Repoziționări economice fortuite

Sub povara numeroaselor sancțiuni occidentale, datorate confruntării geostrategice Est-Vest, cu precădere intervenției armate rusești în Ucraina, economia Rusiei gâfâie, făcând eforturi de Sisif pentru a-și păstra echilibrul și a compensa, prin mijloacele disponibile, pierderile provocate de perturbarea schimburilor comerciale și a cooperării cu agenții economici europeni și americani. Blocarea conturilor și activelor rusești din Occident, obstrucționarea exporturilor rusești de purtători energetici și a importurilor de tehnologie occidentală au creat o adevărată calamitate pentru ea. Numai de pe urma exporturilor de țiței, companiile rusești încasau, zilnic, aproape un miliard de euro. Scăderea exporturilor și sporirea importurilor determină o modificare sensibilă a balanței comerciale a Rusiei, putându-se ajunge, până la finele anului 2022, la o reducere de 15-20 la sută a excedentului existent în ianuarie a.c. Măsurile precipitate adoptate de guvernanții moscoviți fac față cu greu avalanșei de provocări intempestive în domeniul comercial, financiar, industrial, agricol și altele.

Una din cele mai îngrijorătoare probleme pentru autoritățile ruse este inflația galopantă, care, în contrast cu veniturile în scădere, afectează majoritatea covârșitoare a locuitorilor țării. Cu scopul de a reduce presiunea inflației și de a stimula importurile pentru investiții, autoritățile bancare centrale au permis întărirea rublei, al cărei curs a început să crească în urma scăderii cererii de valută pentru importuri. De la 85 ruble/dolar, în luna ianuarie 2022 s-a ajuns, în luna mai, la 50 ruble/dolar, respectiv de la 95 ruble/euro la 60 ruble/euro. Dacă, în prezent, cotația dolarului a coborât la nivelul de acum patru ani, cea a euro a scăzut la nivelul de acum cinci ani („Kommersant”, din 22 mai 2022). Experții cred, însă, că, în a doua parte a anului curent, în urma echilibrării schimburilor comerciale cu exteriorul și a scăderii prețului țițeiului, rubla s-ar putea deprecia din nou, revenind la nivelul de la finele anului 2021. Neplăcut pentru Moscova este și faptul că, potrivit prognozelor, spre sfârșitul anului 2022, în urma răcirii economiei mondiale, prețul țițeiului Brent ar putea scădea, de la 110 dolari/barilul, cât era în ianuarie, la 70 dolari/barilul, iar al țițeiului Urals la 50 dolari/barilul, sporind și mai mult deficitul balanței comerciale a Rusiei.

Odată cu decizia de a reduce, treptat, importurile de cărbune, gaze naturale și produse petroliere rusești, Uniunea Europeană a recomandat să renunțe și la importul de energie electrică din Rusia. Conformându-se recomandării, în luna mai 2022, Finlanda, Estonia, Lituania și Letonia au sistat în totalitate importurile de electricitate rusească. Pentru compania Inter RAO, care, în anul trecut, a furnizat acestor clienți 13 miliarde kWt/oră de electricitate, pierderea lor constituie o pagubă notabilă, dar pentru economia națională a Rusiei este o pierdere minoră, reprezentând doar 1 la sută din valoarea consumului său intern. Totuși, se caută alte piețe apropiate pentru a o compensa. Unul din posibilii clienți ar fi Kazahstanul. Mai duce lipsă de electricitate și China, căreia, în 2021, Rusia i-a exportat 4 miliarde kWt/ore de energie. Deocamdată, însă, infrastructura tehnică existentă nu permite sporirea livrărilor către această țară.

Despre mass media de azi

0

Foarte probabil, mass media formează comportamentele oamenilor mai mult decât oricând în vremuri recente. Mai ales în țări cu educație în criză, ele influențează cel mai mult cetățenii.

Explicația este, între altele, că mass media au ajuns la o dezvoltare fără precedent. Personalul, aria tematicii, paleta tehnicilor și versatilitățile lor au sporit enorm.

Grecii au fost cei care au creat, știm bine, sfera vieții publice, distinctă de viața privată, pe de o parte, și de stat, pe de altă parte. Media este parte apărută târziu a sferei publice – acea parte consacrată dezbaterii dintre cetățeni și autorități și dintre cetățeni.

În epoca modernă, mass media au însemnat acțiuni ale publicului care raționează în raport cu excesele decidenților. Trecute prin schimbări structurale ca urmare a privatizărilor, politizării și tehnologizării, componentele media au ieșit însă din rolul de mijlocitor în societate și au ajuns să formeze societatea. Modernitatea târzie a făcut din mediatizare chiar condiție de existență. Ești mediatizat, deci exiști! În plus, azi, la o perceptibilă „refeudalizare” a domeniului, s-a adăugat asumpția că am asista la „sfârșitul istoriei”.

Ca fenomen de mare impact, mass media sunt totuși condiționate. Observația mea este aceea că, și în trecut, mass media au întreținut relații cu propaganda și ideologia și, desigur, cu gândirea liberă, dar, mai nou, gândirea este sufocată de primele două. Mass media au ajuns parte a propagandei – ieșită și aceasta din urmă de sub canonul respectului pentru cetățenie și intrată vizibil în epoca postadevărului – și urmează ideologii ale timpului. Sunt, firește, și jurnaliști care și-au păstrat autonomia de evaluare și integritatea, dar mass media ca ansamblu se lasă azi controlate mai mult decât se recunoaște.

Pe scena vieții publice și-au făcut loc, desigur, și proiecte majore de afirmare națională ale multor țări, care sunt cu totul altceva. În plus, mai există, har Domnului!, personalități reale care-și spun, cu profesionalism și verticalitate, părerile. Dar propaganda și ideologia au avansat.

Să detaliem. Am trăit ani cu o redusă pondere a ideologiilor – înțelegând prin ideologie un ansamblu de teze, teorii, noțiuni ce vrea să justifice accesul la decizie sau păstrarea deciziei de către un grup. Au fost anii înțelegerilor internaționale – cu Shanghai (1972), Helsinki (1975), Geneva (1985), Reykjavyk (1986), Moscova (1988), Stavropol (1990), ca stațiuni ale drumului. Prin ele s-a pus capăt urmărilor războiului mondial, „războiului rece” și ostilității ideologice și s-a putut deschide calea democratizării, pe care am urmat-o după 1990.

eJobs: aproape un sfert dintre angajații din Farma câștigă peste 4.000 de lei pe lună

0

Industria farmaceutică din România a crescut constant în ultimii ani, iar evoluția s-a văzut și în nevoia companiilor de a-și extinde echipele. Cu aproximativ 6.000 de joburi postate în prima jumătate a anului, numărul de poziții deschise pentru cei care vor să lucreze în domeniu a fost cu 60% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut. Pentru acestea au fost înregistrate mai mult de 170.000 de aplicări în ultimele șase luni. Farma este, însă, un domeniu atrăgător pentru candidați nu doar din punctul de vedere al angajărilor, ci și al salariilor oferite de angajatori. Astfel, potrivit datelor Salario, comparatorul de salarii marca eJobs, aproape un sfert dintre angajații din această industrie câștigă lunar peste media netă la nivel național, respectiv peste 4.000 de lei. 

Cei mai mulți dintre cei care lucrează în Farma (31,8%) au salarii cuprinse între 2.000 și 3.000 de lei, 25,3% câștigă între 3.000 și 4.000 de lei, iar 24,6% între 4.000 și 7.000 de lei. Procentul celor care ajung să depășească suma de 7.000 de lei este de doar 4,2% și mai puțin de 2% declară că au un salariu lunar de peste 10.000 de lei.

„Deși vorbim despre un procent marginal din totalul celor care lucrează în Farma, acest prag, de 10.000 de lei, este depășit semnificativ, până la peste 30.000 de lei, după cum arată datele Salario. Este vorba nu doar de salariile celor care conduc companiile din poziția de CEO, ci și ale directorilor financiari, de vânzări sau de logistică”, spune Roxana Drăghici(foto), Head of Sales la eJobs, liderul pieței de recrutare din România.

Cu o medie de 3.500 de lei, angajatorii din Farma oferă salarii similare cu cei din Financiar / Contabilitate, Transport / Distribuție, Asigurări sau Producție. Se află, în schimb, la distanță mare față de IT Software, unde media salarială ajunge la 5.850 de lei sau de Inginerie, Auto / Echipamente, Telecomunicații, Petrol / Gaze sau Audit / Consultanță (toate cu medii de 4.000 de lei).

Farma este de ani buni unul dintre marii angajatori ai economiei, nu doar prin numărul mare de locuri de muncă disponibile, ci și prin salariile peste media din alte industrii. În fiecare lună, peste 1.000 de joburi în acest domeniu sunt disponibile pe eJobs.ro. Cele mai multe se adresează candidaților din București, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara și Constanța. Peste 26.000 de aplicări sunt înregistrate lunar pentru pozițiile deschise în farma”, adaugă Roxana Drăghici.

În ceea ce privește angajații din farmacii, un farmacist câștigă, în medie, 3.050 de lei, un diriginte de farmacie 4.000 de lei, iar un asistent farmacist 2.200 de lei. Media salarială pentru reprezentanții de vânzări medicale este de 3.600 de lei, în timp ce specialiștii în farmacovigilență sau în studii clinice au salarii lunare de 4.000 de lei, după cum arată datele Salario. 

Cele mai mici salarii MEDII nete introduse până în acest moment de către angajații din Farma, sunt pentru joburile:

  • Farmacist – 3.050 lei
  • Tehnician laborator chimie – 2.800 lei
  • Operator producție – 2.600 lei 
  • Asistent farmacist – 2.200 lei
  • Lucrător depozit – 1.900 lei 

Orașele cu cele mai mici salarii MEDII nete din Farma sunt:

  • Mediaș: 2.000 lei
  • Buftea: 2.350 lei
  • Slobozia: 2.500 lei
  • Brăila: 2.600 lei
  • Sighetu Marmației: 2.800 lei

Orașele cu cele mai mari salarii MEDII nete din Farma sunt:

  • București : 4.000 lei
  • Ploiești: 3.500 lei
  • Brașov: 3.400 lei
  • Cluj-Napoca: 3.200 lei
  • Timișoara: 3.000 lei

Iată și care sunt pozițiile pentru care s-au înregistrat cele mai mari valori salariale din acest domeniu:

  • Director General: salariul mediu net la nivel național – 9.000 lei, salariul maxim introdus în Salario – 30.000 lei 
  • Director Financiar: salariul mediu net la nivel național – 9.000 lei, salariul maxim introdus în Salario – 30.000 lei
  • Director de vânzări: salariul mediu net la nivel național – 7.000 lei, salariul maxim introdus în Salario – 30.000 lei 
  • Director de logistică: salariul mediu net la nivel național – 6.500 lei, salariul maxim introdus în Salario – 7.500 lei 
  • Manager de produs: salariul mediu net la nivel național – 5.400 lei, salariul maxim introdus în Salario – 6.400 lei 

În acest moment, pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România, sunt disponibile peste 38.000 de locuri de muncă. Peste 420.000 de specialiști și-au introdus veniturile până în prezent în Salario comparatorul de salarii marca eJobs. 

 

Studiu Reveal Marketing Research și FERRO: 61% dintre români sunt interesați de reducerea consumului de apă

0
  • 6 din 10 români interesați în a-și reduce consumul de apă optează pentru duș în locul băii în cadă
  • Peste jumătate dintre români consideră că ar trebui să reducă volumul de apă folosit la spălarea vaselor

Schimbările climatice din ce în ce mai evidente în societatea modernă aduc în prim plan nevoia unui consum sustenabil pe fondul amenințării epuizării rapide a resurselor naturale ale planetei.

În acest context, Reveal Marketing Research  împreună cu FERRO au desfășurat un studiu care vizează percepțiile românilor vis-a-vis de modul în care se raportează la consumul de apă din gospodăriile lor.

Românii sunt interesați de a reduce consumul de apă, în special prin alegerea dușului în locul băii în cadă

6 din 10 români sunt interesați în a reduce consumul de apă din gospodăria lor, în special femeile (66%) și persoanele peste 55 de ani (74%). Pentru a reduce consumul de apă, aceștia apelează la verificarea periodică a bateriilor de la baie și bucătărie (59%), optarea pentru dușuri în locul băilor în cadă (58%) și la închiderea robinetului între etapele spălării (57%).

Peste jumătate dintre români și-au verificat în ultimele 3 luni robinetele, pentru a se asigura că nu există pierderi de apă

52% dintre respondenți au declarat că au luat măsuri în ultimele 3 luni pentru a se asigura ca nu există scurgeri de apă, aspect ce ar dăuna valorii facturilor, dar mai ales ar determina deteriorarea podelei sau a bunurilor din locuință.

Românii doresc să reducă volumul de apă
utilizat în spălatul vaselor și rufelor

52% dintre români consideră că ar trebui să diminueze consumul de apă pentru spălatul vaselor, iar 46% pentru spălatul rufelor. La polul opus, doar 3 din 10 români menționează că ar trebui să consume mai puțină apă pentru activitățile ce țin de igienă personală.

Utilizarea aparatelor pentru reducerea
consumului de apă sunt utile în gospodărie

Verificarea și repararea robinetelor și a țevilor sunt metode eficiente și populare care îi ajută pe 85% dintre români să diminueze consumul de apă.

De asemenea, 74% dintre români consideră că folosirea unor echipamente care reduc consumul de apă este o activitate foarte utilă.

Doar 12% dintre români dețin echipamente care reduc
consumul de apă, însă 40% intenționează să achiziționeze
astfel de echipamente pe viitor

Deși peste 60% dintre români sunt interesați de a reduce consumul de apă, doar 12 procente declară că dețin în prezent echipamente care i-ar ajuta în acest demers. Principalele echipamente deținute în acest sens sunt limitatoarele de debit, bateriile eco sau aeratoarele.


Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 23-26 mai 2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1058 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3% la un nivel de încredere de 95%.

*** Aceste date au fost colectate de către Reveal Marketing Research la cererea companiei FERRO, în vederea măsurării atitudinilor și comportamentelor de consum din gospodărie.

Barometrul UNSAR – IRES: Evoluția inflației a afectat unul din doi

0

76% dintre români sunt îngrijorați de o eventuală criză economică care le-ar putea influența situația financiară, reiese din rezultatele celei mai noi ediții a Barometrului UNSAR – IRES privind Percepția riscului și cultura asigurărilor din România (2022). Inflația galopantă reprezintă un motiv de îngrijorare pentru 68% dintre respondenți, urmată de război (64%), incendii și accidente auto (61%) și pandemie / îmbolnăviri (57%). Pe măsură ce înaintează în vârstă, proporția celor care exprimă îngrijorare mare sau foarte mare față de eventualitatea survenirii unor evenimente nedorite crește. Totodată, cei care locuiesc în mediul urban și cei cu venituri medii sunt mai curând îngrijorați de aceste aspecte.

Barometrul relevă și faptul că evoluția inflației i-a afectat pe unul din doi români, în contextul în care puțin peste jumătate dintre respondenți spun că în ultimul an veniturile le-au rămas la fel.

În ciuda evoluției economice, aproape 4 din 10 intervievați cred că vor economisi mai mult în următorul an, față de doar 2 din 10 respondenți care declarau acest lucru în 2021. Similar cu anul trecut, depozitele bancare ar fi principalul loc unde și-ar plasa disponibilitățile financiare, 4 din 10 alegând această metodă. De asemenea, un sfert dintre intervievați spun că ar investi în imobiliare.

„Acum, mai mult ca niciodată, este important pentru oameni să știe că există metode de economisire sigure, disponibile oricui, cum ar fi planurile de protecție financiară oferite de asigurările de viață. Asigurările pot reprezenta o soluție eficientă de a conferi sustenabilitate întregului patrimoniu și finanțelor unei familii”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General UNSAR.

Barometrul poate fi consultat aici.


Barometrul UNSAR-IRES a fost realizat pe un eșantion format din 1.000 respondenți cu vârsta între 18-50 de ani, în mai 2022, utilizând metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).

România Tradițională cu Energie Curată

0

Asociația Energia Inteligentă lansează proiectul „România Tradițională cu Energie Curată” prin care își propune păstrarea tradițiilor românești concomitent cu susținerea tehnologilor moderne care să permită producerea de energie curată. Sub sloganul „Energia Curată care ne unește”, Asociația Energia Inteligentă își propune ca anul acesta să realizeze un prim proiect care să aducă o schimbare în bine în viața celor care trăiesc și își desfășoară activitatea în sălașurile montane de păstorit din zona Vâlcea, prin refacerea căilor de acces către stânele din Munții Căpățânii și instalarea de surse curate de energie, pentru ca cei care încă practică păstoritul în aceste zone să își poată continua activitatea. Astfel proiectul „România Tradițională cu Energie Curată” va aduce o contribuție semnificativă la păstrarea identității naționale folosind energie curată.

„Păstrarea tradițiilor înseamnă și conservarea identității naționale și pentru aceasta este nevoie de un proiect național, care să contribuie la îmbunătățirea calității vieții în aceste sălașuri și la reabilitarea drumurilor de acces. Doar prin astfel de inițiative vor putea fi puse în valoare produsele tradiționale și vor continua aceste activități emblematice pentru poporul roman”, a declarat Dumitru Chisăliță, Președintele Asociației Energia Inteligentă.

Păstoritul Carpatic a permis de-a lungul timpului crearea de comunități umane care au în centrul lor această ocupație și formarea unor puternice legături sociale între practicanți, devenind un factor care a generat identitate locală, regională și națională. Pajiștile din munții României, cu floră furajeră de calitate este rezultatul unui proces de pășunare constantă pe parcursul secolelor. Însă ceea ce s-a obținut cu efort de-a lungul timpului, poate să dispară în câteva decenii prin subpășunare, fenomen care favorizează „resălbăticirea” pășunilor prin apariția vegetației ierboase nedorite și a vegetației lemnoase care va duce la împădurire.

Lipsa căilor de acces și condițiile grele de trai în aceste zone au făcut ca peste 60% din sălașele de pe culmile munților să fie părăsite și astfel să fie pus în pericol păstoritul, probabil cea mai definitorie tradiție a poporului român.   

În același timp, având ținte ambițioase de decarbonare până la nivelul anilor 2030, de reducere a emisiilor de CO2 cu 55%, comparativ cu nivelul lor din 2005, România s-a înscris pe un drum al înlocuirii combustibililor clasici (cărbune, lemn, benzină, etc.) cu energie curată. Astfel, România are ca țintă scoaterea din uz a  4.59 Gwe capacitate pe cărbune până în anul 2032, conform Planului Național de Redresare și Reziliență al Guvernului României. 

Cea mai viabilă soluție energetică pentru viitorul României este de a reducere și a eficientiza  consumul actual de energie și de a iniția dezvoltarea unor tehnologii și proiecte majore, capabile să genereze suficientă energie care să acopere cererea din viitor, luând în calcul și creșterea constantă a necesarului de energie națională. „Este important ca astfel de proiecte majore să fie demarate în domeniul energiei nucleare, energiei regenerabile, hidrogen, energiei deșeurilor –  pentru ca rezervele de petrol și gaz să reziste suficient de mult timp încât să asigure trecerea naturală către noi forme energetice, mai eficiente și curate”, a declarat Dumitru Chisăliță, Președintele Asociației Energia Inteligentă.

„Schimbarea se face prin oameni și cu oameni. Dacă ei nu înțeleg ce li se întâmplă se vor opune vehement oricărei schimbări, pentru că teama de necunoscut este în firea umană. Schimbarea pe care o dorim pentru România trebuie să înceapă cu oameni, cu programe de informare și de creștere a gradului de conștientizare asupra importanței păstrării tradițiilor și a adaptării la schimbările pe care viitorul ni le va aduce. Astfel vor putea fi înțelese și acceptate noile forme de energie, care pot asigura securitatea energetică a României și în același timp contribuie la protejarea climatică”, a adăugat Dumitru Chisăliță.

Astfel, asociat proiectului derulat în Munții Căpățânii,  proiectul România Tradițională cu Energie Curată, își propune să deruleze si o campanie puternică de informare în diferite zone din România, asupra importanței acceptării de noi forme de energie, o energie mai curată și la fel de sigură ca cea cu care oamenii s-au obișnuit. 

Donații pentru reîmpăduriri în Munții Făgăraș

0

ING Bank și Fundația Conservation Carpathia au lansat o campanie de strângere de donații, contribuiție la reconstrucție ecologică în zone din Munții Făgăraș afectate de tăieri neconforme legislației silvice sau de calamități.

Inițiatorii subliniază că, „deși România deține cele mai mari suprafețe de păduri virgine din Europa, țara a pierdut 10% din acestea în ultimul secol, dintre care 4,9% doar în anii 2000-2021[1]. Fenomenul despăduririlor este cu atât mai îngrijorător cu cât suprafața regenerată este în scădere. Ca exemplu, conform celor mai recente date[2], în 2019 s-au reîmpădurit 24.459 de hectare, mai puțin decât în 2015, atunci când suprafața reîmpădurită a fost de 28.750 de hectare. Mai mult decât atât, în prezent doar 29% din suprafața României este acoperită de păduri, sub media europeană estimată la 38%[3]”.

Mihai Zotta, director conservare, Fundația Conservation Carpathia: „Schimbările climatice sunt o realitate pe care o trăim cu toții astăzi și pe care o vor trăi mult mai intens copiii noștri dacă nu depunem eforturi pentru a încetini acest ritm. Restaurarea ecosistemelor naturale prin împăduriri cu puieți de arbori din speciile care au existat și au evoluat natural acolo de mii de ani  produce o schimbare benefică atât pentru noi oamenii, cei care am crezut în mod eronat că suntem mai buni ingineri decât natura cât și pentru natura însăși. Trebuie să înțelegem și să respectăm complexitatea extraordinară, interdependența sistemelor naturale și perfecțiunea acestora măcar alum cât nu e prea târziu. Refacerea ecologică a zonelor afectate de tăierile la ras este unul dintre pilonii Fundației Conservation Carpathia, iar procesul este unul complex, se desfășoară pe parcursul mai multor ani și necesită extrem de multe resurse. Numai în această primăvară, Conservation Carpathia a replantat peste 110 hectare cu 435.250 de puieți de molid, brad, fag și anin, în Munții Făgăraș, un record pentru echipa noastră. Ne bucurăm că ING România este în continuare alături de noi și sperăm ca mesajele noastre să ajungă la un număr cât mai mare de oameni care să ni se alăture.”

Alexandra Maier, Sustainability Manager, ING Bank România: „Abordarea noastră ca bancă pentru sustenabilitate presupune să derulăm în primul rând inițiativele prin care avem cel mai mare impact ca instituție financiară. Acestea sunt completate de parteneriate pe termen lung în care urmăm aceeași abordare: unde putem să limităm considerabil efectele schimbărilor climatice sau ale intervenției abuzive asupra mediului prin susținerea noastră? Astfel, ne bucurăm să continuăm parteneriatul pentru protejarea pădurilor din Făgăraș alături de Fundația Conservation Carpathia, care creează cu adevărat o zonă protejată, cu natură sălbatică, cea mai extinsă din Europa. Stă în puterea noastră să fim alături pentru Parcul Național Făgăraș, atât prin contribuția bancii, cât și prin implicarea clienților noștri, care se alătură de fiecare dată cauzelor, indiferent dacă sunt de mediu sau sociale, prin donații în Home’Bank.”

După cum anunță ING Bank România, „campania de donații are scopul de a susține proiectele de reconstrucție ecologică derulate de Fundația Conservation Carpathia în Munții Făgăraș iar fondurile obținute vor fi folosite la recrearea de ecosisteme naturale mai rezistente la impactul schimbărilor climatice. Persoanele care doresc să se implice pot dona direct din aplicația Home’Bank (în cazul cliențillor ING) sau prin transfer bancar către Fundația Conservation Carpathia, IBAN: RO16RNCB0061114278450048. Fiecare sumă donată contează: 

  • Cu 10 lei sunt încolțite 100 de semințe de brad
  • 25 lei asigură îngrijirea a 10 semințe de fag, arin și scoruș, plantate în pepiniera proprie, timp de o lună
  • Cu 50 de lei sunt nivelați 10 de metri pătrați de teren alunecat
  • Cu 100 de lei sunt transportați puieții sus pe munte
  • Iar la 150 de lei este asigurată plata unui muncitor pentru o zi de plantare la altitudine înaltă
  • Orice sumă: banii sunt folosiți pentru nivelarea, însămânțarea, replantarea și îngrijirea pădurii

Campania realizată de ING Bank România în colaborare cu Fundația Conservation Carpathia își propune să atragă atenția asupra importanței pădurilor în menținerea echilibrului biosferei și să încurajeze oamenii să doneze pentru a sprijini demersul de reîmpădurire a zonei Făgăraș. Încă din anul 2009, Fundația Conservation Carpathia se implică activ în conservarea și reconstrucția ecologică a pădurilor din Munții Carpați, cu gândul la generațiile viitoare. Campania se va desfășura în mediul online, pe o perioadă de 7 săptămâni, în care pădurile sunt aduse în centrul atenției prin poveștile oamenilor. De asemenea, cei interesați pot afla informații noi despre modul de funcționare a acestora ca ecosistem din 6 documentare scurte, narate de actorul Marius Manole.

Privitorii sunt încurajați să își reamintească acele povești în care pădurea a jucat un rol important în viața lor, iar acum să joace un rol activ în viața pădurii, donând pentru viitorul Parc Național Făgăraș”. 


[1]Anuarul statistic al României (1922); Raportul Statistica Activităților din Silvicultură în anul 2020 realizat de Institutul Național de Statistică; Date furnizate de Global Forest Watch;

[2] Date furnizate de ONG-ul Mai Mult Verde;

[3]Raport Eurostat despre situația pădurilor în 2020.

„Finanțele mele”, curs de educație financiară pentru elevi

0

Organizația Junior Achievement România și Raiffeisen Bank au dezvoltat cursul digital „Finanțele mele”, pentru „formarea de abilități și comportamente responsabile necesare gestionării banilor prin economisire, investiții sau utilizarea instrumentelor financiare”. Cursul este inclus în a cincea ediție a inițiativei „Susțin educația financiară în comunitatea mea”, care „oferă liceelor soluții integrate pentru învățare hibridă: acces la platforma internațională de e-learning JA Inspire™, cursul digital de educație financiară Finanțele mele și oportunitatea de a beneficia de sprijin financiar”.

În anul școlar 2021-2022, la curs au participat 29.654 de elevi din 300 de licee. 16 licee din București și alte 12 localități au avut cea mai activă participare și beneficiază de sprijin financiar în valoare totală de 60.000 de lei pentru dotarea și modernizarea spațiilor de învățare.

Prin intermediul platformei JA Inspire, elevii au parcurs informații, exerciții și quiz-uri despre buget, tranzacții sau piața de capital, cumulând astfel peste 103.000 de ore alocate învățării și sarcinilor aplicative de educație financiară. 

Corina Vasile, director de comunicare și sustenabilitate Raiffeisen Bank România: „Educația financiară este parte esențială din educația tinerilor, iar faptul că avem anual de 12 ani între 30.000 și 50.000 de elevi în programul de educație financiară ne responsabilizează și ne motivează să îmbunătățim constant modul în care ducem educația financiară în școli: pe de o parte, informația să fie atractivă și ușor de asimilat, iar pe de altă parte să poată să fie testată într-un mod practic, să ne asigurăm că e aplicabilă în viața de zi cu zi. Le mulțumim partenerilor de la Junior Achievement că au găsit o modalitate prin care să unească cele două elemente esentiale într-un singur program.” 

Organizatorii ne informează de asemenea că „experiențele de educație financiară au fost completate de o serie de sesiuni online desfășurate în perioada martie-iunie, la care au participat peste 20 de voluntari Raiffeisen Bank și 2.200 de elevi și profesori.

În decursul celor cinci ediții Susțin educația financiară în comunitatea mea, peste 110.000 de liceeni au urmat cursul de educație financiară în format digital interactiv, iar 37 de licee teoretice și tehnologice au beneficiat de sprijin financiar pentru echipamente tehnice și alte dotări.

Cu o continuitate de doisprezece ani, parteneriatul dintre JA România și Raiffeisen Bank include resurse, kit-uri educaționale și activități pentru educația financiară la clasă, adaptate pentru școala primară și liceu, dar și un program de formare și certificare a competențelor financiare și antreprenoriale adresat profesorilor”. 

 

 

 

 

Schema de ajutor de stat pentru împăduriri din PNRR, aprobată de Comisia Europeană

0

Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat pentru România, în valoare de 500 de milioane de euro, pusă la dispoziție prin intermediul Mecanismului de redresare și reziliență, pentru a sprijini dezvoltarea de noi suprafețe împădurite. Măsura face parte din strategia țării noastre de asigurare a protecției pădurilor și a biodiversității.

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Tánczos Barna, subliniază: „La sfârșitul lunii mai CE a aprobat prima din cele două scheme de ajutor de stat ale României, în valoare de 100 de milioane de euro, scopul acesteia fiind sprijinirea regenerării suprafețelor de fond forestier afectate de calamități naturale din România. Schema aprobată astăzi, care se va desfășura până la 30 iunie 2026, are o valoare mult mai mare, respectiv 500 de milioane de euro, și urmărește să sprijine deținătorii de terenuri agricole adecvate pentru împădurire în vederea creării de noi suprafețe de pădure. Acest lucru va avea un impact climatic pozitiv pe termen lung, efecte de care se vor bucura și generațiile viitoare.”

MMAP precizează că „în cadrul schemei se va oferi sprijin sub forma unor granturi directe deținătorilor publici și privați de terenuri agricole adecvate pentru împădurire, inclusiv municipalităților, precum și asociațiilor acestora. 

Pentru a beneficia de ajutor, deținătorii de terenuri agricole trebuie să creeze trupuri de pădure de cel puțin 0,5 ha, sau perdele forestiere de protecție (adică rânduri de arbori și arbuști pentru a proteja terenurile agricole împotriva eroziunii eoliene și a secetei) cu o suprafață de cel puțin 0,1 ha. În plus, beneficiarii trebuie să se asigure că terenul pe care sunt plantate trupurile de pădure sau cordoanele forestiere este adecvat pentru împădurire. De asemenea, împădurirea trebuie realizată în conformitate cu un plan de proiect aprobat de Garda Forestieră, în care sunt detaliate speciile de arbori și arbuști care urmează să fie plantați, precum și densitatea plantațiilor. Sprijinul public nerambursabil acordat în baza schemei acoperă integral costurile standard prevăzute”.