XTB: Ținând cont de pandemie și criza politică, deprecierea leului ar fi putut fi mai mare

0

Stabilitatea monedei naționale nu ar fi fost posibilă fără intervenția băncii centrale, explică, într-o analiză amplă despre evoluția principalelor perechi valutare pe final de an, Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB România, casă de brokeraj pe bursele internaționale.

Pe măsură ce ne apropiem de sfârșitul anului, investitorii se întreabă cum vor evolua principalele perechi valutare și cum se vor poziționa pentru începutul de an. 

În ceea ce privește moneda națională, leul a continuat să piardă teren în fața celor două monede dominante de pe piața valutară, euro și dolarul. Această depreciere nu reprezintă o surpriză având în vedere că în ultima lună, România a fost afectată de cel mai grav val al pandemiei dar și de o criză politică. 

Ținând cont de problemele naționale cu care ne-am confruntat, deprecierea ar fi putut fi mai ridicată, iar stabilitatea leului nu ar fi fost posibilă fără intervenția băncii centrale.

Inflația continuă să fie principala problemă, iar tendința de creștere a prețurilor este prognozată să continue și în primele luni ale anului 2022. 

În momentul de față, inflația a atins maximul ultimilor 10 ani. În acest scenariu, BNR ar putea fi obligată să majoreze rata dobânzii, mișcare la care a mai recurs de două ori în ultimele două luni, ridicând dobânda de referință de la 1,25% la 1,75%.  

Ca și în cazul altor economii, rata inflației este impulsionată preponderent de creșterea prețurilor la petrol, gaze și electricitate. 

Blocajele lanțurilor de aprovizionare, care au condus la creșterea prețurilor la materii prime, alături de creșterea prețurilor de transport au fost factori majori pentru evoluția inflației. 

În contextul în care banca centrală admite că inflația va fi mai persistentă decât se credea inițial, este posibil că politica monetară să continue să fie ajustată în viitorul apropiat. Totuși, perspectivele leului continuă să fie negative, fiind posibil ca moneda să își continue deprecierea în raport cu cele două monede, Euro și dolarul american.

În ceea ce privește cea mai populară pereche valutară, EUR/USD, putem stabili ecuația „Creșterea inflației = creșterea USD”.

Această prezumție a fost confirmată de o serie de evenimente recente. 

Datele solide privind vânzările de retail din SUA, publicate pe 16 noiembrie, au pus bazele consolidării dolarului american, indicele monedei americane a revenit în zona celor mai ridicate niveluri din ultimul an și jumătate, reînnoind astfel maximele din 2021. Acest indicator reprezintă volumul comerțului de retail din întreaga industrie și este utilizat pentru a calcula indicele prețurilor pentru majoritatea mărfurilor.

Investitorii au fost mulțumiți și de datele privind producția industrială și de pe piața imobiliară din Statele Unite. 

Este clar că, în situația actuală, piața este cel mai interesată de modul în care datele macroeconomice vor afecta ritmul de reducere a stimulentelor monetare (programele de relaxare cantitativă (Quantitative Easing)) și majorarea ratelor dobânzilor de către băncile centrale.

Astfel, datele publicate săptămâna trecută au oferit investitorilor un alt argument în favoarea unei majorări mai rapide de dobândă din partea Rezervei Federale a SUA. 

Chiar o parte dintre cei mai „dovish” membrii Fed, precum președintele Fed din Chicago, Charles Evans, a fost de acord că „majorarea ratelor de dobândă în 2022 ar putea fi potrivită”. În acest context, așteptările referitoare la o astfel de decizie sunt ridicate. 

În ceea ce privește poziția analiștilor, Bank of America consideră că majorarea prețurilor și a salariilor va împinge banca centrală a SUA să majoreze dobânzile în vara anului 2022 și poate chiar mai devreme. 

Cea mai conservatoare prognoză agregată este dată de experții Reuters. Potrivit acestora, o primă creștere a dobânzii va avea loc în T4 2022, urmată de alte două în T1 și T2 2023, în urma cărora dobânda este așteptată să ajungă în intervalul 1,25 – 1,5% până la sfârșitul anului.

Spre deosebire de Statele Unite, care beneficiază de o creștere economică puternică, lucrurile nu sunt la fel de bune și în Zona Euro, care se confruntă cu criza energetică și războiul economic iminent cu Marea Britanie. Datele preliminare privind PIB-ul din Zona Euro pentru trimestrul al treilea au arătat absența unei creșteri. 

În plus, un nou val pandemic pune presiune asupra guvernelor europene să acționeze, iar impunerea de noi restricții nu creează un context favorabil pentru redresarea economică.

Președintele BCE, Christine Lagarde, a declarat, că majorarea ratelor de dobândă în 2022 nu corespunde planurilor băncii sale, întrucât înăsprirea condițiilor de politică monetară nu va fi implementată anul viitor. Potrivit autorității de reglementare, înăsprirea politicii monetare într-un astfel de scenariu ar face mai mult rău decât bine. Euro a pierdut teren nu numai față de dolar, ci și față de alte valute după declarațiile șefului BCE. 

Dacă analizăm ceea ce se întâmplă pe cele două maluri ale Atlanticului, observăm că situația nu a ajuns să se materializeze: niciuna dintre bănci nu a anunțat o majorare de dobândă iar scenariul se limitează la manevrele și declarațiile șefilor băncilor centrale. Deși divergențele între creșterea economică, dar și între politica monetară a Fed și a BCE, ar putea trimite cotația EURUSD și mai în jos. În plus, pare să mai existe spațiu de scădere: cotațiile au fost la nivelul de 1,0635 în martie 2020 sau 1,0352 în decembrie 2016.

Pe de altă parte, inflația din Marea Britanie a atins pragul de 4,2%, cel mai ridicat nivel din 2011, crescând de la 3,1% în septembrie. Saltul a venit pe fondul creșterii prețurilor la energie și a accentuării problemelor de aprovizionare. Cu toate acestea, indicele de bază al prețurilor de consum (IPC), care exclude prețurile volatile la alimente și energie, a înregistrat o creștere la 3,4%, de la 2,9% cu o lună mai devreme. Prognozele indică o continuare a creșterii prețurilor de consum în următoarele luni.

Datele publicate au crescut probabilitatea ca Banca Angliei să decidă în favoarea majorării ratei de dobândă în luna decembrie. Acest lucru a contribuit la revenirea perechii GBP/USD de la minimul din 12 noiembrie de 1,3352, la care a scăzut după ce SUA a înregistrat cea mai mare creștere a inflației din ultimii 30 de ani.

În general, statisticile macroeconomice ale Marii Britanii păreau destul de optimiste săptămâna trecută, fapt ce susținea lira sterlină.

Numărul locurilor de muncă din țară a crescut cu 160.000 în octombrie. Această cifră este deosebit de importantă pe fondul faptului că programul de stat de subvenționare a salariilor, care era în vigoare în perioada pandemiei, a fost complet eliminat în septembrie. Mulți experți se așteptau ca angajatorii să înceapă să reducă locurile de muncă după încheierea ajutorului. Totuși, acest lucru nu s-a întâmplat și piața muncii continuă să se redreseze. Rata șomajului din Marea Britanie a scăzut la 4,3% în T3.

Amintiți-vă că guvernatorul Băncii Angliei, Andrew Bailey, nu a exclus posibilitatea de a crește ratele dobânzilor mai repede decât era planificat. Indicatorii publicați au permis cumpărătorilor să preia inițiativa și să trimită perechea către niveluri mai înalte precum 1,35124. Cu toate acestea, entuziasmul nu a fost menținut pentru o lungă perioadă de timp, lira sterlină a început să piardă teren în fața monedei americane. 

În cazul în care va avea loc o majorare de dobândă, în Marea Britanie, în decembrie, ne putem aștepta ca perechea GBP/USD să avanseze. Cu toate acestea, majoritatea analiștilor (75%) se așteaptă ca perechea să continue să scadă. 

În timp ce Rezerva Federală a SUA reduce stimulentele monetare iar BCE a înghețat programul QE la valorile anterioare, guvernul japonez a anunțat vineri, 19 noiembrie, un program fără precedent de stimulare economică ce se ridică la 487 de miliarde de dolari. Guvernul de la Tokyo speră că această măsură va determina o creștere a PIB-ului național cu 5,6%. Conform declarațiilor, Banca Japoniei va urma o politică monetară adecvată, urmărind îndeaproape mișcările pieței și impactul pandemiei asupra economiei.

În urma anunțului, perechea GBP/USD nu a fost surprinsă, continuând să evolueze lipsită de direcție în primă fază. Ulterior, dinamica acesteia s-a schimbat iar dolarul american a căpătat mai multă susținere forțând atingerea unor maxime multianuale deasupra pragului de 115. Lipsa de reacție inițială a perechii a venit pe fondul incertitudinii din jurul propunerii Președintelui Biden privind următorul șef al Rezervei Federale. 

Cei doi posibili candidați au fost actualul președinte, Jerome Powell, și unul dintre guvernatorii Fed, Lael Brainard. Repropunerea președintelui în funcție a reprezentat o decizie optimistă pentru dolarul american, acesta fiind considerat alegerea mai „hawkish” dintre cei doi. Astfel așteptările referitoare la o potențială înăsprire mai rapidă a politicilor monetare au impulsionat dolarul american, care a reușit să câștige teren la nivel extins în raport cu majoritatea monedelor importante. 

Având în vedere politica monetară ultra-relaxată a Băncii Japoniei și extinderea controlului asupra curbei randamentelor, este foarte probabil ca slăbirea yenului și aprecierea perechii USD/JPY să continue. Desigur, deciziile Rezervei Federale SUA cu privire la ratele dobânzilor precum și evoluția randamentelor titlurilor de stat din SUA vor influența dinamica.

Elefant Online, 17 milioane lei atrași printr-un plasament de obligațiuni intermediat de TradeVille

0

Retailer-ul Elefant Online anunță că a încheiat în mod anticipat o ofertă primară de vânzare de obligațiuni de tip plasament privat prin care „a reușit să atragă 17.469.900 lei, fondurile obținute fiind cu aproximativ 75% mai mari față de cuantumul necesar încheierii cu succes a ofertei. Plasamentul a fost intermediat de TradeVille, cel mai mare broker de retail din România. Obligațiunile cu simbolul ELF26 emise în cadrul plasamentului privat derulat în perioada 17-23 noiembrie sunt denominate în lei, au scadența la 5 ani și o rată anuală fixă a cuponului de 9% stabilită de emitent, cupoanele urmând să fie plătite semestrial. Valoarea nominală a unei obligațiuni ELF26 este de 100 lei, iar subscrierea minimă în cadrul plasamentului a fost de 80.000 lei (800 de obligațiuni). Majoritatea subscrierilor au fost efectuate pe platforma online de tranzacționare TradeVille. Elefant Online va face demersurile necesare listării obligațiunilor ELF26 pe sistemul multilateral de tranzacționare (SMT) operat de Bursa de Valori București, listarea urmând să fie realizată de TradeVille în calitatea sa de Consultant Autorizat”.

Ovidiu-George Dumitrescu, CFA, director general adjunct, TradeVille: „Suntem bucuroși să observăm că finanțarea recurentă la bursă, atât prin acțiuni cât și prin obligațiuni, devine un obicei pentru din ce în ce mai multe companii din România. După ce în 2018 Elefant Online a emis obligațiuni răscumpărate în 2021, vedem o nouă emisiune a aceluiași Emitent care se încheie cu succes. Astfel, unul dintre liderii e-commerce din România atrage la bursă o parte din capitalul necesar pentru continuarea dezvoltării activității sale”.

Elefant Online subliniază că anterior „a rambursat integral suma aferentă celor 76.514 obligațiuni corporative emise în anul 2018, ajunse la maturitate în septembrie a.c. Valoarea emisiunii de obligațiuni lansată în urmă cu trei ani s-a ridicat la 7,65 milioane lei, iar titlurile au avut o dobândă anuală fixă (cupon) de 9%, plătibilă semestrial. Peste 600 de investitori persoane fizice și 12 persoane juridice erau înregistrate la plata ultimului cupon”.

Elefant.ro este definită ca „una dintre principalele platforme de comerț electronic din România, cu o rată anuală compusă de creștere (CAGR) a GMV (gross merchandise value) de 32% între 2018 și 2020”.

Elefant Online este cunoscut ca „unul dintre cei mai mari retaileri online din România, oferind clienților o gamă extinsă de produse cu livrare prin curier, în punctele de livrare proprii din București și din țară, precum și prin partenerii strategici la nivel național. Fondat în 2010, Elefant s-a extins și în afara țării deschizând o filiala la Chișinău, în Republica Moldova – magazinul online local elefant.md”.

TradeVille este caracterizat ca „un broker cu prezență activă de peste 26 de ani pe piața de capital din România și oferă clienților de retail acces facil și rapid la instrumentele financiare listate la Bursa de Valori București și pe marile burse internaționale. În 2020, TradeVille a intermediat peste 50% din ofertele primare de vânzare de tip plasament privat de acțiuni și obligațiuni corporative, cu o rată de succes de 100%, pentru companii din diferite industrii. În 2021, TradeVille a primit din partea Bursei de Valori București cele mai multe trofee la ceremonia de premiere a performanțelor bursiere: Participantul anului 2020 pe segmentul de retail și Intermediarul companiilor antreprenoriale la BVB în 2020 pe segmentul de obligațiuni”.

ABN Systems, venituri totale de 78,7 milioane lei în trimestrul trei din 2021

0

Compania ABN Systems International, lider pe piaţa românească de accesorii telecom și produse Smart Home din România, deţinătoare a brandului Tellur, a înregistrat venituri totale de 78,7 milioane de lei (15,9 milioane de euro) în trimestrul al treilea din 2021, în creştere cu aproape 30%, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Principalul motor de creștere a fost reprezentat de vânzările produselor din gama proprie, Tellur, pe piețele externe. 

George Barbu, CEO al ABN Systems International: „Anul acesta am înregistrat evoluții favorabile ale business-ului care au depăşit ritmul nostru constant de creştere de la an la an, iar potenţialul de dezvoltare şi perspectivele sunt foarte bune. Avem în spate o experienţă bogată, un portofoliu diversificat de produse, pentru care există o foarte mare cerere, suntem prezenţi pe multiple pieţe la nivel mondial şi am început deja să aplicăm planul nostru de dezvoltare privind extinderea externă, intrând de anul acesta pe pieţele online din Polonia, Olanda, Suedia şi Statele Unite, unde rezultatele obţinute au depăşit aşteptările. De exemplu, pe fondul acestei pandemii şi a schimbării obiceiurilor de consum, mulţi dintre noi mutându-ne biroul acasă, produsele Tellur Smart Home s-au vândut foarte bine atât în ţară, cât şi pe pieţele externe, iar trendul acesta ascendent se va menţine şi în următorii ani”.

ABN Systems subliniază că profitul net „s-a situat la 4,27 milioane de lei (850 de mii de euro), în trimestrul al treilea din 2021, în creştere cu peste 80% față de cel înregistrat în perioada similară a anului precedent. În același timp, marja EBITDA s-a mărit, de la 5,44% (T3 2020) la 7,38% (T3 2021), urmând tendinţa ascendentă a acestui indicator al eficienței operaţionale din ultimii ani.

ABN Systems a obţinut rezultate în creştere semnificativă faţă de anul trecut pentru toate cele patru direcţii principale de business: exporturi, cu o pondere de peste jumătate din cifra de afaceri; vânzări B2B; distribuție prin marile lanțuri de magazine și listarea de produse prin retaileri online specializați. De exemplu, vânzările de produse Tellur Smart Home au avut creşteri foarte mari, atât în ţară, cât şi pe pieţele externe, cu 70%, în primele 9 luni din 2021, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Termostatul a fost unul dintre produsele vedetă ale anului 2021, cu o creştere de 200% în 2021 vs 2020. De asemenea, o ascensiune foarte bună au înregistrat-o căştile şi boxele cu bluetooth, care au înregistrat creşteri de 130%, respectiv 176%. 

ABN Systems are în plan dezvoltarea accelerată pe pieţele externe şi consolidarea poziţiei pe piaţa autohtonă, prin accesarea unor noi nișe de business. Pentru atingerea acestui obiectiv, compania pregăteşte o ofertă publică iniţială (IPO), în vederea listării la Bursa de Valori București (BVB), până la sfârşitul acestui an. Demersurile pentru oferta premergătoare listării și pentru procesul de listare vor fi făcute împreună cu TradeVille”.
Fondată în 2002, ABN Systems International reamintește că este „deţinătoarea brandului Tellur şi unul dintre liderii pieţei de distribuție a produselor şi accesoriilor IT&C din România, oferă soluţii integrate de mobilitate, infrastructură IT şi de stocare, sisteme de supraveghere video, echipamente şi automatizări industrial”. 

Campania Alcoolul nu te face mare, a Asociației Berarii României

0

Asociația Berarii României continuă în actualul an școlar inițiativa #Alcoolulnutefacemare prin care subliniază că „trage un semnal de alarmă cu privire la acest fenomen și își propune să informeze adolescenții cu privire la efectele negative ale consumului de alcool, atât la nivel psiho-emoțional, cât și la nivel fizic. Având ca parteneri Ministerul Educației, Fundația Leaders și Teatrul Recul, Asociația Berarii României desfășoară în perioada 19-25 noiembrie o serie de webinarii în câteva licee din București și din țară în care discută în mod interactiv și creativ despre efectele consumului de alcool printre minori cu ajutorul tehnicilor de improvizație și jocurilor de rol  și cu implicarea unui psihoterapeut cu experiență în lucrul cu tinerii, Alexandru Bușilă, unul dintre inițiatorii proiectului Cortul Terapeutic. Mesajul campaniei va ajunge în mod direct la aproximativ 200 de elevi”.

Julia Leferman, director general al Asociației Berarii României: „Campania #Alcoolulnutefacemare a Asociației Berarii României este parte din angajamentul de lungă durată al industriei noastre de a combate consumul de alcool în rândul minorilor. Demersul de conștientizare este dezvoltat ca un program susținut care ia în calcul factorii-cheie predictivi ai consumului de alcool în rândul tinerilor şi susţine prevenţia prin: participarea în activităţi organizate de timp liber, ședințe de psihoterapie sau consiliere psihologică, timpul petrecut cu părinţii, activităţile de relaţionare la şcoală, prezenţa acasă în timpul serii şi implicarea autorităţilor locale, şcolilor şi părinţilor. Ne bucurăm să îi avem alături de noi pe cei de la Fundația Leaders și Recul și să continuăm parteneriatul cu Ministerul Educației, într-un demers care se adresează tinerilor, dar implică totodată și profesorii și școala”. 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: „Consumul de alcool este una dintre principalele probleme cu care se confruntă tinerii în zilele noastre, iar anturajul favorizează deseori acest lucru. Din păcate, consumul de alcool de la vârste fragede are drept consecințe scăderea implicării elevilor în activitatea școlară și rezultate școlare mai slabe. Din acest motiv, considerăm că inițiative precum #AlcoolulNuTeFaceMare, ce abordează problematica într-un mod neconvențional și interactiv, sunt binevenite”.

Alexandru Bușilă, psihoterapeut implicat în proiect: „Actualul context pandemic, care a generat o creștere a tulburărilor de anxietate și depresie în rândul tinerilor, este un factor de risc pentru creșterea consumului de alcool. În situația unui nivel ridicat de stres, tinerii care au experimentat deja consumul de alcool pot să transforme acest obicei într-unul regulat, iar în rândul adolescenților care consumă constant alcool, cantitatea consumată de către aceștia poate să crească, în special din cauza efectului depresor al alcoolului”. 

Asociația Berarii României adduce ca argumente în favoarea utilității campaniei date care arată că „aproximativ 86% dintre băieți și 79% dintre fetele în vârstă de 16 ani au consumat cel puțin o dată în viață o băutură alcoolică. Ponderea celor care au consumat alcool până la vârsta de 13 ani este mult mai mare în rândul băieților (45%) decât în rândul fetelor (27%), arată studiul ESPAD derulat în anul 2019 în 35 de țări între care 25 țări membre ale Uniunii Europene, inclusiv România. 52% dintre elevi au consumat alcool în ultimele 30 de zile înaintea realizării studiului și 10% au admis că s-au îmbătat cel puțin o dată în această perioadă, procentul fiind semnificativ mai mare în rândul băieților (13%) decât în rândul fetelor (7,3%). Elevii români au o frecvență ușor mai redusă a consumului de alcool în ultimele 30 de zile față de media europeană: 5,4 ocazii de consum față de 5,6 media la nivel european. În acest context, realizarea unor campanii de informare și conștientizare cu privire la consecințele consumului de alcool în rândul tinerilor devine cu atât mai importantă”.

Un studiu longitudinal realizat de Liam Donaldson în 2009, citat de Berarii României, arată că „adolescenții care încep să consume constant alcool înaintea vârstei de 15 ani au un risc de a dezvolta dependență de patru ori mai mare și un risc semnificativ pentru alte tulburări psihosomatice decât cei care nu consumă regulat alcool până la vârsta de 20 ani. Rezultatele aceluiași studiu sugerează că adolescenții care au început să consume alcool înaintea vârstei de 13 ani prezintă un risc de șapte ori mai mare de a se angaja în episoade de consum excesiv de alcool de mai mult de șase ori într-o lună față de cei care au început să bea după vârsta de 17 ani. Studii similare indică faptul că tinerii care consumă alcool înaintea vârstei de 14 ani au tendința de a consuma de trei ori mai mult alcool decât cei care consumă alcool după vârsta de 18 ani”.

Misiunea de informare a tinerilor, părinților și profesorilor este concretizată de Asociația Berarii României în campania națională „Alcoolul nu te face mare”, lansată ca program-pilot în Bucureşti, în 2006, apoi extinsă în mai multe orașe. Până în prezent, campania a fost desfășurată în școli și a inclus, pe lângă dialogul direct cu adolescenții, ședințe de consiliere de grup cu psihologii Cristian Andrei și Silviu Ioniță, filme educative, un ghid pentru părinți și formarea profesorilor prin conceperea unor planuri de lecție dedicate.

Din 2019, campania „Alcoolul nu te face mare” capătă o nouă amploare, cu obiectivul de a ajunge la un număr cât mai mare de adolescenți, și este dezvoltată ca un program coerent care ia în calcul factorii-cheie predictivi ai consumului de alcool în rândul tinerilor și susține prevenția prin participarea în activități organizate de timp liber, timpul petrecut cu părinții, activitățile de relaționare la școală, prezența acasă în timpul serii și implicarea autorităților locale, școlilor și părinților. Mai multe detalii despre program, pe www.alcoolulnutefacemare.ro

Alfredo Seafood, vânzări în 9 luni din 2021 în valoare cu 53% mai mare decât în perioada similară din 2020

0

Compania „BistroMar la Timona”, deținătoarea mărcii Alfredo Seafood, anunță vânzări în valoare de 56,1 milioane lei pentru peștele bio, sălbatic și de acvacultură, în primele nouă luni din 2021, valoare cu 53% mai mare decât cea înregistrată în perioada similară din 2020, care include atât peștele ambalat, cât și cel vrac, precum și pește proaspăt și congelat.

Din punctul de vedere al volumelor, compania subliniază că „în această perioadă, s-au comercializat 3.000 tone de pește și produse pe bază de pește. Până la finalul anului, se așteaptă ca piața de pește să crească în continuare, chiar dacă lent și să depășească cu circa 5% valoarea înregistrată în 2020, depășind 80 milioane lei. Potrivit reprezentanților BistroMar la Timona, evoluția se produce în contextul unui interes mai mare pe care îl manifestă românii pentru o dietă sănătoasă, din care face parte și peștele, odată cu discuțiile despre imunitatea organismului, din spațiul public, apărute pe fondul pandemiei. 

În prezent, în portofoliul de produse Alfredo Seafood, pe segmentul produselor refrigerate, peștele de acvacultură are cea mai mare pondere, cu specii precum somonul, dorada, lupul de mare, păstrăvul și sturionul. În categoria produselor congelate predomină peștele sălbatic, în special macroul, merluciul, șalăul și somonul de Alaska. 

Gama de acvacultură a Alfredo Seafood include pești precum somonul, păstrăvul, dorada, lupul de mare, amberjack etc. și fructe de mare – creveți, carne de scoică, care provin din crescătorii certificate ASC (Aquaculture Stewardship Council) din Danemarca, Norvegia, Olanda, Grecia, Turcia, Vietnam etc., ferme piscicole în care se practică o creștere a animalelor responsabilă, respectând mediul înconjurător.  

Marca Alfredo Seafood are atestare bio, în absența căreia nu ar putea comercializa produse din această gamă. Dorada, păstrăvul, lupul de mare și somonul afumat bio provin din ferme piscicole care au, la rândul lor, certificare organică, emisă de companii specializate. 

Sortimentația de pește sălbatic Alfredo Seafood este cea mai extinsă de pe piața locală, la ora actuală, și cuprinde, printre altele: macrou, chefal, dorada, lup de mare, sardine, hamsie, calcan, rândunică de mare, hering, dulgher de mare, pește spadă, cod alb, precum și fructe de mare precum caracatița, calamarul și langustinele. Majoritatea peștilor sălbatici care poartă marca Alfredo Seafood este  atestat MSC (Maritime Stewardship Council) și provine din cele mai curate zone ale Mării Nordului, Oceanul Pacific sau Oceanului Atlantic”. 

Mihai Cristian Dărmănescu

Mihai Cristian Dărmănescu, fondator al Alfredo Seafood și director general al companiei BistroMar la Timona: „Una dintre gamele care se vând cel mai bine este peștele de acvacultură, dar ne bucură să vedem că și peștele sălbatic este pe o curbă ascendentă. Românii au început să-i prindă tot mai mult gustul! Toate cele trei categorii sunt de o calitate foarte bună: acvacultură, bio sau organic și peștele sălbatic. Fiecare vine cu beneficiile sale, iar noi ne dorim să aducem consumatorilor produse cât mai variate și curate, din punct de vedere al provenienței sau  modului de creștere, precum și al modului în care produsul este tratat pe tot lanțul logistic, de la pescuire, la transport, procesare, ambalare și distribuire. Am observat, atât din vânzări, cât și din discuțiile cu clienții, că anul acesta oamenii au devenit mai atenți la ceea ce mănâncă. Tendința aceasta exista de ani, dar este evident că s-a accentuat pe fondul pandemiei și al mesajelor doctorilor legate de îmbunătățirea imunității. Beneficiile peștelui asupra sistemului imunitar și nervos, prin aportul de nutrienți, acizi grași Omega-3 și vitamina D, au devenit mult mai larg cunoscute. De aceea, cred că segmentul nostru va continua să crească, chiar dacă nu spectaculos, și în următoarele luni”.

Mihai Cristian Dărmănescu estimează că „oamenii vor continua să-și îndrepte atenția înspre categorii de alimente ale căror beneficii nutriționale sunt recunoscute. De asemenea, câștigă un oarecare teren și gamele organice sau bio, sau care au diverse atestări ale calității, chiar dacă au prețuri mai ridicate. 

Potrivit unei cercetări realizată de Technavio, companie internațională specializată în realizarea de studii de piață, piața locală de pește și fructe de mare se află pe o curbă ascendentă. Se estimează că în perioada 2021 – 2025, acest segment se va majora cu 681,6 milioane lei, având o rată anuală de creștere de 6%”. 

Alfredo Seafood este caracterizată ca „una dintre cele mai importante mărci din România, sub a cărei denumire sunt importate şi distribuite produse din peşte şi fructe de mare. Brandul a fost creat de Mihai Cristian Dărmănescu şi lansat în anul 2013. Succesul Alfredo Seafood se datorează experienţei şi relaţiilor internaţionale cu marii producători de peşte din lume, a celor trei linii de procesare și ambalare automatizate şi de înaltă productivitate din fabrica situată în Bucureşti și a unui sistem logistic de transport optimizat. Produsele cu marca Alfredo Seafood sunt distribuite în cele mai importante lanţuri de hypermarketuri şi supermarketuri din ţară. Printre acestea se numără: Kaufland, Carrefour, Mega Image, Selgros Cash&Carry, Cora, Profi, Auchan etc. şi în peste 5.000 de magazine din comerţul tradiţional, și rețeaua HoReCa. Produsele sunt transportate, procesate, ambalate și distribuite în condiții adecvate de păstrare a aromei și texturii cărnii, de la recoltarea din fermele piscicole internaționale sau capturare.

În prezent, Alfredo Seafood este una dintre cele trei divizii de business ale Bistromar la Timona, companie deținută de către familia Dărmănescu. Alfredo Seafood reprezintă divizia de procesare și distribuție a peștelui și fructelor de mare, iar celelalte două sunt: Frigonet Logistics, dedicată serviciilor de logistică și transport național al produselor congelate și refrigerate; BistroMar, restaurant -pescărie pe bază de pește și fructe de mare, situat în zona Floreasca, din București”.

Vestra, 14 milioane euro, cifră de afaceri pe trei trimestre

0

Clusterul Vestra, specializat în industria utilităților și echipamentelor de automatizare, anunță încheierea trimestrului III din 2021 cu o cifră de afaceri de 14,6 milioane euro și previzionează o creștere cumulată a vânzărilor de 15% până la finalul anului și o cifră de afaceri de 24 milioane euro.

Vlad Iftime (foto), Managing Partner Vestra: „În ciuda momentelor dificile pe care le-am întâmpinat anul acesta și a sentimentului general de incertitudine care domină mediul economic, bilanțul înregistrat la finalul trimestrului trei a adus rezultate satisfăcătoare pentru Vestra. Până la finalul acestui an, preconizăm o creștere de 15% a cifrei de afaceri, iar pentru 2022 privim cu optimism, dar și cu prudență către investițiile viitoare în domenii conexe activității noastre.

Chiar dacă pandemia nu ne-a afectat din punct de vedere al cifrelor previzionate, în continuare, am fost afectați din perspectiva interacțiunii umane”

Vestra subliniază că „evoluția constantă și rezultatele pozitive obținute, având în vedere condițiile total aparte generate de pandemie, se datorează în primul rând expertizei vaste pe care o deține în domeniul utilităților și echipamentelor de automatizare. Un alt factor care contribuie la dezvoltarea companiei este strategia de business orientată către oferirea de soluții smart, care contribuie la eficientizarea consumului de resurse, la dezvoltarea durabilă a mediului de afaceri și a mediului înconjurător.

Datorită parteneriatelor solide cu furnizorii care aduc plus-valoare businessului, dar și a bunurilor și serviciilor distribuite la nivelul pieței, portofoliul de clienți a crescut cu 15% față de anul precedent. Astfel, numai în trimestrul trei, rezultatele financiare arată o cifră de afaceri de 6 milioane euro, ce consolidează previziunea de creștere pentru anul 2021.

Activitatea de dezvoltare rămâne unul din factorii cheie de evoluție pentru Vestra. În ultimul an, clusterul a dezvoltat brandul Truix, care ajută comunitățile să devină competitive din punct de vedere economic, oferind soluții de tipul Smart City, Cyber Security, instalare, configurare și administrare rețele IT. Mai mult, Vestra continuă să investească în activități conexe și anunță implicarea într-un proiect de aviație destinat mediului de afaceri, care să faciliteze transportul în țară, având în vedere lipsa infrastructurii rutiere. În prezent, compania desfășoară proiecte care se axează pe partea de utilități publice și de contorizare inteligentă prin comunicații de tip SMART contribuind în același timp la protejarea mediului înconjurător, impactat de schimbările climatice. Cu ajutorul partenerilor, lideri de piață la nivel mondial, Vestra a reușit să ofere clienților cele mai eficiente soluții menite să controleze pierderile de apă sau consumul inutil de energie electrică”.

Vestra este cunoscută ca „prima companie din România cu un portofoliu bogat și o experiență vastă de peste 25 de ani care creează o punte între nevoile beneficiarilor (creșterea eficienței și performanței consumului de apă, energiei termice sau gaz) și oferta internațională de produse, servicii și echipamente destinate industriei de utilități.

Vestra comercializează o gamă largă de echipamente de măsură și control, soluții pentru rețele de apă și canalizare, sisteme de automatizare aduse pe piața din România în parteneriat cu lideri mondiali precum Rockwell Automation, Itron, AVK International, Kamstrup, Baroclean, Sainte-Lizaigne, Panduit, Rivard, Orbinox, Enz® Technik Ag, ProSoft Technology, Grupul ECA, Musthane, Cla-Val, Hilscher, Universal Robots”.

Comisia Europeană a aprobat primul proiect transfrontalier de infrastructură inteligentă („smart grid”) al României

0

Proiectul „Smart Grid” Carpathian Modernized Energy Network (CARMEN), dezvoltat în  parteneriat de către Delgaz Grid SA, compania de distribuţie a energiei electrice şi gazelor  naturale, parte a grupului E.ON, CNTEE Transelectrica SA, operatorul național de transport  și sistem şi MAVIR – operatorul de transport maghiar, a fost inclus pe lista a 5-a a Proiectelor  de Interes Comun (PCI), adoptată la sfârșitul săptămânii trecute de Comisia Europeană.  

Proiectul CARMEN are o valoare de aproximativ 150 milioane euro, iar implementarea  acestuia se va derula pe o perioadă de 6 ani, începând cu anul 2023, urmând a fi propus spre  finanțare în cadrul programului Connecting Europe Facility (CEF). 

În urma adoptării sale de către Comisie, Actul Delegat ce cuprinde proiectul celei de-a 5-a  liste PCI va fi prezentat Parlamentului European și Consiliului. Ambii legiuitori au la dispoziție  două luni pentru a accepta sau a respinge lista – proces care poate fi prelungit cu încă două  luni, dacă este necesar. În baza prevederilor legale aplicabile, legiuitorii nu au posibilitatea de  a modifica proiectul de listă. 

Proiectele de Interes Comun sunt proiecte-cheie de infrastructură energetică transfrontalieră  pentru construirea unei piețe interne a energiei a UE, mai integrată și mai reziliență, și pentru  urmărirea obiectivelor în materie de energie și climă. Această a 5-a listă PCI cuprinde 98 de  proiecte: 67 în domeniul transportului și stocării energiei electrice, 20 în domeniul gazelor  naturale, 6 proiecte de rețele de CO2 și 5 proiecte de rețele de distribuție energie electrică 

inteligente. Cele 67 de proiecte de transport și stocare a energiei electrice de pe lista PCI vor  avea o contribuție importantă la creșterea ambiției în materie de energie din surse  regenerabile în cadrul Green Deal, în timp ce 5 proiecte privind rețelele de distribuție energie  electrică inteligente vor îmbunătăți eficiența rețelelor, coordonarea transfrontalieră a datelor și  gestionarea mai sigură a rețelelor. 

De asemenea, lista a 5-a PCI cuprinde încă 4 proiecte de interes comun dezvoltate de CNTEE  Transelectrica SA, parte a Clusterului România — Serbia „Mid Continental East Corridor“,  incluzând: Linia de Interconexiune dintre Reșița (RO) și Pancevo (RS), Linia Internă dintre  Porțile de Fier și Reșița, Linia Internă dintre Reșița și Timișoara/Săcălaz, precum și Linia  Internă dintre Arad și Timișoara/Săcălaz. 

Prin intermediul proiectului CARMEN, partenerii vizează modernizarea și dezvoltarea rețelelor  de transport și de distribuție energie electrică, precum și creșterea interoperabilității acestora,  atât la nivel național, cât și european, în sensul atingerii obiectivelor de interes comun. Astfel, 

se estimează modernizarea a 23 de stații de transformare, 65 de posturi de transformare, linii  aeriene de înaltă tensiune și implementarea tehnologiilor IT și de comunicații specifice,  instalarea în rețeaua electrică de transport a unor mijloace moderne de control al tensiunii la  nivelul sistemului energetic.  

CARMEN va contribui în mod direct la creșterea capacității de preluare în rețeaua de joasă  tensiune a electricității produse din surse regenerabile de către prosumatori, proiectul  reprezentând un pas extrem de important în direcția accelerării greenificării şi digitalizării  rețelei de transport şi distribuție a energiei electrice gestionate de cei trei parteneri. 

Top Angajatori 2021: UiPath, cea mai apreciată companie de către propriii angajați. Compania intră pentru prima dată în topul angajatorilor și se clasează direct pe primul loc

0

Cine sunt cei apreciați angajatori din România

  • UiPath pentru prima dată în top. Compania intră direct pe primul loc
  • Diversificare a domeniilor din care provin companiile din top 10 
  • Singurul top realizat în funcție de opiniile propriilor angajați

UiPath, Zitec, Softbinator Technologies, JYSK România  și Nobel România sunt cele mai apreciate companii din România de către propriii angajați, conform „Top angajatori 2021”, clasament realizat de platforma Undelucram.ro. Acesta este singurul top din România realizat în funcție de opiniile angajaților și nu în funcție de imaginea publică a companiilor. 

Topul, aflat la ediția a șasea, a fost realizat în perioada 16 noiembrie 2020- 15 noiembrie 2021, pentru acesta fiind luate în calcul opiniile a peste 100.000 de utilizatori ai platformei Undelucram.ro. Clasamentul a fost alcătuit pe baza unui indice obținut din media notelor acordate angajatorilor de către angajați sau foști angajați și numărul de recenzii înregistrate în platformă. Evaluarea a fost realizată pe baza unor criterii precum oportunitățile de avansare, pachetul salarial, managementul, timpul liber versus timpul la birou, procedurile, valorile companiei.

Anul acesta, UiPath, cea mai de succes companie globală fondată de antreprenori români și liderul mondial în domeniul Robotic Process Automation, a intrat pentru prima dată în top, clasându-se de altfel pe prima poziție. 

Clasamentul a fost condus anul trecut de Microsoft România, companie care a ocupat primul loc în 2016, 2018 si 2020 și a fost între primele cinci locuri încă din 2016, de la prima ediție a clasamentului. Anul acesta Microsoft se află pe locul zece. 

Între primele zece locuri din top, șase poziții sunt ocupate de companii de tehnologie. Restul sunt companii din domenii precum: retail (JYSK România și Decathlon România), BPO& servicii (Majorel România) și financiar (KRUK România).

Printre companiile care s-au regăsit și anul trecut în top se numără: Microsoft România, Nobel, KRUK România și Decathlon România. Printre noile intrări în top se numără UiPath, Zitec, JYSK, 8&8 International, Majorel România. 

Cel mai bun loc ocupat de o companie non-IT aparține JYSK România, retailerul de mobilier și decorațiuni fiind pe poziția a patra. 

Costin Tudor – CEO Undelucram

„Fiecare ediție a topului nostru este dominată de companii din domeniul IT, acest lucru nu mai reprezintă o surpriză pentru nimeni. Însă faptul că UiPath, cea mai de succes companie globală fondată de antreprenori din România, a intrat pentru prima dată în top și s-a clasat direct pe primul loc, confirmă trendul spectaculos de creștere al acesteia. De asemenea, ne bucurăm că observăm o tot mai mare diversitate de domenii în Top 10 Angajatori și că începem să regăsim beneficiile angajaților din IT și în alte sectoare economice. De exemplu, anul acesta în Top 10 se află doi retaileri ceea ce arată grija tot mai mare pe care o au companiile pentru clienți și angajați” afirmă Costin Tudor, fondator și CEO al Undelucram.ro. 

Andreea Baciu, Chief Culture Officer, UiPath

„Când a fondat UiPath, co-fondatorul si CEO-ul Daniel Dines, și-a propus să construiască o companie pentru care i-ar plăcea să lucreze. De aceea, la UiPath, noi ne-am pus întotdeauna oamenii pe primul loc și, pe parcursul creșterii accelerate a companiei, ne-am asigurat că ne concentrăm energia pentru a ne asigura că și cultura noastră prosperă. Valorile noastre: «be bold, be fast, be immersed and be humble» continuă să fie piatra de temelie a ceea ce face din UiPath un loc de muncă minunat. Suntem onorați că am fost numiți «Top Angajatorul anului 2021» de către Undelucram.ro. Titlul este și mai special pentru noi, deoarece este o distincție care ne-a fost acordată pe baza recenziilor angajaților noștri. În al doilea rând, pentru că vine la sfârșitul a doi ani petrecuți lucrând la distanță pe fondul pandemiei, iar acest lucru a adus cu sine provocări specifice. De aceea, premiul este o încurajare că suntem pe calea cea bună pentru a fi în continuare o companie pentru care atât angajații actuali cât și viitorii noștri colegi sunt bucuroși să lucreze. Când echipa se simte apreciată, implicată și încurajată să își atingă potențialul, toată lumea prosperă – angajații, organizația și clienții noștri”, declară Andreea Baciu, Chief Culture Officer UiPath.

TOP ANGAJATORI 2021 la nivel național,
indiferent de domeniul de activitate

 1. UiPath
2. Zitec
3. Softbinator Technologies
4. JYSK România
5. Nobel
6. 8×8 International
7. Majorel România
8. Decathlon România
9. KRUK România
10. Microsoft România


TOP ANGAJATORI 2021 în funcție de domeniul de activitate

Bănci/Instituții financiare

1. Libra Internet Bank
2. ING Bank România
3. BCR – Banca Comercială Română
4. Banca Transilvania
5. Raiffeisen Bank


Telecomunicații

1. Orange România
2. Vodafone România
3. RCS&RDS
4. Huawei România
5. Telekom România


IT&C

1. UiPath
2. Zitec
3. Softbinator Technologies
4. Nobel
5. 8×8 International


BPO&Servicii

1. Majorel România
2. British American Shared Services
3. Allianz Services
4. Societe Generale Global Solution Centre
5. Stefanini România

Consultanță

1. KPMG România
2. BearingPoint România
3. PwC România
4. Deloitte România
5. EY România

Retail alimentar

1. Kaufland România
2. Lidl România
3. PENNY
4. Carrefour România
5. Mega Image

Retail non-alimentar

1. JYSK România
2. Decathlon România
3. dm drogerie markt
4. Dedeman
5. Brico Depôt

Producție bunuri de larg consum

1. JTI România
2. Philip Morris România
3. Coca-Cola HBC România
4. British American Tobacco România
5. Procter & Gamble

Producție industrială

1. Hella România
2. Schlumberger România
3. OMV Petrom
4. Continental România
5. Autoliv România



Undelucram.ro este cea mai mare comunitate online a angajaților din România, cu peste 750.000 de potențiali angajați pe platformă și peste 500.000 de recenzii lăsate de utilizatori despre companiile la care lucrează, interviuri de angajare sau oferte salariale. Platforma pune la dispoziția angajaților și Salariometru – un instrument online pentru compararea salariilor din România, un calculator de salariu și resurse pentru dezvoltarea carierei, precum modele de CV, topul angajatorilor și articole despre industrie.

Micii „oameni mari” care fac zilnic țărâna praf

0

Sunt îngrozit de decrepitudinea societății și de prăbușirea calității vieții care are loc în România. Sunt îngrozit de lipsa de zbucium și de totala detașare cu care cei care sunt de fapt statul tratează necazurile, tragediile și crizele prin care trec zilnic milioane de români. Sunt revoltat de seninătatea cu care președintele anunța în urma tragediei de la Spitalul de Boli Infecțioase de la Constanța (incendiul în care și-au pierdut viața mai mulți pacienți) că statul a eșuat în a-și proteja cetățenii, uitând că este chiar șeful acestui stat eșuat. O critică obiectivă a prestațiilor statului trebuie să înceapă chiar în fața oglinzii. Sintagma „Statul sunt eu” nu poate fi șoptită tainic doar undeva, în spatele cortinei prezidențiale, fără nicio asumare publică de răspundere și fără a avea de altfel nimic din strălucirea Regelui Soare.

Națiunea română decade sub un stat ce se degradează și niciun lider politic nu-și recunoaște vina. Este vizibilă incapacitatea statului român de a furniza servicii publice ca datorie obligatorie a statului către cetățenii săi, răsplătindu-i astfel firesc pentru taxele și impozitele plătite de aceștia. Este la fel de vizibilă până și incapacitatea statului de a-și colecta aceste venituri fiscale. Este chiar dureros de vizibilă incapacitatea statului de a administra dezvoltarea societății și e de ajuns să privim la colapsul sistemului sanitar, la prăbușirea educației naționale și la decrepitudinea întregii infrastructuri pe care mai stă sprijinit statul: infrastructura de transport terestru, de transport feroviar, de transport naval, de transport de energie electrică, de transport de  gaze naturale.

Statul român se bâlbâie printre decizii într-o încercare nereușită de a administra deopotrivă starea de urgență sanitară și procesul de educație națională, sacrificând viitorul a sute de mii de elevi pentru care „România educată” rămâne o mare necunoscută menționată doar în titlul mapei prezidențiale. Pentru autoritățile române interesele personale sau de partid au greutate mai mare decât interesul națiunii de a-și forma, crește și educa generația viitoare.

Deși valul IV al pandemiei de COVID-19 lovește năprasnic România, bâlbâiala guvernamentală continuă să demonstreze lipsa de competență a conducătorilor în administrarea unor situații de criză. Soarta educației rămâne sub semnul întrebării, iar „școala în pandemie este ping-pongul guvernanților”. Cu prea mulți cetățeni care-și fac veacul prin birturi și nu sunt duși la școală, România a ajuns o țară săracă și vulnerabilă, guvernată de un stat compus din instituții slabe și pline de defecte, populate de funcționari la fel de neduși la vreo școală precum concetățenii lor: administrația publică de orice nivel, poliția, sistemul judiciar, fiscul, sistemul de sănătate, protecția socială, învățământul și educația sunt aservite toate unor decizii exclusiv politice, bramburite și cel mai adesea învăluite de corupție. În comentariul său despre „Statul eşuat şi responsabilităţile politice”, profesorul de drept constituţional Ioan Stanomir arăta că „guvernarea pe care o patronează preşedintele Republicii devine, cu fiecare zi care trece, un exemplu aproape ideal de improvizaţie şi de mediocritate crasă”. Statul român este un stat eșuat mai ales pentru că educația națională este un proces eșuat, alături de modernizarea sistemului sanitar, în colaps în prezent. Vom trece pandemia cu spitalele prăbușite, cu școlile închise, dar cu birturile deschise.

Potrivit revistei britanice „The Economist”, „statul eșuat” este acel termen „alunecos” ce e probabil cel mai puțin râvnit premiu în geopolitică. Dar iată ironia sorții: este un premiu pe care președintele Klaus Iohannis și l-a adjudecat singur cu doar o zi înainte de ziua în care, la Aachen, președintele Consiliului European, Charles Michel, îi atârna la gât premiul Carol cel Mare. Potrivit organizatorilor, distincția a fost acordată „pentru promovarea valorilor europene, a libertății și democrației, protecția minorităților și diversitatea culturală” și pentru că „a prestat un serviciu semnificativ în interesul statului de drept și al independenței sistemului judiciar”.

Pentru Europa civilizată și dezvoltată acestea sunt vorbe pline de sens. Dar pentru România „statului eșuat”, sunt doar vorbe goale, enunțuri care nu au sens pentru niciunul dintre cetățenii disperați, care văd că statul și șeful său și-au întors spatele către ei.

Guvernarea României este mai curând o fantezie a micilor caractere ale „marilor” oameni de stat care fac zilnic țărâna praf.

Vulnerabilitatea sau eșuarea Statului

0

Președintele României, domnul Klaus Werner Iohannis, a declarat că statul român este un „stat eșuat”.

O declarație de-a-dreptul șocantă care, mai mult ca sigur, va ocupa un loc central în orice analiză a președinției domniei sale. Orice conducător al unei țări, fie el monarh sau președinte, nu trebuie să uite nicio clipă importanța poziției pe care o ocupă, cel mai bine caracterizată de Louis XIV prin celebra frază „L’Etat c’est moi”.

A făcut domnul președinte Iohannis o gafă politică monumentală când, implicit, a recunoscut că în calitate de șef al unui stat eșuat este și domnia sa eșuat? Poate că nu a realizat gravitatea acestei situații sau nici nu i-a păsat de consecințele unei astfel de declarații, considerând că „eșuarea” nu are nicidecum legătură cu domnia sa, ci doar cu incapacitatea românilor de a se guverna. Doar circulă în Occidentul european teza conform căreia românii sunt un fel de „Africa albă”, neguvernabili, aidoma unor națiuni africane.

Sau poate domnul președinte a făcut un gest de curaj și responsabilitate, zicând lucrurilor pe nume chiar cu riscul de a-și recunoaște propriul eșec? Desigur, recunoașterea propriului eșec în calitate de șef al statului ar fi dus în alte țări la demisia imediată sau în Japonia chiar la harakiri, dar nu trebui să ne comparăm cu alte țări. La noi, demisia nu se practică, harakiri, nici atât, deci să analizăm ceea ce a declarat președinte și nu ce ar fi putut sau trebuit să facă după șocanta sa declarație.