Noaptea cercetătorilor 2022: Inovație, trenduri și știință în folosul societății

0

 

În perioada  30 septembrie – 1 octombrie 2022, cercetătorii din consorțiul ReCoNnect invită publicul larg să descopere lumea extraordinară a științei prin zeci de activități destinate minților curioase de toate vârstele, în cadrul evenimentului Noaptea Cercetătorilor Europeni 2022. 

Anul acesta, evenimentul se desfășoară sub patronajul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării și prezintă activități dintre cele mai diverse în 19 de locații din țară, toate gravitând în jurul tematicii generale „New science, trends and results”.

Evenimentul aduce zona de cercetare de excelență din România în fața tuturor celor interesați, oferă zone pline de jocuri, concursuri cu premii, experimente sau expoziții pentru stimularea creativității, a gândirii critice, a curiozității. Intrarea este gratuită la toate activitățile propuse de partenerii din consorțiu. Institute de cercetare și de învățământ superior de prestigiu din România și-au unit eforturile pentru a oferi o experiență spectaculoasă publicului într-un mod interactiv, educativ și distractiv.

La București, Noaptea Cercetătorilor se va desfășura vineri, 30 septembrie 2022, între orele 16:00 și 22:00 în Parcul Izvor, Rondul Bicicliștilor. Programul include: observații astronomice, ateliere interactive pentru copii, spectacole cu roboți, experimente cu ferofluide, senzori, plasme, azot lichid și surse de energie verde, dar și alte fenomene spectaculoase, incursiuni interactive în meseria unui geolog, a unui astronaut, a unui biolog sau chiar a unui spion.

La Măgurele, evenimentul se desfășoară a doua zi, sâmbătă, 1 octombrie 2022, între orele 14:00 și 21.00 în Piața Centrală a orașului. Institutele de cercetare de pe platforma de la Măgurele trimit în piață cercetători care vor prezenta cele mai interesante trenduri în știință. Concursuri deschise publicului larg, experimente live și multe momente artistice așteaptă publicul în Măgurele.

„Evenimentele ultimilor ani ne-au dovedit nevoia urgentă de a construi punți mai solide între cercetători și societatea pe care ei o deservesc prin eforturile lor științifice. Faptul că ne putem implica activ în construcția acestor legături este pentru noi, la Universitatea din București, parte din misiunea civică de a fi o instituție care ajută la transformarea în bine a lumii în care trăim. Ne bucurăm să avem implicate în acest an în eveniment cinci facultăți din universitate, cu specialiști de top în zona de cercetare și inovație: Facultatea de Fizică, Facultatea de Chimie, Facultatea de Geologie și Geofizică, Facultatea de Biologie și Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării”, a explicat rectorul Universității din București, prof. univ. dr. Marian Preda.

„Avem nevoie să aducem știința mai aproape de oameni, iar Universitatea din București investește multe resurse în comunicarea științei și crearea de programe de educație pentru știință. Ne bucurăm mult, așadar, să fim unul dintre partenerii principali ai consorțiului ReCoNnect și să co-organizăm, din nou, împreună cu parteneri de prestigiu, un eveniment dedicat cercetării și inovațiilor pe care ea le aduce în spațiul public pentru transformarea societății”, a declarat conf. univ. dr. Sorin Costreie, prorector pentru Rețele universitare și Relații publice al Universității din București și promotorul programelor UB de comunicare a științei. 

„La fel de importantă ca susținerea științei este promovarea rezultatelor acesteia. Este nevoie ca publicul să cunoască într-o manieră accesibilă rezultatele cercetării, impactul acestora pe termen mediu și lung, felul în care ne-ar putea influența prezentul și viitorul. Nicio vârstă nu e prea mică pentru o anumite etapă a cunoașterii. Provocările lumii actuale, de la conflicte de tot felul, la pandemii, trebuie întâmpinate cu solidă încredere în știință și cercetare, mereu aflate în strânsă legătură cu respectul pentru mediu, cu idealul unei umanități conștiente de responsabilitățile ei pe această planetă”, a completat și prof. univ. dr. Carmen Chifiriuc, prorector pentru Cercetare în cadrul Universității din București.

Noaptea Cercetătorilor Europeni se desfășoară anual în peste 300 de orașe europene, iar în România, anul acesta, are loc în orașe precum București, Timișoara, Cluj-Napoca, Suceava, Galați și multe altele. Cu ocazia evenimentului, publicul larg va putea intra în dialog cu cercetători și va putea urmări experimente spectaculoase, demonstrații live și conferințe fascinante despre știință.

Activitățile consorțiului ReCoNnect se vor desfășura în București și alte 18 locații din mediul urban mare și mediu (Baia Mare, Bistrița, Brăila, Buzău, Cluj-Napoca, Fălticeni, Focșani, Galați, Măgurele, Pitești, Satu Mare, Suceava, Târgu Neamț, Timișoara) și din mediul rural în zonele Geoparcului UNESCO Ținutul Buzăului, Geoparcului UNESCO Țara Hațegului, Geoparcului Carpaterra și Geoparcului Oltenia de sub Munte.

Evenimentul de anul acesta este organizat de un consorțiu național din care fac parte Institutul Național pentru Fizică și Inginerie Nucleară – Horia Hulubei, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului, Institutul de Științe Spațiale, Institutul de Fizică Atomică, Universitatea din București, Universitatea Babeș Bolyai din Cluj, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava și Universitatea Dunărea de Jos din Galați.

La nivelul Uniunii Europene, Noaptea Europeană a Cercetătorilor se înscrie în seria Acțiunilor Marie Sklodowska-Curie din proiectul cadru Horizon Europe. Evenimentele sunt finanțate prin HORIZON-MSCA-2022-CITIZENS-01, G.A. nr. 101061680.

Mai multe detalii, precum și programul complet al evenimentelor organizate cu ocazia Nopții cercetătorilor 2022, pot fi consultate pe https://noapteacercetatorilor.cest.ro

Mastercard, Indicele Plăților Digitale 2021: Nivelul de cunoștințe al românilor privind plățile digitale limitează utilizarea acestora

0

Datele demografice precum vârsta, nivelul de educație și venitul lunar joacă un rol esențial asupra nivelului de cunoștințe al consumatorilor în ceea ce privește metodele de plată. Numerarul este în continuare considerat cel mai sigur și convenabil mod de plată, de către o bună parte a populației. Conform Indicelui Plăților Digitale 2021, o metodologie dezvoltată de Mastercard, care analizează evoluția plăților digitale la nivel național, România a obținut 49 de puncte din 100 pentru sub-indicele Cunoștințe

„Rezultatele studiului ne arată că, deși românii sunt, în general, deschiși să adopte plățile digitale, foarte mulți consumatori nu înțeleg încă pe deplin cum funcționează și care sunt avantajele acestor noi metode de plată. Ca atare, este nevoie în continuare de inițiative consistente și pe termen lung, de educație financiară pentru toate vârstele; cu precădere pentru noile generații, copii și adolescenți, care devin în curând eligibili ca posesori de carduri, dar și pentru seniori și persoanele din mediul mic urban și rural. Acest obiectiv merge în paralel cu nevoia de dezvoltare a infrastructurii, convergența fiind în creșterea gradului de educație și incluziune financiară în România”, a declarat Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația.

Sub-indicele Cunoștințe analizează înțelegerea metodelor de plată digitale, nivelul de familiaritate al consumatorilor cu anumiți furnizori de soluții de plată, percepțiile acestora cu privire la confortul și securitatea oferite de metodele electronice de plată și nivelul de încredere în soluții și provideri. 

Sub-indicele urmărește trei componente: cunoașterea generală a metodelor de plată digitale, intenția de a le folosi și cunoștințele practice despre cum se folosesc plățile fără numerar, fiecare cu o pondere egală în punctajul final.

Cunoașterea generală a metodelor de plată digitale 

Componenta Cunoașterea generală a metodelor de plată digitale a obținut 49 de puncte. Componenta analizează indicatori precum familiaritatea generală, auto-raportată cu metodele de plată digitale și cu măsurile de securitate de bază, care au înregistrat scoruri de 59, respectiv de 60 de puncte. Totodată, indicatorul care evaluează familiaritatea cu nume de branduri și soluții specifice ale furnizorilor de plăți a înregistrat 27 de puncte. Aceste date sugerează că, deși există un nivel mediu de conștientizare a existenței alternativelor de plată, este posibil ca acesta să nu fie suficient pentru a motiva consumatorii să cunoască în detaliu și să utilizeze multe dintre aceste metode.

Intenția de a folosi metodele de plată digitale

Această componentă a obținut 53 de puncte, indicând o populație predispusă să încerce noi metode de plată (reprezentate de plățile digitale), dar care percepe, în continuare, metodele tradiționale de plată (cele pe bază de numerar) ca fiind mai convenabile și mai sigure. Componenta analizează trei indicatori, respectiv percepția utilizatorilor cu privire la confortul asigurat de diferite metode de plată, percepția utilizatorilor cu privire la securitatea diferitelor metode de plată și deschiderea generală către inovare în domeniul plăților.

În cazul tuturor metodelor de plată, există o corelație puternică între confort și securitate: cu cât o metodă de plată este mai convenabilă, cu atât este percepută ca fiind mai sigură de către respondenți. Există, totodată, o corelație puternică între percepția asupra modalităților de plată și frecvența cu care acestea sunt utilizate de către consumatori. Cu cât o metodă de plată există de mai mult timp pe piață, cu atât consumatorii au mai multe oportunități de a se familiariza cu aceasta, de a o încerca și, posibil, de a o adopta. De exemplu, 90% dintre români știu să blocheze cardurile furate și 60% știu cum să modifice limita zilnică pentru cheltuielile cu cardul. 

În cazul portofelelor digitale, cunoștințele practice privind modul de utilizare a acestora sunt mult mai reduse: de exemplu, doar 52% știu că portofelele pot fi folosite atât pentru achiziții online, cât și offline, și doar 17% știu unde sunt stocate detaliile cardului pentru plăți cu portofele digitale.

Un alt factor care împiedică afinitatea consumatorului mediu de a încerca noi metode de plată este lipsa generală de deschidere către inovație. În timp ce 60% dintre consumatori s-au auto-raportat ca fiind interesați de informații noi despre soluțiile de plată, doar 39% au căutat să obțină aceste informații în mod proactiv.

Cunoștințele practice despre cum se folosesc plățile fără numerar

Această componentă a obținut 48 de puncte, ceea ce arată că populația din România nu cunoaște caracteristicile tehnice ale plăților digitale, ceea ce limitează înțelegerea și folosirea acestora.

Chiar dacă anumite metode de plată sunt disponibile deja de câțiva ani și sunt prezentate frecvent în mass-media și de către emitenți, consumatorii încă nu sunt familiarizați cu detaliile. Cu alte cuvinte, procesul de acumulare și asimilare a cunoștințelor are loc într-un ritm relativ lent. De exemplu, plățile în rate au fost introduse în România în urmă cu câțiva ani, dar doar 32% dintre consumatori știu care sunt beneficiile pentru utilizator; doar 35% dintre respondenți au identificat corect modalitățile prin care pot autentifica o tranzacție; și doar 16% cunosc avantajele oferite de open banking. 


Indicele Plăților Digitale (Digital Payment Index; DPI) este un instrument de analiză, care urmărește evoluția plăților digitale la nivel național. După prezentarea cu succes în Ungaria în 2021, Indicele a fost replicat anul acesta în alte șase țări: Austria, Bulgaria, Croația, Grecia, Serbia și România, analizând datele înregistrate în 2021. România a obținut un scor de 54 din 100 de puncte, rezultat calculat pe baza punctajelor individuale a celor trei sub-indici: 69 pentru Infrastructură, 49 pentru Cunoștințe și 44 pentru Utilizare.

XTB România: Listarea Porsche AG – implicații după debutul pe bursă

0

 

Evaluarea Porsche AG pare atractivă față de cea a companiilor din sector, mai ales în comparație cu Ferrari. Compania a înregistrat o creștere de la an la an a veniturilor din vânzări și a marjei de profit operațional, ceea ce este o realizare semnificativă în fața unui mediu de piață dificil. Un potențial factor de risc ar putea fi evaluarea, care, reprezentând aproape 80% din evaluarea Volkswagen în ansamblu, pare excesivă, se arată în analiza casei de brokeraj XTB.

Segmentul de mașini sport premium, în care Porsche AG are o poziție stabilă, pare a fi relativ imun la efectele încetinirii economice și a creșterii inflației și, prin urmare, acțiunile companiei pot avea potențial de creștere pe termen lung. Acestea vor fi disponibile în oferta XTB în ziua IPO-ului.

Porsche AG, celebrul producător al emblematicului model 911, se listează la bursă. IPO-ul planificat este așteptat să aibă loc pe 29 septembrie. Ce știm despre acesta? Poate fi atractiv pentru investiții?

Ce știm despre IPO-ul Porsche?

Listarea va include un element simbolic. Potrivit site-ului, acesta va implica 911 milioane de acțiuni Porsche AG (un omagiu adus celui mai cunoscut model produs de conglomerat). Volumul va fi împărțit 50/50, adică 455,5 milioane de acțiuni preferențiale și 455,5 milioane de acțiuni comune.

Perioada de subscriere a început pe 20 septembrie. 

Vestea este favorabilă acțiunilor Volkswagen și Porsche SE, care au avansat pe fondul informațiilor. Volkswagen se așteaptă ca veniturile din IPO și vânzarea acțiunilor comune să ajungă la peste 19 miliarde de euro.

Trebuie subliniate câteva știri notabile:

  • Porsche SE (PAH3.DE) și Porsche AG, care este afectată de IPO, nu sunt aceeași companie. Porsche SE este o deja companie listată, controlată de familia Porsche-Piech și este cel mai mare acționar al Volkswagen. Porsche AG este un producător de mașini sport și face parte din Grupul Volkswagen, iar acțiunile sale sunt afectate de IPO.
  • IPO-ul include 25% acțiuni preferențiale fără drept de vot. Jumătate din acest pool va fi cumpărat de Porsche SE cu o primă peste prețul IPO de 7,5%. Restul de 12,5% din acțiunile preferențiale vor fi oferite investitorilor.
  • Subscrierile pentru acțiuni au început marți, 20 septembrie.
  • Acțiunile preferate ale producătorului urmează să fie oferite investitorilor la un preț cuprins între 76,5 EUR și 82,5 EUR.
  • Acțiunile comune nu vor fi listate și vor rămâne în posesia Volkswagen, ceea ce înseamnă că aceasta va rămâne acționarul cu putere de control al companiei după ce Porsche AG se va lista la bursă.
  • După cum a raportat Bloomberg, Grupul Volkswagen (VW.DE) se așteaptă ca evaluarea companiei să ajungă la 75 de miliarde de euro, ceea ce i-ar oferi o sumă echivalentă cu aproape 80% din evaluarea Volkswagen.
  • Acțiunile comune vor avea drept de vot, în timp ce acțiunile preferențiale nu vor beneficia de acest drept. Aceasta înseamnă că cei care investesc după IPO vor deține acțiuni la Porsche AG, dar nu vor avea niciun cuvânt de spus cu privire la modul în care este administrată compania.
  • Porsche AG va rămâne sub un control semnificativ atât al Volkswagen, cât și al Porsche SE, iar partea flotantă va include doar o fracțiune din toate acțiunile și nu va oferi niciun drept de vot. Acest lucru va face dificil pentru orice investitor să-și construiască o cotă semnificativă în companie sau să impulsioneze schimbarea. Beneficiul acestei abordări este de reducere a riscului de volatilitate cauzat de mișcările speculative ale investitorilor de retail.

De ce s-a hotărât Volkswagen să ofere Porsche?

Deși Volkswagen este cunoscut în întreaga lume, compania este formată dintr-un număr de mărci care variază de la mașini economice, cum ar fi Skoda, până la mărci premium precum Lamborghini, Ducati, Audi și Bentley. 

Dintre aceste mărci, Porsche AG a fost una dintre cele mai de succes, concentrându-se pe calitate și servind topul pieței. 

Deși Porsche a reprezentat doar 3,5% din toate livrările efectuate de Volkswagen în 2021, marca a generat 12% din veniturile totale ale companiei și 26% din profitul operațional.

Sursa: XTB 

Cât valorează Porsche AG?

La scurt timp după ce Volkswagen și-a anunțat planurile de IPO, evaluarea Porsche AG s-a situat în jurul a 90 de miliarde de euro. 

Astăzi, valoarea a scăzut undeva între 65 și 85 de miliarde de euro, din cauza unei schimbări semnificative a condițiilor pieței. 

Volkswagen însuși vizează o evaluare în intervalul 70,1 – 75,1 miliarde de euro. Acest lucru nu schimbă faptul că va fi în continuare unul dintre cele mai mari IPO-uri din istoria Germaniei. 

Cum se compară evaluarea Porsche AG cu cea a competitorilor săi?

Presupunând chiar și limita superioară a estimărilor pentru evaluare, aceasta ar fi totuși mai mică decât cea a producătorului de mașini de lux Ferrari, conform criteriilor de referință.

Evaluarea Porsche în intervalul de 65-85 de miliarde de euro ar echivala cu un raport EV/EBITDA proiectat în 2023 de 8,5-11,3 și un P/E de 12,6-16,5, potrivit unei persoane asociate cu gestionarea procesului IPO.

Prin comparație, Mercedes este evaluat la un raport estimat EV/EBITDA pentru 2023 de 1,54, BMW la 6,34 și Ferrari la 18,55.

În mod similar, raportul P/E proiectat pentru 2023 pentru Mercedes este de 4,96, pentru BMW 5,14 în timp ce Ferrari este evaluat la 33,12.

Evaluarea comparativă a companiilor conform datelor Bloomberg din 26.09.2022:

Sursa: Bloomberg

Volkswagen a declarat că intenționează să plătească 49% din totalul veniturilor brute din listare către acționari, sub forma unui dividend special, și să folosească restul pentru a investi în companie și a implementa o nouă strategie.

Potrivit HSBC, o evaluare de 70-75 de miliarde de euro poate fi exorbitantă (aceasta ar reprezenta aproape 80% din evaluarea Volkswagen în ansamblu). Potrivit analiștilor, o cifră în intervalul 44,5 – 56,9 miliarde de euro este mai plauzibilă.

Cum evoluează Porsche din punct de vedere financiar?

Compania și-a crescut vânzările și profiturile pentru cel puțin trei ani consecutiv, iar în 2021 a generat peste 30 de miliarde de euro în vânzări și peste 5 miliarde de euro în profit operațional (EBIT). 

Compania a înregistrat o creștere constantă a veniturilor cu o marjă operațională în creștere, care este, de asemenea, cu mult peste cea a concurenților.

Rezultatele financiare ale Porsche AG

 

(mld Euro) 2019 2020 2021
Venit 28.5 28.7 33.1
Profit operațional 3.9 4.2 5.3
Profit brut 4.1 4.4 5.7

Sursa: Raportări financiare ale companiei

Rentabilitatea profitului operațional al Porsche AG
în comparație cu firmele concurente

Marja profitului din exploatare (EBIT) 2019 2020 2021
Porsche AG 13.5% 14.6% 16.0%
Volkswagen 5.8% 4.6% 7.4%
Ferrari 24.4% 20.7% 25.2%
BMW 7.1% 4.8% 12.0%
Mercedes 2.4% 4.7% 10.7%
General Motors 4.0% 5.4% 7.3%
Ford 0.4% -3.5% 3.3%

Sursa: Raportări financiare ale companiei

Vânzări Porsche pe modele

Porsche AG are în prezent șase modele de bază disponibile. Acestea includ mașinile sport 718 și 911, mașina sport electrică Taycan, mașina de lux Panamera și SUV-urile Macan și Cayenne.

Compania a înregistrat o creștere constantă a producției. 

În 2021, Porsche a produs peste 300.000 de vehicule, un nou record pentru companie, după o creștere constantă a producției în ultimii ani.

Rezultatele vânzărilor Porsche după model:

Numărul de vehicule livrate (mii) 2019 2020 2021
911 35 34 38
718 Boxster/Cayman 20 22 21
Macan 100 78 88
Cayenne 92 93 83
Panamera 33 25 30
Taycan 1 20 41
Total 281 272 302

Sursa: Compania

Mai jos este un grafic care arată cele mai importante momente ale istoriei Porsche AG:

Sursa: XTB

 

Activitatea de cercetare-dezvoltare din România în contextul oportunităților de finanțare pentru perioada 2021-2027

0

 

_________________

Adrian Coman, Senior Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal, și Paul Evi, Manager, Taxe Directe, Deloitte România (foto)

Finanțările care vor fi disponibile în perioada de programare 2021-2027 pentru activități de cercetare-dezvoltare, fie sub formă de fonduri nerambursabile, fie prin intermediul altor instrumente financiare puse la dispoziția beneficiarilor, arată o deschidere semnificativă a autorităților europene și locale către sectorul de cercetare-dezvoltare-inovare din România, dat fiind că nivelul este mult superior alocărilor financiare precedente. Abordarea va fi, însă, diferită față de cea din trecut, accentul fiind pus pe stimularea mediului privat, în special a întreprinderilor mici și mijlocii, pentru implicarea în astfel de activități.

Sursa cea mai importantă de finanțare în acest domeniu este reprezentată de Programul Operațional Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare (POCIDIF), care vizează exclusiv aspecte de cercetare, dezvoltare, inovare și digitalizare în diferite forme. În completarea acesteia vine Programul Operațional Regional (POR), valabil pentru această perioadă de programare. Datorită abordării descentralizate, acest instrument permite elaborarea de programe operaționale distincte, aferente fiecărei regiuni de dezvoltare, cu componente finanțabile semnificative din sfera de cercetare-dezvoltare-inovare și digitalizare, menite să impulsioneze ecosistemele locale și regionale de profil și parteneriatele tematice public-private.

Acestor surse de finanțare li se adaugă aspecte cheie din Programul Național de Redresare și Reziliență, care include, la rândul, său o serie de direcții de finanțare menite să impulsioneze sectorul de cercetare-dezvoltare-inovare, să încurajeze excelența în proiectele de profil și să faciliteze participarea la parteneriate europene pe astfel de teme. 

IMM-urile, principalii beneficiari ai acestor surse de finanțare

Din direcțiile trasate până în prezent în cadrul programelor operaționale menționate, în forma transmisă de autoritățile din România spre aprobare Comisiei Europene, se observă o schimbare de paradigmă – dacă în trecut se punea accentul pe încurajarea mediului academic de profil și pe cercetarea fundamentală, acum atenția este concentrată pe cercetarea aplicată și pe impulsionarea și încurajarea mediului privat, în special a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), pentru a participa activ la demersuri din sfera de cercetare-dezvoltare-inovare sau digitalizare și pentru a încorpora inovarea în dezvoltarea de noi produse sau procese și punerea lor pe piață. 

Această schimbare de abordare, menționată și de ministrul Cercetării, Inovării și digitalizării, Sebastian Burduja, în cadrul unui eveniment Deloitte, este bine-venită în contextul în care România se situează pe poziții codașe la nivel european din această perspectivă. Ca atare, multe dintre direcțiile de finanțare ce vor fi disponibile în perioada următoare pun accent fie pe parteneriate între entități de profil (publice sau private) și IMM-uri, pentru a suplini sau pentru a dezvolta capacitățile interne ale acestora din urmă, fie pe crearea și dezvoltarea de capacități proprii în cadrul IMM-urilor, pentru a facilita adopția de tehnologii sau îmbunătățirea mentalității de inovare la nivelul acestora.

Pe de altă parte, finanțările specifice sectorului cercetare-dezvoltare-inovare ar trebui corelate cu strategia națională de profil și cu direcțiile de specializare inteligentă identificate la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare în parte. Din acest punct de vedere, sectorul IT din România, care înregistrează o evoluție superioară altor domenii, este optim plasat la granița dintre cercetare-dezvoltare-inovare și digitalizare și poate, astfel, să profite de finanțarea disponibilă în această perioadă de programare, abordând tematica aferentă oricăruia dintre cele două paliere sau propunând tematici ce reunesc tehnologii avansate, mai ales în contextul transformării digitale pe care România o traversează.

Un aspect demn de menționat este faptul că multe din direcțiile de finanțare aferente acestei perioade de programare pun accent fie pe transferul de cunoștințe, fie pe transferul tehnologic. Astfel, cel mai probabil, va avea loc un transfer de drepturi de proprietate intelectuală și brevete dinspre entitățile de cercetare-dezvoltare-inovare și întreprinderile mari (participante doar în calitate de parteneri la proiecte propuse de societăți mici și mijlocii) către IMM-urile respective. În acest context, rămâne de văzut în ce măsură vor fi dispuse entitățile și întreprinderile mari să se implice în acest gen de parteneriate.

Așadar, în prezent, întreprinderile mari vor putea aplica pentru finanțările menționate doar în calitate de parteneri pentru IMM-uri sau pentru entități de cercetare în cadrul anumitor tipuri de proiecte. Cu toate acestea, abordarea în cadrul perioadelor de programare tinde să fie flexibilă, în funcție de evoluția diverselor aspecte în timp. Ca atare, nu este exclus ca, în următorii ani, să constatăm o prezență sporită a companiilor mari între categoriile de beneficiari eligibili, pe măsură ce programele operaționale se maturizează și nevoile efective din piață se cristalizează.

Perioada de programare este încă la început, iar ghidurile aferente diferitelor opțiuni de finanțare aplicabile domeniului de cercetare-dezvoltare-inovare sunt încă în curs de elaborare, urmând să fie lansate, cel mai probabil, într-o variantă consultativă, în următoarele patru-șase luni. În consecință, rămâne de văzut ce condiții specifice de aplicare vor fi impuse potențialilor beneficiari și ce indicatori de proiect trebuie atinși în decursul proiectelor, inclusiv dacă vor fi incluse eventuale cote obligatorii, cuantificabile, de brevete sau rezultate concrete ale activităților de cercetare sprijinite.

ORSE: Situația reală a celor aflați în sărăcie energetică, o necunoscută pentru instituțiile statului

0

 

În România, profilul consumatorilor vulnerabili de energie este, de obicei, analizat de ministerele responsabile de tratarea sărăciei energetice cu referință insuficientă la date concrete din teren, studii de caz sau alte detalii legate de mediul de viață al acestor oameni (regiuni montane/de câmpie, rural/urban, locuințe informale etc.). Măsurile generalizate la nivel de populație sau care nu fac distincție între vulnerabilități nu pot produce o acoperire corectă a nevoilor diferitelor categorii de gospodării, atrag atenția experții Observatorului Român al Sărăciei Energetice (ORSE). 

De pildă, faptul că cele mai multe gospodării sărace se încălzesc cu lemne este cunoscut, dar cantitatea medie de lemne necesară în anotimpul rece, nu. Acest fapt a făcut ca, în Legea consumatorului vulnerabil, acest aspect să nu fie corect reflectat în ajutorul financiar asociat gospodăriilor. 

Consumatorul vulnerabil de energie este „persoana singură/familia care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente sau izolare față de sursele de energie, necesită măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura cel puțin nevoile energetice minimale”, conform Legii nr. 226 din 16 septembrie 2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie.

Cooperarea între instituții este uneori dificilă, cu precădere pe teme noi și transversale, cum este sărăcia energetică. Aceasta conduce la declinarea de competențe între instituții care ar trebui să aibă un rol important în tratarea sărăciei energetice, ceea ce reprezintă una dintre cauzele majore care conduc la blocaje și la dificultăți de a aplica măsuri reale de sprijin pentru cei aflați în nevoie. Experții ORSE semnalează că ministerele care au un interes în adresarea sărăciei energetice din perspectiva obiectivului de tranziție justă asumat de către țara noastră ar trebui să faciliteze cooperarea pe acest subiect printr-un schimb constant și curent de date și informații. Acest tip de parteneriat are trebui să se extindă și către organizații din mediul privat, neguvernamental sau comisii de specialitate din Parlament.

De asemenea, o colectare a datelor integrată și sistematică ar facilita procesul de luare a deciziilor. În acest moment, fiecare instituție urmărește culegerea de date în izolare față de celelalte instituții ale statului. Mai mult, există o transparență limitată a proceselor de proiectare de politici publice. Programele naționale ar trebui să aibă obiective și sarcini clare și limitate, care să poată fi transpuse în acțiuni ușor de cuantificat. În prezent, direcțiile care reies din Legea consumatorului vulnerabil rămân din acest punct de vedere încă neclare și greu de urmărit. 

E important, în primul rând, ca instituțiile să înțeleagă clar rolul pe care îl au pe această temă și miza acestor mari obiective pentru societate: tranziția energetică cu toată complexitatea ei, alcătuită din teme precum sunt sărăcia energetică, reabilitarea termică, performanța clădirilor, competitivitatea economică, decarbonarea sistemelor energetice în general, etc. Toate acestea sunt integrate, iar atingerea obiectivelor de tranziție justă presupune o înțelegere clară a acestor teme și a acțiunilor care derivă din ele. În cazul consumatorilor vulnerabili și al persoanelor care încă nu sunt conectate la o formă de energie, situația lor reală, de pe teren, e insuficient cunoscută la nivelul instituțiilor statului. În acest moment ne confruntăm cu o cunoaștere limitată a evidențelor din teren, ceea ce duce la multe stereotipuri și măsuri nerealiste”, a declarat Anca Sinea, vicepreședinte al Asociației Centrul pentru Studiul Democrației și coordonatorul ORSE.

Experții ORSE consideră că este necesară o publicare periodică a datelor colectate, în rapoarte ușor de înțeles și de parcurs de către alți actori din societate, inclusiv instituții publice cu alte portofolii administrative, cu atât mai mult cu cât sărăcia energetică este o provocare care antrenează eforturi administrative dintre cele mai diverse.  

O cale de acțiune recomandată de ORSE presupune dezvoltarea unui comitet de lucru interministerial sub coordonarea unui viceprim-ministru, pe modelul de lucru privind implementarea Strategiei Naționale de Renovare pe Termen Lung sau pe modelul departamentului guvernamental pentru Dezvoltare Durabilă. Cu un leadership asumat, aceste modele sunt funcționale și au la bază o cooperare intensă inter- și intra-instituțională. O instituție cu rol clar de leader ar îmbunătăți cooperarea și între toate tipurile de actori (public, privat, ONG-uri) și ar fluidiza procesul de luare a deciziilor, inclusiv la nivel local, oferind sprijin pentru accesarea de date, transfer informațional și implementarea de programe. Mai mult, actorii din societate ar putea înțelege mai ușor mizele cooperării pe subiecte precum sărăcia energetică.

O altă soluție recomandată de ORSE este implementarea ghișeului unic – un model de cooperare între actori de la nivel local sau regional implementat cu succes în multe state membre UE. Ghișeul unic are la îndemână informațiile legate de beneficiari, soluții și finanțări disponibile și oferă asistență personalizată consumatorului vulnerabil, ajutându-l în identificarea celor mai bune opțiuni pentru depășirea situației de vulnerabilitate.

Mai multe recomandări ale experților pe marginea acestui subiect, formulate în cadrul grupurilor de lucru, pot fi consultate online, pe website-ul Observatorului Român al Sărăciei Energetice, la adresa: https://saracie-energetica.ro/recomandarile-expertilor/

Aproximativ 35.000 de joburi noi și aproape 1 milion de aplicări au fost înregistrate în septembrie pe eJobs

0

Interesul românilor pentru locurile de muncă remote atinge cel mai ridicat nivel de anul acesta: 130.000 de aplicări în ultima lună.

Aproximativ 35.000 de joburi noi au fost postate în luna septembrie pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România. Dintre acestea, 7.4% sunt locuri de muncă exclusiv remote și 6.8% se adresează candidaților care vor să lucreze în străinătate.

Un element de noutate al ultimei luni este legat de evoluția joburilor, pe domenii. Astfel, în timp ce retailul marchează o temperare a nevoii de candidați noi, sectoare precum serviciile, industria alimentară sau turismul înregistrează un număr mai mare de locuri de muncă scoase pe piață comparativ cu lunile anterioare. Dintre acestea, turismul a crescut cel mai mult, în luna septembrie fiind al patrulea cel mai activ domeniu, din punctul de vedere al angajărilor, după comerț, servicii și industria alimentară.

„Această dinamică nu afectează însă poziția de lider a retailului, care, cu aproape 8.000 de joburi noi, rămâne cel mai mare angajator din economie, nu doar din perspectiva volumului, ci și a ratei de penetrare – este domeniul cu cea mai extinsă prezență, din punct de vedere geografic, dar și al adresabilității către toate categoriile de candidați, de la entry level până la top management”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs România.

Jumătate din joburile disponibile se adresează candidaților din București, urmând cele postate de angajatorii din Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Brașov și Constanța. 2.400 de locuri de muncă remote au fost postate în luna septembrie și puțin peste 2.200 au intrat în categoria „joburi în străinătate”. Entry level (0 – 2 ani de experiență) și mid – level (2 – 5 ani de experiență) sunt categoriile de candidați care au, în acest moment, cele mai multe oportunități de angajare în piață.

În ceea ce privește aplicările, septembrie este luna în care interesul candidaților pentru joburile remote a atins cel mai ridicat nivel din acest an. 130.000 de aplicări, reprezentând 15% din numărul total, au mers către locurile de muncă remote. Aproape jumătate au fost adunate de angajatorii din call – center / BPO și 40.000 de către cei din IT / Telecom. Advertising / marketing / PR, servicii și financiar – bancar au fost alte trei domenii spre care s-au orientat candidații care își doresc să lucreze de acasă.

„Dacă și-a imaginat cineva că vremea remote-ului a trecut și că există o dorință la unison a angajaților și a angajatorilor de a reveni la birou, iată că cifrele arată că tendința este de a menține pentru o perioadă de timp nederminată acest mod de a lucra. Tocmai de aceea, companiile au început să transforme în beneficiu pentru angajați posibilitatea de a lucra de acasă permanent sau un anumit număr de zile pe săptămână. Până la finalul anului, ne așteptăm să crească atât numărul de astfel de joburi, cât și numărul de aplicări atrase”, explică Roxana Drăghici. În acest moment, mai mult de 2.600 de locuri de muncă de acasă sunt disponibile pe eJobs.ro.

La nivel general, domeniile care au suscitat cel mai mult interesul candidaților în luna septembrie au fost retailul, call center / BPO, servicii, IT / telecom și banking.

 

În 2021, românii au apelat de două ori mai mult la asigurările voluntare de sănătate

0

 

Românii au utilizat anul trecut asigurările voluntare de sănătate de peste 620.000 de ori, dublu în comparație cu 2020, potrivit unei analize UNSAR. În același timp, valoarea totală a serviciilor medicale plătite anul trecut de către companiile de asigurări (indemnizații) în baza acestor polițe a fost cu 31% mai mare decât în 2020, adică peste 280 milioane lei. Acești bani au acoperit costuri cu serviciile medicale de care au avut nevoie cei care și-au încheiat o asigurare voluntară de sănătate, sume care, așadar, nu a mai fost necesar să fie cheltuite din fondul public de asigurări sociale de sănătate.

De altfel, potrivit datelor ASF- Autoritatea de Supraveghere Financiară, protecția financiară suplimentară contractată de români în 2021 în baza asigurărilor voluntare de sănătate a crescut cu 10% față de anul precedent. Evoluția primelor brute subscrise reflectă și rezultatele celei mai recente cercetări sociologice realizate de IRES pentru UNSAR: 4 din 10 români spun ca sunt mai interesați de acest tip de poliță.

“Asigurările voluntare de sănătate protejează suplimentar bugetul familiei în cazul producerii unei îmbolnăviri sau a unui accident cu consecințe nedorite și costisitoare. O astfel de poliță poate acoperi, total sau parțial, costurile rezultate și oferă asiguraților noștri soluții rapide și flexibile de acces la serviciile medicale necesare. Este important să ne îndreptăm atenția către instrumentele financiare care ne asigură protecția de care noi și familiile noastre avem atât de multă nevoie”, a declarat Adrian MARIN, Președinte UNSAR.

În scopul unei mai bune informări a românilor privind soluțiile de protecție financiară existente, UNSAR a lansat recent o nouă ediție a campaniei #gatapentruVIATA, găzduită de platforma Asiguropedia.ro. Aceasta își propune să vină în sprijinul celor care doresc să afle mai multe despre cum se pot proteja financiar.

“Asigurările voluntare de sănătate sunt o soluție concretă ce facilitează accesul românilor la servicii medicale diverse și de calitate. Interesul crescut al oamenilor pentru acest tip de asigurări este îmbucurător, iar asigurările de sănătate sunt cu adevărat o soluție de protecție financiară suplimentară. În plus, ele degrevează sistemul public de asigurări de o parte din cheltuieli, sume care rămân disponibile în fondul public de asigurări“, a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General al UNSAR.

Bakery School, singura școală în sistem dual din România pentru brutari și cofetari

0

Printr-o investiție de peste 100.000 de euro, grupul Puratos a realizat la Cluj-Napoca un centru de colaborare și dezvoltare dedicat elevilor din medii defavorizate care doresc să învețe o meserie, precum și specialiștilor în industria de brutărie și cofetărie. 

În contextul creat, din actualul an școlar, este asigurată la Cluj-Napoca formare în ocupațiile de brutar, cofetar, patiser, ciocolatier prin continuarea proiectului Bakery School România, care deja are, din 2020, o școală în sistem dual în comuna Tărtășești din județul Dâmbovița.

Prima serie din Cluj-Napoca are 11 elevi de la Liceul Tehnologic Nr. 1 Tehnofrig, specializare cofetărie-patiserie. 

Inițiatorii subliniază că „centrul de inovație, dotat cu echipamente profesionale de ultimă generație, își propune să fie un spațiu de co-creare între antreprenori și specialiști calificați, un hub care să dea tonul noilor tendințe în industrie și, în egală măsură, să ofere inspirație, șansă și plus-valoare dezvoltării profesionale celor care învață meserie cu noi.

Gabriela Bereș, director general Puratos România, accentuează că mare parte din copiii înscriși la Bakery School provin din medii defavorizate, pentru care se fac demersuri și care sunt încurajați să își continue studiile și să își aleagă o meserie: „Ne-am dorit să venim cu Bakery School la Cluj-Napoca încă din 2020 și suntem foarte mândri că am găsit resurse pentru a duce la bun sfârșit investiția în noul spațiu. Acești 11 copii de aici, din Cluj-Napoca, care au început liceul la Bakery School sperând la un viitor mai bun pentru ei, împreună cu cei 50 pe care îi avem la școala din Tărtășești, județul Dâmbovița, sunt cei care deschid calea în industria noastră pentru o piață a muncii calificată pentru următorii 30-40 de ani. Vom continua să alocăm resurse pentru educație în mod susținut în următorii 10 ani și chiar să extindem și în alte mari orașe din România o astfel de școală, în așa fel încât să schimbăm în bine viitorul tinerilor și a meseriilor de la noi.”

Olivier Tilkens, președinte Europa de Nord & Est al Puratos Group: „Investiția în comunități și educație este unul dintre angajamentele pe termen lung ale Grupului Puratos, alături de nutriție și alimente inovative hrănitoare, sustenabilitate și aprovizionarea cu materii prime din producție locală, dar și protejarea patrimoniului pe care îl lăsăm mai departe viitoarelor generații. Puratos înțelege nevoia din piața forței de muncă, problemă pe care o regăsim la nivel mondial în industria de panificație, cofetărie, patiserie și ciocolaterie, aș putea spune. Ne dorim să creștem viitori angajați pregătiți care să promoveze sustenabilitatea în munca lor, și să protejeze resursele pe care le avem la dispoziție.”

Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca: „Am ținut special să fiu prezent aici pentru că ceea ce faceți dumneavoastră reprezintă și pentru noi – primărie, inspectorat școlar, stat român în ansamblu – o prioritate. Prioritatea se leagă de dezvoltarea învățământului dual și prin această colaborare, excelentă ca model, între școală, Liceul Tehnologic Nr. 1 și compania Puratos, care vine și adaugă cealaltă parte necesară pentru învățământul profesional de calitate. E un model de bună practică pe care noi îl susținem cu toată convingerea la Cluj-Napoca. Vreau să-i felicit pe acești tineri minunați! Ați ales o meserie extreme de frumoasă, creativă, și sunt convins că nu peste mulți ani veți avea propria dumneavoastră afacere și veți forma la rândul dumneavoastră alți tineri care să vină să ducă munca dumneavoastră mai departe.”

Anamaria Pop, directorul Liceului Tehnologic Nr. 1: „Deschiderea unei școli Bakery School în parteneriat cu unitatea noastră, Liceul Tehnologic nr. 1, ne mândrește și ne ambiționează să oferim tot ce putem pentru a pregăti profesional acești elevi la un alt nivel, astfel încât, la absolvire, să punem în piața muncii cei mai buni specialiști în domeniu.”

Proiectul beneficiază de toată susținerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj, după cum subliniază a declarat Sorina Zirbo, inspector școlar de specialitate.

Bakery School este recunoscută ca „prima școală în sistem dual din România dedicată industriei de brutărie, patiserie, ciocolaterie, înființată din resurse exclusiv private de Puratos România, parte a grupului belgian Puratos, unul dintre cei mai importanți producători globali de materii prime inovative. 

În acest an, Bakery School România își deschide porțile pentru 61 de elevi, din care 50 sunt din cadrul Liceului Tehnologic Grigore Marin Năstase din comuna Tărtășești, județul Dâmbovița și 11 din cadrul Liceului Tehnologic Nr. 1 din Cluj-Napoca. În 2020, în plină pandemie, Puratos a lansat Bakery School cu o clasă de 19 elevi. Investiția totală cele două Bakery School din România depășește 350 de mii de euro”.

Grupul Puratos este caracterizat ca „unul dintre cei mai importanți producători globali de materii prime pentru industria de panificaţie, patiserie şi ciocolaterie. Compania a fost fondată în Belgia în 1919, cu sediul central la Bruxelles, are peste 9.000 de angajaţi în 71 de ţări, deține 63 de unităţi de producţie şi 88 de centre de inovaţie, oferind clienților ingrediente calitative și nutritive adaptate cerințelor locale. Produsele Puratos sunt comercializate în peste 100 de ţări. 

Puratos România oferă materii prime pentru sectorul alimentar şi servicii specializate clienților săi din sectorul industrial, artizanal și retail printr-o reţea de 10 filiale la nivel național şi prin cele două centre de inovație, din București și Cluj-Napoca, destinate testării de produse și ingrediente inovatoare. Compania a fost înființată în anul 1995, în București, având în prezent o unitate de producție în județul Ilfov, cu trei linii de producţie distincte (linie de margarină, linie de pudre pentru patiserie şi brutărie, respectiv o linie pentru umpluturi cu fructe, creme pe bază de apă și glazuri) şi 150 de angajaţi. Puratos România este unul dintre principalii jucători din sectorul de ingrediente pentru industria alimentară, având un portofoliu extins de produse, printre care maiele active și inactive, cereale încolțite și infuzate în maia lichidă, ciocolată belgiană Belcolade, umpluturi cu fructe, glazuri, creme fine pentru deserturi”.

 

Eveniment internațional de compatibilitate electromagnetică sub egida ICPE-CA

0

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică – ICPE- CA București a organizat la Suceava al treisprezecelea Workshop
Internațional de Compatibilitate Electromagnetică CEM 2022, în parteneriat cu Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea Politehnica dinBucurești și Asociația pentru Compatibilitate Electromagnetică din România, sub egida Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării și a Ministerului Educației. Sponsorii ediției au fost Oracle for Research, Marc Tel SIT, Comtest SRL, OICPE.

ICPE-CA anunță că „lucrările, structurate pe lecții invitate, prezentări orale și postere, au abordat următoarele aspecte și probleme conexe: compatibilitatea electromagnetică în domeniile electronică, sisteme de comunicații, sisteme de transport, sisteme industriale; materiale pentru compatibilitate electromagnetică; ecrane și soluții de ecranare electromagnetică; transfer de energie fără fir; calitatea energiei electrice și eficientizarea consumului; electronic packaging; efectele expunerii umane la câmpurile electromagnetice; compatibilitate bio-electromagnetică; tehnologia 5G şi sănătatea; aspecte legate de standardizare în domeniul CEM”.

Au participat specialiști de renume în domeniu din Franța, Polonia, Japonia, Anglia, Croația, Republica Moldova și România, care „au susținut lucrări inițiate și dezvoltate în medii de cercetare proprii, precum universități, institute de cercetare, academii, instituții din domeniul telecomunicațiilor și standardizarii, IMM-uri.

Workshop-ul s-a încheiat cu ceremonia de premiere pentru cea mai bună prezentare orală a unui tânăr participant și cel mai bun poster”.

Foto: ICPE-CA

EVERGENT Investments, investiție în compania de soluții Big Data MWARE Solutions

0

Compania EVERGENT Investments, listată sub simbolul EVER, care se diferențiază prin investițiile de tip private equity, anunță că „intră în sectorul IT prin achiziția unui pachet semnificativ din acțiunile producătorului român de software MWARE Solutions SA. Tranzacția s-a realizat cu consultanța casei de avocatură Filip & Company”.

MWARE Solutions SA se diferențiază de jucătorii locali și chiar internaționali din sectorul IT deep-tech prin „platforma sa tehnologică, care introduce capabilitatea de analiza a datelor nestructurate din cadrul organizațiilor utilizând un model semantic de înțelegere a datelor bazat pe rețele neuronale, cu capabilități native de tip deep-learning și machine learning pentru a descoperi noi perspective în luarea deciziilor, înțelegerea clienților, noi indicatori și posibilități de automatizare a proceselor organizaționale bazate pe inteligența artificială”.

Claudiu Doroș, președinte-director general al EVERGENT Investments: „Viitorul tehnologiilor avansate este nelimitat, pornind de la rezolvarea provocărilor sociale și de mediu cu care ne confruntăm astăzi la nivel global până la accelerarea descoperirilor în toate domeniile. Investim în companii care pot transforma, care ridică standardele ori provoacă status-quo-ul. Considerăm că prin investiția noastră în sectorul IT, ca parte a strategiei EVERGENT Investments, deschidem noi oportunități pentru acționarii nostri. MWARE Solutions este un business performant, sustenabil și scalabil.”

EVERGENT Investments precizează că investiția „va facilita extinderea echipei MWARE Solutions, accesarea proiectelor de dimensiuni mari, extinderea internațională și implementarea unei guvernanțe corporative care să susțină următoarele etape de creștere ale acesteia.

Sectorul IT este unul de importanță majoră în economia românească, cu un aport de aproximativ 6,2% la Produsul Intern Brut care însumează 13,6 miliarde de euro. Așteptările acestui sector sunt de creștere cu rate de două cifre în anii următori, fiind susținut suplimentar si de PNRR prin componenta C7 – Transformarea digitală cu o alocare bugetară de 1,88 miliarde de euro”.

EVERGENT Investments, companie de investiţii financiare listată la Bursa de Valori București sub simbolul EVER, cu o experienţă de peste 30 de ani în piaţa românească de capital, este caracterizată ca „un deschizător de drumuri, contribuind la dezvoltarea comunităţii din care face parte. Prin aplicarea unei strategii bine articulate şi responsabile, EVERGENT Investments valorifică eficient oportunităţi investiţionale, atât în piaţa de capital, cât şi prin proiecte de private equity în agribusiness, real estate și tehnologie. 

Prin politica de dividend predictibilă și programele de răscumpărare, compania le oferă acționarilor, atât profituri pe termen scurt, cât și perspectiva pe termen lung de creștere a valorii activelor deținute. De-a lungul ultimilor 11 ani, compania a distribuit dividende care depășesc valoarea de 675 milioane lei, iar valoarea activelor administrate a  depășit pragul de semnificație de 500 milioane de euro. www.evergent.ro

Conducerea executivă a EVERGENT Investments este formată din Claudiu Doroș, în calitate de președinte-director general și Cătălin Iancu, în calitate de director general adjunct”.