RIGC 2022: Viitorul securității energetice, hotărât la București, într-o întâlnire fără precedent

0

Bucureștiul a fost, pentru două zile, centrul regional al energiei și locul unde s-au trasat direcțiile de securitate energetică pentru următoarea perioadă. Într-un context geopolitic tensionat, miniștri ai Energiei și alți înalți oficiali din 9 state din regiune (România, Grecia, Bulgaria, Ucraina, Ungaria, Republica Moldova, Azerbaidjan, Turcia și Georgia), reprezentanții unora dintre cele mai mari companii energetice din România și experți s-au reunit într-o întâlnire fără precedent pentru a găsi soluțiile necesare în ceea ce privește siguranța aprovizionării atât pe termen scurt, pentru această iarnă, cât și pe termen mediu și lung. Reuniunea a avut loc în cadrul celei de-a 5-a ediții a Romanian International Gas Conference (RIGC 2022), organizată de Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) în perioada 21-22 septembrie, la București. Evenimentul desfășurat sub tema „Bridge To The Future: From Versailles to Bucharest – Natural gas, the bridge between climate action and energy security” a fost realizat cu sprijinul Ministerului Energiei și în parteneriat cu Asociația Internațională a Producătorilor de Petrol și Gaze (IOGP).

Concluziile ministerialei regionale, bazate în unanimitate pe solidaritate, au arătat că Europa are nevoie de diversificarea surselor de energie, pentru a face față provocărilor, și, mai mult decât atât, trebuie să ne concentrăm mai mult pe potențialul propriu. Iar, în acest context, România, prin resursele de gaze naturale din Marea Neagră, joacă un rol crucial, având șansa să devină un HUB energetic și un exportator de securitate energetică regională. În plus, avem potențial să contăm pe harta energetică a Europei inclusiv prin dezvoltarea de noi tehnologii precum hidrogenul sau captarea și stocarea carbonului, au subliniat experții prezenți la dezbaterile pe această temă. Liderii celor mai mari companii producătoare de gaze naturale de la noi din țară au subliniat însă încă o dată importanța unui cadru legislativ competitiv, care să asigure continuitatea investițiilor.

Regăsiți în continuare principalele mesaje:

Prim-ministrul României, Nicolae Ciucă: „Guvernul pe care îl conduc și-a asumat ca obiectiv important obținerea independenței energetice și transformarea României într-un factor de securitate energetică în regiune. O atenție deosebită am acordat sprijinului pentru Republica Moldova, care se confruntă cu efecte acute ale crizei energetice. (…) Guvernul României se concentrează în egală măsură și asupra viziunii de dezvoltare pe termen lung a sistemului energetic național, în acord cu politicile europene. Gazul natural este considerat atât o opțiune viabilă pentru a asigura tranziția verde, cât și, similar energiei nucleare pe care o încurajăm, o resursă vitală pentru echilibrarea rețelei electrice”.

Virgil Popescu, Ministrul român al Energiei: „Cred că concluzia cea mai importantă de astăzi a fost că toți avem dorința de cooperare, de a găsi soluții pentru a avea o aprovizionare bună pe termen scurt, în iarna aceasta, dar și pe termen mediu-lung. Sunt multe proiecte privind interconectarea, de exemplu cu Rep. Moldova și Ucraina. Vrem să existe o cooperare cu Azerbaidjan, Georgia și România. Vrem să legăm Marea Caspică cu Marea Neagră, vrem să avem un coridor cu energie verde care să furnizeze electricitate întregii Europe. România are partea ei de contribuție. (…) Producția de gaze în perimetrul Neptun Deep ar trebui să demareze la finalul anului 2026-începutul anului 2027, moment în care România va fi independentă din punctul de vedere al aprovizionării cu gaze şi va exporta în regiune surplusul. Până atunci, ne pregătim să folosim gazele naturale drept combustibil de tranziție”.

George Sergiu Niculescu, Secretar de Stat, Ministerul Energiei: „România are o situație privilegiată. Consumul este aproape acoperit din producția națională și ne bazăm pe o mică cantitate de importuri de gaze naturale și electricitate. Și avem această ocazie să devenim o forță importantă în regiune, de a putea fi furnizor și pentru statele vecine, dacă facem pașii corecți. Marea Neagră are un potențial mare”.

Andrei Spînu, Vice-premier, Ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Republica Moldova: „Dimineață am vorbit de solidaritate. Moldova și Ucraina au nevoie de solidaritate. Noi nu avem resurse naturale de nici un fel, trebuie să importăm. Când suntem puși în situația de a cumpăra de pe piața internațională, desigur acest lucru lovește puternic în consumatorii finali. Ne dorim un mecanism nou pentru acele țări care nu își permit să plătească pe termen scurt prețurile enorme. (…) Va fi o iarnă geopolitică, nu va fi o iarnă bazată pe piață. Este o iarnă care va rămâne în istorie ca atare. Dacă lucrăm împreună, cred că putem să o depășim”.

Parviz Shahbazov, Ministrul Energiei din Azerbaidjan: „Am avut discuții foarte utile cu miniștrii Energiei, în prezența premierului Nicolae Ciucă, despre probleme legate de securitatea energetică. Este important să nu ne gândim doar la iarna care urmează, ci în același timp să fim siguri de ceea ce se va întâmpla peste cinci sau zece ani. Vrem să dublăm în următorii cinci ani aprovizionarea cu gaze naturale din Azerbaidjan către Europa. (…) Avem cel puţin 10 ţări în Europa care au cerut gazul din Azerbaidjan, dar avem un parteneriat strategic cu România şi facem tot ce putem”.

Kostas Skrekas, Ministrul Mediului și Energiei din Grecia: „Pot să vă asigur că Europa va rămâne unită. Europa și Grecia vor continua să acorde sprijin Ucrainei până la capăt, împotriva acestei invazii rusești devastatoare”.

Rossen Hristov, Ministrul Energiei din Bulgaria: „Investiția în infrastructură reprezintă o prioritate pentru toți. Astfel vom putea ajunge să preluăm gaze din diferite surse și să furnizăm, limitând astfel expunerea noastră și dependența de gazul rusesc. (…) În ceea ce privește România, istoric vorbind, am fost parteneri foarte apropiați în toate domeniile, inclusiv în energie. În acest moment, am discutat posibilitatea de a tranzita gazul din diferite surse prin Bulgaria pentru a fi livrat în România. Am discutat toate celelalte oportunități de parteneriate transfrontaliere”.

Mykola Kolisnyk, Ministrul adjunct al Energiei din Ucraina: „Provocările cu care ne confruntăm nu sunt noi. Am mai avut această situaţie cu agresiunea din 2014 și înțelegem cum trebuie să ne pregătim pentru a putea face față tuturor provocărilor posibile. Referitor la tranzitul de gaze, sigur că ne pregătim pentru situația în care vom primi zero gaze, ceea ce nu ar fi surprinzător, însă trebuie să dăm dovadă de solidaritate, pentru că vor exista efecte regionale. Nu vor exista efecte doar pentru Ucraina, toate țările sunt vizate. (…) Înțelegem ce trebuie făcut și, în același timp, ne concentrăm către noi fluxuri de gaze, de exemplu din Norvegia, din Marea Caspică, astfel încât, practic, va exista o nouă piață”.

George Chikovani, director general JSC Georgian Oil and gas Corporation: „Georgia este țară de tranzit, este situată între Europa și Asia și, în mod natural, această localizare ne-a oferit acest rol foarte important. Noi găzduim numeroase proiecte energetice internaționale și contribuim puternic la securitatea energetică a țărilor europene. Am vrea să transmitem un mesaj clar, și anume că noi vrem să dezvoltăm și să consolidăm acest rol și să contribuim mai mult la securitatea energetică a Occidentului. (…) Se apropie iarna, și există probleme, dar astăzi m-am bucurat să văd că există solidaritate. Am fost cu toții de acord că, dacă lucrăm împreună, vom reuși să trecem peste această iarnă cu bine. Și, dacă rămânem uniți, cred că vom depăși toate problemele”.

Alparslan Bayraktar, Ministru adjunct, Ministerul Energiei şi Resurselor Naturale, Turcia: „Prioritatea numărul unu la ora actuală este securitatea aprovizionării, sustenabilitatea. Ne concentrăm pe surse regenerabile, eficiență energetică, energie nucleară şi gaz natural, pentru că noi considerăm că gazele naturale vor juca un rol esențial în tranziția energetică pe piața energiei din Turcia”.

Péter Sztáray, Secretar de Stat, Ministerul Afacerilor Externe și Comerțului, Ungaria: „Solidaritatea există, însă trebuie să rămânem raționali, realiști. Putem să diversificăm aprovizionarea, și cu această cooperare strânsă chiar vom reuși să obținem diversificarea”.

Adina-Ioana Vălean, Comisar european Transporturi: „Criza este un cuvânt folosit de toată lumea când se vorbește de sectorul energetic. Aș vrea să spun că infrastructura din sectorul gazelor a dat dovadă de reziliență. Ne-am crescut nivelul de pregătire în contextul manipulărilor din partea Rusiei. Vom ieși din aceasta criză mai puternici. (…) Trebuie să susținem producția de gaz. Marea Neagră este o zonă cu potențial, alături de bazinul mediteraneean”.

Christina Verchere, CEO OMV Petrom: „Proiectul Neptun Deep schimbă regulile jocului pentru compania noastră şi pentru întreaga ţară, prin securitatea energetică pe care o conferă şi pentru faptul că transformă ţara în hub regional. Proiectul este esenţial pentru ţară, întrucât producţia onshore de gaze este în declin şi este important să vedem surse noi. Trebuie să depășim aceste provocări și să aducem cât mai multe beneficii țării, pentru că acesta este scopul resurselor, să servească țara. Trebuie să existe cadrul de reglementare potrivit. Când nu există, apetitul pentru investiții se reduce”.

Răzvan Popescu, CEO Romgaz: „Dezvoltarea gazelor în Marea Neagră este un obiectiv pe care trebuie să se concentreze întregul stat, dat fiind potențialul strategic al acesteia”.

Mark Beacom, CEO, Black Sea Oil & Gas (BSOG): „Potențialul în Marea Neagră este imens. Am văzut studiile geologice, sunt vești extraordinare să vezi acest potențial și descoperirile ulterioare sunt mult mai promițătoare”.

Franck Neel, Presedintele FPPG

Franck Neel, Președintele FPPG: „Fundamentele energetice se schimbă chiar în fața ochilor noștri; toate resursele energetice sunt expuse la numeroase volatilități. Pandemia, războiul din Ucraina și seceta severă au creat furtuna perfectă cu care ne vom confrunta în următoarele luni. Criza actuală ne arată că avem nevoie de investiții pentru a aborda cea mai mare vulnerabilitate a sistemului energetic: creșterea producției locale de energie cu resurse locale, diversificarea surselor de aprovizionare la import și avansarea în tranziția energetică”.

François-Régis Mouton, Director Regional pentru Europa, IOGP: „Ce aud aici la Bruxelles este că ne pregătim să repetăm aceleași greșeli din trecut, ceea ce nu este în regulă. Acest lucru este valabil și în ceea ce privește discuțiile privind măsurile în contextul crizei energetice. Cetățenii vor să se întreprindă acțiuni pentru că nu există o producție de gaze suficientă pentru a răspunde cererii. Totuși, problemele care sunt puse în discuție, cum ar fi plafonarea prețurilor, creșterea taxelor, ar agrava situația pe termen scurt, pentru că ar deveni din ce în ce mai greu să se răspundă cererii și ar fi mult mai greu să crească producția locală”.

Dezbaterile care au avut loc pe parcursul celor două zile ale RIGC 2022 pot fi revăzute aici.

_____

Despre FPPG

Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) reprezintă peste 95% din producția internă de petrol și gaze naturale, sectorul de transport petrol și gaze naturale, furnizare gaze naturale, precum și o parte semnificativă din activitățile de rafinare, comercializare și distribuție de produse petroliere din România.

FPPG susține constant principiile stabilității, predictibilității și competitivității cadrului legislativ aplicabil domeniului energetic din România, precum și responsabilitatea companiilor din sector în ceea ce privește siguranța, sănătatea și securitatea operațiunilor și a personalului.

FPPG este membru fondator al Confederației Patronale Concordia, singura confederație patronală românească afiliată la International Organization of Employers – IOE și la Business Europe – BE.

Despre IOGP

Asociația Internațională a Producătorilor de Petrol și Gaze (IOGP Europe) este vocea industriei producătoare de hidrocarburi din Europa. Cei peste 80 de membri ai săi reprezintă 90% din producția de petrol și gaze naturale a Europei și 40% la nivel global. IOGP Europe sprijină obiectivul UE de a atinge neutralitatea climatică în Europa și solicită un cadru de politică incluziv pentru a ajuta la atingerea acestuia.

Nouă din zece mașini vândute în 2035 vor fi electrice, iar piața de stații de încărcare va exploda, la 75,5 miliarde euro

0

Piața de încărcare a vehiculelor electrice va crește la 75,5 miliarde de euro în 2035, de la 4,5 miliarde de euro în 2021, reiese din raportul Digital Auto 2021/22 realizat de strategy&, departamentul global de strategie al PwC, în condițiile în care estimările arată că nouă din zece (93%) mașini vândute în 2035 vor fi electrice (BEV).

Daniel Anghel
„Potențialul de dezvoltare a pieței este determinat de creșterea cererii pentru mașini electrice în condițiile unei legislații favorabile care interzice motoarele cu combustie în unele orașe, a obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon și a programelor de susținere a acestor achiziții. Având în vedere estimările privind creșterea parcului de mașini electrice pe termen mediu și lung, masterplanul Uniunii Europene privind infrastructura de încărcare arată un necesar de 6,8 milioane stații publice de încărcare în 2030, față de peste 300.000 în prezent. România deține, în prezent, puțin peste 1.500 de puncte publice de încărcare și 17.000 de mașini electrice înmatriculate. Așadar, deficitul de infrastructură semnificativ și popularitatea tot mai mare a serviciilor de mobilitate deschid o multitudine de oportunități de afaceri pentru companiile din domeniu”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria Auto, PwC România.

Care sunt cele mai bine pregătite state din Europa pentru e-mobilitate

Raportul e-Readiness realizat de strategy&, care analizează dezvoltarea e-mobilității pe principalele șapte piețe europene, luând în calcul stimulente guvernamentale, infrastructura, ofertă și cerere, indică Norvegia ca fiind cea mai pregătită țară din acest punct de vedere. Din punct de vedere al infrastructurii, Norvegia însumează peste 90.000 de puncte de încărcare.

Elveția se situează pe locul al doilea în indicele eReadiness, cu un nivel ridicat de cerere susținut de o infrastructură solidă pentru mașinile electrice. Regatul Unit  prezintă un nivel bun al cererii din partea consumatorilor, susținut de infrastructura vehiculelor electrice, dar stimulente limitate pentru populație. Germania se situează la jumătatea clasamentului, cu performanțe relativ bune în ceea ce privește stimulentele guvernamentale și creșterea cererii clienților pentru vehiculele electrice. 

Următoarea poziție revine Franței, cu un nivel mediu de infrastructură pentru vehicule electrice, dar care, împreună cu un nivel mai ridicat de stimulente, ar putea duce la o mai mare adoptare a vehiculelor electrice. Spania și Italia au înregistrat cel mai mic scor, în principal din cauza lipsei de infrastructură. 

Europa trebuie să-și majoreze capacitatea
de producție a bateriilor ca să țină pasul cu cererea

Având în vedere estimările de creștere a vânzărilor de mașini electrice, Europa este deficitară nu numai la infrastructură, ci la producția de materii prime, precum bateriile, în prezent aceasta fiind subdimensionată în raport cu cererea.

Analiza „Gigafactories and raw materials”, realizată de strategy&, arată că producția de vehicule electrice din Europa, care a ajuns la 28% din cea globală, este de aproape trei ori mai mare decât producția sa de baterii, care reprezintă mai puțin de 10% din producția mondială. Având în vedere geopolitica actuală, o influență europeană mai puternică pe piața producției de baterii este necesară pentru transformarea industriei auto.

Lanțul de aprovizionare cu baterii încă este dominat de China, cu aproximativ 80% din producția globală de celule și componente pentru baterii.

Cu toate acestea, există potențialul ca UE și SUA să furnizeze 40% din cererea de vehicule electrice, iar în acest fel viitorul lanț de aprovizionare cu baterii să se reechilibreze.

Storia.ro: Creștere a numărului de turişti români și străini în prima parte a anului 2022

0

Cu ocazia Zilei Mondiale a Turismului, marcată în fiecare an la 27 septembrie, Storia.ro prezintă evoluția turismului în România și realizează un top al celor mai valoroase hoteluri aflate la vânzare pe platforma de imobiliare cu cele mai multe anunțuri din piață.

TURISMUL INTERN ÎN PRIMUL SEMESTRU DIN 2022

Conform Institutului Național de Statistică, s-au înregistrat creșteri ale numărului de turişti români și străini, a capacității de cazare turistică, precum și creșteri ale plecărilor vizitatorilor români în străinătate.

Astfel, capacitatea de cazare turistică a fost cu 6,7% mai mare față de semestrul I al anului 2021, hotelurile deținând cea mai mare pondere (58,6%), urmate de pensiuni agroturistice (15,6%), pensiuni turistice (11,4%), vile turistice (4,3%), hosteluri (3,4%), moteluri (2,9%), în timp ce alte tipuri de structuri au totalizat 3,8%.

Ca indice de utilizare netă a structurilor turistice, calculat prin raportarea numărului de înnoptări la capacitatea de cazare turistică aflată în utilizare, staţiunile balneare au fost pe primul loc, cu 32,1%, urmate cu 28,1% de Bucureşti şi oraşele reşedinţă de judeţ, exclusiv Tulcea. Pe locul al treilea s-au situat staţiunile din zona litorală, exclusiv oraşul Constanţa – 27,6%. Staţiunile din zona montană au avut un indice de 20,8%, iar zona Delta Dunării, inclusiv oraşul Tulcea, au totalizat 19,5%. 

CU 221,2% MAI MULȚI TURIȘTI STRĂINI

În semestrul I al anului 2022, față de același semestru al anului anterior, turismul din România a înregistrat o creștere de 35,4% ca număr de sosiri. Din partea turiștilor români, sosirile au crescut cu 23,5%, în timp ce din partea celor străini, creșterea este de 221,2%. Din totalul sosirilor, 85,8% au fost turiști români.

Înnoptările turiștilor români au înregistrat o creștere cu 21,4%, în timp ce turiştii străini au înregistrat o creștere la capitolul înnoptărilor cu 215,0%. 

CU 133% MAI MULTE CĂLĂTORII INTERNAȚIONALE
ÎNREGISTRATE ÎN ROMÂNIA 

În primul semestru din 2022, sosirile vizitatorilor străini în România au fost de 5.514,0 mii, în creștere cu 133% faţă de aceeași perioadă a anului trecut. Cel mai utilizat mod de a călători spre România a fost transportul rutier (76,7% din numărul total de sosiri), urmat de transportul aerian (18,4%), naval (3,7%) şi feroviar (1,2%). 

ROMÂNIA REDEVINE DESTINAȚIE TURISTICĂ – 4,4 MILIOANE DE TURIȘTI ÎN PRIMA JUMĂTATE A ANULUI 2022

Conform Institutului de Statistică, cifrele din iunie 2022 se apropie de cele din 2019, cel mai bun an turistic dinainte de pandemie. Astfel, numărul turiștilor din România a crescut cu 34% față de iunie 2021, depășind un milion de turiști. Dintre aceștia, 14% au fost străini, în număr de 153.000, dublu față de aceeași lună a anului trecut. 

În prima jumătate a anului 2022, România a fost vizitată de 4,4 milioane de turiști, dintre care 630.000 fiind din afara țării. În topul țărilor de proveniență se află Germania, Israel, Italia, Statele Unite și Franța. Orașele preferate de turiștii străini sunt București și zona Ilfov, urmate de județele Brașov, Cluj, Sibiu și Iași. Atât turiștii români, cât și cei din afara țării, au avut o durată medie de ședere de două zile. 

TOPUL ORAȘELOR DIN ROMÂNIA CU CREȘTERI ÎN TURISM

Cele 5 orașe unde s-au înregistrat cele mai mari creșteri din perspectiva numărului de turiști, din iunie 2021 până în iunie 2022, sunt: București – cu 116%, ajungând la 1,2 milioane, Cluj – 64%, ajungând la 488.000, Sibiu – 53%, noua valoare fiind 476.000. În Brașov și în Constanța, creșterile au fost de 27%, respectiv 25%, ajungând la 1 milion, respectiv 1,3 milioane de vizitatori.

Bucureștiul a înregistrat cea mai mare creștere și ca număr de înnoptări: 147%, ajungând la 2,3 milioane. Pe locul 2 se află Clujul, cu o creștere de 69%, noua valoare fiind 865.000 înnoptări, urmat de Bihor – 29% și 1,2 milioane de nopți de cazare și de Constanța și Brașov, cu câte 24%, Constanța ajungând la 4,6 milioane de înnoptări, iar Brașov la 2 milioane. 

 

Autonom primește o finanțare de 15 mil. euro de la Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru extinderea flotei de mașini electrice și hibride

0

 

  • Este prima dată când BEI acordă un sprijin financiar unei companii de mobilitate din România și este prima investiție pe care BEI o acordă Autonom Group;
  • Această inițiativă va permite celui mai mare furnizor de servicii de mobilitate din România să achiziționeze 895 de vehicule electrice și hibride;
  • Închirierea vehiculelor cu emisii reduse de carbon va ajuta utilizatorii persoane juridice să își optimizeze costurile și să își reducă amprenta de carbon;
  • Investiția va sprijini reducerea emisiilor, poluării și a zgomotului generat de mașinile oferite spre închiriere.

Noul parteneriat dintre Banca Europeană de Investiții și Autonom va permite creșterea gradului de utilizare a vehiculelor electrice și a celor cu o amprentă redusă de carbon de către companiile din România. Finanțarea de 15 milioane EUR anunțată oficial astăzi, la București, va sprijini accelerarea acestei tranziții pentru a ajuta companiile din România să își reducă amprenta de carbon.

Este prima finanțare pe care Banca Europeană de Investiții o acordă Autonom, cel mai important jucător independent de pe piețele de leasing operațional și rent-a-car din România, cu scopul de a susține tranziția și de a crește gradul de utilizare pe termen lung a mașinilor electrice și hibride de către companii. 

„Astăzi marcăm un moment important în tranziția Autonom spre un viitor mai sustenabil și în tranziția către mijloace de transport green în România. Prima cooperare cu Banca Europeană de Investiții ne aduce o finanțare de 15 milioane de euro destinată îndeplinirii obiectivului de reducere a emisiilor de carbon ale flotei operaționale cu 51% până în 2030 și a poluării din țara noastră”, a declarat Marius Ștefan, CEO și co-fondator al Autonom. 

„Transporturile reprezintă aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră ale Europei și sunt principala cauză a poluării aerului din orașe. Noua finanțare de 15 milioane EUR acordată Autonom de către Banca Europeană de Investiții va permite ca 895 de vehicule verzi să fie date spre utilizare companiilor din România, iar această nouă cooperare arată cum responsabilitatea climatică poate fi o parte integrantă a investițiilor în companii”, a declarat Christian Kettel Thomsen, vicepreședintele Băncii Europene de Investiții.

O nouă investiție green pentru transformarea soluțiilor de transport pentru companiile din România

Prima finanțare acordată de către BEI pentru un transport green în România, va permite Autonom să achiziționeze 895 de mașini cu emisii reduse de carbon, din care se estimează că 705 vor fi mașini electrice și 190 hibride. 

De asemenea, Autonom ia în considerare instalarea de panouri fotovoltaice și stații de încărcare electrice în locațiile din țară unde acest lucru va fi posibil, pentru a utiliza energie verde în alimentarea autoturismelor. 

Autonom operează cea mai extinsă rețea de mobilitate din România și furnizează clienților săi, companii și persoane fizice, o varietate de soluții de transport și închirieri auto, prin intermediul a peste 46 de agenții, prezente în peste 33 de orașe din România și Ungaria. 

Anul trecut, Banca Europenă de Investiții a oferit 907 milioane EUR pentru noi investiții în România.În ultimii 31 de ani, Grupul BEI a oferit peste 18 miliarde EUR pentru investiții din sectorul public și privat din România.

Undelucram.ro: Mediile salariilor celor mai căutate joburi din domeniul IT variază între aproximativ 5.000 și 9.000 de lei

0

Cele mai căutate funcții din domeniul IT în România sunt  cele de dezvoltator interfețe, inginer software, specialist în securitate, analist big data,  specialist asigurarea calității, arată datele Undelucram.ro, cea mai mare comunitate online a angajaților din România.

Salariile medii aferente celor mai căutate cinci joburi din domeniul IT în platforma Undelucram.ro sunt: 

  1.  Dezvoltator interfețe: 7.520 lei;
  2.  Inginer software: 9.210 lei;
  3.  Specialist securitate: 7.360 lei;
  4.  Analist big data: 5.200 lei;
  5.  Specialist în asigurarea calității: 6.330 lei.

Aceste date fac parte dintr-o serie de comunicate de presă prin care Undelucram.ro va prezenta lunar cele mai căutate joburi și salariile aferente pentru cele mai importante domenii economice. 


Informațiile cu privire la salarii sunt obținute prin intermediul Salary Report, un instrument complex, destinat specialiștilor din HR, lansat de Undelucram.ro.

Utilizatorii Undelucram.ro își comunică transparent și deschis salariile în cadrul platformei. Toate aceste informații salariale sunt analizate de o echipă asistată de un algoritm de inteligență artificială care exclude datele nerelevante și extrage metrici actualizați și preciși: medie de salarii, mediană salarii, quartile, percentile etc.

Salary Report mai furnizează și alte date suplimentare, respectiv: 

  1. Top beneficii extrasalariale primite;
  2. Salarii acordate în funcție de nivelul de experiență: <2 ani, 2-5 ani, >5 ani;
  3. Salarii acordate în funcție de gen;
  4. Salarii acordate în funcție de zonă.
Costin Tudor, fondator și CEO Undelucram.ro

„Platforma Undelucram.ro pune la dispoziția angajaților și a angajatorilor, deopotrivă, informații relevante cu privire la joburi, salarii, beneficii etc. Aceștia capătă o înțelegere aprofundată a modului în care funcționează piața muncii din România și pot contribui activ la evoluția acesteia. Astfel, ne putem mândri că îndeplinim un rol esențial în câmpul muncii, contribuind la bunul mers al lucrurilor și la construirea unui viitor sustenabil”, afirmă Costin Tudor, fondator și CEO Undelucram.ro.

Analiza de risc – instrumentul prin care contribuabilii află probabilitatea de a fi supuși controalelor ANAF

0

_________________

Alex Slujitoru, Avocat în cadrul Băncilă,
Diaconu și Asociații, Casa de Avocatură asociată EY (foto)

Cu aproape 60% mai mulți contribuabili verificați în cadrul tuturor formelor de control fiscal, în primul semestru al acestui an, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, cu peste 250% mai multe decizii de impunere emise și cu 740% mai multe debite stabilite în sarcina contribuabililor verificați, sunt rezultatele evidențiate de Raportul de activitate al instituției pentru prima jumătate a anului în curs. 

Documentul relevă însă și alte câteva aspecte interesante. Astfel, deși se observă  o creștere a numărului de contribuabili care au trecut printr-o inspecție fiscală (18.108 față de 17.179 în 2021),sumele suplimentare stabilite au fost cu aproape un miliard de lei mai mici față de anul trecut, respectiv 1,5 miliarde față de 2,34 miliarde lei, pentru aceeași perioadă.

Acest decalaj va fi cel mai probabil recuperat în a doua parte a anului, chiar într-un context de scădere a numărului inspecțiilor desfășurate. De exemplu, în a doua parte a anului 2021, s-au derulat 15.710 inspecții fiscale care însă au stabilit sume suplimentare de 2,7 miliarde de lei.

În același timp, se remarcă o creștere de 2,5 ori a numărului verificărilor documentare, de la 2.773 în primul semestru al anului 2021 la 6.942 în primul semestru al anului 2022, ceea ce depășește chiar numărul verificărilor documentare din întreg anul 2021 (6.804). Sumele impuse la plată au fost de aproape trei ori mai mari: 215 milioane lei în primul semestru din 2022 față de 86 milioane în aceeași perioadă a anului anterior și 201 milioane lei sume impuse în tot anul 2021. Numărul sesizărilor penale efectuate de inspectorii fiscali a scăzut și el, chiar semnificativ, de la 181 se sesizări în primul semestru al anului 2021 la 126 în perioada corespunzătoare a anului 2022.

Pe de altă parte, este îngrijorătoare creșterea sumei stabilite suplimentar în sarcina contribuabililor verificați de către Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF): de la 23,5 milioane lei la aproape 200 milioane lei, adică o majorare de opt ori în primele șase luni din acest an, față de aceeași perioadă din anul trecut. 

Instituția a avut însă o activitate foarte intensă, prin care au fost verificați de patru ori mai mulți contribuabili în prima jumătate a acestui an, respectiv 589 față de 167 în perioada similară din acest an. 

Sunt cifre oficiale care demonstrează intenția autorităților de control fiscal de a intensifica activitatea de control, urmând strategia ale cărei obiective principale sunt de a descoperi cazurile de fraudă și neconformare la plata datoriilor către buget și recuperarea sumelor datorate de către contribuabili. 

Mulți contribuabili continuă însă să se întrebe cum să NU ajungă subiectul unei inspecții fiscale sau al unei verificări documentare care, așa cum reiese din practică, de cele mai multe ori se finalizează cu sume suplimentare impuse la plată. Răspunsul continuă să fie acela că nu există o „rețetă” de urmat care să asigure desfășurarea liniștită a activității, fără vizite din partea ANAF.

Din perspectiva autorităților, fiecare contribuabil, mic sau mare, companii sau persoane fizice, este încadrat pe o scară de risc, în funcție de comportamentul fiscal privind declararea și achitarea taxelor și impozitelor, cuantumul acestora, neregulile identificate în controalele precedente, etc. 

Potrivit legii, la baza deciziei de a verifica sau nu un contribuabil stă această „analiză de risc”, definită de Codul de procedură fiscală drept „activitatea efectuată de organul fiscal în scopul identificării riscurilor de neconformare în ceea ce priveşte îndeplinirea de către contribuabil/plătitor a obligaţiilor prevăzute de legislaţia fiscală, de a le evalua, de a le gestiona, precum şi de a le utiliza în scopul efectuării activităţilor de administrare fiscală”. Astfel, contribuabilii încadrați la „risc mare” sunt controlați cu prioritate, în timp ce contribuabilii cu „risc mic” sunt lăsați pe plan secund. 

Deși de-a lungul vremii au existat numeroase discuții între mediul de afaceri și Ministerul de Finanțe cu privire la stabilirea (și apoi publicarea) unor criterii clare în funcție de care se determină riscul unui contribuabil – la un moment dat discutându-se chiar de corelarea acestui risc cu posibilitatea de a accesa diverse facilități fiscale, credite bancare, etc., nici până în prezent nu există un act normativ care să detalieze criteriile de risc, clasele de risc și procedura de determinare a riscului, cu toate că în varii rapoarte sunt menționate anumite zone de interes privind riscul (spre exemplu în Raportul privind activitatea ANAF pentru semestrul I din 2021 se precizează că „Riscurile majore identificate în primul semestru al anului 2021 sunt reprezentate de riscul de subdeclarare a obligațiilor fiscale, precum și de riscul privind neachitarea obligațiilor de plată (ținând cont de facilitățile oferite), respectiv: riscul privind neachitarea obligațiilor fiscale, riscul privind plata cu întârziere a obligațiilor fiscale, riscul privind provocarea insolvabilității/reducerea intenționată a capacității financiare”).

Există totuși un instrument (o analiză profesionistă) pe care fiecare contribuabil ar putea să-l utilizeze inteligent, prin care este investigat gradul de risc, pentru a ști în fiecare moment cum sunt „priviți” de autoritățile fiscale și cât de ridicată este probabilitatea de a fi subiectul unui control fiscal.

EY oferă o asemenea analiză rapidă a factorilor de risc, determinând cu acuratețe ridicată nivelul de risc al contribuabilului, fără însă a pretinde că ANAF are o viziune identică asupra contribuabilului.

25,6 milioane lei – valoarea despăgubirilor achitate anul trecut în urma incendiilor, în baza asigurărilor facultative de locuințe

0

În 2021, asigurătorii Membri ai UNSAR au plătit despăgubiri de peste 25,6 milioane lei în vederea acoperirii daunelor cauzate de incendii, în baza polițelor de asigurare facultative pentru locuințe. Totodată, conform analizei efectuate la nivelul asociației, numărul total de dosare de daună plătite anul trecut ca urmare a producerii incendiilor a fost de 884.

În condițiile în care anul trecut companiile de asigurări Membre UNSAR au acordat despăgubiri persoanelor păgubite în peste 20.300 de dosare de daună deschise ca urmare a avizării unor evenimente asigurate în baza asigurărilor facultative de locuințe, rezultă că puțin peste 4% au fost plătite ca urmare a producerii riscului de incendiu. Cu toate acestea, impactul financiar pe care l-ar fi putut avea asupra bugetului unei familii nu este de neglijat.

De altfel, amintim faptul că incendiul este riscul care a produs cele mai mari daune în România, având în vedere că 40 din primele cele mai mari 50 de despăgubiri achitate anul trecut de asigurătorii Membri ai UNSAR în baza asigurărilor facultative de locuințe au fost ca urmare a pagubelor provocate  de incendii. Valoarea acestora se ridică la 9,5 milioane de lei, în creștere cu 3,7% față de 2020.

În țara noastră se produc nu mai puțin de 19 incendii/zi care afectează locuințele, potrivit celui mai nou raport al Inspectoratului pentru Situații de Urgență. Aceste cifre ne arată că incendiile rămân o amenințare importantă pentru locuințele și, implicit, pentru bugetele noastre. Dar o asigurare potrivită pentru locuința noastră ne oferă protecție financiară în cazul producerii unor evenimente neprevăzute, cum ar fi: incendii, explozii, furtuni, inundații, furturi, avarierea instalațiilor interioare de apă, daunele produse vecinilor și multe altele”, a declarat Adrian MARIN, Președinte UNSAR.

De altfel, incendiul rămâne, totodată, riscul de care românii se tem cel mai mult. 56% dintre respondenții unui studiu sociologic realizat de UNSAR împreună cu IRES clasează incendiul pe primul loc în ierarhia riscurilor care le-ar putea afecta locuințele.

Pentru a fi protejați în cazul unui incendiu, proprietarii locuințelor pot achiziționa o asigurare facultativă, cu condiția ca, în prealabil, să aibă încheiată o asigurare obligatorie, PAD, conform legii. Polița PAD acoperă riscurile catastrofale de cutremur, inundație și alunecare de teren, până la limita de 20.000 EUR / 10.000 EUR (în funcție de tipul construcției). În schimb, o asigurare facultativă oferă o protecție mai extinsă deoarece acoperă, în plus, riscuri precum incendiul, explozia, furtuna, vijelia, furtul sau vandalismul – la sume asigurate care corespund valorii reale a locuinței. Acesteia i se pot atașa si clauze suplimentare, cum ar fi pentru: avariile instalațiilor interioare ale clădirii, daunele bunurilor electronice/electrocasnice, ale bunurilor casabile, servicii de asistență la domiciliu pentru evenimente accidentale, daunele produse terțelor persoane (vecinilor) etc.

Leonardo Badea (BNR): Moneda digitală emisă de băncile centrale – între provocări și scenarii

Trăim vremuri incerte, cu cel puțin trei crize suprapuse, criza climatică, criza COVID-19, conflictul din Ucraina, iar implicațiile acestor crize sunt profunde, atât la nivel economic, cât și la nivel social. O rezultantă interesantă și deopotrivă provocatoare a acestor crize ale ultimilor ani este aceea că am asistat la o accelerare a evoluției noilor tehnologii, iar transformarea digitală a pătruns și a marcat dezvoltarea a diverse domenii, de la sectorul medical la sectorul verde. 

Transformarea digitală reprezintă nu doar o cerință a vremurilor actuale, ci și o evoluție firească în dezvoltarea societății cunoașterii și, evident, în aceste condiții, impactul transformării digitale se manifestă și asupra sistemului de plăți.

Pandemia ne-a oferit câteva lecții. Pe de o parte a fost vorba de dinamismul firesc și de acceptarea largă a noilor tehnologii, pe de altă parte, trebuie să admitem, a fost vorba și de restricțiile asociate precum și de îngrijorarea (mai ales în primele faze ale pandemiei) privind transmiterea virusului prin intermediul banilor. Restricțiile impuse și teama resimțită mai mult sau mai puțin acut au determinat o creștere a utilizării plăților digitale, în defavoarea plăților în numerar. Unele bănci centrale au introdus chiar proceduri de carantinare sau sterilizare a banilor tocmai pentru a asigura populația că banii sunt siguri de utilizat. Alte bănci centrale au încurajat și au îndemnat populația să recurgă la plăți digitale și să renunțe pe cât posibil la plățile în numerar. Sigur că în această situație trebuie să avem în vedere și faptul că de multe ori plățile digitale nu reduc la zero riscul de contaminare, ci presupun totuși ca în unele cazuri, plătitorul să intre în contact cu terminalul oferit de vânzător pentru a valida plata. De asemenea, nu putem face abstracție de consumatorii care nu dețin un cont bancar și deci nu pot efectua decât plăți în numerar, promovarea plăților digitale în detrimentul celor care implică numerar ridicând astfel o problemă de incluziune. Dincolo de diferitele abordări și puncte de vedere, concluzia pe care o putem enunța astăzi, după doi ani de pandemie, este aceea că pandemia a avut un rol activ în accelerarea tranziției către plăți digitale pe scară largă.

Este foarte adevărat că discuția trebuie nuanțată, că transformarea digitală nu implică o renunțare efectivă și imediată la bani în forma lor clasică și că este posibil să asistăm chiar la o rezistență la schimbare, la o opoziție la adoptarea generalizată a plăților digitale din partea unor categorii de populație. Ceea ce este însă de remarcat este faptul că se discută tot mai mult în acest context despre monedele digitale emise de băncile centrale (central bank digital currency – CBDC). Astfel, discutăm despre o monedă digitală, care fără a avea o existență fizică, palpabilă este emisă de o bancă centrală, este garantată și susținută de încrederea băncii centrale respective. Este în fapt alter ego-ul digital al unei monede fiat și comportă proprietățile și avantajele monedei fiduciare, alăturând în același timp privilegiile care însoțesc formatul digital, cum sunt scăderea costurilor tranzacțiilor, creșterea vitezei de realizare a acestora, dar și mult-căutatul atu al eficienței transferurilor internaționale. Proiectate cu prudență, monedele digitale emise de băncile centrale pot oferi mai multă siguranță sistemelor de plăți și costuri mai mici de funcționare. Moneda electronică nu este nimic altceva decât o monedă „preplătită”, unitatea valorică creată și stocată electronic fiind exact în cuantumul monedei fiduciare puse la dispoziția de către beneficiar emitentului de monedă electronică. Nu trebuie așadar făcută confuzie între monedele virtuale și monedele electronice. Acestea din urmă reprezintă mijloace de plată emise doar de către entități autorizate, fiind general acceptate pentru achiziționarea de bunuri sau servicii. În schimb, monedele virtuale pot reprezenta un mijloc de schimb doar dacă sunt acceptate ca atare de către cealaltă parte contractantă (un comerciant sau o persoană fizică).

Rezumând, principalele caracteristici ale CBDC includ: sunt emise de băncile centrale și sunt susținute și garantate de acestea, sunt ușor transferabile peer-to-peer, sunt proiectate cu un curs stabil în raport de moneda fiduciară, oferă eficiență și siguranță crescute sistemelor de plăți, pot facilita și diminua costurile plăților transfrontaliere. Este evident însă că momentan nu există soluții unitare, ci trebuie gândite soluții flexibile pentru a răspunde la o serie de întrebări legate de momentul și modalitățile de introducere a unei astfel de monede și de a găsi acel echilibru fragil între a asigura larga acceptabilitate a unei astfel de monede și a nu o transforma preponderent în mijloc de stocare a valorii, care ar atrage după sine alte riscuri (de ex., retrageri masive de capital).      

Vor fi cu siguranță voci care vor vorbi în apărarea monedei clasice și a plăților în numerar; la fel cum vor fi și voci care vor susține plățile digitale și necesitatea introducerii unor monede digitale emise de băncile centrale. Ce este cert însă este aceea că asistăm la o schimbare profundă în comportamentul consumatorului.

Așadar, dezbaterea privind viitorul sistemului monetar și rolul pe care ar putea să îl joace monedele digitale emise de băncile centrale relevă controverse și dezvăluie o întreagă panoplie de abordări și argumente, distribuind opiniile pe o axă care unește extremele raportului de opoziție optimism-pesimism, o abordare tranșantă fiind dificil de enunțat. Desigur, optimiștii au de partea lor argumentele care clamează avantajele indiscutabile, în timp ce pesimiștii concentrează esența vulnerabilităților. Mai mult, există opinii care afirmă că deja avem bani digitali sub forma depozitelor, a cardurilor și a aplicațiilor mobile și prin urmare, nu avem nevoie de o monedă digitală emisă de banca centrală. Unul dintre contraargumente ar putea fi reprezentat de avantajele tehnologiei Distributed Ledger Technology (DLT), care ar putea fi aplicată cu succes în cazul CBDC. Această tehnologie, deși nu este neapărat nouă, este creditată cu potențialul de a schimba radical modul de funcționare al diferitelor sisteme, nu doar a celui financiar, în esență propunând o alternativă descentralizată în locul mecanismelor clasice, centralizate, eliminând practic necesitatea existenței unei autorități centrale și permițând stocarea unui volum mare de informații, în condiții de eficiență și securitate. Avantajul indiscutabil al acestei tehnologii este nivelul ridicat de securitate și capacitatea sistemului de a se actualiza, înregistrând tranzacțiile efectuate în mod rapid și eficient din punctul de vedere al costurilor, crescând în același timp accesibilitatea și asigurând incluziunea financiară. Tehnologia permite practic crearea unei baze de date permanente, care se actualizează continuu și al cărei istoric nu poate fi șters, înregistrările rămânând memorate definitiv.

Întrebarea la care diferite instituții și organisme internaționale încearcă să răspundă în acest moment se referă la cum pot fi capitalizate avantajele evidente ale acestei tehnologii de către băncile centrale, având în vedere sarcinile lor principale, și anume, de a menține stabilitatea prețurilor și de a asigura stabilitatea financiară.

Unele țări au emis deja o astfel de monedă sau derulează proiecte pilot în acest sens, altele analizează implicațiile unui astfel de demers. Menționez doar câteva exemple în acest sens. Bahamas, Nigeria, Caraibe de Est au lansat monede digitale. China și Suedia derulează proiecte pilot pentru a testa acceptabilitatea și eficiența monedei digitale. Canada, Franța, Elveția, UK și SUA explorează posibilitățile privind emiterea monedelor digitale.

Actualitatea dezbaterilor privind înglobarea tehnologiilor digitale în transformarea sistemului monetar este evidentă urmărind preocupările recente ale diferitelor instituții și ale multor economiști, dar și pletora de studii, rapoarte, proiecte concentrate pe această temă. Banca Reglementelor Internaționale (BIS) a publicat în septembrie 2021 raportul cu titlul Central bank digital currencies: system design and interoperability în care abordează structura unui sistem care încorporează CBDC, precum și problematica alocării rolurilor și a responsabilităților între banca centrală, mediul public și cel privat. Băncile centrale care au contribuit la raport s-au exprimat în favoarea unui sistem bazat pe colaborarea și împărțirea rolurilor între mediul public și cel privat, având în vedere responsabilitățile băncilor centrale în domeniul politicilor publice și preocupările entităților private legate de piață și de interesul acționarilor. Desigur, este posibilă o varietate de scenarii privind alocarea funcțiilor într-un viitor sistem CBDC, în raport cu particularitățile specifice diferitelor jurisdicții, răspunzând în esență cerințelor legate de accesul la bani, și din perspectiva incluziunii sociale, de validitatea tehnică a sistemului și reziliența la atacuri cibernetice, de diversitatea sistemelor de plăți, de eficientizarea plăților transfrontaliere și, nu în ultimul rând, de asigurarea confidențialității concomitent cu respectarea cerințelor legate de combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Un alt aspect cheie menționat se referă la interoperabilitatea sistemului CBDC, cerință esențială pentru a asigura integrarea sa în sistemul general de plăți, atât din perspectivă tehnică, cât și legală.         

Tot Banca Reglementelor Internaționale (BIS) a publicat în raportul său anual apărut în luna iunie 2022 și o perspectivă asupra viitorului sistemului monetar, în care abordează posibilitatea transformării sistemului monetar prin includerea unei monede digitale emise de autoritatea monetară. BIS plasează metaforic băncile centrale în rolul trunchiului care susține funcționarea sistemului financiar, subliniind încă o dată rolul băncilor centrale, care desigur că vor continua să reprezinte elementul de robustețe, să confere credibilitate și să constituie garanția stabilității financiare. Raportul reiterează ideea cooperării dintre băncile centrale și stakeholderi pentru a capitaliza avantajele inovației în sensul promovării tranzacțiilor rapide și sigure, răspunzând în același timp și dezideratelor incluziunii financiare și confidențialității. Este evident că viitorul sistemului monetar se bazează primordial pe avantajele oferite de transformarea digitală, care poate aduce flexibilitatea și adaptabilitatea necesare, în acord cu nevoile reale actuale ale populației și ale mediului de afaceri.  

De asemenea, BIS a coordonat diverse proiecte având ca teme centrale CBDC. Menționez în acest sens proiectul Jura, care se concentrează asupra transferurilor cross-border, proiectul Dunbar care a utilizat o platformă pentru decontări internaționale folosind monede digitale emise de mai multe bănci centrale, sau proiectul Helvetia care a urmărit testarea tehnologiei DLT pentru decontări, implicând în experiment alături de banca centrală și bănci comerciale.

Preocupările BIS concretizate în numeroase studii, rapoarte și proiecte privind CBDC conduc către o serie de concluzii generale, printre care aceea că abordarea va trebui să fie una adaptată nevoilor particulare ale fiecărei jurisdicții, ținând seama de obiectivele politicilor publice și de condițiile specifice ale pieței și aceea că în centrul preocupărilor privind designul sistemului trebuie așezate nevoile utilizatorilor, privite atât prin prisma determinanților actuali, dar și ca evoluție viitoare. Este necesar ca această construcție să fie realizată cu prudență și concentrându-se pe dezideratul flexibilității.

Și Rezerva Federală a SUA a publicat în ianuarie 2022 un raport intitulat Money and Payments: The US Dollar in the age of Digital Transformation, în care prezintă funcțiile și avantajele CBDC, precum și controversele din jurul unei astfel de monede. Principalele avantaje pe care le-ar putea aduce introducerea CBDC includ eficientizarea plăților transfrontaliere, promovarea incluziunii financiare, dar și consolidarea rolului internațional al dolarului. Provocările care ar trebui luate în calcul includ schimbările în structura sistemului financiar al SUA, riscul de retrageri masive de capital, dat fiind faptul că CBDC ar fi privit ca o opțiune foarte atractivă mai ales de către utilizatorii cu aversiune la risc în situații de criză, impactul asupra politicii monetare și al controlului asupra ratei dobânzii, prin modificări asupra rezervelor din sistemul bancar, riscuri operaționale și de securitate cibernetică, dar și obținerea echilibrului între necesitatea asigurării confidențialității și implementarea măsurilor de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului.

Într-adevăr, implicațiile introducerii CBDC sunt multiple și este necesară o analiză realistă și lucidă a acestor implicații, mai ales prin prisma obiectivelor de stabilitate financiară și de stabilitate a prețurilor. Literatura (Fernández-Villaverde și Sanches, 2019;  Schilling, Fernández-Villaverde, Uhlig, 2020) consemnează așa-numita trilemă a CBDC, care afirmă că la un anumit moment, banca centrală poate atinge maxim două din cele trei obiective principale în situația emiterii CBDC (eficiență, stabilitate financiară și stabilitatea prețurilor). Eficiența și acțiunile pentru descurajarea retragerilor masive de capital au impact asupra inflației; pe de altă parte, posibilitatea apariției unor retrageri semnificative de capital în situații extreme, ca lichidare masivă a activelor reale sau ca afectare a stabilității prețurilor, nu poate fi complet exclusă și este întotdeauna dificil de gestionat.

Având în vedere avantajele și riscurile identificabile la acest moment, pot fi explorate o serie de scenarii privind implementarea CBDC (Ole, 2017):

–  Scenariul utilizatorului de bani, în care CBDC este echivalent cu o formă electronică de numerar;

–  Scenariul managerului de bani, în care CBDC este privit ca mijloc de rezervă universală, accentuând funcția de stocare a valorii pe care o îndeplinesc banii. 

–  Scenariul creatorului de bani, în care CBDC este monedă oficială de cont.       

Există mai multe riscuri în cazul introducerii unei CBDC, de aceea acest proces nu este unul facil și necesită o analiză aprofundată pentru a se putea diminua riscurile asociate. Deși lansarea de monedă digitală de către băncile centrale, va deveni probabil o necesitate pentru a se adapta cerințelor de simplificare a procesului de utilizare a banilor într-o economie digitală, în care viteza de realizare a operațiilor este în continuă creștere, totuși nu trebuie neglijate riscurile asociate acestui proces. Din analizele care s-au făcut până acum, s-au identificat ca fiind principale patru categorii de riscuri:

1.  Riscuri de natură economică. Sunt date tocmai din modalitatea în care are loc emisiunea de CBDC. Dacă o monedă digitală este emisă de către o banca centrală liber, necorelat cu dinamica economie și a schimburilor de bunuri și servicii, politica monetară ar fi afectată, fiind slăbită și supusă exacerbării riscului inflaționist.

2. Riscuri de natură financiară. Riscurile financiare includ riscul cursului de schimb și alte riscuri, precum cele operaționale. O CBDC ar trebui să fie doar o altă formă de bani a băncii centrale. Dincolo însă de accesul la un activ sigur, moneda digitala emisă de băncile centrale ar putea fi deținută în volume mari și fără costuri semnificative, accelerând rulările digitale de bani lucru care trebui analizat cu mare atenție.

3. Riscuri cyber. De asemenea, există riscul ca un sistem CBDC centralizat să sufere întreruperi din cauza atacurilor cibernetice. Chiar și o scurtă întrerupere ar putea afecta negativ credibilitatea sistemului financiar, precum și o categorie importantă de utilizatori, prin perturbarea tranzacțiilor financiare ale tuturor.

4. Riscuri privind încălcarea drepturilor personale. Dacă sunt proiectate inadecvat, CBDC-urile au potențialul de a fi utilizate ca instrumente de supraveghere și control. Într-o lume a banilor programabili, identitatea digitală este recomandat să fie protejată. Este adevărat faptul că identitatea digitală este necesară pentru a lupta împotriva fenomenelor de fraudă fiscală și a spălării banilor, precum și a finanțării terorismului. Dar deocamdată nu există niciun motiv monetar pentru a combina CBDC cu identitatea digitală.

O arhitectură stratificată a noului sistem de plăți este necesară pentru a evita riscurile implementării unei CBDC. Într-o anumită măsură, prevenirea riscurilor CBDC revine societății în ansamblu. Esențial pentru atenuarea riscurilor este proiectarea unei CBDC de la început pentru a preveni posibilitatea acestor riscuri. În acest sens, este necesară o arhitectură stratificată.

–  La nivelul de bază se află  o monedă digitală emisă și garantată de către o bancă centrală.

–  În unele opinii, următorul strat este alcătuit din banii digitali emiși de băncile comerciale (care îi pot crea atunci când acordă împrumuturi, așa cum fac în prezent în activitatea uzuală de creditare). De asemenea, există analize care subliniază că CBDC-urile trebuie să fie remunerate cu dobândă în cazul deținerii sub formă de depozit sau printr-un sistem de bonificare, acest lucru putând fi un instrument care catalizează mecanismul de  transmitere a deciziilor de politică monetară în economie .

– În cele din urmă, pe ultimul strat  sunt aplicațiile comerciale – portofele, aplicații, gateway-uri, dispozitive și așa mai departe, în care sunt încorporate plățile.

O arhitectură CBDC stratificată cu două sau trei straturi are potențialul de a stimula inovația, proliferând următoarea generație de aplicații de plată și modelele de afaceri digitale care pot fi folosite în beneficiul întregii societăți. Poate că un prim pas prudent ar fi ca inițial, CBDC să suplinească rolul actual al bancnotelor și al monedelor materializate, urmând ca ulterior să îi poată fi adăugate alte funcții, care în prezent sunt specifice monedei scripturale. 

Este evident că această tehnologie se poziționează față de abordarea clasică, tradițională a sistemului monetar ca o alternativă digitală viabilă, deși desigur imperfectă, cel puțin pentru moment. De-a lungul timpului, au existat tehnologii care pot fi clasificate în zona inovațiilor disruptive și care, la momentul apariției lor, păreau incerte, nesigure, problematice chiar, dar astăzi nu ne-am mai putea imagina existența noastră fără aportul lor. Cred totodată că este rațional și realist să acceptăm în acest moment că transformarea digitală nu poate ocoli sistemul monetar. Viitorul acestuia este evident condiționat de flexibilitate și de capacitatea de adaptare la rigorile digitale ale momentului. Nu voi afirma că sistemul actual este caracterizat de obsolescență, ci doar că este deopotrivă necesar și inspirat să lăsăm ca noile tehnologii digitale să își dovedească utilitatea în sensul capitalizării avantajelor în această tranziție către o nouă eră, mai verde și mai sustenabilă. Mult mai departe de procesul transformării digitale, dar foarte aproape de înțelegerea subtilă a caracteristicilor umane, poetul Publius Ovidius Naso spunea că „timpurile se schimbă și noi ne schimbăm odată cu ele”, aceasta fiind esența unui proces evolutiv al deprinderilor și obiceiurilor societății umane, care continuă să ne conducă și astăzi spre schimbare și asumare.

Platformă de sustenabilitate lansată de Bergenbier SA

0

Compania Bergenbier SA, parte a grupului Molson Coors Beverage Company, anunță lansarea platformei „Prietenii știu să fie responsabili”. Platforma cuprinde acțiuni de responsabilitate socială și a treia ediție a Raportului de sustenabilitate pentru anul 2021, care evidențiază amprenta economică și socială Bergenbier SA, pe trei mari piloni: oamenii, planeta și consumul responsabil de alcool.

Alexandra Barroso

Alexandra Barroso, Legal and Corporate Affairs Director: „Prietenii știu să fie responsabili este îndemnul pentru fiecare dintre noi să fim aproape de mediu, de oameni și de acțiuni responsabile. De altfel, responsabilitatea și prietenia sunt principii care ghidează cultura Bergenbier, iar platforma promovează parteneriatele și angajamentele pe care noi le avem. De la acțiunile de curățenie pe care le facem cu ajutorul colegilor noștri, la cele de plantare și întreținere a brazilor, campaniile de consum responsabil pe care le avem, toate stau sub umbrela sustenabilității din noua noastră platformă.”

Mihai Voicu, Presedinte Berarii Romaniei

Mihai Voicu, General Manager Bergenbier SA: „Ne îmbunătățim an de an amprenta berii pe care o producem, pentru că ne dorim să fim cei care construiesc povestea de succes a berii în țara noastră. Prietenia este fundația Bergenbier și de aceea în organizația noastră de peste 600 de colegi promovăm un climat de colaborare și empatie. Ne concentrăm pe reducerea amprentei de carbon în fabrica din Ploiești, fapt pentru care avem un procent de 100% de deșeuri și ambalaje reciclate sau eliminate în mod controlat în 2021. De asemenea, respectăm principiile unui mediu de afaceri corect și continuăm dialogul și colaborarea cu toți partenerii implicați în industria berii.”

Bergenbier SA subliniază că în 2021, în procesul de producție a berilor la fabrica din Ploiești, „nu a trimis la groapa de gunoi niciun fel de deșeu menajer, concentrându-se pe valorificarea prin reciclare sau valorificarea energetică. Începând din acest an, întreaga cantitate de electricitate achiziționată și folosită în fabrica Bergenbier de la Ploiești este 100% energie verde. 

De asemenea, a continuat, pe parcursul anului trecut, și întreținerea a peste 150.000 de puieți de brad plantați în decurs de 4 ani, precum și promovarea consumului responsabil de alcool prin acțiuni dedicate. Angajamentele sociale Bergenbier continuă, așadar, prin platforma Prietenii știu să fie responsabili, care iterează drumul sustenabilității al companiei. Prin Prietenii știu să fie responsabili, Bergenbier SA urmează să lanseze în perioada următoare noi parteneriate și campanii care continuă drumul sustenabilității al companiei”.  

Compania Bergenbier SA a fost fondată în 1994, iar cea mai importantă marcă din portofoliul său, Bergenbier, a fost lansată un an mai târziu: „Astăzi, Bergenbier SA este în top trei companii producătoare de bere din România, având o fabrică modernă la Ploieşti şi o reţea performantă de distribuţie naţională.  Prin fiecare lucru pe care îl facem, încântăm băutorii de bere din România. De aceea, Bergenbier SA acordă o atenție sporită impactului pe care îl are în comunitate și asupra mediului. Fiecare bere produsă lasă o urmă, iar aceasta ajută compania să creeze un viitor sustenabil. Portofoliul companiei cuprinde mărci care acoperă toate segmentele pieţei. Pe lângă berile produse la Ploiești – Bergenbier, Fresh, Praha, Staropramen, Staropramen Unfiltered, Stella Artois, Beck’s, Noroc, Löwenbräu – compania importă și distribuie în exclusivitate specialitățile pragheze Staropramen Dark și Granat, berile de abație belgiene Leffe și Hoegaarden, berea americană Miller Genuine Draft, cea mai iubită bere mexicană, Corona, precum, berea albă germană nefiltrată Frazinskaner și Fresh,  cel mai nou mix de bere cu suc de fructe.”

Molson Coors, de peste două secole, „fabrică băuturi care aduc oamenii împreună pentru a se bucura de toate momentele vieții. De la Coors Light, Miller Lite, Molson Canadian, Carling și Staropramen la Coors Banquet, Blue Moon Belgian White, Saint Archer Gold, Leinenkugel’s Summer Shandy, Creemore Springs și multe altele, Molson Coors produce unele dintre cele mai îndrăgite și emblematice mărci de bere realizate vreodată. În timp ce istoria companiei este înrădăcinată în bere, Molson Coors oferă un portofoliu modern care se extinde dincolo de industria berii cu cocktail-uri carbonatate, cafea, vin, kombucha, cidru și multe altele. Molson Coors Beverage Company este o companie cotată la bursă care operează prin Molson Coors America de Nord și Molson Coors Europe și este tranzacționată la New York și la bursa canadiană (TAP). Angajamentul companiei de a ridica standardele industriei și de a lăsa o amprentă pozitivă asupra angajaților noștri, consumatorilor, comunităților și mediului se reflectă în Our Beer Print și în obiectivele noastre de sustenabilitate 2025. Pentru a afla mai multe despre Molson Coors Beverage Company, vizitați molsoncoors.com sau pe Twitter @MolsonCoors”.

Raport sustenabilitate 2021:

 

FNGCIMM a susținut aderarea Organizației de Dezvoltare a Antreprenoriatului (ODA) din Republica Moldova, în cadrul Asociației Europene a Instituțiilor de Garantare- AECM – cel mai mare for european, dedicat finanțării și garantării IMM-urilor

0

În perioada 14-17 septembrie, o delegație a FNGCIMM S.A – IFN, condusă de domnul Dumitru Nancu – directorul general al FNGCIMM, vicepreședinte al AECM și membru în Consiliul de Administrație, a participat la reuniunile Asociației Europene a Instituțiilor de Garantare (AECM), care s-au desfășurat la Viena – Austria.

 

Delegația FNGCIMM s-a alăturat oficialilor și membrilor AECM din 31țări, membre AECM, de reprezentanți ai Băncii Mondiale, ai Comisiei Europene, ai OECD și ai organizațiilor partenere din America de Sud, Asia și Africa, pentru a dezbate și propune soluții la teme privind tranziția către o nouă economie rezilienta.

Prin participarea reprezentanților României și contribuția acestora adusă în cadrul lucrărilor reuniunii,  FNGCIMM continuă demersurile de creștere a vizibilității internaționale, în vederea dezvoltării și diversificării produselor de garantare și a unei abordări noi, de perspectivă în politicile de garantare. În același timp, susținerea oferită de FNGCIMM a facilitat aderarea Organizatiei de Dezvoltare a Antreprenoriatului (ODA) din Republica Moldova la AECM, având în vedere cooperarea deschisă între ODA si FNGCIMM.

„De la preluarea mandatului de vicepreședinte al AECM am avut două obiective pe termen scurt: primul a fost creșterea ajutoarelor de stat pentru IMM-urile din România, fapt care a fost confirmat prin Decizia Comisiei Europeane nr. C(2022) 6579 /09.09.2022 de aprobare a Schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS- SA.103626 (2022/N), în valoare de 4 mld euro, ceea ce reprezintă cel mai mare sprijin financiar aprobat la nivel European, pentru IMM-urilor. Prin votul Adunării Generale a AECM, din 15.09.2022 de la Viena, am realizat cel de-al doilea obiectiv privind aderarea Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului” (ODA) din Republica Moldova, ca membru cu drepturi depline în cadrul Asociației Europene a Instituţiilor de Garantare. Pe lângă satisfacția de a contribui la împlinirea aspirației europene a ODA, nu pot să nu remarc că acest fapt va deschide calea promovării unor produse specifice bilaterale și de vecinatate comune dedicate IMM-urilor, cu implicarea membrilor AECM și spre beneficiul tuturor părților implicate. Ne bucură, de asemenea, decizia de a se organiza în  primavara anului 2023. Sedinta Consiliului de Administratie al AECM, ceea este reprezintă o continuare firească a demersurilor de deschidere instituțională, pe care am abordat-o de la începutul mandatului meu de vicepreședinte AECM”, a declarat domnul Dumitru Nancu, directorul general FNGCIMM.

„Prin aderarea la AECM, Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului a realizat un pas important în parcursul pe care și l-a asumat, de a dezvolta o cooperare economică puternică cu principalii parteneri europeni. Mulțumim  Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri din România  și în special domnului Dumitru Nancu, director general al FNGCIMM și vicepreședinte AECM, care ne-a susținut candidatura și ne-a împărtășit din experiența sa bogată, facilitând accesul ODA în AECM. Suntem convinși că această asociere care ne onorează, va contribui la o susținere mai puternică a IMM-urilor din Republica Moldova și a mediului de afaceri, în ansamblul său”, a declarat directorul interimar al ODA, Dumitru Pîntea.

Pe de altă parte, domnul Guy Selbherr – Președintele AECM a apreciat contribuția conducerii FNGCIMM în cadrul forului european:  „Fondul a devenit membru AECM la doar doi ani de la înființare și din 2007 este reprezentat permanent în Consiliul de Administrație al AECM. Mă bucur că Dumitru Nancu este din toamna anului trecut unul dintre vicepreședinții mei. Suntem foarte recunoscători pentru angajamentul dumneavoastră puternic față de familia noastră europeană de instituții de garantare, pentru rolul activ pe care îl jucați în cadrul asociației noastre și pentru contribuțiile dumneavoastră prețioase la munca noastră.”

Tematica evenimentelor AECM și punctul comun al dezbaterilor din cadrul ședințelor adunării generale, a conferinței internaționale si a seminarului, au avut ca focus Promovarea unei schimbări structurale pentru o nouă și sustenabilă Europa-Garanții cu țintă pe start-upuri.

În cadrul sesiunii publice a adunării generale a AECM, a fost reiterată preocuparea pentru susținerea unor economii reziliente în contextul actualei crize, principalul obiectiv fiind Deblocarea viitorului: tranziția rezistentă a IMM-urilor, cu prezentări susținute de către reprezentanții Comisiei Europene, a domnului Kerstin Jorna – director general, Direcția Generală Piață Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri (DG GROW) și de către doamna Barbara Brandtner, Director Piețe și Servicii financiare din cadrul Direcției Generală Concurență (DG COMP). 

O altă temă de interes care s-a desprins din lucrările reuniunii a fost Interacțiunea instituțiilor de garantare mutuale, private și publice în beneficiul IMM-urilor, vorbitorii din cadrul acestei sesiuni, împărtășind exemple de bune practici din țări precum Franța, Germania, Grecia și Spania.

În cadrul Conferinței Internaționale, susținute în marja lucrărilor AECM, președintele Comitetului OCDE pentru IMM-uri și antreprenoriat (CSMEE), dl.Martin Godel, a propus în prelegerea sa De la criză la redresare: sprijin optim pentru IMM-uri, soluții la provocările perioadei actuale, iar reprezentanții Băncii Mondiale, dl. Pietro Calice, Economist Financiar Senior, Europa și Asia Centrală și  dl. Henk Jan Reinders, Economist din Sectorul Financiar privind Finanțe, Competitivitate și Inovare Global Practice din cadrul aceleași instituții, au continuat în aceeași notă, în cadrul panelului Cum să facem durabile instituțiile de garantare și IMM-urile.

Panelul privind Strategia de transformare corectă pentru instituțiile de garantare, a oferit ocazia exprimării unor opinii din afara spațiului comunitar, cu intervenții remarcabile ale  invitaților din Coreea de Sud și din partea Rețelei globale a instituțiilor de garantare (GNGI), iar în cadrul seminarului anual al GNGI, principala temă supusă dezbaterii a fost „Promovarea schimbării structurale pentru o nouă Europă durabilă – Garanții cu accent pe start-up-uri”. 

Reuniunea Anuală a Rețelei Generale a Instituțiilor de Garantare s-a încheiat cu o dispoziție principală: „Greening the Guarantee World”.

În marja reuniunilor, reprezentanții României au avut intalniri de networking și discutii bilaterale cu reprezentantii: SOCAMA(Franta), SAECA(Spania), WORLD BANK (biroul de reprezentare de la Viena), COMISIA EUROPEANA (DG COMP), BPI FRANCE, AWS(Austria), GARANTIQA(Ungaria), ODA(Republica Moldova), SME United, HDB Bank (Grecia), KOREG (Coreea de Sud) si cu presedintele AECM precum si cu Secretarul General al Organizatiei. În cadrul acestor întâlniri, a fost reiterată deschiderea părților pentru colaborarea directă sub egida AECM pentru transferul de bune practici și identificarea unor noi produse adecvate pietelor comune pentru susținerea IMM-urilor.