Primă anuală de sechestrare forestieră pentru orice pădure nou înființată

0

La propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, guvernul a aprobat ordonanța de urgență pentru aprobarea măsurilor necesare realizării campaniei naționale de împădurire și reîmpădurire prevăzute în  Planul Național de Redresare și Reziliență.

Tánczos Barna, ministrul mediului, apelor și pădurilor: „Ordonanța pe care guvernul a aprobat-o astăzi dă undă verde la extinderea consistentă a suprafeței pădurilor din țara noastră. Până acum nu exista o legislație care să încurajeze proprietarii de terenuri din țară să ia decizia transformării acestora în păduri noi. Asta pentru că legislația nu impulsiona împădurirea oricărui tip de teren, ci mai mult a celor degradate sau înființarea de perdele forestiere de protecție. Cu noul cadru pe care l-am creat, orice teren poate deveni o nouă pădure! În plus, cei care iau decizia de a înființa o pădure de la zero vor primi anual o primă de sechestrare forestieră, timp de 20 de ani. Prima are valoarea de 456 de euro pentru fiecare hectar de pădure nouă și va fi încasată anual de proprietar, pentru rolul pe care îl are pădurea nou înființată în stocarea carbonului. Trebuie să recunoaștem că a lipsit prea mult din legislația țării noastre motivația transformării terenurilor din România în cât mai multe păduri. Iar asta se vede și în cifre: suprafețele terenurilor degradate împădurite a scăzut de la circa 2355 ha în 2014, la doar 200 de ha în 2020. În același timp, România, la fel ca celelalte state ale lumii, este sub imperiul schimbărilor climatice. Pădurea este principalul aliat în domolirea efectelor pe care acestea încep să le aibă în viața noastră. De aceea, aveam nevoie de o legislație care să impulsioneze creșterea suprafeței pădurilor din țara noastră. Noul cadru creat permite înființarea primelor noi păduri din România pe o suprafață de 56.700 de ha. Acestea sunt păduri asumate deja de noi prin PNRR și pentru care avem la dispoziție 730 de milioane de euro. Acești bani pot ajunge atât la proprietarii de stat, cât și la cei privați pentru noi suprafețe de pădure create, inclusiv păduri urbane. Avem o șansă pe care nu ne permitem să o ratăm: mai multe păduri în țara noastră, reconstrucția ecologică prin împădurire a terenurilor puternic afectate de multiple procese de degradare, creșterea cantității de carbon stocate, dar și reducerea gazelor cu efect de seră”.

MMAP subliniază că ordonanța de urgență „pregătește cadrul prin care România să-și ducă la împlinire planurile de împădurire asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Reamintim că până la sfârșitul anului 2023, România are obligația să realizeze lucrări de împădurire și reîmpădurire pe o suprafață de 25.000 ha, iar în perioada 2024-2026 are obligația să realizeze alte 31.700 ha lucrări de împădurire și reîmpădurire, în conformitate cu prevederile PNRR”. 

Sunt prevăzute patru categorii de lucrări de împădurire care pot fi realizate în România pentru a realiza țintele din PNRR:

1. împădurirea terenurilor agricole din categoriile de folosință teren arabil, pajiști permanente și culturi permanente 

2. împădurirea terenurilor agricole degradate devenite inapte pentru agricultură dar care pot fi puse în valoare prin plantarea acestora

3. împădurirea terenurilor situate în fondul forestier național, cu o suprafață de cel puțin 0,5 ha, care anterior manifestării incendiilor forestiere, a fenomenelor meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate unei calamități naturale, a infestărilor cu organisme dăunătoare sau a evenimentelor catastrofale au fost acoperite cu pădure și care necesită o refacere a potențialului forestier prin împădurire

4. împădurirea terenurilor agricole expropriate de RNP – Romsilva în vederea realizării perdelelor forestiere de protecție

Piața berii, 272 milioane euro, contribuție la bugetul de stat în 2021

0

Asociația Berarii României, care, prin producători pe care-i reunește, furnizează 85% din cantitatea de bere băută în prezent în România, prezintă date referitoare la piața berii în 2021; reținem:

– volumul pieței – „s-a menținut la nivelul anului anterior; a înregistrat o scădere de -0.7% în volum, ceea ce înseamnă 16,6 milioane hl”

– consum – berea lager domină preferințele de consum, cu „o pondere de 93,6%, în ușoară scădere față de anul anterior. Mixurile de bere și berile aromatizate și-au adjudecat 3,8% din piață, iar berea fără alcool a deținut o pondere de 1,7%. Ultimele două categorii au înregistrat cel mai mare salt anul trecut față de 2020, respectiv 21% în cazul mixurilor și 20% în cazul berii fără alcool. Specialitățile – berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc. – dețin 0,9% din piață și sunt cele mai afectate de criza Covid-19. Categoria a marcat anul trecut o scădere puternică, de 43% față de anul anterior, continuând trendul descendent înregistrat anul anterior (-28%)”

– ponderea deținută de sectorul horeca în vânzările de bere – „a crescut doar cu un procent față de 2020, la 9% anul trecut, comparativ cu o pondere de 15-20% în anii de dinainte de pandemie”

– ambalaje – ca preferințe, „structura în funcție de ambalaj a pieței berii pe parcursul celui de-al doilea an de criză Covid-19 a reluat tendințele de dinainte de pandemie. Vedeta incontestabilă a anului 2021 a fost sticla, cu o creștere de 4 puncte procentuale față de anul anterior, după un prim an pandemic de scădere. Și doza și butoiul înregistrează creșteri, în cazul berii ambalate la cutie tendința ultimilor ani fiind de avans constant, iar în cazul KEG-ului, mulțumită unor perioade mai îndelungate de funcționare a sectorului Horeca, 2021 a adus o ușoară revenire, fără însă a ajunge la ponderea deținută înainte de criza sanitară. PET-ul este singurul tip de ambalaj care a scăzut anul trecut, cu peste 5 pp. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj – sticlă: 31,6%, doză: 24,3%, butoi: 2,6%, PET: 41,5%”

– investiții – 100,5 milioane euro în 2021, în creștere cu aproape 28 milioane euro față de 2020; investițiile cumulate ale membrilor Berarii României de la înființarea Asociației au atins 1,8 miliarde euro

contribuții la bugetul de stat – anul trecut, 272 milioane euro; nivelul contribuției cumulate din partea membrilor Asociației în ultimii 18 ani a depășit 4,4 miliarde euro

– importuri – „piața locală a berii continuă să își păstreze caracterul profund național, ponderea producției locale rămânând de 97% din consumul intern; pe parcursul anului 2021, importurile au cunoscut o ușoară creștere de 0,5 milioane hl, atingând un total de 0,69 milioane hl” 

– exporturi – „au scăzut ușor, cu 0,04 milioane hl față de anul anterior, atingând un total de 0,49 milioane hl

– număr de producători – a crescut la 93, față de 86 în 2020 

Mihai Voicu, președintele Asociației Berarii României: „Venim după un an 2021 complicat, în care vânzările de bere în baruri și restaurante au crescut ușor față de 2020, dar închiderile și restricțiile privind orele de funcționare și numărul de clienți în sectorul horeca, alături de regulile stricte de carantină, au împiedicat revenirea la nivelurile de dinainte de pandemie. 2022 se anunță chiar mai provocator, în special din cauza situației macroeconomice la nivel local și global, a inflației record cu care ne confruntăm, dar și a războiului din Ucraina. În ciuda tuturor acestor constrângeri, acordăm și anul acesta o atenție deosebită activităților de dezvoltare durabilă, sustenabilitate și consum responsabil și sperăm ca piața berii din România să își continue maturizarea.”

Julia Leferman, director general al Asociației Berarii României: „Preferința românilor pentru berea fără alcool sau cu un conținut scăzut de alcool, cum sunt mixurile de bere și berile aromatizate este în creștere, urmând de altfel și tendința europeană de consum. Deși cu o pondere mică din piață, aceste segmente au înregistrat anul trecut creșteri semnificative în România, de aproximativ 20% față de anul anterior. Aceasta confirmă preferințele tot mai variate ale românilor în materie de bere, dorința de a experimenta gusturi noi, speciale, dar și posibilitatea de a savura gustul berii în situații în care consumul de alcool nu este permis.”

Membrii Asociației Berarii României sunt: Bergenbier SA, Heineken România SA, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries, Martens, microberăriile Clinica de bere, Scorilo, reprezentanți ai producătorilor de materii prime Souflet Malț România, Asociația Producătorilor de Hamei din România.

Connections anunță înființarea filialei sale din Virginia, SUA

0

Connections Consult (CC) anunță înființarea filialei sale americane, Connections Consult USA LLC (CC USA), în Fairfax, Virginia, deținută integral de compania românească. CC USA se va concentra pe transformarea digitală și furnizarea de soluții software pentru clienții din sectorul public și privat din Statele Unite ale Americii.  Localizarea CC USA în Virginia de Nord, parte a zonei metropolitane Washington DC, oferă acces la o bază largă de clienți publici și privați, precum și la o piață extinsă de personal cu specializare în tehnologie. Zona metropolitană DC este cea mai concentrată piață a specialiștilor în tehnologie din SUA, după San Francisco. În același timp, pe lângă faptul că aici se află sediul principal al guvernului federal al SUA, numeroase corporații globale, cum ar fi Volkswagen Group, Hilton Worldwide, Lockheed Martin, Verisign, Nestlé USA și Airbus au sediul în zona metropolitană Washington DC.

„Suntem mândri să anunțăm că, din această lună, Connections Consult este prezentă pe piața din SUA. După o consolidare susținută în piața românească, am reușit să facem un pas extrem de important pentru business-ul nostru. SUA este cea mai mare economie a lumii și un promotor de vârf al industriei IT&C. Deși aici competiția este mult mai puternică, mizăm pe referințele clienților actuali și pe reputația construită până acum. În același timp, credem că statutul de companie publică este un punct forte și ne poate ajuta din punct de vedere al transparenței și al unei încrederi sporite a clienților în capacitatea de livrare și în asumarea înțelegerilor contractuale”, declară Bogdan Florea, CEO Connections Consult SA.

Connections Consult se angajează să respecte planurile prezentate investitorilor în momentul listării la BVB în 2021, planuri care au inclus lansarea unei filiale americane.  CC USA va fi condusă de Bogdan Florea în 2022, iar rezultatele sale financiare vor fi incluse în rezultatele anuale ale grupului Connections Consult.

Connections, lider pe piața de transformare digitală din România, are ca țintă pentru următorii 3-5 ani extinderea pe piețe mature și avansate tehnologic, precum și pe piețe în dezvoltare cu potențial foarte mare: printre zonele țintite de companie, încă de anul trecut, se numără Europa de Nord și Orientul Mijlociu. Investițiile pentru intrarea pe astfel de piețe pot varia de la câteva sute de mii de euro până la un milion de euro, în funcție de oportunitățile identificate în primul an de funcționare.

”A deschide un birou într-o nouă regiune presupune selecția de personal calificat pentru dezvoltarea business-ului, acoperirea rapidă a diferențelor culturale și integrarea noilor veniți în cultura companiei. Pe lângă armonizări de legislație, elemente comerciale și legate de dreptul muncii, pot apărea și dificultăți în înțelegerea culturii de business, a mecanismelor de funcționare a companiilor client și, evident, depășirea barierelor competiționale. Condiția esențială pentru a beneficia pe termen lung de o poziție privilegiată este dezvoltarea continuă și avansul tehnologic. Practic, o companie trebuie să parieze mereu pe tehnologii emergente care vor putea să devină standard abia în 3-5 ani”, declară Bogdan Florea.

Digitalizarea este unul dintre domeniile care beneficiază cel mai mult de delocalizare. Conform studiului “Top Strategic Technology Trends for 2021” publicat de compania de consultanță Gartner, direcțiile în care se dezvoltă industria în următorii ani sunt: IoT, experiența digitală a consumatorilor, protecția datelor, procesarea datelor și rularea aplicațiilor în cloud, provocările de securitate cibernetică, AI, hiperautomatizare. Aceste trenduri sunt deja vizibile la nivel global.

Husqvarna anunță noi tehnologii în industria produselor de întreținere robotizată a gazonului

0

Subsidiara locală a producătorului suedez de utilaje destinate întreținerii spațiilor verzi – Husqvarna – a raportat afaceri de 24 de milioane de euro în 2021, în creștere cu 13% față de 2020. Până la finele anului, compania estimează afaceri de 25,5 milioane de euro în România, iar printre planurile companiei din acest an se numără inaugurarea a trei noi magazine tip concept store în Cluj, Brașov și Constanța. Este vorba despre investiții care se ridică la circa 1,8 milioane euro.

Piața utilajelor de îngrijire a spațiilor verzi este foarte dinamică și orientată către noi tehnologii. „Observăm o accelerare a tendințelor de upgrade și o schimbare de  atitudine cu accent pe autonomia utilajelor și trecerea la acumulatori”, explică Emil Țînț, CEO-ul Husqvarna România. Conform spuselor sale,  la nivel de grup, politica Husqvarna de a contribui activ la un viitor sustenabil, se traduce prin linii de producție regândite pentru limitarea amprentei de carbon și game de produse cu niveluri reduse de emisii sau chiar zero emisii directe, cum este cazul roboților de tuns gazon Automower.

La nivel mondial trecerea la utilaje pe acumulatori pentru întreținerea spațiilor verzi urbane este susținută prin legislație. De pildă, adaugă Emil Țînț, în unele țări, primăriile sunt obligate să facă întreținerea spațiilor verzi publice  – parcuri, grădini, cimitire sau terenuri de sport, exclusiv cu antreprize de peisagistică ce folosesc flote de utilaje alimentate cu acumulatori.

„Acesta este un segment aproape inexistent în România, fiind o breșă de piață pe care este foarte mult loc de creștere. Populația noastră urbană este sensibilă la subiectul poluării nu doar cu noxe, ci și fonică, iar această categorie de produse  profesionale cu baterii a fost creată de Husqvarna tocmai pentru utilizare în zonele rezidențiale fiind nepoluante și mai silențioase decât motoarele pe benzină”, continuă el.

Investiții de 166 milioane euro în cercetare și dezvoltare, la nivel de grup

Pionier și lider mondial în tunderea robotizată a gazonului, Husqvarna a investit la nivel de grup doar în 2020 aproximativ 166 de milioane de euro în cercetare și dezvoltare. Sumă alocată cu precădere dezvoltării serviciilor digitale și produselor automatizate cu acumulatori.

În cadrul celei mai recente conferințe internaționale organizate de către Husqvarna anul acesta, compania a anunțat că este pregătită să lanseze prima sa mașină autonomă de tuns gazon cu zone de lucru delimitate virtual, pentru grădini private.

La ora actuală, compania se află în plin proces de dezvoltare a acestei tehnologii pe care deja o furnizează în gama produselor profesionale prin soluția EPOS (Sistem de operare cu poziționare exactă). Astfel, viitorul robot de tuns iarbă va putea face mai mult decât să întrețină gazonul în stare excelentă. „O asemenea mașină practic ar transforma Automower® într-un fel de grădinar privat. Acesta va fi condus de inteligență artificială, facilitând protejarea sănătății grădinii și a biodiversității, adaptându-se perfect nevoilor personale ale proprietarului”.

Ce specificații are prima mașină autonomă de tuns gazon cu limite virtuale pentru grădini private

Viitoarea mașină robotizată de tuns gazon va folosi cloud computing și AI pentru a simplifica modul în care clientul interacționează cu grădina sa, gestionând gazonul cu intervenții umane minime.

Interacționând cu alte aparate și senzori inteligenți din jurul casei, de exemplu cu sistemele de irigare de la Gardena, mașina de tuns gazon poate optimiza starea de bine a gazonului, la fel cum o face și un grădinar.

De pildă, își poate adapta rapid comportamentul la date colectate punctual în timp real – cum ar fi prognoza meteo pentru zona respectivă. De asemenea, prin utilizarea datelor publice, capabilitățile de navigare ale robotului se vor extinde cel mai probabil și în zonele din afara grădinii. Acest lucru va simplifica procesul de tundere a al ierbii în zone adiacente.

Husqvarna anticipează, de asemenea, că noua tehnologie va putea permite Automower® să stimuleze biodiversitatea locală în grădinile urbane. Prin capacitățile sporite de analiză a datelor din surse din afara grădinii precum și prin utilizarea senzorilor care măsoară factorii cheie de mediu din grădină, mașina de tuns gazon ar putea optimiza cosirea și oferi recomandări despre cum se susține cel mai bine biodiversitatea zonei gestionate.

„Estimăm că această nouă tehnologie va fi disponibilă pentru piața din România în circa 2 ani”, spune Emil Țînț.  De asemenea, el menționează că, pe plan local, din datele companiei pe care o conduce, s-a sesizat o creștere a cererii pe segmentul mașinilor automate de tuns gazon Automower, ale căror beneficii în termeni de timp liber și efort au fost foarte bine percepute și primite de către clienți. Mulți dintre ei căutând modele cu dotări complexe și tehnologii de ultimă oră.  „Este o tendință firească, dacă ținem cont de faptul că investiția într-un robot de tuns gazon se dovedește a fi una avantajoasă pe termen lung și cu beneficii multiple pentru întreaga familie. Automower au zero emisii directe, sunt foarte silențioase, lucrează autonom putând fi setate și controlate de pe smartphone, nu mai există iarbă de colectat și nu mai e nevie de personal angajat la fiecare două săptămâni pentru tunderea ierbii. Se încarcă automat și pot gestiona peluze de la 600 la 3500 mp” conchide CEO-ul subsidiarei locale Husqvarna.

Vedeți filmul 3D despre viitorul robot de tuns gazon: Husqvarna Presents The Future of Lawn Care – YouTube

OTP Group integrează FLOWX.AI, noul motor de orchestrare a experiențelor digitale bancare

0

OTP Group, unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii financiare din Europa Centrală, anunță parteneriatul cu FLOWX.AI, platforma low-code/no-code care se adresează mediului de afaceri, pentru accelerarea și reconfigurarea experiențelor digitale ale băncii pentru clienții și angajații săi. OTP Group activează în 11 țări, având peste 16 milioane de clienți prin rețeaua formată din 1.500 de sucursale și 40.000 de angajați. 

În cadrul programului său de creștere, OTP Group se concentrează pe inovație și pe creșterea cotei de piață prin rapiditate operațională, experiența oferită clienților și prin atragerea și reținerea celor mai buni angajați din Europa Centrală și de Est. FLOWX.AI, platforma de dezvoltare digitală bazată pe low-code/no-code, contribuie la construirea unor experiențe relevante pentru angajații și clienții companiilor din domeniul serviciilor financiare în doar câteva săptămâni, precum: onboarding pentru operațiunile din zonele de Retail și Corporate, creditele imobiliare sau împrumuturi negarantate.

Platforma joacă un rol-cheie în transformarea ecosistemului de servicii financiare, într-un context în care 7 din 10 organizații nu au în plan să înlocuiască sistemele de bază în procesul de transformare digitală.[1] FLOWX.AI se integrează cu sistemele existente pentru a extinde rapid capabilitățile în ceea ce privește interacțiunea directă cu clienții, datele, integrarea și migrarea în cloud.

“În 10 ani, domeniul serviciilor financiare ar putea arăta cu totul diferit. Astfel, ca grup, am ales abordarea de a ne uita la cum putem să ne îmbunătățim capabilitățile în interiorul companiei pentru a ne deservi clienții acum. Viteza, ritmul schimbării și o experiență excelentă a utilizatorilor reprezintă cheia din perspectiva noastră. Alegerea unui partener precum FLOWX.AI contribuie la realizarea acestor obiective și la transformarea tehnologiei dintr-un punct nevralgic într-un avantaj”, a declaratZoltán Kaszás – MD and Group IT Strategy, OTP Group.

“Suntem încântați să fim parteneri cu FLOWX.AI, în calitate de platformă de orchestrare a experiențelor digitale. Această colaborare ne va permite să acoperim multiple piețe rapid și, în același timp, să livrăm soluții adaptate la nivelul fiecărei piețe, dar și de a alinia implementarea tehnică cu nevoile de business. Prin utilizarea unei platforme avansate, dar și prin migrarea către o arhitectură modernă, în cloud, construim o cultură internă bazată pe inovație, un real avantaj și pentru atragerea talentelor. Pe scurt, este o formulă de succes pentru noi”, a precizat șiConstantin Mareș, DCEO, Divizia Digitală, OTP Bank România.

Platforma FLOWX.AI vine cu avantajul rapidității în dezvoltare, cu o soluție livrată în maxim 10 săptămâni, precum și al scalabilității și stabilității, devenind platforma potrivită pentru volume mari și implementarea simultană în mai multe țări. Este concepută pentru a concentra implementarea digitală într-un timp foarte scurt, pentru creșterea profitabilității și a cifrei de afaceri din dezvoltările digitale și pentru accelerarea inovației. Aceste capabilități sunt posibile printr-o nouă paradigmă de dezvoltare software bazată pe AI și printr-o nouă abordare a arhitecturii, care ajută echipele tehnice să se concentreze pe task-uri complexe, eliminând activitatea redundantă sau pe cea de scriere de cod, fără valoare adăugată.

“Suntem entuziasmați de parteneriatul cu OTP Bank, a cărei viziune se aliniază perfect cu ideea pe care am avut-o când am dezvoltat FLOWX.AI: aceea de a aduce împreună echipe mixte de business și tehnologie pentru a dezvolta experiențe și produse digitale intuitive în săptămâni, nu în ani. Platforma noastră împlinește atât exigențele de fiabilitate, necesare în medii cu o asemenea complexitate și reglementare, cât și pe cele de rapiditate pe care clienții și angajații le doresc astăzi”, a concluzionatIoan Iacob, CEO și cofondator at FLOWX.AI.

Echipe mixte de consultanți și ingineri vor lucra împreună la implementarea soluțiilor pentru a se concentra atât pe customer experience, cât și pe tehnologie. Soluția FLOWX.AI este cloud-native și va fi dezvoltată pe o platformă cloud de business, infrastructură care va permite OTP Group dezvoltări ulterioare agile, care vor putea fi aliniate cu feedback-ul, nevoile și cerințele clienților.


[1] The End of Digital Transformation in Banking, Ron Shevlin, Forbes, ianuarie 2022

IVECO România raportează o creștere cu 33% a cifrei de afaceri în 2021 și cea mai mare cotă de piață pentru vehicule sustenabile

0

IVECO România, pionier și lider al industriei automotive în domeniul mobilității alimentate cu combustibili alternativi, raportează o creștere de 33% a cifrei de afaceri pentru 2021 și 90% cotă de piață în domeniul vehiculelor comerciale sustenabile din categoriile medie și grea.

Anul trecut au fost înmatriculate pe piața din România 14.796 de vehicule, în creștere cu 24% comparativ cu anul anterior, dintre care 8.316 vehicule ușoare (+17%) și 6.480 vehicule de categorie medie și grea (+35%). Cele mai multe înmatriculări de vehicule au avut loc în județele Timiș (876), Cluj (836), Argeș (794), București și Ilfov (754), iar județele cu cele mai mari creșteri ale numărului de înmatriculări la nivel național sunt Arad (+105%), Caraș-Severin (+88%) și Dolj (+84%).

„În ciuda crizei semiconductorilor și a blocajelor din sectorul logistic, generate de pandemie, anul trecut ne-a arătat că piața automotive este una puternică și rezilientă, iar transporturile terestre rămân în topul preferințelor operatorilor români din lanțul logistic. Numărul în creștere al înmatriculărilor înseamnă că ne îndreptăm tot mai mult spre achiziția de vehicule noi, mai puțin poluante, însă nu într-un ritm suficient de rapid și, mai ales, orientat spre sustenabilitate. Procentul vehiculelor sustenabile din piață rămâne încă foarte mic, însă sperăm ca pe viitor, prin PNRR și prin inițiativele generate de mediul privat să încurajăm tot mai mult achiziția de vehicule nepoluante, alimentate cu CNG și LNG, în transportul comercial din țara noastră”, susține Andrei Gagea, Director General IVECO România.

Cu o cotă de piață de 25.6% și înmatricularea a 2.607 vehicule de categorie ușoară (3,5-7,49 t), IVECO își confirmă poziția de lider în această categorie pe anul 2021. În ceea ce privește preferințele clienților, cele mai căutate vehicule ușoare au fost cele cu șasiu și prelată (32,6%), cele cu șasiu și obloane rabatabile (14,7%), utilizate mai ales pentru transportul de mărfuri în general și în sectorul construcțiilor, și vehiculele cu șasiu cu temperatură controlată (14,6%), utilizate în distribuția de alimente sau medicamente.

În topul vehiculelor de categorie grea selectate de clienți, 61% dintre vânzări au fost reprezentate de autotractoare, folosite pentru transportul general de mărfuri, basculantele, folosite în construcții (13,5%), iar 6,6% au reprezentat vehiculele speciale și mașinile destinate activităților de salubrizare.

Pentru primul trimestru al anului 2022, IVECO își menține poziția de lider de piață pe segmentul de vehicule ușoare, cu o cotă de 26,3%, o creștere de 0.9% față de aceeași perioadă a anului anterior, deși piața a resimțit o ușoară contractare (de aproximativ 11%). În ceea ce privește gama de vehicule grele, piața a resimțit o creștere cu aproximativ 25% față de aceeași perioadă a anului anterior, iar IVECO a câștigat în plus 0,4% cotă de piață. 

Situația vehiculelor alimentate cu combustibili alternativi (CNG/LNG) în România

Sustenabilitatea a devenit politica principală asumată atât de companii, cât și de statele membre ale Uniunii Europene, în contextul Green Deal. Conform datelor transmise de Comisie, 25% din emisiile de carbon la nivel european sunt produse de sectorul transporturilor. Statele membre și-au propus ca până în 2050 să elimine 90% din emisii.

În ceea ce privește vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, acestea necesită stații speciale de încărcare cu Gaz Natural Comprimat (CNG) și Gaz Natural Lichefiat (LNG), pentru a face acest obiectiv realizabil. La sfârșitul anului 2020 existau peste 4.000 de stații CNG și 400 de stații LNG în Europa, iar în România există numai 3 stații CNG și nicio stație LNG.

Piața românească de vehicule alimentate cu combustibili alternativi, precum CNG și LNG a reprezentat în 2021 numai 2,6% din totalul pieței de vânzări vehicule de categorie medie și grea (192), iar procentul vehiculelor ușoare comercializate nu atinge nici măcar 1%.

Obiectivele 2022 – Consolidarea poziției și dezvoltarea rețelei de servicii

În prezent, IVECO România beneficiază de o rețea de 21 de puncte de vânzare și 24 de ateliere, în 22 de orașe din țară, iar în 2022 vizează extinderea în noi locații prin parteneriatele cu dealerii. Totodată, compania intenționează să continue creșterea din anii precedenți și să-și extindă activitățile de post-vânzare, vizând creșterea cotei de piață. Câteva dintre avantajele pe care IVECO își propune să le ofere și anul acesta clienților săi sunt intervențiile rapide de service, oferite prin asigurarea de stocuri mari de piese de schimb, dar și contracte avantajoase de întreținere și reparații, la prețuri avantajoase, care încep de la 3 euro/lună.

În plus, compania are în plan realizarea unei campanii interne de training a angajaților, pentru extinderea competențelor atât în ceea ce privește vehiculele convenționale, cât și pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, iar în pasul următor pentru cele electrice, într-o strategie integrată de creștere a competențelor tehnice ale întregului personal.

În 2021, activitățile post-vânzare au crescut pentru IVECO cu 20% față de anul precedent, clienții orientându-se mai mult către rețeaua autorizată, datorită promptitudinii și calității asigurate.

Elevii Bakery School au început practica la Carrefour România: Ce învață și ce oportunități au

0

Cei 15 elevi ai Bakery School din clasa a X-a au început practica la Carrefour România. Parteneriatul dintre instituția de învățământ, înființată de Puratos România, parte a grupului belgian Puratos, unul dintre cei mai importanți producători globali de materii prime inovative, și Carrefour România, parte grupul francez Carrefour, unul dintre cei mai mari retaileri la nivel mondial, are darul de a-i ajuta pe elevi să-și dezvolte noi abilități și să deprindă noi cunoștințe. Sub supravegherea și îndrumarea unui coordonator Bakery School, elevii fac practică în cadrul raioanelor brutărie și patiserie. Unii se ocupă de împachetarea și ambalarea produselor, alții de partea de vânzare. Conceptele teoretice și practica din laborator i-au ajutat deja pe elevi în momentul în care au pregătit diverse produse de patiserie și cofetărie, cum ar fi gogoșile sau bezelele. Stagiul de practică comasată durează șapte săptămâni, perioadă în care tinerii vor învăța și vor căpăta experiență. Pentru a oferi elevilor cele mai bune oportunități de studiu și pentru a-i ajuta să aplice cunoștințele deprinse la școală, Puratos România încurajează producătorii și distribuitorii din industria de panificație, patiserie, ciocolaterie să se alăture inițiativei companiei și să ofere stagii de practică elevilor săi.

Bakery School este prima școală în sistem dual din România dedicată industriei de brutărie, patiserie, ciocolaterie. Înființată din resurse exclusiv private de Puratos România, parte a grupului belgian Puratos, școala în sistem dual deschisă în Tărtășești, județul Dâmbovița, are 24 de elevi în clasa a IX-a și alți 15 elevi în clasa a X-a. Cele două clase sunt parte din proiectul amplu Bakery School pe care Puratos România l-a lansat în 2020, prin care dorește să demareze investiții de aproape jumătate de milion de euro în următorii trei ani, în dezvoltarea a trei școli în sistem dual pentru această industrie în județele Cluj, Iași și Dâmbovița. Dascălii care predau la Bakery School sunt: Corina Elena Gheorghe – profesor teorie Industrie alimentară (Brutărie), Ruxandra Proca – profesor teorie Alimentație publică (Cofetărie), Ana Mușat – Maistru instructor (Tutore) practică Brutărie, Cristina Stancu – Maistru instructor (Tutore) practică Cofetărie.

Despre Puratos

Grupul Puratos este unul dintre cei mai importanți producători globali de materii prime pentru industria de panificaţie, patiserie şi ciocolaterie. Compania a fost fondată în Belgia în 1919, cu sediul central la Bruxelles, are peste 9.000 de angajaţi în 71 de ţări, deține 63 de unităţi de producţie şi 88 de centre de inovaţie, oferind clienților ingrediente calitative și nutritive adaptate cerințelor locale. Produsele Puratos sunt comercializate în peste 100 de ţări.

Puratos România oferă materii prime pentru sectorul alimentar şi servicii specializate clienților săi din sectorul industrial, artizanal și retail printr-o reţea de 10 filiale la nivel național şi prin cele două centre de inovație, din București și Cluj-Napoca, destinate testării de produse și ingrediente inovatoare. Compania a fost înființată în anul 1995, în București, având în prezent o unitate de producție în județul Ilfov, cu trei linii de producţie distincte (linie de margarină, linie de mixuri pentru patiserie şi brutărie, respectiv o linie pentru umpluturi cu fructe, creme pe bază de apă și glazuri) şi 150 de angajaţi. Puratos România este unul dintre principalii jucători din sectorul de ingrediente pentru industria alimentară, având un portofoliu extins de produse, printre care maiele active și inactive, cereale încolțite și infuzate în maia lichidă, ciocolată belgiană Belcolade, umpluturi cu fructe, glazuri, creme fine pentru deserturi.

Curtea de Conturi a României a finalizat un audit al performanței privind activități din domeniul siguranței alimentare

0

Curtea de Conturi a României a finalizat o misiune de audit privind performanța activităților din domeniul sănătății și bunăstării animalelor, a hranei pentru animale, a siguranței alimentelor, precum și a activităților de control oficial. Acțiunea a vizat perioada 2015-2020 și s-a desfășurat în intervalul 21 mai 2020 – 12 noiembrie 2021 la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) și la Autoritatea Națională Fitosanitară (ANF).

Misiunea de audit a evaluat eficacitatea modului de organizare și coordonare de către ANSVSA a unităților subordonate din rețeaua națională proprie. Totodată, auditorii publici externi au analizat modul în care ANSVSA și unitățile din subordine, MADR și ANF, și-au asumat și îndeplinit obiectivele, atribuțiile și responsabilitățile stabilite prin lege în domeniul auditat. Constatările în urma misiunii și recomandările formulate de echipa de audit constituie un suport relevant pentru entitățile auditate în activitatea lor, respectiv în remedierea – acolo unde este cazul – a deficiențelor.

Echipa de audit semnalează, ca prim aspect, lipsa strategiilor naționale în domeniul siguranței alimentare, al calității alimentelor și în cel fitosanitar. Absența acestor strategii afectează coerența politicilor și a măsurilor în domeniu, obiectivele naționale pe termen mediu și lung fiind inexistente.

Schimbările frecvente ale managementului superior al ANSVSA – niciun mandat al președintelui nu a fost exercitat integral – și succesiunea de acte normative prin care s-a modificat structura organizatorică a Autorității și a structurilor teritoriale au creat vulnerabilități în continuitatea și coerența decizională. Totodată, este probabil ca sancțiunile aplicate de ANSVSA și de ANF să nu descurajeze încălcarea legii sau să nu fie proporționale cu gravitatea faptei, fiindcă nivelul amenzilor contravenționale nu a fost actualizat și nici armonizat cu regulamentele europene.

Resursele și echipamentele tehnice ale Direcțiilor Sanitare-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor auditate, ale Institutului de Diagnostic și Sănătate Animală, ale Institutului de Igienă și Sănătate Publică Veterinară și ale ANF sunt în mare parte depreciate tehnic și moral, având un grad de uzură între 69% – 100%. Acest lucru generează costuri mari de întreținere și riscuri majore de neîndeplinire a obiectivelor specifice.

În ceea ce privește pesta porcină africană (PPA), acțiunile de prevenție realizate de entitățile publice desemnate și de fondurile private de vânătoare au fost, în unele cazuri, insuficient de bine organizate și coordonate. Măsurile ineficiente privind testarea și supravegherea pasivă a efectivelor de porci mistreți au favorizat răspândirea virusului pe întreg teritoriul țării și creșterea presiunii virale asupra exploatațiilor comerciale profesionale de porcine.

Pe lângă pierderile aduse de decesul sau sacrificarea preventivă a animalelor, această boală a generat costuri însemnate pentru bugetul de stat, prin plata despăgubirilor către deținătorii de animale moarte sau sacrificate preventiv. Astfel, în perioada iunie 2018 – decembrie 2020, s-a achitat în acest scop suma totală de 589 de milioane de lei, reprezentând echivalentul a 122 de milioane de euro.

O altă constatare a auditorilor se referă la schemele naționale de calitate privind rețeta consacrată și produsul tradițional. Acestea nu au fost recunoscute la nivel european deoarece MADR nu a notificat Comisia Europeană înainte de adoptarea acestora. Astfel, din 1.374 de produse alimentare din statele membre, înregistrate în sistemele de calitate europene la data auditului, doar zece erau produse alimentare românești.

În ceea ce privește sistemul de control din domeniul fitosanitar, auditorii au constatat că, în toată perioada auditată, ANF nu a realizat integral planul de control privind monitorizarea reziduurilor de pesticide. Produsele Bio nu au fost verificate pentru a determina prezența sau absența reziduurilor de pesticide, deși au fost planificate acțiuni în acest sens.

Echipa de audit a formulat o serie de recomandări pentru eliminarea deficiențelor și pentru diminuarea riscurilor și a punctelor slabe, așa cum reies din analiza tuturor documentelor puse la dispoziție de entitățile auditate. Astfel, Curtea de Conturi a României înțelege să ofere suport acestor entități în demersurile lor, în limita competențelor și a atribuțiilor stabilite de cadrul legislativ.

Hotărârea Consiliului de Administrație al BNR pe probleme de politică monetară în ședința din data de 5 aprilie 2022

0

Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României, întrunit în ședința din data de 5 aprilie 2022, a hotărât următoarele:

  • majorarea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 3 la sută pe an, de la 2,50 la sută pe an, începând cu data de 6 aprilie 2022;
  • majorarea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 4 la sută pe an, de la 3,50 la sută pe an și creșterea ratei dobânzii la facilitatea de depozit la
    2 la sută, de la 1,50 la sută pe an, începând cu data de 6 aprilie 2022;
  • păstrarea controlului ferm asupra lichidității de pe piața monetară;
  • menținerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

Rata anuală a inflației a continuat să crească gradual în primele două luni din 2022, contrar previziunilor, urcând la 8,35 la sută în ianuarie și la 8,53 la sută în februarie, de la 8,19 la sută în luna decembrie 2021. Contribuția componentelor exogene ale IPC a fost de această dată dezinflaționistă pe ansamblu, ca urmare a scăderilor de dinamică înregistrate de prețurile energiei electrice și gazelor naturale, pe fondul unui efect de bază și al schemelor extinse de plafonare, care au devansat consistent influențele creșterii relativ mai pronunțate a prețului combustibililor, a prețurilor LFO și a celor administrate.

Rata anuală a inflației CORE2 ajustat și-a accentuat peste așteptări trendul ascendent în primele două luni ale trimestrului I 2022, mărindu-se la 5,2 la sută în ianuarie și la 5,9 la sută în februarie, de la 4,7 la sută în decembrie 2021, în principal ca efect al accelerării creșterilor generalizate ale prețurilor alimentelor procesate. Prin urmare, evoluția componentei continuă să reflecte efectele majorărilor ample ale cotațiilor mărfurilor agroalimentare și ale costurilor cu energia și transportul, alături de influențele blocajelor persistente în lanțuri de producție și aprovizionare, potențate de cotele tot mai înalte ale așteptărilor inflaționiste pe termen scurt, de reziliența cererii pe anumite segmente, precum și de ponderea însemnată deținută în coșul de consum de produsele alimentare și de cele importate.

Rata medie anuală a inflației IPC și cea calculată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC – indicator al inflației pentru statele membre UE) au crescut în februarie 2022 la 6,0 și la 5,0 la sută, de la 5,0 la sută, respectiv, 4,1 la sută, în luna decembrie 2021.

Activitatea economică a continuat să slăbească în intensitate în trimestrul IV 2021 mai mult decât s-a anticipat, comprimându-se cu 0,1 la sută față de trimestrul precedent, însă exclusiv ca urmare a deteriorării semnificative a performanțelor agriculturii. Evoluțiile fac probabilă menținerea excedentului de cerere agregată la o valoare scăzută în acest interval, conform previziunilor din februarie, date fiind inclusiv implicațiile noii revizuiri a datelor statistice privind creșterea economiei pe parcursul anilor 2020 și 2021.

În același timp, dinamica anuală a PIB a consemnat în trimestrul IV 2021 o scădere sensibil mai pronunțată decât cea prognozată, la 2,4 la sută, de la 6,9 la sută în trimestrul III, dar aproape integral pe seama descreșterii la o valoare semnificativ negativă a contribuției variației stocurilor. Consumul gospodăriilor populației și-a diminuat doar foarte ușor aportul pozitiv, care a rămas astfel deosebit de ridicat, iar formarea brută de capital fix și-a ameliorat întrucâtva contribuția.

La rândul său, exportul net și-a redus ușor aportul negativ la dinamica anuală a PIB, în condițiile în care scăderea variației importurilor de bunuri și servicii a devansat-o pe cea a exporturilor. Pe acest fond, creșterea anuală a soldului negativ al balanței comerciale a decelerat semnificativ față de trimestrul III, dată fiind și restrângerea decalajului nefavorabil dintre dinamica prețurilor importurilor și cea a prețurilor exporturilor. În schimb, deficitul de cont curent și-a mărit substanțial avansul în termeni anuali, sub influența deteriorării semnificative a balanței veniturilor secundare, pe seama scăderii intrărilor de fonduri europene de natura contului curent, în raport cu perioada similară a anului precedent.

Evoluțiile recente ale indicatorilor cu frecvență ridicată sugerează o ușoară revenire a activității economice în trimestrul I 2022, probabil temporară, care implică, însă, descreșterea dinamicii anuale a PIB și în acest interval, pe fondul continuării manifestării unui efect de bază.

Astfel, în luna ianuarie 2022, menținerea constantă a variației anuale a comerțului cu amănuntul a fost acompaniată de scăderea amplă a celei din comerțul auto-moto și mai ales a celei din serviciile prestate populației. În schimb, dinamica anuală a producției industriale a revenit ușor în teritoriul pozitiv, cea a valorii comenzilor noi în industria prelucrătoare s-a dublat, iar volumul lucrărilor de construcții și-a accelerat puternic creșterea. Totodată, majorarea mult mai pronunțată consemnată în ianuarie de variația anuală a importurilor de bunuri și servicii în raport cu cea a exporturilor s-a datorat prioritar evoluției nefavorabile a prețurilor externe. Aceasta a provocat însă o cvasi-triplare a deficitului comercial în ianuarie față de aceeași lună a anului trecut, precum și o creștere chiar mai amplă în termeni anuali a deficitului de cont curent, inclusiv din cauza deteriorării ușoare a balanței veniturilor primare.

Piața muncii s-a caracterizat, la rândul ei, prin evoluții mixte în perioada recentă. Astfel, efectivul salariaților din economie s-a mărit ușor în decembrie 2021 și în ianuarie 2022, ajungând la un nivel record, în timp ce rata șomajului BIM a consemnat un salt în decembrie 2021, până la 5,7 la sută, iar în ianuarie și februarie 2022 s-a menținut constantă, deasupra minimului istoric atins în vara anului 2019. Deficitul de forță de muncă raportat de companii și-a accelerat însă creșterea în primele trei luni din 2022, rămânând totuși considerabil inferior vârfului său, iar intențiile de angajare pe orizontul următoarelor trei luni, relevate de sondajul DG-ECFIN, s-au mărit în primele două luni ale anului, dar au cunoscut o ajustare descendentă moderată în martie, în contextul incertitudinilor mari generate de invadarea Ucrainei de către Rusia și de sancțiunile internaționale instituite ca răspuns.

Pe piața financiară, principalele cotații ale segmentului monetar interbancar și-au accelerat creșterea în februarie și martie 2022, atingând maxime ale ultimilor 9 ani, sub impulsul noii majorări a ratei dobânzii de politică monetară, precum și pe fondul înăspririi pronunțate a condițiilor lichidității și al așteptărilor privind continuarea creșterii ratei dobânzii-cheie. Randamentele titlurilor de stat și-au accentuat, la rândul lor, mișcarea general ascendentă, consemnând creșteri ample în primele zile din martie, doar parțial corectate ulterior, în condițiile deteriorării abrupte a sentimentului investitorilor financiari, mai ales față de piețele din regiune, odată cu declanșarea războiului din Ucraina și cu instituirea sancțiunilor internaționale. În această conjunctură, și cursul de schimb leu/euro a cunoscut o ajustare ascendentă, mult mai modestă totuși decât cele evidențiate în regiune, și succedată de o cvasistabilizare pe noul palier, în contextul acțiunilor BNR în sfera gestionării lichidității, dar și pe fondul relativei calmări ulterioare a volatilității pe piața financiară internațională, inclusiv sub influența inițierii de către Fed a ciclului de creștere a ratei dobânzii reprezentative.

Dinamica anuală a creditului acordat sectorului privat a continuat să urce în teritoriul de două cifre în primele două luni din 2022, ajungând la 15,8 la sută în februarie și la 15,49 la sută pe ansamblul intervalului, de la 14,31 la sută în trimestrul IV 2021, în principal sub impactul unei noi majorări a variației deosebit de înalte a componentei în lei – până la 19,8 la sută, ca medie a perioadei –, dar și cu aportul accelerării creșterii creditului în valută. Ponderea componentei în lei în creditul acordat sectorului privat s-a mărit în februarie la 72,5 la sută.

Potrivit actualelor evaluări, rata anuală a inflației este așteptată să crească ceva mai pronunțat în următoarele luni decât s-a anticipat în luna februarie, sub impactul șocurilor pe partea ofertei.

Determinante pentru noua înrăutățire a perspectivei apropiate a inflației sunt majorările mult mai ample anticipate a fi consemnate de prețul combustibililor, și mai ales de prețurile alimentelor procesate, în principal sub influența creșterii mai puternice a cotațiilor țițeiului și a materiilor prime agroalimentare, pe fondul războiului din Ucraina și al sancțiunilor internaționale instituite. Efectele inflaționiste astfel exercitate sunt așteptate să prevaleze pe orizontul apropiat de timp, față de impactul dezinflaționist substanțial prezumat a fi generat de prelungirea cu încă un an a schemelor de plafonare a prețurilor la energia electrică și gazele naturale pentru consumatorii casnici. Incertitudini însemnate rămân, totuși, asociate modului de evaluare și de includere în calculul IPC a impactului acestor scheme.

Incertitudinile și riscurile la adresa previziunilor pe termen mediu cresc însă considerabil în contextul războiului din Ucraina și al sancțiunilor asociate, ce reprezintă un nou șoc global amplu pe partea ofertei, de natură să exercite efecte divergente asupra inflației și a activității economice pe plan intern, în principal pe calea agravării crizei energetice și a blocajelor în lanțuri de producție, dar și prin intermediul altor canale, incluzând dinamica economiei și a inflației la nivel european/mondial, încrederea consumatorilor și a investitorilor, precum și percepția de risc față de regiune, cu impact asupra costurilor de finanțare.

O sursă importantă de incertitudini și riscuri rămâne, de asemenea, absorbția fondurilor europene, în special a celor aferente programului Next Generation EU, care este condiționată de îndeplinirea unor ținte și jaloane stricte în implementarea proiectelor aprobate, în timp ce ameliorarea situației epidemiologice pe plan intern a condus la încetarea stării de alertă în prima decadă a lunii martie 2022 și la ridicarea tuturor restricțiilor de mobilitate, cu efecte favorabile asupra activității economice.

Totodată, incertitudini și riscuri sunt asociate conduitei viitoare a politicii fiscale, dată fiind cerința continuării consolidării fiscale corespunzător angajamentelor asumate în cadrul procedurii de deficit excesiv, dar într-un context economic și social dificil pe plan intern și global, marcat de implicațiile războiului din Ucraina și ale sancțiunilor impuse Rusiei, însă și de tendința de înăsprire a condițiilor de finanțare.

În ședința din data de 5 aprilie 2022, pe baza evaluărilor și a datelor disponibile în acest moment, precum și în condițiile incertitudinilor foarte ridicate, Consiliul de administrație al BNR a hotărât majorarea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 3 sută pe an, de la 2,50 la sută pe an, începând cu data de 6 aprilie 2022. Totodată, s-a decis majorarea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 4 la sută pe an, de la 3,50 la sută pe an și creșterea ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 2 la sută pe an, de la 1,50 la sută, precum și păstrarea controlului ferm asupra lichidității de pe piața monetară. De asemenea, Consiliul de administrație al BNR a decis păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.


Deciziile CA al BNR urmăresc ancorarea anticipațiilor inflaționiste pe termen mediu, precum și stimularea economisirii prin creșterea ratelor dobânzilor bancare, în vederea readucerii durabile a ratei anuale a inflației în linie cu ținta staționară de 2,5 la sută ±1 punct procentual, într-o manieră care să contribuie la realizarea unei creșteri economice sustenabile în contextul procesului de consolidare fiscală.
BNR monitorizează atent evoluțiile mediului intern și internațional și este pregătită să utilizeze instrumentele de care dispune în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental privind stabilitatea prețurilor pe termen mediu.

Investitorii individuali rămân fideli acțiunilor tech, în ciuda volatilității recente

0


  • Companiile din domeniul tehnologiei domină topul eToro al acțiunilor deținute la sfârșitul primului trimestru, în ciuda amenințării la adresa sectorului cauzate de creșterea ratelor dobânzilor.
  • Tesla și Nio rămân pe primele locuri la sfârșitul primului trimestru, acolo unde s-au situat și în cea mai mare parte a anului trecut

Investitorii individuali rămân fideli acțiunilor companiilor din domeniul tehnologiei, în ciuda faptului că sectorul a fost printre cele mai afectate de volatilitatea pieței din ultima vreme. Datele furnizate de eToro arată că nouă dintre cele 10 cele mai deținute acțiuni de către utilizatorii săi la nivel global la sfârșitul primului trimestru erau acțiuni din domeniul tehnologiei.

Singura acțiune din top 10 care nu este o acțiune din domeniul tehnologiei este GameStop, retailerul de jocuri video ale cărui acțiuni au crescut cu peste 40% în ultima lună. Acțiunile sale au primit un nou imbold săptămâna trecută, după ce compania a anunțat o divizare a acțiunilor.

Ben Laidler, strategul pentru piețe globale de la eToro, spune: „Acțiunile din domeniul tehnologiei au fost printre cele mai afectate în 2022, Nasdaq fiind într-o perioadă de corecție și cu mai multe nume mari considerabil subevaluate. Există mai multe motive pentru această situație. Evident, unul dintre motive este războiul din Ucraina, care a afectat încrederea investitorilor în general. Dar poate mai relevant pentru sectorul tehnologic este faptul că marile economii – și în special SUA – au început să crească ratele dobânzilor pentru prima dată în ultimii ani.

Inflația ridicată și creșterea ratelor dobânzilor tind să lovească acțiunile din sectorul de tehnologie mai puternic decât alte sectoare, deoarece evaluările lor se bazează pe câștigurile viitoare și nu pe cele prezente. Problema este că, într-un mediu de inflație ridicată/creștere a ratelor dobânzilor, acele câștiguri viitoare valorează mai puțin și, teoretic vorbind, fac sectorul mai puțin atractiv.”

Datele eToro arată că producătorii de vehicule electrice Tesla și rivalul său chinez Nio sunt cele mai deținute acțiuni de pe platformă atât la nivel global, cât și în România, ceea ce indică faptul că investitorii văd potențialul pe termen lung al domeniului. Numărul investitorilor care dețin acțiuni Tesla a crescut cu 12% (17% în România) între T4 2021 și T1 2022, în timp ce a existat o creștere de 6% (10% în România) a numărului de investitori care dețin acțiuni Nio în această perioadă de timp.

Amazon (+13% față de T4 2021) și Apple (+12% față de T4 2021) s-au menținut pe locurile trei și, respectiv, patru la nivel global, în ciuda faptului că prețul acțiunilor ambelor companii a scăzut cu aproximativ 2% de la începutul anului.

Meta Platforms, compania mamă a Facebook (+48% față de T4 2021) a urcat un loc și a devenit a cincea cea mai deținută acțiune de pe platforma eToro, în ciuda faptului că acțiunile sale au scăzut cu peste 33% în ultimele trei luni. 

Alibaba (+9% față de T4 2021), Microsoft (+27% față de T4 2021), producătorul de cipuri NVIDIA (+27% fa față de T4 2021), Alphabet, compania mamă a Google (+13% față față de T4 2021) și GameStop (-3% față de T4 2021) au completat top 10.

Compania UiPath, născută în România, a coborât de pe locul al doilea pe locul al treilea în rândul investitorilor români în T1 2022, în timp ce Apple și-a păstrat poziția a patra. Meta a devenit, de asemenea, a cincea cea mai deținută acțiune de către români (+62% față de T4 2021), iar Microsoft a intrat în top 10, arătând apetitul acestora pentru tehnologie.

Laidler adaugă: „Majoritatea acțiunilor de tehnologie sunt ciclice prin natura lor, ceea ce înseamnă că pot să fie acum la modă printre investitori și apoi aceștia să-și piardă interesul. Este adevărat că, din punct de vedere istoric, companiile de tehnologie au fost incredibil de populare printre investitori în cea mai mare parte a ultimului deceniu.

Deși sectorul s-a clătinat în ultima vreme, faptul că indicele NASDAQ, care are o pondere mare în sectorul tehnologic, a crescut cu peste 12% de la mijlocul lunii martie sugerează că recenta corecție ar putea fi de scurtă durată. 

Bineînțeles, este foarte dificil să fim siguri că așa se va întâmpla, având în vedere contextul economic incert. Dacă situația din Rusia se agravează sau dacă băncile centrale măresc ratele dobânzilor mai repede decât se estimează, atunci acest lucru ar putea avea ramificații negative pentru toate acțiunile, inclusiv pentru cele din sectorul tehnologic.

Cu toate acestea, mulți investitori ignoră în mod clar factorii macro pe termen scurt și investesc în sectorul tech din cauza oportunităților pe termen lung.”

Cele mai deținute acțiuni de către clienții eToro la nivel global la sfârșitul T1 2022

Poziția actuală(T1 2022)Acțiune  Poziție T4 2021  Poziție T1 2021
1Tesla Motors, Inc.12
2Nio Inc.21
3Amazon35
4Apple43
5Meta Platforms 617
6Alibaba58
7Microsoft810
8NVIDIA Corp1012
9Alphabet911
10GameStop Corp74

Sursă: eToro 

Cele mai deținute acțiuni de către clienții eToro
în România la sfârșitul T1 2022

Poziție actuală(T1 2022)Acțiune  Poziție T4 2021  Poziție T1 2021
1Nio Inc.12
2Tesla Motors, Inc.32
3UiPath Inc.2n/a
4Apple45
5Meta Platforms Inc934
6Palantir Technologies Inc.63
7GameStop Corp54
8Alibaba714
9Amazon.com Inc88
10Microsoft1113

Sursă: eToro