Universitatea din București, contribuție la diagnosticarea SARS-CoV-2

Universitatea din București este parteneră în proiectul „Tehnici avansate și creșterea performanței în detecția precoce a virusului SARS-CoV-2”, selectat pentru finanțare prin competiția Soluții 2020. Echipa de specialiști care asigură contribuția Universității în proiect este de la Facultatea de Biologie (foto), coordonată de cercetător științific dr. Grațiela Grădișteanu. Proiectul va permite testarea periodică personalului medical din spitale, a personalului din școli și instituții publice, autotestarea la domiciliu, fabricarea unor kituri de testare SARS-CoV 2 în România.

Proiectul este coordonat de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Microtehnologie (IMT) și beneficiază de expertiza unor colaboratori din instituții de cercetare de prestigiu: Harvard University, GeneScript, CNRS Paris/Orsay, KAUST University și Singapore Institute of Manufacturing Technology.

Fiecare partener va avea o contribuție proprie. Echipa Universității din București va fi implicată în optimizarea unui protocol rapid de detecție a agentului Covid-19, în optimizarea primerilor de detecție a infecției cu SARS-CoV-2 și în validarea sistemelor de detecție realizate de IMT.

Universitatea din București informează de asemenea că „soluțiile propuse de proiectul coordonat de dr. Ciprian Iliescu, cercetător științific în cadrul IMT România și al Bigheart Singapore (Institutul Biomedical pentru Cercetarea și Tehnologia Sănătății Globale) vizează dezvoltarea unei metode rapide, fiabile și ieftine de detecție precoce a virusului SARS-CoV-2, bazate pe amplificarea izotermă a ARN viral (LAMP) și a unui instrument de tip Point of care (POC). Metodele folosite, de ultimă generație, îmbină instrumente de diagnosticare rapidă, specifice laboratoarelorx clinice. Astfel, se va realiza transferul tehnologic al metodelor de diagnostic elaborate în cadrul actualului proiect către laboratoarele clinice românești, în vederea extinderii și eficientizării rețelei naționale de diagnostic al infecției cu SARS-CoV-2, precum și dezvoltarea unei platforme tehnologice pentru fabricarea sistemelor de tip POC în Romania, cu setarea unei capacități de microproducție a testelor”.

BestJobs: Record de candidați în luna mai și 50% mai multe aplicări la joburi

0

Luna mai a adus o creștere a numărului de aplicări la job-uri cu peste 50% față de luna aprilie și cu mai bine de 45%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Odată cu relaxarea restricțiilor impuse pe perioada stării de urgență, a crescut și interesul românilor de a-și căuta un nou job sau, cel puțin, de a evalua ofertele angajatorilor. Dacă în lunile anterioare cele mai multe căutări erau pentru joburi remote sau work from home, în luna mai angajații români au fost mai puțin interesați de această opțiune (-35% mai puține căutări pentru joburi remote).

Angajații din transport, financiar, inginerie, vânzări și medical&pharma au fost cei mai activi în căutarea unui nou loc de muncă în luna mai, cu un volum total de căutări pentru aceste domenii de peste 120.000. Domeniile retail și BPO au înregistrat și ele un interes crescut din partea candidaților comparativ cu luna aprilie, cu peste 14.000 de căutări fiecare, pe fondul creșterii cu circa 45% a numărului de poziții deschise în aceste domenii, față de aceeași perioadă a anului trecut.

Job-ul vedetă al lunii mai, care a strâns cele mai multe aplicări (2.321), vine de la retailerul de îmbrăcăminte Takko Fashion care a căutat să recruteze prin BestJobs lucrători comerciali pentru magazinele sale.

Enel, Metro Cash & Carry și Dona Logistica au atras cei mai mulți candidați în luna mai, cu peste 9.000 de aplicanți

În luna mai candidații s-au uitat mai ales la companiile din zona de energie, retail și farma. Printre companiile care au atras cei mai mulți candidați luna trecută se numără: Enel (3.556 candidați), Metro Cash & Carry (3.242 candidați), Dona Logistica, parte din grupul Dona (2.802 candidați), Takko Fashion (2.447 candidați), Deichmann (2.254 candidați) și Genpact (1.984 candidați).

Despre BestJobs

BestJobs este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. Cu o experiență de peste 18 ani în domeniu, BestJobs a fost implicată în transformarea și inovarea industriei de recrutare online și integrează astăzi tehnologii digitale de ultimă generație pentru a oferi cele mai eficiente soluții de angajare. Cu un număr de peste 2,5 milioane de profesioniști conectați la piața muncii și peste 25.000 de joburi active în orice moment, atât în țară, cât și în străinătate, BestJobs creează conexiuni între toți cei care vor să găsească un job mai bun și angajatorii care caută noi talente.

Recesiunea comerțului mondial

Euler Hermes, lider mondial în soluții de asigurare a creditelor, prezintă o analiză asupra comerțului cu mărfuri în primul trimestru al anului 2020, semnalând cea mai accentuată contracție în domeniu din 2009 încoace:

Comerțul mondial: recesiunea a fost confirmată,
atenție la dublul efect generat de valul protecționist

Primul trimestru al anului 2020 a adus cea mai accentuată contracție a comerțului cu mărfuri din 2009 până în prezent, fiind doar prima parte a poveștii. Indicele Trade  Momentum dezvoltat intern de catre Allianz indică faptul că trimestrul 2 poate avea o contracție chiar și mai puternică (a se vedea figura 1). Într-adevăr, luna aprilie ar putea înregistra o scădere de -13% în acest an față de anul 2019. Comerțul mondial per ansamblu  s-a contractat  cu -2,5% trimestrul acesta, față de același trimestru al anului trecut,  în luna martie înregistrandu-se o a treia cifră negativă (-1,4% față de aceeași lună a anului trecut și o scădere de -4,3% anual). În martie, exporturile Chinei și-au revenit,  crescând cu + 12,4% față de aceeași lună a anului 2019 (+ 2,3% anual) pe măsură ce economia a fost repornită, în timp ce zona euro a suferit cea mai mare lovitură, o scădere de -7,7% față de aceeași lună a anului trecut (-10% anual), întrucât au fost afectate marile economii. Ne așteptăm ca în al doilea trimestru să se ajungă la nivelul cel mai de jos, jumătate din PIB-ul global fiind sub influența măsurilor de urgență în aprilie, iar exporturile chineze fiind direct influențate de căderea cererii.

Prețurile mărfurilor la nivel mondial exprimate în USD s-au contractat și mai mult în luna martie (înregistrând o scădere de -3.6% față de aceeași perioadă a anului 2019), cifra trimestrului 1 înregistrând o scădere de -6.2%. Acesta este rezultatul șocului prețului petrolului și al scăderii globale a prețurilor materiilor prime pe măsura ce China și apoi Europa au încetinit  cererea de mărfuri, timp în care dolarul s-a apreciat în mod semnificativ. Pentru exportatori, efectul asupra prețurilor ar trebui să agraveze șocul asupra cererii, afectând  veniturile din export.

Totuși, această imagine ignora  comerțul cu servicii, care a cunoscut probabil o scădere și mai puternică, de două cifre, în primul trimestru, din cauza prăbușirii  serviciilor în turism și transport din întreaga lume. Comerțul cu servicii ar trebui să își revină  într-o perioadă mai lungă de timp, deoarece restricțiile de transport și de călătorie rămân în vigoare chiar și atunci când se  elimina restricțiile interne. Din acest motiv, nu ne așteptăm ca, până la sfârșitul acestui an, comerțul mondial cu bunuri și servicii să depășească 90 % din nivelul anterior crizei.

Figura 1:  – Indicele comerțului cu mărfuri la nivel mondial și Indicele EH Trade  Momentum

Cu albastru – Indicele EH Trade Momentum (scala din dreapta)
Cu roșu – Creșterea volumului global de comerț cu mărfuri (bunuri) anual (CPB, stanga)
Cu verde – Producția mondială globală (anual, stânga)
Sursa: CPB, Euler Hermes, Allianz Research

Ce înseamnă acest lucru pentru companii? În 2020, ne așteptăm ca sectorul energetic să fie cel mai grav afectat (o scădere de -433 miliarde de dolari pentru  exporturi), urmat de metale ( -420 miliarde de dolari) și de servicii de transport legate de producătorii de automobile (-270 miliarde de dolari). În timp ce utilajele și echipamentele, industria textilă și furnizorii pentru industria automobile vor pierde mai puțin în valoare absolută, valoarea exporturilor lor va scădea cu peste 15%. Singurele sectoare neafectate ar trebui să fie sectoarele software și cele de servicii IT (+51 miliarde de dolari obținuți din export) și produsele farmaceutice (+27 miliarde de dolari). Cotațiile  pieței bursiere  încorporează, de asemenea, daunele semnificative din sectoarele pe care le-am identificat: de la începutul anului, indicele MSCI Energy a pierdut -37% din valoarea sa, sectorul auto -18%, cel de transport -16% și metale și minerit -11%, în timp ce indicele Global MSCI a pierdut -12%. Acțiunile din sectorul bancar au scăzut sever cu  -39%.

Figura 2:  Variația exporturilor pe sectoare în 2020 (in miliarde dolari) și ponderea in exporturile totale în 2019 (%)

Sursa: UCNTAD, Euler Hermes, Allianz Research

Ce țară va pierde cel mai mult? Anul acesta, aproape nimeni nu va înregistra câștiguri la export în comparație cu 2019. Cel mai grav afectate țări în ceea ce privește valoarea totală a pierderilor la export sunt, deloc surprinzător, cei mai mari exportatori: China (-275 miliarde de dolari), Statele Unite (-246 miliarde de dolari) și Germania (-239 miliarde de dolari). Clasificăm țările în funcție de pierderile la export în valoare absolută și în funcție de cota lor din totalul exporturilor in 2019. Țările care ar putea înregistra pierderi mari la exporturi în valoare absolută și ca parte din totalul exporturilor lor sunt: Rusia, Regatul Unit, Mexic, Spania, Emiratele Arabe, Belgia și Arabia Saudită.

Figura 3: Variația exporturilor pe țări în 2020 (miliarde de dolari) și ca pondere in exporturile totale în 2019 (%)

Pierdere mai mare la export în valoare absolută, pondere moderată din total exporturi în 2019
Pierdere mai mica in valoare absoluta și pondere mai scazută din total exporturi în 2019
Pierdere mai mică în valoare absolută și pondere mai mare din total exporturi în 2019
Pierdere mai mare in valoare absolută, pondere mai mare din total exporturi în 2019
Sursa: IHS Markit, Euler Hermes, Allianz Research

Figura 4: Variația exporturilor totale pe țări (miliarde de dolari)

Sursa: IHS Markit, Euler Hermes, Allianz Research

România nu apare în tabelul de mai sus, nefiind însă nici în topul celor mai mari exportatori. Adepții unor convingeri populiste ar putea chiar sugera că performanța în cazul unei țări care a „sfidat” scăderea din primul trimestru a economiei Uniunii Europene înregistrând aproape în oglindă o creștere de 2.7%, s-ar putea replica și în al doilea trimestru.

Reversul așteptat pentru aprilie (ca și lună plină în materie de impact al stării de urgență) și parțial pentru luna mai pare însă să fi fost deja anunțat din primul trimestru. Importurile s-au dovedit mult mai inelastice la măsurile restrictive aplicate economiei începând cu luna martie, scăzând cu doar 1.8% în timp ce exporturile s-au prăbușit cu 11.3%. De altfel, la nivelul întregului trimestru 1, exporturile au pierdut 2.6% în timp ce importurile au urcat ușor cu 1,3%, adâncind deficitul comercial deja existent.

Desigur, scăderea abruptă din luna aprilie care ar fi după toate așteptările de ordinul a doua cifre ar trebui să se manifeste prin scăderi similare atât la nivelul exporturilor cât și al importurilor.

Fiind totuși o țară cu o diversificare mai redusă a economiei în sectorul de servicii, impactul asupra României deși major nu ar trebui să se situeze chiar în chenarul de țări cel mai grav afectate. Reluarea pruducției de mașini la începutul lunii mai chiar dacă este un semnal pozitiv menține gradul de incertitudine asupra evoluției exporturilor în  2020. Scăderea chiar și de 2% a exporturilor din primul trimestru pentru segmentul mașini și echipamente pentru transport este îngrijorătoare atât din perspectiva cererii în scădere pronunțată cât și al ponderii uriașe de 48% în total exporturi.   

Sursa: Eurostat, INS mai

În sfârșit, întorcându-ne la situația globală, măsurile protecționiste pe termen scurt privind bunurile medicale, reapariția discursurilor de patriotism economic și a pozițiilor politice de relocalizare ar putea perturba lanțurile de aprovizionare în faza de redresare și ar putea încetini reluarea activității în al doilea semestru. În timp ce China a lovit recent exporturile de orz australiene cu un tarif vamal de 80%, zvonurile despre tarifele la importurile din China ale Statelor Unite  cresc, deoarece acuzațiile asupra rolului jucat de Beijing în criza Covid-19 se intensifică. Tachinările comerciale pe termen scurt ar putea diminua încrederea,  creând confuzie în piețe și  încetinind ciclul investițional. Istoricii în economie au demonstrat că marea depresiune economică din anii ”30 a fost probabil agravată de adoptarea unor politici comerciale restrictive. Ca și în 2019, conflictul comercial SUA-China și recesiunea producției pe care a creat-o au redus peste 300  miliarde de dolari din comerțul mondial.

De asemenea, trebuie monitorizate și schimbările de politici comerciale pe termen mediu. Reprezentantul comercial al Statelor Unite a aclamat sfârșitul politicii de relocare („offshoring”), în timp ce parlamentul European a declarat că „sprijină reintegrarea lanțurilor de aprovizionare în interiorul UE”. Ar putea avea sens  o mișcare generalizată de relocalizare și decuplare de economia chineză?

În primul rând, dependența de producția chineză a crescut în ultimii 20 de ani, ceea ce a făcut ca transferul activităților de producție înapoi în țara de origine  să fie cu atât mai dificilă: începând din 2004, producția chineză a crescut, ca proporție din producția mondială, de peste două ori, in plus  țările și-au sporit dependența directă și indirectă de factorii de producție chinezi (Baldwin și Servet, 2020). Într-adevăr, China este un furnizor de produse intermediare pentru SUA, dar este, de asemenea, un furnizor major de piese auto catre Germania, Japonia, Mexic și Canada. Aceste țări, la rândul lor, utilizează produse chinezești atunci când produc piese și componente auto pe care le vând producătorilor de automobile din SUA, ceea ce creează o dependență indirectă de China, mult mai importanta decât dependenta directa.

În al doilea rând, transferul activitatilor de producție nu înseamnă neapărat o reducere a riscurilor: aceasta poate însemna și plasarea ouălelor în același coș, creând astfel un risc de pro-ciclicitate în momentul declanșării crizei. Imaginați-vă că toate sectoarele devin expuse fluctuațiilor interne ale economiei. Dacă o economie este in tare de urgenta și fabricile sale trebuie blocate, nu poate produce într-adevăr tot ceea ce are nevoie la nivel local.

În al treilea rând, nemulțumirea socială în creștere ar putea fi incompatibilă cu transferul activitatilor de producție, deoarece aceasta ar presupune costuri ridicate ale forței de muncă transferate consumatorilor. Deși independența strategică este promovata  de factorii de decizie, creșterea prețului pentru produsele cheie de folosință îndelungată, cum ar fi automobilele sau articolele electronice de zi cu zi, ar putea fi nepopulare și delicate din punct de vedere politic.

În cele din urmă, dincolo de argumentele politice, lipsesc în continuare stimulentele pentru ca întreprinderile să transfere activitatea de producție, iar acestea ar putea costa mulți bani publici, eventual transferați către contribuabili. Vor prelua companiile aceste costuri in dauna marjelor de profit? Vor reuși toate guvernele să evite efectele teoriei avantajului comparativ al lui Ricardo și alocarea forței de muncă acolo unde este mai ieftin? La acest moment,  pare că există o discrepanță între declaratiile  politice ambițioase  și stimulentele acordate  întreprinderilor.

Dar nu numai comerțul ar putea fi perturbat, deoarece o selectare mai judicioasa  a investițiilor străine directe (ISD) ar putea încetini fluxurile transfrontaliere de capital. Potrivit OCDE, în ultimii ani, aproximativ 55% până la 65% din intrările de investiții străine directe la nivel mondial au fost catre țări ce aplică procese de monitorizare transsectorială a ISD – de două ori mai mult decât procentul de fluxuri globale de ISD care ar fi putut face obiectul unei examinări motivate de securitate pentru majoritatea anilor 1990. Criza Covid-19 va accelera probabil această tendință, având în vedere că normele de control ale UE și Regatului Unit ar putea fi mai stricte. Conferinta Natiunilor Unite pentru Comert si Dezvoltare (UNCTAD) preconizează o scădere drastică a fluxurilor globale de ISD – până la 40% – în perioada 2020-2021, atingând cel mai scăzut nivel din ultimele două decenii.

***

Previzionarea riscurilor comerciale și de neplată de astăzi, înseamnă protejarea trezoreriei de mâine

Euler Hermes este liderul mondial în domeniul soluțiilor de asigurare a creditelor și un specialist recunoscut în domeniile acoperirii și asigurării creditelor. Cu o experiență de peste 100 de ani, Euler Hermes oferă o gamă completă de servicii de gestionare a creanțelor clienților. Rețeaua sa internațională de supraveghere permite analizarea stabilității financiare a IMM-urilor și a marilor grupuri active pe piețe reprezentând 92% din PIB-ul mondial. Societatea cu sediul social la Paris este prezentă în peste 50 de țări având peste 5800 de angajați. Membră a Grupului Allianz, Euler Hermes a obținut ratingul AA din partea Standard & Poor’s. Societatea a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 2,9 miliarde de euro în 2019 și garanta tranzacții comerciale în valoare de 950 miliarde de euro în întreaga lume la final de 2019. Pentru mai multe informații: eulerhermes.com

Notă de avertizare privind declarațiile de perspectivă: Afirmațiile conținute în acest document pot include perspective, afirmații privind așteptările legate de viitor precum și alte declarații prospective care sunt bazate pe opiniile și ipotezele actuale ale conducerii și implică riscuri și incertitudini cunoscute și necunoscute. Rezultatele, performanța și evenimentele efective pot diferi substanțial de cele exprimate sau sugerate în aceste declarații de perspectivă. Astfel de devieri pot surveni din următoarele cauze, fără limitare la, (i) modificări ale condițiilor economice generale și ale situației privind competitivitatea, în special în activitatea principală și pe piețele principale ale Grupului Allianz, (ii) performanța piețelor financiare (în special volatilitatea pieței, lichiditatea și evenimentele legate de credite), (iii) frecvența și gravitatea evenimentelor care cauzează prejudicii asigurate, incluzând de la catastrofe naturale până la realizarea de cheltuieli pentru acoperirea prejudiciilor, (iv) nivelurile și tendințele de mortalitate și morbiditate, (v) nivelurile de persistență, (vi) cu precădere în activitatea bancară, amploarea riscurilor de credit, (vii) nivelurile ratei dobânzii, (viii) cursurile de schimb valutar, incluzând cursul de schimb EUR/USD, (ix) modificările legilor și ale reglementărilor, inclusiv ale reglementărilor fiscale, (x) impactul achizițiilor, incluzând aspectele legate de integrare și măsurile de reorganizare, și (xi) factorii generali privind competitivitatea, în fiecare caz, la nivel local, regional național și/sau global. Mulți dintre acești factori pot avea o probabilitate mai mare de a se produce, sau pot fi mai pronunțați, ca urmare a activităților teroriste și a consecințelor acestora.

Agricover Holding S.A. majorează capitalurile proprii ale subsidiarelor sale printr-o investiție de 63 milioane de lei

0

Agricover Holding S.A., acționarul majoritar al Grupului Agricover, raportează pentru anul 2019 venituri consolidate de peste 1,65 miliarde de lei și împrumuturi acordate în valoare de 1,88 miliarde de lei, obținute din operațiunile derulate prin subsidiarele sale: Agricover S.A., Agricover Credit IFN și Abatorul Periș S.A.

Adunarea Generală a Acționarilor Agricover Holding S.A. a aprobat situațiile financiare pentru anul 2019 și a decis majorarea capitalului social al subsidiarelor sale Agricover Credit IFN și Abatorul Periș S.A. cu suma de 10 milioane de lei pentru fiecare societate, reafirmând astfel angajamentul acționarilor pentru dezvoltarea sustenabilă a afacerilor Grupului, chiar și în contextul impactului economic negativ generat de pandemia COVID-19.

Prin această decizie, capitalul propriu al Agricover Credit IFN se majorează cu 46,8 milioane de lei, reprezentând profitul net realizat în anul 2019, în valoare de 36,8 milioane de lei, integral reinvestit, la care se adaugă suma de 10 milioane de lei, atribuită suplimentar de către Agricover Holding S.A. Pentru Abatorul Periș S.A. majorarea capitalului social oferă continuitate strategiei de business a subsidiarei și suport pentru finalizarea investițiilor în achiziția de echipamente performante pentru protecția mediului și creșterea capacității de producție.

„Rezultatele excelente obținute la nivelul Grupului ne-au determinat să decidem reinvestirea integrală a profitului obținut în capitalurile proprii pentru a asigura continuitate în dezvoltarea modelului nostru inovativ de business. Perioada post-pandemie va produce schimbări pe termen lung pe mai multe niveluri, iar noi trebuie să fim pregătiți, să fim cu un pas înainte, pentru a putea oferi partenerilor noștri fermieri soluții concrete, adaptate noilor condiții,” a declarat Liviu Dobre, Director General, Agricover Holding S.A.

Agricover Holding S.A. – Rezultate financiare consolidate 2019

  • Venituri: 1.654.328.944 lei
  • Împrumuturi acordate clienților: 1.883.795.000 lei
  • Profit net: 62.819.888 lei

Agricover Credit IFN, principala instituție financiară dedicată finanțării directe a agriculturii românești, a acordat anul trecut credite pentru un număr de 3.434 fermieri, în creștere cu 23% față de 2018.

Agricover S.A., societate specializată în distribuția de input-uri pentru agricultură, a continuat creșterea numărului de clienți, ajungând la un portofoliu de 6.362 de fermieri, continuând trend-ul ascendent din ultimii ani.

Abatorul Periș S.A., subsidiară a Agricover Holding S.A., înființată în martie 2019, deține cea mai modernă unitate de procesare a cărnii de porc din România, a doua ca mărime din țară, cu o capacitate de abatorizare de peste 500.000 de capete porc pe an. Abatorul Periș S.A. are peste 600 de angajați, operează un lanț propriu de 23 de magazine de desfacere în București și împrejurimi, susține în mod activ peste 46 de ferme de porci din România și deține parteneriate cu cele mai importante lanțuri comerciale din țară. Încă de la preluarea sa de către Agricover în 2015, Abatorul Periș S.A. a beneficiat de investiții de peste 100 de milioane de lei, iar unitatea de producție a trecut printr-un proces continuu de modernizare și retehnologizare a liniilor de procesare, extinderea capacității de producție și achiziționarea unei infrastructuri logistice specializate pentru a îndeplini cele mai înalte standarde de siguranță alimentară și eficiență operațională.

Strategia de dezvoltare a Grupului Agricover se bazează pe anticiparea nevoilor fermierilor, aflate într-un complex proces evolutiv, optimizarea continuă a portofoliului de produse și servicii destinate acestora și dezvoltarea de parteneriate strategice.

În octombrie 2019, ADAMA Agriculture BV, membră a Grupului Syngenta, unul dintre liderii globali recunoscuți pentru producția de produse pentru protecția culturilor agricole, a cumpărat un pachet minoritar de acțiuni, reprezentând 10% din capitalul social al Agricover S.A. În noiembrie 2017, Banca Europenă de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a intrat în acționariatul Agricover Holding S.A., cu o participare de 12.7%.

***

Despre Agricover Holding S.A.

Cu o activitate de peste 20 de ani, Grupul Agricover este principalul jucător din agribusiness-ul românesc. Agricover Holding S.A. este acționar majoritar și investitor în activitățile de Agri-Business, Agri-Finance și Agri-Food, derulate prin subsidiarele sale: Agricover S.A., Agricover Credit IFN și Abatorul Periș S.A. Cu un model de business puternic integrat și original, Grupul Agricover este veriga cheie ce susține eficiența întregului lanț valoric din agricultură, oferind soluții specializate pentru dezvoltarea afacerilor fermierilor din România. În prezent, în cadrul subsidiarelor Agricover Holding S.A. își desfășoară activitatea peste 1.050 de angajați. Grupul deservește un portofoliu de peste 6.500 de clienți fermieri, care exploatează peste 2,4 milioane de hectare de teren arabil la nivel național. Pentru mai multe referințe accesați www.agricover.ro

ELKO Romania, donație pentru învățământ la distanță

0

Compania ELKO Romania, compnentă a Grupului ELKO, specializată în distribuție de echipamente și soluții IT (PC-uri, componente, electronice home & office, telefoane mobile, software, soluții de infrastructură IT și de stocare, soluții de securitate, echipamente industriale, sisteme de comunicații, soluții smart building și smart city) și electronice de consum, a făcut o donație de calculatoare și alte echipamente pentru acces la educația online, parte a programului de responsabilitate socială al companiei. Beneficiari sunt 20 de copii de la Școala Gimnazială „Ion Lovinescu” din Rădășeni, județul Suceava, zonă puternic afectată de actuala pandemie. Donația a fost făcută la recomandarea învățătoarei Loredana Grumăzescu din comună, care subliniază:„Am primit astăzi la Rădășeni, Suceava, darurile din partea dvs. și vă mulțumim din suflet! Atât copiii, părinții, cât și eu, ca și cadru didactic de la clasă, ne bucurăm mult de cele primite! Dumnezeu să vă răsplătească pentru ceea ce faceți! Vă îmbrățișăm cu drag!”.

La rândul său, Carmen Stanciu, General Manager ELKO România, transmite fiecărui beneficiar: „Educația este primul pas cu care pornești în viață. Îți dorim ca acest calculator, pe care l-ai primit astăzi în dar, să te ajute să mergi cât mai departe pe calea ta minunată de a contribui la frumusețea lumii”.

Calculatoarele sunt asamblate de echipa tehnică a ELKO Romania, dotate suplimentar cu monitoare, UPS-uri și camere web și expediate prin Asociația StartEvo, fondată de Alina Ferseta, Constantin Ferseta şi Iulian Crăciun, asociație iniţiatoare a Burselor Ambiţiei şi a Sistemului Naţional de Mentorat StartEvo. Asociația StartEvo va ține legătura cu școala din Rădășeni pentru implicare în activități și jocuri pe platforma educaţională proprie gratuită KIDIBOT.

Proacta EDU, campanie de susținere a candidaților la examenele naționale

Asociația Proacta EDU, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, lansează campania „EU POT!”, destinată elevilor de gimnaziu și de liceu care se pregătesc pentru examenele naționale.

Prezentând în deschiderea campaniei clipul motivațional „#EUPOT” psiholog  Nicoleta  Larisa Albert, inițiatorul proiectului AMBASADOR pentru COMUNITATE și președintele Asociației Proacta EDU, subliniază: „Ne-au spus-o răspicat nu doar în clipul acesta, dar și în alte interacțiuni pe care le-am avut cu ei – absolvenții 2020 de gimnaziu și liceu nu sunt o generație de sacrificiu! Sunt deschizători de drumuri, sunt luptători. Elevii din clasele a VIII-a și a XII-a au trecut deja marele examen al neprevăzutului și au luat nota 10 la capitolul adaptabilitate. Sunt convinsă că ceea ce au învățat în această perioadă reprezintă o resursă importantă pentru modul în care își vor construi viața de aici încolo. În cadrul proiectului AMBASADOR pentru COMUNITATE, lansat la începutul stării de urgență, ca urmare a pandemiei cu noul coronavirus, am pus la dispoziția elevilor, cadrelor didactice și părinților linii telefonice gratuite pentru a primi suport emoțional. Ceea ce trebuie să remarc, după după mai bine de două luni în care oferim acest sprijin, este faptul că am auzit din partea elevilor foarte mulți de «noi». Nu am auzit, în cadrul apelurilor telefonice primite la liniile gratuite, de povești individuale, ci de exprimări ca «noi, cei de-a VIII-a» sau «noi, cei de-a XII-a». Este emoționant să vezi cât sunt de uniți și să auzi forța din glasul lor. Cred că după această perioadă adulții au fost cei care au avut de învățat de la copii, iar pentru acest lucru trebuie să le mulțumim”.

Monica Anisie, ministrul educației și cercetării, accentuează: ,,Am încredere în elevii din România și sunt convinsă că vor ajunge acolo unde își doresc pentru că sunt puternici și determinați. Noi, cadrele didactice și părinții, suntem alături de ei pentru a-i îndruma cât mai bine astfel încât să fie pregătiți să facă față oricărei provocări, într-o societate care este mereu în schimbare”.

Asociația Proacta EDU mulțumește protagoniștilor clipului motivațional Ruxandra Necula – clasa a XII-a Liceul de Coregrafie Floria Capsali, Fadi Octavian Ionuț Al Rifai – clasa a VIII-a Școala Gimnazială Nr. 1 Voluntari, Rareș Mutescu – clasa a VIII-a Școala Gimnazială Ferdinand I, Andrei Dobre –  clasa a XII-a Colegiul Național Matei Basarab; Colegiului Național Matei Basarab, Liceului de Coregrafie Floria Capsali, Școlii Gimnaziale Ferdinand I, Școlii Gimnaziale Nr. 1 Voluntari, Inspectoratului Școlar al Municipiului București, Inspectoratului Școlar al Județului Ilfov, Fundației Leonardo Murialdo Popești Leordeni; sponsorilor DIGI România, Fan Courier, Autonom; echipei de producție Zepelin Production.

Partener oficial al campaniei este Ministerul Educației și Cercetării.

Top 5 greșeli comune făcute înainte sau în timpul unui incident informatic

Autor: Cristian Zaharia, Manager, Forensic, EY România (foto)

Dinamica societății și tehnologizarea tot mai evidentă a tuturor ramurilor de care omul modern se lovește zi de zi a creat cadrul favorabil apariției și dezvoltării unui fenomen care nu mai este deloc nou în România: criminalitatea informatică. Fie că își are originea în țara noastră, fie că o „importăm”, din ce în ce mai multe persoane fizice sau juridice cad victimă și, nu de puține ori, pierderile sunt greu de recuperat.

1. „Mie nu mi se poate întâmpla”

Este poate cea mai mare eroare pe care atât persoanele fizice, dar mai ales factorii de decizie ai unor societăți comerciale o pot face. Plecând de la premisa enunțată, acțiunile lor sunt în această direcție. Astfel, lipsa alocării unui buget în vederea protejării împotriva atacurilor informatice sau o instruire deficitară a personalului în acest sens sunt doar câteva dintre „strategiile” care transformă companiile într-o victimă sigură.

Concepția des întâlnită precum că, atâta timp cât nu ai nimic de ascuns și de interes pentru atacatori, ești în siguranță, este greșită. Cele mai multe dintre atacurile informatice au drept scop obținerea unor foloase materiale și, în egală măsură, a unor resurse informatice care să fie folosite ulterior în generarea altor atacuri. Practica judiciară în domeniu este bogată în cazuri în care infrastructura unor terțe societăți comerciale a fost folosită în săvârșirea unor infracțiuni informatice.

2. Protejarea împotriva atacurilor informatice
nu este o activitate care se face o dată și bine

Achiziția și configurarea inițială a unor soluții hardware și/sau software care să ajute la stoparea sau reducerea unor astfel de atacuri este o primă acțiune pe calea protejării datelor și activelor companiei. Nu este însă suficientă.

Nu de puține ori s-au întâlnit situații când licențele de antivirus erau expirate și semnăturile nu erau la zi sau regulile din firewall nu mai erau de actualitate. O practică trecută des cu vederea este acumularea de privilegii în rândul angajaților care sunt de o perioadă mai mare de timp în companie. Pe măsură ce ocupă mai multe roluri cu sarcini diferite, ei ajung într-un final să aibă mult mai multe drepturi de acces în sistemele informatice decât au nevoie. Astfel, managementul „user-ilor” este deficitar, putând facilita fie o eventuală fraudă din partea acelui angajat, fie mărirea suprafeței de atac împotriva companiei, în cazul în care contul este compromis de terțe persoane.

Poate cel mai răsunător caz generat de această greșeală este „Wannacry”, iar principala cauză care a generat acest atac a fost tocmai lipsa instalării unor update-uri de securitate menite să remedieze anumite vulnerabilități cunoscute deja de către profesioniștii în domeniu ca fiind ușor exploatabile. Rezultatul a fost un atac informatic de tip ransomware de proporții, fiind criptate peste 230.000 de calculatoare de pe întreg mapamondul, cu pierderi totale de peste 1 miliard de dolari.

3. „Încerc să fac totul de unul singur”

Nevoia de a ține costurile sub control împinge multe companii să încredințeze management-ul soluțiilor de securitate unei persoane interne al cărei rol de zi cu zi este cu totul altul. Cel mai des întâlnit caz este acela de a apela la persoana responsabilă cu gestionarea echipamentelor de IT, care, pe parcurs, instalează și configurează și echipamentele de rețea (router/switch), firewall, soluțiile software de pe stații, cloud, etc.

Fiecare dintre tehnologiile anterior enumerate are caracteristici diferite, iar gestionarea acestora și configurarea de către o persoană care nu are pregătirea necesară reprezintă încă un risc pentru compania respectivă. De foarte multe ori, percepția că ești protejat, când în realitate ai o mare vulnerabilitate, este mai periculoasă, întrucât compania va desfășura activități și va expune în mediul online date informatice care, în alte condiții, ar fi mult mai bine protejate.

4. Folosirea inadecvată a parolelor de acces și a
altor metode de autentificare

Managementul parolelor de acces nu este un lucru ușor, mai ales când sistemele în care user-ul se va autentifica sunt multiple, politicile de complexitate și de expirare a acestora sunt diferite de la un serviciu la altul, iar persoana care le folosește nu are o pregătire minimă în legătură cu modul de păstrare al acestora.

Un exemplu des întâlnit este cel al sticky-note-urilor lipite de monitor sau agende uitate printr-o sală de conferință, conținând parolele de acces într-un anumit sistem informatic. Aceste incidente au generat adoptarea clară a unei politici de „clean desk”, care ar putea crea cadrul favorabil prin care angajații să fie instruiți pentru a nu expune parolele de acces.

5. Lipsa unor procese clare în cazul unui
incident informatic sau aplicarea lor haotică

Companiile care sunt conștiente de aceste riscuri au investit, în mod constant, în remedierea problemelor mai sus amintite. Cu toate acestea, oricât de puțin s-ar reduce suprafața de atac, oricâte tehnologii de prevenție, detecție și stopare s-ar implementa, nu toată lumea joacă după aceleași reguli. Un atac informatic se va întâmpla oricând, e doar o chestiune de timp.

Mai mult, prin Legea 362/2018 care transpune directiva europeană 1148/2016 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice, toate companiile care furnizează servicii esențiale către populație trebuie să minimizeze riscurile și să ia măsuri interne manageriale și de natură tehnică, astfel încât să diminueze riscul cibernetic. Ceea ce înseamnă că vor fi obligate să bugeteze și să realizeze investiții în această direcție, având în vedere că, de multe ori, acest aspect nu a fost unul de o importanță majoră pentru managementul unui operator de servicii esențiale.

Art. 42 al acestei legi intrată în vigoare în ianuarie 2019 indică faptul că entitățile care acționează în sectoarele vizate au un termen de 2 ani în care să depună documentația de autoevaluare a îndeplinirii cerințelor minime de securitate și notificare. Sunt prevăzute și o serie de contravenții substanțiale în cazul în care, după producerea unui incident informatic grav, se constată că acea companie nu a întreprins măsurile necesare pentru a-l împiedica sau pentru a-i diminua efectele.

Producerea unui incident informatic, de orice natură ar fi el (phishing, malware infection, DDOS attack, website defacement etc.), obligă la acționarea imediată a unui plan de răspuns care să ducă la înlăturarea efectelor negative sau măcar la diminuarea lor pe cât posibil.  Nu întâmplător, la nivel internațional, au fost create mai multe cadre de reglementare a acestor situații în care sunt descrise activitățile care trebuie întreprinse.

Cele mai populare două astfel de cadre de lucru sunt cele elaborate de cǎtre NIST (National Institute of Standards and Technology) și SANS (SysAdmin, Audit, Network, and Security). Acestea nu sunt substanțial diferite, oricare dintre cele două metodologii ajută la formularea unui răspuns mai bun în cazul unui atac informatic, bazat pe un set de pași pe care oricine din organizație ar trebui să îi aplice, atunci când își propune să investească în această zonă. Sigur că aceștia trebuie adaptați specificului organizației și implementați, de preferat, înaintea producerii unui atac informatic.

Conștientizăm greșelile: care este următorul pas?

Unele dintre aspectele menționate mai sus sunt ușor de remediat, necesitând doar o conștientizare mai mare din partea factorilor de decizie dintr-o companie a pericolelor la care o expun atunci când aplică ceea ce mulți specialiști consideră a fi o strategie cunoscuta drept „security through obscurity”.

În baza acesteia, mecanismele de securitate sunt cunoscute doar de către membrii care o aplică și o folosesc, iar un eventual atac informatic ar putea reuși doar dacă acestea sunt cunoscute, lucru considerat puțin probabil. Practica a dovedit că această strategie este drumul sigur către o țintă ușoară a hackerilor. Dinamica atacurilor informatice și versatilitatea lor fac imposibilă aplicarea unei rețete universale care să funcționeze ca un „panaceu”. Factorii de decizie care își desfășoară chiar și o mică parte din activitatea lor prin utilizarea unor servicii și tehnologii informatice trebuie să-și adapteze strategia de securitate în funcție de specificul și natura activității întreprinse, iar apelarea la servicii profesioniste în domeniu ar putea ca pe termen lung să facă diferența între existența și prosperitatea pe piață sau disoluție.

Restart pentru forța de muncă

0

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a organizat o nouă dezbatere din seria de evenimente interactive online cu subiecte de actualitate pentru domeniul antreprenorial, de data aceasta, „VorbIMM despre: restartarea și flexibilizarea forței de muncă”. Prezentăm o sinteză a intervențiilor.  

Florin Jianu, președinte CNIPMMR: „Ne pregătim pentru revenirea economică, se redeschid multe sectoare economice odată cu data de 1 iunie. Dintre măsurile puse în aplicare până în acest moment, cu precădere cea a șomajului tehnic, a fost o măsură eficientă, măsură discutată cu mediul de afaceri. În această perioadă, sunt de parere că trebuie să avem aceleași etape eficiente, simple, pe înțelesul oamenilor și aplicabile pe scară cât mai largă. Să facem uz de toate instrumentele, cu precădere la cele europene care ne vor fi puse la dispoziție”.

Violeta Alexandru, ministrul muncii și protecției sociale: „Am încredere în antreprenori că sunt conștienți că nu pot să țină un business în picioare dacă nu își respectă angajații și dacă nu le creează condiții în care să lucreze eficient. Condiții care să pună accent pe rezultatul muncii acestora și mai puțin pe proceduri, pe birocrație, pe lucruri care de fapt justifică existența unui aparat public. Sunt lucruri care sunt rămase in urmă, însă trebuie actualizate, aduse la zi, după această perioada care a fost concentrată pe măsurile de sprijin. Eu am reținut absolut toate oportunitățile care le-a ridicat perioada de pandemie și pe care le cunoșteam dinainte, venind din mediul privat”.

Sven Marinus, CEO Sodexo Pass Romania: „Sistemele de vouchere se bazează pe mecanisme și instrumente care pot ajuta la direcționarea fondurilor alocate către domeniile în care este nevoie, cele care au fost cel mai afectate în contextual actual, precum turism, horeca, fitness și sport, organizatori de evenimente sau sectorul cultural. În plus, aceste sisteme permit cheltuirea exclusivă a sumelor aferente pe teritoriul țării, contribuind astfel la relansarea economiei romanești”.

Andreea Voinea, director de resurse umane la BCR: „Pe perioada stării de urgență și a stării de alertă am ținut deschise toate unitățile, mai puțin cele din mall-uri. Pentru a asigura protecția oamenilor noștri, am lucrat în rotații de două săptămâni, având două echipe pentru a putea în permanentă să asigurăm serviciile clienților noștri. Am introdus pauze de masă și am scurtat programul, astfel încât la prânz să putem trece prin dezinfectarea unității, pentru siguranță angajaților. Am asigurat infrastructură colegilor pentru a le putea faclita teleworkingul, astfel încât să nu ne oprim activitatea. Ceea ce am identificat în această perioada, în afară măsurilor primare de protecție și lucru acasă, este nevoia colegilor de comunicare, chiar dacă nu mai poate fi pe cale fizică”.

Tinerii antreprenori, în competiție pentru Compania Anului 2020

0

Compania Anului, întrecerea de tradiție cu profil antreprenorial organizată de Junior Achievement România, și-a desemnat laureații ediției 2020 printr-o finală națională în care competitorii și-au expus afacerile pilot în fața juriului prin intermediul unei platforme online. Domeniile reprezentate au fost cu precădere tehnologie, e-commerce, afaceri sociale, industrii creative, educație, agricultură. Au participat 16 echipe de studenți și 18 echipe de elevi, cele mai bune din 243 de mini-companiicare și-au pilotat anul acesta ideile de afaceri în cadrul incubatorului educațional JA BizzFactory™. Tinerii au beneficiat de consultanță din partea voluntarilor JA și au participat la 45 de webinarii live susținute de specialiști din business. Juriul finaleia fostformat din profesioniști ai partenerilor și susținătorilor competiției (Romanian-American Foundation, Citi România, Metropolitan Life, Accenture, Accelera Consulting, Bayer Fund, EY, FedEx, HP România, KPMG, NN România), care au interacționat cu concurenții, au verificat fezabilitatea start-up-urilor și au oferit sfaturi de bună practică. Laureații sunt:

Secțiunea elevi

Marele Premiu – Echipa Cyber Coffee, Colegiul Național Mihai Eminescu București,coordonator prof. Gabriela Ianoș, pentru „un ecosistem inteligent care utilizează o aplicație mobilă și un aparat inteligent pentru a oferi o cafea fără eroare, adaptată preferințelor individuale ale consumatorilor. Clienții au posibilitatea de a comanda cafeaua personalizată în depline condiții de siguranță. Tinerii din clasa a X-a au proiectat acest serviciu având în vedere principii de etică și de utilizare responsabilă a resurselor”; echipa va reprezenta România la finala onlineEuropean Company of the Year 2020, secțiunea elevi,22‐24 iulie 2020, organizată de Junior Achievement Portugalia.

Premii speciale

Innovation Award,susținut deAccenture Romania–echipaMSC Modern Software Corporation,Liceul Teoretic O.C. Tăslăuanu Toplița

Access Award, susținut de FedEx Romania–echipa Track Plans & Schematic, Colegiul Național I. L. Caragiale București

Best Financial Plan,susținut de EY Romania–echipa Home Solution Innovators, Liceul Teoretic Aurel Lazăr Oradea

Agribusiness Award,susținut deRomanian-American Foundation –  

echipa Rainbow, Liceul Tehnologic Agricol Mihail Kogălniceanu Miroslava; echipa Ferma Măriucăi, Liceul Teoretic Dimitrie Cantemir Iași; echipa Agra, Colegiul Agricol Dimitrie Cantemir Huși

Best Business Plan, susținut de Citi Romania – echipaPet Pub Pet & Play, Colegiul Național Gheorghe Tițeica, Drobeta Turnu Severin

Best Business Concept forCommunity, susținut de Metropolitan Life –echipa Vidys, Colegiul Național Alexandru Odobescu Pitești.

Secțiunea Studenți

Marele Premiu, susținut deRomanian-American Foundation – echipa VMP Volunteering Management Platform, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, coordonator prof. Anca Șerban, pentru „o platformă online – Evenss – care include și o aplicație mobilă pentru organizatorii de evenimente, dar și pentru voluntari. Soluția echipei eficientizează munca coordonatorilor de voluntari, aducându-le toate uneltele necesare pentru organizarea și administrarea unui eveniment și este un instrument util unde voluntarii pot găsi evenimentele preferate din care vor să facă parte, își pot genera un CV de voluntar, pot fi parte dintr-o rețea națională de voluntari”;echipava reprezenta România la finalaonline European Enterprise Challenge,secțiunea studenți,24-26 iunie 2020, organizată de Junior Achievement Grecia.

Premiul Best Tech Idea, susținut de HP, prin programul HP Life – echipa Eco World, Universitatea din București, coordonator prof. Ana-Maria Grigore

Premii speciale

Best Business Plan,susținut de Citi Romania – echipa Umalo, Universitatea Politehnica din București

Best Marketing Plan – echipa Wash Point, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu

Best Financial Plan– echipa Wash Up, Universitatea Politehnica Timișoara.   

Câștigătorii vor beneficia de mini-granturi pentru dezvoltarea antreprenorială a echipelor și proiectelor.

RBL, soluții pentru tineri de a depăși procrastinarea

0

Sub egida organizației Romanian Business Leaders (RBL), în cadrul bootcamp-ului Insights generator de soluții inovatoare la probleme concrete de business ale companiilor din România, desfășurat de data aceasta online, cu tema „Cum putem ajuta tinerii să combată procrastinarea”, 6 echipe formate din câte 3 tinerii de 16-21 ani au oferit soluțiile:

1) O aplicație care te încurajează să fii concentrat pe ce ai de făcut, oferindu-ți recompense pentru că nu folosești telefonul mobil, prin care hrănești și interacționezi cu un cățeluș virtual (Bobi Pet)

2) o aplicație care conectează rapid utilizatorii cu pasiuni și interese similare și le permite să alcătuiască și să urmărească liste comune de „to do”(Buddy Up)

3) o aplicație de organizare a sarcinilor, personalizată cu profilul, stilul personal de învățare și calendarul

4) o serie de podcast-uri în care influenceri și oameni de succes vorbesc despre cum au trecut peste propriile procrastinări (Daily Insights)

5) o pagină de Instagram cu informații și resurse care trezesc nevoia tinerilor de a fi productivi (ideIQs)

6) un program de dezvoltare personală adaptat la tipurile de procrastinatori pentru a-i ajuta să-și depășească problema – Pro(active)crastination.

Tema procrastinarea a fost aleasă pentru amploarea și efectele ei asupra tinerilor, încrederii în sine și percepției realității, mai ales în condițiile actuale: anxietate, stres, instabilitate emoțională. Mălin-Cristian Ungur, coordonatorul evenimentului, subliniază: „Tinerii au o capacitate mare de a empatiza și a înțelege provocări complexe, mai ales că sunt direct afectați de contextul actual. Totodată au și un puternic spirit antreprenorial prin care își doresc să rezolve provocări reale iar aceste lucruri au contribuit la succesul proiectului. Tinerii au propus și au început să implementeze deja soluțiile propuse de ei pentru a combate procrastinarea. Ne așteptăm și la un business care să iasă de aici în curând”.