eJobs: ridicarea restricțiilor a reactivat sectoarele puternic afectate de pandemie

0

Conform unui studiu realizat de eJobs asupra pieței muncii la 3 luni de la ridicarea restricțiilor, au apărut aproape 130.000 de joburi noi și avut loc creșteri fulminante în domeniile cele mai lovite de pandemie – turism, horeca, evenimente. Contrar așteptărilor, numărul de locuri de muncă remote este de 3 ori mai mare vs 2021.

Ridicarea restricțiilor, la începutul lunii martie, a reactivat sectoarele puternic afectate de pandemie, dar și pe candidații care așteptau această revenire. Cu aproape 130.000 de joburi nou apărute în piață din martie și până acum, ultimele trei luni au adus o creștere cu peste 30% a numărului de oportunități pentru cei aflați în căutarea unui loc de muncă comparativ cu anteriorul trimestru.

Retailul, campionul istoric al celor mai activi angajatori din România, a continuat să domine topul sectoarelor cu cele mai multe poziții noi, însă pe locurile următoare din clasament se situează domenii care au înregistrat creșteri spectaculoase în numărul de joburi noi pe fondul eliminării restricțiilor.

Roxana Draghici, Head of Sales eJobs

Dacă ne uităm în lista industriilor cu cele mai multe joburi postate în ultimele trei luni, vedem, imediat după retail, zona de servicii, industria alimentară, turismul și transporturile. Toate, cu excepția retailului, sunt zone care au fost afectate, într-o măsură considerabilă, de măsurile impuse în ultimii doi ani de pandemie. Pentru fiecare dintre aceste domenii vorbim despre creșteri de două cifre, însă cele mai semnificative sunt cele din turism, unde numărul de noi locuri de muncă aproape că s-a dublat. Organizatorii de evenimente reprezintă o altă categorie de angajatori pentru care nevoia de personal a crescut cu 60% pentru aceeași perioadă de timp”, spune Roxana Drăghici, head of sales, eJobs România.

Astfel, din martie până în iunie, au fost postate aproape 20.000 de locuri de muncă în servicii, 17.600 în industria alimentară, 15.000 în turism și 14.000 în transporturi / logistică / import-export. Cei care au căutat să se angajeze în sectorul evenimentelor au avut la dispoziție aproape 4.000 de opțiuni. Angajatorii se pregătesc cu toate forțele și pentru sezonul cald și, prin urmare, au scos la bătaie de două ori mai multe joburi sezoniere decât în aceeași perioadă a anului trecut, majoritatea pentru cei care vor să lucreze în turism și horeca.

În ceea ce privește interesul candidaților pentru aceste domenii, cele mai multe aplicări au fost înregistrate pentru joburile din turism (193.000 de aplicări pentru perioada martie-iunie 2022), industria alimentară (184.000 de aplicări), transport / logistică / import-export (183.000) și evenimente (63.000 de aplicări). Aproximativ 38.000 de aplicări au fost înregistrate pentru locurile de muncă sezoniere.

O schimbare interesantă și oarecum neașteptată pentru aceste trei luni a fost reprezentată de creșterea numărului de joburi remote. Cifrele eJobs.ro arată un total de 11.500 de joburi în perioada martie-iunie 2022, de aproape trei ori mai multe decât în același interval de timp din 2021 și cu 60% peste nivelul înregistrat în trimestrul anterior. Și interesul candidaților pentru munca de acasă a rămas crescut – 318.000 de aplicări din martie până în iunie”, a mai spus Roxana Drăghici.

De altfel, numărul de locuri de muncă este așteptat să crească și în lunile următoare, atât pentru pozițiile care vizează candidații din zona blue collar, cât și pentru specialiști.

Trenduri și tehnologii în easybox

0

Reprezentați ai magazinelor online, integratori și dezvoltatori, parteneri și cei mai importanți jucători din ecosistemul e-commerce și curierat s-au reunit în evenimentul „Efectul easybox – soluția viitorului în curierat”, context în care au fost prezentate trendurile din domeniu, așteptările clienților, experiențe din last-mile. Compania Sameday a anunțat instalarea lockerului 3000, în Sibiu, strada Autogarii, numărul 8. De asemenea, Sameday a anunțat că în strategia de susținere a industriei, începând cu 15 iunie, le va pune clienților la dispoziție un calendar de workshopuri prin care aceștia vor învăța cum să integreze noile soluții digitale în magazinele online. 

Speakeri la eveniment au fost: Lucian Baltaru – CEO și fondator Sameday, Andrei Radu – CEO & fondator GPeC, Tudor Manea – CEO eMag, Dragoș Bărbulescu CTO Sameday, Elena Gheorghe – Country Manager PayU România, Arthur Rădulescu – CEO & Fondator MerchantPro, Cristi Movilă – Eastern Europe General Manager & EMEA Sales VP Vtex, Alex Domșa – Director Cercetare – Dezvoltare Decathlon și  Marek Rozycki – expert internațional în soluții logistice pentru e-commerce. 

Lucian Baltaru CEO și fondator Sameday: „Ne propunem să devenim un facilitator pentru creșterea ecommerce-ului în România dar și în regiune cu ajutorul easybox, care este un serviciu de livrare revoluționar din multe puncte de vedere. Vorbim despre  eficiență din punct de vedere costuri și mai multe comenzi pentru magazinele online, dar și despre beneficiile pe care le are pentru consumatorul final, fiind un serviciu flexibil. Clientul își poate ridica coletele în orice moment din zi, reprezentând o alternativă eficientă la livrarea clasică door-to-door. În plus, lockerele easybox sunt sustenabile, ajută la scădera ratei de emisii de carbon determinată de flotele de mașini de curierat.”

Participanții au apreciat că „easybox este metoda de livrare care are cea mai mare creștere în preferințele consumatorilor online din România. Livrarea la lockerele easybox a schimbat paradigma în domeniul de curierat, în last mile-ul european, dar și global. 

Serviciul easybox a devenit un nou standard de livrare în România pentru magazinele online, iar gradul de adopție a acestui serviciu se reflectă în creșterea semnificativă a volumelor la easybox. Peste 60% dintre consumatori preferă magazinele cu livrare la easybox, iar un procent de peste 81% dintre consumatori au testat și preferă acest serviciu datorită flexibilității (comenzile pot fi ridicate oricând, în termen de 36 până la 72 de ore, iar peste 35% dintre consumatori preferă să ridice comenzile noaptea)”.

Au fost evidențiate trendurile din e-commerce, precum:

  • Adopția serviciului easybox a ajuns la 50% pentru anumite verticale din ecommerce și reprezintă noul standard de livrare în România
  • Ponderea consumatorilor online din totalul de utilizatori de internet ar putea crește de la 45% la 55% anul acesta
  • Comerțul online din totalul înregistrat la nivelul întregului sector de retail ar putea crește spre valori de 12-13%, față de ~9%
  • Sub conceptul „easybox for everyone”, Sameday anunță noi soluții de acomodare easybox în platformele de online shopping și plugin-uri de integrare facilă a serviciului pentru platforme ca Magento, Opencart, Weecommerce, Presta dar și pentru platforme custom
  • În țări ca Suedia și Finlanda adopția serviciilor de livrare la punct fix a ajuns la 90%, iar în Polonia la 45%

Sameday, cu peste 14 ani de experiență pe piața din România, este „compania de curierat care a înregistrat cea mai spectaculoasă creștere în ultimii ani, numărându-se, în prezent, printre principalii jucători din segmentul său de piață. Cu o echipă de peste 4.500 de angajați și parteneri, compania este prezentă în România și în Ungaria, oferind atât servicii de livrare door-to-door, cât și livrare în peste 3.500 de lockere easybox. Astfel, Sameday operează cea mai extinsă rețea de lockere din România și Ungaria, propunându-și să reinventeze experiența de livrare zi de zi. Pentru mai multe informații, accesați https://sameday.ro sau conectați-vă cu Sameday România pe LinkedIn la www.linkedin.com/company/sameday-romania”.

 

Intensificarea negocierilor dintre consumatori și bănci

0

Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) apreciază că „există soluții pentru situația de incertitudine din prezent și dificultățile financiare prin care trec consumatorii”, semnalând că până la mijlocul lunii iunie, „numărul negocierilor dintre consumatori și bănci este cu 40% mai mare decât în perioada similară a anului trecut”. Pe această temă, CSALB ne oferă următoarea analiză:

Ce roluri au băncile, consumatorii și judecătorii în depășirea prin negociere a dificultăților financiare din prezent

Într-o perioadă impredictibilă din punct de vedere economic și social, soluțiile pentru rezolvarea problemelor financiare nu pot fi generale, ci sunt la îndemâna băncilor și consumatorilor, prin negociere, spun mai mulți specialiști, prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Judecătorii ar putea avea și ei un rol important în rezolvarea disputelor dintre consumatori și bănci, pe cale amiabilă, spune Valeriu Stoica, fost ministru al Justiției.

Crește apetitul băncilor pentru rezolvarea problemelor consumatorilor

Până la jumătatea lunii iunie, numărul negocierilor dintre consumatori și bănci este cu 40% mai mare decât în perioada similară a anului trecut. Peste 300 de cereri au fost acceptate de bănci pentru negociere, față de 213 în aceeași perioadă din 2021. În 225 de cazuri anul acesta negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților, față de 187 în 2021, o creștere cu 20% a cazurilor finalizate cu succes.

Video-reportaj:

Podcasturile CSALB sunt un proiect de educație financiară disponibil pe canalul de Youtube CSALB și în secțiunea de educație financiară a site-ului www.csalb.ro. CSALB a intervievat consumatori, conciliatori, reprezentanți ai băncilor comerciale, ai Băncii Centrale și ai Asociației Române a Băncilor pentru a oferi soluții practice consumatorilor care se confruntă cu dificultăți financiare în această perioadă. Mesajele campaniei de informare sunt legate de rapiditatea, gratuitatea și eficiența concilierii în rezolvarea problemelor apărute în derularea contractelor.

„Băncile trebuie să renunțe la
reglementările standardizate, fără suflet”

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: Rolul CSALB este posibil să crească în perioada următoare, pe fondul dificultăților pe care le vor întâmpina consumatorii în plata ratelor către bancă. Dacă în 2020 pandemia a dus la creșterea șomajului, iar mulți oameni nu aveau bani să plătească ratele, în 2022, chiar dacă oamenii au economisit bani, aceștia nu mai sunt suficienți. Noi, la Banca Națională a României, am spus întotdeauna că este necesar ca băncile să se aplece asupra fiecărui dosar, caz cu caz, și să fie limitate pe cât se poate variantele „la grămadă”, standardizate, într-o reglementare fără suflet. Pe de altă parte, este nevoie de mai multă empatie și grijă pentru client. De pildă, fiecare bancă, fiecare IFN are pe site un număr de telefon pentru relația cu consumatorii. De foarte multe ori, ca să intri în legătură cu un operator de la banca respectivă trebuie să ai o răbdare de fier. Când se adresează CSALB, mulți dintre consumatori au nevoie și să ventileze aceste nemulțumiri, să spună care e problema lor, ce anume li s-a întâmplat, iar în cadrul Centrului au parte de o interfață umană. Din acest motiv această modalitate de soluționare alternativă a unui litigiu între un consumator și o instituție financiar bancară creează punți, creează încredere.” 

„Oamenii nu trebuie să fie pesimiști, ci precauți”

Florin Dănescu, președinte executiv Asociația Română a Băncilor: „Noi, băncile, venim după o perioadă în societatea românească în care abordarea legislativă a fost extrem de densă și nu de puține ori adversă economiei de piață. Asta a făcut ca băncile să se închisteze, să aibă o abordare instinctivă de protecție. Perioada aceasta dificilă poate fi abordată în primul rând printr-o informare riguroasă din partea consumatorilor. Informația stă la dispoziția noastră, fiecare trebuie să o procurăm și să o înțelegem. În situația inflației, a războiului de lângă noi, oamenii trebuie să fie precauți, nu pesimiști. Să se gândească la faptul că veniturile lor ar putea să scadă, prețurile să crească foarte mult, iar ratele vor diminua și mai mult veniturile viitoare. În acest context dificil, băncile trebuie să ofere siguranță nu doar celor care iau credite, ci și celor care au depozite și fac economii. 90% din resursele băncilor sunt atrase de la deponenți. În România avem 10 milioane de deponenți cărora le oferim siguranță, iar în privința depozitelor din bănci nu au fost emoții și nici nu vor fi. Pe partea cealaltă avem 1,2 milioane de debitori care cer și ei siguranță într-un viitor total impredictibil.”

„Judecătorii să întrebe părțile dacă au apelat mai întâi la CSALB” 

Valeriu Stoica, conciliator onorific CSALB: Poate că primul lucru pe care trebuie să îl facă judecătorul în cazul unui proces între un consumator și o bancă este să întrebe părțile dacă au căutat soluționarea amiabilă, prin intermediul CSALB. Ar fi suficient ca judecătorii să aplice un principiu general: să găsească mai întâi posibilitatea unei soluții negociate, ceea ce e și în avantajul judecătorului pentru că se scurtează procesul și scapă de administrare de probe, audiere de martori, analiză de probe, evaluare de probe. Iar la sfârșit părțile ar putea să fie supărate că judecătorul nu a înțeles bine faptele, nu a aplicat bine legea. Prin înțelegere, oamenii economisesc resurse: resurse psihice, pentru că pe măsură ce escaladează conflictul, iar tensiunile devin mai mari, consumul psihic crește. După aceea este economia de resurse financiare și, nu în ultimul rând, există un cost în timp care, până la urmă, înseamnă și un cost în bani.”

Mircea Stroe, conciliator CSALB: „Multe din spețele care ajung în instanță în disputele consumatori-bănci, nu ar trebui să fie acolo pentru că mulți consumatori nu au o problemă juridică cu băncile, ci una financiară. Iar astfel de probleme financiare pot fi rezolvate doar prin intermediul CSALB. Probleme care pleacă de la detalii precum: un comision, moneda, cursul de schimb, creșterea ratelor nu sunt aspecte juridice. Ele nu fac decât să îngreuneze actul de justiție per ansamblu.”



Septimiu Stoica, conciliator CSALB: „Sunt premise bune pentru un suport mai mare al băncilor față de consumatori, în această perioadă. Băncile au depășit crisparea legalistă, a corectitudinii contractelor, în care spuneau că tot ce au făcut este legal. Au înțeles că miza este alta: o bună relație cu clienții lor, o optimizare a acestor contracte. Concilierea, CSALB, încearcă să introducă o paradigmă nouă în societatea românească prin care să fie depășită situația războiului tuturor împotriva tuturor. A avea neînțelegeri este absolut uman, firesc, problema este să nu le transformi în războaie. Și concilierea, prin mijloacele acestea de negociere reprezintă un efort în care trebuie să ne angrenăm în mod conștient.”

Radu Rizoiu, conciliator onorific CSALB: „Multe bănci au început să copieze mecanismul CSALB la nivel intern. Asta arată că au înțeles că dacă au deschidere către consumatori și comunică cu cei care au nemulțumiri sau probleme, ambele părți au de câștigat. Nu pierd nimic, nu le cad galoanele dacă stau și vorbesc cu omul să vadă despre ce este vorba. Am avut și cazuri de concilieri în care consumatorul a venit la CSALB pentru că voiau să afle niște informații. Banca a oferit acele informații pe care inițial nu le oferise când consumatorul a făcut cererea direct la bancă, pentru că nu înțelesese de ce trebuie să le ofere.


Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Program educațional pentru legătură între branduri și influenceri în Metaverse

0

Platforma de Influencer Ads MOCAPP, de legătură între branduri și influenceri, lansează programul I.AM (Influencers Academy for the Metaverse), definit ca „o inițiativă de educație Web3 dedicată influencerilor, creatorilor de conținut și artiștilor”, cu sublinierea că „MOCAPP dezvoltă un parteneriat strategic cu Ludo.com, primul motor de căutare universal pentru Metaverse (NFT-uri, aplicații și experiențe)”. 

Prin programul I.AM, „influencerii din ecosistemul MOCAPP vor avea acces la o nouă sursă de venituri, prin crearea, promovarea și monetizarea propriilor NFT-uri, Ludo.com oferind suportul logistic și tehnic pentru lansarea (mintarea) colecțiilor NFT. Începând cu anul viitor, cei doi parteneri au în plan să dezvolte aplicații de tip play to earn dedicate creatorilor digitali”.

Florin Grozea, CEO MOCAPP: „Influencerii încep să se folosească de NFT-uri pentru a-și monetiza munca și talentele. Creatorii, atât cei la început de drum cât și celebritățile cu audiențe mari încep să caute soluții pentru a fi stăpâni pe conținutul lor, pe datele pe care le generează și pe comunitățile care se construiesc în jurul lor. Ne pregătim pentru Web 3, susținând creatorii și în această nouă lume care se întrevede deja la orizont.”

Inițiatorii anunță că „în cadrul parteneriatului, Sergiu Drăgănuș (DAO Spark, Ludo.com) va susține cursul intitulat NFT opportunities for digital creators and influencers, care va fi accesibil pe majoritatea platformelor video și pe site-ul MOCAPP.net în toamnă”.

Sergiu Drăgănuș, DAO Spark, Ludo.com: „Viziunea noastră este să atragem creatori și colecții NFT din cele mai importante piețe, indiferent de blockchain-ul pe care sunt construite sau temele pe care le abordează. Primul pas în acest parteneriat este Educația, motiv pentru care am răspuns cu entuziasm inițiativei dezvoltate de MOCAPP. Alături de ei, avem ca obiectiv diseminarea de informație relevantă care să îi ajute pe influencerii și artiștii din ecosistemul MOCAPP să-și promoveze și să-și monetizeze propriile creații NFT.”

Ludo.com anunță cooptarea antreprenorului Florin Grozea în echipa de Advisors. Florin Grozea a fost gazda panelului Bring a NFT project to the spotlight în cadrul summitului The State of the Metaverse, organizat de Ludo.com, care subliniază că „evenimentul și-a propus conectarea oamenilor influenți din domeniu: creatori și lideri din industrie (dezvoltatori dapp, artiști NFT), conectori (influenceri, companii de PR, agenții media) și colecționari (investitori, integratori DeFi și alți parteneri de afaceri care activează în ecosistem)”.

NFT-urile (Non Fungible Tokens) sunt caracterizate ca reprezentând „o unitate de date unică într-un registru contabil informatic denumit blockchain. Acestea oferă posibilitatea de a converti orice creație proprie într-o operă de artă digitală ce poate fi vândută ulterior ca NFT pe marketplace-urile dedicate. Anul 2021 a fost denumit „anul NFT-urilor” datorită exploziei de proiecte și creații lansate peste tot în lume. Se estimează că în prezent, piața totală a NFT-urilor depăsește 80 miliarde de dolari, din peste 400.000 de produse digitale”.

MOCAPP, lansată în noiembrie 2019, este caracterizată ca „platforma Influencer Ads cu cel mai înalt grad de automatizare din România. Platforma deține cea mai mare bază de date în domeniu – peste 1200 de Influenceri din 9 țări, cu peste 191.700 de data-points. Platforma a fost fondată de către antreprenorul Florin Grozea și a atras mai multe investiții, cea mai recentă venind din partea Roca X și Netopia Ventures. În 2021 MOCAPP și-a făcut debutul pe piețele din Bulgaria, Polonia, iar din 2022 își propune intrarea pe piața britanică”.

Ludo.com este „primul motor de căutare universal pentru Metaverse (NFT-uri, aplicații și experiențe) și o platformă care simplifică modul în care oamenii creează și extrag valoare din industria NFT, oferind acces agregat la marketplace-uri dezvoltate pe mai multe blockchain-uri, precum: Ethereum, Polygon, Avalanche, Solana, Elrond, Tezos sau Binance Smart Chain. 

Ludo propune o modalitate ușoară de a descoperi experiențe și explora oportunități în metaverse, oferind soluții pentru creatori, colecționari și integratori deopotrivă”.

 

Cvasitotalitatea antreprenorilor anticipează noi scumpiri ale produselor și serviciilor

0

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat în perioada 10-18 mai un sondaj referitor la „opinia antreprenorilor cu privire la contextul economic actual și gradul de încredere al IMM-urilor în instituțiile de reprezentare”. Au răspuns 2835 de antreprenori.

Una dintre întrebările de bază a vizat perspectiva apropiată a unor noi scumpiri ale produselor/serviciilor. În proporție de 92,5%, cei chestionați au răspuns că în contextul actual, anticipează noi scumpiri.

Ponderea subiecților sondajului care și-au declarant posibilitatea creșterii în perioada următoare a salariului minim al angajaților cu 200 de lei neimpozitabili a fost de 47,5%. Principalele motive pentru care ceilalți respondenți s-au declarant în imposibilitatea de a crește salariul angajaților încadrați cu
salariul minim au rezultat a fi:
• Cheltuieli mari cu combustibilul/energia/gazul – 52,5%
• Menținerea competitivității în cadrul unor contracte semnate – 45%
• Creșteri salariale acordate anterior – 27,5%
• Cheltuieli mari cu materia primă – 15%

Rezultatele complete ale sondajului: 

Clariant începe producția de etanol celulozic sunliquid® la noua fabrică din Podari, România

0
  • După finalizarea construcției în octombrie 2021, fabrica a trecut printr-un proces amănunțit de punere în funcțiune și a început cu succes producția 
  • Întreaga cantitate de etanol celulozic a fost contractată de către Shell, compania globală din domeniul energiei, pentru o perioadă de mai mulți ani
  • Uzina va procesa aproximativ 250.000 de tone de paie pentru a produce 50.000 de tone de etanol celulozic pe an
  • Începerea producției în cadrul primei fabrici de etanol celulozic sunliquid® demonstrează faptul că tehnologia inovatoare Clariant este una viabilă și vine să susțină strategia de business a companiei în privința licențelor 

Clariant, companie inovatoare axată pe produse chimice de specialitate, a anunțat astăzi producția primei cantități de etanol celulozic de uz comercial la fabrica sa sunliquid® din Podari, România1. Întreaga cantitate va fi preluată de către Shell, o companie globală de top din domeniul energiei, în baza unui contract multi-anual. În ultimele șase luni, uzina a trecut printr-un proces amănunțit de punere în funcțiune, care a dus la începerea cu succes a producţiei. Fabrica va produce aproximativ 50.000 de tone de biocombustibili de a doua generație din 250.000 de tone de reziduuri agricole de proveniență locală. Etanolul celulozic rezultat poate fi utilizat pentru amestecarea în combustibilul convențional, dar are și alte oportunități de valorificare, putând fi folosit în produsele chimice cu o bază bio, precum și în combustibilul sustenabil utilizat în aviație. 

„Protejarea climei este o parte centrală a misiunii noastre Greater chemistry – between people and planet ”, a declarat  Conrad Keijzer, Chief Executive Officer la Clariant. „Biocarburanții și substanțele biochimice obținute din reziduuri agricole joacă un rol decisiv, deoarece reduc emisiile de gaze cu efect de seră. Pentru ca acestea să fie utilizate pe o scară mai largă, producția și disponibilitatea lor la nivel comercial trebuie să crească intensiv, motiv pentru care demararea producției de etanol celulozic la fabrica noastră sunliquid® din Podari este vitală.”

Construirea unui viitor mai sustenabil este o motivație importantă pentru Clariant în a dezvolta soluții inovatoare. Christian Librera, Head of Business Line Biofuels & Derivatives a adăugat: „Biocombustibilul avansat produs prin procesul tehnologic sunliquid® ajută la decarbonizarea sectorului transporturilor, oferind economii de CO2 de până la 120%, comparativ cu combustibilii fosili. Este încurajator să vedem că, în ciuda pandemiei globale, am reușit să demarăm cu succes producția în fabrica noastră de etanol celulozic sunliquid®. Acest lucru demonstrează că tehnologia noastră poate fi implementată la nivel comercial și accelerează strategia de business în segmentul licențelor. Aș dori să transmit sincere mulțumiri tuturor colegilor și partenerilor implicați.” 

Shell își propune să fie un furnizor important și profitabil al combustibililor sustenabili și avansați, cu emisii scăzute de carbon, ca parte a activității sale mai ample de a deveni o afacere din domeniul energiei cu emisii net zero până în 2050.

„Combustibilii cu emisii scăzute de carbon sunt esențiali pentru a ne ajuta clienții să-și decarbonizeze afacerile”, a declarat Geoff Mansfield, General Manager for Low-Carbon Fuels la Shell Trading and Supply.

Fabrica din Podari, România, este construită pe o suprafață de 10 hectare și are aproximativ 100 de angajați. Pentru a asigura furnizarea materiei prime necesare au fost semnate contracte cu peste 300 de fermieri locali. 


¹Proiectul este finanţat de cel de-al Șaptelea Program Cadru al Uniunii Europene pentru cercetare, dezvoltare tehnologică și demonstraţii prin Acordul de finanţare nr. 322386 (SUNLIQUID) și de Bio-Based Industries Joint Undertaking, în cadrul programului de cercetare și inovare al Uniunii Europene „Orizont 2020”, prin Acordul de finanţare nr. 709606 (LIGNOFLAG).

 

Politici Europene şi Business în Noua Economie

0

Noua Economie se rescrie la nivelul Uniunii Europene într-un context dificil: urmările pandemiei, ale crizei creșterii brutale a prețurilor la energie și alimente precum și șocul economico-financiar adus de Războiul din Ucraina cer o nouă paradigmă de dezvoltare și ridică întrebări serioase cu privire la noul model de globalizare.

EM360 Group și România Durabilă organizează miercuri, 22 iunie 2022, orele 10.30 – 12.20, evenimentul online „Politici Europene și Business în Noua Economie”, o discuție interactivă unde subiectele sunt atent dezbătute, sunt generate idei constructive și unde răspundem întrebărilor primite în timp real de la participanți și de la jurnaliști.

Noua Economie are nevoie de câteva direcții guvernate de certitudine, de stabilitate politică, de securitate energetică și de coerență a politicilor publice europene și autohtone. Pentru o corectă redresare economică și pentru o eficientă reorientare a direcțiilor de dezvoltare economică, Uniunea Europeană nu poate să nu țină cont de prioritățile și contextul regional în care se regăsesc diversele state membre.

Condiția esențială este ca, deopotrivă, factorii decidenți și simplii cetățeni să înțeleagă rolul major pe care îl vor juca politicile europene orientate către schimbare creativă, către restructurarea economiei capitaliste către aducerea în practica curentă a celor mai avansate și mai îndrăznețe idei și tehnologii ce vor transforma fundamental relațiile dintre mijlocele de producție.

Tematica evenimentului va aborda subiecte precum:

  • Prioritățile strategice pentru dezvoltarea durabilă în Noua Economie
  • Green Deal – cum se va reorienta în contextul prezent
  • Predictibilitatea pachetelor de politici europene și impactul acestora asupra economiei
  • Căi de susținere a dezvoltării businessului și de redresare a mediului de afaceri
  • Noua Economie ESG
  • Digitalizarea, finanțare specifică pentru noua economie

Au fost invitați să se alăture discuțiilor:

Membri ai Parlamentului European

Reprezentanți ai mediului de business:

Dan Șucu, Președinte, Confederația Patronală Concordia
Calin Ile, Președinte FIHR
Florin Jianu, Președinte Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici si Mijlocii din România
Catalin Nita, Director Executiv, FPPG
Gilda Lazar, Head of Corporate Affairs & Communications, JTI Romania
Mircea Coșea, Doctor în Economie
Laurian Lungu, Macroeconomist
Cristian Păun, Cercetător ASPES

Noua Economie este un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care susține un dialog permanent între Executiv și mediul de afaceri.

Bitcoin se prăbuşeşte

0

Bitcoin s-a prăbușit la cel mai scăzut nivel de la sfârșitul anului 2020, datorită temerilor legate de accelerarea inflației în SUA.

Deși în trecut criptoactivele nu au evoluat în pas cu activele tradiționale, cum ar fi acțiunile, în ultima vreme legătura dintre cele două a devenit tot mai strânsă. Acum a apărut cel mai clar semnal de până acum că activele cripto, precum Bitcoin și Ethereum, se mișcă în paralel cu acțiunile, deoarece îngrijorările legate de inflație au făcut ca atât acțiunile cat și criptoactivele să se prăbușească.

Motivele sunt variate, dar în mare parte se datorează deținătorilor instituționali care își calibrează activele de risc în moduri similare, fie că este vorba de acțiuni tehnologice sau de Bitcoin. Inflația lunară din SUA a scăzut în aprilie de la 8,5% la 8,3%, sugerând că majorările de prețuri si-au atins un „vârf” – dar noile maxime de 8,6% înregistrate vinerea trecută au zguduit piețele de acțiuni și cripto deopotrivă. 

Bitcoin a început săptămâna în forță, urcând peste nivelul de 31.000 de dolari, dar s-a tranzacționat mai ales în jurul valorii de 30.000 de dolari în cursul săptămânii. Dar în weekend a scăzut sub 25.000 de dolari pe platforma eToro, din cauza temerilor legate de inflație, ajungând marți la 22.300 dolari. 

Ethereum s-a tranzacționat, de asemenea, până la aproximativ 1.900 de dolari, înainte de a oscila în jurul valorii de 1.800 de dolari în cursul săptămânii. În weekend, însă, prețul a scăzut semnificativ și se tranzacționează acum în jurul valorii de 1.200 de dolari. 

The Merge pe drumul cel bun, în timp ce
dezvoltatorii anunță o „bombă de dificultate”

Viitoarea „fuziune” a lanțului de blocuri Ethereum este pe drumul cel bun, deoarece a finalizat testul rețelei Ropsten. Vineri, dezvoltatorii implicați în tranziția blockchain-ului au anunțat că vor implementa o „bombă de dificultate” pe vechea rețea proof-of-work pentru a încuraja adoptarea noului sistem.

The Merge va muta, în esență, blockchain-ul Ethereum de la un model proof-of-work (PoW) la un model proof-of-stake (PoS). Acest lucru va încuraja deținătorii de cripto să participe la rețea și urmărește să facă tranziția de la PoW, deoarece este un proces foarte consumator de energie.

În timp ce minerii vor putea în continuare să opereze PoW, „bomba de dificultate” va fi introdusă după lansare pentru a face procesul de minerit mult mai dificil, pentru a-i descuraja să facă acest lucru. Implicația pentru acest lucru este că în viitor vor fi emise mult mai puține jetoane de ether și se sugerează că, în timp, acesta va deveni un accesoriu cripto deflaționist datorită modelului PoS – în care, în esență, deținătorii sunt încurajați să se comporte ca niște economiști. 

Cu toate acestea, au existat rezerve exprimate de dezvoltatori, unii sugerând că „bomba de dificultate” ar putea încetini procesul pentru The Merge. Fondatorul Vitalik Buterin a prezis că aceasta va avea loc în august sau cel târziu în octombrie. 

Mastercard va lansa plățile NFT

Firma globală de rețele de plăți Mastercard este pregătită să lanseze suportul direct pentru platformele NFT și Web3 pe cardurile sale. Firma afirmă că depune eforturi pentru a permite clienților să acceseze piața și să reducă barierele în calea produselor cu ajutorul soluțiilor sale de plată.

Având în vedere că spațiul NFT și Web3 se dezvoltă rapid, adăugarea unui element de infrastructură important precum Mastercard nu poate fi subestimată. Accesul este poate una dintre problemele cheie atunci când vine vorba de tehnologii financiare emergente, cum ar fi NFT, iar eliminarea barierelor la intrare este un avantaj pentru acest spațiu. 

Un sector bogat și diversificat a apărut pe piața emergentă a NFT și, în ciuda slăbiciunii prețurilor din ultimele luni, proiectele, ideile și inovațiile sunt încă în dezvoltare. Atunci când mari jucători financiari instituționali, precum Mastercard, intră în această sferă, este un moment important. Mastercard are deja opțiuni atunci când vine vorba de alte criptoactive, dar NFT și Web3 sunt încă incipiente în această privință. 

Firma colaborează cu câțiva jucători notabili, inclusiv cu The Sandbox, care este disponibil pe platforma eToro sub tokenul SAND, pentru a permite clienților să folosească cardurile Mastercard pe o varietate de platforme pentru a plăti pentru bunuri digitale. Mastercard spune că firmele sale partenere au generat vânzări de aproximativ 25 de miliarde de dolari în 2021. 

Piețele intră în panică, temându-se de recesiune

 

În timp ce ne face gaură în portofele, inflația persistentă îi sperie și pe investitori, aceștia temându-se de o majorare mai dură a dobânzii de referință de către Fed-ul american la ședința sa de mȃine și de începutul unei recesiuni. Rezultatul a fost că S&P 500 a ajuns la o corecție de peste 20% în acest an, împingându-l în ceea ce investitorii consideră teritoriul unei piețe „bear”. 

Din 1946 până în prezent, statisticile arată că piețele în scădere de tip „bear” din SUA durează în medie aproximativ un an. Scăderea medie a pieței a fost de aproximativ 29%, dar am asistat la scăderi de peste 48% în 1973 și 2000, cu cea mai mare scădere de 56,8% în 2007. Cea mai recentă scădere a fost de 33,9% în 2020 și a durat doar o lună. Piața americană a înregistrat un maxim al S&P 500 în acest an pe 3 ianuarie, la 4796,56, și a scăzut ieri la 3749,63, ceea ce reprezintă o cădere de 21,8% față de maximul său.    

În contextul situației economice globale și datele economice din România prezintă câteva cifre îngrijorătoare. Producția industrială a scăzut cu aproape 7% față de anul trecut, cu o scădere de 3,1% doar în primele patru luni ale acestui an. Inflația crește și ea. Cele mai recente date pentru luna mai arată o cifră anuală a inflației în creștere la 14,5%, de la 13,76% cu o lună înainte. Cele mai mari creșteri de prețuri în luna mai au fost aduse de cartofi, cu o creștere de aproape 19% față de luna precedentă, și de uleiul de gătit, cu o creștere de 6%. Prețurile la alimente au crescut cu 1,73%, iar prețurile la mărfurile nealimentare au crescut cu 1% față de aprilie. Deși au fost un factor puternic de inflație în ultimele luni – prețurile la energie au crescut cu peste 41% de la an la an – în luna mai acestea au înregistrat doar o creștere marginală de 0,18%, în timp ce energia electrică a înregistrat o ușoară scădere de 0,3%. Prețurile la combustibili, inclusiv la benzină și motorină, au continuat să crească, cu 3% față de aprilie. 

Prețurile internaționale ale petrolului sunt în continuare în creștere, reușind să ignore perspectivele de scădere a cererii, existând o ofertă mai restrânsă după sancțiunile impuse Rusiei în urma conflictului din Ucraina. În plus, producția libiană a scăzut la jumătate din cauza grupurilor armate care au forțat închiderea porturilor și a instalațiilor pentru a schimba regimul, ducând la temeri că actualele capacități de producție nu sunt suficiente pentru a satisface cererea.  Prețul petrolului de tip Brent se situează la peste 122 de dolari pe baril, dar previziunile recente îl văd la 140 de dolari și chiar 175 de dolari în viitorul apropiat. Cu toate acestea, contractele futures cotează prețurile în septembrie la aproximativ 119 USD, sub valorile actuale, urmând ca prețurile să scadă sub 100 USD în decembrie 2023, ceea ce va pune și mai multă presiune asupra producției și prețurilor actuale. 

Inflația anuală din SUA a fost de 8,6% în luna mai – cea mai mare creștere anuală din decembrie 1981. Principalii factori determinanți pentru inflație au fost combustibilii pentru încălzire, benzina și alimentele. O altă îngrijorare vine din partea pieței forței de muncă care este limitată, a salariilor în creștere, care pot alimenta spirala inflației. Potrivit unui studiu, creșterile salariale medii bugetate în 2022 au ajuns la 5,2%, față de 4,5% anul trecut, în SUA. Este probabil ca piața restrânsă a forței de muncă să continue dat fiind că 40% dintre angajatorii din SUA spun că vor face angajări în mod agresiv în 2022, în timp ce 46% intenționează să facă angajări într-un ritm normal, doar 13% fiind foarte selectivi iar 1% înghețând angajările.

Randamentul obligațiunilor americane pe 10 ani a crescut la peste 3,2%, pe fondul perspectivelor de creștere a inflației și a ratelor dobânzilor. Acest lucru reduce valoarea viitoare a fluxurilor de numerar corporative, afectând în special sectorul tehnologic. În așteptarea deciziei Fed privind dobânda cheie, economiștii de la JPMorgan Chase & Co, Goldman Sachs Group Inc. și Nomura Holdings Inc. s-au alăturat luni colegilor lor de la Barclays și Jefferies estimând miercuri o majorare de 75 de puncte de bază, ceea ce ar fi cea mai mare creștere din 1994 încoace.

Deși toate cele de mai sus indică o creștere a riscurilor de recesiune, acest lucru nu este inevitabil. Creșterea economică globală a fost rezilientă, consumatorii au economii semnificative, iar companiile au înregistrat o creștere puternică a profiturilor. Dar aceste elemente nu sunt insurmontabile, iar cu cât inflația rămâne mai mult timp la un nivel ridicat, cu atât mai mare este riscul unei recesiuni.

Radu Puiu, XTB: Aurul, argintul, dar și metalele industriale, corodate de inflație, declinul manufacturilor din China și războiul din Ucraina

0
  • Investițiile în metale prețioase și industriale sunt afectate de presiunile inflaționiste crescute, războiul din Ucraina și declinul sectorului manufacturier din China.
  • Manufacturierii și traderii de metale din China au trecut de la statutul de cumpărători la cel de vânzători, pe fondul unei scăderi bruște a activității economice a principalului producător din lume.
  • Titulatura de activ de refugiu pare să nu mai existe, motiv pentru care pozițiile pe aur ar putea fi lichidate ca cele pe active riscante, constată Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
  • Dobânzile ridicate favorizează dolarul american, dar exercită presiune asupra prețului argintului și al altor metale industriale, pe măsură ce perspectivele economice se deteriorează, se mai arată în analiza casei de brokeraj XTB România.

După scăderile de vineri, o parte dintre investitori „visau” la un început de săptămână optimist, dar cumpărătorii nu au avut nicio șansă. Săptămâna a început cu o serie de corecții majore și, dintr-o perspectivă mai amplă, prima jumătate a anului 2022 a adus rezultate foarte dezamăgitoare pentru majoritatea claselor de active. 

Evenimentul cheie al săptămânii va fi decizia de politică monetară a Rezervei Federale (Fed) de miercuri. Investitorii doresc să afle despre punctul de vedere al băncii centrale cu privire la situația economică actuală și la traiectoria viitoare a ratelor dobânzilor. 

Cumpărătorii speră că Jerome Powell, Guvernatorul Fed, va avea un discurs „dovish” (care susține o politică monetară relaxată), având în vedere performanța pieței de valori. Cu toate acestea, temerile legate de recesiune și inflația record par să facă acest scenariu destul de puțin probabil și Fed ar putea fi obligată să adopte o abordare mai agresivă.

Sentimentul extrem de pesimist al pieței este cauzat, printre altele, de cel mai mare nivel al inflației din SUA din 1981 și de un minim istoric atins de indicatorul de sentiment al consumatorilor (conform Universității din Michigan), în timp ce prăbușirea pieței activelor digitale și reinstaurarea restricțiilor în China completează contextul negativ.

Shanghai și Beijing au revenit joi la o nouă stare de alertă pandemică, după ce în anumite regiuni din cel mai mare centru economic al Chinei au fost impuse noi restricții de izolare, iar orașul a anunțat o rundă de testare în masă pentru milioane de locuitori.

Beijingul se confruntă cu un nou val al cazurilor. Autoritățile din oraș au decis să anuleze unele activități și evenimente sportive. Pe de altă parte, 5 din 25 de districte din Shanghai au fost închise în weekend, reinstaurându-se carantina.

Aceste ultime decizii ridică semne de întrebare cu privire la faptul dacă redeschiderea va fi la fel de lină pe cât se spera, punând în pericol reluarea activității economice în întreaga țară.

De asemenea, activele riscante au scăzut pe măsură ce perspectivele Băncii Centrale Europene privind creșterea ratelor dobânzilor i-au deranjat pe investitori, pe fondul îngrijorărilor sporite cu privire la încetinirea ritmului de creștere economică pe plan global.

În ultimele luni, manufacturierii și traderii de metale din China au trecut de la statutul de cumpărători la cel de vânzători pe fondul unei scăderi bruște a activității economice a principalului producător din lume. Acest moment a reprezentat un potențial semnal de avertizare pentru oțel, aluminiu și alte mărfuri industriale cheie precum zincul.

Cumpărătorii chinezi au condus creșterea globală a prețurilor metalelor de la jumătatea anului 2020 și până la sfârșitul anului 2021, pe măsură ce doreau să consolideze stocurile în așteptarea unor noi creșteri ale prețurilor.

Acest flux de comenzi s-a inversat începând din martie pe măsură ce focarele de infecții au declanșat închideri extinse ale fabricilor și magazinelor, reducând major achizițiile de produse cu consum mare de metale și a presiunii în creștere a costurilor de producție.

Cererea a fost amânată iar și iar, o dată cu fiecare rundă de restricții impuse în a doua cea mai mare economie a lumii. 

Problema este complexă, deoarece China este un exportator net al unor metale, cum ar fi oțel și aluminiu, și importator net al altora, cum ar fi nichel și cupru.

Blocajele și restricțiile de mișcare au redus activitatea fabricilor și activitatea în domeniul construcțiilor, chiar în perioada în care acestea ating un vârf, privând producătorii de metale de o perioadă cheie a anului de vânzare a produselor. 

Ca răspuns la activitatea slabă din China, Goldman Sachs a redus prognoza de creștere economică pentru 2022 la 4%, semnificativ mai jos în comparație cu ținta oficială a Chinei de aproximativ 5,5%.

Deși stimularea infrastructurii ar trebui să fie în general pozitivă pentru cererea de mărfuri, impactul său net ar trebui să fie puțin mai redus, deoarece proiectele ar putea consuma o cantitate mai mică de mărfuri decât în trecut.

Există semnale de deteriorare a situației economice destul de clare. 

Indicatorul PMI manufacturier global a atins 52,4 puncte în mai, fiind puțin schimbat față de cel mai scăzut nivel din ultimele 20 de luni, atins în aprilie la 52,3 puncte. 

Totuși, valoarea a rămas peste nivelul neutru de 50,0 înregistrat în iulie 2020. 

Activitatea manufacturieră a fost afectată de volume în scădere cauzate de o cerere mai slabă, de problemele lanțurilor de aprovizionare, presiunile inflaționiste crescute, războiul din Ucraina și declinul sectorului manufacturier din China. 

Dacă excludem China, nivelul indicatorului pentru restul lumii a fost menținut peste pragul neutru de 50,0 de puncte. 

Expansiunile din SUA, Zona Euro, Japonia, Marea Britanie și India au înregistrat ritmuri mai lente de creștere, dar au reflectat totuși un sentiment pozitiv. 

 În schimb, nu trebuie să pierdem din vedere faptul că acest set de date nu include temerile recente cauzate de inflația în continuă creștere din SUA și sentimentul la niveluri istorice de pesimism al consumatorului din SUA. 

Temerile cresc și în privința stării economiei Marii Britanii, după ce aceasta s-a contractat în mod neașteptat în aprilie, în contextul în care îngrijorările legate de creșterea inflației și încetinirea ritmului de creștere pe plan global au declanșat o corecție bruscă pe piețele financiare. 

Astfel, Oficiul Național de Statistică a declarat că produsul intern brut (PIB) a scăzut cu 0,3% pe lună, după o scădere de 0,1% în martie.

Datele publicate vineri de Departamentul Muncii din SUA au arătat că prețurile de consum au atins un nou maxim al ultimilor 40 de ani în mai. 

Pe de o parte, datele au stimulat cererea de metale prețioase pe baza statutului lor de metodă de hedging împotriva inflației. 

Chiar și așa, creșterea randamentelor titlurilor de stat a afectat activele care nu oferă randament. 

La momentul scrierii, randamentele titlurilor de stat din SUA pe 10 ani se află la 3,316% după ce au atins 3,43% ieri, cel mai ridicat nivel de la sfârșitul anului 2018. 

În pofida sentimentului negativ, aurul nu a acționat ca un activ de refugiu în ultimele zile, în timpul sesiunii de luni a scăzut cu mai mult de 2%, picând sub pragul de 1.830 USD per uncie.  În același timp,  argintul a scăzut pentru scurt timp sub zona de 21,00 USD, ca urmare a unui dolar mai puternic.

De asemenea, cuprul și alte metale industriale au scăzut în prima sesiune a săptămânii pe fondul problemelor din China, care este un consumator de top. Scăderile au reaprins îngrijorările legate de cerere, în timp ce dolarul mai puternic a făcut metalele „mai scumpe”.

Pe de altă parte, temerile legate de pandemie afectează și prețul argintului.

China este principalul consumator de argint și alte metale industriale.

În ultimele săptămâni, măsurile restrictive adoptate au sporit îngrijorările cu privire la cererea de metale.

În acest context, cuprul tranzacționat pe bursa de la Chicago a pierdut 1,50% luni, în timp ce aluminiul și zincul s-au depreciat cu 2,05%, respectiv 1,92% la aceeași bursă.

În spatele scăderii s-a aflat o creștere a indicelui dolarului american, care a atins luni un maxim al mai multor decenii la 105,155. 

Astfel, putem spune că a devenit activul preferat de refugiu pentru investitori, în detrimentul aurului.

În prezent, titulatura de activ de refugiu pare să nu mai existe, motiv pentru care pozițiile pe aur ar putea fi lichidate ca cele pe active riscante, în cazul în care se va observa o „fugă” către lichiditate.

Corecția actuală este majoră, iar când volatilitatea devine atât de ridicată, este dificil ca un activ să ofere siguranță pe termen scurt.

Atenția investitorilor se concentrează asupra deciziei Fed privind rata dobânzii programată pentru miercuri.

Un mediu de rate ale dobânzilor ridicate este optimist pentru dolarul american, dar exercită presiune asupra prețului argintului și al altor metale industriale pe măsură ce perspectivele economice se deteriorează.

Așteptările privind inflația la nivelul consumatorilor din SUA pentru anul următor au crescut la 6,6% în mai 2022 de la 6,3% în aprilie, egalând maximul atins în martie.

Acest lucru sugerează o „încăpățânare” a inflației, care s-ar putea transpune într-o politică monetară agresivă pe termen mai lung din partea Fed, ale cărei măsuri nu au încă efectul dorit.