București, 30 martie 2020 – Asociația CFA Romania
lansează testul independenței financiare, cu scopul de a aflacât de mult se pot
baza românii pe resursele proprii și cât sunt de pregătiți pentru perioade
dificile din punct de vedere economic. Testul face parte din campania de
educație financiară, Generația I. Utilizatorii îl pot efectua online, gratuit, la
adresa www.generațiaindependenta.ro/testeaza-ti-independenta
Încrederea analiștilor financiari în economie este în
scădere
Conform analiștilor din comunitatea CFA Romania, indicele
de încredere macroeonomică a scăzut în luna februarie 2020, chiar la începutul
perioadei în care țara a devenit semnificativ afectată de criza COVID-19.
Astfel,pentru următoarele 12 luni aceștia anticipează o depreciere a leuluiși o
rată a inflației cu valoaremedie de 3,67%.
În contextul instabilității economice, Asociația CFA Romania consideră importantă educația financiară. Aceasta ajută la înțelegerea mecanismelor de bază în vederea obținerii independenței financiare sau, în condiții extreme, de gestionare eficientă a resurselor limitate de care dispune fiecare om. Testul, realizat de specialiștii Asociației CFA Romania, oferă și recomandări ale acestora în funcție de rezultatele obținute.
„Pandemia nu are doar urmări asupra sănătății, ci și asupra
economiei. Când am lansat campania Generația I, în 2019, comunicam deja că sunt
semne ale unei viitoare recesiuni și subliniam importanța educației financiare
pentru a înțelegecum obținem independența sau, cel puțin, cum limităm gradul
dependenței de factori externi. Acum, în contextul răspândirii COVID-19, este
cu atât mai important să știm ce facem cu resursele pe care le avem, cum le
drămuim. Încurajăm oamenii să facă testul, să afle dacă și unde sunt
vulnerabili și să ia măsuri, cât de mici. Chiar dacă această perioadă grea ne-a
prins nepregătiți, nu e târziu să facem pași în direcția potrivită.” declară
Adrian Codirlașu, CFA președintele Asociației CFA Romania.
Educația financiară pregătește oamenii pentru perioade grele
economic
Asociația a lansat, în 2019, o inițiativă la nivel
național, comunicând importanța obținerii independenței financiare la orice
vârstă, indiferent de venit. Denumită Generația I, aceasta vine pe un
fond al gradului scăzut de educație financiară printre români, fiind printre
cele mai mici din țările europene.Testul prin care utilizatorii află nivelul
dependenței de factori externi se regăsește pe website-ul campaniei, alături
depodcast-uri în care sunt detaliate instrumentele financiare utile și
recomandări ale specialiștilor.
Asociatia CFA Romania
este organizatia profesionistilor in investitii din Romania, in mare parte
detinatori ai titlului Chartered Financial Analyst (CFA®), calificare
administrata de CFA Institute (USA). Asociatia CFA Romania este una dintre cele
peste 159 de societati membre ale CFA Institute, si are misiunea de a promova interesele
specialistilor in investitii si de a mentine standarde ridicate de integritate
si excelenta profesionala.
In prezent, Asociatia
CFA Romania are peste 248 de membri, detinatori ai
titlului de Chartered Financial Analyst (CFA®) sau candidati pentru unul din
cele 3 niveluri ale examinarii care conduce la acordarea acestui titlu.
Profesionistii care sunt membri ai Asociatiei CFA Romania lucreaza pentru
institutii de reglementare, institutii supranationale, institutii bancare,
firme de asigurari, firme de intermediere de valori mobiliare, firme de asset
management, fonduri de pensii, firme de consultanta, sectorul public,
institutii de invatamant, companii care activeaza in diverse sectoare economice
etc.
Termeni si conditii
Nici una dintre
informatiile prezentate in cadrul acestui material nu trebuie interpretata ca o
invitatie sau recomandare de a achizitiona sau de a dispune de orice produs,
sau de a va angaja in orice alta tranzactie, sau consiliere in domeniul
investitiilor, in domeniul juridic sau in oricare alt domeniu. Informatia care
se regaseste in cadrul acestui material este prezentata numai in scop
informativ. Informatia prezentata este foarte generala si este posibil sa nu
fie relevanta in cazuri individuale concrete. Asociatia CFA Romania nu da o
garantie asupra gradului de corectitudine si complexitate a informatiilor
prezentate in acest material.
Afacerile
micilor antreprenori au fost lovite cel mai mult de coronacriza economică.
Dincolo de perspectiva șomajului tehnic, de facilitățile oferite de stat angajaților,
mulți dintre oamenii de afaceri sunt deciși să continue activitatea, să își
plătească salariații și să își extindă serviciile și vânzările. În fața
situației fără precedent cu care se confruntă economia, antreprenorii fac un
apel la colaborare în mediul de business, la evitarea blocajului financiar și a
disponibilizărilor de personal.
95% din economia românească este formată din
microîntreprinderi și firme mici, cu 1-20 angajați. Pentru mulți dintre antreprenori,
coronavirusul a însemnat mai mult decât restricțiile sociale. S-au văzut pus în
fața unui blocaj fără precedent, ce poate conduce la faliment.
Într-un apel lansat pe internet, antreprenorii
susțin că nu este timpul pentru shut-down în economie. Nu este timpul
pentru închiderea business-urilor, pentru șomaj tehnic. Este timpul pentru a
strânge rândurile și a construi proiecte de colaborare.
,,Avem o firmă mică de training, organizare evenimente B2B si consultanță și ni s-au redus afacerile cu 100%’’, spune Ligia Neacșu, de la Best Smart Consulting. „Cam toți antreprenorii cu firme mici cu activitate în HORECA, organizare evenimente, training, consultanță sunt în colaps. Mai bine zis ne paște insolvența. Noi vrem să continuăm, să plătim salariile, pentru că angajații mei au familii și cheltuieli. Nu pot trăi din șomajul tehnic. Noi vrem să continuăm să ne plătim taxele, să asigurăm statului banii din care să lupte cu epidemia. Noi nu dezarmăm’’, afirmă antreprenorul.
La fel ca Neașu,
sunt mulți alți antreprenori care caută să își reconfigureze business-urile.
,,Multe firme se vor lupta în perioada
aceasta să supraviețuiască deoarece nu toate au posibilități pe termen
lung, pe mai multe luni, să-și plătească salariații. Romania era susținută de
consum, în cea mai mare parte, dar acest consum începe să se diminueze deoarece
pe de o parte se opresc sursele care produceau venit, pe de altă parte lanțul
de aprovizionare a suferit puternic în această perioadă. ,,Fiecare
antreprenor trebuie să își reinventeze businessul, să presteze noi servicii
care derivă din obiectul principal de activitate și să identifice noi piețe de
desfacere’’, afirmă Valentin Rădulescu, managerul PRINTMAG.
„Pentru a face față situației actuale,
asociațiile specializate precum HORA, FIHR, ANAT, UNTRR sau FORT țin jucătorii
într-o relație colaborativă, care să îi mențină uniți, în raport cu acest
numitor comun. Există o serie de măsuri care ar ajuta industria, de la
scutirea impozitelor, la amânarea taxelor pe o perioadă posterioară crizei.
ANAF a anunțat deja că va accelera plata TVA-ului și că va suspenda executarea
silită a creanțelor bugetare. În fiecare zi, se comunică măsuri noi, adoptate
ca urmare a stării de urgență”. Iar soluții există, dar sunt limitate.
Operatorii trebuie, în primul rând, să își evalueze bugetele disponibile și să
hotărască dacă își mențin businessurile deschise. Ideal ar fi să identifice
surse adiacente de venit, care să le permită să rămână în contact cu piața și
consumatorii. Aici, putem vorbi despre takeaway, livrări de mâncare, private
cooking, crearea de produse de băcănie sau catering – activități nu doar
generatoare de venituri, ci și care ar putea ține în picioare cotele de piață
deja existente’’, afirmă Ionuț Iovan, patronul Fabrica Ospitalității SRL (Red Angus).
,,Retail,
servicii, transport, consultanță. Mulți oameni de afaceri și-au reconfigurat
afacerile cu gândul că restricțiile nu se vor opri la mijlocul lui aprilie.
Micii producători agricoli au început să se promoveze puternic pe internet,
restaurantele și-au dezvoltat servicii de home-delivery, folosind personalul pe
post de curieri, alții și-au extins vânzările prin intermediul website-urilor
și platformelor specializate. Cu toții încearcă să continue business-ul, nu să
se predea și să apeleze la șomajul tehnic’’, spune consultantul economic Adrian
Negrescu, de la Frames.
Potrivit unui sondaj realizat de MiniCRM în
rândul antreprenorilor români, în perioada 1-20 martie, 77% dintre companii văd
deja modificări ale veniturilor din cauza crizei. 45% dintre aceste companii
observă deja pierderi mari. Mai mult, peste 84% se așteaptă la rezultate
negative în următoarele 2-3 luni, ceea ce este în contrast cu cât de pregătite
sunt aceste companii în acest moment.
CAPCANA
DISPERĂRII
Din disperare și din lipsă de comenzi, din păcate, multe firme au început să își ofere serviciile pe gratis. ,,Îi înțeleg, cred că oferind ceva pe gratis vor prinde ceva și cu
bani sau vor să vadă cu ce se confruntă companiile din diferite domenii astfel încât
să ocupe segmentul de piață proaspăt eliberat’’, spune Ligia Neacșu.
Potrivit
antreprenoarei, serviciile gratuite reprezintă o capcană care poate duce
rapid la faliment. ,,Din ce îți plătești angajații? Cu ce îți achiți facturile?
Astfel de oferte, din punctul meu de vedere, nu ar trebui încurajate pentru că,
probabil, adâncesc economia subterană. Se va ajunge din nou să se lucreze la
negru, fără facturi, cu oameni plătiți
din buzunar și care, între timp, beneficiază și de șomajul tehnic. Trebuie să
evităm astfel de situații’’, a mai spus aceasta.
Rezultatele sondajului MiniCRM, la care au
răspuns 246 de antreprenori din zona întreprinderilor mici și mijlocii, arată
că 81% dintre companii au întâmpinat, în
această perioadă, dificultăți cu partenerii și furnizorii. Mai mult de 36%
dintre acestea au probleme serioase.
Potrivit datelor
companiei de consultanță Frames, pericolul extinderii economiei subterane
este unul semnificativ. ,,Avem semnale din diverse domenii că, urmare a
facilităților oferite de stat prin intermediul șomajului tehnic, există oameni
de afaceri care au închis oficial business-urile, pentru a beneficia de
facilități, și își oferă serviciile în zona gri, neimpozabilă. Nu așa vom trece
peste criză, nu așa vom depăși această perioadă fără precedent’’, afirmă
analiștii de la Frames.
,,O astfel de destabilizare poate atrage după
sine o criză financiară internațională, așa cum mulți analiști prevestesc deja,
de aceea este foarte important să ne concentrăm atât pe businessurile noastre,
individuale, cât și pe imaginea de ansamblu. Cred, de asemenea, că
intervențiile statului vor juca un rol important în determinarea consecințelor
acestei perioade”, afirmă Ionuț Iovan, patronul Fabrica Ospitalității SRL (Red Angus).
ȘOMAJUL TEHNIC TREBUIE SĂ DEVINĂ NU PRIMA,
CI ULTIMA SOLUȚIE
Mulți antreprenori se întreabă ce pot face în
această situație. Potrivit Ligiei Neacșu, firmele au alternativa de a dezvolta
servicii la prețuri mici, dar care să le asigure supraviețuirea.
,,Din rândul restaurantelor, operatorii de
fine dining sunt primii care au avut de suferit, pentru că aveau foarte puțin
loc de manevră. Cei specializați pe preparate casual au fost nevoiți să iasă
din zona de confort și să se orienteze către livrări, takeaway și catering.
Această modificare presupune foarte multe schimbări interne, la nivel de meniu
– produse create pentru a face față transportului, pentru a putea fi consumate
acasă, în condiții optime etc. – fluxuri de producție și livrare. Chiar și
metodele de plată suferă modificări, întrucât atât operatorii, cât și clienții
preferă metodele cashless, considerate mai în siguranță’’, explică Ionuț Iovan,
patronul Fabrica Ospitalității SRL (Red Angus).
,, Noi
am decis să nu oferim nimic gratis, ci să dezvoltăm o nouă gamă de tarife prin
care îmi voi acoperi doar cheltuielile. Vreau să pot susține salariile angajaților,
să pot plăti dările la stat asociate salariilor, să pot plăti furnizorii de
utilități, abonamemte de tot felul: CRM, internet, telefonie etc. Eu zic că așa
ajutăm economia, plătind salariile întregi, nu 75% din salariul mediu pe
economie, astfel încât angajații firmei și familiile lor să aibă din ce susține
cheltuielile în această perioadă, să plătesc darile la stat astfel încât statul
să dețină lichidități să-și facă treaba în lupta cu COVID 19, furnizorii mei să
nu-și restrangă drastic afacerile și să nu mai am cu cine să negociez un
serviciu sau produs necesar business-ului după perioada asta’’, a declarat
antreprenorul.
,,Dacă nu mențin în activitate firma, peste câteva luni, când,
de exemplu, mă voi duce să cumpar un top de hârtie de copiator, voi constata că
plătesc pentru el cât greutatea în aur. Nu vreau să ajung în situația în care
marii jucători să facă prețurile și eu să nu am putere de negociere, pentru că
sunt un mic antreprenor și nu contez’’, consideră Ligia Neașcu.
Potrivit analiștilor de la Frames, business-ul
românesc are nevoie, mai mult ca oricând, să strângă rândurile. ,,Dincolo de
facilitățile pentru șomajul tehnic, vrem să vedem puse în practică liniile
de finanțare cu dobândă subvenționată. Mediul de afaceri are nevoie în
primul rând de bani, de lichidități cu care să își continue business-urile. Ca
antreprenor să poți discuta cu banca și să îți asiguri rapid o linie de
finanțare cu care să îți reconfigurezi business-ul, să devii activ în mediul
online, să ai capital să continui producția, serviciile. Șomajul tehnic
trebuie să devină ultima soluție, nu prima, așa cum este promovată în
prezent’’, afirmă Adrian
Negrescu, managerul Frames.
CUMPĂRAȚI PRODUSE ROMÂNEȘTI
Ligia Neacșu și alți antreprenori care îi
împărtășesc opiniile lucrează, în prezent, la dezvoltarea unei platforme de
business online în care cererea și oferta să se regăsească într-un mod simplu
și eficient. De la prezentarea de produse și servicii, la cursuri și tutoriale
de business, antreprenorii vor să își împărtășească cunoștințele și să își pună
la comun resursele pentru a susține economia reală.
,,Vreau să cred că avem destulă maturitate și
nu ne lăsăm doborâți de această perioadă, că suntem o forță și avem un cuvânt
de spus. Hai să ne unim și să ne ducem mai departe activitatea, dar făra să vânăm
profituri, să targetăm acoperirea cheltuielilor curente’’, spune antreprenorul.
În prezent, pe forumurile de discuții
economice din social media, curentul ,,Cumpărați produse românești’’ a căpătat o relevanță și mai mare. De la
micii producători agricoli, la servicii de training și consultanță,
antreprenorii și clienții sunt îndemnați să susțină mediul de afaceri local.
,,Avem o economie
fragilă, cu un grad foarte mic de capitalizare. Dincolo de multinaționale, care
au un rol pozitiv și important în economie, peste 80% dintre companii suferă
de lipsă de capital, iar dependența financiară, pe lanțurile comerciale,
este extrem de ridicată. Dincolo de cei a căror activitate a fost stopată prin
ordonanța militară, antreprenorii din celelalte sectoare trebuie să găsească
soluții să conlucreze, să își susțină angajații și să nu cadă în capcana
măsurilor drastice – reduceri de personal și neplata furnizorilor’’, afirmă
analiștii de la Frames.
Potrivit estimărilor companiei de consultanță,
durata medie de plată a facturilor în economia românească riscă să crească la
4-5 luni, față de 3 luni în prezent. ,,Odată blocate fluxurile financiare, economia
va cădea ca un castel de cărți de joc’’, a declarat Negrescu.
Universitatea
de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București (foto USAMV), prin
Fundația USAMV, donează tablete conectate la internet și susține abonamentul 24
de luni pentru elevi din licee situate în comunități dezavantajate. Donația
reprezintă participarea USAMV București la campania #ÎmiPASĂ #ȘcoaladeACASĂ,
derulată de Ministerul Educației și Cercetării. Primul
lot livrat este de 500 de tablete, după care, subliniază prof. univ. dr. ing.
Sorin Mihai Cîmpeanu, rectorul USAMV București, președintele Consiliului
Național al Rectorilor, programul „va continua. Parteneriatul are ca scop asigurarea unui
învățământ echitabil și de calitate pentru elevii din mediul rural, mai ales în
condițiile actuale, când cursurile sunt suspendate pe fondul crizei cu noul
coronavirus. Dorim în acest fel limitarea impactului negativ al accesului
dificil la resurse educaționale asupra sistemului de învățământ”.
Ministrul educației și cercetării, Monica
Anisie: „Felicit
USAMV pentru inițiativa de a se alătura campaniei lansate de Ministerul
Educației și Cercetării. Este încă un exemplu de solidaritate în jurul
educației, care nu poate decât să genereze rezultate bune pentru sistemul de
educație din România”.
Primăria
Sectorului 4 derulează cea mai mare campanie de dezinfecție a străzilor și
trotuarelor, aleilor, scărilor de bloc, locurilor de joacă, spațiilor verzi din
apropierea locuințelor. Participă 80 de echipe speciale dotate cu atomizoare și
alte echipamente specifice, 40 de echipaje dotate cu echipamente care
pulverizează în aer substanțe dezinfectante, 60 de autoutilitare echipate pentru spălarea și dezinfectarea
arterelor de circulație, 60 de
autospeciale care lucrează în special în locurile de recreere. De asemenea, 200
de persoane vor putea interveni, dacă situația o va impune. Se folosesc soluții
pe bază de peroxid de hidrogen, non-toxice, prietenoase cu mediul înconjurător.
(foto PS4)
În sprijinul
industriilor creative, Ministerul Culturii a lansat proiectul de finanțare
ACCES Online 2020, „dedicat exclusiv sectorului privat, un instrument de
susținere financiară a proiectelor culturale, care pot fi diseminate exclusiv
în mediul online”. Beneficiari sunt artiștii care în această perioadă nu își
mai pot desfășura activitățile culturale cu public. Ministerul Culturii anunță
că a decis ca, anul acesta, sesiunea anuală de finanțare prin Programul ACCES
să fie dedicată operatorilor culturali din zona independentă care au capacitate
de a disemina lucrările lor în mediul online.
Se depun proiecte
încadrate în domeniile: teatru, muzică, dans, arte vizuale, patrimoniu imaterial.
Suma alocată pentru finanţarea sesiunii de selecţie este de 1.000.000 lei. Suma
maximă care poate fi solicitată pentru un proiect/o acțiune culturală este de
50.000 lei. Pentru a fi eligibile, ofertele culturale depuse în cadrul
Programului ACCES Online trebuie să se desfăşoare în intervalul 30 mai-31
august 2020. Data limită pentru transmiterea dosarului de participare este 30
aprilie 2020.
Informaţii referitoare
la modul de aplicare, procedura de selecţie, organizarea şi funcţionarea
comisiilor, procedura de soluţionare a contestaţiilor, pe www.cultura.ro.
Bogdan Gheorghiu,
ministrul culturii, subliniază:„Programul
ACCES Online 2020 reprezintă una dintre măsurile pe care Guvernul României,
prin Ministerul Culturii, a dezvoltat-o pentru diminuarea impactului negativ
asupra sectorului cultural grav afectat în această perioadă. Am încredere că
sectorul independent va da dovadă de creativitate și inovare. Este primul apel
de finanțare pe care îl lansăm la Ministerul Culturii în această perioadă de
criză și invităm exclusiv domeniul privat să vină cu propuneri. Prin astfel de
inițiative vom contribui la protejarea sectorului cultural-creativ românesc și
la asigurarea continuității activității pe timpul stării de urgență. Sunt
absolut convins că această perioadă dificilă prin care trecem va genera
schimbări majore pentru viitor în modul de abordare a culturii, prin
accelerarea transformării digitale și câștigarea unui nou public”.
Ministerul Educației și Cercetării a
alocat 25 milioane lei pentru finanțarea unor proiecte de cercetare considerate
prioritare de Ministerul Sănătății pentru limitarea și combaterea epidemiei de
SARS-COV-2.
Temele de cercetare beneficiare sunt:
Dinamica transmiterii virusului SARS-COV-2 pe
teritoriului României
Dezvoltarea de noi tehnologii, medicamente și
vaccinuri pentru prevenirea SARS-COV-2
Secvențierea genomului SARS-COV-2 și analiza
filogenetică a tulpinilor circulante în România
Tehnici avansate și creșterea performanței în
detecția precoce a virusului SARS-COV-2
Evaluarea eficacității și siguranței
utilizării unor protocoale de tratament inovative
Abordări inovative în tratamentul și controlul
pacienților infectați cu virusul SARS-COV-2
Tehnici avansate de management a epidemiei în
comunitate.
Ministerul Educației și Cercetării
anunță că, „în colaborare cu Ministerul Sănătății, elaborează termenii de
referință care stabilesc obiectivele generale, obiectivele specifice și
rezultatele estimate, precum și termenele de realizare a acestora. Imediat ce
termenii de referință vor fi agreați, Ministerul Educației și Cercetării, prin
Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării,
Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), va declanșa procedura de selecție
competitivă și contractare, în regim accelerat, a consorțiilor care vor executa
aceste studii de cercetare. Din consorțiile executante vor face parte, în mod
obligatoriu, cel puțin o instituție de cercetare-dezvoltare și o unitate din
sistemul public de sănătate. Participarea unor companii private în aceste
consorții este, de asemenea, posibilă, în conformitate cu schemele de ajutor de
stat privind finanțarea”.
Estimarea este că „proiectele de
cercetare contractate vor putea demara studiile în cel mult o lună”.
Ministerul Educației și Cercetării
subliniază că temele primite (peste o sută) „sunt în continuare în analiză la
Ministerul Sănătății, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării
Naționale, în vederea prioritizării și selectării acelor teme de cercetare care
au capacitatea de a da rezultate rapide și eficiente în prevenția și reducerea
efectelor epidemiei”.
Suntem în faza în care toată lumea bâjbâie, constrânsă fie de rigoarea unui establishment nefuncțional în actualele condiții (mă refer la arbitrarul separării băncilor centrale de economia reală și la existența unor reglementări prudențiale neadecvate momentului), fie de încercarea unor guverne de a oferi soluții pe termen scurt cu cheltuieli cât mai mici.
Pandemia care a lovit toate economiile importante pentru baza industrială și financiară a lumii reclamă un răspuns la fel de amplu. Șocul ei a lovit atât oferta, cât și cererea, ceea ce este profund diferit de criza din 2008-2009, când sectorul afectat a fost cel financiar și ieșirea din criză s-a făcut prin tratament aplicat acestuia. Durata actualei crize nu poate fi circumscrisă unor factori economici, ci epidemiologici, și ca atare remediul pentru economie nu se găsește cu ușurință, mai ales în situația unor replici ale epidemiei. În primul rând trebuie să plecăm de la faptul că dependența în aprovizionarea mondială de aproape o singură piață necesită un timp mare de relocalizare și dispersie a producției, ceea ce înseamnă un consum mare de bani. Vom constata că regionalizarea ia locul globalizării și fiecare economie națională trebuie să-și caute deja nișele pentru a se remarca. În al doilea rând, băncile cu capital privat, comerciale sau de investiții, nu se pot desprinde de ideea de profit, ceea ce face improprie credința că ar acorda credite cu dobândă zero în măsură suficientă. În privința Uniunii Europene și a Băncii Centrale Europene, birocrația ambelor este greoaie și formula de decizie prin vot unanim, dar care exprimă atitudini naționale, le restrânge eficacitatea.
Ca atare, soluția este în primul rând în mâna autorităților centrale naționale: guvernul și banca centrală. Să amintim că încă în 2019 Japonia a distribuit populației bonuri valorice pentru a stimula cererea. Practic, ar trebui ca formula mai veche, de “helicopter money” (Milton Friedman, în The Optimum Quantity of Money and other Essays, 1969 evocă distribuția fără rambursare a unor sume către consumatori ca pe o reacție necesară a băncilor centrale în situație de deflație) – la care, cu obișnuitele ajustări marca Donald Trump (2.000 miliarde dolari distribuiți prin Trezorerie și nu ca instrument monetar), a recurs administrația americană în circumstanțele prezente, – să fie înlocuită de “drone money” (împrumuturi țintite) și banca centrală să devină creditorul preferat, consistent și pe termen lung al guvernului sau direct al unor sectoare, ocolindu-se intermedierea băncilor comerciale. Un împrumut, în locul unei gratuități se reflectă altfel în bilanțul autorității monetare și o și obligă să vegheze la rambursarea acestuia. (Prezumțiile de imixtiune în politica guvernamentală nu-și au locul în circumstanțele prezente.) Desigur, problema suscită o înțelegere de principiu la nivelul mai multora (ex. membrii BCE), pentru că pandemia afectează toate economiile. Am în vedere aici necesitatea eliberării legale a băncilor centrale de actualele interdicții de împrumutare a guvernelor: operațiunea care trebuie întreprinsă nu este una cosmetică, ci este a soluțiilor durabile și responsabile pentru agenții economici și angajații lor.
Desigur, formula achiziționării titlurilor de stat de pe piața secundară este o modalitate de majorare a lichidității disponibile în sectorul bancar (existentă în portofoliul BCE al instrumentelor de intervenție), dar ea nu aduce un beneficiu direct guvernului. În schimb, suspendarea Pactului de stabilitate european este, pe fond, o măsură îndreptată spre același scop, al punerii resurselor financiare necesare la dispoziția statului. Canalul de alimentare cu fonduri ar fi însă mult scurtat prin dirijarea directă a lor dinspre banca centrală către autoritatea executivă. Ar fi, ulterior, responsabilitatea guvernului de a distribui sumele primite direct de la banca centrală către sectoarele din economie sau cele sociale, cu luarea măsurilor de asigurare a unei administrări responsabile (inclusiv prin constituirea de participații directe ale statului).
Faptul că BCE a decis lansarea unui program de urgență pentru cumpărarea titlurilor de stat ale membrilor Eurozonei în valoare cumulată de 870 miliarde Euro până la sfârșitul anului, echivalând cu 7,3% din PIB-ul țărilor membre, că suma la dispoziție pentru operațiunile de refinanțare este de 3.000 miliarde Euro, în condiții de dobândă negativă (-0,75%) exprimă hotărârea de a acționa în forță față de gravitatea situației. A nu se uita că în actualele circumstanțe, însăși politica de non-deficit public a Germaniei a fost abandonată.
Cred că pentru a obține efecte necesare (ca stat care a dorit nepermis de mult să stea în afara Eurozonei), durata de acordare a creditelor direct de către autoritatea monetară către stat ar trebui să nu fie mai scurtă de 15-20 ani, și suma inițială să nu fie mai mică de 15% din PIB. De ce această sumă? Pentru că nu doar guvernul trebuie să facă față unor cheltuieli mari pentru sănătate, investiții, sociale, ci și datorită nivelului scăzut de capitalizare a firmelor locale și capacității reduse a bursei de la București de a se comporta ca un stimul de forță în economie.
Desigur, o rigurozitate se impune pe durata întregului proces și la toate nivelurile. Mai ales dacă se dorește evitarea unei crize imediate sau a unora provocate de un prost management. Sunt convins că o atare propunere va fi întâmpinată cu rezerve din partea apărătorilor teoriilor clasice. Dar acum nu este timp pentru purism, ci doar pentru acțiune și asumarea curajului.
În fond, am fi naivi dacă am crede că economia va mai fi la fel după coronavirus. Ori, mare parte din aceste resurse, existente la nivelul băncilor centrale, ar trebui să sprijine tocmai conversia către altceva. Pentru aceasta, însă, trebuie să admitem că într-o epocă a dobânzilor negative nu se pot obține rezultate prin apelarea la instrumente de politică monetară dezvoltate cu scopul țintirii inflației. Pe de altă parte, rolul băncilor comerciale și de investiții poate crește substanțial dacă formulele de garantare de către stat a creditelor se flexibilizează și se extind, inclusiv cu contragaranții din partea băncilor centrale. Fac din nou trimitere la BCE, menționând decizia Consiliului de supraveghere bancară, condus de aceleași preocupări, prin care a majorat capacitatea de împrumut a băncilor din Eurozonă cu 120 miliarde euro din fondurile proprii.
Financial Times (16 martie 2020) menționa că „a ne îngrijora în acest moment de echilibrul finațelor publice este o perversitate contra-productivă, căci o cheltuială publică prea mică reprezintă pentru bunăstare o amenințare mai mare decât o cheltuială publică excesivă”. Părerea mea este că nu este cazul să invocăm teama de creșterea datoriei publice, atâta timp cât recunoaștem că o îndatorare bine administrată este furnizoare de creștere economică.
București,
26 martie – KeysFin, unul din principalii
jucători de pe piața locală de business information, lansează o aplicație utilă
pentru antreprenorii și angajații români prin care aceștia pot accesa cele mai
multe informații de business gratuite
despre companiile din România. Aplicația KeysFinder oferă accesul rapid la
informații cheie precum o serie de indicatori de solvabilitate, lichiditate,
profitabilitate sau detalii despre proceduri de insolvență și dosare în
justiție, care vin în completarea datelor cu caracter general despre entitățile economice din
România.
„În aceste zile, când Work
from home a devenit o realitate pentru mulți angajați și antreprenori români,
KeysFin duce mai departe această expresie și o transformă în Work from Phone.
Aplicația KeysFinder oferă utilizatorilor toate informațiile de care au nevoie
pentru o imagine de ansamblu relevantă despre partenerii de afaceri și pentru a fi
informați, oriunde s-ar afla. KeysFin si-a propus astfel să contribuie
activ la un mediu de business responsabil și la o dezvoltare sustenabilă a
afacerilor românești, fie că sunt companii mari sau IMM-uri “, a declarat Roxana
Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți
furnizori de soluții de business information din România.
Aplicația KeysFinder oferă acces la date
agregate din surse multiple, direct pe dispozitivele mobile, care rulează pe
platformele IOS si Android. Utilizând aplicația, reprezentanții mediului de
business pot verifica clienții, furnizorii sau competitorii și pot identifica din timp eventualele probleme,
reducând și evitând în acest mod riscurile care pot apărea în derularea
unui contract comercial.
KeysFinder pune la dispoziție informații din surse
multiple, centralizând date despre companiile locale, din ultimii trei ani, de
la Registrul Comerțului, Ministerul de Finanţe, Agenția Națională de Administrare
Fiscală, Monitorul Oficial, Ministerul Justiției și portalul public al
Guvernului Romaniei.
Mai mult, datele centralizate sunt
ușor de parcurs și asimilat, interpretarea acestora și modul de afișare fiind
un rezultat al experienței vaste a echipei de analiști KeysFin, care a pregătit
până acum mii de analize pentru companiile din România.
Secțiunile aplicației sunt: Informații
Generale, Financiar, Grafice, Risc, Industrie, Juridic și Incidente de Plată.
În cadrul acestor secțiuni pot fi vizualizate
date cheie despre o serie de indicatori de solvabilitate, lichiditate și
eficiență, profitabilitate și productivitate, proceduri de insolvență, dosare
în justiție, informații financiare, datorii la bugetul de stat, poziționare în
sector, precum și un sumar macroeconomic. Cea mai mare parte a informațiilor
oferite sunt gratuite pentru cei care își creează un cont în aplicație, iar informațiile
complexe furnizate contra cost sunt semnalizate prin butonul „Cumpără“,
creditele necesare fiind precizate în dreptul butonului – între 1 și 20 de
credite pentru fiecare acțiune contra cost. În ceea ce privește costul creditelor,
utilizatorii pot achiziționa 40 de credite pentru 5 euro, 60 de credite pentru 7
euro sau 90 de credite pentru 10 euro.
Totodată, pe viitor utilizatorii vor primi credite gratuite în contextul
campaniilor și promoțiilor anunțate în aplicație sau dacă recomandă aplicația
și altor utilizatori.
În 2018, în România existau aproape
734 mii companii nefinanciare, iar, dintre acestea, aproape 700 reprezintă
companii mari (care generează o cifră de afaceri cumulată de aproape 670 de
miliarde de lei, 43% din total și angajează 23% din forța de muncă),
aproximativ 8.900 sunt companii medii (cu o cifră de afaceri de 335 miliarde de
lei, 21,7% din total și aproape 29% dintre angajați), 48,2 mii sunt
companii mici (cu o cifră de afaceri cumulată de 331 miliarde de lei, 21,4% din
total și 26% din forța de muncă), iar restul de 676 mii sunt microîntreprinderi
(cu o cifră de afaceri cumulată de 210 miliarde lei, 13,6% din total și 22%
dintre angajați).
Deși în ultimii 10 ani, potrivit
datelor furnizate de studiul anual KeysFin – Condițiile de Business din
România, cifra de afaceri a companiilor locale a fost mai mare cu 82%,
datoriile comerciale (între companii) s-au majorat și ele cu peste 50%, iar
plățile restante ale companiilor nefinanciare au crescut cu 12,4% față de 2009,
la 90,5 miliarde de lei în 2018 (56% dintre acestea au reprezentat plăți
restante către furnizori).
În contextul actual al epidemiei de coronavirus, ce impactează deja
economia locală și mondială, analiștii KeysFin atrag atenția asupra riscurilor
cauzate de plățile restante sau întârziate precum și de alte probleme
financiare sau juridice ale unor companii locale, recomandând o atenție sporită
în ceea ce privește deciziile de business luate în perioada următoare. Pentru 2019 estimăm o
creștere marginală a indicatorilor de îndatorare (datoriile comerciale la peste
317 miliarde lei, plățile restante la peste 91,5 miliarde lei) urmată de o
majorare accentuată în 2020 în urma impactului COVID-19 la nivelul economiei
reale.
Aplicația KeysFinder este deja disponibilă
în PlayStore, pentru dispozitivele care rulează versiuni începând cu Android 6
și va fi în curând disponibilă și în AppStore.
DESPRE
KEYSFIN
KeysFin oferă servicii de informatii de afaceri despre firmele din
România și din străinătate prin intermediul unor instrumente dedicate. Cu un
portofoliu de peste 500 de clienți, KeysFin este unul dintre cei mai importanți
furnizori de soluții de business information din România.
București, România, 27 martie,
2020 – Xiaomi,
lider global în tehnologie, a lansat astăzi cele mai noi dispozitive din
lineup-ul Mi: Mi
10, Mi 10 Pro și Mi 10 Lite 5G – împreună cu 5 noi produse din gama ecosystem. Pentru
prima dată, întreaga linie de flagship-uri este pregătită pentru tehnologia 5G
și dă acces la următoarea generație în materie de conectivitate.
Noile
produse din gama ecosystem sunt Mi AIoT Router AX3600, Mi AIoT Router AC2350,
Mi TV 4S 65”, Mi Air Purifier 3H și Mi True Wireless Earphones 2.
Mi 10 Pro și Mi 10: O experiență
complexă și captivantă
Mi
10 Pro aduce fotografia și conținutul video în prim plan, cu un mix de
tehnologie hardware și software de ultimă generație. Mi 10 Pro este dotat cu un
senzor impresionant de 108MP, unul dintre cei mai mari senzori de telefon
disponibili pe piață.
Pe
lângă fotografiile de înaltă claritate, utilizatorii pot surprinde imagini panoramice,
datorită camerei foto ultra wide de 20MP, pe care o oferă Mi 10 Pro.
Dispozitivul
mai include 2 camere tele care acoperă o plajă focală largă, pentru portrete
inedite, realizate la zoom X2 și fotografii la distanțe mari, cu zoom-ul de 50x,
cu stabilizare optică.
Modulul
de focus cu laser al camerei principale AI 2.0, Night mode 2.0, și dublu flash ajută
utilizatorii să captureze detalii extraordinare în timpul fotografiei de zi și
să realizeze fotografii mai luminoase și mai clare pe timpul nopții. Mi 10 Pro
oferă cea mai captivantă experiență cu un scor DxOMark de 124, fiind numărul
unu la lansare.
Când
vine vorba de video, Mi 10 Pro merge până la capăt. Cu un scor DxOMark de 104,
Mi 10 Pro este noul telefon de top în ceea ce privește calitatea filmării.
Dispozitivul oferă calitate 8K la 30fps, cea mai înaltă rezoluție video pentru
un telefon mobil, capturând fiecare moment în detaliu, în timp ce modurile
video – Portret, Color focus, ShootSteady, Vlog și slow motion – le permit
utilizatorilor să creeze conținut de înaltă calitate cinematică. Mi 10 Pro, de
asemenea, oferă un mod Pro cu mai multe opțiuni software, pentru cei care își
doresc o calitate video și mai avansată.
Cea
mai bună experiență audio printr-un sistem dual de boxe simetrice
Având
cel mai bun audiohardware din clasa lor, atât Mi 10 Pro cât și Mi 10 sunt
dotate cu un sistem dual de boxe dispuse atât în partea superioară cât și în
partea inferioară a dispozitivului. Setup-ul include 2 boxe super-liniare cu o
cameră de rezonanță de 1.2cc/1.0cc, și cu o amplitudine a difuzorului de
0.65mm/0.5mm
Volumul
ambelor boxe a fost configurat pentru a reda o calitate cât mai fidelă a
sunetului.
Împreună,
aceste caracteristici creează o experiență audio imersivă care a obținut un
scor
DxOMark
Audio de 76, propulsând seria Mi 10 pe locul 1 la nivel global.
Cel mai elegant design al unui telefon
Xiaomi, cu inegalabilul TrueColor Display
Design-ul
și funcționalitatea fuzionează pentru a crea cel mai elegant smartphone creat
de Xiaomi până în prezent.
Atât
Mi 10 Pro cât și Mi 10 au un display 3D curbat, cu margini rotunjite și muchii
înguste care oferă confort sporit atunci când este utilizat.
Pentru
a le asigura durabilitatea, ambele dispozitive sunt echipate cu Gorilla Glass 5
atât pe față cât și pe spate. Mi 10 Pro dispune de un finisaj antistrălucie,
iar partea din spate este creată din sticlă mată, în timp ce Mi 10 oferă un
efect strălucitor.
Mai
mult, designul telefonului plasează camera frontală într-un mod discret, în așa
fel încât să lase mai mult spațiu pentru ecran.
Având
un ecran AMOLED curbat de 6.67” edge-to-edge DotDisplay cu tehnolgia TrueColor,
Mi 10 Pro oferă o acuratețe a culorii de neegalat, atât pentru utilizatorii
fascinați de fotografie, cât și pentru cei care fotografiază ocazional, cu un
coeficient JNCD <0.55 și △E <1.1
Noua
generație de display-uri aduce cu sine o mai mare luminozitate (de până la
1200nit) și o baterie mai purenică față de cea a predecesorului său, în timp de
display-ul de 90Hz oferă o experiență de utilizare fluidă, fără
întreruperi.
Mi
10 Pro și Mi 10 oferă cele mai performate ecrane dintre dispozitivele Xiaomi.
Senzorii duali de luminozitate permit detectarea precisă a luminozității, în
timp ce modurile variate de strălucire asigură un confort sporit pentru ochi.
Ambele telefoane au lumină albastră certificată TUV Rheinland și verificate de
HDR10+ pentru o experiență vizuală autentică.
Ultra preformanță și viteză cu SnapdragonTM 865 + LPDDR5 +
UFS 3.0
Mi
10 Pro și Mi 10 sunt echipate cu procesor Qualcomm®️ SnapdragonTM 865 care
permite conectivitate 5G. Chipsetul de 7nm
cu o frecvență de 2.84GHz, echipat cu noul
Kryo 585, care se bazează pe o arhitectură de tip ARM Cortex-A77, îmbunătățește
performanța procesorului principal (CPU), a procesorului grafic (GPU) și a
aplicațiilor AI, menținând totodată un consum redus de energie. Chipsetul puternic vine cu RAM de mare viteză și cu opțiuni de stocare LPDDR5
și UFS3.0, oferind viteze de citire și de scriere excepționale și capacități de
calcul puternice.
Mai
mult, aparatele sunt dotate cu LiquidCool 2.0, un sistem avansat de răcire,
care constă într-o cameră de vapori mare și în mai multe straturi de grafen și
de grafit suprapuse, care disipă căldura generată ca urmare a folosirii pe
termen lung a dispozitivului. Această configurație robustă de hardware a făcut
ca Mi 10 Pro să câștige un scor AnTuTu de 602,660.
Ca
răspuns la cererea de conținut la viteză mare în era 5G, Mi 10 Pro și Mi 10, nu
numai că oferă conectivitate 5G, dar suportă 5G multilink pentru mai multe
conexiuni simultane, de până la 3 rețele (2.4G/5G Wi-Fi și date mobile) în
același timp, și permite schimbarea rapidă a conexiunii.
În
plus, ambele telefoane au suport de Wi-Fi6, cel mai avansat standard Wi-Fi
disponibil în momentul de față. Această tehnologie crește semnificativ viteza
de upload și download, și reduce aglomerarea rețelelor atunci când sunt
conectate mai multe telefoane.
Baterii de înaltă capacitate care se
pot încărca wireless și sisteme de feedback haptic pentru o experiență mobilă
de ultimă generație
Mi
10 Pro vine cu o baterie de mare capacitate de 4.500mAh, care permite încărcare
triplă de mare viteză cu 50W – încărcare prin cablu, 30W – încărcare wirless și
opțiunea de reverse charging.1
Sistemul
de vibrare al Mi 10 Pro și Mi 10 oferă un feedback haptic mult mai realist, cu 150
de tipuri diferite de vibrații.
Mi
10 Pro și Mi 10 folosesc NFC multifuncțional și infraroșu pentru acces rapid la
plăți și pentru controlul de la distanță al dispozitivelor electrocasnice.
Etapa angajantă
a testului de piață privind rezervarea capacităților terminalului de gaze
lichefiate (LNG) plutitor de la Alexandroupolis a fost încheiată cu succes pe
data de 24 martie 2020. Proiectul este dezvoltat de compania de utilități din
Grecia Gastrade S.A.
Ofertele
angajante primite, cu profil asociat pe termen lung, de până la 15 ani, pentru
o capacitate totală de 2,6 miliarde de metri cubi pe an, venite din partea unor
companii grecești sau internaționale, active în domeniu gazelor sau utilizatori
finali, confirmă interesul pentru rezervarea capacității de re-gazeificare a
acestui terminal FSRU (Floating Storage Regasification Unit – Unitate
plutitoare de stocare și re-gazeificare). Gazul natural lichefiat (LNG) livrat
la terminal va fi re-gazeificat și transmis către piețele din Grecia și Europa
de Sud-Est prin intermediul sistemului național elen de
furnizare a gazului natural.
Răspunsul
pieței față de testele de la terminalul din Alexandroupolis au fost foarte
bune, cu mult peste cel din cazuri similare, pentru alte proiecte noi din
domeniul gazelor.
„Acest
rezultat foarte mulțumitor al etapei angajante a testului de piață pentru
proiectul de la Alexandroupolis și participarea unor companii cheie în domeniul
gazelor din Grecia și Europa de Sud-Est, este un pas important pentru
materializarea proiectului și îmbunătățirea diversificării și securității
energetice din Grecia, Balcani și regiunea extinsă din sud-estul Europei”,
declară Konstantinos Spyropoulos, director general Gastrade.
Procedurile
din cadrul testului de piață au fost realizate sub supravegherea Autorității
Elene de Reglementare în domeniul energetic (RAE) și în acord cu „Ghidul
privind gestionarea și alocarea capacității în cadrul proiectului” aprobat de
Autoritate conform paragrafului 6 al articolului 36 din Directiva 2009/73/EC.
Gastrade
lansase anterior a doua etapă a testului de piață care presupunea depunerea
ofertelor angajante până pe data de 10 ianuarie 2020.
Pentru piețele
din Bulgaria, România, Serbia și alte țări din Europa de Sud-Est proiectul va
livra gaze naturale prin conducta de interconectare dintre Grecia și Bulgaria
aflată în construcție, dar și prin alte conducte existente sau programate din
această zonă.