Facilități la plata chiriei

0

Ioana Roman – partener și Georgeta Gavriloiu – counsel la Filip & Company (foto) răspund printr-o analiză specializată unei întrebări de natură economico-juridică frecvente în această perioadă:

Ce facilități la plata chiriei au fost adoptate?

În contextul crizei provocate de pandemia de Covid-19, care are efecte puternice asupra economiei și care a provocat deja sistarea activității în multe domenii, au fost luate noi măsuri pentru a-i ajuta atât pe locatari cât și pe locatori.

Miercuri, 29 aprilie 2020, Parlamentul a adoptat Legea privind aplicarea unor facilități de la plata chiriei pentru perioada aferentă stării de urgență („Legea”). Legea a fost trimisă spre promulgare, urmând ca, după promulgare, aceasta să fie publicată în Monitorul Oficial. Legea va intra în vigoare în 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

Legea prevede că, în termen de 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial, ministerele de resort au obligația de a elabora norme de aplicare, însă textul nu menționează care sunt ministerele în cauză, lipsă de claritate care poate conduce la întârzierea adoptării unor astfel de norme. De asemenea, deși instituie o facilitate care reprezintă o formă de ajutor de stat, reglementarea nu conține elemente esențiale în astfel de cazuri, precum sursa de finanțare, bugetul preconizat, regulile de cumul cu alte forme de ajutor de stat de care beneficiarii legii au beneficiat anterior etc. Este de așteptat ca aplicarea acestei Legi să fie îngreunată, ca și în cazul altor măsuri adoptate în perioada stării de urgență, de lacunele de reglementare, precum și de necesitatea corelării cu normele în materie de fiscalitate, ajutor de stat și execuție bugetară.

Prezentam in cele ce urmează facilitățile adoptate prin aceasta noua Lege:

I. Care sunt facilitățile de care vor putea beneficia locatarii?

Legea prevede posibilitatea locatarilor de a obține amânarea la plata chiriei, fără dobânzi sau penalități, pentru folosința imobilelor înregistrate ca sedii, puncte de lucru sau locuință, urmând ca aceasta să fie plătită, într-un cuantum limitat, de către organul fiscal teritorial către locatori. Ulterior, după perioada în care plata a fost amânată, locatarii vor plăti eșalonat organului fiscal, în rate egale chiriile lunare amânate, până la 31 decembrie 2020. Neplata acestor sume de către locatari către organul fiscal va atrage executarea silită a acestora în condițiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscală. Menționăm că Legea reglementează exclusiv situația chiriei. Prin urmare, celelalte sume datorate potrivit contractului, cum ar fi taxa pe servicii sau taxa aferentă utilităților, vor fi în continuare datorate.

Ce locatari și în ce condiții pot beneficia aceștia de amânarea chiriei?

De această amânare pot beneficia locatarii care sunt operatori economici, practicanți ai profesiilor liberale și entitățile juridice de drept privat, cu respectarea următoarelor condiții:

și-au întrerupt activitatea sau veniturile și încasările au scăzut cu cel puțin 15% în luna martie 2020 față de media ultimului an calendaristic în perioada de aplicare a stării de urgență; și

contractul de închiriere în legătură cu care se solicită suspendarea chiriei are ca obiect un imobil înregistrat ca sediu sau punct de lucru.

De asemenea, de aceasta facilitate pot beneficia și persoanele fizice afectate economic direct sau indirect în perioada de aplicare a stării de urgență. Legea nu oferă indicii cu privire la modalitatea de cuantificare a afectării locatarilor persoane fizice, acestea cel mai probabil urmând a fi prevăzute prin normele de aplicare care urmează a fi adoptate în 15 zile de la data publicării Legii în Monitorul Oficial.

Perioada pentru care se poate aplica facilitatea

Facilitatea acordată locatarilor se aplică în mod corespunzător pe toata durata stării de urgență și pentru luna următoare celei în care a încetat starea de urgență.

Ce condiții trebuie să îndeplinească locatorul pentru a solicita plata?

Pentru a putea solicita plata de către organul fiscal, locatorul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  • chiria lunară specificată în actul adițional dintre locator și locatar este mai mică sau cel mult egală cu chiria din februarie 2020;

valoarea maximă a chiriei lunare din actul adițional este de maximum 10.000 RON (approx. 2.000 Euro) pentru operatorii economici per locație și maximum 2.000 RON (approx. 410 Euro) pentru persoane fizice per locație.

Care este procedura de amânare?

Pentru a beneficia de amânarea prevăzută de lege, locatarul trebuie să depună o cerere la organul fiscal teritorial competent, însoțită de următoarele documente:

  • contractul de locațiune încheiat între locator și locatar;

un act adițional încheiat între locator și locatar la contractul de locațiune, care trebuie să cuprindă: (i) acordul părților pentru amânarea plății chiriei, durata perioadei de amânare a plății chiriei, suma chiriei aferentă acestei perioade de amânare; (ii) datele de identificare ale locatorului și locatarului; (iii) datele contului bancar al locatorului în care urmează a se face plata de către organul fiscal teritorial competent; (iv) data și semnăturile ambelor părți;

orice fel de act justificativ al locatarului care să dovedească imposibilitatea plății chiriei în perioada specificată în actul adițional dintre locator și locatar. Este neclar la acest moment ce acte justificative ar depune locatarul pentru a dovedi imposibilitatea plății și mai ales corelarea acestei cerințe cu situația în care activitatea locatarului este doar redusă și nu suspendată. Ne așteptăm ca normele de aplicare să clarifice aceste aspecte.

Cererea va putea fi depusă și prin poștă electronică la o adresă de e-mail care va fi afișată pe pagina de internet a fiecărui organ fiscal teritorial.

II. Care sunt facilitățile de care pot beneficia locatorii?

În ceea ce-i privește pe locatori, Legea prevede ca facilitate scutirea de la impozitul pe venitul obținut din cedarea folosinței bunurilor în anumite condiții. Astfel, această facilitate se aplică contribuabililor care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea pentru cedarea folosinței bunului imobil cu cel puțin 30% față de luna februarie, pe perioada cât părțile au negociat reducerea chiriei, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020. De asemenea, această chirie diminuată nu va intra în calculul plafonului anual pentru stabilirea obligației de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate.

În cazul contribuabililor plătitori de impozit pe profit şi ai celor care datorează impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, veniturile din cedarea folosinței bunurilor imobile obținute în baza unor contracte de închiriere/subînchiriere sau uzufruct sunt impozabile doar în proporție de 80% din valoarea lor, cu condiția ca valoarea chiriei să fi fost redusă cu cel puțin 20% față de luna februarie.

Market Cap of the Five Largest European Banks Dropped 40% in Three Months

0

The coronavirus outbreak has hit the banking system hard, wiping out the profit of even the largest financial institutions in the world. The effects of the coronavirus pandemic are being felt in the European banking system, as well, causing a substantial fall in revenue and market cap of the leading financial institutions.

According to data gathered by Finanso.se, the market capitalization of the five largest banks in Europe dropped more than 40% in three months, falling from $407.44bn in December 2019 to $240bn in March.

Europe’s largest bank HSBC Lost $47.4bn in Market Cap

Europe’s largest bank, HSBC, has seen the value of market capitalization fall by $47.4bn between December 31st 2019, and March 31st 2020, revealed the Statista survey. At the end of 2019, one of the largest banking and financial services institutions in the world had $161.51bn in market capitalization. Statistics show this amount plunged to $114.08bn by the end of the first quarter of 2020.

The coronavirus outbreak first hit Asia, where the London-based lender derives almost 90% of its earnings. The official earnings report showed that, due to the coronavirus outbreak, HSBC’s pre-tax profit dropped to $3.2 billion in the first quarter of 2020, almost 50% plunge compared to a year earlier.

The French financial giant, PNB Paribas lost more than 40% of its market capitalization value in the last three months. In December 2019, the market cap of the second-largest bank in Europe amounted to $74.03bn. In the next two months, it plunged to $60.32bn. The negative trend continued in March with the market cap falling to $42.62bn.

Market Cap of the ING Group Plunged 57%

The third-largest bank in Europe, Banco Santander SA lost 44% of its market cap by the end of the first quarter of 2020. Statistics show the Spanish bank had $66.97bn in market capitalization in December 2019. In the next three months, this value dropped to $37.55bn.

Also, the Q1 2020 earnings report revealed that the bank’s profits declined sharply in preparing for the impact of the coronavirus pandemic, falling to €331 million. The Spanish financial giant booked €1.6 bn in provisions to insure potential losses caused by the pandemic, as well as €46 million in restructuring costs. The lower revenue and the higher provisions caused an 82% plunge in net profit in the first quarter of 2020.

Statistics show that Lloyds Banking and ING Group, as the fourth and the fifth-largest European banks, both lost more than 50% in their market cap by the end of March.

In December 2019, Lloyds Banking market capitalization hit $57.97bn value. However, in the next three months, it fell to $26.59bn, a 54% plunge compared to December’s figures.

The ING Group experienced the most significant drop in the total value of shares amid coronavirus outbreak. In December 2019, the market cap of the Dutch bank stood at $46.96bn. By the end of March, it plunged to $20.07bn.

The full story can be read here: https://finanso.se/market-cap-of-the-five-largest-european-banks-dropped-40-in-three-months/

EM360 Talk: Când se „redeschide” economia și ce măsuri de sprijin pregătește Guvernul

0

INVITAT: Tănase Stamule – consilier de stat pe probleme economice al premierului Conf. Univ. Dr. și decan al Facultății de Administrarea Afacerilor cu Predare în Limbi Străine, în cadrul Academiei de Studii Economice

Chiar dacă data de 15 mai va aduce o relaxare a măsurilor de protecție colectivă, nu pot fi redeschise acele activități economice care prezintă risc mare de răspândire a pandemiei, a declarat Tănase Stamule, consilier pe probleme economice al premierului Ludovic Orban. El sfătuiește angajații să continue să muncească de acasă chiar și după 15 mai.

EM360TALK este o co-producție între EM360 Studio și Revista Economistul, o componentă a colaborării dintre Adrian Măniuțiu și Daniel Apostol. EM360TALK poate fi urmărită și la PROFIT TV.

Indicele ROBOR la 3 luni a rămas constant

0

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, s-a menţinut marţi la 2,50%, potrivit datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR).

Un nivel mai redus al ROBOR la 3 luni a fost atins pe 3 mai 2018, de 2,49%, potrivit News.ro.

Indicele ROBOR la şase luni a rămas la 2,56%, cel mai redus nivel atins din 25 aprilie 2018, când s-a aflat la 2,54%.ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

INS: Preţurile producţiei industriale au scăzut cu 1,2%

0

Preţurile producţiei industriale pe total (piaţa internă şi piaţa externă) au scăzut în luna martie a acestui an cu 1,2% faţă de luna februarie, în timp ce comparativ cu luna martie 2019, preţurile producţiei industriale pe total au crescut cu 0,7%, potrivit datelor publicate marţi de Institutul Naţional de Statistică (INS).

„În luna martie 2020, preţurile producţiei industriale pe total (piaţa internă şi piaţa externă) au scăzut cu 1,2% faţă de luna februarie 2020. În luna martie 2020, comparativ cu luna martie 2019, preţurile producţiei industriale pe total (piaţa internă şi piaţa externă) au crescut cu 0,7%”, potrivit datelor publicate marţi de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Pe secţiuni, la repararea, întreţinerea şi instalarea maşinilor şi echipamentelor, preţul producţiei industriale a crescut în martie cu 29,68% faţă de martie 2019, dar a scăzut uşor faţă de februarie 2020, scrie News.ro.

La producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat, preţul producţiei industriale a urcat cu 4,15% în martie faţă de martie 2019, dar a scăzut cu 1,67% faţă de februarie 2020, potrivit sursei amintite.

În industria alimentară, indicele preţurilor producţiei industriale a crescut cu 7,53% faţă de martie 2019 şi cu 0,63% faţă de februarie 2020.

Vânzările companiei Dacia din Italia au avut o scădere de aproximativ 100% în aprilie

0

Dacia a înmatriculat în luna aprilie, în Italia, doar 69 de autovehicule, o scădere de 99,19% față de nivelul înregistrat în 2019, conform Profit.ro.

https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/tabel-cum-arata-o-piata-redusa-la-zero-vanzarile-dacia-din-italia-au-avut-o-scadere-de-aproape-100-in-aprilie-19352105

De asemenea, Dacia a scăzut de la 8.500 de vehicule în luna aprilie 2019, la 69, iar pe cele patru luni care au trecut din acest an înregistrează o scădere de 63,34%, cu un volum total de 11.219 unități, față de 31.026 anul trecut, conform sursei citate.

Cota de piață a Dacia a scăzut dramatic în aprilie, la 1,61%, dela 4,86%. PE primele patru  luni, cota producătorului român este de 3,19%. Dacia Duster a înmatriclat doar 46 de exemplare, cu unul mai puțin decât VW Golf, și s-a situat pe locul 26, în timp ce Sandero a înmatriculat numai 20 de unități și s-a situat pe locul 40.

Analiză Boston Consulting Group: Cum ne pregătim pentru viitor?

0

Provocări și oportunități pentru companii în contextul incertitudinilor actuale

Măsurile stricte impuse în majoritatea țărilor pentru gestionarea crizei sanitare au avut un impact economic semnificativ: estimările pentru evoluția PIB în 2020 s-au înrăutățitdramatic în ultima lunăatât pentru Europa cât și pentru SUA și China.

Găsirea echilibrului între criza sanitară și cea economică este un exercițiu complex. Multe țări din Europa, printre care și România, pregătesc (sau au început deja) ieșirea din starea de urgentă și intrarea în starea de alertă. Totuși, pană la aprobarea unui vaccin – care durează în mod tipic între 9 si 18 luni – riscul de înrăutățire a situației sanitare va continua. In acest context, companiile și societatea în general vor continua să impună restricții care vor limita activitatea în unele sectoare (cum ar fi HORECA, turism, etc.)și vor afecta productivitatea în majoritatea ramurilor economice. Mai mult, este posibilă o reducere a consumului la modul general, ca urmare a creșterii îngrijorării consumatorilor generate de reducerea (sau pierderea completă în unele cazuri) a veniturilor, a spus Bogdan Belciu (foto), Partner, Boston Consulting Group.

De exemplu, știrile din China, în afară de orașul Hubei, sugerează că faza de „luptă”va duce în cel mai bun caz la o reluare parțială a activității economice, cu mari diferențe între sectoare. În timp ce 98% dintre cele mai importante operațiuni industriale și agricole și-au reluat activitatea după 4 săptămâni de la închidere, nivelul acestora nu este încă cel dinainte de criza: volumul tranzacțiilor imobiliare este mai mic cu 30%, iar 25% dintre IMM-uri încă nu și-au reluat activitatea; s-au observat: scăderi de 40% ale pasagerilor de la metrou, scăderi de 50% la vânzările magazinelor și scăderi de 60% – 65% în turism, restaurante și hoteluri. Comerțul cu amănuntul nealimentar, barurile, restaurantele, călătoriile și turismul vor suferi în continuare din cauza distanțării fizice, ceea ce va afecta si ocuparea forței de munca din astfel de sectoare. Construcțiile, producția și alte industrii conexe vor avea de asemenea suferit, deoarece ocuparea forței de muncă continuă să scadă. Încrederea consumatorilor poate rămâne scăzută în continuare, iar șomajul ridicat și activitatea comercială restrânsă pot duce la o contracție a cheltuielilor.

In acest context, revenirea economiilor va fi probabil foarte graduala; viteza de revenire depinde printre altele de evoluția situației sanitare si de masurile de sprijin luate in fiecare tara, dar este improbabil sa revenim la volumele dinainte de criza mai devreme de 9-18 luni – ceea ce nu este foarte încurajator.

Pe de alta parte însă, criza poate fi o oportunitate pentru acele companii care sunt proactive si dinamice, care reușesc sa inoveze si sa se adapteze rapid. O analiza realizată de Boston Consulting Group asupra crizei anterioare arată că 14% dintre companii au avut o creștere pozitivă și o marjă în scădere, în timp ce 44% au prezentat scăderi la ambele, după cum arată tabelul de mai jos:

În context, studii ale Boston Consulting Groupasupradeciziilorluate de cele mai importante companii globale pentru a ieși din Marea Recesiune (2007-2009) au identificat 5 factori care au favorizat creșterea ulterioară,pe care îi considerăm relevanți și astăzi:

  • Acționați pro-activ. Reduceți costurile rapid, pentru a vă proteja și a crea o bază solidă de lucru pentru următorii ani. Acționați rapid pentru a putea investi, implicați-vă activ în fuziuni și achiziții, pentru a crește mai repede decât concurența.
  • O viziune clară. Chiar dacă au căutat noi surse pentru a se dezvolta, liderii de top au mizat pe aceeași viziune clară pe care au urmat-o înainte de criză — viziune care a avut la bază dezvoltarea unui număr mic de teme pe termen lung.
  • Creșterea dinamică a cererii. Adaptați-vă eforturile comerciale și oferta pentru a produce ceea ce au nevoie acum clienții. Fiți activi în online și dezvoltați-vă capacitatea de a comercializa și a vinde servicii online.
  • Aprovizionarea rapidă. Luând în considerare variabilitatea și incertitudinea acestei crize, dezvoltați-vă lanțul de aprovizionare astfel încât să răspundă rapid cererii si sa minimizeze riscurile operaționale.
  • Construiți o companie durabilă. Cei mai buni performeri au realizat că perturbările provocate de criză nu vor putea fi evitate, așa că și-au construit organizațiile nu numai pentru a rezista viitoarelor șocuri, ci și pentru a le anticipa. S-au gândit inclusiv la  raționalizarea operațiunilor de bază și reproiectarea proceselor pentru valorificarea capacităților digitale.

Orice criză aduce și o regândire a paradigmelor existente, iar companiile pot profita de noile oportunități care apar, punând bazele unor organizații de succes și mai puternice în viitor.

***

Boston Consulting Group este partenerul liderilor din afaceri și societate pentru a-i ajuta să facă față celor mai mari provocări și pentru a descoperi cele mai mari oportunități. Compania BCG a fost pionierul domeniului strategiei de afaceri, aceasta fiind fondată în anul 1963. Astăzi, aducem clienților noștri o transformare totală – care inspiră schimbări complexe, permițând organizațiilor să crească, să aibă un avantaj competitiv care să conducă la un impact liniar. Pentru a avea succes, organizațiile trebuie să îmbine capacitățile digitale cu cele umane. Echipele noastre globale aduc industrie expertiză, competențe funcționale și o serie de perspective care duc la crearea schimbărilor. BCG oferă soluții prin consultanța managementului de vârf, împreună cu tehnologie și design, proiecte corporative și digitale – și scopuri de afaceri. Avem un model unic de colaborare la nivelul companiei acoperind nivelurile organizației clientului, generând rezultate care să permită clienților noștri să se dezvolte. Pentru mai multe informații vă rugăm vizitați bcg.com.

Castrol, donație pentru Spitalul Militar Central

0

Compania Castrol Romania, exponent al unuia dintre cei mai importanți producători globali de lubrifianți, a donat suma de 345.000 lei Spitalului Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila”, pentru a susține capacitatea de testare a pacienților pentru Covid-19. După cum informează beneficiarii, „donația a fost utilizată în vederea achiziționării unui echipament de tip sistem deschis automat RT-PCR, de capacitate mare și kituri consumabile PCR, care vor fi utilizate în testarea pentru Covid-19 (foto). Echipamentul va crește capacitatea de testare în analiza medicală de laborator din cadrul spitalului prin furnizarea a opt module de testare independente care pot să analizeze eșantioane în mai puțin de două ore”.

Marian Drăgan, Head of Country, Castrol Lubricants RO, subliniază: „Cu toții avem un rol important de jucat în această perioadă dificilă. Ne pasă de sănătatea și siguranța angajaților noștri, a clienților, a distribuitorilor și a comunităților noastre. Sperăm că prin această contribuție să ajutăm în lupta împotriva unei amenințări care a schimbat lumea în care trăim într-un mod rapid și extrem de complex”.

Zitec, recunoscut de Google Cloud ca partener de integrare Recommendations IT

0

Zitec – companie pentru soluții de afaceri, servicii și produse tehnologice personalizate și servicii de digital marketing certificată Microsoft Application Development, Microsoft Gold Cloud Platform, Amazon AWS Technology Partner și Google Cloud Partner, singura companie românească Partener Magento și unic furnizor în România al platformei de soluții e-commerce în cloud VTEX – a fost recunoscut oficial de Google Cloud drept unul dintre primii parteneri de integrare Recommendations AI la nivel global care pot implementa soluția Google.

Afacerile în comerțul online pot accesa Recommendations AI prin intermediul Zitec, cu o implementare rapidă în mai puțin de o lună, soluția urmărind obținerea de rezultate rapide de creștere a vânzărilor.

Alexandru Lăpușan (foto), CEO și co-fondator Zitec: „Suntem onorați să ne regăsim pe lista scurtă a partenerilor de încredere ai Google Cloud în ceea ce privește integrarea Recommendations AI, o soluție inovatoare și deosebit de eficientă în retailul modern. Cu toții ne dorim o experiență de cumpărături cât mai simplă și relevantă, iar prin acest sistem integrat de recomandări câștigă atât cumpărătorul, care identifică mai ușor produse pe placul său, cât și comerciantul căruia îi cresc semnificativ vânzările printr-o promovare personalizată în timp real, la prețuri optimizate. Dezvoltăm de 17 ani soluții pentru clienți importanți din întreaga lume, iar asta ne-a permis să avem în permanență acces la cele mai noi tehnologii și să acumulăm o expertiză relevantă în implementarea acestora, un avantaj competitiv rar pe piața locală”.

Recommendations AI este definită ca „o soluție de inteligență artificială dezvoltată de Google, care permite companiilor dezvoltarea unui sistem avansat de recomandări pe baza unor modele de Machine Learning de ultimă generație. Soluția se adresează în principal companiilor care activează în industria de retail, oferind clienților acestora sugestii personalizate de produse, în funcție de preferințele individuale. Aceste recomandări relevante pentru fiecare client pot fi promovate în timp real prin toate canalele de comunicare ale magazinului online: web, mobile, e-mail și multe altele.Anunțată public în 2019, Recommendations AI este disponibilă în prezent în versiune beta cu acces doar prin intermediul partenerilor listați de Google Cloud, care pot realiza implementarea pentru clienții lor. Soluția poate fi personalizată pe baza diverselor scenarii de recomandări sau obiective de business, nu este necesară experiența anterioară în utilizarea tehnologiei Machine Learning sau a altor sisteme de recomandări, iar planul de costuri este unul simplu – companiile plătesc numai pentru numărul de recomandări afișate.Potrivit Google,primele rezultate de la retaileri din întreaga lume care au integrat Recommendations AI indică îmbunătățiri semnificative, mulți dintre aceștia obținând o creștere de până la 90% a ratei de click (CTR – click-through rate)”.

Din perspectiva unuia dintre clienții pentru care Zitec a implementat Recommendations AI, Mihai Iova, Head of Product al celui mai mare magazin online de mobilier, textile și decorațiuni din Europa Centrală și de Est, Vivre, subliniază: „Vivre este o companie care s-a născut din pasiunea pentru tehnologie și care a crescut an de an urmărind inovația la fiecare pas. Am găsit în Zitec un partener cu experiență și același entuziasm pentru această cultură a inovației. Cu Recommendations AI avem libertatea să experimentăm cu scenarii de recomandări care vin în ajutorul clienților noștri, cărora le oferim o sursă de inspirație pentru a alege din cele peste 150.000 de produse disponibile zilnic pe vivre.ro. Am înregistrat o creștere de 15% a tranzacțiilor obținute din recomandări de produse, urmând să extindem atât scopul, cât și numărul experimentelor”.

64% dintre companii pregătesc noi măsuri de siguranță pentru a reporni activitatea, iar 47% vor să aplice permanent munca de acasă

0

Aproape două treimi (64%) dintre companiile chestionate la nivel global pregătesc noi măsuri de siguranță a angajaților pentru a putea reveni la locurile de muncă, arată cea mai recentă ediție a sondajului global ”PwC COVID-19 CFO Pulse”, din 28 aprilie. În acest context, 55% dintre respondenți spun că vor să reconfigureze spațiile de lucru pentru a permite distanțarea fizică și 22% vor să-și reducă suprafața birourilor.

„Majoritatea companiilor au depășit faza de reacție pe termen scurt față de criza generată de COVID-19, în care s-au concentrat prioritar asupra rezolvării problemelor imediate: siguranța angajaților și supraviețuirea afacerii. Acum trebuie să se gândească cum stabilizează activitatea pentru a funcționa în noua normalitate. O componentă esențială a acestor planuri o reprezintă redeschiderea birourilor, fabricilor și a altor spații de lucru. Din acest motiv, primele două măsuri avute în vedere sunt siguranța la locul de muncă și reconfigurarea spațiilor pentru a asigura distanțarea”, a declarat Ionuț Simion, country managingpartner al PwC România.

În noul context, 47% dintre companii intenționează să introducă permanent munca de acasă pentru rolurile care permit acest lucru, 46% vor să accelereze automatizarea și să introducă noi moduri de lucru și 44% să programeze munca în ture pentru a diminua expunerea.
În ceea ce privește impactul COVID-19 asupra afacerilor, nivelul de îngrijorare a rămas constant cu ediția anterioară a sondajului, 70% dintre liderii de finanțe arătând căsunt foarte preocupați de acest lucru și majoritatea (80%) așteaptă o scădere a veniturilor și profitului.
Din perspectiva industriei, directorii financiari ai companiilor de retail sunt cei mai îngrijorați (75%), din cauza reducerii încrederii consumatorilor, dar și a puterii de cumpărare, ca urmare a scăderii veniturilor. Cel mai scăzut nivel de îngrijorare cu privire la impactul potențial asupra afacerilor a fost raportat de liderii de finanțe din energie, utilități și resurse (57%).

Ponderea respondenților care consideră că organizația lor ar putea reveni la activitatea obișnuită („business asusual”) în termen de trei luni, în cazul în care criza ar fi încheiată astăzi, a scăzut la 49% de la 56% în ediția anterioară a sondajului.

Alte concluzii ale sondajului

  • Principala prioritate a liderilor de finanțe este ținerea sub control a cheltuielilor. Astfel, ponderea celor care iau în considerare măsuri de reducere a costurilor a crescut la 82%, de la 77% în ediția anterioară.
  • În topul preocupărilor directorilor financiari se află recesiunea globală (69%), impactul financiar asupra operațiunilor companiei (67%) și reducerea consumului (58%, în creștere de la 39% în studiul anterior).
  • Respondenții din sectorul financiar sunt cei mai preocupați de recesiune (74%) și impactul financiar (72%).
  • Cei mai pesimiști CFO sunt cei din Irlanda, 98% așteptându-se la scăderi ale afacerilor. Chiar și în țările cu o perspectivă mai optimistă, directorii financiari se așteaptă la reduceri ale veniturilor: Elveția (80%), Danemarca (73%) și Germania (66%).
  • La nivel de industrii, liderii de finanțe din servicii financiare (86%), industria manufacturieră și auto (86%) și retailul (80%) au cea mai mare pondere de CFO care estimează scăderea veniturilor.
  • Aproximativ jumătate dintre directorii financiari spun că vor acorda prioritate dezvoltării opțiunilor alternative de aprovizionare (52%), înțelegerii stării financiare și operaționale a furnizorilor lor (50%) și schimbării clauzelor contractuale (42%).
  • 56% intenționează să includă impactul în situațiile financiare.
  • Sondajul a fost realizat în data de 28 aprilie în rândul a 871 de directori financiari din 24 de țări: Armenia, Azerbaidjan, Brazilia, Cipru, Danemarca, Franța, Germania, Irlanda, Japonia, Kazahstan, Malta, Mexic, Orientul Mijlociu, Olanda, Filipine, Portugalia, Singapore, Slovacia, Suedia, Elveția, Thailanda, Turcia, SUA și Vietnam.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi încredere în cadrul societății și de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din rețeaua PwC ajută oamenii și organizațiile să creeze valoarea adăugată de care au nevoie. Suntem o rețea de firme prezentă în 158 de țări cu mai mult de 276.000 de profesioniști ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanței fiscale și consultanței pentru afaceri. Spuneți-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastră și descoperiți mai multe informații despre noi vizitând site-ul www.pwc.ro.
PwC se referă la rețeaua de firme PwC și/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică. © 2020PwC. Toate drepturile rezervate.