Cum arată piața de creditare a locuințelor și interesul românilor pentru sectorul imobiliar în prima jumătate a anului 2021

0

Valoarea creditelor intermediate de KIWI Finance în primele șase luni ale acestui an este peste 700 de milioane de lei, cu 45% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut. Totodată, numărul contactărilor pe Storia.ro, platforma de imobiliare cu cele mai multe anunțuri din piață, a crescut cu 30% în primul semestru din 2021 comparativ cu primul semestru al anului 2020. Aceste cifre ne arată atât un interes crescut al românilor pentru achiziționarea unei locuințe cât și o efervescență a pieței imobiliare. Cum a evoluat piața de creditare în acest an și care este este volumul creditului mediu în cele mai mari orașe din România sunt informații din ultima analiză KIWI Finance. 

Cum arată valoarea creditului mediu în orașele cele mai mari din țară

Numărul total al creditelor ipotecare acordate în România a crescut cu 30% în luna mai față de luna ianuarie a acestui an și cu 49% față de luna mai a anului trecut.

„În 2021 a continuat efervescența achizițiilor imobiliare situată pe un trend continuu crescător în ultimii șapte ani. Principalii factori sunt creșterea cererii solvabile, nevoia locativă mare, dobânzile și costurile creditelor la minime istorice, creșterea veniturilor medii și creșterea plajei de venituri mari, randamentele interesante și sustenabile și interesul crescut de achiziție al românilor din străinătate. În același timp, ritmul construcțiilor noi a crescut și avem anunțate proiecte mari și foarte mari (sute sau chiar mii de unități) care au un factor mare de leverage. Pentru a doua parte a anului urmărim presiunea pe costuri – materiale și forță de muncă pe de o parte și sustenabilitatea cererii care contrabalansează tendința de încălzire a pieței. Avem mai puține unități noi ajunse la finalizare față de prima parte a anului, ceea ce va duce cel mai probabil la o creștere a cererii pe piața secundară”, a declarat Anca Bidian, CEO KIWI Finance.

Conform datelor KIWI Finance, creditul mediu a crescut cu 4% în iunie față de ianuarie, iar anualizat brokerul se așteaptă la o creștere de 7-8%. Creditul mediu pe țară este de aproximativ 300.000 lei, în timp ce în București se îndreaptă spre 350.000 lei. Cel mai mare credit mediu din țară este în Cluj, cu o valoare de peste 350.000 lei, în timp ce în alte orașe mari ca Timișoara și Constanța încă se păstrează în media națională. În Iași, creditul ipotecar mediu ajunge la 270.000 lei.

„Datele publicate de KIWI Finance și Storia.ro ne arată o creștere importantă în zona de creditare și totodată un interes crescut față de anunțurile imobiliare. Ne bucurăm că, prin intermediul parteneriatului dintre Storia.ro și KIWI Finance, care a împlinit deja trei luni, utilizatorii noștri se pot concentra pe găsirea casei visurilor lor, în timp ce pot apela și la expertiza valoroasă a brokerilor KIWI, astfel încât să poată lua cea mai bună decizie în legătură cu finanțarea locuinței lor,” a declarat Răzvan Voicu, General Manager Storia.ro & OLX Imobiliare.

Parteneriatul dintre Storia.ro și KIWI Finance pune la dispoziția utilizatorilor Storia.ro o pagină dedicată creditării, cu informații utile în achiziționarea unei locuințe. Pagina a fost accesată până în prezent de peste 200.000 de utilizatori din întreaga țară, iar 4.500 dintre aceștia au inițiat comunicarea cu un broker KIWI Finance prin completarea formularului de pe platformă.


Despre KIWI Finance

KIWI Finance este cel mai mare broker de credite din România, fondat de Anca Bidian în 2003. În 2007, Oresa, fond de investiţii suedez, a devenit acţionar majoritar al companiei, iar în 2020 compania a fost achiziționată de OLX Group. În cei 18 ani pe piaţă, KIWI Finance a intermediat credite de peste 1,7 miliarde euro. În prezent, compania este activă în 40 de oraşe din ţară, unde colaborează cu aproape 300 de brokeri pentru a găsi cele mai bune oferte de creditare pentru clienţii săi.

Despre Storia.ro
Storia.ro e platforma de imobiliare cu cele mai multe anunțuri din piață – peste 200.000. Lansată de OLX, aceasta primește peste 5 milioane de vizite lunar, putând fi accesată atât de pe desktop, cât și prin aplicațiile de iOSAndroid și HUAWEI. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia.ro pot beneficia gratuit de serviciile profesioniștilor pentru a identifica cea mai bună soluție de creditare.

Fraudele cu suport tehnic fals se adaptează și continuă în 2021, conform unui nou studiu Microsoft


Mary Jo Schrade, Assistant General Counsel, Regional Lead, Microsoft Digital Crimes Unit Asia

Fraudele cu suport tehnic fals sunt o problemă globală, care afectează persoane de toate vârstele. A început cu apeluri nesolicitate din partea unor impostori care, prefăcându-se angajați Microsoft, anunțau în mod fraudulos persoanele sunate că ar fi victime ale unor infectări cu malware sau ale altor atacuri informatice. Această practică a evoluat prin afișarea de ferestre „pop-up” false pe computerele victimelor, prin care încercau, la fel, să le convingă că au probleme cu computerul, astfel încât impostorii să obțină sume de bani în schimbul „remedierii” unor probleme inexistente. Astăzi, persoanele implicate în astfel de fraude s-au adaptat la evoluția tehnologiei, folosind tactici sau trucuri din ce în ce mai sofisticate pentru a înșela utilizatorii din mediul online.

În fiecare lună, Microsoft primește aproximativ 6.500 de plângeri de la persoane care au fost victime ale fraudelor cu suport tehnic fals, în scădere față de media lunară de 13.000 de rapoarte din anii anteriori. Dar persoanele implicate în acest tip de fraude nu se folosesc doar de marca Microsoft, ci pretind că reprezintă și o serie de alte companii de tehnologie și furnizori de servicii de renume. Pentru a evalua gradul de răspândire a acestei probleme la nivel global, în 2021 Microsoft a comandat către YouGov un nou sondaj realizat în 16 țări, pentru a analiza fraudele cu suport tehnic fals și impactul acestora asupra consumatorilor. Acest studiu este realizat în continuarea sondajelor similare realizate sub egida Microsoft în 2018 și în 2016.

Rezultatele sondajului din 2021 arată că, la nivel global, mai puțini consumatori au fost expuși la fraude cu suport tehnic fals în comparație cu rezultatele sondajului din 2018. Rezultatele sondajului arată, de asemenea, că oamenii sunt, în general, mai sceptici în ceea ce privește apelurile sau mesajele pop-up prin care li se oferă suport tehnic, ceea ce îi ajută să evite să devină victime ale unor astfel de fraude. Cu toate acestea, persoanele care au continuat interacțiunea cu persoanele implicate în fraude au fost mult mai expuse pierderilor financiare decât a indicat sondajul nostru anterior.

Cele mai interesante rezultate ale sondajului se referă la numărul de consumatori care au fost expuși fraudelor cu suport tehnic fals și la datele demografice ale consumatorilor care au continuat interacțiunea cu făptuitorii.

Printre aspectele-cheie relevate se numără următoarele:

Trei din cinci consumatori s-au confruntat cu o fraudă cu suport tehnic fals în ultimele 12 luni.

Un consumator din șase a fost indus în eroare să continue discuția cu făptuitorul, ceea ce a dus adesea la pierderi de sute de dolari cauzate de astfel de fraude.

• Milenialii (persoanele din categoria de vârstă 24-37 ani) și tinerii din Generația Z (persoanele din categoria de vârstă 18-23 ani) sunt cei mai expuși la fraudele cu suport tehnic fals.

• Unul din 10 mileniali și unul din 10 tineri din Generația Z care au fost vizați de o tentativă de fraudă au și căzut victime și au pierdut sume de bani.

• Pentru cei care au continuat interacțiunea cu persoanele implicate în fraude, cele mai frecvente probleme cu care s-au confruntat au fost: probleme cu computerul (30%), compromiterea parolelor (23%) și utilizarea frauduloasă a cardurilor de credit / debit / magazine (18%).

La nivel global, cei care au pierdut bani au raportat o implicare mai mare în activități online riscante și și-au supraestimat abilitățile în ceea ce privește utilizarea computerelor și a internetului. Similar rezultatelor din 2018, observăm că, cel mai frecvent, cad pradă fraudelor cu suport tehnic fals tinerii, în special din Generația Z și milenialii, precum și bărbații. Acest fapt s-a corelat și cu implicarea crescută, comparativ cu persoanele din categorii de vârstă mai înaintate, în activități online mai riscante, cum ar fi utilizarea site-urilor torrent și furnizarea adreselor de e-mail în schimbul obținerii de conținut.

Informațiile financiare sensibile continuă să fie în pericol: în timp ce persoanele implicate în fraude au cerut cel mai frecvent consumatorilor să descarce software sau să acceseze un site web (30% dintre victimele care au făcut acest lucru raportând ulterior probleme cu calculatorul), proporția consumatorilor cărora li s-a cerut un număr de identificare național (de exemplu, Social Security Numer) a crescut față de anul 2018, iar 16% dintre consumatori au fost rugați să-și acceseze site-ul bancar în timpul sesiunii de suport tehnic fals. Deloc surprinzător, a crescut numărul consumatorilor care au raportat utilizarea frauduloasă a cardurilor de credit / debit, ceea ce condus la creșterea pierderilor financiare.

Fraudele cu suport tehnic fals au evoluat de la simple apeluri nesolicitate la o infrastructură mai sofisticată care utilizează agenți de marketing afiliați pentru a oferi consumatorilor pop-up-uri cu aspect profesionist, determinându-i să contacteze call-center-ele frauduloase. De asemenea, observăm că impostorii utilizează instrumente precum e-mail-ul, optimizarea motoarelor de căutare (SEO) și tactici de inginerie socială pentru a atrage victimele. Aceste tactici au servit la extinderea unui model de afaceri ușor de reprodus, făptuitorii partajând resurse, inclusiv recomandări de call-centere, de clienți potențiali și de procesatori de plăți.

Odată ce inițiază contactul cu potențiale victime, făptuitorii fură și informații personale și financiare. Victimele au pierdut în medie cel puțin 200 USD, iar multe dintre victime s-au confruntat cu interacțiuni frauduloase repetate. Câteva victime mai puțin norocoase au pierdut chiar mii de dolari pentru suport tehnic fals în vederea remedierii unor probleme informatice inexistente. Unii făptuitori chiar au instalat programe malware pe computerele „clienților” lor, permițându-le să-și păstreze accesul la computere chiar și după ce victimele au crezut că sesiunile de acces la distanță s-au încheiat.

Echipa Microsoft Digital Crimes Unit (DCU) derulează activități de combatere a acestei probleme prin parteneriate cu autoritățile de aplicare a legii, îmbunătățirea tehnologiei noastre și informarea consumatorilor. Microsoft luptă împotriva fraudelor cu suport tehnic fals începând din 2014, când am făcut primul nostru demers major împotriva infractorilor din mediul online cu un proces civil la instanța federală din SUA. De atunci, Microsoft a intentat acțiuni civile proprii și a sprijinit organele de aplicare a legii să ia măsuri legale împotriva infractorilor implicați în fraude din SUA, Asia și Europa.

DCU derulează activități pentru a combate fraudele cu suport tehnic fals prin: 1) investigarea rețelelor de fraudă cu suport tehnic fals și sesizarea organelor de aplicare a legii, după caz; 2) consolidarea produselor și serviciilor noastre pentru a proteja mai bine consumatorii de diversele tactici frauduloase; și 3) informarea consumatorilor cu privire la acest tip de fraudă, oferind îndrumări și resurse cu privire la modul de identificare, evitare și raportare a acestora. 

Sperăm că publicarea acestor rezultate va contribui la creșterea gradului de conștientizare și la informarea consumatorilor cu privire la modalitățile prin care să se protejeze de fraudele cu suport tehnic fals.
Puteți afla aici mai multe despre cum să vă protejați de fraudele cu suport tehnic fals

Drumul spre echitatea fiscală: stație sau destinație?

Autor: Alex Milcev (foto), Liderul departamentului de
Asistență fiscală și juridică, EY România

Un impozit global pe profit la o rată „minimă” de 15%, așa cum s-au angajat recent 132 de state membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), ar aduce venituri suplimentare de peste 150 de miliarde de dolari anual guvernelor din întreaga lume. Acest lucru ar genera mai mulți bani pentru state, care nu ar veni, însă, singuri, ci însoțiți de incertitudini și potențiale riscuri. Doar că, așa cum o arată cele mai recente declarații, „reforma fiscală a secolului”, cum a fost numită această măsură, ar putea însemna, în primul rând, că sumele mari vor reveni în continuare celor mai puternici, într-un moment în care țările mici se văd oricum deposedate de bani, prin structurile și schemele de profit existente în paradisurile fiscale. În al doilea rând, se traduce prin creșterea poverii fiscale pentru investiții peste tot în lume. Cu alte cuvinte, da, noua politică limitează puterea paradisurilor fiscale, dar va reuși ea să construiască echitatea fiscală, așa cum clamează? Va grăbi redresarea economică globală?

Efortul politic de a limita transferul artificial de profit și beneficiile utilizării jurisdicțiilor cu impozite reduse s-a concentrat, așa cum s-a văzut în ultimele săptămâni, pe adoptarea unui impozit minim global aplicabil marilor corporații multinaționale. Astfel, în timp ce noul impozit ar putea acționa ca un mecanism de protecție la normele actuale privind taxarea profitului, el ar crește, inevitabil, și povara fiscală asupra investițiilor peste tot în lume. Or investițiile străine directe (ISD) sunt sensibile la cotele de impozitare, iar un impozit minim global ar avea un impact direct asupra deciziilor companiilor multinaționale. 

Pentru a-i atenua efectele economice negative, factorii de decizie ar trebui să se asigure că atât rata minimă, cât și baza impozabilă la care se va aplica noua cotă sunt concepute în așa fel încât să nu denatureze deciziile de investiții, ci să acționeze ca un mecanism real de protecție la normele existente privind impozitul pe profit. Companiile care utilizează în prezent jurisdicții cu impozite reduse pentru a facilita investițiile ar vedea o creștere semnificativă a impozitelor asupra proiectelor lor actuale și se vor confrunta cu un nou factor de descurajare fiscală pentru proiectele viitoare – efect ignorat de mulți factori de decizie politică. Rezultatul ar fi mai puține investiții străine directe (ISD) și o creștere economică globală mai lentă. Oricum, creșterea ISD la nivel mondial s-a oprit înainte de pandemie, iar ISD-urile au scăzut în 2020 până la cel mai mic nivel din 2005, așa cum o arată inclusiv studiul EY Romania Attractiveness Survey.

Înțelegerea modului în care un impozit minim global ar putea avea un impact negativ asupra investițiilor transfrontaliere și modul de evitare a acestui rezultat vor fi esențiale pentru ca ISD-urile globale să se recupereze pe deplin în urma pandemiei, mai ales că tocmai acele companii care sunt vizate de un impozit minim global sunt cele care au o amprentă semnificativă în lume – milioane de angajați, miliarde investite. Și aproape toate țările mai mici, cum este și România, mizează pe investiții pentru o redresare-relansare economică rapidă. 

Da, un impozit minim ar elimina multe dintre beneficiile canalizării investițiilor prin jurisdicții cu impozite reduse sau prin exploatarea tratatelor fiscale pentru a plăti impozite mici pe fluxurile de venituri transfrontaliere. Dar trebuie măsurat de mai multe ori, înainte de a tăia o dată – pentru că așa cum spuneam, trebuie examinate cu atenție consecințele. 

Evaluarea impactului economic al măsurii realizate de OCDE spune că introducerea unui nivel minim de impozitare a profitului ar avea cea mai mare creștere a cotelor medii efective de impozitare pentru hub-urile de investiții – adică acolo unde sunt concentrați cei mai puternici investitori și cele mai mari investiții. 

Pe de altă parte, propunerea OCDE are în vedere furnizarea unei deduceri pentru substanța economică măsurată printr-un procent din valoarea activelor corporale și a costurilor de ocupare – așa-numita „substance carve-out”. Astfel, regulile vor prevedea o formulă standard care va exclude o sumă de venit de cel puțin 5% (în perioada de tranziție de 5 ani, cel puțin 7,5%) din valoarea contabilă a imobilizărilor corporale și salariale. Va fi prevăzută și o excludere de minimis.

În plus, la acest moment nu este clar ce se va întâmpla cu cele șapte țări care nu au semnat acordul – între care și Irlanda, Estonia și Ungaria. Grace Perez- Navarro, director adjunct al Centrului OCDE pentru Politică și Administrare Fiscală, a vorbit chiar zilele acestea despre „angajarea constructivă” a acestora, fără să poată oferi mai multe detalii. Din câte lasă Perez Navarro să se înțeleagă, țările ar dori să vadă cum se desfășoară negocierile, înainte de a se angaja în ceva. În declarațiile sale, președintele estonian, de pildă, spune că nivelul impozitului pe profit este deja peste minimul propus (20%) și nu are companii care să se încadreze în noile reguli. „Țara încearcă doar să confirme compatibilitatea cu legislația internă înainte de a se angaja”, declara Kersti Kaljulaid, președintele estonian într-un interviu acordat CNBC. 

Dar nici acordul formal semnat nu este suficient. Tot mai multe voci se întreabă cum va aplica China prevederile acordului. China, care, așa cum se știe, este pol de investiții – anul trecut, a fost liderul global, pentru prima dată în istorie, la capitolul investiții străine directe – cu 163 de miliarde de dolari, comparativ cu 134 de miliarde atrase de Statele Unite. 

Calendarul este și el un factor de presiune. Kate Barton, vicepreședinta EY Global, vorbea la rândul său zilele acestea despre „termenul foarte ambițios” al OCDE de aprobare a măsurii, insistând asupra necesității unei analize cât mai atente. „Cred că o mulțime de țări își vor reconsidera codul fiscal și vor trece la noul standard, așa că este, într-adevăr, o cursă spre mijloc. Dar va depinde foarte tare de cum arată codul fiscal din fiecare țară”. 

Și asta pentru că schimbările propuse ar necesita un grad fără precedent de coordonare și cooperare între țările din întreaga lume, ceea ce creează un risc substanțial de incertitudine și controverse fiscale complexe. Există, de asemenea, îngrijorări cu privire la faptul că noile norme ar putea duce la sarcini fiscale globale mai mari, inclusiv dintr-o dublă impunere.

Detaliile vor conta. Este important ca factorii de decizie politică să se reunească cu părțile interesate pentru a tranșa specificul tehnic al schimbărilor. Factorii de decizie fiscală trebuie să articuleze clar noile reguli și cerințe, astfel încât întreprinderile globale să poată avea claritate cu privire la obligațiile lor fiscale. De asemenea, să instituie mecanisme pentru a atenua riscul dublei impuneri. În același timp, administrațiile fiscale guvernamentale să fie activate și echipate pentru a pune în aplicare noile reguli în mod coordonat.

Ce ar fi de reținut, dincolo de orice, este faptul că liderii globali trebuie să colaboreze pentru a realiza un sistem fiscal care să crească veniturile, dar și să faciliteze comerțul și investițiile care alimentează economia globală. Acesta este un obiectiv în măsură să unească părțile interesate, în special în condițiile în care economia globală încă se recuperează după o pandemie.

Protocol între Camera de Comerț și Industrie București și Primăria Sectorului 5

0

Camera de Comerţ si Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB), prin preşedinte Iuliu Stocklosa, şi Primăria Sectorului 5, prin primarul Cristian-Victor Popescu Piedone, în prezenţa vicepreşedintelui CCIB Cosmin Marina şi a consilierului primarului sectorului 5, Claudiu Octavian Ceti, au semnat un protocol de colaborare ale cărui obiective principale prevăd:

– colaborarea în vederea dezvoltării învaţământului dual în sectorul 5, inclusiv în spaţiile unităţilor de învaţământ deţinute de CCIB

– derularea de proiecte comune, finanţate din fonduri nerambursabile sau bugetare, dedicate sprijinirii şi promovării antreprenorilor din acest sector

– organizarea în parteneriat de conferinţe, workshopuri şi grupuri de lucru cu scopul de a promova oportunităţile de afaceri din sector şi pentru a identifica şi atrage investiţii generatoare de plus valoare

– cooperare în vederea derulării unor deplasări, forumuri de afaceri, misiuni economice în ţară şi străinătate

– iniţierea unor proiecte culturale şi a unora cu impact pentru viaţa comunităţii locale

Iuliu Stocklosa, președintele CCIB: „Acest protocol este foarte important pentru noi. Fiecare proiect derulat în comun rezolvă două probleme: una economică şi cealaltă socială. De exemplu, prin dezvoltarea în sector a învăţământului în sistem dual, oamenii de afaceri îşi diminuează deficitul cronic de forţă de muncă calificată, iar tinerii din acest sector, mai ales cei care provin din medii defavorizate, au şansa de a învăţa o meserie pentru care există cerere, de a se angaja imediat după absolvire şi de a porni cu dreptul în viaţă. În plus, scade solicitarea de ajutoare sociale la Primărie, ceea ce va permite direcţionarea acestor fonduri spre alte proiecte ce vizează dezvoltarea locală”. 

Cristian-Victor Popescu Piedone, primarul sectorului 5: „Împreună putem da o altă greutate şi o altă anvergură proiectelor derulate în comun”. Cristian-Victor Popescu Piedone a subliniat importanţa organizării în colaborare de evenimente menite să atragă finanţări în sector şi a schimbului de informaţii între cele două instituţii, promovate inclusiv prin publicaţiile proprii.

CCIB subliniază că „semnarea protocolului de colaborare cu Primăria Sectorului 5 se înscrie în sfera preocupărilor Camerei bucureştene de a contribui la susținerea comunităţii de afaceri locale, dar şi a proiectelor cu valenţă socială şi culturală”.

Foto: CCIB

Colaborarea dintre Bosch și BASF pentru agricultură inteligentă primește undă verde la nivel global

0

Stuttgart/Köln, Germania – Societatea mixtă cu raport la capitalul social de 50:50, înființată între Bosch și BASF Digital Farming pentru a comercializa la nivel global tehnologii agricole inteligente dintr-o singură sursă a primit acum aprobarea tuturor autorităților relevante de control al fuziunilor. Societatea mixtă a fost înregistrată sub numele Bosch BASF Smart Farming (BBSF) GmbH.

Un reper important: BBSF și-a înființat sediul central în Köln, Germania și a numit doi directori generali cu experiență, Silvia Cifre Wibrow din cadrul BASF și Florian Gwosdz din cadrul Bosch, pentru a conduce împreună compania. Compania va distribui soluția sa de pulverizare inteligentă, pe care Bosch și BASF o dezvoltă și o testează, inițial pe piețele din America de Nord, America de Sud și Europa. Soluția sa de plantare inteligentă (IPS) este deja disponibilă pentru comercializare în Brazilia și Argentina și va utiliza inteligența digitală avansată pentru agronomie a platformei de optimizare a culturilor xarvio™ de la BASF pentru a îmbunătăți în viitorul apropiat recomandările de însămânțare în funcție de zone, în Brazilia.

Configurare inteligentă cu un plus de eficiență

Soluția de pulverizare inteligentă oferă identificarea și gestionarea buruienilor preemergentă („verde-pe-maro”) și postemergentă („verde-pe-verde”), în timp real, automat, zi și noapte. Combinația dintre tehnologia de ultimă generație și software-ul senzorului camerei video Bosch și inteligența pentru agronomie xarvio permite pulverizarea inteligentă, în milisecunde, detectând cu precizie buruienile în rândurile de culturi și aplicând erbicidul doar acolo unde este necesar. Configurația sa unică susține o utilizare mai eficientă a erbicidului, studiile indicând posibilitatea realizării unor economii de 70 procente la volumul de erbicid. Sunt posibile și economii mai mari, în mod variabil, în funcție de condițiile predominante de pe câmp și de nivelul de buruieni de pe câmpurile individuale.

Susținerea sustenabilității și a biodiversității

„Primirea aprobării de la autoritățile de control al fuziunilor a constituit o etapă importantă și am făcut progrese considerabile în ultimele luni. Am înființat noua companie împreună, am creat noua echipă și am continuat să ne testăm cu succes produsele în diferite condiții climatice, cu diferiți producători”, spune Florian Gwosdz, director general al Bosch BASF Smart Farming. „Soluția noastră de pulverizare inteligentă continuă să obțină rezultate de testare consecvente și pozitive, ceea ce arată în mod clar eficiența combinației dintre hardware, software și logica noastră avansată pentru agronomie”.

„Cu pulverizare inteligentă, aducem pe piață o nouă soluție digitală și o nouă abordare a gestionării buruienilor: un model de optimizare a volumului care sporește rentabilitatea fermei printr-o utilizare mai precisă și eficientă a erbicidelor”, a declarat Silvia Cifre Wibrow, director general al Bosch BASF Smart Farming. „Capacitatea unică a tehnologiei de pulverizare inteligentă de a vedea, decide și pulveriza pe baza inteligenței pentru agronomie este benefică din punct de vedere financiar pentru fermieri și în același timp pentru mediu, sustenabilitate și biodiversitate.”

Bosch BASF Smart Farming rămâne pe drumul cel bun pentru a lansa soluția de pulverizare inteligentă în serie limitată până la finalul acestui an.

Agroland Agribusiness, creștere a cifrei de afaceri cu 33,4% în semestrul I față de perioada similară din 2020

0

Compania Agroland Agribusiness (indice bursier AAB), parte a grupului Agroland, estimează o creștere cu 33,4% a cifrei de afaceri în primul semestru din 2021 față de valoarea înregistrată în perioada similară din 2020: 13,8 milioane lei, de la peste 10 milioane lei

Florin Radu, director general al Agroland Agribusiness

Florin Radu, director general al Agroland Agribusiness„Estimările actuale ne arată că am avut un prim semestru cu rezultate îmbucurătoare, care sunt rodul creșterii naturale a companiei, dar și a plasamentului privat de acțiuni, din aprilie. Traversăm o perioadă fastă, pe care o vom fructifica la maximum, iar în următoarele luni plănuim atât investiții în creșterea businessului și diversificarea portofoliului, cât și continuarea dezvoltării unor produse personalizate cu formule proprii”.

Agroland Agribusiness reamintește că este o companie „activă pe piața locală ca entitate de sine stătătoare începând cu 2017, iar pe 15 iunie a.c. a debutat pe piața AeRO a Bursei de Valori București (BVB), printr-un plasament privat pentru vânzarea de acțiuni”.  

În primele șase luni din 2021, Agroland Agribusiness informează că „profitul net al companiei s-a ridicat, conform prognozelor, la valoarea de 795.116 lei, cu 141,9% mai mult decât în aceeași perioadă a anului precedent. Profitul operațional a fost de 928.524 lei, în creștere cu 144,8% față de prima jumătate din 2020, când valoarea înregistrată a fost 379.227 lei. Marja netă a profitului, care arată cât din cifra de afaceri a companiei este reprezentată de profitul net, s-a majorat de la 3,3%, cât era în S1 2020, la 6%, potrivit calculelor preliminare. Alte date financiare estimate de Agroland Agribusiness pentru prima jumătate din 2021 includ veniturile totale din exploatare, care au ajuns la circa 13,8 milioane lei, mai mult cu peste 38% față de S1 2020”. 

Agroland Agribusiness „și-a început activitatea în 2016, ca o divizie a companiei mamă Agroland Business System, iar din 2017 funcționează independent juridic și financiar. Compania are două linii de business: vânzarea de input-uri pentru agricultura convențională și cea organică și tranzacționarea cu cereale. În 2020, Agroland Agribusiness a înregistrat o cifră de afaceri de 18,44 milioane lei (+88% față de anul precedent). Profitul net obținut a fost de 1,2 milioane lei (+231% față de anul precedent), cu o marjă netă de 6,82%, în creștere față de marja de 3,86% obținută în 2019. Compania a fost listată la Bursa de Valori București, sub indicele AAB, pe 15 iunie 2021”.

Leonardo Badea (BNR): Redresarea economică și evoluția crizei sanitare – pericolul valului patru

Redresarea economiei după perioada pandemică reprezintă un subiect complex aflat într-o continuă evoluție determinată de criza sanitară și transformările induse de aceasta, inclusiv prin accentuarea unor vulnerabilități pre-existente și crearea de noi fricțiuni pe piețe.

Știm cu toții că în această perioadă incertitudinea este termenul care definește cel mai bine mediul în care se fac estimări sau se realizează planuri pentru viitor. Totodată, suntem într–o situație ce reclamă un răspuns solidar care să combată efectele crizei, dar și să consolideze structura economiei și țesutul social. Natura amenințării cu care ne confruntăm evidențiază foarte clar că nicio țară nu va fi pe deplin ferită de virus până când nu se va reuși asigurarea siguranței sanitare la nivel global, ceea ce din păcate este într-adevăr foarte dificil, nu doar din perspectiva efortului financiar, ci mai ales pentru că necesită schimbare de mentalități și depășirea unor bariere culturale. Succesele locale de vaccinare nu vor fi suficiente pentru a proteja țările în mod individual de potențiale focare ulterioare, în special în cazurile de noi variante, la fel cum în multe țări situația nu este omogenă nici măcar din perspectivă regională (a se vedea experiența recentă a Spaniei).

Cu toate că la începutul verii aveam motive de optimism, evoluțiile din ultimele zile ne arată că virusul rămâne un adversar redutabil și surprinzător. Deja apar tot mai vizibile semnele unui nou val pandemic, valul al patrulea, care era estimat că s-ar putea manifesta mult mai târziu, la începutul toamnei. În țări precum Franța, Israel, Cipru sau China statistica zilnică a cazurilor de noi infectări cu coronavirus sugerează că deja valul patru este prezent. Întrebările de maximă actualitate sunt care va fi amplitudinea acestui val și dacă efortul de vaccinare de până acum este suficient pentru a-i diminua amplitudinea de manifestare. Îngrijorarea este firească având în vedere gradul mai ridicat de contagiozitate al variantei Delta a virusului.

Continuă așadar cursa contracronometru pentru îmbunătățirea ratei de vaccinare, singura soluție care reduce în ansamblul populației incidența riscului de a dezvolta forme grave ale bolii, permițând păstrarea unui nivel mai redus al restricțiilor de activitate și de circulație.

Dificultățile create de evoluția pandemiei se suprapun peste o serie de provocări deja existente care afectează viața persoanelor și mersul economiei, precum îmbătrânirea populației, creșterea poluării, migrația, tensionarea mediului geopolitic, amplificarea inegalității. Acestea fac și mai complicată găsirea de soluții și gestionarea resurselor necesare pentru implementarea lor. Trăim așadar o perioadă cu multe riscuri, atât pe termen scurt, cât și mediu. Una dintre întrebările chinuitoare este dacă acestea vor conduce în viitorul previzibil la o criză economică de mari dimensiuni, care sa urmeze crizei pandemice?

Pornind de la aceasta întrebare apar altele legate de modul în care autoritățile statale răspund pentru a o preîntâmpina apelând la pachete de susținere economică fără precedent. Ajungem din nou la nevoia de solidaritate între țări, pentru că anvergura fără precedent a măsurilor de susținere a unei redresări economice rapide generează datorii uriașe, care nu vor putea fi gestionate favorabil fără o creștere sustenabilă globală și de lungă durată, scenariu greu de imaginat dacă multe dintre economiile lumii rămân în urmă.

Provocări care afectează evoluția economiei

Situație actuală de incertitudine este generată în principal de evoluția greu de previzionat a pandemiei, dar este sporită și de modul în care celelalte provocări amintite anterior vor transforma societatea și economia: criza climatică, criza demografică din majoritatea statelor dezvoltate, problema migrației, creșterea accelerată a datoriilor, pericolul inflației, reașezarea echilibrelor geopolitice, modificarea structurii țesutului social și erodarea clasei de mijloc, simultan cu creșterea inegalității, semnalele de re-emergență a amenințărilor teroriste și dificultatea controlului armelor și substanțelor periculoase în contextul nevoii protejării libertăților individuale etc.

Dincolo de aspectele pragmatice, toate acestea generează și reacții emoționale importante pentru mersul economiei, deoarece influențează comportamentele consumatorilor și ale mediului de afaceri (investitorilor). Într-o analiza sintetică a principalelor amenințări la adresa economiei, care au fost comentate în spațiul public, putem identifica zece provocări care afectează intensitatea și durata revenirii economice.

1. Stoparea degradării mediului și tranziția către o economie mai puțin poluantă care necesită costuri ridicate în multe sectoare de activitate (care se vor transmite în final asupra consumatorilor și vor exercita presiuni inflaționiste), investiții majore și o potențială reașezare a pieței muncii. Din fericire, obiectivele climatice generează și oportunități de dezvoltare. Inovarea, digitalizarea, adaptarea proceselor au devenit pârghii pentru companiile de succes care au găsit soluții de a se adapta la restricțiile impuse de lupta împotriva pandemiei dezvoltând servicii și produse noi sau adaptate condițiilor curente de pe piață.

2. Persistența amenințării creșterii șomajului (în multe economii dezvoltate) sau a unei reașezări anevoioase a pieței muncii. Atât schimbările tehnologice, adaptarea economiei la obiectivele climatice, cât și modificările structurale induse de criza pandemică determină reduceri importante de locuri de muncă în unele domenii (în urma diminuării activităților respective sau a automatizării și digitalizării proceselor).

Aceasta implică nevoia de reconversie profesională și absorbție a forței de muncă astfel disponibilizate în domeniile aflate în dezvoltare, lucru de foarte multe ori dificil mai ales pentru persoanele aflate aproape de vârsta de pensionare. În multe jurisdicții, piața muncii este prea rigidă pentru a facilita o astfel de ajustare rapidă care ar fi atât în beneficiul angajaților cât și al competitivității și creșterii economice. Totodată trebuie menținut un echilibru între nevoia de flexibilitate și cea de protecție a angajaților vulnerabili. Pe termen lung, pentru un buget public deja împovărat, va fi întotdeauna mai eficientă o cheltuială (pe termen scurt) pentru susținerea reconversiei profesionale (care în viitor ar conduce indirect la creșterea încasărilor din taxe pe activitatea economică generată de angajatul reconvertit profesional) decât una pe termen lung pentru protecție socială. În plus, efortul susținerii cheltuielilor de reconversie poate fi împărțit între stat și viitorul angajator printr-un parteneriat corect și transparent.

3. Sărăcirea populației, la nivel global. Conform unui raport al Băncii Mondiale din octombrie 2020, tendința de creștere a sărăciei înregistrată în anul 2020, ca efect al crizei pandemice, se menține și în 2021, iar numărul persoanelor afectate de acest flagel va spori cu o valoare cuprinsă între 115 și 150 milioane. Anterior, în ultimele trei decenii, singura altă creștere a numărului global de persoane afectate de sărăcie provocată de o criză s-a consemnat pe parcursul crizei asiatice (atunci numărul persoanelor afectate de sărăcie extremă a crescut cu 18 milioane în 1997 și cu alte 47 milioane în 1998). Înainte de pandemie, rata sărăciei extreme urma un trend descendent pe termen lung și se anticipa că ar fi urmat să scadă cu 7,9% în 2020.

Efectele economice ale apariției și propagării noului virus au condus la o inversare nefavorabilă a acestui trend, astfel că noile estimări ale ratei de sărăciei extreme se plasează între 9,1% și 9,4% din populația lumii în acest an. Sărăcirea populației, accelerată cu precădere în anumite zone ale globului ca efect nu doar al pandemiei ci și al conflictelor militare sau etnice locale ori a unor factori specifici zonali, poate conduce printre altele la amplificarea fenomenului migrației ce aduce cu sine întreg tabloul de efecte economice și sociale, pozitive și negative, de la o extremă la alta.

4. Inegalitatea între nivelurile de dezvoltare economică a statelor lumii devine o problemă în adoptarea măsurilor de redresare economică. Trebuie utilizate programe flexibile care să țină seama de recuperarea decalajelor existente, care s-au accentuat pe perioada crizei. Efectele economice ale pandemiei s-au manifestat neomogen, inclusiv în interiorul granițelor naționale, ca urmare a structurii diferite a nucleelor economice regionale. Ca de fiecare dată în timpul unei crize, cel mai mult au avut de pierdut zonele deja aflate în urmă din perspectiva dezvoltării economice, cu acces mai dificil la finanțare, mai puțin diversificate pe tipuri de activități, cu grad mai redus de înglobare a tehnologiilor moderne și orientate preponderent către activități ce implică un grad mai mare de interacțiune. Creșterea inegalității reduce potențialul de recuperare economică post pandemică deopotrivă pentru că menține un nivel de subutilizare a factorilor de producție în zonele afectate, plafonează cererea potențială și blochează resurse publice.

5. Piețele de capital sunt în continuare decuplate de evoluția economiei reale. Combinația de ampli stimuli fiscali și monetari necesară pentru a susține prin măsuri active economia și pentru a combate efectele șocului pandemic a alimentat în continuare creșterea prețurilor activelor financiare (ce putea fi observată încă anterior crizei), iar nivelul în continuare redus al dobânzilor reale (de cele mai multe ori negative) a întreținut comportamentele de căutare a randamentelor mai ridicate oferite de investițiile speculative (de asemenea pre-existent), reducând aversiunea la risc a majorității categoriilor de investitori.

Totodată, deși șocul pandemic inițial a generat o prăbușire a prețurilor acțiunilor, optimismul cu privire la efectul favorabil al măsurilor de suport asupra performanței companiilor listate a făcut ca indicii bursieri să recupereze rapid și chiar să consemneze, în multe cazuri, noi maxime istorice. În anul 2020, economiști celebri precum Robert Shiller sau Paul Krugman au afirmat că evoluțiile bursiere din anul respectiv, caracterizate prin creșterea prețurilor acțiunilor sunt dificil de explicat doar prin elementele fundamentale ale analizei bursiere.

Riscul pe care îl induce decuplarea de fundamentele evoluției pieței de capital este acela că o spargere a bulei speculative ar putea conduce la creșterea bruscă și masivă a aversiunii la risc cu efecte simultane de scădere a lichidității (care așa cum am văzut în toate crizele este vitală pentru funcționarea economiei), de reducere a investițiilor, de creștere a primelor de risc (deci a costului datoriilor) și, într-o oarecare măsură (mai mult în țări dezvoltate cu tradiție bursieră îndelungată), de afectare a avuției nete a populației (ceea ce influențează negativ comportamentul de consum și capacitatea de menținere a serviciului datoriei – deci o potențială creștere a creditelor neperformante).

6. Avântul spectaculos al pieței criptoactivelor accentuează riscurile la adresa stabilității financiare, pentru că o eventuală spargere a bulei speculative pe acest segment s-ar putea propaga rapid la nivelul pieței de capital, interconexiunile dintre cele două fiind tot mai importante, alimentate atât de factori comportamentali, cât și de fluxuri economice reale (de exemplu, portofoliile semnificative de active financiare tradiționale deținute de emitenții de stable coins).

Piața insuficient reglementată a criptoactivelor reprezintă deja un pericol prin nivelul mare de volatilitate și prin opacitatea mecanismelor pentru investitorii obișnuiți. Este evident faptul că această piață a oferit câștiguri fără justificare economică, iar fenomenul comunicării prin social media amplifică atractivitatea acestor instrumente, ele apărând ca adevărate motoare ale îmbogățirii imediate. Mulți dintre cei care investesc în criptoactive nu înțeleg conținutul acestora și riscurile la care se expun. Și ceea ce este cel mai important, confundă utilitatea economică și socială a tehnologiilor care stau la baza criptoactivelor cu valoarea economică a acestora. În vreme ce tehnologiile își dovedesc deja eficiența și aplicabilitatea în multe domenii ale economiei reale și chiar ale sistemului financiar (creșterea rapidității tranzacțiilor, reducerea costurilor, securitate sporită, reducerea erorilor umane etc.), activele în sine au, în cele mai multe cazuri, doar valoarea efemeră și subiectivă care rezultă din interacțiunea cererii cu oferta pe piață, fără a avea fundamentul unor fluxuri financiare viitoare provenind din profituri economice reale. Unii economiști afirmă ca ne aflăm în fața unui joc piramidal și în final, în momentul la care bula se va sparge, chiar a unui joc cu sumă nulă, respectiv suma profiturilor realizate de-a lungul timpului de vânzători va fi echivalentă cu pierderea celor care se vor afla în posesia acestor active la momentul (ipotetic) al crahului. Autoritățile de reglementare financiară sunt preocupate de riscurile pentru consumatori și potențial pentru sistemul financiar în ansamblu generate de criptoactive, dar crearea unui cadru adecvat de supraveghere a acestora este încă în stadiu incipient.

7. Reapar la orizont perspective de amplificare a volatilității prețurilor. Creșterea masei monetare în economiile dezvoltate ca urmare a injecțiilor de lichiditate ale băncilor centrale, creșterea consumului imediat după relaxarea restricțiilor alimentat de eliberarea unei părți din economiile suplimentare realizate de o parte a populației în perioada de lock-down și de impulsul fiscal pozitiv, coroborate cu rigiditatea de ajustare a ofertei din cauza blocajelor în lanțurile de aprovizionare sunt elemente ce au un puternic impact asupra prețurilor din economie.

Dincolo de discuțiile privind persistența sau caracterul tranzitoriu, de estimările privind amplitudinea și durata puseului de creștere a prețurilor (pe anumite segmente ale pieței, la nivel global), a structurii și naturii exogene sau endogene a factorilor care o generează, aceasta este totuși o realitate incontestabilă a perioadei actuale.

Revenirea fenomenului inflaționist, deocamdată aparent temporară, se observă inclusiv în țări din Europa Centrală și de Est: Polonia sau Ungaria se confrunta deja cu evoluții ascendente ale prețurilor care au generat ajustări de politici. Spre exemplu, în Ungaria guvernul a intervenit pentru a încerca să împiedice o scumpire a materialelor de construcții și a impus o taxa de 90% pe profitul rezultat din vânzările unor categorii de materiale și resurse peste prețurile de referință stabilite.

Deși este probabil că băncile centrale din țările dezvoltate vor menține o politică monetară relaxată în perioada următoare, pentru a nu afecta recuperarea economică post pandemică, creșterea volatilității prețurilor rămâne un factor negativ pentru firme pentru că reduce predictibilitatea privind evoluția viitoare a afacerilor și poate constitui o frână pentru investiții, chiar dacă finanțarea acestora rămâne ieftină și facilă (dat fiind nivelul redus al dobânzilor reale). Am fi tentați să credem că, prin flexibilitatea pe care băncile centrale importante o arată față de evoluția pe termen scurt a inflației (menținând un cadru monetar stimulativ – în esență dobânzi reduse și lichiditate ridicată), condițiile rămân foarte favorabile pentru mediul de afaceri.

Totuși, acest element de impredictibilitate pe care îl presupune un mediu de prețuri volatile este de așteptat să acționeze ca o frână pentru planurile de dezvoltare ale firmelor, într-un moment în care acestea sunt foarte importante nu doar pentru recuperarea post pandemică, ci și pentru adaptarea la obiectivele climatice, la progresul tehnologic și la modificările structurale ale economiei. Pe scurt, ecuația din prezent a inflației conduce practic spre alegerea răului mai mic și nu oferă din păcate o soluție în totalitate pozitivă pentru mediul de afaceri.

8. Datoria publică globală crește la un nivel istoric. Ca urmare a crizei pandemice, a necesității de răspuns imediat, dar și a situației economice în general, în cazul anumitor state, datoria publică a cunoscut o creștere semnificativă. Datele publicate de FMI în octombrie 2020 arată că măsurile guvernamentale pentru combaterea efectelor economice ale pandemiei au totalizat 12 trilioane USD, ceea ce reprezintă circa 12% din PIB-ul global. Datoria publică a crescut pe tot parcursul anului 2020 pentru a susține aceste măsuri. Conform actualizării datelor de către FMI în aprilie 2021, țările Uniunii Europene aveau în medie o datorie brută de peste 90% din PIB în 2020, în creștere cu 10% față de 2019. Totodată, datoria globală era de 98% din PIB la sfârșitul anului 2020, comparativ cu 84% în aceeași perioadă din 2019.

Și în România datoria publică totală a crescut considerabil de la declanșarea crizei pandemice, fiind foarte aproape de pragul de 50% din nivelul PIB estimat pentru 2021, față de 35,3% din PIB în 2019. Și componenta de datorie publică externă a crescut, inclusiv ca pondere în datoria externă totală, ajungând în mai 2021 la aproximativ 45% din aceasta și aproape 25% din PIB estimat pentru anul curent, comparativ cu 17,5% din PIB în 2019.

Nivelul ridicat al datoriei publice reprezintă una dintre cele mai importante limitări ale politicilor guvernamentale, după cele privind nivelul veniturilor, rigiditatea cheltuielilor și capacitatea administrativă. O datorie publică crescută expune bugetul public deopotrivă la riscul de dobândă, cât și la riscul valutar, desigur în mod diferit în funcție de structura pe valute a datoriei. În contextul perspectivelor de majorare în viitor (chiar dacă nu imediat sau pe termen scurt) a nivelului dobânzilor reale, povara în creștere a serviciului datoriei ar putea restrânge spațiul de manevră al politicilor fiscale ceea ce limitează capacitatea de intervenție a guvernelor pentru contracararea unor crize viitoare sau pentru ameliorarea unor deficiențe structurale. Totodată, un serviciu al datoriei în creștere rapidă ar putea necesita o majorare a fiscalității, ceea ce este dificil de orchestrat fără a afecta economia și bunăstarea populației. Într-o astfel de situație, pentru creșterea veniturilor bugetare ar trebui, de exemplu, vizate mai întâi îmbunătățirea reală a colectării, taxarea suplimentară a bunurilor de lux, a jocurilor de noroc și a obiceiurilor nesănătoase de consum – alcool, tutun etc.

9. Tranziția spre o mai mare diversificare și localizare a lanțurilor globale de aprovizionare. Închiderea frontierelor și întârzierile de expediere ca urmare a pandemiei au perturbat furnizarea de bunuri și servicii către firme. Am observat cu toții în perioada care a urmat șocului pandemic inițial cum trendul de globalizare a fost afectat temporar și a lăsat loc pentru mai multă localizare a lanțurilor de aprovizionare ca răspuns la creșterea costurilor și a riscurilor în relațiile comerciale transfrontaliere, cel puțin pentru anumite categorii de produse de importanță strategică. Economiile încearcă să stimuleze producția locală pentru a satisface cererea internă, cu mai puține perturbări ale lanțului de aprovizionare generate de limitarea circulației mărfurilor și a persoanelor.  Rezultatele studiilor științifice recent publicate ce investighează potențialele câștiguri date de localizarea lanțurilor de aprovizionare, din perspectiva unei reduceri a vulnerabilității față de șocurile externe, nu au ajuns deocamdată la o concluzie unanimă. Este clar că globalizarea are merite din perspectiva eficienței costurilor și a competitivității prin raportul preț/calitate, dar la fel de evidente au fost și efectele nocive ale sincopelor în aprovizionarea transfrontalieră constatate efectiv în perioada de debut a pandemiei. Ca în multe alte situații, probabil că cea mai potrivită este calea de mijloc. Deocamdată, este o realitate faptul că producătorii tind să-și diversifice mai mult lanțurile de aprovizionare prin concentrarea atenției asupra partenerilor aflați „mai aproape de casă” sau a altor înlocuitori regionali. Uneori, un cost mai mare este prețul plătit pentru reducerea dependenței de furnizori externi aflați la mare distanță. Așa cum și creșterea stabilității financiare (prin analogie) presupune costul menținerii unor rezerve mai mari de resurse financiare proprii și de lichiditate.

Pentru economie în ansamblu un grad mai mare de localizare a rețelelor de aprovizionare reprezintă o oportunitate dar și un risc (de creștere a costurilor – indirect a inflației – și de reducere a competitivității externe – deci de deteriorare a balanței comerciale). Pentru a evita riscul și a fructifica oportunitatea ar fi nevoie de import de tehnologie, digitalizare, automatizare, extindere și de îmbunătățire a infrastructurii de transport de marfă, o mobilitate mai mare a forței de muncă și un nivel mai bun al aptitudinilor practice ale acesteia etc. În aceste demersuri e nevoie de o sincronizare foarte bună a politicilor publice cu eforturile mediului de afaceri.

10. Desfășurarea campaniei de vaccinare la nivel global. Pe fondul pandemiei COVID-19, vaccinurile au fost dezvoltate cu o viteză record. Începând cu 5 aprilie 2021, existau deja 13 vaccinuri aprobate, 291 de studii în curs și aproximativ 104 vaccinuri candidate pentru obținerea avizelor de punere pe piață. Din perspectiva coordonării de politici la nivel internațional, provocarea imediată este modul în care țările bogate și cele sărace pot colabora pentru a crește și mai ales a uniformiza ratele de acoperire a vaccinului în cât mai multe țări posibil. Programul COVAX (un efort internațional coordonat de OMS pentru a furniza vaccinuri națiunilor sărace) și problemele cu care se confruntă în prezent arată că o astfel de coordonare internațională este posibilă, dar totodată și plină de dificultăți.

Potrivit The Economist, nivelul veniturilor unei țări se va dovedi a fi principalul factor determinant al procurării vaccinului. Țările dezvoltate au contractat cea mai mare parte a producției de vaccinuri și speră să atingă un nivel adecvat de imunizare a populației până la finele anului curent. Pentru țările în curs de dezvoltare (cu venituri medii) orizontul de timp pentru realizarea acestui obiectiv se prelungește până la jumătatea anului viitor, în vreme ce economiile mai sărace vor avea acces mai larg la resurse de vaccinare probabil abia din 2023.

Deși procesul de globalizare probabil a frânat în 2020, economiile lumii rămân serios interconectate prin canalul schimburilor comerciale, astfel că în general este greu de imaginat creșterea semnificativă pe termen lung a bunăstării populației unei țări în izolare față de ceea ce se întâmplă la nivel global, chiar și în țări mai puțin dezvoltate sau mai îndepărtate. Majoritatea economiilor lumii sunt economii deschise pentru care mediul extern reprezintă o variabilă importantă a dezvoltării. De aceea, efortul global de vaccinare și mai ales solidaritatea internațională sunt aspecte ce nu pot fi ignorate și a căror evoluție nefavorabilă lasă loc unor riscuri exogene semnificative.

La aceasta se adaugă și perspectiva internă, a condiționalităților endogene față de progresul campaniilor de vaccinare. Aici credibilitatea instituțiilor reprezintă un factor important pentru participarea voluntară a populației la efortul de vaccinare. La fel ca și în cazul realizării unor reforme structurale dureroase (cu costuri semnificative pentru populație), pentru succesul campaniilor de vaccinare este nevoie de leadership autentic, atât personal, cât și la nivel de instituții. Este importantă mobilizarea, implicarea energică și altruistă, a tuturor personalităților și a modelelor comportamentale îmbrățișate de fiecare dintre categoriile de vârstă, de nivel al veniturilor, statut social, educație etc. Mai ales în această etapă a pandemiei în care pentru țările europene vaccinurile sunt disponibile tuturor celor care doresc să se imunizeze, succesul național al campaniilor de vaccinare este mai mult decât o problemă de resurse financiare și organizare, este, în principal, un test al credibilității instituțiilor și a liderilor precum și al mobilizării elitelor societății civile în interesul pe termen lung al comunităților din care fac parte.

Oportunități și opțiuni de recuperare

Deși România are în prezent una dintre cele mai ridicate rate de creștere economică și implicit o recuperare rapidă a pierderilor (nominale) de output provocate de pandemie, aceasta nu înseamnă că economia se va afla la finele acestui an într-o formă mai bună comparativ cu cea anterioară declanșării crizei sanitare. O parte importantă a creșterii vine pe fondul efectului de bază dat de raportarea la scăderile din trimestrul I 2020, iar o mare parte din deficiențele structurale pre-existente s-au adâncit. În acest context, cel puțin la capitolul sustenabilitate nu am progresat foarte mult, iar un eventual nou șoc extern nu ne-ar găsi într-o poziție mai bună. De aceea, este în continuare necesar să nu pierdem din vedere nevoia de a fructifica oportunitățile momentului pentru a crește robustețea economiei.

Din această perspectivă, principalele oportunități privind recuperarea economică țin de măsurile ce trebuie luate pentru a realiza consolidarea fiscală. Altfel spus, trebuie să gestionăm foarte bine banii și să găsim metode pentru a crește încasările la bugetul de stat.

Avansul digitalizării în multe sectoare private ale economiei trebuie urmat îndeaproape de digitalizarea administrațiilor fiscale și a controlului vamal pentru a ține pasul cu acest progres al mediului privat (statul nu trebuie să risipească din câștigul de operativitate și eficiență adus de digitalizare în economia privată) și a aduce la lumină cât mai mult din economia subterană. Mai multă digitalizare în companiile publice și administrație înseamnă mai puțină corupție, mai multe resurse pentru programele guvernamentale, mai mult respect pentru cetățean și pentru mediul privat, mai multă transparență. Atunci când căutam surse noi de finanțare poate trebuie să regândim sistemul de impozitare pentru industria jocurilor de noroc (lărgind baza de impunere) sau să descurajăm (prin taxare) consumul de produse care afectează sănătatea.

Infrastructura, de altfel prioritate a dezvoltării României, reprezintă în continuare un punct sensibil al discuției privind redresarea. Finanțarea realizării de autostrăzi și îmbunătățirii infrastructurii feroviare pentru transportul de mărfuri (astăzi viteza medie de deplasare a trenurilor de marfă de 15 km pe oră!) reprezintă necesități dar și oportunități de dezvoltare. La nivel european avem două priorități majore pentru alocarea fondurilor de dezvoltare: agenda digitală și agenda economiei verzi. Chiar zilele acestea a intrat în dezbaterea publică un document nou „Fit for 55”, ce constituie un pachet larg de acțiuni pentru o restructurare profundă ținând cont de obiective sporite de creștere a utilizării energiei regenerabile și a eficienței energetice, precum și crearea în UE a unui nou sistem pentru comercializarea cotelor de emisii pentru clădiri și transport rutier, deoarece emisiile din sectorul construcțiilor nu au scăzut, iar cele din domeniul transporturilor au crescut în mod constant.

Pachetul „Fit for 55” își propune să includă sectorul transporturilor și pe cel al construcțiilor în procesul de decarbonizare. Întrucât cele două sectoare reprezintă respectiv 22% și 35% din emisiile de carbon ale UE, decarbonizarea acestora este esențială pentru atingerea obiectivelor climatice. Aceste două sectoare sunt deopotrivă extrem de importante pentru economia României. Așa cum am văzut, la noi sectorul construcțiilor a fost unul dintre cele care au susținut economia în perioada de vârf a crizei sanitare, dar care se estimează că ar putea cunoaște o încetinire și o reducere a contribuției viitoare la PIB prin raportare la situația din 2020. Despre importanța strategică a sectorului transporturilor s-a scris și s-a vorbit foarte mult, la fel și despre avantajele geografice de care el se bucură în România. De aceea, pachetul „Fit for 55”, dacă este însoțit de surse de finanțare stimulative, poate fi o nouă oportunitate pentru România la ieșirea (sperăm!) din criza pandemică, pentru dezvoltarea și transformarea durabilă a economiei.

În Ochiul Ciclonului – O relatare lucidă despre o epocă fierbinte

„ÎN OCHIUL CICLONULUI- Constantin Boștină – AM FOST SECRETARUL PERSONAL AL LUI NICOLAE CEAUȘESCU, în dialog cu Sorin Roșca Stănescu și Alice Barbu. O carte care schimbă percepția despre perioada lui Nicolae Ceaușescu.

La peste 30 de ani după dispariția violentă și precar justificată a lui Nicolae Ceaușescu, unul dintre cei mai incitanți șefi de stat ai lumii de atunci, imaginea lui rămâne, cu încăpățânare, fantomatică, halucinantă, contrariantă, dar cu seamă, aproximativă pentru multă lume. Și pentru cei ce au trăit în vremea lui, și, mai ales, pentru generațiile de după. Pentru unii, el a fost un om de stat și un diplomat mai redutabil decât vedeta internațională nr. 1 a vremii (Kissinger), pentru alții e pur și simplu „Ceașcă”. Opinii, vorba personajului lui Marin Preda, „după facultăți”.

Oricum, biografia referențială a lui Nicolae Ceaușescu întârzie să apară, chiar dacă bibliotecile se încarcă mereu cu noi titluri în materie. Însă niciunul dintre autorii care s-au încumetat să cucerească acest (inexpugnabil?) trofeu nu a trecut de proba ultimă. 

Exegeții înscriși în cursă sunt de cele mai diferite formații intelectuale, convingeri politice, profesii, de la rude apropiate, oameni de casă, membri ai gărzii personale până la colaboratori apropiați „din conducerea de partid și de stat”, înalți demnitari, istorici, politologi. 

Ei vin, fiecare, cu propria contribuție și caznă, din unghiurile cele mai diferite, în strădania de a mai lămuri din complexitatea și necunoscutele personajului. Dar mai toți dau cititorului obișnuit senzația că nu pătrund la esență, „pentru mai dreapta cinstire” (vorba lui Ion Barbu) sau înfierare a celui supus judecații pentru istorie. Nicolae Ceaușescu, ar fi spus poate Eminescu, „stă și astăzi o enigmă n-esplicată”.

Iar efortul de elucidare continuă, căci subiectul este prea pasionant, prea ancorat în realitățile zilei și mai ales e resimțit ca absolut necesar pentru fixarea așa cum se cuvine în istorie a unui lider al națiunii dintre cei mai controversați. Un sondaj de opinie ceva mai vechi (mai nou parcă nu se prea mai fac, oare de ce?) îl punea în capul ierarhiilor și la cel mai bun, și la cel mai rău conducător din istoria națională.

Din când în când, în această frenezie a căutărilor și strădaniilor biografilor se singularizează câte o apariție care se așază ca piatră de temelie durabilă la constructul editorial menit să fixeze locul lui Ceaușescu în istorie. Cea mai recentă dintre ele este cartea „În ochiul ciclonului”, cu subtitlul lămuritor „Am fost secretarul personal al lui Nicolae Ceaușescu”, alcătuită din dialogurile și comentariile naratorului, dr. Constantin Boștină, cu doi perspicaci interlocutori – Sorin Roșca Stănescu și Alice Barbu, plus prefața istoricului Alex Mihai Stoenescu, plus consistenta postfață a gazetarului Ion Cristoiu. Un florilegiu de autori redutabili. 

Conceputa într-o asemenea formula editoriala polifonica și inclusiva, cartea, apărută la editura „Evenimentul și Capital”, beneficiază de o ampla deschidere pentru o evaluare temeinica și Corneliu Vlad nepărtinitoare a unei perioade viu controversate a istoriei noastre recente și a celui care și-a pus o amprenta covârșitoare asupra ei.

Definitorie pentru carte este corectitudinea. În feluritele ei înțelesuri și nuanțe: atitudine corectă, morală, cinstită, onestă, ca și rigoare, precizie, fără aproximări, fără fabulații (aici își spune cuvântul formația autorului, doctor în științe economice). O carte sinceră, care nu face rabat la adevăr. Când nu vrea să fie indiscret, când nu știe ceva, recunoaște și o spune pe față.   

Autorul a avut marea șansă dar și imensa solicitare de a fi doi ani și jumătate, tot timpul, cu Ceaușescu, asemenea unui holter care monitorizează inima. Șansă rarisimă, dar iată, din plin folosită. Puțini știu, ca naratorul acestei cărți, atâta anecdotică despre Ceaușescu, dar nu abuzează, ci recurge la ea doar pentru a-și întări argumentația. 

Cartea dezvăluie, confirmă, argumentează, nuanțează, desființează multe din spusele, scrisele, colportatele și vehiculatele prin viu grai despre Ceaușescu. Pentru cine o citește cum trebuie – și în primul rând fără idei preconcepute – cartea lămurește multe. O revelație, poate cea mai frapantă, este că nu Elena Ceaușescu își domina soțul, ci liderul suprem se folosea de ea atunci când i se părea cea mai potrivită soluție într-o situație anume. Că și Elena Ceaușescu îl avea cumva“ la mână” cu ceva, este iarăși o surpriză, dar sub un mare semn de întrebare. 

După cum, cea mai mare întrebare, nici ea elucidata, este cum de nu a reușit Ceaușescu să găsească o formulă pentru a părăsi puterea (și lumea). Era convins că poporul va merge cu el până în pânzele albe? Nu vedea că uraganul schimbărilor în Europa de Est nu poate ocoli România, că miza răsturnărilor era una geopolitică și că regimul dela București nu i se poate sustrage? Vroia să-și sfârșească viața ca un revoluționar, ca un erou care nu dă înapoi cu niciun preț? Sau își pierduse puterea de discernământ și de decizie, din cauza bolii, a panicii etc.? I-am pus aceasta întrebare renumitului diabetolog Mincu, mai în cunoștință de cauză decât oricine, dar mi-a dat un răspuns evaziv. 

Și altă întrebare: era Ceaușescu în primul rand român sau comunist? În fața plutonului de execuție nu ar fi  putut reacționa altfel decât așa cum se simțea în străfundul firii, mai presus de orice altceva. Și în acea clipa unică a cântat Internațională, nu „Pe-al nostru steag”, nu “Deșteaptă-te române”. 

Despre Nicolae Ceaușescu se mai pot pune și se mai poate răspunde la un noian de întrebări. 

Fapt este că dr. Constantin Boștină concentrează în câteva rânduri mai exact și mai nuanțat decât cohorte de exegeți și părerologi bilanțul epocii de cârmuire a lui Nicolae Ceaușescu: 

„A fost perioada 1965-1989, cât Nicolae Ceaușescu a fost liderul partidului și statului, una fastă sau una nefastă pentru România? Privind analitic și obiectiv, eu afirm, fără ezitare, că a fost mai mult fastă decât nefastă. O astfel de opinie sper să nu fie percepută ca o nostalgie după perioada cât Nicolae Ceaușescu a condus România, ci mai degrabă o recunoaștere a unor realități, dovedite de fapte și cifre, de progres și dezvoltare economică, dar și de diplomație internațională, care caracterizează perioada 1965-1980, dar și a unor mari greșeli făcute de Nicolae Ceaușescu, mai ales după 1980 și până în 1989.”

Într-o asemenea cheie, cu bune intenții și în spiritul respectării adevărului trebuie să pornească la lucru, atunci când scriu despre Ceaușescu și sfertul de veac în care a condus o țară, toți cei care se încumetă la o astfel de lucrare. Într-o asemenea cheie poate fi într-adevăr înțeles și evaluat Nicolae Ceaușescu.

Articol preluat din Evenimentul Zilei .

FintechOS, una dintre companiile cu cea mai spectaculoasă dezvoltare în 2020, desemnată „Partenerul Anului 2021” în România de către Microsoft

0

Cea mai mare oportunitate digitală la nivel global stă în transformarea industriilor și a întreprinderilor existente și este dovedit că o mare parte a valorii economice digitale va veni din afaceri tradiționale. Din acest punct de vedere, accelerarea digitală se resimte puternic în sectorul serviciilor financiare.

În România, startup-uri inovatoare precum FintechOS, care a avut acces la beneficiile programului Microsoft for Startups, participă la construirea viitoarelor instrumente financiare. Acesta permite băncilor și companiilor de asigurări să redefinească experiența clienților oferindu-le o călătorie digitală completă prin automatizarea inteligentă a proceselor digitale, creând astfel produse și experiențe hiper-personalizate pentru fiecare client în parte.

Mulți dintre participanții români la programul global Microsoft for Startups au reușit să concretizeze talentul disponibil pe piața din România și să dezvolte soluții inovatoare, folosite astăzi de clienți internaționali din numeroase industrii, iar una dintre cele mai de succes povești e a companiei de tehnologie pentru instituții bancare, companii de asigurări și diferite alte organizații financiare FintechOS, considerată, deja, unul dintre cele mai promițătoare startup-uri europene de tehnologie pentru industria financiară.  

FintechOS a fost desemnată de compania americană „Partenerul Anului în România”, în cadrul evenimentului global Microsoft INSPIRE. Selectată din peste 4.400 de companii, care activează în 130 de țări din întreaga lume, FintechOS (care dezvoltă soluții inovatoare bazate și pe inteligența artificială) a fost selectată pe baza excelenței în inovație și în implementarea de soluții bazate pe cele dezvoltate de Microsoft și integrate în platforma Azure.

Absolvind programul Microsoft de mentoring și accelerare a evoluției start-up-urilor în urmă cu mai puțin de 18 luni, FintechOS și-a continuat evoluția spectaculoasă, susținută de vasta lor expertiză în domeniul financiar, precum și de competențele tehnice în continuă perfecționare. Folosind tehnologii Microsoft – precum Azure Cognitive Services – FintechOS inovează permanent modul în care băncile și asigurătorii își servesc clienții. Acest premiu este o recunoaștere a parteneriatului pe care l-am dezvoltat împreună, și a contribuției aduse de FintechOS la dezvoltarea industriei financiare din România. În continuare, ne dorim să accelerăm colaborarea și să fim alături de FintechOS în drumul său către a deveni un jucător-cheie la nivel global în ceea ce privește sectorul bancar și de asigurări și, de ce nu, și în alte industrii în dezvoltare”, a declarat Alina Irma Orban, director general interimar, Microsoft România.

 Înființată în 2017, compania FintechOS a înregistrat creșteri anuale de 200%, fiind desemnată în 2020 „cel mai hot start-up fintech al anului în Europa”. De asemenea, cei mai mulți clienți ai companiei au înregistrat o traiectorie ascendentă în afara granițelor țării, iar 9 din cele 10 bănci de top din România (și nu numai) apelează la soluțiile FintechOS pentru a se digitaliza. 

FintechOS aduce o schimbare de paradigmă în industria financiară, prin crearea de soluții noi și rapide care să îmbunătățească experiența clientului final. De la tehnologia nou-încorporată și re-arhitecturarea proceselor și operațiunilor interne, până la marketingul produselor nou-lansate și ajustarea culturii organizaționale, totul plasează în centru consumatorul final. Parteneriatul dintre FintechOS și Microsoft servește țintit acestor nevoi presante din industria financiară, specifice economiei digitale în care operăm, întrucât integrează surse de date interne și externe, iar soluțiile de business care rezultă sunt plug-and-play, personalizate, disponibile în câteva săptămâni. Suntem recunoscători că putem construi viitorul serviciilor financiare împreună cu Microsoft”, a afirmat Teo Blidăruș, CEO și co-fondator FintechOS

Principalul obiectiv al FintechOS pentru următorul an vizează poziționarea companiei ca lider pe piața de profil din Europa însă fondatorii start-up-ului au în plan și extinderea pe alte piețe-cheie de la nivel global, precum Asia-Pacific, Africa de Nord și Statele Unite. În prezent, FintechOS are birouri în București, Londra și Amsterdam. Peste 40 de instituții financiare lucrează cu FintechOS, printre care Erste Bank, Societe Generale, Scotiabank, Howden Group Holdings, Vienna Insurance Group.

Companii precum FintechOS construiesc viitorul ecosistemului digital al României – un viitor la care Microsoft aderă fără rezerve. Prin intermediul programelor pe care le dezvoltă pentru segmentul de start-up-uri, Microsoft susține inovația și digitalizarea industriei financiare, facilitând crearea unui profil de dezvoltare competitiv și accesul mai ușor la piețe globale pentru companiile din România.

L’Amande – Desserts sans gluten pornește extinderea în România prin debutul în Bacău

0

L’Amande – Desserts sans gluten, cofetărie cu laborator propriu pentru produse fără gluten, anunță deschiderea primei francize în Bacău, după o investiție de 50.000 de euro.

Cofetăria L’Amande este unică în România și se adresează, în special, persoanelor care suferă de intoleranță la gluten, dar și celor cu alergii și intoleranță la lactoză, ouă sau nuci, printr-o gamă largă de produse de cofetărie, patiserie și brutărie. Astfel, pentru a fi cât mai aproape de consumatori, L’Amande a lansat sistemul de francizare.

Noua cofetărie este situată în centrul orașului Bacău, pe strada Războieni nr. 48. L’Amande este un concept nou atât în Bacău, cât și în zona Moldovei, astfel că în ceea ce privește vânzările, estimările se ridică la suma de 150.000 – 200.000 lei.

Francizele L’Amande au peste 150 de produse în portofoliu și se bucură de același concept, design, distribuitori de materii prime precum cofetăria din București. În prezent, L’Amande Bacău are șase angajați și se remarcă prin designul specific și terasă, acolo unde clienții pot servi, pe lângă prăjiturile delicioase, și băuturi.

„Înainte de deschidere, toți angajații din laboratoarele L’Amande vin două săptămâni la training în București, urmând ca mai apoi, echipa din București să meargă timp de două săptămâni în locație pentru a ajuta la realizarea produselor. Partea de consiliere și susținere continuă pe tot parcursul contractului de franciză deoarece suntem o echipă, avem valori și obiective comune: să aducem zâmbete pe buzele celor care, din păcate, au puține opțiuni în ceea ce privește alimentația fără gluten. Toate produsele L’Amande sunt preparate cu multă pasiune și atenție. Folosim doar ingrediente fără gluten, de cea mai bună calitate. Sunt mult mai gustoase și mai sănătoase decât multe alte produse existente pe piață”, a declarat Daniela Alecse (foto), fondatoarea L’Amande – Desserts sans gluten.

În ceea ce privește planurile de viitor, compania dorește să se extindă și în alte orașe mari din România, precum Timișoara, Cluj-Napoca, Iași, Brașov, Constanța și Oradea.


Despre L’Amande – Desserts sans gluten

L’Amande este un business fondat de Daniela Alecse, în 2016, și se ocupă de producerea și comercializarea produselor fără gluten și nu numai. Afacerea a luat naștere dintr-o nevoie reală a Danielei de a consuma doar alimente care nu conțin gluten. Astfel, aceasta și-a dorit să aducă pe piața din România produse de calitate. În prezent, L’Amande operează cu un laborator în București, iar în cei cinci ani de activitate a creat și adaptat peste 200 de rețete de produse fără gluten, inspirate din rețetele copilăriei.