Academia Română, despre situația creată în jurul pilonului românesc al infrastructurii ELI-NP

0

Academia Română își prezintă punctul de vedere privind situația creată în jurul pilonului românesc al infrastructurii ELI-NP:

Recentele evenimente din jurul proiectului de infrastructură de cercetare paneuropeană distribuită Extreme Light Infrastructure (ELI) ne determină să luăm act cu îngrijorare de presiunile, mediatice și politice, asupra pilonului românesc al acestei infrastructuri – ELI-Nuclear Physics (ELI-NP). Acestea aduc gravă atingere valorilor și scopurilor promovate prin implementarea acestuia în România și pot pune sub semnul întrebării eforturile făcute de toți cei implicați pentru crearea și consolidarea unui Spațiu Comun al Cercetării în Europa.

Proiectul ELI a fost propunerea Franței, la inițiativa profesorului Gerard Mourou, laureatul Nobel pentru Fizică 2018, pentru prima Foaie de parcurs a Forumului Strategic European pentru Infrastructuri de Cercetare (eng. ESFRI) din anul 2006. Până în anul 2009, cu sprijinul Comisiei Europene, organizații de cercetare din 13 țări – Franța, Germania, Italia, Marea Britanie, Republica Cehă, Ungaria, România, Spania, Portugalia, Bulgaria, Grecia, Lituania, Polonia – au realizat un parteneriat pentru a pregăti implementarea și a oferi soluții de rezolvare a problemelor științifice, tehnologice, financiare și legale pe care un proiect de o asemenea noutate și anvergură le-ar putea întâmpina.  

Pe baza soluțiilor și recomandărilor acestui proiect, în decembrie 2009, trei țări noi membre ale UE – Republica Cehă, Ungaria și România – în cadrul Consiliului Competitivitate și-au asumat găzduirea și construirea, din fonduri structurale, a celor trei piloni ai infrastructurii de cercetare distribuite ELI. Începând cu anul 2010, ELI-NP, împreună cu celelalte două componente din Ungaria (ELI-ALPS) și Cehia (ELI-Beamlines), alături de organizații reprezentative de cercetare din Italia, Germania, Franța, Marea Britanie, au constituit un parteneriat având personalitate juridică, ELI-Delivery Consortium (ELI-DC), în scopul operării și utilizării infrastructurii ELI, după finalizarea implementării celor trei proiecte, sub forma unui ELI-ERIC. ERIC este, conform legislației europene, un consorțiu european pentru o infrastructură de cercetare având personalitate juridică, iar ca acționari state membre UE sau asociate, care se obligă să finanțeze accesul comunității științifice la utilizarea infrastructurii. Principalele beneficii ale acestei forme de organizare sunt scutirea de TVA a cheltuielilor pentru operarea infrastructurii și adoptarea propriilor reguli și proceduri de achiziție pentru bunurile și serviciile necesare funcționării infrastructurii.

ELI-NP, a cărui construcție la Măgurele a început în anul 2012, după obținerea aprobărilor necesare din partea autorităților naționale și Comisiei Europene, instituția gazdă și responsabilă fiind Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară – Horia Hulubei (IFIN-HH), reprezintă o investiție a României din fonduri structurale și fonduri de la bugetul de stat, în valoare de 310 mil. euro.

Centrul ELI-NP construit la Măgurele cu eforturi și dăruire remarcabile de către echipa condusă de colegul nostru, Acad. Nicolae-Victor Zamfir, este pentru noi toți, o dovadă a capacității României de a realiza proiecte de excelență și de a fi un partener respectat în cercetarea științifică la frontiera cunoașterii. Prin ELI-NP se demonstrează, încă o dată, că cercetarea românească are capabilitatea să-și exploateze potențialul și educația deosebite și să fie un model inspirațional pentru tânăra generație și pentru societate.

Urmărind îndeaproape cu satisfacție deosebită succesul și realizările ELI-NP, apreciate de actori importanți în domeniul cercetării științifice mondiale, Biroul Prezidiului Academiei Române nu poate rămâne indiferent la acțiunile concertate de discreditare a României, Centrului ELI-NP și conducerii instituției care a asigurat construcția acestui centru. Dezavuăm cu tărie astfel de manifestări, a căror virulență și lipsă de etică nu pot decât să plaseze autorii acestora în sfera unor interese obscure, care aduc prejudicii grave României, și care se situează în afara normelor și valorilor unanim acceptate în comunitatea științifică.

Ne exprimăm convingerea că demersul nostru va avea ecoul potrivit în rândul societății și la nivelul autorităților românești și că astfel de acțiuni nu își vor mai găsi locul în Europa.

Biroul Prezidiului Academiei Române

Foto ELI-NP

Tehnologii medicale pentru piața din România

Grupul SofMedica și Ambasada Israelului în România au prezentat printr-o videoconferință companii producătoare de tehnologii medicale la nivel global, pentru explorarea condițiilor de omologare și intrare pe piața românească. Israelul, alături de SUA, este definit drept „cel mai mare și mai important incubator al tehnologiilor medicale de vârf din lume”.Inovații de tehnologie medicală pe care companii israeliene le-ar putea aduce și pe piața din România sunt primul monitor oximetru din lume cu senzor pentru încheietura mâinii (măsoară pulsul și saturația de oxigen în sânge); primul sistem pe bază de capsule pentru depistarea cancerului colorectal, ce oferă o imagine 3D a colonului, neinvaziv și fără a necesita utilizarea de soluții laxative sau sedare; monitorizare de la distanță și detectarea afecțiunilor care pot pune viața în pericol prin intermediul unui monitor care se atașează pe pieptul pacientului, ce poate fi folosit atât în spital, cât și acasă; soluții de medicină computațională pentru diagnosticul cancerului; platformă de telemedicină pentru afecțiunile respiratorii și cardiovasculare; brățară inteligentă cu senzori de monitorizare pentru 16 funcții vitale; dispozitive medicale non-invazive pentru monitorizarea în ambulatoriu și gestionarea diabetului; soluții de management termic: încălzitoare de sânge, plasmă și a altor fluide necesare în situații de transfuzie imediată; platformă pentru start-upuri din domeniul biomedicinei, care operează în și cu centre medicale de top.

Harris Palaondas, Managing Director SofMedica

Harris Palaondas, Managing Director SofMedica: „Accesul la tehnologii medicale inovatoare, state-of-the-art, nu mai este de mult timp o alegere, ci ar trebui să fie o necesitate pentru orice sistem medical. Ca promotor al unor astfel de tehnologii, în cei 25 de ani de când suntem prezenți pe piața din România, parte din misiunea noastră este să le aducem mai aproape de un număr cât mai mare de pacienți. Primul sistem robotic chirurgical daVinci, cel mai performant echipament din lume în chirurgia minim invazivă, care este acum disponibil în șapte spitale din patru orașe din țară, prima inimă artificială implantată unui pacient din România, ori centre de pregătire în domeniul sănătății pentru medici, confirmă angajamentul SofMedica de a investi în sistemul medical românesc. Astfel, continuăm să investigăm noi oportunități pentru a aduce dezvoltatori și producători interesați de România”.

Bareket Knafo, atașat economic al Ambasadei Israelului în România

Bareket Knafo, atașat economic al Ambasadei Israelului în România: „Industria de servicii medicale digitalizate din Israel se bucură de peste 30 de ani de experiență în dezvoltarea de soluții inovatoare de asistență medicală ce utilizează expertiza recunoscută la nivel global în domeniul IT a companiilor israeliene. În prezent, aceasta cuprinde peste 1.500 de companii active. Desigur, acest lucru nu ar fi fost posibil fără implicarea guvernului israelian, care a elaborat o rezoluție în ceea ce privește sănătatea digitală și a alocat aproximativ 900 de milioane de Shekeli (peste 235 milioane euro), pentru ca industria serviciilor medicale digitalizate să rămână un motor important de creștere la nivel național și un hub de inovare la nivel global. O parte importantă a misiunii noastre în România este să consolidăm acest spirit inovator și antreprenorial pe care companiile israeliene îl promovează”.

În contextul actual, SofMedica a distribuit spitalelor din România produse și tehnologii pentru tratarea pacienților afectați de virus și pentru sprijinirea medicilor din linia întâi: tehnologii ce oferă informații despre monitorizarea hemodinamică și calculează parametrii cheie ai debitului cardiac, un sistem pentru îndepărtarea continuă a substanțelor dizolvate și/sau a lichidelor la pacienții cu insuficiență renală acută sau supra-debit de lichid, aparate pentru filtrarea aerului în sălile de operații ce rețin particule de până la 0,1 microni și protejează împotriva bacteriilor și a virușilor, primul sistem „3 în 1” din lume de gestionare a insuflației, cu capacități de neegalat în furnizarea unui pneumoperitoneu stabil și evacuarea constantă a fumului.

Prin centrele ISLE Academy pe care le deține la București și Atena, destinate pregătirii și specializării în domeniul medical, SofMedica a furnizat programe de educație specializată pentru 20.000 de profesioniști din Europa Centrală și de Est.

CE recomandări specifice României, în vederea unui răspuns coordonat la pandemia cauzată de coronavirus

Comisia a prezentat astăzi, 20 mai, recomandări specifice fiecărei țări în care furnizează orientări de politică economică tuturor statelor membre ale UE, în contextul pandemiei cauzate de coronavirus. În centrul acestor recomandări se află problemele cele mai urgente cauzate de pandemie și relansarea creșterii durabile.

În cazul României, i se recomandă să întreprindă acțiuni astfel încât:

  1. Să aplice politici fiscal-bugetare conforme cu recomandarea Consiliului din 3 aprilie 2020 și să ia totodată toate măsurile necesare pentru a combate în mod eficace pandemia, a susține economia și a sprijini redresarea viitoare. Să evite adoptarea unor măsuri permanente care ar pune în pericol sustenabilitatea finanțelor publice. Să consolideze reziliența sistemului de sănătate, inclusiv în ceea ce privește personalul medical și produsele medicale, și să îmbunătățească accesul la serviciile de sănătate.
  2. Să ofere soluții adecvate de substituție a veniturilor și să extindă măsurile de protecție socială și accesul la serviciile esențiale pentru toți. Să atenueze impactul crizei asupra ocupării forței de muncă prin dezvoltarea unor formule flexibile de lucru și a unor măsuri de activare. Să consolideze competențele și învățarea digitală și să asigure accesul egal la educație.
  3. Să asigure sprijin sub formă de lichidități pentru economie, de care să beneficieze întreprinderile și gospodăriile, în special întreprinderile mici și mijlocii și lucrătorii independenți. Să avanseze finanțarea proiectelor de investiții publice mature și să promoveze investițiile private pentru a favoriza redresarea economică. Să direcționeze cu prioritate investițiile către  tranziția ecologică și digitală, în special către transportul durabil, infrastructura de servicii digitale, producția și utilizarea energiei în mod nepoluant și eficient precum și către infrastructura de mediu, inclusiv în regiunile miniere.
  4. Să îmbunătățească eficacitatea și calitatea administrației publice, precum și previzibilitatea procesului decizional, inclusiv printr-o implicare adecvată a partenerilor sociali.

Recomandările sunt structurate pe două obiective: pe termen scurt, atenuarea consecințelor socioeconomice negative grave ale pandemiei cauzate de coronavirus; pe termen scurt către mediu, obținerea unei creșteri durabile și favorabile incluziunii, care să faciliteze tranziția verde și transformarea digitală.

Reorientarea pachetului semestrului european

Strategia anuală privind creșterea durabilă a prezentat în linii mari strategia Comisiei în materie de creștere, care are la bază promovarea unei durabilități competitive și urmărește edificarea unei economii care să se afle în serviciul cetățenilor și să fie benefică pentru planetă. Criza cauzată de pandemie evidențiază în continuare importanța capitală a acestei strategii. Recomandările abordează cele patru dimensiuni ale durabilității competitive, și anume stabilitatea, echitatea, durabilitatea mediului și competitivitatea, și pun un accent deosebit pe sănătate. De asemenea, recomandările reflectă angajamentul Comisiei de a include obiectivele de dezvoltare durabilă ale Organizației Națiunilor Unite în semestrul european, deoarece acestea oferă un cadru integrat care înglobează preocupările legate de sănătatea publică și de aspectele sociale, de mediu și economice.

Recomandările vizează aspecte precum investițiile în sănătatea publică și în reziliența sectorului sănătății, menținerea ocupării forței de muncă prin scheme de sprijin pentru venit în beneficiul lucrătorilor afectați, investițiile în oameni și competențe, sprijinirea sectorului corporativ (în special a întreprinderilor mici și mijlocii) și luarea de măsuri împotriva planificării fiscale agresive și a spălării banilor. Redresarea trebuie să fie însoțită de investiții, astfel încât să poată remodela economia UE, confruntată cu tranziția digitală și cea verde.

Anul acesta, recomandările bugetare specifice fiecărei țări sunt calitative, abătându-se de la cerințele care s-ar aplica în mod normal în acest domeniu. Recomandările țin seama de activarea clauzei derogatorii generale, propunând statelor membre să ia toate măsurile necesare pentru combaterea eficace a pandemiei, susținerea economiei și sprijinirea redresării. Atunci când condițiile economice vor permite acest lucru, ar trebui ca politicile bugetare să urmărească obținerea unor poziții bugetare prudente pe termen mediu și asigurarea sustenabilității datoriei, precum și intensificarea concomitentă a investițiilor.

Monitorizarea evoluțiilor bugetare

Comisia a adoptat, de asemenea, rapoarte în temeiul articolului 126 alineatul (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene pentru toate statele membre în afară de România, care este deja inclusă în componenta corectivă a pactului.

Comisia are obligația de a elabora aceste rapoarte pentru statele membre care și-au exprimat intenția, din motive legate de coronavirus, de a încălca pragul de deficit de 3 % în 2020 sau cu privire la care Comisia estimează că vor încălca acest prag. Rapoartele pentru Franța, Belgia, Cipru, Grecia, Italia și Spania evaluează, în plus, gradul în care aceste state membre au respectat criteriul datoriei în 2019, pe baza datelor confirmate și validate de Eurostat.

Aceste rapoarte iau în considerare impactul pandemiei cauzate de coronavirus asupra finanțelor publice naționale. Având în vedere incertitudinea excepțională legată de impactul macroeconomic și fiscal de proporții al pandemiei, Comisia consideră că, în acest stadiu, nu ar trebui luată o decizie cu privire la aplicarea procedurii de deficit excesiv în cazul statelor membre.

Următoarele etape

Un răspuns economic coordonat la nivel european este esențial pentru relansarea activității economice, pentru reducerea prejudiciilor cauzate structurii economice și sociale și pentru diminuarea divergențelor și a dezechilibrelor. Prin urmare, semestrul european pentru coordonarea politicilor economice și de ocupare a forței de muncă constituie un element esențial al strategiei de redresare.

În acest context, Comisia invită Consiliul să adopte recomandările specifice fiecărei țări și solicită statelor membre să le pună în aplicare integral și în timp util.

Declarațiile unora dintre membrii colegiului:

Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv pentru o economie în serviciul cetățenilor, a declarat: „Impactul coronavirusului a fost similar celui al unui asteroid, lăsând un veritabil crater în economia europeană. Prezentul pachet de măsuri din cadrul semestrului de primăvară a fost reformat și simplificat astfel încât să călăuzească statele membre spre ieșirea din furtună. În clipa de față, punem accentul pe investițiile în sectorul sănătății publice și pe protejarea locurilor de muncă și a întreprinderilor. Pe măsură ce avansăm în direcția redresării, semestrul va fi esențial pentru ajungerea la o abordare coordonată care să readucă economiile noastre pe calea către o creștere durabilă și favorabilă incluziunii, fără a lăsa pe nimeni în urmă. Avem nevoie, de asemenea, de reforme care să îmbunătățească productivitatea și mediul de afaceri. Odată ce condițiile vor permite acest lucru, va trebui să găsim un echilibru între realizarea sustenabilității fiscale și stimularea investițiilor.”

Nicolas Schmit, comisarul pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat următoarele: „Sprijinirea lucrătorilor, consolidarea protecției sociale, combaterea inegalităților și garantarea dreptului tuturor la dezvoltarea competențele vor fi priorități absolute ale măsurilor pe care le vom lua pentru a oferi un răspuns economic la criză și pentru a asigura procese de tranziție verde și digitală favorabile incluziunii. Numai împreună putem realiza aceste obiective. Pilonul european al drepturilor sociale reprezintă în continuare busola care ne va ghida în aceste eforturi. Criza declanșată de coronavirus va trebui să fie urmată de o redresare care să favorizeze reziliența și convergența în sens ascendent, acordând un loc central factorului uman.”

Paolo Gentiloni, comisarul pentru economie, a afirmat următoarele: „Pandemia cauzată de coronavirus și măsurile de izolare necesare au lovit din greu economiile statelor europene. Recomandările prezentate reflectă această situație fără precedent. Prioritățile momentului actual sunt consolidarea sistemelor noastre de sănătate, sprijinirea lucrătorilor și salvarea întreprinderilor. Acest lucru nu înseamnă însă că provocările cu care ne confruntam înainte de criză au dispărut. Drept urmare, atunci când privim spre viitor, obiectivele noastre în materie de investiții și reforme trebuie să rămână realizarea cu succes a tranziției verzi și a celei digitale și asigurarea echității sociale. Acest lucru înseamnă, de asemenea, că fiecare trebuie să contribuie în mod echitabil: într-o Europă bazată pe solidaritate și echitate nu este loc pentru o planificare fiscală agresivă.”

UE acordă aproape 49 de milioane de euro pentru a stimula inovarea în domeniul securității cibernetice și al sistemelor de protecție a vieții private

0

Comisia a anunțat astăzi, 20 mai, că va angaja aproape 41 de milioane de euro prin intermediul programului Orizont 2020, programul de cercetare și inovare al UE, pentru a sprijini 9 proiecte care vizează găsirea de soluții inovatoare în materie de securitate cibernetică și de protecție a vieții private.

Cinci dintre aceste noi proiecte se vor concentra pe soluții de securitate cibernetică și de protecție a vieții private destinate cetățenilor și întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri). Celelalte patru proiecte vor contribui la îmbunătățirea unor sisteme de securitate critice, cum ar fi infrastructurile de sănătate și sistemele de transport multimodal. În plus, 21 de proiectevor fi finanțate prin Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE), programul european pentru rețele și infrastructuri, care acoperă și sectorul digital.

Cu un total de 7,6 milioane de euro, aceste din urmă proiecte vor consolida capacitatea UE în materie de securitate cibernetică, pentru ca aceasta să fie mai bine pregătită și să contracareze mai eficient amenințările și incidentele cibernetice. De exemplu, trei spitale din Croația și Letonia își vor spori gradul de pregătire prin implementarea unor îmbunătățiri tehnice și organizatorice, iar în Italia va fi înființat un centru de schimb de informații și de analiză (ISAC) pentru sectorul aviației.

Sprijinul pentru noile proiecte face parte din angajamentul UE de a construi o cultură și capacități solide de securitate cibernetică, pentru a rezista și a răspunde la viitoarele amenințări și atacuri cibernetice. Mai multe informații cu privire la acțiunile UE de consolidare a capacităților de securitate cibernetică, inclusiv în ceea ce privește rețelele 5G, sunt disponibile în cadrul acestui set de întrebări și răspunsuri Informații despre proiectele din domeniul securității cibernetice finanțate de UE sunt disponibile aici, iar pentru noi oportunități de finanțare, a se vedea actualul program Orizont 2020 și viitoarele cereri de propuneri din cadrul MIE privind securitatea, securitatea digitală, inteligența artificială și protecția infrastructurilor.

Oamenii de afaceri avertizează: Ne așteaptă un drum lung prin criză

Creșterea economică din primul trimestru anunțată de Guvern, cea mai mare din UE comparativ cu perioada similară a anului precedent, nu e motiv de optimism pentru oamenii de afaceri din România. Pentru ei, situația se repetă cu cea din 2008, când România a fost țara cu cea mai mare creștere economică fix înainte de a începe criza. La fel ca atunci, comunitatea de business se așteaptă să cădem de foarte sus, iar prognozele lor nu arată bine deloc: scăderea din acest an va fi abruptă, iar drumul prin criză va fi lung.

Ce măsuri așteaptă atât mediul de afaceri de la Guvern, cum vede el ieșirea din această criză, ce așteptări are populația, conform sondajelor, dar și ce planuri de urgență au guvernanții, aceste lucruri au fost analizate în dezbaterea „Business în Noua Economie”, de invitații prezenți alături de moderatorii Daniel Apostol, Jurnalist Economic, Fondator România Durabilă, Director de relații externe FPPG, și Adrian Măniuțiu, Jurnalist și Antreprenor EM360 Studio.

Cercetările făcute în cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României, ce reunește business-uri care generează 60% din PIB-ul României, arată rezultate îngrijorătoare și scăderi foarte mari ale economiei, atât în trimestrele doi și trei, cât și tot anul, mult peste estimările Guvernului sau ale FMI. Mai mult, aceste proiecții nu au luat încă în calcul un val doi al pandemiei, care este foarte probabil, spune Dragoș Roșca, Președinte Romanian Business Leaders.

Business în noua economie se poate face cu o nouă abordare – prin informatizare, digitalizare, deschidere de noi piețe de export, regândire de produse mai atractive pentru export. În plus, un miliard de euro va fi direcționat în curând spre firmele care își desfășoară activitatea în România, a anunțat Liviu Rogojinaru, Secretar de Stat, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. El a spus și până la ce valoare ar putea ajunge granturile.

Fiscul face pași rapizi spre digitalizare. Deja se fac teste pilot cu primele zeci de case de marcat conectate la serverele ANAF, iar planul e ca toate firmele cu cifre de afaceri de peste 50.000 de euro să fie conectate până la finele anului. Și pentru Spațiul Privat Virtual se pregătesc modificări, a anunțat Tănase Stamule, Consilier Economic al prim-ministrului Ludovic Orban.  

Semnalul de control al situației pe care îl va da statul român va fi foarte important pentru evoluția economiei. „Arată-te slab când ești puternic și puternic când ești slab”, a fost unul dintre mesajele transmise de Cristian Popescu, Administrator Tabac Express.

Green Deal, amenințare sau oportunitate? Compania de stat Romgaz, cel mai mare producător intern de gaze naturale, vrea să fructifice oportunitățile legate de tranziția spre economia neutră din punct de vedere climatic și să fie un partener de încredere în acest proces, spune Mihaela Virginia Toader, Director, Direcția Strategie, Relații Internaționale, Fonduri Europene, Romgaz.

Oamenii de afaceri își doresc să aibă parte de predictibilitate legislativă, să știe ce îi așteaptă din timp, nu de pe o zi pe alta. „La modificările ulterioare am vrea să fim parteneri de dialog, nu să suportăm decizii luate peste noapte”, a punctat Gilda Lazăr, Corporate Affairs Director JTI.

Adrian Badea este vicepreședintele Federației Patronale Petrol și Gaze, reprezentant al unei industrii care a fost puternic afectată de actualul context generat de pandemie, dar și de prețul barilului de petrol. Acesta reușește să întrevadă speranță, atât pentru sectorul pe care îl reprezintă, dar și pentru bunăstarea populației – investiții și predictibilitate legislativă, ca un motor pentru relansarea economiei din România.

Viteza de implementare a măsurilor de sprijin guvernamental pentru economie trebuie crescută. În absența unui ajutor, pentru multe dintre IMM-uri fiecare zi s-ar putea să fie ultima, spune Florin Jianu, Președinte CNIPMMR.

Aproape 90% din populația României vede un nou rol al statului în economie prin sprijinirea marilor investiții și o relaționare mult mai bună cu mediul privat. Astfel, orice întârziere, orice piedică în ceea ce privește interacțiunea cu mediul privat va fi taxată inclusiv de populație, care așteaptă aceste măsuri ale guvernanților, a subliniat Remus Ștefureac, Coordonator Proiect Strategic Thinking Group.

Sebastian Burduja, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, consideră că în relansarea economică a României și în sprijinirea afacerilor din țara noastră e foarte importantă abordarea, cât și mindset-ul. Ar fi nevoie de un nou model economic românesc: „prin noi înșine”.

Dumitru Nancu, Director General al Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, ne prezintă importanța programului IMM INVEST România, care permite companiilor afectate de actuala criză să își continue activitățile și investițiile.

Constantin Rudnițchi, Directorul Coaliției pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, face radiografia situației actuale, punctând nevoile și cerințele afacerilor românești într-un context dificil de gestionat, atât din punct de vedere al statului, cât și a business-urilor.

Care sunt lecțiile pe care putem să le învățăm în urma crizei provocate de pandemia globală? Care este abordarea corectă în încercarea de redresare economică? Marius Ștefan, antreprenor pur-sânge, aduce în lumină problemele, dar și soluțiile comode sau incomode pe care atât statul, cât și mediul privat, le pot implementa pentru o revenire cât mai rapidă la o situație normală.

Aflăm de la Adrian Codîrlașu, președintele CFA România, cum se prefigurează economia țării, luând în considerare un instrument extrem de util în acest scop – ultima ediție a Indicatorului de Încredere Economică, realizat de CFA România.

De ce e nevoie pentru un model economic românesc sănătos? Răzvan Predica este consultant în cadrul Strategic Thinking Group, ce propune 10 măsuri-cheie pentru relansarea economiei. Concluzia este simplă, România are nevoie să se reinventeze.

NOUA ECONOMIE este un demers inițiat de România Durabilă și EM360 care susține un dialog permanent între Executiv și mediul de afaceri. Mulțumim partenerilor media ai evenimentului „Business în Noua Economie”: Agerpres, Profit.ro, Money.ro, Financial Intelligence, Europa FM, e-nergia.ro, The Diplomat, G4Media.ro, Economistul, Club Economic.

Cercetare Horváth & Partners: În perioada pandemiei, circa 1,3 milioane de români au revenit în țară și pot genera un consum de peste un miliard lei pentru industria cărnii și a lactatelor

0

  • Pentru producătorii de lactate și mezeluri, creșterea populației poate genera o majorare a vânzărilor de circa 340 milioane lei, respectiv 550 milioane lei pentru următoarele 12 luni;
  • Astfel, creșterea consumului de lactate și mezeluri poate produce o creștere a veniturilor retailerilor de aproximativ 1,4 – 1,5 miliarde lei în următoarele 12 luni, conform unui studiu coordonat de Horváth & Partners, ale cărei rezultate finale vor fi publicate în iunie;
  • Cererea pentru alte produse de consum care satisfac nevoile de bază ale populației suplimentare ar putea genera o creștere a vânzărilor pentru retaileri de 700 milioane lei în următoarele 12 luni. 

Din perspectiva cererii, producătorii de mezeluri și lactate ar putea reprezenta unul din sectoarele mai puțin afectate de criza COVID-19 și criza financiară care ar putea fi generată de aceasta. Scăderea consumului de mezeluri și lactate din categoria HoReCa, rezultat din închiderea temporară a restaurantelor și limitarea semnificativă a turismului, ar putea fi parțial compensată de o creștere a consumului produsă de cei 1,3 milioane de români reveniți în țară pe perioada pandemiei, potrivit unei analize a companiei de consultanță în management, Horváth & Partners. Aceste date au fost extrase din concluziile preliminare ale studiului „Cum va arăta viitorul pentru producătorii de lactate și mezeluri din România?”, pe care compania îl derulează în prezent cu ajutorul mai multor experți din industriile cercetate. 

Din analizele reprezentanților Horváth & Partners, vânzarea produselor de bază, cum sunt produsele din carne și lactatele, se va majora datorită afluxului de români reîntorși în țară, având potențialul de a crește consumul cu aproximativ 550 milioane lei în cazul produselor din carne și cu circa 340 milioane lei pentru lactate în următoarele 12 luni, valori exprimate în prețuri de producător. Astfel, vânzările retailerilor pe cele două categorii ar putea crește cu aproximativ 1,4 – 1,5 miliarde lei. 
De asemenea, veniturile suplimentare apărute ca urmare a creșterii cererii pentru alte categorii de produse ar putea fi de aproximativ 700 milioane lei. Aceste categorii de produse satisfac nevoile de bază ale populației și includ fructele, legumele, uleiul, orezul, făina, mălaiul, pastele, produsele de igienă etc.

Cel mai probabil, această cerere suplimentară, datorată românilor reveniți în țară, va crește consumul produselor de tip private label și economice din portofoliile retailerilor. Acest fapt va face necesară colaborarea eficientă între marile lanțuri de magazine și producătorii cu capacități de producție utilizate sub capacitate. 

„Criza cauzată de coronavirus afectează multe domenii, dar poate contribui semnificativ și la creșterea vânzărilor în industrii ca cea a producătorilor de carne și lactate sau retail. Românii care lucrau în diferite țări europene au revenit în țară, începând cu debutul pandemiei. În prezent, statisticile arată că avem 1,3 milioane de oameni care s-au întors în România și care vor rămâne, cel mai probabil, până când pandemia va trece și economiile dezvoltate din vestul Europei își vor reveni. Aceștia vor contribui într-o mare măsură la creșterea vânzărilor de carne, mezeluri și produse pe bază de lapte, precum și la creștere altor categorii de produse de subzistență”, a explicat Kurt Weber (foto), Director General al Horváth & Partners România.

Reprezentantul Horváth & Partners consideră că este important ca statul să încerce să îi convingă pe românii reveniți temporar să rămână permanent în țară. Acest lucru s-ar putea realiza prin politici guvernamentale de educație, respecializare, specializare digitală și susținere financiară. Astfel se pot crea premisele ca acest consum suplimentar să rămână în România și chiar să se diversifice, cuprinzând și alte categorii de produse. “În prezent, derulăm un studiu la nivel local, al cărui scop este determinarea impactului pe care pandemia îl are și îl va avea în viitor asupra industriei cărnii și lactatelor, precum și asupra comportamentului consumatorului român, a frecvenței cumpărăturilor și a modului în care marile lanțuri de retail se adaptează perioadei post pandemie”, a conchis Kurt Weber. 

România a avut în martie cea mai mare creștere a lucrărilor de construcții din UE

0

Lucrările de construcții în România au înregistrat o creștere de 2,1% în luna martie 2020, comparativ cu luna februarie 2020, acesta fiind cel mai mare avans înregistrat în rândul statelor membre UE, arată datele publicate marți de Eurostat.

De asemenea, în zona euro și la nivelul Uniunii Europene lucrările de construcții au înregistrat o scădere de 14,1% respectiv 12%, de la o lună la alta, scrie Profit.ro.

Statele membre UE cu cele cele mai mari creșteri ale lucrărilor de construcții au fost România (2,1%), Germania (1,8%) și Olanda (1,5%). În schimb, cele mai semnificative scăderi au fost înregistrate în Franța (minus 40,2%) și Italia (minus 36,2%), potrivit sursei citate. Totodată, în Germania au crescut cu 5,1% iar în Polonia și Finlanda au crescut cu 1,5%. În schimb, în alte state membre lucrările de construcții au înregistrat scăderi semnificative: Franța (minus 41,2%), Italia (minus 35,4%) sau Belgia (minus 23,2%).

Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 2,43%

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut miercuri la 2,43%, potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR).

Un nivel mai scăzut al ROBOR la 3 luni a fost atins pe 25 aprilie 2018, de 2,42%, potrivit News.ro.

De asemenea, indicele ROBOR la şase luni a coborât la rândul său  la 2,53%, cel mai redus nivel înregistrat din 24 aprilie 2018, când ROBOR era de 2,52%.

ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

Perspective geostrategice: pandemia accelerează cele patru forțe care transformă peisajul global al afacerilor

0

În definirea planurilor de dezvoltare, directorii executivi trebuie să țină seama de patru forțe majore care transformă peisajul global al afacerilor: globalizarea și apariția unui nou tip de regionalizare; accelerarea concurenței globale în domeniul tehnologiei; demografiile îmbătrânite și cursa împotriva schimbărilor climatice. Pandemia COVID-19 nu modifică fundamental arhitectura gestionării eficiente a riscurilor geopolitice, dar va accelera traiectoria fiecăreia dintre aceste tendințe, se arată în raportul EY Perspective geostrategice în 2020.

„Impactul pandemiei provocate de COVID-19 asupra companiilor va fi multidimensional, afectând lanțurile de aprovizionare, resursele umane, veniturile, reputația și gradul de conformitate. <<Cartografierea>> acestor efecte este extrem de importantă în contextul schimbărilor rapide din mediul guvernamental și din cadrul politicilor publice. La fel de importante sunt monitorizarea modului în care pandemia va interacționa cu aceste  patru  megatendinte  – globalizarea, tehnologia, demografia și mediul înconjurător – și evaluarea rezultatelor acestora în întreaga organizație”, spune Bogdan Ion (foto), Country Managing Partner EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.

Globalizare: un nou curent regionalist prinde avânt

În doar câteva săptămâni, COVID-19 a determinat țările din toată lumea să își închidă granițele. În același timp, instituțiile guvernamentale multilaterale nu au reușit să ofere un răspuns de combatere a efectelor pandemiei coordonat la nivel global. Cu toate că acestea nu reprezintă semne ale sfârșitului globalizării, este clar că pandemia, care ar putea intensifica sentimentele naționaliste și populiste, va genera noi tendințe. Companiile vor fi nevoite să își ajusteze planurile în zone precum diversificarea lanțului de aprovizionare, în care numeroase multinaționale adoptaseră deja o strategie de tipul „China plus o altă sursă”. Preocupările legate de biosecuritate vor amplifica regionalizarea și localizarea.

Tehnologie: competiția globală se intensifică

Tehnologia și inovația s-au dovedit esențiale pentru supraviețuirea și succesul afacerilor, iar criza îi forțează pe întârziații în materie de digitalizare, telemuncă și comerț electronic să recupereze peste noapte. Atât soluțiile pe termen scurt, cât și cele pe termen lung pentru situația provocată de COVID-19 vor depinde de tehnologie, cu atât mai mult cu cât escaladarea rapidă a activității sociale și profesionale în online a creat un mediu mai vulnerabil la campanii de dezinformare și atacuri cibernetice. Implicațiile economice și de securitate națională ale acestor schimbări și provocări vor accelera și intensifica natura geopolitică a competiției tehnologice.

Demografie: îmbătrânirea populației este
determinantă pentru reechilibrarea globală

Pandemia accentuează consecințele sociale, economice și politice ale îmbătrânirii populației. Profilul demografic al unei țări va modela poverile operaționale și în materie de costuri impuse de pandemie: societățile mai îmbătrânite se vor confrunta cu consecințe mai grave din punct de vedere economic și al pierderilor de vieți omenești provocate de această boală și, posibil, cu o revenire mai lentă a economiei. Națiunile cu o populație preponderent tânără, care se confruntă cu rate mari ale șomajului și cu fenomene de dislocare economică din cauza pandemiei, prezintă riscuri mai mari de tulburări sociale.

Protecția mediului: cursa contra-cronometru continuă

Chiar dacă a contribuit la reducerea drastică a emisiilor, COVID-19 a eliminat din prim plan tema politicilor privind schimbarea climatică. Nu se știe când și cum va reapărea acest subiect, dar va reapărea. Se știe că incertitudinile și dificultățile economice diminuează importanța preocupărilor legate de mediu, dar legiuitorii din Europa și poate și cei din Statele Unite s-ar putea folosi de această criză pentru a acorda o mai mare prioritate energiei și investițiilor „verzi”.

Pandemia accelerează transformări fundamentale în activitatea economico-socială, cum ar fi reducerea deplasărilor la și de la locul de muncă și numărul călătoriilor cu avionul. Aceste tendințe s-ar putea păstra și după atenuarea crizei, iar companiile și oamenii vor învăța să lucreze, să formeze și să-și susțină echipele, să-și deservească clienții și să trăiască fără a se urca în avion. În același timp, numeroși mari investitori instituționali vor continua să se concentreze asupra sustenabilității business-ului, chiar și în plină criză provocată de COVID-19.

Cum va afecta COVID-19 riscurile politice la nivel mondial?

Pandemia evoluează în moduri și ritmuri diferite în regiunile din jurul lumii, având drept rezultat implicații economice, politice și sociale divergente. COVID-19 a accentuat încetinirea creșterii economice a Chinei, dar Beijingul are antecedente în a profita de crize pentru a face schimbări geostrategice cu beneficii pe termen lung și ar putea să procedeze la fel.

În Uniunea Europeană, presiunile în direcția fragmentării au fost evidențiate de un răspuns la pandemie care, cel puțin până în acest moment, a fost greoi și lipsit de coordonare. În Statele Unite, pandemia amână alegerile prezidențiale și convențiile partidelor și nu anunță o posibilă schimbare politică majoră după luna noiembrie.

Într-un context mai larg, piețele emergente sunt afectate semnificativ de scăderea abruptă a exporturilor de mărfuri, a remiterilor și a încasărilor din turism. Pe fondul creșterii costurilor cu gestionarea pandemiei, astfel de șocuri de cont curent ar putea cataliza tulburări politice.

Ce înseamnă toate acestea pentru companii?

În prezent, companiile se concentrează asupra continuității afacerilor, dar trebuie și să monitorizeze situația și să evalueze riscul expunerii angajaților lor la noul coronavirus și efectele asupra întregului lor lanț valoric. Deși COVID-19 monopolizează acum titlurile de presă și a pus în așteptare toate celelalte teme economice și politice geostrategice, subiectul se va stinge și puterea sa va dispărea. Companiile ar trebui să înceapă să se gândească la următorul pas, adică reluarea sau revenirea la un nivel normal al activității. Să înceapă să facă planuri pentru ceea ce se va întâmpla dincolo de noua normalitate care va apărea când pandemia va fi de domeniul trecutului

Performanța managerială a Romgaz a dus la creșterea prețului acțiunii

0

Acțiunea Societății Naţionale de Gaze Naturale ROMGAZ se află pe un trend ascendent, asta după ce compania a publicat Strategia de Dezvoltare/ Investitii pentru perioada 2020-2025, prin care se previzionează un program de investiţii de circa 15,69 miliarde de lei. Adrian Volintiru, directul general al ROMGAZ a declarat: „ Investiţiile joacă un rol determinant în reducerea declinului natural al producţiei, atât prin descoperirea de noi rezerve de hidrocarburi cât şi prin îmbunătăţirea gradului de recuperare actual, prin reabilitarea, dezvoltarea şi modernizarea facilităţilor existente, dar şi în valorificarea unor noi oportunităţi de creştere şi diversificare. Astfel, programul de investiţii pe perioada de referinţă, va fi orientat în cea mai mare parte către producţia de gaze naturale (circa o treime din sumă), asocieri/parteneriate în proiecte offshore (Marea Neagră) şi producere- stocare energie electrică (o altă treime din sumă, respectiv 5, 475 miliarde lei), diversificare –petrochimie şi producţia energie electrică, diferenţa până la 15,69 miliarde de lei total investiţii pentru următorii 5 ani. Doresc să menţionez însă că elaborarea strategiei s-a bazat pe scenariul business as usual, neţinând cont de situaţia curentă a pandemiei de COVID 19 şi se impune revizuirea informaţiilor îndată ce vor exista prognoze macroeconomice cu un grad de certitudine mai ridicat”.

De asemenea, domnia sa este de părere că investitorii au înțeles programul ambițios de investiții pe care managementul și l-a asumat, iar creșterea prețului acțiunii reprezintă un plus de încredere pe care aceștia îl investesc în companie. În ciuda perioadei grele ( iarnă caldă și pandemia de COVID) și a reducerii prețului gazelor și a cifrei de afaceri, Romgaz a reușit o scădere a cheltuielilot cu 22% generând pe primul trimestru un profit mai mare cu 114 milioane de lei față de cel bugetat.

Apariţia pandemiei de COVID 19 a general turbulenţe semnificative la nivelul economiei globale precum şi un grad ridicat de incertitudine. Revenirea la ritmul iniţial de creştere economică depinde într-o măsură covârşitoare de capacitatea de adaptare a companiei la cerinţele pieţei şi la diversificarea tipurilor de servicii şi produse pe care aceasta le oferă.

Luând în considerare cele de mai sus, Romgaz îşi propune să fie un jucător activ, profitabil şi competitiv pe piaţa de producţie de gaze naturale şi a energiei electrice precum şi să intre pe noi pieţe, cum ar fi piaţa produselor petrochimice.