Măsuri legislative care facilitează sprijinirea cetățenilor și a companiilor ucrainene în România

0

Accace România, una dintre principalele companii de consultanță de afaceri și externalizare servicii din Europa Centrală și de Est, prezintă un sumar al principalelor măsuri legislative și prevederi fiscale luate de autoritățile din România în vederea sprijinirii cetățenilor și a companiilor ucrainene afectate de conflictul din zonă. 

Piața din România oferă numeroase posibilități atât pentru antreprenorii ucraineni, cât și pentru companiile nou înființate de aceștia pentru a-și desfășura activitatea, dar și oportunități multiple pentru ucrainenii care doresc să se stabilească în România, fiind stimulată angajarea acestora de către companiile din România.

Prin publicarea în Monitorul Oficial cu numărul 231/08.03.2022 a Ordonanței de Urgență 20 din 7 martie 2022 a fost permisă modificarea și completarea anumitor acte normative, precum și stabilirea unor măsuri de sprijin și asistență umanitară.  

Astfel, principalele prevederi fiscale ale Ordonanței vizează introducerea în categoriile cheltuielilor deductibile a sumelor reprezentate de donații în bani acordate de persoane fizice și juridice către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) pentru sprijinirea cetățenilor proveniți din zona de conflict armat din Ucraina, precum și introducerea de noi reglementări pentru cheltuielile cu bunurile, mijloacele financiare și serviciile acordate UNICEF și altor organizații internaționale, care își desfășoară activitatea potrivit unor acorduri speciale la care România este parte.

De asemenea, cetățenii ucraineni intrați legal pe teritoriul României și care nu solicită azil în România, pot fi încadrați în muncă fără avizul de angajare. În acest context, încadrarea pe piața muncii a cetățenilor ucraineni care nu dețin documente care să probeze calificarea profesională sau experiența în activitate necesare ocupării unui loc de muncă, se poate realiza, pentru o perioadă de 12 luni, cu posibilitatea de prelungire cu perioade de 6 luni, pentru maximum un an, în baza declarației pe propria răspundere a acestora că îndeplinesc condițiile de calificare profesională și experiență în activitate necesare ocupării locului de munca pe care urmează să fie încadrați și nu au antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfășoară sau urmează să o desfășoare pe teritoriul României

Totodată, în contextul evoluției evenimentelor din Ucraina, autoritățile au stabilit soluții pentru asigurarea drepturilor la educație, sănătate, muncă, protecția copilului și protecția persoanelor cu dizabilități, precum dreptul de a primi gratuit asistență medicală și tratament corespunzător, prin sistemul național de asistență medicală de urgență și de prim ajutor calificat, integrarea minorilor în sistemul de învățământ românesc sau acces la sistemul asigurărilor pentru șomaj, la măsurile de prevenire a șomajului și la măsurile pentru stimularea ocupării forței de muncă. 

Lista completă a drepturilor menite să sprijine cetățenii ucraineni proveniți din zona de conflict poate fi consultată aici

Laura Ștefan

„Din cauza evenimentelor armate în Ucraina, foarte multe persoane fizice, dar și companii au avut ca singură opțiune părăsirea țării pentru siguranța lor și căutarea unui loc nou în țările din regiune pentru a-și putea continua viața cotidiană și activitățile economice. Pentru sprijinirea acestora, România a venit cu un set de măsuri legislative care să le faciliteze accesul acestora în România, precum și drepturile la sănătate, educație, muncă, dar și de protecție a persoanelor vulnerabile. De asemenea, măsurile prevăzute în Ordonanța de Urgență încurajează societatea civilă, mediul privat și persoanele fizice să facă în continuare donații în beneficiul refugiaților ucraineni, iar organizațiile internaționale să aibă un mecanism mai simplu de colaborare”, a declarat Laura Ștefan, Managing Director Accace România.

Companiile ucrainene din IT și cercetare care se relochează în România pot accesa stimulente din partea statului 

Cetățenii și afacerile ucrainene relocate pe teritoriul României pot beneficia din partea statului român de un plan de stimulente. 

Astfel, persoanele fizice care lucrează ca specialiști IT sau în domeniul Cercetării și Dezvoltării pot beneficia de o scutire de 10% a impozitului pe venit standard în anumite condiții menționate în legislația internă română. 

De cealaltă parte, companiile care desfășoară activitatea pe teritoriul România și în conformitate cu legislația în vigoare pot beneficia de o amortizare fiscală suplimentară de 50% pentru cheltuielile de cercetare și dezvoltare eligibile și pot aplica amortizarea accelerată pentru aceste cheltuieli, dar și scutirea de impozit pe profit reinvestit în anumite tipuri de active.    

Accace România a realizat un ghid practic pentru companiile ucrainene care vor să intre pe piața din România, cu principalele obligații de către trebuie să țină cont acestea. Ghidul poate fi consultat pe larg aici: https://accace.com/entering-the-romanian-market/

Noile măsuri luate împotriva Rusiei în
contextul războiului din Ucraina

Uniunea Europeană a aprobat un nou set de sancțiuni împotriva Rusiei ca răspuns la agresiunea pornită în Ucraina, cu scopul de a descuraja invazia prin intensificarea presiunii economice în Kremlin. 

Astfel, cel de-al patrulea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei adoptat de UE la jumătatea lunii martie interzice toate tranzacțiile cu anumite întreprinderi de stat, furnizarea de servicii de rating de credit oricărei persoane sau entități din Rusia, dar și investiții noi în sectorul energetic.

De asemenea, Consiliul Uniunii Europene a extins lista persoanelor care au legătură cu baza industrială și de apărare a Rusiei și a introdus restricții comerciale în ceea ce privește fierul și oțelul, produsele de lux, dar și sancțiuni pentru mai multe persoane și entități.

Parcuri de specializare inteligentă pentru dezvoltarea economică locală

0

Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) a pus în consultare publică proiectul de ordonanță de urgență a guvernului privind organizarea și funcționarea parcurilor de specializare inteligentă, un instrument nou în Strategia Națională CDI 2021-2027. Actul normativ „reglementează cadrul de organizare, operaționalizare și desfășurare a activității parcurilor de specializare inteligentă aflate în directa coordonare, autoritate și/sau controlul autorităților publice locale și/sau a partenerilor asociați, care asigură administrarea parcului de specializare inteligentă”.

Marcel Boloș, ministrul cercetării, inovării și digitalizării: „Investițiile în cercetare, dezvoltare și inovare sunt, evident, esențiale pentru ca România să poată ține pasul pe plan internațional. De aceea, în viitoarea Strategie Națională CDI 2021-2027 aflată în ultimele etape ale construcției, componenta de specializare inteligentă prevede instrumente noi care încurajează rezultatele concrete, așa cum sunt parcurile de specializare inteligentă. În acest context, MCID construiește cadrul care permite operaționalizarea și desfășurarea activității parcurilor aflate în directa coordonare sau în controlul autorităților publice, respectiv al partenerilor asociați, încurajând totodată dezvoltarea economică locală prin specializarea inteligentă.”

MCDI precizează că „specializarea inteligentă reprezintă prioritatea orizontală 1 din Strategia Națională de Cercetare, Inovare și Specializare inteligentă 2021-2027 prin creșterea capacității ecosistemului regional de a susține specializarea inteligentă într-o manieră sustenabilă prin dezvoltarea infrastructurilor proprii ale organizațiilor de CDI și companiilor, a parcurilor științifice și tehnologice, a structurilor de transfer tehnologic și capacității acestora de a furniza servicii specifice, a clusterelor inovative și a altor structuri asociative orientate spre inovare și prin creșterea capacității parteneriatelor regionale de a genera inovare”.

Ce sunt parcurile de specializare inteligentă

Potrivit OUG propusă de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, parcul de specializare inteligentă este un amplasament bine delimitat prin documentațiile de urbanism elaborate în condițiile legii, în care entitățile, indiferent de forma lor de organizare, desfășoară activități de cercetare, dezvoltare experimentală, inovare, și transfer tehnologic inclusiv activități de transfer tehnologic, activități de producție de serie/serie zero, individuală, și sau producție de masă, activități de prestări servicii, marketing și desfacere precum și alte categorii de activități necesare produselor și serviciilor, specifice domeniilor de specializare inteligentă prevăzute în strategiile de specializare inteligentă elaborate la nivel național și/sau la nivel regional.

Ele se vor putea înființa la inițiativa autorităților publice locale și, după caz, în asociere, pe bază de contract de asociere, încheiat conform prevederilor legale în vigoare cu Institutele Naționale de Cercetare Dezvoltare și/sau cu alte organizații de cercetare, agenți economici organizați.

Impactul adus de autoritățile locale

Autoritățile publice locale vor fi implicate în dezvoltarea de infrastructuri specifice de utilitate publică destinate funcționării și operaționalizării parcurilor de specializare inteligentă întrucât pot deține terenurile necesare implementării acestor infrastructuri specifice. Ele vor fi responsabile de dezvoltarea  ecosistemelor de antreprenoriat bazate pe parteneriatul dintre IMM-uri și entitățile de cercetare.

Este important de menționat că pentru construirea și dezvoltarea unui parc de specializare inteligentă se vor acorda mai multe categorii de facilități fiscale.

Specializările inteligente naționale joacă un rol crucial în dezvoltarea tehnologiilor emergente cu impact transversal asupra industriilor. Acest OUG vine să susțină autoritățile publice locale în realizarea demersurilor necesare pentru dezvoltarea economică locală, dat fiind că acestea au cunoștințe comprehensive despre țesutul antreprenorial local.

În perioada de consultare de 10 zile calendaristice de la momentul publicării, părțile interesate pot transmite observații și propuneri pe adresa de e-mail consultare@research.gov.ro.

Un nou eveniment din seria Invest in

0

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), în parteneriat cu ADR V și cu sprijinul BCR, a organizat la Arad al doilea eveniment din seria Invest in, program de promovare a oportunităţilor de finanțare și dezvoltare la nivel regional: „Fonduri europene pentru IMM-uri  2021-2027”.

Au participat peste 100 de antreprenori. Speakeri au fost: Florin Jianu – preşedintele CNIPMMR, Glad Varga – deputat, Gabriela Chiriacheu – director executive al Consiliului Județean Arad, Lazăr Faur – viceprimar al municipiului Arad, Adrian Mariciuc – director general adjunct al ADR Vest, Dumitru Nancu – director al FNGCIMM, Oana Bâra – Head of Financing Programs BCR, Adrian Pășcuță – director executiv Agenția IMM Timișoara, Sterică Fudulea – secretar general al CNIPMMR, membru al CA FNGCIMM, Mihaela Breaz – vicepreședinte al CNIPMMR, președinte filiala Arad.    

Au fost promovate și prezentate cele mai importante programe de finanțare dedicate IMM-urilor la nivel regional și național precum IMM Prod, Garant Construct, Start-up Nation, Programul de Microindustrializare, Electric UP și alte proiecte pentru IMM-uri în domeniul incubatoarelor de afaceri, dezvoltării economice prin inovare, capital de risc sau digitalizare.

Florin Jianu, președinte CNIPMMR, a subliniat: „Am fost cu toții de acord că este necesară o informare a mediului de afaceri, motiv pentru care suntem astăzi la cel de-al doilea eveniment dedicat fondurilor europene pentru IMM-uri. Aceste tipuri de evenimente sunt necesare tocmai pentru a aduce informația înainte ca lucrurile să se întâmple, înainte ca programele să fie lansate, astfel încât să dăm posibilitatea mediului de afaceri să își pregătească proiectele pentru viitoarea perioadă programatică. După cum știți, provocările sunt destul de mari în perioada următoare atât în ceea ce înseamnă fondurile europene, PNRR, programele naționale, fiecare dintre aceste lucruri aducând o serie de noutăți. Noi la CNIPMMR, sprijinim foarte tare această idee a descentralizării către ADR a POR astfel încât la nivelul fiecărei regiuni să se lanseze aceste programe și dânșii să fie autorități de management pentru că știu cel mai bine care sunt nevoile locale, reducând din birocrație și din întârzierile în implementare. Prin implicarea mea și în Consiliul de Administrație a FNGCIMM, doresc să dau și o veste bună antreprenorilor din Arad –  deschiderea unei reprezentanțe a FNGCIMM în Arad.”

Prelungirea înscrierilor la Concursul Internațional George Enescu 2022

0

Termenul limită pentru înscrierea la Concursul Internațional George Enescu din acest an se prelungește până la 1 mai 2022, motivul subliniat de organizatori fiind „perioada recentă marcată de crizele politice și economice la nivel global, împreună cu solicitările primite de la potențialii candidați”. De asemenea, taxa de înscriere se reduce cu 50% pentru a da șansa cât mai multor muzicieni talentați să aibă acces la concurs. Concurenții înscriși până acum vor beneficia de această reducere.

Organizatorii anunță că „termenul limită pentru înregistrarea concurenților este 1 mai 2022 pentru toate cele patru secțiuni (violoncel, vioară, pian și compoziție). Condițiile de participare rămân aceleași, înscrierile derulându-se online, pe site-ul www.festivalenescu.ro. Conform Regulamentului Concursului, se pot înscrie participanți de toate naționalitățile, născuți după 1 august 1989, pentru cele 4 secțiuni: violoncel, vioară, pian și compoziție.

Înscrierea se face prin completarea unui formular online, iar jurizarea pentru prima etapă a Concursului va avea loc online prin analizarea înregistrării video trimise de concurenți. Aceasta se va desfășura în luna mai 2022, iar anunțarea rezultatelor se va face pe 31 mai, pe site-ul Concursului. Pentru prima oară în istoria Concursului, concurenții înscriși la vioară, violoncel și pian care vor trece de etapa online vor ajunge direct în semifinală. 

Concursul Internațional George Enescu, una dintre cele mai importante platforme internaționale de lansare pentru tinerii muzicieni din toată lumea, este construit ca o prelungire firească a Festivalului George Enescu – cel mai prestigios eveniment cultural organizat de România. De-a lungul timpului, Concursul Enescu a contribuit semnificativ la promovarea și lansarea multor mari artiști, aceștia păstrând mereu o legătură de suflet cu Enescu și cu România. 

Concursul Enescu este un proiect cultural finanțat de Guvernul României prin Ministerul Culturii”.

Foto: Andrei Gîndac

Stamatis Sapkas, numit în funcția de CFO al Grupului Globalworth

0

Grupul Globalworth, cel mai mare investitor pe piața de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea lui Stamatis Sapkas (foto) în funcția de CFO, de la 1 mai 2022. Andreas Papadopoulos demisionează din funcția de CFO după opt ani de activitate. Stamatis Sapkas îi va raporta lui Dimitris Raptis, CEO al Grupului Globalworth.

Dimitris Raptis: „Sunt încântat să anunț că Stamatis va deveni noul CFO al Globalworth. Este unul dintre cei mai experimentați colegi, fiind în companie de la înființarea acesteia. A fost implicat în numeroase proiecte importante (mai întâi ca director de investiții, iar ulterior ca director general adjunct de Investiții), începând cu oferta publică inițială a companiei din iulie 2013, tranzacții de investiții în România, tranzacții de finanțare a instrumentelor de capital și a obligațiilor financiare și achiziția GPRE în Polonia în 2017. În ultimii ani, s-a axat în principal pe raportarea internă și externă, relațiile cu investitorii, precum și pe susținerea eforturilor privind sustenabilitatea. Suntem foarte încrezători în faptul că experiența lui Stamatis în compania noastră, cuplată cu experiența sa anterioară vor adăuga o valoare importantă Grupului nostru și îl va conduce cu succes către următoarea etapă a dezvoltării sale.”

Stamatis Sapkas: „Sunt foarte entuziasmat să continui parcursul meu la Globalworth, care a început în 2013, iar acum din poziția de CFO al Grupului. Încă de la înființarea Grupului, am parcurs multe etape și aștept cu nerăbdare să lucrez în continuare alături de o echipă motivată și profesionistă. Globalworth s-a impus ca investitor dominant pe piața de birouri din Polonia și România și sunt încântat că pot contribui în continuare la viitorul nostru.” 

Globalworth îl caracterizează pe Stamatis Sapkas ca având „aproximativ 20 de ani de experiență în consultanță și investiții imobiliare. S-a alăturat echipei Globalworth în 2013, iar înainte de aceasta, Stamatis a fost membru al echipei de investiții Real Estate și Lodging din cadrul Citigroup cu sediul Londra, anterior făcând parte din cadrul echipei EFG Eurobank Ergasias și începându-și cariera la Eurobank Properties, Atena, Grecia. Experiența sa include tranzacții în domeniul M&A, oferte privind instrumentele de capital, finanțări obligații financiare și credite neperformante în sectorul Real Estate și Lodging, lucrând în mai multe jurisdicții din Europa, Orientul Mijlociu și Africa.  

Deține o diplomă de licență în Management Science with Computing acordată de Universitatea Kent și o diplomă de master în Banking & International Finance acordată de Bayes Business School”.

Globalworth este „o companie imobiliară activă în Europa Centrală şi de Est, listată la Bursa de Valori de la Londra, în segmentul AIM, care activează în România și Polonia, în ambele ţări devenind principalul investitor pe piața imobiliară de birouri. Globalworth investește, dezvoltă și gestionează direct clădiri de birouri și parcuri industriale și de logistică, în locații premium, care generează venituri din închirierea de spații către companii de top din întreaga lume. Gestionat de peste 240 de profesioniști în Cipru, Guernsey, România și Polonia, portofoliul companiei are o valoare totală de aproximativ 3.2 miliarde de euro, la 31 decembrie 2021. Aproximativ 95,9% din acesta este reprezentat de active producătoare de venit, închiriate către aproximativ 660 de companii naționale și multinaționale. În România, Globalworth este prezentă în Bucureşti, Timişoara, Arad, Oradea, Constanţa şi Piteşti, în timp ce în Polonia proprietăţile se regăsesc în Varşovia, Wroclaw, Lodz, Cracovia, Gdansk şi Katowice”.

ASF: Atenție la entitățile neautorizate din domeniul asigurărilor

0

Autoritatea de Supraveghere Financiară avertizează că, în ultima perioadă, au fost active la nivelul pieței de asigurări din România, cu precădere pe clasa 15 de asigurări – Garanții, mai multe entități care nu sunt autorizate să desfășoare activitate de asigurare.

Din acest motiv, vă recomandăm ca, înainte de încheierea unor contracte/polițe de asigurare, să verificați dacă:

  • societățile de asigurare care urmează să emită polițele de asigurare, precum și intermediarii implicați în activitatea de distribuție se regăsesc în Registrul public A.S.F.;
  • ofertele primite sunt autentice și valide, prin contactarea directă a societăților de asigurare implicate folosind informațiile de contact oficiale ale acestor entități. De asemenea, o atenție sporită trebuie acordată verificării calității persoanelor care intermediază sau recomandă folosirea produselor de asigurare respective.

Conform prevederilor legale (art. 12 din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări) este necesar să solicitați în mod expres societăților de asigurare și intermediarilor ca înainte de încheierea unui contract de asigurare să vă prezinte, în timp util, următoarele informații: identitatea și adresa acestora; calitatea de intermediar sau de asigurător deținută, după caz; registrul în care sunt înscriși și modalitățile prin care se poate verifica acest lucru.

Entitățile din domeniul asigurărilor pot opera legal în România numai dacă sunt înregistrate în Registrul public A.S.F., ce poate fi consultat pe pagina web a A.S.F. AICI . 

Registrul societăților de asigurare și al intermediarilor principali  poate fi regăsit AICI 

Registrul asigurătorilor și intermediarilor din SEE, entități notificate către autoritățile competente din țările de origine pentru desfășurarea activității în baza dreptului de stabilire și/sau în libertatea de a presta servicii, poate fi regăsit AICI.

Dacă identificați societăți de asigurare și/sau brokeri prin intermediul cărora primiți oferta, care nu se regăsesc în registrele publice menționate anterior, vă recomandăm să sesizați cât mai rapid A.S.F. și să furnizați informații privitoare la societatea de asigurare, intermediarul prin care a fost primită oferta, precum și orice documente disponibile primite de la aceștia.

A.S.F. acordă o atenție deosebită protecției consumatorilor de produse financiare nebancare. În acest context, primește și răspunde la toate petițiile, sesizările, reclamaţiile și solicitările de informații privind activitatea de asigurare-reasigurare din România, activitate derulată de societăți autorizate și supravegheate de A.S.F. formulate de persoane care au calitatea legală de a formula petiții sau solicitări de informații.

A.S.F. nu poate interveni direct în procesul de supraveghere și control al unei societăți de asigurare autorizate de o altă autoritate competentă dintr-un stat membru SEE. De aceea, petițiile referitoare la activitatea unui asigurător ce comercializează asigurări pe teritoriul României în baza libertății de a presta servicii trebuie să fie adresate autorității competente din statul membru de origine care a autorizat respectiva societate. Petițiile vor fi transmise acestei autorități, conform normelor naționale specifice.

Raportat la prevederile Legii nr. 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), cu modificările ulterioare, menționăm că doar asigurătorii autorizaţi de A.S.F., inclusiv sucursalele acestora, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene, sunt contribuabili, iar Fondul, ca schemă de garantare în domeniul asigurărilor, are ca scop protejarea creditorilor de asigurări de consecinţele insolvenţei acestora.

Fondul de Garantare a Asiguraților nu poate acorda despăgubiri în situația în care asigurătorul este autorizat în alt stat membru și desfășoară activitate pe teritoriul României, în baza libertății de a presta servicii, și se află în imposibilitatea de a despăgubi ca urmare a unei potențiale stări de insolvență/faliment.

OTP Bank: Recuperarea economică va încetini substanțial în 2022

0

Potrivit analiștilor OTP Bank, recuperarea economică va încetini substanțial în 2022, deoarece creșterea PIB-ului este previzionată să rămână sub 2% în acest an, pe măsură ce inflația erodează veniturile reale, politica monetară se va înăspri și problemele lanțului de aprovizionare s-ar putea dezvolta în continuare. 

Având în vedere performanța recuperării economice, datele statistice arată că România și-a depășit nivelul înregistrat înainte de pandemie, dar până la finalul celui de-al doilea trimestru din 2021 a ajuns cu aproximativ 2% sub tendința dinaintea pandemiei. Cu toate acestea, în a doua jumătate a anului trecut creșterea a încetinit substanțial, iar până în ultimul trimestru al anului 2021 economia a stagnat deja în raport cu referința trimestrială.

În funcție de analiza sectorială, agricultura și industria au avut o contribuție mult mai redusă în cel de-al patrulea trimestru al anului trecut, în timp ce creșterea sectorului de servicii a încetinit din cauza efectelor acute ale variantei Delta a virusului SARS-CoV-2, precum și a efectelor de bază.

„În context regional, în ultimele luni ale anului 2021, România a regresat de la a doua la a patra cea mai performantă țară din regiunea Europei Centrale și de Est, după Serbia, Polonia și Ungaria, în funcție de nivelul PIB-ului înainte de pandemie. În același timp, datele statistice pentru ianuarie-februarie sugerează ușoare progrese, în timp ce conflictul Rusia-Ucraina deteriorează perspectivele. Deși relațiile comerciale sunt moderate, prețurile mai mari ale energiei, creșterea mai lentă a zonei euro și creșterea primei de risc vor afecta activitatea și vor alimenta creșterea inflației”, au raportat analiștii OTP Bank. Prin urmare, perspectivele de creștere economică ale României pentru acest an vor fi sub medie în comparație cu alte economii din regiune, în timp ce nevoia de consolidare fiscală este mai acută decât în alte țări din CEE, din cauza faptului că România se află în procedura de deficit excesiv.

Inflația a continuat creșterea constantă și, alimentată de șocurile prețurilor la energie și alimente, a urcat la 8,5% în luna februarie, în timp ce inflația de bază a rămas la 5,2%. Având în vedere faptul că piața locală a intrat în criza COVID cu o piață energetică liberalizată, creșterea prețului energiei pentru uz casnic din 2021 a avut un efect direct mai mare decât cel din regiune, iar contribuția la inflația agregată a variat de la lună la lună, în funcție de aplicarea noilor măsuri de plafonare a prețului. 

„Deoarece guvernul a impus un plafon la prețurile energiei pentru anul viitor, nu ne așteptăm la o nouă creștere reglementată a prețului energiei până în primăvara anului 2023. În același timp, costurile cu energia pentru companii ar putea crește în continuare, iar conflictul Rusia-Ucraina nu va face decât să contribuie la aceste presiuni asupra prețurilor alimentelor. Mergând mai departe, anticipăm un vârf al inflației de 9,5% în perioada aprilie-mai, cu șanse destul de bune de a vedea o scădere treptată ulterior”. Pentru a combate această situație, banca centrală a continuat să majoreze dobânda de referință cu 50 bps, ultima majorare de acest fel având loc la începutul lunii aprilie.

Pe lângă alte măsuri de înăsprire a politicii monetare, este foarte probabil ca Banca Națională a României să continue cu astfel de majorări, astfel încât rata dobânzii de referință ar putea atinge nivelul de 4,5% până la finalul acestui an.

În tabloul macroeconomic extins, piața forței de muncă și nivelul de ocupare și-au revenit treptat după criza COVID, iar creșterea generală a salariilor a revenit ușor în ultimele luni ale anului 2021, deși inflația a redus puternic din puterea reală de cumpărare. O creștere semnificativă a salariilor ar putea complica eforturile băncii centrale de a aduce inflația sub control, în timp ce și alți indicatori macroeconomici continuă să se înrăutățească. Un exemplu clar este cel al contului curent, care va continua să fie afectat de creșterea prețurilor la energie, România fiind importator net de energie. Întrucât deficitul geamăn își continuă tendința descendentă și este cert că balanța externă pentru următorii doi ani va fi afectată negativ, nevoia de consolidare fiscală este și mai importantă.

„Previzionăm o consolidare fiscală treptată, în conformitate cu programul de convergență adoptat, dar ne așteptăm și la unele derapaje față de planuri, având în vedere creșterea subvențiilor pentru energie, reducerile de taxe care au fost propuse și încetinirea generală a creșterii. În prognoza actuală, datoria guvernamentală ar putea crește la 55% din PIB până în 2023”, au adăugat analiștii OTP Bank.

Având în vedere evoluțiile globale și regionale, observăm riscuri în privința încetinirii creșterii PIB, în timp ce perspectivele privind inflația și rata dobânzii indică viitoare majorări. 

Decizia CJUE privind sediul fix invalidează practica ANAF și restabilește legitimitatea acestui model de business în industrii, precum auto și farma

_________________

Inge Abdulcair, Director PwC România
Ana-Maria Iordache, Partener D&B David și Baias
Emilia Dănilă, Manager PwC România (foto)

Problematica sediului fix al companiilor nerezidente care derulează operațiuni pe teritoriul României a fost în ultima perioadă des întâlnită în cadrul inspecțiilor fiscale, generând consecințe financiare semnificative prin impunerea companiilor la plata unor obligații fiscale de sute de milioane de euro și ridicând multiple întrebări asupra legalității și legitimității unor modele de business tradiționale.

Recenta decizie pronunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în data de 7 aprilie în cauza Berlin Chemie (C-333/20) reprezintă în acest context un pas important pentru clarificarea problemei controversate a sediilor fixe pentru TVA și restabilirea încrederii în alegerea modelului de afaceri. 

Deși decizia CJUE este succintă față de alte hotărâri pronunțate de CJUE în ceea ce privește controversatul concept al sediului fix, iar instanța europeană a decis, în mod neobișnuit pentru astfel de cazuri, să pronunțe hotărârea fără opinia unui avocat general, aduce o serie de elemente și clarificări importante ce pot avea consecințe semnificative în structurile similare de business din mai multe sectoare, precum domeniul farmaceutic, auto sau structuri de procesare pe bază de comandă.  

Având în vedere cazurile prin care a fost stabilită existența unui sediu fix în cadrul controalelor fiscale din România, liniile directoare incluse în cauza Berlin-Chemie sunt deosebit de importante atât pentru soluționarea disputelor deja inițiate, cât mai ales pentru clarificarea modului de interpretare și aplicare a legii în inspecțiile viitoare. Rămâne de văzut în ce măsură autoritățile fiscale românești își vor reconsidera punctul de vedere și vor lua în considerare argumentele prezentate de Curte în rezolvarea cazurilor privind sediile fixe de TVA.

În cazul menționat, o entitate din Germania (Berlin Chemie AG) comercializează produse farmaceutice în România. În vederea promovării active a produselor comercializate pe teritoriul României, a fost înființată o filială românească deținută în proporție de 95% de către societatea nerezidentă (Berlin Chemie AG). Astfel, în baza unui contract semnat între cele două entități, filiala românească a fost responsabilă cu desfășurarea de activități de marketing și promovare a produselor Berlin Chemie AG, inclusiv alte activități conexe, precum obținerea de autorizații, certificate și altor permise necesare pentru derularea operațiunilor Berlin Chemie AG în România, monitorizarea cazurilor de concurență neloială, încălcări de patent, oferirea de asistență în studii clinice etc.

Filiala românească a considerat că Berlin Chemie AG are statutul de entitate nestabilită în România și, prin urmare, nu a perceput TVA pe facturile sale, considerând că locul de impozitare a TVA pentru aceste servicii este în Germania, aplicând regula generală B2B.

Cu toate acestea, în opinia autorităților fiscale din România, faptul că filiala românească este deținută în proporție de 95% de către Berlin Chemie AG și era unicul său client, societatea germană a avut acces imediat și neîntrerupt la resursele umane și tehnice pe teritoriul României (referindu-se la resursele umane și tehnice ale entității românești). Drept urmare, autoritățile fiscale din România au emis o decizie de impunere prin care au considerat că Berlin Chemie AG deține în acest mod un sediu fix în România, iar locul prestării serviciilor trebuia considerat a fi în România cu consecința aplicării cotei naționale de TVA. 

În litigiul derulat între Berlin Chemie și autoritățile fiscale din România, instanța de judecată a apreciat că nu sunt suficient de clare criteriile în baza cărora se consideră că există un sediu fix și modul în care acest concept trebuie interpretat în conformitate cu dreptul UE, astfel încât a decis sesizarea CJUE.

Decizia CJUE în mult așteptata cauză Berlin Chemie

CJUE a fost sesizată pentru a clarifica dacă o societate nerezidentă care deține o filială într-un alt stat membru creează un sediu fix în acel stat membru prin resursele umane și tehnice ale acestei filiale ca urmare a faptului că are acces imediat și permanent la astfel de resurse prin intermediul societăți afiliate pe care o controlează, la care deține majoritatea părților sociale și al cărei unic client este.

Cu toate că decizia pronunțată este succintă, apreciem că aduce claritate cu privire la trei criterii esențiale ce trebuie verificate în scopul stabilirii existenței unui sediu fix. 

În primul rand, hotărârea CJUE analizează relevanta relație de afiliere dintre părți pentru existența sediului fix, Astfel, în acest caz, instanța  a decis că a deține o filială nu implică automat că societatea nerezidentă are un sediu fix în alt stat membru. Curtea a amintit că, pentru existența unui sediu fix este obligatoriu a se proba ca societatea nerezidentă deține în alt stat membru o structură adecvată de resurse umane și materiale care prezintă un grad suficient de permanență iar această împrejurare trebuie să fie stabilită în lumina realității economice și comerciale, iar nu dedusă din simpla relație de afiliere dintre părți. Mai mult, decizia CJUE reiterează că în ceea ce privește criteriul privind „dispunerea de resurse umane și tehnice”, așa cum s-a decis în alte hotărâri anterioare ale CJUE, în vederea existenței unui sediu fix nu este necesar personalul acestui sediu să fie legat printr‑un contract de muncă de persoana impozabilă însăși și ca resursele materiale să fie în proprietatea sa. Cu toate acestea este esențial ca entitatea nerezidentă să aibă puterea de a dispune de resursele umane și tehnice respective, ca și cum ar fi ale sale, în temeiul, de exemplu, al unor contracte de servicii sau de locațiune care să pună resursele menționate la dispoziția persoanei impozabile și care să nu poată fi reziliate în termen scurt.

Or, în speța de față, personalul societății române era limitat la activitățile de marketing, reglementare, publicitate și reprezentare, servicii care erau utilizate de către resursele umane și tehnice ale societății din Germania pentru a efectua vânzările de produse farmaceutice în România.

Un al doilea criteriu extrem de important analizat de CJUE în recenta sa hotărâre din cazul Berlin Chemie are în vedere aptitudinea sediului fix de a primi prestările de servicii care îi sunt furnizate și a le utiliza pentru necesitățile proprii ale activității sale, si anume „pentru a efectua regulat livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii impozabile”. Așadar, este esențial pentru a se putea conchide în sensul existenței unui sediu fix și a se stabili ca obligația de plată a TVA ia naștere în statul membru unde se află sediu fix – beneficiar al serviciilor, și nu în statul membru unde beneficiarul este stabilit/are domiciliul, să se dovedească că sediul fix – beneficiar al serviciilor „a consumat în concret aceste servicii” pentru a-și derula propriile  activități economice (știut fiind că principalul obiectiv al TVA este impozitarea la locul consumului efectiv).

Or, în speță Berlin Chemie CJUE a reținut ca societatea menționată nu participă direct la vânzarea și la livrarea produselor farmaceutice ale societății germane și nu își asumă angajamente față de terți în numele acestei din urmă societăți astfel incat nu s-ar putea concluziona că a primit serviciile și le-a folosit în mod concret pentru derularea de activități economice. 

Nu în ultimul rând, o altă confirmare extrem de importantă menționată de către Curte se referă la faptul că aceleași resurse umane și tehnice care sunt disponibile la nivelul filialei românești nu pot fi considerate ca fiind utilizate atât pentru a furniza servicii (i.e. de la filiala românească către presupusul sediu fix), cât și pentru a primi aceleași servicii (i.e. primirea serviciilor de către presupusul sediul fix).

Cu toate ca repere ale unei astfel de concluzii mai fusesera atinse si in alte cauze avocații generali care au emis opinii în cauzele CJUE (a se vedea concluziile Avocatului General din cauza Welmory C-605/12, para. 52-53 și concluziile Avocatului General din cauza Dong Yang Electronics C-547/18, parag. 29-33) este pentru prima dată când această concluzie este tranșată de CJUE în motivarea unei hotărâri pe care o pronunță, soluția fiind nu doar clar și ferm exprimată ci și una justă și echitabilă, în opinia noastră. 

Cities of Tomorrow #10: Anniversary Edition

0

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) organizează în perioada 05-12 aprilie 2022 cea de-a zecea ediție a conferinței „Cities of Tomorrow”, în format hibrid. Evenimentul principal se va desfășura marți, 12 aprilie, la hotelul Crowne Plaza Bucharest.  

„Cities of Tomorrow” este un eveniment de referință, dedicat dezvoltării urbane și regionale. La ediția din acest an sunt așteptați în jur de 250 de participanți, provenind atât din mediul public cât și cel privat. Evenimentul va fi onorat de prezența invitaților speciali din Germania și România: administrația publică, societatea civilă și mediul privat vor dialoga în cadrul a două paneluri dedicate retrospectivei: Ce s-a întâmplat în orașele și regiunile României în acești ultimi 10 ani? Ce am învățat împreună? Unde ne situăm acum și care este viziunea pentru viitor? 

Informații despre speakeri și prezentări: https://www.citiesoftomorrow.ro/agenda/

Am continuat și anul acesta conceptul de online round tables, care permite participanților o implicare mai intensă, dându-le ocazia ca timp de două ore să discute concret și aplicat subiecte și proiecte diferite, alese în funcție de actualitatea și necesitatea tematicii și să găsească idei și soluții concrete, pe care să le poată implementa în proiectele proprii. Concluziile și insight-urile rezultate în urma celor nouă mese rotunde vor reprezenta fundamentul pentru acțiuni viitoare. Cele nouă mese rotunde au avut deja loc online în perioada 05-07 aprilie. Temele & subtemele meselor rotunde și moderatorii se regăsesc aici: https://www.citiesoftomorrow.ro/roundtables/

Relevant pentru succesul acestui eveniment este atât ce se întâmplă în zilele evenimentului, dar mai ales ce se întâmplă ulterior, cum înțeleg participanții să utilizeze schimbul de idei, experiența și contactele dobândite în cadrul conferinței Cities of Tomorrow. După dezbaterile interactive de la mesele rotunde, participanții se vor regrupa în data de 12 aprilie pentru o scurtă prezentare a soluțiilor identificate pe fiecare masa rotundă și pentru festivitatea de premiere a proiectelor câștigătoare.

Înaintea acestei a 10-a ediții a Cities of Tomorrow a fost organizat un concurs de proiecte adresat administrației publice, mediului de business și societății civile. Am avut în vedere, în delimitarea proiectelor ajunse în finală, factorul dezvoltării sustenabile. Cu ajutorul unui juriu format din personalități cu experiență vastă, s-au stabilit 9 finaliști – așadar 9 inițiative se vor bucura de atenție deosebită cu prilejul acestei conferințe.

Cele nouă proiecte finaliste ce se vor prezenta în cadrul sesiunii de pitching la conferință sunt: 

  • Categoria Administrație publică: Buzău („Smart – Green – Circular Buzău”), Municipalitatea Aiud („Invest in Aiud”) Sectorul 6 al Municipiului București („Liniei”);
  • Categoria Mediul de business: Cruze –(Cruze – just go together); iNergy Agtech  („Cleantech. Made in RO”), UNITH2B SRL („Tram Trains Resița”);
  • Categoria Societate civilă: GIS Berzei 21 („Un proiect de regenerare urbană în inima orașului”) Parcul Natural Văcărești; Universitatea Politehnică Timișoara („Digitalizarea istoriei, un castel pe rând”).

Conferința „Cities of Tomorrow” este o conferință publică de sensibilizare privind dezvoltarea durabilă, reconversia și revitalizarea regiunilor și orașelor României, sarcinile și rolurile actorilor din mediul politic, de afaceri și din cadrul societății civile, dezvoltarea infrastructurii urbane și rurale, managementul orașelor (utilități publice, managementul traficului, clădiri eficiente energetic), integrarea zonelor centrale și istorice ale orașului, dar și a periferiilor și nu numai. 

Conferința este concepută pentru a oferi informații utile și noi perspective pentru: primării, managerii orașului, reprezentanți ai agențiilor de dezvoltare regională și a zonelor metropolitane, reprezentanți ai consiliilor orașelor și județelor; companiile private românești și străine; profesioniștii din domeniul planificării urbane cât și arhitecții; investitorii imobiliari și dezvoltatorii interesați pentru/sau cu sediul în Europa de Sud-Est; profesioniștii din domeniul imobiliar; reprezentanții camerelor de comerț și industrie; reprezentanții clusterelor industriale; furnizorii de tehnologie; companiile de utilități urbane și infrastructură; ONG-urile şi profesioniștii din domeniul bancar.

Marketplace-ul organizat va fi organizat în foyerul hotelul Crowne Plaza. Aici, sponsorii evenimentului E.ON, Continental, BABLE, Iulius, Horvath, nhood, BCR, RER Group, RETIM, Speedwell, Industrial Park Siret, Sistemul Național de Reciclare a Bateriilor, FEPRA, Țucă, Zbârcea și Asociații își vor prezenta soluțiile și tehnologiile destinate modernizării și eficientizării orașelor și regiunilor.

Prima parte a evenimentului principal din 12 aprilie va fi difuzată live pe pagina de facebook a AHK România https://www.facebook.com/ahkromaniaofficial/

Detalii precum și agenda evenimentului „Cities of Tomorrow” pot fi găsite la www.citiesoftomorrow.ro


AHK România în anul aniversar 2022

Pentru AHK România anul aniversar 2022 stă sub semnul sustenabilității, o temă extrem de actuală și care nu poate fi ignorată. Sustenabilitate înseamnă investiții în educație, cercetare și dezvoltare, în calitatea vieții din orașele și regiunile în care trăim. Sustenabilitatea presupune, de asemenea, sisteme economice durabile care să fie acceptate și susținute de societate. Pe acest complex tematic dorim să ne concentrăm în AHK Sustainabilityear 2022 și, printr-o serie de evenimente, să inițiem proiecte „verzi”, să provocăm la un dialog între actorii politici, economici și societatea civilă și să creăm idei noi, inovatoare pentru un viitor sustenabil. Companiile germane sunt pregătite să își pună la dispoziție tehnologiile de care dispun, Know-how-ul și Best Practice, pentru a aduce relațiile economice bilaterale la un nou nivel.

Stay tuned: #PartnerForSustainability  #20AHKRomania. 

Deloitte România și Reff & Asociații au obținut la CJUE o decizie favorabilă contribuabilului într-un litigiu cu ANAF. Practica extinsă a autorității fiscale de a stabili sedii fixe, invalidată de instanța europeană

0

O echipă multidisciplinară, formată din consultanți fiscali Deloitte România și avocați specializați din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal, a obținut, la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), o decizie favorabilă clientului, contribuabil român, într-un litigiu cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Este vorba de un caz în care autoritatea fiscală a impus contribuabilului plata TVA pentru servicii prestate către un client nerezident, din cadrul aceluiași grup, cu dobânzile și penalitățile aferente. Autoritatea din România a considerat că societatea străină are un sediu fix în țara noastră, prin intermediul filialei locale, dar CJUE a infirmat această argumentație. 

Concret, este vorba despre decizia emisă joi, 7 aprilie 2022, de către CJUE în cauza 333/20. În speță, societatea din România a prestat către societatea afiliată din alt stat membru servicii de marketing, reglementare, publicitate și reprezentare. Societatea română a emis facturi fără TVA pentru serviciile prestate, apreciind că locul de prestare a acestora era situat acolo unde beneficiarul serviciilor și-a stabilit sediul activității economice. În urma unei inspecții fiscale pentru perioada cuprinsă între 1 februarie 2014 și 31 decembrie 2016, autoritatea fiscală a apreciat că serviciile prestate de societatea română ar fi trebuit să fie facturate cu TVA din România. În opinia organului fiscal, beneficiarul serviciilor avea un sediu fix în România, considerând că resursele tehnice și umane ale societății române s-au aflat permanent la dispoziția societății din străinătate. În consecință, autoritatea a impus TVA de plată suplimentar, cu dobânzi și penalități.

Societatea română a contestat decizia în instanță și, ca urmare a îndoielilor cu privire la interpretarea care ar trebui dată unei prevederi din Directiva TVA, relevantă în acest caz, Curtea de Apel București a decis să suspende cauza și să solicite clarificări la CJUE. După aproape doi ani de așteptare, instanța europeană a decis că „o societate care are sediul social într-un stat membru nu dispune de un sediu fix într-un alt stat membru pentru motivul că deține în acest din urmă stat o filială care îi pune la dispoziție resurse umane și tehnice în temeiul unor contracte prin care filiala îi furnizează, în mod exclusiv, servicii de marketing, reglementare, publicitate și reprezentare care pot influența în mod direct volumul vânzărilor sale”.

„Decizia CJUE, obținută într-un litigiu demarat în urmă cu cinci ani, este extrem de importantă, pentru că are impact nu doar asupra contribuabilului implicat în acest caz, ci asupra unui număr mare de societăți care folosesc un model de afaceri asemănător și care s-au confruntat, de-a lungul timpului, cu decizii similare din partea autorității fiscale. Toți acești contribuabili ar trebui să își recupereze sumele plătite ca urmare a unor astfel de decizii, plus dobânda aferentă. Estimăm că suma totală pe care ar trebui să o ramburseze autoritatea fiscală pentru decizii de acest gen se ridică la peste o sută de milioane de euro. Totodată, decizia este relevantă pentru toate țările membre ale Uniunii Europene, având în vedere că problematica sediului fix a devenit un subiect de interes în numeroase jurisdicții”, a declarat Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice, Deloitte România. Echipa care a contribuit la obținerea acestei decizii este formată din Vlad Boeriu, Partener Coordonator, Loredana Ilea, Senior Manager, Deloitte Tax, și Emanuel Bondalici, Managing Associate, și Mircea Farcău, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.