Conflictul din Ucraina poate determina noi creșteri de prețuri la alimente

În timp ce piețele privesc cum prețul grâului atinge cel mai ridicat nivel din istorie, conflictul din Ucraina creează îngrijorări legate de disponibilitatea cerealelor. Porumbul, semințele și uleiul  de floarea-soarelui creează cea mai mare îngrijorare în Europa acum. Iar creșterea prețului la îngrășăminte și la combustibilii precum motorina amenință fermierii cu costuri mai mari pentru lucrările agricole, costuri care se vor reflecta în cele din urmă în prețul culturilor. Cu toate acestea, România se găsește într-o poziție privilegiată fiind al al optulea mare exportator mondial de grâu și al șaptelea de porumb.

În 2021, Federația Rusă și Ucraina s-au clasat printre primii trei exportatori mondiali de grâu, porumb, semințe de rapiță, semințe de floarea-soarelui și ulei de floarea-soarelui, în timp ce Federația Rusă a fost, de asemenea, primul exportator mondial de îngrășăminte bazate pe azotați și al doilea furnizor de îngrășăminte potasice și fosforice. Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură – FAO – a publicat săptămâna trecută un raport care evidențiază riscurile pe care conflictul din Ucraina le aduce pe piețele agricole globale. Simulările FAO care iau în considerare reducerea bruscă și abruptă a exporturilor de cereale și semințe de floarea-soarelui de către Ucraina și Rusia indică faptul că acestea ar putea fi compensate doar parțial de exporturi alternative în sezonul 2022/23. Deficitul de aprovizionare la nivel mondial ar putea duce la creșterea prețurilor internaționale la alimente și furaje cu opt până la 22 % peste nivelurile deja ridicate din prezent. Iar prețurile ridicate la nivel mondial sunt factori puternici de stimulare a inflației. 

În România, rata anuala a inflației a fost de 8,53% în luna februarie a acestui an. Produsele alimentare conduc deja în topul inflației cu peste 8.8% de la an la an, uleiul comestibil crescând cu 26% în ultimele 12 luni, făina cu aproape 16%, iar mălaiul cu 19%. Fermierii sunt îngrijorați de prețurile carburanților care au crescut deja cu 25% față de aceeași perioada a anului trecut și care le vor mări costurile și cer guvernului să scadă TVA-ul pentru carburanții folosiți în sectorul agricol.

Ucraina exportă cea mai mare parte a grâului său în Orientul Mijlociu, Africa de Nord și Asia. Prin urmare, din punctul de vedere al aprovizionării cu grâu, se pare că vor fi puține perturbări în Europa. Cu toate acestea, prețurile ar putea crește și mai mult, deoarece furnizorii vor tinde să profite de imposibilitatea Rusiei și Ucrainei de a exporta. Cei mai mari producători europeni de grâu sunt Franța și Germania. România reprezintă un procent de 9% din producția europeană. Așadar, punctul nevralgic acum în Europa nu este grâul, ci porumbul. Acesta este folosit pentru hrănirea animalelor, iar lipsa porumbului poate crea o problemă în industria creșterii animalelor și a cărnii. Ucraina este al treilea cel mai mare exportator de porumb din lume, după Statele Unite și Argentina. Aceasta exportă cantități mari în Olanda, Spania, Italia, Portugalia și Germania.  Ministrul spaniol al agriculturii încearcă să facă presiuni asupra Comisiei Europene pentru a renunța la controlul importului de porumb pentru hrana animalelor, din cauza îngrijorărilor legate de aprovizionarea cu porumb din Ucraina. Spania a cerut CE flexibilitate pentru a cumpăra porumb din țări terțe, în special din Argentina, al doilea mare exportator de porumb din lume. Motivul este epuizarea rapidă a stocurilor, care obligă Spania să facă achiziții în următoarele 60 de zile pentru a-și menține stocurile, în timp ce alte țări au avansat deja cu importurile. Ucraina este un furnizor important de furaje pentru bovine. De la începutul crizei Ucrainene, cumpărătorii s-au orientat către alți producători de porumb din Uniunea Europeană, în special România, Bulgaria și Franța, pentru a acoperi golurile, iar acum caută mai departe pentru a-și asigura stocurile necesare. 

Un alt punct nevralgic în Europa vine din zona semințelor de floarea-soarelui și a uleiului de floarea-soarelui. Criza din Ucraina are potențialul de a perturba activitățile agricole, având în vedere luptele care au loc în unele dintre principalele regiuni producătoare de semințe, cum ar fi Harkov și Luhansk. Semințele stocate în aceste regiuni nu vor mai fi accesibile pentru concasoarele de semințe și pentru export. Principalele facilități de depozitare se află în apropierea porturilor de la Marea Neagră, iar acțiunile militare din regiune împiedică orice export normal. Principalele porturi de transport maritim sunt închise, iar încărcarea uleiului de floarea-soarelui pe nave este oprită. Acest lucru creează nervozitate pe piață. 

Există probleme suplimentare pentru fermierii ucraineni care, conform calendarului agricol, ar fi trebuit să înceapă deja să are câmpurile pentru porumb, dar din imaginile prezentate de televiziuni am văzut tractoare care remorchează doar tancuri. Pentru floarea-soarelui, aratul și semănatul ar trebui să înceapă la începutul lunii aprilie, în timp ce recoltarea are loc de obicei în septembrie. De asemenea, îngrășămintele sunt o problemă acum în Ucraina. Toate acestea creează o imagine sumbră a viitorului culturilor din acest an, cu drumuri blocate de lupte, câmpuri ocupate de militari și fermieri care nu pot începe să planteze. 

În conflictul ucrainean încă nu se întrevede un sfârșit, ceea ce ridică multe probleme și, cel mai probabil, determină creșterea prețurilor la multe produse agricole. Cu prețurile grâului și porumbului la maxime istorice, cu petrolul și combustibilii atingând niveluri ridicate la fiecare veste legată de conflict, cu prețurile îngrășămintelor care cresc vertiginos din cauza îngrijorărilor legate de aprovizionare, fabricile procesatoare și consumatorii privesc cu îngrijorare la un alt element inflaționist scăpat de sub control. 

După o scurtă redresare, piața criptoactivelor scade din nou

0

După o scurtă revenire săptămâna trecută, piața criptoactivelor scade din nou, în timp ce criza ucraineană continuă să agite toate piețele.

Săptămâna aceasta se pare că va avea mai multe momente cheie, inclusiv votul de astăzi privind interzicerea mineritului de tip „proof-of-work” în UE și emisiunea de obligațiuni Bitcoin din El Salvador (a se vedea mai jos).

Bitcoin a început săptămâna trecută tranzacționându-se în jur de 38.000 de dolari, pentru a se redresa la mijlocul săptămânii, urcând la peste 42.000 de dolari după știrile privind un ordin executiv privind cripto din partea președintelui american Joe Biden. 

Ordinul executiv a stabilit obiective importante pentru instituțiile americane pentru a pune bazele unei mai bune reglementări, dar nu conținea prea multe lucruri cu adevărat substanțiale, în afară de indicii privind un dolar digital american în curs de elaborare.

Prețul Bitcoin a scăzut înapoi rapid după publicarea ordinului, iar acum se tranzacționează din nou în intervalul 38.000-39.000 de dolari. 

Ethereum a urcat, în mod similar, la peste 2.700 de dolari în legătură cu anunțul, dar se tranzacționează din nou în jurul valorii de 2.550 de dolari în această dimineață.

UE votează astăzi reglementări privind mineritul cripto

0

 

UE urmează să voteze astăzi reglementări care se referă la activele digitale de tip „proof-of-work,” care ar putea avea ramificații pe scară largă. 

Legislația privind piețele cripto (Markets in Crypto-Assets – MiCA) este supusă la vot, majoritatea observatorilor spunând că rezultatul este în prezent prea strâns pentru a putea fi anticipat. Legislația conține dispoziții-cheie care ar face practic imposibile în UE activități precum mineritul de bitcoin.

Proiectul de lege, în forma actuală, ar impune minerilor să prezinte planuri de conformitate privind sustenabilitatea mediului. Dacă nu le-ar prezenta, nu ar mai putea funcționa în UE. Implicațiile acestei măsuri sunt uriașe – UE este o jurisdicție importantă pentru mineritul de criptoactive și pentru cripto în general, peste 10 % din puterea hash globală a bitcoin provenind din această regiune. 

Deși nu este de amploarea interdicției de exploatare minieră a bitcoin din China, implicațiile pentru prețul BTC și pentru alte criptoactive care îl urmează în funcție de preț, ar putea fi semnificative în următoarele câteva zile. Piața criptoactivelor a fost zdruncinată de evenimente, iar acest lucru ar putea duce la o altă perioadă de tranzacționare dificilă dacă legislația va fi aprobată. 

JTI premiată de MAE Japonia

0

JTI a primit astăzi premiul Ministrului de Externe al Japoniei pe 2021. Textul semnat de către Motegi Toshimitsu, Ministrul de Externe al Japoniei, arată că premiul este acordat JTI „cu profund respect, pentru contribuția extraordinară la prietenia și bunele relații între Japonia și alte țări, prin eforturile de promovare a culturii japoneze în România”. Diploma a fost înmânată de către E.S. dl. Hiroshi Ueda, Ambasadorul Japoniei în România lui Evgeny Nikolsky, General Manager JTI România, Moldova și Bulgaria, în cadrul unei ceremonii care a avut loc la sediul JTI din București.

Premiul Ministrului Afacerilor Externe al Japoniei se acordă de către Ministerul Afacerilor Externe al Japoniei persoanelor și organizațiilor care au contribuit în mod semnificativ la promovarea prieteniei și a bunelor relații între Japonia și alte țări, în semn de recunoaștere și apreciere a realizărilor acestora. JTI a sprijinit în calitate de sponsor o serie de evenimente culturale japoneze, mai mari sau mai mici, desfășurate în România începând cu anul 2002, când compania a început să colaboreze cu Ambasada pentru organizarea unor manifestări care să marcheze 100 de ani de la primele contacte diplomatice japonezo-române. Pentru a aminti doar câteva dintre proiectele sprijinite de JTI, enumerăm amenajarea căsuței de ceai din incinta Muzeului de Artă al României, renovarea Grădinii Japoneze din Parcul Herăstrău și sprijinul acordat trupelor de teatru din Japonia, care au susținut spectacole în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. JTI este, totodată, sponsor al Centrului de Studii Româno-Japoneze «Angela Hondru» al Universității Româno-Americane din București și al Clubului de Kendo și Iaido Sam-Sho din Timișoara, sprijinind activitățile culturale legate de Japonia și fiind o prezență indispensabilă pentru evenimentele de promovare a culturii japoneze, organizate în România. Drept recunoaștere a realizărilor JTI de până acum, sunt încântat să vă înmânez astăzi Premiul Ministrului Afacerilor Externe al Japoniei și doresc să îmi exprim profunda recunoștință pentru tot sprijinul dumneavoastră”, a declarat E.S. dl. Hiroshi Ueda, Ambasadorul Japoniei în România.

„Sunt profund onorat și recunoscător pentru că JTI România a fost aleasă de Ministrul japonez al Afacerilor Externe pentru a primi această recunoaștere. Sunt mândru să accept acest premiu în numele tuturor colegilor mei. Ultimii doi ani au fost dificili pentru noi toți, din cauza pandemiei. Dar echipa noastră de peste 1.200 angajați a continuat să muncească și să se adapteze noului context. Suntem unul dintre cei mai mari investitori japonezi de pe piață. Așadar, am urmat modelul 4S al companiei mamă JT, potrivit căruia consumatorii, acționarii, angajații și societatea stau în centrul a tot ceea ce facem. Pe baza acestui model, am căutat să îmbogățim societatea, aducându-i pe români mai aproape de cultura și civilizația japoneză. Astfel, am sprijinit numeroase inițiative de promovare a culturii japoneze în România, și întotdeauna în acest demers i-am avut alături pe partenerii noștri de la Ambasada Japoniei. Sunt convins că acest parteneriat solid va continua pe viitor, reprezentând o bază pentru următoarele proiecte și programe pe care le vom derula împreună”, a declarat Evgeny Nikolsky, General Manager JTI Romania, Moldova și Bulgaria. 

„Primim acest premiu într-un moment cu valoare de simbol. În 2021, România și Japonia au aniversat centenarul relațiilor diplomatice dintre cele două țări. În acest an, România va semna Parteneriatul strategic cu Japonia, care este cel mai important investitor asiatic în țara noastră. Am convingerea că o piatră de temelie a acestui Parteneriat strategic este reprezentată de relațiile culturale excelente dintre Japonia și România. Japonia este printre cei mai importanți parteneri ai Festivalului de Teatru de la Sibiu, care a găzduit anul trecut, cu sprijinul JTI, o expoziție despre ia românească și chimono, veșminte tradiționale care au cucerit lumea. Sperăm să putem prezenta această expoziție și la Tokio. Recent, am participat la deschiderea primei expoziții de stampe japoneze din era Meiji organizată în România. Acest premiu vine să certifice că împreună cu Ambasada Japoniei, contribuim la construirea unui nou început în relațiile dintre România și Japonia”, a adăugat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova și Bulgaria.

După ceremonie, E.S. dl. Hiroshi Ueda, a vizitat fabrica JTI din România. Anul trecut, JTI Manufacturing a anunțat o investiție de 60 de milioane de euro în următorii trei ani pentru modernizarea capacităților de producție. În momentul de față, circa 75% din producția fabricii din București, este exportată în aproximativ 50 țări.

JTI este una dintre primele companii multinaționale stabilite local, încă din 1993 și a investit până acum în România peste 250 milioane de euro. 

JTI are peste 1.200 de angajați în sediul din București, fabrică și birourile de vânzări din toată țara, și este Angajatorul numărul unu în România, potrivit evaluării realizate de Top Employers Institute, care include 23 companii pe plan local.

Transformarea digitală în energie – 23 martie 2022

0

Sectorul energetic în contextul noii economii digitale  are nevoie sa fie electrificat, eficient, interconectat şi verde. Conceptul de economie/energie verde nu este unul abstract, ci este produsul calibrării acțiunii politice cu inovația tehnologică, cu nevoile de dezvoltare ale companiilor şi nevoia consumatorilor de a beneficia de energie curată şi rentabilă. Tranziția ecologică şi digitalizarea au început să modeleze piaţa globală a energiei într-un ritm rapid şi au fost înregistrate câteva evoluții pozitive în ultimii ani.

Pentru a pune în context local aceste aspecte, THE DIPLOMAT – BUCHAREST organizează cea de-a 3-a ediție a  DIGITAL TRANSFORMATION IN ENERGY & UTILITIES pe 23 Martie, un eveniment hybrid ce va avea loc în cadrul Radisson Blu Hotel în Bucureşti, în intervalul 09:30-13:00. 

Link online event: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_4DlKKI5-QKe1YxDBnGWPiA 

INTERNET OF THINGS  |  INTELIGENŢĂ ARTIFICIALĂ  |  SOLUȚII DE SECURITATE CIBERNETICĂ | ENERGIE REGENERABILĂ | DECARBONIZARE | TEHNOLOGII DIGITALE | TRANZIȚIA CĂTRE ENERGIE VERDE  | IMPACT CONSUMATORI FINALI   

EVENT AGENDA

ACTUALIZĂRI ŞI REGLEMENTARI ALE PIEȚEI ENERGETICE 

Perspective locale și actualizări ale politicilor de reglementare ale pieței energetice din România; Punctul de vedere al autorităților cu privire la evoluția sectorului energetic în România și  implementarea energiei verzi și a tehnologiilor curate în sectorul energetic. Direcții și obiective europene, ca parte a pregătirii PLANULUI DE ACȚIUNI AL COMISIEI UE PRIVIND DIGITALIZAREA SISTEMULUI ENERGETIC, care urmează a fi publicat în primul semestru al anului 2022, rezultate și perspective locale privind transformarea sectorului energetic în România.

ENERGIE REGENERABILĂ ŞI DECARBONIZARE 

Constrângerile referitoare la disponibilitatea componentelor și finanțărilor ce stau la baza construiții unui segment puternic de energie regenerabilă vor continua și în acest an, rezultând în amânarea sau încetinirea unor proiecte. Decarbonizarea economiei globale și a industriilor sensibile se va intensifica, rezultând într-o creștere a implementării proiectelor bazate pe utilizarea hidrogenului, a tehnologiilor de electrificare și a eficientei energetice.

TEHNOLOGII VERZI ŞI TRANZIȚIA CĂTRE ENERGIE VERDE 

Guvernele vor continua să stimuleze agenda ESG ((Environmental, Social, & Governance), în timp ce transformarea digitală va modela strategiile de dezvoltare și operare a companiilor din industriile de utilități, energie, cu obiectivul final de atinge țintele asumate de reducere a emisiilor. Energia curată este tema dominantă a transformării economiei energetice globale, alături de eforturile companiilor de a-și îmbunătăți eficiența energetică. Toate aceste aspecte trebuie să fie calibrate la implementarea eficientă şi utilizarea noilor tehnologii din domeniul energiei verde. 

OPORTUNITĂȚI & PROVOCĂRI ALE TEHNOLOGIILOR SMART 

Transformarea digitală a sistemului energetic aduce beneficii evident, dar are și cota sa de riscuri și provocări legate de aspectele sensibile și caracteristicile particulare ale sistemului energetic din România. Una dintre aceste provocări este utilizarea şi/ sau înlocuirea în siguranță și în mod eficient a sistemelor și tehnologiilor tradiționale cu cele noi inteligente și cum pot fi implementate în ecosistemul IoT, Energy-as-a-Service (EaaS), AI, etc. De asemenea, o altă provocare extrem de puternică este securitatea cibernetică, mai ales pentru un sistem strategic aşa cum este cel energetic. 

TRANZIȚIA CĂTRE ENERGIE VERDE ȘI TRANSFORMAREA DIGITALĂ: IMPLICAREA TUTUROR ACTORILOR DIN INDUSTRII 

Odată cu toate schimbările survenite în 2021 în sectorul energetic, consumatorul roman a devenit conștient de rolul sau activ în abordarea și semnalizarea problemelor energetice. Sectorul energetic, ca și toate industriile cu implicații directe în viata oamenilor, este transformat și operat de toți actorii implicați: grupuri de consumatori, instituții academice și de cercetare, companii private și de stat, furnizori de soluții tehnologice, factori de decizie, autorități guvernamentale, asociații și grupuri de lobby și lideri de opinie.

OMNIASIG acordă reduceri la asigurările Casco și RCA, în cazul unui istoric fără sancțiuni al clientului

0

OMNIASIG Vienna Insurance Group continuă dezvoltarea de soluții create în beneficiul clienților săi și recompensează comportamentul responsabil în trafic printr-o nouă facilitate oferită pentru asigurările auto – Casco și RCA. 

Astfel, persoanele fizice care, la momentul solicitării unei oferte pentru o poliță de asigurare RCA sau Casco, prezintă un istoric de sancțiuni fără abateri în ultimii doi ani, document emis de Poliția Rutieră, vor beneficia de următoarele reduceri: 

  • RCA: reducere de 5% din prima aferentă poliței
  • Casco: reducere de 7% din prima aferentă poliței
  • În cazul achiziției celor două polițe în același timp, pentru același autovehicul, clienții pot beneficia de o reducere de 10% aplicată primelor aferente celor două polițe.

OMNIASIG s-a implicat mereu în susținerea și promovarea unui comportament responsabil în trafic, în vederea reducerii accidentelor pe șoselele din România. Astfel, considerăm că este responsabilitatea noastră de a promova și de a încuraja un comportament rutier corect, prin strategia companiei în ceea ce privește linia asigurărilor auto. Cunoaștem cu toții faptul că la nivel european România prezintă, statistic, unul dintre cele mai ridicate riscuri în trafic, iar prin acest demers urmărim să sprijinim și să stimulăm responsabilitatea la volan și recompensăm astfel asigurații care prezintă dovada acestei responsabilități, pentru un trafic mai sigur”, a declarat Mihai Tecău, Președinte Directorat OMNIASIG Vienna Insurance Group.

Pentru acordarea acestor reduceri, clienții trebuie să nu fi primit nicio sancțiune în trafic, în ultimii doi ani, din partea Poliției Rutiere. Istoricul de sancțiuni este un formular standard, eliberat de către Poliția Română în urma unei cereri individuale, formular care cuprinde evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor auto. Modelul de cerere poate fi regăsit pe pagina web a Poliției Rutiere, la secțiunea cereri tipizate, punctul 3, Anexa 2. Formularul standard emis de Poliția Rutieră nu trebuie să fie mai vechi de 30 de zile în momentul solicitării unei oferte pentru o poliță de asigurare.

Istoricul poate fi obținut în urma unei cereri către Poliția Rutieră în raza căreia titularul permisului de conducere are reședința. 

De asemenea, având în vedere prevederile Legii nr. 20/2022 privind completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, OMNIASIG este în pregătiri și pentru a recompensa clienții care vor face dovada parcurgerii unui curs de formare în vederea pregătirii speciale privind conducere auto defensivă. 

Transport umanitar în Ucraina – 3 tone de alimente și produse de igienă donate cetățenilor ucraineni

0

Centrul Terapeutic Marea Neagră a organizat un transport umanitar pentru Ucraina cu alimente neperisabile, produse de igienă personală, pături și lanterne. Toate produsele au fost asigurate de Kaufland România, iar transportul a fost livrat direct în Ucraina la Orlovka, cu ajutorul Comitetul Regional Ismail.

Cele 3 tone de ajutoare au fost grupate în 250 de kituri de supraviețuire, iar fiecare astfel de kit în greutate de peste 12 kg poate asigura supraviețuirea unei familii de 4 persoane pentru o perioadă de până la 5 zile. Acesta este cel de-al doilea transport cu produse si alimente de primă necesitate organizat de Centrul Terapeutic Marea Neagră din Constanța.

„Chiar dacă proiectele noastre sunt orientate spre sprijinirea copiilor cu nevoi speciale, în aceste clipe excepționale am decis să depunem toate eforturile pentru a oferi sprijin vecinilor noștri aflați în dificultate. După primul transport efectuat săptămâna trecută, ne bucurăm că putem susține încă un camion. Partenerul nostru tradițional,  Kaufland România, a răspuns prezent de la prima noastră solicitare de a participa la buna desfășurare a acestui proiect umanitar”, declară Adrian Gemănaru, organizatorul AUTISM24H și președintele Centrului Terapeutic Marea Neagră de Sprijin a Persoanelor cu Autism.

În plus, sute de jucării de pluș au fost oferite de psihologii din cadrul Centrului Terapeutic Marea Neagră, copiilor ucraineni ce se aflau pe bacul de trecere spre granița către România.  

Deoarece copiii reprezintă prioritatea noastră, am decis împreună cu partenerul nostru Kaufland, să includem în proiectul nostru umanitar și câteva sute de jucării de pluș pe care ne dorim să le oferim copiilor ce trec zilnic granița în România. Pentru un copil ce este nevoit să-și părăsească localitatea, școala sau prietenii, o jucărie de pluș poate aduce o clipă de fericire”, amintește psihologul Adrian Gemănaru. 

Kaufland România este o companie responsabilă și considerăm că este datoria noastră să ne implicăm în aceste momente. Am redirecționat parte din bugetul nostru de CSR către donații în alimente și alte produse de primă necesitate și suntem alături de partenerii noștri din societatea civilă în eforturile lor de a ajuta persoanele afectate de criza din Ucraina”, a completat Katharina Scheidereiter, Manager CSR Kaufland România. 

„Sprijinul oferit a fost esențial. Am găsit în Ucraina o țară blocată economic cu un lanț de aprovizionare inexistent. Am văzut o mulțime de femei tinere cu arme în mâini și cu banderole, în culorile  steagului, strânse pe braț asemeni revoluționarilor români din copilăria mea. Odată ce am pășit pe pământul ucrainean mi s-au activat amintirile revoluției române din 1989”, povestește  psihologul Adrian Gemănaru. 

Centrul Terapeutic Marea Neagră oferă terapie de recuperare pentru copii cu afecțiuni din spectrul autist, iar de 6 ani organizează competiția caritabila de alergare AUTISM24H, un ultramaton ce are ca scop strângerea de fonduri pentru finanțarea proiectelor destinate copiilor diagnosticați cu autism. Cele mai importante proiecte destinate find Plaja Terapeutica si Platforma de Terapie.

CCIB eliberează în regim de urgență certificate de forță majoră firmelor afectate de conflictul din Ucraina

0

În contextul în care din ce în ce mai multe firme sunt afectate de conflictul militar din Ucraina și de instituirea Legii marțiale în această țară, Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB) emite cu celeritate certificate pentru confirmarea existenţei cazurilor de forță majoră, în termen de maximum 3 zile de la data depunerii ultimului act solicitat pentru completarea dosarului. Menționăm că firmele membre ale CCIB beneficiază de o reducere de până la 50%, în funcţie de nivelul de cotizaţie ales. Ni se pot adresa atât firmele care lucrează cu parteneri ucraineni, cât şi cele care operează pe relaţia cu Federaţia Rusă şi cu Republica Belarus, țări aflate sub sancţiunile impuse de SUA şi Uniunea Europeană, susținute de majoritatea statelor lumii. 

Petiţiile pentru eliberarea documentului prin care se avizează existența evenimentelor de forță majoră pot fi depuse prin mijloace de comunicarea la distanță: email, fax sau direct la sediul CCIB – Strada Ion Ghica nr 4, vis-à-vis de Banca Națională a României, cererile urmând a fi tratate în ordinea înregistrării. Menţionăm faptul că avizarea de către CCIB a situației de forţă majoră se realizează în conformitate cu atribuțiile conferite de dispozițiile Art. 4, lit. j) ale Legii nr. 335/2007 privind camerele de comerț din România, cu modificările și completările ulterioare. Informaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul ccib.ro, sectiunea certificate de forță majoră.

Pe de altă parte, dând curs inițiativei conducerii Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, CCIB valorifică la maximum relaţiile deosebite pe care le are cu organizaţiile similare de peste hotare, cu membrii corpului diplomatic acreditat în România, dar şi cu diplomaţii români din străinătate pentru a oferi companiilor româneşti alternative pe lanţurile de aprovizionare şi distribuţie, perturbate de conflictul din Ucraina. Astfel, CCIB va completa Cadrul juridic existent prin semnarea unui Acord de colaborare cu Camera de Industrie Ankara, în cadrul Forumului economic Romania-Turcia, preconizat a se organiza la finele lunii martie, la Istanbul, cu ocazia celei de a XXVII-a sesiuni a Comisiei Interguvernamentale de colaborare economică între cele două țări. De asemenea, vom finaliza noi înțelegeri privind cooperarea cu Camera de Comerţ şi Industrie Tripoli (în luna mai a.c.) şi cu Camera de Comerţ şi Industrie Tunis, în marja unui Forum de afaceri organizat la CCIB cu prilejul vizitei unei misiuni economice tunisiene, în primul semestru al acestui an. În plus, avem în pregătire o misiune economică pe relația Maroc.

Totodată, CCIB va continua să se implice în asigurarea transportului refugiaţilor din Ucraina, indiferent de naţionalitatea acestora, de la graniţă către: Bucureşti, Iaşi, Cluj Napoca şi Târgu Mureş. De asemenea, refugiații din București vor beneficia și de acum încolo de cazare și masă în regim de gratuitate, datorită generozităţii unor antreprenori bucureşteni din HoReCa. În plus, celor care decid să părăsească Capitala, le oferim transport gratuit, cu autocarul, către Gara de Nord. 

Studiu Deloitte: activele digitale ar putea înlocui monedele tradiționale în următorii cinci-zece ani, iar liderii de business cred că era banilor fizici se apropie de final

Activele digitale ar putea înlocui monedele tradiționale în următorii cinci-zece ani, sunt de părere 76% dintre liderii de business din întreaga lume ce activează în diverse industrii, care au participat la cea mai recentă ediție a studiului Deloitte Global Blockchain. Această viziune este împărtășită și de trei sferturi dintre liderii din domeniul serviciilor financiare, care consideră că era banilor fizici se apropie de final. De asemenea, studiul subliniază că serviciile financiare trebuie să accelereze procesele de modernizare a produselor și de distribuție a acestora pentru a contribui la creșterea economică, iar 73% dintre participanții la studiu se tem că organizațiile vor pierde avantajul competitiv dacă nu reușesc să adopte tehnologii blockchain și active digitale. În ciuda acestor provocări, 80% dintre respondenți sunt optimiști cu privire la viitoarele oportunități de generare de venituri prin tehnologia blockchain, active digitale și soluții dedicate criptomonedelor. 

Optimismul cu privire la potențialul tehnologiilor de tip blockchain, al activelor digitale și al soluțiilor dedicate criptomonedelor este temperat de unele obstacole, subliniază studiul, șase din zece respondenți (63%) identificând barierele legate de reglementare ca fiind unele dintre cele mai mari provocări în folosirea bunurilor digitale. Preocupările legate de securitate se află, de asemenea, printre acestea, 71% dintre respondenți indicând securitatea cibernetică drept unul dintre cele mai mari obstacole. 

„Activele digitale transformă industria serviciilor financiare și alimentează ecosistemul financiar cu noi modele de business cu scopul de a facilita tranziția către noua eră a banilor. În acest context, modul în care instituțiile financiare vor reuși să se reinventeze ar putea fi cheia pentru stimularea creșterii economice. Chiar dacă blockchain-ul este o tehnologie relativ nouă, aceasta câștigă popularitate și în România, așa cum se întâmplă și la nivel mondial. Startup-urile merg dincolo de utilizarea blockchain în domeniul serviciilor financiare, pentru criptomonede, și încep să folosească această tehnologie pentru a crea soluții dedicate unor sectoare precum sănătate sau retail, o tendință care ar putea contribui la apariția unei noi generații de unicorni în viitor”, a declarat Andrei Ionescu(foto), Partener coordonator Consultanță și Managementul Riscului, Deloitte România.

Studiul evidențiază, de asemenea, că liderii din domeniul serviciilor financiare din toată lumea văd folosirea activelor digitale și a tehnologiilor de tip blockchain ca o prioritate strategică în prezent, dar și în viitorul apropiat, aproximativ 80% dintre participanții la studiu susținând că activele digitale vor deveni importante pentru industriile pe care le reprezintă până în 2023. Mai mult, organizațiile din domeniul serviciilor financiare ar putea fi nevoite să identifice noi modele de business, subliniază studiul, cum ar fi custodia de instrumente financiare (45%), noi canale de plată (42%) și diversificarea investițiilor/portofoliilor (41%). 

În plus, studiul evidențiază faptul că utilizarea activelor digitale este o modalitate bună de a simplifica plățile, un proces care în prezent este foarte fragmentat și complex, 42% dintre respondenți afirmând că noile opțiuni de plată vor juca un rol foarte important în domeniul activelor digitale din cadrul organizațiilor lor. 

Cea mai recentă ediție a studiului Deloitte Global Blockchain a fost realizată în rândul a aproximativ 1.300 de directori executivi din diferite industrii – servicii financiare, sectorul public și guvernamental, tehnologie, media și telecomunicații, sănătate – care activează în America, Europa, Asia și Africa. 

Industria de asigurări propune un pachet de măsuri pentru o mai bună funcționare a pieței RCA

0


În contextul discuțiilor privind o potențială plafonare a primelor la asigurările obligatorii RCA, industria de asigurări arată că modificarea legislației în domeniul asigurărilor auto necesită un pachet mai amplu de măsuri legislative, unul discutat împreună cu toate părțile direct implicate. 

Astfel, având în vedere Proiectul de Hotărâre de Guvern privind stabilirea tarifelor de primă maxime aplicabile de către societățile care practică asigurarea obligatorie RCA, UNSAR – Uniunea Națională a Asigurătorilor și Reasigurătorilor din România, împreună cu BAAR – Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România și PIAR – Patronatul Industriei Asigurarilor din Romania au transmis Guvernului României, Ministerului Finanțelor Publice și Autorității de Supraveghere Financiară punctul de vedere și soluțiile concrete ale industriei de asigurări și rămân categoric împotriva adoptării Proiectului de HG în actuala formă.

Cu toate acestea, în cazul în care se dorește continuarea discuțiilor în acest sens, industria de asigurări consideră că este necesară amendarea proiectului de HG prin implementarea unui pachet de măsuri precum: 

  • îndreptarea în cel mai scurt timp a aspectelor din legislația națională (Legea 132/2017) care reglementeză asigurarea RCA și pentru care România se află în procedură de infringement; 
  • emiterea Ordinului comun al Ministerului Sănătății și Autorității de Supraveghere Financiară privind implementarea baremului traumatologic pentru stabilirea despăgubirilor morale pe cale amiabilă, așa cum s-a prevăzut încă din 2017 prin art. 22 alin.(5) lit.a) din Legea 132/2017; 
  • îndreptarea articolelor specifice din Legea 132/2017 care nu permit asiguratorului un control al costurilor cu reparațiile autovehiculelor;
  • demararea unui proiect național ce vizează reducerea frecvenței și gravității accidentelor rutiere și adoptarea unor măsuri urgente de creștere a gradului de cuprindere în asigurare și de combatere reală a fraudelor care să vină imediat și eficient în sprijinul eforturilor deja existente în această zonă; 
  • posibilitatea de a implementa pe o anumită perioadă de timp o schemă de compensare pentru acoperirea diferențelor negative dintre primele practicate de asigurătorii RCA la ora actuală și tariful plafonat, similar cu schema de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale reglementată prin OUG 118/2021. De asemenea, se poate lua în considerare și compensarea de către stat a taxelor și contribuțiilor lunare plătite către Fondul de Garantare a Asiguraților, Fondul Național de Protecție și Autoritatea de Supraveghere Financiară pe durata aplicării HG. 

Aceste mecanisme de compensare ar trebui să fie în mod obligatoriu însoțite și de măsura asumării de către clienții cu autovehicule pentru transportul bunurilor (care reprezintă peste 90% din asigurații cu risc ridicat) a unui plan de acțiune care să prevadă măsuri clare și ferme de conduită și proceduri concrete (măsurabile și controlabile) care să conducă la reducerea frecvenței daunelor pentru acești clienți, care acum generează cea mai mare frecvență a daunelor, de 21%, adică de peste 4 ori mai mare decât media generală de aproximativ 5%.


Indiferent de soluția finală aleasă, subliniem încă o dată că orice modificări ale legislaţiei RCA trebuie: 

  • să respecte legislaţia comunitară, pentru că România, prin aderarea la Uniunea Europeană, s-a angajat la acest lucru, inclusiv prin Constituţie; 
  • să fie făcute în principal în beneficiul victimelor accidentelor, respectiv terțelor persoane prejudiciate prin accidente de vehicule – și nu doar al transportatorilor;
  • să aducă stabilitate, predictibilitate şi echilibru pieţei de asigurări; 
  • să încurajeze intrarea şi a altor asigurători pe piaţa RCA, fapt ce va contribui la creşterea competitivităţii şi, pe cale de consecinţă, a calităţii serviciilor oferite.


Nu în cele din urmă: așa cum am afirmat în mod repetat, industria de asigurări are nevoie de stabilitate și predictibilitate pentru a încuraja și alți investitori să fie activi în România – fapt care vine în sprijinul tuturor românilor și al economiei țării. Din nefericire, măsuri de tipul plafonărilor nu pot reprezenta soluții viabile.

Așa cum am arătat și în cele de mai sus, industria de asigurări este deschisă să găsească și să discute despre soluții, precum întotdeauna. Considerăm însă că este imperios necesar ca aceste soluții să pornească de la analize tehnice bine fundamentate și de la principiile asigurărilor, păstrând liniile trasate de legislația europeană – care are drept principal scop protecția păgubiților.