Grupul DIGI, contribuție de 172 milioane de lei la bugetul de stat, în primele două luni ale anului

0

Grupul DIGI, prin operațiunile companiei de telecomunicații RCS & RDS S.A. și a tuturor entităților sale, care își desfășoară activitatea în România, a virat în primele două luni ale acestui an, 172 milioane de lei către bugetul de stat, reprezentând taxe și impozite. Din totalul de 172 milioane de lei, în luna februarie contribuția a fost de 97 milioane de lei

În perioada ianuarie-decembrie 2021, Grupul DIGI, a avut o contribuție record de peste 1 miliard de lei la bugetul de stat. 

Compania a pus în practică o viziune de business solidă, bazată pe investiții durabile și tehnologii avansate, cu scopul de a satisface nevoile tot mai variate ale clienților. Grupul DIGI este liderul serviciului de internet fix de pe piața autohtonă, cu o cotă de piață de 61% din totalul conexiunilor înregistrate în România, dar și pe segmentul de televiziune pay-tv, unde deține o cotă de piață de 63%, potrivit datelor oferite de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). În același timp, ocupă prima poziție în topul operatorilor în ceea ce privește portabilitatea, cu peste 3 milioane de numere mobile portate din 2008 și până în prezent, potrivit datelor furnizate de ANCOM și estimărilor companiei. 

 Grupul DIGI este unul dintre cei mai mari angajatori din țară, cu peste 15.000 de angajați dedicați operațiunilor derulate în România. DIGI aduce pe piață servicii de telecomunicații fixe și mobile de cea mai bună calitate, la prețuri avantajoase, de care se bucură, de aproape trei decenii, milioane de abonați. 

România a înregistrat cu 733% mai mulți cumpărători online în ultima decadă, de 7 ori mai mult decât Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria și Bulgaria

0

O creștere de 70% a vânzărilor online în 2020 comparativ cu anul precedent și o creștere cu 733% a numărului de cumpărători prin e-commerce în ultima decadă. Acestea sunt datele care definesc comerțul online din România, potrivit celui mai recent studiu realizat de compania de consultanță în management, Horváth. 

„Comerțul online este unul dintre domeniile care a cunoscut un ritm de creștere extrem de accelerat în ultimii ani, în mare parte datorită schimbării așteptărilor și comportamentului de achiziție al clientului. În același timp, perturbările produse de multiplele restricții și de nevoia de adaptare la noua normalitate au avut efecte și asupra companiilor și intermediarilor lor, pentru care factori precum existența unei infrastructuri digitale, fiabilitatea serviciilor de curierat și optimizarea experienței clienților în timpul procesului de cumpărare au fost decisivi în evoluția rezultatelor e-commerce. Așadar, aflate în continuă creștere, nevoile clienților au impulsionat organizațiile să își îmbunătățească aceste procese de business și să pună accent pe inovații de tip digital-first”, explică Vlad Gheorghe, reprezentant Horváth. 

Vânzările prin e-commerce în România au înregistrat o creștere foarte mare în 2020 (+71% comparativ cu 2019), ca urmare a pandemiei și a factorilor menționați anterior. Această creștere nu a putut fi susținută și în 2021, când s-au înregistrat vânzări cu doar 29% mai mari față de 2019. Relaxarea restricțiilor și posibilitatea de a cumpăra în persoană au jucat un rol important în această diminuare a ratei de creștere, precum a avut-o și faptul că în marketplace-urile de e-commerce costurile de acces sunt văzute ca fiind prohibitive (un exemplu fiind vânzările restaurantelor pe Bolt Food sau Glovo, care reprezintă un cost foarte mare pentru patroni). IMM-urile românești au avut de asemenea foarte mult de câștigat de pe urma vânzărilor e-commerce, rata fiind cu 40% mai mare în 2021 față de anul precedent în țările analizate – Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria și Bulgaria. 

În ce privește creșterea numărului de cumpărători, se observă o evoluție mult mai accelerată în România comparativ cu media din țările analizate: din 2010 și până în 2021, România a înregistrat o creștere de 733% a cumpărăturilor online, în timp ce în peer group, în aceeași perioadă, creșterea a fost de doar 113%. Cu toate acestea, este important de menționat că sectorul e-commerce românesc este în mare măsură concentrat în mediul urban. Discrepanța dintre urban și rural este foarte mare, cifrele arătând cu 23% mai puțini cumpărători prin e-commerce în mediul rural față de cel urban, iar creșterea se accentuează de la an la an. Diferența dintre cele două segmente de cumpărători este cea mai mare din Uniunea Europeană (aproape triplă față de media UE) și cu mult peste media țărilor analizate în studiu. 

În acest context economic incert, marcat de efectele pandemiei, soluția este o accelerare a digitalizării proceselor de business în numeroase industrii și sectoare de activitate, cu scopul de a oferi alternative viabile.

Rezultatele acestui studiu precum și soluțiile aferente vor fi discutate de către reprezentanții Horváth România în cadrul evenimentului Viteză și precizie prin automatizarea proceselor de business în plină creștere a sectorului de e-commerce organizat de DocProcess și BusinessMark ce va avea loc pe 22 martie, la ora 11:00. Experții în e-commerce, transformare digitală și domeniul financiar-contabil din partea Horváth România și invitații DocProcess la acest eveniment vor discuta oportunitățile și tendințele de digitalizare din e-commerce precum și beneficiile implementării de soluții contabile automatizate. Aceștia vor răspunde tuturor întrebărilor în sesiunea Q&A pe tema automatizării proceselor de business.

Radu Puiu, XTB: Scăderea masivă a acțiunilor TECH, cu până la 90% față de 2021, schimbă strategia investitorilor

Condițiile macroeconomice erau deja îngrijorătoare pentru sectorul tehnologic la începutul acestui an. 

Inflația se afla la maximele ultimilor 40 de ani și Rezerva Federală semnala la orizont o serie de creșteri ale ratei dobânzii, investitorii începând anul într-o manieră temătoare. 

Astfel, s-a văzut o tendință de renunțare la acțiunile de creștere, din care fac parte și companiile tehnologice, fapt ce a determinat indicele Nasdaq să înregistreze în ianuarie cea mai slabă performanță lunară din martie 2020, când a izbucnit pandemia. 

Perspectivele din ultimele trei săptămâni nu au făcut decât să se înrăutățească. 

Invazia Ucrainei de către Rusia de la sfârșitul lunii februarie a afectat piața de valori care deja se confrunta cu probleme. 

Prețurile petrolului traversează o secvență extrem de volatilă, atingând recent cel mai ridicat nivel din ultimii 13 ani înainte de a scădea cu peste 27% și revenind sub pragul psihologic de 100 dolari pe baril. 

Pe de altă parte, prețurile altor materii prime sunt în creștere din cauza problemelor legate de aprovizionare, Rusia fiind un producător cheie de grâu, paladiu și aluminiu.

În acest context, indicele Nasdaq Composite, axat pe tehnologie, a scăzut cu 15,6% de la începutul anului și până în prezent. 

În plus, indicele a pierdut aproximativ 17% de la maximele istorice atinse în noiembrie anul trecut. Astfel, multe acțiuni și-au pierdut cel puțin trei sferturi din valoarea de piață de la atingerea maximelor la sfârșitul anului 2021, iar unele companii cunoscute au scăzut cu 90% sau mai mult.

Pe de altă parte, Wall Street a devenit mai optimist cu privire la profiturile companiilor tehnologice în acest an, dar acest lucru nu a ajutat prea mult pentru a întrerupe scăderea acțiunilor, temerile legate de majorarea ratelor de dobândă de către Rezerva Federală punând presiune asupra abordării investitorilor.

Conform datelor Bloomberg, analiștii și-au majorat estimările privind creșterea câștigurilor pentru 2022 ale companiilor de tehnologie din componența indicelui S&P 500 cu 2% de la începutul sezonului de raportare din ianuarie.

În timp ce creșterea de 13% a profitului așteptată pentru sectorul de tehnologie este superioară nivelului de 9% estimat pentru S&P 500, aceasta este eclipsată de expansiunea de anul trecut și de prognozele privind sectoare precum cel de consum discreționar și energie, a căror creștere este așteptată să depășească 40% în 2022. Acest aspect este accentuat și de ratele în creștere care se conturează la orizont. Dobânzile mai ridicate reduc valoarea actuală a câștigurilor viitoare ale companiilor iar multe nume din tehnologie sunt evaluate pe fondul profiturilor așteptate din anii următori. 

Deconectarea dintre scăderea prețurilor acțiunilor și așteptările în creștere privind profiturile indică un nivel de anxietate ridicat cu privire la efectele creșterilor anticipate ale ratelor de dobândă ale Fed, combinate cu riscurile prezentate de creșterea inflației și de invadarea Ucrainei de către Rusia.

Un scenariu în care inflația va continua să se mențină peste medie ar putea exercita în continuare presiune asupra companiilor de creștere. Inflația accelerată, creșterea economică (nominală) mai mare și ratele dobânzilor mai ridicate creează un mediu care tinde să favorizeze acțiunile de valoare.

Investitorii trebuie să se concentreze asupra perspectivei pe termen lung conform căreia întreprinderile întâmpină nevoia de a investi în tehnologii care le permit să concureze și consumatorii de astăzi sunt mai bine ancorați ca niciodată pentru consumul de bunuri și servicii din acest sector. Aceste companii oferă expuneri la creștere pe termen lung, cu bilanţuri care sunt, în general, foarte puternice. De asemenea, marjele de profit sunt superioare pieței extinse. 

Inflația este un factor complicat. Companiile de software și servicii au costuri mari cu personalul, iar creșterea salariilor rămâne accelerată de peste un an. Creșterile de două cifre sunt obișnuite și în domeniile de specialitate, iar acestea se ridică până la 25%. Majoritatea companiilor încearcă să depășească acest obstacol prin majorarea prețurilor, dar există îndoieli cu privire la capacitatea sau disponibilitatea clienților de a accepta creșterile, aceștia putând deveni mai reticenți din cauza incertitudinii economice. 

Pe de altă parte, trebuie să subliniem că niciun sector nu poate crește la nesfârșit și în cele din urmă poate apărea o așa-numită ”epuizare” a investitorilor. Susținătorii își vor pierde încrederea, câștigurile vor fi marcate, iar evaluările acțiunilor vor părea pur și simplu prea ridicate în raport cu creșterea, profiturile absolute și cu valorile din alte sectoare. 

În plus, investitorii au tins să cumpere companii din alte sectoare precum acțiunile ciclice sau din sectorul defensiv. Ieșirile de capital dintr-un sector duc la corecții și apoi accelerează acest fenomen. Volumul de capital care intră în alte domenii impulsionează creșterea prețului acțiunilor, afectând performanța relativă a sectorului tehnologic și ducând la reorientarea și altor investitori, pe fond psihologic.

Totuși, trebuie să subliniem că au existat puține avertismente sau actualizări negative din partea companiilor până în prezent, iar încrederea în ratele mari de creștere ale acțiunilor tehnologice rămâne solidă. Cu toate acestea, chiar dacă aspectele fundamentale ale sectorului rămân puternice, nu înseamnă că ar trebui să fie așteptată o recuperare rapidă sau bruscă.

Având în vedere o perspectivă pe termen lung, acest sector continuă să arate bine. Câștigurile din investiții provin din susținerea creșterii, iar companiile tehnologice prezintă în continuare unele dintre cele mai bune perspective. Există și alte tipuri de companii de creștere: ciclice sau care apar în momentul modificării condițiilor macroeconomice (precum situația din prezent cu războiul), dar acestea tind să aibă un caracter temporar și este posibil ca astfel de companii să revină la evoluția obișnuită într-o perioadă destul de scurtă. Tehnologia este unul dintre puținele domenii în care se poate aștepta o creștere susținută pe perioade lungi și cu rate de avans cu mult peste ritmul de creștere al PIB.

Este puțin probabil ca acest lucru să se schimbe deoarece companiile de tehnologie oferă schimbări reale, substanțiale și adesea majore, pe măsură ce realitatea face tranziția de la procesele locale, fizice, la sisteme digitale, bazate pe cloud. Acest lucru se întâmplă acum în țările mai dezvoltate și în industriile mai avansate, dar impulsul s-ar putea menține, pe măsură ce statele mai puțin dezvoltate vor trebui să se alinieze progresiv.

În plus, companiile de tehnologie (în cea mai mare parte) au modele de afaceri extrem de flexibile și scalabile. De asemenea, tehnologiile (în special cele de software) sunt capabile să pătrundă pe piețe complet noi. Natura nelimitată a afacerilor tehnologice (deși, în mod natural, unii aleg să limiteze piețele finale pe care le vizează) reprezintă un motiv cheie pentru a considera că ritmul de creștere și expansiune poate continua pentru perioade lungi, deseori ameliorând cele mai grave efecte ale ciclului economic.

Deși temerilor legate de schimbarea radicală a abordării Rezervei Federale în privința politicii monetare li s-a adăugat incertitudinea geopolitică, fapt ce a determinat corecții ale piețelor în acest an, datele istorice sugerează că o politică monetară mai restrictivă a fost adesea însoțită de performanțe solide ale acțiunilor.

Conform unui studiu al Deutsche Bank al ultimelor 13 cicluri de majorări de dobândă din 1955, S&P 500 a înregistrat un randament mediu de 7,7% în primul an în care Fed a majorat ratele.

O analiză asupra a 12 cicluri de majorare a ratelor de către Truist Advisory Services a constatat că S&P 500 a înregistrat un randament total la o rată medie anualizată de 9,4% pe durata acestor cicluri, oferind randamente pozitive în 11 dintre acele perioade.

În general, acțiunile au crescut în perioadele în care dobânzile au fost majorate deoarece acest scenariu este, în mod normal, asociat cu o economie sănătoasă și profituri în creștere.

Totuși, creșterile ratelor au avut tendința de a afecta evoluția acțiunilor pe termen scurt. O analiză efectuată de Evercore IS asupra a 4 cicluri de majorare a constatat că S&P 500 a scăzut în medie cu 4% în prima lună după începutul ciclului, dar indicele de referință a revenit în teritoriul pozitiv cu 3% în medie la șase luni de la momentul primei majorări și cu 5% în medie după 12 luni.

Barometru Frames & DigitalHR. Inflația îi face pe români să își dorească măcar 1000 de lei în plus la salariu

0

Creșterea puternică a prețurilor din ultima perioadă a afectat puternic puterea de cumpărare a românilor. Pentru mare parte din populație, plata tuturor cheltuielilor, de la utilități la rate și produse alimentare a ajuns o adevărată provocare, iar perspectivele nu se arată deloc optimiste.

Potrivit unui barometru realizat de Frames, la comanda Digital HR, peste 80% dintre români spun că inflația i-a afectat puternic și numai 15% spun că au reușit să se descurce în actualul context.

Cele mai mari bătăi de cap au fost, pentru majoritatea respondenților (67%) legate de plata facturilor la utilități (gaze, energie, întreținere). Plata ratelor la bancă, în contextul majorării dobânzilor, a reprezentat a doua mare provocare pentru cei intervievați, iar creșterea prețurilor la alimente s-a aflat imediat pe locul următor, cu 58% respectiv 43%.


În topul provocărilor generate de inflație, cei intervievați au mai bifat, în ordinea numărului de mențiuni, creșterea prețurilor la carburanți (38%), scumpirea medicamentelor (24%), a serviciilor (18%) și altele (11%).

Pentru majoritatea participanților (73%) la barometru, veniturile au ajuns insuficiente, numai 18% declarând că le ajung încă banii pentru a-și acoperi toate cheltuielile lunare. 9% au refuzat să răspundă.

Barometru Frames & DigitalHR mai arată un lucru interesant. 62% dintre cei chestionați afirmă că nu au nicio rezervă financiară, 22% au între 1000 și 2000 de lei, iar 14% au mai mult de 2000 de lei. 2% nu au dorit să răspundă.

„Radiografia financiară a zilei arată că, după doi ani de pandemie, marea majoritate a românilor a intrat în acest tsunami de scumpiri vlăguiți din punct de vedere financiar. Cei mai mulți și-au cheltuit și bruma de rezerve financiare pe care o aveau, iar perspectiva scumpirilor din aprilie reprezintă nu motiv de îngrijorare majoră pentru cei mai mulți dintre respondenți. Este o radiografie a sărăciei, a unei țări a cărei situație financiară atârnă de un fir de ață”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

1000 de lei în plus la salariu

O altă întrebare a barometrului Frames & DigitalHR a vizat modul în care românii cred că ar putea face față în contextul scumpirilor din economie. Întrebați câți bani ar vrea să ceară angajatorilor pentru a rezista scumpirilor, cei mai mulți au bifat o sumă – îi putem spune – decentă.

61% dintre respondenți cred că o creștere salarială în jur de 1000 de lei le-ar acoperi, măcar în parte, cheltuielile generate de inflație. 18% au bifat varianta 1000-1500 lei, 11% pe cea între 1500-2500 lei, 4% au marcat varianta peste 2500 lei.

Numai 3% dintre cei chestionați par convinși că s-ar descurca cu o sumă între 500-1000 lei în timp ce doar 3% au menționat varianta 100-500 lei.

„Rezultatele arată că, în marea lor majoritate, românii înțeleg dificultățile prin care trec firmele și consideră că o majorare decentă a salariilor ar fi una optimă, fără să dea finanțele companiilor peste cap. Întrebarea este dacă firme românești, și așa într-o situație financiară dificilă după pandemie, au posibilitatea de a crește salariile măcar cu rata inflației, dincolo de așteptările angajaților”, afirmă experții.

Întrebați ce ar face, dacă ar putea, să-și crească veniturile în contextul provocărilor economice, 43% dintre respondenți spun că și-ar căuta un loc de muncă mai bine plătit, 21% ar căuta încă un loc de muncă/ part-time/ colaborare, 12% ar pleca din țară, iar restul au declarat că nu au o soluție.

O altă întrebare a barometrului, focusată pe domeniul de interes al Digital HR, a vizat reconversia profesională.

48% dintre cei chestionați au declarat că ar fi dispuși să încerce o nouă meserie, în timp ce 31% au declarat că nu mai sunt capabili de așa ceva.

Dintre cei interesați să își schimbe locul de muncă, 72% ar participa la un curs de pregătire profesională, iar dintre aceștia 53% ar prefera un curs gratuit și numai 27% ar plăti pentru un program de pregătire într-o nouă meserie.

„Vestea bună este că avem un procent mult mai mare de intervievați, față de precedentul barometru, dispuși să urmeze cursuri de pregătire profesională, să se reprofileze pe o meserie cerută de piața forței de muncă. E un semn care arată că românii au înțeles că să ieși la pensie de la un loc de muncă devine o perspectivă prea puțin predictibilă și că, dacă vor un câștig mai bun, trebuie să se orienteze către meseriile cerute de piața forței de muncă, să se specializeze’’, a declarat Ligia Neacșu, lider al parteneriatului din cadrul proiectului finanțat din fonduri europene nerambursabile „DIGITAL HR”.

Barometrul efectuat de compania de consultanță Frames, la comanda Digital HR, a fost realizat în perioada 7-13 martie 2022, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie, confecţii, IT etc. La barometru au răspuns, în total, 1217 de persoane.

Profilul respondenților a fost reprezentat de angajați cu studii medii și superioare, 58% bărbați și 42% femei, cu o vârstă medie de 47 de ani.

Platforma de e-learning Digital HR este un proiect cofinanțat din Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro

Proiectul urmărește creșterea participării la programele de formare profesională, în special pentru persoanele de vârstă mijlocie din mediul rural, cu un nivel scăzut de calificare.

Pentru a îmbunătăți această situație, Digital HR pune la dispoziție 8 cursuri gratuite de formare din 4 domenii diferite – Securitate Cibernetică Industrială, Tranziția la Industry 4.0, Dezvoltarea digitală a Produselor, Fabricația digitală a Produselor, Marketing, Vânzări, Finanțarea Afacerii, și Elaborarea planului de afaceri. În plus, oferă servicii de consultare în carieră și certificare în urma completării cursurilor.

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

Patria Credit anunță rezultatele financiare pe 2021 și planuri pentru 2022: profit net cu 42% mai mare, noi proiecte de digitalizare și agritech

0

Patria Credit IFN SA, instituție financiară nebancară parte a Patria Bank Group, a înregistrat în 2021 un profit net în urcare cu 42% față de rezultatul din anul anterior – respectiv 1,59 mil. de euro comparativ cu 1,12 mil. de euro în 2020 (rezultate preliminare, în curs de auditare).

De asemenea, Patria Credit și-a lărgit baza de clienți, numărul acestora urcând cu 8,5% față de nivelul din anul precedent, în timp ce rata rentabilității capitalului a depășit 35%.

În sectorul instituțiilor financiare nebancare din România, Patria Credit se detașează prin oferta sa de produse, microcredite adresate în principal micro-fermelor care, din diferite motive – cel mai adesea: distanța (localități rurale îndepărtate), lipsa garanțiilor reale (ipoteci) și lipsa documentelor financiare clasice  – nu pot accesa credite oferite de bănci. 

În majoritate, clienții companiei sunt producători agricoli din zona Munteniei, care reprezintă 63,6% din totalul afacerilor finanțate. Producătorii din regiunea Moldovei se situează pe poziția a doua ca pondere în totalul clienților, reprezentând 24,5%. 

Majoritatea clienților sunt specializați în producția de legume (56%, față de doar 21% producție de cereale și 18% zootehnie), care accesează credite în valoare de până la 15.000 de euro și cu maturitate de 4-5 ani, a căror destinație sunt investițiile în producție. 

Cele mai multe credite acordate, peste 34% din total, au o valoare cuprinsă între 5.000 și 15.000 de euro, fiind urmate de creditele cu valori între 15.000 și 25.000 de euro, care reprezintă 29,7%.

Valoare medie a creditului acordat în 2021 a fost de 10.719 euro. În marea lor majoritate (peste 88%), creditele au ca destinație investițiile, doar puțin peste 4% fiind contractate pentru acoperirea capitalului de lucru, în vreme ce 7,7% au destinație mixtă.

Creditele fără garanții reale – în top

Raluca Andreica, CEO al Patria Credit

„Rezultatele financiare excelente pe care le-am înregistrat anul trecut se datorează în principal unui management adecvat al portofoliului și lărgirii bazei de clienți”, spune Raluca Andreica, CEO al Patria Credit.
„Astfel, am depășit țintele stabilite pentru aproape toți principalii indicatori: la sfârșitul anului trecut valoarea totală a portofoliului de credite se ridica la 26,6 mil. de euro, cu 1,5 mil. de euro peste obiectivul fixat și cu peste 6,5mil. de euro mai mult decât nivelul înregistrat la finalul anului 2020.” 

Cea mai mare parte a portofoliului de credite o constituie EaSI, un credit fără garanții reale (pentru 90% din suma împrumutată) în valoare de maximum 120.000 de lei. Acesta este finanțat de către Uniunea Europeană din Fondul European de Investiții, instrumentul specializat al UE în materie de capital privat, garanții și instrumente de microfinanțare menit să sprijine IMM-urile, microîntreprinderile și întreprinderile sociale. De altfel, instituția de microcreditare are în derulare acorduri prin care riscurile sunt preluate de către parteneri instituționali sau finanțatori precum FEI sau Fondul European pentru Sud-Estul Europei (EFSE). În 2021, Patria Credit a suplimentat plafonul de garanții pentru creditele EaSI cu 36 mil. de euro, pe fondul unei cereri foarte mari, cerere care continua și în primele luni din an, când noul instrument de garantare este așteptat sa fie lansat. 

Procedura de creditare a instituției nu implică documentație clasică solicitată de bănci, ci se bazează pe o analiză personalizată a bugetului fermierului, a tipului de cultură și a ciclului de producție.

La rezultatul din 2021 al Patria Credit a contribuit de asemenea și calitatea portfoliului. Creditele restante cu întârzieri la plată de peste 30 de zile reprezintă puțin peste 4% din portofoliul total al Patria Credit, în vreme ce rata creditelor neperformante, cu întârzieri de peste 90 de zile, se ridică la 2,75%. 

„În ceea ce privește costurile, în 2021 am reușit să reducem costul de finanțare cu aproape un punct procentual față de anul precedent, după ce în 2020 am redus costul de finanțare cu peste 0,5 pp”, explică Andreica.
„Este un rezultat care confirmă că suntem o instituție de finanțare solidă, cu capacitatea de a susține dezvoltarea IMM-urilor din agricultura României, sector a cărui atractivitate este în creștere.”

În 2022, proiecte de digitalizare și agritech

Pentru anul în curs, Patria Credit are în derulare o serie de proiecte majore de investiții. Unul dintre acestea, deja început, este schimbarea arhitecturii interne de IT, care continuă procesul de digitalizare a operațiunilor pentru a deservi mai bine forța de vânzări și pentru optimizarea integrării cu partenerii, prin diferite API. Astfel, obiectivul este de a le oferi clienților servicii complet digitale, în timp ce durata de acordare a creditului ar urma să ajungă la maximum 48 de ore. De asemenea, Patria Credit va deschide două noi agenții în două zone cu mare potențial agricol ale țării, după ce anul trecut a deschis Tulcea și Botoșani.

Instituția urmează să mai lanseze la Izbiceni un proiect-pilot de digitalizare în beneficiul producătorilor de legume, constând în instalarea de sonde de colectare a parametrilor agro-meteorologici în culturile de legume, pentru a simplifica managementul ciclurilor de producție, controlul factorilor de mediu și al factorilor de stres sau risc la adresa culturilor. În cadrul proiectului, un număr de opt mici fermieri vor primi sprijin pentru instalarea sistemului de sonde, costurile fiind acoperite de Patria Credit și partenerul său, producătorul de stații meteo mobile Enten.

„Suntem încântați că lansăm acest proiect. Datele colectate automat prin monitorizarea digitală a culturilor, o componentă primară a ecosistemului agritech, sunt foarte prețioase pentru producătorii agricoli. Pe baza acestora se poate stabili, de exemplu, calendarul de lucrări și tratamente agricole, se pot genera prognoze meteo și se poate urmări evoluția fenologică a culturilor, pot fi create modele predefinite pentru managementul bolilor, al dăunătorilor și al lucrărilor etc. De asemenea, avem în vedere lansarea unor produse de creditare «verzi», responsabile față de mediu”,  afirmă Raluca Andreica.

Băncile, asigurătorii și fintech-urile cheltuiesc până la 2,5% din veniturile lor anuale pentru prevenirea fraudelor financiare. Cât de eficiente sunt aceste investiții?

_________________

Ana Sebov,
Director, Leader Forensic PwC România

Companiile de servicii financiare (bănci, asigurători, fintech-uri și alte instituții) cheltuiesc între 1,3% și 2,5% din veniturile lor anuale pentru prevenirea fraudelor financiare, potrivit unei analize realizate de PwC în baza datelor LexisNexis. Mai mult, din 2015 și până în 2021, costurile globale cu conformitatea au crescut cu 64%, ajungând la 227 de miliarde de dolari. 

De la criza financiară globală din 2008, instituțiile financiare se află, în general, într-o poziție mai bună în ceea ce privește conformitatea și acoperirea riscurilor, iar acest lucru se datorează acestor investiții. De altfel, mare parte din majorarea costurilor cu conformitatea din ultimii ani a fost necesară ca răspuns la creșterea presiunii din partea autorităților de reglementare.

Însă, deși bugetele și numărul de angajați în domeniul prevenirii criminalității financiare au crescut vertiginos, directorii acestor instituții se întreabă dacă aceste investiții au beneficii reale, în condițiile în care, spre exemplu, monitorizarea bazată pe tehnologie produce în medie 90% alerte false. Tehnologia avansată are, cu siguranță, un rol important, dar nu este motorul prevenirii criminalității financiare. Instituțiile financiare trebuie să-și revizuiască procesele având o abordare ce pune accent pe productivitate, nu pe dimensiunea bugetelor alocate.

Îmbunătățirea productivității începe prin maparea clară a fluxului de lucru, cu accent pe următoarele patru procese macro: setul de standarde de reglementare care definesc procesul, sursele de date folosite, output-ul rezultat și fluxul de lucru de bază care gestionează procesul. 

În continuare, nu trebuie deloc neglijată capacitatea societății de îmbunătățire continuă. Analizele PwC indică faptul că mai puțin de jumătate din toate inițiativele de îmbunătățire a performanței își ating scopul. Pentru ca schimbările să fie de durată, organizațiile trebuie să adopte o abordare dinamică, însemnând colectarea continuă de date, analiza indicatorilor de performanță și a rezultatelor proceselor de conformitate și utilizarea acestor date pentru ajustarea resurselor și a investițiilor.

De asemenea, este importantă definirea proceselor la nivel micro și stabilirea unor instrumente de măsurare/evaluare a acestora, luând în calcul, printre altele, reducerea riscurilor și valoarea adăugată. Doar așa, instituțiile financiare vor putea să compare performanțele investițiilor și să stabilească priorități pentru domeniile în care este nevoie urgentă de îmbunătățiri.

În ceea ce privește tehnologiile, înlocuirea pur și simplu a soluțiilor existente, fără a le măsura performanța și a o îmbunătăți, poate fi un efort inutil. Unele dintre cele mai importante instituții financiare au adoptat o abordare mai centralizată, creând hub-uri pentru data science și adoptând instrumente analitice care le ajută să abordeze provocările legate de performanță, identificând acțiunile ce necesită un efort minim pentru maxim de impact.

Aplicând aceste principii, PwC a reușit să dezvolte o abordare folosită cu succes pentru îmbunătățirea eficienței și eficacității programelor de conformitate. Controalele privind criminalitatea financiară sunt din ce în ce mai interconectate și ating performanțe maxime numai atunci când sunt coordonate, gestionate și verificate.

Casa Francofoniei, lansată la Universitatea Politehnica din București

0

România va deține a doua Casă a Francofoniei din lume, după cea de la Paris, devenind astfel un centru global pentru studii superioare, cercetare și cultură. Este o inițiativă a comunității academice de la Universitatea Politehnica din București, în al cărei campus va fi construit edificiul. Piatra fundamentală a fost pusă, la eveniment participând președintelui României, Klaus Iohannis, care a semnat actul fondator, pe care l-a așezat în fundația construcției.

Adresându-se inițiatorilor, constructorilor, exponenților mediilor academic, cultural și economic participanți, președintele Klaus Iohannis a spus: „Clădirea pe care o ridicați în acest loc este o dovadă că valorile francofoniei ne sunt nouă, românilor, nu doar o prețioasă moștenire, dar și o resursă care stimulează noi și noi energii. Fructificarea potențialului tinerei generații, prețuirea diversității, a libertății și a democrației, toate acestea constituie platforma pe care se sprijină proiectele și angajamentele noastre pentru viitor.

În campusul politehnicii bucureștene învață peste 4000 de studenți din țări care fac parte din Organizația Internațională a Francofoniei. Este dovada cea mai bună că Francofonia Viitorului este direct legată de educația tinerilor, care facilitează întâlnirea unor identități diferite și care generează solidaritatea pentru proiecte comune.

De aproape trei decenii, România și mișcarea francofonă universitară din țara noastră își probează concret angajamentul pentru valorile păcii, ale dialogului pașnic dintre culturi și ale respectului drepturilor fundamentale ale omului.

Din păcate, valorile noastre sunt în aceste zile sub asediu. Țara noastră este fundamental, energic și deplin implicată în apărarea lor. Ucraina, stat observator al Organizației Internaționale a Francofoniei, este victima unei agresiuni militare larg condamnate de comunitatea internațională. Alături de partenerii și aliații noștri, ne aflăm în prima linie a solidarității față de poporul ucrainean. Luăm foarte în serios, atât la nivelul autorităților, cât și la nivelul sectorului asociativ și de voluntariat, rolul nostru în a ușura situația celor nedrept loviți de acest război cumplit. Oferim adăpost celor care fug din calea războiului și protecție tuturor celor care o solicită, am înființat și operaționalizat centrul de gestionare și distribuire a sprijinului umanitar internațional destinat populației ucrainene greu afectate de agresiunea Rusiei. Elevii și studenții ucraineni care vin la noi au posibilitatea de a se înscrie în sistemul de învățământ din România.

Domeniul educației în ansamblul său are o contribuție importantă la efortul național de găzduire a refugiaților, iar mediul academic este pregătit să primească peste 10.000 de studenți din Ucraina. Sunt convins că studenții ucraineni se vor integra rapid  în comunitățile academice din România. Vor avea astfel oportunitatea să își continue și să își desăvârșească pregătirea universitară, pentru a fi de folos poporului lor. Sunt încredințat că universitățile noastre vor demonstra că nimic nu este mai puternic decât forța solidarității și nimic nu poate să biruie voința popoarelor de a fi libere și prospere.”

După cum subliniază inițiatorii, „Casa Francofoniei în România își propune să devină un hub cultural regional care să crească oportunitățile de mobilitate ale studenților și cercetătorilor francofoni, printr-o abordare inovatoare. Proiectul va oferi tinerilor din întreaga lume locuințe de calitate și condiții optime de studiu în cel mai mare campus studențesc din țară.

Casa Francofoniei va găzdui evenimente culturale și științifice menite să promoveze performanța și să sprijine tinerii studenți și cercetători. În cadrul ei vor fi organizate expoziții de artă, festivaluri de teatru, film, literatura, precum și evenimente dedicate studenților – sesiuni de training, dezbateri publice și concursuri. Toate aceste evenimente vor contribui la consolidarea imaginii României în spațiul francofon și la crearea unui nucleu capabil să atragă tinerele talente. În aceeași măsură, Casa Francofoniei va oferi sprijin social studenților și cercetătorilor internaționali pentru a le permite să își continue studiile în România în condiții favorabile, într-un mediu participativ în care întâlnirile dintre rezidenți să poată da naștere unor proiecte colective care să vizeze teme artistice, culturale, ecologice, umanitare, academice sau științifice”.

În contextul inaugural, rectorul Universității Politehnica din București, Mihnea Costoiu, a subliniat: „Este o perioadă în care promovarea solidarității și cooperării în mediul internațional sunt extrem de importante, iar Casa Francofoniei este menită să facă exact acest lucru, să treacă peste granițe, să atragă tineri talentați în România, să promoveze francofonia în mediul academic și de cercetare, chiar și peste granițele țării noastre. Este încă o inițiativă a comunității noastre care indică spre rolul mai amplu pe care îl are universitatea, anume acela de a influența pozitiv societatea, chiar și dincolo de sala de curs. Iar perioada complicată prin care trecem la nivel internațional face ca momentul lansării acestei inițiative să fie și mai potrivit, pentru că impactul devine și mai vizibil. Astăzi așezăm piatra de temelie unei inițiative care le va oferi tinerilor un orizont profesional și cultural mult mai amplu. Le mulțumesc tuturor celor implicați pentru dedicația de care au dat dovadă.”

Foto: UPB

Înscrieri la Concursul Internațional George Enescu

0

Prelungire firească a Festivalului George Enescu, cel mai prestigios eveniment cultural organizat de România, Concursul Internațional George Enescu primește în continuare înscrieri. Organizatorii anunță că „au făcut o modificare importantă în regulament pentru a veni în sprijinul tinerilor care vor să se înscrie la această ediție. Astfel, vor fi permise tăieturi între lucrările prezentate de concurenți în înregistrarea video transmisă pentru înscrierea în etapa online. Nu vor fi permise tăieturi între părțile aceleiași lucrări. Regulamentul complet al Concursului poate fi consultat pe site-ul www.festivalenescu.ro. Tinerii muzicieni sunt încurajați să se înregistreze în Concurs până pe data de 15 aprilie 2022 la una dintre cele patru secțiuni (vioară, violoncel, pian și compoziție).  

Înscrierea se face prin completarea unui formular, iar jurizarea pentru prima etapă a Concursului va avea loc online prin analizarea înregistrării video trimise de concurenți. Aceasta se va desfășura în perioada 1-20 mai 2022. Pentru prima oară în istoria Concursului, concurenții înscriși la vioară, violoncel și pian care vor trece de etapa online vor ajunge direct în Semifinală”. 

De asemenea, organizatorii subliniază că „una dintre cele mai importante companii de management al artelor din lume, Askonas Holt, va oferi consiliere și sesiuni de mentorat în carieră câștigătorilor secțiunilor de pian, vioară și violoncel, timp de un an”.

Foto: Andrei Gîndac

EximBank, finanțare pentru producătorul de sisteme de iluminat Urbioled Iași

0

EximBank anunță că a încheiat un acord financiar în valoare totală de 21 de milioane de lei cu Urbioled Iași, importantă companie producătoare, distribuitoare și instalatoare de surse de iluminat tip LED. Pachetul financiar structurat de bancă, destinat finanțării activității curente a societății, include un plafon multiprodus revolving pentru finanţarea cheltuielilor generate de derularea contractelor comerciale, un plafon de garantare revolving pentru emiterea de scrisori de garanție bancară de bună execuție a contractelor și pentru participare la licitație, precum și o linie de credit”. 

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank: „Susținerea companiilor care contribuie prin activitatea lor la creșterea eficienței energetice reprezintă o direcție strategică pentru EximBank, mai ales în contextul unui interes crescut pentru implementarea de soluții smart de iluminat atât la nivel individual, cât mai ales la nivelul comunităților locale, care să permită reducerea consumului de energie și, implicit, a valorii facturilor pentru electricitate. Vom continua să mobilizăm resurse financiare în condiții avantajoase pentru antreprenorii care dezvoltă noi tehnologii pentru utilizarea eficientă a resurselor și reducerea impactului asupra mediului și vom sprijini inițiativele firmelor care contribuie la susținerea atingerii obiectivelor naționale de mediu, inclusiv din perspectiva pactului ecologic european Green Deal.” 

Ana-Maria Ciotir, CEO al Urbioled: „Piața iluminatului public ecologic este una cu perspective mari de creștere în România, în contextul în care circa 40% din consumul de energie al unui oraș este reprezentat de iluminatul public, iar echipamentele din sistemul local sunt destul de învechite. Mai mult, creșterea accelerată a prețului energiei electrice face din modernizarea și eficientizarea sistemelor de iluminat public o prioritate pentru comunitățile din România, aflate într-o continuă căutare de scădere a costurilor de funcționare și de identificare a unor noi surse de finanțare a proiectelor publice. În acest context, noi avem avantajul competitiv de a fi și producători de sisteme de iluminat LED, mult mai eficiente și mai ușor de gestionat decât sistemele clasice și, desigur, mai puțin poluatoare, și ne așteptăm la o evoluție a afacerilor în trend cu piața. Având acum și suportul EximBank, vom reuși să ne finanțăm activitatea curentă și totodată să ne concentrăm atenția pe continuarea proiectelor de investiții în cercetare pentru a putea aduce cele mai noi, eficiente și inteligente soluții pentru sistemele de iluminat public la îndemâna clienților noștri.”

Urbioled este caracterizată ca „o societate cu capital privat 100% românesc. Înființată în 2013, compania și-a început activitatea ca distribuitor de aparate de iluminat stradal, dar, ulterior, a devenit producător și integrator de sisteme de iluminat tip LED și furnizor de servicii de montaj inteligente și eficiente energetic în domeniul iluminatului public, ce utilizează tehnologia LED. Totodată, Urbio România este un jucător important în piața energiilor regenerabile, cu precădere sistemele energetice fotovoltaice”. 

Gebrüder Weiss, majorare a cifrei nete de afaceri la 2,5 miliarde euro

0

Compania internațională de transport și logistică Gebrüder Weiss anunță că în exercițiul financiar anterior, a realizat „o cifră de afaceri netă preliminară de 2,54 miliarde de euro. Aceasta corespunde unei creșteri de 43 de puncte procentuale față de anul precedent (2020: 1,77 miliarde de euro). Din acest avans, peste 70 %se datorează sectorului de transporturi aeriene și maritime. Ca urmare a deficitului global de capacități de transport, tarifele companiilor de transport maritim, respectiv aerian, au crescut de câteva ori. Transferul acestor costuri a contribuit, în mare măsură, la majorarea cifrei de afaceri a companiei de logistică, dar a generat și provocări extraordinare”.

Gebrüder Weiss

Wolfram Senger-Weiss, președintele Consiliului de administrație: „2021 a fost încă un an excepțional, marcat de o mare volatilitate. Dezechilibrul dintre oferta redusă de capacități de transport și cererea ridicată a avut efecte drastice. Doar cu mult efort și dedicare am reușit să asigurăm soluții de transport adecvate pentru clienții noștri, în pofida blocajelor legate de capacitatea disponibilă. Sunt mândru de realizările angajaților noștri în acest context nefavorabil.”

Gebrüder Weiss accentuează că, în 2021, a organizat, „pentru clienții săi, mult mai multe zboruri charter de marfă, precum și servicii preighter cu aeronave de pasageri transformate în avioane de marfă. Preluarea afacerilor Ipsen Logistics din Germania, Polonia și Malaezia la sfârșitul anului 2020 a reprezentat un pas important în dezvoltarea rețelei globale a Gebrüder Weiss. Per total, divizia Air & Sea și logistică a realizat o cifră de afaceri de 1.030 de milioane euro (2020: 470 milioane de euro).

Sectorul Transporturi terestre și logistică a încheiat anul cu o cifră de afaceri cu 16 la sută mai mare. Concret, aceasta s-a situat la 1.277 milioane de euro (2020: 1.104 milioane de euro). Pentru creșterea eficienței activităților sale, Gebrüder Weiss a implementat noi tehnologii de planificare a transportului, dispecerizare și măsurare a încărcăturii. De asemenea, între Viena și regiunea Ruhr din vestul Germaniei a fost introdusă o conexiune intermodală. Expedițiile din întreg sectorul de transporturi terestre au înregistrat niveluri record. Prin serviciul său Home Delivery, Gebrüder Weiss a furnizat clienților finali din Austria, precum și din mai multe țări est-europene, în jur de 1,74 milioane de comenzi, consolidându-și în continuare poziția de lider de piață (2020: 1,37 milioane de expediții). DPD Austria, ce are drept asociat serviciul de coletărie Gebrüder Weiss, a asigurat, în 2021, expedierea a peste 66,5 milioane de colete. Această cifră corespunde unei creșteri de 16 la sută față de anul precedent, care se datorează în principal dinamicii robuste a prestațiilor pentru clienții persoane particulare”. 

Poziție de piață puternică în Europa Centrală și de Est


Ca urmare a achizițiilor din Bavaria, „a crescut densitatea rețelei de transport terestru a companiei Gebrüder Weiss din sudul Germaniei. Au fost finalizate alte preluări de firme în Bulgaria și Turcia, iar în Ungaria, Cehia și Coreea de Sud au fost înființate noi filiale. Compania de logistică a investit, în total, 112 milioane de euro în extinderi de sedii și clădiri noi (2020: 75,6 milioane de euro), aceasta fiind cea mai mare cifră de investiții din istoria companiei. Odată cu dezvoltarea rețelei a crescut și numărul angajaților: acesta s-a majorat cu opt la sută, până la aproximativ 8.000 de persoane”.

14.500 de utilizatori ai noului portal pentru clienți myGW

Pentru optimizarea proceselor sale logistice, Gebrüder Weiss pune din ce în ce mai mult accentul pe instrumente digitale aflate la dispoziția clienților, președintele Senger-Weiss accentuând în acest sens: „Exigențele privind viteza, eficiența și transparența de-a lungul întregului lanț de aprovizionare au crescut semnificativ. Cu lansarea internațională și dezvoltarea în continuare a portalului nostru pentru clienți myGW am atins o piatră de hotar importantă”, spune Wolfram Senger-Weiss. Platforma digitală oferă clienților informații în timp real cu privire la fluxurile lor de mărfuri și înregistrează deja peste 14.500 de utilizatori din 19 țări. Pe lângă aceasta, au fost implementate proiecte de management al lanțului de aprovizionare pentru o serie de clienți de renume. Compania de logistică își propune să se dezvolte în continuare pe această linie și să-și extindă oferta de servicii digitale. „Criza generată de coronavirus a arătat însă și cât de important este controlul asupra infrastructurii fizice. Strategia noastră Best of Both Worlds – ce reunește pe de-o parte instrumente digitale moderne, facilități logistice, capacități de transport de marfă și, pe de altă parte, angajați cu o bună pregătire profesională, s-a dovedit, încă o dată, a fi abordarea corectă.” 

Atingerea neutralității climatice până în anul 2030


Gebrüder Weiss anunță că „își propune ca, până în anul 2030, locațiile sale să devină neutre din punct de vedere climatic. În acest scop, doar anul trecut au fost instalate opt sisteme fotovoltaice la terminalele logistice din Austria și Germania. Alte locații vor urma anul acesta. În plus, compania implementează noi tehnologii: unul dintre primele camioane cu hidrogen din lume s-a dovedit deja a fi un mare atu în practica logistică, alte variante alternative de propulsie electrică sau pe bază de gaz natural lichefiat au fost folosite pentru condițiile de trafic intens și serviciile de livrare la domiciliu. Gebrüder Weiss a pus la dispoziția clienților săi serviciul „zero-emissions”, care oferă posibilitatea de compensare a emisiilor de CO2 aferente fiecărui serviciu logistic prin plata unei sume suplimentare. Aceste sume sunt utilizate pentru finanțarea proiectelor certificate de protecție a climei”.