NN România intermediază creditele ipotecare de la ING Bank începând din noiembrie

0

NN România oferă clienților o soluție completă pentru casa lor, de la achiziție și până la protecția de care au nevoie în situații neprevăzute. Din noiembrie, în parteneriat cu ING, NN introduce intermedierea creditelor ipotecare în portofoliul de servicii oferite, completând pachetul de asigurări ataşate creditelor deja disponibil clienților atunci când își cumpără o casă. 

„Prin extinderea portofoliului nostru de soluţii financiare ne propunem să simplificăm experienţa clienților care sunt la momentul cumpărării unei locuințe și, în acelaşi timp, ne bucurăm că partenerii noştri pot beneficia de expertiza în vânzări a echipei noastre. Parteneriatul cu ING este unic din acest punct de vedere și creează multiple oportunităţi pentru noi toţi”, spune Gerke Witteveen, Chief Financial Officer la NN

„Parteneriatul ING – NN este unul de lungă durată, ce vizează o varietate de produse și servicii pe care le oferim împreună, precum asigurări de sănătate sau fonduri mutuale disponibile 100% online din Home’Bank. Având în vedere că acestea funcționează cu succes, am văzut o oportunitate în extinderea parteneriatului și în zona de creditare. Astfel, suntem mai aproape de clienții noștri și le oferim un nou canal prin care pot obține mai multe informații despre creditul pentru locuința pe care și-o doresc”, spune Roxana Cristea, Şef Departament Credite în cadrul ING Bank.

Clienții care au în plan să achiziționeze o locuinţă pot contacta specialiștii NN pentru a primi informaţiile necesare în vederea obținerii unui credit ipotecar de la ING Bank cu valoare cuprinsă între 13.000 și 900.000 de lei pentru casa lor, pe o perioadă de la 3 până la 30 de ani, cu un avans de cel puțin 15%. În plus, cu sprijinul reprezentanților de vânzări NN, clienții pot obţine şi informaţii despre asigurarea de viață care va fi atașată creditului ipotecar în Office-ul ING, având liniștea că familia lor e protejată financiar în cazul unui eveniment nefericit, dar și despre asigurarea de locuință NN care oferă protecție în cazul a 24 de situații neprevăzute care le pot afecta casa. 

SOLO Fintech lansează primul serviciu complet digital de contabilitate care se adresează exclusiv PFA-urilor

0

SOLO Fintech lansează prima aplicație digitală de contabilitate care se adresează exclusiv PFA-urilor, fiind prima aplicație digitală de înființare și administrare a unui PFA sau PFI.

SOLO se adresează liber-profesioniștilor (arhitecți, medici, avocați), freelancerilor, creativilor, dar și curierilor sau șoferilor de UBER și Bolt. Cu un abonament de doar 89 de lei pe lună, clienții beneficiază de înființarea gratuită a unui PFA, facturare rapidă de pe mobil, contabilitate completă, calculul taxelor la zi și depunerea declarației unice. 

SOLO Fintech a fost înființat în 2020 în cadrul incubatorului Novel Ventures de către Bogdan Georgescu (foto), fondator Bookster și fost Managing Partner Colliers International, Alexandru Anghel, fost consultant în management la Boston Consulting Group  și Annemarie Fabian, fost consultant Colliers International. 

„Ne-am bucurat să vedem interesul foarte mare din partea clienților încă dinainte de lansarea oficială a SOLO. Avem deja peste 100 de clienți și am semnat parteneriate cu mai multe companii mari din industria curieratului rapid și microfinanțării. Avem discuții avansate și cu alte companii din industria de IT, sănătate, HORECA, etc”, a declarat Bogdan Georgescu, unul dintre co-fondatorii SOLO.  

Până la finalul anului, compania își propune să atragă 1.000 de clienți, iar până la finalul lui 2022, SOLO vizează 10.000 de clienți. Pe termen mediu și lung, echipa urmărește scalarea business-ului prin extinderea serviciilor către IMM-uri și lansarea soluției pe alte piețe din Europa, precum Turcia, Polonia, Spania sau Italia. 

Piața din România se ridică în prezent la peste 400.000 de PFA-uri și 50.000 de PFI-uri. Investiția inițială în SOLO Fintech a fost de 300.000 de euro și compania se pregătește pentru o nouă rundă de finanțare, după lansare. 

Wizrom Software: IMM-urile se adaptează noilor provocări din piața muncii cu ajutorul programelor standardizate și automatizate de gestionare a resurselor umane

0

În condițiile noului context din piața muncii – care implică adoptarea modelelor de lucru hibrid și remote –  companiile mici și mijlocii încep să simtă nevoia implementării unor sisteme software de salarizare și administrare a personalului, conform Wizrom, una dintre cele mai mari companii dezvoltatoare de soluții IT pentru organizații din România. Reprezentanții companiei consideră că nevoia clienților de a pivota între modele de muncă demonstrează o dată în plus cât de util le este clienților un program versatil și standardizat de gestionare a resurselor umane. 

Prin intermediul unui astfel de software, companiile se pot adapta la noua realitate de pe piața muncii, evitând surprizele legate de legislația în schimbare, de tendințe emergente și riscurile de securitate pentru angajați. Organizațiile pot, astfel, să-și stabilească în mod corect obiectivele, strategiile și bugetele necesare pentru managementul resurselor HR. 

„Am observat, în ultimele luni, că nevoile întreprinderilor mici și mijlocii s-au schimbat. Redeschiderea birourilor, dar și debutul celui de-al patrulea val pandemic, au impus necesitatea adaptării noului mod de a lucra al angajaților. Desigur, acest model hibrid este mai dificil de gestionat decât unul de telemuncă 100% sau prezență fizică 100%, iar managerii caută constant modalități de a scădea costurile și de a crește productivitatea. Platformele automatizate de salarizare și management al angajaților reprezintă cea mai la îndemână soluție pentru aceste companii”, precizează Adrian Bodomoiu, Director General în cadrul Wizrom Software (foto) .

Conform Comisiei Europene, în industrie, comerț, construcții și servicii, în România există aproximativ 500.000 de întreprinderi mici și mijlocii – cumulând 99% din totalul companiilor active în economia națională. Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a publicat, la finalul anului 2020, un document conform căruia 61% dintre acestea și-au redus activitatea pe parcursul anului trecut. Totuși, în primul trimestru al acestui an, s-a înregistrat o creștere de peste 52% comparat cu primele trei luni ale lui 2020 în ceea ce privește înregistrările de noi companii, fiind înmatriculate 41.251 de noi IMM-uri.

WizOne for All – soluția HR standardizată și automatizată pentru managementul resurselor umane 

În contextul actual, companiile se află în situația de a gestiona fie un sistem de muncă hibrid, fie unul de muncă la distanță. Mai ales în condițiile în care organizațiile sunt nevoite să facă o trecere rapidă de la un mod de lucru la altul – ținând cont de condițiile sanitare – acestea au nevoie să se bazeze pe o soluție versatilă de management al personalului care poate fi implementată rapid și în mod eficient. 

Wizrom – bazându-se pe cele două decade de experiență în implementarea de software pentru gestionarea resurselor umane în mai mult de 3.000 de afaceri din România – a setat un flux de lucru standard în soluțiile WizSalary și WizOne, punând astfel la dispoziția IMM-urilor o versiune standard gândită special pentru acest segment – WizOne for All. Aceasta acoperă cele mai întâlnite fluxuri din departamentele dedicate resurselor umane, implementarea fiind rapidă și fără costuri inițiale.  

Indiferent de atitudinea față de schimbările prin care trecem – fie că le vedem ca pe obstacole de depășit, fie că le vedem ca oportunități de creștere și învățare – companiile trebuie să se adapteze noii realități. Tehnologiile evoluează constant, iar noile tendințe dictează noi direcții de dezvoltare. Totuși, uneori volumul imens de informații și schimbările legislative sunt greu de navigat. De aceea, am decis să oferim această versiune standardizată a soluțiiilor WizSalary si WizOne – WizOne for All – de management al resurselor umane, special adresată companiilor mici și mijlocii, care pot astfel să își deruleze în mod optim activitatea de bază, știind că partea de gestionare HR este acoperită”, completează Adrian Bodomoiu.

WizOne for All include patru module și poate fi implementat în doar o săptămână. Software-ul nu are costuri de implementare sau de instalare, iar plata licenței se face pe baza unui abonament lunar, în funcție de dimensiunea companiei.

Modulul de administrare personal este dedicat dosarelor angajaților în format electronic, care pot fi actualizate ușor și în timp real. Astfel, fiecare dintre aceștia beneficiază de un fișier conținând informații generale și date personale, beneficii, lista de echipamente utilizate, medicina muncii și alte certificări reînnoite periodic, sancțiuni etc. 

Sistemul de pontaj electronic, care are o acuratețe de 100%, și care nu necesită introducerea manuală a datelor și care este compatibil cu o mare parte a sistemelor de control acces, oferă angajatorilor oportunitatea de a structura modul de înregistrare a pontajului în funcție de specificul activității companiei. Modulul de pontaj electronic poate fi configurat în funcție de următoarele variabile – tipul contractului de muncă, structura organizatorică și modul de lucru specific companiei (organizare în departamente, puncte de lucru, sucursale etc.).

Când vine vorba de salarizare, WizOne for All include și programul WizSalary, destinat IMM-urilor care au nevoie de un instrument simplu și eficient pentru calculul drepturilor salariale. Acest program a fost dezvoltat astfel încât să poată fi utilizat cu încredere atât de afaceri cu 10 angajați, cât și de companii cu sute sau mii de angajați. De altfel, peste un sfert din salariile angajaților din mediu privat din România sunt calculate cu WizSalary.

În plus, cu WizOne for All, prin modulul Self Service, companiile pot implementa un flux automat de transmitere și aprobare a cererilor angajaților. Angajații pot depune, astfel, solicitări pentru concediu de odihnă, medical sau alte cereri de absență sau work from home, iar managerii pot evita suprapunerea de concedii și pot vedea dintr-o singură privire prezența din cadrul departamentului.

IMM-urile beneficiază, astfel, de un instrument care garantează transparența proceselor, asigurând securitatea și protecția datelor organizației și ale angajaților. 

WizOne for All este disponibil atat în cloud, cât și on-premise, cu instalare pe infrastructura clientului. 

Banca Transilvania, asistată de Filip & Company în achiziția Idea :: Bank

0

Banca Transilvania a beneficiat de asistența juridică oferită de echipa Filip & Company în finalizarea tranzacției prin care cumpără de la grupul polonez Getin Holding grupul Idea Bank în România format din Idea :: Bank, Idea :: Leasing, Idea :: Broker de asigurări și Idea :: Investment.

Alina Stancu Bîrsan (foto), partener Filip & Company: „Suntem încântați că am putut să fim din nou alături de Banca Transilvania și să sprijinim în acest mod efortul celei mai mari și dinamice bănci din România de a continua să transforme piața serviciilor financiare. Îi suntem foarte recunoscători clientului nostru pentru încrederea acordată”. 

Filip & Company subliniază că „documentele cu privire la achiziție au fost semnate în iunie 2021, între timp fiind obținute aprobările autorităților de reglementare.

Echipa Filip & Company a fost coordonată de către Alina Stancu Bîrsan (partener) și Cristina Filip (partener), iar în această etapă le-a inclus pe Rebecca Marina (senior associate) și Camelia Ianțuc (senior associate). Cătălin Suliman (partener) a coordonat echipa de dreptul concurenței implicată în dosar, formată din Dragoș Iordache (senior associate) și Lisaura Ungureanu (senior associate). Asistența cu privire la aspectele de drept polonez și englez a fost acordată de către Linklaters. 

Echipele de Finanțe, Bănci și Fuziuni și Achiziții ale Filip & Company au fost implicate în multe dintre cele mai mari și mai importante tranzacții din sectorul financiar din România”.

XTB România: Creștere de 230% a clienților noi în primele 9 luni, peste media grupului

0

La nivel de grup, compania de brokeraj pe burse internaționale a înregistrat un avans de aproape 100% a numărului de clienți noi în primele 9 luni din 2021, față de aceeași perioadă a anului trecut. În total, aproape 390.000 de investitori au încredere în Grupul XTB cu investițiile lor.

România a înregistrat un avans de 230% a numărului de clienți noi în primele 9 luni ale anului, față de aceeași perioadă a anului trecut, peste media de creștere globală de aproape 100% a grupului, se arată într-un comunicat de presă al companiei de brokeraj pe burse internaționale.

Dacă în România avem o creștere de 230% a clienților noi, în primele 9 luni, constatăm un avans în aceeași perioadă de 260% a clienților activi, într-o industrie unde, de obicei, diferența dintre cele două indicatoare de performanță este mult mai mare, iar clienții noi nu înseamnă că și tranzacționează, adică sunt activi.

La nivel de grup, XTB a înregistrat o creștere semnificativă de 36,5% a veniturilor, de 43,9% a profitului net consolodat și de 36,6% a profitului operațional (EBIT), în trimestrul 3 din 2021 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

„Raportat la anul 2019, în 2021, am înregistrat creșteri de 4 ori ale rulajelor și de 8 până la 10 ori a numărului de clienți noi și fonduri atrase. În această perioadă, XTB a dezvoltat una dintre cele mai complexe platforme educaționale, punând la dispoziție, cu titlu gratuit, sute de evenimente online, resurse și materiale educaționale și de analiză cu conținut înalt calitativ și cu adresabilitate selectivă către toate tipurile de investitori și nivelurile de experiență, contribuind vizibil și semnificativ la creșterea nivelului de cultură investițională din România. În plus, în acest an, am dublat echipa locală de suport pentru clienți, am introdus sute de instrumente noi și am adus zeci de optimizări platformei online de tranzacționare xStation,” a explicat Irina Cristescu, General Manager XTB România.

„Aceste rezultate se bazează pe o creștere continuă consolidată de clienți noi, care sunt și activi. În pofida faptului că trimestrul 3 acoperă, de fapt, perioada de vară, noi am obținut rezultate foarte bune, iar acest lucru se datorează și efortului zilnic al echipei noastre. Ne dezvoltăm în mod constant oferta de produse și instrumente financiare și ne îmbunătățim platforma de tranzacționare și tehnologia folosită. În plus, tot în T3, am deschis și un nou birou în Emiratele Arabe Unite și am obținut o licență de funcționare în Africa de Sud”, a declarat Omar Arnaout, președintele consiliului de administrație al XTB.

Numărul de clienți noi în continuă creștere este unul dintre fundamentele dezvoltării casei de brokeraj. Astfel, Grupul XTB a atins numărul țintă de clienți noi pentru întreg anul 2021, încă din iulie. Ținta pe întregul an de 120.000 de clienți noi a fost depășită semnificativ și, după nouă luni, Grupul XTB raportând că a achiziționat 146.000+ de clienți noi. Acesta este un record și o creștere de 98,9% față de aproape 74.000 de clienți noi achiziționați în primele 9 luni ale anului trecut. În total, aproape 390.000 de investitori au încredere în Grupul XTB cu investițiile lor.

Ca urmare a continuării strategiei optimizate de vânzări și marketing, a unei mai mari pătrunderi a piețelor existente, a introducerii succesive de noi produse în ofertă și a extinderii pe alte piețe geografice, numărul mediu de clienți activi a crescut și el cu 100,6% în T3 2021.

Obiectivul XTB este de a deveni prima alegere și soluție cuprinzătoare pentru fiecare investitor. În prezent, clienții XTB pot investi în 5.400 de instrumente financiare diferite, inclusiv acțiuni, indici, mărfuri, ETF-uri, CFD-uri și Forex. În plus, XTB oferă și posibilitatea de a investi în CFD-uri cu suport pe criptomonede. Interesul pentru aceste instrumente este în continuă creștere, astfel că în prima jumătate a anului 2021, 20% dintre clienții XTB au efectuat cel puțin o tranzacție cu astfel instrumente, iar pentru aproape 10% dintre clienții noi, tranzacționarea de CFD-uri cu suport pe criptomonede a fost primul lucru pe care l-au făcut după deschiderea unui cont. În acest context, la începutul lunii septembrie, XTB a adăugat nouă instrumente noi bazate pe criptomonede. 

Totodată, costurile operaționale în trimestrul 3 din 2021 s-au ridicat la 18,5 milioane EUR și au fost cu 5 milioane EUR mai mari decât în ​​perioada comparabilă (T3 2020: 13,5 milioane EUR).

Grupul XTB își continuă expansiunea geografică

Odată cu începerea operațiunilor de către XTB MENA Limited în Emiratele Arabe Unite în iulie 2021, Grupul XTB a ajuns la o altă etapă importantă ca parte a expansiunii sale geografice. Acest pas a fost precedat de obținerea licenței de la autoritatea locală de reglementare DFSA. Ca și în alte piețe, în Emiratele Arabe Unite, XTB se concentrează puternic pe educație și cooperare cu parteneri locali consacrați.

În luna august, XTB Africa (PTY) Ltd. a primit o licență pentru a opera în Africa de Sud. Consiliul de Administrație coordonează în prezent lucrările pregătitoare pentru începerea operațiunilor pe această piață în a doua jumătate a anului 2022.

Informații detaliate care sintetizează activitățile Grupului XTB în trimestrul 3 2021 sunt incluse în Raportul curent nr. 16/2021 – „Rezultatele financiare și operaționale preliminare pentru trimestrul III 2021”, care este disponibil în limba engleză AICI.

Studiu Erste: 7 din 10 români nu au o rutină de economisire și pun bani deoparte aleatoriu, în funcție de ce le rămâne la finalul lunii

0


  • Cea mai nouă ediție „Money Matters”, studiu anual realizat de Erste Group, arată că 71% dintre români nu au o rutină de economisire și aleg să pună deoparte o sumă aleatorie, în funcție de ceea ce le rămâne la finalul lunii, după ce își asigură cheltuielile curente
  • Studiul marchează Ziua Mondială a Economisirii și aduce informații noi în ceea ce privește evoluția economiilor personale în contextul COVID-19, dar și importanța sustenabilității financiare.
  • 51% dintre români consideră acum că economisirea este foarte importantă, comparativ cu 44% în 2020 și 36% în 2019. 

București, 1 noiembrie 2021 – Banca Comercială Română marchează Ziua Internațională a Economisirii (31 octombrie) și anunță rezultatele „Money Matters”, studiul realizat anual de către Erste Group în țările din Europa Centrală și de Est. Datele arată, în principal, că românii fac progrese în zona educației financiare, însă le lipsește încă disciplina economisirii. 

Potrivit cercetării, 51% dintre români consideră că este foarte important să economisească, comparativ cu 44% în 2020 și 36% în 2019, însă, în același timp, 71% dintre respondenți nu au o rutină de economisire și susțin că pun bani deoparte aleatoriu, în funcție de ceea ce le rămâne la final de lună în cont, după ce își asigură cheltuielile curente. În majoritatea țărilor din regiune, 1 din 2 respondenți au declarat că economisesc lunar o sumă fixă, ceea ce relevă o mai bună organizare a cheltuielilor și prioritizarea economisirii.

„Sărbătorim Ziua Internațională a Economisirii după ce, în această toamnă, am pus în centrul comunicării noastre campania „Pentru o Românie inteligentă financiar”, ce a urmărit să ofere românilor idei și resurse practice de dezvoltare a inteligenței financiare. Ediția 2021 a studiului Money Matters ne confirmă că în România există interes pentru zona de educație financiară, dar și că înțelegem, într-un număr din ce în ce mai mare, că obținerii prosperității ține și de economisirea unui procent din câștigul lunar. Este nevoie să ne organizăm sistematic bugetul personal, astfel încât să știm foarte clar ce venituri și cheltuieli avem și cum putem aloca bani pentru economii, dar și pentru nevoi și dorințe”, a declarat Nicoleta Deliu, Director Comunicare, BCR.

Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group și a vizat țările din Europa Centrală și de Est – Austria, Ungaria, Croația, Cehia, Slovacia, România și Serbia. Cercetarea a avut loc în lunile iulie și august 2021, pe un eșantion de 500 de persoane, reprezentativ la nivelul populației bancabile, cu vârsta de peste 15 ani. Datele studiului au scos în evidență faptul că:

  • Românii economisesc, în medie, 309 lei pe lună, echivalentul a 58 euro, cu un salariu mediu net de 3.541 lei;
  • Suma medie lunară economisită pe regiune este de 120 de euro, reprezentând o creștere de 31,86% față de anul 2017, când suma era de 91 euro. Românii au înregistrat o creștere constantă a sumei economisite, ajungând la 309 lei lunar, în creștere cu 8,5% față de 2020, când suma medie economisită a fost de 286 lei, și în creștere cu 14,8% față de 2019, când suma medie economisită a fost de 269 lei; 
  • Austriecii continuă să fie lideri în această zonă a Europei, cu o medie de 344 euro lunar, urmați de slovaci cu 123 euro și cehi cu 119 euro. Pe locurile următoare se află ungurii cu 83 euro, croații cu 72 euro și sârbii cu 47 euro. Corelat cu salariul mediu din fiecare țară din regiune, există un procent constant de 10% economisire la nivelul populației;
  • Creșterea conștientizării importanței economisirii se datorează și impactului COVID-19, ținând cont de faptul că 30% dintre respondenții români ai studiului Money Matters au declarat că în ultimul an au economisit sau investit mai puțin din cauza contextului pandemic, media pe regiune fiind de 18,5%;
  • 69% dintre intervievați au menționat că motivul pentru care economisesc sunt urgențele și cheltuielile neprevăzute, în timp ce 66% dintre ei au declarat că economisesc pentru a avea o rezervă de bani pentru sine sau pentru familie. 
  • 13% dintre români consideră că au cunoștințe solide de educație financiară, în timp ce media pe regiune a celor ce au declarat că au cunoștințe foarte bune de educație financiară este de 9,5%. 
  • În ceea ce privește atribuirea responsabilității educației financiare, 55% dintre respondenți consideră că intră în atribuțiile școlii și a altor instituții de învățământ, 49% cred că este responsabilitatea părinților și a familiei, 41% plasează responsabilitatea băncilor și altor instituții financiare, 41% consideră că intră în atribuțiile autorităților publice, iar 31% cred că este responsabilitatea mass-media. Media la nivelul regiunii este de 51,8% pentru respondenții care consideră că educația financiară intră în responsabilitatea băncilor.

BCR susține importanța educației financiare și a promovării unui comportament financiar responsabil, prin susținerea economisirii. De altfel, banca își propune să crească nivelul de cunoștințe financiare în rândul populației și a lansat campania “Pentru o Românie inteligentă financiar”, prin care urmărește să ofere românilor sfaturi concrete de educație financiară, așa cum sunt:

  • Regula 50/30/20 de împărțire corectă a bugetului: 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru dorințe și 20% pentru economii și investiții.
  • Întâi eu –  plătește-te pe tine prima dată. Economisește întâi, cheltuie după din ce a rămas.
  • 24H – amână achiziția unui lucru cel puțin 24 de ore pentru a te asigura că ai nevoie de el.
  • Fondul de urgență – fă-ți un fond de rezervă, unde trebuie strânse între 3-6 salarii lunare.

Mai multe detalii despre campanie: www.bcr.ro/ro/inteligenta-financiara

PESTE 200 DE CLIENȚI AI COMPANIILOR ENEL DEVIN PROSUMATORI PRIN PROGRAMUL „CASA VERDE FOTOVOLTAICE”

0

În urma programului „Casa Verde Fotovoltaice” implementat de Enel, prosumatorii beneficiază de eficiență energetică și de facturi mai mici la energie. Sistemele fotovoltaice implementate de Enel vor contribui la reducerea cu 153.000 de kg a gazelor cu efect de seră

Un număr de 218 persoane fizice/locuințe individuale beneficiază de sisteme fotovoltaice instalate de Enel, după ce s-au înscris în programul „Casa Verde Fotovoltaice”. Pe lângă avantajul de a produce cea mai mare parte a energiei pentru nevoile proprii, prosumatorii, în funcție de surplusul de energie vândut furnizorului și injectat în rețeaua de distribuție, primesc o sumă care se reduce din factura lunară de energie. 

Cei 218 prosumatori au generat în acest an o cantitate totală de 115,5 MWh, suficientă pentru ca un televizor să funcționeze neîntrerupt timp de 33.571 de zile sau 885 de PC-uri, timp de un an. 

Sistemele fotovoltaice implementate vor contribui la reducerea cu 153.000 de kg a gazelor cu efect de seră, echivalentul unei cantități produse de aproximativ 115 mașini /an. 

„Companiile Enel sprijină prosumatorii prin soluții energetice adaptate nevoilor acestora, pentru eficientizarea consumului de electricitate. Prin implementarea acestor tehnologii, prosumatorii contribuie la un mediu înconjurător mai curat și își asigură surse proprii de energie verde. Ne așteptăm ca numărul persoanelor care doresc să își instaleze sisteme fotovoltaice să crească organic, fără a se limita la subvențiile oferite de stat, pentru a beneficia de energia produsă cât se poate de aproape de locul de consum, cu emisii de CO2 la cote reduse și la un cost al electricității mai mic”, a declarat Anamaria Marin, Head of marketing service B2C, Enel.

Din septembrie 2019, companiile Enel Energie și Enel Energie Muntenia sunt autorizate de Administrația Fondului pentru Mediu să participe la programul de instalare a panourilor fotovoltaice pentru persoane fizice, prin care statul subvenționează cu până la 20.000 de lei, sau 90%, cheltuielile pentru montarea unui sistem fotovoltaic de cel puțin 3 kW.

Sistemele fotovoltaice, care pot fi monitorizate cu ajutorul unui computer sau smartphone, includ panouri fotovoltaice cu putere instalată de 3kW, un invertor solar cu o putere similară, un contor inteligent care măsoară cantitatea de energie produsă. 

În plus, consultanții companiilor Enel oferă și consiliere pentru accesarea finanțării, întocmesc proiectul tehnic și documentațiile pentru obținerea avizelor și autorizațiilor, asigură consiliere pentru obținerea avizului tehnic de racordare (ATR), a certificatelor, avizelor și autorizațiilor, dar și pentru racordare și punerea în funcțiune a sistemului. Mai multe detalii sunt disponibile aici

Alături de segmentul rezidențial,  grupul Enel dezvoltă în România și proiecte de eficiență energetică pentru segmentul business, prin Enel X România: în prezent, compania are în portofoliu proiecte implementate pentru cele mai importante firme din sectoare precum cel alimentar, retail, centre logistice, centre comerciale şi clădiri de birouri. În total, au fost montate peste 22.300 de panouri fotovoltaice, care contribuie la reducerea cu aproximativ 3.700 tone/an a emisiilor de dioxid de carbon. Instalarea acestor surse de producție de energie a dus la economii de peste 1 milion de euro pentru companiile partenere, prin înlăturarea costurilor asociate transportului și distribuției energiei electrice, precum și a contribuțiilor pentru certificatele verzi și cogenerare.

Un sfert dintre românii își țin cardul de credit intact

0

Unul din patru români cu card de credit își țin cardul de credit intact (24%) sau acoperă integral sumele utilizate în fiecare lună (36%), rezultă dintr-un sondaj realizat Finzoom pentru CEC Bank, în rândul utilizatorilor de internet din România. 

Chiar și în situațiile când există sume neacoperite, o bună parte dintre respondenți (45%) au doar solduri mici, de sub 2.500 lei, ceea ce înseamnă că posesorii de carduri de credit români utilizează cardurile de credit cu prudență.

Majoritatea utilizatorilor a identificat avantajele cardului de credit și știu să-l folosească, astfel încât să nu plătească costuri suplimentare, reiese din răspunsurile furnizate în cadrul sondajului. Doar 11% dintre respondenți susțin că folosesc cardul de credit pentru retrageri de numerar, operațiuni pentru care cele mai multe bănci percep dobânzi mai mari decât pentru plățile la comercianți. 

Un procentaj de trei ori mai mare (33%) susține că a optat pentru sistemul de plată în rate fără dobândă. În prezent, oferta de pe piața din România include carduri de credit cu între 3 și 24 de rate fără dobândă. Una dintre cele mai avantajoase oferte este cea a CEC Bank, care oferă până la 24 de rate fără dobândă clienților săi, la orice comerciant din țară sau din străinătate.

Ce îi atrage pe români să contracteze un card de credit: în primul rând faptul că pot cumpăra acum și plăti mai târziu (29% dintre răspunsuri). Accesul rapid la bani este motivația pentru 20% dintre respondenți, iar 14% sunt atrași de costurile reduse, dacă rambursează sumele utilizate la timp. 

În privința sumelor cheltuite lunar de pe cardul de credit, pentru 37% dintre cei chestionați acestea sunt în medie între 300 şi 1.000 de lei. 24% cheltuie sub 300 de lei, iar sume de 1.000 – 2.500 lei cheltuie lunar 18% dintre respondenți. 

Cei mai mulți dintre cei chestionați folosesc cardul de credit de 1-2 ori pe lună (45%), iar 24% fac mai mult de 5 operațiuni lunar. 20% dintre respondenți realizează 3-5 operațiuni lunar. 

În ceea ce privește reticențele față de cardurile de credit, cei mai mulți (40%) menționează costuri (dobânda și comisioanele). Apoi, urmează tentația de a cheltui mai mult decât își permit (28%) și teama că nu-și vor permite să ramburseze creditul (20%).

Sondajul privind utilizarea cardurilor de credit a fost realizat online, de Finzoom, la cererea CEC Bank, în luna septembrie, pe un eșantion de peste 2.000 de respondenți din toată țara. 

Taxa pentru autorizația de construire – aspecte neclare pentru proprietarii de imobile noi

0

Material de opinie de Ana Petrescu, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte România, și Maria Nițulescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal (foto)

Domeniul construcțiilor este unul dintre cele mai dinamice din România și a înregistrat creșteri semnificative în perioada pandemiei. Dar și în acest domeniu investitorii se confruntă cu dificultăți în respectarea cerințelor legale din cauza neconcordanțelor dintre reglementări. Un exemplu este cel legat de modul de calcul și de procedura de plată a taxei aferente autorizației de construire, pe care o datorează proprietarul înainte de începerea construcției. Cuantumul acestei taxe este de 0,5% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcții, pentru clădiri rezidențiale, și de 1% din aceeași valoare, inclusiv instalațiile aferente, pentru clădirile nerezidențiale.

Taxa inițială se stabilește pe baza valorii lucrărilor de construcție declarate de persoana care solicită autorizația, iar cea finală, în funcție de cea autorizată, după executarea lucrării. Pentru clădirile rezidențiale, valoarea reală a lucrărilor de construcție nu poate fi mai mică decât cea impozabilă a clădirii, stabilită prin înmulțirea suprafeței construite desfășurate a acesteia, exprimată în metri pătrați, cu valoarea stabilită în funcție de tipul clădirii (de exemplu, 1.000 de lei pe m2 pentru o clădire cu cadre din beton armat cu instalații de apă, canalizare, electrice și încălzire). 

Valoarea autorizată a lucrărilor de construire

Din păcate, legislația cu privire la modul de calcul al valorii autorizate a lucrărilor de construcție este neclară. În primul rând, normele de aplicare ale Legii 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții se referă, în continuare, la acte normativ abrogate și, la rândul lor, autoritățile publice locale afișează pe paginile de internet modele de cerere-tip pentru emiterea autorizației de construire care fac trimitere la aceleași acte abrogate. În al doilea rând, normele precizează că baza de calcul pentru determinarea valorii autorizate a lucrărilor este cea evidențiată în devizul general, în capitolul destinat lucrărilor de „construcții și instalații”. 

Ca urmare a legislației neclare, nu există o aplicare practică unitară la nivelul autorităților publice, unele considerând că baza de impozitare este valoarea inclusă în devizul general al investiției pentru lucrări de construcții și instalații aferente (cuprinzând toate capitolele din deviz), altele considerând că este doar valoarea lucrărilor de construcții – montaj (care ar putea presupune și costurile aferente pentru montarea echipamentelor necesare pentru funcționarea construcției). 

Termene derutante pentru plata sau regularizarea taxei

Inițial, taxa se plătește la valoarea declarată a lucrărilor, pentru emiterea autorizației, dar valoarea finală se stabilește prin regularizare la încheierea lucrărilor de construire. Pentru determinarea taxei finale, beneficiarul are la dispoziție, potrivit Codului Fiscal, un termen de 15 zile de la data finalizării lucrărilor (dar nu mai mult de 15 zile după expirarea autorizației) să depună o declarație privind valoarea lucrărilor de construcție la administrația publică locală. Autoritatea respectivă este obligată ca, în următoarele 15 zile, să stabilească taxa datorată pe baza valorii reale a lucrărilor de construcție, iar în alte două săptămâni, pe baza regularizării, beneficiarul trebuie să plătească sau este îndreptățit să recupereze diferența față de taxa achitată inițial. 

Pe de altă parte, normele de aplicare a Legii 50/1991 prevăd că beneficiarul/investitorul are obligația să regularizeze taxele și cotele legale aferente construcției în cel mult 15 zile de la data finalizării lucrărilor (față de un total de 45 de zile, conform prevederilor Codului Fiscal), odată cu efectuarea recepției la terminarea lucrărilor. 

Așadar, există neconcordanțe între prevederile legale și cu privire la ordinea operațiunilor necesare pentru regularizarea taxelor datorate de beneficiarul lucrărilor, inclusiv taxa pentru emiterea autorizației de construire. Pe de-o parte, valoarea lucrărilor trebuie declarată în formularul pentru comunicarea încheierii lucrărilor, urmând ca diferența să fie plătită cu ocazia recepției la terminarea lucrărilor. Pe de altă parte, conform dispozițiilor incluse în Regulamentul de recepție la terminarea lucrărilor (aprobat prin Hotărârea de Guvern 343/2017), la momentul recepției, autoritatea verifică valoarea finală a lucrărilor executate conform devizului general actualizat la terminarea lucrărilor și a altor documente relevante, tocmai pentru regularizarea taxei de autorizare. Or, indirect, din acest ultim act normativ rezultă că plata diferenței privind taxa aferentă autorizației are loc după semnarea procesului-verbal de recepție. 

În practică, persoana care a obținut autorizația declară valoarea din procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor pe baza celei incluse în devizul general, respectiv valoarea aferentă lucrărilor construcții-instalații. 

Trebuie precizat, însă, că dispozițiile legale privind momentul regularizării (în 15 zile de la finalizarea lucrărilor și obligația plății diferențelor cu ocazia recepției la terminarea lucrărilor) nu țin cont de situațiile în care sunt necesare lucrări de remediere impuse de comisia de recepție sau în care sunt realizate lucrări de instalare de echipamente pentru funcționare după comunicarea formularului referitor la încheierea lucrărilor.  

Propuneri de modificare a legislației

În consecință, cadrul legislativ format din prevederi incluse în diverse acte normative (Codul Fiscal, normele de aplicare a Legii 50/1991, regulamentul de recepție etc.) trebuie aliniat cu privire la momentul regularizării taxei pentru emiterea autorizației de construire, precum și cu privire la modul de calcul al valorii finale a construcției, care reprezintă baza de calcul pentru taxa totală datorată. În mod suplimentar, trebuie avute în vedere și situațiile practice în care valoarea finală a lucrărilor se modifică față de cea comunicată autorităților la terminarea lucrărilor, cum ar fi cazul în care comisia de recepție impune efectuarea unor lucrări suplimentare.  

Documentele pentru șomaj tehnic, transmise electronic

0

Documentele pentru șomaj tehnic se transmit electronic, anunță Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov, făcând următoarele precizări  adresate agenților economici: „Începând cu data de 01/11/2021, documentele necesare acordării șomajului tehnic în conformitate cu Ordonanța de Urgență nr. 111 din 2 octombrie 2021 pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea  Coronavirusului SARS CoV-2, se vor transmite electronic la următoarea adresă de e-mail: ilfov@ anofm.gov.ro.

Pentru informații actualizate, agenții economici sunt rugați să consulte periodic site-ul ANOFM www.anofm.ro”.