Sondaj INSCOP: Două treimi dintre români ar putea vota pentru un partid cu orientare naționalistă

Conform sondajului de opinie „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a IV-a, realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de TheGerman Marshall Fund of the United States și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project, două treimi dintre români ar putea vota pentru un partid cu orientare naționalistă, însă doar un sfert și-ar mai păstra opțiunea dacă un astfel de partid ar propune ieșirea României din UE

Intenția de vot ipotetic pentru un partid naționalist

65,7% dintre români ar vota un partid naționalist, care promovează valorile religioase și susține familia tradițională (față de 68,7%  în septembrie 2021, 59,5% în iunie 2021 și 66,4% în martie 2021). 32,8% declară că nu ar vota un astfel de partid (față de 28,2% în septembrie 2021, 34,8% în iunie 2021 și 31,3% în martie 2021). Nu știu sau nu răspund 1,5%.

  Intenția de vot ipotetic pentru un partid naționalist
care ar propune ieșirea României din UE

Dintre cei 65,7% care declară că ar vota un partid naționalist, 39,7%  (față de 41,4% în septembrie 2021 și 35,3% în iunie 2021) și-ar menține opțiunea dacă un astfel de partid ar propune măsuri și politici care ar putea determina ieșirea României din Uniunea Europeană (ceea ce reprezintă aproximativ 26% din totalul participanților la sondaj). 55,1% dintre votanții unui partid cu orientare naționalistă și-ar schimba opțiunea în cazul unei politic anti-europene a acestuia (față de 53,8% în septembrie 2021 și 60,7% în iunie 2021). 5,2% nu știu sau nu răspund.

Intenția de vot ipotetic pentru un partid naționalist
care ar propune o apropiere a României de Rusia

Dintre cei 65,7% care declară că ar vota un partid naționalist, 26% (față de 21,3% în iunie 2021 și 26,5% în septembrie 2021) și-ar menține opțiunea dacă un astfel de partid ar propune o apropiere față de Rusia (ceea ce reprezintă aproximativ 17% din totalul participanților la sondaj). 68,4% dintre votanții unui partid cu orientare naționalistă și-ar schimba opțiunea în cazul unei politici de apropiere de Rusia a unui astfel de partid (față de 74,9% în iunie 2021 și 67,4%  în septembrie 2021). 5,6% nu știu sau nu răspund.

Remus Ștefureac, președinte Strategic Thinking Group: „Votul ipotetic pentru un partid de orientare naționalistă (două treimi din populație) este un indicator general care arată preocuparea populației pentru o mai bună reprezentare a intereselor țării, iar nu o măsură exactă a scorului electoral pe care l-ar putea obține un partid care se auto-declară declară naționalist. De exemplu, atunci când sunt întrebați dacă ar mai vota un partid cu orientare naționalistă dacă acesta ar propune ieșirea României din UE, din cele două treimi mai rămân doar un sfert dintre români dispuși să voteze un asemenea partid. Iar dacă un partid cu orientare naționalistă ar propune apropierea față de Rusia, ar mai fi votat doar de aproximativ 17% dintre români”.

Dan Andronache, vice-președinte True Story Project (TSP): „Este important de remarcat, așa cum reiese din acest capitol, existența elementelor conservatoare în bazinul electoral  naționalist, care fac diferența între totalul voturilor ce ar fi acordate unui partid naționalist ce ar promova familia și valorile religioase și procentul de 17 % a acestor voturi în situația în care un astfel de partid ar promova o îndepărtare de Europa. Preferințele evidențiate ale publicului tânăr către președintele Putin se observă și în deschiderea acestui segment de alegători de a vota un partid care ar susține apropierea de Rusia. Este interesant de urmărit evoluția orientărilor electorale ale acestui segment în timp, precum și de studiat în ce măsura inițierea și accentuarea unor direcții de educație formale, dar și alternative, orientate pe canalele social media unde acest segment este prezent, pot dilua vulnerabilitățile acestuia. Acest aspect este important în perspectiva următoarelor cicluri electorale, în care votul tinerilor va da din ce în ce mai mult direcția politică”.
 

Prezentarea grafică a acestor capitole poate fi descărcată accesând link-ul: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2022/02/2.02.2022-Capitolul-6-Sondaj-INSCOP-STG-GMF.pdf


 Ancheta sociologică s-a derulat în perioada 11-18 ianuarie 2022, metoda de cercetare fiind interviu prin intermediul chestionarului.
 
Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1162 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.9 %, la un grad de încredere de 95%.

Analiză Sierra Quadrant: Iureșul scumpirilor riscă să pună lacăt pe ușa multor companii

0

Creșterea semnificativă a costurilor cu utilitățile, alături de scumpirea materiilor prime și a serviciilor de suport, riscă să ducă la închiderea a zeci de mii de IMM-uri, incapabile să facă față inflației. În aceste condiții, este esențial ca firmele, oamenii de afaceri, să se informeze din timp cu privire la dinamica afacerilor partenerilor și să își ia măsuri de prevenție, astfel încât să evite blocajele de pe lanțurile economice, arată o analiză Sierra Quadrant.

Într-o economie tot mai vulnerabilă pe fondul creșterii puternice a costurilor cu materiile prime, servicii și utilități (energie electrică, gaze, carburanți), dar și ca urmare a scăderii semnificative a consumului și lipsei investiților, multe dintre companii vor alege, în acest an, să își salveze resursele, alegând calea dezintermedierii – mai puține linii de business, cu parteneri mai stabili și cu volume adaptate condițiilor economice.

Potrivit experților de la Sierra Quadrant, temperarea afacerilor va fi linia definitorie sub care se vor desfășura business-urile în mare parte din economie, atâta timp cât scumpirile vor continua.

„Așa cum estimam încă din toamnă, iureșul scumpirilor sapă puternic la temelia încrederii în mediul de afaceri. Confruntate cu costuri din ce în ce mai mari, firmele și-au redus volumele operaționale iar business-ul pe banii altora – adică pe cei ai partenerilor a devenit preponderent în economie”, arată analiza Sierra Quadrant.

Potrivit experților, pe fondul provocărilor economice, a ajuns o adevărată misiune imposibilă să comanzi produse sau servicii cu plata într-un termen acceptabil. Majoritatea firmelor, mai ales din zona de producție, a ales să perceapă avansuri tot mai mari.

„Când prețurile cresc de la o zi la alta, acest comportament poate fi înțeles. Nimeni nu vrea să riște să cadă în capcana neplății facturilor, să își riște resursele și așa puține. Creșterea dobânzilor bancare și înăsprirea condițiilor de creditare vine să pună gaz pe foc în această situație, amplificând și mai mult reticența oamenilor de afaceri”, afirmă Ovidiu Neacșu, partener coordonator Sierra Quadrant.

Blocajul financiar se află în prim-plan

Potrivit datelor oficiale, pe fondul problemelor operaționale, blocajul financiar din economie a continuat să se accentueze în 2021, depășind, în prezent, 350 de miliarde de lei, un nivel fără precedent în ultimii 10 ani.

Durata medie de plată a facturilor a crescut la 145 de zile, faţă de 120 zile în 2020.

„În acest început de an, primim semnale negative mai ales din sectorul construcțiilor, unul dintre barometrele cele mai sensibile ale stării economiei. Creșterea puternică a costurilor de producție și scumpirea finanțării bancare a determinat înghețarea multor investiții. Și în comerț, scăderea accelerată a consumului, generată de scumpirile în lanț, a dus la o accentuare a blocajului financiar, multe firme aflându-se în dificultate și luând decizia de a limita business-ul la nivelul de supraviețuire”, arată analiza Sierra Quadrant.

Potrivit experților, se întâmplă acest lucru și pentru că multe firme nu au capitalul necesar pentru a rezista până la încasarea banilor de la parteneri.

Slab capitalizate, fără buffere financiare (rezerve corporative, linii de finanțare bancară) pentru astfel de perioade, multe dintre IMM-uri vor fi victime de serviciu în acest iureș al scumpirilor care a cuprins întreaga lume. Spre exemplu, pentru o firmă care aduce produse din China, dincolo de scumpirea acestora, costurile de transport au crescut de la 5000 de dolari/container la 15-25.000 dolari. În aceste condiții, un plan de afaceri coerent și predictibil este greu de pus în practică”, afirmă Ovidiu Neacșu.

În aceste condiții, potrivit estimărilor companiei, după ce, anul trecut, peste 100.000 de firme și-au închis porțile pe fondul provocărilor generate de criză, numărul companiilor cu probleme ar putea crește cu cel puțin 50% în primul semestru din acest an.

Lipsa de predictibilitate generează neîncredere. E foarte dificil, de exemplu, să îți conturezi un plan de afaceri în 2022, mai ales în zona de producție, în condițiile în care fotografia zilei indică o plafonare a prețurilor la energie și gaze pentru IMM-uri doar pentru 2 luni, până la 1 aprilie. Ce se va întâmpla după ace dată? Va interveni o nouă plafonare, se vor plăti prețurile pieței, se va reduce tva?”, afirmă partenerul Sierra Quadrant.

Cum ne protejăm afacerile în 2022?

Deprecierea condițiilor de business din România necesită un comportament adecvat din partea celor care vor să supraviețuiască și, totodată, să exploateze oportunitățile generate de criză.

Inflația, accentuarea blocajului financiar, deprecierea cursului euro, criza din piața forței de muncă și limitarea accesului la finanțare se traduc, deja, într-o scădere semnificativă a apetitului pentru business.

„Reticența companiilor în a deschide noi linii de business s-a accentuat în acest început de an și riscă să se extindă în următoarele 6 luni, pe fondul provocărilor generate de sezonul rece. O dezghețare a apetitului pentru business vedem abia după mijlocul anului. Perspectiva s-ar putea concretiza dacă, de exemplu, inflația se va tempera în lunile următoare. Mai sunt și alți factori importanți precum nivelul cursului valutar, atragerea fondurilor UE și limitarea creșterii costurilor de finanțare”, arată analiza Sierra Quadrant.

În aceste condiții, în primul rând este esențial ca firmele, oamenii de afaceri, să se informeze din timp cu privire la dinamica afacerilor partenerilor.

Informația este esențială în afaceri. Utilizând servicii de management al riscului comercial, veți afla din timp dacă partenerul respectiv prezintă o situație financiară solidă”, afirmă experții.

Restructurarea afacerilor cu probleme, în scopul prevenirii falimentului și a blocajelor pe lanțurile economice, ajustarea planurilor pentru 2022 pornind de la analiza performanței partenerilor și deblocarea banilor din active non-core business, precum terenuri, depozite, spații comerciale, autovehicule sau echipamente pentru funcții secundare, ar trebui să fie în prim-plan.

Gestionarea optimă a numerarului, eliberarea sumelor suplimentare din bilanț, în general reechilibrarea costurilor pe baza previziunilor revizuite ale veniturilor alături de reconsiderarea investițiilor vor ajuta, totodată, la prevenirea unor situații de risc.

Reducerea maturității contractelor cu partenerii de afaceri și corelarea costurilor aferente cu volumul de activitate și indicatorii de performanță variabilă ai furnizorului reprezintă elemente esențiale ale politicii de evitare a problemelor economic”, afirmă experții Sierra Quadrant.

Criza este, totodată, și o oportunitate pentru cei care știu să își gestioneze bine afacerile. Slăbirea lanțurilor comerciale, dispariția din piață a unor competitori va lăsa loc celor care investesc în perspectivă, care știu să profite de vulnerabilitățile, de dinamica piețelor”, a mai spus Ovidiu Neacșu.

„În cei 24 de ani de activitate, Sierra Quadrant a devenit una dintre cele mai importante companii de profil din România, fiind specializată în lucrări de administrare și lichidare complexe, cu un ridicat grad de dificultate, caracterizate prin patrimoniu mare și diversificat, prin multitudinea problemelor legale care trebuie soluționate, concomitent cu procedura de insolvență: bilanț de mediu, substanțe periculoase în proprietate, servituți neclare și litigii legate de patrimoniu, etc.

Printre dosarele semnificative gestionate în prezent de Sierra Quadrant se află Electrocentrale București (ELCEN), CET SA Bacău, Letea SA Bacău, Servicii Energetice Moldova SA, Donau Chem, Compania de Navigație Fluvială Giurgiu NAV S.A., Teleferic SA, Rombet SA și GA-PRO-CHEMICALS S.A.

Consorțiul Universitaria, întrevedere cu prim-ministrul Nicolae-Ionel Ciucă

0

Rectori ai mai multor universități din Consorțiul Universitaria au avut o întrevedere cu prim-ministrul Nicolae-Ionel Ciucă la sediul guvernului. Au participat rectorii Nicolae Istudor – Academia de Studii Economice din București, președintele în exercițiu al Consorțiului Universitaria, Tudorel Toader – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Marian Preda – Universitatea din București, Marilen Pirtea – Universitatea de Vest din Timișoara, Daniel David – Universitatea „Babeș Bolyai” din Cluj-Napoca.

Au fost abordate oportunitățile de finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență și prin alte surse europene destinate susținerii învățământului tehnic superior și creării de hub-uri digitale.

Prim-ministrul Nicolae-Ionel Ciucă a subliniat: „Educația are nevoie de susținere și finanțare adecvate, de soluții care să fie cu un pas înaintea nevoilor societății. Accentul asupra corelării educației cu piața forței de muncă, îmbunătățirea calităţii procesului de învățământ și a formării profesionale, promovarea competențelor digitale sunt elemente în măsură să contribuie la creșterea competitivității angajaților și a performanței economice. Am încredere că prin dialogul nostru constant vom reuși să îndreptăm lucrurile în direcția corectă: dumneavoastră aveți buna cunoaștere a domeniului, Guvernul are determinarea, iar împreună putem găsi cele mai potrivite soluții.”

După cum informează Executivul, „consultările au avut în vedere extinderea sferei de aplicare a reformei din PNRR – crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior, cu un buget de 338 milioane de euro, astfel încât de aceste fonduri să beneficieze atât universități, cât și licee cu profil tehnic. Concret, obiectivul este ca din bugetul de 338 de milioane euro să fie dezvoltate zece consorții regionale, să fie dezvoltate și dotate zece campusuri profesionale integrate și să se realizeze investiții în zece campusuri profesionale integrate mixte (licee și universități tehnice).

Ministerul Educației, în consultare cu reprezentanți ai Consorțiului Universitaria, va elabora un ghid care să definească în detaliu modalitatea de implementare a acestei reforme, astfel încât să fie implicate unități de învățământ profesional și tehnic inclusiv dual, universități tehnologice, agenți economici și unități administrativ-teritoriale, alți parteneri naționali/europeni (clustere de învățământ dual). Campusurile profesionale integrate vor reprezenta infrastructura școlară și universitară (cămine, cantine, baze sportive, spații de recreere și lectură care vor deservi liceele și universitățile tehnice) și vor fi situate în cadrul consorțiilor de învățământ dual. Beneficiari ai acestor proiecte vor fi elevi din învățământul dual, studenți de la universitățile tehnice, operatori economici, autorități publice locale.

O altă temă a discuției s-a referit la extinderea componentei din PNRR – Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare și la marile universități, astfel încât pentru bugetul de 500 de milioane de euro al acestei componente să poată aplica marile universități cu profil informatică și cibernetică, nu doar cele tehnice. În prezent, în grupul țintă sunt incluse Universitatea Politehnica din București, Universitatea Politehnica Timișoara, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iași, care pot aplica pentru dezvoltarea a patru centre Digital Innovation Hub’s în tehnologii avansate de componente și sisteme microelectronice.

Soluțiile identificate în cadrul discuțiilor de astăzi vor permite și altor mari universități comprehensive, care au programe de profil (informatica, cibernetica, TIC, s.a.) să dezvolte hub-uri digitale cu sprijin financiar din această componentă a PNRR”.

Foto: Guvernul României

Catherine Russell, noul director executiv al UNICEF

0

Catherine Russell (foto) a preluat responsabilitățile de director executiv al UNICEF. Este a patra femeie care conduce organizația în cei 75 de ani de la înființare. 

La preluarea funcției, noul director executiv a subliniat: „Este o onoare și un privilegiu să mă alătur UNICEF și să contribui la conducerea acțiunilor remarcabile pe care le desfășoară în beneficiul copiilor în aceste momentele cruciale. Într-o perioadă în care milioane de copii din întreaga lume resimt încă șocul provocat de pandemia de Covid-19 și de alte crize, UNICEF este principalul promotor al mobilizării în vederea protecției drepturilor și viitorului acestora. Sunt nerăbdătoare să îmi încep activitatea”.

UNICEF informează că „în perioada 2020-2022, dna Russell a lucrat în guvernul SUA ca asistentă a președintelui și directoare a Biroului pentru personal prezidențial al Casei Albe. Între 2013 și 2017, în cadrul Departamentului de Stat al SUA, a fost ambasadoare itinerantă pentru probleme globale legate de situația femeilor. În acest post, a integrat aspecte legate de situația femeilor în toate elementele politicii externe a SUA, a reprezentat Statele Unite în peste 45 de țări și a conlucrat cu guverne străine, organizații multilaterale și societatea civilă. A fost principala arhitectă a inovatoarei Strategii globale a SUA pentru împuternicirea adolescentelor. Anterior, dna Russell a ocupat funcții ca asistentă adjunctă a președintelui la Casa Albă, în mandatul președintelui Barack Obama, consilier superior pentru probleme legate de situația femeilor la nivel global în cadrul Comisiei pentru relații externe a Senatului, procuror general adjunct asociat la Departamentul de Justiție și director de personal al Comisiei juridice a Senatului. Înainte de a reveni în administrație, în 2020, a predat la Harvard Kennedy School în calitate de membră asociată a Institutului de Studii Politice. De asemenea, a fost copreședintă a consiliului de administrație al rețelei Women’s Foreign Policy Group, membră a consiliului de administrație al organizației Women for Women International, membră a comitetului consultativ al Sesame Street, membră a organizației nonprofit KIVA Advisory Council și membră a inițiativei Trust Women a Fundației Thomson Reuters.

Dna Russell a obținut licența în filosofie cu titlul magna cum laude la Boston College și diploma de doctor în drept la Facultatea de Drept din cadrul Universității George Washington. Dna Russell este cel de-al optulea director executiv al UNICEF, în care lucrează 20.000 de persoane”.

Foto: UNICEF

Produs financiar pentru achiziția de case verzi

0

Garanti BBVA, parte a Grupului Garanti BBVA Romȃnia, unul dintre cele mai dinamice grupuri financiare de pe piața locală, anunță că a devenit membru Platinum al Romania Green Building Council (RoGBC): „Garanti BBVA, în colaborare cu RoGBC, a lansat un produs financiar inovator – Casa Eco, un credit verde acordat persoanelor fizice pentru achizitionarea imobilelor rezidențiale ecologice, certificate ca atare de RoGBC. În viitor, Garanti BBVA va continua să se concentreze pe finanțarea ecologică, în conformitate cu angajamentul său, asumat la nivel de grup financiar, față de sustenabilitate”.

Anca Motcă, director general adjunct la Garanti BBVA România: „Pentru Garanti BBVA Romȃnia, sustenabilitatea este una dintre prioritățile noastre strategice, deoarece credem cu tărie că, acționând în acest mod, oferim premisele succesului pe termen lung al unei companii, dar și o contribuție notabilă la protejarea mediului înconjurător. Astfel, parteneriatul cu RoGBC a reprezentat pasul potrivit pentru noi,  deoarece ne oferă sprijinul necesar pentru a  ne  extinde expertiza în domeniul clădirilor verzi, un sector de interes pentru Garanti BBVA. Mai mult decât atât, colaborarea cu RoGBC ne permite să încurajăm clienții noștri să facă alegeri sustenabile, iar creditul nostru  dedicat acestui demers este deja disponibil”.

Dr. ec. Monica Ardeleanu, director executiv, Romania Green Building Council: „Suntem bucuroși că Garanti BBVA Romȃnia s-a alăturat programului Green Homes & Green Mortgage din cadrul inițiativei internaționale Smarter finance for families, pentru a sprijini construcția de locuințe sustenabile, cu un impact pozitiv asupra planetei și generațiilor viitoare”.  

Consiliul Clădirilor Verzi din România subliniază că „a dezvoltat o certificare low-cost, dar cuprinzătoare, Green Homes, pentru a evalua și recunoaște cele mai performante proiecte rezidențiale care utilizează principii sustenabile în construcții. Peste 50 de proiecte rezidențiale cu peste 10.000 de unități locative din România, în valoare de aproape 2 miliarde de euro, au fost certificate sau sunt în curs de obținere a certificării Green Homes”.

Garanti BBVA este cunoascută ca „o bancă universală, cu o strategie orientată către client și un accent puternic pe digitalizare și sustenabilitate. Prezentă în România din 1998, Garanti BBVA se concentrează pe creșterea și calitatea portofoliului, iar astăzi este una dintre cele mai sănătoase instituții financiare de pe piața locală. Banca se bucură de un portofoliu solid de clienți, extinzându-și canalele digitale și gama de produse și servicii bancare de calitate pentru toate segmentele de business: Retail, IMM-uri și Corporate. Garanti BBVA face parte din Grupul Garanti BBVA Romȃnia, împreuna cu Garanti BBVA Leasing și Garanti BBVA Credite de Consum, care completează oferta băncii cu produse specifice de leasing, servicii de management al flotei, precum și credite de consum. În 2021, Garanti BBVA România a fost declarat Superbrand, pentru a treia oară în ultimii cinci ani, fiind seletată dintr-o listă de peste 1.800 de mărci analizate de Superbrands România. Garanti BBVA Romania este deținută de Garanti BBVA Turcia (TGB), a doua cea mai mare bancă privată din Turcia. Acționarul majoritar al Garanti BBVA Turcia este grupul financiar spaniol Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA). 

Pentru mai multe informații și pentru a rămâne la curent, vă rugăm să vizitați www.garantibbva.ro și să urmăriți facebook.com/GarantiBBVARomania,  linkedin.com/company/garanti-bbva-romania  și instagram.com/GarantiBBVARomania”.

Romania Green Building Council (RoGBC) este „o asociație non-profit și non-politică, cea mai importantă organizație care promovează responsabilitatea față de mediu și eficiența energetică în proiectarea, construcția, operarea și demolarea clădirilor din România. RoGBC sprijină dezvoltarea unor condiții de reglementare adecvate care promovează construcțiile durabile, asigurând în același timp profituri atractive ale investițiilor și dezvoltă și implementează un standard național privind clădirile verzi și un sistem de certificare a acestora”.

ASPES a lansat lucrarea „Modelul economic românesc în UE România – Orizont 2040”

0

Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) a lansat  lucrarea Modelul economic românesc în Uniunea Europeană România – Orizont 2040, Editura Economică, București, 2021, 668 de pagini, inițiativă proprie, elaborată sub egida Academiei Române – Secţia de Ştiinte Economice, Juridice şi Sociologie, preşedinte acad. Mugur Isărescu.

Lucrarea beneficiază de coordonarea asigurată de dr. ec. Constantin Boștină – președinte al ASPES, de prof. univ. dr. Nicolae Istudor – rector al Academiei de Studii Economice din București și de regretatul profesor Gheorghe Zaman (1942-2021), membru corespondent al Academiei Române.

Lucrarea partă supratitlul „Să gândim dincolo de azi”, exprimând esența modului de abordare și caracterizând în același timp unitatea tematică generatoare a unei viziuni de ansamblu care își dezvoltă prin conținut fundamentarea și își susține utilitatea prin argumente. 

În lucrare se regăsesc rezultate de cercetare, idei, reflecții, experiențe practice sintetizate din mediul academic, universitar și de cercetare, din mediul de afaceri și din cel financiar‐bancar, din societatea civilă, din lumea tinerilor întreprinzători, studenți și elevi.

Parteneri la elaborarea lucrării au fost Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Academia de Studii Economice (ASE) din București, Institutul Național de Cercetări Economice „Costin C. Kirițescu” (INCE) al Academiei Române, Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu Șișești” (ASAS), România Durabilă, Societatea Academică de Management din România (SAMRO), Asociația Confederațiilor Patronale din România (ACPR), Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR).

În contextul evenimentului de lansare, dr. ec. Constantin Boștină a subliniat că lucrarea își propune să ofere „o imagine a economicului, a socialului și a educației din România de azi și, pe această bază, să prezinte de pe poziție științifică c ear trebui să se întâmple în România de acum în colo, încât să așezăm economia, cercetarea, educația, societatea în ansamblu pe coordonatele unei evoluții de substanță în orizontul următoarelor decenii; să gândim la un model românesc deschis, în care potențialul economic, resursele naturale, educaționale, creatoare să fie valorificate în primul rând în folosul național”.

Caracterizată cu ocazia lansării ca primul demers de asemenea amploare și profunzime a abordării finalizat după 1990, lucrarea Modelul economic românesc în Uniunea Europeană România – Orizont 2040 propune ca abordare și premise cunoaștere obiectivă, informație, studiu, cercetare, condiții pentru transpunere în realitate, stăpânire a unor domenii datorată științei de carte și exercitării practice. Este utilă ca resursă documentară și de idei, adresată profesioniștilor într-o diversitate de domenii, ca și publicului interesat de analiză și argumentație sub semnul relevanței echilibrate. Dincolo de toate, Modelul economic românesc în Uniunea Europeană România – Orizont 2040 propus de ASPES este oferit ca reper decidenților asupra drumului pe care-l deschid generațiilor care vin.

eJobs: Creștere a ofertei de joburi, cu 61% mai multe față de ianuarie 2021

0

eJobs România anunță un record absolut pe piața de recrutare, compania închide 2021 cu o cifră de afaceri de 12M euro, menținându-și poziția de lider. Doar în ianuarie 2022 au fost publicate peste 37.000 de joburi noi, cu 61% mai multe față de ianuarie 2021.

Anul 2022 a debutat la o intensitate record pentru piața de recrutare. Doar în ianuarie au fost publicate peste 37.000 de joburi pe eJobs.ro, în creștere cu 61% față de ianuarie 2021. De asemenea, se înregistrează o creștere de 29% a ofertei de joburi și față de ianuarie 2020, perioadă încă pre-pandemică și extrem de efervescentă pentru piața muncii. 

Domeniile care au scos la bătaie cele mai multe locuri de muncă în ianuarie 2022 au fost Retail, Prestări servicii, Transport/Logistică, Producție, Call-center/BPO și IT&C. Cele mai multe oferte de angajare în ianuarie au venit de la companiile din Capitală, cu peste 16.000 de joburi. Următoarele clasate în topul orașelor cu cea mai generoasă ofertă de muncă sunt Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Iași, Constanța și Sibiu. 82% dintre joburile disponibile în ianuarie 2022 au fost full time, 15% part time, în timp ce locurile de muncă în sistem freelance/project based și voluntariat/internship au totalizat 3% din ofertă.

Începutul lui 2022 continuă trendul ascendent resimțit și în 2021. Astfel, eJobs România a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de circa 12 milioane de euro, în creștere cu 78% față de 2020. De asemenea, liderul pieței de recrutare a înregistrat o creștere de 20% și față de 2019, primul an în care cifra de afaceri a depășit valoarea de 10M euro, o premieră pe piața românească. Totodată, ianuarie 2022 este cea mai bună lună din istoria de peste 22 de ani a eJobs România din punctul de vedere al veniturilor și prima în care s-a depășit numărul de peste 1.000 de companii noi într-o singură lună, 89% dintre acestea fiind IMM-uri.

„Anul trecut a fost unul extrem de prolific pentru industrie, deci și pentru noi. În 2021, eJobs și-a crescut și cota de piață, ajungând să dețină peste 60% din piața locală de recrutare online. 2022 a debutat și el la cote istorice. Putem spune cu certitudine că ne aflăm în fața unuia dintre cei mai efervescenți ani de pe piața muncii din România. Deși am avut o creștere fabuloasă a cifrei de afaceri anul trecut, de 78%, avem semne incredibil de optimiste din piață și pentru anul acesta. Pentru 2022, țintim o creștere de 20% a cifrei de afaceri”, spune Bogdan Badea(foto), CEO eJobs, cea mai mare platformă de recrutare din România. 

O altă creștere semnificativă în luna ianuarie a acestui an se constată și în ceea ce privește numărul joburilor remote. Astfel, din totalul locurilor de muncă noi disponibile în ianuarie pe eJobs.ro, 9,4% au fost remote, în creștere față de perioada similară a anului trecut, când reprezentau doar 4,2%. În același timp, procentul aplicărilor pentru joburile remote în ianuarie 2022 a fost de 11,7%. Acest lucru marchează o nouă premieră: cea mai mică diferență procentuală între cererea și oferta de joburi remote – până acum procentul aplicărilor pentru joburile remote, de la lună la lună, era aproape dublu față de oferta de joburi; acum acestea sunt mult mai aproape de echilibru.

„În ceea ce privește numărul de aplicări, observăm și aici o revenire la nivelul pre-pandemic. Am închis luna ianuarie 2022 cu 1 milion de aplicări, în scădere față de anul trecut, dar totuși peste ianuarie 2020, când încă nu izbucnise pandemia. E absolut clar că lupta pentru talente se adâncește tot mai mult, că nu mai sunt suficiente instrumentele clasice de recrutare și vom vedea tot mai multe companii care apelează la recrutare inteligentă și campanii complexe de recrutare pentru a atrage candidații. Totodată, e din ce în ce mai clar că, deși salariul și beneficiile extrasalariale rămân principalul criteriu care determină românii să-și schimbe jobul, acestea nu mai constituie un diferențiator, căci vom vedea creșteri salariale pe aproape toate domeniile și industriile în acest an. E nevoie de orientare mult mai clară către candidat, de campanii complexe și complete de employer branding”, mai spune Bogdan Badea. 

În acest moment, peste 35.396 de locuri de muncă pentru România și străinătate sunt disponibile pe www.ejobs.ro.

SeedBlink a susținut startup-urile să atragă 38 de milioane de euro în primii doi ani de la lansare

0

În 2022, platforma vrea să-și accelereze extinderea în Europa în baza reglementărilor UE privind finanțarea participativă 

SeedBlink, platforma online de investiții pentru startup-uri la nivel european, a atras fonduri de aproximativ 37,8 de milioane de euro pentru cele 56 de startup-uri care au desfășurat campanii de la lansarea platormei la începutul lui 2020.  

Suma reprezintă finanțări atrase de la investitorii SeedBlink (15 milioane de euro), iar restul de aproape 23 de milioane de euro sunt sume atrase prin lead investori. 

SeedBlink este o platformă specializată exclusiv pe startup-uri tech europene, de la stadiul de pre-seed până la Seria B, iar până acum a atras 9.000 de investitori din 50 de țări (cu un procent de 15% dintre investitori din străinătate). Platforma a fost lansată ca una de equity crowdfunding la începutul anului 2020, iar în prezent aduce împreună investițiile private și strângerea de capital prin valorificarea tehnologiei, aplicarea expertizei și construirea de comunități puternice.  

În timp ce peste 1.500 de startup-uri au fost analizate, 60 dintre ele, originare din șapte țări, și-au lansat runde de finanțare pe SeedBlink. Printre cele mai notabile runde de finanțare amintim FlowX cu 1,6 milioane euro (rundă de 7,3 milioane), Dronamics cu 950.000 de euro (rundă de 3 milioane) și campania proprie SeedBlink cu 1,1 milioane (rundă de 3 milioane).  

Platforma a facilitat deja cinci runde ulterioare în care investitorii și-au putut exercita drepturile de preempțiune asupra startup-urilor cu rezultate de succes. Primul eveniment de lichiditate cu un MOIC (Multiple on Invested Capital) brut de 4x va fi anunțat public în curând. 

Cu sprijinul unei runde de Seria A de 3 milioane de euro încheiată în iulie 2021, SeedBlink a investit resurse în expansiunea europeană, atât în ceea ce privește investitorii, cât și startup-urile, diversificându-și oferta, simplificând procesul investițional, facilitând smart money și demarând parteneriate active cu actorii ecosistemului și investitorii instituționali. 

Echipa de management Seedblink_aniversare 2 ani

Pentru noi acești doi ani au fost plini de satisfacții. În ciuda pandemiei, startup-urile tehnologice europene au dat dovadă de multă rezistență, au inovat pentru a supraviețui și a prospera. Vreau să le mulțumesc echipei, acționarilor, antreprenorilor și investitorilor platformei, care ne motivează zilnic să îi deservim și să dezvoltăm această comunitate”, a declarat Andrei Dudoiu, Managing Partner și co-fondator al SeedBlink, companie care numără în prezent 38 de angajați.   

Printre prioritățile SeedBlink în 2022 se numără accelerarea expansiunii în Europa cu birouri locale in CEE, autorizarea platformei conform reglementărilor EU privind finanțarea participativă si dezvoltarea unei piețe secundare pentru investitori.  

Dezvoltarea noastră europeană va fi ghidată de reglementările UE privind finanțarea participativă. Ne propunem să fim printre primele platforme din UE care vor fi autorizate prin acest regulament. Avem deja sprijinul ASF și ne dorim să avem cât mai curând o lege locală pentru a ne remarca pozitiv la nivelul UE.”, a adăugat Andrei Dudoiu

SeedBlink a publicat un raport de activitate de 2 ani care include câteva dintre lecțiile învățate din parcursul investitorilor și fondatorilor, precum și perspective asupra verticalelor tehnologice europene. Puteți descărca raportul de aici

FREE NOW estimează o dublare a operațiunilor în România în 2022, pe fondul evoluției dinamice a ride hailing-ului

0

FREE NOW, lider european de servicii multimodale de mobilitate, a înregistrat o evoluție favorabilă a curselor de tip ride hailing și a observat o redresare dinamică în acest sector după pandemie, estimând o dublare a operațiunilor brand-ului pe plan local în 2022. FREE NOW rămâne în continuare platforma de multi-mobilitate care oferă șoferilor cel mai mic comision de pe piață, fiind astfel cea mai convenabilă opțiune pentru parteneriat.

Conform statisticilor de pe platforma FREE NOW, numărul total de utilizatori din toate țările în care operează a ajuns la 54 de milioane. Dintre toate cele 170 de orașe europene în care funcționează aplicația, Bucureștiul s-a clasat pe locul opt în 2021 în ceea ce privește numărul de curse, în timp ce o distanță totală de aproape 24 de milioane de kilometri a fost parcursă în România, echivalentul a 62 de ori distanța dintre Pământ și Lună. Valoarea medie a unei călătorii a fost de aproximativ 17 lei, iar distanța medie a fost de puțin peste 5 km.

FREE NOW lansează Raportul Mobilitatea ca Serviciu (MaaS)

Cu ajutorul datelor din studii externe, sondaje interne și a statisticilor de pe platformă, FREE NOW a realizat Raportul Mobilitatea ca Serviciu (MaaS), prin care analizează bilanțul anului trecut, dar și perspectivele și tendințele industriei de multi-mobilitate pentru anul 2022. 

Potrivit raportului, în 2021, FREE NOW a înregistrat o cerere ridicată pentru opțiuni de mobilitate mai ecologice și a observat tendința utilizatorilor de a renunța la motoarele tradiționale cu combustie. Numărul de curse efectuate cu ajutorul vehiculelor electrice a crescut semnificativ în Europa, cu 79%. Astfel, numai în România, numărul mediu de curse cu vehicule electrice a crescut în 2021 cu 15% față de 2020.

Raportul evidențiază și o creștere a Mobilității ca serviciu (MaaS) și nevoia pasagerilor de a avea o „Super-Aplicație de multi-mobiliate”, care să le ofere acces ușor la toate opțiunile de mobilitate la cerere și arată evoluția FREE NOW de la o aplicație de taxi la o platformă de multi-mobilitate, pe măsură ce și-a extins rețeaua de parteneri la nivel global, integrând opțiuni de multi-mobilitate și operatori de car sharing. În Germania, de exemplu, FREE NOW are disponibile toate opțiunile de multi-mobilitate, precum trotinete și scutere electrice, car sharing și biciclete, și se dezvoltă deja ca o Super Aplicație și în alte țări europene. 

„Oamenii doresc să ajungă cu ușurință de la A la B oricând au nevoie. Prin integrarea perfectă a mai multor mărci de mobilitate și a diferitelor opțiuni de vehicule care pot fi comandate în cadrul unei singure aplicații, venim în întâmpinarea tendinței de servicii la cerere. Flexibilitatea și disponibilitatea aproape necondiționată sunt factorii decisivi pentru serviciile din secolul XXI, dar și pentru mobilitatea urbană sustenabilă. Vedem un potențial uriaș pentru piața europeană de multi-mobilitate. Anul 2022 va fi anul în care multi-mobilitatea va deveni un stil de viață obișnuit și va ajunge la un public mai larg”, spune Marc Berg, CEO FREE NOW

Pentru 2022, FREE NOW estimează că ride hailing-ul se va redresa și va reveni rapid la nivelul pre-pandemic. În plus, tot mai mulți utilizatori optează pentru soluții care contribuie la reducerea emisiilor de CO2, indicând tranziția către vehicule electrice în flota de taxiuri și de ride hailing. 

O altă tendință menționată în raport descrie faptul că orașele trebuie să ofere acces la opțiuni de multi-mobilitate performante, cu accent pe transportul ecologic în detrimentul mobilității individuale, deci colaborarea cu platformele MaaS va fi esențială. Se observă, de asemenea, și înclinarea oamenilor pentru a folosi o singură aplicație pentru toate opțiunile de mobilitate, de aici și nevoia de dezvoltare a unei „Super-Aplicații de multi-mobilitate”. 

„Privind spre viitor, știm că totul se referă la mobilitate, ceea ce nu include doar mașinile. Viitorul mobilității funcționează în cadrul unui ecosistem holistic, cu o bună colaborare și parteneriate puternice, în special în zonele urbane. Credem că putem oferi utilizatorului cea mai intuitivă experiență în diverse arii, care include factori externi, cum ar fi vremea sau serviciile care au loc înainte și după călătorii, precum disponibilitatea cazării, datele de zbor și opțiunile privind mâncarea”, continuă Marc Berg. 

În România, FREE NOW oferă servicii de ridesharing și taxi, din 27 noiembrie 2019. În prezent, aplicația este disponibilă pasagerilor din 9 orașe: București, Cluj, Brașov, Iași, Constanța, Sibiu, Oradea, Timișoara și Târgu Mureș. 

Raportul complet conținând prezentarea celor mai importante tendințe în materie de multi-mobilitate pentru 2022 poate fi descărcat de AICI

Leonardo Badea (BNR): Ulterior atenuării intensității pandemiei, PNRR și Planul de adoptare a monedei euro trebuie să devină ancore ale politicii economice în România

Recent, numeroși specialiști în epidemiologie conturează așteptări cu privire la diminuarea în viitorul apropiat, poate chiar în decursul acestui an, a intensității amenințării pe care virusul SARS-Cov2 o reprezintă pentru sănătatea oamenilor și pentru funcționarea sistemelor medicale. Sperăm cu toții ca ele să devină realitate. Din păcate, nu putem avea aceleași așteptări și în privința efectelor negative ale transformărilor induse de pandemie la nivel economic. Acestea vor persista probabil încă o perioadă de timp, atât la nivel mondial, cât și în cazul României, mai ales că ele au agravat dezechilibre pre-existente.

Guvernele și mediul de afaceri se confruntă cu o lume care a fost schimbată radical de COVID-19, iar redresarea va fi probabil marcată de dificultăți economice, dar și de inovație și adaptare la noile cerințe ale societății. Pentru România, este prioritar să identificăm industriile așa numite campioane la nivel național, care trebuie sprijinite și încurajate prin măsuri dedicate, lucru care ar putea stimula inovația și dezvoltarea sectorului privat prin adaptare la noile condiții. O serie de demersuri din ultimii ani ale Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială subliniază importanța firmelor/industriilor campioane (de exemplu, în domeniul agro-industrial sau al finanțărilor verzi) pentru ameliorarea unor dezechilibre structurale de importanță, inclusiv pentru stabilitatea macro-financiară a țării.

Sprijinul acordat întreprinderilor mici și mijlocii, care au fost puternic afectate de pandemie, reprezintă, de asemenea, un punct important pentru a se putea cataliza redresarea economică. Drumul către redresare are aceleași repere cunoscute, amintind ca fiind importante în momentul actual măsurile pentru creșterea veniturilor la nivel bugetar și pentru optimizarea cheltuielilor publice, încurajarea inovației și a dezvoltării noilor afaceri, sprijinirea pregătirii continue a forței de muncă și sprijinirea creșterii rezilienței economiei locale în fața rupturii lanțurilor de aprovizionare prin dezvoltarea producției de proximitate.

Problema preocupantă a inflației, vizibilă în foarte multe dintre economiile lumii, atât dezvoltate cât și emergente, este în parte amplificată de dezechilibrele pe care efectele directe și indirecte ale pandemiei le-au produs, atât pe partea cererii, cât și a ofertei de bunuri și servicii. Desigur că există și alte cauze, precum și elemente specifice fiecărei economii care fac ca amplitudinea și combinația dintre factorii cu influență tranzitorie și respectiv persistentă să fie diferite de la o monedă la alta.

Această situație de criză economică complexă, în care atât cererea cât și oferta sunt afectate, are numeroase alte efecte negative, iar pentru depășirea lor și fructificarea oportunităților de transformare și creștere a robusteții avem nevoie de coordonarea tuturor politicilor publice.

Din păcate, în ultimii doi ani în care lumea întreagă a fost concentrată în principal pe contracararea proliferării virusului, o serie de probleme globale s-au acutizat și rivalizează pentru a ocupa primele locuri în agenda preocupărilor și a riscurilor la nivel planetar.

Mă refer aici nu doar la problema climatică și la accentuarea caracterului limitat al resurselor naturale strategice, ce sunt desigur în gândul tuturor, dar și la explozia decalajului de dezvoltare și prosperitate între țări și în interiorul țărilor, la nivel regional și între oameni.

Creșterea inegalității, șubrezirea și subțierea clasei de mijloc, precum și amplificarea numărului de oameni aflați în sărăcie reprezintă tendințe nefaste care s-au accelerat și a căror combatere cred că trebuie să ne preocupe în aceeași măsură în care ne preocupă orientarea către o economie ce nu trebuie să mai degradeze mediul natural.

Din punctul meu de vedere, aceste două mari provocări nu sunt pentru noi românii niște simple teme de dezbatere intelectuală cu privire la lucruri care li se întâmplă altora, ci realități din mijlocul nostru pe care trebuie să le adresăm cu toată seriozitatea și priceperea noastră de acum înainte. Toate aceste teme și multe altele conexate necesită acțiuni atent dozate și o bună coordonare între politicile economice.

Soluția pentru atingerea obiectivelor României de redresare, dezvoltare și creștere a rezilienței, precum și pentru a potența rolul economic pe care îl avem deja în cadrul Uniunii Europene este să acționăm cu fermitate astăzi, pentru a transforma în realitate programele asumate în prezent, așa cum este cazul Planului Național de Redresare și Reziliență, dar și al Planului Național de adoptare a monedei euro, care este, în opinia mea, la fel de important. În același timp însă, soluția implică și ajustarea în dinamică a acțiunii instrumentelor specifice obiectivelor politicilor menționate, pentru că ne confruntăm în continuare cu multă incertitudine, iar decidenții de politici sunt obligați la un balans permanent.

De aceea, dialogul între cercetători și dezbaterea pe teme economice cu participarea specialiștilor și a tuturor părților implicate, fără constrângeri ideologice, trebuie să se mențină la un nivel ridicat și în viitor. Trebuie să continuăm dezbaterile libere de idei pentru a explora tendințele și soluțiile necesare, dar mai ales pentru a contribui la menținerea pe agenda economică și socială a unor teme strategice de importanță vitală pentru viitorul țării și pentru creșterea rolului ei în Uniunea Europeană, dincolo de orice ciclu electoral sau de turbulențele pe care le aduc evoluțiile din prezent.