România, Polonia și Slovacia sunt țările din Europa Centrală și de Est care în 2021 au raportat o creștere a volumului tranzacțiilor cu active imobiliare, în timp ce piețele din Cehia și Ungaria au înregistrat scăderi față de anul 2020, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
La nivel regional, volumul tranzacționat a totalizat 9,98 miliarde de euro, în scădere cu 4,3% comparativ cu anul anterior. Polonia a avut o creștere de 8,3%, în timp ce piața din Slovacia a înregistrat un avans de 54,2%. În schimb, Cehia a consemnat o scădere de 36% a tranzacțiilor cu proprietăți generatoare de venituri, iar în Ungaria volumul s-a redus cu 18,2%.
În România, în 2021 au fost consemnate 54 de tranzacții cu active imobiliare, dublu față de 2020, volumul total investit fiind de 916 milioane de euro, în creștere cu 0.2% comparativ cu anul anterior, conform România Investment Marketbeat, lansat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
După un prim semestru în care volumul investițiilor s-a situat sub cel din perioada corespunzătoare din 2020, piața a recuperat puternic în a doua jumătate a anului, când au fost parafate tranzacții de 618 milioane de euro, dublu față de primele șase luni ale lui 2021.
Cele mai multe active tranzacționate au fost din sectorul logistic si industrial, aproape 40% din total (21), în timp ce din sectorul de retail au fost vândute 13 proprietăți. În ciuda unui număr mai mic de active tranzacționate, cele 8 clădiri de birouri care și-au schimbat proprietarii în 2021 au cumulat 44% din volumul total, respectiv 402 milioane de euro, în timp ce segmentul industrial a avut o pondere de 30%, iar cel de retail de 20%.
Cristi Moga, Head of Capital Markets Cushman & Wakefield Echinox: „Interesul investitorilor pentru active imobiliare s-a menținut crescut în 2021, pe fondul unei relative reechilibrări a raportului de forțe dintre proprietari și chiriași, aspect menit să garanteze un flux financiar stabil pentru investitori. Într-un climat general pozitiv, ne așteptăm ca un număr mai ridicat de proprietari să reevalueze oportunitatea demarării unui proces de vânzare, fapt ce ar crește lichiditatea pieței. O zonă cu potențial rămâne cea a tranzacțiilor de tip sale & lease-back, prin care proprietari de business-uri variate se pot finanța prin valorificarea portofoliului imobiliar. Privind spre anul recent început, ne putem aștepta la noi deal-uri record, care ar contribui la depășirea pragului de 1 miliard de euro în ceea ce privește volumul tranzacționat”.
De asemenea, merita remarcat faptul că, în topul celor mai mari cinci tranzacții au intrat active din toate cele trei segmente mari de piață, respectiv birouri, retail și industrial.
Cele mai mari tranzacții consemnate au presupus vânzarea de către Louis Delhaize a unui pachet de șase proprietăți comerciale operate de Cora către grupul austriac Supernova, respectiv achiziția Hermes Business Campus (75.000 metri pătrați) de către Adventum Group de la Atenor. Adventum Group completează lista numelor noi de investitori care au intrat în România în ultimele 18 luni.
În plus, CTP, cel mai mare proprietar de spații logistice și industriale din România, a continuat să-și consolideze poziția pe piață printr-o serie de patru tranzacții cu o valoare cumulată de aproximativ 170 de milioane de euro.
Randamentele de referință au înregistrat o comprimare semnificativă în cea de-a doua jumătate a anului, de 50 – 75 puncte procentuale, trend care ar putea continua și în 2022. Cu toate acestea, diferența dintre piața locală și țările mai mature din Europa Centrală și de Est, precum Cehia, Polonia sau Ungaria, se menține relativ ridicată (100- 300 puncte procentuale), ceea ce ar putea grăbi o viitoare compresie a yieldurilor.
Mi-Home.ro, magazinul digital oficial Xiaomi din România,împlinește un an de la
lansare și le aduce fanilor o mulțime de reduceri și surprize până pe
data de 23 ianuarie. Astfel, de Ziua
Mi-Home, unele dintre cele mai populare
telefoane inteligente din portofoliul Xiaomi, dar și o mulțime de produse din
gama ecosistem vor beneficia de reduceri de până la 99% din prețul recomandat
de vânzare. În fiecare zi, cei care intră pe site, pot cumpăra gadget-uri la
1 leu, în limita stocului disponibil.
Ziua Mi-Home – ofertele pe segmentul telefoane
inteligente
Până
pe 23 ianuarie, două dintre cele mai performante smartphone-uri lansate recent
pe piața din România, Xiaomi 11T și Xiaomi 11 Lite 5G NE, beneficiază de
discount-uri pe mi-home.ro.
Xiaomi 11T – în varianta 8GB +128GB va avea un preț de 2.099
lei, iar în varianta 8GB+256GB va fi disponibil la prețul de 2.299 lei. În plus, la achiziția
oricărui model, fanii Xiaomi vor primi MI COINS duble, ce vor putea fi folosite
pentru reduceri la achizițiile viitoare. Xiaomi 11T este telefonul perfect
pentru creatorii de conținut și vine cu un setup triplu de camere de 108MP,
display AMOLED plat de 6.67’’ cu rată de refresh de 120Hz și HDR 10+,
procesor MediaTek Dimensity 1200-Ultra și o baterie de 5,000mAh, care se
încarcă rapid la 67W.
Xiaomi 11
Lite 5G NE – în varianta 8GB+128GB va fi disponibil pe mi-home.ro,
la prețul de 1.499 lei, până pe 23 ianuarie. Stilat și ușor, Xiaomi 11
Lite 5G NE asigură performanțe la nivel flagship. Are ecran AMOLED DotDisplay de 6.55’’, cu suport 10-bit
TrueColor și Dolby Vision, setup triplu de camere de 64MP, procesor Qualcomm®
SnapdragonTM 778G 5G și o baterie de 4,250mAh care se încarcă rapid
la 33W.
Ziua Mi-Home – ofertele din gama ecosistem
De
Ziua Mi-Home, utilizatorii din România pot profita de reduceri și la
produsele din gama ecosistem, până pe 23 ianuarie.
Printre
produsele pentru casă incluse în promoție se numără aspiratoarele robot Mi Robot Vacuum-Mop Essential, Mi Robot Vacuum-Mop
și
Mi
Robot Vacuum Mop Pro, ce pornesc
de la prețul de 649,99 lei.
Și
sistemele de supraveghere beneficiază de reduceri: Mi 360 Home Security Camera 2K va costa 159,99 lei.
Cele mai importante trei tendințe ce vor defini în 2022 piața locală de
training sunt adaptarea cursurilor la noul
mod de lucru hibrid, designul unor experiențe de învățare care să
susțină retenția și starea de bine a angajaților șidiversificarea
canalelor de învățare. Pe locurile patru și cinci se află utilizarea
abilității de a lucra cu datele pentru luarea deciziilor și dezvoltarea
abilităților de leadership, conform datelor
interne ale EXEC-EDU, liderul pieței de executive education, segmentul de top
al pieței de training.
Vizibile încă de anul trecut, cele cinci trenduri principale vor marca
activitatea tuturor departamentelor L&D din
companii, dar și a jucătorilor din
piața de training, fiind deja simțite în piață încă de la finalul anului
trecut.
”Am încheiat 2021, cel de-al 16-lea an de existență EXEC-EDU, cu
rezultate foarte bune. A fost un an în care am
traversat cu bine situații complexe, un an în care ne-am sudat ca
echipă și am devenit mai rezilienți și mai agili, deci mai puternici. Provocarea
principală, pe care am depășit-o cu brio, a fost să facilităm programe live online
interactive, care să țină participanții conectați, atenți și implicați 100%,
iar 2021 a fost pentru noi al doilea cel mai bun an din istorie, după
2019. Peste 1700 manageri au interacționat cu noi, la cursuri sau în proiecte
de coaching, mentoring sau consultanță și am derulat peste 140 de programe. Am
organizat 10 evenimente online pentru comunitatea noastră, la care au luat
parte 2500 persoane, unul față în față și două cu
invitați internaționali.”, declară Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.
Pentru 2022, compania are un portofoliu de 70 cursuri și o echipă de peste 40
de experți. Printre programele lansate deja anul acesta sunt Hybrid Leadership și
Data Literacy.
„2022 aduce
noi provocări pentru industria de training, odată cu volatilitatea pieței
muncii, schimbarea modelelor de business și a comportamentului de consum, dar
și a modului în care învățăm. Concurăm cu o piață globală, cu oportunități și
resurse nelimitate, multe gratuite, aflate la doar un click distanță.
Competențele pe care le-am dezvoltat în ultimii doi ani ne vor ajuta însă să
rămânem în topul opțiunilor cursanților noștri. Rezoluția noastră pentru 2022
este să continuăm să construim experiențe de învățare utile, potrivite noului
mod de lucru hibrid, adaptându-ne permanent la trendurile din piață și nevoile
cursanților noștri și, de ce nu, anticipându-le”, declară Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.
1.Adaptarea cursurilor la noul mod de lucru
hibrid
Munca în format hibrid, de acasă sau de
oriunde, nu va dispărea prea curând din peisaj. Studiile globale dar și locale
arată că majoritatea covârșitoare a angajaților preferă un sistem de lucru
hibrid și că multinaționalele care se dezvoltă rapid au adoptat acest model de
”productivitate de oriunde”. Atât pentru angajați cât și pentru companii, munca
la distanță este despre rezultate, și mai puțin despre locul unde se află
angajatul sau orele la care lucrează. În aceste condiții, programele de
training trebuie aliniate acestei noi realități, în care cursanții lucrează de
oriunde – un beneficiu care, conform studiilor, a devenit esențial pentru
angajați. Soluțiile de training sunt versatile, modul în care cursanții
interacționează cu conținutul acestuia este divers, integrând, printre altele,
tehnologia, resursele asincron cu interacțiunile live online, dar și cu
activitățile la clasă, menite să readucă în prim plan colaborarea și
conectarea.
2.Programe de dezvoltare axate pe starea de
bine a angajaților
Wellbeing-ul nu mai este doar un beneficiu
oferit angajaților în cadrul pachetului de compensare, pe măsură ce presiunile
zilnice din familie sau burn-out-ul acuzat de modul de lucru remote, care
șterge granițele de timp și spațiu, au devenit realități care afectează în mod
direct productivitatea și performanța oamenilor. De aceea, programele de
well-being integrate au devenit parte din strategia de retenție și motivare a
oamenilor.
3.Diversificarea canalelor de învățare
Zilele dedicate sesiunilor clasice de curs la sală au devenit tot
mai rare în programul managerilor. Acum învățarea se face pe canale multiple:
video, podcast, cărți audio, webinarii, sesiuni live online. Integrarea
sesiunilor scurte de training în timpul programului de lucru, sau chiar
includerea unor sesiuni de coaching de echipă sau brainstorming facilitat în
cadrul ședințelor board-urilor sau echipelor operaționale reprezintă noi modalități
de a eficientiza demersul de învățare, cu focus pe soluții pragmatice și pe
rezolvarea de probleme. O altă modalitate de optimizare este folosirea
digitalizării pentru a genera conținut adaptat, personalizat nevoii fiecărui
manager sau angajat.
4.Data
literacy în luarea deciziilor
IDC, furnizor global de informații
de piață, prognozează până în 2025 o creștere de zece ori a datelor la nivel global.
Devine
astfel tot mai dificil pentru manageri să ia decizii valide, care nu se bazează
doar pe fler, ci pe informații corecte și actuale. O barieră suplimentară este
decalajul major între abilitățile digitale ale oamenilor și viteza cu care apar
noile tehnologii.
Avantajul
competitiv astăzi este dat de abilitatea managerilor de a citi, a lucra, a analiza
și a argumenta cu ajutorul datelor. La nivel global doar 24% din decidenți au
abilitățile necesare în lucrul cu datele, deci au nevoie de training-uri specializate.
5.Dezvoltarea
abilităților de leadership
Liderii ce doresc să iasă învingători din competiția cu inteligența
artificială, care va exclude șefii incompetenți din peisajul muncii, au nevoie
și mai mult să își dezvolte competențele, mai ales că acestea trebuie aliniate
noilor realități. Pentru această perioadă, este nevoie de un nou tip de lider,
cu alte competențe – empatie, agilitate, flexibilitate, reziliență. De aceea,
investiția în dezvoltarea echipelor de management este mai necesară ca oricând,
iar primul pas este re-evaluarea și măsurarea competențelor acestora.
Cererea totală pentru spații de birouri moderne a crescut cu 23% în 2021, până la 263.000 de metri pătrați, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, arată datele Colliers. În același timp, cererea nouă a fost de 104.000 de metri pătrați, în creștere cu 47% față de perioada similară din 2020. Semnele clare de revenire și de recuperare din piaţa de birouri se văd și în activitatea Colliers, care a fost cea mai activă agenție de leasing pe segmentul de office din București în 2021, prin reprezentarea chiriașilor în contracte de închiriere de peste 43.000 metri pătrați, volum care plasează compania de consultanță imobiliară în top și la nivel național.
Trimestrul patru a fost primul trimestru cu adevărat normal din ultimii doi ani, observă consultanții Colliers, care subliniază că semnalele privind cererea viitoare oferă încrederea că revenirea pe piața de birouri poate începe cu adevărat din 2022, chiar dacă va mai fi nevoie de câțiva ani până se va atinge un nivel comparativ cu perioada pre-pandemică.
George Didoiu, Colliers
„Dacă ne raportăm la anii precedenți, 2021 rămâne un an relativ slab, dar a doua jumătate a anului a oferit semnale încurajatoare atât din zona companiilor, cât și a contractelor semnate. Astfel, cererea noua din trimestrul patru a fost în linie cu media trimestrială înregistrată din 2015 până în prezent. Valoarea totală a tranzacţiilor finalizate de închiriere de birouri mediate de Colliers în 2021 depășește 43.000 de metri pătrați, în creștere evidentă față de 2020. E important de subliniat și că în metodologia de calcul nu au fost incluse suprafețe returnate către proprietari sau alte tranzacții în curs de finalizare”, precizează George Didoiu, Director Tenant Services Office 360 la Colliers.
Consultanții Colliers atrag atenția că managerii încă explorează noul sistem de lucru post-pandemic, mixul dintre birou și munca la distanță fiind decis de fiecare companie în parte. Aceștia abordează nevoile imobiliare cu precauție, iar pentru unii modelul de lucru hibrid generează noi provocări legate de organizarea mediului de lucru în viitor. Dar, în general, există câțiva factori pozitivi care sugerează că revenirea pieței ar trebui să fie ceva mai scurtă de această dată, printre care faptul că piața de birouri din București este sensibil mai matură decât acum un deceniu și beneficiază de o prezentă sporită a marilor companii internaționale. Altfel, companiile de IT&C și cele din zona de servicii rămân dominante pe piața de leasing din București.
„Tot mai multe din conversațiile pe care le avem în ultima vreme cu cei din conducerea marilor companii sunt legate de productivitate și conexiunea socială a angajaților și cum se poate crea un mediu de lucru care să susțină aceste principii. Devine evident că munca de acasă pe perioade extinse implică și aspecte negative, mai ales pe termen lung. Au reapărut cereri din partea companiilor internaționale mari care au anunțat că vor să-și deschidă birouri aici, în timp ce multe din firmele existente încep să-și reia extinderea, iar această cerere nouă ar trebui să compenseze eventuala reducere survenită din adoptarea unui model de lucru hibrid. Sigur, au fost și companii care și-au redus suprafața sau au încercat să-și subînchirieze spațiul, oferind pachete foarte atractive celor interesați”, completează George Didoiu.
Colliers inovează și răspunde provocărilor actuale și nevoilor viitoare pe piața de birouri cu Office 360°, o abordare completă a birourilor, din toate punctele de vedere, realizată printr-un proces unic și extrem de complex, adaptat până la ultimul detaliu pentru a se potrivi nevoilor și planurilor strategice ale companiilor. Abordarea Colliers de control al costurilor în fiecare etapă a transformării biroului oferă economii suplimentare care depășesc de multe ori 10-15% față de valorile obținute de obicei de la contractori, în cadrul negocierilor din etapa de licitație.
Stocul de spații moderne de birouri din București a ajuns la 3,2 milioane metri pătrați, după ce în 2021 au fost livrați 250.000 de metri pătrați. Consultanții Colliers consideră că oferta redusă de birouri moderne din București pe cap de locuitor, de doar aproximativ 1.300 metri de pătrați de spații de birouri la mia de locuitori (chiar și fără a ține cont de faptul că zona metropolitană este, probabil, mai mare de 2,4 milioane de locuitori), este un factor izolator pe termen lung și se așteaptă mai degrabă ca stocul modern de birouri să înceapă din nou să crească în câțiva ani. Pentru comparație, Varșovia are aproximativ 2.000 de metri pătrați de birouri la mia de locuitori, iar Amsterdam– 1.800 de metri pătrați de birouri. Datele citate de Colliers rezulta în urma cifrelor obținute de Bucharest Research Forum.
Pehart Grup, unul dintre cei mai mari producători de hârtie din Europa de Sud-Est, companie românească cu o tradiție de aproape 185 de ani, inaugurează o nouă linie de producție la Sebeș. Aceasta va opera cu tehnologii de ultimă oră, inovative, cu un înalt nivel de performanță în ceea ce privește protejarea mediului, dar și a angajaților și clienților finali. Noua linie de producție din fabrica Pehart de la Sebeș a beneficiat de o investiție de peste 10 milioane de euro, iar tehnologiile folosite aici duc producerea hârtiei la un alt nivel – produsele finite, hârtia igienică și prosoapele din hârtie au calități mult îmbunătățite, de nivel premium. Tehnologiile performante cresc capacitatea de absorbție, rezistența, elasticitatea și gradul de finețe al acestora.
Prezentă în 18 țări din Europa cu produse de uz casnic și industrial, compania Pehart Grup este în permanență preocupată de sustenabilitate, manifestată în mai multe direcții: prin grijă față de mediu, politicile responsabile de achiziții și cele ale sistemului integrat de management. Achizițiile se fac numai din surse sigure și autorizate, hârtia este produsă exclusiv din celuloză (atestata FSC) provenită din păduri special crescute pentru producția de hârtie. Preocuparea pentru sustenabilitate este dusă la nivelul următor odată cu inaugurarea noii linii de producție de la Sebeș.
„Deschiderea unei noi linii de producție a venit firesc, ca parte a dezvoltării naturale a companiei. Strategia noastră de business urmărește mărirea capacității de producție pentru piața internă prin consolidarea poziției brandurilor proprii în marile lanțuri de magazine și creșterea constantă a calității produselor, iar pentru piața externă, prin extinderea pe noi piețe. De asemenea, linia de producție echipată cu tehnologii de ultimă oră va conduce la îmbunătățirea produselor Pufina la nivel premium. Nu în ultimul rând, ne-am dorit să creștem și performanțele non-financiare ale companiei. Mai concret, vrem să impunem un trend de dezvoltare etic, manifestat pe de-o parte prin grijă față de mediu, iar pe de altă parte să investim în dezvoltarea unor comunități locale puternice, prin crearea unor noi locuri de muncă. Linia de producție de la Sebeș folosește și tehnologii verzi, de ultimă oră, care mențin productivitatea la cotele optime, în timp ce cheltuielile de producție scad. Toate acestea se realizează cu respect față de natură, unul dintre pilonii importanți ai valorilor Pehart”, spune Gabriel Stanciu, General Manager Pehart Grup.
Sistemul de gofrare a hârtiei cu rulouri încălzite utilizat pe noua linie de producție Pehart de la Sebeș, printre primele tehnologii de acest gen din lume
Linia de producție Pehart Sebeș folosește pentru gofrarea hârtiei o tehnologie utilizată mai puțin în domeniu – gofrarea cu ruloruri încălzite. Tehnologia inovatoare cu rulouri de gofrare încălzite crește rezistența, elasticitatea și puterea de absorbție a hârtiei și în același timp reprezintă o alternativă mai sustenabilă și economică a practicilor convenționale.
Linia de producție are tehnologii inovatoare care permit reducerea de aditivi
În mod tradițional, în procesul de prelucrare a hârtiei se folosesc adezivi, ceea ce poate aduce inconveniente ecologice și de natură operațională. Noua linie de producție Pehart de la Sebeș folosește însă tehnologia Aquabond, care poate înlocui adezivii cu apă în procesul de laminare a hârtiei igienice albe. Astfel, se reduc timpul de producție, dar și costurile asociate cu mentenanța utilajelor. Această tehnologie garantează calitatea aderenței, eficiența este comparabilă cu cea a lipirii cu adeziv, iar costurile de producție sunt scăzute, prin reducerea adezivilor.
Noua linie de producție oferă și posibilitatea ambalării în materiale eco, biodegradabile
Preocuparea pentru produse de calitate superioară, dar prietenoase cu mediul se concretizează la noua linie de producție Pehart de la Sebeș și în soluții de ambalare „verzi”, care să contribuie la protejarea mediului, dar în același timp să țină pasul cu tehnologiile folosite și să mențină productivitatea la cote optime. Astfel, pentru o parte dintre produsele fabricate la Pehart Sebeș se vor folosi ambalaje dintr-o combinație de hârtie și material bioplastic. Pentru gama de produse Pufina Natura se apelează la soluții ecologice de ambalare. Acestea sunt nu doar reciclabile și biodegradabile, ci și la fel de versatile ca polietilena în ceea ce privește protecția produsului, opțiunile de ambalare, imprimabilitatea și rezistența la solicitările mecanice din timpul procesului de producție.
În prezent, compania Pehart funcționează cu două fabrici, la Sebeș, jud. Alba și Dej, jud. Cluj. Pufina este al doilea brand de hârtie de uz casnic de pe piața românească, iar Pehart asigură producția și pentru o mare parte dintre produsele marcă proprie ale lanțurilor de retail. Totodată, Pehart este prima fabrică de produse din hârtie tissue care a introdus în România certificatul IFS-HPC, care certifică implementarea unui sistem pentru siguranța produsului.
Pehart Grup deține Pufina, unul dintre cele mai populare branduri de profil, care include o gamă variată de produse, de la hârtie igienică și prosoape de bucătărie, la șervețele și batiste. Brandurile Alint și Altessa fac parte, de asemenea, din portofoliul companiei. Pehart produce și jumbo rolls, role de hârtie mari, pentru clienții industriali și pentru consumul propriu. Acestea sunt folosite în procesul de converting (de transformare) în produse de hârtie pentru uz casnic și uz industrial. De altfel, Pehart Grup este cel mai mare convertor de produse de hârtie pentru uz casnic și industrial din România. Pehart produce 100.000 tone de hârtie tissue annual și are, după instalarea liniei de producție de la Sebeș o capacitate de procesare a produselor finite de peste 75.000 tone. 70% din întreaga cantitate de produse de uz casnic și industrial este vândută în România. În ultimii 6 ani, compania a realizat investiții semnificative, de 36,2 milioane de euro, în fabrici și linii de producție moderne și inovatoare.
_________________
Despre Pehart Grup – Cu o tradiție de aproape 185 de ani, Pehart Grup este unul dintre cei mai mari producători de hârtie din Europa de Sud-Est. Compania care a pornit ca o afacere antreprenorială este prezentă cu produsele sale de uz casnic și uz industrial în 18 țări din centrul, estul și sudul Europei (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Croația, Slovenia, Serbia, Bosnia, Herțegovina, Muntenegru, Bulgaria, Macedonia, Ucraina, Grecia, Cipru, Israel, Rep. Moldova, Germania).
Pufina, unul dintre cele mai populare branduri de hârtie tissue, Alint și Altessa fac parte din portofoliul Pehart. De asemenea, compania produce jumbo rolls, role uriașe de hârtie, folosite în procesul de converting în produse de hârtie pentru uz casnic și uz industrial.
Pehart Grup se definește prin evoluție continuă, eficientizare, respect față de resursele planetei și față de oamenii care îi construiesc povestea în fiecare zi. Își optimizează în permanență produsele și serviciile, prin crearea unui mediu sustenabil și echitabil pentru un viitor regenerabil. Respectul față de cele mai noi reglementări de mediu concretizat prin trasabilitatea resurselor, eficiența producției și a utilizării materialelor și mediul de lucru sigur, plăcut pentru echipă și parteneri sunt valori ale Pehart Grup, la fel ca și încurajarea inițiativei și spiritului antreprenorial în interiorul companiei.
Abris Capital Partners este un fond independent de top de private equity, care se concentrează pe oportunități mid-market în țările din Europa Centrală. Fondat în 2007, Abris are ca strategie parteneriatul cu cele mai dinamice și de succes companii din Europa Centrală, care pot beneficia de un influx de capital și/sau expertiză managerială atât la nivel strategic, cât și operațional. Cu un capital de investiții de aproximativ 1.3 miliarde de euro, Abris a obținut suport financiar de la multe instituții de investiții de top la nivel global, inclusiv fonduri de pensii publice și corporative, instituții financiare, companii de asigurări și fonduri de tip endowment de la universități din SUA. Abris are un orizont de investiție pe termen lung și urmărește de obicei tranzacțiile în care poate obține un pachet majoritar sau total în investiție. Marja de investiție Abris pentru o tranzacție se situează între 30 și 75 milioane euro, cu posibilitatea unor sume mai mari, în funcție de caz. Abris operează în echipe regionale în Varșovia și București.
Storia.ro, platforma de imobiliare cu cele mai multe anunțuri din piață, și OLX Group au înregistrat în anul 2021 rezultate remarcabile atât la nivel regional, cât și la nivel local. De asemenea, platforma Storia.ro a fost vizitată de 13 milioane de oameni anul trecut, având o creștere de 29% comparativ cu anul 2020, potrivit datelor de trafic.
Pe fondul revenirii pieței imobiliare și a focusului echipelor de vânzări, numărul de clienți cu care compania colaborează a înregistrat o creștere de două cifre la nivel regional, în timp ce, în România, numărul agențiilor imobiliare și al dezvoltatorilor imobiliari parteneri a crescut cu 28% față de anul precedent.
„Ne implicăm activ în dezvoltarea parteneriatelor noastre și ne concentrăm toate eforturile pentru a ne menține activitatea la standardele înalte de până acum. Suntem bucuroși că putem oferi cumpărătorilor cele mai multe anunțuri din piață, dar și că asigurăm partenerilor noștri clienți calificați. De asemenea, pe platforma Storia.ro numărul de interacțiuni între utilizatori a urmat un trend ascendent de la an la an, fiind înregistrată o creștere de 59% la nivelul anului trecut, iar acest fapt ne reconfirmă că eforturile noastre comune au rezultate din ce în ce mai bune” a declarat Răzvan Voicu – General Manager, Storia.ro & OLX Imobiliare.
Extinderi în cadrul OLX Group
În anul 2021, OLX Group și-a extins divizia imobiliară prin adăugarea a două noi companii în portofoliul propriu: Obido – o platformă specializată pentru piața de locuințe noi din Polonia, și KIWI Finance – brokerul de credite cu cea mai bogată experiență din România, cu o rată de aprobare a dosarelor de 90%.
Prin parteneriatul cu KIWI Finance, utilizatorii Storia.ro pot accesa o pagină dedicată creditării, cu informații utile în achiziționarea unei locuințe. Doar prin completarea formularului de contact, utilizatorii beneficiază în mod gratuit de sprijinul unui broker dedicat. Acesta analizează peste 190 de oferte de credit ipotecar, îi propune viitorului cumpărător soluțiile cele mai avantajoase și pregătește dosarul de creditare în timp ce păstrează legătura cu bancile și terții. Pe parcursul anului trecut, peste 12.000 de oameni s-au arătat interesați de găsirea casei și a fondurilor în același loc, prin completarea formularului de creditare de pe platformă, conform datelor de trafic.
Piața imobiliară, în continuă expansiune în 2021 și cu noi recorduri în 2022
Anul 2021 a adus mult dinamism în piața imobiliară, iar efectele pandemiei s-au făcut resimțite. Durata medie de viață a anunțurilor de pe platformele imobiliare OLX Group din România și Polonia a scăzut între 3 și 22 de procente pentru categoriile principale de anunțuri de la un an la altul, ceea ce arată că activitatea din piața imobiliară s-a accelerat, comparativ cu anul 2020.
Deși pandemia a generat numeroase incertitudini financiare, numărul românilor care și-au achiziționat sau închiriat o locuință a fost într-o continuă creștere, iar ritmul de achiziționare și închiriere s-a dovedit mult mai rapid. Potrivit datelor interne ale Storia.ro, care analizează durata de viață a anunțurilor pe platformă, în 2021 apartamentele s-au vândut cu 11 zile mai repede comparativ cu media anului 2020, iar cele închiriate s-au dat cu 3 zile mai rapid. Totodată, vânzarea caselor s-a întâmplat mai rapid cu 10 zile, în medie, iar terenurile au fost achiziționate cu 19 zile mai rapid decât în 2020.
Chiar dacă anul 2022 este abia la început, platforma Storia.ro a stabilit un nou record absolut de vizite în data de 3 ianuarie. Piața imobiliară continuă pe un trend ascendent și pare mai efervescentă comparativ cu aceeași perioadă a anilor anteriori.
15 premii la festivaluri locale și internaționale
Anul 2021 a fost unul de referință în istoria brandului Storia.ro întrucât campania „HYGGE la noi”, lansată de Storia.ro la începutul pandemiei, a fost recunoscută cu 15 trofee la festivaluri locale și internaționale.
În cadrul acestei campanii, brandul și-a asumat o misiune curajoasă și relevantă în contextul pandemic, care a redefinit relația oamenilor cu locuințele lor: inventarea unui cuvânt nou (biniște) care să exprime starea de bine de acasă, un echivalent pentru termenul danez „hygge”, care se referă la transformarea timpului petrecut acasă într-un timp de calitate și o adevărată sursă de fericire.
Platforma de wellbeing Gympass, cea mai mare platformă din lume pentru clienți corporate, anunță achiziționarea companiilor 7Card în România și Andjoy în Spania, de la Sodexo, extinzându-și astfel prezența în Europa.
Cesar Carvalho, cofondator și CEO Gympass: „Aceste două noi achiziții continuă procesul nostru de dezvoltare, extinzând prezența noastră pe piața europeană, în paralel cu creșterea noastră la nivel mondial. Andjoy ne va permite să oferim servicii mai diverse clienților noștri din Spania, iar 7Card este o oportunitate excelentă de a extinde și revoluționa piața serviciilor de sport și relaxare din România”.
Dan Moraru, director comercial la 7Card: „Suntem foarte încântați să facem parte din călătoria Gympass. Viziunile noastre sunt foarte asemănătoare, iar atât clienții cât și partenerii noștri vor vedea fără îndoială beneficiile colaborării noastre. Această achiziție ne va ajuta să creștem accelerat, eliminând barierele și promovând obiceiurile sănătoase”.
7Card este cunoscut ca „lider pe piața românească de servicii de sport și relaxare, cu peste 1.000 de clienți și mai bine de 600 de parteneri. Compania românească reprezintă un partener local ideal pentru Gympass, care și-a propus să se extindă și să-și concretizeze prezența pe o piață nouă, ca parte din misiunea sa de a face starea de bine accesibilă tuturor”.
Gympass subliniază că „achiziția Andjoy, o platformă de servicii sportive fondată în Barcelona în anul 2013, care s-a dezvoltat constant și acum include în total 2.200 parteneri, va consolida și mai mult poziția Gympass în Spania, aducând împreună peste 400 de clienți, precum Glovo și Iberdrola și noi parteneri, inclusiv CET10, Aiguajoc și mulți alții din regiunea Catalonia. Andjoy a fost una dintre primele astfel de platforme din Spania, iar această achiziție va duce la extinderea portofoliului solid de clienți pe care Gympass îl are deja în Barcelona, la creșterea ofertei existente pentru utilizatori și la atragerea unor noi clienți.
Ca parte a tranzacției, Gympass și Sodexo vor semna și un acord comercial, având la bază relația deja dezvoltată în 2014, care permite companiei Sodexo să pună la dispoziția clienților săi din întreaga lume platforma Gympass. Acest parteneriat va fi inițial demarat în Spania, România și Marea Britanie, pe lângă colaborarea deja existentă în Brazilia.
Gympass a continuat să crească în ritm alert, compania extinzându-și oferta de servicii în timpul pandemiei și asigurându-și o finanțare suplimentară de 220 de milioane de dolari în luna iunie 2021. Tranzacția 7Card și Andjoy vine la puțin timp după ce, în decembrie 2021, Gympass a semnat achiziția companiei Trainiac, lider de piață în domeniul antrenamentelor individuale online.
Pentru a afla mai multe informații despre Gympass și descoperi cele mai noi oferte accesați https://www.gympass.com”.
Gympass se caracterizează ca „o platformă completă de servicii de wellbeing destinată angajaților. Scopul companiei este să îmbunătățească calitatea vieții clienților, făcând mai accesibile serviciile de sport și stare de bine și reinventându-le. Companiile din întreaga lume se bucură de diversitatea, comoditatea și flexibilitatea de neegalat pe care Gympass o pune la dispoziția angajaților. Cu peste 50.000 de parteneri de fitness, 1.300 de cursuri la cerere, 2.000 de ore de meditație, sesiuni săptămânale de terapie 1:1 și sute de antrenori personali, Gympass susține călătoria fiecărui client către un mod de viață sănătos și echilibrat. Colaborăm cu cei mai buni furnizori de wellbeing de pe mai multe piețe din America de Nord, America Latină și Europa”.
Aproape trei sferturi (72%) dintre directorii generali din Europa Centrală și de Est (ECE), inclusiv din România, anticipează creșterea criminalității cibernetice în 2022, în condițiile în care anul trecut a fost unul dintre cei mai dificili din istorie în materie de securitate cibernetică, reiese din ediția pentru Europa Centrală și de Est (ECE) a studiului „PwC 2022 Digital Trust Insights”. Comparativ, în EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa) sau la nivel global, doar 60% dintre directorii executivi se așteaptă la o majorare a criminalității cibernetice, diferența explicându-se prin maturitatea ecosistemelor de securitate cibernetică.
În ECE, deși majoritatea companiilor au crescut investițiile în securitatea cibernetică și în protecția datelor, doar 20% spun că au văzut beneficii până în prezent, ceea ce ridică întrebarea cum ar trebui alocate investițiile viitoare pentru a fi eficiente.
„Datele raportului arată că există un grad înalt de conștientizare a faptului că riscurile de securitate cibernetică se află în creștere. Totodată, organizațiile înțeleg că există provocări tot mai mari atunci când vor să câștige încrederea clienților și a altor parteneri de afaceri că datele lor vor fi protejate. În aceste condiții investițiile în securitate cibernetică au crescut, dar în lipsa unei strategii coerente de adoptare și implementare a tehnologiilor, rezultatul a fost, de multe ori, doar o mai mare complexitate în cadrul organizațiilor, fără beneficii vizibile ale alocării acestor fonduri. Din păcate, complexitatea ridicată amplifică riscurile cibernetice”, a declarat Mircea Bozga, Partener Risk Assurance PwC România.
Astfel, aproximativ jumătate dintre respondenții din ECE confirmă că o complexitate organizațională mare generează riscuri cibernetice și de confidențialitate, iar guvernanța datelor (64%) și cloud-ul (63%) ocupă primele locuri în acest sens. Procentul este mai ridicat la nivel global, aproape trei sferturi dintre respondenți arătând că o complexitate organizațională mare generează riscuri de securitate și de confidențialitate.
Obiceiurile organizaționale riscante includ: folosirea mai multor soluții tehnologice care nu funcționează împreună și nerespectarea proceselor de gestionare a datelor sau a riscurilor cu terțe părți.
Fără o atenție concentrată asupra simplificării ecosistemelor cibernetice, organizațiile pot deveni vulnerabile, iar consecințele se vor propaga la nivelul tuturor operațiunilor unei organizații.
„Atunci când vorbim despre securitate cibernetică simplificată, adoptarea mai multor soluții tehnologice reprezintă doar o parte din soluție. Este însă necesară o strategie unitară, care să implice toată organizația – tehnologia, procesele, echipele și managementul, aliniată la obiectivele de business și care va consolida reziliența la orice tip de perturbări”, a arătat Robert Girdoc, Senior Manager Risk Assurance PwC România.
Principala consecință a complexității cibernetice în ECE este „lipsa rezilienței operaționale sau incapacitatea de recuperare după un atac cibernetic sau un eșec tehnologic”. Aceasta este urmat de incapacitatea de a reține talentele și pierderile financiare generate de breșele de securitate sau de atacuri cibernetice.
Întrebați unde își vor orienta cheltuielile pentru a simplifica securitatea cibernetică, respondenții din ECE au declarat că se vor concentra mai mult pe raționalizarea tehnologiei și restructurarea echipelor de securitate, urmate de introducerea controalelor la nivelul proceselor și reducerea folosirii tehnologiilor învechite.
Digital Trust Insights Survey 2022 ECE face parte Global Digital Trust Insights 2022 și a fost efectuat în rândul companiilor din Polonia, Cehia, Ungaria, România, Kazahstan, Ucraina, Croația, Bulgaria și Letonia.
Anul 2022 i-a găsit pe angajații români cu un nivel de satisfacție scăzut cu privire la jobul actual, 3 din 10 declarându-se mai degrabă nemulțumiți, conform unui studiu recent realizat de platforma de recrutare BestJobs. Principalele nemulțumiri ale angajaților au legătură cu salariul (46%), cu mediul de lucru considerat stresant (25%) și cu dezechilibrul între timpul alocat jobului și cel dedicat familiei și hobby-urilor (11%).
60% dintre respondenți afirmă că nivelul de stres la job a crescut în 2021, arată sondajul BestJobs. Printre motivele care influențează cel mai mult percepția angajaților cu privire la stres, aceștia enumeră modul haotic de organizare a activității (40%), supraîncărcarea (32%) și preluarea din sarcinile colegilor (27%), lipsa unui echilibru sănătos între viața personală și job (22%) și teama că ar putea să își piardă jobul (10%).
Hotărâți să își pună nevoile pe primul plan în 2022, angajații se așteaptă ca angajatorii să le arate că munca le este apreciată (66%), să le ofere posibilități de promovare (45%) și să îi sprijine în dezvoltarea profesională (41%). În plus, 51% dintre respondenți au spus că speră la o creștere salarială în acest an, salariul fiind printre principalele motive de nemulțumire.
„Al doilea an pandemic și-a făcut simțit efectul asupra angajaților și cel mai bine se vede dacă ne uităm la nivelul lor de reziliență. Aceștia sunt mai predispuși la burnout, colaborează mai greu și sunt mai dificil de motivat, așa cum observă și angajatorii. Cheia succesului pentru 2022 este să le pună la dispoziție angajaților beneficii menite să le crească nivelul de satisfacție atât la job, cât și pe plan personal, mai ales că acum distincția este mult mai neclară. În plus, Raportul anual BestJobs ne arăta că 45% dintre recrutori se așteaptă să găsească mai greu candidații potriviți anul acesta, deci ar trebui să se concentreze și mai mult pe retenția angajaților buni”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs România.
Un program flexibil și suport pentru echilibrul între viața personală și profesională prin acces la psihoterapie și coaching ar crește nivelul de reziliență al angajaților în 2022
Principalul beneficiu pe care și-l doresc angajații în 2022 este programul flexibil, după cum au declarat 27% dintre angajații participanți la sondaj, împreună cu posibilitatea de lucra de acasă. Mai multe zile de concediu de odihnă (23%) și coaching pentru dezvoltarea personală și profesională (21%) completează topul de care recrutorii ar trebui să țină cont pentru o mai bună satisfacție a angajaților la job. Pe lângă acestea, respondenții au mai menționat abonament la clinici medicale private (18%), asigurare de sănătate privată (13%) și cursuri și traininguri de reconversie profesională (10%).
Sondajul BestJobs a fost realizat în perioada 23 decembrie 2021 – 6 ianuarie 2022, pe un eșantion de 1.358 de utilizatori de internet.
Investitorii individuali sunt pesimiști în ceea ce privește perspectivele economiei globale, pe fondul semnalelor de încetinire a redresării în multe economii majore, conform unui sondaj * al platformei sociale de investiții eToro.
Cel mai recentă ediție a sondajului Retail Investor Beat* al eToro arată că doar 46% dintre investitori sunt optimiști cu privire la perspectivele economiei globale. Ultima dată când eToro a adresat această întrebare investitorilor, la sfârșitul lunii septembrie, 47% dintre aceștia s-au declarat încrezători, iar în iunie, 50%.
Inflația este considerată a fi cel mai mare risc extern de către 47% dintre investitori, față de doar 38% în iunie, în timp ce circa unul din patru (26%) consideră că un conflict internațional reprezintă un risc extern major, în creștere față de 23% în iunie.
Cu toate acestea, majoritatea (56%) investitorilor individuali, la nivel global, nu își repoziționează portofoliile ca urmare a acestui fapt, ceea ce sugerează că sunt mulțumiți de strategiile lor în ciuda riscurilor.
Ben Laidler, strategul pentru piețe globale al eToro, a comentat: „Scăderea încrederii investitorilor individuali în economia globală vine pe fondul semnalelor că redresarea își pierde din avânt în SUA, China și Marea Britanie, în condițiile în care băncile centrale iau în considerare majorări ale ratelor dobânzilor pentru a combate inflația.
Vântul schimbării suflă în mod clar peste piețele de investiții, după cum o demonstrează îndepărtarea de activele mai riscante pe piețele globale. Având în vedere inflația, starea economiilor naționale și conflictele internaționale, toate acestea fiind preocupări în creștere pentru investitori, a fost întotdeauna probabil să existe o anumită ajustare.
Cu toate acestea, datele noastre sugerează că majoritatea investitorilor de individuali își mențin strategiile de investiții pentru moment. Deși există anumite riscuri pentru piețe în anul care urmează și am observat în ultimele zile o oarecare pivotare către acțiunile care beneficiază de creșterea ratelor dobânzilor, există puține indicii că investitorii de individuali încep să se abată semnificativ de la strategiile lor.
Investitorii de retail respectă, de fapt, cele mai bune practici de investiții – evită să vândă la primul semn de turbulență și se asigură că au o strategie corectă care ia în considerare o abordare pe termen lung, nu câștiguri pe termen scurt”.
Inflația rămâne cea mai mare preocupare și pentru investitorii români în următoarele 3 luni – 53% (față de 51% în T3), urmată de starea economiei românești (45%) și cea a economiei globale (40%). În ciuda intensificării retoricii politice amenințătoare din regiune, teama de conflicte internaționale a scăzut printre investitorii din România de la 25% în T3 la 22% în T4.
Alte aspecte care îi preocupă pe investitorii români au fost creșterea taxelor (24%), precum și temerile că economia românească se va înrăutăți în următoarele 12 luni. În timp ce 81% dintre investitori au declarat că sunt foarte încrezători în siguranța locului lor de muncă și 77% sunt încrezători în ceea ce privește veniturile și nivelul de trai, investitorii nu prevăd o evoluție pozitivă a economiei românești, 74% dintre aceștia nefiind încrezători în această privință. Totodată, 70% dintre respondenți cred că Banca Națională a României va majora dobânzile în 2022. Pentru a se pregăti pentru acest lucru, 28% au declarat că au rambursat datorii, 22% au economisit mai mult și 19% au cumpărat mai multe criptoactive, însă 22% nu au luat nicio măsură pentru a se proteja de această posibilă evoluție.
În timp ce 85% dintre români sunt încrezători în investițiile lor, 56% și-au repoziționat portofoliile pentru a le proteja de riscuri.
La nivel global, investitorii sunt, de asemenea, încrezători că încetinirea redresării economice nu le va afecta investițiile, arată datele. Astfel, 80% dintre investitori au declarat pentru sondajul eToro că sunt încrezători în ceea ce privește performanța portofoliilor lor.
Ben Laidler a adaugat: „Cel mai recent studiu al nostru Retail Investor Beat sugerează că investitorii sunt încrezători în investițiile lor, în ciuda perspectivelor economice tulburi. În ultimii doi ani, investitorii de individuali au luat-o înainte în multe privințe față de concurenții lor instituționali și par să își aloce investițiile cu chibzuință, fără să scape din vedere evoluțiile viitoare.
În cele din urmă, nimeni nu cunoaște mai bine situația «de pe teren» decât un investitor obișnuit, care trebuie să meargă la supermarket pentru a cumpăra alimente sau să-și alimenteze mașina cu combustibil. Aceeași logică se extinde și în cazul încrederii continue în acțiunile de tehnologie precum Microsoft și Apple. Produsele și serviciile acestor companii sunt folosite de toată lumea, în fiecare zi, ceea ce le face să fie acțiuni «defensive în domeniul tehnologiei», despre care oamenii cred că vor continua să fie folosite chiar dacă economia globală se confruntă cu dificultăți”.
*Cercetarea a fost realizată de Opinium în perioada 30 noiembrie 2021- 14 decembrie 2021 pe eșantion de 9.000 de investitori individuali din 12 țări – câte 1000 în: Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, și 500 de investitori individuali în Italia, Spania, Olanda, Danemarca, Australia, Polonia, România și Republica Cehă. Investitorii individuali au fost definiți ca fiind persoane care se administrează singure sau care beneficiază de consiliere și care dețin cel puțin un produs de investiții, inclusiv acțiuni, obligațiuni, fonduri, un ISA (cont individual de economii) pentru investiții sau echivalent. Nu a fost necesar ca aceștia să fie utilizatori eToro.