eJobs: 5 din 10 angajați și-au schimbat jobul cel puțin o dată în ultimii doi ani

0

Un salariu mai bun, disponibilizările sau volumul prea mare de muncă au fost principalele motive invocate de cei care și-au căutat un alt loc de muncă. O treime au plecat pe fondul concedierilor.

40% dintre respondenții celui mai recent sondaj derulat de eJobs România spun că nu și-au mai schimbat jobul dinainte de 2019, decizie motivată de o nevoie crescută de stabilitate în contextul tulbure creat de pandemie și de implicațiile economice care i-au urmat. 2020 și 2021 au fost ani de mutări profesionale pentru 30% dintre angajați, iar 2022 a adus curajul de a încerca un nou job pentru 20% dintre participanții la sondaj. Pe o piață destul de fierbinte pentru candidați, în care migrarea de la un loc de muncă la altul se poate face foarte ușor, o astfel de decizie vine doar dacă este însoțită de argumente solide care țin de salariu, program mai bun de lucru, o oportunitate de avansare în carieră sau dacă este impusă, cum este cazul disponibilizărilor. Altfel, este destul de greu să atragi candidați noi pentru că sunt puțini cei care vor să plece într-un loc nou dacă nu au pe masă o ofertă foarte atrăgătoare din toate punctele de vedere”, spune Raluca Dumitra, head of marketing în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare din România.

Raluca Dumitra, head of marketing în cadrul eJobs

Rezultatele sondajului arată că 40% dintre cei care și-au schimbat jobul în ultimii doi ani au fost motivați de un salariu mai mare, 14% spun că nivelul de încărcare la job îi depășea, iar 12% au vrut să un alt domeniu de activitate pentru că nu le mai plăcea ce făceau. 27% au fost nevoiți să plece din companie pe fondul unui val de disponibilizări. Pentru 3% motivul a fost legat de refuzul primit de la angajator de a lucra de acasă. ”Interesant este și faptul că jumătate dintre cei care și-au schimbat jobul au optat și pentru un nou domeniu de activitate. O bună parte dintre ei sunt cei care au fost disponibilizați și și-au pierdut încrederea în stabilitatea sectorului respectiv. Contextul economic și nevoia de stabilitate reapar ca elemente recurente în decizia de a face o astfel de mișcare în carieră pentru că rar se întâmplă să vedem un număr atât de mare de oameni care să dorească să lucreze într-o industrie complet nouă atunci când caută un alt loc de muncă”, mai spune Raluca Dumitra.

41% dintre respondenți declară că noul job a presupus și o promovare, 49% lucrează pe aceeași poziție, iar pentru 11% mutarea a însemnat o retrogradare la nivel profesional. Cu toate acestea, 7 din 10 au acum un salariu mai mare decât la jobul anterior.

Rezultatele sondajului trasează premisele unei perioade care ar putea aduce un val semnificativ de fluctuație a personalului, în condițiile în care 35% dintre respondenți își caută în mod activ un nou loc de muncă și aplică la joburile nou apărute în piață, 44% urmăresc ce poziții scot angajatorii pe platformele de recrutare, însă nu aplică deocamdată și doar 21% sunt complet mulțumiți de locul de muncă actual și, prin urmare, nici nu aplică, nici nu urmăresc oportunități de angajare.

Principalele criterii pe care le au în vedere cei care iau în calcul acest pas sunt obținerea unui salariu mai mare (menționat de 47% dintre participanții la sondaj), să poată lucra de acasă (21%), să intre într-un domeniu mai stabil decât cel în care lucrează în prezent (11%), să aibă mai multe beneficii extrasalariale (8%), să aibă o poziție mai bună decât cea curentă (7%) sau să le ofere ocazia de a se reloca în afara țării (2%).

Sondajul a fost realizat în luna iunie, pe un eșantion de 2.964 de respondenți.

În acest moment, peste 34.000 locuri de muncă pentru România și străinătate sunt disponibile pe www.ejobs.ro

Nordis Group a vândut 255 de unități în valoare de 123,7 milioane de lei, în semestrul I 2022

0

Compania Nordis Group, singurul dezvoltator de ansambluri hoteliere și rezidențiale de 5 stele din România, anunță vânzări de 123,7 milioane de Ron în primele 6 luni ale anului 2022. Această sumă reprezintă valoarea precontractelor de vânzare de apartamente în cadrul celor 4 proiecte pe care le are în dezvoltare Nordis Group. Semnarea contractelor de vânzare-cumpărare de la Nordis Mamaia, care a început pe 15 iulie și se desfășoară până la finalul anului, va majora considerabil totalul încasărilor anuale. 

În piața imobiliară, anul 2022 a urmat trendul ascendent al anului trecut, o dată cu relaxarea situației pandemice, dar mai ales cu mărirea pragului de TVA de 5% până la suma de aproximativ 140.000 de Euro. Acest aspect, coroborat cu tendința de creștere a inflației, a reprezentat un imbold pentru investitorii care doresc un randament anual mai bun pentru economiile lor. Cumpărătorii pot beneficia de avantajul TVA-ului de 5% pentru unitățile de până la 140.000 de Euro doar până la finalul acestui an. Pentru 2023 au fost deja anunțate modificări în legislația fiscală.

Războiul din Ucraina a cauzat o perioadă de analiză cu privire la a achiziții, însă acest moment a fost depășit, paradoxal, tocmai pentru că inflația a crescut, de la 8,4% în ianuarie până la 15% în luna iunie. În acest context, oamenii au dorit să își protejeze economiile și să facă investiții sigure. Astfel, Nordis Group a semnat promisiuni de vânzare, în primele 6 luni ale anului, pentru 255 de unități din proiectele sale: Nordis Mamaia, Nordis Sinaia, Nordis Brașov și Nordis View din București. 

Nordis Group dezvoltă, în cele mai atractive stațiuni din România, un concept complex, respectiv ansambluri hoteliere și rezidențiale de 5 stele, cu mix de facilități inclus: SPA de 3.200 mp, sală de fitness, piscine interioare și exterioare, restaurante și cafenele, sală polivalentă pentru evenimente, loc de joacă, Cinema VIP, clinică de recuperare medicală, plajă privată de 26.000 mp.  

Cumpărătorii au optat pentru o investiție într-un apartament rezidențial – casă de vacanță, în care vor experimenta calitatea vieții prin prisma confortului și serviciilor de 5 stele, într-un cadru natural de poveste, atât la munte (Brașov, Sinaia) cât și la mare (Mamaia Nord). 

Acest tip de produs imobiliar se apreciază în timp cu aproximativ 40% și aduce un randament de 10% anual, cumpărătorii având posibilitatea de a alege servicii de property management din partea Nordis. 

Investitorii interesați de o opțiune sigură, mai bună decât depozitele bancare, acțiunile la bursă sau criptomonede, au ales să investească în cel mai atractiv concept imobiliar: o cameră de hotel în cadrul ansamblurilor Nordis. Această variantă este un bun imobiliar ce are caracteristicile unui produs financiar. 

Pe o perioadă de 30 de ani, fiecare investitor primește un venit pasiv lunar, cu un randament anual de 7% garantat contractual, dar și o vacanță gratuită de 7 zile pe an, estimată la 2.000 de Euro/an. 

Bunul imobiliar beneficiază de apreciere în timp de 40% și este ușor de înstrăinat în caz de nevoie, prin prisma venitului generat de închiriere, de care va beneficia următorul proprietar. 

„Am început predarea apartamentelor finalizate din etapa I Nordis Mamaia, ceea ce devine cel mai important factor de credibilitate pentru publicul nostru. Faptul că mai avem disponibile numai 11% din volumul unităților gata de predare din Nordis Mamaia sporește interesul. Pentru partea a doua a anului 2022 ne așteptăm la rezultate superioare comparativ cu prima parte a anului. Gradul de recomandare a clienților existenți, pe care îl avem la nivelul tuturor proiectelor noastre se apropie de 40%, aspect ce validează nivelul de încredere și satisfacție a cumpărătorilor, dar și faptul că investitorii vor, în comunitățile nou create, persoane similare lor”, declară Florin Poștoacă, Sales Manager Nordis Group

Din data de 15 iulie, Nordis Group a demarat procesul de predare a unităților finalizate de la Nordis Mamaia. Semnarea contractelor de vânzare-cumpărare va avea loc etapizat, până la finalul anului urmând să fie predate proprietarilor până la 1.000 de unități. 

În primele 6 luni ale anului, în cadrul Nordis Mamaia au fost vândute 135 de unități din etapa II și 57 unități din etapa I. Cele mai bine vândute unități au fost apartamentele rezidențiale de tip studio din etapa a II-a de dezvoltare a Nordis Mamaia. 

Astfel de unități aduc prin închiriere un randament anual de aproximativ 10%. Apartamentele oferă vedere spre Marea Neagră sau Lacul Siutghiol, având avantajul poziționării în cea mai dorită arie a litoralului românesc. 

La finalul anului este planificată inaugurarea Nordis Hotel Mamaia, moment în care întreg conceptul financiar devine nu doar activ, ci și viabil pentru modelul de business administrat de Nordis Group. 

Primii cumpărători din ansamblul Nordis Mamaia, care au rezervat o unitate încă din 2019, la lansarea proiectului, beneficiază în prezent de o apreciere a investiției de 125%, influențată de dezvoltarea conceptului la standardul unui resort de 5 stele, etapa de maturitate a ansamblului, activitatea de marketing a produsului și evoluția pieței.  

Growceanu investește 50.000 de euro în T-DAB.AI

0

 

T-DAB.AI va deschide în România în 2023 birouri pentru suport, programare și vânzări

  • Investiție pentru dezvoltarea unei platforme AI pentru Internet of Things
  • Clienți din România și Marea Britanie în prezent
  • Birou pentru suport tehnic în România din 2023
  • Extindere comercială în SUA din 2025

Un grup de investitori români și englezi investește 50.000 de euro prin platforma de business angels (BA) Growceanu în T-DAB.AI, o companie britanică Deep Tech, în cadrul unei runde în valoare de 600.000 de euro. Ceilalți finanțatori sunt investitori privați din Marea Britanie.

Investiția va fi utilizată pentru a accelera dezvoltarea produsului OctaiPipe, dar și pentru vânzări și marketing. 

T-DAB.AI este dezvoltatorul OctaiPipe, o platformă descentralizată de inteligență artificială pentru aplicații industriale de tip Internet of Things. Compania a fost fondată în 2016 de către Dr. Eric Topham – CEO & Data Science Director –  și Paul Calver – CFO & Digital Manufacturing Director. Înainte de finanțare, compania era evaluată la 5,8 milioane de euro.

O schimbare pentru companiile
industriale bazate pe Internet of Things

T-DAB.AI are ca scop ca prin intermediul inteligenței artificiale descentralizate să schimbe modul de dezvoltare a companiilor industriale care utilizează aplicații Internet of Things (IoT). Soluțiile de inteligență artificială (AI) și Machine Learning (ML) oferă un randament ridicat și pot genera surse noi de venituri în domeniul industrial. 

Adoptarea lor este însă limitată de lipsa unei infrastructuri adecvate de învățare automată, de nevoia de a centraliza datele și experiența în domeniul AI și M. Acestea pot duce la riscuri de confidențialitate, costuri ridicate, dependența excesivă de platformele Enterprise sau Cloud și disponibilitatea rețelei și chiar pot descuraja companiile în procesul de adoptare a soluțiilor AI și ML.

OctaiPipe, dezvoltat de T.DAB.AI, reprezintă o schimbare de paradigmă în privința soluțiilor de inteligență artificială pentru businessurile industriale, reducând în primul rând costurile de 

mentenanță prin Predictive Maintenance PreM@OctiaPipe, precum și riscurile de confidențialitate, costurile și dependența de rețea ori de Cloud. Clienții pot cumpăra soluții prefabricate sau pot dezvolta propriile soluții pentru a le implementa și scala pe OctaiPipe.

“Am investit în T-DAB.AI pentru că este o companie formată dintr-o echipă excelentă, cu oameni foarte bine pregătiți în business, technologie și vânzări. De asemenea au dezvoltat un set solid de produse si servicii inovatoare într-un domeniu tehnic aplicabil în foarte multe industrii, printre care producție, energie, automotive, sisteme de climatizare, construcții. Soluția este deja validată, vânzările în curs sunt excelente și au o tracțiune foarte mare”, afirmă Ciprian Man(foto), unul dintre investitori și fondatorii Growceanu.

T-Dab are în plan ca anul acesta să dezvolte produse noi, să adauge clienți și noi verticale de business precum soluții pentru energie inteligentă sau pentru menținerea predictibilității în producție.

„T-DAB.AI își propune să reducă cheltuielile de operare pentru companiile din domeniul industriei, cel energetic și companiile bazate pe Internet of Things printr-o îmbinare de soluții inovatoare de Inteligență Artificială și Machine Learning cu procese&automatizări eficiente. T-DAB.AI mi-a dovedit că are o echipă grozavă și planuri foarte ambițioase ceea ce m-a convins să investesc în companie”, spune Sebastian Ivan, unul dintre investitori.

„Suntem foarte încântați că prin această rundă de finanțare am accelerat dezvoltarea T-DAB.AI, acesta fiind un pas important pentru aducerea pe piață a soluției noastre OctaiPipe. Suntem încântați că am adăugat un grup fantastic de investitori în echipa noastră”, declară Dr. Eric Topham, cofondator și CEO T-DAB.AI. 

Birou pentru suport și inginerie în România din 2023

Începând cu anul 2023 T-DAB.AI are în plan deschiderea de birouri pentru suport, inginerie și vânzări în România, Austria și Germania. 

Compania are clienți din Marea Britanie și România, iar din 2023 vizează extinderea în alte țări UE, în special în Germania, Austria șI Elveția. De asemenea, din 2025 fondatorii vor să se extindă comercial în SUA.

Claudiu Cazacu, XTB: Vara căldurilor extreme în Europa – Cum se resimt efectele secetei pe burse?

 

  • Europa se confruntă cu secetă extremă.
  • Italia trece prin cea mai severă vară pentru agricultură din ultimii 70 de ani. Situația este gravă și în Elveția.
  • În România, Ministerul Agriculturii a anunțat un program de 1,5 mld. EUR pentru extinderea suprafețelor irigate până în 2027. Nivelul actual al suprafețelor irigate este, însă, cu mult sub cel din 1990.
  • România a fost pe locul 1 în Europa la exporturile de porumb în sezonul trecut, cu 4,3 mil. de tone. Anul acesta s-ar putea ajunge, însă, la interdicții de export.
  • Producția locală de porumb, estimată inițial la aprox 14 mil tone, ar putea fi, potrivit unor estimări mai recente, de numai 8 mil. tone.
  • Și la floarea-soarelui, România a fost pe locul 2 la exporturi în sezonul trecut. Randamentul ar putea crește cu 3,2% peste media ultimilor 5 ani, dar și aici s-ar putea impune restricții la export. Între vârful din mai și valoarea de dinainte de intrarea trupelor ruse în Ucraina, porumbul a crescut cu 60,3%, iar grâul cu 79,4%, la bursa din Paris, constată Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România.
  • Totuși piețele au prins mai multă încredere, trecând cotațiile pe trend descendent, pe seama unor livrări parțiale a grânelor ucrainiene și a speranțelor pentru producții mai mari în SUA și Canada.
  • Piața europeană pare a fi atins un echilibru pe termen scurt la prețul porumbului, în timp ce grâul se află, încă, în tendință descendentă.
  • Pe termen lung, fenomenele anului acesta ar trebui să trezească conștiința unei necesități majore de investiții în sisteme de reziliență climatică, se mai arată în analiza casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

Zonele evacuate și peste 27 de mii de hectare de vegetație arse de la începutul anului în Franța, 30 de mii de hectare în Portugalia, incendiile și seceta din Italia și Grecia, temperaturi record, la niveluri „africane” șocante pentru britanicii care ar folosi, în ciuda prețului energiei, aerul condiționat, dacă l-ar avea instalat, toate atrag atenția asupra unor desfășurări neobișnuite ale tiparelor de vreme. 

Seceta se simte mai puternic, pentru că deficitul de apă nu este rezultatul unui singur an neobișnuit de uscat, ci al unei serii anuale de precipitații sub medie. 

Temperaturile ridicate, favorizând evaporarea, și ploile concentrate deseori în intervale scurte, au privat de resursa esențială rezervele de apă dulce din regiuni altădată abundent alimentate.

În Italia, râul Po aproape a secat în unele porțiuni, iar autoritățile caută soluții pentru cea mai severă vară pentru agricultură din ultimii 70 de ani. 

Apar plaje noi și situri arheologice vechi de mii de ani, dar prețul plătit e copleșitor. 

În fapt, producția de grâu și porumb la hectar în regiunile din nordul Italiei afectate de secetă ar urma să scadă cu 30%, potrivit unei asociații de profil (Coldiretti). 

Situația e atât de serioasă încât regiunea Lombardiei a cerut Elveției să elibereze o parte din apa bazinelor alpine din cantonul învecinat Ticino, pentru a ajuta la irigarea terenurilor agricole lombarde. 

Refuzul elvețienilor a venit cu explicația: se confruntă cu aceeași problemă a lipsei apei, și nu își permit să împartă nimic. 

Apa a devenit, din această perspectivă, cea mai valoroasă resursă a regiunii. 

În sudul Franței, unii agricultori au recoltat rapița pe timpul nopții, în încercarea de a evita incendiile produse de tractoarele încinse de pe câmpurile aflate deja la temperaturi foarte ridicate.

În România, Ministerul Agriculturii a anunțat un program de 1,5 mld. EUR pentru extinderea suprafețelor irigate până în 2027. 

Nivelul actual al suprafețelor irigate este, însă, cu mult sub cel din 1990. 

Există, de asemenea, dezbateri referitoare la modul de irigare, varianta canalelor largi și deschise fiind expusă riscurilor, mai ales atunci când volumele de apă disponibile sunt mai reduse. 

România a fost pe locul 1 în Europa la exporturile de porumb în sezonul trecut, cu 4,3 mil. de tone. 

Anul acesta ar fi putea introduse restricții pentru export, urmând a fi oferite internațional anumite cantități doar după acoperirea nevoilor interne, potrivit ministrului Agriculturii.

Situația este complicată având în vedere atât cererea mai mare la nivel global, unde se caută înlocuitori pentru grânele neexportate din Ucraina, cât și seceta care afectează producția în mai multe regiuni. 

Producția locală, estimată inițial la aprox 14 mil tone, ar putea fi, potrivit unor estimări mai recente, de 8 mil. tone. 

În România, recoltarea în unele zone a început mai devreme decât ar fi fost normal, pentru a evita unele pierderi cauzate de secetă. 

În Franța, lângă Toulouse, recoltarea grâului dur cu două săptămâni mai devreme a dus la scăderi de 30% a randamentului la hectar. 

La nivel local, producția la hectar e estimată (conform Comisiei Europene) să scadă cu 5,7% față de media pe 5 ani, iar volumul total să ajungă la 9,3 mil. de tone, față de 10,4 mil. tone anul trecut.

La floarea-soarelui, România a fost pe locul 2 la exporturi în sezonul trecut. 

Cererea internațională este mare, având în vedere importanța producției din Ucraina, cu aproximativ 20% din producția mondială de semințe și ulei de floarea-soarelui, și peste o treime din exporturile globale. 

În România, randamentul pentru floarea-soarelui ar urma să crească la 2,69 tone/ha, cu 3,2% peste media ultimilor 5 ani (conform estimărilor Comisiei Europene).

Totuși, și această categorie intră în vizorul restricțiilor la export până când e acoperită cererea internă.

Prețul grânelor a cunoscut o creștere explozivă în primele luni ale anului, pe fondul izbucnirii conflictului din Ucraina, a întreruperii alimentării piețelor globale cu cereale din regiune, și a temerii că situația va fi de durată.  

Porumbul pe scadența cea mai apropiată la bursa din Paris a ajuns la 383 EUR/tonă pe 17 mai, de la 239 EUR/tonă pe 21 februarie. 

Grâul a urcat de la 243 EUR/tonă pe 21 februarie, la 436 EUR/tonă pe 17 mai. 

Între vârful din mai și valoarea de dinainte de intrarea trupelor ruse în Ucraina, porumbul a crescut cu 60,3% iar grâul cu 79,4%. 

De atunci piețele au prins mai multă încredere, trecând cotațiile pe trend descendent, atât pe seama unor livrări parțiale a grânelor ucrainiene, cât și a speranțelor pentru producții mai mari în SUA și Canada

Sezonul care se încheie anul acesta a fost afectat de secetă, mai ales în Canada, unde exporturile de grâu au scăzut cu 40%. 

Grâul a ajuns pe 20 iulie la 327,25 EUR per tonă, iar porumbul la 313,25 EUR per tonă, scadența decembrie respectiv noiembrie.

Potrivit USDA (Ministerul Agriculturii din SUA), producția de grâu a Canadei ar trebui să crească cu 60% (de la un nivel scăzut) în sezonul 22/23 până la 34 mil. de tone, asigurând o stabilizare a pieței, mai ales în destinațiile sale de export din America Latină și statele din Caraibe, în timp ce producția din SUA ar urma, de asemenea, să crească. 

Pentru sezonul următor, la porumb, creșterile masive de export al producției din Brazilia (12 mil. tone) nu ar urma, potrivit estimărilor agenției americane, să acopere declinul din Ucraina (15 mil. tone) și UE (0,9 mil. tone) ducând, în total, la exporturi mai reduse cu 6,8 mil. tone. 

La grâu, din 8,8 mil. tone pierdute la export de Ucraina, 6,5 ar fi acoperite de un surplus al exporturilor dinspre UE. 

Piața europeană pare a fi atins un echilibru pe termen scurt la prețul porumbului, în timp ce grâul se află, încă, în tendință descendentă. 

Pe seama datelor actuale, și cu evaluarea riscurilor induse de vreme în perioada următoare, perioada de vară târzie/început de toamnă ar putea reactiva presiuni ascendente, în special pentru porumb, care se află la peste 16% distanță de minimele atinse în prima săptămână din iulie, în timp ce grâul a revenit cu doar 3% din minimele perioadei similare. 

Pe termen lung, fenomenele anului acesta ar trebui să trezească conștiința unei necesități majore de investiții în sisteme de reziliență climatică. 

Va fi nevoie de un efort consolidat de inginerie „fizică” (în complementaritate, nu opoziție cu cea digitală) pentru a proteja solul și apa și a răspunde unor provocări majore pentru activitatea umană. 

Inflația generată de modificările climei e parte a unui fenomen care induce provocări de durată. 

Resursele ample pentru studiu și inovarea tehnologică sunt esențiale pentru a limita consecințele, altfel greu de suportat de societăți care, până de curând, s-ar fi văzut drept foarte departe de zona de pericol climatic.

Chimcomplex inaugurează cea mai mare investiție realizată cu capital românesc din industria chimică, cu o valoare de peste 40 de milioane de euro

0

Chimcomplex, inaugurează astăzi la Rm. Vâlcea cea mai nouă instalație de producție polioli speciali din Europa, după o investiție de 40 milioane de euro, parte dintr-un proiect de 101 milioane de euro. Instalația mărește capacitatea de producție de polioli la peste 187.000 de tone pe an. Adică în România se va produce aproape 9% din producția europeană de polioli, ceea ce va aduce compania pe locul 6 în topul producătorilor din Europa.

Noua instalație de polioli speciali, care este parte integrantă a platformei Oltchim, este proiectată să aibă caracteristici performante din punct de vedere al eficienței energetice, digitalizării și eliminării deșeurilor de fabricație. 

Capacitatea sa de producție anuală este echivalentă cu 3.500 km liniari de noi saltele flexibile de 2mx2m. Dacă ar fi puse cap la cap, saltelele ar străbate Uniunea Europeană de la cel mai estic punct al ei, orașul Sulina, până la cel mai vestic, în Portugalia. Poliolii produși la Rm. Vâlcea vor fi utilizați atât pentru piaţa locală, cât şi pentru export.

Instalația noastră este una dintre cele mai moderne din Europa și din întreaga lume. 400 de specialiști au lucrat la acest proiect în diferite etape ale sale, le mulțumesc tuturor, știu că a fost un proiect greu. Conceptul instalației integrează producția poliolilor, cu proiectarea, pe care o facem împreună cu clienții, adaptând formula în funcție de nevoile acestora, cu ingineria de produs, cu asistența tehnică pentru clienți, și chiar și colectarea deșeurilor în vederea reciclării. Aici vor fi produși și polioli speciali, cum ar fi biopoliolii 100% vegetali, din ulei de ricin, sau poliolii ignifugați, care vor fi folosiți în spumele rigide pentru construcții, utilizat de exemplu la renovarea saloanelor de spital. Prin implementarea acestei investiții, vom putea obține, pe lângă o structură de producție mai modernă și o creștere a produselor cu cerere și valoare mare” a declarat Victor Avram, CEO Chimcomplex.

Noua instalație, cea mai mare investiție realizată cu capital autohton în România, se întinde pe o suprafață de 5.6Ha și are o capacitate de 4 ori mai mare decât cea a fabricii de polioli speciali existente. Instalația permite funcționarea cu o eficiență tehnologică și energetică cu 30% mai mare decât instalațiile actuale, întrucât utiliajele și echipamentele de ultimă generație au fost proiectate pe baza celor mai moderne tehnologii specifice.

Cei mai mari producători și furnizori de echipamente de automatizare și control din lume au venit cu expertiza lor pentru finalizarea investiției, totodată implementându-se și cele mai noi variante de hard și soft pentru controlul proceselor chimice. Astfel că tehnologii de ultimă generaţie pentru industria chimică sunt acum disponibile şi în România pe platforma de la Rm. Vâlcea.

Instalația are 12 reactoare de sinteză eficiente energetic, în care se vor produce și poliolii verzi care utilizează ca materie primă CO2, reducând astfel amprenta de dioxid de carbon a României. 

„Suntem mândri că munca noastră, a tuturor, pune România la un loc de cinste pe harta producției chimice mondiale! Au trecut 51 de ani de la realizarea primului poliol în România și 15 ani de când ultima instalație de polioli a fost dată în folosință în țara noastră. În 3 ani de la achiziția activelor Oltchim am scos din conservare această investiție, stagnată de 14 ani, am reproiectat-o și am investit în ea ca să o transformăm într-o fabrică de referință pentru Europa. Chimcomplex, singurul producător de polioli pentru poliuretani din România și-a orientat strategia de dezvoltare spre eficiența tehnologică, eficiența energetică și spre chimia verde și sustenabilă, aceasta este direcția noastră și mergem cu pași repezi înainte” a declarat Ștefan Vuza, Președinte Chimcomplex.

Instalația de polioli speciali va beneficia și de experiența Centrului de Cercetare şi Dezvoltare Avansată a Poliolilor deja existent pe platformă, care operează de peste 40 de ani și cooperează cu clienții din toată lumea şi cu laboratoarele universităţilor şi instituţiilor de cercetare românești și internaționale. 

Proiectele de inovație și flexibilitatea echipelor de dezvoltare sunt atuurile companiei, de aceea produsele Chimcomplex sunt exportate și utilizate în peste 50 țări din Europa, Asia și Africa.

Principalele utilizări ale poliolilor produși aici sunt spumele flexibile și semiflexibile, spumele rigide, agenții de etanșare, cernelurile, elastomerii și adezivii. Cea mai mare parte a producției de polioli devine ulterior componente ale automobilelor, ale panourilor termoizolante sau piele ecologică, mobilier, saltele, izolații, etc

Investiţia în noua unitate de producţie a fost susţinută din fonduri proprii şi va fi amortizată în maxim patru ani.

https://www.youtube.com/watch?v=OXum-SQ8H7o&t=53s

SAINT-GOBAIN GLASS DEVINE PIONIER PE PIAȚA DE FAȚADE CU PRIMUL TIP DE STICLĂ CU CONȚINUT REDUS DE CARBON

0

Saint-Gobain Glass devine pionierul unei inovații tehnice de referință, reușind să ofere pieței construcțiilor de fațade un nou tip de sticlă cu cel mai scăzut nivel de carbon încorporat din lume. Această premieră industrială, obținută printr-un proces de producție care combină un conținut ridicat de sticlă reciclată (aproximativ 70% cioburi de sticlă) cu energia regenerabilă, se datorează efortului susținut al echipei de Cercetare & Dezvoltare și a excelenței echipelor industriale ale Saint-Gobain.

Având în vedere că fațadele reprezintă până la 20% din amprenta de carbon a unei clădiri, această inovație va reduce semnificativ amprenta de carbon a construcțiilor și va accelera dezvoltarea economiei circulare.

Inovația Saint-Gobain Glass succede primei producții zero emisii de carbon finalizată în mai 2022 la fabrica din Aniche, Franța, o producție pilot care a permis companiei să își perfecționeze considerabil procesele de producție și know-how-ul.

Saint-Gobain Glass integrează acum în portofoliul său de soluții pentru fațade produse cu conținut redus de carbon, începând cu gama COOL-LITE® XTREME cu control solar, fără a compromite performanțele tehnice sau estetice.

Noile produse vor utiliza o sticlă cu o amprentă de carbon estimată la numai 7 kg CO2 eq/m2 (pentru un substrat cu grosime de 4 mm). Acest nou tip de sticlă cu conținut redus de carbon este folosit ca substrat pentru depunerile de control solar din gama existentă COOL-LITE® XTREME, care reduce deja considerabil emisiile de carbon generate de consumul de energie necesar pe durata de viață a clădirii, grație performanțelor sale ridicate în ceea ce privește aportul de lumină naturală, controlul solar și izolarea termică.   

Astfel, noua gamă va avea cea mai redusă amprentă de carbon de pe piață, cu aproximativ 40% mai mică față de produsul nostru european de bază. Informațiile referitoare la mediu, verificate de o terță parte, vor fi detaliate în Declarațiile de Mediu ale Produselor (EPD). În prezent, acestea sunt în curs de elaborare și vor fi disponibile la începutul anului 2023.

Ca o primă confirmare a interesului crescut manifestat de piață, trei parteneri importanți din domeniul imobiliar – Bouygues Immobilier, Icade Santé și Nexity – au decis deja să utilizeze sticla COOL-LITE® XTREME cu conținut redus de carbon în proiectele lor. Bouygues Immobilier o va integra în cadrul proiectului său de clădiri de birouri Kalifornia (Hauts-de-Seine, Franța). Icade Santé o va instala la Polyclinique du Parc, administrată de grupul Elsan în Caen (Calvados, Franța), în timp ce Nexity o va utiliza în cadrul proiectului de reabilitare Carré Invalides (Paris, Franța) – trei proiecte ambițioase din punct de vedere ecologic.

Această inițiativă de pionierat este un prim pas către o ofertă extinsă de produse cu conținut redus de carbon pe diferitele piețe ale Saint-Gobain Glass, fiind pe deplin aliniată cu planul strategic „Grow & Impact” și în special cu ambiția noastră de a atinge neutralitatea emisiilor de carbon până în 2050. 

Deloitte România –parteneriat cu Creatio pentru soluții de automatizare pentru IMM-uri, companii mari și corporații

0

Deloitte România încheie un parteneriat cu compania globală de software Creatio, cu sediul în Statele Unite, care furnizează o platformă unică pentru automatizarea fluxurilor de lucru și managementul relațiilor cu clienții (CRM) fără cod, pentru a oferi soluții de automatizare pentru IMM-uri, companii mari și corporații care activează în sectoare precum servicii financiare, producție, retail, farmaceutic, telecomunicații, transport și media și publicitate, dar și pentru sectorul public. 

„În ultimii ani, ecosistemul de tehnologie pe care Deloitte l-a creat în România s-a dezvoltat semnificativ și chiar a depășit granițele locale datorită competențelor interne și cu ajutorul partenerilor recunoscuți la nivel internațional cu care colaborăm. Parteneriatul cu Creatio ne va permite să oferim soluții care să răspundă atât nevoilor sectorului public, cât și ale celui privat cu privire la transformarea digitală”, a spus Vladimir Aninoiu(foto), Director de tehnologie în cadrul practicii de consultanță a Deloitte România.

Prin acest parteneriat, echipa de tehnologie din cadrul practicii de consultanță a Deloitte România va gestiona implementarea platformei Creatio pentru a îmbunătăți procesul de transformare digitală a companiilor. În faza inițială, platforma Creatio va fi implementată de echipa Deloitte clienților din România și, într-o a doua fază, companiilor din Europa Centrală și de Est.

„Asigurarea succesului clienților prin intermediul platformei noastre fără cod se află în centrul parteneriatului Creatio cu Deloitte. Împreună, vom contribui la îmbunătățirea experienței consumatorilor și angajaților companiilor cu care vom colabora, pentru a-i ajuta să stimuleze creșterea și să schimbe modul în care companiile inovează și se adaptează la schimbare”, a declarat Alex Donchuk, Senior Vice President, Global Channels la Creatio.

Acest nou parteneriat contribuie la ecosistemul de soluții tehnologice creat de Deloitte pe plan local, care include platforma de automatizare Processo, o soluție creată de experții Deloitte ce permite companiilor să creeze modele de afaceri și de decizie și să le integreze cu sistemele pe care le folosesc deja, precum și soluțiile digitale pentru instituțiile financiare dezvoltate în cadrul parteneriatului strategic cu FintechOS, soluții de automatizare a fluxului de documente oferite în parteneriat cu Legito, sau soluțiile tehnologice dedicate departamentelor juridice, financiare și de resurse umane, cum ar fi chatboți și soluții pentru automatizarea proceselor repetitive și manuale prin tehnologie RPA și algoritmi de procesare a limbajului natural, create în parteneriat cu Druid, Future WorkForce și RPAbox.

La nivel global, Deloitte este recunoscut de mai mulți ani drept lider în consultanță în tehnologie și în transformare digitală – acoperind toate domeniile, de la strategie și inovație, la operațiuni de IT -, inclusiv prin intermediul parteneriatelor cu SAP, Salesforce, Microsoft, Amazon, Google, Apple, Facebook și alți giganți în tehnologie.

Studiu: Rețelele mobile mai rapide contribuie la accelerarea creșterii economice

0

Un studiu realizat cu sprijinul Ericsson arată o corelație semnificativă între viteza serviciilor mobile în bandă largă și productivitatea muncii.

Încetinirea semnificativă a creșterii economice globale, pe care o vedem astăzi, ne amintește să nu pierdem din vedere importanța productivității. Dificultățile economice în creștere afectează majoritatea oamenilor de la nivel global, însă au un impact chiar și mai mare asupra populațiilor vulnerabile din țările cu venituri mici. Potrivit FMI, dificultățile de la nivelul lanțurilor de aprovizionare și creșterea prețurilor mărfurilor (fenomen influențat și de contextul socio-economic și politic, generat de conflictul din Ucraina) ar putea duce la o inflație de 5,7% în economiile dezvoltate și de 8,7% în cazul piețelor emergente și în curs de dezvoltare, în anul 2022 (sau poate chiar la valori mai mari, un exemplu în acest sens fiind chiar România, unde rata inflației în luna iunie a anului curent, comparativ cu iunie 2021, este de 15,1%). 

Prin definiție, productivitatea vizează utilizarea eficientă a resurselor în producerea de bunuri și furnizarea de servicii. O creștere a nivelului de productivitate ne permite, așadar, fie să producem mai mult cu aceleași resurse, fie să menținem nivelul producției, utilizând mai puține resurse. Astfel, în viitor, va deveni tot mai important ca statele să își îndrepte atenția spre politicile de creștere incluzivă, creând oportunități la toate nivelurile societății, pentru întreaga populație. Însă, în lipsa unor câștiguri în materie de productivitate, acestea (oportunitățile care pot determina creșterea nivelului de trai) vor fi limitate. 

Un studiu recent, realizat cu sprijinul Ericsson, la nivelul a 116 țări de la nivel global, analizează asocierea istorică dintre productivitatea muncii și viteza serviciilor mobile în bandă largă. Rezultatele, publicate în lucrarea intitulată „Impactul economic serviciilor mobile în bandă largă mai rapide”, arată o creștere puternică a productivității în economia națională a fiecărui stat analizat, datorită implementării rețelelor mobile în bandă largă mai rapide. Odată cuantificată, o creștere de 10% a vitezei serviciilor mobile în bandă largă s-ar corela cu o creștere de 0,2% a productivității muncii. 

Statele incluse în cercetare au niveluri diferite de dezvoltare economică, iar eșantionul a fost împărțit în 2 categorii – țări cu venituri mari și țări cu venituri mici – pe baza clasificărilor Băncii Mondiale. Acestea sunt clasificate în funcție de venitul național brut (Gross National Income – GNI): statele cu venituri mici au un venit național brut de 4.095 USD sau mai mic, în timp ce statele cu venituri mari înregistrează o valoare de 4.096 USD sau mai mult. De asemenea, cercetătorii au avut în vedere și apartenența la OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) a țărilor analizate. Ca urmare a acestei divizări s-a dovedit faptul că țările care nu fac parte din OECD și statele care au venituri mici beneficiază mai mult de investițiile în serviciile mobile în bandă largă deoarece anterior nu au putut aloca investiții majore în dezvoltarea infrastructurii de servicii fixe.

Studiul arată, așadar, că serviciile mobile în bandă largă de mare viteză sunt strâns legate de creșterea nivelului de productivitate. Astfel de investiții pot impulsiona creșterea continuă a productivității în multe dintre statele de la nivel global aflate în curs de dezvoltare. Mai mult, odată cu implementarea la nivel global a tehnologiei 5G, atât viteza de downlink, cât și cea de uplink în rețelele mobile vor crește considerabil. Alături de alte beneficii – precum rezistența și capacitatea sporite sau eficiența energetică îmbunătățită – acestea alcătuiesc o nouă platformă pentru inovare care să susțină creșterea economică la nivel global. 

Studiul include și se bazează pe datele furnizate de platforma Speedtest Intelligence, realizată de compania Ookla, acestea fiind, mai apoi, procesate de Ericsson. 

Leonardo Badea (BNR): Mirajul criptoactivelor

 

In real life, the hardest aspect of the battle between good and evil is determining which is which.” (Game of Thrones)

De-a lungul timpului, evoluția societății a avut la bază tocmai capacitatea de a se dezvolta, de a inova, de a adapta noi produse și sisteme care să răspundă necesităților istorice. În domeniul piețelor financiare, în special în ultimii 20 de ani, a existat un apetit pentru dezvoltarea de noi instrumente, uneori simple, alteori sofisticate, care să răspundă necesităților investiționale.

Din păcate însă, adesea s-au urmărit în primul rând profituri rapide. Totuși, ușurința în utilizare și folosirea progresului tehnologic au fost în multe cazuri o bază obiectivă a creșterii eficienței utilizării noilor produse.

Atunci când discutăm cauzele și rezultatele acestei evoluții abordarea analitică și obiectivă este de cel mai mare ajutor. Nu trebuie să respingem a priori produsele și serviciile financiare noi, pentru că în multe ipostaze, inovația financiară a reprezentat un factor de progres. De aceea, noile propuneri generate în cadrul industriei financiare trebuie analizate, studiate și chiar testate, inclusiv prin aplicații practice la o scară controlată pentru a vedea măsura în care corespund cerințelor pieței și răspund imperativelor de protecție a consumatorilor de servicii și produse financiare.

Este deopotrivă adevărat că este preferabilă o abordare prudentă din partea consumatorilor, care trebuie să aplice o regulă foarte simplă, și anume, să nu utilizeze produse sau servicii despre care nu știu suficiente lucruri și al căror mecanism nu îl înțeleg. Însă în practică, această regulă s-a demonstrat că este destul de greu de respectat. Criza financiară globală, începută în anii 2007-2008, a demonstrat cât de greșit este să faci investiții în produse financiare sofisticate, care nu sunt înțelese sau sunt prezentate defectuos.

Valoarea banilor și a activelor financiare

Dacă ne referim la cele mai recente creații de produse financiare devenite relativ populare în rândul unor categorii de utilizatori trebuie să ne reîntoarcem la ideea de valoare a banilor. Astfel,  astăzi în sistemul financiar sunt folosite în mod tradițional monede de tip fiat. Valoarea monedei fiduciare este derivată din relația dintre cerere și ofertă, din credibilitatea băncii centrale emitente, stabilitatea guvernului țării emitente, robustețea și performanța economiei mai degrabă decât din valoarea unui activ fizic sau financiar care o susține.

Cele mai multe monede moderne în circulație (atât sub forma scripturală, cât și pe suport fizic – hârtie, polimer, monedă metalică) sunt monede fiat, inclusiv dolarul american, euro și alte monede globale importante. Așa numita criptomonedă (poate cea mai cunoscută categorie de criptoactive), merită repetat, este o formă exclusiv digitală de plată și o metodă de stocare a valorii. Ea nu are caracteristicile unei monede garantate de o instituție parte a sistemului financiar clasic.

În esență, acest nou concept se bazează pe un registru digital securizat și descentralizat – numit blockchain – pentru a înregistra tranzacțiile, a consemna emiterea de noi „monede” sau „jetoane” și pentru a preveni frauda și contrafacerea. Deși există mii de astfel de așa numite monede criptografice, în prezent, Bitcoin este de departe cea mai cunoscută și cu vechime în utilizare, în ciuda faptului că are o poveste de fundal deloc transparentă, care implică un creator enigmatic pe nume Satoshi Nakamoto, a cărui existență și identitate nu au fost niciodată stabilite.

Blockchain-ul Bitcoin a fost conceput astfel încât doar 21 de milioane de „monede virtuale” să fie „emise”. Acest așa numit tip de deficit verificabil (în esență o limitare a cantității/ofertei pentru acest activ) a contribuit la creșterea abruptă a prețului monedei în anticiparea unei cereri viitoare care va depăși considerabil oferta.

Apariția și dezvoltarea pieței criptoactivelor a generat reacții și poziții contradictorii în rândul economiștilor, al practicienilor cu experiență în domeniul financiar, precum și în rândul diferitelor categorii de participanți pe piețele financiare, inclusiv a unor instituții cu activitate în domeniu. Celebri economiști și oameni de afaceri au atras atenția că ne aflăm în fața unui imens balon speculativ.

Spre exemplu, omul de afaceri Warren Buffet spunea în 2020 că criptomonedele practic nu au valoare. Nu poți face nimic cu ele decât să le vinzi altcuiva. De asemenea, Bill Gates a afirmat faptul că activele digitale sunt sută la sută bazate pe fool theory, adică ele pot să funcționeze doar atât timp cât vei găsi pe altcineva care să cumpere mai scump decât tine ceva ce nu are valoare.

Binecunoscutul economist Paul Krugman susține faptul că investitorilor li se vând produse cripto speculative fără ca aceștia să înțeleagă cu adevărat riscurile la care se expun. Robert Merton afirmă faptul că singura monedă legală posibilă este una controlată de guvern. Monedele fiat au de fapt o valoare intrinsecă, deoarece prin lege ele pot fi folosite pentru a deconta toate plățile fiscale și alte plăți către guvern și trebuie acceptate ca plată pentru obligațiile exprimate în acea monedă.

Nouriel Roubini, un critic de lungă durată al Bitcoin, a susținut că acesta este destinat să ajungă în „muzeul monedelor eșuate” cu toate celelalte monede digitale. El a spus că Bitcoin „nu este sigur, nu este descentralizat și nici măcar scalabil”. Și totuși, în ciuda acestor opinii ferme și neechivoce privind caracterul de schemă piramidală al criptoactivelor, există în continuare o piață consistentă. Ce oare poate determina un investitor să cumpere criptoactive? Poate doar mirajul unor câștiguri rapide uriașe …

Până la lună și înapoi

Ne-am obișnuit deja să vedem fluctuații mari, creșteri și prăbușiri spectaculoase pe piața criptoactivelor. Creșterea pieței a fost considerabilă, aparent neverosimilă; într-un timp scurt, capitalizarea pieței a ajuns până la lună și înapoi. Și dacă ne gândim la ultima prăbușire marcantă, a criptomonedei Luna, metafora pare perfect adecvată – prețul Luna s-a prăbușit într-o singură săptămână în luna mai a.c., de la US$87 la US$0,0005.

Și atunci, o serie de întrebări par legitime – Ce valoare au criptoactivele? Cine garantează pentru ele? Care sunt riscurile și avantajele pe care acestea le presupun? Care este potențialul de creștere al acestei piețe, este ”cerul” limita? Iar acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care și le adresează specialiștii și nu numai.

Există cu siguranță o bază solidă și argumente puternice pentru a considera criptoactivele instrumente speculative, cu o volatilitate crescută a prețului și o sumedenie de alte riscuri asociate: de exemplu, riscul de credit/contrapartidă, cel de lichiditate, riscul din perspectiva combaterii spălării banilor și al prevenirii finanțării terorismului, riscul reputațional, riscul cibernetic etc. Sunt active digitale care nu sunt reglementate sau garantate de instituții recunoscute. Responsabilitatea revine în totalitate deținătorului.

Nimeni nu garantează aceste investiții, nimeni nu poate fi ținut responsabil pentru pierderea lor. În mod paradoxal, cel mai mare avantaj al criptoactivelor poate deveni și cel mai mare risc – lipsa reglementărilor duce la facilitarea și la creșterea vitezei tranzacțiilor, dar înseamnă că nimeni nu poate interveni și corecta ceva ce nu funcționează corespunzător. Un plus incontestabil este dat de faptul că tehnologia de la bază este considerată ca având un grad foarte ridicat de siguranță din punct de vedere cibernetic. Totuși, este evident că nu este infailibilă.

Și dacă acceptăm faptul că tehnicilor de securitate cibernetică li se opun permanent tehnici de hacking, care se dezvoltă în același ritm frenetic ca și cybersecuritatea, este dificil de estimat cât de protejat este în realitate utilizatorul.

Volatilitatea extrem de ridicată este un alt risc major pe care îl presupun criptoactivele. Prețurile cresc sau se prăbușesc amețitor, de la o zi la alta, ceea ce face dificilă tranzacționarea prin prisma timpului care trebuie petrecut analizând prețuri, evoluții, tendințe. Chiar și așa, după două prăbușiri recente spectaculoase, piața se ridică la aproape 1 trilion USD. Optimiștii cred că piața se va stabiliza, pesimiștii consideră o astfel de stabilizare este puțin probabilă.

Există, de asemenea, o preocupare reală pentru consumul de energie asociat criptoactivelor și o amplă dezbatere privind impactul acestora asupra mediului. Ele implică diferite protocoale pentru verificarea tranzacțiilor, iar acestea cauzează un consum important de energie. Conform estimărilor, rețeaua de minare Bitcoin ar fi consumat pe parcursul anului 2018 o cantitate de energie similară cu cea consumată de Ungaria (de Vries, 2019).

Studiile identifică Bitcoin ca principalul consumator de energie din universul cryptoactivelor, revenindu-i 2/3 din totalul energiei consumate, dar este evident că nu trebuie neglijat nici impactul celorlalte componente (Gallersdörfer et al., 2020).

Dincolo de dezavantajele menționate anterior, există și o preocupare legitimă pentru posibilitatea deloc neglijabilă de a le utiliza în finanțarea unor activități ilicite, cum este terorismul de exemplu.

Pe de altă parte, securitatea operațiunilor și transparența sunt două avantaje clamate de susținătorii criptomonedelor. Nu pot fi falsificate, așa cum se întâmplă cu bancnotele tradiționale, tranzacțiile sunt perfect anonimizate, deținătorul de criptomonede își poate urmări singur tranzacțiile, evitând intermediarii. Deținătorul le poate folosi oriunde, nu sunt legate de un anumit spațiu așa cum sunt monedele fiat. Prețul este determinat de piață, pe baza legii cererii și a ofertei.

Dar atractivitatea este pe măsura riscurilor. Piața a crescut într-un ritm frenetic și dincolo de prăbușirile spectaculoase înregistrate, capitalizarea pieței este încă semnificativă. De la momentul de maxim înregistrat la finalul anului trecut și până în prezent, piața cripto a scăzut cu 2 trilioane USD, anunțând o nouă iarnă cripto.

Și totuși, de data aceasta, iarna pare diferită …

În esență, iarna cripto este denumirea populară în versiunea cripto a pieței de tip „bear” în sens bursier. Iarna cripto indică o perioadă de performanță scăzută a pieței, caracterizată de sentiment investițional negativ și valori scăzute ale monedelor. Au existat mai multe ierni cripto, dar de data aceasta, iarna cripto pare a fi diferită. Pot fi enumerate o serie de motive care dau un caracter diferit iernii care se profilează.

Probabil că, în primul rând, frapează magnitudinea fără precedent a acestei prăbușiri, care marchează o scădere de 60% a market cap, de la aproape 3 trilioane USD la finalul lui 2021 la sub 1 trilion USD în iunie 2022 (coinmarketcap.com).

Apoi, este de menționat cadrul general diferit pe care se proiectează această scădere, și anume, un cadru definit de o serie de crize care se suprapun. Discutăm de spectrul unei crizei economice de dimensiuni semnificative, de conflictul din Ucraina care durează deja de cinci luni fără a fi evidentă deocamdată o soluționare, de criza pandemică ce pare să revină, de omniprezenta criză climatică, toate profilate pe fundalul unui mediu global caracterizat de incertitudine la diferite niveluri – politic, social, economic.

Un alt motiv, în esență un rezultat firesc al crizelor suprapuse, ține de modificarea comportamentului consumatorilor. Este de așteptat o reevaluare din partea acestora, o creștere a aversiunii față de risc, ceea ce determină o abordare diferită față de criptoactive, contrastantă cu entuziasmul manifestat anterior.

Mai mult, față de iarna cripto precedentă, de data aceasta există un număr important de investitori instituționali pe piața cripto, iar intercondiționarea cu sistemul financiar tradițional este mult mai amplă.

Dincolo de iarna cripto, perspectiva
fructificării avantajelor tehnologiei

Ceea ce a demonstrat însă experiența criptoactivelor ca utilitate economică nu ține neapărat de utilizarea efectivă a acestora, cât de avantajele indiscutabile ale tehnologiei din spatele lor – DLT. Și mai mult, experiența cripto a adus pentru prima dată în discuție posibilitatea unei alternative digitale la sistemul tradițional. Această revelație, deși nu neapărat recentă, arată că discuția privind viitorul sistemului monetar nu poate evita transformarea digitală.

Putem considera că tehnologia DLT întrunește criteriile unei inovații disruptive. Deși lansată acum circa un sfert de secol, teoria privind inovația disruptivă (Christensen, 1997) a atras ample dezbateri și interpretări privind conținutul teoriei și implicațiile pentru modelele de business. Includerea DLT în rândul inovațiilor disruptive ridică de asemenea o serie de întrebări legate de viitorul sistemului financiar – cum poate DLT transforma sistemul financiar? Cum pot fi păstrate avantajele indiscutabile ale tehnologiei diminuând în același timp riscurile și neajunsurile?

Și nu în ultimul rând cum se va schimba lumea noastră odată înglobată această tehnologie în sistemul financiar tradițional? Am asistat deja la finalul anilor 1990 la o criză dot.com, care a avut alte coordonate față de cele precedente, ca urmare a adoptării pe scară largă a tehnologiei informației. Odată cu dezvoltarea internetului, pe acel vârf al creșterii exponențiale a numărului de deținători de computere personale, a început o nouă eră a investițiilor speculative.

Așa cum era de așteptat, inevitabilul s-a produs, investitorii au înregistrat pierderi spectaculoase, iar multe companii nu au putut supraviețui. Toate acestea s-au întâmplat  pentru că s-a pierdut din vedere esențialul, și anume valoarea reală care ar fi trebuit să se afle în spatele acelor tranzacții de multe milioane de dolari. Concluzia firească este că ar trebui să găsim abordările care să prevină repetarea unor astfel de crize speculative. În același timp, nu trebuie să uităm că chiar și după criza dot.com o serie de tehnologii și modele de afaceri atunci apărute au rezistat și s-au dezvoltat, dovedindu-și utilitatea pentru economia globală și ajungând în prezent exemple de succes la nivel internațional.

Nu putem exclude ca și după această „iarnă crypto”, o serie de tehnologii și modele de afaceri sau circuite de plăți să își demonstreze totuși viabilitatea și să contribuie la viitorul sistemului financiar, chiar dacă multe dintre componentele de acum ale universului criptoactivelor probabil vor dispărea complet sau vor păstra doar o existență marginală.

Banca Reglementelor Internaționale (BIS) este preocupată de aceste întrebări și a publicat o analiză asupra criptomonedelor și stablecoins în raportul său anual, apărut în luna iunie 2022, precum și o perspectivă asupra viitorului sistemului monetar. În document se menționează posibilitatea ca tehnologia de la baza activelor criptografice să constituie catalizatorul care să determine transformarea sistemului monetar prin includerea unei monede digitale emise de autoritatea monetară (CBDC), capitalizând avantajele evidente și eliminând imperfecțiunile.

Moneda digitală a băncii centrale este de fapt versiunea digitală a unei monede fiat. Chiar dacă este o monedă digitală, CBDC este fundamental diferită de o criptomonedă, fiind emisă de o bancă centrală, garantată și susținută de încrederea băncii centrale respective. CBDC beneficiază deci de toate caracteristicile monedei fiduciare, dar emisă în format digital și prezentând avantajele specifice ce decurg din acest format digital – creștere a vitezei tranzacțiilor și scădere a costului aferent acestora, eficiență ridicată a transferurilor internaționale. Acesta ar fi un exemplu de utilizare superioară a transformării digitale la nivelul băncilor centrale și multe țări au emis deja sau iau în considerare emiterea unei astfel de monede.

Rezerva Federală a SUA a publicat un raport intitulat ”Money and Payments: The US Dollar in the age of Digital Transformation” (ianuarie 2022) în care dedică un capitol CBDC, prezentând funcțiile, utilizarea, potențialele avantaje, dar și provocările pe care le presupune o astfel de monedă. Discuția este deci mai actuală ca oricând, iar rolul băncilor centrale este fundamental în mijlocul acestor transformări rapide la care asistăm.

Metafora utilizată de BIS este cea a unui copac al cărui trunchi reprezintă suportul solid al băncilor centrale pentru funcționarea sistemului financiar, la care o contribuție semnificativă o au și celelalte autorități cu atribuții în acest domeniu. Pornind de la acest trunchi este de așteptat ca în viitorul apropiat să se dezvolte noi ramificații sub forma unor produse și sisteme bazate pe noile tehnologii, care să răspundă mai bine nevoilor participanților, în acord cu inovațiile aduse de transformarea digitală.

Esențială rămâne însă condiția prealabilă a existenței unui trunchi solid ca structură de susținere a sistemului monetar. În această arhitectură îmbunătățită a sistemului financiar, în baza noilor tehnologii, este greu de imaginat că rolul băncilor centrale ar putea fi unul diminuat față de situația actuală, ci dimpotrivă, tocmai băncile centrale vor oferi elementul de robustețe necesar pentru întărirea credibilității și pentru consolidarea stabilității financiare. Pentru aceasta, este importantă concretizarea cât mai rapidă a intențiilor și a eforturilor curente la nivel european și internațional, în vederea reglementării piețelor de criptoactive, așa cum prevăd proiectul directivei europene MiCA publicat recent sau cel al Financial Stability Board (FSB), avut în vedere pentru toamna acestui an și care susțin o colaborare și o împărțire a responsabilităților între diferitele autorități naționale competente și instituții europene / internaționale cu rol în funcționarea sistemului financiar.

Ducând mai departe metafora BIS a trunchiului reprezentat de băncile centrale, reglementarea și capitalizarea avantajelor aduse de transformarea digitală pot reprezenta rădăcinile necesare susținerii și creșterii organice a sistemului financiar. Acest proces de reglementare trebuie însă să se refere nu doar la reglementarea tranzacțiilor în sine, ci și la caracteristicile pe care trebuie să le îndeplinească un criptoactiv. Simpla emitere a unor active criptografice volatile nu le asigură acestora o valoare de întrebuințare. De aceea, trebuie să vedem dacă este necesară existența unui colateral pentru stabilizarea în condiții rezonabile a prețului acestuia în raport cu monedele clasice.

Pe de altă parte, dacă ne referim la criptoactivele cu valoare stabilă, un model care poate fi considerat o ancoră solidă pentru stabilitatea prețului acestora este cel al reglementărilor privind lichiditatea și solvabilitatea aplicabile unor tipuri de entități din sistemul financiar clasic, precum fondurile de pe piața monetară sau alte instituții financiare supravegheate. Așadar, demersul de reglementare a criptoactivelor cu valoare stabilă trebuie să meargă dincolo de exigențele privind protecția consumatorilor, combaterea spălării banilor și prevenirea finanțării terorismului și să adreseze nevoile de asigurare a stabilității financiare, ca urmare a interconexiunilor existente între sistemul financiar tradițional și universul criptoactivelor cu valoare stabilă și având în vedere dimensiunile acestuia.

Dincolo de toate aceste considerații, este important să nu pierdem din vedere esența a ceea ce afirma un arhitect al schimbărilor tehnologice, în unele cazuri disruptive, Steve Jobs, și anume, că nu este vorba despre încrederea în tehnologie, ci despre încrederea în oameni.

Leader Team Broker a actualizat asigurarea Amazon

0

Compania Leader Team Broker, jucător cheie pe piața asigurărilor de nișă din Europa, anunță că „a actualizat asigurarea Amazon în concordanță cu noile cerințe ale retailerului american, păstrând aceleași prime de asigurare pentru polițele reînnoite. Retailerul online Amazon a anunțat că, de la 1 august, toți sellerii care vând prin intermediul platformei și au încasări mai mici de 1 milion de dolari vor fi obligați să achiziționeze o asigurare de răspundere civilă comercială fără franșiză.

Recent, Amazon a înăsprit cerințele pe care trebuie să le îndeplinească cei care își vând produsele prin intermediul platformei online. Astfel, dacă până în prezent, sellerii își puteau achiziționa o asigurare de răspundere contractuală cu o franșiză de până la 10.000 de dolari, de la 1 august, cei care realizează vânzări mai mici de 1 milion de dolari pe Amazon pot pierde această deductibilitate. În consecință, eliminarea franșizei va duce la scumpirea poliței de asigurare.

Leader Team Broker, care a lansat anul trecut, în premieră, asigurarea Amazon, care poate fi achiziționată atât de companiile din România, cât și de cele din UE, vine în sprijinul sellerilor înscriși pe platformă, astfel încât noile condiții impuse de platforma online să nu îi afecteze semnificativ. Compania de brokeraj a actualizat produsul dedicat sellerilor pe Amazon, răspunzând astfel noilor cerințe ale retailerului american. Partenerii cu care Leader Team lucrează pe acest produs vor păstra aceleași prime de asigurare, iar pentru polițele reînnoite nu vor exista măriri de prime dacă clientul are același volum de vânzări și aceeași structură a produselor, în ciuda recentei decizii luate de Amazon”.

Alexandra Elena Durbacă (foto), CEO, Leader Team Insurance Broker: „Leader Team a fost primul broker de asigurări din România care a lansat,  pe piața internă și europeană, acest produs de asigurare impus de Amazon sellerilor, anul trecut. Acum, venim din nou în sprijinul clienților noștri și, în condițiile noilor cerințe impuse de compania americană, îi ajutăm să încheie în continuare polițe avantajoase și la prețuri apropiate de cele din prezent. Produsul nostru de asigurare, conceput împreună cu partenerii de pe piața Lloyd’S, este acceptat de Amazon, are acoperire oriunde în lume, inclusiv în SUA și Canada, și acoperă daune de până la 1 milion de dolari, pentru eventualele prejudicii produse clienților de mărfurile vândute de terți prin intermediul platformei. Polița Amazon este unul dintre cele mai vândute produse ale noastre în Europa în ultimul an și vrem să ne asigurăm clienții că le vom fi în continuare alături cu oferte avantajoase, chiar și în condițiile înăspririi condițiilor de către retailerul american.”

Asigurarea de răspundere contractuală Amazon – Amazon Seller (FBA) Insurance este „o poliță special concepută pentru companiile care vând produse prin intermediul cunoscutei platforme de retail, produs pe care Leader Team Broker l-a creat anul trecut pentru a acoperi obligația contractuală introdusă de gigantul de retail online în relația comercială cu toți sellerii. 

Polița poate fi obținută rapid, cu un simplu telefon către consultanții Leader Team Broker, care pot oferi o cotație de preț în maximum 48 de ore.

Mai mult de jumătate dintre mărfurile tranzacționate pe Amazon sunt vândute de terți, fără ca retailerul online să le verifice. Gigantul de retail online și-a actualizat politica comercială, solicitând sellerilor o asigurare specială, după ce, anul trecut, a fost trimisă în judecată de către Comisia pentru siguranță a produselor de consum din SUA, care a încercat astfel să oblige Amazon să-și asume răspunderea pentru sute de mii de produse defecte sau care puneau în pericol sănătatea cumpărătorilor, vândute de terți prin intermediul platformei”.

Leader Team Broker de asigurare este definit ca „unul dintre cei mai importanti jucatori cheie cu prezență la nivel european și cu peste 16 ani de experiență în managementul riscului și asigurări de nisa. Compania este recunoscută ca unul dintre cei mai inovatori brokeri de  asigurări cu produse unice de răspundere civilă și profesională, sănătate, cyber security, produse pentru industria IT, industria navală, aviație, energie, marketing si HR. 

Anul trecut, Leader Team Broker a intermediat prime în valoare totală de peste 7,2 milioane de euro, cele mai vândute asigurări din portofoliul firmei de brokeraj  fiind cele pentru risc de atac cibernetic (Cyber Risk), asigurari de raspundere, asigurările pentru bunuri și clădiri. Compania s-a extins, totodată, și în 20 de țări din UE, unde a vândut cu precădere asigurări Cyber, asigurari de raspundere pentru Amazon si asigurari de sanatate. 

În 2021, Leader Team Broker a primit în UK-Londra, distincția de Brokerul de asigurări al anului, în cadrul premiilor Corporate LiveWire, pentru gradul de creativitate și de inovare a produselor de asigurare, concepute pentru noile industrii aflate în dezvoltare și care acoperă noile provocări ale mediului de business.  Juriul a apreciat felul în care Leader Team Broker sparge tipare și vine cu produse creative, pentru industrii aflate în plină expansiune și pentru riscuri dintre cele mai diverse.

În 2020, performanțele companiei au fost recompensate de publicația Piața Financiară cu titlul de Brokerul anului în asigurări și de Financial Intelligence cu distincția Asigurarea pentru securitate cibernetică a anului 2020.  

Publicația londoneză Treat Technologies dedicată știrilor din domeniul securității cibernetice a inclus Leader Team Broker în top 20 companii la nivel mondial care oferă cele mai bune soluții și produse de asigurare în cyber insurance. În anul 2017, compania a primit premiul Cel mai creativ Broker de asigurare din România, oferit de Media XPrimm iar în 2019 a primit premiul pentru Inovație și Digitalizare, fiind singura companie de brokeraj care a folosit tehnologia RPA pentru operațiunile financiare repetitive. Compania a fost premiată în 2020 de publicația Piața Financiară, la Gala e-finance, cu premiul e-Risk pentru cel mai bun produs destinat prevenirii și acoperirii riscului de atacuri cibernetice. 

Leader Team este singura companie de brokeraj în asigurări care a dezvoltat conceptul iDoctor, un program integrat de servicii medicale naționale și internaționale, având la bază un program de asigurări personalizat”.