au așezat, în cele din urmă, în favoarea lor.

„Schimbarea jobului, chiar și în această perioadă eminamente favorabilă pentru candidați, presupune o ieșire, în multe cazuri, chiar brutală din zona de confort profesional și personal. 6 din 10 respondenți asociază acest pas cu ideea de curaj și au nevoie de factori foarte puternic motivatori. Tocmai de aceea, jumătate dintre participanții la sondaj ne-au spus că sunt extrem de calculați și studiază în detaliu toate ofertele primite, de multe ori cerând detalii suplimentare despre companie și echipă. 21% așteaptă până au mai multe oferte pe masă pentru a lua o decizie asumată, iar 13,6% acceptă o ofertă doar dacă salariul este mai mare. 18% au declarat că acceptă pe loc sau în maximum o zi, de teamă ca angajatorul să nu retragă oferta făcută”, detaliază Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare din România.

Întrebați ce își doresc cel mai mult de la următorul job, 52,6% au răspuns un salariu mai mare. Următoarele criterii menționate, în ordinea importanței, sunt posibilitatea de a avansa în carieră, un loc de muncă mai stabil, un program de lucru mai flexibil, proiecte care să-i motiveze, posibilitatea de a lucra de acasă, mai multe beneficii extrasalariale și colegi mai prietenoși.

„Am vrut să vedem și care sunt șansele pe care o companie le are pentru a-și întoarce din drum un angajat decis să plece în altă parte, așa că am întrebat ce anume i-ar face să se răzgândească. 56,1% ar face acest lucru dacă ar primi o mărire salarială, 13,6% dacă ar putea să aibă un program de lucru mai flexibil, iar 8,3% dacă angajatorul le-ar include mai multe beneficii în pachetul extrasalarial. Schimbarea managerului direct sau a echipei actuale au fost alte argumente aduse de respondenți”, explică Raluca Dumitra.

Referitor la creșterea salarială necesară pentru a reconsidera decizia de a pleca din companie, 7 din 10 angajați spun că ar fi nevoie de un plus de cel puțin 20% față de cât câștigă în prezent. 21% s-ar răzgândi dacă ar primi o majorare de 15% și aproape 9% ar accepta și creșteri mai mici, respectiv de 5-10%.

„Foarte interesant este faptul că vedem candidați cu o abordare din ce în ce mai matură. Astfel, chiar dacă simt că nu mai pot continua la actualul loc de muncă, aleg să nu mai aplice haotic, ci doar pentru posturile pentru care au experiență – situație valabilă pentru 40,5% din respondenți. Sunt în continuare și candidați care aplică la orice post disponibil găsesc, chiar dacă nu îndeplinesc criteriile necesare sau care își dau demisia și explorează apoi ce opțiuni au, însă numărul lor scade de la an la an”, mai spune Raluca Dumitra.


Sondajul a fost realizat în perioada septembrie-octombrie a acestui an, pe un eșantion de 1.850 de respondenți.

XTB România: Piața serviciilor de streaming, în creștere – oportunități și riscuri pentru investitori

0

 

Premierele noilor sezoane de seriale populare, un nou plan de streaming cu reclame și o perioadă a anului care încurajează petrecerea mai frecventă a unor seri din ce în ce mai lungi în fața ecranului ar putea favoriza nu numai fanii acestor seriale, dar și pe investitori. Evoluțiile recente de pe piața de streaming au fost analizate de XTB România, casă de brokeraj pe burse internaționale.

Netflix și-a lansat ieri rezultatele intermediare pentru al treilea trimestru din 2022, care s-au dovedit a fi cu mult peste așteptările analiștilor. 

Cu toate acestea, nu veniturile sau profitul net au stârnit cel mai mare entuziasm în rândul investitorilor, ci o informație cheie.

Melancolia de toamnă favorizează „serile cu Netflix”

S-a dovedit că Netflix a câștigat 2,4 milioane de abonați noi la nivel mondial între iulie și septembrie, mai mult decât dublu față de numărul așteptat de Wall Street. 

Numărul de noi abonamente a însumat 2,41 milioane, față de estimarea de 1,07 milioane (conform Refinitiv). 

Acest lucru este semnificativ, deoarece gigantul din sectorul de streaming, care oferă divertisment de seară popular, a cunoscut o scădere dramatică de 1,2 milioane de abonați în prima jumătate a anului 2022. 

Concurența în creștere pe piața furnizorilor de streaming poate fi invocată drept motiv, dar Wall Street vrea să vadă rezultate, nu scuze.

Netflix are acum un total de 223,1 milioane de abonați în întreaga lume. Rezultatele financiare cheie au fost, de asemenea, impresionante.

Veniturile au ajuns la 7,92 miliarde USD față de prognoza de 7,85 miliarde USD (creștere cu 6% YoY).

Câștigul pe acțiune (EPS)este de 3,10 USD față de 2,22 USD, cu 43,1% peste așteptări.

Previziuni ambițioase 

Netflix a decis să încerce ,,lovitura de grație” și a lansat previziuni ambițioase precum câștigarea a 4,5 milioane de noi abonați până la sfârșitul anului, depășind ușor estimarea Wall Street de 4,2 milioane. 

Se pare că cifra poate fi mai mult decât un stimulent frumos pentru investitori. 

În timpul trimestrului, Netflix a lansat episoadele finale ale celui de-al patrulea sezon al hitului SF „Stranger Things”, precum și serialul „Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story”, care a devenit unul dintre cele mai vizionate seriale Netflix din toate timpurile. 

În plus, la începutul lunii noiembrie, Netflix va introduce un plan de streaming de 7 USD pe lună, cu reclame pentru a atrage clienți frugali. 

Mai mult, pentru Q4 Netflix plănuiește premiere ale unui nou sezon al serialului britanic despre familia regală, „The Crown”, și o continuare a filmului din 2019, „Knives Out”.

Numerele privind abonamentele Netflix sunt din nou în creștere și au lăsat în urmă două trimestre de încetinire. Nivelul de peste 230 de milioane ar putea fi atins încă din Q1 2023. De menționat că cifra de abonamente de 2,41 este mai mult decât dublu față de prognoza pesimistă de acum două trimestre. În plus, planul de a introduce o opțiune cu reclame a fost primit pozitiv de analiști. 

Potrivit Evercore ISI, reclamele ar putea aduce venituri suplimentare cuprinse între 1 și 2 miliarde de dolari până în 2024. 

Netflix a estimat că 2022 va fi încheiat de concurenți cu pierderi operaționale combinate de „cu mult peste 10 miliarde de dolari”, comparativ cu profitul operațional anual așteptat al Netflix între 5 și 6 miliarde de dolari.

Raportul trimestrial al Netflix a prezentat și… un accent polonez. Compania a menționat aniversarea intrării platformei de streaming în industria jocurilor. Netflix oferă în prezent o bază de 35 de jocuri, dar încă 55 sunt deja în producție, multe dintre ele bazate pe IP-ul Netflix. 

Compania a menționat că această activitate aduce numeroase beneficii de vânzare încrucișată, citând ca exemplu seria Cyberpunk: Edgerunners (49 de milioane de ore vizionate), care a influențat vânzările de jocuri ale CD Projekt pe platformele PC.

Prognozele sunt optimiste având în vedere că, în vremuri economice din ce în ce mai dificile, investitorii caută tot mai mult companii temporar subevaluate care pot avea potențial de creștere. Un alt avantaj este faptul că popularul „Netflix și chill”ar putea însemna să vizionezi „cu un ochi” serialul tău TV preferat în timp ce verifici simultan și cotațiile companiei selectate, este concluzia casei de brokeraj XTB România.

EximBank participă la programul IMM Invest Plus

0

EximBank anunță că „participă la programul de susținere a companiilor IMM Invest Plus, derulat de statul român pentru depășirea dificultăților economice create de invazia Rusiei asupra Ucrainei, program prin care pot fi accesate ajutoare de stat sub formă de garanții pentru împrumuturi și sub formă de granturi.

Prin implicarea în acest program guvernamental, EximBank oferă antreprenorilor posibilitatea de a accesa finanțări care să asigure lichiditățile necesare pentru derularea activității curente sau pentru investiții, în condiții speciale”.

EximBank reamintește „caracteristicile principale ale finanțărilor:

  • valoarea maximă a unei finanțării acordate nu poate depăși 5 mil. lei pentru linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru si 10 mil. lei pentru credite de investiții cu excepția beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, acvaculturii și pisciculturii pentru care valoarea maximă a finanțării nu poate depăși 5 mil. lei. Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul programului nu poate depăși 10 mil. lei, respectiv 5 mil. lei pentru beneficiarii din domeniul agriculturii primare, acvaculturii și pisciculturii
  • durata maximă a finanțării este de 72 luni în cazul creditelor de investiții (cu o perioadă de grație de 18 luni), fără posibilitate de prelungire, și 36 luni pentru credit/ linii de credit pentru capital de lucru, fără posibilitate de prelungire, urmând ca în ultimele 12 luni de valabilitate a garanției rambursarea creditului să se facă în rate lunare sau trimestriale pe baza unui grafic de rambursare”

EximBank precizează că „finanțările pot fi accesate cu garanții de stat care acoperă în proporție de maximum 90% creditele acordate pentru realizarea investițiilor și/sau pentru susținerea activității curente, exclusiv dobânzile, comisioanele și spezele bancare, aferente creditului garantat. Beneficiarii schemei de ajutor de stat, care au contractat credite de investiții și/sau credite/linii de credit garantate, pot beneficia și de un grant în limita cumulului rezultat din valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garanției acordate, pe toată durata de valabilitate a garanției acordate, și a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credit, acordate pe o perioadă de maximum 12 luni”.

Anca Rarău, noul consul onorific al Republicii Lituania în România

0

Anca Rarău, antreprenor, fondator al platformei de consultanță în branding și marketing strategic Brandocracy, este noul consul onorific al Republicii Lituania în România, pentru următorii patru ani.  

Anca Rarău este „brand & marketing strategist, cu o experiență de peste 20 de ani în construcția de brand, marketing strategic și operațional, customer experience, employer branding, research și PR. Timp de mulți ani, Anca Rarău a coordonat  proiecte de referință din poziția de director de marketing al celor mai mari două bănci din România: Banca Transilvania și, apoi, BCR/Grupul Erste. Anca Rarău este licențiată a Facultății de Științe Economice, secția Management, a Universității Babeș-Bolyai din Cluj, a absolvit un master la ASE București și, în 2007, programul EMBA al CNAM Paris.  În 2021, juriul Business Review a nominalizat-o între finaliștii pentru titlul de Antreprenorul Anului.  Anca Rarău este membru Romanian Business Leaders Cluj, fiind mentor în cadrul programului Vreau să Fiu Antreprenor al RBL, pentru tineri care încep o afacere, dar și în proiecte cum sunt Futures Makers – dedicat start-upurilor, respectiv Merito și Antreprenorești – un proiect RBL dedicat dezvoltării antreprenoriatului la sate. În cadrul acestuia, Anca Rarău a coordonat crearea primelor branduri rurale, pentru comunele Bobâlna, respectiv Vultureni din Cluj.  

În 2017, Anca Rarău a fondat Brandocracy, platforma ce reunește profesioniști care asigură consultanță în construcția de brand, marketing strategic, identitate vizuală, web design, customer experience și employer branding pentru firme din diverse domenii de activitate, cu expunere națională și internațională. În portofoliul de clienți al Brandocracy se numără peste 50 de companii și branduri din domeniile: medical, IT, construcții, financiar, HoReCa, educație, turism, juridic, arhitectură, distribuție, producție materiale de construcție, cultural, media, precum și clienți individuali – pentru zona de personal branding”. 

Noul consul onorific și-a început oficial mandatul prin inaugurarea, la Cluj, a Consulatul Onorific al Republicii Lituania, cu responsabilități în 17 județe ale României. Biroul Consular Onorific al Republicii Lituania se află în una dintre cele mai moderne zone de birouri din oraș, în Cluj Business Campus.

La evenimentul inaugural, au participat E.S. Violeta Motulaitė, ambasadorul Republicii Lituania în România, primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, subprefectul județului Cluj, István Tasnádi, reprezentanți ai mediului de afaceri din România.

Violeta Motulaitė: „Ambasada Lituaniei, alături de Consulatele Onorifice, are datoria de a promova cooperarea economică, precum și pe cea la nivel individual, între țările noastre. Deja prin Inițiativa celor Trei Mări (I3M), căreia îi aparțin și Lituania și România, mediul de afaceri și cel guvernamental sunt aduse împreună pentru a crește coeziunea în regiune. Cluj-Napoca are o legătură specială cu Lituania. Vilnius și Cluj au în comun o personalitate istorică a secolului XVI, Stefan Báthory, principe al Transilvaniei, rege al Poloniei și mare duce al Lituaniei. Meritul acestuia în cadrul relațiilor dintre țările noastre a fost înființarea universității din Vilnius, concomitent cu inaugurarea colegiului iezuit din Cluj. Cele două unități de învățământ au fost unite sub o singură entitate în 1581. Astăzi, trebuie să facem tot ce ne stă în putere pentru a continua legăturile dintre popoarele noastre, organizând călătorii de business, seminarii, expoziții, colaborări între universități și instituții de cercetare. 

Sunt convinsă că dna Anca Rarău, consul onorific al Republicii Lituania la Cluj-Napoca, fiind un remarcabil antreprenor, consultant în branding, mentor, speaker și facilitator comunitar, va contribui la creșterea vizibilității Lituaniei în România și la extinderea relațiilor bilaterale dintre țările noastre.”

Anca Rarău: „Este o onoare și o bucurie pentru mine, antreprenor român, să fiu numită Consul Onorific al Republicii Lituania în România și să am privilegiul de a crea aici, în Cluj-Napoca, un nou centru de conectare între mediul economic, cultural și educațional pentru companii, persoane și mediul academic din cele două state. Este o responsabilitate pe care am acceptat-o cu mare plăcere și sunt convinsă că experiența pe care am acumulat-o de-a lungul carierei profesionale mă va ajuta să adaug valoare relațiilor româno-lituaniene. Avem foarte multe de învățat unii de la ceilalți, români și lituanieni. Avem și instrumentele necesare pentru a crea împreună proiecte de valoare. Cred cu toată convingerea în forța pe care o au oamenii când lucrează împreună și încurajez acest lucru în toate inițiativele mele. Schimbările cu adevărat relevante și impactul semnificativ pot fi obținute doar prin colaborare, având mintea și inima deschise. Ține de noi să parcurgem pașii necesari. Îmi voi dedica timpul, experiența și conexiunile pentru a construi punți solide între cele două națiuni. Am încredere că, lucrând împreună, eforturile noastre vor genera rezultate de durată.”

Emil Boc: „Deschiderea Consulatului Republicii Lituania la Cluj-Napoca ne onorează și reafirmă faptul că împărtășim valorile europene și dorința de colaborare pentru bunăstarea comunităților noastre. Avem multe punți de legătură, în domeniile cultură, business, educație, inovație, tineret, pe care putem construi mai departe proiecte și acțiuni de impact. În numele comunității clujene, transmit sincere felicitări și mult succes doamnei consul Anca Rarău în noua sa misiune!”

FAN Courier, 10 milioane de euro, investiție în lockere FANbox

0

Compania FAN Courier, lider pe piața de curierat din România, anunță că „investește peste 10 milioane de euro pentru a dezvolta la nivel național rețeaua de lockere prin intermediul cărora clientul final nu va mai depinde de programul zilnic al curierului”. Primele 220 de lockere FANbox au fost instalate în București și în județul Ilfov, la Constanța, Mangalia, Eforie Nord, Năvodari, Cluj-Napoca, Brașov, Arad și Timișoara; urmează Sibiu, Pitești și Iași. Planul de extindere prevede ca la jumătatea anului viitor să fie instalate în țară 1.000 de unități.

Lockerele FANbox se vor regăsi în toate orașele reședință de județ, precum și în orașe mai mici și în mediul rural, adică în toate locurile de interes pentru clienți. Intenția FAN Courier este ca, în câțiva ani, să facă serviciul disponibil pentru toți locuitorii țării.

Adrian Mihai, CEO și cofondator FAN Courier

Adrian Mihai, CEO și cofondator FAN Courier: „Într-o lume în care majoritatea serviciilor se adaptează nevoii de flexibilitate a clientului, implementarea sistemului de lockere FANbox este o soluție firească ce oferă posibilitatea de a trimite expediții şi în afara programului de lucru al angajaților şi de a ridica trimiterile independent de programul de lucru al curierului. 

De asemenea, în 2022, nu mai este suficient ca livrarea să fie rapidă și eficientă, azi, ci și sustenabilă pentru mâine. Sistemul de lockere FANbox reprezintă, totodată, și o soluție prietenoasă cu mediul, pentru că reducem numărul traseelor pe care le parcurgem cu mașinile. Așadar, suntem prietenoși cu natura și ne sincronizăm și cu programul clienților noștri, care își pot ridica plicurile și coletele simplu și rapid, oricând.

Ne dorim ca, până la finalul anului, să instalăm 400 de lockere FANbox în țară, iar până în vara anului 2023, rețeaua să beneficieze de cel puțin 1.000 de unități. Investiția totală pentru această etapă (primele 1.000 de lockere) este de peste 10 milioane de euro și cuprinde achiziția lockerelor, sistemelor de monitorizare, dezvoltarea de noi softuri și aplicații și toate echipamentele adiționale.”

FAN Courier precizează că „serviciile oferite prin intermediul rețelei de lockere FANbox sunt disponibile 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână. Lockerele sunt amplasate în locații foarte accesibile, iar costurile de transport sunt mai reduse față de serviciile door-to-door. Plata tuturor serviciilor la locker (transport, ramburs etc.) poate fi efectuată și cu cardul la locker.

Lockerele FANbox îndeplinesc două funcții concomitent:

Drop-off – clienții care doresc să expedieze un colet, dar nu au timp să aștepte curierul, pot depune expediția într-un locker, de unde va fi preluat de curier și predat la o adresă sau într-un alt locker FANbox. Pentru a utiliza acest serviciu, trebuie să acceseze serviciul FANbox pe platformele puse la dispoziție de FAN Courier și să completeze datele solicitate. În viitor, depunerea coletelor la locker se va putea face și prin platforma FAN Retur sau aplicația mobilă. 

Pick-up – clienții care fac cumpărături online pot alege să ridice comanda de la FANbox, după ce selectează lockerul dintr-o listă sau de pe o hartă care apare pe website-ul magazinului online. Ulterior, coletul este transportat de FAN Courier și depus la lockerul ales. Magazinelor online care vor să se înroleze în rețeaua de lockere FANbox, FAN Courier le pune la dispoziție documentația de integrare și sprijin IT, astfel încât acestea să poată afișa pe site-urile lor rețeaua de lockere și hărțile aferente”.

#BucharestFoodSummit.ro 2022, eveniment de referință la ASAS

0

Cea de-a V-a ediție a BucharestFoodSummit.ro 2022, evenimentul toamnei la București, a dus laolaltă antreprenori mari, fermierii, retailerii, proprietari din HoReCa, academicieni și cercetătorii de la Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șisești” (ASAS), locul unde se trasează liniile strategiei de mâine a agribusiness-ului românesc și gazda noastră primitoare încă o dată.

Confruntați cu provocări multiple – inflația accelerată și explozia prețurilor, războiul din Ucraina și instabilitatea securității, perturbarea lanțurilor globale de aprovizionare, criza energetică și criza climatică – aceștia au încercat să identifice soluțiile care să le permită să meargă mai departe.

A fost alături de noi ministrul agriculturii Petre Daea, care a adus „salutul de respect” fermierilor români, celor care ne pun pe masă hrana cea de toate zilele, și a oferit propuneri de business major, soluții și bani disponibili pentru actorii implicați pe lanțul alimentar, de la producător și până la ultima verigă, comerciantul care pune produsul pe raft. A venit și cu o veste extraordinară: primul contract semnat de Casa de Comerț Agroalimentar Unirea cu un retailer. Un nou început, dar și un parteneriat, sperăm noi, de durată, menit să dea un plus de valoare muncii micilor producători români.

Nu în ultimul rând, Daea a mai anunțat și pornirea pentru prima dată a Stației pentru punere sub presiune și irigarea primilor 7,5 kilometri de canal Siret-Bărăgan și bani în Bugetul Ministerului pentru continuarea lucrărilor, o veste care reaprinde speranța în rândul fermierilor români.

Ionuț Olteanu, Alexandru Baciu, Dimitrie Muscă, Luchi Georgescu, sunt doar câțiva dintre titanii sectorului agroalimentar românesc care și-au spus păsurile și au cerut sprijin din partea autorităților pentru a-i ajuta pe producătorii români să treacă peste această perioadă de criză cu majorări de prețuri incredibile la energie și un context de piață complicat care riscă să-i îngenuncheze definitiv.

De cealaltă parte, retailerii, în frunte cu Profi România și Auchan, au insistat pe soluția pe care o văd ei salvatoare pentru accesul micilor producători în comerțul modern: asocierea în cooperative și înființarea depozitelor și centrelor de colectare și sortare cu sprijinul statului, fără de care producătorii locali nu au cum să se dezvolte și să reziste în piață.

„Lipsește o verigă și fără ea degeaba se face producție, dacă nu există posibilitatea comercializării. Este vorba de asociere și de centre de colectare și sortare, iar în absența lor este imposibil să se lucreze. Nu în ultimul rând, avem nevoie de centre de sortare și suprafețe protejate pentru a se extinde sezonul”, declară Călin Costinaș, Deputy CEO la PROFI.

„Lucrăm cu producători mici, medii și mari, iar pe lângă producătorii locali, avem producători ultralocali care livrează în magazinele din oraș sau în cele din zonele apropiate”, declară Tiberiu Dănețiu, Directorul de Marketing de la Auchan.

Nu în ultimul rând, am privit spre viitor prin prisma senatorului Varujan Pambuccian, care vrea să implementeze agricultura în medii controlate în România printr-un proiect de lege.

Am trecut apoi la industria HoReCa, ai cărei reprezentanți de marcă s-au arătat doritori să devină un partener de cursă lungă pentru producătorii români, cu condiția să ofere calitate și, mai ales, constanță, de altfel, aceasta fiind și cheia unei colaborări de succes.

Mulțumim sponsorilor noștri, Smart Home Development, Sponsor Platinum, ComputerLand România – Sponsor Gold, partenerilor Casa de Avocatură Biriș – Goran, Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șisești”, HORA, Quantum Garden, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară București, Academia de Studii Economice, dar și tuturor antreprenorilor care sunt alături de noi și ne-au încântat cu produsele lor savuroase: celebra telemea de Ibănești de la Mirdatod, vinurile produse de cercetătorii de la ASAS, vinurile de la Beciul Domnesc, gustărilor de la Ferma Baciu, aranjamentelor florale realizate de către Trifoiul de Opal, produselor BIO de la Sanovita dar și delicioasele prăjituri de la Lanach.

Ce urmează? TimișoaraFoodSummit.ro în 23-25 noiembrie 2022, unde îi vom descoperi pe cei mai importanți oameni de afaceri din Vestul țării, alături de care vom încerca să identificăm soluțiile și, mai ales, oportunitățile care se nasc în această perioadă de criză.

Calea dialogului este deschisă pentru toată lumea.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

 

Cum percep românii fiscalitatea din țara noastră: aproape 80% susțin sporirea controalelor fiscale în zonele cu risc ridicat de evaziune fiscală.

0

 

Pactul pentru Fiscalitate (PFP) a lansat, în cadrul unui eveniment găzduit de Camera de Comerț și Industrie a României, studiul sociologic „Percepții despre Fiscalitatea din România”, realizat la comanda PFP de către Biroul de Cercetări Sociale. Studiul a măsurat percepția populației adulte a României față de 3 teme legate de fiscalitate: reacția față de o serie de măsuri de sporire a încasărilor bugetare și față de cota unică versus impozitul progresiv, atitudinea față de administrația statului și față de funcționarii publici și orientările și valorile economice și politice.

    Datele colectate și interpretate arată atitudinea românilor față de o serie de măsuri fiscale, astfel:

    • 79% sunt de acord cu sporirea controalelor fiscale în zonele cu risc ridicat de evaziune fiscală. 12,5% se opun controalelor. 

    • 78% susțin verificarea situației fiscale a tuturor contribuabililor și sancționarea severă a celor care practică evaziunea fiscală. 12,3% se opun. 

    • 58,7% sunt de acord cu impozitarea mai mare a celor care dețin mai multe case, terenuri, mașini, averi. 27% se opun impozitării progresive în funcție de venituri și proprietăți. 

    • 56% vor ca toți salariații să plătească impozit pe salariu și să dispară reducerile fiscale pentru IT-iști, constructori, măcelari, etc. 21,5% se opun acestei măsuri. 

    • 31,2% susțin un impozit pe profit de 16% pentru microîntreprinderi în locul impozitului de 1 și 3% din cifra de afaceri. 26% se opun acestei măsuri, iar 43% nu se pronunță

    Totodată, studiul relevă o serie de schimbări în orientările valorice din societatea românească: tinerii sub 30 ani aderă la progresism și susțin măsuri etatiste mai accentuat decât tinerii din urmă cu 1-2-3 decenii, femeile devin susținătoare a statului pe măsură ce intră mai mult în funcții și sunt adepte ale progresismului mai mult decât bărbații, iar persoanele care depășesc 60 ani devin de stânga, în ciuda faptului că în trecut au susținut idei de dreapta deoarece dependența de stat îi face să susțină mai multe diferențieri, drepturi și privilegii. 

    Metodologia folosită au fost interviurile realizate prin telefon de către o echipă de 33 operatori ai Biroului de Cercetări Sociale în perioada 9-14 iunie 2022. Fiecare temă a fost măsurată utilizând mai multe întrebări. Chestionarul a avut 56 întrebări, la care s-au adăugat cele socio-demografice (sex, vârstă, educație, mediu de rezidență, zonă geografică). Eșantionul a cuprins 1.104 persoane, domiciliate în 242 localități urbane și rurale din toate județele țării. Au fost excluse persoanele care locuiesc în străinătate.

    Mai multe date desprinse în urma realizării cercetării pot fi regăsite in prezentarea atașată.

    Studiul integral poate fi consultat accesând site-ul https://www.pactfiscal.ro/studiu-sociologic-perceptii-despre-fiscalitatea-din-romania