– Bitcoin se menține pe primul loc, pozițiile deținute crescând cu 223% de la an la an
– Monede mai mici precum TRON, IOTA și Stellar înregistrează o creștere de peste 400%, în timp ce boom-ul DeFi captează atenția investitorilor
– Dogecoin și Shiba intră direct în top 10 în primul an pe platformă
Investitorii individuali și-au reafirmat încrederea în bitcoin după un an 2021 spectaculos, arată noile date eToro. Clasamentul criptoactivelor eToro pe anul 2021 arată că bitcoin a înregistrat o creștere de 223% a numărului de poziții deținute pe platformă de la an la an. Bitcoin are cele mai multe poziții deținute de către utilizatorii eToro la nivel global, urmat de Cardano, Ether și Dogecoin.
Dintre monedele mai mici, TRON a avut cea mai bună performanță, cu o creștere de 661% de la an la an a numărului de poziții deținute, în timp ce IOTA a crescut cu 514%, iar Stellar cu 468%. Dogecoin și Shiba, deși sunt „noi” pe platforma eToro, au intrat amândouă în top 10 cele mai deținute poziții, ocupând locurile 4, respectiv 7.
Simon Peters, analist în domeniul criptoactivelor al platformei de investiții eToro, a comentat: „2021 a fost un an important pentru criptoactive, bitcoin și ether atingând maxime istorice în mai multe rânduri. De la adoptarea sa ca mijloc de plată legal de către El Salvador, până la sosirea ETF-urilor și adoptarea instituțională, bitcoin este acum ferm ancorat în universul investițiilor.”
Clasamentul global al criptoactivelor eToro 2021
Criptoactive
Top 2021
Top 2020
Schimbare
Bitcoin (BTC)
1
1
Nicio schimbare
Cardano (ADA)
2
4
Creștere 2 poziții
Ether (ETH)
3
3
Nicio schimbare
Dogecoin (DOGE)
4
NOU
NOU
XRP (XRP)
5
2
Scădere 3 poziții
TRON (TRX)
6
7
Creștere 1 poziție
Shiba (SHIB)
7
NOU
NOU
Stellar (XLM)
8
6
Scădere 2 poziții
IOTA (MIOTA)
9
9
Nicio schimbare
Litecoin (LTC)
10
5
Scădere 5 poziții
Sursă: eToro, 31 decembrie 2021
Investitorii cumpără criptoactive DeFi pe măsură ce metaversul se dezvoltă
Dincolo de top 10, investitorii de pe platforma eToro au început să achiziționeze noi criptoactive, odată cu apariția boom-ului financiar descentralizat (DeFi). Decentraland (MANA), Solana (SOL) și Chainlink (LINK) au început anul ca token-uri noi pe platformă, dar toate au ajuns în top 20.
MANA a urcat vertiginos în ultimul trimestru al anului, devenind a 13-a cea mai deținută poziție. Creșterea criptoactivului este o dovadă a conștientizării mult mai mari a importanței tehnologice a metaversului, în special odată cu recenta schimbare de marcă a Facebook în Meta.
Peters a adăugat: „DeFi a apărut brusc pe scena investițiilor în 2021. Deși multe proiecte sunt în derulare de ceva timp, anul trecut a fost cu adevărat momentul în care un număr tot mai mare de investitori au îmbrățișat DeFi. Având în vedere că proiectele descentralizate sunt dornice să le ofere deținătorilor de token-uri o participare la decizii, investitorii au astfel acum mai mult ca oricând un cuvânt de spus în ce privește guvernanța și recompensele. Cu tendințe precum Web 3.0 și metaverse care nu vor face decât să crească în 2022, ne așteptăm ca DeFi să meargă din ce în ce mai bine pe măsură ce se va integra mai mult în mainstream”.
Investițiile în criptomonede nu sunt reglementate în unele țări din UE și în Regatul Unit. Nu există protecție a consumatorilor. Capitalul dumneavoastră este în pericol.
eToro este o companie de servicii financiare autorizată și reglementată în Europa de Comisia Valorilor Mobiliare și Bursiere din Cipru, în Marea Britanie de către Autoritatea pentru Conduită Financiară (FCA).
eToroX este înregistrată în Gibraltar cu numărul 116348 și are sediul social la 57/63 Line Wall Road, Gibraltar. Licența sa de furnizor de tehnologie de registru distribuit (DLT) a fost acordată de Comisia pentru servicii financiare din Gibraltar în decembrie 2018 (numărul de licență FSC1333B).
MOL intră pe piața din Polonia prin achiziția a 417 stații de servicii LOTOS, la nivel național, pentru suma de 610 milioane USD; Astfel, MOL are potențialul de a deveni al treilea jucător pe piața locală de retail de combustibili;
Ca parte a tranzacției, PKN Orlen cumpără 185 de stații de servicii din portofoliul Grupului MOL din Ungaria și Slovacia pentru suma de 259 milioane USD;
Prin această achiziție, MOL își depășește deja obiectivul strategic setat pentru 2025 și ajunge să dețină aproape 2400 de stații de servicii;
Tranzacția este supusă deciziei Comisiei Europene prin care PKN Orlen urmează să primească undă verde pentru a încheia fuziunea cu LOTOS.
MOL a semnat astăzi un set de acorduri cu Grupa Lotos SA și PKN Orlen care vizează vânzarea și cumpărarea mai multor elemente de portofoliu. MOL achiziționează 417 stații de servicii în Polonia și are potențialul de a deveni al treilea jucător pe piața locală de retail de combustibili. Un acord suplimentar pe termen lung asigură aprovizionarea cu combustibili pentru rețeaua achiziționată în Polonia. Acordurile sunt în conformitate cu strategia actualizată pe termen lung a Grupului MOL „SHAPE TOMORROW” 2030+.
Prin această achiziție, Grupul MOL își continuă expansiunea și are reprezentare în cea de-a zecea țară prin segmentul Consumer Services. Numărul de stații de servicii din portofoliul MOL ajunge la 2390, de la 1943, și sunt operate sub cinci mărci diferite. Sunt incluse și cele 120 de stații de servicii OMV din Slovenia, recent achiziționate, cât și cele 95 de noi stații din Slovacia și Ungaria. Aceste achiziții sunt condiționate de aprobarea fuziunii.
În urma finalizării tranzacției, MOL se evidențiază ca un jucător important pe piața poloneză de retail de combustibili. Acordul de astăzi oferă o oportunitate remarcabilă de expansiune anorganică și o aliniere perfectă din perspectiva strategiei ambițioase de creștere a segmentului Consumer Services.
„Pentru MOL, această tranzacție reprezintă un pas major în călătoria strategică de transformare pe care a început-o în 2016 și care a fost accelerată anul trecut prin strategia noastră actualizată. Achiziționarea activului ACG din Azerbaidjan, construcția noii fabrici de polioli în Ungaria și intrarea pe piața din Polonia sunt repere importante în îndeplinirea obiectivelor noastre. Prin această achiziție vom avea acces la cea mai mare economie din Europa Centrală și de Est, iar produsele și serviciile noastre vor ajunge la aproape 40 de milioane de potențiali clienți. Maghiarii și polonezii împărtășesc aceleași experiențe istorice, iar obiectivul nostru comun este să asigurăm eficient aprovizionarea cu energie în regiunea Centrală şi de Est a Europei. Am convingerea că prin acest acord, coridorul energetic Nord-Sud se va consolida și mai mult,”a declarat Zsolt Hernádi, Președinte și CEO al Grupului MOL.
„Acesta este un moment decisiv pentru industria poloneză de combustibili. Suntem pe cale să finalizăm achiziția Grupului LOTOS, o tranzacție în beneficiul întregii economii poloneze, din perspectiva ambelor companii implicate, respectiv clienți, angajați și acționari. Încă de la demararea procesului de fuziune, am subliniat că prioritatea o reprezintă obținerea de beneficii suplimentare și tocmai asta am reușit. În zona de retail, am negociat cu partenerul nostru maghiar un acord de schimb de proprietăți, care ne va permite să progresăm din perspectiva planurilor de extindere geografică prin consolidarea lanțului de retail în Slovacia, dar și prin intrarea pe o piață complet nouă, cea a Ungariei”,a spus Daniel Obajtek, Președintele Consiliului de Administrație al PKN ORLEN.
Amprenta regională a MOL va continua să fie una diversă și extinsă, în cea mai mare economie din regiunea Europei Centrale și de Est. Activele achiziționate vor oferi o bază solidă de creștere la nivel local, unde MOL a avut o prezență limitată până acum. Polonia are perspective economice puternice și o rată ridicată de motorizare, cu un important potențial de piață din regiune, cu un consum anual de combustibili de 23 de milioane de tone și perspective de creștere de 1-2% pe termen mediu. Această achiziție oferă o poziționare bună prin localizarea pe autostrăzi, cu oportunități suplimentare de creștere organică și avantaje semnificative pentru extinderea vânzărilor de non-fuel.
„În urmă cu mai puțin de un an am lansat strategia actualizată MOL 2030+, iar unul dintre obiectivele noastre a fost să creștem prezența noastră în Europa Centrală și de Est și să ajungem la un număr de 2200 de stații de servicii până în 2025. Prin finalizarea acestei tranzacții vom depăși acest obiectiv și salutăm intrarea Poloniei în portofoliul nostru de Consumer Services. Nu ne vom opri aici, deoarece credem că segmentul Consumer Services are un potențial semnificativ în procesul tranziției energetice. Scopul nostru este să ajungem la un număr cât mai mare de clienți și să oferim soluții de mobilitate aliniate obiceiurilor de consum aflate mereu în schimbare, împreună cu servicii și produse de cea mai bună calitate. Rețeaua de stații de servicii Lotos va oferi premise extraordinare pentru toate acestea”, a declarat Péter Ratatics, Vicepreședinte Executiv, Consumer Services, MOL Group.
Sub rezerva aprobării finale a achiziției activelor din Polonia, MOL va ceda 185 de stații de servicii din portofoliul său – 144 situate în Ungaria și 41 în Slovacia – către PKN Orlen, pentru suma de 259 milioane USD. Acordul se supune deciziei Comisiei Europene prin care PKN Orlen va obține undă verde pentru a încheia fuziunea cu Lotos.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a realizat un profil al consumatorului de servicii financiar-bancare pe baza analizării celor 2.525 de cereri de negociere cu băncile și cu IFN-urile trimise către CSALB anul trecut. A rezultat profilul unui bărbat din București, cu vârsta cuprinsă între 41 și 50 de ani, cu un credit în lei, care solicită băncii diminuarea costului creditului:
Ce au solicitat consumatorii în raport cu băncile?
Beneficiile obținute în urma negocierilor, cu 70% mai mari decât înaintea crizei sanitare
Ultimii doi ani de criză au adus modificări importante în profilul consumatorului care se adresează Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Analiza celor 2.525 de cereri de negociere cu băncile/IFN-urile trimise către CSALB în 2021 arată că profilul consumatorului de servicii financiar-bancare este al unui bărbat din București, cu vârsta cuprinsă între 41-50 de ani, care are un credit de nevoi personale în lei și care solicită băncii diminuarea costului creditului. Beneficiile obținute în urma negocierii sunt semnificativ mai mari față de anul anterior crizei. Dacă în 2019 valoarea medie a beneficiilor obținute într-o negociere era de aproximativ 2.500 de euro, anul trecut această valoare a fost de 4.300 de euro.
„În ultimii doi ani observăm o profesionalizare a concilierii, dar și îmbunătățirea rezultatelor negocierii dintre consumatori și bănci. Chiar dacă am avut mai puține dosare de negociere decât în anul de vârf 2019 (555 de dosare în 2021 față de 664 în 2019), anul trecut a fost cel mai bun în privința negocierilor încheiate cu împăcarea părților. Practic, 9 din 10 negocieri s-au încheiat cu acceptarea de către cele două părți a soluțiilor propuse de conciliatorii CSALB. O contribuție pozitivă la acest lucru au avut-o și recomandările pe care le-am transmis băncilor pentru a accepta cât mai multe cereri de la consumatori. Spre exemplu, am recomandat băncilor să reanalizeze cererile respinse, mai ales acolo unde consumatorii aduc argumente în susținerea solicitării lor. Rezultatul a fost că, pentru unele cereri inițial refuzate, băncile și-au reconsiderat opinia și s-au constituit dosare. Ne așteptăm ca acest mod de operare să devină un standard în felul în care băncile analizează cererile și decid dacă intră sau nu în negociere. Rezultatele sunt resimțite și de consumatori: valoarea medie a beneficiilor obținute din conciliere a crescut cu 70% față de anul 2019 – de la 2.530 de euro la 4.300 de euro per dosar încheiat cu împăcarea părților. Astfel, dacă eliminăm din calcul cererile care nu pot face obiectul unei negocieri, cum ar fi cererile de radiere din Biroul de Credit, putem spune că peste 80% dintre consumatorii care s-au adresat CSALB cu o cerere argumentată în raport cu băncile, au găsit o rezolvare la problemele lor”, spune Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.
CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
Asigurările de cyber risk și cele de răspunderi profesionale vor înregistra în 2022 o creștere cu 20% față de anul precedent, estimează Leader Team Broker, recunoscut ca „jucător cheie pe piața asigurărilor de nișă din Europa”. Leader Team Broker estimează „o creștere cu 20% a primelor brute subscrise în 2022, comparativ cu anul anterior, avans semnificativ având în vedere că, în fiecare an, creșterea medie s-a situat între 8 și 10%”.
Răzvan Rusu, fondatorul Leader Team Broker: „Pandemia, care s-a prelungit și pe parcursul anului trecut, ne-a făcut pe toți – persoane fizice și companii -, mai atenți la riscuri și mai responsabili față de noi și față de afacerile și angajații noștri. În aceste condiții, piața asigurărilor a fost într-o continuă creștere și dezvoltare. Pentru Leader Team Broker, 2021 a fost un an în care am continuat să inovăm, în care am lansat produse noi – între care amintim asigurările de răspunderi pe diferite domenii: e-commerce sau pentru agenții de marketing, în care ne-am extins la nivel european și în care am câștigat mai multe premii internaționale, ca urmare a produselor inovatoare pe care le-am creat. Pentru 2022, lucrăm la noi pachete pe segmentul asigurărilor de sănătate și de răspunderi profesionale și vom continua extinderea, pentru a ne întări prezența la nivel european”.
Alexandra Elena Durbacă (foto), CEO Leader Team Broker: „Categoric, pandemia de Covid-19 i-a determinat pe oameni să fie mai responsabili față de propria sănătate, atât pe partea de prevenție, cât și în ceea ce privește asigurarea riscului de îmbolnăvire pentru viitor, și astfel acest segment de a avut o creștere semnificativă. Leader Team Broker combină produsele de asigurare cu tehnologia și inteligența artificială și a fost întotdeauna cu un pas înainte și permanent conectată la piețele internaționale, analizând fiecare risc posibil și creând produse de asigurare în premieră, pe care companiile se pot baza. Vom continua să punem accent pe asigurările de sănătate cu extindere teritorială si în anul 2022. Un al doilea segment pe care ne vom concentra strategia de dezvoltare în acest an sunt asigurările de cyber si răspunderi, în contextul în care apar noi riscuri și noi cerințe în piață”.
Directorul executiv al Leader Team Broker semnalează că numărul companiilor interesate de polița de cyber risk a crescut semnificativ după ce, în 2020 și 2021, incidența atacurilor cibernetice a fost cu până la 70% mai mare. Totodată, face observația că 2021 a adus o altă noutate interesantă în industrie la nivel global – asigurarea impusă de Amazon tuturor sellerilor care vând pe platformă peste o anumită limită de sumă și accentuează:„Leader Team Broker a fost printre primii jucatori din Europa care au lansat un astfel de produs. În prezent, avem peste 150 de companii din Europa care au achiziționat deja această poliță și avem ca țintă să ne extindem cu el în cât mai multe țări UE. Estimăm, așadar, că segmentul răspunderilor profesionale și cyber va crește cu 20% în 2022, prin urmare vom veni în sprijinul clienților noștri cu noi produse inovative”.
Leader Team Broker ne informează că „cele mai solicitate produse în 2021 au fost polițele auto (RCA și CASCO), asigurările de răspunderi profesionale și polița de sănătate. Clasamentul va rămâne aproximativ același și în 2022, cu mențiunea că și asigurările bunurilor vor fi din ce în ce mai căutate.
În cazul companiilor, în topul celor mai importante asigurări pe care trebuie să le încheie o companie se numără cele de bunuri și clădiri, răspunderi profesionale, cea de sănătate pentru angajați și cea auto (dacă este cazul).
În cazul unei persoane fizice sau al unei familii, primele în clasament ar trebui să fie asigurarea de sănătate și de viață, asigurarea bunurilor (locuință și auto), asigurarea de răspundere și asigurarea de călătorii (dacă este cazul)”.
Specialiștii Leader Team Broker le recomandă celor care vor să încheie polițe de asigurare în 2022 „să-și achizitioneze asigurarile în funcție de analiza riscurilor la care se expun și să își îndrepte cu precădere atenția către asigurarea bunurilor, a locuinței și a sănătății (sunt asigurări de bază pe care oricine trebuie să le aibă).
De asemenea, Leader Team recomandă românilor să apeleze la un broker cu experiență pe produsul de asigurare de care au nevoie. Piața este mare, există numeroase oferte și la fel de mulți specialiști, însă dincolo de ofertă și preț, consultanța imparțială focusată pe analiza nevoilor și prezentarea soluțiilor de ultimă generație poate face o diferență semnificativă între un broker sau altul. Adițional, asistența în caz de daună reprezintă un diferențiator. Experții companiei recomandă, totodată, românilor să aleagă produsul de asigurare potrivit nevoilor și nu bazat doar pe preț. Să aleagă produse de asigurare de la societăți de asigurare cu experiență, bonitate și stabile în piață”.
Conform unei hărții realizate de REI Finance Advisors despre intensitățile de finanțare nerambursabilă cu componentă de ajutor de stat din 2022, aproximativ jumătate din județele României vor putea beneficia de 60% sprijin nerambursabil din acest an pentru proiecte de investiții, atingând chiar și 70-80% în cazul IMM.
Comisia Europeană a dat undă verde României pentru creșterea sprijinului și intensităților de finanțare cu componentă de ajutor de stat, de la maximum 50%, până la finalul anului trecut, la 60%, din acest an și până în 2027.
Potrivit analizei REI Finance Advisors, aproximativ jumătate din județele României vor putea obține 60% din sprijinul nerambursabil solicitat de companiile care apelează la ajutoare de stat începând cu acest an, atât pe schemele de ajutor de stat, cum este cea reglementată de HG 807/2014, cât și pe programele operaționale care au componentă de ajutor de stat, cum este Programul Operational Regional (POR), ce urmează să fie operațional din această vară și pe care companiile vor putea depune proiecte.
Măsurile de modificare a intensităților vin după ce Comisia Europeană a analizat situația alocărilor anterioare și a gradului de absorbție al fondurilor, iar sub noua propunere își dorește să stimuleze investițiile în județele depopulate sau în curs de depopulare, pentru a limita dezechilibrele între regiunile mai dezvoltate și cele mai slab dezvoltate ale României.
Conform CE, șapte regiuni din România (Nord-Vest, Centru, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia și Vest) se numără printre cele mai defavorizate din UE, cu un PIB pe cap de locuitor sub 75% din media UE. Prin urmare, acestea sunt eligibile pentru ajutor în temeiul derogării prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (a) din TFUE (așa-numitele zone „A”), cu intensități maxime ale ajutorului pentru întreprinderile mari cuprinse între 30% și 60%. Potrivit CE, aproximativ 90% din regiunile României vor putea beneficia de sprijin pentru investiții prin ajutoare de stat.
În acest fel, Botoșani, Suceava, Neamț, Bacău, Vaslui, Vrancea, Galați, Tulcea, Brăila, Buzău, Prahova, Ialomița, Călărași, Teleorman, Olt, Vâlcea, Gorj, Dolj și Mehedinți sunt cele 19 județecare vor beneficia de alocări de până la 60% în proiectele realizate prin ajutor de stat în următorii ani. Sprijinului de 60% se adaugă 10% pentru companiile mijlocii (50-249 angajați, cu cel mult 50 milioane euro cifră de afaceri) și 20% pentru companiile mici (0-49 angajați, cel mult 10 milioane de euro cifră de afaceri, conform pragurilor stabilite de legea 346/2004).
Județele Satu Mare, Maramureș, Sălaj, Bistrița-Năsăud, Iași, Alba, Argeș, Dâmbovița, Giurgiu sau Constanța vor beneficia de alocări de până la 50% din valoarea proiectelor de investiții derulate în anii următori.
Județele Bihor, Caraș-Severin, Hunedoara, Cluj, dar și cele din centrul țării – Mureș, Harghita, Covasna, Sibiu sau Brașov vor avea alocări cu sprijin nerambursabil prin ajutor de stat de până la 40% din valoarea investițiilor derulate, în timp ce județele Timiș și Arad vor avea o alocare diminuată față de intervalul anterior, de la 35%, la 30%.
Roxana Mircea,partener REI Finance Advisors
„Pe fondul unei absențe totale a fondurilor europene pentru investiții dedicate IMM în ultimii 2-3 ani, a alocărilor la un nivel redus pe care le așteptam, totuși, prin PNRR și a dificultăților generate de pandemia de coronavirus, aceste schimbări sunt binevenite. Suntem pregătiți să depunem peste 200 proiecte în 2022 și să dezvoltăm în continuare echipa cu consultanți seniori cu expertiză în finanțe, industrial și construcții. Ne-am propus să atingem cel puțin 60-70 consultanți în următoarele luni și să mai deschidem încă 2 birouri pentru a fi mult mai aproape de companii, în contextul în care ne așteptam să fie un an mai bogat în surse de finanțare, raportat la 2021. Urmează să depunem proiecte pe POC 4.1.1 începând cu luna februarie, să avem ghiduri și să depunem pe POR în vară, apoi digitalizare și alte programe din PNRR în a doua jumătate a anului”, a declarat Roxana Mircea, partener REI Finance Advisors, una dintre cele mai mari companii de consultanță din România, specializată în atragerea de fonduri nerambursabile, atât prin finanțare europeană cât și ajutoare de stat, pentru companii cu activitate pe plan local.
Județul Ilfov, sprijin între 35 și 45%, în funcție de zonă. Capitala, fără proiecte prin ajutor de stat din acest an
Potrivit hărții regionale aprobate de Comisia Europeană, județul Ilfov a fost împărțit în două zone. Astfel, eligibile pentru finanțări nerambursabile de până la 45%sunt localitățile Periș, Ciolpani, Snagov, Gruiu, Nuci, Grădiștea, Petrăchioaia, Dascălu, Moara Vlăsiei, Balotești, Corbeanca, Buftea, Chitila, Glina, Cernica, Dobroești și Pantelimon, în timp ce localitățileCiorogârla, Domnești, Clinceni, Cornetu, Bragadiru, Dărăști-Ilfov, Jilava, 1 Decembrie, Copăceni, Vidra și Berceni sunteligibile pentru 35%finanțare prin ajutor de stat. Procentele de 35%, respectiv 45% sunt valabile pentru companii mari. Companiile mijlocii pot primi în plus încă 10%, iar cele mici încă 20%, atingând 65% finanțare nerambursabilă pe HG 807/2014.
Începând cu acest an, Bucureștiul nu se mai află pe harta finanțărilor nerambursabile cu componentă de ajutor de stat, așa cum este Schema reglementată de HG 807/2014, cu modificările ce urmează a fi adoptate în cursul lunii ianuarie, potrivit documentului aflat în consultare pe site-ul Ministerului. Companiile care doresc să investească în Capitală vor trebui să apeleze la alte surse de finanțare disponibile pentru această zonă.
„Companiile mici și mijlocii vor avea la dispoziție Programul Operational Regional (POR), cu alocări de circa 80 milioane euro pentru investiți în active corporale și 40-45 milioane euro pentru digitalizare. Companiile mari, din păcate, vor trebui să se reorienteze spre alte surse de finanțare”, a precizat Roxana Mircea.
Sesiune deschisă în mod continuu pe Schema de Ajutor de Stat reglementată de HG 807/2014
Una dintre cele mai populare soluții de finanțare asigurate prin ajutor de stat este HG 807/2014, Schemă care asigură până la 37,5 milioane euro fonduri nerambursabile pentru investiții de minimum 1 milion euro.
Sesiunea este deschisă în mod continuu, proiectele sunt gestionate de Departamentul de Ajutor de Stat al de Ministerul Finanțelor, iar obligațiile principale ale unei companii beneficiare de ajutor de stat sunt să mențină numărul mediu de angajați de pe ultimele 12 luni înaintea depunerii cererii și să să plătească taxe și impozite pe noul proiect de investiții în cuantum egal cu grantul în 5-7 ani, taxe aferente salariilor noilor angajați, impozit pe profit, impozit pe clădire etc.
În cazul în care la finalul perioadei de 5-7 ani societatea nu vă plati taxe la nivelul grantului, va returna strict suma neplatită + dobândă de 2,27 +1%.
„Documentația inițială trebuie să conțină devizul general, devize/obiect și memoriu, studiu de piață care să ateste cerere neonorată, cota de piață etc. La depunerea proiectului societatea nu trebuie să dețină terenul sau să facă dovada cofinanțării. Dreptul real sau dovada de folosință a halei, precum și sursele de finanțare se vor depune în 6 luni de la emiterea Acordului. Perioada de evaluare este mult mai scurtă, cuprinsă între 3-6 luni, raportat la fonduri europene, unde procesul este mai laborios. În plus, poți demara proiectul de investiții imediat ce ai depus cererea de finanțare la Ministerul Finanțelor”, a mai precizat Roxana Mircea.
O modificare extrem de binevenită din acest an pe Schemele de ajutor de stat este creșterea procentului de finanțare nerambursabilă cu 10% pentru companiile mijlocii (50-249 angajați) și 20% pentru companiile mici (0-49 angajați), definite prin Legea 346/2004.
„Sfătuim companiile să analizeze ce taxe pot plăti în 5-7 ani pe proiectele noi de investiții pe care doresc să le realizeze și, plecând de la acest aspect, să solicite ajutor de stat prin Schema reglementată de HG 807/2014. Companiile mici și mijlocii au mai multe surse de finanțare spre deosebire de companiile mari în 2022 și încurajăm antreprenorii să pregătească cu rigurozitate proiectele pe POC 4.1.1 (maxim 95% finanțare, cel mult 1 milion euro), POR, digitalizare etc.”, a mai declarat Roxana Mircea, partener REI Finance Advisors.
Președintele Parlamentului European, David Sassoli, a
decedat la 11 ianuarie. Parlamentul îl va omagia în cadrul unei
ceremonii care va avea loc luni la Strasbourg.
Președintele Parlamentului European, David Sassoli, a decedat astăzi la Aviano (Italia), unde a fost spitalizat începând cu 26 decembrie. Eurodeputat din 2009, a fost ales președinte în iulie 2019 pentru prima jumătate a actualei legislaturi.
Președintele Sassoli a adoptat măsuri
extraordinare în timpul pandemiei, care au permis Parlamentului European
să își îndeplinească sarcinile și să își exercite prerogativele în
temeiul tratatelor. El a jucat, de asemenea, un rol important în
promovarea unui buget ambițios pe termen lung al UE și a unui mecanism
de redresare eficace. În plus, președintele Sassoli a luat inițiativa
pentru ca Parlamentul să-și manifeste solidaritatea față de cei nevoiași
atunci când criza a lovit pentru prima dată, prin acțiuni de sprijin în
orașele gazdă ale Parlamentului European, cum ar fi oferirea de mese
organizațiilor caritabile și adăposturi în clădirile Parlamentului
pentru femeile victime ale violenței. Hotărât să tragă învățăminte de pe
urma pandemiei, președintele Sassoli a lansat, de asemenea, un amplu
exercițiu de reflecție cu eurodeputații pentru a regândi și a consolida
democrația parlamentară.
Fiind un european dedicat, președintele
Sassoli a subliniat în discursul său din cadrul Consiliului European din
decembrie, în urmă cu câteva săptămâni, că „Europa are nevoie cel mai
mult de un nou proiect de speranță. Cred că putem construi acest proiect
pe baza unei abordări tridimensionale puternice: o Europă inovatoare, o
Europă care protejează și o Europă care iluminează.”
Comemorare
Luni, 17 ianuarie, va avea loc o
ceremonie de omagiere la deschiderea sesiunii plenare de la Strasbourg,
în prezența fostului eurodeputat și prim-ministru italian Enrico Letta.
La Roma, trupul neînsuflețit al
președintelui David Sassoli va fi depus joi, 13 ianuarie, între orele
10.00 și 18.00, în „Sala della Protomoteca” din Campidoglio, iar
serviciul funerar va avea loc vineri, 14 ianuarie, la ora locală 12.00,
în Bazilica Santa Maria degli Angeli.
Alegerea noului președinte al PE
Conform Regulamentului de procedură
(articolul 20), președinția interimară va fi asigurată de
prim-vicepreședintele instituției în zilele premergătoare alegerii unui
nou președinte. După cum s-a prevăzut inițial înainte de trecerea bruscă
în neființă a președintelui Sassoli, alegerea președintelui instituției
pentru a doua jumătate a mandatului va avea loc marți în cursul
sesiunii plenare de la Strasbourg. Ulterior, vor urma alegerile
vicepreședinților și chestorilor.
La finele anului 2021, practic al doilea an în pandemie, românii denotă reziliență și putere de adaptare în fața greutăților. Este rezultatul celui mai recent studiu dezvoltat de Reveal Marketing Research, care arată în cursul acestui an dificil, relațiile cu cei dragi și starea de spirit au adus satisfacții în rândul românilor, aceștia declarându-se mulțumiți și foarte mulțumiți.
Majoritatea românilor se simt mulţumiţi de starea lor de spirit
Mulţumirea
apare în principal în rândul părinților (70%) şi în rândul tinerilor
profesionişti (61%). La polul opus, cei care se declară nemulţumiţi de
starea lor de spirit sunt persoanele de peste 55 de ani (13%).
Nu
este surprinzător că mulţumirea legată de sectorul profesional este
direct proporţională cu mulţumirea faţă de celelalte aspecte ale vieţii:
starea de spirit şi relaţiile sociale – cu familia, prietenii şi
partenerul/partenera de viaţă. Ce ne arată studiul este faptul că
încep să conteze din ce în ce mai mult aspectele care ţin de starea
noastră emoţională.
Mulţumiţi de relatiile cu cei dragi, mulțumiți de echilibrul dintre viața personală și cea profesională
La
sfârșitul anului 2021, 7 din 10 români la nivel naţional se declarau
mulţumiţi și foarte mulțumiți de relaţiile cu persoanele apropiate
(familie, prieteni sau partener), iar 5% se declară nemulțumiți de
aceste relații. Pe categorii socio-demografice, aprecierea relaţiilor
de cuplu și cu familia înregistrează diferenţe semnificative statistic
numai în funcţie de copii și venit, se arată în acest studiu. Persoanele
cu vârsta cuprinsă între 35 și 44 de ani par să fie mai mulţumite de
relaţiile cu familia şi prietenii (80%), comparativ cu tinerii cu vârsta
cuprinsă între 24 și 34 de ani (62%).
De asemenea, activitatea
profesională și echilibrul dintre viața personală și cea profesională
sunt printre principalele motive de mulţumire pentru peste 50% din
locuitorii din România.
Părinții se declară foarte mulţumiţi de relaţia de cuplu
Conform Barometrul Românii Azi, în decursul anului 2021 satisfacţia faţă de relaţia cu partenerul/partenera, deşi pozitivă, a avut un nivel mai scăzut pe fondul unei stări de spirit nu tocmai bună a românilor, începând cu luna februarie a anului trecut, a înregistrat un nivel constant ridicat, apogeul fiind atins pe final de an cu un procent de 65%. Cel mai mare grad de satisfacţie faţă de relaţia cu partenerul/partenera se întâlneşte la părinți (72%) și la persoanele cu vârsta cuprinsă între 24 și 34 de ani, cu un procent de 79%, mai arată raportul Reveal Marketing Research.
Îmbunătățiri dorite. Ce aspecte își doresc românii să îmbunătățească pentru noul an?
Ca
urmare a perturbărilor provocate de cel de-al doilea an de pandemie,
romănii dovedesc o dorință de schimbare. Astfel că, 7 din 10 români își
doresc ca 2022 să fie un an mai bun din punct de vedere financiar. Semne
de îmbunătățire există și în privința stării de sănătate.
Acest
subiect s-a mutat pe poziția a doua a listei de priorități unde 52%
dintre persoanele intervievate declară că au în vedere îmbunătățirea
stării de sănătate. Petrecerea timpului liber (49%), starea fizică (47%)
dar și relația de cuplu sunt vizate în acest an de români.
Dividendele sunt aferente profitului din 2019 și 2020
Peste 85% din profitul net a fost repartizat, în linie cu acordul privind majorarea capitalului social CEC Bank, convenit cu Comisia Europeană în 2019
CEC Bank anunță plata de dividende în valoare de 634,3 milioane lei aferente anilor financiari 2019 și 2020, acționarului său Ministerul Finanțelor Publice. Plata a fost deja efectuată, la sfârșitul săptămânii trecute. Banca a distribuit peste 85% din profitul net atribuibil acționarilor – având una dintre cele mai ridicate cote de repartizare a profitului de pe piață.
„Am demonstrat că CEC Bank poate veni cu un plan viabil de creștere și transformare. Și ne-am respectat toate angajamentele asumate în cadrul Planului de afaceri care a stat la baza majorării capitalului social al CEC Bank, în condiții de piață. Capacitatea de a genera profituri pentru acționari este principalul indicator după care se măsoară atractivitatea unui business pe piață, iar Ministerul de Finanțe a înțeles să acționeze precum un investitor privat. Aceste dividende demonstrează că a avut de câștigat”, a declarat Bogdan Neacșu, CEO al CEC Bank.
Distribuirea de dividende face parte din obligațiile asumate în baza planului de afaceri care a stat la baza majorării capitalului social al CEC Bank, aprobat de Comisia Europeană la sfârșitul lui 2019. Planul menționat prevede și acordarea unui împrumut subordonat, necesar pentru ca CEC Bank să se conformeze cerințelor europene privind fondurile proprii și pasivele eligibile (prevăzute în Directiva 2014/59/UE privind Cerințele Minime privind Fondurile Proprii și Pasivele Eligibile).
Majorarea capitalului social al CEC Bank prin aport în numerar al acționarului este unul din puținele proiecte aprobate la nivelul Uniunii Europene privind majorarea de capital la nivelul unei bănci, de către un acționar de stat, în condiții de piață, care a trecut testul investitorului privat. Comisia a apreciat că prin injecția de capital la CEC Bank, statul ca acționar va beneficia de un randament al investiției în conformitate cu condițiile pieței.
Sumele au fost și vor fi folosite în principal pentru consolidarea poziției CEC Bank pe piața creditelor și pentru investiții în modernizarea sistemelor informatice.
În 2019, profitul net al CEC Bank s-a ridicat la 379,6 milioane de lei, iar în 2020 – la 337,7 milioane de lei, acestea fiind cele mai bune rezultate din istoria post-tranziție a băncii. Dividendele s-au aplicat profitului rezultat după repartizarea tuturor elementelor reglementate: impozite, rezerve, provizioane etc.
În primele 11 luni din 2021, CEC Bank a înregistrat un profit net de circa 400 de milioane de lei, în creștere cu 46% față de perioada similară a anului trecut, iar activele băncii s-au majorat la 45,62 miliarde de lei, față de 39,4 miliarde de lei în noiembrie 2021 (+16%). Decizia privind repartizarea profitului aferent anului 2021 urmează a fi luată de către acționari după aprobarea situațiilor financiare aferente exercițiului financiar 2021.
CEC Bank a încasat împrumutul subordonat
La sfârșitul anului trecut, guvernul a aprobat acordarea unui împrumut subordonat către CEC Bank, în valoare de 1,4 miliarde de lei, pe o perioadă de 10 ani.
Împrumutul a fost contractat în ultima parte a lunii decembrie, cu o rată totală a dobânzii la nivelul pieței formată dintr-un indice variabil revizuibil trimestrial: ROBOR la 3 luni, la care se adaugă o marjă fixă de 3,30%, pe toată durata contractului. Dobânda este variabilă și se ajustează trimestrial.
Majorarea fondurilor proprii prin contractarea împrumutului subordonat, în locul majorării de capital prin încorporarea profitului din anii anteriori asigură conformarea la cerințele europene privind fondurile proprii aplicabile CEC Bank și permite acționarului – Ministerul de Finanțe – să beneficieze de fluxuri de numerar pozitive, din rambursarea creditului și a dobânzilor aferente și, în același timp, să încaseze dividende în continuare.
One United Properties (BVB: ONE), principalul dezvoltator imobiliar de proiecte sustenabile rezidențiale, de birouri și mixte de ultimă generație din România, estimează venituri de 1,52 miliarde de lei și un profit net de 548,7 milioane de lei în 2022. Bugetul pe anul 2022, pe care Consiliul de Administrație One United Properties l-a adoptat pe 10 ianuarie 2022, va fi supus aprobării de către acționari în Adunarea Generală a Acționarilor, care va avea loc pe 26 aprilie 2022.
„Suntem încrezători că 2022 va aduce încă un an puternic pentru piața imobiliară din România și pentru One United Properties și ne așteptăm ca businessul nostru să continue să crească într-un ritm bun. Semnalele macroeconomice globale indică creșteri ale ratei dobânzilor în 2022, încă un motiv pentru care credem, de asemenea, că acesta este un moment bun pentru a cumpăra proprietăți rezidențiale. Anul acesta vom finaliza patru noi dezvoltări rezidențiale și două noi dezvoltări comerciale și în același timp vorm investi și în proprietăți noi. Ca urmare, prevedem creșteri semnificative atât pentru vânzările rezidențiale, datorită creșterii numărului de dezvoltări finalizate și noi, cât și pentru veniturile din chirii. În paralel, vom continua investițiile în noi dezvoltări pentru a ne extinde portofoliul în România. Estimăm că vom investi 1,16 miliarde de lei în 2022, capital care va fi folosit exclusiv pentru a aduce valoare suplimentară pentru părțile interesate”, a declarat Victor Căpitanu, co-CEO One United Properties.
Pentru 2022, One United Properties estimează finalizarea următoarelor dezvoltări rezidențiale: One Verdi Park, One Modrogan, One Timpuri Noi și One Floreasca Vista, care vor contribui semnificativ la venitul net al companiei. Veniturile din chirii sunt estimate să ajungă la 71,78 milioane de lei în 2022, ca urmare a ocupării integrale a One Tower, recepției One Cotroceni Park Faza 1 și închirierii acestuia, precum și a achiziției pachetului majoritar de acțiuni la Bucur Obor. Mai mult, compania estimează finalizarea fazei 2 a One Cotroceni Park înainte de sfârșitul anului, ceea ce va genera și mai multe venituri recurente în următorii ani.
One United Properties este a treia cea mai mare companie antreprenorială listată pe Piața Principală a Bursei de Valori București, precum și cel mai mare dezvoltator imobiliar listat pe piața de capital locală. Acțiunile companiei au intrat la tranzacționare pe BVB din data de 12 iulie 2021, în urma unui IPO de succes, în cadrul căruia compania a atras 260 de milioane de lei pentru dezvoltări viitoare atât pe segmentul rezidențial, cât și pe cel de birouri.
Începând cu 20 decembrie 2021, acțiunile ONE sunt incluse în indicele FTSE Russell Global All-Cap, care urmărește cele mai lichide acțiuni din lume. În decembrie 2021, ONE a fost a doua cea mai lichidă acțiune tranzacționată la Bursa de Valori București.
În 2022, compania va continua implementarea strategiei de sustenabilitate la nivelul întregului Grup. Pe 30 decembrie 2021, One United Properties a publicat primul său Raport de sustenabilitate, pentru anul 2020, care prezintă abordarea companiei față de aspectele de mediu, sociale și de guvernanță.
Oana Buhăescu (foto) se alătură EY România ca Partener Asociat în cadrul departamentului de Audit. Cu peste 17 ani de experiență în domeniul auditului financiar, Oana Buhăescu a fost implicată și a coordonat auditarea situațiilor financiare întocmite în conformitate cu standardele financiare naționale și internaționale, pentru un număr extins de companii care operează într-o gamă largă de industrii, respectiv comerțul cu amănuntul, FMCG, farmaceutic, agricultură, producție, media etc.
De asemenea, Oana Buhăescu a fost activ implicată în proiecte de dezvoltare a profesiei de audit în România în cadrul forumurilor consultative de suport al inițiativelor organismelor de reglementare în domeniu precum și în proiecte de pregătire profesională.
În cadrul EY România, va contribui la îndeplinirea priorităților strategice legate de prestarea de servicii de audit de calitate, integrarea noilor standarde și reglementari în domeniu vizând creșterea calității auditului, dezvoltarea profesională a echipelor de audit și a companiilor auditate.
„În contextul actual de întărire și extindere a cerințelor de reglementare a auditului la nivel local și internațional pentru a asigura siguranța, transparența și relevanța informațiilor necesare în procesul decizional al companiilor, am dezvoltat priorități strategice de asigurare a unui audit de calitate. În noul său rol, Oana se va concentra pe auditurile financiare și pe inițiativele legate de asigurarea calității”, spune Nicolas Sabran, Partener, Lider al departamentului de Audit și servicii conexe, EY România.
Oana Buhăescu este membru al Asociației Contabililor Autorizați (ACCA) din Marea Britanie, expert contabil membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), membru CCF, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România și auditor financiar acreditat de către ASPAAS.