Indicele EY Future Consumer: Creșterea costului vieții îi obligă pe consumatori să își restrângă controlul asupra finanțelor și să devină creativi în ceea ce privește sustenabilitatea

0

 

  • Pentru prima dată de la mijlocul pandemiei, consumatorii acordă prioritate accesibilității în detrimentul sustenabilității 
  • Piețele occidentale sunt pesimiste în ceea ce privește perspectivele economice viitoare în comparație cu piețele emergente 
  • Provocări din ce în ce mai mari pentru fast fashion și fidelizarea clienților, deoarece 64% dintre consumatori ignoră ultimele tendințe în materie de modă

Consumatorii din întreaga lume se pregătesc să se retragă pentru o lungă perioadă de criză financiară, deoarece costul tot mai ridicat al vieții și incertitudinile geopolitice îi împing să caute controlul financiar pe fondul unei încrederi economice scăzute, potrivit celui mai recent indice EY Future Consumer Index (FCI).

Cea de-a zecea ediție a cercetării globale a 18.000 de consumatori, realizată în perioada 18 mai – 7 iunie 2022, arată că 79% dintre consumatori spun că finanțele lor reprezintă o preocupare, iar 62% dintre ei se așteaptă să crească și mai mult costurile vieții în următoarele șase luni. Aceste preocupări legate de finanțele personale afectează majoritatea tuturor nivelurilor de venituri, de la venituri mici (87%) la clasa de mijloc (77%) și până la venituri mari (64%). 

În condițiile în care încrederea consumatorilor este în scădere, cercetarea relevă o perspectivă economică semnificativ pesimistă din partea piețelor occidentale, în comparație cu piețele emergente/alte piețe. Un număr mult mai mare de consumatori din SUA (54%), Regatul Unit (65%), Germania (84%) și Franța (85%) declară că sunt de părere că viața va rămâne la fel sau se va înrăutăți în următorii trei ani, în comparație cu Brazilia (21%), India (24%), Arabia Saudită (37%) și China (38%). Cu această continuă „mentalitate de urgență permanentă” adoptată de pandemie, consumatorii la nivel global se concentrează din ce în ce mai mult pe controlul cheltuielilor și pe reajustarea priorităților pentru a-și menține valorile și stilul de viață în fața perturbărilor. 

În condițiile în care costurile de trai cresc în spirală în fiecare săptămână, cercetarea FCI arată că acum consumatorii cer accesibilitate, deoarece mai mult de unul din trei consumatori (35%) declară că sunt îngrijorați că nu vor avea suficienți bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât cheltuielile de trai. Consumatorii nu se limitează la a renunța la produsele esențiale pentru a reduce costurile, ci încearcă noi branduri (33%) și trec la branduri private sau „mărci proprii” (21%), expunând în cele din urmă la risc o treime din piața de adresabilitate a unui brand.

Susținerea sustenabilității în raport cu tendințele

În ciuda impulsului și a presiunilor tot mai mari pentru a trăi într-un mod mai ecologic, eforturile consumatorilor sunt frânate de creșterea costului vieții. Șaizeci și șapte la sută dintre respondenții la nivel mondial spun că prețul ridicat al bunurilor și produselor sustenabile îi descurajează în mod semnificativ să le cumpere. Cu toate acestea, sentimentul consumatorilor față de sustenabilitate s-a îmbunătățit față de mai 2021: mai puțini asociază produsele sustenabile cu o calitate scăzută (67% mai 2021 vs. 58% mai/iunie 2022) sau cu o durabilitate slabă (58% vs. 50%) și tot mai mulți au încredere din ce în ce mai mare în informațiile despre produsele sustenabile de la companiile care le produc (lipsa de încredere a scăzut de la 59% la 51%). Consumatorii caută noi metode de consum conștient, 87% dintre respondenți încercând să nu mai risipească alimente și 36% spunând că vor cumpăra mai multe produse second-hand, în creștere de la 30% în februarie 2022. 

Impulsionați de cererea actuală de accesibilitate, consumatorii înlocuiesc categoriile de cheltuieli neesențiale și caută alternative, făcând ca ceea ce au să fie mai sustenabil. 64% dintre respondenții la nivel global declară că nu mai simt nevoia de a ține pasul cu tendințele sezoniere ale modei, iar mai mulți (69%) încearcă să își repare bunurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce reprezintă o provocare pentru comercianții cu amănuntul de produse fast fashion, care vizează un consumator mai conștient. Șaizeci la sută dintre respondenți afirmă că se simt mai confortabil în propria piele, bazându-se mai puțin pe frumusețe și produse cosmetice pentru a-și spori încrederea, în creștere cu 7% față de octombrie 2021. 

Consumatorii sunt descurajați de protecția datelor online

Sondajul arată că un număr mic, dar în creștere, de respondenți sunt interesați să exploreze experiențele digitale emergente. Aproximativ unul din zece (12%) dintre consumatorii respondenți (18% în rândul milenialilor și 15% în rândul generației Z) au folosit monede digitale, au experimentat metaversul (9%) sau au cumpărat un produs virtual (8%), în mare parte datorită consumatorilor mai tineri și mai înstăriți.

Cu toate acestea, pe măsură ce lumea digitală se extinde, consumatorii devin extrem de precauți în ceea ce privește partajarea datelor lor. La nivel global, 86% dintre respondenți spun că sunt îngrijorați de furtul de identitate/fraudă și 72% sunt îngrijorați atunci când împărtășesc informații personale pe un site web/aplicație. În plus, 80% sunt îngrijorați de aplicațiile care le urmăresc mișcările; temeri care sunt resimțite puternic de toate generațiile. 

 

Georgiana Iancu (foto), Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România: „Sectorul bunurilor de larg consum se află din nou la o răscruce de drumuri. Văzând cum consumatorii caută să preia controlul asupra finanțelor lor și să facă față inflației în creștere, producătorii și comercianții deopotrivă vor trebui să acționeze agil şi rapid pentru a adresa temerile consumatorilor, în special cele legate de preț, folosindu-se de brandurile private ca o ancoră pentru loialitatea clientelei. Fidelizarea consumatorilor va ajuta furnizorii să culeagă beneficiile atunci când clienții se vor putea întoarce cu mai multe venituri disponibile.

O altă provocare pentru sectorul bunurilor de larg consum este aceea de a asigura sustenabilitatea produselor la preţuri accesibile. Şi nu în ultimul rând, odată cu extinderea online-ului peste offline, comercianții vor trebui să investească în securitatea cibernetică în toate elementele afacerii lor pentru a putea capta beneficiile accesului la datele şi preferințele consumatorilor – neîncrederea vizavi de protecția datelor arătată chiar şi în rândul consumatorilor tineri, cu un apetit mai mare pentru experiențe digitale de consum, ridică un semnal de alarmă pentru comerțul online şi o zonă de focus pentru operatorii care acționează în domeniu.”

Cea mai recentă ediție a EY Future Consumer Index este disponibilă aici.

Grupul TechAngels a investit 3,3 milioane de euro pentru dezvoltarea startup-urilor locale, în primul semestru al anului 2022

0

 

Membrii TechAngels au investit 3,3 milioane de euro, pe parcursul primului semestru al anului 2022. TechAngels este cea mai extinsă rețea de investitori privați, axați pe investiții în ecosistemul de startup-uri tech din România, deține în portofoliul agregat peste 240 de startup-uri, numără 128 de membri și are 9 ani de experiență pe piața locală.

Sumele investite de membrii TechAngels în semestrul întâi (H1) al anului sunt cu 10% mai mari decât cele din prima jumătate a anului trecut iar structura volumelor pe trimestre este inversată față de perioada corespunzătoare a anului 2021.  În trimestrul al doilea (Q2) al anului 2022, sumele alocate de investitori au fost de 900.000 de Euro, 37,5% față de trimestul întâi al aceluiași an. În anul anterior, investițiile din trimestrul al doilea au fost duble față de cele din trimestrul întâi.

Pe ansamblul pieței, conform monitorizarii datelor publice realizate intern, rezultă că suma rundelor de finanțare deschise, anunțate public, a fost de aproximativ 200 de milioane de euro, în primul semestru, aproape dublu față de volumele investite în întregul an 2021. Nu toate rundele anunțate ca fiind deschise s-au și finalizat, ca atare, estimarea este una grosieră dar confirmă creșterea întregului ecosistem, diversificarea tipurilor de investitori, participarea unor noi actori- fonduri și platforme de investiții, precum și disponibilitatea resurselor de finanțare. 

Mălin-Iulian Ștefănescu, președintele TechAngels

Datele agregate prin sondarea membrilor TechAngels ne arată un nivel de activitate la fel de intens ca cel din 2021, un an record, pentru comunitatea tech din România și pentru asociație. În trimestrul al doilea au apărut semne ale unei prudențe crescute din partea investitorilor. Peste 30% dintre investori și-au schimbat strategiile de investiții, optând fie să aloce mai multe resurse prin VC-uri, fie să diverisifice portofoliul și cu alte domenii decât tech, fie să diminueze din sumele alocate investițiilor. Aproximativ 45% din investitori au în intenție o reducere a resurselor investite”, spune Mălin-Iulian Ștefănescu, președintele TechAngels.

Procentul investitorilor perocupați de contextul economic actual a crescut de la 65%, în luna aprilie 2022, la 80% în luna iunie, ca urmare a continuării războiului, a presiunilor inflaționare și a problemelor de pe piața de energie.

Finanțările din trimestrul doi au vizat peste 50 de startup-uri, din care jumătate au beneficiat de runde follow-on. În total, grupul TechAngels a întâlnit în pitch-uri organizate de asociație 35 de startup-uri locale. 

În această perioadă TechAngels a facilitat prezentarea unor startup-uri românești în cadrul unor sesiuni de pitch-uri la nivel european. TechAngels este membru Business Angels Europe și European Business Angels Network astfel încât a folosit posibilitatea de a recomanda participarea startup-urilor din România, atunci când se organizează pitch-uri la nivelul rețelelor europene de investitori.  

TechAngels a organizat și o secțiune separată în platforma de lucru a asociației, pentru participarea startup-urilor tech din Ucraina.

Din perspectiva sumelor investite, 20% dintre investitori au alocat sume până în 20.000 de euro, 25% au investit între 20.000 – 100.000 de euro, iar 10% au alocat sume între 100.000 și 500.000 de euro. Un procent de 45% din grup a optat să nu investească în această perioadă a anului, amânând deciziile de investiție pentru a doua jumătate a anului. 

Domeniile acoperite de startup-urile care au participat la pitch-uri au fost, ca de obicei, dintr-o plajă foarte largă. Soluțiile de automatizare și cele care propun eficientizarea proceselor de business, b2b, e-commerce, au reprezentat aproape jumătate din ideile prezentate de startup-urile întâlnite de TechAngels. Domeniile HR, fintech și auto au atras în mod special atenția fondatorilor. Soluțiile dedicate serviciilor medicale au reprezentat 10%, din totalul celor aflate în pitch-uri. Mai pot fi grupate în categorii soluțiile de timp liber și loisir și cele pentru administrarea diferitelor aspecte ale vieții curente, de la identificarea de personal pentru reparații, curățenie, până la ajutoare pentru asistența persoanelor vulnerabile și copiilor.

Ponderea de aproape 50% startup-uri noi, în totalul finanțat de membrii TechAngels în Q2, ne arată că interesul investitorilor pentru soluții valoroase rămâne ridicat, în ciuda mediului economic general, aflat sub presiune. Tehnologia este un vehicul important pentru eficientizarea costurilor și activității în companii precum și în simplificarea vieții oamenilor, de aceea tech va fi un domeniu cu tracțiune, în context. Existența rundelor follow-on, substanțiale, demonstrează  încrederea acordată echipelor și rolul serios pe care îl are partenerul angel investor. Rămâne o provocare recrutarea de noi angajați, în mod special pentru startup-uri, ale căror resurse pentru recrutare sunt mai mici față de marile companii, caută programatori pentru procesele  interne de digitalizare”, precizează Mălin-Iulian Ștefănescu.

Trei sferturi dintre companii și-au majorat bugetele pentru salarii în 2022, pentru a compensa parțial sau total creșterea inflației

0

Trei sferturi dintre companiile din România, respondente la Barometrul de HR realizat în luna iunie de PwC România, au ajustat sau vor ajusta salariile cu inflația sau cu un procent situat între inflație și creșterea planificată inițial, în timp ce restul au decis să mențină bugetul de creșteri salariale stabilit în 2021. Astfel, creșterea medie a bugetului salarial total în 2022 față de 2021 este de 9,4%.

Potrivit sondajului, 41% dintre companii au revizuit în sus bugetul de creșteri salariale, însă insuficient pentru a compensa pierderea de venituri cauzată de inflație, un sfert au ajustat sau vor ajusta salariile cu nivelul inflației pentru toți angajații, iar 9% au ajustat cu inflația doar pentru anumite categorii de angajați. Rata medie a inflației la care se raportează companiile respondente atunci când ajustează bugetul este în medie de 8,2%. Însă, potrivit Institutului Național de Statistică (INS), rata inflației a ajuns în luna mai la 14,5%, fiind cea mai ridicată din ultimii 19 ani în România. Cea mai recentă prognoză de inflație a Băncii Naționale a României (BNR) pentru finalul acestui an este de 12,5%. 

Companiile fac ajustări ale bugetelor pentru salarii în încercarea de a acoperi inflația galopantă, dar este foarte dificil să acopere integral această creștere aflată la maximul ultimilor 19 ani. De regulă, companiile care nu întâmpină dificultăți financiare din cauza contextului actual sau pe fondul pandemiei au în vedere compensarea, celelalte sunt însă mai rezervate încercând totuși să compenseze prin alte modalități. Astfel, având în vedere stresul financiar resimțit de angajați, vedem că multe organizații încep să pună un accent mai mare pe zona de beneficii din categoria produselor financiare: pensii private, asigurări, discount-uri la diferite servicii financiare, plata în avans a salariului”, a declarat Mădălina Pașca (foto), Senior Manager People & Organisations, PwC România.

Cele mai mari creșteri ale bugetului salarial total în 2022 versus 2021 vor fi operate în sectorul de bunuri de larg consum/distribuție, de 13,6%, în servicii financiare (bănci, leasing, IFN), de 12,8%, și în sectorul de energie, de 10,3%, iar cele mai mici în asigurări, de 5,6%, și farma, de 6,4%. 

În ceea ce privește fluctuația de personal, majoritatea companiilor nu raportează schimbări semnificative în prima jumătate a anului, iar 36% plănuiesc noi angajări în trimestrul al treilea.

Companiile vor continua cu modelul de muncă hibrid

Jumătate dintre companii intenționează să aplice un model de lucru hibrid în funcție de anumite reguli impuse (număr minim de zile de la birou, orar clar stabilit), colaborarea dintre angajați fiind principalul motiv menționat pentru importanța reîntoarcerii la birou.

Dintre companiile care aplică munca hibrid, 66% spun că pe termen lung angajații lor vor lucra exclusiv sau majoritar de la birou.

Potrivit sondajului, 37% vor lăsa alegerea la latitudinea fiecărei echipe/angajat modul de lucru, iar 9% vor aplica activitatea permanentă de la birou, obligatorie pentru toți angajații. Doar 11% din companii permit telemunca din străinătate, în baza unei politici definite.


Studiul HR Barometru a fost derulat de către PwC în perioada 27-29 iunie 2022, pe baza informațiilor furnizate de peste 100 de companii participante din IT&C, BPO, Produse industriale, Energie (utilități /produse petroliere), Farmaceutic /Medical, Servicii financiare  și FMCG/Retail.
Peste un sfert (27%) dintre companiile respondente au între 1.001 – 3.000de angajaţi, un procent similar între 101-500 angajați, 19% sub 100 angajați, 16% între 501 – 1.000 angajați și 12% peste 3.000 angajați.

Utilizatorii fintech sunt mai interesați de vacanțele în străinătate decât restul populației

0

 

Cel mai recent studiu solicitat de Revolut și realizat de Reveal Marketing Research arată că, în 2022, 71% dintre români intenționează să aleagă destinații locale/ interne pentru vacanțele de vară, o potențială motivație fiind dorința de a preveni situațiile neașteptate cu care s-au confruntat în ultimele 2 vacanțe, în perioada pandemiei de COVID-19. 26% dintre respondenți și-au manifestat intențiile de a călători în străinătate, în timp ce 11% nu și-au planificat încă zilele libere din acest an. La o privire mai atentă, identificăm un procent de 7% dintre români care intenționează să se bucure de vacanța de vară atât în țară, cât și în străinătate.

Utilizatorii fintech și-au manifestat într-o măsură semnificativ mai mare intenția de a-și petrece vacanțele în străinătate (33%),dar și dorința de a se bucura atât de destinații interne, cât și externe pe parcursul acestei veri (10%).

Dacă ne referim la numărul zilelor pe care plănuiesc să le petreacă în vacanța de vară, 6 din 10 români au menționat o perioadă medie de până la o săptămână. Durata vacanței este mai mare în rândul utilizatorilor fintech care tind să-și petreacă mai mult de 9 zile în vacanță (31%), comparativ cu non-utilizatorii de aplicații și soluții financiare bazate pe tehnologie (21%).

Oamenii preferă să meargă în vacanță și să creeze noi amintiri împreună cu prietenii sau cu membrii familiei lor (77%). În acest sens, utilizatorii fintech sunt mai înclinați să-și petreacă vacanțele de vară cu mai mult de 4 persoane (34,5%), în timp ce 76% dintre non-utilizatori declară că își vor petrece concediul cu cel mult 3 persoane.

Planificarea bugetului și managementul cheltuielilor

Chiar dacă românii intenționează să aloce în medie un buget de 2.894 RON/ 586 EURO pentru vacanță, la o privire mai atentă se poate observa că majoritatea respondenților tind să subestimeze suma pe care o vor cheltui în concediu. Astfel că, suma totală declarată pentru întreaga vacanță este mai mică decât suma elementelor bugetului (cazare, transport, mâncare, divertisment) cu aproximativ 30% (3651 RON/ 739 EURO).

Per total, 39% din buget va fi alocat pentru cazare, 27% pentru mâncare, iar restul sumei se va împărți intre transport (17%) și activități de divertisment (17%).

Respondenții cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani sunt planificatori mai buni, aceasta fiind singura categorie de vârstă care a estimat cu exactitate suma de bani pe care o vor cheltui în vacanță. De asemenea, aceștia preferă să cheltuiască cu până la 26% mai mult pe activități de divertisment, în comparație cu restul eșantionului.

 

Utilizatorii fintech sunt mai relaxați din punct de vedere financiar

În general, românii preferă să își planifice și să își organizeze bugetul din timp pentru următoarea vacanță. Potrivit studiului, majoritatea respondenților intenționează să facă rezervările pentru vacanțele de vară online (47%) pe site-uri de profil precum Booking, Airbnb sau folosind alte soluții digitale integrate în aplicații, precum Revolut Sejururi. Aceste instrumente online sunt preferate într-o măsură semnificativ mai mare de utilizatorii fintech (52%) decât de non-utilizatori (42%). 

În ceea ce privește mijloacele prin intermediul cărora sunt obținute fondurile necesare pentru concediu, cele mai frecvente comportamente întâlnite în rândul românilor sunt de a economisi bani din timp (73%) sau de a folosi bani din salariul lunar (36%).

Datele ne arată că utilizatorii fintech se simt mai confortabil să folosească banii câștigați din salariul lunar pentru vacanța viitoare (38%) în comparație cu non-utilizatorii (35%) și, de asemenea, sunt mai deschiși către soluții financiare moderne precum credite/împrumuturi pentru vacanțe (9%) în comparație cu non-utilizatori (4,5%).

Întrucât contextul economic actual este, încă, unul imprevizibil, 43% dintre respondenți consideră că inflația le va afecta în mare măsură planurile de vacanță. Dacă ne îndreptăm atenția către utilizatorii fintech, observăm că aceștia sunt mai puțin preocupați de creșterea inflației și de impactul acesteia asupra bugetelor lor de vacanță (28%) în comparație cu non-utilizatorii (22%).

Profilul clientului fintech

Utilizatorii fintech se diferențiază prin înclinația spre a folosi soluții digitale de gestionare a banilor, inclusiv pentru a realiza investiții. Ei cred, de asemenea, că toți copiii ar trebui să aibă acces la un card înainte de vârsta de 14 ani. Din punct de vedere demografic, au mai degrabă sub 45 de ani, sunt în mai mare măsură bărbați, fie căsătoriți, fie într-un parteneriat civil și au locuri de muncă cu venituri mai mari decât non-utilizatorii (antreprenor, manager sau expert– locuri de muncă pentru cei cu studii superioare).

Gabriela Simion, Director General al filialei Revolut din România:
„încântați să asistăm la modul în care Revolut a contribuit, prin caracteristicile și funcționalitățile sale, la crearea unui nou profil de consumator, în domeniul industriei financiare. Clienții noștri sunt călători digitali, aflați în căutarea unor experiențe unice. Le place libertatea de a-și petrece timpul liber în compania altora, de a-și lărgi orizontul, de a descoperi locuri noi, oameni noi, culturi și medii de viață diferite. Și fac acest lucru fără nicio grijă legată de bani – fie că e vorba de numerar, de un card în mai multe valute, de cursul schimbului valutar – sau de cazare, notele de plată de la restaurante sau de programul de zbor. Sunt conștienți de gama largă de servicii pe care le oferă Revolut și se bazează întotdeauna pe tehnologie și pe funcționalitățile bine testate ce sunt disponibile în super-aplicația noastră financiară pentru planificarea în detaliu a vacanțelor. Așadar, nu avem niciun motiv să fim surprinși că Revolut are o comunitate atât de largă și loială în România, ce depășește pragul de 2 milioane de clienți”.

Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research: 
„Utilizatorii fintech sunt într-o continuă căutare a evoluției, dezvoltării, flexibilității și libertății. Soluțiile financiare moderne și digitale îi fac să se simtă în ton și în control cu actualitatea, reprezentând în același timp o sursă constantă de îmbunătățire a calității vieții. Ne putem referi la utilizatorii fintech ca la niște Exploratori care caută în mod activ dezvoltare, atât în sfera personală, cât și în cea profesională a vieții, fintech-ul fiind un instrument ce le facilitează aceste scopuri. De asemenea, am observat că aceștia manifestă un comportament de trendsetter, călătoresc mai mult în străinătate, caută constant experiențe noi și sunt mai informați cu privire la cele mai noi modalități de gestionare a finanțelor”.


Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 24-28.06.2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1256 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-2,8% la un nivel de încredere de 95%.

Costul pentru companii al fiecărui salariu de 1000 euro net în Europa

0

Compania de consultanță de afaceri și externalizare de servicii din Europa Centrală și de Est Accace România prezintă o analiză pe baza costurilor calculate pentru condițiile standard de angajare conform scenariului unui salariu net de 1000 euro în 18 țări europene:

„România, alături de Turcia și Slovacia se numără printre cele mai costisitoare piețe din punct de vedere al angajatorilor, costul total per angajat la fiecare salariu net de 1000 euro implicând un plus de 75% în taxe și impozite.  

Obiectivul calculului este o analiză concretă a modului în care variază contribuțiile sociale și de sănătate, precum și impozitul pe venit în Bosnia și Herțegovina (Federația Bosniei și Herțegovinei și Republica Srpska), Bulgaria, Cipru, Republica Cehă, Estonia, Croația, Muntenegru, Macedonia de Nord, Norvegia, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Slovacia, Serbia, Turcia, Ungaria și Ucraina. 

Pentru a avea o analiză eficientă și ușor de urmărit, specialiștii Accace au calculat cheltuielie pentru condițiile standard de angajare pe scenariul unui salariu net de 1000 euro, fără tichete de masă, fără copii, cu normă întreagă, excluzând toate beneficiile excepționale.

România, printre cele mai scumpe țări europene pentru angajatori: Peste 1750 euro, costul total al unui salariu de 1000 euro net 

Potrivit analizei Accace, Turcia, Slovacia, Bosnia și Herțegovina, Estonia, Portugalia și Norvegia comportă cele mai mari taxe, impozite și contribuții sociale per angajat. Astfel, la fiecare salariu net de 1000 euro din Turcia, angajatorii vor plăti un plus de circa 800 euro, cei din România, Bosnia sau Estonia – peste 750 euro, iar cei din țări precum Portugalia și Norvegia – circa 700 euro. 

Pe de altă parte, în Republica Srpska (Bosnia și Herțegovina) nu există contribuții de asigurări sociale ale angajatorului. 

*Valori în euro 

 

Impozitul pe venit și alte taxe, la un salariu net de 1000 euro

Când vine vorba de impozitul pe venit, Turcia, Polonia și Estonia sunt țările cu cele mai mari valori per angajat. Companiile românești, pe de altă parte, achită un impozit pe venit de circa 10% din contravaloarea unui salariu net de 1000 euro.

*Valori în euro 

 

Contribuțiile sociale, asigurări de sănătate și pensii datorate de companie vs angajat

*Valori în euro 

 

Alte deduceri pentru un salariu net de 1000 euro 

Există și deduceri suplimentare, însă acestea se aplică doar în anumite țări. De exemplu, în Cipru există  Fondul de coeziune, Fondul de disponibilizare și Fondul de formare industrială – toate fiind incluse în contribuțiile angajatorului. De asemenea, se poate aplica Fondul de vacanță, în funcție de angajator. În Norvegia se aplică deducerea minimă standard (dobânda la împrumuturi), sau în Ucraina – taxa militară, care este considerată în continuare ca fiind temporală în conformitate cu legile în vigoare, însă în prezent nu există informații cu privire la momentul în care aceasta va fi anulată. 

Pe de altă parte, costul real al unui angajat nu se rezumă doar la salariu și beneficii. Include de la recrutare, la impozite, asigurări, bonusuri de performanță, beneficii de pensionare sau la beneficii care țin de specificul țării și al industriei în care activează angajatorul.  

Toate acestea sunt detalii prioritare pentru orice angajator care își construiește bugetul, fie că este vorba de un anteprenor pentru care controlul costurilor este esențial, sau o companie solidă, care are în vedere extinderea pe alte piețe.” 

Accace are o experiență vastă în externalizare și consultanță acumulată în cei 15 ani de la înființare, caracterizându-se prin „servicii la nivel mondial, prin intermediul celor 9 sucursale proprii în Europa și Africa, inclusiv 2 asocieri de tip joint venture în Africa de Sud și Marea Britanie. La nivel de grup, compania dispune de experiența a peste 700 de specialiști în gestionarea proiectelor de BPO multi-country la scară mică și mare.

Prezentă pe piața locală începând cu anul 2007, compania a înțeles nevoia clienților de a avea toate procesele interne gestionate sub o singură umbrelă, devenind un furnizor complet și inovator de consultanță și externalizare servicii. În prezent, Accace România oferă servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal, precum și consultanță fiscală, corporate și juridică, prin intermediul unui cabinet de avocatură afiliat. În plus, Accace pune la dispoziția clienților soluții tehnologice noi pentru a susține și a îmbunătăți aceste servicii, soluții dezvoltate la nivel global și adaptate în funcție de specificul clienților locali.

Accace operează pe plan internațional ca Accace Circle, o comunitate de business formată din consultanți și furnizori de servicii BPO, care asigură clienților săi o experiență unificată, personalizată și de înaltă calitate. Acoperind aproape 40 de locații prin intermediul celor peste 2.000 de profesioniști, comunitatea sprijină peste 10.000 de clienți, în mare parte companii locale și internaționale din topul Fortune 500 și procesează cel puțin 170.000 de fluturași de salariu pe lună la nivel global”.

 

Primul restaurant Doripesco în sistem de franciză

0

Compania Doripesco deschide la 12 iulie primul restaurant în sistem de franciză, Vinno Doripesco, în zona centrală a Brașovului, str. Lucian Blaga, nr. 8: „Noul restaurant va pune la dispoziția clienților preparate pescărești, delicioasele specialități cu care aceștia s-au obișnuit deja în restaurantele Doripesco – saramura de crap sau păstrăv, platourile pescărești, gulașul din pește, precum și alte rețete savuroase”. 

Ruxandra Coc, director executiv al companiei Doripesco SA: „Obiectivele noastre pe ramură de turism vizează expansiunea restaurantelor Doripesco sub formă de franciză la nivel național. Planurile de extindere a francizei Doripesco vizează inaugurarea a noi locații în fiecare oraș al României, pentru a oferi clienților bucuria de a savura preparatele Doripesco oriunde în țară.”

La a XVI-a ediţie a Galei Excelenţei în Afaceri, organizate de Camera de Comerț și Industrie a României, au fost premiate trei companii din cadrul Grupului Doripesco: Doripesco Prod, Doripesco SA și Doripesco Construct. 

Leonardo Badea (BNR): Ieșirea sustenabilă din criza economică impune reforme structurale și atragerea banilor europeni

0

 

Situația economică și geopolitică nu este deloc ușoară în condițiile în care ne confruntăm cu crize suprapuse determinate deopotrivă de variate vulnerabilități interne și de șocuri exogene numeroase. O caracteristică importantă a acestora este efectul lor pe termen lung, lucru valabil atât dacă ne gândim la modificările mecanismelor economice induse de pandemia COVID (încă în desfășurare, inclusiv conform OMS), cât și la regândirea dependențelor economice și comerciale (nu doar din perspectiva lanțurilor de valoare adăugată) impusă de agresiunea Rusiei asupra Ucrainei.

Forțați de a aceste realități care vor face dificilă pentru mulți ani întoarcerea deplină la legăturile economice specifice perioadei de vârf a globalizării, decidenții economici sunt nevoiți să gestioneze mai strict riscurile, printr-o abordare strategică diferită a potențialului economic național, căutând să dezvolte o gamă mai largă de sectoare economice locale, chiar și acolo unde în realitate nu există un avantaj competitiv clar al acestora, însă importanța lor strategică pentru funcționarea de ansamblu a economiei și a societății nu mai permite dependența de importuri din zone cu potențial risc geo-politic sau social.

Dintr-o anumită perspectivă, pe termen scurt (1-3 ani), această schimbare de paradigmă în politicile de stimulare a economiei lasă loc pentru (sau nu poate elimina pe de-a-întregul) presiuni inflaționiste, fiind evident că în acele sectoare unde se utilizează pentru aprovizionare materii prime produse local fără a exista avantaje competitive, acestea vor fi mai scumpe, implicit costul de producție va fi mai ridicat și deci consumatorul va plăti mai mult sau va beneficia de o calitate mai redusă prin comparație cu cât ar fi plătit în condiții de pace și normalitate, pentru un produs perfect substituibil din import.

Tot în acest registru, trebuie menționat că inclusiv gestionarea mai strictă a riscurilor în fluxul normal de producție (spre exemplu nevoia menținerii unor stocuri mai mari, nevoia implementării unor măsuri de protecție sanitară pentru lucrători, introducerea unor sisteme informatice și tehnologice reziliente față de riscurile cibernetice, reducerea impactului asupra mediului etc.) presupune inevitabil un cost de producție mai ridicat, așadar, în absența unei creșteri de productivitate exercită indirect presiuni ascendente asupra prețurilor finale.

Din altă perspectivă însă, acest răspuns al politicilor economice față de efectele menționate ale crizelor suprapuse, costisitor pe termen scurt (nu doar din perspectiva inflației ci și a cheltuielilor bugetare etc.), are pe termen mediu și lung avantajul incontestabil al favorizării consolidării economiei naționale din perspectiva locurilor de muncă, creșterii bunăstării gospodăriilor, sporirii acumulării de capital autohton, îmbunătățirii solvabilității firmelor și populației, deci implicit creșterea cererii bancabile de credite și avansul intermedierii financiare, așadar consolidarea în continuare a sistemului bancar și, nu în cele din urmă, ameliorarea vulnerabilităților perene ale finanțelor publice și deficitului rezultat din comerțul internațional (cel puțin pe partea reducerii importurilor).

Lista beneficiilor în timp ale unor politici structurale care să dezvolte oferta de bunuri și servicii este mult mai amplă și nu se limitează la cele economice, așa cum este și normal de altfel pentru că o economie mai mare generează mai multe venituri publice ce pot fi direcționate către dezvoltarea învățământului, a culturii autohtone, spre îmbunătățirea serviciilor de sănătate și siguranță publică, apărare etc. Într-un cuvânt, spre o societate mai evoluată și un stat mai consolidat și influent pe plan internațional. Iar toate aceste beneficii, ca într-un veritabil cerc virtuos, se întorc apoi în economie printr-o cerere agregată mai stabilă și mai sustenabilă pe termen lung, o forță de muncă mai sănătoasă, mai competentă, mai adaptată noilor tehnologii, deci, mai productivă și competitivă în plan global, precum și prin creșterea resurselor investiționale locale, atât în sectorul public, cât și în cel privat.

O nuanțare absolut necesară: așa cum rezultă foarte clar din natura argumentelor inserate anterior, pledoaria nu este pentru îmbrățișarea intens contestatei teorii economice a ofertei (“supply side economics” sau “supply side fiscal policy”) indiferent că ne-am referi la forma sa cea mai cunoscută (bazată pe teoria “Curbei Laffer” – 1974) sau la ajustările ulterioare (Lucas, 1990). Chiar dacă este o abordare susținută de numeroși economiști cu notorietate (ex. Robert Mundell, 1970) și care a stat la baza strategiilor economice ale unor președinți SUA (ex. cea implementată de administrația Reagan în anii 1980), este cât se poate de clar că așa ceva nu ar funcționa în România acum, când nevoia de consolidare bugetară nu lasă loc de reducerea fiscalității. Mai mult decât atât, din punct de vedere strict academic, așa cum reiese foarte clar de mai sus, multe dintre argumentele invocate mai sus au de fapt baza în teoria keynesiană a stimulării cererii (1930), de exemplu investițiile în educație, cu efect inclusiv de reducere a inegalităților între categoriile sociale. Așadar, accentul nu este pe stimularea fiscală a ofertei, ci pe sprijinul politicilor publice pentru reformele structurale necesare pentru diminuarea vulnerabilităților actuale, care pot duce la creștere economică și la reducerea inflației.

Este un principiu economic larg acceptat acela că cererea generează ofertă. Însă, în contextul ultimilor cel puțin 2-3 ani, nu putem să ignorăm întrebările „unde și ce fel de ofertă este generată de cererea stimulată de politicile economice interne?”. Un răspuns de tipul „stimulăm oferta externă, provenind din regiuni îndepărtate și caracterizate de riscuri geo-politici și sociale considerabile, oferta internă fiind mai puțin competitivă prin preț” nu cred că mai poate fi acceptat astăzi de nimeni. Vedem așadar că, treptat, între criteriile de optimizare a deciziei de alocare a resurselor și a capitalului și-ar putea face loc considerente de sustenabilitate pe termen lung și de risc, nu doar cele de raport preț/calitate din economia clasică.

O interesantă paralelă se poate face aici între modificările în algoritmii de decizie economică aduse de factorii de sustenabilitate, pe de o parte de nevoia de conservare a mediului și pe de altă parte de amenințările reale la adresa globalizării, precum cele discutate aici. Cred că, așa cum în deciziile de alocare a investițiilor pe piețele de capital s-a pornit inițial de la criteriul Markowitz de optimizare între randament și risc (1969) și s-a evoluat ulterior către formule multicriteriale care astăzi sunt completate în abordarea unor investitori instituționali cu criterii privind susținerea investițiilor verzi (Alessi et al., 2021; Bolton și Kacperczyk, 2021; Pedersen et al., 2021; Krueger et al., 2020; UBS, 2020), la fel și în politicile economice statale există un loc pentru un mai bun echilibru între stimularea cererii interne și condițiile de evoluție a ofertei autohtone sau regionale (ex. în Uniunea Europeană).

În orice economie modernă există intercondiționalități între cerere și ofertă, care influențează nivelurile prețurilor, dar și viteza cu care acestea converg înapoi către echilibru după manifestarea unor șocuri ce induc tensiuni asupra mecanismelor economice. De aceea, pledoaria nici nu ar putea fi pentru a schimba complet abordarea și a focaliza politicile economice exclusiv către stimularea ofertei, ci mai degrabă către restabilirea unei normalități în care oferta națională de bunuri și servicii să primească din nou atenția și sprijinul cuvenite din partea politicilor economice și a resurselor publice alocate. În cele din urmă, succesul reformelor structurale de stimulare a ofertei se transformă în stimuli favorabili pentru cererea internă, pentru care sigur că există și este important să fie menținut sprijinul prin instrumentele de politici publice consacrate.

Reformele structurale bazate pe nevoile de dezvoltare a economiei locale trebuie să fie orientate cu prioritate către acele domenii de activitate care constituie sursa principală a dezechilibrelor externe, dar și către consolidarea sectoarelor performante ale economiei, ținând seama totodată de ariile de importanță strategică, de nevoia de adoptare rapidă a noilor tehnologii, de obiectivele europene privind tranziția digitală și reducerea amprentei asupra mediului, precum și de nevoia acută de combatere a inegalităților și de promovare a incluziunii.

Avem în prezent un instrument de mare amploare și impact pentru stimularea ofertei în domenii economice cheie, care se suprapun în bună parte cu obiectivele multianuale ale Uniunii Europene, deci nu creează controverse la nivelul comunității din perspectiva unor avantaje de stat nejustificate, așa cum poate ar exista tentația să se obiecteze. Din contră, sumele extrem de importante alocate României (ca și tuturor celorlalte state europene) în baza Planului Național de Redresare și Reziliență pot fi alocate către obiective care să stimuleze dezvoltarea capacităților productive la nivel național, îndeplinind în același timp importante obiective de mediu, digitalizare și infrastructură. Mai mult decât atât, investițiile în economia românească realizate prin finanțarea oferită de fondurile europene sunt în mare parte lipsite de efect inflaționist, iar partea de granturi (foarte consistentă) nu contribuie nici la creșterea nivelului nominal al datoriei. Acestea sunt motivele obiective pentru care foarte multe voci din arcul administrativ, zona antreprenorială și a comunității economice și financiare locale insistă asupra importanței eforturilor de absorbție cât mai rapidă și mai completă a acestor resurse disponibilizate de la bugetul comunitar. În plus, investițiile din fonduri europene este astăzi, chiar prin însuși modul în care Facilitatea Europeană pentru Redresare și Reziliență a fost concepută, printre puținele care poate cu adevărat să exercite o acțiune anti-ciclică în aceasta perioadă.

Asigurarea unui cadru fiscal robust și sustenabil dar în același timp favorabil dezvoltării economice și sociale echitabile și echilibrate are un rol important. Predictibilitatea fiscală a reprezentat întotdeauna una dintre primele cerințe ale mediului de afaceri față de administrația publică, iar sustenabilitatea finanțelor publice este implicit un factor cheie pentru dezvoltarea sectorului privat, pentru că de la ea se construiesc primele de risc ce influențează costul finanțării pe piața de capital, având totodată și efecte ample, directe și indirecte asupra echilibrelor macroeconomice generale.

Ajungerea la o situație în care caracterul contraciclic al politicilor economice să poată fi păstrat pe termen lung de timp este importantă pentru atenuarea volatilității ciclurilor economice și a vulnerabilităților în fața șocurilor externe. Astăzi, din păcate, nu suntem într-o astfel de poziție favorabilă, astfel că din multe privințe acțiunile politicilor economice sunt nevoite să acționeze pro-ciclic ca efect al îngustării spațiului de manevră în contextul resurselor ample utilizate pentru contracararea crizelor suprapuse din ultimii ani și a dezechilibrelor acumulate anterior manifestării acestora. Dar trebuie să continuăm să căutăm cel mai bun balans al mixului de măsuri corective și să creăm, pas cu pas, spațiul necesar stimulării creșterii economice, care se poate face inclusiv prin măsuri calitative și schimbări structurale, nu doar prin alocare de resurse financiare. Calitatea măsurilor luate are cel puțin aceeași importanță cu amploarea susținerii lor din punct de vedere financiar. Este totodată de evitat suprapunerea excesivă de măsuri corective cu efect prociclic, depresiv, asupra economiei, ceea ce este posibil printr-un „balancing act” multicriterial, dificil și complex, dar posibil, între stimularea cererii, implementarea reformelor structurale, consolidarea fiscală și combaterea inflației, printr-o abordare graduală și o bună sincronizare între toate componentele mixului de politici economice.

Marinela Ardelean, despre potențialul vinului românesc pe piața externă

0

Marinela Ardelean, expert în vinuri și băuturi distilate recunoscută la nivel internațional, organizator de evenimente în lumea vinului, femeie de afaceri și autoare de cărți vorbește într-un interviu exclusiv pentru FoodBiz, despre vinul românesc și potențialul pe care acesta îl are. Cu aproape 500 de producători și 38 de soiuri autohtone, România demonstrează nu doar că există, ci și că reprezintă un furnizor interesant pentru importatori.

„În 2021, România se afla pe locul 3 în emisfera nordică, din punctul de vedere al creșterii producției de vin față de anul 2020, ceea ce încurajează, ajută și demonstrează că avem cantitate semnificativă de vinuri bune, nu doar că existăm. Pe de o parte este interesant pentru importatori, iar pe de altă parte se justifică acțiunile pe care le facem în afara țării. Avem diversitate, 38 de soiuri autohtone vinificate pe teritoriul României și avem aproape 500 de producători. Avem o platformă prin care putem oferi nu doar prestigiu și glorie, dar și recunoaștere internațională”, a declarat Marinela Ardelean, fondatoarea Wines of Romania.

Ardelean este implicată în multe proiecte, de la festivalul Ro-Wine, #deschidemvinulromânesc, platforma și aplicația Wines of Romania, participând la numeroase evenimente naționale și internaționale, însă de departe proiectul de suflet este „Deschidem Vinul Românesc”, program care ajută la promovarea vinurilor românești în România și peste hotare, dedicat atât producătorilor mari, cât mai ales celor mici și mijlocii.

„Primul proiect de suflet a fost «Deschidem Vinul Românesc», un programul național al cărui ambasador sunt, dezvoltat de Carrefour România și care a reușit să reunească și să ofere în egală măsură oportunități producătorilor mici, mijlocii, dar și celor mari. Sunt trei piloni în cadrul acestui program: Exclusiv, Regional și Premium. În cel Exclusiv se găsesc doar etichete care provin de la producători consacrați iar vinurile sunt prezente doar în Carrefour. De asemenea, pilonul Regional, unde sunt producători mici și mijloci care au șansa de a fi nu doar comercializați prin intermediul Carrefour, ci și promovați, comunicați și făcuți vizibil. Nu în ultimul rând, este vorba și de vinuri care sunt disponibile în mod deosebit în restaurante și în magazine specializate și care  se află în pilonul Premium.
Am avut o creștere de vânzări de peste 60% în anul 2021, față de anul 2020. Iar pentru producătorii mici și mijloci regionali am înregistrat o majorare totală a vânzărilor de 120%, ceea ce reprezintă o creștere incredibilă mai ales în perioada de pandemie”
, a adăugat Marinela Ardelean.

Editor: Alexandra Băncilă

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Primarii și miza de un sfert de miliard de euro! Vor rezolva aleșii noștri problema gunoaielor cu bani europeni?

0

Autoritățile locale au la dispoziție peste 260 milioane de euro pentru a rezolva, rapid, problema gunoaielor. Banii vin din PNRR și de la bugetul de stat, și vor putea fi accesați din această vară. Pentru primarii din România, acesta se anunță a fi unul dintre testele de competență din actualul mandat. Câți dintre edilii locali vor reuși să atragă fondurile europene rămâne o întrebare pentru moment fără răspuns, arată o analiză Frames & Best Tools.

Potrivit datelor Eurostat, România se află, în acest moment, pe unul dintre ultimele locuri din Europa la capitolul dezvoltare sustenabilă. Doar Bulgaria stă mai prost decât noi, în timp ce alte țări din regiune, precum Ungaria sau Polonia au făcut pași semnificativi și decisivi către viitor.

Statisticile arată că România este, printre altele, codașă în Europa la capitolul gestionării deșeurilor. Gradul de reciclare în țara noastră este în prezent de numai 11%, în condițiile în care media europeană este de 45%.

Și asta în condițiile în care, în țara noastră, sunt gestionate anual peste 214 milioane de tone de deșeuri, cu 42 de  milioane de tone mai mult decât în 2015. Suntem pe locul 3 în UE la acest capitol, după Germania și Franța.

Vedem, din păcate, gunoaie aruncate peste tot, la marginea localităților, în jurul blocurilor, pe terenurile virane.

Potrivit analiștilor, firmele de salubrizare reușesc cu greu să facă față cantităților tot mai mari de gunoaie ce se adună în marile orașe. Sunt probleme logistice, infrastructura este depășită de creșterea numărului locuitorilor urmare a dezvoltării imobiliare mai ales în marile orașe.

Colectarea selectivă a gunoaielor (hârtie/carton, plastic/metal, sticlă, biodeșeuri – resturi alimentare și vegetale)  a rămas, din păcate, la nivel de deziderat.

Începând din această vară, însă, lucrurile se pot schimba semnificativ. Autoritățile locale au la dispoziție, în premieră, o linie de finanțare de 260,13 milioane de euro, bani din PNRR și de la bugetul de stat, arată analiza Frames & Best Tools.

În baza apelului de proiecte PNRR/ 2022/C3/S/I.1.B, primarii pot accesa bani gratuiți pentru a rezolva problema deșeurilor prin instalarea unor „insule ecologice digitalizate” – adică puncte de colectare a deșeurilor la nivelul comunităților, cum sunt platformele subterane, semiîngropate sau supraterane.

Planurile autorităților vizează dezvoltarea treptată, până în 2026, a 13.752 de insule ecologice digitalizate pentru colectarea separată a deșeurilor.

Ce sunt insulele ecologice?

Ne-am obișnuit, din păcate, să vedem în marile orașe tomberoane de gunoi pline, cu deșeuri pestilențiale care dau pe afară. Mizerie, șobolani, mirosuri grele, focare de infecție.

Insulele ecologice pe care UE vrea să le finanțeze și să le implementeze în orașele românești sunt, în fapt, niște platforme subterane, containere semiingropate sau sistemele supraterane de colectare selectivă a deșeurilor.

Acestea sunt realizate din materiale solide și sunt etanșe, astfel că nu pot fi vandalizate, iar mirosurile neplăcute sunt izolate.

Insulele ecologice digitalizate sunt ideale pentru colectarea de deșeuri de hârtie și carton, plastic, deșeuri metalice, sticlă, deșeuri biodegradabile și deșeuri reziduale.

Potrivit datelor din Apelul PNRR/ 2022/C3/S/I.1.B, localitățile de până în 20.000 de locuitori pot accesa pentru instalarea a 25 de astfel de instalații, iar cele care au peste 200.000 de locuitori pot obține până la 300 de astfel de insule de colectare a deșeurilor.

„Cu cât numărul locuitorilor e mai mare, cu atât numărul centrelor de colectare finanțate gratuit din PNRR poate fi mai mare. Fiecare insulă are un cost unitar de cel mult 14.550 euro, fără TVA. E o oportunitate fără precedent pentru primari pentru a rezolva, din bani europeni, problema gestiunii gunoaielor”, afirmă Ștefan Blaer, CEO-ul Best Tools Company, companie specializată în dezvoltarea conceptului „Smart City” în contextul gestionării deșeurilor.

Pentru a beneficia de banii europeni, autoritățile trebuie să pună la dispoziție terenurile și să asigure instalarea și operarea acestor facilități.

Prin astfel de proiecte integrate, România își poate respecta, astfel, până în 2025, atingerea țintei de 55%pentru reciclarea deșeurilor municipale.

„Proiectul cu finanțare PNRR vine să rezolve două probleme. Pe de o parte rezolvă problema colectării selective a deșeurilor (hârtie/carton, plastic/metal, sticlă, biodeșeuri – resturi alimentare și vegetale), iar pe de altă parte reduce costurile cu curățenia localităților”, spune Florin Vulpe, expertul companiei Best Tools în soluții pentru managementul deșeurilor.

„Sunt multe orașe care au încercat și chiar au reușit să implementeze soluții de selectare a deșeurilor dar, din păcate, la nivel național ideea de colectare selectivă, de stimulare a economiei circulare în general, este încă doar o soluție abstractă. În condițiile în care bugetele locale se află sub presiunea costurilor generate de inflație, banii europeni reprezintă singura soluție viabilă pentru a înființa această infrastructură ecologică”, a mai spus expertul.

Datele statistice de la Eurostat arată că, în prezent, românii din mediul urban generează în jur de 287 de kg de gunoi/cap de locuitor, în condițiile în care media UE este de 505 Kg.

Stăm destul de bine la acest capitol, însă la altele suntem la coada clasamentului.

Datele Oficiului European de Statistică arată, de exemplu, că din totalul de 2,6 miliarde de tone de deșeuri realizate anual la nivel european, România se află pe locul 3 în UE, cu 214 milioane de tone.

Suntem depășiți doar de Germania (405 mil.tone) și Franța (343 mil.tone). Marea Britanie, cu 282 milioane tone, ar fi de asemenea în fața noastră, dar nu mai face parte din UE.

În ceea ce privește reciclarea și compostarea gunoiului, România este la coada clasamentului european, cu 14%, media UE fiind de 46%. Pe ansamblu, românii depozitează 70% din gunoiul pe care-l produc  în timp ce media europeană este de 24%.

„Statisticile ne oferă un răspuns concret la imaginile tot mai des întâlnite cu munții de gunoaie care cresc tot mai mult în zona marilor orașe. În condițiile în care reciclăm insuficient, soluțiile sunt puține, iar îngroparea gunoiului sau chiar arderea acestuia reprezintă, din păcate, soluțiile cele mai des folosite, cu efect direct în nivelul de poluare în creștere din România”, a mai declarat Florin Vulpe.

PNRR, extremă urgență

Prin Planul Național de Redresare și Reziliență, autoritățile și-au asumat un pachet de 53 de reforme (legi, decizii administrative) și soluții concrete (gropi de gunoi ecologice, instalații specializate, platforme de management a deșeurilor etc), cu o finanțare de 1,2 miliarde de euro.

Dincolo de insulele ecologice, PNRR vizează înființarea a cel puțin 15 centre integrate de colectare a deșeurilor, la nivelul marilor orașe, unde se va asigura colectarea separată a deșeurilor menajere care nu pot fi colectate într-un sistem de tipul „din ușă în ușă”, respectiv a deșeurilor reciclabile și a biodeșeurilor care nu pot fi colectate în pubele individuale, precum și a fluxurilor speciale de deșeuri – deșeuri voluminoase, deșeuri de echipamente electrice și electronice, baterii uzate, deșeuri periculoase, deșeuri provenite din activități de construcție și demolări).

Planul se mai referă la înființarea a 26 de instalații de reciclare a deșeurilor și a cel puțin 254 de sisteme integrate de colectare a deșeurilor agricole compostabile.

Scopul tuturor reformelor propuse este de a implementa cele mai bune platforme ce impun practici care, dacă sunt respectate, duc la o economie circulară funcțională și eficientă.

Într-o economie circulară, deșeurile sunt extrem de valoroase, un procent important dintre acestea fiind reutilizate. Aceasta are bazele în colectarea selectivă de la nivelul cetățenilor și include toate sistemele de procesare și reciclare de pe piață. Scopul final este de a reduce cantitatea de deșeuri nereciclabile și conservarea resurselor naturale ale planetei.

„Vom reuși să atragem banii europeni măcar pe această componentă, a gestionării deșeurilor? E o misiune posibilă dacă primarii, autoritățile locale se mobilizează și se pregătesc pentru atragerea acestor bani. E un adevărat test de competență pentru administrația locală”, spune Adrian Negrescu, managerul Frames.

„Apelul PNRR/ 2022/C3/S/I.1.B prevede foarte clar ce condiții trebuie urmate de primării, iar finanțarea trebuie derulată rapid, în conformitate cu angajamentele asumate prin PNRR. Avem banii europeni, avem firmele specializate în dezvoltarea acestor proiecte, e doar nevoie de voință politică și de un focus al specialiștilor din administrațiile locale pe acest proiect. E un nou exemplu de cum putem atrage rapid și eficient banii europeni”, a mai spus acesta.

Dincolo de atragerea banilor europeni, autoritățile și-au asumat și adoptarea Strategiei naționale privind economia circulară (Trimestrul III 2022). În cadrul acesteia, una dintre măsurile esențiale o reprezintă pachetul de acte normative privind gestionarea deșeurilor municipale.

„Toamna lui 2022 ar trebui să aducă primele contracte de implementare a proiectelor de gestionare a deșeurilor cu ajutorul fondurilor din PNRR. Este un moment semnificativ, un moment care poate fi punctul T-zero de la care să pornim și să implementăm proiectul ,,România curată’’, o țară în care să trăim într-un mediu fără poluare, cu ape, câmpuri și localități curate, fără deșeuri la tot pasul”, a mai declarat Ștefan Blaer, CEO-ul Best Tools Company.

Colectarea gunoaielor, un business profitabil

În prezent, potrivit datelor Frames, în România activează peste 1000 de companii în sectorul colectării deșeurilor (COD CAEN 3811,3812), un număr dublu față de acum 10 ani.  Afacerile acestora au crescut spectaculos în acest interval, de la 1,51 mld.lei în 2011 la 4,99 miliarde de lei în 2021.

Și profitabilitatea business-ului a avansat semnificativ, de la 94,3 milioane lei la 480,5 milioane lei.

În sectorul colectării deșeurilor activau, anul trecut, 1098 firme cu 27.827 de angajați, în creștere cu aproape 10.000 față de acum 10 ani.

Cele mai mari firme din acest domeniu erau, anul trecut, în funcție de cifra de afaceri, SUPERCOM, RETIM ECOLOGIC SERVICE, POLARIS M HOLDING ȘI URBAN SA, toate cu încasări între 160 și 300 milioane de lei în 2021.

Analiza Frames & Best Tools a fost realizată pe baza declarațiilor financiare depuse de firmele active la Ministerul Finanțelor și a informațiilor oferite de Registrul Comerțului.

ING Bank România, dobânzi la conturi de economii și depozite până la 6% pe an

0

ING Bank anunță că a crescut dobânzile pentru produsele de economisire destinate clienților persoane fizice: conturile de economii și depozitele pot ajunge la dobânzi de până la 6% pe an, precum în cazul depozitului Bonus și al depozitului la termen cu scadență la un an.

Din detaliile oferite de ING Bank, reținem: 

Depozitul Bonus cu dobândă de 6% pe an

ING a reintrodus Depozitul Bonus în aplicația de internet și mobile banking ING Home’Bank în luna aprilie. El poate fi accesat 100% online sau din rețeaua ING Office și se aplică sumelor noi ce sunt economisite, în limita a 500.000 de lei. Depozitul Bonus oferă o dobândă de 6% pe an, pentru o perioadă de patru luni. În caz de nevoie, banii din depozitele Bonus pot fi retrași și înaintea scadenței de patru luni, fără a pierde dobânda acumulată.

Mai multe opțiuni de depozite pentru scadențe diferite

Persoanele care vor să economisească utilizând depozite la termen pot alege între scadență la trei luni, șase luni sau un an și, în funcție de opțiunea aleasă, aceștia vor beneficia de:

  • Depozit cu scadență la 3 luni – Dobândă de 3,5% pe an
  • Depozit cu scadență la 6 luni – Dobândă de 4% pe an
  • Depozit cu scadență la 1 an – Dobândă de 6% pe an

Conturile de economii

ING Bank a crescut dobânda și pentru conturile de economii din portofoliul de produse, aceasta depășind 1% după mai bine de șase ani. Astfel, dacă în primăvară dobânda oferită era de 0,75%, ING oferă acum 2% pe an. Conturile de economii pot fi deschise din rețeaua ING Office sau direct din ING Home’Bank, nu presupun niciun cost, pot fi personalizate și se pot retrage bani din ele oricând, fără a se pierde dobânda acumulată. Pentru a-i ajuta pe clienți să economisească, ING oferă și opțiunile de plăți recurente, respectiv serviciul Round-up, care rotunjește tranzacțiile cu cardul de debit și transferă diferența direct în contul de economii.