Ecosistemul financiar, înainte și după implementarea cadrului TIBER-EU în România. Care sunt provocările?

0

Andrei Ionescu,
Partener coordonator, Consultanță și Managementul Riscului, și
Adrian Ifrim,
Senior Manager, Managementul Riscului, Deloitte România

Atacurile cibernetice reprezintă o amenințare pentru fiecare dintre noi, iar evenimentele din ultima perioadă ne-au demonstrat că perturbările produse pot fi considerabile. Riscurile provocate de aceste perturbări trebuie luate în considerare și de către bănci și alți actori ai domeniului financiar, deoarece pot avea un impact nu numai asupra fiecărei organizații în parte, ci și asupra stabilității întregului ecosistem financiar. Riscul atacurilor cibernetice este accentuat și de folosirea tehnologiilor digitale de către sistemul financiar și de provocările generate de viteza cu care evoluează amenințările cibernetice. 

Banca Națională a României (BNR) a considerat, așadar, că este esențial ca băncile, alte instituții financiare sau infrastructurile pieței financiare aflate sub supravegherea sa să își asigure un nivel adecvat de rezistență cibernetică pentru a se proteja atât pe ele însele, cât și întregul ecosistem. În luna mai 2022, BNR a transpus la nivel local cadrul TIBER-EU (Threat Intelligence-based Ethical Red Teaming), un standard de desfășurare a testelor pentru determinarea gradului de reziliență cibernetică elaborat de Banca Centrală Europeană și celelalte bănci centrale din Uniunea Europeană. 

Cadrul TIBER-RO, publicat în Monitorul Oficial nr. 432/03.05.2022, se aplică instituțiilor financiare aflate sub supravegherea Băncii Naționale a României, care vor fi nevoite să-și testeze rezistența cibernetică la fiecare trei ani, spre deosebire de alți actori ai ecosistemului financiar, care nu vor avea obligativitatea aplicării acestui cadru.

Înainte de introducerea cadrului TIBER-RO, testarea rezistenței cibernetice se realiza fragmentat, prin verificări izolate sau separate asupra aplicațiilor folosite în cadrul organizațiilor, în medii controlate, demers care nu oferea o imagine de ansamblu a riscurilor la care băncile erau supuse din acest punct de vedere. 

Derularea unui test care să evidențieze capacitatea de ansamblu a unei organizații de a se apăra de atacurile cibernetice este un exercițiu complex, care necesită coordonarea mai multor echipe, nu doar a celor dedicate securității cibernetice, ci și a celor de IT și management. În contextul implementării TIBER-RO, membrii consiliilor de administrație, directorii și responsabilii în domeniul cibernetic sau IT vor fi nevoiți să planifice din timp acest tip de exerciții, dar și să implementeze metode de management al riscului cibernetic, în vederea atingerii unui punct maxim de eficiență.  

În primul rând, organizațiile trebuie să conștientizeze faptul că o testare conformă cu cadrul TIBER-RO va evidenția atât plusurile, cât și minusurile practicilor de securitate cibernetică pe care le au implementate. De această dată, companiile vor fi nevoite să facă față unui atac care are loc în condiții identice cu cele ale unui incident real, neanunțat, în mediul de producție, în timp real, la finalul căruia vor putea aplica măsurile necesare pentru a-și îmbunătăți nivelul de securitate cibernetică. 

Din punctul de vedere al infrastructurii, aplicarea unui test TIBER-RO poate avea un impact semnificativ asupra unei organizații, de la transformări asupra culturii organizaționale, până la procesele companiei sau chiar capitalul uman. În funcție de rezultatul testului, companiile vor lua în considerare o serie de măsuri care presupun investiții pentru actualizarea sistemelor informatice, instruirea specialiștilor în securitate cibernetică sau chiar pregătirea unor campanii de conștientizare în rândul angajaților privind amenințările din spațiul virtual.

O altă provocare privind implementarea cadrului TIBER-RO o reprezintă și componența echipelor interne de specialiști în securitate cibernetică. Securitatea cibernetică este un domeniu care se confruntă cu un deficit de experți. Deși numărul lor a crescut în ultima perioadă, avansul înregistrat nu este suficient pentru a răspunde nevoilor din piață. Pentru derularea unui exercițiu care stabilește nivelul de rezistență cibernetică a unei organizații, aceasta trebuie să ia în considerarea formarea sau consolidarea echipelor interne de securitate cibernetică. 

Procesul de testare în urma căruia este stabilit nivelul de eficiență a practicilor de management al riscului cibernetic din cadrul unei organizații trebuie să fie unul continuu, iar, pentru îmbunătățirea sa, companiile trebuie să ia în considerare o serie de acțiuni care ar putea avea un impact direct semnificativ asupra întregii organizații. Activitățile efectuate în cadrul unui exercițiu bazat pe TIBER-RO trebuie executate de către echipe ai căror membri au atât certificările necesare, cât și experiență în domeniul securității cibernetice conform cerințelor din regulamentul BNR. În plus, exercițiile se desfășoară pe parcursul mai multor luni, aspect care necesită o planificare detaliată și o supraveghere constantă a fiecărei etape.

STUDIU Accenture: Perturbările lanțurilor de aprovizionare ar putea costa economiile europene până la 920 de miliarde de euro din PIB până în 2023

0

 

Depășirea provocărilor va necesita o reinventare a lanțurilor de aprovizionare pe măsură ce se conturează o nouă ordine economică.

Problemele legate de lanțurile de aprovizionare generate de pandemia COVID-19 și de invazia Rusiei în Ucraina ar putea duce la o pierdere de 920 de miliarde de euro la nivelul produsului intern brut (PIB) în întreaga zonă euro, până în 2023, conform unui raport Accenture (NYSE: ACN). Pierderea potențială echivalează cu 7,7% din PIB-ul zonei euro în 2023.

Publicat cu ocazia reuniunii anuale a Forumului Economic Mondial de la Davos, raportul „From Disruption to Reinvention – The future of supply chains in Europe,” explorează trei scenarii posibile pentru modul în care războiul s-a putea desfășura în cursul anului viitor, simulând impactul fiecărui scenariu asupra zonei euro în ceea ce privește costurile și termenele de redresare. 

Potrivit raportului, întreruperea lanțurilor de aprovizionare din cauza pandemiei de COVID-19 a costat economiile din zona euro 112,7 miliarde de euro din PIB în 2021. Înainte de război, lipsa de aprovizionare cu materiale, problemele din logistică și presiunile inflaționiste destabilizau revenirea economică în Europa, iar cererea în creștere și stocarea preventivă au îngreunat lanțurile de aprovizionare. 

Invazia Rusiei în Ucraina a agravat situația. Spre exemplu, problema deficitului de semiconductori, care trebuia să se rezolve în a doua jumătate a anului 2022, se anticipează acum că va persista până în 2023. Un război prelungit ar putea duce la o pierdere suplimentară pentru PIB de până la 318 miliarde de euro în 2022 și de 602 miliarde de euro în 2023, în timp ce inflația ar putea ajunge la 7,8% în 2022, înainte de a scădea în 2023.

Deși consensul experților este că Europa va evita recesiunea în acest an, combinația dintre pandemia de COVID-19 și războiul din Ucraina are potențialul de a avea un impact semnificativ asupra economiei europene, provocând o încetinire semnificativă a creșterii”, a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO al Accenture în Europa. „Deși înainte de război se aștepta un fel de normalizare a lanțurilor de aprovizionare în a doua jumătate a anului 2022, acum nu ne așteptăm ca acest lucru să se întâmple înainte de 2023, poate chiar nici până în 2024, în funcție de modul în care evoluează războiul.”

Soluționarea problemelor legate de lanțurile de aprovizionare va fi esențială pentru competitivitatea și creșterea europeană. Potrivit raportului, până la 30% din valoarea adăugată totală a zonei euro se bazează pe funcționarea lanțurilor de aprovizionare transfrontaliere, fie ca sursă de intrare, fie ca destinație de producție.

Reinventarea lanțurilor de aprovizionare
într-o nouă ordine economică

Raportul sugerează că este necesară o reinventare a lanțurilor de aprovizionare pentru a aborda o schimbare de paradigmă – lanțurile de aprovizionare au fost concepute în principal pentru a optimiza costurile, în timp ce, în lumea de astăzi, acestea trebuie să fie, de asemenea, mai reziliente și mai agile pentru a răspunde la incertitudinile tot mai mari în materie de aprovizionare, devenind în același timp un avantaj competitiv cheie pentru a permite creșterea viitoare. Trei elemente cheie sunt esențiale: 

  • Reziliența: Lanțurile de aprovizionare trebuie să fie capabile să absoarbă, să se adapteze și să se refacă în urma unor perturbări, oricând și oriunde ar apărea. Îmbunătățirea vizibilității dinamice, identificarea riscurilor și soluțiile de atenuare vor permite companiilor să răspundă la schimbările bruște ale lanțurilor de aprovizionare. Planificarea scenariilor și analizele de risc și oportunitate le vor ajuta să se adapteze la evoluția cererii și a ofertei. Modelarea și simularea rețelei, testele de rezistență, dimensionarea strategică a rezervelor și opțiunile de aprovizionare multiplă vor permite organizațiilor să gestioneze incertitudinile.
  • Relevanță: Lanțurile de aprovizionare vor trebui să fie centrate pe client și agile, astfel încât să se poată adapta rapid și eficient din punct de vedere al costurilor la schimbările cererii. Captarea de noi seturi de date, inclusiv date în timp real, din interiorul și din afara organizației și din întregul lanț valoric va fi esențială. Automatizarea și inteligența artificială vor permite organizațiilor să identifice rapid noi modele de date pentru a informa mai bine procesul decizional. Trecerea de la modele centralizate și liniare de aprovizionare la rețele descentralizate care utilizează producția la cerere și, în unele cazuri, aducerea producției mai aproape de punctul de vânzare, poate ajuta organizațiile să răspundă mai bine așteptărilor clienților în ceea ce privește îndeplinirea comenzilor.
  • Sustenabilitate: Lanțurile de aprovizionare moderne trebuie să sprijine, dacă nu chiar să accelereze, agendele de sustenabilitate ale organizațiilor. Pentru a câștiga încrederea părților interesate, organizațiile trebuie să facă lanțurile lor valorice transparente; o modalitate de a face acest lucru este prin intermediul blockchain sau al unei tehnologii similare. De asemenea, va fi esențială trecerea de la procese liniare la procese circulare, în circuit închis, care să minimizeze deșeurile.

Vizibilitatea în cadrul rețelelor de aprovizionare, inclusiv a furnizorilor de nivel 2 și 3, este esențială”, a declarat Kris Timmermans, care conduce divizia de Supply Chain & Operations a Accenture. „Companiile trebuie să treacă de la o abordare «just-in-time» la o abordare «just-in-case», diversificând bazele de aprovizionare, planificând rute de transport alternative, făcând centrele de distribuție flexibile și creând stocuri. Acest lucru are un preț, dar este o «poliță de asigurare» împotriva șocurilor viitoare. Secretul este investiția în noi tehnologii pentru a utiliza mai bine datele – de la gemenii digitali și date analitice la turnurile de control ale lanțurilor de aprovizionare – în cadrul Cloud Continuum, care oferă o putere de calcul imensă într-un mod rentabil, flexibil și durabil.”

De asemenea, raportul evidențiază două provocări mai profunde și pe termen lung ca urmare a pandemiei și a războiului: securitatea energetică, în condițiile în care economiile europene trebuie să se ocupe de marea lor dependență de aprovizionarea cu petrol și gaze naturale, accelerând în același timp reducerea emisiilor nete de CO2 la zero; și necorelarea talentelor, ca urmare a îmbătrânirii populației, a evoluției așteptărilor angajaților și a schimbărilor în cererea de competențe.

Michael Brueckner, director de strategie pentru Accenture în Europa, a declarat: „Războiul din Ucraina va avea un impact semnificativ, crescând numărul și durata întreruperilor. Gravitatea va depinde de modul în care va evolua războiul, dar este nevoie de o reinventare, pe măsură ce o nouă ordine economică prinde contur în contextul unui mediu inflaționist, al unei regionalizări crescute, al tranziției energetice și al unei piețe a talentelor tensionate. Îmbunătățirea eficienței energetice și accelerarea tranziției către sursele de energie verde vor fi esențiale pentru atingerea securității. Iar capacitatea de a atrage, de a păstra, de a recalifica și de a perfecționa oamenii devine una dintre cele mai presante probleme din acest deceniu.”

Descărcați raportul complet aici: From Disruption to Reinvention – The future of supply chains in Europe, Accenture

S-a încheiat era amenzilor „mici” în cazurile de încălcare a regulilor în materia protecției datelor cu caracter personal?

0

_________________

Daniel Vinerean,
Avocat Senior Coordonator D&B David și Baias
Andrei Niculescu,
Avocat Colaborator  D&B David și Baias

 

Comitetul European pentru Protecția Datelor (EDPB) propune un nou ghid pentru calcularea amenzilor aplicabile în cazul încălcărilor prevederilor GDPR, care ar putea conduce la creșterea nivelurilor acestora pe de o parte și la posibilitatea anticipării scenariului de amendă aplicabil pe de altă parte. Ghidul se află în dezbatere publică până la 27 iunie.

Deși intenția declarată a EDPB este de a asigura aplicarea unitară a prevederilor GDPR de către autoritățile de supraveghere europene, ghidul nu este obligatoriu și cuprinde principii și mecanisme orientative de individualizare a sancțiunilor. Autoritățile naționale de supraveghere au libertatea de a aplica acest ghid sau de a utiliza o metodologie similară. În plus, anumite prevederi ale ghidului nu sunt aplicabile în cazul în care legislația națională prevede un regim sancționator diferit pentru autoritățile publice (așa cum se întâmplă, de altfel, în România).

În ciuda acestor limitări, ghidul propus de EDPB prezintă detaliat principiile de analiză și sancționare a posibilelor încălcări ale GDPR și este de așteptat ca autoritățile de supraveghere naționale să aplice recomandările acestei autorități europene.

Este deja cunoscut faptul că GDPR se aplică oricărei entități care prelucrează date cu caracter personal, indiferent de mărime, obiect de activitate, volum de date cu caracter personal prelucrate sau orice alte criterii asemănătoare. Prin urmare, EDPB consideră că este echitabil ca diferențele de mărime și evident, putere financiară, dintre entitățile care trebuie să respecte și să aplice GDPR, să fie reflectate prin aplicarea unui punct comun de plecare în individualizarea amenzilor, respectiv cifra de afaceri. 

Astfel, ghidul stabilește mai multe praguri ale cifrei de afaceri în funcție de care autorităților naționale de supraveghere le este recomandabil să procedeze la individualizarea și aplicarea amenzilor administrative în temeiul GDPR, respectiv:

  • pentru entitățile cu o cifră de afaceri mai mică sau egală cu 2 milioane de euro, calculul amenzii ar trebui să pornească de la o sumă reprezentând 0.2% din cifra de afaceri;
  • pentru entitățile cu o cifră de afaceri mai mică sau egală cu 10 milioane de euro, calculul amenzii ar trebui să pornească de la o sumă reprezentând 0.4% din cifra de afaceri;
  • pentru entitățile cu o cifră de afaceri mai mică sau egală cu 50 milioane de euro, calculul amenzii ar trebui să pornească de la o sumă reprezentând 2% din cifra de afaceri;
  • pentru entitățile cu o cifră de afaceri cuprinsă între 50 de milioane de euro și până la 100 milioane de euro, calculul amenzii ar trebui să pornească de la o sumă reprezentând 10% din cifra de afaceri;
  • pentru entitățile cu o cifră de afaceri cuprinsă între 100 de milioane de euro și până la 250 milioane de euro, calculul amenzii ar trebui să pornească de la o sumă reprezentând 20% din cifra de afaceri;
  • pentru entitățile cu o cifră de afaceri de peste 250 milioane de euro, calculul amenzii ar trebui să pornească de la o sumă reprezentând 50% din cifra de afaceri.

Ca regulă, principiul statuat de EDPB este că valoarea amenzii este mai mare în cazul entităților cu cifră de afaceri mai mare, motivat cel mai probabil de faptul că, în cazul acestor entități, prelucrările de date cu caracter personal afectează într-o măsură mai mare drepturile și libertățile persoanelor vizate.

Trebuie precizat că aceste niveluri de la care se poate pleca cu ocazia individualizării amenzii nu reprezintă sume fixe, mai ales că GDPR nu indică un cuantum minim al amenzilor care pot fi aplicate. În plus, autoritățile de supraveghere pot să stabilească cuantumul amenzii într-un interval cuprins între minimul posibil (care poate fi chiar zero, dacă nu sunt aplicate pragurile minime recomandate de EPDB, așa cum am arătat mai sus) și maximul admisibil. 

Investigarea în cinci pași a încălcărilor GDPR

Ghidul este redactat pornind de la principiul că amenzile administrative aplicate în temeiul GDPR trebuie să fie eficace, proporționale și disuasive. Ca atare, abordarea EDPB indică cinci pași care ar trebui urmați de autoritățile de supraveghere atunci când investighează o posibilă încălcare a prevederilor legale aplicabile în materia protecției datelor cu caracter personal sancționabilă conform GDPR, respectiv: 

  • identificarea activităților de prelucrare incidente situației analizate și evaluarea aplicabilității prevederilor GDPR privind încălcările sancționabile, precum și stabilirea existenței intenției de încălcare, respectiv a neglijenței entității investigate;
  • identificarea bazei legale de aplicare a amenzii prin raportare la încălcările prevăzute de GDPR, respectiv dacă fapta este sancționată cu amendă de 10 milioane de euro sau 2% din cifra de afaceri globală sau, dimpotrivă cu amendă de 20 milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri globală, stabilirea gradului de pericol și raportarea la cifra de afaceri a entității investigate;
  • evaluarea circumstanțelor agravante sau a celor atenuante, analizând comportamentul trecut sau prezent al entității investigate, cu consecința creșterii, respectiv a diminuării corespunzătoare a amenzii;
  • stabilirea cuantumului maxim al amenzii, indiferent dacă încălcarea este rezultatul uneia sau a mai multor activități de prelucrare; și
  • analizarea caracterului eficace, proporțional și disuasiv al amenzii finale, cu posibilitatea creșterii, respectiv a diminuării acesteia în mod corespunzător.

Așadar, înainte de stabilirea efectivă a cuantumului amenzii, autoritățile de supraveghere trebuie să analizeze circumstanțele de fapt ale încălcării și să procedeze la încadrarea într-una dintre situațiile sancționate de GDPR. În concret, circumstanțele de fapt pot reprezenta o singură încălcare sau mai multe, în această din urmă situație fiind posibilă aplicarea unei amenzi a cărei valoare nu poate depăși cuantumul maxim prevăzut de GDPR pentru cea mai gravă încălcare. 

Urmare a evaluării naturii, gravității și duratei încălcării, dar și a caracterului său intenționat sau neglijent, GDPR impune autorităților de supraveghere să analizeze eventualele circumstanțe agravante sau atenuante aplicabile situației de fapt. Astfel de circumstanțe pot include:

  • orice acțiuni întreprinse de entitatea investigată pentru a reduce prejudiciile cauzate persoanelor vizate;
  • gradul de responsabilitate cu privire la măsurile tehnice și organizatorice implementate;
  • eventualele încălcări anterioare;
  • gradul de cooperare cu autoritatea de supraveghere pentru a remedia încălcarea și a atenua posibilele efecte negative ale acesteia;
  • modul în care încălcarea a fost adusă la cunoștința autorității de supraveghere;
  • modul în care entitatea a dus la îndeplinire măsurile dispuse de autoritatea de supraveghere cu privire la încălcarea investigată;
  • aderarea la coduri de conduită adecvate sau la mecanisme de certificare aprobate;
  • orice alte circumstanțe agravante sau atenuante.

Dacă în cazul stabilirii cuantumului minim de la care autoritățile de supraveghere ar trebui să pornească cu ocazia individualizării amenzii ghidul face propuneri concrete de procente aplicabile, în cazul circumstanțelor agravante sau atenuante nu sunt indicate nici modalități concrete de evaluare, dar nici procente clare care ar putea fi aplicate. Prin urmare, stabilirea cuantumului final al amenzii va ține seama de toate elementele analizate în cursul investigației, aprecierea finală aparținând autorității de supraveghere competente.

Fără îndoială, cele succint prezentate anterior sunt de natură să creeze o practică unitară la nivelul autorităților de supraveghere europene în contextul investigării și sancționării încălcărilor GDPR cel puțin din perspectiva nivelurilor minime de la care ar trebui să plece cu ocazia stabilirii amenzilor finale. Rămâne însă de văzut cum va evolua conținutul ghidului propus de EDPB în această etapă de consultare publică. Un lucru este însă cert, intenția de reglementare a modului în care sunt investigate și sancționate încălcările GDPR reprezintă o preocupare la nivel european, scopul urmărit fiind de a asigura finalitatea corespunzătoare a regulilor aplicabile domeniului protecției datelor cu caracter personal.  

 

eJobs: 82% dintre angajații din turism câștigă sub salariul mediu pe economie

0

Turismul se numără printre domeniile cele mai afectate de evenimentele ultimilor ani. Începând însă cu luna martie a acestui an, care a adus ridicarea tuturor restricțiilor impuse de pandemie, volumul recrutărilor a atins din nou un maxim istoric și în acest domeniu. Cu toate acestea, în plin sezon turistic, interesul candidați pentru joburile disponibile se menține temperat, la acest lucru contribuind și salariile mici pe care Turismul le oferă. Astfel, conform datelor Salario, comparatorul de salarii marca eJobs, 82% dintre angajații din domeniu câștigă sub salariul mediu net pe economie, care, în luna martie, a fost de 3.937 lei. 

Cei mai mulți angajați din Turism (42,2%) câștigă salarii cuprinse între 2.000 și 3.000 de lei, iar 21,7% sub 2.000 de lei, mai arată datele Salario. În același timp, 14,2 % obțin venituri cuprinse între 4.000 și 7.000 de lei și doar 4,1%, ajung să depășească suma de 7.000 de lei pe lună. Cu o medie salarială de 3.000 de lei net, Turismul se plasează astfel în rândul celor mai slab plătite sectoare din economie, la egalitate cu Sport & Wellness sau Pază și protecție, conform datelor Salario. 

Roxana Draghici, Head of Sales eJobs

„Deficitul de forță de muncă din Turism reprezenta o problemă și înainte de pandemie, însă acum aceasta s-a acutizat și mai mult din cauza fenomenului cu care ne-am confruntat în ultimii doi ani, când am văzut o migrare masivă a candidaților către alte domenii, mai stabile, dar și cu salarii mai mari. Cel mai mult se recrutează în acest moment agenți de turism, recepționeri și personal pentru curățenie”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales la eJobs România, liderul pieței de recrutare din România.

Spre exemplu, un agent de turism câștigă în medie 2.600 lei net pe lună, conform datelor introduse până în acest moment în Salario, comparatorul de salarii marca eJobs, de către specialiștii care activează în domeniu. Totuși, la veniturile acestuia se mai adaugă comisionul din vânzări sau diverse bonusuri de performanță. În perioada estivală, când și activitatea este mai intensă, aceștia pot chiar să-și dubleze salariul. În plus, ei pot beneficia de reduceri semnificative la achiziționarea unor pachete de vacanță. 

Cele mai mici salarii MEDII nete introduse până în acest moment de către angajații din Turism, sunt pentru joburile:

  • Hostess – 1.700 lei
  • Barman – 1.750 lei
  • Chelner – 1.900 lei
  • Casier – 2.000 lei
  • Responsabil curățenie – 2.000 lei

Orașele cu cele mai mici salarii MEDII nete din Turism sunt:

  • Câmpina – 1.457 lei
  • Reșița – 1.600 lei 
  • Pașcani – 1.640 lei 
  • Călărași – 1.900 lei
  • Sinaia – 2.000 lei

Pe de altă parte, chiar și în orașele în care vorbim de valori maxime ale salariului mediu, acestea se situează sub media pe economie:

  • București – 3.200 lei
  • Cluj-Napoca – 3.000 lei
  • Timișoara – 2.800
  • Constanța – 2.800 lei
  • Brașov – 2.800 lei 

Pentru cei angajații ale căror salarii depășesc media pe economie, lucrurile arată mai încurajator. Majoritatea acestora ocupă poziții de management, iar, în unele cazuri, pe aceste roluri, unii angajați pot câștiga și de 3-4 ori mai mult decât salariul mediu pe poziția respectivă. Iată câteva exemple:

  • Director General: salariul mediu net la nivel național – 9.000 lei, salariul maxim introdus în Salario pentru Turism – 18.000 lei
  • Director Financiar: salariul mediu net la nivel național – 9.000 lei, salariul maxim introdus în Salario pentru Turism – 15.000 lei
  • Manager hotelier: salariul mediu net la nivel național – 7.500 lei, salariul maxim introdus în Salario pentru Turism – 16.000 lei
  • Bucătar-șef: salariul mediu net la nivel național – 4.000 lei, salariul maxim introdus în Salario pentru Turism – 15.000 lei
  • Asistent de zbor: salariul mediu net la nivel național – 4.800 lei, salariul maxim introdus în Salario pentru Turism – 13.000 lei 

În acest moment, pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România, sunt disponibile peste 36.000 de locuri de muncă. Peste 420.000 de specialiști și-au introdus veniturile până în prezent în Salario, comparatorul de salarii marca eJobs. 

 

Supraconsumul celor mai bogate țări, distrugător pentru mediul în care trăiesc copiii

0

„Cele mai bogate țări ale lumii – inclusiv Finlanda, Islanda, Olanda și Norvegia – creează un mediu mai sănătos pentru copii în interiorul granițelor lor, însă contribuie într-o manieră disproporționată la distrugerea mediului înconjurător la nivel mondial, punând în pericol prezentul și viitorul tuturor copiilor din lume”, arată, în esența lui, al șaptesprezecelea raport de bilanț publicat de Biroul de Cercetare al UNICEF – Innocenti.

Raportul „compară modul în care 39 de țări membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și ale Uniunii Europene (UE) reușesc să asigure un mediu sănătos copiilor. Raportul prezintă indicatori precum expunerea la poluanți nocivi, inclusiv la aer toxic, pesticide, umezeală și plumb, accesul la lumină, spații verzi și drumuri sigure, dar și modul în care contribuie aceste țări la criza climatică, la consumarea resurselor și la dispersarea deșeurilor electronice. 

Potrivit raportului, dacă fiecare persoană din lume ar consuma resurse în ritmul cetățenilor din statele OCDE și UE, ar fi nevoie de echivalentul a 3,3 Terre pentru a face față nivelului de consum. Dacă fiecare persoană din lume ar consuma resurse în ritmul cetățenilor din Canada, Luxemburg și Statele Unite ale Americii, ar fi nevoie de cel puțin cinci Terre. 

Spania, Irlanda și Portugalia se află în fruntea clasamentului general, însă niciuna dintre țările membre ale OCDE și UE nu reușește să asigure un mediu sănătos pentru toți copiii din perspectiva tuturor indicatorilor. Unele dintre cele mai bogate țări, inclusiv Australia, Belgia, Canada și Statele Unite ale Americii, au un impact semnificativ și extins asupra mediului înconjurător la nivel mondial – impact măsurat în funcție de emisiile de CO2, de deșeurile electronice și de consumul de resurse pe cap de locuitor – și ocupă poziții codașe în ceea ce privește crearea unui mediu sănătos pentru copii în interiorul granițelor lor. În schimb, cele mai puțin înstărite state membre ale OCDE și UE din America Latină și Europa au un impact mult mai redus la nivel mondial”.

Gunilla Olsson, directorul Biroului de Cercetare al UNICEF – Innocenti: „Pe lângă faptul că nu reușesc să creeze un mediu sănătos pentru copii în interiorul granițelor lor, majoritatea țărilor înstărite contribuie și la distrugerea mediului în care trăiesc copiii din alte părți ale lumii. Vedem uneori țări care asigură un mediu destul de sănătos copiilor de pe teritoriul lor, dar care sunt printre cele mai poluante state, distrugând mediul în care trăiesc copiii din afara granițelor lor. Avem datoria față de noi înșine și față de generațiile viitoare să creăm locuri și spații mai bune, care să le permită copiilor să se dezvolte. Creșterea cantității de deșeuri, poluanții nocivi și epuizarea resurselor naturale afectează sănătatea fizică și mintală a copiilor noștri și amenință sustenabilitatea planetei noastre. Trebuie să adoptăm politici și practici care să protejeze mediul natural de care depind cel mai mult copiii și tinerii.”

Din rezultatele raportului UNICEF – Innocenti

  • Peste 20 de milioane de copii care trăiesc în țările din această categorie au un nivel ridicat de plumb în sânge. Plumbul este una dintre cele mai periculoase substanțe toxice întâlnite în mediu
  • Finlanda, Islanda și Norvegia ocupă primele trei poziții în ceea ce privește crearea unui mediu sănătos pentru copiii lor, dar se află printre ultimele țări în clasamentul mondial, cu o rată ridicată a emisiilor, a deșeurilor electronice și a consumului
  • In Islanda, Letonia, Portugalia și Regatul Unit, unu din cinci copii este expus umezelii și mucegaiului în propria locuință; iar în Cipru, Ungaria și Turcia, peste unu din patru copii se află în această situație
  • Mulți copii respiră aer toxic atât în exterior, cât și interiorul casei lor. Mexicul se confruntă cu cea mai mare scădere a numărului de ani de viață sănătoasă din cauza poluării aerului, mai precis 3,7 ani la 1.000 de copii, în timp ce Finlanda și Japonia înregistrează cea mai mică scădere, adică 0,2 ani 
  • În Belgia, Republica Cehă, Israel, Olanda, Polonia și Elveția, peste unu din 12 copii este expus unui nivel ridicat de poluare cu pesticide. Poluarea cu pesticide a fost asociată cu cancerul, inclusiv cu apariția cazurilor de leucemie la copii, și poate afecta sistemul nervos, sistemul cardiovascular, sistemul digestiv, sistemul reproductiv, sistemul endocrin, sistemul sangvin și sistemul imunitar al copilului

România în raportul UNICEF – Innocenti

România se află pe ultima poziție în raportul Innocenti – locul 39 – atât în ceea ce privește dimensiunea „Lumea copilului” (care include indicatori precum poluarea aerului și a apei, intoxicația cu plumb), cât și în privința dimensiunii „Lumea din jurul copilului” (include indicatori precum supraaglomerarea, spațiul verde urban, siguranța rutieră), dar se găsește pe locul 2 la dimensiunea „Lumea în general” (ex: generarea de deșeuri electronice, generarea de CO2 în urma consumului). Acest lucru înseamnă că, deși condițiile de trai ale copiilor au deficiențe, țara este printre cele mai puțin responsabile pentru distrugerea mediului înconjurător în general.

Constatări-cheie privind România:

  • din cauza poluării aerului, aproximativ 2 ani de viață sănătoasă se pierd la 1.000 de copii (valoare ridicată a indicatorului)
  • poluarea apei cauzează pierderea a 1.9 ani de viață sănătoasă la 1.000 de copii (valoare ridicată)
  • circa 10% dintre copii au un nivel crescut de plumb în sânge (valoare ridicată)
  • 29% dintre copii trăiesc în locuințe supraaglomerate (valoare ridicată)
  • aproximativ 2,3 ani de viață sănătoasă se pierd la 1.000 de copiii cu vârsta între 0-14 ani, din cauza accidentelor rutiere (valoare ridicată)
  • 93% dintre adolescenții de 15 ani au propriul pupitru și un spațiul liniștit de studiu
  • dacă toate țările din lume ar consuma resurse la același nivel cu al României, ar fi necesare 2,1 Terre pentru a acoperi acest consum (valoare relativ scăzută pentru grupul de țări analizate)
  • o persoană generează în medie 11,4 kg de deșeuri electronice anual (valoare scăzută)
  • doar 61% din tinerii de 15 ani sunt conștienți de schimbările climatice
  • circa 29% dintre tinerii de 15 ani sunt implicați în susținerea măsurilor de protecție a mediului

Măsuri pentru mediul în care trăiesc copiii

UNICEF pledează pentru următoarele măsuri în vederea protejării și îmbunătățirii mediului în care trăiesc copiii:

  1. Autoritățile naționale, regionale și locale trebuie să aducă îmbunătățiri imediate mediului în care trăiesc copiii, prin reducerea deșeurilor, a poluării aerului și a poluării apei și prin asigurarea unor locuințe și cartiere de calitate
  2. Ameliorarea mediului în care trăiesc copiii cei mai vulnerabili. De obicei, copiii din familii sărace sunt mai expuși riscurilor ecologice decât copiii din familii înstărite. Acest lucru agravează și amplifică dezavantajele și inechitățile existente
  3. Asigurarea unor politici de mediu adaptate la nevoile copiilor. Guvernele și responsabilii de politici ar trebui să se asigure că procesul decizional reflectă nevoile copiilor. Adulții care iau decizii la orice nivel, de la părinți până la politicieni, trebuie să asculte și să țină cont de părerile copiilor atunci când adoptă politici care afectează în mod disproporționat generațiile viitoare 
  4. Implicarea copiilor ca principalii actori ai viitorului: cu toate că problemele ecologice din prezent îi vor afecta cel mai mult, copiii sunt cel mai puțin în măsură să influențeze cursul evenimentelor. Adulții care iau decizii la orice nivel, de la părinți până la politicieni, trebuie să asculte și să țină cont de părerile copiilor atunci când adoptă politici care afectează în mod disproporționat generațiile viitoare
  5. Guvernele și companiile ar trebui să adopte în prezent o serie de măsuri eficiente pentru a-și respecta angajamentele pe care și le-au asumat cu scopul de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră până în 2050. De asemenea, adaptarea la schimbările climatice ar trebui să se numere printre acțiunile prioritare ale guvernelor și comunității internaționale în diferite sectoare, de la educație până la infrastructură 

 

Consorțiul Universitaria cere finanţarea universităţilor în funcţie de performanţa reală

0

Consorţiul Universitaria s-a întâlnit la Bucureşti, în perioada 26-28 mai 2022, în formulă extinsă: Universitatea din Bucureşti, Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Universitatea de Vest din Timişoara, Academia de Studii Economice din Bucureşti, Universitatea din Craiova, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Universitatea „Ovidius” din Constanţa. Reuniunea a fost găzduită de Universitatea din Bucureşti, care a preluat preşedinţia rotativă a Consorţiului Universitaria, deținută anterior de Academia de Studii Economice din Bucureşti.


O delegație a Consorţiului Universitaria a avut o întâlnire cu preşedintele României, Klaus Iohannis.

Consorțiul Universitarea subliniază că „printre temele abordate în cadrul discuţiilor s-au numărat şi sprijinirea diversificării misiunilor universităţilor româneşti, pentru a răspunde nevoilor societăţii şi pentru stimularea excelenţei academice, precum şi necesitatea stimulării internaţionalizării învăţământului superior, prin prisma sprijinului acordat universităţilor angrenate în proiecte europene şi cu caracter internaţional. Reprezentanţii Consorţiului Universitaria au subliniat şi necesitatea identificării variantelor de consolidare a cooperării între universităţile româneşti şi instituţiile de cercetare-dezvoltare-inovare din ţară şi din afara graniţelor.

La finalul întâlnirii de la Palatul Cotroceni, participanţii au agreat ca Rezoluţia Consorţiului Universitaria, adoptată în cadrul reuniunii care se desfăşoară la Universitatea din Bucureşti în perioada 26-29 mai 2022, să fie transmisă către Preşedintele României, domnul Klaus Iohannis”.
Consorțiul Universitaria accentuează că „în contextul elaborării noii legi a educaţiei, precum şi al nevoii realizării unui cadru legislativ modern, care să răspundă atât provocărilor cu care se confruntă sistemul naţional de educaţie, cât şi tendinţelor europene şi globale” și „face apel la dialog şi la cooptarea experţilor săi în definirea noului cadru legislativ. Reprezentanţii Consorţiului Universitaria consideră că experienţa şi expertiza specialiştilor din cele nouă universităţi partenere sunt cruciale pentru a identifica cele mai bune soluţii pentru învăţământul românesc, atât universitar, cât şi preuniversitar”.

©Foto Administratia prezidentiala

În reuniunea de la București, Consorţiul Universitaria a abordat „cele mai relevante puncte aflate pe agenda învăţământului superior românesc, astfel:

– Implicarea imediată a experţilor şi a reprezentanţilor Consorţiului Universitaria în procesul de elaborare a Legii Educaţiei. O lege cu impact major, care afectează actori instituţionali şi influenţează semnificativ dezvoltarea şi modernizarea întregii societăţi, trebuie discutată şi agreată cu actorii cei mai relevanţi – deci implicit cu universităţile Consorţiului – în etapele premergătoare consultării publice largi.
– Finanţarea universităţilor în funcţie de performanţa reală şi de indicatorii de impact, pentru sprijinirea unui învăţământ superior incluziv de calitate, precum şi creşterea finanţării cercetării şi asigurarea continuităţii în finanţare.
– Susţinerea, prin toate mecanismele necesare, a implementării în plan naţional a Strategiei Europene pentru Universităţi.
– Exceptarea instituţiilor de învăţământ superior de la blocarea organizării concursurilor de ocupare a posturilor vacante anunţată de guvern pentru 1 iulie 2022, pentru a nu afecta şi chiar bloca, în unele cazuri, procesul de educaţie şi proiectele de cercetare din cadrul universităţilor.
– Alocarea unei finanţări suplimentare pentru implementarea adecvată a învăţământului hibrid, care să asigure atât integrarea noilor tehnologii digitale în procesul de predare- învăţare, dar şi dezvoltarea de pedagogii şi conţinuturi inovative.
– Elaborarea şi aprobarea, de către Ministerul Educaţiei, a normelor metodologice de aplicare a modificării legii, pentru a da posibilitatea universităţilor să aloce 10% din finanţarea de bază pentru activităţile de investiţii.
– Recunoaşterea, la nivelul actelor de studii emise de Ministerul Educaţiei, a diplomei de master didactic – dublă specializare şi includerea acesteia în Nomenclatorul pentru concursurile susţinute în învăţământul preuniversitar începând cu anul în curs, odată cu finalizarea, în acest an, de prima generaţie de studenţi a studiilor de master.
– Reglementarea clară a posibilităţii de înfiinţare de programe de studii universitare de licenţă cu dublă specializare şi a condiţiilor în care astfel de programe pot fi iniţiate
– Asumarea, prin noua Lege a Educaţiei Universitare, a sprijinirii internaţionalizării universităţilor.
– O finanţare şi o susţinere corespunzătoare din partea Ministrului Educaţiei pentru toate universităţile care participă la Iniţiativa Universităţilor Europene.
– În contextul internaţionalizării tot mai accelerate a învăţământului universitar, mai ales prin intermediul Alianţelor Europene de Universităţi, şi ţinând cont de tendinţele globale de flexibilizare a proceselor educaţionale, reglementarea în cel mai scurt timp a conceptului de micro-certificări (microcredentials) în România şi posibilitatea ca creditele dobândite în urma unor astfel de programe de învăţare, sau în urma unor programe de studii postuniversitare, să fie recunoscute în cadrul programelor de studii universitare de licenţă, masterat şi doctorat.
– Clarificarea legislaţiei naţionale pentru a putea fi acreditate programe de studii universitare de tip joint/double/multiple degree.
– Reluarea finanţării de tip nucleu pentru universităţile din România, program derulat cu fonduri de la Ministerul Cercetării.
– Majorarea finanţării cercetării şi a inovării, precum şi a resursei umane implicată în producerea de cunoaştere, inovaţie şi dezvoltare.
– Rectificarea cu celeritate a bugetelor pentru cămine-cantine, deoarece sumele bugetate nu pot acoperi creşterile de preţ la alimente (cantine) şi utilităţi (cămine), iar indicatorii din anul anterior folosiţi ca bază de aprobare a bugetului pe acest an nu reflectă prezenţa în campus a studenţilor.
– Creşterea subvenţiei pentru bursele studenţeşti şi corelarea acesteia cu salariul minim brut garantat în plată pe ţară; susţinem stabilirea alocaţiei/student la buget la 12% din salariul minim, astfel încât subvenţia să fie actualizată automat, odată cu creşterea salariului minim.

 


Reprezentanţii Consorţiului Universitaria au agreat constituirea unor grupuri de lucru permanente în cadrul alianţei – în domenii precum digitalizare, internaţionalizare, resurse umane, finanţare etc. – care să analizeze în mod constant situaţia din universităţi şi să vină cu soluţii la problemele cu care se confruntă instituţiile”.
Consorţiul Universitaria își anunță intenţia de a organiza în perioada imediat următoare întâlniri cu ministrul educaţiei, ministrul cercetării şi cu reprezentanţi ai comisiilor de educaţie din Parlamentul României.

Rezoluția Consorțiului poate fi regăsită aici.
 

Mathaus: Tot mai mulți români își renovează casele de pe telefon

0

Smartphone-ul a devenit instrumentul cel mai folosit de români atunci când caută soluții de renovări și reparații a locuințelor. Telefoanele cu Android și iOS sunt folosite în special pentru a compara prețurile, specificațiile și pentru a plasa comenzi cu livrare la domiciliu.

Comerțul online a crescut spectaculos în România ultimilor ani. Potrivit unui raport al ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aproximativ 10% mai mult decât în 2020.

De la produsele de fashion și IT&C la alimente și băuturi, românii s-au obișnuit să comande tot mai mult de pe site-urile de internet, mai ales cu telefoanele mobile, care au ajuns să acopere peste 60% din comenzi.

Pe lista celor mai căutate produse online s-au înscris, în ultimii ani, și cele din zona construcţiilor, reparaţiilor şi renovărilor, alături de soluțiile de grădinărit.

Datele Mathaus România arată că, în ultimii 3 ani, numărul userilor de pe platformele online care și-au arătat interesul achiziționării materialelor de construcții online depășește populația României.

„Telefoanele cu Android și iOS sunt folosite în special pentru a compara prețurile, specificațiile în primele stadii ale documentării despre produse și mai apoi pentru a face comenzi cu livrare la domiciliu. Pentru achizițiile de valoare mai mică majoritatea comenzilor sunt lansate folosind dispozitive mobile, dar pentru comenzile de valoare mai mare se realizează comanda de pe desktop sau telefonic prin apelarea consultanților de vânzări specializați.

„Interesant este și faptul că numărul vânzărilor realizate de pe dispozitive mobile l-a depășit semnificativ pe cel al comenzilor lansate de pe laptopuri sau calculatoare. Acest lucru arată că, pentru mulți dintre români, telefonul mobil a devenit un instrument indispensabil atunci când vine vorba de renovarea locuinței”, afirmă Claudiu Farcaș, ecommerce manager MatHaus/Arabesque.

Românii folosesc telefonul pentru a compara ofertele, pentru a afla specificațiile și pentru a se informa despre condițiile de livrare.

Cum a influențat telefonul viața românilor

Datele Mathaus vin să confirme rezultatele unui barometru de opinie Frames, intitulat „RomanianApp. Cum au influențat aplicațiile mobile viața românilor”. Acesta arăta, recent, că 68,3% dintre români au declarat că față de perioada dinainte de pandemie folosesc cu mult mai mult telefoanele mobile.

Potrivit concluziilor cercetării, pandemia COVID-19, cu restricțiile sale, i-a forțat pe mulți români să își schimbe obiceiurile de consum. În condițiile în care magazinele au fost închise, la fel și oficiile de plăți pentru facturi (energie electrică, gaze, apă, taxe etc.), majoritatea a căutat soluții, iar cei mai mulți au trecut de temerile legate de securitatea plăților online și au început să folosească aplicațiile mobile dedicate.

68,9% dintre respondenți au declarat că aplicațiile mobile le-au influențat, în mare măsură, obiceiurile de consum, iar 14,3% în foarte mare măsură. Mai mult chiar, 82,9% dintre cei chestionați au declarat că fac constant plăți prin intermediul aplicațiilor mobile.

Telefonul a devenit, foarte rapid, un instrument de plată, iar pandemia a influențat adoptarea rapidă a acestei tehnologii. De la shopping & food la plata facturilor, folosim tot mai des telefonul atât în mediul digital cât și în cel fizic, plățile contactless cu telefonul aflându-se într-o creștere semnificativă. Se întâmplă acest lucru grație creșterii semnificative a gradului de siguranță oferit de platformele de plată dezvoltate de bănci, procesatori de plăți și, în general, de firmele care activează în comerțul online”, arată concluziile barometrului.

Potrivit datelor ANCOM, la finalul anului trecut erau 21,2 milioane de conexiuni la internetul mobil (în special pe smartphone-uri), în creștere cu 4% față de finalul anului 2020.

74% dintre acestea erau conexiuni 4G sau 5G (15,6 milioane, în creștere cu 15%). Traficul de internet mobil a crescut cu 32% față de 2020,  media fiind de 6,5 GB/lună/locuitor;

De asemenea, erau 6,1 milioane de conexiuni de internet fix, în creștere cu 7% față de anul precedent.

Traficul de weekend, în creștere

Ieșirea din pandemie a impulsionat și mai mult vânzările din zona de bricolaj, în ton cu numărul record de tranzacții imobiliare din 2021 (698.756 de imobile), în creștere cu peste 15% față de anul precedent.

Interesant este și faptul că, spre deosebire de anii trecuți, comportamentul de consum al românilor s-a schimbat semnificativ.

„Cele mai mari valori de trafic, din magazine, sunt în weekend mai ales la început și final de lună, în apropierea zilelor de salariu, când mulți vin să facă o prospecție a pieței și să verifice preturi. De cele mai multe ori aici achiziția se face pe materiale sau produse cu utilitate imediată (produse de impuls – scule/unelte, decorațiuni, electrice etc). Produsele voluminoase se cumpără tot mai mult online”, a declarat Claudiu Farcaș, ecommerce manager MatHaus/Arabesque.

„În cursul săptămâni, clienții vin cu proiecte mult mai mari, setați să își cumpere produsele pentru construit la cel mai rezonabil preț. Îi interesează stocul și cât de repede le ajung materialele la șantier. Putem spune că este o abordare diferită de achiziție, în care clienții știu ce vor, vin deja documentați și vor să obțină toate avantajele”, a mai spus acesta.

Românii, mai atenți la ce scrie pe etichetă

Spre deosebire de anii trecuți, dincolo de focusul pe preț, românii sunt mult mai atenți la specificațiile produselor, dovadă că numărul căutărilor de informații despre materialele de construcții au crescut spectaculos.

De la materialele feroase (oțel beton, țevi și profile, armături fundații),  sisteme de zidărie (BCA, cărămidă, mortare zidărie, adezivi), materiale lemnoase (PAL, OSB), țiglă metalică/ceramică, materialele și materiale pentru hidroizolații, etanșări, termoizolații (vata minerală, polistiren și accesorii) la finisaje (plăci de gips carton, profile și accesorii, gleturi, vopsea și tencuieli decorative), amenajări interioare (uși, ferestre și parchet) și instalațiile electrice, căutările pe aceste cuvinte cheie au crescut semnificativ, o dovadă că românii sunt mult mai atenți la comparațiile între produse, la calitate și specificații în general.

Pe termenul „materiale de construcții”, datele indică o creștere a volumului de căutări cu 100% față de acum 2 ani.

Rezultatele sunt remarcabile, fiind vizibil accelerate în cei 2 ani de pandemie care au contribuit masiv la migrarea unei cote de piață importante din offline în online. Calitatea informațiilor detaliate despre produsele și materialele listate online este esențială, iar aici observăm și o ajustare tot mai bună în rândul producătorilor care au început să susțină din ce în ce mai mult acest canal de vânzare prin informații detaliate și ușor transpuse despre specificațiile produselor, instrucțiuni complete de utilizare chiar si pentru nespecialisti”, afirmă experții.

Potrivit acestora, valul puternic de inflație la nivel global a influențat dinamica sectorului, însă nu atât de mult ca în alte domenii.

Specialiștii afirmă că, în condițiile în care sectorul imobiliar va continua să ofere noi unități locative, iar oamenii, afectați de creșterile de prețuri la energie, vor fi tot mai preocupați de găsirea unor soluții pentru asigurarea unui randament termic sporit locuințelor lor, este de așteptat ca piața de profil să continue, în 2022, evoluția dinamică marcată în anii anteriori.

„În România, vestea bună este că oamenii continuă să își ducă proiectele la bun sfârșit. Odată o fundație începută trebuie dusă până la capăt, măcar până într-un stadiu acceptabil de conservare până când situația se va stabiliza. Însă, observăm că din momentul în care o construcție a fost începută, tentația de a te muta în «casa ta» este foarte mare și lucrările avansează până la faza de predare la cheie”, a declarat Claudiu Farcaş.

Romanian Business Leaders lansează decalogul antreprenorilor români

0

10 măsuri sunt necesare, în opinia antreprenorilor români, ca România să nu se oprească din creșterea economică, în condițiile recesiunii globale. În contextul discuțiilor coaliției de guvernare de modificare a Codului Fiscal, măsurile sunt preponderent fiscale, dar privesc și modernizarea statului.

Decalogul antreprenorilor români

#1 Menținerea cotei unice, care a stat la baza creșterii clasei de mijloc și a generat locuri de muncă. A adus progres, creștere economică și a scos la lumină zona veniturilor gri.

#2 Aplicarea unitară și egală a impozitelor, fără sectoare de afaceri cu tratament fiscal preferențial, care creează inechitate în economie, și împovărează fiscal sectoarele neprivilegiate. 

#3 Plafonarea maximală a contribuțiilor sociale (sănătate și pensii) la veniturile salariale. Este cea mai sigură metodă pentru creșterea veniturilor salariale pentru români. Așa vor dispărea și munca la negru și formele alternative de angajare.

#4 Creșterea colectării taxelor. Suntem o țară cu o evaziune fiscală foarte mare, cu cel mai mare decalaj de colectare a TVA din Uniunea Europeană. Prin digitalizarea și profesionalizarea ANAF, acest decalaj trebuie să scadă rapid.

#5 Reducerea cheltuielilor statului. Creșterea numărului de angajați în sistemul de stat și salariile mari creează concurență mediului privat și pune o presiune foarte mare pe bugetul statului, buget pe care din ce în ce mai puțini contribuabili îl alimentăm.

#6 Asigurarea unei politici fiscale stabile. În fiecare an suntem bombardați de amenințări de modificări fiscale, de noi impozite și taxe, fiscale și parafiscale. Avem interpretări fiscale neunitare și controale pe subiecte netranșate la timp.

#7 Digitalizarea reală a statului. E nevoie să aducem expertiza mediului privat în digitalizarea statului, pentru că know-howul este în mediul privat. Și este nevoie să creștem accelerat aptitudinile digitale ale funcționarilor. Nu doar că va ușura presiunea birocratică asupra antreprenorilor, ci va aduce bani mai mulți la bugetul de stat, pentru că va transparentiza afacerile.

#8 Simplificare administrativă nu ține numai de digitalizare, ține și de ușurarea mediului economic de obligații administrative absurde.

#9 Nevoia acută pentru un stat performant. Astăzi contribuabilii și cetățenii lucrează ca să țină în viață un aparat de stat uriaș, neperformant. E timpul ca statul să lucreze pentru contribuabili, și nu invers. 

#10 Transparența în decizii. Antreprenorii români doresc să fie consultați în mod real, nu de formă, după ce măsurile sunt decise, atunci când se iau decizii care îi privesc.

„Noi, antreprenorii Romanian Business Leaders, ne dorim să contribuim la construcția unui stat modern, performant, echitabil. Doar împreună, mediu de afaceri – administrație publică – societate, putem face acest lucru. Pentru că ne dorim o țară în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască.”, a spus Dragoș Petrescu, Președinte RBL




Romanian Business Leaders (RBL) este vocea și vehiculul de acțiune al liderilor din mediul privat de business pentru construcția unei Românii în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască. Misiunea RBL este ca România să devină o țară mai bună pentru afacerile responsabile și, în felul acesta, pentru toți românii. Proiectele Fundației se subscriu celor trei domenii pe care comunitatea RBL le consideră importante pentru schimbarea și dezvoltarea societății: antreprenoriat, educație și bună guvernare. Mai multe pe www.rbls.ro.

OTP Bank România sprijină antreprenorii din domeniul agroalimentar prin programul de implementare a acordării de fonduri externe nerambursabile în baza OUG nr. 61/2022

0

OTP Bank România este una dintre instituțiile financiare partenere care se alătură programului de susținere a IMM-urilor din domeniul agroalimentar prin alocarea microgranturilor și granturilor pentru capital de lucru. 

Programul, demarat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene împreună cu Ministerul Antreprenoriatului și Turismului și cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, face parte din pachetul de măsuri „Sprijin pentru România” şi vizează reducerea impactului semnificativ generat de creşterea preţurilor la produsele de bază, precum şi acordarea de sprijin pentru redresarea întreprinderilor din domeniul agriculturii, pisciculturii, acvaculturii şi industriei alimentare.

„Ne implicăm în acest nou program de susținere a antreprenorilor locali, prin acordarea de microgranturi și granturi de capital de lucru, și promovăm deschis orice măsuri lansate ce reprezintă o pârghie utilă pentru revenirea activităților din domeniul agroalimentar. Acest tip de sprijin are o aplicabilitate largă pentru afacerile locale și are un impact care poate ajunge până la 20.000 de beneficiari, potrivit estimărilor guvernamentale”, a declarat Roxana Hidan, Director General Adjunct, Coordonator al Diviziei de Afaceri, OTP Bank România.

Prin această schemă de finanțare nerambursabilă, beneficiarii care se încadrează în categoria IMM-urilor, persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, societăților cooperative agricole, cooperativelor agricole, grupurilor de producători și organizațiilor de producători sau întreprinderilor familiale  pot accesa microgranturi în valoare de 5.000 de euro sau granturi pentru capital de lucru, a căror sumă este stabilită în funcție de cifra de afaceri înregistrată în anul 2019, astfel:

  • 5.000 euro pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cuprinsă între 5.000 și 33.350 euro;
  • pana la 15% din cifra de afaceri, fără a depăși valoarea de 120.000 euro, pentru IMM-urile cu cifra de afaceri mai mare de 33.350 euro.

Eligibilitatea pentru accesarea microgranturilor și granturilor din acest program se va preevalua de către Ministerul Antreprenoriatului și Turismului și cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în parteneriat cu AIMMAIPE, prin platforma informatică IMM Recover, la momentul deschiderii acesteia. 

Lista completă a domeniilor de activitate eligibile (CAEN-urile eligibile) în care trebuie să activeze beneficiarii pentru a putea obține acest tip de microgranturi și granturi nerambursabile, cheltuielile eligibile precum și criteriile de eligibilitate sunt descrise pe larg în OUG nr. 61/2022, cu modificările și completările ulterioare.

Profi, 15% creștere a investițiilor în 2021 față de 2020

0

Rețeaua Profi a crescut în 2021 cu 173 de magazine noi. Totodată, au fost remodelate 75 de magazine existente, „ajungând la finalul anului la un număr total de peste 1560 de magazine, dintre care 162 în noul format Profi”. 

Profi comunică, de asemenea, referitor la rezultatele anului trecut: „Investițiile Profi au crescut cu 15% în 2021, iar în 2022 ne propunem să creștem din nou bugetul de investiții, cu peste 20%, pentru a susține realizarea a până la 300 de magazine pe noul format Profi, dintre care 150 de magazine noi, dezvoltarea aplicației Profi precum și alte inițiative digitale importante (home delivery, RPA, IT cloud, etc), dar și extinderea capacității logistice care trebuie să țină pasul cu vânzările în creștere continuă. 

Din punct de vedere financiar Profi a înregistrat un salt al vânzărilor cu 8%, până la 9.5 mld RON, în ciuda dificultăților întâmpinate din cauza restricțiilor de funcționare a magazinelor ca urmare a crizei Covid-19. O contribuție relevantă la avansul vânzărilor au avut-o magazinele deschise și remodelate pe noul format Profi, acestea înregistrând o creștere LFL de 16%, cu mult peste media companiei”.

Andrei Bica, directorul financiar al rețelei de magazine Profi: „Așa cum menționam și în trecut, rezultatul net nu este relevant în cazul nostru, întrucât dezvoltarea permanentă a rețelei de magazine presupune cheltuieli cu amortizările în creștere constantă și dobânzi pentru creditele contractate pentru a suține această dezvoltare. Dacă la acestea adaugăm și amortizarea goodwill, o caracteristică a contabilității românești, ajungem la EBITDA 2021 în sumă de 423 milioane RON, cu 12% mai mare decât în 2020. Așadar, avansul EBITDA este superior celui din vânzări, arătând că Profi este capabil să genereze valoare în mod organic, nu doar să țină pasul cu vânzarile chiar dacă nici această misiune nu a fost ușoară într-un an în care a trebuit să absorbim impactul material al unor factori externi cum ar fi: creșterea prețului energiei electrice cu 30%, a combustibilului cu 25% și a salariului minim cu 3%. Estimăm că în absența impactului negativ macroeconomic și a celui din Covid, EBITDA 2021 ar fi putut fi cu 33% mai mare decât cea raportată.”

Este de semnalat și creșterea constantă a numărului „magazinelor agent Profi, program care stimulează antreprenoriatul încredințând unor agenți administrarea unor magazine Profi integrate. În momentul de față numărul magazinelor partener este aproape egal cu cel al magazinelor Profi integrate. Această evoluție face ca deși numărul total al angajaților de sub umbrela Profi a crescut la aproape 26.000, numărul celor care lucrează în magazinele integrate Profi să fie în scădere”.

Foto: Profi