Prelungirea înscrierilor la Concursul Internațional George Enescu 2022

0

Termenul limită pentru înscrierea la Concursul Internațional George Enescu din acest an se prelungește până la 1 mai 2022, motivul subliniat de organizatori fiind „perioada recentă marcată de crizele politice și economice la nivel global, împreună cu solicitările primite de la potențialii candidați”. De asemenea, taxa de înscriere se reduce cu 50% pentru a da șansa cât mai multor muzicieni talentați să aibă acces la concurs. Concurenții înscriși până acum vor beneficia de această reducere.

Organizatorii anunță că „termenul limită pentru înregistrarea concurenților este 1 mai 2022 pentru toate cele patru secțiuni (violoncel, vioară, pian și compoziție). Condițiile de participare rămân aceleași, înscrierile derulându-se online, pe site-ul www.festivalenescu.ro. Conform Regulamentului Concursului, se pot înscrie participanți de toate naționalitățile, născuți după 1 august 1989, pentru cele 4 secțiuni: violoncel, vioară, pian și compoziție.

Înscrierea se face prin completarea unui formular online, iar jurizarea pentru prima etapă a Concursului va avea loc online prin analizarea înregistrării video trimise de concurenți. Aceasta se va desfășura în luna mai 2022, iar anunțarea rezultatelor se va face pe 31 mai, pe site-ul Concursului. Pentru prima oară în istoria Concursului, concurenții înscriși la vioară, violoncel și pian care vor trece de etapa online vor ajunge direct în semifinală. 

Concursul Internațional George Enescu, una dintre cele mai importante platforme internaționale de lansare pentru tinerii muzicieni din toată lumea, este construit ca o prelungire firească a Festivalului George Enescu – cel mai prestigios eveniment cultural organizat de România. De-a lungul timpului, Concursul Enescu a contribuit semnificativ la promovarea și lansarea multor mari artiști, aceștia păstrând mereu o legătură de suflet cu Enescu și cu România. 

Concursul Enescu este un proiect cultural finanțat de Guvernul României prin Ministerul Culturii”.

Foto: Andrei Gîndac

Stamatis Sapkas, numit în funcția de CFO al Grupului Globalworth

0

Grupul Globalworth, cel mai mare investitor pe piața de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea lui Stamatis Sapkas (foto) în funcția de CFO, de la 1 mai 2022. Andreas Papadopoulos demisionează din funcția de CFO după opt ani de activitate. Stamatis Sapkas îi va raporta lui Dimitris Raptis, CEO al Grupului Globalworth.

Dimitris Raptis: „Sunt încântat să anunț că Stamatis va deveni noul CFO al Globalworth. Este unul dintre cei mai experimentați colegi, fiind în companie de la înființarea acesteia. A fost implicat în numeroase proiecte importante (mai întâi ca director de investiții, iar ulterior ca director general adjunct de Investiții), începând cu oferta publică inițială a companiei din iulie 2013, tranzacții de investiții în România, tranzacții de finanțare a instrumentelor de capital și a obligațiilor financiare și achiziția GPRE în Polonia în 2017. În ultimii ani, s-a axat în principal pe raportarea internă și externă, relațiile cu investitorii, precum și pe susținerea eforturilor privind sustenabilitatea. Suntem foarte încrezători în faptul că experiența lui Stamatis în compania noastră, cuplată cu experiența sa anterioară vor adăuga o valoare importantă Grupului nostru și îl va conduce cu succes către următoarea etapă a dezvoltării sale.”

Stamatis Sapkas: „Sunt foarte entuziasmat să continui parcursul meu la Globalworth, care a început în 2013, iar acum din poziția de CFO al Grupului. Încă de la înființarea Grupului, am parcurs multe etape și aștept cu nerăbdare să lucrez în continuare alături de o echipă motivată și profesionistă. Globalworth s-a impus ca investitor dominant pe piața de birouri din Polonia și România și sunt încântat că pot contribui în continuare la viitorul nostru.” 

Globalworth îl caracterizează pe Stamatis Sapkas ca având „aproximativ 20 de ani de experiență în consultanță și investiții imobiliare. S-a alăturat echipei Globalworth în 2013, iar înainte de aceasta, Stamatis a fost membru al echipei de investiții Real Estate și Lodging din cadrul Citigroup cu sediul Londra, anterior făcând parte din cadrul echipei EFG Eurobank Ergasias și începându-și cariera la Eurobank Properties, Atena, Grecia. Experiența sa include tranzacții în domeniul M&A, oferte privind instrumentele de capital, finanțări obligații financiare și credite neperformante în sectorul Real Estate și Lodging, lucrând în mai multe jurisdicții din Europa, Orientul Mijlociu și Africa.  

Deține o diplomă de licență în Management Science with Computing acordată de Universitatea Kent și o diplomă de master în Banking & International Finance acordată de Bayes Business School”.

Globalworth este „o companie imobiliară activă în Europa Centrală şi de Est, listată la Bursa de Valori de la Londra, în segmentul AIM, care activează în România și Polonia, în ambele ţări devenind principalul investitor pe piața imobiliară de birouri. Globalworth investește, dezvoltă și gestionează direct clădiri de birouri și parcuri industriale și de logistică, în locații premium, care generează venituri din închirierea de spații către companii de top din întreaga lume. Gestionat de peste 240 de profesioniști în Cipru, Guernsey, România și Polonia, portofoliul companiei are o valoare totală de aproximativ 3.2 miliarde de euro, la 31 decembrie 2021. Aproximativ 95,9% din acesta este reprezentat de active producătoare de venit, închiriate către aproximativ 660 de companii naționale și multinaționale. În România, Globalworth este prezentă în Bucureşti, Timişoara, Arad, Oradea, Constanţa şi Piteşti, în timp ce în Polonia proprietăţile se regăsesc în Varşovia, Wroclaw, Lodz, Cracovia, Gdansk şi Katowice”.

ASF: Atenție la entitățile neautorizate din domeniul asigurărilor

0

Autoritatea de Supraveghere Financiară avertizează că, în ultima perioadă, au fost active la nivelul pieței de asigurări din România, cu precădere pe clasa 15 de asigurări – Garanții, mai multe entități care nu sunt autorizate să desfășoare activitate de asigurare.

Din acest motiv, vă recomandăm ca, înainte de încheierea unor contracte/polițe de asigurare, să verificați dacă:

  • societățile de asigurare care urmează să emită polițele de asigurare, precum și intermediarii implicați în activitatea de distribuție se regăsesc în Registrul public A.S.F.;
  • ofertele primite sunt autentice și valide, prin contactarea directă a societăților de asigurare implicate folosind informațiile de contact oficiale ale acestor entități. De asemenea, o atenție sporită trebuie acordată verificării calității persoanelor care intermediază sau recomandă folosirea produselor de asigurare respective.

Conform prevederilor legale (art. 12 din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări) este necesar să solicitați în mod expres societăților de asigurare și intermediarilor ca înainte de încheierea unui contract de asigurare să vă prezinte, în timp util, următoarele informații: identitatea și adresa acestora; calitatea de intermediar sau de asigurător deținută, după caz; registrul în care sunt înscriși și modalitățile prin care se poate verifica acest lucru.

Entitățile din domeniul asigurărilor pot opera legal în România numai dacă sunt înregistrate în Registrul public A.S.F., ce poate fi consultat pe pagina web a A.S.F. AICI . 

Registrul societăților de asigurare și al intermediarilor principali  poate fi regăsit AICI 

Registrul asigurătorilor și intermediarilor din SEE, entități notificate către autoritățile competente din țările de origine pentru desfășurarea activității în baza dreptului de stabilire și/sau în libertatea de a presta servicii, poate fi regăsit AICI.

Dacă identificați societăți de asigurare și/sau brokeri prin intermediul cărora primiți oferta, care nu se regăsesc în registrele publice menționate anterior, vă recomandăm să sesizați cât mai rapid A.S.F. și să furnizați informații privitoare la societatea de asigurare, intermediarul prin care a fost primită oferta, precum și orice documente disponibile primite de la aceștia.

A.S.F. acordă o atenție deosebită protecției consumatorilor de produse financiare nebancare. În acest context, primește și răspunde la toate petițiile, sesizările, reclamaţiile și solicitările de informații privind activitatea de asigurare-reasigurare din România, activitate derulată de societăți autorizate și supravegheate de A.S.F. formulate de persoane care au calitatea legală de a formula petiții sau solicitări de informații.

A.S.F. nu poate interveni direct în procesul de supraveghere și control al unei societăți de asigurare autorizate de o altă autoritate competentă dintr-un stat membru SEE. De aceea, petițiile referitoare la activitatea unui asigurător ce comercializează asigurări pe teritoriul României în baza libertății de a presta servicii trebuie să fie adresate autorității competente din statul membru de origine care a autorizat respectiva societate. Petițiile vor fi transmise acestei autorități, conform normelor naționale specifice.

Raportat la prevederile Legii nr. 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), cu modificările ulterioare, menționăm că doar asigurătorii autorizaţi de A.S.F., inclusiv sucursalele acestora, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene, sunt contribuabili, iar Fondul, ca schemă de garantare în domeniul asigurărilor, are ca scop protejarea creditorilor de asigurări de consecinţele insolvenţei acestora.

Fondul de Garantare a Asiguraților nu poate acorda despăgubiri în situația în care asigurătorul este autorizat în alt stat membru și desfășoară activitate pe teritoriul României, în baza libertății de a presta servicii, și se află în imposibilitatea de a despăgubi ca urmare a unei potențiale stări de insolvență/faliment.

OTP Bank: Recuperarea economică va încetini substanțial în 2022

0

Potrivit analiștilor OTP Bank, recuperarea economică va încetini substanțial în 2022, deoarece creșterea PIB-ului este previzionată să rămână sub 2% în acest an, pe măsură ce inflația erodează veniturile reale, politica monetară se va înăspri și problemele lanțului de aprovizionare s-ar putea dezvolta în continuare. 

Având în vedere performanța recuperării economice, datele statistice arată că România și-a depășit nivelul înregistrat înainte de pandemie, dar până la finalul celui de-al doilea trimestru din 2021 a ajuns cu aproximativ 2% sub tendința dinaintea pandemiei. Cu toate acestea, în a doua jumătate a anului trecut creșterea a încetinit substanțial, iar până în ultimul trimestru al anului 2021 economia a stagnat deja în raport cu referința trimestrială.

În funcție de analiza sectorială, agricultura și industria au avut o contribuție mult mai redusă în cel de-al patrulea trimestru al anului trecut, în timp ce creșterea sectorului de servicii a încetinit din cauza efectelor acute ale variantei Delta a virusului SARS-CoV-2, precum și a efectelor de bază.

„În context regional, în ultimele luni ale anului 2021, România a regresat de la a doua la a patra cea mai performantă țară din regiunea Europei Centrale și de Est, după Serbia, Polonia și Ungaria, în funcție de nivelul PIB-ului înainte de pandemie. În același timp, datele statistice pentru ianuarie-februarie sugerează ușoare progrese, în timp ce conflictul Rusia-Ucraina deteriorează perspectivele. Deși relațiile comerciale sunt moderate, prețurile mai mari ale energiei, creșterea mai lentă a zonei euro și creșterea primei de risc vor afecta activitatea și vor alimenta creșterea inflației”, au raportat analiștii OTP Bank. Prin urmare, perspectivele de creștere economică ale României pentru acest an vor fi sub medie în comparație cu alte economii din regiune, în timp ce nevoia de consolidare fiscală este mai acută decât în alte țări din CEE, din cauza faptului că România se află în procedura de deficit excesiv.

Inflația a continuat creșterea constantă și, alimentată de șocurile prețurilor la energie și alimente, a urcat la 8,5% în luna februarie, în timp ce inflația de bază a rămas la 5,2%. Având în vedere faptul că piața locală a intrat în criza COVID cu o piață energetică liberalizată, creșterea prețului energiei pentru uz casnic din 2021 a avut un efect direct mai mare decât cel din regiune, iar contribuția la inflația agregată a variat de la lună la lună, în funcție de aplicarea noilor măsuri de plafonare a prețului. 

„Deoarece guvernul a impus un plafon la prețurile energiei pentru anul viitor, nu ne așteptăm la o nouă creștere reglementată a prețului energiei până în primăvara anului 2023. În același timp, costurile cu energia pentru companii ar putea crește în continuare, iar conflictul Rusia-Ucraina nu va face decât să contribuie la aceste presiuni asupra prețurilor alimentelor. Mergând mai departe, anticipăm un vârf al inflației de 9,5% în perioada aprilie-mai, cu șanse destul de bune de a vedea o scădere treptată ulterior”. Pentru a combate această situație, banca centrală a continuat să majoreze dobânda de referință cu 50 bps, ultima majorare de acest fel având loc la începutul lunii aprilie.

Pe lângă alte măsuri de înăsprire a politicii monetare, este foarte probabil ca Banca Națională a României să continue cu astfel de majorări, astfel încât rata dobânzii de referință ar putea atinge nivelul de 4,5% până la finalul acestui an.

În tabloul macroeconomic extins, piața forței de muncă și nivelul de ocupare și-au revenit treptat după criza COVID, iar creșterea generală a salariilor a revenit ușor în ultimele luni ale anului 2021, deși inflația a redus puternic din puterea reală de cumpărare. O creștere semnificativă a salariilor ar putea complica eforturile băncii centrale de a aduce inflația sub control, în timp ce și alți indicatori macroeconomici continuă să se înrăutățească. Un exemplu clar este cel al contului curent, care va continua să fie afectat de creșterea prețurilor la energie, România fiind importator net de energie. Întrucât deficitul geamăn își continuă tendința descendentă și este cert că balanța externă pentru următorii doi ani va fi afectată negativ, nevoia de consolidare fiscală este și mai importantă.

„Previzionăm o consolidare fiscală treptată, în conformitate cu programul de convergență adoptat, dar ne așteptăm și la unele derapaje față de planuri, având în vedere creșterea subvențiilor pentru energie, reducerile de taxe care au fost propuse și încetinirea generală a creșterii. În prognoza actuală, datoria guvernamentală ar putea crește la 55% din PIB până în 2023”, au adăugat analiștii OTP Bank.

Având în vedere evoluțiile globale și regionale, observăm riscuri în privința încetinirii creșterii PIB, în timp ce perspectivele privind inflația și rata dobânzii indică viitoare majorări. 

Decizia CJUE privind sediul fix invalidează practica ANAF și restabilește legitimitatea acestui model de business în industrii, precum auto și farma

_________________

Inge Abdulcair, Director PwC România
Ana-Maria Iordache, Partener D&B David și Baias
Emilia Dănilă, Manager PwC România (foto)

Problematica sediului fix al companiilor nerezidente care derulează operațiuni pe teritoriul României a fost în ultima perioadă des întâlnită în cadrul inspecțiilor fiscale, generând consecințe financiare semnificative prin impunerea companiilor la plata unor obligații fiscale de sute de milioane de euro și ridicând multiple întrebări asupra legalității și legitimității unor modele de business tradiționale.

Recenta decizie pronunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în data de 7 aprilie în cauza Berlin Chemie (C-333/20) reprezintă în acest context un pas important pentru clarificarea problemei controversate a sediilor fixe pentru TVA și restabilirea încrederii în alegerea modelului de afaceri. 

Deși decizia CJUE este succintă față de alte hotărâri pronunțate de CJUE în ceea ce privește controversatul concept al sediului fix, iar instanța europeană a decis, în mod neobișnuit pentru astfel de cazuri, să pronunțe hotărârea fără opinia unui avocat general, aduce o serie de elemente și clarificări importante ce pot avea consecințe semnificative în structurile similare de business din mai multe sectoare, precum domeniul farmaceutic, auto sau structuri de procesare pe bază de comandă.  

Având în vedere cazurile prin care a fost stabilită existența unui sediu fix în cadrul controalelor fiscale din România, liniile directoare incluse în cauza Berlin-Chemie sunt deosebit de importante atât pentru soluționarea disputelor deja inițiate, cât mai ales pentru clarificarea modului de interpretare și aplicare a legii în inspecțiile viitoare. Rămâne de văzut în ce măsură autoritățile fiscale românești își vor reconsidera punctul de vedere și vor lua în considerare argumentele prezentate de Curte în rezolvarea cazurilor privind sediile fixe de TVA.

În cazul menționat, o entitate din Germania (Berlin Chemie AG) comercializează produse farmaceutice în România. În vederea promovării active a produselor comercializate pe teritoriul României, a fost înființată o filială românească deținută în proporție de 95% de către societatea nerezidentă (Berlin Chemie AG). Astfel, în baza unui contract semnat între cele două entități, filiala românească a fost responsabilă cu desfășurarea de activități de marketing și promovare a produselor Berlin Chemie AG, inclusiv alte activități conexe, precum obținerea de autorizații, certificate și altor permise necesare pentru derularea operațiunilor Berlin Chemie AG în România, monitorizarea cazurilor de concurență neloială, încălcări de patent, oferirea de asistență în studii clinice etc.

Filiala românească a considerat că Berlin Chemie AG are statutul de entitate nestabilită în România și, prin urmare, nu a perceput TVA pe facturile sale, considerând că locul de impozitare a TVA pentru aceste servicii este în Germania, aplicând regula generală B2B.

Cu toate acestea, în opinia autorităților fiscale din România, faptul că filiala românească este deținută în proporție de 95% de către Berlin Chemie AG și era unicul său client, societatea germană a avut acces imediat și neîntrerupt la resursele umane și tehnice pe teritoriul României (referindu-se la resursele umane și tehnice ale entității românești). Drept urmare, autoritățile fiscale din România au emis o decizie de impunere prin care au considerat că Berlin Chemie AG deține în acest mod un sediu fix în România, iar locul prestării serviciilor trebuia considerat a fi în România cu consecința aplicării cotei naționale de TVA. 

În litigiul derulat între Berlin Chemie și autoritățile fiscale din România, instanța de judecată a apreciat că nu sunt suficient de clare criteriile în baza cărora se consideră că există un sediu fix și modul în care acest concept trebuie interpretat în conformitate cu dreptul UE, astfel încât a decis sesizarea CJUE.

Decizia CJUE în mult așteptata cauză Berlin Chemie

CJUE a fost sesizată pentru a clarifica dacă o societate nerezidentă care deține o filială într-un alt stat membru creează un sediu fix în acel stat membru prin resursele umane și tehnice ale acestei filiale ca urmare a faptului că are acces imediat și permanent la astfel de resurse prin intermediul societăți afiliate pe care o controlează, la care deține majoritatea părților sociale și al cărei unic client este.

Cu toate că decizia pronunțată este succintă, apreciem că aduce claritate cu privire la trei criterii esențiale ce trebuie verificate în scopul stabilirii existenței unui sediu fix. 

În primul rand, hotărârea CJUE analizează relevanta relație de afiliere dintre părți pentru existența sediului fix, Astfel, în acest caz, instanța  a decis că a deține o filială nu implică automat că societatea nerezidentă are un sediu fix în alt stat membru. Curtea a amintit că, pentru existența unui sediu fix este obligatoriu a se proba ca societatea nerezidentă deține în alt stat membru o structură adecvată de resurse umane și materiale care prezintă un grad suficient de permanență iar această împrejurare trebuie să fie stabilită în lumina realității economice și comerciale, iar nu dedusă din simpla relație de afiliere dintre părți. Mai mult, decizia CJUE reiterează că în ceea ce privește criteriul privind „dispunerea de resurse umane și tehnice”, așa cum s-a decis în alte hotărâri anterioare ale CJUE, în vederea existenței unui sediu fix nu este necesar personalul acestui sediu să fie legat printr‑un contract de muncă de persoana impozabilă însăși și ca resursele materiale să fie în proprietatea sa. Cu toate acestea este esențial ca entitatea nerezidentă să aibă puterea de a dispune de resursele umane și tehnice respective, ca și cum ar fi ale sale, în temeiul, de exemplu, al unor contracte de servicii sau de locațiune care să pună resursele menționate la dispoziția persoanei impozabile și care să nu poată fi reziliate în termen scurt.

Or, în speța de față, personalul societății române era limitat la activitățile de marketing, reglementare, publicitate și reprezentare, servicii care erau utilizate de către resursele umane și tehnice ale societății din Germania pentru a efectua vânzările de produse farmaceutice în România.

Un al doilea criteriu extrem de important analizat de CJUE în recenta sa hotărâre din cazul Berlin Chemie are în vedere aptitudinea sediului fix de a primi prestările de servicii care îi sunt furnizate și a le utiliza pentru necesitățile proprii ale activității sale, si anume „pentru a efectua regulat livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii impozabile”. Așadar, este esențial pentru a se putea conchide în sensul existenței unui sediu fix și a se stabili ca obligația de plată a TVA ia naștere în statul membru unde se află sediu fix – beneficiar al serviciilor, și nu în statul membru unde beneficiarul este stabilit/are domiciliul, să se dovedească că sediul fix – beneficiar al serviciilor „a consumat în concret aceste servicii” pentru a-și derula propriile  activități economice (știut fiind că principalul obiectiv al TVA este impozitarea la locul consumului efectiv).

Or, în speță Berlin Chemie CJUE a reținut ca societatea menționată nu participă direct la vânzarea și la livrarea produselor farmaceutice ale societății germane și nu își asumă angajamente față de terți în numele acestei din urmă societăți astfel incat nu s-ar putea concluziona că a primit serviciile și le-a folosit în mod concret pentru derularea de activități economice. 

Nu în ultimul rând, o altă confirmare extrem de importantă menționată de către Curte se referă la faptul că aceleași resurse umane și tehnice care sunt disponibile la nivelul filialei românești nu pot fi considerate ca fiind utilizate atât pentru a furniza servicii (i.e. de la filiala românească către presupusul sediu fix), cât și pentru a primi aceleași servicii (i.e. primirea serviciilor de către presupusul sediul fix).

Cu toate ca repere ale unei astfel de concluzii mai fusesera atinse si in alte cauze avocații generali care au emis opinii în cauzele CJUE (a se vedea concluziile Avocatului General din cauza Welmory C-605/12, para. 52-53 și concluziile Avocatului General din cauza Dong Yang Electronics C-547/18, parag. 29-33) este pentru prima dată când această concluzie este tranșată de CJUE în motivarea unei hotărâri pe care o pronunță, soluția fiind nu doar clar și ferm exprimată ci și una justă și echitabilă, în opinia noastră. 

Cities of Tomorrow #10: Anniversary Edition

0

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) organizează în perioada 05-12 aprilie 2022 cea de-a zecea ediție a conferinței „Cities of Tomorrow”, în format hibrid. Evenimentul principal se va desfășura marți, 12 aprilie, la hotelul Crowne Plaza Bucharest.  

„Cities of Tomorrow” este un eveniment de referință, dedicat dezvoltării urbane și regionale. La ediția din acest an sunt așteptați în jur de 250 de participanți, provenind atât din mediul public cât și cel privat. Evenimentul va fi onorat de prezența invitaților speciali din Germania și România: administrația publică, societatea civilă și mediul privat vor dialoga în cadrul a două paneluri dedicate retrospectivei: Ce s-a întâmplat în orașele și regiunile României în acești ultimi 10 ani? Ce am învățat împreună? Unde ne situăm acum și care este viziunea pentru viitor? 

Informații despre speakeri și prezentări: https://www.citiesoftomorrow.ro/agenda/

Am continuat și anul acesta conceptul de online round tables, care permite participanților o implicare mai intensă, dându-le ocazia ca timp de două ore să discute concret și aplicat subiecte și proiecte diferite, alese în funcție de actualitatea și necesitatea tematicii și să găsească idei și soluții concrete, pe care să le poată implementa în proiectele proprii. Concluziile și insight-urile rezultate în urma celor nouă mese rotunde vor reprezenta fundamentul pentru acțiuni viitoare. Cele nouă mese rotunde au avut deja loc online în perioada 05-07 aprilie. Temele & subtemele meselor rotunde și moderatorii se regăsesc aici: https://www.citiesoftomorrow.ro/roundtables/

Relevant pentru succesul acestui eveniment este atât ce se întâmplă în zilele evenimentului, dar mai ales ce se întâmplă ulterior, cum înțeleg participanții să utilizeze schimbul de idei, experiența și contactele dobândite în cadrul conferinței Cities of Tomorrow. După dezbaterile interactive de la mesele rotunde, participanții se vor regrupa în data de 12 aprilie pentru o scurtă prezentare a soluțiilor identificate pe fiecare masa rotundă și pentru festivitatea de premiere a proiectelor câștigătoare.

Înaintea acestei a 10-a ediții a Cities of Tomorrow a fost organizat un concurs de proiecte adresat administrației publice, mediului de business și societății civile. Am avut în vedere, în delimitarea proiectelor ajunse în finală, factorul dezvoltării sustenabile. Cu ajutorul unui juriu format din personalități cu experiență vastă, s-au stabilit 9 finaliști – așadar 9 inițiative se vor bucura de atenție deosebită cu prilejul acestei conferințe.

Cele nouă proiecte finaliste ce se vor prezenta în cadrul sesiunii de pitching la conferință sunt: 

  • Categoria Administrație publică: Buzău („Smart – Green – Circular Buzău”), Municipalitatea Aiud („Invest in Aiud”) Sectorul 6 al Municipiului București („Liniei”);
  • Categoria Mediul de business: Cruze –(Cruze – just go together); iNergy Agtech  („Cleantech. Made in RO”), UNITH2B SRL („Tram Trains Resița”);
  • Categoria Societate civilă: GIS Berzei 21 („Un proiect de regenerare urbană în inima orașului”) Parcul Natural Văcărești; Universitatea Politehnică Timișoara („Digitalizarea istoriei, un castel pe rând”).

Conferința „Cities of Tomorrow” este o conferință publică de sensibilizare privind dezvoltarea durabilă, reconversia și revitalizarea regiunilor și orașelor României, sarcinile și rolurile actorilor din mediul politic, de afaceri și din cadrul societății civile, dezvoltarea infrastructurii urbane și rurale, managementul orașelor (utilități publice, managementul traficului, clădiri eficiente energetic), integrarea zonelor centrale și istorice ale orașului, dar și a periferiilor și nu numai. 

Conferința este concepută pentru a oferi informații utile și noi perspective pentru: primării, managerii orașului, reprezentanți ai agențiilor de dezvoltare regională și a zonelor metropolitane, reprezentanți ai consiliilor orașelor și județelor; companiile private românești și străine; profesioniștii din domeniul planificării urbane cât și arhitecții; investitorii imobiliari și dezvoltatorii interesați pentru/sau cu sediul în Europa de Sud-Est; profesioniștii din domeniul imobiliar; reprezentanții camerelor de comerț și industrie; reprezentanții clusterelor industriale; furnizorii de tehnologie; companiile de utilități urbane și infrastructură; ONG-urile şi profesioniștii din domeniul bancar.

Marketplace-ul organizat va fi organizat în foyerul hotelul Crowne Plaza. Aici, sponsorii evenimentului E.ON, Continental, BABLE, Iulius, Horvath, nhood, BCR, RER Group, RETIM, Speedwell, Industrial Park Siret, Sistemul Național de Reciclare a Bateriilor, FEPRA, Țucă, Zbârcea și Asociații își vor prezenta soluțiile și tehnologiile destinate modernizării și eficientizării orașelor și regiunilor.

Prima parte a evenimentului principal din 12 aprilie va fi difuzată live pe pagina de facebook a AHK România https://www.facebook.com/ahkromaniaofficial/

Detalii precum și agenda evenimentului „Cities of Tomorrow” pot fi găsite la www.citiesoftomorrow.ro


AHK România în anul aniversar 2022

Pentru AHK România anul aniversar 2022 stă sub semnul sustenabilității, o temă extrem de actuală și care nu poate fi ignorată. Sustenabilitate înseamnă investiții în educație, cercetare și dezvoltare, în calitatea vieții din orașele și regiunile în care trăim. Sustenabilitatea presupune, de asemenea, sisteme economice durabile care să fie acceptate și susținute de societate. Pe acest complex tematic dorim să ne concentrăm în AHK Sustainabilityear 2022 și, printr-o serie de evenimente, să inițiem proiecte „verzi”, să provocăm la un dialog între actorii politici, economici și societatea civilă și să creăm idei noi, inovatoare pentru un viitor sustenabil. Companiile germane sunt pregătite să își pună la dispoziție tehnologiile de care dispun, Know-how-ul și Best Practice, pentru a aduce relațiile economice bilaterale la un nou nivel.

Stay tuned: #PartnerForSustainability  #20AHKRomania. 

Deloitte România și Reff & Asociații au obținut la CJUE o decizie favorabilă contribuabilului într-un litigiu cu ANAF. Practica extinsă a autorității fiscale de a stabili sedii fixe, invalidată de instanța europeană

0

O echipă multidisciplinară, formată din consultanți fiscali Deloitte România și avocați specializați din cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal, a obținut, la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), o decizie favorabilă clientului, contribuabil român, într-un litigiu cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Este vorba de un caz în care autoritatea fiscală a impus contribuabilului plata TVA pentru servicii prestate către un client nerezident, din cadrul aceluiași grup, cu dobânzile și penalitățile aferente. Autoritatea din România a considerat că societatea străină are un sediu fix în țara noastră, prin intermediul filialei locale, dar CJUE a infirmat această argumentație. 

Concret, este vorba despre decizia emisă joi, 7 aprilie 2022, de către CJUE în cauza 333/20. În speță, societatea din România a prestat către societatea afiliată din alt stat membru servicii de marketing, reglementare, publicitate și reprezentare. Societatea română a emis facturi fără TVA pentru serviciile prestate, apreciind că locul de prestare a acestora era situat acolo unde beneficiarul serviciilor și-a stabilit sediul activității economice. În urma unei inspecții fiscale pentru perioada cuprinsă între 1 februarie 2014 și 31 decembrie 2016, autoritatea fiscală a apreciat că serviciile prestate de societatea română ar fi trebuit să fie facturate cu TVA din România. În opinia organului fiscal, beneficiarul serviciilor avea un sediu fix în România, considerând că resursele tehnice și umane ale societății române s-au aflat permanent la dispoziția societății din străinătate. În consecință, autoritatea a impus TVA de plată suplimentar, cu dobânzi și penalități.

Societatea română a contestat decizia în instanță și, ca urmare a îndoielilor cu privire la interpretarea care ar trebui dată unei prevederi din Directiva TVA, relevantă în acest caz, Curtea de Apel București a decis să suspende cauza și să solicite clarificări la CJUE. După aproape doi ani de așteptare, instanța europeană a decis că „o societate care are sediul social într-un stat membru nu dispune de un sediu fix într-un alt stat membru pentru motivul că deține în acest din urmă stat o filială care îi pune la dispoziție resurse umane și tehnice în temeiul unor contracte prin care filiala îi furnizează, în mod exclusiv, servicii de marketing, reglementare, publicitate și reprezentare care pot influența în mod direct volumul vânzărilor sale”.

„Decizia CJUE, obținută într-un litigiu demarat în urmă cu cinci ani, este extrem de importantă, pentru că are impact nu doar asupra contribuabilului implicat în acest caz, ci asupra unui număr mare de societăți care folosesc un model de afaceri asemănător și care s-au confruntat, de-a lungul timpului, cu decizii similare din partea autorității fiscale. Toți acești contribuabili ar trebui să își recupereze sumele plătite ca urmare a unor astfel de decizii, plus dobânda aferentă. Estimăm că suma totală pe care ar trebui să o ramburseze autoritatea fiscală pentru decizii de acest gen se ridică la peste o sută de milioane de euro. Totodată, decizia este relevantă pentru toate țările membre ale Uniunii Europene, având în vedere că problematica sediului fix a devenit un subiect de interes în numeroase jurisdicții”, a declarat Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice, Deloitte România. Echipa care a contribuit la obținerea acestei decizii este formată din Vlad Boeriu, Partener Coordonator, Loredana Ilea, Senior Manager, Deloitte Tax, și Emanuel Bondalici, Managing Associate, și Mircea Farcău, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.

Când pot companiile să invoce situaţia de forţă majoră şi cum s-ar putea încadra în această categorie sancţiunile împotriva Rusiei

_________________

Roxana Dudău, Partener,
Băncilă Diaconu și Asociații (foto)

Contractul și legislația aplicabilă sunt cele două elemente în funcție de care companiile pot să invoce existența unui caz de forță majoră, dar, mai ales, să stabilească dacă sancțiunile impuse Rusiei de Uniunea Europeană reprezintă o astfel de situație. De ce este important de știut? Forța majoră atrage, după caz, încetarea de drept a valabilității contractelor semnate, dacă suntem în prezența unei imposibilități totale și definitive de executare a obligațiilor asumate, respectiv suspendarea executării obligațiilor contractuale, dacă imposibilitatea de executare este doar temporară. Cum este definită, deci, forța majoră și ce o deosebește de cazurile fortuite sau de situațiile de impreviziune? Ce trebuie să facă operatorii economici care sunt în prezența unui caz de forță majoră? 

Forța majoră reprezintă o clauză de exonerare a răspunderii civile, fiind o veritabilă excepție de la principiul forței obligatorii a contractului între părți. Cu alte cuvinte, în mod obișnuit, părțile sunt ținute să-și execute întocmai obligațiile asumate, însă, în situația intervenirii unui caz de forță majoră, acestea sunt exonerate/ eliberate de obligațiile asumate, total sau parțial.  

În Codul Civil român, forța majoră este definită ca fiind „orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil”. Codul nu dă exemple de astfel de evenimente, ele putând fi stabilite fie contractual de către părți, prin inserarea în contracte a unei clauze extensive de forță majoră, fie, în lipsa unei prevederi contractuale, de către instanța de judecată sau cea arbitrală învestită cu soluționarea diferendelor dintre părți în acest sens. 

La stabilirea clauzei de forță majoră, părțile se pot inspira din anumite clauze standard propuse de diverse foruri arbitrale internaționale, cea mai des folosită fiind clauza model a Camerei de Comerț Internațional (CCI) din Paris. Între situațiile propuse de clauza standard CCI Paris, se regăsesc și situațiile de război, de conflict armat, sau actele autorităților etc.  

Totodată, Codul Civil român prevede că o astfel de situație de forță majoră înlătură răspunderea contractuală, câtă vreme legea nu prevede altfel sau părțile nu stabilesc contrariul. Cu alte cuvinte, este important de subliniat că părțile, pot agrea prin contractele semnate să răspundă inclusiv în situații de forță majoră (deși e greu de crezut că vor alege să facă acest lucru). Ce este important de reținut este că doar imposibilitatea totală de executare este suficientă pentru a scuza neexecutarea obligațiilor contractuale. Cu alte cuvinte, partea care invocă forța majoră trebuie să se asigure că nu există alte posibilități de îndeplinire a obligațiilor asumate, altele decât cele expres prevăzute în contract. 

Care sunt efectele forței majore? Principalul efect este acela de a-l scuti pe debitor de a plăti daune-interese și ne referim la dobânzi sau penalități de întârziere. De asemenea, în cazul întârzierii executării obligației, debitorul are dreptul la un interval de timp suplimentar pentru îndeplinirea acesteia (suspendarea efectelor contractului). Dacă vorbim de o imposibilitate totală și definitivă de executare a obligațiilor asumate, efectul este acela al încetării contractului. În plus, trebuie știut că forța majoră operează în virtutea legii, fără a fi necesar să fie prevăzută în contract (Cas., s. com. decizia nr. 414/2000), dar și că, în România cel puțin, forța majoră nu se poate aplica contractelor unde obiectul obligației îl reprezintă o sumă de bani – cum ar fi contracte de leasing și cele de închiriere (Î.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 3848/2012). 

Cum procedăm în caz de forță majoră? Vom verifica în primul rând, care este legea aplicabilă contractului nostru. În cazul unui contract comercial internațional, putem vorbi de exemplu despre legea română, legea ucraineană, legea rusă sau de alte prevederi de drept internațional, cum ar fi Principiile UNIDROIT (Institutul Internațional pentru Unificarea Dreptului Privat) sau Convenția Națiunilor Unite asupra contractelor de vânzare internațională de mărfuri, încheiată la Viena în anul 1980 și cunoscută sub numele de Convenția de la Viena. 

În al doilea rând, vom verifica dacă avem o clauză de forță majoră în contract. În acest caz, se vor aplica prevederile contractuale agreate de către părți, dacă sunt suficient de cuprinzătoare iar dacă nu, acestea vor fi suplinite cu normele de drept aplicabile identificate în primul pas. 

E important de menționat că, dacă părțile nu au ales legea aplicabilă, dar au făcut referire în contract la cutumele comerțului internațional, la lex mercatoria, la principiile generale de drept, sau alte formule de acest gen, se vor aplica Principiile UNIDROIT. 

De asemenea, Principiile UNIDROIT sunt, de regulă, aplicabile și când se ajunge la un litigiu arbitral cu privire la contracte de comerț internațional în care părțile nu au ales legea aplicabilă, această alegere rămânând la latitudinea arbitrilor investiți cu soluționarea acelui litigiu.  

În al treilea rând, va trebui să ne asigurăm că am investigat orice altă posibilitate de a ne îndeplini obligațiile, chiar și cu suportarea unor costuri suplimentare. 

Este esențial să solicităm un certificat de forță majoră de la instituția abilitată să îl emită și să ne notificăm partenerii contractuali de cazul de forță majoră care ne împiedică în executarea obligațiilor. Dacă nu ajungem la o înțelegere cu aceștia, vom recurge la instanța de arbitraj sau la cea de judecată competente. 

Reprezintă sancțiunile impuse Rusiei de UE cazuri de forță majoră? Dacă legea aplicabilă este legea română, iar contractul cuprinde o clauză de forță majoră, de tipul clauzei model CCI Paris, așa cum am prezentat-o anterior, este considerat caz de forță majoră și actul autorității, legal sau ilegal, achiesarea la orice lege sau ordin guvernamental, regulă, reglementare sau directivă, prin urmare și astfel de sancțiuni.  

Cu toate acestea, conform reglementării naționale, pentru a fi un caz de forță majoră, actul autorității/ sancțiunea în cauză trebuie să fie și un eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil. Cuvântul cheie în acest context este „imprevizibil”. O întrebare legitimă pentru contractele încheiate după 2014 și înainte de impunerea sancțiunilor actuale este în ce măsură sancțiunile impuse Rusiei mai pot fi considerate imprevizibile în contextul în care sancțiuni de o anvergură mai mult sau mai puțin similară au fost impuse începând cu anul 2014 (în contextul anexării Crimeei de către Rusia) și erau cumva de așteptat în contextul conflictului actual din Ucraina. 

Lăsând la o parte această discuție mai mult teoretică, în principiu, dacă suntem în situația unui contract încheiat înainte de anunțarea sancțiunilor și se poate dovedi îndeplinirea celorlalte condiții menționate mai sus (eveniment extern, absolut invincibil și inevitabil), putem vorbi de un caz de forță majoră. În niciun caz nu suntem în prezența unui caz de forță majoră, dacă încheierea contractului a avut loc ulterior anunțării sancțiunilor. 

În concluzie, apreciez că cel mai important este să analizăm cu atenție contractul și prevederile legale aplicabile pentru a fi în măsură să apreciem corect și complet existența unui caz de forță majoră și aplicabilitatea sa la fiecare speță în parte.

Elita fizicii românești, reunită la olimpiada națională de la Bacău

0

Eveniment în mediul științific și educațional, Olimpiada Națională de Fizică se desfășoară anul acesta la Bacău, în perioada 10-15 aprilie 2022, reunind 464 de elevi din toată țara, precum și academicieni, cadre didactice universitare și preuniversitare, exponenți ai mediului economic.

Competiția beneficiază de susținerea asigurată de Evergent Investments –  sponsor principal, susținător al excelenței în educație, de companiile Aerostar, Dedeman, Barrier, Chimcomplex, Agricola, BCR și Sephard Market. 

Claudiu Doroș, președinte-director general al Evergent Investments: „Înzestrarea nativă împreună cu excelența generată de acești copii dornici să performeze sunt unele dintre cele mai puternice instrumente pe care le are România în demersul ei de a progresa. Suntem conștienți de nevoile societății românești, prin urmare misiunea noastră este de a susține educația și a descoperi copiii talentați pe care-i sprijinim în parcursul lor către excelență. Implicarea noastră în educație este o investiție pe termen lung în viitorul întregii comunități.”

Prof. Ana-Maria Egarmin, inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Bacău: „Pentru județul Bacău este onorantă postura de gazdă a Olimpiadei Naționale de Fizică, un eveniment marcant pentru elita elevilor din întreaga țară. Esența științelor este mai tot timpul o provocare pentru «spectatorii» ce recunosc implicațiile crescânde ale învățării asumate, dar mai ales pentru performeri, pentru olimpici. În condițiile reîntoarcerii post-pandemice la ceea ce e valoros în formarea copiilor și tinerilor, la ceea ce insuflă motivarea acestora pentru competitivitate, desfășurarea Olimpiadei confirmă faptul că elevii noștri nu ezită a-și testa limitele atunci când aleg să facă performanță.”

Județul Bacău este reprezentat în competiție de șapte elevi: doi de la Școala Gimnazială Nr. 10 Bacău (la clasa a VI-a), unu de la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” Bacău (la clasa a VII-a), doi de la Colegiul Național „Dimitrie Cantemir” Onești (la clasa a IX-a) și doi de la Colegiul Național „Gheorghe Vrânceanu” Bacău (la clasa a X-a).  

Organizatorii anunță că „olimpiada va avea deschiderea oficială duminică, 10 aprilie 2022, începând cu ora 17.00, la la Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău și va continua luni cu probele experimentale, marți cu probele teoretice (la Colegiul Național Ferdinand I – pentru nivel liceal și la Școala Gimnazială Al.I.Cuza – pentru nivel gimnazial) și miercuri cu rezolvarea contestațiilor. Joi, 14 aprilie 2022, tot la Colegiul Național Ferdinand I din Bacău, va fi și etapa de baraj pentru selecția lotului lărgit al României, care ne va reprezenta țara la Olimpiada Internațională de Fizică la Minsk, Belarus, în perioada 10-18 iulie 2022. Olimpiada Națională de Fizică 2022 se va încheia vineri, 15 aprilie, cu festivitatea de premiere, ce va avea loc la Centrul de Afaceri și Expoziții Bacău”.

Organizatorii evenimentului sunt Ministerul Educației, Inspectoratul Școlar Județean Bacău, Asociația „Societatea Profesorilor de Fizică Sophys” Bacău, Colegiul Național „Ferdinand I” Bacău și Școala Gimnazială „Al. I. Cuza” Bacău, având ca parteneri Consiliul Județean Bacău, Primăria Municipiului Bacău și Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău.

Fermele Ecologice Silvania, investiții de nouă milioane de euro

0

Lansată în urmă cu 10 ani printr-o investiție foarte mică, afacerea Fermele Ecologice Silvania s-a transformat într-un business complet de-a lungul timpului, pornind de la o cooperativă agricolă de producție, mergând cu cultivarea a peste 2.200 de hectare de teren cu legume și cereale în sistem bio, o fermă cu 1.500 de vaci de lapte și o cifră de afaceri de 24,9 mil. lei la finele anului 2021. În acest an, se va adăuga și o nouă linie de business.

Dacian Badea, președinte Fermele Ecologice Silvania, o vorbit într-un interviu pentru FoodBiz.ro despre planurile de dezvoltare și investiții.

„Pe lângă lactate, uleiuri și furaje, produse pe care le vindeam până acum, în curând vom adăuga o altă linie de business, și anume, carnea procesată, ambalată, carne de vită ecologică, la fel cum sunt toate produsele din Silvania Bio.

Practic suntem exclusiv dedicați produselor ecologice. Linia aceasta de business va intra în funcțiune în urma unui proiect de aproximativ 1,2 milioane euro, ceea ce presupune un abator și o carmangerie, care fac parte dintr-un proiect mai amplu în valoare de 6 milioane euro la început, dar care s-a majorat prin diverse alte completări până la 9 milioane euro, proiect pe care noi îl finanțăm jumătate prin resurse bancare și proprii, iar cealaltă jumătate prin fonduri europene”, a declarat Dacian Badea pentru FoodBiz.ro.

Proiectul mare conține o fermă nouă de tineret pentru reproducție, fermă este deja populate la acest moment, la aceasta se adaugă abatorul și carmangeria.

De asemenea, mai există un depozit de cereale cu o capacitate de 5 000 de tone cu uscător și o linie de procesare a laptelui, destinată produselor acidofile – iaurt, sana, chefir și lapte proaspăt pasteurizat.

Dezvoltarea Fermelor Ecologice Silvania este una firească într-un trend ascendent al produselor bio atât la nivel european, cât și național.

Dacian Badea

„Există un trend crescător în ceea ce privește produsele bio-ecologice, atât la nivel internațional, european cât și național. România se înscrie în acest trend, care a apărut odată cu conștientizarea faptului că mâncarea ecologică înseamnă sănătate, orice altă mâncare înseamnă doar un compromis, un consum de produse de mai proastă calitate pentru un preț acceptat mai mic”, a spus președintele Fermelor Ecologice Silvania.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro