Ediția 2022 a Programului IMM Invest poate demara în acest moment ca urmare a publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern nr.206/14.02.2022 prin care Guvernul României a aprobat continuarea programului IMM INVEST ROMÂNIA și a subprogramului AGRO IMM INVEST, cu alocarea plafoanelor de garantare pentru anul 2022 pe fiecare program.
FNGCIMM, în calitate de organism de implementare al acestor programe, în strânsă colaborare cu Ministerul Finanțelor și cu partenerii bancari, asigură derularea optimă a mecanismelor de garantare a creditelor ce vor fi acordate de către finanțatori și a alocat deja resursele necesare pentru analiza cu operativitate a solicitărilor înscrise de potențialii beneficiari pe platforma www.imminvest.ro.
Față de etapele anterioare, programul este lansat în acest an mult mai devreme, permițând întreprinzătorilor un acces cât mai timpuriu la finanțarea planurilor de afaceri pe baza unui plafon de garantare în valoare totală de 7,5 miliarde lei din care 5 miliarde lei sunt alocați pentru IMM INVEST și 2,5 miliarde lei pentru AGRO IMM INVEST.
Aflat la cea de-a treia ediție, Programul IMM Invest cu subprogramul său Agro IMM Invest este instrumentul financiar de susținere a IMM-urilor cu cel mai mare succes din ultimii 30 de ani. În 2020 au beneficiat de credite cu garanții de stat un număr de peste 25.000 de firme iar în 2021 aproximativ 20.000 de firme au obținut finanțări şi garanţii cu cca. 1 miliard de lei mai mult față de anul anterior.
„FNGCIMM a început alocarea plafoanelor de garantare ce vor fi distribuite în cel mai scurt timp finanțatorilor și avem toate motivele să fim încrezători că sistemul bancar va continua și în 2022 finanțarea companiilor și susținerea mediului de afaceri. Vreau să-i asigur pe potențialii beneficiari și pe finanțatori că programul este operațional iar noii întreprinzători se pot bucura de avantajele sale, alăturându-se celor 45.000 de antreprenori care derulează deja activități finanțate prin IMM Invest și Agro IMM Invest. Pe baza experiențelor anterioare sperăm să le depășim așteptările, iar plafonul de garantare alocat pentru 2022 să fie consumat integral în cât mai scurt timp. Accesați IMM INVEST și AGRO IMM Invest și nu ratați oportunitatea de a beneficia de cele mai avantajoase instrumente financiare disponibile în acest moment pe piața bancară.”, a transmis Dumitru Nancu, directorul general FNGCIMM.”
Programul guvernamental IMM Invest România și Subprogramul AGRO IMM Invest facilitează accesul IMM-urilor la finanțare în vederea asigurării lichidităților necesare derularii activității curente sau pentru investiții. FNGCIMM SA-IFN acordă garanții în numele și în contul statului, în procent de până la 90% din valoarea finanțarii, toate costurile de finanțare fiind acoperite din schema de ajutor de stat, atașată programului. Dobânzile vor fi subvenționate integral pe o perioadă de 8 luni de la data primei utilizări a creditului, dar nu mai târziu de 30 iunie 2023. Comisionul de garantare datorat FNGCIMM și comisionul de risc datorat Ministerului Finanțelor vor fi subvenționate de stat, pe toată durata derulării creditului.
Rezultatele implementării programului IMM INVEST ROMÂNIA ediția 2021, demarat în data de 23.04.2021, înregistrează circa 17.000 de credite garantate, cu o valoare a solicitărilor de garantare aprobate de către FNGCIMM de peste 10.5 miliarde lei, ce au susținut credite de peste 12,8 miliarde lei. Subprogramul AGRO IMM Invest este primul program guvernamental adaptat nevoilor specifice IMM-urilor din sectorul agricol, pescuit, acvacultură precum și ale sectorului alimentar. Ajutorul de stat aferent acoperă costurile de finanțare și include, ca facilitate suplimentară față de IMM INVEST, o componentă de grant de 10% din valoarea finanțării. De la lansarea sa, în luna aprilie 2021, prin subprogramul AGRO Invest au fost acordate 2.500 de credite/garanții solicitate de IMM-uri, valoarea totală a solicitărilor de garantare aprobate de FNGCIMM depășind 2,1 miliarde lei, cu o valoare a finanțării de peste 2,6 miliarde lei.
O analiză efectuată de societatea de practicieni în insolvență EUROSMART SPRL, relevă faptul că în anul 2021 un număr de 6.144 de profesioniști au intrat în procedură de insolvență, o creștere cu 8% față de anul 2020.
„Analiza a fost realizată de specialiștii EUROSMART în baza datelor publicate pe siteurile onrc.ro și bnr.ro”, a declarat Octavian Barbu, Business Development Manager EUROSMART.
Județele în care au fost înregistrate cele mai multe insolvențe sunt București (metropola București-Ilfov cumulează peste 20% din totalul insolvențelor din România), Cluj, Bihor, Timiș și Iași, reunind peste 40% din numărul total de insolvențe în anul 2020.
La polul opus se afla Judetele Botoșani, Vaslui, Tulcea, Harghita și Covasna, fiecare cu procente de sub 1%.
Cele mai afectate domenii au fost comerțul ( 29%), construcțiile (16%), industria prelucrătoare (12%) și HoReCa (8,5%).
„Având în vedere efectele economice cauzate de creșterea salariului minim, creșterea substanțială a costurilor cu utilitățile, majorarea indicelui ROBOR cu impact direct în costul de finanțare, precum și creșterea cu peste 40% a sumelor refuzate la plată la finele anului 2021 față de 2020, estimăm că insolvența va menține trendul crescător, care poate fi chiar mai accentuat în 2022”, completează Octavian Barbu, Business Development Manager EUROSMART.
„Anticipăm senzitivități în rândul companiilor care activează în domenii energofage – acestea fiind direct afectate de creșterea costului energiei. Dar și a crescătorilor și procesatorilor de carne care sunt nevoiți să acceseze noi fluxuri de aprovizionare din cauza pestei porcine, implicit fiind supuși și presiunii prețurilor concurențiale ale produselor de import. Totodată sesizăm un risc crescut de insolvență și în cazul jucătorilor de talie mică din sectorul agricol. Principalii factori care contribuie la agregarea acestui risc sunt: creșterea prețului input-urilor, lipsa capacităților de depozitare care determină valorificarea la prețuri scăzute și creșterea costului de finanțare – necesarul de capital de lucru fiind specific acestor domenii”, adaugă Octavian Barbu, Business Development Manager EUROSMART.
EUROSMART SPRL a fost fondată în 2011 cu scopul de a implementa proceduri complexe, pachete de reorganizări și lichidări judiciare, cu implicații juridice și economice de repoziționare, management, marketing sau de echipă. În prezent, EUROSMART SPRL are 5 filiale la nivel național și peste 40 de specialiști care cred în strategii pe termen lung și o nouă viață a companiilor aflate în cumpănă și gestionează un număr de 200 de dosare, cu o valoare cumulată a activelor de peste 300 milioane €.
Agricover Credit IFN – principala instituție financiară non-bancară specializată exclusiv în finanțarea agriculturii lansează primul card de credit Mastercard business destinat fermierilor din România, care le asigură acces rapid la finanțare cu plata la recoltă.
Agricover Credit IFN își continuă angajamentul asumat de a susține performanța și competitivitatea fermierilor români prin dezvoltarea soluțiilor de finanțare moderne, care să contribuie la creșterea afacerilor acestora.
„Astăzi inovația, rapiditatea și serviciile personalizate fac diferența în piață și aduc plus valoare fermierilor. Suntem preocupați în permanență să asigurăm o finanțare rapidă și sigură, de aceea am realizat acest proiect în colaborare cu importanțiparteneri financiari internaționali Mastercard, DiPocket UAB și Nexi-SIA. Prin intermediul cardului FERMIERⁱ posesorii își pot administra simplu și eficient capitalul de lucru accesat pentru acoperirea nevoilor din fermă”, a precizat Robert Rekkers, General Manager Agricover Credit IFN.
„Cardul FERMIER reprezintă o inovație în domeniu și un produs unic în piață, ce contribuie la incluziunea financiară și digitalizarea unui segment specific din categoria IMM, fermierii români, având, totodată, o componentă importantă de educație financiară și suport pentru aceștia. Cardul asigură acces la toate beneficiile pe care Mastercard le pune la dispoziția deținătorilor de carduri business: programul Premium & Business, suita de servicii Pachetul pentru Digitalizarea Afacerii tale și asigurarea gratuită pentru cumpărături online. Suntem mândri că am contribuit la dezvoltarea acestui produs și așteptăm să vedem feedback-ul din partea clienților”, a declarat Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația.
Fedele Di Maggio, CEO DiPocket UAB
„Cardul Fermier este un exemplu distinctiv al modului în care cardurile de plată pot fi utilizate pentru a le oferi clienților valoare și confort atunci când sunt emise în cooperare cu companii inovatoare, precum Agricover Credit IFN. Suntem onorați că am fost selectați ca emitenți ai cardului Fermier și ne angajăm sprijinul deplin pentru succesul acestui parteneriat deosebit cu Agricover Credit IFN, Mastercard și SIA”, a declarat Fedele Di Maggio, CEO DiPocket UAB.
Chifu Iulian, Sales Manager SIA Romania Payment Technologies, parte a grupului Nexi-SIA
„Suntem bucuroși și onorați să fim parte din proiectul primului card dedicat special fermierilor din România, unul din cele mai inovative produse lansate pe piața locală a cardurilor în ultimii ani. Avantajele evidente ale cardului de credit pentru fermieri îl vor face cu siguranță un produs de succes, iar noi vom fi aici pentru a sprijini Agricover Credit IFN și pe agricultorii români în a continua inovarea în acest domeniu”,a declaratChifu Iulian, Sales Manager SIA Romania Payment Technologies, parte a grupului Nexi-SIA.
ⁱCardul FERMIER este un card de business Mastercard®, emis de DiPocket UAB.
Găsirea de „instrumente cât mai bune care să stimuleze antreprenoriatul în mediul rural și să ajute la creșterea calității vieții” este obiectivul conferinței regionale ,,Antreprenorești – vine pe Transalpina“, organizate de Romanian Business Leaders și Repatriot sâmbătă 19 februarie 2022, ora 12:00, în localitatea Novaci, județul Gorj, Complexul L’Invidia, strada Brezulescu nr. 17în format hybrid.
Organizatorii anunță că la eveniment „vor participa antreprenori din zona Transalpina și adiacentă, primari ai localităților situate în Oltenia de sub Munte, autorități ale administrației publice, lideri în turism și dezvoltarea de afaceri din România, pentru a dezbate care sunt prioritățile localităților din acest areal și totodată ce proiecte concrete se regăsesc în strategia de dezvoltare pentru următorii ani, precum și care sunt oportunitățile de dezvoltare afaceri în care antreprenorii interesați să își dezvolte afaceri în zonă.
Printre cei care au confirmat participarea la eveniment se numără Dragoș Anastasiu – investitor în turism, vicepreședinte Alianța pentru Turism, Dan Vîlceanu – ministru, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Hilde Brandl – antreprenor, architect, coordonator al proiectului ,Antreprenorești – Adoptă un sat, Marius Bostan – antreprenor, lider RePatriot, Alina Balatchi Lupașcu – cofondatoare Romanian Women in UK, Andreea Petrișor – antreprenor, Lucian Bondoc – avocat Bondoc & Asociații SCA/ Platforma Novăceni în București, Ambrozie Turcanu – expert accesare fonduri europene, Ciprian Tudose – Platforma Visit Ghindărești/Dobrogea, Diana Basarabă – director engineering Adobe România, Veronica Costache – fondator Alexs Educational, Maria Moța – coordonator regional al proiectului Antreprenorești – Adoptă un sat, primari ai localităților Polovragi, Crasna, Baia de Fier, Vaideeni, Brezoi și Novaci – gazda evenimentului.
În cadrul conferinței Antreprenorești vine pe Transalpina se vor aborda și dezbate subiecte despre:
Impactul antreprenorilor în comunitățile locale rurale – exemple de bune practici ale antreprenorilor și ale comunităților rurale
Înființare OMD Transalpina – Organizație de Management a Destinației cu rol principal în dezvoltarea comunităților cu potențial turistic situate în partea de nord a Olteniei, punct important în capitolul Turism din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)
Preluarea Ghidurilor de arhitectură pentru încadrarea în specificul rural, realizate de Ordinul Arhitecților din România (OAR), în Regulamente de urbanism, prin Hotărări de Consiliu Local/Hotărâri de Consiliu Județean
Avantajele asocierii și colaborării antreprenorilor pe domenii de activitate, cât și pe activități conexe
Finanțări accesibile comunităților membre în acest Proiect (fonduri europene, granturile norvegiene, granturi private, diverse tipuri de finanțări etc.”
Antreprenorești – Adoptă un Sat este definit ca „un proiect inițiat în cadrul Fundației Romanian Business Leaders care, alături de RePatriot, încearcă să găsească instrumente cât mai bune pentru a stimula antreprenoriatul în mediul rural. Pentru a produce rezultate palpabile și modele replicabile în mai multe comunitățile sătești din România, prin transfer de know-how specific, mentorat pentru antreprenori și administrația locală, prin sprijinirea identificării potențialului local de dezvoltare culturală și economică, sprijin pentru folosirea bună a fondurilor europene, suport pentru dezvoltarea capitalului uman necesar vieții la țară. Mai multe pe site-ul https://antreprenoresti.ro/”.
Cea mai tehnologizată clădire din portofoliul Globalworth, Globalworth Square din București, are un nou chiriaș: Sameday, unul dintre liderii pieței de curierat din România. Contractul a fost semnat pentru cinci ani și o suprafață de 4.259,04 metri pătrați.
Ema Iftimie, Head of Leasing & Customer Care, Globalworth: „Suntem onorați să urăm bun venit echipei Sameday în comunitatea noastră Globalworth. Punem tehnologia pe primul loc și o folosim pentru a eficientiza experiența chiriașilor noștri. Sameday este, de asemenea, un brand care investește în tehnologie pentru a construi un model de business ușor adaptabil la condițiile pieței și pentru a răspunde rapid nevoilor clienților. Suntem siguri că Globalworth Square și întreaga comunitate Globalworth vor ajuta la consolidarea poziției brandului pe piață”.
Lucian Baltaru, Chief Executive Officer, Sameday: „Decizia de a ne alătura comunității Globalworth a fost rezultatul unei analize aprofundate, care s-a axat pe accesibilitatea, confortul și bunăstarea echipei noastre, precum și pe costul de ocupare. În Sameday avem un nucleu tehnologic pe care îl folosim pentru a deschide noi oportunități pentru colegii și partenerii noștri. Îmbrățișăm inovația și căutăm mereu soluții prietenoase cu mediul pentru piața de livrare și viețile noastre. Având în vedere valorile pe care le împărtășim, a fost firesc să alegem Globalworth pentru activitățile noastre administrative”.
Globalworth anunță că prin noul proiect, „localizat în mijlocul Globalworth District, cea mai mare comunitate de business din București, Globalworth setează noi standarde în materie de responsabilitate, well-being, sustenabilitate și costuri reduse pentru ocupanți. Globalworth Square a obținut acreditarea BREEAM Outstanding cu un scor de 99%, plasând clădirea pe primul loc în România și pe locul 3 mondial. Ea folosește un sistem geotermal amplasat sub fundația de tip radier, capabil să reducă considerabil costurile de răcire și încălzire ale întregii clădiri. Dat fiind că tehnologia joacă un rol central în biroul viitorului, rol puternic accelerat de pandemie, Globalworth Square vine cu o serie de inovații inedite. Este una dintre puținele clădiri producătoare de energie din România, o parte importantă a consumului de energie fiind asigurată de acoperișul fotovoltaic. Atingerea suprafețelor este limitată prin implementarea unor soluții touchless cu senzor IR în toate facilitățile sanitare, iar accesul în clădire și în spațiile de birouri se va face prin tehnologii Bluetooth și NFC
Aceste caracteristici au convins echipa Sameday să-și desfășoare activitatea administrativă la etajele clădirii de birouri avansate din punct de vedere tehnologic. Aici, compania va continua să se dezvolte și să-și îmbunătățească acoperirea și portofoliul de servicii.
În Globalworth Square se obține o calitate maximă a aerului, deoarece unitățile de tratare a aerului sunt echipate atât cu umidificare încorporată, cât și cu dezinfecție inovatoare a aerului, asigurând introducerea aerului proaspăt fără germeni la umiditate optimă.
O altă inovație constă în sistemul de răcire al clădirii, compus din pompa de căldură, chillere cu freon ecologic R1234ze și depozit de gheață, proiectat pentru a genera un consum energetic redus. Implementarea soluției de depozit de gheață este unică în acest moment pentru o clădire de birouri de clasa A în România.
Localizat în partea de nord a orașului București, Globalworth Square este o clădire de clasă A cu o suprafață închiriabilă totală de 29.000 mp, repartizată pe 3 nivele subterane, parter și 15 etaje superioare, plus 1 nivel tech, cu un plan tipic generos de 2.130 mp”.
Scumpirea puternică a gazelor și a energiei electrice a determinat tot mai mulți români să fie interesați de izolarea termică a locuințelor și de soluții pentru reducerea consumului. Atât în magazinele fizice cât și în mediul online, cele mai căutate produse au fost, în ianuarie, materialele de izolare termică, polistiren expandat, vata minerală, alături de boilere și centrale termice și electrice cu un consum mai redus de energie, becurile led și panourile solare.
Cum facem să avem o factură mai mică la gaze și curent?
O întrebare pe care și-o pun tot mai mulți români. Potrivit experților de la Mathaus, pentru a ne eficientiza consumul, trebuie să ne luăm câteva măsuri esențiale.
În primul rând, ar trebui să folosim electrocasnice cu consum energetic redus (becuri, calorifere, centrale, boilere etc.). Esențial este, totodată, să stopăm pierderile de căldură din apartamente sau case, prin intermediul unor materiale eficiente.
Dacă în privința electronicelor și electrocasnicelor, soluțiile sunt evidente – folosirea iluminatului LED, a obiectelor care au un consum mai mic (identificat foarte clar, conform legislației), în privința izolării termice a locuințelor, alegerea unor materiale mai bune, cu adevărat eficiente, ține de informarea corectă și de expertiză.
„Ca să îți reduci factura la utilități, este absolut necesar să folosești materiale de construcții eficiente, de la termoizolațiile interioare și exterioare, la ferestre și uși cu un grad izolator ridicat, instalații electrice și termice cu un consum cat mai redus de energie. Este un domeniu în care ofertele sunt diverse și trebuie adaptate tipului de locuință. De aceea este extrem de important să faci alegerea corectă”, afirmă Cristian Matei, directorul de retail MatHaus.
Atenție la alegerea calității și compatibilitatea materialelor
Interesul tot mai mare al românilor pentru materialele eficiente energetic a încurajat producătorii să importe soluții cât mai eficiente.
În alegerea materialelor termoizolante, fie că sunt la cele mai înalte standarde sau se încadrează într-un buget accesibil, cel mai important este ca acestea să fie compatibile, pe cât posibil de la același producător și mai ales certificate.
„Potențialii cumpărători trebuie să înțeleagă că izolarea eficientă a locuinței este dată de calitatea întregului sistem termoizolator, nu doar de materialul principal cum ar fi vata minerală sau polistirenul. Un sistem termoizolator complet eficient înseamnă că stratul suport este compatibil cu elementul termoizolant, care la rândul său este compatibil cu adezivul sau alte accesorii de prindere. Performanțele izolației termice sunt direct proporționale cu grosimea materialului termoizolant ales și modul cât mai corect în care a fost realizat montajul. Putem spune că în România, standardul de izolație a ajuns la 15 cm grosime”, afirmă Liviu Chelban, director departament produse pentru termoizolații și chimice la Arabesque.
Un sistem complet eficient cuprinde, pe lângă materialul de bază, și stratul final de vopsea sau tencuiala decorativă cu rol atât estetic cât și de protecție finală a sistemului termoizolant.
Orice etapă sărită din acest proces sau material de slabă calitate poate afecta eficiența păstrării confortului termic în locuințe, mai adaugă experții.
În urma unui studiu realizat de o entitate privată, procentele de pierdere a căldurii sunt între 30 – 40% prin pereți, ușile 10% și ferestrele 20%, în timp ce prin acoperiș se poate pierde între 15 și 25% din coeficientul energetic.
Termoizolația ajută și vara
În general, românii iau în calcul să-și eficientizeze consumul de energie doar iarna. Însă o casă termoizolată corect aduce beneficii și vara.
Temperatura din interior rămâne constantă și vara, fără a mai fi nevoie de utilizarea frecventă a unui sistem de aer condiționat.
„Dacă tot ne focusăm pe eficiența energetică, ar fi bine să folosim produse certificate, din magazinele specializate, și să rămânem deschiși la noile tehnologii puse la dispoziție de producători. Industria evoluează simțitor oferind clienților sute de alternative la materiale, de la accesorii și până la materie primă, pe care meșterii adesea le evită din teama de a lucra cu materiale noi. Totuși, atunci când construiești sau reabilitezi o casă, calitatea trebuie să se afle în prim-plan”, arată analiza Mathaus.
Potrivit specialiștilor, ideea e să te informezi temeinic despre ce ai nevoie, să întrebi un specialist și să urmărești tutorialele din surse avizate, pentru a face o achiziție optimă, cu un randament optim pe termen mediu și lung.
Vestea bună este că practica de a căuta pe internet diverse produse și servicii înainte de a le cumpăra a devenit una obișnuită pentru majoritatea populației.
Pe lista achizițiilor online au intrat inclusiv materialele pentru termoizolație, polistiren, vata minerală, vopseaua sau tencuaială decorativă dar și materiale de construcții precum caramidă, bca, fier pentru fundație și alte materiale grele. Iar serviciile de transport asigurat până acasă sau la șantierul unde are loc construcția atârnă greu în luarea deciziei de achiziție a materialelor.
„Atenția celor interesați de materialele de construcții trebuie să se îndrepte, dincolo de preț, către garanția oferită de vânzător, să se asigure că exista stocurile necesare sau informația corectă despre termenul de aprovizionare”, afirmă experții.
Potrivit specialiștilor Mathaus, brand românesc specializat în vânzarea materialelor pentru construcții, renovări și reparații, producătorii materialelor termoizolatoare precum vata minerală sau polistiren, asemenea și altor ramuri din sectorul construcțiilor, se confruntă cu o serie de probleme în aprovizionarea materiei prime.
Motiv pentru care producția a scăzut, iar stocurile actuale sunt insuficiente pentru a putea acoperi cererea în continuă creștere. Tot în creștere sunt și prețurile de producție, datorate valului de scumpiri a gazelor, curentului electric și carburantului.
Casa eficientă energetic, în prim-plan
Încă de la Black Friday 2021, românii s-au concentrat pe achizițiile din această zonă, de la simplul bec led, senzori ambientali, boilere, centrale termice și electrice mai eficiente, izolații pentru țevi, ferestre și uși termopan, până la întregul sistem de termoizolație cu vata minerală sau polistiren. Cifrele de vânzări confirmă această tendință.
Pe segmentul materialelor de construcții și amenajări, odată cu creșterea prețurilor la energie și gaze, vânzările de materiale pentru termoizolații din magazinele fizice au accelerat cu 10-15% de la o lună la alta, cele din platformele online dublându-se.
„Prima lună din 2022 a adus o concentrare semnificativă a cererii pe aceste segmente. Asta în condițiile în care soluțiile sunt multiple, la prețuri foarte variate, fie că vorbim despre polistiren expandat simplu sau grafitat și vată minerală, adezivii pentru termosistem și vopseaua sau tencuiala decorativă, polistiren extrudat, uși și ferestre termopan, boilerele și centralele termice și electrice eficiente energetic sau panourile solare . Este un trend pe care îl vedem tot mai puternic în piață, pe care îl susținem și ni-l dorim să devină tot mai pregnant”, afirmă Cristian Matei, directorul de retail Mathaus.
Dincolo de oferta de produse din zona de eficiență energetică, experții de la Mathaus remarcă interesul clienților pentru calitate în fața prețului atât pentru magazinele fizice cât și pentru serviciile oferite în cazul achizițiilor online.
„A trecut vremea când cumpărăturile, mai ales cele ce țin de amenajarea sau construcția casei,se făceau în funcție de prețul mai mic. În plus, clienții au început să își dea seama de avantajul și simplitatea pe care o ai când comanzi online chiar și materiale de construcții. Este mai avantajos să stai acasă pentru a supraveghea lucrarea, în timp ce noi prin flota proprie îți aducem comanda în fața porții sau la șantier. Observam și aici o creștere sănătoasă de la an la an”, afirmă reprezentantul Mathaus.
Experții de la Mathaus, brand dezvoltat de compania românească Arabesque, cu o expertiză de aproape 30 de ani în piața distribuției de materiale pentru construcții, cu soluții complete de transport de la depozit până la șantier, susțin că anul 2022 va fi un an atipic atât pentru producători cât și pentru vânzători și revânzători.
„Principala provocare, în prezent, dincolo de focusul pe calitatea materialelor, îl reprezintă asigurarea unor prețuri competitive, în contextul inflației puternice care afectează economia românească”, mai arată analiza Mathaus.
În proporție de 98,5%, antreprenorii resimt creșterile costurilor de funcționare cauzate de scumpirile din ultima perioadă la energie electrică și gaze, arată un sondaj la zi realizat de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România CNIPMMR. Au răspuns 2260 de antreprenori din toate sectorele economice, sublinierea președintelui CNIPMMR Florin Jianu fiind că în condițiile actuale, efectele sunt generalizate.
Antreprenorii chestionați declară în proporție de 48,46% că facturile pentru întreprinderile lor au crescut cu 50% la energie electrică, iar pentru o treime (30,76%), creșterile sunt de 100%. La gaze naturale, sunt declarate creșteri cu 50% într-o prporție de 37,69% și creșteri cu 100%, în proporție de 29,61%.
În aceste condiții, antreprenorii afirmă că au crescut sau vor crește prețurile produselor sau serviciilor lor, cei mai mulți (42,3%), cu 10%-30%.
Rezultatele întregului sondaj:
1. În ceea ce privește forma de organizare, respondenții au fost 59,6% microîntreprinderi, 25% întreprinderi mici, 11,9% întreprinderi mijlocii și restul de 3,5% întreprinderi mari.
2. Referitor la domeniul în care respondenții își desfășoară activitatea, 56,5% sunt din servicii, 27,9% sunt din comerț și restul de 21,9% sunt din domeniul producției.
3. Întrebați dacă resimt creșteri ale costurilor de funcționare cauzate de scumpirile din ultima perioadă, 98,5% din antreprenori au răspuns că =DA=.
4. În ceea ce privește valoarea lunară a facturii antreprenorilor înainte de liberalizarea pieței, atât pentru energie electrică cât și pentru gaz, aceștia au răspuns următoarele:
Pentru energie electrică – Până în 2500lei – 66,53% – Între 2500 lei și 5000 lei- 17,69% – Între 10.000 lei și 30.000 lei- 6,92% – Între 5000 lei și 10.000 lei- 6,15% – Peste 30.000 lei- 2,71%
Pentru gaze naturale – Până în 2500lei – 64,23% – Între 2500 lei și 5000 lei- 17,69% – Între 5000 lei și 10.000 lei- 7,30% – Între 10.000 lei și 30.000 lei- 3,46% – Peste 30.000 lei- 2,69% – Nu sunt consumator: 2,63%
5. Cu privire la valoarea ultimei facturi, respondenții au menționat:
Pentru energie electrică – Până în 2500lei – 39,23% – Între 2500 lei și 5000 lei- 29,23% – Între 5000 lei și 10.000 lei- 15,38% – Între 10.000 lei și 30.000 lei- 8,84% – Peste 30.000 lei- 7,32%
Pentru gaze naturale
– Până în 2500lei – 43,09% – Între 2500 lei și 5000 lei- 28,46% – Între 5000 lei și 10.000 lei- 15,38% – Între 10.000 lei și 30.000 lei- 8,07% – Peste 30.000 lei- 5% – Nu sunt consumator: 5,79%
6. Astfel, ulterior liberalizării pieței, valoarea facturii antreprenorilor a crescut după cum urmează:
Pentru energie electrică – A crescut cu 50% – 48,46% – A crescut cu 100%- 30,76% – A crescut cu 200%- 9,23% – A crescut cu peste 200% – 6,53% – Nu sunt consumator- 4,1% – Nu a crescut/a rămas la fel- 0,41%
Pentru gaze naturale – A crescut cu 50% – 37,69% – A crescut cu 100%- 29,61% – A crescut cu 200%- 9,61% – A crescut cu peste 200% – 9,61% – Nu sunt consumator – 8,07% – Nu a crescut/a rămas la fel- 5,41%
7. Întrebați dacă au crescut/ vor crește prețurile produselor/serviciilor lor în următoarea perioadă, 42,3% au menționat că vor crește între 10-30%, 19,3% vor crește sub 10%, 20,8% nu au crescut/nu vor crește și 17,3% vor crește peste 30%.
8. Referitor la impactul generat de creșterile costurilor pentru compania lor, respondenții au menționat (răspuns multiplu):
9. În cazul diminuării/închiderii activității firmei, 46,2% din antreprenori vor disponibiliza 1-9 angajați, 39,9% nu vor disponibiliza, 11,3% vor disponibiliza 10-49 angajați, 1,3% vor disponibiliza 50-250 angajați și 1,3% vor disponibiliza peste 250 de angajați.
10. În final, întrebați care consideră că sunt principalele măsuri pe care statul trebuie să le aplice în vederea diminuării impactului resimțit de antreprenori (răspuns multiplu), aceștia au menționat:
Propunerea CNIPMMR în domeniul energiei: IMM PROSUMER
1. Beneficiari: microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii
2. Domenii cu punctaj diferențiat:
a. producție (cel mai mare punctaj)
b. servicii
c. comerț
3. Mecanism: productie sub 400 kW pentru consum propriu, achiziție echipamente, montaj, documente, consultanță, garanția, contragaranția, etc.
4. Valoare / proiect: max 300.000 eur / proiect
5. Rate finanțare: 200.000 eur grant / 100.000 eur contribuție proprie – împrumut cu garanție și contragaranție
6. Nr. beneficiari: 4.000
7. Valoare totală granturi: 800.000.000 eur, sursa: Fondul de Modernizare
Hipo.ro, portalul de joburi din România cu peste 5000 de joburi și un milion de utilizatori, se întoarce și la începutul anului 2022 cu situația actuală a pieței forței de muncă. Cercetarea se desfășoară anual, devenind chiar o tradiție a companiei. La studiu participă specialiști din Resurse umane și lideri de companii.
Raportul Hipo.ro însumează o retrospectivă a pieței muncii și a analizat aspecte precum munca remote vs hibrid, industriile cu cele mai multe joburi și părerea acestora despre piața muncii din prezent. Cei interesați pot accesa gratuit Raportul Hipo.ro 2022, la: https://www.hipo.ro/locuri-de-munca/raporthipo
Una dintre noutățile acestui an este numărul mare de angajări care se vor face în domeniul HR. Dacă anul trecut se clasa pe poziția a 6-a în top, anul acesta se află chiar pe locul al 2-lea. Iată topul 5 al domeniilor cu cele mai multe joburi disponibile anul acesta: IT Software (#1), Resurse umane – Training (#2), Customer support (#3), Vânzări (#4), Achiziții (#5).
Resursele umane se află în topul celor mai bune joburi nu doar în România, ci și în străinătate. Glassdoor publică un clasament al joburilor anului 2022, în UK. Printre primele 10 poziții se numără: HR Manager (#6), Corporate Recruiter (#7), HR Business Partner (#8).
Mai mult ca niciodată, companiile îi caută pe acei oameni de HR care îi pot ajuta pe angajați să-și mențină echilibrul dintre viața personală și cea profesională. Totodată, companiile depun în prezent eforturi mari de recrutare pentru care este nevoie de mai mult personal. Lucrul remote înseamnă pentru salariați mai mult control asupra propriului job. Pe lângă această inițiativă, specialiștii de Resurse umane aduc și alte soluții, în Raportul Hipo.ro 2022: short fridays, respectarea cu strictețe a celor 8 ore de lucru, evenimente online de recreere și posibilitatea de a discuta cu un terapeut.
„La Nokia există deja o preocupare mare pentru work-life balance, de dinaintea începerii pandemiei. Pe lângă posibilitatea unui program flexibil, angajații sunt des încurajați să-și ia concediu de odihnă, se oferă zile libere suplimentare în fiecare an ca recunoaștere dacă aceștia și-au consumat din soldul de concediu în decursului anului anterior. De asemenea, oferim zile libere plătite pentru implicarea colegilor noștri în activități de voluntariat prin care contribuie în viața comunității, se implică în acțiuni caritabile și diverse proiecte de inovare în afara jobului pe care-l desfășoară. În 2021, s-a oferit tuturor angajaților o zi liberă în plus (Recharge Day), inițiativă la nivel global care a avut scopul să crească nivelul de conștientizare legat de riscul de burnout”, a declarat Cosmin Chiriac, HR Director România, Nokia.
Un alt punct de interes din studiul Hipo este numărul de joburi full remote disponibile pe piața muncii în 2022. IT Software, Customer support și Resurse umane se află în top 3 domenii cu cele mai multe locuri de muncă remote disponibile în companii.
„A fost benefică mutarea spre modul de lucru remote?” Iată care au fost răspunsurile companiilor:
80% dintre dintre angajatori privesc această schimbare drept pozitivă (38,7% o consideră foarte benefică, iar 41,7% puțin benefică). Tot aproape de jumătate este și procentul celor care consideră jobul remote noua normă de lucru în 2022. Companiile participante la studiu susțin și că perioada pandemică a afectat comunicarea dintre angajați, precum reiese din Raportul Hipo.ro 2022.
„Piața forței de muncă rămâne foarte competitivă în 2022, în special pe segmentul IT, unde discutăm despre o cerere ridicată din partea companiilor. În cadrul MassMutual România, avem în acest moment aproximativ 100 de poziții pentru care recrutăm. Sunt roluri foarte diverse, care acoperă o gamă largă de tehnologii. Suntem o companie în continuă dezvoltare și ne dorim să atragem candidați talentați, care să își dorească să crească alături de noi pe termen lung. Considerăm că vor găsi multe astfel de oportunități în MassMutual România, dar și o echipa gata oricând să îi susțină. Vom continua să recrutăm și să ne desfășurăm activitatea preponderent online, însă birourile noastre din București și Cluj vor rămâne la dispoziția angajaților”, a declarat Alina Arhip, Recruitment Manager, MassMutual Romania.
A început a cincea ediție a competiției „Susțin educația financiară în comunitatea mea”, concurs cu scopul încurajării activităților de educație financiară în licee. Organizatori sunt Junior Achievement (JA) România și Raiffeisen Bank.
După cum anunță organizatorii, competiția „oferă liceelor soluții integrate pentru învățare hibridă: acces la platforma internațională de e-learning JA Inspire™, cursul digital de educație financiară Finanțele mele și oportunitatea de a beneficia de sprijin financiar pentru echipamente tehnice necesare educației în școală sau la distanță.
Corina Vasile, director de comunicare și relații publice la Raiffeisen Bank România: „Bugetul propriu devine o monedă de schimb stabilă doar atunci când înțelegi cum funcționează ambele fețe ale ei: pe de o parte trebuie să înveți cum să-l alimentezi, iar pe de altă parte să îl gestionezi. Educația financiară este parte esențială din educația tinerilor. E un set de instrumente care îi ajută să își gestioneze mai bine bugetul propriu, prin faptul că înțeleg valoarea banilor, necesitatea economiilor, importanța investițiilor și reducerea riscurilor financiare. E un drum care îi conduce pe tineri spre independență financiară și ne bucurăm că împreună cu Junior Achievement ducem cursurile de educație financiară în școli de peste 12 ani.”
Cursul digital „Finanțele mele”, subliniază inițiatorii, „cuprinde noțiuni și principii de bază despre gestionarea bugetului personal, economisire, tranzacții și instrumente moderne de plată. Include secvențe digitale interactive dezvoltate prin intermediul platformei LMS JA Inspire™, exerciții de tip drag&drop cu feedback imediat, conținut video, quiz-uri și teme de documentare. Elevii își pot vizualiza constant progresul, pe măsură ce avansează în parcurgerea exercițiilor și informațiilor din curs.
Fiecare licean participant își poate ajuta școala să obțină sprijin financiar pentru echipamente tehnice, în timp ce descoperă principiile de bază pentru alcătuirea bugetului, economisire și utilizarea instrumentelor financiare, dar și pentru înțelegerea tipurilor de investiții și a pieței de capital. Liceele care acumulează cele mai multe puncte vor beneficia de sprijin financiar cu valoarea totală de 54.000 de lei, pentru modernizarea școlii prin dotarea laboratoarelor, a claselor, achiziția de echipamente și resurse educaționale”.
Rezultatele derulării programului în anul școlar 2020-2021 arată că, „în urma aplicării unor chestionare cantitative elevilor de liceu participanți la activități, s-a constatat că 66% au recunoscut la finalul cursului importanța identificării cheltuielilor care reprezintă sume mici, afirmând că săptămânal calculează banii primiți și banii cheltuiți, iar 72% au spus că reușesc să economisească bani în fiecare lună și că au o pușculiță sau un cont bancar de economii. De asemenea, liceenii participanți la program au spus că folosesc banii economisiți pentru cumpărături – 63%, ieșiri în oraș – 61%, excursii – 49%. În cadrul ediției trecute, peste 25.600 de elevi din peste 80 de localități au beneficiat de educație financiară prin intermediul acestui curs, iar 18 licee au beneficiat de sprijin financiar pentru suplimentarea dotărilor cu echipamente tehnice și facilitarea educației în școală sau online.
Inițiativa „Susțin educația financiară în comunitatea mea” este parte a parteneriatului dintre JA România și Raiffeisen Bank, prin intermediul căruia 160.700 de elevi și profesori din învățământul liceal și primar au beneficiat de activități, resurse și kit-uri gratuite de educație financiară.
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și-a lansat propunerile privind dezvoltarea Spațiului European al Educației și implementarea efectivă în România, pornind de la inițiativele Comisiei Europene în domeniul învățământului superior.
Poziția ANOSR se raportează „atât la contextul internațional, menționând măsuri pe care studenții le așteaptă de la Spațiul European al Educației, cât și la acțiunile care trebuie luate la nivel național pentru ca sistemul de învățământ superior românesc să nu piardă, din nou, ritmul tendințelor europene”.
ANOSR subliniază că poziția pe care o exprimă „face referire la Comunicarea Comisiei Europene privind O strategie europeană pentru universități și la Propunerea de Recomandare a Consiliului referitoare la construirea de punți pentru o cooperare eficientă în învățământul superior european. Documentele elaborate de Comisia Europeană exprimă tendința pozitivă accentuată de-a lungul ultimilor ani de a crește implicarea Uniunii Europene în sfera învățământului superior.
La nivel european, poziția ANOSR a pornit de la revendicările Organizației Europene a Studenților (European Students’ Union), federația europeană care reprezintă studenții și în care ANOSR reprezintă studenții din România, și de la experiența negativă a implementării unor demersuri precedente stabilite de instituțiile europene, precum implicarea tinerilor în elaborarea Planurilor Naționale de Redresare și Reziliență, un eșec în multe state membre UE pe care Comisia l-a ignorat și nesancționat în ciuda reglementării prin norme imperative.
Printre măsurile necesare detaliate în poziție se regăsesc: creșterea participării studenților în guvernanța Alianțelor de Universități Europene și a impactului efectiv resimțit de studenți, menținerea importanței mobilităților fizice, monitorizarea aspectelor legate de dimensiunea socială a educației în Semestrul European, monitorizarea libertății academice în cadrul raportului Uniunii Europene privind Statul de Drept, adoptarea unui Cod European al Drepturilor Studentului drept precondiție pentru finanțare din fondurile UE. De asemenea, de importanță crucială este participarea adecvată a studenților în guvernanța Spațiului European al Educației. Fără actorii interesați implicați formal, Spațiul European al Educației ar ajunge să reprezinte un exemplu negativ, un spațiu european al miniștrilor și un regres față de ceea ce reprezintă o normalitate în sistemul Procesului Bologna.
Pe de altă parte, numărul de acțiuni propuse de Comisie, precum și gradul de coordonare și colaborare așteptat la nivel european sunt fără precedent pentru Uniunea Europeană în acest domeniu și vor avea efecte pozitive profunde asupra învățământului superior din Europa, în domenii precum cooperarea europeană, tranziția verde și digitală, dezvoltarea de competențe pentru studenți. Participarea studenților, transparența și învățământul centrat pe student trebuie să fie în centrul acestor inițiative nu doar la nivel de valori, ci și de măsuri și obiective.
Tocmai din acest motiv, ANOSR a elaborat un set de propuneri dedicate implementării inițiativelor la nivel național, pornind cu un plan de măsuri transparent care să fie asumat de Ministerul Educației. Complexitatea schimbărilor de la nivel european reclamă acțiuni coordonate și rapide la nivel național. În acest sens, alianța RO European Universities reprezintă un mod de a valorifica experiența universităților românești membre în alianțe și exemplu de bună practică de promovat la nivel european.
Printre domeniile relevante și măsurile propuse de ANOSR și detaliate în poziție se regăsesc: creșterea eforturilor de digitalizare (declarația ANOSR din 2020, Asumare reală, nu slogan rămâne valabilă), finanțarea suplimentară a mobilităților fizice, implementarea de către Guvern a cardului european al studentului drept document care să înlocuiască carnetul de student și să servească mai multor funcționalități, implicarea universităților în dezvoltarea sustenabilă și tranziția climatică, inclusiv prin a deveni exemple de structuri care activează sustenabil.
De asemenea, pentru implementarea adecvată a obiectivelor europene, este urgent să fie finalizate restanțe acumulate în timp, precum: dezvoltarea adecvată și utilizarea rezultatelor învățării, recunoașterea învățării în contexte non-formale și informale, mecanisme energice de adresare a inechității din sistemul de învățământ superior românesc (fiind de notorietate plasarea sa în topurile europene referitoare la inechitate), inclusiv printr-o strategie națională și strategii universitare privind dimensiunea socială a educației. Alte teme adresate în poziție se referă la importanța adoptării unei Metodologii naționale de evaluare și formare continuă a cadrelor didactice (prevăzută de 10 ani în Legea educației), care să sprijine inovația pedagogică, și creșterea calității stagiilor de practică”.
Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR: „Într-un moment în care status-quoul european în sfera învățământului superior se transformă, sunt două opțiuni pe masă: să fii refractar sau să te adaptezi inteligent. Prima variantă presupune opoziția la schimbări sau mimarea lor fără conținut sau susținere reală prin contribuții europene și măsuri naționale. A doua variantă, pe care ANOSR o susține prin propuneri de îmbunătățire la nivel european și măsuri de implementare la nivel național, este de a utiliza acest context în interesul comunităților universitare, reducând decalajele, crescând performanța și integrarea europeană a învățământului românesc și prioritizând acele acțiuni care pot produce efectiv o îmbunătățire pentru beneficiari.”