PwC Net Zero Economy Index: Rata de reducere a emisiilor de carbon la nivel global a ajuns la 2,5% în 2020, încă departe de obiectivul Acordului de la Paris

0

Rata de reducere a emisiilor de carbon la nivel global a ajuns la 2,5% în 2020, în creștere ușoară comparativ cu nivelul din 2019, de 2,4%, pe fondul reducerii cererii de energie din primul an marcat de pandemie, arată cel mai recent raport PwC Net Zero Economy Index. Cu toate acestea, statele sunt încă departe de progresul necesar pentru limitarea creșterii temperaturii globale cu cel mult 1,5°C, așa cum a fost convenit prin Acordul de la Paris.

”Cele mai mari 30 de economii la nivel mondial au alocat 4,8 trilioane de dolari, însemnând aproape o treime din totalul sumelor pe care le-au lăsat în economie prin stimuli fiscali, anul trecut, pentru a sprijini  politicile de mediu, în principal prin măsuri de eficiență energetică, cum ar fi soluții de încălzire cu energie verde a locuințelor sau achiziția de vehicule electrice. Astfel de investiții pot oferi un impuls pe termen scurt economiei, oferind în același timp noi locuri de muncă, un acces mai larg la energie, creștere economică, dar contribuie și la reducerea emisiilor pe termen lung”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner, PwC România.

Indicele PwC arată că rata de decarbonare ar trebui să ajungă la 12,9% anual, de peste cinci ori mai mare decât în 2020, astfel încât emisiile să scadă la jumătate până în 2030 și să ajungă la zero până în 2050. Doar două state la nivel mondial, Mexic și Indonezia, au înregistrat rate de decarbonare de două cifre, de 12,4% și, respectiv, 10,6%, ca urmare a restricțiilor economice impuse de pandemie. Aceste rezultate sunt o situație izolată, mai degrabă decât o dovadă a unei tendințe pe termen mai lung, având în vedere că ambele țări au anunțat în 2021 planuri de investiții în producția de combustibili fosili.

Cererea globală de energie a scăzut cu 4,3% în 2020, ducând la o scădere a emisiilor globale totale, însă estimările arată o creștere cu 4,6% în 2021, condusă de piețele emergente și economiile în curs de dezvoltare.

În timp ce impactul COVID-19 continuă să fie resimțit în întreaga lume, multe țări au ridicat restricțiile ceea ce a dus la o revigorare atât de necesară a activității economice, dar și o revenire a emisiilor.

În ultimii zece ani, PwC Net Zero Economy Index a modelat datele privind creșterea economică și emisiile de CO2 legate de energie, în raport cu ratele necesare pentru atingerea obiectivelor Acordului de la Paris. Raportul urmărește modul în care economiile fac progrese în procesul de reducere a dependenței dintre creșterea economică și cea emisiilor de carbon.

CIEL România: Viitorul aparține companiilor digitalizate

0

Din studiile CIEL România, unul dintre cei mai importanți producători de software pentru antreprenori, a rezultat că 45% dintre companiile românești au făcut investiții în digitalizare în timpul pandemiei. În peste jumătate din cazuri (61,2%) sumele alocate automatizării proceselor au fost de sub 1.000 de euro, în restul situațiilor sumele fiind cuprinse între 1.000 și 3.000 de euro (27.2%) și peste 3.000 de euro (11.6%). Se observă o creștere, în condițiile în care ultimul raport DESI (Digital Economic and Society Index) comunicat de Comisia Europeană, în iunie 2020, plasa România pe locul 26 din cele 28 de state membre UE la capitolul digitalizare atât în sistemul public, cât și cel privat. Raportul susținea totuși că țara noastră are un potențial uriaș la acest capitol, dar că digitalizarea României trebuie să înceapă cu informarea și educația jucătorilor relevanți.

”Mulți antreprenori români au rămas cu senzația că trebuie să facă credite la bancă pentru a își digitaliza afacerea, dar dotarea cu soluții software este foarte accesibilă. Contrar preconcepțiilor, investițiile în astfel de softuri nu sunt deloc scumpe. Pornesc de la 100 de euro pe an, iar antreprenorii câștigă ore bune în plus pentru fiecare angajat. Dacă îți oferi mai mult timp, prin delegarea unor sarcini repetitive, poți câștiga libertatea de a identifica alte oportunități pentru a-ți conduce afacerea spre succes. Viitorul aparține companiilor digitalizate, mai ales în contextul în care munca parțială de acasă devine o normalitate, iar pe piață și-au făcut loc noi modele de business”, declară Roxana Epure, Managing Partner CIEL România.

Automatizarea în soft este o funcționalitate care dă rezultate (lipsite de erori) mult mai rapid, în comparație cu munca fizică. Cu toate acestea, o bună parte dintre antreprenorii români se sperie când aud termeni tehnici, precum sisteme ERP, softuri de gestiune, contabilitate, e-commerce, și așa mai departe. Astfel de produse software nu fac, însă, altceva decât să ușureze activitatea antreprenorilor, prin preluarea sarcinilor repetitive ale angajaților, cum ar fi calculele de costuri, trimiterea de facturi și extrase bancare, generarea de rapoarte etc.

„Echiparea cu soft înseamnă o economie de timp foarte mare pentru că softul poate să facă lucruri în locul tău sau al echipei tale. Industria software nu își propune să înlocuiască forța de muncă umană, ci să rezolve o serie de probleme existente. Echipele operaționale nu fac față întotdeauna taskurilor zilnice, în timp ce clienții se plâng de servicii precare.

Când spunem digitalizare, vorbim despre facturi generate automat și trimise printr-un singur click, expedierea de oferte către clienți, notificări de întârzieri ale plăților, actualizări ale stocurilor și bazelor de date și multe altele. Desigur, poți face toate aceste lucruri și de unul singur, dar dacă stai și calculezi timpul de lucru alocat, automatizarea reprezintă un mare câștig. Mai ales că toată lumea se plânge de lipsa de resurse umane”, spune Roxana Epure, Managing Partner CIEL România.

Automatizările îi degrevează pe antreprenori de sarcinile repetitive și le fluidizează activitatea. Concret, reduc timpul efectiv de muncă, prin realizarea de operațiuni multiple într-un timp mai scurt. Elimină greșelile umane care pot afecta afacerea și oferă mai mult control și predictibilitate. Alte mari avantaje ale automatizărilor sunt reprezentate de reducerea nivelului de stres și creșterea productivității angajaților pe alte segmente cheie și business development. De asemenea, și rata de retenție a clienților este mai mare, în timp ce datele și rapoartele îi ajută pe antreprenori să ia decizii corecte și sigure.

CIEL România pune la dispoziția antreprenorilor români peste 20 de softuri pentru digitalizarea business-urilor pe care le conduc. Cele mai populare produse sunt cele pentru firme medii – softuri de gestiune, e-commerce, producție și de contabilitate, dar și cele pentru firme mari – sisteme ERP, în multe cazuri customizate după nevoile specifice ale companiilor.

Studiu Xiaomi și IZI data: Românii devin anxioși atunci când rămân fără baterie la telefon

0

Xiaomi împreună cu IZI data au realizat un studiu referitor la anxietatea în privința bateriei descărcate în România, care arată că 65% dintre românii de la orașe devin agitați în momentul în care telefoanele li se descarcă. Studiul a fost realizat prin chestionare online, pe parcursul lunii septembrie, pe un eșantion de 1020 de respondenți, bărbați și femei, cu vârste cuprinse între 15-64 de ani, din rândul populației digitalizate urbane și are o marjă de eroare de +/- 2.9%.

Studiul IZI data realizat pentru Xiaomi a relevat faptul că viteza de încărcare este importantă, atât din punct de vedere rațional, cât și emoțional.

9 din 10 români din mediul urban își doresc ca telefonul să se încarce rapid, în timp ce 75% spun că este important ca smartphone-ul să li se încarce cât mai repede. Una dintre întrebările din chestionar i-a pus pe respondenți în situația de a își imagina că se află în oraș și mai au 3% baterie, cu imposibilitatea de a încărca telefonul în următoarele 3 ore. 65% au spus că ar deveni agitați, iritați sau chiar panicați în astfel de momente, un număr crescut de mențiuni pe această afirmație fiind în rândul Gen Z (75%) și a respondenților cu educație superioară (70%).

Telefonul mobil – liantul cu cei dragi în timpul pandemiei  

Studiul a cuprins și o întrebare referitoare la felul în care românii au utilizat telefoanele inteligente în perioada pandemiei. 44% dintre respondenți le-au folosit pentru a ține legătura cu cei dragi, 22% au menționat aplicațiile cu rol informativ și știrile, în timp ce activitățile de divertisment (filmele, serialele etc.) au ocupat poziția a treia, cu 13% dintre răspunsuri. Fiecare dintre participanții la studiu a putut alege un singur răspuns.

55% dintre românii din mediul urban petrec peste 4 ore pe zi pe telefonul mobil, iar 22% mai mult de 8 ore pe zi. Cele mai apreciate funcții ale smartphone-urilor sunt: rapiditatea (viteza de procesare a datelor) – 36%, camera performantă și bateria care să reziste mult – aflate la egalitate, cu câte 22%, respectiv spațiul de stocare – 15% dintre mențiuni. Studiul a mai relevat și faptul că o treime dintre români își schimbă telefonul cu unul mai performant o dată la 2-3 ani, iar 27% la fiecare 1-2 ani.

“Răbdarea noastră scade pentru că viteza crește? Sau e invers? Telefonul devine o extensie a creierului omului modern, așteptările cu privire la funcționalități cresc odată cu necesitatea de a avea un asistent personal mereu la îndemână, mereu disponibil și mereu încărcat. Interesant că telefonul are un rol functional, dar relația oamenilor cu acesta este emoțională. Facilitator al conexiunii cu cei dragi, telefonul trezește în principal emoții pozitive, dar și senzații negative de anxietate – atunci când bateria e pe sfârșite. Viteza a devenit o nevoie primară a experienței de utilizare a telefonului, nu mai este doar o funcționalitate opțională. Se cere viteză de procesare a datelor, viteza internetului și iată, observăm din sondajul curent, viteză de încărcare a bateriei”, declară Silvia Luican, sociolog și fondator IZI data.

Seria Xiaomi 11T – specificații pe placul românilor

Xiaomi a lansat de curând în România trei noi telefoane inteligente din familia Xiaomi 11: Xiaomi 11T Pro, Xiaomi 11T și Xiaomi 11 Lite 5G NE, concepute pentru a le oferi utilizatorilor performanțe de top și un boost de creativitate. Cele trei modele oferă specificații pe placul românilor, precum cea mai rapidă încărcare a momentului de pe piață, precum și procesoare și camere de top.

Xiaomi 11T Pro aduce în prim plan tehnologia Xiaomi HyperCharge de 120W, care va asigura o încărcare a bateriei de 5,000mAh de la 2% la 100% în doar 17 minute*. De asemenea, telefonul este dotat cu cel mai performant procesor al momentului, Qualcomm® Snapdragon™ 888, cu un setup triplu de camere performante, cu un senzor principal profesional de 108MP și ecran AMOLED FHD+ plat de 6.67”, cu o rată de refresh de 120Hz.

Xiaomi 11T dispune de încărcare turbo la 67W, iar bateria de 5,000 mAh ajunge la 100% în doar 36 de minute*. Modelul continuă misiunea companiei de a le aduce specificațiile de top tuturor și oferă o cameră triplă de înaltă rezoluție, precum și o suită de îmbunătățiri AI care să le dea un boost de creativitate și productivitate utilizatorilor.

Xiaomi 11 Lite 5G NE combină specificațiile de nivel flagship cu un design elegant într-un telefon subțire și foarte ușor. Este dotat cu o cameră principală de 64MP, are un procesor puternic, Qualcomm® SnapdragonTM 778G 5G și este echipat cu o baterie de 4,250mAh ce se încarcă rapid la 33W.

Toate cele trei modele sunt disponibile în România, cu prețuri începând de la 1,799 lei, în rețeaua partenerilor autorizați.

Anchor Grup continuă să sprijine autoritățile locale în lupta cu COVID 19 și anunță deschiderea unei noi unități de vaccinare

0

Anchor Grup, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori imobiliari din România, oferă sprijin autorităților locale din București, în lupta împotriva COVID 19 și pune la dispoziția Primăriei Sectorului 3 un spațiu de vaccinare, în incinta centrului comercial București Mall-Vitan.

Centrul de vaccinare este deschis publicului începând de astăzi, 22 octombrie și va funcționa zilnic, în intervalul 08:00 – 20:00, iar accesul se va putea face fără o programare prealabilă. Persoanele care doresc să se imunizeze sau să primească doza booster trebuie doar să prezinte un act de identitate valabil (carte de identitate/pașaport).  

Centrul de vaccinare este amplasat la etajul 2, în proximitatea cinematografului și a zonei food court din București Mall-Vitan. Tipul de vaccin folosit este Pfizer BioNTech. Dozele vor fi administrate de personal calificat, asigurat de Primăria Sector 3.

Astfel, cei care vin la cumpărături în București Mall-Vitan sau care tranzitează zona au posibilitatea să se vaccineze rapid și simplu.

Sănătatea clienților, a partenerilor, a chiriașilor și a angajaților, precum și implicarea în cadrul  comunităților din care face parte, prin parteneriate solide, pe termen lung, au reprezentat și sunt în continuare o constantă în strategia de business a Anchor Grup. Deschiderea centrului de vaccinare din incinta București Mall-Vitan este o nouă inițiativă sprijinită de Anchor Grup, în strânsă colaborare cu autoritățile locale.

Mai multe detalii se pot găsi pe site-ul Direcției de Sănătate Publică locală, dar și pe https://vaccinare-covid.gov.ro/, #ROVACCINARE – platforma națională de informare cu privire la vaccinarea împotriva COVID 19.

Seara de film acasă cu mâncare comandată se scumpește

O seară liniștită acasă cu mâncare la comandă și un film pe Netflix este o imagine normală pentru mulți dintre noi, dar „inflația tranzitorie” lovește și această formă mai ieftină de divertisment. De la filme și programe de divertisment, până la ingredientele pentru mâncare, la combustibilul necesar livrării sau la salariile celor care lucrează pentru a vă pregăti comanda, prețurile sunt în creștere iar pandemia complică lucrurile și mai mult.   

Este vorba de un trend global. Inflația în SUA a crescut în septembrie la 5,4%. Toate produsele alimentare s-au scumpit, cea mai mare creștere fiind la carne, păsări, pește și ouă, care au crescut cu 10,5%, în condițiile în care prețul pentru carnea de vită a crescut cu 17,6% în decursul anului. Cea mai mică creștere a fost înregistrată la produsele lactate și produsele conexe, ale căror prețuri au crescut cu doar 0,6% în ultimele 12 luni. Tot în ultimele 12 luni, prețul alimentelor consumate în afara casei a crescut cu 4,7%. 

Dar creșterea prețurilor din ultima vreme este alimentată nu doar de mărfuri, ci și de lipsa forței de muncă și de creșterea salariilor. Piața muncii din SUA își arată incapacitatea de a readuce oamenii la muncă după pandemie, 5 milioane de persoane lipsind încă de pe piața forței de muncă dacă ne raportăm la 2019. 

Rich Allison, CEO-ul Domino’s Pizza, consideră că, pe măsură ce compania sa a ieșit din criza generată de pandemie,„s-a lovit de provocări tot mai mari în ceea ce privește personalul din întreaga țară, ceea ce a dus la reducerea orelor de funcționare și la probleme de furnizare a serviciilor într-un număr de magazine din rețea”. Domino’s (DPZ) și-a ratat obiectivele de vânzări în SUA în trimestrul al treilea, realizând o scădere de 1,9% față de creșterea de 1,7%, pe care o aștepta piața. Aceasta pune capăt unui număr impresionant de 41 de trimestre de creștere a vânzărilor în SUA. Dar vânzările comparabile sunt în creștere cu 15,6% față de 2019, ceea ce arată că este greu să învingi un an de pandemie în care comportamentul consumatorilor, forțați să stea acasă, s-a schimbat. Venitul net a crescut cu 21,5% pentru Domino’s (DPZ) în trimestrul al treilea. Creșterea a fost determinată în principal de venituri mai mari din operațiuni, rezultate din venituri mai mari din francize globale, inclusiv cele din Europa. 

În România, potrivit INS (Institutul Național de Statistică), în medie, prețurile alimentelor au crescut în septembrie 2021 cu 4,26% de la an la an. Rata șomajului a crescut lent la 5,2% în august de la 5% în iunie, minimul ultimelor 12 luni, dar am avut o scădere abruptă a participării forței de muncă de la 69,5% din populație în septembrie 2020 la 66,3% în iulie anul acesta. Aceasta este o tendință pe care am văzut-o și în SUA și care are potențialul de a avea un impact negativ asupra creșterii economice.     

Îngrijorările legate de creșterea prețurilor la produsele alimentare se manifestă și în Marea Britanie, care, din cauza pandemiei și a Brexitului, se confruntă cu o lipsă acută de camionagii, măcelari și lucrători în depozite sau în ferme. „Zilele în care puteai hrăni o familie de patru persoane cu un pui de 3 lire (18 lei) se apropie de sfârșit”, a declarat Ranjit Singh Boparan, proprietarul grupului 2 Sisters, care produce o treime din carnea de pui consumată în Marea Britanie. El a menționat că, în termeni relativi, puiul este astăzi mai ieftin decât era în urmă cu 20 de ani, dar acest lucru se va sfârși din cauza lipsei forței de muncă. „Mai puțină forță de muncă înseamnă mai puține opțiuni, sortimente de bază, rafturi goale și inflație salarială, iar acest lucru nu se va schimba”, a spus el. „În acest moment trebuie să fiu sincer cu privire la ceea ce înseamnă acest lucru pentru consumator, deoarece inflația ar putea ajunge la două cifre”. Compania 2 Sisters vinde carne de pasăre, pizza și plăcinte, procesează 10,4 milioane de păsări pe săptămână și deține peste 700 de ferme.

Ei bine, se pare că majorarea prețurilor la alimente este un eveniment global cu care ne vom confrunta mai mult timp. Dar ce se întâmplă cu Netflix (NFLX)? Există analiști care prezic că, încet-încet, pe măsură ce conținutul crește, vor crește și prețurile abonamentelor. Am văzut deja această creștere de 1 dolar la începutul anului în SUA, în ultimul trimestru în Brazilia și ieri în Singapore. Iar Netflix nu obișnuiește să crească prețurile într-o singură zonă geografică. 

În ultimul trimestru, Netflix a adăugat un număr net de 4,38 milioane de abonați la nivel global – mai mult decât așteptările analiștilor, care estimau 3,5 milioane. Acest total este în creștere de la 2,2 milioane în urmă cu un an. De asemenea, firma a atins așteptările analiștilor privind veniturile. Netflix a declarat că performanța sa a fost stimulată de serialul în limba coreeană Squid Game, care a atras 142 de milioane de gospodării în primele patru săptămâni de la lansarea sa pe 17 septembrie, iar noul conținut este abundent.

„Avem atât de mult conținut care va veni în trimestrul patru din 2021 așa cum nu am avut niciodată, și va trebui să ne orientăm pe parcurs și totodată să sperăm într-un an viitor extraordinar”, a declarat co-CEO Netflix, Reed Hastings, arătându-se puțin îngrijorat de pandemie. Potrivit Nielsen, pe piața mai extinsă de televiziune și streaming, Netflix domină sectorul de streaming din SUA cu 6% cotă de piață totală, alături de Youtube (GOOG) cu același 6%, Hulu 3%, Amazon Prime (AMZN) 2% și Disney + 1%. În România, singurele servicii internaționale de streaming prezente sunt Netflix, Youtube și Amazon Prime Video. 

Analiză BestJobs: Abilitățile de comunicare, înțelegerea nevoilor clienților și identificarea soluțiilor sunt competențele soft cele mai căutate de angajatori la un om de vânzări

0


Într-o piață a muncii tot mai competitivă, unde sute de candidați se bat de multe ori pentru același job, tot mai mulți angajatori au început să analizeze mai atent potențialul unui candidat de a se potrivi în echipă decât bagajul său teoretic. În plus, angajatorii au devenit mai dispuși să ofere angajaților training-uri interne pentru a le completa cunoștințele tehnice și a-i familiariza cât mai bine cu specificul jobului, mizând pe competențele „soft” menționate în CV-uri ca metodă de diferențiere între doi candidați cu experiență și cunoștințe similare. 

Competențele „soft” reprezintă abilități de bază, legate de personalitatea unui angajat și nu de experiența sa academică sau profesională. În această categorie se încadrează abilitățile de interacțiune, creativitate, relaționare profesională, comunicare sau adaptare în echipă.

BestJobs a analizat domeniile de activitate cu cele mai multe anunțuri de joburi disponibile și a creat un profil al candidatului ideal din punct de vedere al setului de abilități „soft”, pe baza criteriilor menționate de recrutori în anunțurile de angajare pentru fiecare domeniu principal. 

Astfel, unul dintre domeniile cu cel mai mare necesar de forță de muncă este cel al Vânzărilor, cu aproximativ 5.000 de poziții deshise lunar sau 13,4% din totalul anunțurilor de joburi de pe platforma de recrutare BestJobs. În cadrul acestui domeniu, cel mai des sunt căutați candidați pentru poziții precum Agent de vânzări, Consilier sau Consultant vânzări și Manager vânzări. 

Competențele care ar trebui să se regăsească în CV-ul candidaților pentru a obține un job în Vânzări

Potrivit anunțurilor de angajare, pe lângă experiență și portofoliu, candidații potriviți pentru un job în Vânzări trebuie să prezinte un set de competențe soft, pe care recrutorii pun foarte mare accent. Printre cele mai căutate astfel de calități se numără: abilități de comunicare și negociere, o bună înțelegere a necesităților clienților, orientarea către atingerea rezultatelor, proactivitate și orientarea către client, capacitatea de planificare și organizare, ascultarea activă, atenția la detalii și orientarea către soluții.  

Ana Visian

„Chiar dacă abilitățile soft nu pot fi măsurate sau testate ca în cazul abilităților hard sau tehnice, recrutorii vor să audă în cadrul interviului exemple de situații când candidații și-au pus în aplicare aceste abilități pentru a rezolva o situație inedită, pentru a păstra un client sau pentru a-și convinge colegii să aleagă o anumită direcție care a dus la succesul unui proiect. Este o realitate faptul că joburile de astăzi se transformă tot mai rapid și instrumentele pe care ne putem baza sunt chiar aceste abilități soft, tot mai apreciate și căutate de către angajatori”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs România.  

Pentru o poziție în Vânzări, un angajat poate obține un venit net mediu lunar de 921 euro, conform Raportului BestJobs analizând primele 6 luni ale anului 2021, în creștere cu 26,4% față de ultimele 6 luni ale anului trecut. Potrivit celor mai recente anunțuri, oferta salarială netă a unui Reprezentant vânzări pentru o poziție full-time este între 700 și 1.200 de euro, în funcție de domeniu și oraș. Un Manager Vânzări poate obține un venit net mediu lunar de 1.500 sau chiar 3.000 de euro, în funcție de zona pe care o acoperă și domeniul în care activează.

Pandora Papers: eurodeputații cer anchete, măsuri coercitive și legi noi

0

Parlamentul European a cerut joi să se demareze anchete aprofundate în cazul tuturor neregulilor expuse de Pandora Papers care au avut loc în jurisdicțiile Uniunii.

Printr-o rezoluție adoptată cu 578 de voturi pentru, 28 împotrivă și 79 abțineri, eurodeputații au numit cele mai urgente măsuri de care are nevoie Uniunea pentru a elimina lacunele existente care permit evitarea obligațiilor fiscale, spălarea de bani și evaziunea fiscală la scară largă. De asemenea, ei au cerut Comisiei să introducă acțiuni în justiție împotriva țărilor Uniunii care nu aplică în mod corect legislația existentă. Deputații au criticat în mod deosebit foștii și actualii miniștri și prim-miniștri ai țărilor Uniunii ale căror activități au fost dezvăluite de Pandora Papers.

Rezoluția a fost redactată pe fondul indignării exprimate de eurodeputați în cadrul unei dezbateri în plen din luna octombrie, care a avut loc la două zile de la publicarea primelor concluzii trase în urma consultării informațiilor din Pandora Papers.

Trebuie depuse toate eforturile

Rezoluția adoptată azi îndeamnă autoritățile naționale ale țărilor Uniunii să ancheteze în mod amănunțit toate neregulile dezvăluite de Pandora Papers în jurisdicțiile lor, inclusiv prin auditarea tuturor persoanelor menționate în acestea. Comisia este îndemnată de eurodeputați să examineze dezvăluirile pentru a constata dacă este nevoie de legi suplimentare sau dacă se impune demararea unor acțiuni în justiție împotriva unor țări membre ale Uniunii. Potrivit eurodeputaților, și procurorul european ar trebui să evalueze dacă dezvăluirile impun anchete specifice.

Eurodeputații condamnă în special foștii și actualii politicieni de la nivel european: Andrej Babiš, prim-ministrul Cehiei, Nicos Anastasiades, președintele Ciprului, Wopke Hoekstra, ministrul de finanțe al Olandei, Tony Blair, fost prim-ministru al Angliei, și John Dalli, fost ministru maltez și comisar european. Toți aceștia au fost menționați în Pandora Papers. Ilham Aliyev, președintele Azerbaidjanului, și Milo Đukanović, președintele Muntenegrului, sunt, de asemenea, criticați direct în rezoluție.

Mai multe detalii despre beneficiarii reali
și aplicarea normelor convenite

Parlamentul îndeamnă țările Uniunii și Comisia să depună mai multe eforturi pentru a găsi și face cunoscute informații despre beneficiarii reali, adică persoanele care profită de fapt de societățile de tip „cutie poștală” la care se face referire. Eurodeputații subliniază și că numeroase țări ale Uniunii întârzie să pună în aplicare normele existente care combat spălarea de bani și evitarea obligațiilor fiscale, iar Comisia ar trebui să deschidă proceduri împotriva lor. Comisia mai este invitată să facă propuneri pentru a reglementa sistemele de acordare a cetățeniei și a dreptului de ședere pentru investitori. Ea ar mai trebui să evalueze eficacitatea procedurilor de identificare a persoanelor expuse politic și să constate dacă se aplică măsuri de precauție mai stricte în acest caz.

În rezoluție se menționează că nu ar avea sens să se introducă norme noi și mai severe până nu se asigură buna funcționare a normelor existente și o cooperare mai bună între autoritățile naționale din întreaga Uniune Europeană. În rezoluție se cere să se aloce mai multe resurse în acest domeniu, care ar trebui tratat cu o mai mare seriozitate. Comisia însăși ar trebui să examineze dacă unitățile de informații financiare naționale primesc resurse suficiente.

Lista neagră a Uniunii privind paradisurile fiscale
– un instrument fără efect

Rezoluția consideră că lista neagră a Uniunii privind paradisurile fiscale este ca un instrument fără efect. Ea nu este capabilă să includă unele dintre țările care încalcă principiul în modul cel mai flagrant. De exemplu, în Insulele Virgine Britanice sunt înregistrate peste două treimi dintre societățile de tip „cutie poștală” expuse de Pandora Papers, însă ele nu sunt cuprinse în lista neagră a Uniunii Europene, se susține în rezoluție. Eurodeputații propun numeroase îmbunătățiri ale procedurilor folosite pentru a completa lista. Printre ele se numără extinderea listei de practici caracteristice pentru un paradis fiscal și reformarea procesului ce stabilește jurisdicțiile care să fie incluse în listă. În octombrie 2021, eurodeputații au adoptat o rezoluție mai detaliată pe această temă.

EximBank, finanțare de 20 milioane lei pentru Pet Star Holding

0

EximBank anunță „un pachet financiar care asigură necesarul de capital de lucru companiei Pet Star Holding din Ialomiţa, cel mai mare producător de preforme PET (eprubete din plastic din care apoi sunt formate flacoanele PET) din România și zona Balcanilor, ca volum de producție și varietate de formate. Societatea a beneficiat de un credit în valoare de 20 milioane de lei, acordat cu garanție de stat emisă în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19, dedicată companiilor mari, care acoperă 90% din valoarea finanțării”.

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank: „Ne bucurăm că, prin facilitățile acordate, putem susține activitatea unuia dintre cei mai importați producători români, acordul semnat cu această companie din elita business-ului fiind o reconfirmare a disponibilității și capacității noastre de a propune soluții financiare smart pentru toți antreprenorii. Capitalul românesc are forţa de a crea companii puternice în regiune, iar EximBank le poate susține continuând să-și onoreze angajamentul de a furniza pachete de finanțare care să asigure mediului de afaceri resursele pentru activitatea curentă sau pentru dezvoltare, adaptate la realitățile economice”.

Mirela Drăgoi, preşedintele executiv al Pet Star: „Cred că pentru mulți dintre noi această perioadă nu a fost deloc simplă. Deși contextul pandemic ne-a forțat să trecem printr-o perioadă dificilă, situația în sine ne-a determinat să căutăm în mod constant soluții într-un mediu extrem de impredictibil. Ne bucură faptul că strategia noastră de criză s-a dovedit a fi una eficientă și, chiar dacă provocările vor continua să apară, cu siguranță, suntem mai bine pregătiți să identificăm soluțiile eficiente pentru business-ul nostru. Având și acest parteneriat cu EximBank, care ne facilitează finanțarea activității curente, putem să ne concentrăm atenția pe derularea investițiilor pentru extinderea liniilor de producție, prin integrarea pe verticală a business-ului cu includerea rPET-ului fabricat în cadrul Pet Star Recycling, cea mai tânără companie din grupul Pet Star. Toate acestea vor favoriza consolidarea poziției noastre pe piața pe care activăm, creându-ne totodată un avantaj competitiv în fața unor eventuale noi provocări”.

Perioada incertă generată de pandemia de coronavirus a avut efecte asupra activității Pet Star Holding, din cauza carantinării granițelor anumitor țări și prin îngreunarea transporturilor internaționale. Acestea au provocat întârzieri în aprovizionarea cu materii prime. Pentru a preîntâmpina întreruperea fluxului uzual de producție al companiei, Pet Star a implementat rapid un plan anti-criză, reușind astfel să-și consolideze poziția competitivă pe piață. 

Pet Star Holding subliniază că „și-a început activitatea în anul 2000, a evoluat de la an la an, ajungând lider de piață în producția de preforme PET la 9 ani de la înființare. Compania a inaugurat în 2016 o fabrică la Slobozia, județul Ialomița, în urma unei investiții de 9 mil. euro. În prezent produce peste 300 de tipuri de preforme PET, în peste 60 de gramaje diferite care acoperă cererea venită din partea unor industrii precum băuturi carbogazoase, bere, ulei comestibil, apă minerală, lactate și altele. Portofoliul de clienți ai companiei include producători precum Quadrant Amroq Beverages (Pepsi, Mirinda, Prigat, Lipton), Heineken (Ciuc, Bucegi), Gosser Sofiproteol (Bunica), Bunge (Floriol) sau, pentru ape minerale – Bucovina, Perla Covasnei, Carpatina, Perla Harghitei, Izvorul Muntelui, Tușnad etc. Cea mai mare parte a producției este destinată pieței interne, însă Pet Star exportă circa 10% din producție în țări precum Bulgaria, Ungaria, Macedonia, Moldova sau Turcia. Grupul Pet Star a început recent reciclarea PET-urilor post consum în cadrul fabricii Pet Star Recycling. Materia reciclată va fi utilizată în cadrul producției Pet Star Holding, dând astfel viață unor noi recipiente PET. Pentru mai multe detalii privind producerea flacoanelor PET: www.petstar.ro, iar pentru reciclarea flacoanelor post consum: www.petstar-recycling.ro. Persoană de contact: Maria Fășie, Marketing & Communication Manager Pet Star, maria.fasie@petstar.ro, 0748 177 220”.

EximBank este caracterizată ca „o instituţie specializată ce se implică activ în susţinerea şi promovarea mediului de afaceri românesc. Instrumentele sale financiare sunt dedicate exclusiv segmentului corporate și pot fi accesate în condiții avantajoase de orice tip de societate comercială, fie că este IMM sau companie mare, derulează tranzacţii internaţionale, ori se adresează pieţei interne. Companiile au la dispoziție și un portofoliu competitiv de produse de trezorerie, cash management, trade finance și factoring, ce întregesc oferta de finanțare și garantare. Totodată, pentru că acţionează ca agent al statului pe piaţa de garanţii şi asigurări, EximBank este unul dintre instrumentele prin care fondurile publice, puse la dispoziție de statul român, susțin dezvoltarea durabilă a economiei. Pentru detalii: www.eximbank.ro”.

Complexitatea inutilă în companii poate deveni o țintă pentru atacurile cibernetice. Ce înseamnă și care sunt soluțiile?

Mircea Bozga (foto),
Partener servicii de audit al riscului PwC România

Trei sferturi dintre organizații spun că operațiunile lor de afaceri sunt foarte complexe, ceea ce implica riscuri ridicate de securitate cibernetică, arată cel mai recent raport Digital Trust Insights 2022, realizat de PwC la nivel global. De aceea, consecințele unui atac cibernetic, precum pierderile financiare sau o revenire dificilă la normal, sunt principalele temeri ale respondenților cu privire la complexitatea modelelor de afaceri.

Ce înseamnă complexitate?

Complexitatea nu este o problema în sine, fiind adesea un rezultat al dezvoltării afacerii. Cu cât o organizație este mai mare, cu atât va fi mai complexă, având nevoie de mai mulți oameni și tehnologii pentru a servi o bază de clienți în creștere. Nu în ultimul rand, unele complexități sunt necesare –  cum ar fi cele impuse de cerințele de reglementare sau raportare, asigurarea siguranței și a calității, managementul riscului, etc. Un proces de simplificare a activităților, a proceselor, a tehnologiei care le susține, trebuie să urmeze o strategie bine pusă la punct. Dar din păcate costurile creării unei complexități inutile nu sunt evidente și de regulă optimizarea proceselor nu este privită ca prioritate zilnică. Mai puțin în cazul unui atac cibernetic.

Potrivit raportului, datele par a fi principalul motiv de îngrijorare. Guvernanța datelor și infrastructura aferentă ocupă primul loc în topul domeniilor de complexitate „inutilă și evitabilă” din punct de vedere securitate, mai ales în rândul companiilor mari. Spre exemplu, păstrarea inutilă a datelor sensibile ale persoanelor cu care o companie nu mai face afaceri –  organizația continuă să consume resurse pentru a le proteja deoarece ele pot o constitui o țintă pentru hackeri.

De asemenea, arhitectura IT a multor companii cuprind sisteme vechi și dificil de integrat. Iar presiunile asupra acestor structuri s-au intensificat pe măsură ce companiile au vrut să țină pasul cu nativii digitali, dar și din cauza pandemiei COVID-19, care a impus adoptarea rapidă de soluții digitale noi, multe operate din afara organizației. Din această perspectivă, lipsa integrării soluțiilor tehnologice, nerespectarea proceselor de gestionare a datelor sau asumarea riscurilor cu terții fără a le cuantifica sau mitiga sunt obiceiuri nefericite astăzi. Companiile dezvoltă aceste obiceiuri în numele vitezei sau le acceptă și le asimilează din rezistență la schimbare.

În schimb, companiile denumite ”nativi digitali”, care operează în întregime online, tind să utilizeze cele mai noi tehnologii, care sunt concepute pentru a se conecta și a opera împreună.

Ce presupune simplificarea operațiunilor?

Companiile cunosc riscurile complexității, dar cu toate aceste doar 35% dintre respondenții studiului au implementat o simplificare a operațiunilor lor și un sfert spun că nu au făcut nimic sau că de acum încep să pună în aplicare această strategie. 

Organizațiile au nevoie, în acest moment, de consolidarea aplicațiilor din tehnologie astfel încât să nu mai fie vulnerabile în fața atacurilor cibernetice și au început să fie tot mai atente la investițiile lor în tehnologie.

De exemplu, folosirea serviciilor de cloud poate ajuta în simplificarea proceselor din cadrul afacerii și în simplificarea arhitecturii IT. De asemenea, o astfel de mișcare oferă flexibilitate și poate accelera inovarea. Făcute corect, transformările digitale bazate pe cloud pot fi sigure, eficiente și de succes, securitatea în cloud fiind principala prioritate de investiții a respondenților la sondaj. 

Este de cinci ori mai probabil ca organizațiile care au obținut cele mai bune rezultate în materie de securitate cibernetică în ultimii doi ani să aibă operațiuni simplificate la nivelul companiei. Aceste organizațiile s-au concentrat pe consolidarea relației cu furnizorii de tehnologie, definirea sau realinierea mixului intern și a serviciilor gestionate, reorganizarea funcțiilor și modalități de lucru și crearea unui cadru integrat de administrare a datelor.

Simplificarea unei organizații necesită timp, schimbare de strategie și modificări ale culturii companiei.

Global Digital Trust Insights 2022 a fost realizat în perioada iulie și august 2021 în rândul a 3.602 de directori generali, de tehnologie și securitate din industrii precum tehnologia, mass-media, telecomunicații, producție industrială, servicii financiare, retail, energie, utilități și energie, sănătate și servicii publice și guvernamentale.

XTB: Un anunț important – Facebook nu se va mai numi Facebook

0

Scandalurile din jurul Facebook determină compania să își schimbe numele. Un anunț în acest sens va fi făcut în zilele următoare. Decizia de rebranding este o decizie foarte dificilă pe care o companie o ia în momente critice din activitatea sa. Cu toate acestea, prețul acțiunilor Facebook a crescut cu 26.7% anul acesta, mai puțin, însă, față de Alphabet care a câștigat 64.8% sau Microsoft cu 41.2%.

Acționarii Facebook au avut parte de variate încercări de-a lungul ultimilor ani. Recent, compania a intrat, din nou, în centrul atenției din motive ce țin de alinierea obiectivelor: acționând drept avertizor de integritate, Frances Haugen a descris preocuparea pentru profit a Facebook care ar fi dominat considerente de ordin moral sau de interes public. Concret, compania ar fi ales să își păstreze modul de operare în ciuda efectelor știut negative, mai ales asupra populației tinere, a platformei Instagram. Se aliniază astfel mesajul unei serii de semnale trase de foști angajați, care au vizat în trecut influențele politice prin utilizarea conturilor false, manipularea datelor (faimosul episod Cambridge Analytica), dizolvarea echipei de integritate civică după alegerile de anul trecut, insuficienta filtrare a discursului încărcat („hate speech”), și alte practici, explică Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia.

Coincidență: chiar în timp ce declarațiile avertizorului primeau timp de emisie și spațiu pe paginile site-urilor de știri, înaintea unei apariții în fața Congresului, serviciile FB, inclusiv rețelele Instagram și Whatsapp au devenit indisponibile. O lovitură, ar părea, erodând încrederea în firmă într-un moment cheie. O altă interpretare, luând în seamă strigătele nemulțumirii vehiculate în alte rețele sociale ar fi: utilizatorii și-au dat seama cât de întrepătrunse sunt serviciile oferite de Facebook în țesutul vieții obișnuite a lumii conectate. Nu doar la nivel personal, ci și de business, oferta de punere în legătură prin variate moduri de comunicare se dovedește un serviciu esențial, fără de care se înregistrează pierderi, dislocări, ineficiențe. Oferit gratis, dar, de fapt, nu fără costuri. Modelul de afaceri al companiei presupune vânzarea de publicitate, cu atât mai eficientă cu cât numărul de utilizatori și timpul petrecut pe platforme este mai mare. 

Deși a respins acuzațiile și dezvăluirile furnizate de Frances Haugen, Facebook a afirmat, prin intermediul directorului de comunicare, că e timpul pentru noi reguli pentru Internet. La nivelul administrației din SUA, inițiative variate sunt în derulare. Puterea în creștere a unor nume familiare în IT a atras mai întâi atenția grupurilor de inițiativă, a ONG-urilor și, ulterior, a legislativului american. În desfășurare sunt proceduri antitrust împotriva Apple, Amazon, Facebook și Google, multe companii fiind vizate de mai mult de o anchetă, la care se adaugă investigațiile din Europa, Marea Britanie, India, Coreea de Sud. Pachete legislative care îngrădesc posibilitatea de a cumpăra și elimina ulterior competitorii, manipularea propriilor magazine online pentru favorizarea propriilor produse, ușurează posibilitatea utilizatorilor de a migra la o altă platformă cu toate datele, finanțează supravegherea din resursele companiilor și nu ale plătitorilor de taxe.

Vor modifica aceste inițiative profilul economic al Facebook și al altor nume dominante în IT?  Procedurile sunt de durată, iar rezultatele, în cazul implementării efective, ar putea avea impact asupra curbei de creștere și peisajului competitiv, cu rezultate posibile pe termen foarte lung. 

Va însemna dezvăluirea recentă o lovitură pentru profit, suficient de semnificativă încât să modifice parametrii de evaluare? Câtă vreme reușește să convingă, să păstreze utilizatorii angajați în site-urile sale, petrecând timp și vizualizând reclame, modul său de operare este asigurat. Pe termen lung, pot apărea, prin acumularea mesajelor critice, nemulțumiri care să ducă la acțiune, de la limitări ale utilizării până la căutarea de produse alternative. 

Imaginea este importantă și efectul de rețea, deși o bază puternică pentru construirea de servicii profitabile, nu poate fi o fortăreață durabilă fără încrederea recâștigată a utilizatorilor. 

Fiecare dezvăluire erodează încrederea acumulată, și poate, după o perioadă, înclina balanța spre alte inițiative, în momentul în care ar fi disponibile.

Profiturile firmei au urmat o traiectorie în general ascendentă în ultimii ani, cu profituri aproape duble anul trecut față de 2017, în timp ce veniturile au avansat de la 40.6 mld. dolari în 2017 la 86 mld. dolari anul trecut. Profitul în primele 2 trimestre ale anului curent au depășit așteptările cu 0.93 și 0.58 dolari/acțiune. Cu toate acestea, acțiunea nu a fost la fel de performantă ca alte titluri din domeniu: din vârf, până pe 20 octombrie titlurile au scăzut cu 10.8%, având totuși un avans de 26.7% anul acesta. Alphabet a câștigat 64.8%, Microsoft, 41.2%, Apple, doar 15.3% în aceeași perioadă. Anumite semne de întrebare au ”mușcat” deja din valoarea de piață a companiei, deși titlurile au revenit după scăderilor din perioada întreruperii de activitate. 

E de înțeles de ce managementul caută să găsească noi motoare de creștere. Ideea unei lumi virtuale a fost sugerată deja de ani buni prin investițiile în căști și software de realitate virtuală. Amploarea mizei în această direcție e totuși vizibilă mai recent. Noul proiect, numit Metaverse, stârnește interes, și vine la pachet cu o ofertă de creare de 10 mii de locuri de muncă în Europa, acolo unde în iunie a fost pornită o investigație, care se adaugă celei din Germania referitoare la amestecul datelor din mai multe surse. Proiectul are și critici renumiți: el a fost numit de fondatorul Twitter drept o distopie, amintind de o carte în care termenul a fost folosit pentru a descrie o lume virtuală controlată de corporații. 

Foarte recent, o schimbare de nume și de structură a grupului pentru Facebook a fost anunțată, detalii fiind așteptate să sosească în zilele următoare. S-ar părea că ideea de reformulare a imaginii (rebranding) ar veni și în urma nemulțumirilor, criticilor, iritării adunate de-a lungul anilor, de la scandalul alegerilor din SUA până la dezvăluirile cele mai proaspete. Pentru acțiunile Facebook, reușita operațiunii de rebranding ar fi foarte binevenită.