Cum va evolua inflația în perioada următoare. O discuție cu Adrian Codîrlașu, Vicepreședinte CFA România, în cadrul evenimentului Earnings Report

0

Unul dintre cele mai dezbătute subiecte în aceste zile este cel legat de rata inflației și motivele care au generat creșterea acesteia în ultimele luni. O serie de probleme generate de pandemie, precum și cantitatea mare de bani ieftini tipăriți, atât de FED (Banca Centrală a SUA), cât și de ECB (Banca Centralăa Europeană), ne-au adus într-un moment de inflație istorică, cea mai mare din ultimii 40 de ani în Statele Unite.

Dar ce determină majorarea ratei inflației?

„Am avut bani printați de către Băncile Centrale ca niciodată – de exemplu, în cazul FED, din 3 USD aflați circulație, 2 USD au fost printati după izbucnirea pademiei. Deci stimulul monetar a fost extrem de puternic”, spune Codîrlașu.

Disrupția lanțurilor de aprovizionare – măsurile luate de state, de a asigura distanțare, au întrerupt circulația mărfurilor între state. De aici creșterile de preț. Avem o economie care își revine, deci necesitate mai mare de energie, de aici prețurile mai mari la energie. Avem pe de altă parte tranziție de la un tip de energie, cea pe cărbune, la energia verde, de aici iarăși o scădere temporară a ofertei de energie. Avem și posibilitatea ca Rusia să invadeze Ucraina care iarăși ar duce prețul energiei în sus”.

Ce vor face Băncile Centrale în lupta cu inflația

Investitorii așteaptă în perioada următoare să vadă care vor fi deciziile Băncilor Centrale, pentru a încerca să intuiască ce se va întâmpla pe piețele financiare. Adrian Codîrlașu crede că preturile la energie sunt principalul aspect la care FED și ECB se uită în acest moment: „Energia are un impact extrem de puternic asupra prețurilor și inflația trebuie cumva contracarată de băncile centrale și vedem: Prima a fost FED-ul, care a apunțat din martie creșterea ratei de dobândă. Apoi, săptămâna trecuta, Banca Central Europeană a spus că s-ar putea să fie în acest an o majorare de rată de dobandă pe Euro. Iar Băncile Centrale din Europa Centrala și de Est, de ceva timp, majorează susținut ratele de dobândă. Vedem un mediu extern în care inflația este cuvântul cheie și inflația va determina ceea ce se va întâmpla pe piețele financiare”.

Ce diferențiază SUA de UE, în materie de agresivitatea
cu care este combătută rata inflației

„Ne uitam la inflația «Core», spune Codîrlașu, care este coșul de consum, din care se elimină componentele volatile și energia. Ce rămân sunt prețurile care pot fi impactate de o Bancă Centrală prin politica de dobândă monetară. Iar această inflație core în SUA este de 5,5%, așadar mult peste ținta FED. De aici nevoia FED de a majora rata de dobândă de politică monetară. În schimb, ân UE, vedem ca inflația core a crescut de la aproximativ 1% către 2,5%, ținta Băncii Centrale Europene fiind 2%, doar puțin peste ținta punctuală. Din acest motiv, ECB are mai multa libertate în a-și seta politica monetară, deoarece în UE componenta persistentă a inflației este la mai puțin de jumătate decât în SUA. Și de aici divergența de politici monetare între FED și ECB.

Componenta de inflație este mai mică în UE decât în SUA din mai multe cauze. În primul rând, în SUA sunt mai puține taxe. Apoi, piața muncii este mult mai flexibilă în USA decât în UE. Dacă luăm carburanții, în România și în toată Europa, jumătate din prețul litrului de benzină este reprezentat de taxe. În SUA este mai mic prețul combustibilului, deoarece și taxele aferente sunt mai mici. Prin urmare, atunci când crește petrolul cu 50%, prețul va crește în SUA cam cu 50%, în Europa doar cu 25%, deoarece sunt acele taxe fixe. 

În România, în general, inflația s-a situat între 2-5%. Acum a urcat peste 8% și în ultimul comunicat al BNR se precizează cu nu sunt excluse valori cu douî cifre ale inflației în 2022 – așadar, peste 10%”, a concluzionat vicepreședintele CFA România.

Dar cât de rea este, de fapt, situația?

Codîrlașu consideră că nu ne aflăm neapărat în pragul unei crize economice, precizând că inflația mare este prețul pe care îl plătim pentru a a trece peste pandemie: „Economia globala crește, așadar din perspectiva creșterii economice, situația este pozitiva. Economia crește, salariile cresc. Este adevărat, această creștere economica vine și cu inflație asociată.

În opinia mea aceasta inflație mare este prețul pe care îl plătim toți pentru a nu fi generat o depresiune economică în timpul crizei coronavirusului. Riscul era extrem de mare, piețele înghețaseră, iar guvernele și băncile centrale au ales să facă o suprareacție, nu o subreacție, de aici cantitatea aceasta extrem de ridicată de bani tipăriți. Acesta este prețul pe care îl plătim pentru a fi depășit economic cu bine această situație creată de pandemie. Salariile, în cea mai mare parte, compensează majorarea de prețuri. Anul trecut, salariile au crescut cam cu 7%, inflația a fost 8% – mai mult sau mai puțin, s-a menținut puterea de cumpărare. Economia, în termeni reali, a crescut și va crește și anul acesta și anul viitor, atât în România cât și pe Glob. Economia americană crește cu niște rate cu care de mult timp nu a mai crescut. Economiile merg, veniturile merg, tocmai de aceea apare și cererea mai mare care generează inflația”, spune Codîrlașu.

Cred că inflația post-pandemie va fi mai mare peste tot decât cea ante-pandemie. Dacă în UE era înainte 1%, acum poate va fi 2,5%. Dacă în SUA era 2%, poate va fi 3-4%. Cred că vor fi niște ani cu inflație mult superioară față de ce era înainte de pandemie. Inflația va fi destul de mulți ani mai persistentă”.

Ce spune Adrian Codîrlașu despre rata inflației în România

Analistul financiar apreciază că decizia BNR de la începutul lunii februarie vine ca o continuare a politicii sale de ultima perioadă. „În România am avut decizia Băncii Centrale care a ridicat dobânda cu 50 de puncte de bază. Majorările anterioare au fost de câte 25 de puncte de bază, dar în același timp a mărit și cu câte 25 de puncte de bază și intervalul dintre facilitatea de credit și rata-cheie. Prin urmare cam 50 de puncte de bază au fost și precedentele majorări. BNR arată îngrijorări cu privire la inflație, se menționează în comunicatul BNR că inflația s-ar putea să aibă 2 cifre anul acesta și abia apoi va coborî”, crede Adrian Codîrlașu.

Au fost deciziile Băncilor Centrale din 2021 legate de inflație unele corecte? Putea exista o abordare mai eficientă în ceea ce privește temperarea inflației?

Codîrlașu crede că o abordare mai brutală a inflației ar fi lovit puternic economia. „Cred că este o situație mai bună să avem creștere economică cu inflația decât inflație mica în recesiune. În recesiune se pierd locuri de muncă, rămân oameni șomeri. Așa, oricine dorește își găsește un loc de muncă în situația actuală. Acesta a fost prețul pentru a nu avea o depresiune economică”, spune Vicepreședintele CFA România. 

Ce crede Codîrlașu despre o eventuală recesiune

Având în vedere că se scumpesc utilități, materii prime sau servicii, ar putea să însemne că o parte dintre companii, mai ales cele puternic îndatorate, ar putea întâmpina probleme financiare sau ar putea intra în incapacitate de plată. Acest lucru ar genera o recesiune, la un moment dat. Adrian Codîrlașu este, însă, mai degrabă optimist: „Cred că vor mai fi ani până la următoarea recesiune. Doar dacă nu va apărea un șoc din afara economiei. De abia am intrat în noul ciclu de creștere economică. Am intrat puternic, și cu creștere mare și cu inflație mare. Practic, asta încearcă acum Băncile Centrale – o aterizare lină. Să vedem în ce măsură reușesc acest lucru”.


Earnings Report este un eveniment organizat cu sprijinul, Evisara.com (partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, România Durabilă, București Business, Prahova Business și Reușita TV (Parteneri media). 

Cum ne protejăm economiile? Ce active ne pot proteja de inflație

0

Este una dintre întrebările care apar frecvent în această perioadă, în care inflația erodează din economiile populației. În același timp, după un an și jumătate de creșteri, piețele s-au dovedit volatile în ultimele luni, fapt care a sporit anxietatea investitorilor.

Însă ce putem face pentru a ne proteja cât mai bine economiile?

Adrian Codîrlașu, Vicepreședinte CFA România, a declarat cu ocazia prezenței sale în cadrul evenimentului online Earnings Report, organizat de BVBescu.ro: „Inflația a trezit întrebarea «Cum ne protejam economiile?». Și vedem că a fost o migrație din activele care au rate de randament negative – vedem cum dobânzile obligațiunilor de stat germane au reintrat în teritoriu pozitiv, la fel, cele din Statele Unite cresc. 

Printre activele care ar proteja față de inflație sunt în primul rând acțiunile, deoarece companiile, când au o creștere de costuri, le dau mai departe prin preț, iar un șoc pe inflație duce la o creștere, măcar temporară, a profiturilor companiilor. Prin urmare, companiile traversează cel mai bine această situație de inflație ridicată. Aceasta este inflația: majorările de prețuri de către companii. Prin urmare ele își mențin profitabilitatea, chiar le crește profitabilitatea – și este suficient să ne uităm la sezonul de raportări –, unde au fost recorduri de profitabilitate”, spune Codîrlașu.

De ce instrumente financiare ar trebui sa ne ferim în această perioada

Codîrlașu spune că instrumentele cu venit fix, nu sunt recomandate în aceasta perioada. De cealaltă parte, mărfurile sau metalele prețioase se pot dovedi investiții bune în aceasta perioadă: „Ce nu protejează de inflație: instrumentele cu venit fix, care după cum spune și numele este un venit fix. Un randament fix ajustat acum cu inflația dă pe minus. Și investițiile imobiliare protejează de inflație, dar trebuie să știm să investim. Nu cumpărând orice ne protejam de inflație. Ce se poate folosi, de exemplu, sunt titluri care au în spate diverse tipuri de proprietăți. Și mărfurile și metalele prețioase protejează de inflație. Dar aceste active sunt și extrem de volatile. Toate aceste active – și acțiuni și mărfuri și imobiliare și metale prețioase – sunt foarte volatile. Dau un randament mai mare, dar cu un risc mai mare, iar pe acțiuni acum se vede riscul mai ales ca piața a corectat la început de an, mai ales pe zona de tehnologie”.

Earnings Report este un eveniment organizat cu sprijinul, Evisara.com (partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, InvestTenergy,

KRUK România a contribuit cu peste 170 de milioane de lei la bugetul de stat și a susținut peste 500.000 de români să-și achite integral datoriile în ultimii 15 ani

0


KRUK România, liderul pieței de management al datoriilor, anunță creșterea investițiilor în țară în următorii doi ani, în contextul aniversării celui mai profitabil an, al cincisprezecelea, pe piața autohtonă. 

Cosmina Marinescu, CEO KRUK Romania

„Am înregistrat creșteri constante în cei 15 ani de activitate a Grupului KRUK în industria colectării creanțelor din România, care au culminat cu recorduri în 2021: am cumpărat peste 60 de portofolii doar pentru piața locală și am ajuns să gestionăm creanțele a peste două milioane de români, de la 15.000 de clienți, cu câți am pornit în 2007. În plus, am procesat circa 750.000 de dosare în numele a 34 de parteneri de business. Aceste rezultate, generate și de semnarea acordului cu UniCredit pentru achiziționarea unui portofoliu care va aduce în piață o dinamică constantă de colectare și sperăm, cât mai multe însănătoșiri în portofoliile noastre, ne determină să creștem semnificativ investițiile în România în următorii doi ani”, a declarat Cosmina Marinescu, CEO KRUK România. 

*evoluția numărului de clienți KRUK România în ultimii 15 ani

Compania, care a ajuns la o cotă de piață de 43% în 2021 potrivit valorii investițiilor, a semnat la finalul anului trecut un acord cu UniCredit Consumer Financing IFN pentru achiziționarea unui portofoliu de creanțe din retail, negarantate, cu o valoare nominală totală de până la 240 milioane lei. Prin consolidarea portofoliului de parteneri cu companii de top din piața bancară, IFN, utilități și telecom, business-ul contribuie constant la optimizarea fluxului financiar și cash-flow la nivel macro-economic. 

Tot anul trecut, filiala din România a Grupului KRUK a reușit să dubleze numărul clienților care utilizează eKRUK, platforma digitală care facilitează gestionarea eficientă a datoriilor și plata online.

Liviu Costică – COO Kruk Romania

„Faptul că peste 30.000 de români folosesc acum activ această platformă e o realizare importantă, în contextul în care, deși mai mult de 80% din populație are acces la internet, studiile arată că doar jumătate folosesc aplicațiile de banking și 42% nici nu au cont bancar. Avem cele mai scăzute competențe digitale din Europa și, cu toate astea, peste 8.000 de clienți și-au plătit datoriile online anul trecut și peste 6.000 au semnat electronic angajamente de plată, semn că strategia noastră de digitalizare a funcționat iar românii încep să prindă încredere în instrumentele online”, adaugă Liviu Costică, COO KRUK România. 
 

Angajamentul de plată este cel mai accesat produs digital datorită faptului că persoanele cu datorii pot alege singure valoarea ratei, durata angajamentului și data scadentă. Valoarea medie a unei rate plătite în angajament este 260 lei/lună, însă clienții pot plăti și integral, caz în care beneficiază de discount. Numărul clienților care au achitat integral datoria și au reintrat astfel în circuitul financiar funcțional în 15 ani de activitate ai companiei se ridică la peste 500.000, iar peste jumătate dintre ei au ales soluțiile amiabile oferite. 

Valoarea investițiilor totale în digitalizare și automatizări la nivelul companiei depășește 32,5 milioane de lei și se concentrează în dezvoltarea platfomei eKRUK, a semnăturilor electronice și biometrice, dar și a primului robot din piața de colectare, care identifică plățile clienților și le înregistrează în aplicația internă de management a acestora, realizată în parteneriat cu RPAbox și UiPath.

În ce privește contribuția companiei la bugetul de stat, KRUK România a returnat circa 13 milioane de lei din impozit pe profit și aproximativ 160 de milioane de lei din impozite și salarii, în aceeași perioadă. 

Din 2007, anul intrării Grupului KRUK pe piața din România, compania a crescut numărul de angajați de la 15 la 615 și își propune să ajungă la 650, în 2022. Vechimea medie în companie depășește cinci ani și s-a menținut și în perioada pandemiei, când business-ul a trecut toate operațiunile în online în mai puțin de două săptămâni. 

În același context, 25 de organizații non-guvernamentale au fost sprijinite de KRUK România în perioada 2012-2021, cu resurse în valoare totală de peste 2,3 milioane de lei. Printre ele se numără The Social Incubator, Junior Achievement Romania, Romanian Business Leaders, Crucea Roșie, United Way, Lumea Copiilor Speciali, Ana și Copiii, Dăruieste Voce, Quantum Robotics, Zâmbește Împreună Învingem, Regina Maria și Hope and Homes for Children. Compania are în vedere direcționarea sumei de 125 de mii de lei în anul 2022 pentru susținerea eforturilor de educație financiară a peste 5000 de tineri din România. 

Pactul Verde European – oportunități de investiții pentru industria auto din România

0

_________________

de Gabriel Pătru, Manager, și
Paul Evi, Consultant Senior, Impozitare Directă,
Deloitte România  (foto)

Odată cu adoptarea Pactului Verde European, statele membre ale Uniunii Europene (UE) și-au asumat în mod unanim implementarea unor politici în domenii precum climă, energie, transporturi și fiscalitate cu scopul de a reduce, până în 2030, emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% față de nivelul din 1990 și de a elimina în totalitate aceste emisii până în 2050. Deși orizontul de timp propus poate părea îndepărtat, această inițiativă prezintă implicații semnificative asupra tuturor sectoarelor de activitate europene și naționale, inclusiv în industria auto din România, care a fost puternic afectată atât de criza sanitară generată de pandemia de COVID-19, cât și de dificultățile legate de asigurarea materiilor prime.

În mod evident, ca urmare a necesității de adaptare la noile condiții, companiile din domeniu se vor confrunta cu o creștere a costurilor asociate, pe de o parte, pentru intensificarea activităților de cercetare necesare dezvoltării unor noi tehnologii compatibile cu obiectivele Pactului Verde European, și, pe de altă parte, pentru modernizarea liniilor de producție în vederea implementării noilor tehnologii, într-un mod eficient.

Pentru a reduce presiunea acestor costuri, companiile auto din România au la dispoziție o serie de facilități fiscale și de surse de finanțare care pot juca un rol important în amortizarea impactului investițiilor realizate.

Facilități fiscale aplicabile în cercetare-dezvoltare

Printre cele mai importante măsuri de sprijin pentru companiile inovatoare se numără facilitatea fiscală pentru activități de cercetare și dezvoltare, care presupune acordarea unor deduceri suplimentare de 50% pentru cheltuielile pentru astfel de activități, posibilitatea aplicării amortizării fiscale accelerate în cazul utilajelor și echipamentelor utilizate în cercetare-dezvoltare, precum și scutirea de impozit pe profit în primii zece ani de activitate pentru contribuabilii care desfășoară exclusiv activități de cercetare-dezvoltare. Scutirea de impozit pentru profitul reinvestit se aplică pentru partea din profit utilizată pentru achiziția de echipamente tehnologice, programe informatice și licențe, cu respectarea anumitor condiții prevăzute de Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, contribuabilii din industria auto pot fi interesați de diferitele metode de amortizare fiscală disponibile pentru noile linii de producție, în speță amortizarea fiscală accelerată sau degresivă, ambele metode jucând un rol considerabil în atenuarea impactului investițiilor efectuate pe o perioadă mai lungă de timp, reducând, astfel, presiunea asupra fluxurilor de numerar în momentul investiției

Nu în ultimul rând, este important de menționat faptul că, odată cu adoptarea Pactului Verde European, Uniunea Europeană pune la bătaie un arsenal de instrumente financiare menite să contribuie la atingerea acestor obiective ambițioase. Bugetul multianual al UE pentru perioada 2021-2027, împreună cu instrumentul Next Generation EU, care finanțează planurile de redresare și reziliență ale statelor membre, însumează puțin peste 2.000 de miliarde de euro, iar 30% din această sumă vizează investițiile sustenabile, ca parte a Pactului Verde European.

Posibile surse de finanțare pentru tranziția către economia verde

Programele pe care România le va derula în perioada 2021-2027, fie că vorbim de programele operaționale în curs de elaborare sau de investițiile programate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, sunt construite pe pilonul de sustenabilitate și tranziție verde și pun accentul pe componenta de cercetare-dezvoltare-inovare pentru dezvoltarea noilor tehnologii, a materialelor și a proceselor necesare pentru atingerea acestor obiective. 

Așadar, jucătorii din industria auto din România vor avea acces la multiple opțiuni de finanțare pentru activități precum: dezvoltarea capacităților proprii de cercetare-dezvoltare sau inițierea de parteneriate și colaborări cu actori din domeniul cercetării, prin intermediul programelor operaționale regionale și a Programului Operațional Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare; eficientizarea energetică și producția sau utilizarea de energie regenerabilă, prin Programul Operațional Dezvoltare Durabilă, Planul Național de Redresare și Reziliență sau Fondul pentru Modernizare.

Mai mult, în completarea variantelor de finanțare oferite de UE, companiile din sectorul auto au în continuare la dispoziție surse de finanțare cu tradiție în domeniu, respectiv schemele de ajutor de stat derulate de Ministerul Finanțelor. Una dintre ele este schema de ajutor de stat instituită în baza Hotărârii Guvernului 807/2014, cu scopul sprijinirii investițiilor cu impact major în economie și care finanțează construcția și achiziția de echipamente, linii tehnologice și active necorporale asociate înființării unei noi unități de producție sau extinderii capacității uneia existente. De asemenea, există schema de ajutor de stat instituită în baza Hotărârii Guvernului 332/2014, care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă și care finanțează costuri salariale pe o perioadă de 24 de luni de la crearea fiecărui post individual, pentru acele investiții care generează cel puțin 100 de noi locuri de muncă per locație.

În plus, Ministerul Finanțelor are în pregătire o a treia schemă de ajutor de stat de luat în calcul, cu scopul stimulării investițiilor strategice, cu valoare mai mare de 500 de milioane de lei, în câteva domenii cheie, inclusiv industria auto, aerospațială și farmaceutică.

Totodată, este important de reținut faptul că, începând cu 1 ianuarie 2022, a intrat în vigoare noua hartă a ajutoarelor regionale, care stabilește intensitatea acestora aplicabilă în fiecare județ. Astfel, ajutorul de stat de care pot beneficia solicitanții variază între 30% din valoarea investiției, în județele fanion din regiunea de Vest, și maximum 60%, în majoritatea județelor din Muntenia și Moldova. Municipiul București este exclus de la finanțare, având în vedere că ajutoarele de stat se direcționează către regiunile mai puțin dezvoltate ale țării (cu un PIB/locuitor sub 75% din media UE).

Așadar, companiile din domeniul auto care activează în România se confruntă cu numeroase provocări în această perioadă, dar au la dispoziție și facilități fiscale și scheme de finanțare care le pot ajuta să le depășească, cu condiția să aplice corect și la timp pentru accesarea acestora.

Cum a redus statul prețul locuințelor?

0

_________________

Autor: Costin Manta, Partener Asociat,
Taxe indirecte, EY România (foto)

Anul 2022 a început cu vești bune pentru piața imobiliară din România. Cota de TVA de 5% se aplică din acest an și pentru locuințele mai scumpe de 450.000 lei, plafonul fiind majorat la 700.000 lei. Pentru a putea beneficia de noul plafon, însă, a fost introdusă o nouă condiție: cota redusă de TVA se va aplica pentru o singură achiziție în acest interval de preț, în timp ce, în cazul locuințelor mai ieftine de 450.000 lei, se pot efectua mai multe achiziții cu cota de 5%. În cazul creșterii cererii pentru apartamentele situate în noul plafon de TVA, ar putea apărea ușoare creșteri de preț. Dar nu ne așteptăm, totuși, să depășească noul plafon (dincolo de care ar interveni din nou aplicarea cotei standard de TVA, fapt care ar putea duce la scăderea cererii). 

Economia realizată de un cumpărător utilizând cota redusă poate fi substanțială. De exemplu, pentru o locuință cu un preț de 700.000 lei (plafonul maxim, aproximativ 140.000 de euro) economia realizată prin aplicarea cotei reduse de TVA de 5%, în locul celei standard de 19%, este de aproximativ 20.000 euro. O sumă importantă și deloc de neglijat. Mai mult, în cazul locuințelor achiziționate prin credit ipotecar, economia realizată de cumpărător crește, deoarece costurile de finanțare se vor aplica asupra unui preț mai mic (diminuat prin scăderea TVA). 

În plus, ne putem aștepta că o parte din clienții interesați în trecut de locuințe cu un preț sub 450.000 lei să migreze către locuințe aflate sub noul plafon de 700.000 lei. Acest lucru ar putea contribui la facilitarea accesului la o locuință accesibilă pentru persoanele cu venituri mai mici.

Dar scăderea TVA ar putea aduce și alte beneficii, în plus față de un preț mai mic pentru cumpărători.

Substituie majorările costurilor de construcție. Noul plafon majorat poate compensa creșterile de prețuri ale materialelor de construcții, contribuind la susținerea pieței imobiliare. O lungă perioadă de timp, plafonul pentru 5% TVA a rămas constant, în vreme ce costurile au crescut susținut. Astfel, încadrarea în vechiul plafon era din ce în ce mai dificilă, mai ales în cazul locuințelor mai spațioase. Prin majorarea plafonului se poate îmbunătăți și un alt indicator.

Reducerea supraaglomerării locuințelor. România ocupă unul din primele locuri în clasamentul supraaglomerării locuințelor. Eurostat estimează o rată a supraaglomerării de 45,8%, faţă de media europeană de 17%, locuințele mai mari având un cost proporțional mai mare. Aplicarea cotei reduse de TVA de 5% poate duce la scăderea supraaglomerării locuințelor din România, locuințele mai mari devenind mai accesibile decât prin aplicarea cotei standard de TVA. 

Conformarea voluntară poate crește. Așa cum s-a observat de-a lungul timpului, scăderea impozitelor poate contribui la creșterea conformării voluntare. Deși poate părea paradoxal, considerăm că scăderea cotei de TVA de la 19%, la 5% poate duce la încasări mai mari și la o mai bună conformare fiscală. Un aspect foarte important, ținând cont de locul fruntaș ocupat de ţara noastră în clasamentul fraudei de TVA. Anterior majorării plafonului, existau cazuri în care locuințele mai scumpe de 450.000 lei erau achiziționate de către firme (aplicând taxarea inversă), astfel că statul nu încasa în fapt TVA (deşi se aplica cota standard de 19% TVA). În cazul locuințelor cu un preț mai mic de 700.000 lei, ce pot fi achiziționate cu cotă redusă de 5%, achiziția prin intermediul unei societăți comerciale nu mai este la fel de atrăgătoare. Costul cu TVA 5% este semnificativ redus pentru cumpărătorii persoane fizice, iar prin achiziția directă de către aceștia este eliminat și riscul ca autoritățile fiscale să considere TVA nedeductibilă la nivelul societății (care astfel nu mai este implicată în tranzacție). Mai mult, plafonul majorat poate duce la declararea corectă a prețului de vânzare în evidențele contabile ale vânzătorilor, ceea ce ar duce la creșterea colectării altor taxe și impozite (de ex. impozitul pe profit/venit declarat din aceste tranzacții).

Luând în considerare factorii de mai sus, ar fi de așteptat ca măsura să aibă un impact pozitiv pentru cumpărători, vânzători și chiar pentru autoritățile fiscale.

FPPG devine vocea titularilor de la Marea Neagră după alăturarea Black Sea Oil & Gas în calitate de cel mai noul membru al federației

0

Federația Patronală Petrol și Gaze anunță cu bucurie primirea în rândul membrilor săi a companiei Black Sea Oil & Gas (BSOG), una dintre cele mai importante companii din sectorul offshore. FPPG își continuă astfel consolidarea, și în 2022, întregind astfel întreg tabloul sectorului upstream românesc atât onshore, cât și offshore. Gazele Naturale din Marea Neagră sunt mai aprope de utilizare și datorită BSOG, a cărei recentă aderare onorează toți membrii federației.

Prin eforturi susținute, FPPG reunește în prezent principalii producători de gaze naturale, care au capacitatea să acopere în totalitate producția internă necesară independenței energetice a României pentru viitorul deceniu. De anul acesta, reunind principalii titulari de acorduri de la Marea Neagră, membrii Federației ar putea asigura necesarul de consum energetic până în 2030 doar prin proiectele offshore, blocate de legea menită să le faciliteze și a cărei schimbare se lasă mult așteptată. Astfel, atestându-și reprezentativitatea pentru sectorul energetic, FPPG reiterează obiectivul de a facilita dialogul pentru deblocarea proiectelor offshore și pentru cele mai eficiente și realiste măsuri în tranziția energetică asumată.

„Federația Patronală Petrol și Gaze acoperă de acum producția de gaze atât în sectorul onshore cât și sectorul offshore românesc, contribuind cu deosebită responsabilitate la tranziția către viitorul energiei acestei regiuni. Tot mai întărită, prin sporirea numărului membrilor noștri, vocea unită a FPPG este esențială pentru producția de țiței și gaze, producție de care criza actuală demonstrează că este mai multă nevoie decât oricând. 

Ne confruntăm cu diverse provocări pe lângă cel al demarării proiectelor offshore. Printre acestea merită menționate tranziția energetică, rolul gazului în mixul energetic din România și noile reglementări destinate pieței libere, dar provocările sunt parte din ADN-ul petrolistului și, împreună cu BSOG, încă una dintre cele mai respectate companii de pe piață românească de petrol și gaze și promovând același climat al cooperării, federația va susține cu fermitate măsuri pentru redresarea economică și independenta energetica, strâns legate de încurajarea producției interne de resurse naturale”, susține Franck Neel – președintele FPPG.

În contextul efectelor crizelor suprapuse la nivel internațional ce au început să escaladeze în ultimii doi, Federația atrage din nou atenția că România încă mai are o oportunitate pe care puține țări din Europa o au – resursele naturale. Dezvoltarea sectorului pe care îl reprezintă poate fi atinsă numai printr-o legiferare care să stimuleze investițiile în explorarea și producția resurselor, prin diversificarea pieței de gaze naturale, creșterea competitivității și eficienței sectorului energetic, având totodată grijă să ofere cele mai bune condiții pentru consumatorii finali. Planul de acțiuni asumat de către federație, prin susținerea și implicarea activă a membrilor săi, vizează o mai bună corelare a politicilor publice cu necesitatea dezvoltării sectorului de petrol și gaze atât onshore, cât și offshore.   

BSOG este foarte încântată să se alăture FFPG. FFPG a crescut pentru a deveni vocea definitivă atât a industriei de gaze onshore, cât și a celor offshore și suntem onorați să avem un rol de susținere pentru a ne asigura că Federația își poate atinge obiectivele. Printre aceste obiective se numără asigurarea realizării de către România a potențialului economic și politic uriaș, de a deveni nu numai autosuficientă energetic, ci și de a fi o forță dominantă în Europa prin resursele sale de gaze offshore. Astfel de obiective pot fi realizate doar printr-o înțelegere adecvată între investitori și toate părțile interesate din România. Credem în efortul  FFPG de a realiza obiectivul în beneficiul României”, conchide Mark Beacom, CEO BSOG.

BSOG, deținută de Carlyle International Energy Partners și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, este o companie energetică independentă cu sediul în România, care vizează dezvoltarea offshore a resurselor de gaze. Portofoliul actual al companiei, este alcătuit din Proiectul MGD și două licențe de producție de gaze aferente zăcămintelor de gaze Ana și Doina din Concesiunea de mică adâncime XV Midia, Marea Neagră, unde este operator și deține o cotă de 70%. BSOG este și operator al Concesiunii în numele partenerilor săi Petro Ventures Resources SRL (cu o cota de 20%) și Gas Plus Dacia SRL (cu o cota de 10%).

Serviciu complet de amenajări interioare

0

Interioare Smart Luxury la Cheie este noul serviciu de soluții pentru amenajări lansat de compania românească Delta Studio. După cum îl definesc inițiatorii, conceptul presupune „integrarea tuturor etapelor unei amenajări, de la proiect la execuție, optimizarea bugetului și asumarea responsabilității întregului proiect de către Delta Studio, ca project manager. Soluția dezvoltată vine în întâmpinarea nevoii emergente din piață de a contracta servicii integrate. Totodată, aceasta reflectă strategia asumată a companiei de a furniza clienților interioare complete”. 

Se concretizează astfel direcțiile de dezvoltare a companie prin extinderea biroului propriu de arhitectură, DSD – Delta Studio Design și dezvoltarea diviziei de montaj și execuție DSM – Delta Studio Manoperă.

Yvonne Toader, arhitect, membru al OAR, manager al Departamentului de arhitectură Delta Studio Design: „Misiunea Delta Studio Design este de a oferi clienților amenajări de excepție, care să îi reprezinte și de care să se bucure alături de familie și prieteni. Baza oricărui proiect este înțelegerea nevoilor și afinităților clientului, pentru a crea interioare confortabile, cu estetică armonioasă. Arhitecții din echipă au deopotrivă empatie, creativitate și cunoștințe tehnice solide.”  

Dragoș Bonea, General Manager Delta Studio: „De-a lungul timpului, am urmărit să aducem pe piață soluții de design inovatoare, dar și să ne încadrăm într-un buget moderat, pentru a face luxul accesibil. Astfel a apărut conceptul Smart Luxury – un lux abordat cu inteligență, care se adresează unor clienți raționali, atenți la felul cum își cheltuiesc bugetul, dar interesați să facă și o investiție durabilă. Designul de calitate aduce valoare spațiului, iar această valoare se menține în timp.”

Tudor Cartianu, CEO Delta Studio: „Design&Build este o tendință din ce în ce mai puternică în piața amenajărilor interioare. Foarte mulți clienți realizează că prin contractarea unui proiect complet, la cheie, câștigă timp și scapă de stresul din șantier. Prin oferta DSM – Delta Studio Manoperă, putem avea controlul implementării proiectului, pe măsura designului pe care îl promovăm.”

Biroul de proiectare Delta Studio Desing este caracterizat a fi „cel mai mare birou de arhitectură de interior din România și are o capacitate de a derula peste 400 de proiecte pe an. DSD a fost premiat de două ori la concursul European Property Awards din Londra și a primit o distincție în cadrul Anualei de Arhitectură București. Biroul numără în prezent la nivel național 20 de arhitecți cu experiență în domeniu, absolvenți ai universităților de profil din țară și internaționale.

Echipa de arhitecți oferă clienților amenajări Smart Luxury, un concept propriu dezvoltat de Delta Studio, care aduce o serie de avantaje: Designul propus urmărește cele mai noi tendințe la nivel internațional; Fiecare propunere este susținută de o ofertă concretă de produse, alese de la branduri internaționale – astfel, orice design este 100% implementabil; Fiecare proiect este personalizat în funcție de nevoile și preferințele clientului; Arhitecții Delta Studio Design urmăresc întodeauna să se încadreze în bugetul clientului; Prin experiență și creativitate, arhitecții propun asocieri de produse și soluții de design care pun în valoare spațiul și creează efecte artistice. Astfel, bugetul este optimizat și valorificat la maximum.

 Calitatea unei amenajări se sprijină atât pe un concept valoros, cât și pe o execuție profesionistă. Este știut faptul că foarte mulți clienți care încep o amenajare reclamă problemele din șantier cauzate fie de necunoașterea specificațiilor tehnice, fie de lipsa de coordonare sau de lipsa de calificare pentru execuția lucrărilor. Tocmai de aceea a fost creată Divizia DSM – Delta Studio Manoperă: pentru a oferi clienților posibilitatea de a contracta manopera de la aceeași entitate care oferă produsele și proiectarea. Integrarea DSM în structura Delta Studio permite companiei să realizeze management integral de proiect și să ofere garanție pentru lucrarea executată”. 

Delta Studio anunță că „pentru a promova noul serviciu oferit, organizează în perioada 15 februarie-15 martie o campanie prin care oferă 20% discount pentru produse și 25% discount pentru servicii de proiectare primilor 50 de clienți înscriși. Campania urmărește în același timp să informeze publicul despre avantajele unei amenajări la cheie și să promoveze conceptul Smart Luxury – luxul care devine accesibil”.

Foto: Proiecte realizate de Delta Studio Design

Ergo Asigurări și Ergo Asigurări de Viață, integrate sub brandul Signal Iduna

0

Compania de asigurări Signal Iduna Asigurare Reasigurare a primit aprobarea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) pentru achiziționarea Ergo Asigurări și Ergo Asigurări de Viață. Compania deține două dintre aprobările necesare pentru finalizarea tranzacției, a Consiliului Concurenței și a ASF.

Signal Iduna Asigurare Reasigurare anunță că „va demara procesul de integrare a activităților Ergo Asigurări de Viață, precum și a portofoliului de clienți și produse, care se estimează că va fi finalizat până la încheierea acestui an. Ergo Asigurări urmează să continue activitatea ca societate independentă pe piața de asigurări din România. Cele două entități Ergo vor fi integrate sub brandul Signal Iduna.

Managementul Ergo Asigurări SA va fi asigurat de către Consiliul de Administrație, cu următoarea componență: Tiberiu Maier, în calitate de Președinte, Mesut Yetiskul și Mark Osterloff, în calitate de Membri. Componența Consiliului de Supraveghere ce va asigura conducerea Ergo Asigurări de Viață S.A. va fi formată din: Tiberiu Maier în calitate de Președinte, Mihaela Drugă și Mark Osterloff, în calitate de Membri. Preluarea mandatelor va avea loc după aprobarea acestora de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF)”.

Tiberiu Maier (foto), președinte al Directoratului Signal Iduna Asigurare Reasigurare: „Primirea tuturor aprobărilor pentru achiziționarea Ergo Asigurări și Ergo Asigurări de Viață din partea organismelor abilitate și ulterior finalizarea tranzacției ne va permite să ne dezvoltăm în continuare portofoliul, marcând una dintre etapele cu cea mai mare însemnătate în activitatea Signal Iduna pe piața de asigurări din România. Am identificat o compatibilitate notabilă cu cele două companii prin prisma modelului de business, ce va aduce posibilitatea extinderii operațiunilor noastre în piața locală prin completarea portofoliului cu o gamă extinsă de soluții pentru nevoile actuale ale clienților. Totodată, apreciem modul în care a decurs întreg procesul de tranzacționare și colaborare cu reprezentanții Ergo.” 

Totodată, Signal Iduna Asigurare Reasigurare precizează că „finalizarea tranzacției nu va aduce schimbări asupra contractelor de asigurare Ergo deja existente. Acestea se vor derula în continuare cu respectarea tuturor standardelor de calitate și profesionalism, clienții Ergo având la dispoziție aceleași canale de comunicare pentru accesarea asigurărilor sau a celorlalte servicii. Fiecare decizie ce urmează a fi luată pe parcursul procesului de integrare, va fi menită să sprijine nevoile clienților actuali și potențiali.

Principalul obiectiv pe care Signal Iduna Asigurare Reasigurare îl va avea în perioada următoare îl reprezintă integrarea companiei Ergo Asigurări de Viață. De asemenea, obținerea de sinergii cu privire la misiune și valori, alături de extinderea portofoliului de produse și servicii pentru Ergo Asigurări, vizează alinierea la standardele de calitate oferite deja clienților de companie. Pe lista planurilor strategice ale companiei se numără și investițiile în digitalizare, eficientizarea proceselor în cadrul companiilor și între companii, oferirea de servicii de calitate și produse inovatoare prin parteneriatele cu brokerii de asigurare, direct și prin intermediul altor parteneriate”. 

Signal Iduna se caracterizează ca „liderul pieței de asigurări private de sănătate la nivel local, conform raportului Autorității de Supraveghere Financiară aferent trimestrului al treilea din 2021. Portofoliul companiei include, de asemenea, și polițe de asigurări de viață și de accident. În anul 2020, volumul primelor brute subscrise raportat a depășit 129 milioane de lei, reprezentând o creștere de 27% față de anul anterior. La finalul anului 2020, Ergo Asigurări a raportat un volum al primelor brute subscrise de 47,7 milioane lei, iar Ergo Asigurări de Viață a înregistrat o valoare de 14,3 milioane de lei”. 

Pentru mai multe informații puteți vizita website-ul companiei https://www.signal-iduna.ro/.

 

EximBank extinde protecția pentru exportatorii români cu parteneri din UE şi OECD

0

EximBank prelungește până la 31 martie 2022 schema de asigurare pe termen scurt a riscurilor temporar non-piață pe care o oferă în numele și în contul statului român exportatorilor români în derularea relațiilor comerciale cu partenerii din ţările UE şi OECD.

EximBank reamintește că produsul de asigurare „a fost lansat în contextul pandemiei COVID-19, pentru a susține continuarea activității exportatorilor români şi păstrarea locurilor de muncă prin preluarea riscurilor comerciale şi politice aferente debitorilor din ţările Uniunii Europene şi OECD și era valabil până la 31 decembrie 2021.

Facilitatea se adresează tuturor categoriilor de exportatori – întreprinderi mici, mijlocii şi mari – pentru care EximBank poate acoperi până la 85% din pierderile înregistrate ca urmare a producerii unor riscuri comerciale și politice aferente partenerilor comerciali din ţările Uniunii Europene şi OECD”. 

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank: „În urma reevaluării situației generate de  pandemia Covid-19, Comisia Europeană a considerat că există în continuare o capacitate insuficientă a sectorului privat de a acoperi toate riscurile justificabile din punct de vedere economic pentru exporturile către țările UE şi OECD și a decis prelungirea valabilității acestei scheme de asigurări. Astfel a fost creat cadrul pentru ca EximBank să asigure continuitatea acestei scheme de ajutor și să poată prelua riscurile comerciale și politice oferind exportatorilor posibilitatea să încheie noi contracte sau să le prelungească pe cele existente în condiții de siguranță crescută. Continuăm așadar să venim cu soluții financiare adaptate condițiilor economice actuale, în linie cu nevoile și asteptările companiilor românești care beneficiază astfel de un nivel de susținere similar cu cel al companiilor europene”. 

EximBank subliniază că prin intermediul acestei scheme de ajutor, „asigură, în numele şi în contul statului român, pe o perioadă de asumare a riscului mai mică de doi ani (care include durata de fabricaţie şi durata de rambursare), creanţele rezultate din tranzacțiile de export bunuri și servicii, împotriva  riscurilor temporar non-piață. Asigurarea acoperă maximum 85% din pierderea asigurată în perioada de pre-livrare sau post-livrare, urmare producerii riscurilor comerciale (rezilierea arbitrară a unui contract de către un debitor privat, insolvenţa debitorului privat și a garantului său, neplata prelungită de către un debitor privat și de către garantul său a unei datorii rezultate din contract) și/sau politice (un debitor public sau o ţară împiedică realizarea unei tranzacţii de export; riscuri care excedează voinţei cumpărătorilor individuali sau care nu sunt în responsabilitatea cumpărătorilor individuali; riscul ca o ţară să nu transfere sau să nu permită transferul în ţara asiguratului a sumelor plătite de debitorii situaţi în acea ţară, forţă majoră în afara ţării asiguratului, inclusiv război).

În calitatea sa de Export Credit Agency (ECA) în România, EximBank a dezvoltat și oferă în numele și în contul statului român produse de asigurare care protejează încasările exportatorilor împotriva riscurilor asociate partenerilor externi şi a riscurilor asociate ţării de destinaţie și facilitează accesul la produsele de finanțare, putând fi cesionate în favoarea băncilor finanțatoare, pentru completarea mix-lui de garanții”. 

Studiu Reveal Marketing Research: În anul 2020 s-au înregistrat cel mai mic număr de căsătorii înregistrat din 1946 până în prezent

0

Dacă anul trecut, în luna iubirii, compania Reveal Marketing Research a derulat un studiu care a analizat impactul campaniilor de promovare a Valentine’s Day și Dragobete asupra publicului român, precum și ce fel de abordare este mai apreciată, anul acesta, compania a dezvoltat un studiu pentru a afla percepția românilor față de căsătorie în anul 2022.

Potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, în anul 2020 s-au înregistrat 81343 căsătorii, cel mai mic număr de căsătorii înregistrat din 1946 până în prezent. Faţă de anul 2019, în 2020 s-au înregistrat cu 47267 căsătorii mai puţine.

Aspirații la căsătorie: Când?

O expresie a schimbărilor majore de la nivelul societății românești o reprezintă evoluția vârstei de căsătorie. Spre deosebire de realitatea zugrăvită de datele statistice, vârsta ideală pentru căsătorie, în percepția românilor, se plasează cu precădere în intervalul 26-28 ani – 26 de ani reprezentând vârsta ideală pentru femei, iar 28 de ani reprezentând vârsta ideală pentru bărbați.

De asemenea, datele obţinute sugerează faptul că aproape jumătate din numărul subiecţilor – 47% – au o părere mai bună asupra căsătoriei în detrimentul concubinajului. Totodată, solicitînd respondenților să se pronunţe asupra subiectului cu privire la formarea propriei familii în viitorul apropiat, aproape 1 din 5 persoane necăsătorite nu intenționează să se căsătorească sau să aibă o relatie pentru toată viața. Procentele sunt de 12% pentru bărbați și 25% pentru femei – mai ales în cazul celor singure si divorțate.

Pe categorii de vârstă, 70% din tinerii cu vârsta cuprinsă între 24 și 35 de ani prezintă probabilitatea cea mai mare de a se căsători în viitorul apropiat, urmați de tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani (69%).

Contrar acestui procent, 34% din subiecţi nu doresc să se căsătorească, dar își doresc să aibă o relație cu un singur partener pentru toată viața.

Studiul realizat reliefează, de asemenea, o varietate de opinii ale subiecţilor cu privire la motivele pentru care tinerii din ziua de azi nu vor să se căsătorească. În opinia acestora, motivele capătă următoarele forme:

  • Lipsa banilor sau a bunurilor materiale – 55%
  • Frica de eșec sau de a nu face alegerea potrivită – 44%
  • Presiunea planurilor profesionale – 39%

Validitatea unei căsnicii. Idealuri și responsabilități. 

55% dintre respondenți consideră că o căsnicie este validă doar dacă a fost recunoscută oficial – în acte, iar 51% consideră că acesta este validă doar dacă a avut binecuvântarea unui preot.

De altfel, doar 37% dintre respondenți consideră că într-o căsnicie bărbatul trebuie să fie mai mare ca vârstă decât femeia, scăzând o dată cu creșterea vârstei pentru respondenți – astfel că, 56% dintre tinerii între 18-24 de ani sunt de acord cu această afirmație, și doar 28% dintre persoanele cu vârste între 45-55 de ani.

Aceeași tendință o putem observa și în cazul respondenților care consideră că persoana care trebuie să se preocupe mai mult de casă și de creșterea copiilor este femeia. 30% dintre persoanele de peste 55 de ani sunt de acord cu această afirmație, iar procentul crește proporțional până la tinerii de 18-24 de ani, care sunt de acord cu această afirmație în proporție de 55%, pentru un total de 36 de procente.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 13 ani companii din România și Europa.


Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 21-25 ianuarie 2022, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1.007 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.