Cuvânt înainte

0

_________________

Mugur Constantin Isărescu
Academician, Guvernator al Băncii Naționale a României

Analiza situației unei economii și a dezvoltării sale viitoare nu este ceva neobișnuit, a intrat în rutina specialiștilor. Acest volum nu face excepție. El s-a vrut însă rezultatul unui efort asumat în scopul declarat de a închega o proiecție privind modul în care se întrevede evoluția viitoare. A reușit?

Judecata are determinanți care țin de trecut, ca și parametri pe care complexitatea vieții de început de mileniu ni-i impune. Verdictul reclamă nevoia de încurajare a inițiativelor intelectuale de orice miză recognoscibilă ca fiind din ordinea progresului.

Sub acest aspect, aș zice al moderației în apreciere, este de invocat, din perspectiva istoriei, pentru semnificațiile în sine, efortul desfășurat în prima parte a anului 1990 de către comunitatea economiștilor din România pentru a defini ce este de făcut după căderea comunismului. Acest efort a debutat cu tumultuoase dezbateri, cu apelul la perspective teoretice cât mai argumentate pentru cadrul general de evoluție a țării proaspăt ieșite de sub constrângerile ideologiei comuniste.

Sinteza realizată atunci, indiferent de atitudini politice și influențe conjuncturale, a fost și este impresionantă pentru ce au putut face specialiștii în privința aproximării transformărilor care să însemne împlinirea aspirațiilor ca țara să se dezvolte în libertate și să se alăture mersului normal al lucrurilor din economiile de piață a ceea ce numeau atunci lumea occidentală.

Modelul vizat era aliniat la gândirea economică a vremii despre funcționarea economiei capitaliste, cu puternice accente derivate din viziunea economiștilor români despre ce se poate face concret pentru a mișca lucrurile în direcția bună. Ca urmare, timp peste un deceniu ne-am ghidat, fie și în condițiile în care oficial s-a preferat simplificarea, cumva înțeleasă în formulă de manual, după ceea ce se gândise atunci despre reperele funcționale ale unui model capitalist, cu variantele sale, având în vedere și faza ciclului lung în care dominantă era doctrina neoliberală.

În fapt, strategia a constituit orizontul de referință în care s-au gândit și luat decizii de politică a tranziției postcomuniste cu efect consemnat asupra stărilor de fapt, a orientat evoluția pe un traseu transformațional de anvergură ce a însemnat, pe de o parte destructurarea unui model aparte de economie centralizată, iar, pe de altă parte, crearea și funcționarea, în aceste condiții de plecare, a modelului centrat pe inițiativa privată și mecanismele de piață.

Dar după aproape un deceniu de acțiune pe baza a ceea ce se gândise la începutul anului 1990 s-a trecut la pregătirea adoptării altui model, cel al Uniunii Europene. Acesta a adus mize transformaționale speciale și ambițioase, care, chiar dacă nu erau esențial diferite, au însemnat reconfigurarea formulei de gândire și de acțiune pe alte baze, concrete, realiste și funcționale, cu elemente corespondente în renașterea unei societăți. Acțiunea economică – și nu doar ea – a însemnat o experiență nouă a prefacerilor, prin care să se ajungă la armonizarea cu realitatea integrativă europeană, adoptarea unor proceduri specifice în privința regulilor jocului, a nivelului de performanță și competitivitate, toate demersurile având posibilitatea de recalibrare pe baze comparabile cu ceea ce se întâmplă în fapt.

Semestrul francez: gândurile unui european

_________________

Eugen Dijmărescu
Consultant strategie BNR, vicepreședinte al ASPES

Primul semestru din 2022 nu începe bine: coronavirusul este omniprezent, rămășițele războiului rece sunt resuscitate la granițele estice ale Europei, iar în Orientul Îndepărtat supremația economică și tehnologică a Chinei răstoarnă definitiv balanța securității. La acestea se adaugă și instabilitatea economiei globale ca o consecință a pandemiei.

În europa primul semestru, considerat ca fiind mai productiv decât cel de-al doilea (în care predomină vacanțele), revine președinției franceze, concomitent cu alegerile prezidențiale programate chiar la mijlocul perioadei. Este neîndoios că diplomația și instituțiile franceze atașate obiectivelor Europei își vor exercita atribuțiile cu profesionalismul recunoscut, dar răspunsul celorlați parteneri europeni nu cred că va fi prompt sau angajant înainte de a cunoaște rezultatele alegerilor pentru președinte, un fapt cât se poate de normal în condițiile în care Constituția celei de-a 5-a republici dă președintelui atribuții extinse în conducerea și angajarea statului. Spre

Semne bune Anul Nou are

_________________

Andrei Rădulescu
Director analiză macroeconomică Banca Transilvania

Indicatorii macroeconomici comunicați în România la cumpăna dintre ani (final de 2021 și început de 2022) au consemnat evoluții favorabile, care exprimă perspective pozitive pentru dinamica economiei în trimestrele următoare.

Se evidențiază ameliorarea semnificativă a încrederii în economia națională în ultima lună din 2021, conform indicatorului calculat de Comisia Europeană și comunicat pe 7 ianuarie: creștere cu un ritm lunar de 2,8 puncte la 102,3 puncte, nivelul maxim din iulie, după cum se poate observa în graficul alăturat.

Graficul 1. Evoluție indicator încredere în economia României (puncte)

Sursa: Comisia Europeană

Această evoluție a fost determinată de temperarea în intensitate a crizei sanitare și de terminarea tensiunilor politice prin formarea unui nou guvern.


Se notează ameliorarea indicatorului de încredere din sectorul de servicii (cel mai afectat de incidența pandemiei și restricțiile implementate) – indicatorul în urcare cu 2,9 puncte lună/lună la 7 puncte, maximul din august, evoluție determinată de temperarea crizei sanitare.

Ce va fi în anul 2022?

_________________

Andrei Marga
Profesor universitar,
fost ministru al României

Un an este evident scurt și prea convențional pentru evaluări precise, multe evenimente sau procese depășindu-i limitele. Dar fiecare ne facem proiecte luându-l în calcul.
Așadar, dacă este să dau un răspuns cât mai direct la întrebarea din titlu, aș spune că în societățile modernității târzii, oamenii își fac, ca și altădată, ei înșiși istoria. În anii pe care îi parcurgem acum, o fac, însă, pe fondul unei schimbări a lumii.

Se trăiește de fapt în societăți devenite părți ale unei societăți mondiale, condusă tot mai clar de supraputeri. SUA, China și Rusia sunt acum în față atunci când este vorba de aranjamente politico-strategico-militare cu impact global. Celălalt candidat, Uniunea Europeană, ca întreg, neavând politică externă elaborată și armată proprie, contează intermitent. Germania, Anglia, Franța pot înclina balanța, iar alte câteva țări nu pot fi ignorate.

Se trăiește, totodată, în condițiile redistribuirii de ponderi globale. În urmă cu douăzeci de ani președintele SUA observa mutarea centrului economic al lumii la Pacific. Azi Asia concurează la vârf în aproape orice domeniu.
Se trăiește, în sfârșit, în cadrul a patru subsisteme ce afectează dinamica societăților. Mă gândesc la economie, în care consider, de asemenea, știința și tehnologia, la politică, în care am în vedere și valorile organizatoare și armata, la administrație, în care văd și sistemul de drept, și la cultură, în care includ și educația și reflexivitatea.

Așa stând lucrurile, la întrebarea „Ce va fi în 2022?”, răspunsul mai capabil de confirmare este că se merge într-o direcție creată de „jocul” supraputerilor lumii, de schimbările de ponderi amintite și de interacțiunea acelor subsisteme ale societăților. Din conjuncția acestora rezultă ceea ce vine.

Adaug imediat că nu se poate izola o supraputere sau o zonă a lumii sau un subsistem ca atotexplicativ. Fiecare are mișcarea proprie, dar le afectează și pe celelalte și depinde ele. O evoluție liniară, de la cauze izolate la efecte certe, nu există. Ceea ce va rezulta va fi complex – o viață umană cu complexitate în creștere.

Pe de altă parte, pentru 2022 nu se conturează alte perspective decât cele din 2021. Îngemănarea celor trei crize vădite – sanitară, energetică, economică – și augmentarea lor prin criza relațiilor internaționale vor marca acest an.

România în Uniunea Europeană – integrare, dezvoltare, competitivitate

_________________

Vasile Pușcaș
Profesor doctor, Universitatea
„Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca

Procesul aderării României la Uniunea Europeană a determinat orientarea strategică și evoluția economico-socială a țării. După intrarea în faza negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, pe baza programului strategic elaborat de guvernul Isărescu (2000), s-a reluat dinamica creșterii economice, după un deceniu de stagnare și scădere. Prin pregătirea capitolelor de negociere dedicate Pieței Interne s-a demonstrat voința urmării căii europene în sectorul economiei românești și s-a înaintat decisiv către rezultate concrete ale reformelor structurale. Dar era nevoie de o transformare a întregii societăți românești!

Atât analizele economice pentru durate lungi (a se vedea Liviu Voinea, 2018) cât și pentru ultimele trei decenii („Piața Financiară”, dec. 2019) au constatat că aderarea României la Uniunea Europeană a fost un factor favorizant al procesului de creștere economică și de accelerare a recuperării decalajelor față de statele dezvoltate. Anul 2000 este considerat începutul unei etape de evoluție în care Uniunea Europeană a devenit pentru România catalizatorul principal în domeniul economic, dar și instituțional, politic, legislativ. Și sistemul fiscal a fost mai stabil, după 2000, odată cu elaborarea Codului fiscal (2004) în conformitate cu metodologia europeană. Un astfel de catalizator ar mai putea fi, în deceniul care urmează, aplicarea determinată a unei strategii realiste pentru intrarea țării în Zona Euro. Menționăm însă că, după 2004, doar fenomenul contagiunii cu Piața Internă a Uniunii Europene și mai puțin strategizarea și aplicarea unor politici economice proprii, a dus la o creștere a convergenței. PIB-ul pe locuitor (la paritatea puterii de cumpărare) a crescut de la 23%, în 2000, la 36%, în 2006, pentru ca în primul deceniu postaderare să ajungă la 59%, actualmente apropiindu-se de unele state central-europene care au avut evoluții pozitive și în întâiul deceniu post-1989.

Faptul că guvernele României post-2004, indiferent care partide politice le-au condus, au preferat să obțină o creștere economică rezultată predominant din orientarea spre prociclicitate și consum, evitând realizarea unor investiții substanțiale, îndeosebi în zona infrastructurii de transport, energetice, mediu, sănătate, educație, cercetare-inovare etc. și, împreună cu folosirea fiscalității doar pentru obținerea unor venituri imediate la buget, au dat economiei și pieței locale un grad sporit de impredictibilitate, au generat vulnerabilități și dezechilibre macroeconomice majore. Declinul populațional din România, după 1989, este considerat „cea mai gravă dintre toate schimbările negative pe care le-a cunoscut societatea românească după căderea vechiului regim” (Vasile Ghețău, în „Piața Financiară”, dec. 2019, p. 36). Iar motivația economică a fost cea mai importantă pentru amintita situație, acesteia adăugându-se și cauze social-politice, culturale etc. Inechitățile socio-economice sunt un alt element al sporitelor dezechilibre din sistemul economic al României, infuzând o dimensiune calitativă discutabilă creșterii economice din ultimele decenii. Faptul că peste 40% din săracii Uniunii Europene trăiesc în România arată că este încă mult de lucru pentru ridicarea convergenței reale și a competitivității societale în țara noastră. Aceste realități ne demonstrează că strategiile de dezvoltare sustenabilă elaborate din 2008, ca răspuns la Agenda 2030 a Uniunii Europene, au fost mai degrabă documente pentru birocrații din Bruxelles, neconstituind suport pentru elaborarea unor politici interne adecvate și pentru aplicarea lor integrală la nivelul societății românești. În plus, a fost mai mult decât evident că, după criza economică de acum un deceniu, modelul de dezvoltare adoptat de noile state membre nu mai aducea accelerația necesară pentru apropierea cât mai rapidă de stadiul de dezvoltare a statelor occidentale. Iar criza profundă declanșată în 2020 a găsit România și marea majoritate a statelor membre ale Uniunii Europene cu multe lecții neînvățate de la precedenta criză financiar-economică globală, sporind gradul de impredictibilitate a evoluției social-economice din Spațiul Economic European, în deceniul următor.

Sierra Quadrant, administratorul judiciar al ELCEN, a dispus astăzi achitarea integrală a sumelor de bani datorate creditorilor

0

Măsura vine la două zile după ce compania noastră a supus la vot în adunarea creditorilor de marți, 8 februarie, ieșirea din insolvență a ELCEN, ca urmare a tergiversării de către Primăria Municipiului București a procedurii transferului de afacere. 

Demersurile Sierra Quadrant de a contribui, prin conceperea planului de reorganizare, la construcția Sistemului de Alimentare Centralizat cu Energie Termică (SACET), s-au lovit, din nefericire pentru bucureșteni, de opoziția Primăriei București (PMB). Reprezentanții acestei instituții nu ne-au furnizat până la această dată motivul pentru care, deși agreaseră soluția propusă de compania noastră (parcurgând aproape toți pașii necesari pentru implementare), au decis să înceteze comunicarea oficială și, implicit, să se retragă din proiect. 

Reamintim că soluția ieșirii din insolvență, în lipsa transferului de afacere (preluarea activelor ELCEN de către PMB), este necesară pentru a elimina riscurile intrării ELCEN în faliment, ale pierderii bonusului de cogenerare, ale pierderii oportunităților de atragere de fonduri europene nerambursabile indisolubil legate de îndeplinirea condițiilor de mediu impuse de forurile europene responsabile în materie.

Întreaga procedură de ieșire din insolvență se va finaliza, așadar, în cel mai scurt timp.

Pericolele și provocările anului 2022

_________________

Cristian Păun
Profesor universitar la Academia de Studii Economice din București

Dacă până acum existau multe incertitudini legate de economie în timp de pandemie care ne-au obligat la o serie de soluții de supraviețuire, anul 2022 ar trebui să fie anul relansării economice. El va fi dominat, cel puțin, de trei ținte guvernamentale esențiale pentru dezvoltarea viitoare a României: implementarea PNRR (circa 30,5 miliarde EUR) prin îndeplinirea reformelor asumate și parcurgerea jaloanelor aferente, demararea în forță a absorbției fondurilor europene pe actual cadru financiar multianual (circa 32,2 miliarde EUR) și absorbția sumelor restante din vechea programare bugetară multianuală (circa 20 miliarde EUR).

Provocările încep de la situația macroeconomică precară moștenită dinainte de criza pandemică și deteriorată și mai mult de această criză în ultimii doi ani pe parte de deficit bugetar (valoric el crește de la an la an cu cifre impresionante), datorie publică (în creștere semnificativă din motive de deficit bugetar excesiv) și deficitul de cont curent (în mare parte deficit de cont comercial dar și deficit pe parte de venituri plătite în contul datoriei externe într-un procent tot mai mare, circa 70% din datoria publică actuală este datorie externă). Inflația este semnul clar al existenței acestor dezechilibre macroeconomice, punând serioase probleme sociale, mai ales în rândul celor cu venituri scăzute și foarte scăzute, nu puțini prin părțile acestea. Există și provocări induse de piața globală: volatilitatea în creștere a prețurilor la foarte multe materii prime și resurse energetice (gaz mai ales), producție insuficientă pentru multe componente și materiale (materiale de construcții, semiconductori, cipuri etc.), dereglări în lanțurile de aprovizionare și distribuție la nivel global. La toate acestea se adaugă evident și factorul medical, pandemia, care vine în valuri și pentru care avem o soluție (vaccinul) dar care are grad de acceptabilitate relativ redus și în scădere de la rapel la rapel.

Plecând de la acest context, o primă provocare o reprezintă constrângerea bugetară. Dintr-un buget cu deficit excesiv important trebuie realizate multe lucruri, mai ales pe parte socială: majorarea pensiilor pentru ține pasul inflația, ajutoare sociale și subvenții pentru energie și gaz (inclusiv pentru IMM-uri), majorarea alocațiilor pentru copii. La acestea se adaugă o serie de programe guvernamentale dorite de actuala coaliție (gen susținerea producției în agricultură, susținerea desfacerii de produse agricole, susținerea prețului energiei pentru irigații etc.) care se bazează și ele pe bugetul de stat. La pachet cu aceste măsuri sociale, guvernul trebuie să găsească resursele necesare și pentru cofinanțarea proiectelor cu fonduri europene. Sumele fiind consistente (în total vorbim de 80 de miliarde de EUR, desigur nu toți sunt pentru 2022), cofinanțarea de la buget este și ea la fel de consistentă. Să nu uităm că pentru acești bani avem și o cotizație de plătit la bugetul UE, și ea consistentă într-un astfel de context. Pentru ca lucrurile să nu fie scăpate de sub control, va trebui acordată o atenție deosebită modului în care decurg toate plățile și decontările din buget, modului în care se vor face rectificările bugetare pe parcursul anului și, mai ales, modului în care se asigură la timp lichiditățile necesare. Mai mult ca sigur vom vedea și în lunile care vin împrumuturi pe bandă rulantă care nu doar vor rula împrumuturi din trecut, ci care vor fi extrem de necesare pentru evitarea sincopelor. Ponderea datoriei publice în PIB probabil nu va crește semnificativ din motive legate de dinamica PIB (un fenomen ușor de constatat în perioade de supraîncălzire a economiei) dar, ca stoc de datorie, creșterile vor fi importante și în acest an. În plus, dependența față de împrumuturile externe va crește și ea prin împrumuturile care vin prin PNRR, dar și prin condițiile mai bune de la extern, având în vedere inflația internă care va scumpi cu siguranță creditul local. Aceasta în contextul în care s-a optat pentru a nu majora nicio taxă sau niciun impozit important în perioada imediat următoare, un obiectiv dificil de apărat și păstrat fără o revigorare a încasărilor din cele existente.

Este timpul ca Europa să strălucească

_________________

Laurence Tubiana
CEO al Fundației Europene pentru climă

Redeschiderea lumii și a noastră înșine

0

_________________

Maya Jasanoff
Profesor de istorie la Universitatea Harvard

Powell nu este Volcker

Robert J. Barro
Profesor de economie la Universitatea Harvard