COFACE: Războiul din Ucraina a generat numeroși perdanți și puțini câștigători

 

La mai bine de două luni de la începutul războiului din Ucraina, pe 24 februarie, perspectivele unei soluționări rapide a războiului par tot mai puțin probabile. Pe măsură ce sancțiunile împotriva Rusiei continuă să se acumuleze, o revenire la situația de dinainte de război pare iluzorie, chiar și în cazul încheierii timpurii a conflictului.

În acest context, Coface a revizuit în sus estimarea costului asupra economiei mondiale la aproximativ un punct procentual în 2022. Cu toate acestea, consecințele conflictului se vor resimți mai ales începând cu a doua jumătate a anului și vor continua să se manifeste chiar și după 2023.

Riscul politic, care a crescut semnificativ la nivel global odată cu debutul pandemiei, este exacerbat de creșterea prețurilor la alimente și energie.

Nicio regiune nu va fi cu adevărat scutită de consecințele economice ale acestui război, iar după șocurile succesive din 2020, percepția rămâne aceeași: lumea s-a schimbat și nimic nu va mai fi la fel.

Europa, în tensiune

Rolurile importante ale Rusiei și Ucrainei în producția multor mărfuri, împreună cu temerile de întrerupere a aprovizionării au condus la o creștere a prețurilor, ceea ce a generat o scădere a venitului disponibil în gospodării și, prin urmare, a consumului. Volatilitatea și incertitudinea vor afecta, de asemenea, foarte mult deciziile companiilor de a investi, întrucât situația lor financiară este probabil să se deterioreze semnificativ, costurile de producție urmând să crească.

Pe lângă economiile Europei Centrale și de Est, care au legături economice importante cu Rusia, țările din Europa de Vest sunt cele mai expuse din cauza dependenței lor puternice de combustibilii fosili ruși. Germania și Italia, ale căror economii sunt cele mai dependente de gazul rusesc, vor fi puternic afectate (un impact negativ de 1,6 pp asupra creșterii PIB-ului). Impactul va fi probabil mai slab, dar totuși semnificativ în restul Europei.

Efectele inflaționiste împing Fed
să acționeze mai devreme decât se aștepta

Dincolo de Atlantic, impactul asupra creșterii va fi mai modest din cauza comerțului și a expunerii financiare limitate cu Rusia și Ucraina. Cu toate acestea, în Statele Unite, rata globală a inflației a atins cel mai ridicat nivel din ultimii 41 de ani, determinată de prețurile ridicate la alimente și energie. Excluzând aceste articole, creșterea lunară a prețurilor s-a moderat, dar rămâne cu mult peste ținta de 2% a Rezervei Federale SUA, ceea ce a determinat Fed să acționeze mai devreme decât se aștepta.

După o primă majorare a ratei fondurilor Fed în martie, majoritatea membrilor Comitetului de politică monetară și-au exprimat sprijinul pentru instaurarea unei rate „neutre” până la sfârșitul anului 2022, estimată între 2 și 3%. Acesta ar fi unul dintre cele mai agresive cicluri de înăsprire din anii 1990 în prezent și ar ajuta la moderarea creșterii economice americane, de unde revizuirea descendentă a prognozei de creștere a PIB-ului SUA pentru 2022 la 2,7%.

Nicio regiune nu va fi scutită de inflația importată și de întreruperile lanțurilor de aprovizionare

Africa, cu un estimat de efect negativ global net de 0,5 puncte procentuale, este un exemplu perfect al modului în care situația actuală afectează economiile emergente, odată cu intensificarea presiunilor inflaționiste și începutul înăspririi politicii Fed, cu impact asupra fluxurilor de capital.

Nici Asia nu va fi ferită de consecințele războiului, pe lângă încetinirea economică din China cauzată de varianta Omicron. Un conflict prelungit în Europa sau o nouă escaladare va avea un impact negativ net estimat de 0,5 puncte asupra creșterii PIB în 2022.

America Latină este o altă regiune vulnerabilă la înăsprirea politicii Fed, dar ar trebui să beneficieze de pe urma creșterii prețurilor mărfurilor. Efectul net al războiului în regiune – pe care îl estimăm la -0,1 puncte procentuale – este încă incert și este posibil să nu fie resimțit pe deplin în viitorul apropiat.

Mai multe detalii pot fi regăsite aici.

Bosch va investi miliarde în tehnologia neutră din punct de vedere climatic

0

În exercițiul financiar 2021, Bosch a atins o creștere semnificativă a vânzărilor și a profitului, în ciuda mediului nefavorabil. Veniturile din vânzări generate de furnizorul de tehnologie și servicii au crescut cu 10,1 procente, atingând 78,7 miliarde de euro, iar profitul din exploatare (EBIT obținut din operațiuni) a crescut cu mai mult de jumătate, atingând 3,2 miliarde de euro. Marja EBIT din operațiuni s-a îmbunătățit, ajungând la 4 procente, prin comparație cu 2,8 procente în anul anterior. „Rezultatul pozitiv al exercițiului financiar 2021 ne oferă încredere în modul de abordare a mediului nefavorabil din anul curent,” a afirmat Dr. Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, în timpul prezentării rezultatelor anuale ale companiei. Una dintre incertitudinile însemnate este războiul din Ucraina, alături de toate implicațiile sale. Compania își ia în serios responsabilitatea pe care o are față de angajații săi. În același timp, a oferit asistență umanitară cuprinzătoare încă din prima zi, în special pentru a alina suferința refugiaților. „Gândurile noastre se îndreaptă către oamenii care se luptă pentru supraviețuire și le împărtășim temerile,” a declarat președintele Bosch.  El a adăugat că războiul nu poate soluționa conflictele politice. Din punctul său de vedere, situația actuală evidențiază presiunea asupra factorilor de decizie politică și asupra societății de a reduce din ce în ce mai mult dependența de combustibilii fosili și de a susține cu tărie dezvoltarea unor noi surse de energie. Din acest motiv, spune el, Grupul Bosch își continuă sistematic eforturile de diminuare a efectelor încălzirii globale, în ciuda mediului economic dificil. În plus, Hartung a anunțat că Bosch va investi aproximativ trei miliarde de euro, în următorii trei ani, în tehnologii neutre din punct de vedere climatic, precum electrificarea și cea pe bază de hidrogen. 

Hartung este de părere că războiul va încetini eforturile de reducere a emisiilor de carbon pe termen scurt. În schimb, pe termen lung, va accelera transformarea tehnologică a Europei. „Factorii de decizie politică pot interpreta această situație ca un semnal de a acționa cu mai multă hotărâre – fie prin acordarea de stimulente pentru creșterea eficienței energetice a clădirilor existente, fie prin extinderea masivă a mijloacelor de producție de energie regenerabilă,” a spus Hartung. Acesta consideră că electrificarea este cea mai rapidă cale către obținerea neutralității din punct de vedere climatic, atât timp cât se bazează pe energie verde. Ca atare, Bosch continuă să se concentreze pe mobilitatea sustenabilă: în 2021, comenzile companiei în sectorul electromobilității au depășit în premieră valoarea de zece miliarde de euro. Dar Hartung punctează faptul că și hidrogenul este necesar. „Politica industrială trebuie să se concentreze pe pregătirea tuturor sectoarelor economice pentru utilizarea tehnologiei pe bază de hidrogen,” a afirmat. „Soluțiile pe bază de energie electrică au prioritate, dar și cele pe bază de hidrogen trebuie accelerate. Vom avea nevoie de ambele dacă vrem să trăim sustenabil pe planeta noastră albastră.” În același timp, președintele Bosch a anunțat și faptul că, în următorii trei ani, compania va investi alte zece miliarde de euro în transformarea digitală a activității sale. „Digitalizarea are și ea un rol special în sustenabilitate – iar soluțiile noastre pornesc de la această premisă,” a spus Hartung. Exemplele de astfel de soluții din portofoliul Bosch includ managerul de energie pentru case inteligente și platforma de energie pentru producție conectată. 

Prognoză pentru 2022: Niveluri ridicate
de incertitudine într-un mediu provocator

Vânzările Grupului Bosch au crescut cu 5,2 procente în primul trimestru. 

„Am început anul 2022 în forță. Momentan, ne așteptăm să depășim prognoza de creștere a vânzărilor cu 6 procente, din raportul anual,” a afirmat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administrație și director financiar al Robert Bosch GmbH. „Cu toate acestea, incertitudinile semnificative cu care ne confruntăm îngreunează obținerea unei estimări mai precise pentru întregul an curent.” Conform declarațiilor lui Forschner, compania nu va reuși să atingă obiectivul de egalare a marjei EBIT obținute anul trecut. În ciuda unei creșteri preconizate a vânzărilor, aceasta va rămâne undeva între 3 și 4 procente. „Această povară asupra rezultatului nostru se mărește considerabil, în principal ca urmare a creșterii costurilor energiei, materiilor prime și serviciilor de logistică.” În special în sectorul de activitate pentru Soluții de mobilitate, presiunea costurilor este foarte puternică în prezent – prețurile anumitor materii prime aproape s-au triplat față de nivelul din 2020. „Trebuie să ne pregătim pentru prețuri ridicate și piețe extrem de volatile în continuare,” a spus Forschner. „Nu doar producătorii auto sunt nevoiți să reflecte creșterile de prețuri, ci și furnizorii.” 

În lumina situației actuale, Bosch și-a rectificat deja așteptările privind economia globală. Compania se așteaptă ca aceasta să crească cu aproape 3,5 procente în acest an – la începutul anului încă preconiza o creștere de aproximativ 4 procente. Prognoza sa anterioară pentru producția auto de aproximativ 88 de milioane de autovehicule și creșterea anuală preconizată de 9 procente probabil nu vor fi atinse. Forschner consideră că motivele de la baza acestei situații includ reapariția efectelor adverse ale pandemiei de coronavirus în China și criza continuă a cipurilor. Cu toate acestea, el rămâne încrezător per total: „Bosch va ține piept și provocărilor acestei perioade dificile. Acum este important să avem produse inovatoare și o strategie clară pe termen lung – iar noi dispunem de ambele.”

Electroliza hidrogenului: Intrarea pe o piață de 14 miliarde de euro

În vederea susținerii combaterii eficace a efectelor climatice, Bosch intră în afacerea dedicată componentelor pentru electroniza hidrogenului. Compania intenționează să investească aproximativ 500 de milioane de euro în această nouă ramură de afaceri până la sfârșitul deceniului, jumătate din această sumă urmând a fi investită până la lansarea pe piață, planificată pentru anul 2025. „Avem o bază solidă de la care să pornim dezvoltarea tehnologiilor pe bază de hidrogen și dorim să ducem mai departe producția de hidrogen din Europa,” a spus Hartung. „Ne așteptăm ca piața globală de componente pentru electrolizori să atingă aproape 14 miliarde de euro până în 2030.” Bosch furnizează pilele – nucleul sistemului de electroliză pentru hidrogen – care combină dispozitive electronice de alimentare, senzori și o unitate de control pentru crearea unui modul inteligent. Se preconizează că pilele pentru producția de H2 vor intra în producție în 2025. 

Sustenabilitate: Responsabilitate socială în timpul
trecerii la noile surse de energie

Bosch susține Pactul Verde European și consideră că îi revine o responsabilitate specială în ceea ce privește sustenabilitatea: cu cele 400 de locații în întreaga lume, Bosch a devenit neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon încă din 2020. În ceea ce privește calitatea neutralității din punct de vedere al emisiilor de carbon, compania face progrese mai mari decât se anticipase inițial. Bosch a obținut deja o treime din nivelul economiilor de energie urmărit pentru sfârșitul deceniului. „Sustenabilitatea nu mai este un subiect tangențial; acum este vitală pentru activitatea de bază a fiecărei companii,” a spus Filiz Albrecht, membru al consiliul de administrație și director de relații industriale al Robert Bosch GmbH. Responsabilitatea socială corporativă a Bosch cuprinde un trio de preocupări de natură economică, socială și ecologică. „Nu este ușor să menții aceste trei lucruri în echilibru. În vremuri de schimbare, responsabilitatea socială înseamnă pentru noi preluarea a cât mai multor angajați pentru noile domenii de activitate.” După cum a remarcat și Albrecht, Bosch dezvoltă tehnologie neutră din punct de vedere climatic în principal în unitățile care produceau anterior sisteme de combustie. Programele de recalificare și platforma internă pentru ocuparea locurilor de muncă înseamnă că 1.400 de angajați din domeniul operațiunilor pentru sisteme de propulsie au ocupat deja noi posturi în domenii precum software și electromobilitate. „Până la sfârșitul anului, aproape 2.300 de angajați vor lucra la celule de combustie mobile și staționare – iar aproape toți vor fi recrutați de la nivel intern,” a afirmat Albrecht, adăugând că: „Aceasta este transformarea – creată de Bosch.” Ea a menționat și intenția companiei de a angaja 10.000 de noi ingineri software, în întreaga lume, pe parcursul acestui an.” 

Termotehnică: 300 de milioane de euro
pentru sectorul pompelor de căldură

„Peste o treime din nivelul emisiilor de carbon provine de la clădiri; prin urmare, combaterea schimbărilor climatice trebuie să aibă loc și la nivelul locuințelor,” a declarat Dr. Christian Fischer. În calitate de vicepreședinte al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, îi revine și responsabilitatea asupra sectorului Tehnologie pentru construcții și energie. „Trecerea la mijloace alternative de încălzire începe cu pompa de căldură, de preferat alimentată cu energie verde.” Din ce în ce mai des, cerințele legale pentru noile clădiri construite în întreaga lume reflectă următoarea situație: de exemplu, doar în Germania, 65 de procente din noile sisteme de încălzire trebuie să fie alimentate cu energie din surse regenerabile, până în 2024. „Bosch va investi alte 300 de milioane de euro în sectorul pompelor de căldură, până la jumătatea deceniului,” a afirmat Fischer, adăugând că: „Piața va crește anual cu 15-20 de procente, până în 2025. Ne propunem să creștem de două ori mai repede decât piața.” Bosch dorește să contribuie și la clădirile existente: cu ajutorul centralelor sale termice pe gaz și pregătite pentru trecerea la hidrogen, compania facilitează trecerea de la sistemele alimentate cu gaz la cele alimentate cu hidrogen. Mai mult, prin conectarea și integrarea sistemelor clădirilor, Bosch se apropie în același timp și de obiectivul său de a genera o cotă mai mare de venituri recurente din servicii. „În domeniul sistemelor pentru clădiri, serviciile deja reprezintă aproape jumătate din toate vânzările,” a afirmat Fischer. „Obiectivele noastre strategice – contribuția la combaterea schimbărilor climatice prin tehnologie și extinderea activității de servicii – sunt complementare.”

Tehnologie industrială: Eficiență energetică prin digitalizare

În producția industrială, Bosch își intensifică eforturile pentru îmbunătățirea eficienței energetice și a rentabilității la nivelul fabricilor sale. „Digitalizarea producției industriale contribuie la combaterea schimbărilor climatice,” a declarat Rolf Najork, membrul consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, responsabil de sectorul de activitate Tehnologie industrială. „Numai datorită managementului conectat al energiei, reducem consumul de energie anual aferent activităților noastre de producție cu 5 procente, în medie.” Platforma energetică din portofoliul de Industrie 4.0 este deja utilizată în 80 de proiecte ale clienților și în 120 de locații Bosch. În același timp, Grupul Bosch adoptă electrificarea în tehnologia sa industrială, a adăugat Najork. Compania preconizează că 30 de procente din utilajele sale mobile vor fi electrificate până în 2030. Acest lucru înseamnă un volum de piață suplimentar pentru sisteme de înaltă tensiune, în valoare de 1,5 miliarde de euro. Bosch dorește și să ducă mai departe autovehiculele electrice prin tehnologia sa industrială. „În cadrul unui proiect desfășurat alături de VW, lucrăm la înființarea unei companii care să echipeze fabricile de celule de acumulatori din Europa,” a afirmat Najork. „Obiectivul nostru comun este asumarea rolului de lider în materie de tehnologie și costuri pentru sistemele de producție în masă de acumulatori.” Specialiștii preconizează că tehnologia de producție a celulelor de acumulatori va atinge un volum de piață cumulat de 50 de miliarde de euro, la nivel mondial, până în 2030.

Trecerea la mobilitatea alternativă: Electrificarea cu sisteme de propulsie cu acumulatori și celule de combustie

Bosch se așteaptă ca Pactul Verde European să ofere o susținere decisivă pentru electrificarea traficului rutier. „Toți producătorii auto caută să obțină cea mai mare cotă posibilă din piața autovehiculelor electrice în creștere,” a spus Dr. Markus Heyn, membru al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH și președinte al sectorului de activitate Soluții de mobilitate. „Bosch se consideră drept cel mai important furnizor de sisteme de propulsie electrice pentru autovehicule.” Acesta a afirmat că o sarcină tehnică esențială este menținerea sistemelor de propulsie, inclusiv a acumulatorilor, la temperatura corectă și asigurarea confortului climatic necesar la nivelul cabinei. Managementul termic inteligent poate spori autonomia autovehiculelor electrice cu 25 de procente, a remarcat el. În acest sens, Bosch a dezvoltat o soluție pre-integrată: unitatea termică flexibilă sau FTU. Cu ajutorul FTU, Bosch pătrunde pe o piață pentru care preconizează atingerea unui nivel de 3,5 miliarde de euro până la sfârșitul deceniului. Pentru autovehiculele electrice pe bază de celule de combustie, Bosch va demara în acest an producția de sisteme de propulsie cu celule de combustie pentru camioane. „În locația din Bamberg, ne propunem să producem pile cu o putere la nivel de gigawați până la mijlocul deceniului,” a declarat Heyn. „Până în 2030, utilizarea unui camion cu celule de combustie nu ar trebui să coste mai mult decât cea a unui motor diesel – acesta este obiectivul nostru.” Bosch și-a suplimentat încă o dată cheltuielile de capital pentru celulele de carburant, până la aproape un miliard de euro între 2021 și 2024. 

Anul financiar 2021: Provocări depășite – în ciuda presiunii costurilor

„Per total, Grupul Bosch a depășit cu bine provocările anului 2021,” a afirmat Forschner. „Am putut crește nivelul vânzărilor cu 10,1 procente și mări nivelul EBIT din operațiuni cu peste 50 de procente.” Bosch a realizat toate acestea în ciuda persistenței pandemiei de coronavirus, blocajelor continue din aprovizionarea cu semiconductori și a prețurilor materiilor prime, care deja crescuseră semnificativ. „Pe lângă rezultatele pozitive privind vânzările, și măsurile noastre ample în materie de reducere a costurilor au avut succes,” a declarat Forschner. „Faptul că ne orientăm spre viitor se reflectă și în rezultatul nostru financiar stabil.” Costurile Grupului Bosch pentru cercetare și dezvoltare s-au menținut la 6,1 miliarde de euro (2020: 5,9 miliarde de euro), iar cheltuielile de capital au crescut ușor, până la 3,9 miliarde de euro (2020: 3,3 miliarde de euro). Costurile pentru cercetare și dezvoltare s-au axat pe electromobilitate și sisteme de asistență pentru șofer, precum și pe electrificare industrială și pe tehnologia de încălzire. Rata capitalului propriu a crescut cu alte 1,3 procente, atingând 45,3 procente.

Exercițiul financiar 2021: Dezvoltarea fiecărui sector de activitate

Toate sectoarele de activitate au contribuit la această dezvoltare pozitivă a companiei. Sectorul de activitate Soluții de mobilitate, care generează cele mai mari vânzări, a înregistrat o creștere a vânzărilor de 7,6 procente și a atins 45,3 miliarde de euro. După ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar a rezultat o creștere de 7,9 procente. Ca urmare a pierderii din anul anterior, sectorul de activitate a obținut un rezultat oarecum pozitiv, cu o marjă EBIT din operațiuni de 0,7 procente. „Sectorul Soluții de mobilitate este în special expus efectelor crizei de cipuri și trebuie să se pregătească pentru schimbări fundamentale în materie de mobilitate,” a adăugat Forschner. „În același timp, sectorul se bucură de investiții inițiale semnificative în electromobilitate și conducere automatizată și a fost deja nevoit să își asume costuri semnificativ mai mari pentru materii prime și servicii de logistică.” El a afirmat că sectorul de activitate Tehnologie industrială a beneficiat de redresarea piețelor cheie de inginerie mecanică și a putut crește vânzările cu 18,9 procente, până la 6,1 miliarde de euro. După ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar a rezultat o creștere de 19,4 procente. Marja EBIT aferentă a ajuns la 8,4 procente. După rezultatele bune de anul trecut, sectorul de activitate Bunuri de larg consum s-a bucurat din nou de vânzări în creștere, de data aceasta cu 12,7 procente (14,4 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar), până la 21 de miliarde de euro. Sectorul a atins încă o dată o marjă EBIT din operațiuni de ordinul zecilor (10,2 procente). Sectorul de activitate Tehnologie pentru construcții și energie și-a crescut vânzările cu 7,8 procente sau cu 8,8 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar. Cu vânzări totale de 5,9 miliarde de euro, marja EBIT a sectorului s-a îmbunătățit și a atins 5,1 procente. După cum a remarcat Forschner: „Tehnologia noastră de încălzire ecologică a avut o contribuție importantă pentru aceste rezultate de succes.” 

Exercițiul financiar 2021: Dezvoltare pe regiuni

Grupul Bosch a înregistrat creșteri ale veniturilor din vânzări în toate regiunile. În Europa, vânzările au atins 41,3 miliarde de euro, în creștere cu 8,9 procente față de nivelul din anul anterior. După ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar aceasta este o creștere de 10 procente. În America de Nord, veniturile din vânzări au crescut cu 6,5 procente (9,3 procente după ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar), ajungând la 11,4 miliarde de euro. În America de Sud, vânzările au ajuns la 1,4 miliarde de euro, cu o creștere de 32 de procente sau 45,1 procente după ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar. În Asia Pacific, inclusiv alte regiuni, vânzările au atins 24,5 miliarde de euro. Aceasta reprezintă o creștere de 13,1 procente sau 11,7 procente după ajustarea pentru fluctuațiile cursului de schimb valutar. 

Numărul de angajați în 2021: Creștere în toate regiunile

La data de 31 decembrie 2021, Grupul Bosch avea 402.614 de angajați la nivel mondial – cu 7.580 mai mulți angajați decât în anul anterior. Această creștere a fost observată în toate cele trei regiuni: Europa, cele două Americi și Asia. Numărul de angajați din Germania a rămas stabil, la 131.652. În cercetare și dezvoltare, numărul a crescut cu 2.949, până la 76.121 de angajați.

Garry Kasparov a deschis turneul Grand Chess Tour 2022, la Palatul Parlamentului din Capitală

0

Palatul Parlamentului a reunit, miercuri, preț de câteva ore, personalități marcante ale șahului mondial și ale vieții publice din România. Cel mai bun jucător de șah din toate timpurile, cei mai buni șahiști din lume, la acest moment, precum și diverse oficialități, oameni politici, sportivi și persoane publice au participat la ceremonia de deschidere a primei etape din circuitul internațional Grand Chess Tour 2022 (unul dintre cele mai importante turnee de șah, la nivel global).

Inaugurarea turneului Grand Chess Tour (GCT) a debutat miercuri, 4 mai a.c., începând cu orele 16.00, cu participarea extraordinară a multiplului campion mondial, Garry Kasparov, a directorului executiv al Grand Chess Tour – Michael Khodarkovsky, a Monicăi Anisie, președintele Comisiei pentru învățământ din Senatul României, a președintei Fundației Superbet – Augusta Dragic, a celor 10 jucători, precum și a aprox. 400 invitați din diverse medii socio-profesionale și din mass-media.

„Este o sinergie ceea ce se întâmplă astăzi, aici. Viziunea Grand Chess Tour este de a exporta educație si inteligență cât de mult posibil. Miza acestei competiții nu este doar cine câștigă, ci de a da un imbold tinerei generații”, a declarat Michael Khodarkovsky, director executiv al Grand Chess Tour, în cadrul ceremoniei de deschidere a competiției.

Deschiderea evenimentului a constat într-o prezentare a turneului (aflat deja la cea de-a treia ediție în România) și a jucătorilor primei etape, tragerea la sorți a jucătorilor înscriși în competiție, urmată de prima mutare simbolică, făcută de marele maestru internațional Garry Kasparov cu Monica Anisie, o sesiune de întrebări dedicată presei, precum și o serie de momente realizate cu invitații, cu participarea celor 10 GM și a lui Garry Kasparov.

„Ce loc emoționant – îmi provoacă nostalgii să mă aflu în această clădire. Mă simt de fiecare dată acasă când vin aici”, a menționat marele maestru Garry Kasparov, în timpul ceremoniei de la Palatul Parlamentului.

„Este pentru prima dată când simt o suștinere atât de puternică pentru șah, în România. Avem o șansă extraordinară de a modela formidabil mintea copiilor prin intermediul șahului. Vreau să transmit încă o dată un mesaj clar și ferm de susținere a șahului în România. Este nevoie de suportul nostru, al tuturor decidenților statului și nu numai, in sprijinul acestui sport. Astăzi, trăim momente tulburi – la care puțini dintre noi ne-am fi putut gândi. O minte lucidă, care gândește strategic, a tras totuși un semnal de alarmă referitor la acest lucru, în urmă cu două decenii: mintea unui campion mondial, a marelui maestru Garry Kasparov”, a menționat Monica Anisie, președintele Comisiei pentru învățământ din Senatul României, în timpul ceremoniei.

Ne-am propus ca, prin această competiție cu renume, devenită tradiție și în România, fiind deja la cea de-a treia ediție, să convingem tinerii să considere șahul o opțiune în dezvoltarea lor, atât personală, cât și profesională, dar mai ales, să convingem părinții să-și îndrume copiii spre șah. Faptul că reușim, an de an, să reunim la București mințile briliante ale șahului mondial ne bucură și ne motivează să dezvoltăm proiecte educaționale, care au la bază susținerea șahului. Acest sport are nevoie de sprijin și de implicare din partea noastră, a mediului privat, precum și a autorităților din România – din punct de vedere financiar, educațional și al promovării”, a punctat Augusta Dragic, președinte al Fundației Superbet, co-organizator al competiției de șah de la București.

„Putem să ducem acest sport la un nivel atât de înalt, chiar și în România. Prin nivelul de performanță pe care acest turneu îl aduce șahului, în Romania, este un exemplu pentru copiii care își dedică timpul învățării acestui sport. Pentru noi este o bucurie imensă să fim organizatori ai acestui circuit sublim. Astăzi, suntem undeva între locurile 20 și 30 în lume, la capitolul șah. Ne dorim să ne îmbunătățim performanța și mai mult, poate să ajungem în top 10-20, de ce nu? Unul dintre obiectivele noastre importante, în cadrul Federației Române de Șah este să introducem sahul ca materie opțională în școlile din România”, a precizat și Vlad Ardeleanu, președinte al Federației Române de Șah.

Ceremonia de deschidere a turneului de șaha transmis, în acest an, un mesaj de încredere și speranță, de celebrare a păcii, a valorilor universale și a minților care se pun în slujba binelui, sub sloganul “Uniting Minds”. Evenimentul a fost transmis în direct pe TVR 1, precum și pe site-ul grandchesstour.org.

Prima din cele cinci etape ale turneului global GCT 2022 (Superbet Chess Classic România) începe mâine, la Sheraton Bucharest Hotel, din Capitală. 10 GM, aflați printre cei mai buni jucători de șah din lume, dar și jucătorul numărul 1 al României (care a primit un wildcard pentru această etapă) se vor confrunta în această competiție de șah, ce se va desfășura în perioada 3-15 mai, cu o zi de odihnă pe 10 mai.

În fiecare zi, partidele vor începe la orele 15.00 și se vor termina în jurul orelor 20.00. Deschiderea fiecărei zile competiționale se va face printr-o primă mutare simbolică, făcută de invitați speciali, sportivi, oficiali și diverse personalități ale vieții publice din România.

Cine sunt cei 10 GM care concurează la București

Cei 10 mari maeștri internaționali care se confruntă în competiția de la București sunt: Alireza Firouzja (Franța) – locul 2 în lume și primul an când joacă în tot circuitul GCT, Levon Aronian (SUA) – locul 6 mondial, Fabiano Caruana (SUA) – locul 4 în lume, Wesley So (SUA) – câştigător al GCT 2021 şi câştigător al etapei Paris Rapid & Blitz 2021, Shakhriyar Mamedyarov (Azerbaijan) – locul 3 la GCT 2021 şi câştigătorul Superbet Chess Classic România 2021, Ian Nepomniachtchi (FIDE) – locul 5 în lume, challenger la titlul mondial în cadrul CM 2021, Richard Rapport (Ungaria) – locul 10 mondial, Maxime Vachier-Lagrave (Franța) – locul 2 la GCT 2021, câştigător al Cupei Sinquefield 2021 şi câştigător al GCT Croaţia 2021, Leinier Dominguez (SUA) – primul an când joacă în circuitul GCTși Bogdan Deac (România) – cel mai bun șahist al României (locul 59 mondial) a obținut titlul suprem (de GM) la 14 ani și 7 luni, devenind la vremea respectivă cel mai tânăr GM din lume. Deac a debutat în echipa națională de seniori la 14 ani, iar în iulie 2019 a fost cotat de către FIDE ca fiind al 8-lea junior din lume.

Cu importanță strategică în stabilirea celui mai bun șahist al lumii, competiția de la București este de şah clasic, în care jucătorii joacă în sistem turneu, fiecare cu fiecare, iar câştigătorul va fi decis în urma punctajului acumulat. Premiile etapei de la București ajung la 350.000 de dolari.

Evenimentul este deschis și publicului larg. Iubitorii acestui sport pot rezerva bilete, de pe site-ul www.superchess.ro, pentru urmărirea jocurilor celor 10 GM, direct în sala de competiție. Biletele se găsesc în număr limitat.

Accesul presei la competiția de șah se face pe bază de acreditare. Jurnaliștii interesați să participe sunt invitați să se acrediteze prin completarea formularului de acreditare și transmiterea lui la adresa de e-mail chesstour@porternovelli.ro.

Federația Română de Șah este co-organizator și partener al etapei de la București, împreună cu Fundația Superbet.

Parteneri media: TVR 1, Prima Sport, Pro Sport, gsp.ro/Gazeta Sporturilor, Digi Sport, Rock FM, wesport.ro.

Distribuție Energie Electrică Romania, investiții asumate de 689 mil. lei, pentru anul 2022

Distribuție Energie Electrică Romania, parte a Grupului Electrica, unul dintre cei 6 mari operatori naționali de rețele de distribuție a energiei electrice, are un plan de investiții pentru anul 2022 în valoare de 689 milioane lei, pentru modernizarea și dezvoltarea sistemului de distribuție a energiei electrice. Direcțiile principale vizează parametri de continuitate și calitate în alimentarea cu energie electrică, eficiența energetică și reducerea pierderilor în rețele; eficiența operatională, și implicit, reducerea costurilor cu mentenanța.

Pentru orizontul mediu, compania are în plan, pe lângă continuarea modernizării infrastructurii de rețea, accelerarea digitalizării, dezvoltarea de canale alternative pentru interacțiunile cu utilizatorii, precum și crearea unui mediu de lucru modern pentru angajați, prin implementarea conceptului de Distribuție Digitală. Pe termen lung, proiectele companiei au în vedere orientarea către conceptul de smart grid, în linie cu trendurile din industrie. 

Recent, compania a semnat un contract privind implementarea unui Sistem Inteligent de Distribuție a energiei electrice, pentru întreaga rețea, din cele 18 județe, cu consorțiul Cuculus GmbH, Elsaco Solutions și Simetrix Solution. Contractul evaluat la peste 78,6 milioane de lei, include implementarea Platformei Cuculus ZONOS IoT pentru MDC (Meter Data Collection) și MDM (Meter Data Management), precum și o gamă largă de servicii adiacente, inclusiv operațiuni pentru întreaga rețea de distribuție, timp de opt ani.

În anul 2021, Distribuție Energie Electrică Romania a realizat investiții în valoare de 549 mil.lei. Principalele beneficii ale acestor investiții au constat în îmbunătățirea calității serviciului de distribuție și creșterea eficienței operaționale prin modernizarea, automatizarea instalațiilor, implementarea tehnologiilor moderne precum și creșterea eficienței energetice prin reducerea pierderilor în rețele.

Amintim, cu titlu de prezentare, câteva lucrări de investiții majore, realizate în anul precedent:

  • Stația de Transformare 110/20 kV în axul LEA 110 kV Bartolomeu – FS Râșnov, circuit comun cu LEA 110 kV ICA Ghimbav.

Cu o valoare a investitiei de 25.793.980 lei, lucrarea a avut ca scop mărirea capacității de distribuție a energiei electrice din zonă, zonă aflată în permanentă dezvoltare.

  • Modernizare și extindere Stația de Transformare 110 kV – Tecuci, jud. Galați

Cu o valoare a investitiei de 10.118.000 lei, cea mai importantă stație din nordul județului Galați, asigură bucla de 110 kV între Stația Smârdan și Stația Focșani Vest, fiind racordați, la aceasta stație, producători importanți de energie regenerabilă.

  • O altă lucrare reprezentativă de investiții este modernizarea Stației 110/20/10kV Baciu, județul Cluj, cu o valoare totală de 9.639.999,81 lei.

În urma fuziunii Societății de Distribuție a Energiei Electrice Transilvania Nord, a Societății de Distribuție a Energiei Electrice Transilvania Sud și a Societății de Distribuție a Energiei Electrice  Muntenia Nord, de la 1 ianuarie 2021, a luat naștere Distribuție Energie Electrică Romania. Noua companie deservește aproximativ 3,9 mil. de utilizatori, acoperind  40,7% din teritoriul României, cu o retea de 201.082 km, în  următoarele 18 județe: Satu Mare, Maramureș, Bihor, Sălaj, Bistrița-Năsăud, Cluj, Alba, Mureș, Harghita, Sibiu, Brașov, Covasna, Vrancea, Galați, Buzău, Brăila, Prahova și Dâmbovița.

După listarea din 2014, Grupul Electrica a devenit cel mai mare investitor în modernizarea și retehnologizarea rețelelor de distribuție a energiei electrice, cu un total de peste 4,7 miliarde lei investiți în perioada 2014-2021.

BestJobs: Anunțurile de job care afișează salariul atrag cu 37% mai mulți candidați decât cele care îl țin secret

0

Transparența ofertei salariale în anunțul de angajare este un criteriu tot mai important în alegerea jobului, mai ales sub impactul inflației în creștere și a mobilității accelerate a candidaților. Selectarea joburilor care afișează salariul devine o tendință tot mai clară în căutările candidaților români, cu atât mai mult cu cât aceștia folosesc funcția de ordonare a joburilor de pe BestJobs, inclusiv după nivelul salariului, pe lângă domeniu, locație, nivel de experiență sau mod de lucru. Conform datelor din platforma de recrutare BestJobs, anunțurile care menționează oferta salarială primesc cu 37% mai multe CV-uri. Mai exact, datele arată că peste un sfert din totalul aplicărilor s-au îndreptat către acele anunțuri care menționează salariul, iar în prezent, 1 din 5 joburi de pe platformă are salariul publicat.

„Faptul că tot mai multe anunțuri afișează salariul este un semn clar că angajatorii au început să răspundă nevoilor candidaților, mai ales în acest an când atragerea de talente potrivite s-a dovedit a fi o provocare. Așa cum am observat și din răspunsurile angajaților la sondajele noastre, salariul este un factor de decizie în aplicarea la un job sau în schimbarea lui, întrucât peste 60% dintre respondenți  declară că și-ar schimba locul de muncă pentru un salariu mai mare. În plus, afișarea salariului în anunțul de angajare le oferă un avantaj recrutorilor, deoarece atrag mai mulți candidați și selecția celor care aplică se face mai eficient”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs.

În luna aprilie, cei mai mulți dintre candidați s-au orientat către Vânzări, cu peste 70.000 de aplicări, Management, cu aproximativ 53.000 de aplicări, Financiar / Contabilitate, cu alte aproape 40.000 de aplicări, Administrativ /  Secretariat cu 27.000 de aplicări și IT / Telecom, cu peste 26.000 de aplicări.

Oferta de muncă este variată, dar sunt câteva domenii care predomină pe piața muncii la nivel național. De exemplu, Vânzările sunt în topul ofertelor din toate județele țării, la fel și Ingineria și Financiar/ Contabilitate. Se remarcă totuși județele Brașov și Arad pentru numeroasele oferte în Inginerie, precum și Clujul pentru nevoia de informaticieni. Pe lângă domeniile vedetă, Bucureștiul și Ilfovul oferă un număr mare de oportunități pentru specialiștii în Logistică.

Munca în sistem hibrid își conturează și mai mult prezența în oferta de joburi disponibile pe BestJobs. Astfel, 16% dintre anunțurile de joburi permit împărțirea activității între sediu și biroul de acasă. Și oferta de joburi remote din partea companiilor s-a menținut la un nivel crescut, astfel că mai mult de 10% din volumul total al joburilor disponibile menționează posibilitatea muncii de oriunde. Acestea au atras și ele peste 15% dintre aplicări și au reprezentat aproximativ 5% din volumul de căutări înregistrate după cuvinte cheie.

Topul domeniilor cu cele mai multe oferte active de joburi din luna aprilie a fost susținut de  Vânzări, IT / Telecom, Management, Financiar / Contabilitate și Inginerie.

Analiză PwC: Transformările prin care trec companiile de servicii financiare și valul de active în dificultate anunță creșterea activității M&A în acest sector, inclusiv în România

_________________

de Diana Coroabă,
Partener și Lider FS PwC România

Fuziunile și achizițiile în sectorul servicii financiare sunt așteptate să crească în acest an, continuând tendința din 2021, pe fondul procesului de transformare prin care trece această industrie sub presiunea reglementărilor, a concurenței cu platformele fintech, creșterii dobânzilor și digitalizării, reiese din raportul PwC Global M&A Trends in Financial Services 2022.

De asemenea, presiunea de a se adapta la nevoile în schimbare ale clienților, concurența mare din industrie, dar și nevoia de optimizare a costurilor și de creștere a marjelor de profit vor continua să impulsioneze activitatea de M&A în 2022. Vom vedea tot mai multe parteneriate strategice în domeniul tehnologiei și inovației, dar și consolidări și achiziții de bănci care au cota mică de piață.

În 2021, piața de fuziuni și achiziții în domeniul serviciilor financiare de la nivel global a crescut cu 21% în volum și cu 40% în valoare, în principal din cauza amânării unor tranzacții ce trebuiau încheiate în 2020. Valoarea tranzacțiilor a fost impulsionată de mai multe tranzacții semnificative – cele cu o valoare mai mare de 5 miliarde de dolari – în special în sectoarele de leasing, bancar, fintech și asigurări, dar și ca urmare a concurenței acerbe dintre corporații, fondurile cu capital privat și companiile de achiziții cu scop special (SPAC) pentru anumite obiective digitale și tehnologice.

Și în România s-au finalizat câteva achiziții importante, printre care Credite Agricole, Ideea Bank, Porsche Bank, Țiriac Leasing în sectorul bancar și de leasing, precum și Gothaer și Ergo în domeniul asigurărilor.

Creditele neperformante sunt așteptate să crească

Raportul anticipează de asemenea că actorii din sectorul FS, în special băncile și companiile de asigurări, se vor confrunta cu un anumit grad de volatilitate pe piață, odată ce măsurile de ajutor de stat se vor încheia și creditele neperformante (NPL) vor crește. Cererea tot mai mare din partea investitorilor specializați ar putea favoriza activitățile de fuziuni și achiziții cu active aflate în dificultate, în condițiile în care băncile încearcă să scape de NPL pentru a-și optimiza bilanțurile și ratele de capital. În România, pe fondul creșterii ROBOR-ului și a inflației ridicate, ne așteptăm ca rata NPL-urilor să crească în perioada imediat următoare, băncile și IFN-urile fiind în dificultate să valorifice activele neperformante pe piața secundară ca urmare a legislației fiscale nefavorabile privind vânzarea de credite neperformante. Deși s-au făcut numeroase demersuri de modificare a legislației fiscale în acest sens de către sectorul financiar, utilități și recuperare a creanțelor, din păcate România este una din puținele țări ale Uniunii Europene care taxează vânzarea de creanțe neperformante, în cele mai multe cazuri prețul de vânzare al creanțelor neacoperind costul cu impozitul pe profit.

Tendințele care vor impulsiona activitatea de M&A în 2022:
ESG, transformarea digitală și tehnologia

Tehnologia este esențială pentru strategiile de poziționare pe piață pe fondul perturbării din partea fintech-urilor și a serviciilor oferite de companiile nefinanciare. Din acest punct de vedere, fuziunile, achizițiile, parteneriatele și alianțele strategice se vor concentra pe soluții pentru valorificarea datelor și de securitate cibernetică care să eficientizeze operațiunile și să accelereze și să securizeze procesele de tranzacționare. De asemenea, este așteptată o intensificare a parteneriatelor și achizițiilor în zona de soluții financiare digitale pentru clienți, inclusiv în domeniul Buy Now, Pay Later (BNPL), în contextul în care instituțiile financiare se confruntă cu o concurență din ce mai mare atât din partea fintech-urilor, cât și a comercianților și a giganților tech, precum Apple, Google, Amazon sau IKEA.

Politicile de mediu, sustenabilitate și guvernanță (ESG) vor juca un rol tot mai mare în strategiile asigurătorilor și băncilor pe măsură ce acestea devin finanțatori importanți ai tranziției energetice. Spre exemplu, la evenimentul COP26, un consorțiu de 450 de instituții financiare, reprezentând aproximativ 40% din activele bancare globale, s-a angajat să-și alinieze creditele și investițiile la emisii nete zero până în 2050. Aceste acțiuni vor redefini atât gestionarea riscurilor, cât și crearea de valoare în sectorul serviciilor financiare.

EY România anunţă o nouă ediție a competiției EY Entrepreneur Of The Year ™

0

EY România lansează cea de-a VI-a ediție EY Entrepreneur Of The Year. Programul descoperă antreprenorii locali cu viziune, lideri agili care abordează inovator provocările prezentului și văd în situații de criză oportunități de a se dezvolta.

Antreprenorul care va fi desemnat câștigător va reprezenta România în cadrul competiției globale EY World Entrepreneur Of The Year, a cărei gală va avea loc la Monaco, în iunie 2023. 

În cadrul celei de a VI-a ediții a competiției locale, juriul va alege în mod independent câştigătorul EY Entrepreneur Of The Year şi al EY Emerging Entrepreneur Of The Year in Technology. 

În plus, anul acesta, EY România va acorda premii pentru alte două categorii: Family Business Award, un premiu de excelență acordat unei afaceri de familie din România, care va dovedi că este pregătită pentru o tranziție armonioasă către o nouă generație și către un business sustenabil şi Inspiring Woman Award, unei antreprenoare de succes, care inspiră noile generaţii.

„Competiţia EY Entrepreneur Of The Year, cu o tradiţie de 36 de ani în 60 de ţări, promovează antreprenorii locali la scară națională și internațională, conectându-i la o comunitate globală de lideri de business. În ediţia din acest an ne propunem să descoperim antreprenorii care creează valoare pe termen lung pentru clienții lor, pentru angajați și pentru societate în ansamblul ei, antreprenori care au rezistat pandemiei şi văd o oportunitate în adversitate”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.

Ediția EY Entrepreneur Of The Year – România 2022 va avea următorul calendar:

  • Înscrierea candidaților: 8 iulie – 30 septembrie 2022
  • Interviuri cu antreprenorii candidați: 1 – 31 octombrie 2022
  • Prima și a doua rundă de jurizare: 8 decembrie 2022 și 26 ianuarie 2023
  • Gala de premiere EY Entrepreneur Of The Year din București: 16 martie 2023
  • Gala EY World Entrepreneur Of The Year din Monaco: iunie 2023.

Juriul independent este alcătuit din 3 antreprenori și 3 executivi de top: Iulian Stanciu, Executive Chairman EMAG (Președintele juriului), Christina Verchere – CEO OMV Petrom, Zdenek Romanek – CEO Raiffeisen Bank, Vargha Moayed – Business Advisor & Ex UiPath Chief Strategy Officer, Adrian Mihai, CEO & Co-founder Fan Courier şi Fady Chreih – CEO, Regina Maria. 

Candidatul se poate înscrie singur sau poate fi nominalizat, cu acordul său, de către o altă persoană (un partener, consultant, client, furnizor, angajat, membru al familiei etc.).

Condițiile de eligibilitate pentru programul EY Entrepreneur Of The Year sunt următoarele:

  • antreprenorul trebuie să aibă o afacere care să fie înființată de cel puţin 3 ani
  • să aibă flux constant de venituri de cel puțin 2 ani
  • un număr minim de 10 angajaţi
  • candidatul trebuie să joace un rol activ în afacere şi să deţină o parte semnificativă din capitalul subscris al firmei (minim 20%)
  • naționalitatea română nu condiționează participarea în competiție

Sponsorul oficial al programului EY Entrepreneur Of The Year este LGT Private Banking and Asset Management şi este susținut de Bursa de Valori Bucureşti, Romanian Business Leaders şi Ziarul Financiar.

Pentru mai multe detalii despre program și pentru înscrieri, vă rugăm să accesați eoy.eyromania.ro.

Am putea ajunge într-o criză mult mai riscantă decât cea din 2008-2009

_________________

Matei Păun (foto),
co-fondator al fondului de investiții Black Sea Fund

Nivelul inflației în creștere continuă ar putea duce la o recesiune în România în 2023, iar revenirea va fi mai complicată decât în cazul crizei financiare din 2008 -2009, o situație asemănătoare cauzată de inflație mai fiind întâlnită în anii ’70, în timpul crizei petrolului.

Observ că funcționăm într-o economie din ce în ce mai precaută, văd decizii de achiziții sau de investiții care tind să fie amânate, văd presiuni substanțiale de inflație. Lucrurile se complică pentru că aceste presiuni nu s-au materializat încă de-a lungul întregului lanț economic, dar este foarte clar că anumite segmente funcționează sub o tensiune foarte mare.

Suntem într-o perioadă de incertitudine, ceea ce duce la o crispare. Dacă în urmă cu șase luni lucrurile erau destul de clare și previzibile, iar acest lucru crea un fundament solid pentru investiții, acum acest sentiment nu prea mai există. Nu este cazul de panică, dar este clar că lumea a încetinit luarea deciziilor, a început să se uite tot mai atent. Este clar că nu prea mai există premisele pentru o creștere susținută, dar nici nu putem vorbi încă de un declin evident.  

Ne putem îndrepta către o situație destul de complicată,
cu două fenomene: recesiune și inflație

Este posibil ca peste un an să vorbim clar despre recesiune și, de această dată, ar putea fi o recesiune complicată din cauza inflației. De obicei, când intri într-o recesiune ai câteva pârghii monetare pe care le poți activa, dar, într-un context inflaționist, aceste pârghii nu mai sunt disponibile. În mod normal într-o recesiune băncile centrale caută să ieftinească banul astfel încât el să circule mai repede. Dar lovite de inflație, băncile centrale vor fi nevoite să facă fix invers. Adică să scadă viteza de circulație astfel încât banul să devină mai scump, lucru care ar putea accelera recesiunea. În acest mod ne îndreptăm către o situație destul de complicată în care vom avea două fenomene – recesiune și inflație – care se ciocnesc cap în cap. Lupta cu inflația fiind considerată primordială de către băncile centrale este o veste proastă pentru prognozele de creștere economică. Inflația în cantități mici nu este neapărat ceva rău, dar peste un anumit nivel devine o boală care trebuie neapărat tratată. 

Este prima criză din ultimele decenii
din care nu putem ieși tipărind bani 

Ceea ce se întâmplă acum a avut loc ultima dată în anii ’70 ca urmare a „șocului petrolier”. Este prima criză din ultimele decenii din care nu putem ieși tipărind bani. Dacă ne uităm la criza economică declanșată de Covid-19, am depășit-o generând lichidități enorme de bani, dacă ne uităm la criza din 2008, am trecut peste acei ani tot tipărind sume foarte mari de bani. Mereu am avut această supapă de care s-au folosit guvernele și băncile centrale. De această dată nu putem acționa la fel pentru că am pune paie pe foc, am stârni și mai mult inflația, ceea ce poate duce la hiperinflație, inflație necontrolată. De aceea există șanse importante ca în curând principalele economii occidentale să intre în recesiune. 

Față de criza din 2008-2009 efectele vor fi altele. În 2008, cele mai mari efecte au fost șomajul și lipsa de activitate economică. Oamenii și-au pierdut locurile de muncă, iar Guvernul a impus măsuri de austeritate care au accentuat pierderea de joburi. Acum, cred că impactul cel mai mare va fi legat de faptul că banii își vor pierde valoarea. Prețurile vor crește fără ca salariile să crească și ele la fel de mult. Dacă tu ai azi un buget de 100 de lei, îți cumperi un coș de alimente, iar peste trei-șase luni vei cumpăra mai puțin. Ceea ce înseamnă o sărăcire voalată a populației. Inflația există deja de mai multe luni, populația cu siguranță simte deja acest lucru. Și, din păcate, acest lucru s-ar putea să se accentueze înainte să se îmbunătățească și să vină la pachet cu o criză economică în care oamenii să sufere nu doar că se devalorizează banii, ci și că se trezesc dați afară. Este o criză mult mai periculoasă și mult mai dureroasă pentru care nu văd un mijloc de ieșire foarte clar, palpabil. 

De asemenea, multe lucruri vor depinde de factori care nu sunt sub controlul nostru. Cu cât se agravează situația din Ucraina, cu atât vom simți consecințe economice, va spori inflația. Sunt mai multe aspecte pentru care nu văd un deznodământ rapid și pot să apară consecințe economice destul de nefaste pentru Occident, pentru noi toți. Lucrurile nu par să se liniștească curând în Ucraina și cu cât se agravează situația, s-ar putea să se înrăutățească și consecințele economice. Cu cât furnizarea de energie dinspre Rusia stagnează mai mult, cu atât impactul economic este mai mare. Acum avem niște sancțiuni care au creat un impact economic destul de mare și la ruși și în Occident, dar dacă aceste evenimente continuă și consecințele economice vor crește.

Luptându-ne cu inflația suntem obligați să creăm o recesiune

Dar dincolo de asta rămânem cu problema fundamentală de inflație care poate duce în criză. Luptându-ne cu inflația suntem obligați să creăm o recesiune. Aceasta este de fapt problema.

O criza similară a mai fost în anii ’70 și a durat aproape un deceniu. A fost o criză care a generat o inflație foarte puternică din cauza embargo-ului impus Occidentului de către țările producătoare de petrol. Criza aceasta nu a fost rezolvată într-un an, doi, ci abia la începutul anilor ’80 de către Paul Volcker, președintele FED (Federal Reserve – banca centrală a SUA). El a scăpat SUA de inflație doar cu o perioadă de dobânzi foarte, foarte mari. La vremea respectivă dobânzile erau între 10-20%. 

Este foarte probabil ca economia SUA să ajungă în șase-opt luni în recesiune și îmi este greu să cred că România va fi ferită. 

Reticență crescută pentru investiții 

În ceea ce privește deschiderea pentru investiții, există în continuare bani doar că a crescut destul de mult reticența oamenilor pentru a-i folosi. Această reticență depinde destul de mult de zona geografică, dar la noi au impact atât inflația cât și situația din Ucraina. Poate în SUA contează mai mult inflația decât războiul, dar pentru noi contează destul de mult și războiul. În Europa Centrală și de Est situația ar putea derapa mai mult pentru că este o zonă expusă puternic din punct de vedere energetic la Rusia. 

Ceea s-a schimbat în primele luni din acest an față de 2021 este legat de amploarea discuțiilor despre inflație, de faptul că antreprenorii simt că trebuie să crească prețurile. Există un sentiment de amânare, de a aștepta cum evoluează lucrurile înainte de a construi o hală nouă, de a crește capacitatea de producție sau de a angaja încă cinci oameni. Și, dacă tot mai mulți oameni sunt mai precauți, cu atât influențează o scădere economică care validează precauția și intri într-un cerc vicios.

Pentru noi ca fond nu este neapărat o problemă. Pe de o parte complică planul de business și jobul nostru, dar ne creează oportunități interesante. Pentru că noi avem capacitatea să gândim pe termen lung și dacă înțelegi ce și de ce se întâmplă, ce impact are un lucru într-un anumit context, o astfel de situație poate deveni o oportunitate. 

Această perspectivă nu ne-a blocat, avem un mandat de la investitori să investim banii pentru că sunt situații interesante. În prezent avem discuții cu mai multe companii din zona de sănătate, packaging, IT și sperăm ca în curând să încheiem tranzacții noi. 



Matei Păun este specialist cu peste 20 de ani de experiență în domeniul investițiilor, până acum fiind implicat în zeci de tranzactii. În 2005 a fondat banca de investiții BAC Investment Banking, iar din 2018 este cofondator al Black Sea Fund, fond de investitii axat pe tranzactii cu IMM-uri. 

Școala de Bani, te învață să fii mai responsabil cu planeta și bugetul tău

0

BCR lansează un nou curs în cadrul programului Școala de Bani – Ghid ecofinanciar: cum să consumi responsabil, prin care își propune să promoveze principii de consum responsabil și sustenabilitate, prietenoase atât cu mediul cât și cu bugetul personal. Cursul urmărește problemele esențiale cu care ne confruntăm în acest moment, de la risipa alimentară și poluarea provocată de trafic până la felul în care ne investim resursele financiare, oferind soluții concrete pentru a minimiza consumul în viața de zi cu zi. 

Cursul este online pe www.scoaladebani.ro, iar în cele 8 module ale cursului, toți cei interesați vor afla informații esențiale despre impactul pe care micile alegeri de zi cu zi le au asupra mediului, impact de care, de multe ori, nu suntem conștienți. Sfaturile practice îi ghidează pe cei care urmează cursul spre alegeri mai sustenabile în casa în care locuiesc sau în felul în care își aleg hainele sau cum își planifică vacanțele. 

„Un viitor mai bun implică integrarea sustenabilității în toate aspectele vieții noastre – de la alimentele pe care le consumăm, hainele pe care le purtăm, casa în care locuim sau vacanța pe care o alegem. De aceea, educația în acest domeniu reprezintă o prioritate pentru atingerea obiectivelor de transformare durabilă a societăţii. Cursul Ghid ecofinanciar: cum să consumi responsabil pune bazele unor schimbări mici ale obiceiurilor de consum pentru fiecare dintre noi, schimbări cu impact important asupra generațiilor viitoare, dar și asupra bugetului personal”, a declarat Nicoleta Deliu-Pașol, Director Comunicare BCR.

Ghid ecofinanciar: cum să consumi responsabil a fost dezvoltat împreună cu Asociația MaiMultVerde, asociație înființată în 2008, ce desfășoară proiecte de împădurire, protecția biodiversității, educație de mediu, transport alternativ, prevenirea risipei alimentare și combaterea poluării cu plastic a apelor. Alături de cursanți, pe parcursul celor opt lecții video vor fi Sebastian Mihai Staicu, manager finanțare specializată sustenabilă BCR și Loredana Pană, manager proiecte MaiMultVerde.  

Pentru toți cei care visează la un mediu mai curat, un oraș mai puțin poluat sau pur și simplu la un stil de viață sustenabil atât pentru mediul înconjurător, cât și pentru buget, dar nu știu de unde să înceapă, noul curs de pe platforma Școala de Bani este o primă alegere. Printre cele 8 lecții se numără:

  • Cum să reduci risipa alimentară și să cheltui mai puțini bani pe alimente
  • Trucuri pentru a-ți alege o garderobă mai prietenoasă cu mediul
  • Ce înseamnă o „casă verde” și care sunt beneficiile ei
  • Cum poți cheltui mai puțini bani pe transport și energie
  • Cum să faci alegeri mai responsabile în vacanță sau la cumpărături

„Lumea se schimbă și fiecare dintre noi participă cumva la schimbare. Suntem, pe de o parte, influențați de ce se întâmplă la nivel global cu mediul, societatea și economia, și în același timp, contribuim la transformare prin obiceiurile noastre de consum, prin ceea ce cumpărăm și prin intensitatea cu care decidem să ne implicăm. Din 2008, anul înființării sale, Asociația MaiMultVerde promovează comportamente care, prin ajustarea modului în care ne folosim energia, timpul și banii, sau prin diversificarea așteptărilor pe care le avem de la companiile de la care cumpărăm, cu care lucrăm, sau în care investim, putem contura o lume viitoare mai bună pentru noi toți”, a declarat Doru Mitrană, Președinte Asociația MaiMultVerde.


Școala de Bani este un proiect al Băncii Comerciale Române, lansat în 2016, care a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România. Peste 1.500 de angajați ai BCR au devenit, în mod voluntar, profesori de educație financiară, urmând cursuri specializate, și au reușit să ofere astfel de cursuri gratuite către jumătate de milion de români – copii, tineri și adulți. Cei interesați se pot înscrie la cursuri prin completarea formularului disponibil pe www.scoaladebani.ro, dar și în hub-urile BCR.

Principii şi strategii eficiente de colectare, procesare şi valorificare a uleiului alimentar uzat. Concluziile dezbaterii online „Valorificarea Uleiului alimentar uzat – situația actuală și potențialul de colectare în România”

0

O viață mai bună prin creșterea calității apei și a aerului, facilitarea alinierii la directivele europene privind producerea de energie din surse regenerabile și creșterea siguranței alimentare a României sunt doar câteva din beneficiile colectării corecte a uleiului alimentar uzat. Iar o strategie simplă şi eficientă de colectare a acestei materii prime, dublată de o campanie de informare corectă a populației, alături de un sistem logistic bine pus la punct pentru valorificarea acestui produs ar putea fi cei mai buni pași de urmat către o Românie verde, aliniată la standardele de mediu europene.

Toate aceste puncte strategice, alături de noi soluții, dar şi de progresele făcute deja în acest domeniu au fost evidențiate şi elaborate în cadrul dezbaterii online „Valorificarea Uleiului alimentar uzat – situația actuală și potențialul de colectare în România” organizată de Asociația Energia Inteligentă.

În continuare, puțini români știu căuleiul alimentar uzat poate avea consecințe negative asupra mediului, dacă nu este colectat și prelucrat în mod corespunzător. Totodată, revalorificarea acestuia aduce avantaje la nivel economic, pentru că se reduc costurile aferente producției de energie.

„Uleiul alimentar care a trecut printr-un proces termic dezvoltă anumiți compuși care aderă foarte ușor la spațiile de scurgere și determină formarea anumitor depuneri, care, în timp, se vor înfunda, ducând la probleme importante în decolmatarea acestor instalații. Uleiul ajunge apoi în canalizare, dar şi în apele de suprafață sau din straturile acvifere subterane, fiind un puternic poluator. Ținând cont de aceste elemente, este momentul ca în România să luăm atitudine şi să spunem un categoric «stop» aruncării uleiului alimentar uzat în aceste zone de canalizare, oprind acest poluator să ajungă în apele de suprafață sau în cele subterane”, a explicat, în deschiderea dezbaterii online, Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă.

De ce este însă importantă o campanie de informare a populaţiei şi de creştere a gradului de conştientizare? 

În primul rând, pentru a proteja mediul. Gândiţi-vă că uleiul, odată ajuns în apele de suprafaţă sau subterane, creează probleme importante pentru plante, mamifere şi păsări. Blana anumitor mamifere sau penele păsărilor se pot îmbiba cu ulei, alungându-se chiar şi la moartea acestor vietăţi. Şi vieţuitoarele din apă au probleme grave în momentul în care uleiul, odată prezent în mediul acvatic, determină reducerea cantităţii de oxigen. Toate aceste probleme pot fi  stopate printr-o inteligentă şi bună gospodărire, de către fiecare dintre noi, a uleiului care rezultă după ce a fost folosit în bucătărie. Această bună gospodărire presupune evitarea aruncării uleiului în chiuvetă sau toaletă şi colectarea lui. De foarte multe ori, această colectare nu este una neapărat uşoară. Probabil că am încercat mulţi, la un moment dat, să-l punem în nişte sticle de plastic, pe care să le adunăm, dar uleiul curge mai greu, este un produs vâscos, mai ales după utilizare, iar gâtul sticlelor respective, de plastic, este destul de îngust, de aceea această operațiune nu este una care să fie mereu ușor de aplicat de către cei care o folosesc”, a subliniat președintele Asociației Energia Inteligentă.

Însă deşeul din bucătărie este mană cerească pentru industrie, cu potențialul de a ne schimba viaţa. Există directive la nivel european de folosire a unor biocombustibili, atât în zona mijloacelor auto, cât şi în zona transporturilor aeriene. În plus, acest biocombustibil presupune folosirea anumitor zone ale terenurilor agricole pentru a produce plante care, la rândul lor, vor fi transformate în biodiesel.

„În plus, este și o problemă de natură macroeconomică. Practic, acest ulei alimentar uzat poate fi procesat în România, poate fi procesat în destul de multe – încă! – instalaţii pe care le avem în zona petrochimică şi poate crea valoare adăugată aici, în România, fără a lua calea exportului ieftin, aşa cum se întâmplă cu foarte multe dintre materiile prime româneşti, transformate în valoare adăugată care, însă, rămân pe teritoriul altor ţări. Valoare adăugată înseamnă, de fapt, taxe la bugetul de stat, care se traduc în autostrăzi noi, spitale, o viaţă mai bună, dar, din păcate, dacă nu creăm această valoare adăugată, viaţa mai bună va fi doar în alte state, acele state care au înţeles şi care practic fructifică această oportunitate a colectării uleiului şi folosirii lui mai departe în producerea de anumite componente folosite în special în zona de transporturi”, a explicat Dumitru Chisăliță.

Liderul Asociaţiei Energia Inteligentă este de părere că, prin dezvoltarea unei abordări unitare la nivel naţional și printr-o colectare corectă – pornind cu ridicarea recipientelor din faţa uşii utilizatorilor, apoi cu transportul, depozitarea şi valorificarea uleiului alimentar uzat – România are toate șansele să-și atingă dezideratul de a reduce poluarea mediului, în special apelor, dar şi de a-și îndeplini obligaţiile europene în ceea ce priveşte biocombustibilul pe care trebuie să îl folosească în diversele activităţi de transport.

„În acest sens, Asociația Energia Inteligentă a lansat acest proiect «Stop Aruncării Uleiului Alimentar Uzat», un proiect prin care încercăm, pe de o parte, să ajutăm la conştientizarea importanţei colectării uleiului, dar în acelaşi timp să vedem care este impactul acestui ulei alimentar uzat la nivel naţional, în ceea ce priveşte ponderea lui, cantităţile care sunt colectate sau aruncate şi, nu în ultimul rând, să încercăm o iniţiativă legislativă, care să se concretizeze într-o colectare corespunzătoare a uleiului uzat, într-o valorificare a acestuia şi crearea de valoare adăugată”, a adăugat Dumitru Chisăliță.

În acest scop, pentru a avea o dimensiune a ceea ce înseamnă această risipă, a ceea ce înseamnă impactul uleiului alimentar uzat în România, Asociația Energia Inteligentă a solicitat un studiu la Deloitte, una dintre cele mai prestigioase companii de cercetare/studiere a vieţii sociale şi, în special, a părţii energetice din România.

„Am elaborat un studiu cu privire la uleiul alimentar uzat din perspectiva situației actuale și din perspectiva potențialului – și nu mă refer aici doar la colectare, ci și de valorificare – și am sugerat într-un capitol de încheiere și anumite măsuri care pot fi luate din perspectiva cadrului legislativ, în primul rând, în așa fel încât – sugerăm și spunem noi – să ajungem la o îmbunătățire față de situația la care ne aflăm în acest moment. Am insistat asupra faptului că, dincolo de o strategie, într-adevăr, infrastructura de colectare, mai ales la nivelul gospodăriilor, este esențială, deoarece avem și alte mijloace de a interveni la nivelul operatorilor economici, iar aici vorbim în principal de HORECA și de jucătorii din industria alimentară, „a declarat, în cadrul dezbaterii online Sorin Elisei, lider al practicilor de energie şi sustenabilitate, Deloitte România. Potrivit oficialului, în 2019, în țara noastră a existat un consum anual de peste 170.000 de tone de ulei. În schimb, rata de colectare și valorificare a uleiului alimentar uzat în România, în acest moment, nu depășește 1%. (Mai multe informații despre studiul Deloitte, comandat de Asociația Energia Inteligentă, vor fi disponibile într-un material ce va fi publicat ulterior).

La nivel strategic european, Pachetul Fit for 55 și directiva RED II reglementează biocarburanţii de generaţia a doua, iar segmentul de ulei uzat alimentar se poate încadra în această categorie.

Partea de utilizare a biocarburanţilor şi a materiilor prime pentru biocarburanţi nu este o chestiune nouă pentru România. Utilizăm în acest moment biocarburanţi de primă generaţie, și, credem noi, consumatorul este deja obișnuit cu chestiunea aceasta cu biocarburanții, pentru că există o comunicare permanentă de ani de zile la pompă în ceea ce privește conținutul de biocarburant. Partea cu uleiul uzat, însă, nu a fost valorificată în România în ceea ce privește, în primul rând, partea de colectare și după aceea integrarea uleiului uzat alimentar într-un proces de fabricație. La nivel european sunt deja inițiative foarte avansate și cred că un exemplu de mare actualitate este utilizarea de biocarburant avansat, iar materia primă din uleiul alimentar uzat poate contribui la acest biocarburant avansat – în domeniul aviației. Airbus a efectuat primul zbor cu combustibil biocarburant 100% în luna aprilie a acestui an. Deci, este clară tendința nu doar pentru ceea ce vedem la pompă și ceea ce ne interesează pentru viața cotidiană – și anume utilizarea uleiului uzat alimentar, în special a biocarburantului, în amestec cu carburantul pentru transportul rutier – dar deja trebuie să ne gândim mai departe, și anume la faptul că, inclusiv pentru transportul aerian, poate reprezenta o sursă în ceea ce privește materia primă de producție a biocarburanților de tip avansat”, a subliniat Mădălin Apostol, manager proiecte speciale, Public Affairs OMV Petrom. 

Acesta este de părere că este important ca România să reușească să aibă un sistem foarte simplu și funcțional de colectare a uleiului uzat, iar, cu o logistică la nivel național, uleiul alimentar uzat poate reprezenta o foarte valoroasă materie primă pentru producția de biocarburanți.

Din punctul nostru de vedere, este clară preocuparea companiei de a privi în viitor în direcția creșterii ponderii utilizării de biocarburanți în producția de benzină și motorină, prin urmare ne uităm cu interes la ceea ce se va dezvolta în România în perioada următoare, în sensul în care, printr-o colectare corespunzătoare și un proces logistic pus la punct, vom vedea clar și care este potențialul României în ceea ce privește producția de biocarburanți avansați din acest ulei alimentar uzat.  Așadar, salutăm inițiativa Asociației Energia Inteligentă și suntem un partener de dialog în ceea ce anunțați că va urma, și anume debutul unui proces legislativ de consultare publică privind ceea ce ar trebui făcut în România din perspectiva cadrului de reglementare, în așa fel încât acest întreg lanț să se dezvolte tot mai mult și să vedem, practic, în următoarea perioadă un bun proiect de economie circulară și implicit valorificarea uleiului uzat alimentar prin utilizarea lui în transport. În felul acesta ne uităm și la ceea ce trebuie să îndeplinim pentru 2030 din perspectiva reducerii nivelului de gaze cu efect de seră. Și aici un punct important este acela că, prin utilizarea uleiului alimentar uzat în producția de biocarburanți, reușim și o reducere a emisiilor de carbon”, a adăugat Mădălin Apostol.

În acest moment, OMV Petrom este un utilizator de biocarburanți, încorporând în conținutul de benzină și în cel de motorină biocarburanți de primă generație.

„La motorină vorbim de un procent de maximum 7%, iar la benzină de 8%, lucru care este specificat în acest moment și la pompă, în fiecare stație. La acest moment, compania și rafinăria analizează proiecte ca în viitor să putem să producem atât biocarburant avansat pentru amestecul în benzină – și aici vorbim despre bioetanol – cât și biocarburant avansat pentru amestecul în motorină și carburant de aviație, și aici poate fi folosit uleiul uzat alimentar. Pe lângă utilizarea lui la nivel național – deci pentru necesarul României – eu cred că, dacă s-ar produce mai mult, el ar putea fi inclusiv valorificat la export”, a subliniat oficialul OMV Petrom, adăugând că, până în orizontul de timp 2030, compania va avea capacități de producție a biocarburanților avansați.


Dezbaterea „Valorificarea Uleiului alimentar uzat – situația actuală și potențialul de colectare în România” face parte din proiectul „STOP aruncării uleiului alimentar uzat” inițiat de Asociația Energia Inteligentă cu scopul de a crește gradul de conștientizare asupra impactului devastator pe care deversarea uleiului alimentar uzat îl poate avea asupra mediului și de a contribui la informarea consumatorilor asupra beneficiilor pe care colectarea lui corectă le poate avea asupra vieții noastre de zi cu zi prin creșterea calității apei potabile și a aerului. Totodată, folosirea uleiului alimentar uzat în producerea de energie din surse regenerabile, va face posibilă îndeplinirea țintelor Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon. Proiectul este susținut de partenerii media: Economistul, Financial Intelligence, The Diplomat Bucharest, Capital, Club Economic, Romania Durabilă, Energy Center, E-nergia, InvesTenergy, Info Mediu, Revista Piața și EM360 Group.