S-au săturat de oraș! Peste 100.000 de români părăsesc anual orașele aglomerate pentru a se muta la țară

Mai mult de 100.000 de români părăsesc, în fiecare an, orașele pentru a se muta în mediul rural. Odată cu pandemia și cu creșterea costurilor utilităților, a scumpirii vieții la oraș, fenomenul tinde să ia amploare, arată o analiză realizată de Arabesque & Mathaus.

Potrivit datelor statistice, peste 250.000 de români s-au mutat, în cei doi ani de pandemie COVID, de la oraș la țară.

Institutul Național de Statistică afirmă că numai în 2020, în anul de vârf al crizei sanitare, 116.491 de persoane au renunțat la viața din oraș pentru cea din mediul rural.

În sens invers, adică din localitățile mici către orașe s-au mutat numai 77.825 de persoane. Diferenţa netă dintre cele două fluxuri migraţioniste s-a dublat față de anii anteriori.

În ultimii doi ani, tendința migrației către mediul rural s-a accentuat, afirmă specialiștii, dovadă că, în 2022, din totalul autorizațiilor de construire pentru clădiri rezidenţiale 69,0% sunt pentru zona rurală.

„Oamenii au ales să își construiască sau să cumpere o casă la țară, să se mute acolo. Motivele sunt multiple și au legătură cu schimbările comportamentale impulsionate de pandemie. Restricțiile pandemice, poluarea din marile orașe, costurile de întreținere și munca remote se află în prim-plan”, arată analiza Arabesque & Mathaus.

Specialiștii spun că, dacă în anii ‘90, majoritatea românilor căutau să se mute din mediul rural în cel urban, în căutarea unor salarii mai bune, din 1997 fenomenul a început, treptat, să se atenueze bineînțeles și pe fondul migrației masive în Occident.

Datele INS arată că în 1990, numai 27.710 plecau din mediul urban în cel rural, în timp ce 549.132 români părăseau localitățile rurale pentru viața la oraș.

Scumpirea utilităților, în prim-plan

În ultima perioadă, pe lista argumentelor migrației de la oraș la țară, dincolo de dorința de avea mai mult spațiu și de a respira un aer mai curat, s-a adăugat explozia costurilor cu utilitățile, cu gazele și energia electrică.

„E o realitate de necontestat faptul că scumpirea utilităților i-a făcut pe mulți să se gândească la alternative, iar viața la casă, în mediul rural, a devenit o soluție mai atractivă ca oricând. Costurile sunt mult mai mici, există soluții alternative – încălzirea cu lemne de exemplu. Centralele pe lemne înregistrează volume foarte mari de căutări, în contextul actual fiind o soluție foarte avantajoasă.

De asemenea, apa caldă poate fi obținută foarte ușor. Randamentul poate fi până la 75 grade prin montarea unui panou solar. Ulterior, pentru a face și mai multă economie, apa poate fi stocată într-un puffer. Soluții există, iar oamenii au văzut avantajele și au început să le pună în practică”, afirmă Cristian Matei, directorul de retail MatHaus.

Dincolo de datele statistice, acest fenomen se vede și în vânzările magazinelor de bricolaj, care comercializează materiale pentru construit, renovat sau amenajat.

De la garduri și pavaj, gresie de exterior, instalații pentru amenajare fose septice în zonele în care încă nu sunt condiții și instalații pentru udat grădini, vânzările au înregistrat o creștere semnificativă.

Izolarea termică, în prim-plan

Potrivit analizei Arabesque & Mathaus, statisticile de vânzări indică o preocupare tot mai mare a românilor pentru izolarea termică a locuințelor.

„De la materialele de izolare termică, polistiren expandat, vata minerală, la boilere și centrale termice și electrice cu un consum mai redus de energie, becurile led și panourile solare, vânzările din aceste segmente sunt pe un trend ascendent, dovadă interesul românilor pentru soluții de a-și reduce costurile cu energia și gazele naturale”, Cristian Matei, directorul de retail MatHaus.

Potrivit estimărilor experților, vânzările de soluții de izolare termică vor continua să se afle în topul vânzărilor, mai cu seamă că, de la 1 aprilie, costurile cu utilitățile au crescut semnificativ.

„Ne așteptăm ca tradiționala perioadă de curățenie dinainte de Paște să genereze un interes semnificativ pe aceste zone de produse, acolo unde există o gamă tot mai largă de soluții de ultimă generație, la prețuri competitive”, spun specialiștii.

Potrivit analizei, o casă termoizolată corect aduce beneficii și vara. Temperatura din interior rămâne constantă și vara, fără a mai fi nevoie de utilizarea frecventă a unui sistem de aer condiționat.

„Atenție la calitatea materialelor, la specificații și compatibilitatea dintre material și adezivul folosit.  Ideea e să te informezi temeinic despre ce ai nevoie, să întrebi un specialist și să urmărești tutorialele din surse avizate, pentru a face o achiziție optimă, cu un randament optim pe termen mediu și lung”, mai spun specialiștii.

Dacă este să vă apucați de izolarea caselor, trebuie să știți că procentele de pierdere a căldurii sunt între 30 – 40% prin pereți, ușile 10% și ferestrele 20%, în timp ce prin acoperiș se poate pierde între 15 și 25% din coeficientul energetic.

Migrația în mediul rural se accentuează

Potrivit estimărilor specialiștilor, migrația românilor de la oraș către mediul rural se va accentua în anii următori, pe măsura provocărilor economice și sociale din mediul urban.

De la aglomerație și poluare, în general accentuarea stresului urban, la creșterea costurilor cu utilitățile, scumpirea semnificativă a locuințelor și insuficienta dezvoltare a infrastructurii urbane, toate aceste elemente vin să contribuie la migrația către mediul rural.

„Din vânzările noastre de materiale de construcții (materialele pentru termoizolatie, polistiren, vată minerală, vopseaua sau tencuială decorativă dar și materiale de construcții precum cărămidă, BCA, fier pentru fundație și alte materiale grele), pentru care asigurăm transport specializat indiferent de greutatea materialelor oriunde în țară, observăm o tendință tot mai clară de ridicare a unor construcții imobiliare de tip casă tip parter sau p+1, p+mansarda în localități aflate în zone verzi.

Focusul clienților pare să fie pe locuințele în localitățile înconjurate de păduri, ferite de alunecările de teren și pericolul de inundație, departe de zonele industriale, dar care au acces la utilități – de la curent electric și apă la acoperire cu semnal de internet”, Cristian Matei, directorul de retail MatHaus.

Potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică, numărul autorizațiilor de construcție în mediul rural a crescut semnificativ în luna februarie 2022, la 2444 față de 1700 în luna ianuarie și de 1098 în mediul urban.

În mediul rural ar urma să se construiască 404.681 mp de construcții rezidențiale, față de 275.091 în ianuarie 2022 și 377.606 mp în februarie 2021.

În luna februarie 2022 s-au eliberat 3542 autorizaţii de construire pentru clădiri rezidenţiale (+38,9%), cu o suprafață utilă totală de 803035 mp (+33,3 %).

Din totalul autorizațiilor de construire pentru clădiri rezidenţiale 69,0% sunt pentru zona rurală.

69% dintre companii oferă beneficii de Paște angajaților

0

Conform unui nou sondaj realizat de eJobs, 69% dintre companii oferă beneficii de Paște angajaților. Cele mai populare sunt primele în bani și tichetele/voucherele cadou, 37% dintre companii mergând pe valori între 100 și 200 lei per angajat

Pandemia a schimbat topul beneficiilor extrasalariale pe care le oferă angajatorii. O parte dintre ele, odată populare, au fost înlocuite de altele care sunt mai ușor de acordat, indiferent de locul de unde angajații își desfășoară activitatea, ținând cont că o bună parte dintre companii lucrează în continuare în sistem remote sau hibrid. În acest moment, 84% dintre angajatori oferă beneficii salariaților, în timp ce 16% nu le au incluse în pachetele pentru angajați, arată datele celui mai recent sondaj eJobs, liderul pieței de recrutare din România. 

În plus, 69% dintre antreprenorii, managerii și oamenii de HR intervievați spun că oferă beneficii speciale cu ocazia Sărbătorilor Pascale.

Raluca Dumitra, Head of Marketing la eJobs România

„Dacă în anii anteriori pandemiei cele mai populare erau coșurile cu bunătăți tradiționale de Paște, în acest an, pentru că în continuare nu s-a revenit complet la birou, acestea sunt abia pe locul 3, după primele în bani și tichetele/voucherele cadou. Totodată observăm că angajatorii profită de ridicarea restricțiilor pentru a-și aduce angajații împreună la petreceri și evenimente tematice, fie că au revenit sau nu la birou”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing la eJobs România, cea mai mare platformă de recrutare din țară. 

O treime dintre angajatorii participanți la studiu oferă cu ocazia Sărbătorilor Pascale din acest an prime în bani și puțin peste un sfert își recompensează echipele cu vouchere sau tichete cadou. Coșurile cu produse tradiționale, odată preferatele angajatorilor, sunt oferite în acest an doar de 13% dintre aceștia, în timp ce un procent egal de companii, respectiv câte 10%, vin cu zile libere suplimentare sau petreceri cu echipa. Sub 5% organizează tombole cu premii pentru angajați și tot atâtea îi recompensează cu tichete de vacanță. 

Când vine vorba de valoarea beneficiilor de Paște de anul acesta, cei mai mulți angajatori (37%) au alocat 100-200 de lei per angajat. 27% merg pe valori între 200 și 400 de lei, în timp ce 21% oferă beneficii cuprinse între 400 și 800 lei. Restul, de 15%, alocă peste 800 de lei per angajat.

„Dacă e să facem comparația cu beneficiile oferite anul trecut de Crăciun, observăm că avem cu 8% mai puțini angajatori care își recompensează de Paște angajații. Pe de altă parte însă, vedem o creștere a procentului de angajatori care oferă prime în bani, de la 28% la Crăciun, la 34% acum. Totodată, sunt cu 8% mai puțini angajatori decât la final de an care oferă zile libere suplimentare de Paște, în timp ce procentul celor care aleg coșurile tradiționale se păstrează similar, 13% acum versus 16% de Crăciun. Faptul că aproape 70% dintre angajatori oferă beneficii cu ocazia Sărbătorilor Pascale vine să reconfirme ceea ce se reflectă și în cifre. E cât se poate de evident că, în pofida războiului din Ucraina, companiile se mențin optimiste, iar piața muncii e în continuare cât se poate de efervescentă: doar în prima jumătate a lunii aprilie au fost postate aproape 20.000 de joburi noi pe platforma noastră”, mai spune Raluca Dumitra, Head of Marketing la eJobs România

Dacă nu ar avea limite de niciun fel, angajatorii cred că oferirea săptămânii de lucru de 4 zile ca beneficiu i-ar ajuta cel mai mult să se diferențieze în piață și să atragă candidați, însă cu scurtarea programului de lucru la 32 de ore pe săptămână, nu cu comprimarea celor 40 de ore în 4 zile în loc de 5, cum este în acest moment propunerea de lege. La fel de populare ar fi și extinderea pachetului de beneficii către membrii familiei angajaților și al 13-lea salariu. Alte beneficii pe care le-ar oferi angajatorii dacă nu ar fi constrânși de buget ar fi acoperirea cheltuielilor casnice ale angajaților, asigurarea de menajere/bone pentru membrii echipelor, dar și oferirea unei perioade sabatice pentru angajați pe banii companiei.

Studiul a fost derulat în perioada 1-15 aprilie 2022, pe un eșantion de circa 175 de companii, respondenții fiind oameni de HR, manageri și antreprenori.  

În acest moment, peste 38.000 locuri de muncă pentru România și străinătate sunt disponibile pe www.ejobs.ro.

Municipiul București conduce detașat atât în Topul exporturilor cât și al importurilor pe județe

0

Conform celor mai recente date ale Institutului Național de Statistică privind Evoluția schimburilor comerciale a le României pe județe, la 30 noiembrie 2021, firmele cu sediul social în municipiul București au exportat mărfuri în valoare de 12,5 miliarde Euro, reprezentând 18,3% din exportul României în primele 11 luni ale anului 2021, depășind cu 25,6% valoarea realizată în perioada similară din 2020, medie superioară creșterii exportului românesc în perioada respectivă (19,4%).

Municipiul București a fost urmat în acest Top de județele: Timiș cu o pondere de 10% din exportul României, Argeș – 7,3%, Brașov – 4,9%, Ilfov – 4,7%, Arad – 4,1%, Dolj – 3,8%, Alba – 3,6%  și Bihor – 3,5%. Ponderea acestor 10 structuri administrative în exportul României a fost de 60,2%, în timp ce restul de 32 județe au însumat doar 39,8%.

Structura mărfurilor exportate de firmele cu sediul social în București plasează pe primul loc, cu o pondere de 26,1%, grupa mașini și aparate, echipamente electrice și părți ale acestora, urmată de  produse ale regnului vegetal – 24,6%, produse ale industriei chimice – 7,7%, produse minerale – 7,2%, metale comune și articole din acestea – 5,7%, primele 5 grupe deținând o pondere de 71,3% din exportul firmelor bucureștene.

La import concentrarea este și mai mare, astfel firmele cu sediul social în Municipiul București au înregistrat valoare de 25,1 miliarde Euro, reprezentând 31,3% din importul României în perioada 1 ian. – 30 noiembrie 2021, reprezentând o majorare cu 18% față de aceeași perioadă din 2020. Municipiul București a fost urmat în acest Top de județele: Ilfov – 9,1%, Timiș – 7%, Argeș – 4,4%, Cluj – 3,6%. Brașov – 3,6%, Prahova – 3,5%, Arad – 2,8%, Constanța – 2,8% și  Alba – 2,7%.  Ponderea acestor 10 județe în importul României a fost de 70,8%, în timp ce restul de 32 au însumat doar 29,2%.

Ca structură a mărfurilor importate de firmele cu sediul social în București plasează pe primul loc, cu o pondere de 23,6%, grupa mașini și aparate, echipamente electrice și părți ale acestora, urmată de produse ale industriei chimice – 17,4%, metale comune și articole din acestea – 7,2%  produse minerale – 7%, produse alimentare, băuturi, lichide alcoolice și oțet, tutun – 6,9%, primele 5 grupe deținând o pondere de 62,1% din exportul firmelor bucureștene.

Agregând datele de mai sus rezultă că firmele bucureștene au derulat în primele 11 luni ale anului 2021, operațiuni de comerț internațional în valoare de 40.7 miliarde Euro, reprezentând peste un sfert (25,8%) din comerțul exterior al țării noastre. Pe locul 2 s-a situat județul Timiș cu o pondere de 8,2%, iar pe 3 județul Ilfov cu 7,2% .

Betfair România Development vrea să ajungă la 1.500 de angajați până la finalul lui 2023

0

Betfair România Development, una dintre cele mai profitabile companii IT din România, își continuă planurile de creștere pe piața locală. Centrul de dezvoltare software din Cluj-Napoca și-a propus ca, până la sfârșitul anului 2023, să-și mărească echipa cu 50%, atingând pragul de 1.500 de angajați care dezvoltă produsele globale ale grupului Flutter Entertainment, din care Betfair România Development face parte.

Ioana Popa

E un plan ambițios și ritmul de creștere constant pe care l-am avut, inclusiv în ultimii doi ani, ne dă siguranța că este unul realist. Suntem un centru de excelență în software și servicii partajate, cel mai mare al grupului Flutter Entertainment, cu un portofoliu impresionant de produse proprii. Asigurăm un mixt atractiv de proiecte, tehnologii și beneficii pe care specialiștii în IT îl caută pentru o carieră pe termen lung și ne mândrim cu o cultură organizațională care încurajează diversitatea, creativitatea și flexibilitatea. Ne așteptăm să atingem pragul de 1.500 de angajați la sfârșitul anului 2023”, spune Ioana Popa, General Manager Betfair Romania Development.

Compania are deschise roluri pentru specialiști IT la toate nivelurile de experiență, inclusiv de management, oferind oportunități de dezvoltare pe multiple specializări și tehnologii. Noii angajați vor deveni parte din echipele ce dezvoltă  produse software în șapte arii principale de activitate: Gaming, Infrastructure, Customer Technology, Security, Data, Marketing și Shared Services. Aceștia vor primi pachetul complet de beneficii oferit angajaților, ce include și opțiuni variate legate de locul și programul de muncă. 

BRDev team

În prezent, orice angajat Betfair Romania Development poate să aleagă să lucreze de la distanță, hibrid sau de la birou, în regim full sau part-time. Săptămâna de muncă de 4 zile este o posibilitate pentru cei care preferă un ritm de lucru concentrat. Pentru cei care vor să experimenteze un nou stil de viață, compania oferă posibilitatea ca o parte din zilele lucrătoare să fie realizate din altă țară. Totodată, există și opțiunea unui „concediu sabatic” de până la 3 luni pentru planuri personale mai ample. 

Creșterea numărului de angajați ai companiei vine în contextul în care centrul de excelență din Cluj-Napoca va prelua noi linii de business din cadrul grupului Flutter Entertainment, pentru brandurile PokerStars, FanDuel și SportsBet. Cumulat, brandurile grupului au peste 18 milioane de clienți la nivel global. 

Betfair Cluj Office


Segmentul asigurărilor de viață a înregistrat în 2021 cea mai mare creștere din ultimii ani

0

În 2021, românii au ales mai mult decât oricând în ultimii ani protecția financiară oferită de asigurările de viață. Astfel, volumul primelor brute subscrise pentru acest segment a înregistrat o creștere de 18% față de 2020, potrivit datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Aceasta este cea mai mare creștere din ultimii ani pentru activitatea de asigurări de viață, primele brute subscrise atingând valoarea de 2,6 miliarde lei. 

În ciuda acestor evoluții, ponderea activității de asigurări de viață în totalul sectorului de asigurări din România (circa 20%) se află în continuare la un nivel scăzut comparativ cu celelalte state ale UE, precum Polonia (31%), Germania (48%), Franța (55%) sau Italia (76%) – ceea ce indică, pe de o parte,  potențialul de creștere al pieței locale, dar, pe de altă parte,  deficitul de protecție a populației din țara noastră.

„Dezvoltarea asigurărilor de viață contribuie la reducerea unor dezechilibre sociale și la atingerea unui grad mai ridicat de bunăstare a populației. Aceste polițe oferă protecția suplimentară de care avem nevoie”, a declarat Adrian MARIN, Președinte UNSAR.

Un studiu realizat pentru UNSAR de către un grup de experți independenți arată că deficitul de protecție al populației generatoare de venituri din România, în caz de producere a riscurilor asigurate, se situează la o valoare de 587 miliarde lei (121 miliarde EUR). Conform celor mai recente date, pentru multe familii din țara noastră, producerea unui eveniment nedorit (accident, îmbolnăvire a unui membru al familiei, – ce se pot solda chiar și cu un deces) ar duce la o scădere puternică a nivelului de trai. Astfel, asigurările de viață sunt o soluție concretă și ușor accesibilă pentru reducerea vulnerabilității familiilor și a dezechilibrelor sociale, completând protecția oferită de sistemul public.

„Perspectivele de dezvoltare a sectorului pot fi amplificate mai ales în contextul în care se introduc politici stimulatoare de încurajare a populației în achiziționarea de asigurări de viață cu componentă exclusivă de protecție, precum deductibilități fiscale pentru primele de asigurare aferente acestor forme de asigurare”, a precizat Alexandru CIUNCAN, Director General al UNSAR.

În prezent, în România, polițele de asigurare de viață nu beneficiază de nicio facilitate fiscală. Majoritatea membrilor OECD, precum și o bună parte dintre statele membre ale Uniunii Europene stimulează prin mijloace fiscale dezvoltarea pieței asigurărilor de viață. Acest lucru se concretizează prin reduceri de impozite sau deductibilitatea primelor de asigurare pentru cei care le achiziționează.

Cea mai mare platformă online pentru profesioniști în design interior

0

A fost lansată platforma designdeinterior.ro, prin care asociația inițiatoare, RIDA – Romanian Interior Design Association, își propune să creeze un loc virtual și inspirațional pentru arhitecți, designeri de interior și alți profesioniști din domeniu, precum și pentru oamenii pasionați de design interior. RIDA cuprinde în acest moment 150 de arhitecți, birouri de arhitectură și designeri de interior și peste 500 de proiecte de amenajare.

Asociația RIDA subliniază că demersurile ei „au ca scop final sensibilizarea oamenilor cu privire la impactul pozitiv pe care îl are designul interior asupra stilului de viață și bunăstării acestora”. Misiunea asumată „este de a susține și promova un standard înalt de calitate estetică și funcțională, de a recunoaște meritele profesioniștilor din industrie și de a susține competitivitatea în rândul acestora, de a sprijini formarea profesională și de a încuraja antreprenoriatul și meseriile certificate”.

RIDA informează că „platforma designdeinterior.ro va găzdui, în curând, și echipe de meșteri certificați în execuția lucrărilor de amenajare, cursuri de formare profesională, podcast-uri la care vor fi invitați arhitecți, clienți, meșteri”. 

Evenimentul de lansare a platformei a reunit la showrooom-ul Delta Studio din Cotroceni 500 de invitați – designeri de interior, arhitecți, parteneri din industriile conexe. În centrul atenției s-a aflat designerul de referință internațională Karim Rashid, președintele onorific al Asociației RIDA, cu un portofoliu de peste 3.000 de proiecte, aflate în peste 40 de țări și distinse la nivel global cu peste 300 de premii, cum sunt Red Dot Design Award (2012), Canadian Designer of the Year (2001), Premiul George Nelson (1999).

Dragos Bonea, Director General Delta Studio

În contextul inaugural, a fost prezentată a șasea ediție a albumului inspirațional „Lifestyle Design Interior”. Cele mai frumoase proiecte din album au primit trei premii în valoare de 6.000 de euro: 

Premiul I – Biroul de arhitectură Noi Studio, Timișoara (3.000 de euro)

Premiul II – Biroul de arhitectură Isra Design, București (2.000 de euro)

Premiul III – Arh. Ștefan Bugalete, Iași (1.000 de euro)

Au mai fost acordate cinci mențiuni și o distincție: 

Mențiune 1 – Alfa Invest, Anca Constantin, pentru cea mai interesantă abordare a unui spațiu mansardat

Mentiune 2 – iDecorate, Irina Radu, pentru cea mai spectaculoasă utilizare a materialelor ceramice

Mentiune 3 – Cristiana Zgripcea, pentru cea mai frumoasă integrare a albului în funcțiunea rezidențial

Mențiune 4 – Beelive Design, pentru echilibrul de culori folosite

Mențiune 5 – Pure-Mess Design, Sergiu Călifar, pentru un proiect vibrant

Distincție – biroul de arhitectura Delta Studio Design, pentru cel mai mare birou de arhitectură de interior din România 

Echipa curatorială a fost formată din arh. Andra Marinescu, arh. Yvonne Toader și Karim Rashid. 

Laureații au fost felicitați de arhitect Emil Ivănescu, președintele Ordinului Arhitecților București, Dragoș Bonea, General Manager Delta Studio, constant promotor al spațiilor frumoase din Romania, Karim Rashid, designer internațional.

Karim Rashid

Evenimentul a fost susținut de Ordinul Arhitecților din România – OAR București, Benjamin Moore, Murali, Delta Studio, Egger, Laufen, Gaggenau, Porcelanosa, Kronospan, Kludi, Electrolux, Steinberg, Kuma, Terca, Ravak, Knauf Danoline, Knauf Insulation, Alukonigstahl, Dalet, Porta Doors, Mendola.

Responsabilitate socială dovedită de elevii de la Bakery School

0

O acțiune de responsabilitate socială concretizează elevii din clasele a IX-a și a X-a de la Bakery School, școală profesională în sistem dual a grupului belgian Puratos, unul dintre cei mai importanți producători globali de materii prime inovative. Elevii au preparat cozonaci la orele de practică și-i donează Centrului de Plasament Casa Mogoșoaia, precum și celor 25 de bătrâni înscriși în programul „Gătim pentru bunici”, din comuna Mogoșoaia, județul Ilfov, administrat de Fundația Prețuiește Clipa. Elevii prepară cozonacii respectând rețetele tradiționale, sub supravegherea și îndrumarea unui coordonator de la Bakery School. 

Gabriela Bereș, country manager pentru Europa Centrală și de Est, Puratos România: „Responsabilitatea socială și importanța de a da mai departe binele primit sunt parte din elementele de bază care au fondat Bakery School. Este extrem de emoționant să descoperim dedicarea și empatia acestor copii pentru persoane vulnerabile, când la rândul lor fiecare are o dramă de familie pe care o duce pe umeri zilnic. Sunt copii din familii defavorizate, mulți trăiesc doar cu un părinte și trebuie să muncească după școală pentru a-și ajuta familiile. Le mulțumim celor de la fundația Prețuiește Clipa că le-au dat ocazia să se implice, să aducă bucurie pe chipurile unor bunici, să se simtă importanți și folositori.”

Georgeta Nenciu, fondator Prețuiește Clipa: „Mulțumim în numele tuturor bătrânilor și copiilor care au primit produsele realizate de elevii Bakery School Romania, pentru implicare, generozitate și disponibilitatea de a sprijini acțiunile noastre. Pentru unii dintre acești bunici, voluntarii care le duc săptămânal hrană caldă sunt singurele persoane care le trec pragul, oferindu-le un zâmbet și o vorbă bună. În această perioadă, în care ne pregătim sufletește pentru Sfânta Sărbătoare, suntem siguri că și pentru acești copii și bătrâni, cozonacii de Paște realizați de elevii Bakery School vor aduce spiritul Sărbătorii Pascale mai aproape, dar în același timp, le vor transmite că nu sunt singuri, că cineva le este aproape, indiferent de modul în care noi putem realiza acest lucru.”

Bakery School este caracterizată ca „prima școală în sistem dual din România dedicată industriei de brutărie, patiserie, ciocolaterie. Înființată din resurse exclusiv private de Puratos România, parte a grupului belgian Puratos, școala în sistem dual deschisă în Tărtășești, județul Dâmbovița, are 24 de elevi în clasa a IX-a și alți 15 elevi în clasa a X-a. Cele două clase sunt parte din proiectul amplu Bakery School pe care Puratos România l-a lansat în 2020, prin care dorește să demareze investiții de aproape jumătate de milion de euro în următorii trei ani, în dezvoltarea a trei școli în sistem dual pentru această industrie în județele Cluj, Iași și Dâmbovița. Dascălii care predau la Bakery School sunt: Corina Elena Gheorghe – profesor teorie industrie alimentară (brutărie), Ruxandra Proca – profesor teorie alimentație publică (cofetărie), Ana Mușat – maistru instructor (tutore) practică brutărie, Cristina Stancu – maistru instructor (tutore) practică cofetărie”.

Grupul Puratos este recunoscut ca „unul dintre cei mai importanți producători globali de materii prime pentru industria de panificaţie, patiserie şi ciocolaterie. Compania a fost fondată în Belgia în 1919, cu sediul central la Bruxelles, are peste 9.000 de angajaţi în 71 de ţări, deține 63 de unităţi de producţie şi 88 de centre de inovaţie, oferind clienților ingrediente calitative și nutritive adaptate cerințelor locale. Produsele Puratos sunt comercializate în peste 100 de ţări. 

Puratos România oferă materii prime pentru sectorul alimentar şi servicii specializate clienților săi din sectorul industrial, artizanal și retail printr-o reţea de 10 filiale la nivel național şi prin cele două centre de inovație, din București și Cluj-Napoca, destinate testării de produse și ingrediente inovatoare. Compania a fost înființată în anul 1995, în București, având în prezent o unitate de producție în județul Ilfov, cu trei linii de producţie distincte (linie de margarină, linie de mixuri pentru patiserie şi brutărie, respectiv o linie pentru umpluturi cu fructe, creme pe bază de apă și glazuri) şi 150 de angajaţi. Puratos România este unul dintre principalii jucători din sectorul de ingrediente pentru industria alimentară, având un portofoliu extins de produse, printre care maiele active și inactive, cereale încolțite și infuzate în maia lichidă, ciocolată belgiană Belcolade, umpluturi cu fructe, glazuri, creme fine pentru deserturi”.

 

Salarii și de 4.000 de euro pentru experți în transformarea digitală a României

0

Personalul angajat în Grupul Operativ pentru Implementarea și Monitorizarea Reformelor și Investițiilor privind Transformarea Digitală (Task Force) din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în afara organigramei Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID), va beneficia de o grilă de salarizare competitivă, de până la 4.000 euro net lunar, care permite recrutarea celor mai buni specialiști care vor fi angajați până în anul 2026. Candidații pentru funcția contractuală de conducere și pentru cele 16 funcții de execuție pot depune dosarul pentru procesul de selecție până pe 26 aprilie, interviurile având loc în perioada 3-5 mai 2022.

Ministrul Marcel Boloș subliniază: „Am mare încredere că specialiștii IT&C din mediul privat ni se vor alătura cu expertiza lor valoroasă, și vor contribui în mod concret la reușita procesului de digitalizare a României. Îi așteptăm alături de noi pe cei mai buni, pentru ca împreună să creștem calitatea vieții românilor.”

Dragoș Vlad, președintele Autorității pentru Digitalizarea României: „Ţinând cont de faptul că persoanele care vor ocupa aceste posturi trebuie să deţină competenţe profesionale de înaltă calificare în specialitate, respectiv pentru asigurarea unei motivări pe măsura nivelului de expertiză solicitat, coroborat cu responsabilităţile şi atribuţiile din fişele posturilor, se impune oferirea unui pachet salarial atractiv şi competitiv cu piaţa muncii din mediul privat. Astfel, din analiza tuturor datelor şi informaţiilor primite, am apreciat ca fiind elocvente în contextul mai sus prezentat statisticile din anul 2021 – PayWell 2021, actualizate cu 8%, conform estimării de creştere salarială în industrie în ultimul an, statistici realizate de către compania PricewaterhouseCoopers Tax Services SRL, precum şi intervalele salariale la categoriile de specialişti regăsiţi în cadrul companiei KPMG Romania SRL.” 

MCID anunță că „documentele aferente concursului, respectiv anunțul cuprinzând condițiile generale și specifice, calendarul de desfășurare a concursului, bibliografia și tematica, sunt disponibile aici:
https://www.research.gov.ro/ro/articol/5634/contractuale-pana-la-finalul-implementari-pnrr-in-cadrul-grupului-operativ-pentru-implementarea-i-monitorizarea-reformelor-i-investi-iilor-privind-transformarea-digitala-task-force

Pachetele salariale competitive cu cele din mediul privat au fost stabilite de Autoritatea pentru Digitalizarea României în urma consultării datelor și statisticilor oferite de Institutul Național de Statistică (INS), solicitărilor privind nivelul salarial al specialiștilor IT&C adresate primelor 10 companii de profil, în funcție de profitul net înregistrat în 2020 (conform Oficiului Național al Registrului Comerțului), precum și consultării principalelor companii de consultanță (Deloitte, EY, KPMG și PwC)”. 

Analiză Frames & Sopra. Sudul Litoralului promite investiții de 250 milioane euro. Hoteluri, apartamente și infrastructură turistică

0

Sudul Litoralului a devenit un adevărat „El Dorado” pentru investitorii din sectorul turistic și imobiliar. Cei peste 250 de dezvoltatori imobiliari din Constanța anunță investiții de peste 250 de milioane de euro în următorii ani, în proiecte imobiliare mixte – hoteluri, apartamente, restaurante și alte facilități turistice în Neptun, Jupiter, Venus, Saturn și Olimp.

După ce, ani la rând, Mamaia și Năvodari s-au aflat în focusul investitorilor, dovadă cele peste 50.000 de apartamente și camere de hotel construite în ultimii ani, în ultima perioadă dezvoltatorii imobiliari mizează tot mai mult pe stațiunile din sudul Litoralului.

Potrivit unei analize realizată de firma de consultanță Frames la comanda companiei Sopra Resort, dacă în zona de nord s-a mizat în principal pe construcția de blocuri, în Neptun, Jupiter, Saturn, Olimp și Venus dezvoltatorii au lansat proiecte mixte, cu apartamente, garsoniere, camere de hotel și facilități turistice precum restaurante, baruri, piscine, zone de entertainment și shopping.

„,Nordul Litoralului a devenit, din păcate, o zonă sufocată de clădiri, iar infrastructura utilitară, fie că vorbim de gaze, curent, străzi, transport în comun rutier/feroviar a ajuns să lase de dorit. Aglomerația, problemele logistice, lipsa locurilor de parcare și numărul redus de facilități turistice (de la magazine la restaurante, baruri, modalități de distracție etc.) au făcut ca investitorii în domeniu să se focuseze pe zone cu un potențial superior, iar stațiunile din sud oferă această infrastructură”, afirmă Răzvan Popa, Head of Sales la Sopra Resort, companie cu patru proiecte imobiliare în Saturn, Jupiter, Olimp și Neptun.

Afacerile din sectorul dezvoltării imobiliare din zona Litoralului au crescut spectaculos în ultimii ani. Potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor,  cifra de afaceri netă a celor 255 de companii cu cod CAEN 4110 (dezvoltare imobiliară) din județul Constanța a crescut de la 2,87 milioane lei în 2010 la 583,8 milioane de lei în 2020, ultimul an pentru care există datele finale.

Estimările Frames indică o cifră de afaceri de 610 milioane de lei în 2021 și de peste 650 milioane de lei în 2022.

Studiul privind potențialul investițiilor de pe Litoral arată, totodată, că firmele din acest sector au raportat, în 2020, un profit net de 254,3 milioane de lei, față de 194.146 lei în urmă cu 10 ani.

Dezvoltatorii raportau venituri de 837,2 milioane de lei și cheltuieli de 571,8 milioane de lei.

Ce se construiește și care sunt prețurile

Investitorii imobiliari afirmă că stațiunile din sudul Litoralului oferă un mix de condiții economice care asigură un randament investițional superior pe termen mediu și lung.

„Stațiunile din sud sunt mult mai aerisite din punct de vedere urbanistic, grație planurilor de dezvoltare locală care limitează dezvoltarea imobiliară și impun asigurarea unor elemente de infrastructură urbană esențiale, precum drumuri de acces, utilități și spațiu verde. În plus, extinderea plajelor și lucrările de infrastructură realizate cu fonduri UE creează un fundament economic, mai ales turistic, semnificativ, cu un potențial de creștere a valorii investițiilor imobiliare”, afirmă experții.

Șoseaua Constanța-Mangalia, planurile privind realizarea autostrăzii litorale, calea ferată recent reabilitată pe relația București-Constanța și accesul facil în stațiuni cu trenul, alături de planurile privind dezvoltarea aeroportului din Tuzla creează premizele unei creșteri semnificative economice.

„Dezvoltarea imobiliară semnificativă, evidențiată de cele peste 100 de proiecte investiționale și a planurilor investiționale cifrate la aprox. 250 de milioane de euro pentru următorii ani, poziționează această zonă drept una dintre cele mai dinamice platforme de business din România”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Potrivit studiului, afacerile din acest sector vor crește semnificativ economia zonei, pentru că business-urile din construcții atrag printre cele mai multe afaceri pe orizontală, de la furnizorii de materiale de construcții, la utilități, resursă umană, comerț și servicii.

„Aceste tipuri de proiecte sunt menite să determine o ieșire din zona sezonieră a Litoralului românesc, să îl transforme într-o dezvoltare urbanistică și mai ales turistică all season, cu efecte directe în creșterea economică la nivel local”, a mai spus Negrescu.

Potrivit analizei, acest potențial este reliefat și de faptul că, dincolo de lanțurile de proiecte imobiliare, există peste 70 de proiecte de dezvoltare a unor rețele de magazine, restaurante și spații de entertainment menite să ofere, din punct de vedere logistic, întreaga paletă de servicii turistice.

În ceea ce privește prețurile, mare parte dintre proiectele în dezvoltare propun prețuri între 75.000-85.000 euro pentru un studio (45-55 mp), între 75.000-170.000 euro pentru apartamente cu 2 camere (55-90 mp) și de la 280.000-1.120.000 pentru penthouse-uri cu suprafețe între 135 și 450 mp.

Investiția în imobiliare, inflația și războiul

2021 a fost, la nivel național, cel mai bun an pentru investițiile imobiliare, iar 2022 se anunță a fi un an cel puțin la fel de bun, în ciuda inflației și a provocărilor generate de războiul din Ucraina.

Nici pandemia și nici scumpirile generalizate nu au oprit achiziția de locuințe sau terenuri. Anul trecut, românii au cumpărat 698.756 de imobile, cu peste 95 de mii mai multe decât în 2020.

Potrivit datelor Frames, numărul tranzacțiilor imobiliare este cu aproape 14% mai mare comparativ cu 2020, în ciuda scăderii din ultimele trei luni din an.

Numărul tranzacțiilor imobiliare a explodat în aprilie cu o creștere de 106%, până la 55.000 de contracte într-o singură lună.

În decembrie a fost încheiat, la nivel national, cel mai mare volum lunar de tranzacții din 2021, adică aproximativ 75 de mii de case, apartamente sau terenuri vândute.

Dintre ele, aproape 14.500 au fost vândute în București. Capitala este urmată la mare distanță de Ilfov, unde au fost vândute 4.900 și de Constanța, cu 3.950.

Reducere TVA la 5% a impulsionat piața

Reducerea TVA la 5%, în cazul apartamentelor care costă cel mult 140.000 de euro, a adus un push semnificativ în zona imobiliară, inclusiv pe zona apartamentelor de vacanță sau cu scop investițional.

Sopra Saturn, de exemplu, a anunțat vânzări ce depășesc 4 milioane de euro în primele 3 luni ale anului.

„Investițiile în zona litoralului au crescut, pe fondul pandemiei, dorința oamenilor de a avea un apartament la mare fiind una semnificativă. În plus, avem tot mai multe fonduri de investiții care cumpără apartamente, garsoniere, camere de hotel, cu scop investițional.

Unii exploatează prețurile relativ mici în comparație cu cele ale imobiliarelor din orașele mari (București, Cluj, Iași, Timișoara, Brașov etc.) mizând pe dezvoltarea unor business-uri de închiriere și pe potențialul de creștere a valorii proprietății’’, afirmă Răzvan Popa, Head of Sales la Sopra Resort, companie cu planuri de dezvoltare de peste 120.000 mp în zona de sud.

Potrivit studiului Frames & Sopra, efectele războiului din Ucraina nu s-au regăsit în dinamica vânzărilor.

„După un prim șoc, în ultima parte a lunii februarie, când toată lumea a stat în expectativă să vadă ce se întâmplă cu războiul din Ucraina, ulterior interesul investitorilor a revenit pe creștere, stimulat și de ridicarea tuturor restricțiilor din pandemie. A fost un push semnificativ pentru piață”, afirmă experții de la Sopra.

Potrivit studiului, chiar și în condițiile inflației, dinamica prețurilor nu a cunoscut o fluctuație semnificativă, pentru că mare parte dintre dezvoltatori aveau deja contractate materialele necesare.

„Cine și-a pregătit din timp investiția, a evitat riscul, cel puțin până acum. Asta nu înseamnă, însă, că provocările sunt excluse, dimpotrivă. Ne așteptăm ca prețurile să crească, pe fondul scumpirii utilităților, materialelor de construcții, însă pentru moment suntem în linie cu estimările noastre”, a declarat Popa.

Provocările generate de creșterea costurilor cu construcția creează probleme majorității dezvoltatorilor, în condițiile în care mulți dintre ei se aflau deja într-o situația financiară dificilă.

Potrivit datelor studiului, dintre cele 255 de firme de profil din Constanța, 137 raportau încă din 2020 un risc foarte mare de insolvență și numai 16 aveau un risc foarte scăzut. Dovadă că datoriile totale ale mediului de business se situau la 1,34 miliarde lei, iar valoarea stocurilor la 558 milioane lei, față de 2,6 milioane în 2010.

„În condițiile în care mare parte dintre dezvoltatorii constănțeni (212) sunt firme mici, cu cifre de afaceri de până în 100.000 lei, riscurile generate de inflație, de dinamica vânzărilor sunt multiple. Așa că cei care vor să investească într-un apartament la mare ar trebui să verifice soliditatea financiară a dezvoltatorului”, arată Adrian Negrescu.

Sopra Resort dezvoltă, în prezent, patru proiecte în sudul Litoralului, un imobil în Saturn cu 374 apartamente și studiouri și o investiție de 22 milioane de euro, un proiect butique în Jupiter de 3,6 milioane de euro cu 70 de apartamente, un proiect de  14 milioane de euro în Neptun cu 260 de studiouri și apartamente și un alt proiect de 45 de milioane de euro în Olimp, aflat în faza de concept.

Investitorii au mai dezvoltat proiectele Opal Smart Residence și City Lake Residence în zona Constanța-Mamaia, iar din 2021 s-au focusat pe dezvoltările imobiliare în sudul Litoralului.



Analiza Frames privind dinamica business-ului din sectorul construcțiilor de pe Litoral a luat în calcul datele financiare comunicate la Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului de cele 255 de companii având cod CAEN 4110 (dezvoltare și promovare imobiliară). Dintre acestea, 249 se aflau în funcțiune la nivelul anului 2020 și numai 2 aveau datorii la stat.

Din totalul firmelor analizate, 182 aveau sediul în Constanța, 32 în Năvodari, 8 în Ovidiu, 6 în Mangalia, iar restul în alte localități din județ.  Estimările privind dinamica business-ului din zona de sud a Litoralului aparțin experților Frames și Sopra Resort.

Fintech-ul Degethal a ales ca Partener Strategic de Branding compania Heraldist din Cluj

0

Degethal, fintech de soluții financiare și de investiții, a încheiat Parteneriatul Strategic pentru dezvoltarea imaginii companiei și a strategiei de brand marketing, la nivel local și global, cu Heraldist & Wondermarks, compania-fanion în domeniu din Cluj.

Fintech-ul Degethal se pregătește să ofere utilizatorilor o platformă digitală unică în România și la nivel european, care va integra servicii și produse bancare clasice cu cele de tip neobanking – criptomonede și NFT-uri.

Parteneriatul Strategic dintre Degethal și creatorul de concepte integrate de brand strategy Heraldist deschide oportunitatea de a defini relevanța platformei Degethal într-un context financiar-bancar clasic și de tip fintech aglomerat. Utilizatorii sunt nevoiți acum să opteze pentru mai multe variante de pe cele două segmente de servicii bancare, în timp ce Degethal își propune să simplifice modul în care cele două universuri, clasic si neo-banking, interacționează cu realitatea activelor digitale – criptomonede și NFT-uri.

Potențialul mare de creștere în notorietate a platformei Degethal permite echipei Heraldist să contureze soluția prin care brandul să se poziționeze de la început ca furnizor premium de produse și servicii financiare complexe, oferind utilizatorului final acces intuitiv, simplificat și un nou stil de „viață financiară”. 

„Parteneriatul cu o companie precum Heraldist înseamnă pentru noi o recunoaștere a potențialului pe care proiectul Degethal îl are și ne oferă, în același timp, un suport major care vă contribui la creșterea vizibilității brandului și la o poziționare corectă care să permită dezvoltarea gobală pe care o avem în vedere în viitor”, spune Peter Barta, co-founder și CIO/COO Degethal.

Ideea strategiei de brand este dezvoltată în jurul conceptului de Perception Engineering™ („Ingineria Percepției”), metodologie creata de experții Heraldist care permite startup-urilor din domeniul tehnologiei să își creeze o identitate unică, de la cultura companiei la dezvoltarea produsului și comunicarea de marketing și totodată să își construiască o bază solidă pentru viitorul brandului. 

„Parteneriatul cu Degethal a început în martie 2022, când co-fondatorul Adrian Docea a condus dezvoltarea unei noi strategii de brand, globale, pentru companie. Procesul de dezvoltare a brandului vă fi în curând finalizat, iar unitatea de creație Heraldist va prelua și va începe să dezvolte campaniile de marketing care vor face cunoscut și îndrăgit brandul românesc de fintech în toată Europa”, a declarat Elena Hurjui, CEO Heraldist.

Parteneriatul Strategic dintre Degethal și Heraldist aduce laolaltă forța creatoare a două energii care vor lucra intens în următoarea perioadă pentru a poziționa robust expansiunea Degethal ca furnizor de soluții digitale worldwide, pe piața locală și europeană de produse și servicii de banking clasic și neobanking, urmând extinderea rapidă la nivel global.

Heraldist se va ocupa de strategia de brand tradusă în elementele de branding și imagine de companie, strategiile de marketing, comunicare și poziționare pe piața locala și globală, concept și implementare.



Fintech-ul inovator Degethal oferă utilizatorilor funcțiuni combinate de banking clasic, servicii financiare digitale și pe criptomonede. Fondată în anul 2021, de Alin George Luca (CEO), care a atras în proiect doi parteneri cu experiență excepțională pe zona de IT și business-management, Cristian Constantin Mateescu (CTO) și Peter Barta (CIO/COO) , platforma Degethal are ca obiectiv principal revoluționarea serviciilor financiar-bancare. Paltforma vă oferi utilizatorilor confortul financiar de a-și administra veniturile, cheltuielile și investiție printr-o singură aplicație, la care se adaugă componenta de criptomonede – deținere, tranzacții și investiții.

Lansată în urmă cu opt ani la Berlin, Heraldist a fost co-fondată de Adrian Docea, anterior Strategy Director BBDO, și Elena Hurjui (CEO Heraldist), mentori pentru startup-urile fintech din cadrul Startupbootcamp Amsterdam. Având cea mai mare parte a echipei sale de 30 de persoane în Cluj, cu echipe mai mici pe toate continentele și o experiență totală de 40 de ani în gestionarea unor branduri globale iconice din Europa, America și Asia, Heraldist ajută antreprenorii din Valley, Europa și nu numai, să construiască mari companii de tehnologie și să își găsească adevărata identitate strategică. În urmă cu trei ani, compania a lansat activități în Valley, dezvoltând metodologia Perception Engineering™ care permite startup-urilor din domeniul tehnologiei să își creeze identitatea și cultura de companie.

Majoritatea clienților sunt companii de tehnologie, cu accent pe verticala fintech, printre aceștia fiind Elrond (fintech unicorn România), Casperlabs (fintech unicorn Zurich), Airwallex (fintech unicorn Melbourne), Revolut Worldwide (fintech decacorn Londra), alți clienți Heraldist din verticalele fintech & blockchain fiind: Moonfare (Series C – Berlin), Appnomic (Series B – Valley), Plum Lending (Series B – Valley), Realm (Series B – New York), Alphablock (Series A – Toronto) și alții.