Patria Bank: Profit net de 7,2 milioane lei, la finalul trimestrului III 2021, în creștere cu 20% față de aceeași perioadă a anului 2020

0

Rezultatele financiare ale Patria Bank la 30 septembrie 2021, aferente primelor trei trimestre din an, prezintă un profit net de 7,2 mil. lei, în creștere cu 20% față de aceeași perioadă a anului 2020, survenit în principal din evoluția favorabilă a veniturilor operaționale, dar și dintr-o contracție a costurilor operaționale ce a condus la un Rezultat Operațional cu 66% mai mare (+12,2 mil. lei) la septembrie 2021 față de septembrie 2020. 

Consolidarea nivelului de profitabilitate, cu rezultate pozitive în primele nouă luni ale anului 2021, reprezintă cumulul deciziilor strategice pe care Banca le-a implementat, concretizându-se în următoarele repere financiare atinse la 30 septembrie 2021:

  • Credite nou acordate în valoare de peste 762 mil. lei în cursul anului 2021, ceea ce a condus la o creștere a portofoliului de credite performante cu 16%, respectiv 265 mil. lei comparativ cu decembrie 2020. 
  • Îmbunătățirea structurii bilanțiere a băncii prin creșterea ponderii creditelor nete în total active la 56% de la 52% în decembrie 2020, cât și creșterea indicatorului credite/depozite clientelă de la 66% la sfârșitul anului 2020 la 72% la septembrie 2021. 
  • Majorarea veniturilor operaționale cu 9% la septembrie 2021 față de septembrie 2020 pe toate componentele din structură, această evoluție incluzând un impact negativ în veniturile din dobânzi de aproximativ 7 milioane lei din scăderea indexului de dobândă ROBOR, evoluție inversată începând cu trimestrul IV al anului 2021. 
  • Optimizarea și reducerea cheltuielilor operaționale cu 1,7 mil. lei, adică cu 2% în primele nouă luni din 2021, față de perioada similară din 2020. 
  • Evoluția favorabilă a rezultatului operațional la septembrie 2021 (creștere de +66% vs. septembrie 2020), în contextul comportamentului bun la plata al clienților, a permis băncii să accelereze reducerea ratei NPE prin înregistrarea de cheltuieli suplimentare cu ajustările de depreciere și să includă cheltuieli suplimentare cu impozitul amânat cauzate de expirarea pierderilor fiscale istorice, raportând astfel la septembrie 2021 o creștere a profitului net de +20% vs. septembrie 2020 
  • Menținerea unei baze de capital solidă evidențiată de nivelul Ratei Fondurilor Proprii în jurul nivelului de 20%, atât la nivel individual, cât și consolidat la nivelul Grupului Patria Bank. 
Burak Yildiran, Patria Bank

„Rezultatele confirmă tendința pozitivă înregistrată în ultimii doi ani și demonstrează capacitatea noastră de a ne adapta rapid la contextul pieței, prin oferirea de servicii clienților noștri în orice condiții și într-un mediu aflat în schimbare rapidă, cât și viziunea solidă asupra direcției noastre și a creșterii urmărite. Vom continua strategia de a ajunge la cât mai mulți români prin digitalizarea produselor și serviciilor, folosind în același timp rețeaua de sucursale pentru a deservi clienții în interacțiune directă, personală, cea mai potrivită pentru consultanță și relaționare strânsă cu aceștia.

Viziunea noastră este să devenim tot mai sustenabili și să avem toți stakeholderii – clienții, colegii, acționarii și comunitățile în care acționăm – implicați și mulțumiți de serviciile noastre. Continuăm să promovăm incluziunea financiară, drept element cheie pentru dezvoltarea individuală și a comunităților, și ne concentrăm pe a oferi servicii într-un mod tot mai simplu și ușor de utilizat. Menționez aici noua platformă de înrolare clienți, 100% online, Patria de Oriunde, care evoluează rapid, se bucură de un feedback pozitiv din partea clienților și prin intermediul căreia vom lansa anul viitor și produse de creditare”, a menționat Burak Yildiran, CEO Patria Bank.

Agribusiness în școală, proiect de practică în antreprenoriat pentru licee agricole

0

Pentru dezvoltarea învățământului antreprenorial agricol și a viitoarei generații de fermieri mici și mijlocii, organizația Junior Achievement (JA) România și Romanian-American Foundation continuă proiectul „Agribusiness în școală”, pe baza parteneriatului inițiat din 2015. Beneficiari sunt profesori și elevi din licee cu profil agricol.

Activitățile de tip learning by doing se desfășoară în format hibrid, cu exemple și studii de caz reale din domeniul agribusiness. Resursele digitale sunt disponibile gratuit pe platforma de e-learning JA Inspire™. Totodată, este asigurată oportunitatea de participare la Incubatorul Național JA BizzFactory cu o idee de afacere, cele mai active echipe, cu idei fezabile, putând beneficia de susținere financiară pentru dezvoltarea afacerii. 

În anul școlar 2020-2021, 1.026 de elevi (840 profil agribusiness) din 29 de licee agricole au participat la programul JA Educație antreprenorială. De asemenea, Incubatorul Național JA BizzFactoryTM a atras 400 elevi de la profilul agribusiness, iar 54 de echipe au dezvoltat o mini-companie în domeniu. Două mini-companii agribusiness – DUDEE, Liceul Tehnologic Jacques M. Elias, Sascut și Șofrania, Liceul Teoretic Traian Vuia, Făget – au fost desemnate câștigătoare după finala națională Compania Anului 2021 și le-au fost acordate, cu sprijinul Romanian-American Foundation, granturi pentru dezvoltarea viitoare a afacerii. Membrii echipei Dudee doresc să readucă în atenție una dintre ocupațiile vechi din zona Bacăului, respectiv creșterea viermilor de mătase și comercializarea produselor obținute din această activitate: „Experiența avută în programul JA de antreprenoriat este complexă, pentru că testează răbdarea și motivația. În schimb, activitățile se derulează progresiv, de la simplu la complex, încurajându-ne să ne depășim limitele. Mai mult, ne-a determinat să căutăm foarte multe informații, să fim atenți în selectarea lor și să ne gândim cum le putem folosi. Am fost surprinși să vedem că ne putem depăși așteptările pe care le aveam de la noi și de la echipă, obligându-ne să regândim ceea ce credeam despre noi și despre potențialul nostru”.

Business-ul gândit de echipa Șofrania este cel de cultivare a șofranului, aurul roșu. Pe termen lung, elevii doresc să atragă clienții interesați să achiziționeze acest condiment și turiștii către zona lor, Țara Făgetului: „Dacă ar fi să împărtășim câteva impresii despre experiența noastră, am putea spune că ne-a ajutat să descoperim o latură pe care nu știam că o avem, și anume competitivitatea – în momente de tensiune, fair-play față de competitori și perseverență în munca depusă. Oportunitatea de a sta de vorbă, la webinare și sesiuni de consultanță, cu oameni de specialitate, ne-a îndemnat să atingem cea mai bună versiune a noastră în muncă. Mulțumim! Suntem mândri de premiul obținut!”

Activitățile din cadrul proiectului Agribusiness în școală vor continua și în anul școlar 2021-2022, implicând profesori și elevi din licee agricole în diferite experiențe educaționale practice, cu o componentă antreprenorială. Cadrele didactice vor putea participa gratuit la cursul certificat de competențe antreprenoriale (program de formare acreditat de Ministerul Muncii și Ministerul Educației), primind, de asemenea, suport și asistență în derularea programului JA Educație antreprenorială la clasă, iar elevii  vor avea acces la testarea internațională Entrepreneurial Skills Pass (ESP), la webinare de pregătire, precum și la suportul consultanților voluntari din mediul de agribusiness pentru dezvoltarea idelor de afaceri (mini-companii pilot) în cadrul Incubatorului BizzFactory. 

Competiție internațională pentru arhitectura viitoarelor noastre orașe

0

Fundația Globalworth și Asociația Igloo – Habitat și Arhitectură lansează competiția internațională „2031 NOW_our cities in 10 years”, adresată studenților în arhitectură, urbanism și design din Polonia și România: „Concurenții sunt invitați să elaboreze o viziune urbană în care spațiile pot acționa ca generator de locuri mai bune atât pentru utilizatorii direcți, cât și pentru comunitatea din apropiere. Acest lucru va fi ilustrat pe un teren generic, cu o suprafață de 20.310 metri pătrați (2.031 ha). Tema invită participanții să introducă în această parte de oraș clădiri cu destinaţie mixtă, spații pentru comunitate, parcuri, infrastructură, toate conectate într-o nouă articulație care poate fi construită în 2031”. Cerința pentru viitorii arhitecți din Polonia şi România, reliefată de inițiatorii competiției, „presupune spirit vizionar și anticipare a modului în care ne modelăm oraşele pentru viitorul apropiat”. 

Imaginarea unei viziuni, exprimate într-un proiect, trebuie trimisă până în data de 20 ianuarie 2022. Câștigătorii vor fi răsplătiți cu premii în valoare de 11.000 de euro, cu posibilitatea de a-și prezenta propunerile la High Tech Learning Center din cadrul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” București și cu publicarea lucrărilor într-un catalog dedicat. Înscrierile în competiție vor fi evaluate de membrii unui juriu internațional, nume ușor recognoscibile în lumea arhitecturii. Printre aceștia se numără planificatori şi urbanişti notabili, arhitecți internaţionali și reprezentanți ai organizatorilor: Bruno Andreșoiu, Arjan Dingsté, Krzysztof Ingarden, Dimitris Pergamalis, Jakub Szczęsny şi Andrei Șerbescu.

Georgiana Iliescu, director executiv al Fundației Globalworth: „2031 NOW_our cities in 10 years este competiția prin care facem pași spre îndeplinirea angajamentului de a construi orașe cât mai funcționale, sustenabile și armonioase pentru comunitățile noastre de business și nu numai. Ne bucurăm să avem alături în acest demers un partener ca Asociația Igloo – Habitat și Arhitectură, cu ajutorul căruia susținem viitorul arhitecturii în cele două țări în care Globalworth este lider de piață: Polonia și România. Globalworth construiește clădiri de birouri și în munca de zi cu zi am devenit.cu toții conștienți de importanța mărită a arhitecților. Ei sunt cei care ne modelează casele, clădirile de birouri, orașele, locurile în care ne modelăm, la rândurile noastre, viețile. Sperăm că acest concurs internațional, cu juriul prestigios pe care a reușit să îl clădească, va încuraja și solidifica viitorul arhitecturii”. 

Bruno Andreşoiu, preşedinte al Asociaţiei Igloo – Habitat şi Arhitectură: „Concursul este, pentru studenții la arhitectură, cel mai bun antrenament pentru provocările profesiei în care se pregătesc să intre și ar fi recomandat, după mine, să facă parte din curricula, cu o pondere măcar egală cu practica. Concursul de idee este substanța cea mai hrănitoare pentru mintea care trebuie să continue să viseze în timp ce lucrează cu materie grea, cu constrângeri și legi uneori absurde. Expunerea minților tinerilor arhitecți la tematica și rigorile concursurilor de idee este formativă în cel mai semnificativ mod. A putea crea, primi comentariile unor jurați cu experiență și câștiga un premiu este o șansă de care niciun student arhitect nu ar trebui să fie lipsit. 2031 NOW_our cities in 10 years, concursul pe care avem privilegiul de a-l organiza împreună cu Fundația Globalworth, înseamnă în primul rând un prilej de meditație creativă pentru cei aproape arhitecți, dar și oportunitatea de a expune public viziunile care vor da formă orașelor viitorului nostru”.

Premii:

  • Locul 1: €5000 + Publicare catalog
  • Locul 2: €3000 + Publicare catalog
  • Locul 3: €1500 + Publicare catalog
  • 3 mențiuni a câte €500 fiecare + Publicare catalog

Termen-limită înscrieri: 20 ianuarie 2022   
Anunțarea câștigătorilor: 10 martie 2022

Pentru mai multe informații despre tema de concurs, condiții și calendar, puteți accesa www.2031now.com sau scrie la adresa de e-mail: welcome@2031now.com.

Parteneri instituționali sunt Ordinul Arhitecților din România, Ordinul Arhitecților din România – Filiala București, Uniunea Arhitecților din România, SHARE architects, Registrul Urbaniştilor din România, Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România. Partener academic este Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București.

Radu DUDĂU, Energy Policy Group: Fondurile europene fără precedent disponibile trebuie tratate ca o șansă; România trebuie să-și valorifice inteligent resursele (video)

0

Fondurile europene fără precedent disponibile trebuie tratate ca o șansă, iar România trebuie să-și valorifice inteligent resursele, a spus Radu DUDĂU, Co-Fondator și Director General, Energy Policy Group, la Dezbaterea „Fit for 55: România și Planul UE pentru o tanziție verde” organizată de Financial Intelligence, miercuri, 10 noiembrie 2021.

Fit for 55 este o propunere de directive și regulamente care urmează să fie în negociere până în 2023, a precizat Radu Dudău: „Nu există nimic obligatoriu acum. E foarte potrivit ca parlamentarii să aibă poziții în cunoștință de cauză, să se consulte la nivel interpartinic”.

Radu DUDĂU a spus că România poate beneficia de fondurile necesare, dacă Guvernul face ceea ce trebuie să facă: „În zona de energie, constat cu consternare, că un instrument esențial al Pactului Ecologic European, numit Fondul pentru Modernizare, care, în momentul actual, pentru deceniul 2030, doar pentru România, asigură mai bine de 10 miliarde euro, nu dispune, nici la această oră, cu un an întârziere, de ghidul de implementare. Suntem singurul stat beneficiar care nu avem niciun fel de reguli pregătite, la această oră, despre cum anume se vor depune proiectele, care sunt principiile de alocare, eventuale scheme suport. De asemenea, Fondul pentru Tranziție Justă are întârzieri mari.

Ne confruntăm cu acest fenomen al unei lipse de capacitate administrativă, în special în zona guvernamentală, de ani de zile. Parlamentarii au menționat acest aspect și au spus că ar vrea să vadă fundamentări cantitative, numerice, venite din partea Guvernului”.

Dacă nu găsim o soluție la această problemă, nu vom reuși sa atragem banii, a mai spus Dudău: „Este și vina sistemului de patronaj și clientelism al partidelor mari, care pur și simplu tratează Guvernul, instituțiile cheie, ca locuri unde își plasează clienții politici. S-a ajuns până la punctul în care, în momentul de față, Guvernul s-a destrămat pentru că a intrat în trepidații în fața sumei imense de bani care le sta in cale și partidele se gândesc cine să gestioneze aceste sume de bani. Trebuie să depășim tocmai această paradigmă. Trebuie să gândim altfel. Trebuie să vedem care este interesul național și, in al doilea rând, sa aducem în  guvern și structurile de decizie și de elaborare de planuri și strategii oameni competenți, inclusiv să găsim modalitatea de retribuire competitivă (…) Sunt fonduri fără precedent disponibile. E un moment care trebuie tratat ca o șansă. Riscurile trebuie cântărite cuantificat și România trebuie să-și valorifice inteligent resursele”.

El a amintit ca există deja Regulamentul european 1119 din 2021, care înseamnă, de fapt, legea climatică europeană: „Există deja un regulament european în care sunt ținte stabilite pentru 2030 și pentru 2050. Acestea nu sunt o chestiune facultativă.

Noi, în acest moment, ar trebui să avem deja o strategie națională de ieșire controlată din sectorul cărbunelui. În caz contrar, piața însăși o va face într-o într-un mod mai dureros. În schimb, politicienii preferă să facă promisiuni care adesea nu sunt sincere. Pentru că, în privat, ei știu ca nu vor putea investi dincolo de 2030 în aceste industrii. Este un moment al onestității”.

Radu Dudău spune că proiectul gazelor din Marea Neagră este de importanță națională: „Sper să fi învățat ceva din lecția 2018 (n.n. legea offshore), că va prevala rațiunea și să înțelegem că este ultimul tren pentru acest mare proiect de investiții numit gazele românești în Marea Neagră”.

Preluat de pe FinancialIntelligence.ro

Bitcoin scade după ce a atins un nou maxim istoric

0

Bitcoin a atins joi un nou maxim istoric de peste 69.000 de dolari. Criptoactivul a scăzut însă rapid după aceea, coborând până la 62.417 dolari în timpul tranzacțiilor de sâmbătă. Apoi prețul și-a revenit într-o oarecare măsură, ajungând să se tranzacționeze în prezent la peste 65.600 de dolari.

Între timp, Ethereum a cunoscut o săptămână de tranzacționare oarecum volatilă, în ciuda atingerii recente a propriului său maxim, puțin sub 4.850 de dolari, scăzând până la 4.536 de dolari duminică. Criptoactivul se tranzacționează acum la mijlocul acestui interval, în jurul valorii de 4.700 de dolari. 

Miami va plăti cetățenilor randamente în bitcoin

Municipalitatea din Miami se pregătește să plătească randamente în bitcoin locuitorilor săi, bazate pe staking prin portofoliul de criptoactive deținut de oraș.

Măsura a fost anunțată de primarul orașului Miami, Francis Suarez, la CoinDesk TV. Venitul din randamentul în bitcoin provine din staking-ul propriului criptoactiv MiamiCoin al orașului, care a adus câștiguri de aproximativ 21 de milioane de dolari în ultimele trei luni.

Municipalitatea analizează modalități de a introduce portofele digitale pentru a distribui randamentul către rezidenți, fiind probabil necesar un sistem de înregistrare și verificare pentru a se asigura că numai persoanele care locuiesc în perimetrul orașului beneficiază de acest program. 

Miami s-a afirmat în timpul pandemiei ca un centru financiar alternativ la New York, cele două orașe fiind într-o concurență acerbă pentru a atrage talente și companii. La începutul lunii, Suarez a anunțat că va accepta un salariu plătit exclusiv în bitcoin. 

Lanțul de cinematografe AMC acceptă bitcoin

Lanțul de cinematografe AMC a început să permită clienților să-și plătească biletele de intrare folosind criptoactive.

Compania va accepta bitcoin, ethereum, bitcoin cash și litecoin pentru plățile online. În mod notabil, însă, lipsește posibilitatea de a plăti pentru produsele  achiziționate în persoană la cinema, cum ar fi popcornul sau alte gustări. 

Directorul general al AMC a confirmat pe Twitter, la 12 noiembrie, că lanțul va accepta acum unele criptoactive și a adăugat că firma lucrează pentru a adăuga și plăți în dogecoin.

„Vești extraordinare! Așa cum am promis, multe modalități noi pentru a plățile online la AMC.  ACUM acceptăm cu mândrie: tobele, vă rog… Bitcoin, Ethereum, Bitcoin Cash, Litecoin. De asemenea, Apple Pay, Google Pay, PayPal. Incredibil, acestea reprezintă deja 14% din totalul tranzacțiilor noastre online! Urmează Dogecoin”.

Identitatea lui Satoshi Nakamoto este în joc într-un proces din Florida

Procesul în care familia unui bărbat decedat și partenerul său de afaceri se judecă în legătură cu proprietatea asupra unui milion de bitcoin ar putea dezvălui adevărata identitate a fondatorului Bitcoin.

Familia decedatului susține că bărbatul și partenerul său de afaceri au fost împreună „Satoshi Nakamoto” – sau creatorii bitcoin. Custodia celor un milion de bitcoin se află la pârâtul din acest caz, iar familia intenționează să demonstreze că, în calitate de co-creatori, are dreptul la jumătate din avere.

Paratul, Craig Wright, a pretins ani de zile că este fondatorul bitcoin, lucru contestat în mare măsură de comunitatea cripto. Familia fostului său partener de afaceri (decedat în prezent), David Kleinman, afirmă că cei doi au lucrat împreună la crearea bitcoin și au și minat criptoactivul împreună. 

În timp ce apărarea susține că are dovezi că Wright este singurul creator al celui mai mare criptoactiv din lume, familia lui Kleinman spune că are dovezi că cei doi au colaborat împreună la proiect. 

Pentru pasionații de criptoactive, însă, este puțin probabil ca acest proces să confirme cine este adevăratul fondator. În schimb, singura dovadă reală a identității lui „Satoshi Nakamoto” va fi cheia privată și capacitatea de a transfera o parte – sau chiar toată – din rezerva verificată de un milion de BTC de la locul său.

Schimbările climatice pot aduce riscuri pentru investitori

COP26, Conferința Națiunilor Unite privind schimbările climatice s-a încheiat în acest weekend, iar delegații au aprobat în unanimitate Pactul climatic de la Glasgow, o actualizare a Acordului de la Paris care vizează energia pe bază de cărbune, subvențiile pentru combustibilii fosili și invită țările ca până la sfârșitul anului 2022 să-și alinieze planurile la obiectivul de încălzire globală de 1,5 grade. Industria financiară vede încălzirea globală ca pe un risc sistemic, dar se teme și de măsurile care impun o trecere rapidă, necontrolată, la o economie fără emisii de carbon. 

Deși Greta Thunberg, militantă pentru protecția mediului, a caracterizat acordul global drept un „bla, bla, bla” și în ciuda dezamăgirilor unor participanți cu privire la acordul final, COP 26 – al cărui nume vine de la Conference of Parties (Conferința părților) – a reușit să ajungă la un acord care, în premieră, desemnează combustibilii fosili ca principal motor al încălzirii globale. 

Ambiția COP 26 a fost de a reuși să mențină încălzirea globală în limita a 1,5 grade Celsius, pentru a evita cele mai grave efecte ale schimbărilor climatice. În cadrul Acordului de la Paris, 195 de țări și-au stabilit obiectivul de a menține schimbarea temperaturii medii globale sub 2°C și cât mai aproape de 1,5°C. Înainte de COP26, planeta se îndrepta spre o încălzire globală periculoasă de 2,7°C. Pe baza noilor anunțuri făcute în timpul conferinței, experții estimează că în prezent ne îndreptăm spre o încălzire între 1,8°C și 2,4°C. La finalul conferinței, părțile au convenit să își revizuiască angajamentele, după caz, până la sfârșitul anului 2022, pentru a reintra pe drumul către o încălzire de 1,5°C.

„Cred că astăzi putem spune în mod credibil că 1,5 grade este un deziderat posibil de atins. Dar vom supraviețui doar dacă ne vom respecta promisiunile”, a declarat președintele summitului, Alok Sharma, sâmbătă seara, târziu, după adoptarea pactului. 

Clima este „riscul sistemic suprem” și reprezintă „cea mai mare oportunitate pe care industria asigurărilor a văzut-o vreodată”, potrivit directorului general al companiei Lloyd’s Insurance, John Neal. Creșterea temperaturii, incendiile de pădure, inundațiile, vremea extremă, toate acestea afectează industria asigurărilor, dar amenințările nu se limitează la cele de mai sus.

„Există riscul ca, în cazul unei tranziții dezordonate către o economie cu emisii reduse de carbon, valoarea multor active în care investesc astăzi asigurătorii să scadă fără prea multe avertismente”, susține Asociația Asiguratorilor Britanici. 

În plus față de cerințele pactului, peste 450 de bănci din lume s-au angajat să participe la o nouă inițiativă menită să le decarbonizeze investițiile. Băncile și alte instituții financiare care au aderat la Gfanz (Alianța financiară pentru Net Zero din Glasgow) se angajează să raporteze anual emisiile de carbon legate de proiectele pe care le creditează. 

Un nou organism, Consiliul internațional pentru standarde de sustenabilitate (ISSB), încearcă să înlocuiască practicile voluntare privind publicarea informațiilor din partea companiilor cu standarde globale „de referință” pe care acestea le-ar putea folosi pentru a informa investitorii cu privire la impactul schimbărilor climatice asupra activității lor. Organizația mamă a noului organism, IFRS Foundation, a publicat prototipuri de standarde privind publicarea informațiilor referitoare la schimbările climatice pentru ca ISSB să le discute și să le supună consultării publice înainte de adoptarea lor în a doua jumătate a anului 2022.Modificările rapide ale standardelor privind combustibilii fosili ar putea justifica din partea investitorilor individuali o reevaluare a portofoliilor lor, inclusiv a ETF-urilor, pentru a vedea ce active conțin și pentru a cuantifica riscurile induse de carbon. Băncile de investiții ridică deja această problemă în fața clienților lor. Ceea ce se dovedește a fi un risc sistemic pentru marii investitori va fi un risc și pentru micii investitori. 

Fondul Proprietatea – profit de 3 miliarde de lei în primele nouă luni ale anului 2021

0

Fondul Proprietatea („Fondul”) a publicat astăzi rezultatele financiare pentru primele nouă luni ale anului și face următoarele precizări: 

Profitul realizat de Fondul Proprietatea în primele nouă luni ale anului 2021 a fost de 3.097,7 milioane lei. Principalul factor care a contribuit la profitul înregistrat în primele nouă luni ale anului 2021 a fost reprezentat de câștigul net nerealizat aferent participațiilor Fondului înregistrate la valoare justă prin contul de profit și pierdere, însumând 2.620,3 milioane lei, generat de OMV Petrom SA ca urmare a evoluției pozitive a prețului acțiunilor companiei în primele nouă luni ale anului 2021 (creștere de 370,6 milioane lei, prețul acțiunilor crescând cu 25,7%) precum și de creșterea valorii companiilor nelistate ca urmare a procesului de evaluare a acestora (în principal ca urmare a evaluării Hidroelectrica SA, care a înregistrat o creștere de 2.104,6 milioane lei).

Profitul realizat de Fondul Proprietatea în trimestrul încheiat la 30 septembrie a fost de 1.296,7 milioane lei.

Veniturile brute din dividende pentru primele nouă luni ale anului încheiat la 30 septembrie 2021 includ dividendele de la companiile din portofoliul Fondului, în special din partea Hidroelectrica SA (456,0 milioane Lei) și OMV Petrom SA (122,8 milioane Lei).

Randamentul total al acțiunilor tranzacționate pe BVB în cursul trimestrului al treilea al anului 2021 a fost de 1,66%, în timp ce randamentul total al acțiunilor tranzacționate în cursul primelor nouă luni ale anului a fost de 35,07%. Pentru GDR-urile tranzacționate pe LSE, randamentul total în T3 2021 a fost de -4,68%, în timp ce în cursul primelor nouă luni ale anului a fost de 30,72%.  

La 30 septembrie 2021, VAN ajustată pe acțiune a fost cu 31,14% mai mare decât VAN pe acțiune la 31 decembrie 2020, de 1,6974 Lei.

Valoarea totală a VAN la 30 septembrie 2021 a fost cu 19,5% mai mare comparativ cu cea de la sfârșitul anului 2020, în timp ce valoarea VAN pe acțiune a crescut cu 22,6% în aceeași perioadă. OMV Petrom SA, cea mai mare participație listată din portofoliu, a înregistrat o creștere a valorii prețului acțiunii de 25,7%, cu un impact total în VAN de 370,6 milioane lei. În plus, au fost înregistrate dividende în sumă de 116,7 milioane lei. Valoarea participației Hidroelectrica SA a crescut cu 2.104,6 milioane Lei, ca urmare a actualizărilor evaluării din martie, iunie și septembrie 2021 și în plus, au fost înregistrate dividende de la această companie în valoare de 456,0 milioane lei.

Pentru informații mai detaliate despre rezultatele financiare pentru T3 2021 vă rugăm să consultați raportul de pe FondulProprietatea.ro   sau BVB.ro

Dr. Fischer Dental, intenţie de listare pe piaţa AeRO a Bursei de Valori Bucureşti

0

Grupul Dr. Fischer Dental, liderul pieţei de tehnică dentară din România, cu o experiență de peste 25 de ani, anunţă intenţia de listare pe piața AeRO a Bursei de Valori Bucureşti. În acest sens, dr. Antoaneta Fischer (foto), fondatoarea Dr. Fischer Dental, subliniază: „Nevoia de a avea o dantură sănătoasă este de primă importanță pentru toată lumea, dar și permanentă, în toate etapele vieții, iar în jurul deservirii la nivel de excelență a acestei nevoi am construit întreg Grupul Dr. Fischer. Bazându-ne pe o echipă formată din cei mai buni specialiști din piață, oferim servicii şi lucrări protetice de înaltă calitate, la preţuri competitive, în termeni de execuţie extrem de rapizi, pentru clienți din ţară şi străinătate. Rezultatele foarte bune pe care le-am obţinut până acum, nivelul înalt de pregătire al echipei, notorietatea din branșă şi un profil unic al serviciilor oferite sunt atuuri care vor fi folosite de Grupul Dr. Fischer pentru a trece la un nou nivel al afacerii. Ne propunem să devenim unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii de tehnică dentară de pe piața europeană. Avem în dotare cele mai noi şi mai performante echipamente de producţie şi confecționăm lucrările cu aceleași materiale folosite de laboratoare din ţări precum SUA, Germania, Marea Britanie sau Elveţia”. 

Dr. Fischer dental precizează că „atragerea de finanțare de pe piața de capital vizează cu precădere extinderea business-ului pe piețele internaționale și fructificarea potențialului ridicat de creștere pe aceste piețe, unde compania este deja prezentă și are dezvoltate parteneriate de tradiție. De asemenea, se urmărește consolidarea poziției pe piața locală, în contextul în care aceasta este foarte fragmentată, ceea ce permite creșterea prin stabilirea unor puncte mobile de servicii – reprezentând angajați cu rol de agenți de vânzări și consultanți – și prin digitalizarea susținută a actului medical stomatologic, care facilitează pătrunderea în orașe mai puțin dezvoltate din România. Acțiunile companiei vor fi disponibile sub simbolul DENT, iar listarea este așteptată în luna ianuarie 2022. În perioada următoare, compania va realiza un plasament privat, dorind să atragă suma de 5 milioane de RON. Operațiunile de atragere de capital și de listare vor fi intermediate de TradeVille. În ultimii ani, Dr. Fischer Dental a investit în tehnologii digitale moderne, ceea ce a permis companiei realizarea de lucrări protetice la cele mai înalte standarde mondiale și au generat majorarea capacității de producție chiar și cu 100% pentru anumite segmente. Laboratorul, aflat în Bucureşti, deservește clienți – adintre care unii de peste 15 ani – în țări precum Canada, Belgia, Franța, Germania, Italia, Suedia și SUA.

Dr. Antoaneta Fischer accentuează: „Avem rezultate foarte bune de vânzări, atât în România, cât şi pe pieţele externe, există un potenţial foarte mare de creştere al acestei pieţe de nișă, iar finanțarea atrasă de pe piața de capital va contribui la materializarea planurilor de dezvoltare pe plan internațional. Realizările echipei noastre, bazate pe know-how la cel mai înalt nivel și pe adoptarea tehnologiilor digitale, obțin, zi de zi, aprecierea clienților și sunt convinsă că vor câștiga și încrederea investitorilor”.

Dr. Fischer Dental anunță că „a înregistrat o creştere constantă a veniturilor în ultimii trei ani, reușind, în cursul anului trecut, să compenseze scăderea înregistrată în perioada de stare de urgență, când cabinetele au fost închise timp de 2 luni, prin livrările făcute la export. Anul trecut, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 9,2 milioane de lei şi o marjă de profit net de 25,4%. În primul semestru din 2021, Dr. Fischer Lab a raportat venituri de 5,18 milioane de lei, ceea ce reprezintă o creştere de 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar pentru întreg anul 2021 compania estimează o cifră de afaceri de 10,7 milioane de lei”.

Grupul Dr. Fischer Dental SA, fondat în 1995 de către dr. Antoaneta Fischer, medic stomatolog cu o vastă experiență acumulată la Berlin și Düsseldorf, este caracterizat ca „liderul pieţei de tehnică dentară la nivel naţional. Compania are circa 80 de angajați, oferă peste 240 de tipuri de lucrări protetice şi servicii clienţilor săi, cabinete stomatologice şi laboratoare de tehnică dentară, pe piaţa autohtonă şi în alte 10 ţări din Europa și America. Principalele categorii de lucrări sunt coroane și punţi dentare, proteze şi faţete dentare, bonturi de implant, aparate ortodontice şi gutiere”.

Colectare separată pentru evitarea poluării apelor cu plastic

0

Asociația „Mai Mult Verde” împreună cu Federația Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară (FADI) a realizat o cercetare privind modalitatea de gestionare a deșeurilor în localitățile riverane Dunării. Cercetarea a vizat localitățile de pe malul Dunării din 12 județe, localități care pot avea cea mai mare contribuție la poluarea din surse de pe uscat cu deșeuri de plastic, respectiv, Brăila, Călărași, Caraș-Severin, Constanța, Dolj, Galați, Giurgiu, Ialomița, Mehedinți, Olt, Teleorman și Tulcea. Pe lângă județul Tulcea, performanțe bune și cu rate de reciclare în creștere s-au putut observa și în județul Teleorman, în special în localitatea Zimnicea, unde rata de reciclare este cea mai mare comparativ cu celelalte localități analizate, Frecăței și Mărașu din județul Brăila, Socol, Berzasca și Pojejena din județul Caraș-Severin. 

În urma cercetării, cele mai eficiente proceduri pentru a evita poluarea apelor cu plastic au rezultat a fi colectarea separată și buna gestionare a deșeurilor. Cele doua organizații anunță că „au analizat modalitatea de gestionare a deșeurilor în localitățile riverane Dunării, cu scopul de a identifica posibilele cauze privind poluarea cu plastic a apelor, dar și măsurile necesare pentru a gestiona problema deșeurilor municipale. În prezent, județul Tulcea are cea mai bună performanță dintre județele riverane. Compararea datelor este însă dificilă având în vedere faptul că metoda de calcul diferă, ținând cont de raportarea la cantitatea de deșeu reciclabil sau la cantitatea totală de deșeu menajer. Totodată, s-a constatat că în localitățile cu rate mari de reciclare, metoda folosită este prin raportare la cantitatea de deșeuri reciclabile generate. Unul dintre exemple este orașul Zimnicea care a raportat o rată de reciclare de 50% în anul 2020”.

Asociația „Mai Mult Verde” subliniază că „sprijină autoritățile și comunitățile locale în procesul de colectare separată a deșeurilor” și argumentează: „Pe fondul îngrijorării tot mai mari cu privire la impactul plasticului asupra oceanelor, ecosistemelor și sănătății umane, Asociația Mai Mult Verde trage un semnal de alarmă și își propune să dezvolte, împreună cu FADI, un management inteligent al deșeurilor, astfel încât malurile apelor să nu devină, treptat, gropi de gunoi. În acest sens, vor dezvolta și distribui ghiduri de implementare a sistemelor de colectare separată (pe fracții) a deșeurilor, în aproximativ 150 de localități dunărene”. 

Doru Mitrana, președinte al Asociației „Mai Mult Verde”: „În România anului 2021, avem încă zeci de localități în care deșeurile nu sunt colectate sau sunt preluate nediferențiat, doar pentru a ajunge la gropile de gunoi, transformate între timp în munți de gunoi. Sunt acele sute de mii de tone de deșeuri pe care le vedem în fiecare an în natură și care, mai devreme sau mai târziu, ajung în ape. Unele se dezintegrează, dar cele de plastic rămân pentru sute de ani. Unii edili au înțeles asta. Alții au nevoie de sprijin”.

Liliana Nichita, director al Federației Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară: „Este dovedit faptul că gestionarea deșeurilor în cadrul Sistemelor de Management Integrat a Deșeurilor (SMID), reprezintă soluția ideală, deoarece această procedură asigură fluxul normal al deșeurilor de la generator, respectiv de la gospodărie, către instalații de prelucrare, așa cum este cazul stațiilor de sortare ale deșeurilor reciclabile și pregătirea lor pentru reciclare. Dintre județele analizate, în cazul a trei județe – Caraș-Severin, Olt și Mehedinți, sistemul a intrat în operare la finalul anului 2020 și respectiv 2021, ceea ce explică lipsa rezultatelor. În plus, mai sunt județe în care nu s-au finalizat licitațiile pentru atribuirea contractelor de delegare, așa cum este cazul județelor Brăila și Constanța. Acolo unde încă sunt sincope trebuie identificate cauzele dar și soluțiile potrivite fiecărei situații”.

În ceea ce privește factorii de influență identificați în buna funcționare a sistemelor de colectare separată și rata de reciclare a deșeurilor municipale, au fost observate următoarele aspecte: 

  • Tariful plătit de populație – În localitățile în care tariful este mai mare și performanța este una pozitivă. Județul Tulcea are cel mai mare tarif perceput în mediul rural (6,17 lei / pers. / lună) comparativ cu mai puțin de 4 lei în alte localități. Acest lucru demonstrează că acolo unde serviciile sunt plătite, iar costurile privind deșeurile sunt acoperite, se observă și o performanță pozitivă.
  • Modalitatea de colectare – La platforme publice sau din poartă în poartă. Procesul de colectare cât mai în apropiere de sursa de generare este unul dintre factorii de influență cei mai importanți, iar în localitățile în care s-a trecut de la colectarea la platformă la colectarea din poartă în poartă, s-a înregistrat și o creștere a deșeurilor reciclabile colectate.
  • Numărul fracțiilor de deșeuri reciclabile colectate – Numărul fracțiilor colectate este important deoarece influențează atât comportamentul populației care participă la sistem, cât și calitatea deșeului colectat. În funcție de cantitatea și structura deșeului generat, numărul de fracții colectate se adaptează la specificul local.
  • Frecvența de colectare – Aceasta se adaptează în funcție de volumele de colectare disponibile și de cantitățile estimate ce urmează a fi colectate, și se stabilesc ulterior în contractele de delegare.
  • Campaniile de informare pentru populație – Informarea are un rol important.  În localitățile în care sunt derulate astfel de campanii, crește atât numărul participanților la sistem, cât și calitatea și cantitatea deșeurilor colectate separat. În județul Tulcea au avut loc campanii susținute în primul an de funcționare a SMID, ceea ce a asigurat succesul acestui sistem. 

Cercetarea face parte din programul „Cu Apele Curate”, o inițiativă Mai Mult Verde, susținuta de Lidl România. Strategia REset Plastic a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte, cuprinde cinci zone de acțiune – de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea designului acestora, la reciclare și acțiuni de ecologizare, până la inovare și educare în domeniu. Demersul „Cu Apele Curate” a fost inițiat în 2019 ca un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile dunărene.

Nesiguranță în situația de perspectivă a companiilor

0

Peste 67% din companiile cu capital german din România apreciază drept bună propria situație actuală, apreciere în creștere față de 2020, când acest calificativ era acordat în proporție de 35%, arată sondajul de opinie realizat de Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană (AHK România) în octombrie 2021.

Potrivit sondajului, peste 22% dintre respondenți declară că situația companiei pe care o reprezintă este satisfăcătoare; 10% consideră că situația este dificilă, față de 9,6%, în 2020. Sebastian Metz, director general și membru în Consiliul Director al AHK România: „Cu toate acestea, situația actuală a companiilor trebuie privită și în contextul în care trebuie să ne întrebăm cât de mult se datorează efectelor prețurilor și cât de mult efectelor volumelor. Problemele legate de preț și de disponibilitate vor continua probabil până în a doua jumătate a anului 2022. Corona a dus la perturbări de ritm considerabile, iar motorul economiei globale încă scârțâie pe alocuri”. 

Sondajul arată că 42% din companii se așteaptă la o îmbunătățire a activității lor, de unde aprecierea în acest sens anul trecut a fost de 26,6%. 

Ca factori de risc economic, în cea mai mare măsură companiile indică creșterea prețurilor la materii prime și energie, costurile cu forța de muncă, lipsa de personal calificat. 41,7% dintre respondenți consideră condițiile-cadru politico-economice drept un factor de risc. Andreas Lier, președintele AHK România: „Situația politică actuală determină incertitudine pentru companiile germane din România. Dezbaterea actuală privind modificările fiscale nu este deloc oportună. Nu putem decât să solicităm în mod repetat tuturor factorilor de decizie politică să asigure previzibilitatea și, prin urmare, încrederea într-un climat de afaceri favorabil mediului de afaceri și să continue agenda de reforme pentru a face ca România, ca amplasament investițional, să fie pregătită pentru viitor și să poată utiliza fondurile europene disponibile. Aceste investiții, de care este nevoie urgentă, vor oferi impulsurile necesare creșterii economice”.

AHK România subliniază că „a participat pentru a șaptea oară consecutiv la sondajul AHK World Business Outlook, coordonat de Uniunea Camerelor Comerț și Industrie din Germania (DIHK). Companii din întreaga lume au fost chestionate în legătură cu planurile de investiții și ocuparea forței de muncă, dar și despre cei mai importanți factori de risc în afaceri din fiecare țară. Din România au participat anul acesta 49 de companii, mai mult de jumătate dintre acestea fiind active în industrie și construcții (40,8%), peste 40% în servicii, iar restul companiilor provin din domeniul comerțului. Sondajul s-a desfășurat în perioada 22 septembrie-15 octombrie 2021”.

AHK România prezintă rezultatele chestionarului de conjunctură: