Transavia, sprijin pentru proiectul educațional al Asociației Conil

0

Compania Transavia, liderul pieței românești de carne de pui, susține educația inclusivă printr-o donație în valoare de 100.000 de lei, la început de an școlar, făcută Școlii Gimnaziale Conil, deschisă copiilor cu cerințe educaționale speciale: copii afectați de tulburări din spectrul autismului, de Sindromul Down, de dizabilități locomotorii.

Theodora Popa, Vicepreședinte al companiei Transavia: „Suntem o afacere de familie și tot ceea ce facem este ghidat de valorile noastre. Pentru noi, fiecare copil este important și ne dorim ca ei să aibă toate condițiile ca să se dezvolte sănătos și armonios, indiferent de nevoile pe care le au. De aceea, ne implicăm activ în fiecare an și susținem acele proiecte din educație, sănătate, sport, care generează rezultate relevante si au impact pozitiv, pe termen lung pentru comunități și calitatea vieții oamenilor. Școala Gimnazială Conil este exact un astfel de proiect în care ne implicăm ca oameni pentru oameni, ca să aducem zâmbete pentru părinții și copiii care vor urma cursurile acestei școli”.

Adela Hanafi, președintele Asociației Conil: „Asocierea cu compania TRANSAVIA ne onorează și ne responsabilizează în egală măsură. Principiile identitare care ne călăuzesc sunt principii comune – respect, muncă, răbdarea, echilibru, simțul răspunderii în tot ceea ce dezvoltăm și, mai presus de toate, credința că tot ceea ce facem, facem cu oameni și pentru oameni. Am pornit împreună pe acest drum și suntem siguri că împreună vom reuși, căci Școala Gimnazială Conil  pentru copii cu cerințe educaționale speciale și compania Transavia înseamnă cu adevărat un parteneriat pentru viitor. Împreună suntem furnizori oficiali de zâmbete pentru copiii cu cerințe educaționale speciale”.

Asociația Conil dezvoltă de 11 ani „un sistem educațional care include grădinițe, centre de îngrijire de zi și terapie, școli primare și after-school, toate concepute și pregătite pentru copii cu nevoi educaționale speciale. Începând din acest an, Asociația Conil integrează, cu ajutorul companiilor responsabile social, precum Transavia, noua școală gimnazială pentru copii cu nevoi educaționale speciale, care împreună cu școala primară Conil, va ajuta la educarea și integrarea corectă a 300 de copii cu nevoi educaționale speciale, cu vârste cuprinse între 3 și 14 ani”.

Transavia este caracterizată ca „una dintre cele mai importante afaceri de familie, care deține și produce brandurile Fragedo, Libertan și Papane. Inclusă în topul celor mai valoroase portofolii din România, Transavia operează sustenabil cu un model de business integrat vertical, bazat pe cele mai bune practici și cele mai stricte protocoale în întreg lanțul de producție și distribuție, de la bob la furculiță. În cei 30 de ani de activitate, Transavia a investit constant în modernizare și în tehnologie de ultimă generație și a adoptat inovația ca sursă de creștere sustenabilă a business-ului și de predictibilitate pentru viitor. Unul dintre cei mai mari angajatori români, Transavia are în prezent peste 2.200 de angajați, care activează preponderent în cele 29 ferme de creștere a păsărilor și în cele 4 ferme de producție vegetală, în fabrica de nutrețuri combinate, în cele 3 abatoare de ultimă generație și în fabrica de procesare a cărnii. În fermele Transavia, localizate în 8 județe din România, se produc anual peste 100.000 de tone de carne de pui. Aproximativ 25% la sută din producția anuală a companiei merge către export, în mai multe state europene, pe continentul african, în zona Mării Mediterane și a CSI. Transavia este prima companie din România co-semnatară a Codului Conduită al UE cu privire la practicile responsabile comerciale şi de marketing în sectorul alimentar. Pentru mai multe informații, vizitați https://transavia.ro/”.

Asociația Conil a luat ființă în anul 2010 la inițiativa Adelei Hanafi, fondator, ca urmare a unei experiențe personale de mamă a unui copil cu dizabilități, din dorința de a da o șansă reală la educație, integrare și incluziune socială a copiilor și tinerilor cu diferite dizabilități. Asociația Conil își definește astfel misiunea bazată pe conceptul de educație incluzivă: „Conil ia naștere din dorința de a da o șansă tuturor copiilor, tipici dar și celor atipici, pentru a ajuta la formarea și educarea lor printr-un concept nou, liber, bazat pe iubire, empatie și respect. Viziunea Conil – fiecare copil este o LUME, iar noi luptăm de peste 10 ani pentru o societate toleranta, unde copiii și tinerii cu dizabilități se pot bucura de toate drepturile cuvenite! Conil înseamna mai mult decât o asociație înființată pentru a oferi sprijin copiilor cu nevoi speciale. Conil înseamnă, deja de 11 ani, o șansă reală la o viață aproape normală pentru copiii cu nevoi speciale. Conil înseamnă mii de copii cu autism pe care îi educăm, cu care facem terapie, pe care îi integrăm. Conil înseamnă liniște, echilibru financiar și speranță pentru viitor pentru miile de familii care se confruntă cu problema tulburărilor din spectrul autist. Conil înseamnă sute de mii de gânduri bune, zâmbete și câteodată și lacrimi, înseamnă empatie, înțelegere și șanse egale. În termeni strict juridici, suntem o organizație non guvernamentală înființată în 2010, al cărei scop este să asigure educație, integrare și incluziune socială pentru copii și tineri cu diferite dizabilități. Însa viața ne-a arătat că nu se rezumă totul la o încadrare juridică, așa că nouă ne place să ne definim ca furnizori oficiali de zâmbete pentru copiii cu dizabilități și familiile lor. Pentru mai multe informații, vizitați https://conil.ro/”.

SNSPA, parteneră într-un proiect de cercetare în Canada

0

Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) este parteneră în proiectul internațional „Aging in Data”, coordonat de Universitatea Concordia (Canada), proiect beneficiar al unuia dintre cele mai importante granturi de cercetare din Canada: 2,5 milioane de dolari canadieni. SNSPA ne informează că „proiectul va reuni o rețea interdisciplinară de cercetători și experți din 19 instituții partenere și 34 de colaboratori din zece țări din Europa, America de Nord și Australia, care vor studia procesul de îmbătrânire, din punctul de vedere al științelor sociale, într-o eră a colectării de date digitale fără precedent”.

SNSPA este reprezentată în activitatea proiectului de conf. univ. dr. Loredana Ivan, de la Facultatea de Comunicare și Relații Publice. Universitatea canadiană este reprezentată de prof. univ. dr. Kim Sawchuk. Conf. univ. dr. Loredana Ivan este președinte al ENAS (European Network of Ageing Studies), principala organizație europeană în domeniul Ageing Studies, și face parte din reţeaua internaţională de cercetători ACT – Ageing Communication Technologies. Loredana Ivan a reprezentat România la EU – European Cooperation in Science and Technology, Cost Action IS1402 Ageism – a multi-national, interdisciplinary perspective. A fost bursier Marie Curie la Universitatea Groningen, Interuniversity Center for Methodology (ICS) și visiting researcher la Universitatea Humboldt din Berlin, Institutul de Psihologie.

ANAF planifică o creștere a numărului inspecțiilor fiscale. Să fie aceasta soluția îmbunătățirii colectării?

0

Autori: Emanuel Băncilă, Partener, Liderul practicii de politici și dispute fiscale, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL şi Adrian Rus, Partener, Liderul departamentului Prețuri de transfer, EY România (foto)

După cinci ani în care numărul controalelor fiscale în România a scăzut dramatic – de la 46.000 în 2016, la 24.000 în 2020, an în care doar pandemia a ținut inspectorii fiscali departe, ne putem aștepta ca 2021 să fie anul în care fiscul va tura în forță pentru a recupera timpul pierdut. De altfel, conform strategiei ANAF, aceasta și-a propus să crească numărul de inspecții fiscale cu 10% până în trimestrul patru al lui 2025. În plus, intensificarea inspecțiilor fiscale și un control mult mai strict al banilor reprezintă și principala proiecție a mai mult de jumătate dintre respondenții unui sondaj EY pe această temă, realizat la începutul anului 2021.

Este, însă, creșterea numărului inspecțiilor cheia pentru o mai bună colectare?  

La nivel global, 53% dintre liderii fiscali ai lumii se așteaptă la o întărire a controlului Fiscului în următorii trei ani, mai ales că guvernele încep să răspundă presiunilor bugetare generate de măsurile luate în timpul pandemiei pentru susținerea business-urilor. Ritmul și volumul schimbării vectorului fiscal (tipurile de impozite) au devenit foarte rapide, iar digitalizarea perturbă ciclul de viață al conformării fiscale tradiționale. Modul în care inspectorii fiscali colectează informații, selectează afacerile cu risc fiscal crescut și le inspectează este în permanentă transformare în ultimii ani, interpretarea umană fiind completată, mai nou, de analize de date și inteligență artificială. 

Riscul fiscal poate veni din orice 

Conform declarațiilor respondenților sondajului EY, mediu de risc fiscal e mult mai divers, iar riscurile pot veni de oriunde – chiar și din controlul activităților de rutină sau din controlul companiilor solide din punct de vedere comercial. Dar, pe de altă parte, include, un nou punct de mijloc – oportunitatea unor relații mai deschise, de colaborare cu autoritățile fiscale. Cu toate acestea, amintim că, în România, principala instituție care stabilește cine este controlat și când este aplicat indicatorul «Gradul de risc» rămâne în continuare opacă, în condițiile în care riscul a căpătat o importanță și mai mare prin înființarea unui departament specific.  

Privind în perspectivă, se dezvoltă un nou val ce ar putea fi generat de litigiile ce vor fi deschise de companii pe noile obligații de raportare sau de transparență. Recalificarea tranzacțiilor capătă noi accente, autoritățile fiscale chestionând autoritățile de reglementare specifice fiecărei industrii, pentru acest tip de controverse și dispute fiscale neexistând niciun fel de precedent.

În același timp, presiunea imensă asupra guvernelor pentru a reduce deficitele bugetare care rezultă din răspunsurile lor la pandemia COVID-19 creează deja noi pericole în multe jurisdicții.

Prețurile de transfer au fost identificate ca fiind cea mai mare sursă de risc fiscal: peste 80% dintre respondenții sondajului „Dispute și riscuri fiscale” au indicat prețurile de transfer drept una dintre cele mai importante probleme de inspectat pentru guvernele lor. De altfel, companiile multinaționale se așteaptă ca acesta să fie un punct central al majorității controalelor fiscale, peste 70% dintre respondenți temându-se că vor face obiectul unui astfel de control.  

Poate mai îngrijorătoare decât creșterea volumului de inspecții fiscale sunt schimbările în modalitățile de abordare a inspecțiilor fiscale în domeniul prețurilor de transfer și în volumul informațiilor solicitate de către autorități.  Astfel, companiile ar trebui să se întrebe dacă sunt pregătite adecvat pentru a răspunde nu doar rapid și cu încredere, ci, mai ales într-un mod cât mai cuprinzător la întrebările detaliate din zona prețurilor de transfer adresate de autoritățile fiscale.

Trendul este, desigur, de multilateralism și este inevitabil datorită unei convergențe cu mediul fiscalității internaționale. Astfel, cooperarea și schimbul de informații între autoritățile fiscale, cerințele de raportare și transparență fiscală pun inevitabil o presiune pe domeniul prețurilor de transfer ce anticipăm că va duce la o continuă creștere a controverselor fiscale în această materie.

Telemunca, devenită noua normalitate, vine și ea cu riscuri fiscale – deja 45% dintre companiile care au răspuns la studiul nostru spun că s-au confruntat cu probleme ce au venit din modificările condițiilor de călătorie sau din zona de imigrație. Probleme au venit și din zona stabilirii sediilor fixe sau din stabilirea și calculul contribuțiilor sociale, precum și din pierderi și rambursări. 

Companiile au trecut la capitolul riscuri fiscale și impozitele pe serviciile digitale, ce încep deja să fie inspectate în anumite state. În plus, riscurile fiscale pot să nu vină din exterior, ci din interior, dacă o companie nu este pregătită să raporteze conform reglementărilor. Europa pare să fie cea mai „riscantă” din punct de vedere fiscal – la acest aspect contribuind, probabil, și reglementările de transparență impuse în ultimii ani, deși America și Asia-Pacific sunt doar cu un pas în spate. 

Unde este România 

În ceea ce privește România, riscurile fiscale globale sunt și ale companiilor locale, drept pentru care recomandăm ca orice raportare asociată impozitelor și taxelor locale să fie bine documentată și susținută, mai ales că anticipăm că vom vedea și la noi în țară tendința globală de întărire a controalelor fiscale – creșterea numărului și a intensității, dar și controlul rulajelor. 

Chiar dacă numărul inspecțiilor fiscale a scăzut dramatic în perioada 2016 – 2019, surprinzător, numărul inspecțiilor fiscale nu a scăzut în același ritm în 2020, acesta fiind de 24.000. Se pare că inspectorii fiscali au trecut peste neajunsurile create de restricțiile legate de pandemie, peste lipsa mijloacelor digitale de desfășurare a activității de control fiscal, astfel că activitatea de inspecție fiscală a avut o scădere de doar 10% comparativ cu anul 2019.

În urma unei analize pe care EY România a efectuat-o, sumele colectate în urma inspecțiilor fiscale au cunoscut o scădere importantă constantă – de la 11,4 miliarde de lei în 2016 la 4,9 miliarde de lei în 2019, în condițiile în care, în 2020, Fiscul a colectat de la contribuabili 4,2 miliarde de lei. 

Mult mai important, dacă ne uităm la eficiența inspecțiilor fiscale, vedem că a rezultat și o scădere severă a mediei sumelor colectate per contribuabil (persoane juridice) în urma inspecției fiscale. Astfel, dacă în anul 2017 suma medie colectată per contribuabil (persoane juridice) era de 500.000 lei, aceasta scade la aproximativ jumătate, respectiv 260.000 lei per contribuabil în 2019. Cu toate acestea, în zona inspecțiilor prețurilor de transfer, ANAF raportează în 2020 progrese semnificative comparativ cu anul 2019, stabilind în urma ajustărilor de prețuri de transfer o diferență a bazei de impozitare de 1,99 miliarde lei față de 0,83 miliarde lei în 2019.

Am analizat și arieratele colectate. În acest caz, vorbim despre creșteri exponențiale, chiar de la an la an, cu excepția anului 2017, când arieratele au avut o scădere de 0,6 miliarde de lei. Astfel, s-au colectat în plus 2 miliarde de lei în 2018 (raportat la anul anterior), plus 4,8 miliarde în 2019 (raportat la anul anterior) și plus 7,7 miliarde pe primele șase luni ale lui 2020 (raportat la semestrul întâi al anului anterior). 

Cum se poate explica? Prin raportare la contextul economic și legislativ din anii în discuție. Mai exact la amnistiile fiscale, care au prevăzut anularea accesoriilor coroborată cu plata principalului din trecut, dar și cu plata la timp a obligațiilor curente. Prelungirea și îmbunătățirea acestor măsuri ar putea fi luate în calcul pe viitor pentru micșorarea decalajului dintre conformare și plată, dar și a intervalului de declarare și plată, eventual cu coroborarea instituției amnistiei cu eșalonarea la plată extinsă. 

Colectarea arieratelor pare să fie singura care merge bine, pentru că nici sumele colectate prin executare silită nu cresc, ci scad constant, de la 15,2 miliarde de lei în 2016 la 12,3 miliarde de lei, respectiv 4,1 miliarde de lei în semestrul întâi 2020. 

Prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Guvernul vorbește despre o creștere cu 10%, a numărului de inspecții fiscale și despre întărirea controlului documentar la distanță, astfel încât acest tip de control să reprezinte 60% din totalul verificărilor în 2025. Controlul documentar, împreună cu SAF-T, reprezintă într-adevăr un mijloc de eficientizare a inspecțiilor fiscale. Aici se adaugă și nou creata structură de management al riscului, care ar trebui să ajute, de asemenea, la eficientizarea inspecțiilor fiscale prin crearea de clase de risc în funcție de care să se prioritizeze inspecția fiscală. Conform raportului de activitatea al ANAF pe 2020, au fost testați aproximativ 100 de indicatori de risc, urmând ca până la sfârșitul lui 2022 să se definitiveze indicatorii de risc în funcție de care se vor stabili clasele de risc. Ca atare, nu credem că mărirea numărului de inspecții fiscale va duce la creșterea colectării. 

O atenție deosebită trebuie acordată și corectitudinii actului de inspecție fiscală. Pentru o astfel de radiografie trebui să analizăm evoluția Direcțiilor de soluționare a contestațiilor din cadrul ANAF. Astfel, cel mai important indicator este reprezentat de procentul din sumele impuse în cadrul activității de inspecție fiscală ce subzistă controlului de legalitate al ANAF, dar mai cu seamă, celui al instanțelor de judecată. Or, în anul 2020, în aproximativ 30% dintre cauze, contribuabilul a desființat actul de impunere. Vorbim de cauze care au pornit cu ani în urmă, definitivate în 2020. Acest procent de 30% corespunde unui număr de 418 cauze. Tot în raportul ANAF apar, însă, 309 cauze pentru care instanțele au dat alte soluții. Astfel, dacă ulterior aceste cauze vor fi soluționate în favoarea contribuabilului, este probabil ca acest procent să se îmbunătățească semnificativ în favoarea contribuabililor. La acesta trebuie adăugat și un altul, de 15% (din total sume), de cauze pentru care contribuabilii au obținut admiterea contestației sau anularea actului de impunere cu refacerea inspecției fiscale. 

Cu alte cuvinte, dacă privim cifrele cu atenție, putem concluziona că un procent destul de mare (i.e. între 45% – 50%) din sumele impuse în urma inspecțiilor fiscale sunt anulate în faza contestației administrative și, ulterior, în instanțele de judecată. Având în vedere că sumele câștigate de contribuabili sunt purtătoare de dobânzi în favoarea contribuabilului (i.e. 7,3% pe an), iar o dispută fiscală durează în principiu peste cinci ani, rezultă că legalitatea și corectitudinea actului de control trebuie să primeze. În caz contrar, inspecția fiscală nu mai poate constitui un catalizator al colectării pe termen lung.

OTP Bank lansează serviciul Contactless ATM pentru retragerile de numerar de la bancomatele băncii

0

OTP Bank continuă dezvoltarea portofoliului de soluții mobile de plată oferite clienților locali prin lansarea serviciului „Contactless ATM”, care permite clienților să retragă numerar și prin simpla apropiere a telefonului/ceasului inteligent sau a cardului bancar de zona special marcată a ATM-ului. 

Retragerea de numerar este posibilă prin intermediul dispozitivelor (telefoane, ceasuri inteligente) care utilizează aplicații de portofel digital precum Apple Pay sau OTPay. 

„Lansăm o nouă dezvoltare menită să facă utilizarea serviciilor bancare și mai ușoară pentru clienți, Contactless ATM, o soluție modernă și cerută tot mai mult la nivel național. Este un pas firesc în strategia noastră de dezvoltare organică și, în același timp, un proiect care ne arată importanța ambelor medii de interacțiune cu clientul, deoarece acest serviciu îmbină sinergiile, mobilitatea și soluțiile specifice mediului digital cu utilitatea serviciilor oferite în sucursală”, a declarat Roxana Hidan, Director General Adjunct, Coordonator al Diviziei de Afaceri în cadrul OTP Bank România.

Funcționalitatea este disponibilă pentru orice card Mastercard sau Visa emis de OTP Bank Romania, care dispune de funcția contactless. 

În același timp, OTP Bank România se află în plină implementare a programului de investiții pentru modernizarea rețelei de bancomate proprii, astfel că serviciul „Contactless ATM” este deja disponibil prin intermediul a 109 ATM-uri la nivel național, urmând ca în prima parte a anului viitor acesta să fie disponibil la toate cele 148 de terminale. 

Studiu Huawei și IPSOS: românii mizează pe aplicații și device-uri pentru a-și îmbunătăți viața

0


Pandemia i-a făcut pe oameni să fie mai atenți la calitatea vieții lor. Conform unui studiu realizat de Huawei Consumer BG și IPSOS, locuitorii din sud-estul și centrul Europei și Turcia au planuri ambițioase de îmbunătățire a calității propriilor vieți, din mai multe puncte de vedere. În medie, 55% dintre aceștia consideră că aplicațiile noi și device-urile electronice pot ajuta la realizarea acestui obiectiv, în timp ce românii sunt convinși de acest lucru în proporție de 64%. În același timp, 37% dintre români iau în considerare utilizarea unui smartwatch sau a unei brățări inteligente pentru a-i ajuta în atingerea obiectivelor de îmbunătățire a calității vieții. 

Din ce în ce mai mulți oameni par să aprecieze varietatea oportunităților oferite de un smartwatch, iar studiul IPSOS realizat de Huawei în Austria, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Grecia, Ungaria, Polonia, România, Serbia și Turcia confirmă acest lucru. 19% dintre români folosesc deja un smartwatch, în timp ce 12% au în plan să achiziționeze unul în următorul an. În cadrul studiului, participanții au fost întrebați dacă ei consideră că noile aplicații și device-uri îi pot ajuta să își atingă obiectivele și, în același timp, în care dintre aspectele din viața lor le sunt ele folositoare. În general, 55% dintre respondenții studiului sunt de părere că noile tehnologii pot îmbunătăți calitatea vieții. Când vine vorba despre români, 64% sunt de acord cu această afirmație. Dintre aceștia, 57%  consideră că nivelul înalt de stres este una dintre nevoile care necesită cele mai mari îmbunătățiri, 43% sunt de părere că somnul este foarte important, iar 51% consideră sănătatea, în general, un aspect foarte important. Cel mai nou smartwatch Huawei, WATCH 3, are funcții ce ajută la îmbunătățirea tuturor acestor aspecte.   

Având în vedere datele demografice, device-urile sunt considerate a fi de ajutor cel mai mult de către grupul persoanelor cu vârsta între 25 și 34 de ani, printre specialiști și white collars, în majoritatea statelor europene care au luat parte la studiu. Printre țările participante, România, Grecia și Turcia sunt cele mai apropiate de tehnologie, respondenții fiind dornici să folosească device-urile inteligente pentru a-și îmbunătăți viața.

Caracteristici care pot fi de ajutor

Printre device-urile incluse în studiu se numără smartphone-urile, smartwatch-urile, band-urile și căștile wireless. Conform studiului, 89% dintre respondenții din România folosesc deja un smartphone, 19% folosesc smartwatch, 16% un sport band sau smartband și 25% folosesc căști wireless. Device-urile au o mulțime de funcții pentru monitorizarea sănătății și a activității fizice care pot fi folosite de utilizatori pentru a-și atinge scopurile, dar care dintre acestea sunt considerate cele mai utile? Numărarea pașilor este cea mai populară funcție folosită pe smartphone-uri, smartwatch-uri sau band-uri, urmată de monitorizarea pulsului și monitorizarea calității somnului.

Participanții din cele 10 țări au evidențiat și faptul că, la fel de importantă precum funcționalitatea unui device este și calitatea acestuia. Pentru 43% bateria durabilă este cea mai importantă caracteristică, pentru 41% este rezistența la apă, iar pentru 31% folosirea materialelor rezistente este primordială. Înglobate, toate acestea sunt esențiale pentru a convinge consumatorii că un produs merită să fie cumpărat. Gama de smartwatch-uri Huawei oferă toate aceste funcții, dar și multe altele în plus. Utilizatorii pot alege din peste 100 de modele sport (dintre care multe sunt originale și distractive), numărarea pașilor și monitorizarea pulsului, precum și a nivelului de oxigen din sânge 24/7 care, conform studiului, este o calitate foarte utilizată la momentul actual. O funcție suplimentară care poate ușura viața utilizatorilor este bateria foarte rezistentă, care poate ține până la 14 zile în funcția ultra-long battery life. În plus, device-urile  Huawei nu numai că pot contribui la atingerea obiectivelor și la îmbunătățirea calității vieții, ci sunt și concepute din materiale durabile, premium, astfel încât să poată fi folosite pentru un timp îndelungat.

Primește tot ajutorul de care ai nevoie

Analizând studiul, se observă faptul că mai mult de jumătate dintre respondenți simt nevoia să-și îmbunătățească sănătatea fizică sau mentală, iar 64% dintre români cred că noile aplicații și device-uri îi vor ajuta. Cu HUAWEI WATCH 3 utilizatorii pot beneficia de toate funcțiile de care au nevoie pentru a putea să-și atingă acest scop. 

Ceva pe care poți conta mereu

În ultimele luni, stilul de viață s-a schimbat foarte mult și nu numai în bine, după cum arată studiul. Însă, accesoriile Huawei dețin un număr mare de caracteristici care îi pot ajuta mereu pe utilizatori. Indiferent că este vorba despre un smartwatch, un band sau un smartphone, device-urile îi pot ajuta pe utilizatori să reintre în ritm și să-și atingă obiectivul de a-și îmbunătăți calitatea vieții. 

Toate accesoriile Huawei sunt compatibile atât cu telefoanele cu sistem de operare iOS, cât și cu cele pe Android.

Ce greșeli am făcut în primul an de antreprenoriat, în an de pandemie

0

_________________

Material de opinie de Valentina Pufulescu (foto)


„Abia aștept să fiu propriul meu șef și să mă trezesc la 10:00 dimineața!”

Dacă vrei să devii antreprenor și pleci la drum cu gândul ăsta, îți spun, din start: renunță!

Dacă ai stat ani în șir, poate zeci de ani, agățat la remorca unui angajator și, brusc, vrei să treci în barca antreprenoriatului pe cont propriu, înarmează-te cu multă răbdare. Vei avea mai mulți nervi decât ai avut ca simplu angajat. Ah, da! Și ia-ți un telefon funcțional pentru că o să suni foarte multă lume.

Mi-am deschis propriul business în plină pandemie și restricții. Tocmai împlinesc un an de antreprenoriat pe cont propriu, după ce 22 de ani am fost doar angajat. Cum a fost?

Nu m-am trezit în nici o zi la 10 dimineața. Din contră! Mi-am pus de multe ori ceasul să sune mai devreme decât mă trezeam când eram angajat. Astfel, la 6 eram în picioare ca să am timp să duc la bun sfârșit toate task-urile pe care mi le programam pentru ziua respectivă. Și rareori reușeam să le fac pe toate. Pentru că atunci când ești patron faci de toate, și treaba șefului și a angajaților.

Și exact asta a fost și situația mea. Am devenit brusc patron, dar nu patronam pe nimeni. Eram șef în acte, și angajat în realitate.

Și chiar am făcut de toate. De la facturi și contracte, până la webdesign, setarea reclamelor pe Facebook și vânzarea word of mouth. Pentru că business-ul meu se desfășoară mult online, a trebuit să învăț de la zero ce presupune munca pe net. Nu, nu înseamnă să postezi câte o poză sau un text din când în când. În spatele fiecărei postări despre un produs, serviciu, brand este o muncă întreagă. Așa că a trebuit să învăț concepte și cuvinte noi. „Facebook Ads”, „Google Ads”, „Conversie”, „Reach”, „CTA (Call to Action)”, „Engagement”, „Algoritm”, „P&L (Profit and Loss)”, „KPY (Key Performance Indicators)”, „Avatar de client”, „Plan de Business”, „Plan de Marketing” sunt doar câțiva termeni de care habar nu aveam înainte să-mi lansez afacerea, dar de care m-am lovit puternic. Și a trebuit să învăț ce face fiecare în parte, cum funcționează și la ce mă ajută.

Așa că dacă aveți în plan să vă lansați o afacere, online sau offline, nu faceți ca mine. Documentare temeinic înainte, nu vă aruncați în gol pentru că s-ar putea să nu vă prindă nimeni. Învățați cum se lucrează cu fiecare platformă în parte, faceți training-uri ca să aflați cum se setează reclamele și cum se face marketing. Sunt foarte multe cursuri gratuite, lansate atât de Google, Facebook, Instagram, dar și mulți traineri care oferă destul de multă informație gratuit. Dacă nu veți învăța minimul necesar despre fiecare platformă sau concept în parte, veți fi copleșiți și depășiți de situație. Veți face multe greșeli care vă vor costa timp, bani, energie, nervi. Iar, într-un final, s-ar putea să vă doboare gândul de a renunța, de a vă întoarce la serviciul la care ați renunțat.

Mulți dintre voi o să mă întrebați: „de ce nu ai angajat o agenție care să preia activitatea de social media?”.

Am angajat, dar voi trece asta la greșeli. De ce? Nu pentru că agenția nu era bună, ci pentru că am lăsat pe umerii lor toată munca, fără ca eu să am habar ce presupune acest job. Privind în urmă, dacă ar fi s-o iau de la capăt, mai întâi m-aș documenta despre activitatea pe care ar trebui s-o desfășoare agenția. Ca să știu ce să cer și să am capacitatea de a analiza obiectiv munca oamenilor pe care i-am angajat. Trebuie să cunoașteți abc-ul rețelelor de socializare și al rulării unui business. Altfel, dacă rezultatele nu vor fi pe măsura așteptărilor, nu veți putea analiza obiectiv munca agenției, nu veți ști ce să cereți, ce să schimbați, unde să adăugați, unde să tăiați. Veți fi continuu nemulțumit (nu neapărat justificat) și cu banii dați.

Și încă ceva: nu angajați agenție de marketing dacă nu aveți bani pentru asta. Din cârpeală nu va ieși nimic bun. Din trei lei dați, zero lei se vor întoarce. Mai bine documentați-vă și faceți voi munca până când veți avea un buget consistent pentru această activitate.

Pentru că nu este ieftin. Angajarea unei agenții care să se ocupe de contentul lansat în social media (plătit și organic) costă minimum 700-800 de euro pe lună. Minim minimorum.

Și aici ajung la un alt ghimpe care m-a înțepat în primul an de antreprenoriat. Pentru că ești la început de drum, mulți colegi de breaslă sau clienți vor dori să vă reducă la stadiul de începător care trebuie mai întâi să-și dovedească autoritatea profesională prin gratuități. Câți antreprenori care se lăudau că rulează business-uri de milioane de euro nu am întâlnit gudurându-se pe lângă mine pentru o mocangeală! Acești afaceriști de carton vor considera întotdeauna că sunt îndreptățiți să primească servicii, produse gratis pentru că tu ești nou în branșă.

Recomandarea mea este să nu vă lăsați căpușați de asemenea specimene. Munca trebuie recompensată. Stați de vorbă sincer cu voi înșivă și răspundeți-vă la întrebarea asta: Dacă aș fi în locul clientului, m-aș lăsa pe mâna mea pentru serviciul oferit? Dacă răspunsul sincer și obiectiv este DA, atunci respectați-vă munca și oferiți gratuități în limite rezonabile, care să nu vă ocupe foarte mult timp.

O altă greșeală pe care am făcut-o în primele luni de antreprenoriat a fost să-mi pun toate ouăle în același coș. Adică mi-am lansat toată activitatea online, iar când a fost o pană serioasă de Facebook și Instagram, sau când Facebook și Apple s-au certat la cuțite pe monitorizarea utilizatorilor, afacerea a stat pe loc. Cu alte cuvinte, chiar dacă aveți business online, încercați să scoateți o mare parte și în offline. Iar un site de prezentare și vânzare vă poate scoate din belele. Plus, gândiți-vă că Facebook și Instagram vă pot închide oricând conturile, chiar și fără o justificare clară. Mașinăria din spatele acestor platforme nu ia întotdeauna decizii echilibrate. Mie, de exemplu, Instagram mi-a refuzat o reclamă pentru aveam făcută o fotografie la prim-plan, într-un studio tv. Algoritmul a considerat că aceasta este o fotografie care încalcă regulile comunității. Concret, mi-a băgat fotografia în categoria postărilor „Before and After”, care sunt interzise. De mai bine de un an nu mai ai voie să faci reclame în care să arăți un chip frumos sau un abdomen cu pătrățele după ce înainte erau vai de mama lor. Scopul este unul lăudabil. Rețelele sociale nu mai vor să încurajeze postările care instigă la perfecțiune din cauza dramelor create, în special, în rândul adolescentelor. Dar acest lucru l-am învățat pe pielea mea, testând și încercând toate instrumentele pe care ți le pune la dispoziție social media. Prețul a fost însă mare, pentru că fiecare greșeală în parte necesită timp: să fie descoperită, să fie înțeleasă, să fie îndreptată.

Așadar, lecția mea din lupta cu rețele sociale este să le transform într-un instrument de aducere a afacerii în offline. Să scot oamenii din spatele ecranelor laptopurilor și telefoanelor și să-i aduc față în față, în studio.

Mai am un motiv pentru care simt nevoia de interacțiune personală cu clienții. Social media poate fi o piatră de moară pentru depresie. Cu cât afacerea depinde mai mult de reacțiile din online, cu atât se adâncește deșertăciunea spațiului virtual nelimitat. Concret, când postările tale, pentru care ai făcut documentare zile-n șir sau sunt rodul muncii tale de-o viață, au 2-3 reacții vezi negru în fața ochilor. Te trec cele mai rele gânduri, stima de sine îți scade iremediabil, ai impresia că valoarea ta stă doar în cele 2-3 like-uri primite. Simți nimicnicia umană până în măruntaie. Te ia durerea de stomac și te trece un fior de panică la gândul că atât poți, atât faci. Social media poate să fie un factor de anxietate extrem de puternic și ca să-i faci față ai nevoie de tărie de caracter, încredere puternică în propriile-ți forțe și stăpânire de sine.

Ca să depășesc acest stres mă testam zilnic. Aplicam tehnica de mai sus. Mă debarasam de mine, făceam un pas în spate, mă puneam în locul clientului și mă întrebam: „Dacă aș fi client, m-ar interesa cu adevărat această postare?” sau „Ce beneficii are clientul de pe urma acestei postări?”. Dacă răspunsul sincer și obiectiv era da, atunci panica pe care o simțeam direct în inimă se mai calma. Au fost, însă, și multe situații când am constatat că marfa mea nu aducea valoare, emoție, motivație în viața clientului. Și atunci mă puneam la muncă să produc ceva care să fie folositor publicului meu țintă.

Goliciunea pe care o lasă în suflet lipsa de aprecieri din social media, este dublată de panica găsirii clienților. În primele luni, când am văzut că nu mai pot produce atât de mulți bani pe cât câștigam la angajator, m-a cuprins o anxietate greu de descris în cuvinte. M-au năpădit toate întrebările și gândurile negative: „Dacă am făcut cea mai mare greșeală din viața mea renunțând la un job stabil și bine plătit”, „Dacă nu o să mă pot descurca deloc pe cont propriu”, „Dacă trebuia să țin de postul stabil?”, „Dacă nu sunt în stare să rulez o afacere?”, „Poate ar trebui să-mi caut un nou job!”. Și lista este lungă. Panică, regrete, întrebări fără răspuns, frică de necunoscut și instabilitate financiară. Cu toate acestea mă trezeam dimineața în gând și în stomac. Cu ele adormeam seara.

Ce am făcut să le atenuez? Am fost constantă. Am ales ca, în ciuda tuturor gândurilor negative, să aplic principiul „show up every day”. Dacă nu postez eu, altul sigur va posta și îmi va lua fața. Constanța este cea mai bună metodă de a crea publicului o dependență de tine și afacerea ta. Postați în fiecare zi ceva în așa fel încât oamenii să nu vă uite, să-și creeze obiceiul de a-și lua doza de informație, emoție, call to action de la voi.

Și am mai făcut un lucru, care m-a ajutat să-mi amintesc mereu de ce m-am apucat de business pe cont propriu. Îmi notam, zilnic pe hârtie lucrurile pe care știu să le fac. Îmi reconfirmam, astfel, autoritatea profesională ca să nu-mi pierd mințile, să nu mă las învinsă de vidul din online și offline.

Mai ales că, în multe cazuri, vizibilitatea unei postări nu ține doar de tine, ci și de algoritmii platformei care arată postarea doar la 2% din lista de prieteni.

Antreprenoriatul mi-a adus mai mult timp și pentru mine și l-am folosit făcând sport. Mișcarea m-a ajutat să-mi găsesc zilnic dorința de a merge mai departe, a fost sursa mea de creativitate. Cele mai recente studii arată că un antrenament de doar 20 de minute ajută creierul să dezvolte zonele responsabile de memoria pe termen mediu și lung, starea de bine și relaxare.

Trăgând linie, pentru femeia care și-a deschis prima afacere la 40 de ani, nu a fost deloc simplu. Încă nu este simplu. Procesul de poziționare a business-ului pe piață este de durată. Vă recomand și vouă, dacă vreți să vă apucați să faceți bani pe cont propriu, să nu vă așteptați la miracole peste noapte. Acum un an, un amic bun căruia i-am cerut părerea despre planul meu nebun, mi-a spus că voi reuși să mă impun în noul domeniu după minimum 12 luni, și asta după ce mă voi lovi de multe greșeli și ziduri pe care este imposibil să le vezi de la bun început. Și așa a fost.

Și nici să nu vă imaginați că statul sare în ajutorul vostru. În domeniul meu, de exemplu, de training-uri și consultanță media și de comunicare, nu există vreun ajutor de la stat. Mai ales că afacerea mea este înregistrată în București. În Capitală și Ilfov nu se mai acordă sprijin financiar afacerilor la început de drum pentru că sunt considerate zone dezvoltate care nu mai au nevoie de ajutor. Nu există sprijin nici pentru tinerii întreprinzători, nici pentru femeile antreprenor, nici pentru oamenii care se apucă de afaceri la o vârstă dificilă, cum este cazul meu.

Așa că puneți mâna pe telefon și întâlniți-vă cu toate persoanele care vă pot deschide o ușă, un geam, o crăpătură prin care puteți intra și face business. Un telefon dat astăzi, o întâlnire programată pentru mâine s-ar putea să se convertească în clienți peste o lună, 4-5 luni sau chiar un an. Chiar aseară m-a sunat un client care îmi urmărește activitatea în online încă din prima zi a lansării SHIFT și mi-a spus că vrea să se înscrie la cursul lansat pentru finalul octombrie. Acestui client i-a luat un an de zile să se hotărască să apeleze la serviciile mele. Deci nu intrați în panică dacă discuțiile pe care le aveți cu posibili clienți nu se concretizează imediat. Oamenii au nevoie de timp, informații, imbolduri. Fiind constanți în viața lor îi veți ajuta să ia decizia de a cumpăra de la voi mai repede.

Cu alte cuvinte, ești singur-singurel, într-o lume a dinozaurilor. Și asta te obligă la exigență. Șeful din mine a fost extrem de exigent cu angajatul din mine. M-a obligat presiunea facturilor. Sau mai bine zis a lipsei lor.

Când tragi linie la sfârșit de lună și vezi că te descurcai mai bine financiar când erai angajat, îți crește doza de exigență automat. Îți piere cheful de trezit la 10:00 dimineața și te pui pe treabă. Antidotul fricii este acțiunea și speranța la o calitate a vieții mai bună. Adică exact motivul pentru care am renunțat la un job stabil, dar super solicitant din puncte de vedere mental și fizic. Consider că eforturile din antreprenoriat merită făcute pentru a avea mai multă libertate emoțională, fizică, mentală. Prin antreprenoriat redescopăr sensul vieții care cred că ar trebui să fie bucuria. Bucuria de a trăi, de a experimenta, de a împărtăși binele cu alți oameni. Numai bine vă doresc și vouă și mulțumesc că m-ați citit până la final!

Valentina

Piața criptoactivelor își revine

Criptoactivele au înregistrat o revenire semnificativă săptămâna trecută, iar Bitcoin s-a apropiat din nou de maximele sale istorice.

Cel mai mare criptoactiv din lume, Bitcoin, a crescut pe parcursul săptămânii. După ce a început să se tranzacționeze sub 48.000 de dolari, a crescut joi la peste 54.000 de dolari și a înregistrat noi câștiguri la începutul zilei de astăzi. 

În prezent, criptoactivul se tranzacționează în jurul valorii de 56.500 dolari, cel mai ridicat nivel începând cu luna mai a acestui an, și, cel mai important, se află din nou în intervalul în care a atins maximul istoric de 63.569 dolari din 14 aprilie.

Între timp, Ethereum a avut o săptămână oscilantă, cu o volatilitate semnificativă, dar este încă mult peste nivelurile de la sfârșitul lunii septembrie. 

ETH a început săptămâna trecută să se tranzacționeze în jurul valorii de 3.350 de dolari, iar vineri prețul său a ajuns la 3.665 de dolari.

Pe fondul unei tendințe generale de creștere săptămâna trecută, criptoactivul a fost afectat de volatilitate – scăzând pe 6 octombrie. După ce a început ziua la peste 3.500 de dolari, s-a prăbușit la 3.362 de dolari și apoi a revenit la peste 3.600 de dolari. 

ETH a înregistrat și el fluctuații puternice duminică târziu, dar criptoactivul se tranzacționează în prezent în jurul valorii de 3.600 de dolari. 

Casa Albă ia în considerare reglementarea criptoactivelor

Președintele SUA, Joe Biden, și echipa sa iau în considerare publicarea unui ordin executiv privind reglementarea criptoactivelor, ordin care ar putea avea consecințe de amploare pentru această clasă de active.

Potrivit Bloomberg, ordinul este conceput pentru a coordona responsabilitățile diferitelor agenții federale în ceea ce privește gestionarea criptoactivelor și, de asemenea, să mandateze aceste agenții să studieze și să ofere recomandări pentru reglementarea acestora.

Având în vedere poziția din ce în ce mai agresivă a autorităților de reglementare financiară ale administrației Biden față de criptoactive, orice ordin executiv ar urmări să facă mai multă lumină asupra industriei și să încerce să impună un control asupra acesteia. 

Potrivit Bloomberg, nu s-a luat încă nicio decizie cu privire la publicarea ordinului, dar acesta ar urma să coordoneze activitatea unor agenții precum Departamentul Trezoreriei, Departamentul Comerțului Department, National Science Foundation, autoritățile de reglementare financiară și agențiile de securitate.

De asemenea, administrația dorește să numească un „țar” al criptoactivelor care să supravegheze acțiunile din sfera de competență a președintelui.   


Brazilia ar putea adopta bitcoin ca mijloc legal de plată

Brazilia ar putea adopta în curând Bitcoin ca mijloc legal de plată, călcând pe urmele El Salvadorului.

Cea mai populată națiune din America de Sud are în prezent un proiect de lege care trece prin Camera Deputaților, care ar crea un mediu legal de reglementare pentru criptoactive. 

Deputatul federal care promovează proiectul de lege, Aureo Ribeiro, spune că dorește să ofere siguranța consumatorilor prin acest proiect de lege, care ar permite tranzacționarea transparentă a unui coș de criptoactive. 

„Vrem să separăm grâul de neghină, să creăm reglementări astfel încât să puteți tranzacționa, să știți de unde cumpărați și să știți cu cine aveți de-a face”. Cu acest activ veți putea să cumpărați o casă, o mașină, să mergeți la McDonald’s să cumpărați un hamburger – va fi o monedă națională, așa cum s-a întâmplat în alte țări. Aceasta va permite tranzacții cu acest activ în țara noastră, tranzacții ce vor fi reglementate de o agenție guvernamentală.

„Am încheiat deja un acord cu Banca Centrală și cu Comisia de Valori Mobiliare din Brazilia (CVM), cu privire la oportunitățile acestui activ și recunoașterea sa, de exemplu, ca proprietate  sau ca monedă de uz zilnic”.

Prețurile mai mari la pompă alimentează noi scumpiri

Dacă vă sperie prețurile pe care le vedeți acum la pompa, țineți-vă bine pentru că viitorul ar putea aduce noi creșteri. Piața este însă capabilă să reziste la aproape dublarea prețului petrolului, până la 130 de dolari pe baril, împreună cu o creștere a randamentului obligațiunilor trezoreriei americane pe 10 ani până la 2,50%, potrivit JP Morgan. Banca a subliniat faptul că acțiunile, economia și consumatorii s-au descurcat foarte bine între 2010 și 2015, când prețul mediu al petrolului a fost de aproximativ 100 de dolari pe baril. Scenariul în care piețele vor începe să scadă pe o scară mai largă este legat de o creștere a randamentului obligațiunilor de trezorerie americane pe 10 ani la peste 2,5 – 3%, dar banca nu vede o astfel de amenințare în acest moment. 

Prețurile petrolului continuă însă să atingă noi vârfuri, alimentând temerile privind inflația în Europa. În România, benzina a depășit deja 6 lei pe litru, unele mărci scumpe aditivate depășind 7 lei pe litru. O creștere a prețurilor la carburanți este posibil să se extindă și la alte bunuri, sporind o inflație deja neobișnuit de mare.   

În ciuda creșterii prețurilor petrolului, reuniunea Opec de săptămâna trecută a decis să adauge luna viitoare doar 400.000 de barili pe zi la producție, insuficient pentru a menține stocurile de petrol la nivelurile actuale, aflate deja sub presiunea cererii. O ofertă insuficientă nu poate scădea prețurile. 

În Asia, criza energetică aduce cu sine temeri legate de încetinirea economiei, China înregistrând un indice PMI mai slab în septembrie, de 49,6, intrând în zona de îngrijorare. Situația gigantului imobiliar Evergrande este încă în derulare, 23 octombrie fiind data la care va trece perioada de grație de 30 de zile pentru plata cuponului scadent al obligațiunilor, care dacă e depășită va indica intrarea efectivă a companiei în incapacitate de plată. Dar criza capătă încet-încet o altă dimensiune, un alt gigant imobiliar, Fantasia Holdings, nereușind să ramburseze principalul unei obligațiuni de 206 milioane de dolari, intrând practic în default, ceea ce trezește îngrijorări și mai mari cu privire la posibila explozie a unei bule imobiliare.  

De cealaltă parte a Atlanticului, avem o tendință îngrijorătoare în economia SUA, care nu reușește să atragă oamenii să se întoarcă la muncă. În ciuda sistării ajutoarelor legate de Covid la începutul lunii septembrie, raportul Nonfarm Payrolls, privind locurile de muncă din sectorul privat altul decât agricultura a arătat că economia americană a creat luna trecută doar 194.000 de noi locuri de muncă. Acesta este un minim al ultimelor nouă luni și mai puțin de jumătate din așteptările analiștilor. A fost sub chiar și raportul șocant din august, de numai 235.000 de locuri de muncă. Rata șomajului a scăzut de la 5,2% la 4,8%, în timp ce creșterea salariului mediu a fost de 4,6%. Sectorul de horeca a condus creșterea numărului de locuri de muncă, pe măsură ce economia continuă să se redeschidă, dar aceste cifre slabe lasă ocuparea forței de muncă cu 5,1 milioane de locuri de muncă sub nivelul de dinaintea pandemiei și ridică semne de întrebare cu privire la posibilitățile de creștere economică. În timp ce randamentele obligațiunilor sunt în creștere, perspectiva de diminuare a răscumpărărilor – tapering –  în noiembrie începe să se estompeze din nou. 

Revenind la Europa, o rază de speranță a fost dată de președintele Rusiei, Vladimir Putin, care a declarat că vânzările de gaz rusesc către Europa ar putea atinge un nou record în acest an, iar tranzitul prin Ucraina va depăși volumele convenite în cadrul contractului dintre Gazprom și Kiev. Ca urmare, prețul futures al gazelor naturale a scăzut. Deși nu este clar cât de mult va crește furnizarea de gaze, Gazprom și-a depășit deja obligațiile contractuale cu 8%, piețele au reacționat la aceste declarații oprind deocamdată creșterea prețului gazelor. Situația nu este încă rezolvată. Oferta este doar o parte a problemei, cererea crescută și concurența acerbă în ceea ce privește resursele energetice sunt cealaltă parte. Aceste aspecte vor fi abordate la sfârșitul acestei luni, când Consiliul Europei va discuta despre cum să abordeze problema stocării, să creeze o rezervă strategică și va analiza compoziția generală a prețurilor de pe piața energiei electrice, încercând să o decupleze de cea a gazelor.

Weekend-ul tocmai încheiat ne-a permis să vedem cum poate arăta un viitor în care electricitatea este limitată. Libanul, o țară lovită de o criză economică puternică, a trecut printr-o pană de curent de 24 de ore generată de lipsa de combustibil necesar centralelor electrice pentru a produce curent electric.  

Toată această combinație de vești bune și proaste are loc în octombrie, statistic o lună volatilă, cu o medie de 50 de ani de performanță negativă a S&P 500. 

Gheorghe Zaman (1942-2021), o personalitate distinctă a științei economice românești

0

Încetarea din viață a profesorului Gheorghe Zaman (1942-2011), personalitate distinctă prin opera și umanismul său în aria științei, educației și formării economice românești, reprezintă pentru ASPES – Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale și, în egală măsură, pentru revista Economistul, un moment de tristețe profundă, la despărțirea de un membru marcant și, în același timp, un contributor reprezentând o voce remarcabilă, de autoritate profesională cu valoare de reper.

Despărțirea este de natură fizică, într-o regulă firească a mersului vieții. Persistentă, perpetuă, se va dovedi existența operei teoretice, care rămâne ca expresie a unei culturi de specialitate mereu racordate la ideile, valorile și creațiile fundamentale ilustrând spațiul complex al universului economic.

Omagiul Asociației pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale și al revistei Economistul adus omului Gheorghe Zaman, personalității sale, este întregit de prețuirea cuvenită creației științifice a profesorului și cercetătorului Gheorghe Zaman, creație care va constitui mereu sursă autorizată pentru elemente de referință în cunoașterea și înțelegerea unor momente complexe sub aspect economic, social, politic și cultural cum sunt cele cărora Gheorghe Zaman le-a fost contemporan și la a căror analizare a contribuit.   

De 3 ori mai multe instrumente bazate pe criptomonede disponibile acum la XTB

0


În prima jumătate a anului 2021, 20% dintre clienții XTB au făcut cel puțin o tranzacție cu instrumente bazate pe criptomonede, iar 1 din 10 clienți noi au ales să tranzacționeze criptomonede imediat după deschiderea contului de investiții. XTB recomandă o atenție specială pentru Dogecoin, Polkadot și Stellar. 

Casa de brokeraj XTB România a triplat numărul de instrumente disponibile bazate pe criptomonede și a introdus noi costuri (spreaduri) atractive pentru investitori. Astfel, pe lângă Bitcoin, Ethereum, Litecoin, Bitcoin Cash și Ripple, în prezent românii pot investi și în Binance Coin, Cardano, Chainlink, Dogecoin, EOS, Polkadot, Stellar, Tezos, Uniswap. Odată cu noile criptomonede, au fost introduse și spread-uri atractive, care, în funcție de instrument, pot ajunge la 0,22% din prețul pieței.

„Popularitatea în creștere a criptomonedelor este incontestabilă. Clienții care doresc să valorifice volatilitatea și nu neapărat să achiziționeze criptomonede fizice ne-au solicitat să adăugăm instrumentele noi. De aceea, aproape că am triplat numărul de CFD-uri pe criptomonede pe care le oferim și am introdus spread-uri atractive. Cu toate acestea, este important să ne amintim că această piață este predispusă spre fluctuații majore atât în sens ascendent, cât și în sens descendent. Iar atunci când criptomonedele scad, CFD-ul oferă un mecanism unic de a valorifica piața în scădere pe care instrumentele clasice nu îl oferă, și anume, vânzarea în lipsă  sau shortselling – adică, dacă estimezi o scădere de preț, poți vinde acum ceva ce nu ai și poți răscumpăra mai târziu la un preț mai mic, marcând astfel, sub formă de profit, diferenta de preț în scădere dintre cele două momente”, explică Irina Cristescu (foto), General Manager XTB România.

Dintre cele 9 CFD-uri pe criptomonede introduse în oferta XTB, 3 merită o atenție specială din partea investitorilor.

Una dintre acestea este criptomoneda Dogecoin (DOGE), care a fost creată în 2013 ca o glumă în opoziție cu Bitcoin, a început să câștige popularitate abia în urmă cu câțiva ani. Notorietatea acestei criptomonede este legată de cunoscutul meme „Doge” care constă, de obicei, într-o imagine a unui câine Shiba Inu însoțit de text multicolor, reprezentând un fel de monolog intern și care este scris în mod deliberat într-o engleză greșită. Merită menționat faptul că Dogecoin este cunoscută ca fiind o criptomonedă inflaționistă, însemnând că oferta pentru această monedă nu este limitată.

Despre proiectul Polkadot (DOT), început în 2015, e bine de știut că a fost inițiat de foști directori asociați cu proiectul Ethereum, prima vânzare de tokens având loc în 2017. Inovația acestei criptomonede este capacitatea de a susține mai multe blockchains. Este a 9-a cea mai mare criptomonedă din lume în ceea ce privește capitalizarea.

În ceea ce privește Stellar (XLM), aceasta a apărut în 2013 datorită co-creatorului unui alt proiect financiar inovator și anume Ripple. Stellar este o rețea financiară mare, concepută pentru a permite plăți transfrontaliere rapide în cantități mari de valute.

Instrumentele bazate pe criptomonede au fost unul dintre subiectele care au evocat cele mai mari emoții din industria investițiilor în ultimii ani. Criptomonedele au devenit un element important în portofoliile a sute de mii de investitori – de la cei mai bogați oameni din lume, până la administratori de fonduri și investitori individuali. Acestea sunt, de asemenea, foarte populare și în rândul clienților XTB. În prima jumătate a anului 2021, 20% dintre clienții XTB au făcut cel puțin o tranzacție cu CFD-uri bazate pe aceste instrumente, iar 1 din 10 clienții noi a ales să tranzacționeze criptomonede imediat după deschiderea contului de investiții. Criptomonedele se numără printre cele peste 5.420 de instrumente disponibile în prezent prin platforma de tranzacționare a XTB alături de Acțiuni și ETF-uri cu deținere sau CFD-uri pe Forex, Indici, Mărfuri, Acțiuni și ETF-uri.

Mai multe detalii aici: https://www.xtb.com/ro/monede-virtuale