Simon Peters, eToro: Bitcoin și ethereum găsesc suport printre investitori după scăderi masive

Bitcoin și ethereum au crescut față de minimele înregistrate în weekend, pe măsură ce cumpărătorii se întorc după vânzările masive ce au făcut ca multe criptoactive să își înjumătățească valoarea.

Cele mai mari două criptoactive după capitalizarea de piață, bitcoin și ethereum au crescut cu aproape 10% față de minimele din această dimineață.

Bitcoin, care a scăzut până la 33.525 de dolari peste noapte, se tranzacționează la peste 36.000 de dolari în această dimineață, în timp ce ethereum se tranzacționează la 2.195 de dolari, după ce a scăzuse la 2.029 dolari în ultimele 24 de ore.

În ultimele două săptămâni s-a înregistrat o corecție abruptă a criptoactivelor determinată de un val de retrageri de profit, de comentariile CEO-ului Tesla Elon Musk cu privire la impactul mineritului cripto asupra mediului și de restricționarea criptoactivelor în China.

Cu toate acestea, bitcoinul este încă peste nivelul la care a început în 2021, în timp ce prețul ethereumului este de trei ori mai mare decât nivelul de deschidere de la 1 ianuarie.

Musk își exprimă sprijinul tacit pentru criptoactive după scăderi

Elon Musk a declarat, într-o nouă serie de tweets, că „sprijină” cripto în „adevărata luptă” dintre monedele tradiționale și criptoactive.

Musk a fost aspru criticat pentru declanșarea scăderilor care au înjumătățit valoarea multor criptoactive în luna mai, după ce a vorbit despre daunele pe care mineritul de cripto le aduce mediului. 

Dar el și-a reiterat sprijinul pe termen lung pentru criptoactive pe twitter, după ce a răspuns unui utilizator care l-a întrebat despre furia îndreptată spre el din cauza scăderilor.

El a scris pe twitter: „Adevărata luptă este între monedele tradiționale și cripto. Între cele două, le susțin pe cele din urmă.”

Dinamo Kiev va vinde bilete NFT pentru sezonul 2021

FC Dinamo Kiev, celebra echipă de fotbal ucraineană, lansează bilete NFT pentru sezonul 2021, inițiativă facilitată de partenerul său blockchain Moonwalk.

Biletele NFT vor fi disponibile pe piața Binance NFT și fac parte din „Campania 100 creatori”, care a fost lansată pentru a sărbători lansarea platformei.

Dinamo Kiev a declarat că intenționează să vândă în continuare în mod regulat NFT-uri, inclusiv obiecte de colecție.

Moonwalk, o companie blockchain din SUA, ajută la lansare, biletele NFT fiind așteptate să fie disponibile pe piața Binance NFT în iunie.

_________________

Despre eToro

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

Perspective favorabile dezvoltării relațiilor comercial-economice româno-tunisiene

0

În cadrul unei noi vizite la Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB), Excelenţa Sa Raja Jhinaoui Ben Ali, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Tunisiene în România, s-a întâlnit cu noul preşedinte al Camerei bucureștene, ing. Iuliu Stocklosa. 

Întrevederea, la care a participat, de asemenea, prof. dr. Ion Hohan, președintele Secțiunii Servicii, vicepreședinte al CCIB, a prilejuit doamnei ambasador ocazia de a transmite felicitări și urări de succes domnului Iuliu Stocklosa în noua sa calitate de președinte al unei importante și istorice instituții camerale, exprimându-și convingerea că buna colaborare anterioară, demonstrată și prin succesul webinarului dedicat investiţiilor bilaterale româno-tunisiene, organizat la începutul lunii februarie a.c. în parteneriat cu CCIB, va continua. Astfel, în perioada următoare, webinarul amintit va fi urmat de alte evenimente promoționale în domenii de interes pentru firmele din cele țări cum ar fi energia, turismul și agricultura.

„Faptul că dintre cele peste 100 acorduri de cooperare semnate cu instituții similare din întreaga lume, în 5 avem ca parteneri camere de comerț și industrie regionale din Tunisia, reflectă locul prioritar pe care îl deține acestă țară în strategia CCIB de relații economice internaționale. În același timp plasarea Republicii Tunisiene, în anul 2020, pe locul 2 între partenerii comerciali din Africa, fiind a doua țară, atât ca destinație a produselor românești, cât și ca piață de origine în cadrul schimburilor comerciale ale României cu țările africane, reflectă potențialul oferit de cele două economii”, a declarat președintele Camerei bucureștene.

În vederea identificării intereselor concrete de cooperare ale firmelor din cele două țări s-a convenit ca în luna iunie a.c. să fie organizate contacte în mediul virtual între CCIB și camerele de comerț partenere din Tunisia, începând cu CCI Tunis, iar ulterior webinarii sectoriale.

Mulțumind pentru vizită, președintele Stocklosa a invitat pe Excelența Sa Raja Jhinaoui Ben Ali să revină în Camera bucureșteană, atât pentru participarea la evenimente promoționale având ca scop dezvoltarea relațiilor comercial-economice bilaterale, cât și pentru organizarea de evenimente proprii cu caracter economic, cultural, expozițional în spațiile generoase oferite de Palatul CCIB.


Informații de background

Schimburile comerciale româno – tunisiene, au atins, în primul trimestru al anului 2021 (date disponible), valoarea de 94 milioane USD, în creștere cu 60% comparativ cu perioada similară din 2020, Tunisia fiind al doilea partener comercial al României din Africa (după Maroc). Exportul s-a cifrat la 45,2 milioane USD (+1,9%), locul 4 între statele africane ca destinație a produselor românești (după Maroc, Libia și Africa de Sud). La import s-au înregistrat 48,8 milioane USD (+240%), locul 2 ca țara de origine pentru mărfurile aduse de pe continental african (după Maroc).

Comisia Europeană aprobă o schemă românească în valoare de aproximativ 46 de milioane de euro pentru sprijinirea activității crescătorilor de bovine afectați de pandemia de coronavirus

0

Comisia Europeană a aprobat o schemă românească în valoare de peste 225 de milioane de lei (aproximativ 46 de milioane de euro), menită să sprijine activitatea crescătorilor de bovine în contextul pandemiei de coronavirus.

Schema a fost aprobată în temeiul Cadrului temporar privind ajutoarele de stat. În cadrul schemei, sprijinul public va lua forma unor subvenții directe pentru a aborda parțial pierderile de venituri suferite de crescătorii de bovine din cauza pandemiei de coronavirus.

Comisia a constatat că schema din România este în conformitate cu condițiile prevăzute în cadrul temporar. În special, (i) ajutorul nu depășește 225 000 EUR per beneficiar care își desfășoară activitatea în sectorul agricol primar prevăzut de cadrul temporar și (ii)  schema se va aplica până la 31 decembrie 2021.

Comisia a concluzionat că măsura este necesară, adecvată și proporționată pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE și cu condițiile prevăzute în cadrul temporar. Pe această bază, Comisia a aprobat schema în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.

Mai multe informații cu privire la cadrul temporar și la alte acțiuni întreprinse de Comisie pentru a aborda impactul economic al pandemiei de COVID-19 sunt disponibile aici. Versiunea neconfidențială a deciziei va fi disponibilă cu numărul de caz SA.62827 în Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul web al Comisiei privind concurența, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate.

Ce așteptări salariale au tinerii fără experiență în 2021?

1

    În această primăvară, Catalyst Solutions a lansat studiul Generației Z care și-a propus să creeze un mediu favorabil pentru a înțelege nevoile studenților sau ale absolvenților în ceea ce privește dezvoltarea carierei, a preferințelor și a așteptărilor salariale pentru programele dedicate lor.

În ce domenii își caută tinerii o oportunitate de carieră?

    Conform studiului, domeniile care s-au evidențiat în preferințele tinerilor atunci când au luat în considerare aplicarea pentru un program de internship/ trainee sau job entry-level sunt: Marketing/Advertising/PR (31%), HR (28%) și domeniul tehnic IT Software (20%) & Inginerie (16%). 

A picture containing diagram

Description automatically generated

Ce așteptări salariale au tinerii la început de carieră?

    Cel mai important criteriu de alegere a programului atunci când tinerii au mai multe oferte, este pachetul salarial, indiferent de domeniu. În ceea ce privește așteptările lor salariale, acestea difera în funcție de programul pe care doresc să îl urmeze și domeniul de activitate.  Candidații cu profil IT au cele mai mari așteptări în ceea ce privește salariul, începând cu 2.000 de lei pentru urmarea unui program de internship, 2.300 de lei pentru un program de trainee și 3.100 de lei pentru un job full-time, entry level. Pe de o altă parte, tinerii cu profil umanist se așteaptă să fie plătiți cu 1.700 de lei pentru un program de internship, 2.100 lei pentru un program de trainee și 2.500 de lei atunci când se angajează pe un post full- time, entry level. 

A picture containing graphical user interface

Description automatically generated

    Companiile care au deschise astfel de programe și doresc să se implice în dezvoltarea profesională a tinerilor, pot cere mai multe informații la adresa de e-mail: angajatori@catalyst.ro.

_________________

    Internship&Trainee Marathon aduce în atenția tinerilor din toate centrele universitare din țară cele mai noi programe de internship, trainee, graduates, stagii de practică și joburi entry-level. În perioada februarie-iunie, evenimentul se va desfășura online și poate fi accesat de orice candidat care deține un cont și un CV pe portalul de carieră Hipo.ro.

    Internship&Trainee Marathon, parte a platformei NextGen, este cel mai mare proiect național online conceput pentru a promova cele mai actuale programe de internship, trainee, graduates, stagii de practică și joburi entry-level către studenții și proaspăt absolvenți din marile universități. În secțiunea proiectului tinerii regăsesc programe și joburi pentru studenți și absolvenți, în domenii precum: Marketing, HR, Vânzări, IT Hardware, IT Software, Telecomunicații, Contabilitate-Finanțe și multe alte domenii de interes.

    În această perioadă, pe Hipo.ro, sunt disponibile peste 2800 de oportunități de internship, trainee, management trainee, stagii de practică pentru absolvenți sau joburi entry level din care tinerii pot alege pentru un început de carieră promițător. 

    Pe parcursul celor 32 de săptămâni, Internship&Trainee Marathon oferă candidaților accesul la cele mai noi oportunități de carieră oferite de companii mari, care recrutează active în această perioadă, precum: Ursus Breweries, ING Bank Romania, ING Tech Romania, P&G, Vodafone Romania, Holcim, JTI Romania, HP Inc, HeidelbergCement, Hilti Romania, Prysmian Group, CER Cleaning Equipment.

Printre programele pentru tineri oferite de companiile partenere în această perioadă putem menționa:

    JTI Internship Program a ajuns la ediția cu numărul 14, iar cei interesați de acest program se pot bucura în această vară de o experiență practică de de 3 luni, într-un mediu de lucru multinațional, îndrumați de profesioniști pentru a își alege cu usurință cariera profesională.

    ING International Talent Programme este un program pentru absolvenți, cu o durată  de 4 de ani, care oferă job rotation pe mai multe departamente, traininguri internaționale, mentorat și posibilitatea de a participa la evenimente internaționale în cadrul cărora aceștia pot cunoaște manageri și alți trainee din țări diferite. Startul programului este pe 1 iunie.

    Discover Graduate Programme susținut de Vodafone Romania își propune să conecteze oamenii, businessurile și comunitățile la nivel internațional. Acest program formeaza lideri care să îmbrățișeze tehnologia și dorința continuă de dezvoltare. Sunt două programe la care cei interesați pot aplica: commercial sau technology.

    P&G pune la dispoziție vara aceasta un program de trainee de 12-18 luni cu posibilitatea de ocupa ulterior o poziție permanentă în companie ca și manager, dar și un program de internship de 3 luni cu posibilitatea de prelungire sau angajare.

_________________

Despre Catalyst Solutions 

Catalyst Solutions este o companie românească de consultanță în resurse umane, specializată în soluții de recrutare și employer branding. În cei 15 ani de experiență, Catalyst a devenit cunoscută pentru unele dintre cele mai mari proiecte și evenimente din domeniu, precum :

  • www.hipo.ro, singurul portal de carieră dedicat exclusiv candidaților cu studii superioare;
  • Angajatori de TOP, cel mai mare târg de carieră din România, care are loc online la nivel;
  • DevTalks Reimagined, eveniment care reunește 8.000 de profesioniști IT pasionați de Web, Java, Security, Big Data & Cloud, DevOps, Emerging Tech, Product Management, Digital Transformation, Mobile, QA&Testing și SAP;
  • Top Talents România, program care identifică și premiază cei mai valoroși 500 de tineri români;
  • Studiul Cei mai doriți angajatori, cel mai cuprinzător instrument de pe piață, care măsoară gradul de atractivitate al brandurilor de angajatori, precum și așteptările pe care candidații le au de la aceștia.

Romsilva marchează Ziua Europeană a Parcurilor

0

24 mai este Ziua Europeană a Parcurilor, sărbătorită anual. Regia Națională a Pădurilor – Romsilva marchează momentul prin mai multe evenimente, precum acțiuni de educație ecologică și conștientizare, cu o participare adaptată măsurilor de siguranță sanitară, în organizarea administrațiilor celor 22 de parcuri naționale și naturale pe care le deține. Cu acest prilej, Romsilva subliniază:

Ziua Europeană a Parcurilor a fost instituită în 1999 la inițiativa Federației Europene a Parcurilor Europarc, la nouă decenii de la înființarea primului parc național din Europa. Sărbătoarea este un eveniment dedicat ariilor naturale protejate care are ca obiectiv apropierea oamenilor de natură, atragerea atenției asupra importanței frumuseților din natură și a managementului durabil al ariilor naturale protejate.

Tema din acest an a Zilei Europene a Parcurilor este Noua Generație, Federația Europeană a Parcurilor Europarc propunând o dezbatere privind viitorul parcurilor și a ariilor naturale protejate în cadrul mai larg al planului european de redresare Next Generation EU și, totodată, adaptarea ofertei parcurilor naționale și naturale la nevoile noilor generații.

România are o tradiție bogată în protejarea patrimoniului natural și administrarea parcurilor, în 1935 fiind înființat Parcul Național Retezat. În prezent, în România sunt 29 de parcuri naționale și naturale.

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva administrează 22 de parcuri naționale și naturale, cu o suprafață totală de 853.266 hectare, 232.246 hectare fiind în zone de protecție, iar în aceste parcuri sunt 562.730 hectare de păduri. 

Parcurile naționale și naturale administrate de Romsilva pun la dispoziția iubitorilor de natură 436 de trasee turistice cu o lungime de 4.563 kilometri și 231 de popasuri, o infrastructură turistică care permite drumețiile în natură pe traseele amenajate, plimbări cu bicicleta, barca sau ecvestre, alpinism, popasuri în spații amenajate sau observarea faunei.

Administrațiile celor 22 de parcuri naționale și naturale din cadrul Romsilva asigură monitorizarea și paza parcurilor, întrețin permanent infrastructura turistică, amenajează traseele și potecile tematice, în colaborare cu Salvamont în zonele montane, locurile de campare și popas, punctele de belvedere și mențin marcajele, panourile informative și indicatoarele de pe trasee și poteci”.

Foto: Romsilva

Estimare Keysfin: Piața locală de servicii de Resurse Umane ar putea reveni pe creștere în 2021


Piața locală de servicii de resurse umane va relua creșterea în 2021, după scăderea de aproximativ 10% din 2020, pe fondul revenirii treptate a economiei, potrivit noii analize KeysFin dedicate HR-ului local.

Deși cifra de afaceri a furnizorilor de servicii HR din România a scăzut cu 2,8% în 2019, în comparație cu anul precedent, respectiv 2018, aceasta a depășit cu aproape 204% nivelul din 2010. Astfel, la final de 2019, cifra de afaceri a fost de puțin peste 4 miliarde de lei, iar pentru 2020, analiștii KeysFin estimează scăderea spre nivelul de 3,7 miliarde de lei, acesta fiind al doilea an de corecție al acestei industrii din ultimii 10 analizați.

În analiza de anul trecut, dedicată pieței locale de HR, estimam că momentul maturizării sosise, iar în această industrie vor rămâne business-urile solide, astfel că, la noua ediție a analizei, constatăm că estimarea noastră s-a împlinit și că acest sector a reușit să depășească pandemia. Cu toate acestea, pentru ca aceste business-uri să rămână în continuare relevante, au nevoie să comunice mai mult și mai bine cu mediul antreprenorial: rata scăzută a muncii de acasă, comparativ cu media europeană, în contextul pandemiei, ne arată lipsa înțelegerii rolului angajaților în digitalizarea unei companii, a declarat Roxana Popescu, managing director KeysFin.

Aproximativ 3.500 de firme activau la finalul anului 2019 în piața locală de servicii de resurse umane (grupa CAEN 78), potrivit analizei KeysFin. Analiza nu include însă performanța unor companii precum EJOBS GROUP SRL sau BESTJOBS RECRUTARE SA, acestea având ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului de IT&C. Dacă și acestea ar fi luate în considerare, cifra de afaceri a industriei ar crește cu aproape 78 de milioane de lei în 2019.

Rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii HR a crescut însă cu 32,6%, în comparație cu 2018, ajungând la 303 milioane de lei în 2019.

Dintre cele 3.523 de companii analizate, mai mult de jumătate, respectiv 1.893 au înregistrat profit (53,7%), 1.099 au avut pierderi (31,2%), restul raportând un rezultat nul în 2019.

Numărul de angajați a fost de 49 de mii în 2019, cu 10% mai mic față de anul anterior, însă cu 61% peste nivelul din 2010.

IMPACTUL PANDEMIEI: POSIBILE ROCADE ÎN TOP 10

în vârful clasamentului companiilor din domeniu se menține LUGERA & MAKLER SRL, cu o cifră de afaceri de 310 milioane de lei (7,6% din total) în 2019, dar care este totuși mai mică decât cea din 2018, când compania făcea afaceri de peste 321 milioane lei.

Topul principalelor trei companii de servicii HR este completat de ADECCO RESURSE UMANE SRL cu 278 de milioane lei și MANPOWER HR SRL cu aproape 172 milioane de lei.

Totuși, potrivit datelor centralizate la nivel de grup (în baza structurii acționariatului), ADECCO (prin ADECCO RESURSE UMANE SRL și ADECCO ROMANIA SRL) conduce industria locală de servicii HR, cu afaceri de peste 403 milioane de lei în 2019, fiind urmată de LUGERA&MAKLER cu 356 de milioane de lei și de MANPOWER cu aproximativ 253 de milioane de lei.

Impactul pandemiei va fi unul inegal, poate chiar divergent la nivelul primilor 10 jucători: astfel, specialiștii KeysFin se așteaptă ca ADECCO RESURSE UMANE SRL (principalul jucător după cifra de afaceri, în 2017) să redevină lider în 2020, iar APT RESOURCES & SERVICES SRL (locul 6 după cifra de afaceri, în 2019) să continue să crească după cel mai mare avans procentual din Top 10, de 81,4% în 2019, și să intre chiar în cursa pentru locul 3.

HR-UL POST PANDEMIE: PUȚINE FIRME CARE LE PERMIT ANGAJAȚILOR SĂ MUNCEASCĂ DE ACASĂ

Piața locală de resurse umane s-a adaptat noilor realități ale societății românești și vine în sprijinul angajatorilor și angajaților cu soluții pentru interviuri online sau chiar târguri virtuale de angajare, însă, cu toate acestea, România mai are mari progrese de făcut la capitolul work from home.

Astfel, potrivit unei analize Eurostat, românii se află în coada clasamentului angajaților cărora li se permite să lucreze de acasă, cu doar 2,5%.

Cât despre rata șomajului, măsurată ca ponderea numărului de șomeri în populația activă, a crescut de la 3,9% în decembrie 2019, la maximul ultimilor aproape 5 ani de 5,7% în februarie 2021 (cu un vârf de 5,6% în anul pandemiei, atins în iunie, când au fost 495 de mii de șomeri).

Cu toate acestea, rata șomajului din România a rămas cu cel puțin 1,4 puncte procentuale (p.p.) (aproximativ un sfert) sub media Uniunii Europene de la sfârșitul anului 2019, în martie 2021, fiind cu 1,8 p.p. sub media UE, de 6%.

Totuși, numărul de șomeri (15-74 ani) a revenit pe scădere după vârful din februarie și a fost de aproape 464 de mii în martie 2021 iar, pe termen scurt, specialiștii KeysFin se așteaptă la o consolidare a acestui număr, ca urmare a măsurilor de relaxare a restricțiilor și de revenire graduală a activității economice.

Potrivit acestora, economia  are nevoie în continuare de  angajări, iar cheia o reprezintă echilibrul pe care trebuie să îl găsească autoritățile între atragerea și direcționarea eficientă a fondurilor europene, pe de o parte și repornirea unor sectoare ale economiei, precum HoReCa sau cel cultural, pe de altă parte. Totodată, o reducere temporară a impozitării forței de muncă, dacă nu chiar o suspendare pentru sectoarele deja afectate de pandemie ar reprezenta o adevărată gură de oxigen pentru mediul de afaceri local.


Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei), care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 78: activități de servicii privind forța de muncă. Toate cifrele sunt exprimate în lei, iar datele au fost extrase în prima parte a lui 2021.

Ștefan Mușgociu (BVB): 26 de companii în așteptare, pentru a se lista în următoarele luni

0

Efervescența listărilor la Bursa de Valori București are premise serioase să continue pe tot parcursul anului 2021. Cu ocazia evenimentului financiar The Power Table – Cum arată raportările financiare și cum investim”, Ștefan Musgociu (foto)– Specialist Business Development și Marketing la Bursa de Valori București – a spus că nu mai puțin de 26 de companii se pregătesc, în următoarele luni, să listeze acțiuni și obligațiuni pe Piața de capital românească.

„Sunt alte companii pe drum să vină la BVB, atât pe Piața principală cât și pe AeRO: Allview, TTS, One United Properties și ar mai fi câteva, precizează Ștefan Musgociu. Lista mea are undeva la 26 de companii care sunt în așteptare. Acestea se vor lista în următoarele luni, cu siguranță. Îmi este greu să spun că vor fi 2-3 luni, cel mai sigur, până la finalul anului vom mai avea câteva nume interesante.

Best Jobs tocmai au anunțat că au încheiat un plasament privat pe obligațiuni. Listări din partea Nemo Express, Barlinek și Agroland Agribusiness sunt deja publice. Mai sunt câteva nume, însă nu le pot face încă publice, deoarece fie încă nu au anunțat ei, fie mai sunt câțiva pași până să îi vedem pe piață”.

Dacă în 2019, pe Piața de Capital românească erau, mai degrabă, listări de obligațiuni decât de acțiuni, trendul a început să se inverseze, din 2020. „Anul acesta, dacă nu mă înșel, am avut mai multe listări de acțiuni decât am avut în ultimii 2-3 ani la Bursă”, spune Musgociu. „Și vor mai urma. Pot să vă spun ca în această săptămână vom mai avea o listare, iar în următoarele 2 săptămâni, alte 2. Așadar, vor mai fi încă 3 listări în aceasta luna (mai – n.r.)”.

Toate cele 7 listări noi din acest an la Bursă au fost pe piața AeRO, însă cel puțin 2 companii se pregătesc să intre pe Piața Principală, printr-o listare de tip IPO. În afara de acestea, este posibil ca în acest an să avem și alte surprize de acest gen, conform declarațiilor reprezentantului Bursei de Valori București: „One United Properties și TTS au anunțat public că doresc să vină pe Piața principală. Mai sunt discuții și cu alte companii, pentru listări de acțiuni sau de obligațiuni, dar până nu anunță în presă companiile respective nu pot să dau amănunte”.

Dar cum a fost posibil ca, după ani de secetă, sa vedem în 2021 o asemenea efervescență pe Piața de Capital româneasca? Ștefan Musgociu are un posibil răspuns: „În momentul în care vezi un antreprenor care iți este și prieten că atrage finanțare, îți dă un exemplu. Puterea exemplului vine să întărească teoria pe care noi le-o spunem. Rezultatul este, după cum ați văzut, toate aceste runde de finanțare, care se văd inclusiv în valoarea medie a tranzacțiilor pe piața AeRO, care se apropie de 1.000.000 Euro pe zi, ceea ce este destul de mult, raportat la ultimii 2 ani”.

De altfel, și piața pare să se fi schimbat destul de mult, în ultima decadă. Întrebat care este percepția lui față de momentul în care a început să investească la Bursă, Ștefan Musgociu povestește: „Se vede o maturizare a pieței. În urmă cu 14 ani, în momentul în care eu intram în Piața de capital și în presă, nu era neapărat un El Dorado, dar țin minte un caz, în care cineva și-a investit darul de la nunta în Piața de capital și a scos profit – totul destul de repede. Era cumva o speculă: mergeai la bancă acum, scoteai bani, făceai profit. Mai știu cazuri care au făcut credit, au cumpărat, ceva nu a mers bine și au rămas oamenii și pe pierdere și cu creditul de rambursat.

Acum, există transparență destul de multă. Și investitorii cumva s-au maturizat. Nu mai există acea dorință de îmbogățire pe termen scurt. Nu mai este speculă, ci investiție – în adevăratul sens al cuvântului. Vedem majorări de capital derulate de companii mai mici, nu de companii mari, în care majorarea nu provine de la acționarul majoritar, care vine el cu bani de acasă. Ceea ce îmi place foarte tare este faptul că acționarii au înțeles acest lucru și scot banii din buzunar și îi investesc în compania respectivă. Ceea ce dovedește ca acționarii au încredere în compania respectivă, altfel nu cred că ar participa la aceste majorări de capital”.

Evenimentul „The Power Table – Cum arată rezultatele financiare și cum investim” a fost organizat cu sprijinul Bursei de Valori București, 2Performant S.A. și Life is Hard S.A., Evisara.com (Partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, NewMoney, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, România Durabilă, București Business, Prahova Business și Reușita TV (Parteneri media).

Ambiții de nivel european pentru Teraplast SA

CEO-ul Teraplast SA, Alexandru Stânean: „Avem discuții și în România și în afara României – rămâne să vedem care dintre ele se vor materializa”.

Urmărind creșteri de 2 cifre în fiecare an, atât ca cifră de afaceri cât și ca profitabilitate, producătorul de materiale de construcții Teraplast SA își dorește să ajungă cel mai mare procesator de polimeri din Europa de Est, conform declarațiilor făcute de CEO-ul Alexandru Stanean (foto) în cadrul ediției din luna martie a evenimentului financiar „The Power Table – Cum arată raportările financiare și cum investim”.

Compania a încheiat lunile trecute o tranzacție mamut prin care a vândut divizia Steel către Kingspan – liderul mondial în domeniu –, pentru care au primit „un preț foarte bun”, pentru a-l cita pe Stânean.

În viitor, business-ul Teraplat S.A. se va concentra pe partea de instalații și în zona de ambalaje biodegradabile și din polietilenă, cu accente și către partea de responsabilitate socială. Conform declarațiilor făcute de Alexandru Stânean, societatea va recicla în 2021 circa 33.000 tone de material (polimeri) pe care îl ia de la terți. O parte din acest material este transformat în produse finite și contribuie la scăderea costurilor societății și, implicit, la îmbunătățirea marjei de profit.

„România are nevoie să construiască rețele de apa și canal încă
20 de ani de acum înainte”

Conform declarațiilor lui Stânean, studiile făcute de BERD au ajuns la concluzia că, necesarul de investiții în țara noastră, pe partea de rețele de apa și canal este, în acest moment de 26 de miliarde Euro, ceea ce ar însemna că România va continua să construiască în acest domeniu în următorii 20 de ani: „România are nevoie să construiască rețele de apă și canal încă 20 de ani de acum înainte. Pe studii făcute de BERD necesarul de investiții pe această zonă sunt de 26 miliarde de Euro. Am reușit să construim cam de 1 mld. pe an, media este de 500 de milioane, deci undeva între 26-50 ani vom avea de lucru pe rețelele noi. Sunt convins ca business-ul de instalații a grupului Teraplast va continua să fie ancora, o bază puternică de cash care, datorită faptului că investim 20 de milioane de Euro în zona aceasta de instalații, ani de zile vom reuși să finanțăm creșteri și dezvoltări ulterioare. De asemenea, cred că în următorii ani vom dezvolta zona de ambalaje flexibile, atât biodegradabile, cât și clasice din polietilenă, pentru zona industrială în care, la aceasta ora, plasticul biodegradabil nu este o soluție”.

Ambiții europene

Alexandru Stânean spune că ambițiile Teraplast S.A. nu se opresc în România, ținta companiei fiind piața Uniunii Europene: „Cei doi piloni vor fi axele în jurul cărora se va construi business-ul Teraplast, și nu mă refer la fabricile existente, ci în context european. Noi avem experiență cu fabrica din Serbia, ne simțim oriunde în Europa suficient de siguri pe noi cât să facem business și, evident, Teraplast trebuie sa continue creșterea și în afara României, pentru ca trebuie să ajungem un procesator relevant de polimeri la nivel european”.

CEO-ul Teraplast nu exclude nici viitoare achiziții de companii sau fabrici din piețele externe: „Dacă considerăm zona de M&A, care iți asigură ce mai rapida dezvoltare, dincolo de intenții, discutăm și de oportunități. Avem discuții și în România și în afara României – rămâne să vedem care dintre ele se vor materializa. Dacă avem situația în care se materializează una din afara României, lucrurile se vor întâmpla foarte repede. Dacă se vor materializa cele din România, pentru noi este important să facem business, să facem deal-uri în zone în care face sens. Credem că mai putem crește și în România dar, suntem conștienți că pentru a ne atinge ambițiile, trebuie să fim și în afară. Nu vreau să dau un timeline foarte clar, ideea este că, dincolo de intențiile noastre contează și modul în care se materializează oportunitățile, pentru ca preferăm să cumpărăm companii de calitate, indiferent dacă sunt din România sau din străinătate”.

Noi produse în oferta Teraplast, din acest an

Un nou segment de produse va fi disponibil în acest an în oferta Teraplast. Este vorba de țevile de apa caldă, apa rece și încălzire, despre care Stânean spune ca va completa portofoliul de produse pentru interiorul clădirilor.

„Noua ne-a lipsit un segment întreg de țeavă pentru interiorul clădirilor,” povestește Stânean, „respectiv țeava de apă caldă, apă rece și încălzire. Una din liniile pe care le luăm prin proiectele de Ajutor de Stat este tocmai o linie pentru țeavă de apă caldă, apă rece și încălzire în pardoseală și vom lansa, până la finalul anului aceasta grupa nouă de produse, care să ne completeze portofoliul de produse pentru interiorul clădirilor. Tot ca și grupă nouă de produse, vor fi țevile de protecție pentru cablurile de comunicație, respectiv fibra optică, care la aceasta ora se importă și pe care le vom introduce în fabricație. Ca o informație interesantă, și în Germania dacă vrei să cumperi genul acesta de produs, trebuie să aștepți 6 luni – asa de mare este cererea la nivel European”.

Evenimentul The Power Table – Cum arată rezultatele financiare și cum investim a fost organizat cu sprijinul Bursei de Valori București, 2Performant S.A. și Life is Hard S.A., Evisara.com (Partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, NewMoney, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, România Durabilă, București Business, Prahova Business și Reușita TV (Parteneri media).

Piața de executive education s-a majorat anul trecut cu peste 15%

0

Piața de executive education, segmentul de top al pieței de training, a crescut în 2020 cu peste 15%, întrucât companiile au conștientizat și mai mult importanța formării echipelor manageriale, arată datele EXEC-EDU, liderul pieței de servicii de acest tip destinate managerilor și antreprenorilor din România.

„Printre factorii care au generat creșterea cererii de programe de educație managerială, livrate de experți și consultanți seniori, se numără: nevoia de a crea strategii de business adaptate noului context, dorința companiilor de a dezvolta o cultură organizațională sănătoasă și de a forma lideri pe toate nivelele ierarhice, începând cu nivelul de vârf și până la managerii de linie, precum și necesitatea de a inova și de a genera idei noi de business”, explică Oana Scarlat (foto), Director de Marketing și Vânzări EXEC-EDU.

Compania, prezentă pe piață de peste 20 de ani, a înregistrat pe perioada pandemiei un număr dublu  de solicitări pentru programe de leadership (inclusiv leadership-ul echipelor remote) și management, atât programe open, cât și programe personalizate pentru companii. Foarte solicitat a fost cursul Leadership 360, un program complex și transformațional, dar și cel de Mastering Management Skills, un produs care dezvoltă abilitățile cheie ale unui manager. De asemenea, au fost căutate cursurile  de finanțe și management de proiect. Un program care a căpătat amploare a fost cel de growth mindset, care, împreună cu cursurile de managementul stresului și inteligență emoțională, au fost în topul cererilor de programe soft skills.

Pe de altă parte, a crescut mult cererea pentru programe de coaching, mentoring și consultanță, datorită impactului lor imediat în business și nevoii rapide de adaptare în contextul pandemic. Durata cursurilor s-a modificat, acestea desfășurându-se pe perioade mult mai scurte, în sesiuni cu aplicabilitate imediată.

„Participanții provin din industrii diverse, ceea ce face procesul de învățare mult mai interesant pentru fiecare din ei. Cele mai active industrii în ultima perioadă au fost IT, gaming, banking, energie, FMCG. Un avantaj al acestor programe este dat de dinamica grupelor de cursanți, formate din directori din diverse industrii, care fac schimb de idei și opinii, se provoacă reciproc și stabilesc relații de business. Posibilitatea de conectare online a generat și o extindere a ariei geografice, așa că am avut cursanți din toată țara, dar și din Cehia, Bulgaria, Serbia, Slovenia, Moldova,  sau chiar nordul Europei. Am încheiat anul trecut cu peste 1.500 de cursanți, iar pentru 2021 estimăm  o majorare a acestui număr”, declară Oana Scarlat.

Aproximativ 20% din cursanții EXEC-EDU sunt antreprenori, iar numărul lor nu s-a modificat pe perioada pandemiei. Datele companiei arată  însă un avans al numărului de cursanți care își achită cursurile pe cont propriu, precum și o majorare a numărului participanților cu profesii liberale, precum avocați, medici sau antreprenori cu firme din această arie.   

Motivele pentru care cursanții investesc în cursurile EXEC-EDU sunt diferite. Top managementul și antreprenorii participă la cursuri pentru a accelera dezvoltarea companiilor din care provin, având acces la expertiză de top. Participanții din segmentul middle management sunt motivați și de obținerea unei certificări valoroase, alături de creșterea competențelor, dar și de posibilitatea unei promovări în companie.

Conform datelor EXEC-EDU, piața de training va fi definită în 2021 de cinci trenduri principale.

  • Cursurile LIVE online

Acestea și-au câștigat un loc important pe agenda de training a companiilor și vor continua să fie solicitate, la fel cum se va menține și trendul de work from home. Modelul de învățare tradițional nu mai poate fi reluat, pentru că întreaga paradigmă în care trăim s-a schimbat. Sesiunile la clasă vor fi combinate cu cele online, iar cursurile vor fi completate de alte moduri de învățare precum mentoring, coaching, consultanță, sesiuni de micro-training, secvențe video.

  • Creșterea importanței procesului de Learning & Development în companii

Companiile caută acum angajați capabili de dezvoltare continuă, versatili și flexibili, adaptați lumii digitale, capabili să re-învețe rapid. Organizațiile care înțeleg acum că procesul de Learning&Development a devenit unul strategic și investesc continuu în upskill și reskill sunt cele care rezistă pe termen lung și rămân în top.

  • Digitalizarea, automatizarea, învățarea după modelul hibrid

În mod cert digitalizarea va fi în prim plan și în 2021, iar învățarea va deveni autonomă și hibridă. Modelul de muncă mixt, atât de la birou, cât și de acasă, se extinde și în zona învățării. Acest lucru presupune a lua în calcul atât beneficiile colaborării și învățării față în față, în mod experiențial, dar și confortul de a te conecta de oriunde și a participa la sesiuni online, live, alături de participanți din toate colțurile tării, cu economii evidente de timp și buget (deplasare, sală de training, cazări).

  • Constientizarea necesității profesionalizării managementului, atât în companiile multinaționale, cât mai ales în cele antreprenoriale

Companiile aflate în etapa de creștere înțeleg acum mai mult ca oricând necesitatea de a crea sisteme și procese, trecând de la antreprenoriatul de startup către un antreprenoriat bazat pe modele de management validate, ceea ce le ajută să se dezvolte și să scaleze afacerea.

  • Crește nevoia de a cultiva starea de bine a angajaților și colaborarea

Dezvoltarea unei culturi organizaționale sănătoase presupune cultivarea unor competențe soft precum empatia, încrederea, inteligența emoțională, mai ales în cazul liderilor.

Dorin Boerescu, CEO 2Performant Network S.A.: „Facem parte din economia colaborativă, așa cum sunt Uber, Glovo sau AirBnB”

La aproape o jumătate de an de la listarea 2Performant Network S.A. pe piața AeRO de la Bursa de Valori București, Dorin Boerescu, CEO-ul companiei, a povestit în cadrul evenimentului financiar „The Power Table – Cum arata raportările financiare și cum investim” despre ce au însemnat ultimele 6 luni și care este filosofia companiei în ceea ce privește viața ca societate listată.

Astfel, Dorin Boerescu este mulțumit de decizia de listare pe Piața de Capital: „Noi suntem foarte bucuroși ca suntem pe bursa, suntem un emitent tânăr – ne-am listat la sfârșitul anului 2020. Am urmărit de mult Piața de capital și credem că, în special pentru companiile de tehnologie, Piața de Capital este o alternativa de finanțare. Pe toate bursele mari se întâmplă acest traseu al companiilor, pe care l-am parcurs și noi. Se finanțează prima oară prin Angel Investors, eventual mai atrag niște fonduri, dar visul fiecărei companii este să se listeze pe Piața de Capital. Noi am avut percepția multi ani de zile că Bursa de Valori București se adresează, în primul rând, companiilor foarte mari, mai ales că segmentul AeRO nu era foarte dezvoltat. Istoria ultimilor 10-12 ani părea că favorizează mai degrabă coloșii – companii din energie sau din alte domenii care pe noi nu ne atrăgeau foarte tare. 

Urmărim piața de prin 2017, am participat la prima ediție „Made in Romania”, am mers la multe evenimente organizate de Bursă și de alți parteneri din ecosistem. Am văzut un interes foarte mare – ne-au întrebat mulți oameni «Voi când va listați? Haideți, veniți, că e lichiditate pe piață, vrem companii de genul vostru!». Am stat și ne-am gândit destul de mult, însă ne-am dat seama că cel mai bine ni se potrivește Piața de Capital, din multe motive, inclusiv pentru a oferi lichiditate investitorilor care ne-au ajutat în etapele anterioare, în condițiile în care noi nu plănuiam să facem un exit. De când am venit suntem foarte încântați de lichiditate, de interesul din partea investitorilor. Avem circa 1000 de acționari în momentul acesta, ceea ce este fantastic – o companie listată doar de câteva luni a atras atenția și interesul a 1.000 de oameni, și nu doar declarativ, pentru că acești oameni nu au dat un like pe Facebook. Ei au depus niște bani, au crezut în viitorul nostru și asta este remarcabil”.

„Noi facem parte din economia colaborativă, așa cum sunt Uber, Glovo sau AirBnB”

Totodata, Boerescu a vorbit și despre business-ul companiei și felul în care acesta este centrat în jurul platformei 2Performant:

„Noi facem parte din economia colaborativă, așa cum sunt Uber, Glovo sau AirBnB. Practic ce a adus tehnologia, conectivitatea totală generată de internet, este că partenerii de business se pot descoperi acum foarte ușor și pot colabora într-un fel în care era imposibil înainte. La fel cum Glovo conectează oameni care au nevoie de cumpărături cu alți oameni care sunt dispuși să facă cumpărături în locul lor și să le livreze acasă, așa și noi conectăm magazinele online cu specialiștii în publicitatea online. Prin intermediul 2Performant ei se pot descoperi reciproc și pot colabora după un model de business foarte ofertant, respectiv publicitate la cost per vânzare. În cadrul platformei, magazinele online se pot întâlni cu talentele digitale din marketing – programatori, bloggeri, vloggeri, influenceri, oameni care știu să genereze conținut online. Facem asta într-un mod extrem de simplu pentru ambele parți. Mai mult decât atât, noi traducem în limbaj de business, limbajul din marketing online.

Există o vorba în marketing: jumătate din bugetul pe care îl aloci pentru publicitate îl arunci pe fereastra. Problema este că nu știi care jumătate. Pentru ca nu știi care dintre modalitățile prin care te-ai promovat ți-au generat efectiv vânzări. Prin 2Performant poți să știi exact cine sunt cei care ți-au generat vânzări și să îi recompensezi doar pe aceia, într-un mod fairplay, și anume cu un procent din vânzările respective.

Modelul nostru de business se bazează preponderent pe un procent din vânzări – media este de 2% din vânzările pe care le generam. În plus, pentru utilizarea platformei încasam abonamentele lunare de la magazine, de la 29 Euro la 499 Euro”.

Interes pentru extinderea către piețele din regiune

Lider de piața în România, 2Performant Network S.A. este foarte interesată sa se extindă, în primă fază, către piețele din regiune. Însa ținta curajoasă sunt piețele importante în Uniunea Europeană. „Ne uităm foarte mult către toată zona Uniunii Europene, spune Dorin Boerescu. Într-o primă etapă ne uităm către Europa Centrala și de Est. Dar ambițiile noastre sunt mult mai mari. Ne uităm la Uniunea Europeană, sunt niște piețe mari pe acolo și sunt jucători foarte interesanți pe care noi credem că putem să îi abordăm, cu curaj și cu investiții. Avem deja clienți și din Ungaria și din Cehia dar, într-adevăr, în Bulgaria suntem cel mai bine dezvoltați. Asta și pentru că avem destul de mulți clienți care au prezență regională. Comerțul transfrontalier a crescut foarte mult anul trecut în Uniunea Europeană și este o oportunitate pe care noi putem să o captăm destul de bine în continuare. În România suntem lideri de piață și vrem să facem asta și pe alte piețe0.

În ceea ce privește tranzacționarea drepturilor de preferința 2PR01, emise de societate în contul majorării de capital social recent aprobate, Dorin Boerescu a precizat că în acest moment se fac ultimele demersuri legale. Cel mai probabil, perioada de tranzacționare a acestora va debuta spre finalul lunii mai, iar până în trimestrul al III-lea vor fi alocate și noile acțiuni către investitori.

Evenimentul The Power Table – Cum arată rezultatele financiare și cum investim a fost organizat cu sprijinul Bursei de Valori București, 2Performant S.A. și Life is Hard S.A., Evisara.com (Partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, NewMoney, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, România Durabilă, București Business, Prahova Business și Reușita TV (Parteneri media).