Uniunea NaČionalÄ a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenČia cÄ âmÄsura pregÄtitÄ de guvern pentru companiile de transport Či distribuČie, prin care se va acorda o subvenČie de 0,5 lei/litru, este insuficientÄ ĂŽn raport cu mÄrimea Či nevoile industriei de transport rutierâ.Â
Transportatorii prezintÄ o analizÄ ĂŽn acest sens: âGuvernul a anunČat cÄ bugetul schemei de ajutor se ridicÄ la 300 milioane lei (60,6 milioane euro). La o rambursare de 0,5 lei/litru, este acoperit un consum de doar 600 milioane litri de motorinÄ, ĂŽn condiČiile ĂŽn care, ĂŽn România, consumul de motorinÄ este de 8-9 ori mai mare.Â
Un camion parcurge ĂŽn medie, la nivel naČional, 9.000 de km, iar la un consum lunar de 30l/100 km, costul lunar cu motorina s-ar ridica la 4.590 euro per camion.Â
Km parcurČi /lunÄ | Consum l/100 km | Litri motorinÄ / camion/ lunÄ | PreČ motorinÄ Aprilie Euro/litru | Cost motorinÄ Euro /lunÄ/camion | MÄsurÄ rambursare (euro) |
9.000 | 30 | 2.700 | 1,7 | 4.590 | -270 |
MÄsura de rambursare propusÄ de guvern ar returna firmelor aproximativ 270 euro/camion, respectiv doar 5,9% din costul lunar al motorinei per camion.Â
Astfel, bugetul propus de Guvern ar subvenČiona motorina doar pentru sub 5% din parcul total de vehicule comerciale, ĂŽn condiČiile ĂŽn care ĂŽn România existÄ 40.500 de firme de transport rutier de mÄrfuri Či persoane, respectiv 165.000 de vehicule destinate transportului rutier de mÄrfuri Či 46.000 de vehicule destinate transportului rutier de pasageri. TotodatÄ, sunt ĂŽnmatriculate aproximativ 870.000 de vehicule de transport marfÄ â vanuri.Â
Ăn plus, procesul de rambursare urmeazÄ procedura de la rambursarea accizei – proces care a mers greoi.Â
La prima returnare a supraaccizei din perioada 2014-2017, deČi sumele alocate iniČial s-au ridicat la aproximativ 2 miliarde lei, real au fost achitate cereri ĂŽn valoare de numai 67,7 milioane lei (3,4% din bugetul iniČial), din cauza capacitÄČii limitate de procesare Či a disponibilitÄČii fondurilor ĂŽn mod real.Â
UNTRR semnaleazÄ cÄ operatorii de transport rutier comercial se aflÄ la limita supravieČuirii din cauza creČterii inflaČiei Či a preČului la carburanČi, pe fondul conflictului din Ucraina.Â
Unele firme de transport rutier sunt aproape de a-Či opri activitatea, iar dacÄ transportul rutier nu funcČioneazÄ corespunzÄtor, lanČurile de aprovizionare deja perturbate de conjunctura actualÄ, vor fi afectate Či mai mult pânÄ la blocaj. Cei mai mari perdanČi vor fi clienČii transportatorilor, cetÄČenii obiČnuiČi Či ĂŽntreprinderile care vor avea de suferit dacÄ costurile transportului rutier comercial vor scÄpa de sub controlâ.Â
Uniunea NaČionalÄ a Transportatorilor Rutieri din România â UNTRR âsolicitÄ Guvernului Či Parlamentului României urmÄtoarele mÄsuri de sprijin pentru a combate efectele crizei actuale, cu aplicare imediatÄ pentru o perioadÄ de 90 de zile cu posibilitate de extindere:
1. SubvenČionarea cu 1,5 lei/litru a preČului la carburant
2. Reducerea TVA de la 19% la 5% la motorinÄ Či benzinÄ
3. Reducerea Accizei de la 330 Euro/1000 litri si de la 359 Euro/1000 litri la 21 Euro/1000 litri la motorinÄ Či benzinÄ
4. Obligativitatea indexÄrii tarifului de transport cu costul motorinei la fiecare sÄptÄmânÄ
5. Obligativitatea plÄČii componentei de carburant din tariful de transport la intervale de timp reduse la 15 zile
6. Amânarea plÄČii finanČÄrilor â leasing financiar, leasing operaČional, credit
7. MÄsuri de reducere Či amânare a plÄČii taxelor Či contribuČiilor sociale de cÄtre firmele de transport rutier, pentru a le oferi suport ĂŽn cadrul fluxului de bani
8. Ajutoare de stat de minimis pe modelul francez, de 1300 euro pentru capete tractor, 600 euro pentru  vehicule 7,5t-25,9 t, 400 euro pentru vehicule sub 7,5t, 300 euro pentru vehicule sub 3,5t Či 1000 euro pentru autocare
Click aici pentru a vizualiza Documentul de poziČie actualizat UNTRR cu privire la criza actualÄ prin care trece industria de transport rutier din România Či mÄsuri pentru reducerea preČului la carburanČi Či amânarea plÄČii finanČÄrilor, taxelor Či impozitelorâ.