Cardano își menține poziția de cel mai popular criptoactiv printre investitori români de pe eToro

0

Investitorii individuali din România și-au păstrat încrederea în criptomonede, în ciuda volatilității din ultimul trimestru, arată noile date eToro. Cardano a rămas alegerea numărul unu a investitorilor individuali pe platforma de investiții online în trimestrul al treilea, iar XRP și Bitcoin au completat următoarele două poziții. Bitcoin și-a păstrat locul trei din ultimul trimestru, în timp ce XRP a trecut de pe locul patru în T2 pe locul doi în T3.  

Simon Peters

Simon Peters, analist al eToro în domeniul pieței criptoactivelor, a comentat: În ultimul trimestru au avut loc multe schimbări pe piața criptoactivelor. Am trecut de la o piață «bull» la una ceva mai circumspectă, cu evoluții precum recenta decizie a Chinei de a interzice tranzacțiile de criptoactive, ceea ce provoacă un anumit grad de incertitudine. Cu toate acestea, am asistat, de asemenea, la evenimente importante, cum ar fi hardfork-ul Alonzo de la Cardano și upgrade-ul de la Londra al Ethereum, care au adăugat funcționalitate și scalabilitate sporite ambelor rețele – ceea ce înseamnă că au fost câteva luni aglomerate atât pentru dezvoltatori, cât și pentru investitori”. 

În ciuda hardfork-ului de la Londra, ETH a coborât pe locul al patrulea, de pe poziția a doua în ultimul top din T2, în timp ce Dogecoin și-a păstrat locul al cincilea.

Cele mai deținute criptoactive printre
clienții eToro din România, Q3 2021

Poziție(T3 2021) Criptoactiv   T2 2021 poziție   T3 2020poziție
1 Cardano 1 6
2 XRP 4 1
3 Bitcoin 3 2
4 Ethereum 2 3
5 Dogecoin 5 N/A
6 TRON 6 12
7 Stellar 7 5
8 IOTA 8 13
9 Ethereum Classic 9 9
10 Binance Coin 10 15

Sursă: eToro 

Simon Peters, a concluzionat: În timp ce majoritatea titlurilor din presă au continuat să se concentreze pe BTC, ETH și ADA, de fapt, cele mai mari mișcări pe care le observăm provin de la monedele mai puțin cunoscute. Unii investitori cred în mod clar că dacă dețin token-uri sau monede întregi vor obține mai multe recompense decât dacă dețin o fracțiune de BTC – ceea ce îi determină să investigheze alte alternative.

În cele din urmă, universul criptoactivelor se extinde cu o viteză din ce în ce mai mare, cu tot mai multe monede, token-uri și cazuri de utilizare care apar în permanență. În timp ce unii investitori vor alege să investească în cele mai mari și mai bine consolidate criptoactive de pe piață, nu mă îndoiesc că vom vedea mai mulți care vor căuta să își diversifice portofoliul cu altcoins în viitor”.

Creștere a insolvențelor globale în 2022

0

Un raport la zi al societății Euler Hermes estimează creșterea insolvențelor în anul viitor pe plan global cu 15%. Aprecierea de perspectivă este că astfel insolvențele globale vor rămâne cu 4% sub nivelul din 2019. În România, pe primele opt luni din acest an s-a înregistrat o creștere de 7,6%. Prezentăm în continuare raportul realizat de Euler Hermes:

După doi ani de declin, insolvențele globale vor crește în 2022 (+ 15%)

Din 2020 măsurile de sprijin oferite de stat au ajutat majoritatea economiilor să evite valul mare de insolvențe în afaceri, în ciuda șocului economic istoric cauzat de criza Covid-19. Cu toate acestea, există riscul ca retragerea lor treptată să declanșeze o reapariție în următoarele luni.

Insolvențele globale sunt în creștere,
dar la un nivel mai scăzut decât în ​​2019

Insolvențele globale au scăzut în 2020 (-12%) și vor continua acest trend până la finalul acestui an (-6%), deoarece extinderea multor măsuri de sprijin de stat într-un context de politică monetară general acomodativă contribuie la gestionarea presiunii asupra lichidității companiilor și a solvabilității acestora.

„Privind nivelurile de insolvență, guvernele au reușit să ajute companiile să facă față crizei: intervenția masivă a statului a împiedicat una din două insolvențe în Europa de Vest și una din trei în SUA în 2020. Extinderea lor va menține insolvențele la un nivel scăzut în 2021, dar ceea ce se întâmplă în continuare depinde de modul în care acționează guvernele în următoarele luni”, a declarat Maxime Lemerle, șef de cercetare sectorială și de insolvență la Euler Hermes.

Potrivit Euler Hermes, retragerea măsurilor de sprijin pentru companii pune bazele unei normalizări treptate a insolvențelor în afaceri. Cel mai mare asigurător mondial de credite comerciale se așteaptă ca insolvențele globale să înregistreze o revenire de + 15% în 2022, după doi ani consecutivi de declin. Chiar și în cazul unei eliminări treptate, revenirea la nivelurile de insolvență dinaintea de criză va dura mai mult. Astfel, insolvențele globale vor rămâne cu -4% sub nivelurile din 2019 în 2022.

Mai multe țări europene și piețele emergente ar putea constata o revenire mult mai repede decât SUA și părți din Asia

Piețele emergente văd deja o normalizare a insolvențelor comerciale pe fondul unor restricții reînnoite ca răspuns la noi valuri de infecții și la un sprijin politic mai puțin generos. În fața unei succesiuni de blocaje și a unui sprijin politic mai puțin generos, în Africa insolvențele vor depăși nivelurile pre-Covid-19 în 2021, în timp ce în Europa Centrală și de Est și America Latină acest lucru se va întâmpla în 2022.

După un declin vizibil în 2020-2021 din cauza pandemiei și a redresării economice, majoritatea țărilor asiatice vor înregistra insolvențe mai mari în 2022 (+ 18% pentru regiune), iar India va înregistra o creștere puternică (+ 69%). Cu toate acestea, deși majoritatea țărilor se vor întoarce la tendințele „naturale” a insolvențelor legate de demografia afacerilor și perspectivele economice, regiunea va înregistra în continuare mai puține insolvențe în 2021 decât în ​​2019, cu excepția cazului în care o reapariție prelungită a virusului continuă să perturbe lanțurile de aprovizionare.

Europa de Vest va prezenta tendințe mixte: Spania și Italia vor vedea probabil o recuperare semnificativă a insolvențelor până în 2022 (5.110 și respectiv 10.500 insolvențe) datorită ponderii mai mari a sectoarelor sensibile la restricțiile Covid-19. În schimb, în Germania (16.300), Franța (37.000), Belgia (8.150) și Țările de Jos (2.400) va dura mai mult timp pentru a reveni la nivelurile dinaintea crizei din cauza pachetelor mari de sprijin și / sau a extinderii măsurilor de sprijin.

SUA rămâne cu un număr redus de insolvențe atât în 2021, cât și în 2022, în principal datorită combinației de sprijin masiv (prin programul de împrumut PPP în 2020 și planul de redresare în 2021-2022).

În cazul României, dacă în perioada 2018-2020 eram obișnuiți cu scăderi anuale de peste 5%, pentru 2021 tendința pare să se fi inversat. Nivelul de +7.6% înregistrat pe primele opt luni confirmă așteptările anterioare de creștere emise chiar înainte de criza pandemică. Totuși, mai multe nuanțări merită evidențiate. În primul rând, o creștere era normal a avea loc după ani de scăderi a numărului de insolvențe.

Apoi, efortul de susținere a economiei în pandemie a scăzut gradual în intensitate în al doilea an pandemic și va continua să se manifeste cel puțin printr-o contracție la nivelul lichidității companiilor. În al doilea rând, accelerarea inflației sub presiunea creșterii prețurilor la energie și a materiilor prime la nivel global va conduce inevitabil la intervenții graduale asupra dobânzii de referință din partea BNR pe măsură ce estimările pentru inflație vor fi depășite în următoarele luni (deja peste 6%). O creștere a costurilor de finanțare deja observată la nivel local și regional va pune presiune asupra capacității de finanțare a nevoilor companiilor. Asistăm astfel, la o scădere a ritmului în ultimele luni după vârfurile înregistrate în Aprilie-Mai (+54% la cinci luni), explicabile însă printr-un efect de baza foarte puternic începând cu trimestrul II al anului trecut când instanțele au avut un program restricționat iar măsurile de suport (inclusiv la nivel legislativ) au început să fie implementate.

Mihai Chipirliu, CFA, Risk Director Euler Hermes Romania

„Dintre sectoarele cu ponderea cea mai importantă în total, dar și cu creșteri peste medie în 2021 se remarcă sectorul comerțului (cu ridicată și cu amănuntul), al construcțiilor, al serviciilor administrative și suport și, bineînțeles, domeniul Horeca. Dacă în cazul construcțiilor și al comerțului constrângerile au fost mai puțin la nivelul cererii (cu excepția anumitor segmente din off-line), creșterea numărului insolvențelor ținând mai mult de fragilitatea intrinsecă a companiilor aferente (de dimensiuni reduse, slab capitalizate și cu îndatorare ridicată), sectorul serviciilor și mai ales Horeca au resimțit din plin efectul pandemiei. Cu toate acestea, evoluția numărului de insolvențe în acest an nu a înaintat într-o singură direcție, fiind mai volatilă decât în anii precedenți. Deși o normalizare a numărului de insolvențe indică un nivel de +7-8% creștere per total în 2021, felul cum va fi gestionată criza energetică în următoarele șase luni și implicit „îmblânzirea” puseului inflaționist aferent va determina magnitudinea creșterii numărului de insolvențe mai ales pentru 2022. Un nivel sub 10% de creștere ar putea fi considerat ușor optimist ținând cont de ritmurile în scădere din anii anteriori pandemiei și de turbulențele ce au urmat.”, declară Mihai Chipirliu, CFA, Risk Director Euler Hermes Romania.

5 indicatori vor modela evoluția insolvențelor în lunile următoare

Euler Hermes a identificat cinci factori care vor da trendul următor pentru insolvențe globale:

  • Momentul global al revenirii economice, care va fi decisiv pentru ritmul eliminării măsurilor de sprijin de stat și care, la rândul său, va afecta ritmul normalizării insolvenței în afaceri: majoritatea economiilor avansate ar trebui să vadă o creștere a PIB peste + 1,7% necesară stabilizării insolvențelor în 2021-2022
  • Ritmul de retragere a sprijinului de stat, deoarece va influența și dinamica arderii de numerar a companiilor
  • Acest punct este cu atât mai important cu cât multe companii fragile vor fi în continuare cu un risc ridicat de neîndeplinire a obligațiilor, în special „zombii” pre-Covid-19 menținuți pe linia de plutire prin măsuri de urgență și companiile slăbite de îndatorarea suplimentară din criză
  • Deteriorarea situației financiare a companiilor;
  • Recuperarea rapidă a creării de afaceri, deoarece creșterea numărului de întreprinderi va influența pozitiv baza pentru insolvențe potențiale, în special în sectoarele în care noile businessuri sunt strâns legate de satisfacerea nevoilor care decurg din pandemie (livrarea la domiciliu), dar cu viabilitate incertă.

Pentru mai multe detalii legate de insolvențele globale puteți accesa link-ul următor: https://www.eulerhermes.com/ro_RO/stiri-si-analize/ultimele-stiri/insolventele-globale.html 


Euler Hermes este liderul mondial în domeniul soluțiilor de asigurare a creditelor și un specialist recunoscut în domeniile acoperirii și asigurării creditelor. Societatea cu sediul social la Paris este prezentă în peste 50 de țări având peste 5800 de angajați. În 2020, tranzacții globale ale companiei Euler Hermes au reprezentat 824 miliarde de euro. Euler Hermes este membru cu drepturi depline al Grupului Allianz.

Notă de avertizare privind declarațiile de perspectivă: Afirmațiile conținute în acest document pot include perspective, afirmații privind așteptările legate de viitor precum și alte declarații prospective care sunt bazate pe opiniile și ipotezele actuale ale conducerii și implică riscuri și incertitudini cunoscute și necunoscute. Rezultatele, performanța și evenimentele efective pot diferi substanțial de cele exprimate sau sugerate în aceste declarații de perspectivă. Astfel de devieri pot surveni din următoarele cauze, fără limitare la, (i) modificări ale condițiilor economice generale și ale situației privind competitivitatea, în special în activitatea principală și pe piețele principale ale Grupului Allianz, (ii) performanța piețelor financiare (în special volatilitatea pieței, lichiditatea și evenimentele legate de credite), (iii) frecvența și gravitatea evenimentelor care cauzează prejudicii asigurate, incluzând de la catastrofe naturale până la realizarea de cheltuieli pentru acoperirea prejudiciilor, (iv) nivelurile și tendințele de mortalitate și morbiditate, (v) nivelurile de persistență, (vi) cu precădere în activitatea bancară, amploarea riscurilor de credit, (vii) nivelurile ratei dobânzii, (viii) cursurile de schimb valutar, incluzând cursul de schimb EUR/USD, (ix) modificările legilor și ale reglementărilor, inclusiv ale reglementărilor fiscale, (x) impactul achizițiilor, incluzând aspectele legate de integrare și măsurile de reorganizare, și (xi) factorii generali privind competitivitatea, în fiecare caz, la nivel local, regional național și/sau global. Mulți dintre acești factori pot avea o probabilitate mai mare de a se produce, sau pot fi mai pronunțați, ca urmare a activităților teroriste și a consecințelor acestora.

Peste 60% dintre români preferă valorile tradiționale în locul drepturilor și libertăților moderne

0

Potrivit sondajului de opinie intitulat „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a III-a, Capitolul 4: Valori tradiționale vs. modernitate. Intenția de vot pentru un partid naționalist, peste 60% dintre români preferă valorile tradiționale în locul drepturilor și libertăților moderne. Totodată, peste două treimi din populație ar vota un partid naționalist, care promovează valorile religioase și susține familia tradițională.
 
Sondajul de opinie „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a III-a a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.
 

Sondajul de opinie, realizat în perioada 15 – 27 septembrie 2021, este împărțit în cinci capitole, al patrulea capitol fiind dedicat preferinței românilor privind valorile tradiționale și intenția de vot pentru un partid naționalist [1].
 
Prezentarea grafică a acestui capitol poate fi descărcată accesând link-ul: https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2021/10/14.10.2021-Prezentare-grafica-Sondaj-STG-GMF-Cap.-4.pdf

Dan Andronache, vice-președinte True Story Project (TSP): „Creșterea procentului populației care ar vota un partid naționalist ce promovează valorile familiei tradiționale și valorile religioase este cauzată în opinia noastră de infodemia exacerbată în ultimele luni, de guvernarea în derivă și de contextul emoțional al crizelor existente ce induc nevoia socială de stabilitate, care în mentalul colectiv este asigurată în special pe linie paternalistă / autocrată. Chestiunea pierderii interesului pentru tradiționalism nu este o noutate la nivel transgenerațional, însă trendul conservator în creștere din rândul tinerilor se situează în aceeași zonă socio-demografică de fragilitate în fața curentului infodemic actual. Ca semnal de alarmă – problematici precum educația, infrastructura în vederea distribuirii investițiilor și accesului către venituri mai mari, lupta anticorupție, reformarea și flexibilizarea aparatului administrativ central și teritorial – toate declarate formal, dar nerezolvate în ultimele decenii – pot genera în timp mișcări sociale, ce pot deschide, asa cum istoria recentă europeană a demonstrat prin Brexit, acțiuni care pot afecta stabilitatea, securitatea geopolitică și economică a României”.

Remus Ștefureac, președinte Strategic Thinking Group: „Majoritatea populației preferă valorile tradiționale și identifică în mod rațional faptul că valorile tradiționale românești se pierd din cauza modernizării și a dezinteresului tinerilor. Totuși, aproape o treime dintre români crede că valorile tradiționale se pierd din cauza străinilor, ceea ce arată consolidarea în societatea românească a unui filon ultra-conservator. Pe acest fond, nu mai reprezintă o surpriză creșterea intenției ipotetice de vot pentru un partid naționalist care promovează valorile religioase și susține familia tradițională. În acest sens, nu trebuie uitat însă faptul că aceste opțiuni își găsesc de mult timp o reprezentare și în marile partide politice românești unde există curente puternice care promovează narative asociate curentului tradiționalist-religios. Prin urmare, intenția de vot pentru o linie conservatoare este astăzi fragmentată între mai multe partide politice mai vechi sau mai noi”.
 

 
ANALIZA EXTINSĂ ȘI INTERPRETAREA DATELOR


 
Valori tradiționale vs. Drepturi și libertăți moderne

63,1% dintre respondenți preferă valorile tradiționale în locul drepturilor și libertăților moderne. 31,3% declară că preferă drepturile și libertățile moderne în locul valorilor tradiționale.  Nu știu sau nu răspund la această întrebare  5,6%.

Analiza socio-demografică: Locuitorii din regiunea de Nord-Est, persoanele cu vârsta peste 45 de ani preferă într-o proporție mai mare decât celelalte categorii valorile tradiționale. Preferă drepturile și libertățile moderne în locul valorilor tradiționale în special tinerii sub 30 de ani și persoanele cu educație superioară.

Cauza pierderii valorilor tradiționale

63,6% dintre cei intervievați consideră că valorile tradiționale românești se pierd din cauza modernizării și a dezinteresului generațiilor mai tinere. Sunt de părere că străinii sunt de vină pentru faptul că se pierd valorile tradiționale românești 30,8%. Ponderea non-răspunsurilor este de 5,6%.

Analiza socio-demografică: Persoanele cu educație superioară și cei care declară că reușesc sa cumpere și unele bunuri mai scumpe, dar cu restrângeri în alte domenii sunt de părere într-o proporție mai ridicată decât alte categorii că valorile tradiționale românești se pierd din cauza modernizării și a dezinteresului generațiilor mai tinere. Varianta „valorile tradiționale românești se pierd din cauză că sunt atacate de  străini” este aleasă în special de persoanele cu educație primară.

 
Intenția de vot ipotetic pentru un partid naționalist

68,7% dintre români ar vota un partid naționalist, care promovează valorile religioase și susține familia tradițională (față de 59,5% în iunie și 66,4% în martie). 28,2% declară că nu ar vota un astfel de partid (față de 34,8% în iunie și 31,3% în martie). Nu știu sau nu răspund 3%.

Analiza socio-demografică: Ar fi înclinați, într-o proporție mai mare decât media, să voteze pentru un partid naționalist, care promovează valorile religioase și susține familia tradițională în special femeile, persoanele cu un nivel de educație mai scăzut și rezidenții din rural. Cei care declară că nu ar vota cu un astfel de partid sunt cu precădere persoanele cu educație superioară și gulerele albe.

Sondajul de opinie „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false” – Ediția a III-a a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshall Fund of the United States – și finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.
 

Ancheta sociologică s-a derulat în perioada 15-27 septembrie 2021, metoda de cercetare fiind interviu prin intermediul chestionarului.
 
Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1204 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.8 %, la un grad de încredere de 95%.
 
Primele două ediții au fost realizate în martie și iunie 2021, putând fi consultate pe pagina https://www.strategicthinking.ro/category/proiecte/
 


STRATEGIC THINKING GROUP – Asociația Grupul de Gândire Strategică este un think tank avangardist care își propune să furnizeze o platformă civică activă dedicată încurajării reflecției și a gândirii strategice prin analize, studii și cercetări de profunzime. STRATEGIC THINKING GROUP sprijină dezbaterile publice bazate pe utilizarea riguroasă de date științifice și evaluări structurate în vederea elaborării de contribuții de substanță pentru dezvoltare și progres în domenii relevante din sectorul public și privat.

True Story Project reprezintă o sursă de știri și analize verificate, relevante și de interes despre România și bazinul Mării Negre în contextul geopolitic internațional. TSP își propune realizarea unei informări bazate pe adevăr, promovarea valorilor statului de drept și a economiei de piață și stimularea gândirii critice la nivelul populației.

Banca Internațională de Investiții marchează șapte ani de emisiuni de succes în lei românești printr-o nouă tranzacție

0

La 12 octombrie 2021, Banca Internațională de Investiții a realizat în total cea de-a noua tranzacție în lei românești. Începând cu anul 2015, Banca a revenit anual pe piața RON, obținând statutul de emitent frecvent. Tranzacția de 200 milioane RON pe 2 ani (echivalentul a 40 milioane EUR), organizată de UniCredit, partenerul de lungă durată al BII, a fost încheiată cu succes, în pofida volatilității ridicate de pe piața obligațiunilor în lei 

Atât investitorii locali, cât și cei din străinătate au realizat subscrieri totale, defalcarea pe tipuri de investitori reflectând administratori de active, fonduri de pensii și companii de asigurări în portofoliul final.

Banca a atins cel mai strâns raport spreadmid-swap de până acum și cea mai mică rată negativă a dobânzii euroafter swap pentru o tranzacție de finanțare pe termen lung. Emisiunea reprezintă o refinanțare parțială a viitoarei răscumpărări în RON.

În ultimii 7 ani, volumul finanțărilor în lei atrase s-a ridicat la 2,3 miliarde RON, adică aproape jumătate de miliard de euro, ceea ce face ca leul românesc să fie unul dintre punctele forte pentru finanțarea BII

„Din 2015, când am realizat tranzacția inaugurală în formatul local, am parcurs un drum lung ca instituție, dezvoltând în același timp semnificativ dialogul cu comunitatea investitorilor locali. Astăzi, realizăm emisiuni în cadrul Programului MTN, care s-a dovedit a fi cel mai eficient instrument pentru finanțarea noastră și a permis să reacționăm în timp util la ferestrele de oportunitate de pe piață. Apreciem profund colaborarea strânsă cu investitorii români și ne bucurăm să vedem o cerere constantă în ceea ce ne privește”, a comentat domnul Jozef Kollar, Prim-vicepreședinte al BII, responsabil cu Trezoreria și DCM. 


Banca Internațională de Investiții (BII) a fost fondată în 1970. În prezent, acționarii băncii sunt Bulgaria, Cuba, Cehia, Ungaria, Mongolia, România, Rusia, Slovacia și Vietnam. Banca a trecut printr-un proces major de modernizare începând cu finalul anului 2012 și are rating S&P A- (perspectivă stabilă), rating Moody’s A3 (perspectivă stabilă), rating Fitch A-, rating ACRA A (perspectivă stabilă). 

Digitalizarea în urbanism, arhitectura și construcții

0

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Construcții, Urbanism și
Dezvoltare Teritorială Durabilă URBAN-INCERC organizează a XX-a ediție a conferinței de cercetare în construcții, economia construcțiilor, arhitectură, urbanism și dezvoltare teritorială cu tema „Digitalizarea în urbanism, arhitectură și construcții”. Evenimentul are loc la 25 noiembrie 2021 online.

Înscrierile pentru prezentarea de comunicări, ca și pentru a audia lucrările
conferinței, se fac on-line până la 29 octombrie 2021 la
https://docs.google.com/forms/d/1lzJZSV7JfxrM0ecGlJVExGfmQxSbC54NoH1ponD1TPM/viewform

Autorii care vor să prezinte lucrări sunt invitați să trimită rezumatul și lucrarea integrală până la 22 octombrie 2021 la adresa de e-mail
conferences@incd.ro. Organizatorii subliniază că „lucrările trimise pentru publicarea în revistele institutului vor putea fi trimise până la data de 29 octombrie 2021 la aceeași adresă sau direct către reviste. Pentru ca volumele de rezumate și lucrări să poată fi disponibile participanților, nu se vor admite lucrări trimise spre publicare după data-limită, deși participanții înscriși după 22 octombrie 2021 vor putea susține comunicările”.

Apelul în limba română

Apelul în limba engleză

Visual Fan, majorare de capital social cu 5 acțiuni gratuite la fiecare acțiune deținută

0

Acționarii companiei Visual Fan SA (Allview), listate la Bursa de Valori București sub simbolul ALW, unul dintre cei mai importanți jucători locali pe piața IT&C, au aprobat majorarea capitalului social prin emiterea a 5.555.500 de acțiuni alocate în mod gratuit către toți acționarii societății înregistrați la 9 februarie 2022. În acest sens, raportul companiei publicat la Bursa de Valori București, arată: „Acţionarii au votat cu un procent de 90% (sic!) din numărul total de voturi deținute de acționarii prezenți în Adunare, aprobarea majorării capitalului social emis al societăţii de la 111.110 RON la nivelul de 666.660 RON prin emisiunea unui număr de 5.555.500 acțiuni noi, nominative, ordinare, dematerializate, cu o valoarea nominală de 0,1 lei/acțiune. Acțiunile nou emise vor fi alocate în mod gratuit acționarilor societății înregistrați în registrul acţionarilor la data de 09.02.2022 stabilită ca dată de înregistrare. Raportul de subscriere este de 5 (cinci) acțiuni nou emise Ia 1 (una) acțiune deținută la data de înregistrare. Majorarea capitalului social se va realiza pentru susţinerea activităţii curente a societăţii”.

Visual Fan SA precizează: „Cele 5.555.500 de acţiuni gratuite vor fi emise la valoarea nominală şi vor fi plătite din rezervele companiei. Acţiunile ALW se tranzacţionau la data de referință 12 octombrie 2021, la valoarea de 130,5 lei, compania înregistrând o capitalizare de aproximativ 145 milioane lei.

Începând cu data de 11 octombrie 2021, acțiunile ALW fac parte din componenţa celui mai nou indice BET-AeRO, alături de încă alte 19 companii reprezentative de pe această piaţă, selectate pe baza unor criterii cantitative, precum: lichiditate, capitalizare și free-float. 

În luna septembrie a.c., Visual Fan a realizat încă o achiziție strategică, prin preluarea participației majoritare de 51% din Intervision Trading, unicul distribuitor din Europa Centrală și de Est al renumitului brand japonez AKAI. Această tranzacție creează premisele unei creșteri semnificative de 25%, atât a cifrei de afaceri, cât și a profitului companiei Visual Fan față de estimările anunțate în memorandumul de listare a acțiunilor la BVB. Pentru finalizarea tranzacției, se așteaptă avizul Consiliului Concurenței”.

Cifra de afaceri a companiei brașovene, înregistrată în primul semestru al anului 2021, are o valoare de peste 13,58 milioane de euro (66,77 milioane de lei), rezultată din vânzarea dispozitivelor electronice – activitatea de bază a companiei. Astfel, veniturile companiei în primul semestru al anului 2021 comparativ cu perioada similară din 2020, înregistrează o creștere cu peste 55%. Profit net al societății a avut o creștere cu 62,74% față de aceeași perioadă a anului trecut, înregistrând valoarea de 972.000 de euro (4,78 milioane lei).

Allview (simbol bursier ALW) este caracterizată ca „o companie cu capital integral românesc, care și-a confirmat statutul de vizionar și pionier atunci când vine vorba de tehnologie, cu un portofoliu de produse diversificat. A fost fondată la Brașov, în 2002, și produce telefoane mobile inteligente, sisteme Smart Home, tablete, laptopuri și alte gadgeturi. A lansat cel mai complex sistem Smart Home din România (2016), AVI – singurul asistent vocal în limba română (2017), a fost printre primele companii din Europa care a încheiat un parteneriat direct cu Google Android TV™ (2019), fiind primul brand din România care a adoptat tehnologia QLED (2020). Fiind prezentă pe piețele IT&C din peste 10 țări, Allview investește constant în R&D (cercetare și dezvoltare) și își propune ca, pe termen lung, să creeze un robot inteligent asistent personal. Pentru a rămâne conectați la noutățile Allview, urmăriți paginile companiei de pe Facebook, YouTube și Instagram”.

Lemn de foc pentru populație de la Romsilva

0

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva pune pe piață direct către persoanele fizice interesate peste 700.000 de metri cubi de lemn pentru foc, până la sfârșitul anului. Până în prezent, Romsilva a vândut populației 1.065.229 de metri cubi de lemn pentru foc. În total, până la sfârșitul anului, Romsilva asigură furnizarea a circa 1,7 milioane de metri cubi lemn pentru foc din pădurile proprietatea publică a statului.

Romsilva anunță că „în acest moment, în depozitele ocoalelor silvice din cadrul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva se află un stoc de circa 250.000 metri cubi lemn pentru încălzirea locuințelor. Prețul mediu de valorificare a lemnului pentru foc din acest an este de 183,21 lei, fără TVA, iar prețul variază în funcție de specie, sortiment și locul de livrare. Numeroase ocoale silvice din cadrul Romsilva asigură, contra cost, și transportul lemnelor pentru foc. Toate prețurile și volumele de lemn pentru foc sunt afișate la sediile ocoalelor silvice din cadrul Romsilva și, în format electronic și centralizat, pe pagina de internet www.rosilva.ro, la secțiunea Disponibil lemn pentru foc, aceste date fiind actualizate periodic”. 

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva subliniază că „administrează 3,13 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului, circa 48% din pădurile țării, și asigură servicii silvice pentru circa un milion hectare de păduri aflate în alte forme de proprietate. Din totalul pădurilor proprietatea publică a statului, 80% dețin certificarea managementului forestier în standard international”.

Foto: Romsilva



Claudiu Cazacu, XTB: O iarnă caldă să avem, că altfel va fi una dureros de scumpă, +50-60% față de anul trecut

Este aproape imposibil a avea, într-un mediu atât de complex, o idee sigură și precisă despre costul energiei în România, însă, pe baza unor modele curente, și luând în calcul un răspuns suplimentar al autorităților, probabil inclusiv la nivel european, ne putem imagina totuși o majorare de 25% pentru energie electrică și 25-30% pentru gaze față de septembrie 2021, ceea ce ar duce valorile la +50-60% față de anul trecut, explică Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia.

După loviturile induse de criza pandemică, logistică, a semiconductorilor, lumea economică încearcă să se orienteze și să se regrupeze acum în fața provocărilor din energie. Prețul gazelor naturale în SUA (indice generic dat de contractul de pe bursa CME) a ajuns în octombrie la un maxim al ultimilor 7 ani, la 6,46 dolari pe un milion de BTu (aprox 0.293 MWh). În februarie 2014, s-a mai atins un nivel asemănător, cu un vârf doar puțin mai sus. Mergând în urmă, valori mai înalte regăsim doar înainte de criza financiară din 2008. Perioada anilor 2000 – 2008 a adus 4 situații când prețurile au depășit 6 dolari mmBTu, atingând chiar nivel de peste 15 USD/mmBTu, totuși durata a fost de cel mult câteva luni, iar aceasta se întâmpla înainte de boom-ul din domeniul șisturilor (shale oil, gas). 

În Europa, cotațiile gazului natural și ale energiei electrice au înregistrat, de asemenea valori record, în serie, zi după zi. De altfel, o asemenea accelerare a prețurilor este fără precedent în istorie. 

China suferă, la rândul său, de pe urma lipsei de cărbune, penele de curent oprind activitatea în unele regiuni. Sincronizarea nefericită a cererii mari de energie (dinspre populație, economie în general dar și din segmentul producției de metale, cu prețuri înalte) cu restricționarea importurilor de cărbune din Australia a forțat administrația să solicite o majorare a producției de cărbune, deși aceasta nu ajută la țintele de depoluare. 

În relativă apropiere, în India, reorientarea cărbunelui spre producția de energie e cerută de administrația Delhi-ului, pentru a evita opririle din alte regiuni ale țării. Cum s-a ajuns aici? Dincolo de diferențe specifice, în general sunt câțiva factori principali. Cererea masivă generată de redresarea economiei, împreună cu sub-investiția în domeniul energiei convenționale și o diminuare conjuncturală a producției de energie prietenoasă cu mediul ar fi ingredientele principale ale situației curente, în abordare globală.

Prețul gazului natural a intrat luna aceasta într-o perioadă de oscilații mari în SUA, cu interes speculativ ridicat. În Europa, lichiditatea redusă a permis variații spectaculoase pentru contractul TTF (olandez): într-una din zile au fost mai întâi creșteri de 30%, apoi scăderi de 35%. Cotațiile au fost oprite din ascensiune în momentul în care președintele Rusiei a orientat așteptările spre o majorare a ofertei. 

O conductă alternativă rutelor actuale de alimentare, prin Ucraina și Polonia, ar putea deveni operațională în momentul autorizării de către Germania, însă se estimează că ar putea fi folosită inițial la doar 10% din capacitate. 

Pe de altă parte, odată cu alimentarea depozitelor interne pentru iarnă, Gazprom ar putea oferi cantități mai mari la export, ușurând în parte dezechilibrul pieței. Cu toate acestea, prețul gazului natural este în România de 6-7 ori mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut. E drept că anul trecut cotațiile au fost sub apăsarea restricțiilor, în condiții de cerere modificată de închiderea economiilor. Mediul de acum nu mai seamănă deloc cu cel din anul anterior, iar lucrurile evoluează în ritm rapid. De la o zi la alta echilibrul pieței se poate schimba. 

Presiunea este masivă și în piața de energie: energia electrică a avut, potrivit OPCOM pentru PZU, un preț mediu de 874.98 lei pe MWh între 4 și 10 octombrie, cu 25.2% peste săptămâna anterioară. Anul trecut, prețul mediu a fost de 190.92 lei. Chiar și față de aceste niveluri, ultimele zile au adus scumpiri. Pe 10 octombrie prețul mediu (OPCOM) a ajuns la 956.49 lei/MWh, iar pe 12 octombrie, prețul din România era cel mai înalt din Europa, la aproximativ 1155 lei/MWh, pe 13, la ora 14 nivelul este în ușoară scădere, de 1071 lei.

Ce urmează pentru consumatorii din România? În lipsa plafonării prețurilor, o creștere foarte dureroasă a costului utilităților, o veste deloc bună în condițiile în care inflația, anunțată la 6.29%, depășește cu mult estimările oficiale de la începutul anului și ar putea continua trendul actual. 

Spania și alte state, alături de România solicită o abordare comună la nivel european în privința cumpărării de gaze naturale și un mecanism acceptat de compensare – în situația actuală intervenții de plafonare ar fi acceptate de autoritățile europene doar prin derogare. Subvențiile și compensările deja acceptate (0.21 lei/kWh pentru energie și 25% dintr-un preț de referință de 125 lei/MWh pentru gaze naturale) au un impact estimat de 1.3 mld. lei, și pot acoperi doar în parte creșterea facturilor în această iarnă, dacă prețurile de bază la energie și gaze nu revin foarte aproape de nivelurile de anul trecut. 

Un scenariu mediu, care ia în calcul o temperare moderată a prețurilor, în urma depășirii disparităților actuale, a recalibrării raportului cerere/ofertă (un mod sever în care s-ar putea face ar fi prin reducerea consumului, a activității industriale sau raționalizare) și a unei oferte mărite dinspre statele producătoare ar putea induce totuși facturi mai mari cu două cifre în lunile de iarnă. Datele de inflație arată deja, în septembrie, o creștere de 24.65% pentru energie electrică și 20.55% pentru gaze. 

Este aproape imposibil a avea, într-un mediu atât de complex, o idee sigură și precisă despre costul energiei, însă, pe baza unor modele curente, și luând în calcul un răspuns suplimentar al autorităților, probabil inclusiv la nivel european, ne putem imagina totuși o majorare de 25% pentru energie electrică și 25-30% pentru gaze față de septembrie, ceea ce ar duce valorile la +50-60% față de anul trecut. Fără măsuri noi de intervenție, sau o corecție drastică, relativ rapidă, a prețurilor energiei și gazelor, valorile ar fi chiar mai drastice.

Metropolitan Life anunță o creștere de 31% a primelor brute subscrise în primul semestru al anului 2021

0

Metropolitan Life anunță o creștere de 31% a primelor brute subscrise pe semestrul 1 din 2021, comparativ cu anul 2020. În primele șase luni ale anului 2021, Metropolitan Life a înregistrat prime brute subscrise în valoare de 255.993.644 lei, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, când valoarea primelor brute subscrise s-a ridicat la 195.221.858 lei.

„În prima jumătate a anului am avut o creștere de două cifre, iar strategia noastră rămâne să asigurăm protecția financiară a celor peste 2,5 milioane de clienți cu asigurări de viață și pensii, în cele mai bune condiții și în linie cu nevoile acestora. Adaptarea și agilitatea reprezintă, de asemenea, direcții strategice către care ne îndreptăm toate eforturile. Ne canalizăm toate acțiunile pentru a oferi, prin fiecare canal de distribuție, produse, servicii și experiențe cât mai simple, mai inteligente și într-un mediu sigur”, declară Carmina Dragomir, CEO Metropolitan Life.

În ceea ce privește indemnizațiile plătite, în primele șase luni din 2021 acestea au avut o valoare de 74.224.336 lei, cu 41% mai mult față de aceeași perioadă din 2020, când s-au ridicat la 52.674.375 lei. 


Metropolitan Life este parte a MetLife, Inc., una dintre cele mai mari companii de servicii financiare din lume, și sucursala a companiei irlandeze Metlife Europe d.a.c.. Înființată în 1868, MetLife oferă, la nivel global, asigurări de viață, planuri de pensii, beneficii pentru angajați și servicii de administrare a activelor. MetLife are operațiuni în peste 40 de piețe la nivel global și deţine poziţii de conducere în Statele Unite, Japonia, America Latină, Asia, Europa şi Orientul Mijlociu.
În România, Metropolitan Life are peste 22 ani de activitate pe piața de asigurări de viață. Peste 2,5 milioane de clienți beneficiază de asigurări de viață și pensii private obligatorii oferite de Metropolitan Life la nivel local.

România vrea să atragă nomazii digitali și le oferă viză. Este, însă, suficient?

0

_________________

Autori: Corina Mîndoiu, Partener Asociat, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România, Iulian Pasniciuc, Senior Manager, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România (foto)

Nomazii digitali sau angajații de oriunde, pe care încă de anul trecut statele s-au străduit să-i atragă și convingă să-și cheltuiască banii local, oferindu-le de la vize de lucru până la scutiri de taxe, sunt doriți acum și de România. Recent, Senatul a aprobat un proiect de lege care ar urma să le ofere posibilitatea să obțină o viză de ședere temporară, în anumite condiții, unele mai birocratice și complicat de îndeplinit. Așadar, care sunt avantajele și dezavantajele propunerii legislative și ce modificări ar putea fi luate în considerare de Camera Deputaților, forul decident în acest caz?

Potrivit noului proiect de act normativ adoptat de Senat, nomadul digital este acel străin angajat cu contract de muncă la o companie înregistrată în afara României, care prestează servicii prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor. Tot nomad digital este și străinul care deține o companie înregistrată în afara României, în cadrul căreia prestează servicii prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor și poate desfășura activitatea de angajat sau activitatea din cadrul companiei, de la distanță, prin folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor. 

Astfel, acești nomazi pot obține o viză de lungă ședere, dacă doresc să călătorească și să rămână pe teritoriul României, în timp ce continuă să obțină venituri din prestarea activităților desfășurate la distanță.

Bine de știut. În acest scop, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții: să dispună de mijloace de întreținere obținute din activitatea pe care o desfășoară, în valoare de cel puțin trei ori câștigul salarial mediu brut lunar din România pentru fiecare dintre ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de viză, precum şi pentru întreaga perioadă înscrisă în viză,  și să desfășoare activități din care obțin venituri, de la distantă, prin folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor. Proiectul Senatului nu precizează, însă, cum anume va face nomadul dovada că utilizează tehnologia informației. 

Și acum vine partea complicată, pentru că orice nomad digital are nevoie de o întreagă listă de documente, pentru a-și putea obține viza, și anume: un contract de muncă încheiat cu o companie înregistrată în afara României, prin care să facă dovada prestării de servicii la distanță, prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor sau dovada administrării la distanță și prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor a unei companii înregistrate de cel puțin trei ani la data solicitării vizei de acesta în afara României; un document eliberat de compania angajatoare sau pe care o deține, prin care să fie prezentate toate datele de identificare și de contact, precum și domeniul său de activitate și informații privind reprezentanții legali ai companiei. 

Nomadul mai are nevoie și de o scrisoare de intenție, în care trebuie să detalieze scopul deplasării în România și activitățile pe care intenționează să le desfășoare aici. Iar șirul documentelor necesare nu se oprește aici. Mai e nevoie de un atestat al faptului că, la data solicitării vizei, el sau, după caz, compania pe care o deține, are achitate la zi impozitele, taxele și alte contribuții obligatorii, precum și că nu este înregistrat cu acte și fapte care au sau au avut ca efect evaziunea fiscală și frauda fiscală. 

În plus, este necesară rezervarea unui bilet de călătorie valabil până la destinație, permisul de conducere, cartea verde, o dovadă a asigurării medicale pe întreaga perioadă de valabilitate a vizei, cu acoperire de cel puțin 30.000 euro, un atestat al mijloacelor de întreținere obținute din activitatea desfășurată, în cuantum de cel puțin trei ori câștigul salarial mediu brut lunar din România pentru fiecare dintre ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de viză (dar și pentru întreaga perioadă înscrisă în viză) și o dovadă a asigurării condițiilor de cazare. Îi mai trebuie nomadului și un certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeași valoare juridică. 

Desigur, dacă autoritatea română competentă mai găsește necesar să solicite altceva, nomadul trebuie să prezinte și alte documente doveditoare. 

În cazul în care vrea să își prelungească viza, din nou birocrație, pentru că nomadului îi mai trebuie contractul de muncă, dovada prestării muncii la distanță, prin utilizarea, desigur, a tehnologiei, un document din partea angajatorului prin care să fie prezentate toate datele de identificare și de contact ale companiei, precum și dovada realizării unui venit de cel puțin trei ori câștigul salarial mediu brut, lunar, pentru perioada pentru care se solicită prelungirea dreptului de ședere (prima prelungire a dreptului de ședere temporară se acordă pentru o perioadă de 6 luni). 

De clarificat. Deși, cum am văzut, statul intenționează să ceară tot felul de acte și hârtii, proiectul de lege nu vorbește deloc despre membrii familiei nomadului digital, condițiile în care îl pot însoți și cum pot intra în România. În plus, obținerea vizei nu este foarte simplă, eliberarea ei putând dura până la 60 de zile de la depunerea cererii. 

De asemenea, trebuie luat în calcul și impactul asupra statutului fiscal al angajatului pentru că munca la distanță în România, pentru orice perioadă mai lungă de 183 de zile de-a lungul a 12 luni consecutive, ar putea să ducă, de exemplu, la tratarea angajatului ca rezident fiscal și în România, dar și în țara de origine în același timp.

Angajatul poate, totodată, să fie supus impozitelor locale asupra veniturilor salariale. Condițiile tratatelor existente privind dubla impozitare pot anula regulile locale în funcție de circumstanțele individuale. De exemplu, un tratat fiscal internațional prevede, în general, o scutire pentru impozitele pe venitul țării gazdă pentru sejururi mai mici de 183 de zile, sub rezerva anumitor condiții.

Probleme ar putea apărea și în zona contribuțiilor la asigurările sociale. În general, o persoană este obligată să plătească asigurările sociale în țara în care prestează activitatea de muncă. Prin urmare, angajatorul străin ar trebui să verifice dacă are obligații locale de raportare și colectare a securității sociale și dacă trebuie să se facă aranjamente speciale în conformitate cu normele relevante în România. 

Pe de altă parte, însă, cu toate neajunsurile lui, proiectul reprezintă un pas înainte, pentru că reglementările legale actuale nu conțin prevederi referitoare la o posibilă ședere a unui „angajat de oriunde”, pentru obținerea unei vize de lucru/muncă fiind necesară existența unui angajator sau a unui beneficiar de servicii român. Și din punct de vedere procedural birocrația cu care se confruntă nomadul este mai mică decât cea cu care se confruntă un doritor de viză de muncă, întrucât „pentru scop de muncă”, procesul poate dura și șase luni, dacă ne gândim că este necesară echivalarea studiilor sau obținerea unui aviz de muncă. 

Depunerea proiectului de lege în Parlament a fost motivată de „potențialul uriaș al României în turism și în atragerea unor profesioniști”, viza pentru nomazii digitali fiind văzută ca un instrument ce poate atrage resurse financiare în economie. De altfel, la începutul lui 2021, The Digital Nomad Index punea România pe locul trei, după Canada și Marea Britanie, într-un top al atractivității muncii de acasă – cu o viteză medie de internet broadband 188 mb/s, un cost al internetului de 7,5 euro și o chirie de 323 euro.

Da, potențial există, doar că, așa cum a fost aprobat de către senatori, proiectul nu reușește să îl atingă. Cu alte cuvinte, dacă ne propunem ca România să atragă nomazii digitali, legiuitorii ar trebui să aibă în vedere și clarificarea problemelor ce pot apărea în privința contribuțiilor sociale.