COFACE: Plățile corporative în Germania – evoluții influențate de pandemie

0

Una dintre principalele concluzii ale celei de-a 5-a ediție a sondajului Coface privind plățile corporative în Germania, este că firmele germane par să se fi acomodat la mediul pandemic. Mai multe companii oferă termene de plată comparativ cu anul trecut, când cifra scăzuse brusc. Deși Germania a cunoscut o puternică recesiune în 2020 și începutul anului 2021, disciplina plăților a continuat să se îmbunătățească în 2021 comparativ cu rezultatele deja bune din 2020. În plus, durata medie a întârzierilor de plată s-a redus cu peste o săptămână.

Perspectivele companiilor chestionate sunt foarte pozitive. Cu toate acestea, evaluarea trebuie pusă în perspectivă, deoarece vine după o recesiune în 2020. 41% dintre participanții la sondaj sunt optimiști cu privire la evoluțiile din 2021. Chiar dacă ponderea respondenților cu o perspectivă pozitivă pentru 2022 rămâne ridicată, aceasta scade la 32%, reflectând o certitudine mai mică. Deși efectele COVID-19 rămân un risc major, companiile percep perturbările lanțurilor globale de producție ca fiind principalul risc pentru operațiunile lor de export în 2021.

Rezultatele extrem de bune în ceea ce privește întârzierile la plată sunt ușor problematice, având în vedere că Germania a cunoscut cea mai gravă recesiune din 2008. Cu toate acestea, considerăm că aceste rezultate favorabile s-au datorat în mare parte sprijinului guvernamental. Va fi interesant să vedem dacă firmele se vor păstra pe linie de plutire odată ce își vor pierde vestele de salvare financiare”, a comentat Christiane von Berg, economist în Europa de Nord la Coface.

Termene de plată: companiile germane s-au obișnuit cu pandemia

• Potrivit sondajului, companiile germane au fost puțin mai relaxate în 2021 și au oferit clienților mai multe termene de plată. În 2020, companiile au fost foarte prudente: ponderea companiilor care au oferit credite de plată a scăzut de la peste 80% în perioada precedentă COVID-19 la 62%. Această tendință s-a inversat în 2021, 74% dintre companii oferind termene de plată. Companiile germane care își desfășoară activitatea pe piața internă sunt principalul motor al acestei inversări: în timp ce doar 57% dintre companii au oferit termene de plată în 2020, această pondere a crescut la 73% în 2021.

• Termenele scurte de plată (între 0 și 60 de zile) domină în continuare peisajul comercial german. 88% dintre companii au solicitat efectuarea plăților în termen de 60 de zile în 2021, aspect aproape neschimbat din 2020 și 2019. Distribuția intervalelor de timp pentru termenele de plată este, de asemenea, aproape neschimbată, ceea ce explică de ce termenul mediu de plată în 2021 a scăzut doar marginal de la 33,5 zile în 2020 până la 32,6 zile în 2021.

Analizând sectoarele de activitate, construcțiile au în continuare cele mai scurte termene de plată: aproape 75% dintre respondenți se așteaptă ca facturile să fie plătite în primele 30 de zile, cu o medie de 24,4 zile. În 2021, 7 din 11 sectoare au oferit termene de plată mai lungi de 90 de zile, în timp ce termenele de plată ultra-lungi (peste 120 de zile) au devenit foarte rare.

Creșteri mai mari ale termenelor medii de plată – de aproape 10 zile – au fost observate în sectoarele construcțiilor și cel de confecții textile. În schimb, utilajele (-8,2 zile), agroalimentarul-lemn (-7,3 zile) și auto (-6,3 zile) au raportat cele mai puternice scăderi din acest punct de vedere. Sectorul confecții textile a devenit cel mai generos sector și solicită acum achitarea plăților în medie până la 47 de zile după livrare.

Răspunsurile din sondajul Coface sugerează că incertitudinea în jurul crizei COVID-19 a scăzut în 2021, dar că firmele rămân vigilente. Mai multe companii oferă termene de plată în Germania, dar acestea s-au redus ușor, sugerând că firmele sunt încă dornice să încaseze cât mai devreme posibil.

Întârzieri la plată: companiile încasează mai devreme

 • Din 2020, numărul întârzierilor la plată a scăzut în continuare. În 2021, doar 59% dintre companiile chestionate au raportat plăți întârziate, în timp ce 68% din toate companiile au raportat întârzieri în 2020. Cu excepția transporturilor și a metalelor, numărul întârzierilor la plată a scăzut în toate sectoarele. Cu toate acestea, în timp ce mai puțin de jumătate dintre companiile din sectorul agroalimentar-lemn au raportat plăți întârziate, cifra a fost de 70% în sectorul confecții textile.

• Sectorul tehnologia informației și comunicațiilor (TIC) înregistrează cel mai scurt timp înainte de plată. În acest sector, marea majoritate a companiilor chestionate au raportat întârzieri de maximum 30 de zile și nici o companie nu a înregistrat întârzieri peste 60 de zile. În schimb, metalele au fost singurul sector care a raportat întârzieri de peste 150 de zile (2%). Aceasta este o îmbunătățire semnificativă. În 2020, pe lângă sectorul metalelor, companiile din construcții și ambalaje de hârtie au raportat, de asemenea, întârzieri de plată foarte lungi.

Durata medie a întârzierilor de plată a scăzut în consecință cu 8 zile până la 27,7 zile în 2021, care este cea mai scurtă întârziere medie din seria cronologică a Coface. Aproape toate sectoarele au raportat o scădere a duratei întârzierilor de plată. Cele mai puternice scăderi s-au înregistrat în industria farmaceutică (-26 zile) și TIC (-25 zile). Companiile care operează în domeniul TIC au acum cel mai scurt timp de așteptare, cu o medie de 17,5 zile, în timp ce companiile din sectorul utilajelor au un timp mediu de așteptare de 35,8 zile.

Motivele care stau la baza întârzierilor de plată sunt legate în principal de dificultățile financiare (46% în 2021). 20% dintre respondenți au invocat o cerere mai mică în Germania, în principal pe fondul carantinei. Interesant este faptul că alți 20% au menționat lipsa opțiunilor de finanțare, chiar dacă programele de sprijin pentru finanțarea publică COVID-19 sunt încă în vigoare.

• Riscurile financiare asociate plăților întârziate pentru companiile germane sunt scăzute în 2021. Doar 4,4% dintre respondenți au raportat că ponderea plăților restante între 6 luni și 2 ani reprezintă 2% sau mai mult din cifra lor de afaceri anuală.

Companiile vor trece peste dificultăți cu ajutorul statului

Evaluarea de către companii a perspectivelor economice este relativ optimistă. 41% dintre companiile participante la sondaj sunt optimiste cu privire la evoluțiile economice din 2021, în timp ce 11% consideră că situația lor se va deteriora față de 2020. În total, răspunsurile marchează o inversare bruscă de la un an 2020 foarte pesimist. Mai mult optimism poate fi observat în toate sectoarele, cu cea mai mare revenire în sectoarele metalelor și auto. Perspectivele pentru 2022 sunt, de asemenea, pozitive, dar par mai puțin sigure. Sectorul confecții textile este cel mai optimist pentru 2022 cu +47 puncte de echilibru. Cu toate acestea, îmbunătățirea bruscă a sentimentului ar trebui pusă în perspectivă cu situația foarte dificilă din 2020 și 2021, pentru acest sector. Același lucru este valabil și pentru sectorul auto, unde perspectivele pozitive revin după starea de criză în 2020.

Potrivit sondajului, principalul risc pentru operațiunile de export în 2021 va fi determinat de  întreruperile lanțurilor de producție globale, care au fost menționate de 40% dintre respondenți. Creșterea prețurilor mărfurilor non-petrol este, de asemenea, un subiect important în 2021 (20%), urmată de efectele COVID-19 asupra economiei globale (10%) și asupra economiei germane (8%).

• Germania rămâne țara care oferă cele mai mari oportunități pentru companiile chestionate. Cu toate acestea, importanța sa a scăzut de la 91% în 2020 la 85% în 2021. Un motiv ar putea fi faptul că, în perioade incerte, companiile tind să facă afaceri în țările pe care le cunosc cel mai bine și se orientează mai mult spre piața lor internă. Acum că incertitudinile au scăzut, companiile fac din nou mai multe afaceri în străinătate.

Momentele dificile necesită măsuri speciale. La întrebarea dacă au folosit ajutorul de stat în ultimele 12 luni, ponderea companiilor care au răspuns pozitiv în 2021 a fost neschimbată, la 48%. Defalcarea măsurilor de sprijin a fost, de asemenea, relativ neschimbată, cea mai populară măsură rămânând schema de tip furlough.

Conform legislației actuale, ajutorul de urgență din partea guvernului federal și măsurile de scutire a impozitelor vor expira la sfârșitul lunii septembrie 2021, în timp ce programele speciale de avans, garanțiile de stat și programele speciale de împrumut KfW vor expira la sfârșitul anului 2021. Va fi interesant de văzut în ce măsură comportamentul de plată foarte pozitiv și previziunile de afaceri optimiste vor continua în 2022 fără sprijinul statului.

Sondajul a fost realizat în iulie și august 2021, pe un eșantion de 819 companii.

S-a dat startul Repatriot Summit 2021

0

Astăzi, la ora 16.00 la Palatul Parlamentului – Sala Nicolae Iorga, are loc deschiderea oficială a Repatriot Summit  2021, cea mai importantă întâlnire anuală a antreprenorilor români din toată lumea. Această acțiune dă startul a 4 zile de lucru între oamenii de afaceri din România și cei din afara granițelor pentru noi proiecte de afaceri și de implicare socială și culturală.

Datorită situației existente, evenimentul a fost adaptat și se desfășoară după un format mixt cu întâlniri fizice între cei 150 de antreprenori  dar și cu o conectivitate puternică cu cei peste 1000 care participă on-line. Toți participanții care interacționează fizic au certificat verde dar vor fi și testați suplimentar cu teste antigen pentru a asigura o cât mai bună protecție. 

Alături de oamenii de afaceri  astăzi sunt așteptate oficialități, printre care, Sandra Pralong – Consilier de Stat, Departamentul pentru Relația cu Românii din afara Granițelor, Florin Cîțu – Prim-ministru al României, Anca Dragu – Președinte al Senatului, Ludovic Orban – Președinte al Camerei Deputaților și alți miniștri sau reprezentanți ai administrației publice. Un invitat special este Adrian Zuckerman – american originar din România, fost ambasador al SUA în România. În fiecare an, în primul weekend din octombrie, oameni de afaceri români din toată lumea se reunesc la RePatriot Summit pentru mări și consolida conectarea cu România.  Anul acesta, în perioada 30 septembrie – 3 octombrie, are loc cea de-a șasea ediție a celui mai mare summit dedicat Diasporei românești, care va aduce împreună peste 1000 de oameni de acțiune, curajoși și care fac lucrurile să se întâmple.

Noi Credem în România și ne dorim cât mai mulți antreprenori alături de noi în acțiunea de conectare a românilor de pretutindeni care fac lucruri extraordinare oriunde s-ar afla. Noi aducem acțiune concretă, investiții, valoare și stabilitate prin afacerile și acțiunile noastre chiar în perioade complicate. Acești oameni buni sunt alături de România și, umăr la umăr, vom face țara noastră mai bună pentru noi și copiii noștri. Anul acesta ne bucurăm mult să-l avem alături pe Adrian Zuckerman, fostul Ambasador al SUA la București, care a rămas în România pentru a sprijini dezvoltarea proiectelor începute, mai ales că am avut onoarea de a-l nominaliza în Top 100 Români de Pretutindeni înainte de a deveni ambasador”, a declarat moderatorul general al summitului, Marius Bostan, om de afaceri, inițiator RePatriot.

Programul Summitului și sesiunile de lucru sunt gândite special astfel încât toți participanții să beneficieze de patru zile pline de expunere la adevărate provocări, interacțiuni constructive cu oameni de valoare, oportunități și idei de afaceri la îndemână și profitabile.

Astăzi la ora 15.00 debutul va fi făcut printr-o expoziție specială în Galeria de Onoare – C6 a Palatului Parlamentului, unde va avea loc lansarea volumului jubiliar și vernisarea expoziției „Fotogeografica – un sfert de veac”. Vor fi prezentate 50 de fotografii extraordinare realizate de tineri români care surprind România autentică, lucrări dintre cele mai premiate care surprind comori din România văzute prin ochii unor foarte talentați fotografi. 

Bunăstarea pe care o dorim cu toții, într-o Românie sigură și puternică o putem obține prin curaj, spirit antreprenorial și profesionalism la toate nivelurile. Românii de pretutindeni pot aduce aceste valori acasă dacă le oferim cu inima deschisă, cadrul de dezvoltare personală și de afaceri adecvat. Asta încercăm noi să construim la Repatriot Summit, o țesătură de încredere care să aducă țării valoarea pe care o merită”, a declarat Felix Pătrășcanu – om de afaceri, lider RePatriot 

Summitul RePatriot conceput și organizat pentru a arăta familiei extinse a românilor de pretutindeni oportunitățile reale și concrete de afaceri în România, are menirea de a aduce împreună în acest an, la București, Sinaia și în mediul on-line oameni cu inițiativă care lucrează pentru o Românie mai bună. O parte din lucrările summitului vor putea fi urmărite și on-line pe https://www.facebook.com/repatriot și pe https://repatriot.ro/summit-2021/ 

Mai  multe detalii despre activitățile planificate în următoarele zile se găsesc în  agenda evenimentului https://repatriot.ro/summit-2021/agenda/

One United Properties, a treia cea mai mare companie antreprenorială românească listată la Bursa de Valori Bucureşti, devine membru ARIR

0

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) este încântată să anunțe că One United Properties (One United Properties, BVB: ONE), unul dintre cei mai activi dezvoltatori imobiliari de proiecte rezidențiale premium, de birouri și clădiri mixte de ultimă generație din București, se alătură ARIR în calitate de Membru Asociat. 

ONE United Properties (ONE) s-a listat la Bursa de Valori București anul acesta, în data de 12 iulie, în urma unei oferte publice inițiale primare prin care a atras 260 de milioane de lei de la investitorii activi în piața de capital, devenind a treia cea mai mare companie antreprenorială românească listată la Bursa de Valori București.  În data de 20 septembrie 2021, acțiunile ONE au intrat în indicele BET, care urmărește evoluția celor mai lichide acțiuni listate la Bursa de Valori București.

Victor Savi-Nimis, Chief Legal Officer, One United Properties: „2021 este un an caracterizat de mai multe repere importante pentru activitatea One United Properties, unul dintre acestea fiind debutul nostru la Bursa de Valori București. La puțin peste două luni de la momentul listării, One United Properties a dobândit mult râvnitul statut de companie blue-chip, prin includerea acțiunilor sale în indicele BET. Continuăm să ridicăm ștacheta și ne dorim ca One United Properties să implementeze cele mai bune practici în relațiile cu investitorii, guvernanța corporativă și standardele ESG – totul în beneficiul acționarilor noștri. Prin urmare, parteneriatul cu ARIR este un pas firesc în călătoria noastră la Bursa de Valori București”.  

Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR: „Prin inițiativele noastre sprijinim încă din prima etapa companiile nou intrate în piața de capital în adoptarea principiilor de transparență, guvernanță corporativă, sustenabilitate și comunicare cu investitorii. Urăm bun-venit celui de-al 34-lea membru care se alătură comunității ARIR, One United Properties, companie antreprenorială care vine în comunitate la scurt timp după listare. Observăm interes ridicat pentru comunicare și transparență din partea companiilor antreprenoriale din România, un semnal puternic pentru piața și investitori”.

One United Properties este unul dintre cei mai importanți dezvoltatori din piața imobiliară din România pe segmentul rezidențial, fiind prezent în București și Constanța, inclusiv Mamaia. Segmentul rezidențial este principalul domeniu de activitate al companiei, la care se adaugă construcția de birouri și a proiectelor cu utilizare mixtă, rezidențial-comercial, precum și activitatea de investiții imobiliare în terenuri și clădiri, dar și închirierea de birouri. 

În primele șase luni ale anului 2021, One United Properties a înregistrat o cifră de afaceri record de 434 milioane, o creștere de 96% față de aceeași perioadă a anului 2020 și un profit net de 147,5 milioane lei, o majorare cu 267%. La 30 iunie 2021, terenurile deținute de One United Properties pentru dezvoltări imobiliare viitoare au atins o suprafață totală de 138.000 mp, arie pe care compania estimează construirea a peste 3.200 de apartamente. Mai mult, One United Properties are în vedere mai multe terenuri care ar putea fi incluse în portofoliul companiei, negocierile pentru acestea fiind în diferite etape.

One United Properties este al 34-lea membru care se alătură Asociației pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România.

ARIR a fost înființată la inițiativa Danielei Șerban în noiembrie 2018 împreună cu membrii fondatori: Bursa de Valori București (BVB), ALRO, Electromagnetica, Franklin Templeton Management – suc. București, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Teraplast, Transelectrica, Cosmin Răduță și Tony Romani. Au aderat comunității: Electrica, OMV Petrom, Antibiotice, Purcari, Idea Bank, BRK Financial Group, Banca Transilvania, Transgaz, Biofarm, MedLife, Romcarbon, Farmaceutica REMEDIA, Autonom, Impact Developer & Contractor și 2Performant ca Membri Asociați. INNOVA Project Consulting, ENVISIA, RTPR, Intercapital Invest, eVote și Mazars au devenit Membri Afiliați.

STUDIU Accenture: Companiile care au un ADN de sustenabilitate puternic generează cu 21% mai mult profit și au un impact pozitiv de durată asupra societății și a mediului

Companiile au nevoie să își transforme modelul de afaceri și de operare pentru a deveni organizații cu adevărat sustenabile, iar cele care reușesc să facă acest lucru generează cu 21% mai mult profit și au un impact pozitiv de durată asupra societății și a mediului, conform celui mai recent studiu Accenture, realizat împreună cu Forumul Economic Mondial.

Studiul Shaping the Sustainable Organization constată că valorile responsabile și intențiile de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) ale companiilor depășesc capacitatea acestora de a oferi schimbarea comportamentală necesară. Pentru a transforma obiectivele de sustenabilitate în realitate, Accenture și Forumul Economic Mondial au decodat „ADN-ul sustenabilității”, un set de 21 de practici, sisteme și procese de management.

„Provocările sociale și de mediu ale lumii perturbă deja afacerile în prezent”, a declarat Peter Lacy, CRO (Chief Responsibility Officer) Accenture și lider în serviciile de sustenabilitate globală. „Cercetările noastre realizate împreună cu Forumul Economic Mondial au constatat că cei care implică în ADN-ului organizației și de conducere toate părțile interesate se bucură de performanțe semnificativ mai bune. Acești pionieri utilizează noi tehnologii și seturi de date ESG pentru a crea lanțuri de aprovizionare mai durabile și mai reziliente, valorifică în mod sistematic puterea inovatoare a diversității și stimulează creșterea plasând nevoile părților interesate în centrul produselor, serviciilor și noilor oportunități de piață. Cei care ignoră acest moment pentru a se poziționa corect pentru viitor riscă să rămână în urmă”.

Pentru a evalua puterea ADN-ului de sustenabilitate în companii din întreaga lume, Accenture și Forumul Economic Mondial au creat Indicele Organizației Sustenabile (SOI – Sustainable Organization Index), care înregistrează aproape 4.000 de companii pe baza dovezilor de piață ale practicilor de sprijinire a ESG în 146 de domenii. Organizațiile din sfertul superior al SOI înregistrează performanțe semnificativ mai puternice în comparație cu cele cu scoruri mai mici sau mai puțin consistente. Mai exact, companiile cu un ADN de sustenabilitate mai puternic realizează în medie o creștere de 21%, atât a marjei EBITDA, cât și a impactului asupra mediului și societății.


Potrivit studiului, încorporarea ADN-ului de sustenabilitate determină schimbări comportamentale în cadrul organizațiilor în trei moduri – prin încurajarea conexiunilor umane, prin stimularea inteligenței colective și prin responsabilizarea la toate nivelurile. În general, companiile tind să obțină un punctaj mai mare în ceea ce privește factorii care adâncesc „conexiunile umane” (scor mediu SOI = 57), reflectând capacitatea lor de a angaja părțile interesate, dar un scor mai mic în privința factorilor care construiesc „inteligența colectivă” (47).

În general, scorul mediu pentru toate companiile din SOI a fost de doar 52/100, sugerând că majoritatea au un spațiu semnificativ pentru a-și consolida ADN-ul de sustenabilitate. Studiul susține trei măsuri pe care organizațiile ar trebui să le ia pentru a crea un ciclu de schimbare care să genereze valoare pentru toate părțile interesate:

  • Diagnosticare: Efectuarea unei evaluări la nivel înalt folosind instrumente de diagnosticare care descoperă domeniile de activitate în care ADN-ul sustenabilității este mai puternic și unde sunt necesare mai multe eforturi.
  • Definire: Identificarea intervențiilor cheie necesare pentru îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate ale organizației folosind o varietate de idei diferite.
  • Elaborare: Construirea unei foi de parcurs bazată pe viziunea organizației privind schimbările, cu un set clar de indicatori de performanță pentru a măsura succesul în consolidarea ADN-ului sustenabilității în mod continuu.

„Impactul global al pandemiei de COVID-19 ne-a făcut să înțelegem că organizațiile trebuie să răspundă nevoilor tuturor părților interesate”, a declarat profesorul Schwab, fondator și președinte executiv, Forumul Economic Mondial. „Investind în practici organizaționale care se aplică și mențin, companiile vor fi mai bine plasate pentru a-și atinge obiectivele financiare, contribuind în același timp la bunăstarea socială și binele comun”.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați www.accenture.com/sustainableorg.


Modelul ADN-ului de sustenabilitate a fost dezvoltat prin sondaje și interviuri cu lideri de afaceri, consumatori și angajați. Pentru a valida modelul, Accenture a lucrat cu Arabesque S-Ray, un furnizor de date de mediu, social și de guvernanță (ESG), la realizarea Indexului Organizației Durabile (SOI), care clasifică aproape 4.000 de companii, conform dovezilor de piață ale practicilor de sprijinire a ESG în 146 domenii. Accenture a folosit apoi analiza econometrică pentru a testa relația scorurilor SOI cu performanțele financiare și de sustenabilitate.

BCR este prima bancă din România care facilitează serviciile și produsele bancare pentru clienții cu deficiențe de auz

0

  • Banca Comercială Română a încheiat un parteneriat cu Asociația Națională a Surzilor din România, prin care facilitează serviciile și produsele bancare pentru persoanele cu deficiențe de auz, care cunosc limbajul mimico-gestual
  • Demersul BCR este realizat prin intermediul aplicației “Voci pentru mâini”, care realizează conexiuni directe video și audio între angajații BCR și interpreții care activează pe platformă

București, 30 septembrie 2021 – Banca Comercială Română a încheiat un parteneriat cu Asociația Națională a Surzilor din România, prin care facilitează serviciile și produsele bancare pentru persoanele cu deficiențe de auz prin utilizarea aplicației „Voci pentru Mâini”. BCR devine astfel prima instituție bancară din România care va putea deservi clienții care au deficiențe de auz și care cunosc limbajul mimico-gestual, conform nevoilor lor specifice. 

„Ne bucurăm să putem veni în sprijinul clienților cu deficiențe de auz, conform nevoilor lor speciale. Suntem încântați de colaborarea și sprijinul pe care îl primim de la Asociația Națională a Surzilor din România, care s-a dovenit un partener dedicat promovării egalității, incluziunii și accesibilității serviciilor. Digitalizarea și educația rămân segmentele noastre de dezvoltare prioritare, însă și mai important pentru noi este să fim atenți la nevoile celor din jur. Digitalizarea intervine și de această dată și ne oferă o soluție utilă prin conexiunea cu interpreții care activează în cadrul aplicației Voci pentru Mâini. Mizăm pe respectarea drepturilor și tratamentul echitabil al fiecărui client și credem că accesibilizarea serviciilor bancare pentru persoanele surde sau cu deficiențe de auz este un pas firesc într-o societate care este preocupată de prevenirea sau limitarea unor situații de dificultate pentru anumite categorii de oameni”, a declarat Dana Dima, Vicepreşedinte Executiv Retail şi Private Banking, Banca Comercială Română.

„Voci pentru Mâini este, poate, cel mai ambițios proiect al Asociației Naționale a Surzilor din România din ultimii ani și totodată, o soluție foarte eficientă pentru creșterea numărului de servicii de interpretare pe care le putem oferi, deoarece se poate interveni imediat iar riscul de indisponibilitate este astfel eliminat. În multe județe din România nu există decât un singur interpret de limbaj mimico-gestual autorizat sau, mai grav, nici măcar unul. Astfel, interpretarea la distanță devine chiar o necesitate. Suntem recunoscători și onorați să fim partenerii Băncii Comerciale Române în acest demers de creștere a nivelului de incluziune pentru beneficiarii noștri”, a declarat Elisabeta Paraschiv, Vicepreședintele Asociației Naționale a Surzilor din România.

Cum funcționează aplicația

„Voci pentru Mâini” este o aplicație dezvoltată de către Asociația Națională a Surzilor din România și finanțată de Fundația Orange, fiind o soluție modernă de comunicare, care urmărește reducerea barierelor de distanțare dintre interpret și persoana cu deficiență de auz. Aplicația permite conexiuni video și audio, prin intermediul telefoanelor mobile cu sistem de operare Android și pune la dispoziție servicii de interpretare indiferent de locația interpretului. Tot ceea ce contează este ca persoana cu deficiență de auz să se afle, la momentul respectiv, lângă persoana cu care trebuie să comunice. Concret, angajații BCR se conectează la aplicație și trimit un apel care ajunge în același timp la toți interpreții disponibili pe platformă. Legătura cu interpretul este realizată la cerere și nu necesită echipamentul tehnic al clientului. Primul interpret care preia acest apel este pus în legătură directă audio-video cu angajatul BCR care se află lângă beneficiarul final, iar comunicarea poate avea loc. Toți interpreții care folosesc aplicația sunt autorizați conform legii.

Serviciul este disponibil persoanelor care se prezintă în unitățile BCR din întreaga țară, de luni până vineri, în intervalul 9:00 – 17:30, cu excepția sărbătorilor legale.

Studiu Deloitte: 70% dintre directorii IT au accelerat strategiile de transformare a departamentelor financiare cu cel puțin un an ca urmare a pandemiei de COVID-19


Directorii IT contribuie la implementarea strategiilor de transformare a departamentelor financiare și de adaptare pentru a ține pasul cu nevoile de business și cu evoluția tehnologică, 70% dintre aceștia accelerând strategiile de transformare a funcției financiare cu cel puțin un an ca urmare a pandemiei de COVID-19, potrivit raportului DeloitteA more Effective CIO-CFO Partnership, realizat în colaborare cu Workday, companie lider în serviciile de tip cloud pentru departamentele financiare și de resurse umane. Raportul subliniază, de asemenea, că liderii din domeniul IT sunt supuși unor presiuni tot mai mari de a adapta și accelera strategiile digitale, 45% dintre aceștia susținând faptul că trebuie să inoveze mai rapid, iar 43%, că trebuie să crească gradul de agilitate a companiei.

Studiul indică faptul că businessurile cu directori de IT care au o abordare inovatoare și o viziune clară în privința transformării departamentelor financiare ale companiilor, o mentalitate deschisă, care se concentrează pe colaborare și au o strategie legată de tehnologie, își depășesc competitorii în privința unor aspecte. Astfel, companiile cu directori IT inovatori raportează unii indicatori peste media industriei din care fac parte, de exemplu gradul de satisfacție a angajaților (85% față de 58%) și gradul de securitate cibernetică (81% față de 67%). De asemenea, 90% dintre acești lideri inovatori au raportat că departamentele IT pe care le conduc sunt mult mai integrate în alte arii ale companiei decât erau în urmă cu 12 luni, comparativ cu 72% din numărul total de respondenți.

Pentru a sprijini transformarea funcției financiare, raportul subliniază importanța colaborării între departamentele unei companii, o trăsătură pe care o au 60% din directorii IT inovatori, comparativ cu 44% din numărul total de respondenți. În plus, directorii inovatori din departamentele IT încearcă să se asigure că prioritățile lor sunt aliniate din punct de vedere strategic și bine înțelese de toți actorii cheie din organizație. Ei văd colaborarea strânsă cu departamentul financiar și cu echipa de top management ca părți esențiale ale rolului lor și 81% dintre ei lucrează cu ușurință cu conducerea companiei (comparativ cu 55% din numărul total de respondenți), iar 63%, cu departamentul financiar, cu 12% mai mult față de eșantionul mai larg. 

„Colaborarea dintre directorii IT și ceilalți actori cheie din cadrul unei companii, inclusiv directorii financiari, este importantă pentru stimularea transformării departamentelor financiare. Lipsa de coordonare între departamentul IT și cel financiar poate avea implicații serioase din punct de vedere financiar, care pot pune în pericol chiar funcționarea companiei, iar directorii IT inovatori sunt conștienți de acest risc, 83% dintre aceștia susținând că nu își vor putea atinge obiectivele de creștere dacă departamentele IT și financiar nu colaborează strâns. Succesul acțiunilor unui director IT  nu se datorează neapărat celei mai avansate tehnologii sau celui mai mare buget, ci unei mentalități și unui set de priorități, care include și colaborarea între departamente”, a spus Vladimir Aninoiu (foto), Director de tehnologie în cadrul practicii de consultanță a Deloitte România.

Raportul subliniază, de asemenea, că folosirea agilă și graduală a serviciilor de tip cloud este un alt domeniu cheie pe care se concentrează directorii IT inovatori când vine vorba de transformarea departamentului financiar. Peste jumătate (54%) dintre aceștia (comparativ cu 37% din totalul respondenților) sunt mai înclinați să implementeze progresiv o strategie bazată pe soluții de tip cloud end-to-end pentru a moderniza sistemele existente de planificare a resurselor din interiorul companiilor (enterprise resource planning – ERP), minimizând perturbările ce ar putea fi cauzate de soluțiile digitale noi pe care le implementează.  

Pe lângă transformarea funcției financiare, directorii IT inovatori se concentrează pe agregarea și gestionarea datelor, arată studiul, 92% din aceștia afirmând că agregarea datelor financiare ale companiei într-o sursă unică de date (SSOT) este prioritatea lor principală, comparativ cu doar 72% din totalul respondenților. 

Directorii IT inovatori își asumă riscuri, acordă o atenție sporită detaliilor și sunt mai înclinați spre a accepta mai multe responsabilități în domeniul activităților strategice. De exemplu, 56% dintre ei spun că ar dori să se implice semnificativ mai mult în educarea organizației. 

Raportul Deloitte „A More Effective CIO-CFO Partnership”, realizat în colaborare cu Workday, a fost efectuat în rândul a peste 600 de directori executivi din întreaga lume, inclusiv directori IT, CIOs, specialiști IT din cadrul departamentelor financiare, vicepreședinți ai departamentelor IT, CTOs, din diverse industrii: bancară, produse de larg consum, energie, produse și servicii farmaceutice, comunicații, media și tehnologie, imobiliare și construcții, ospitalitate și agrement și transport și logistică. 

Consolidarea fiscală pentru impozitul pe profit poate fi aplicată de anul viitor: Grupurile de companii au termen-limită 2 noiembrie

0

_________________

Un articol de
Andreea Mitiriță, Partener PwC România
și
Florin Rizea, Senior Manager PwC România (foto)

Grupurile de companii care au anul fiscal anul calendaristic și doresc să aplice sistemul de consolidare fiscală începând cu anul 2022 trebuie să depună cererile în acest scop la autoritățile fiscale până cel târziu pe 2 noiembrie 2021, având în vedere că prevederile legale stabilesc că solicitările se fac cu cel puțin 60 de zile înainte de începerea perioadei pentru care ar urma să se aplice consolidarea fiscală. 

Sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit a fost introdus începând cu 1 ianuarie 2021, prin Codul fiscal și vizează consolidarea impozitului pe profit pentru un grup – profitul consolidat fiind compensat cu pierderile grupului. Măsura poate fi implementată de un grup fiscal dacă este îndeplinită condiția de 75% deținere directă sau indirectă, pe o perioadă de un an anterioară consolidării. Astfel, poate fi aplicată fie dacă societățile se dețin între ele, fie dacă o persoană fizică română deține 75% din amândouă, fie dacă sunt deținute de o persoană dintr-un stat cu care România are tratat de dublă impunere. Grupul fiscal poate fi constituit doar din persoane juridice române sau cu sediul social în România, iar perioada de aplicare a măsurii este 5 ani, începând cu anul fiscal următor depunerii cererii. Astfel, deși a intrat în vigoare în 2021, consolidarea fiscală poate fi aplicată efectiv din 2022.

Contribuabilii care vor să aplice acest sistem trebuie să depună Formularul 173 „Cerere privind grupul fiscal în domeniul impozitului pe profit” împreună cu un certificat constatator emis de Registrul Comerțului și/sau alte documente justificative care să indice îndeplinirea condițiilor. Contribuabilii care au un an fiscal diferit de anul calendaristic ar trebui să fie pregătiți să depună cererea menționată mai sus cu cel puțin 60 de zile înainte de începutul anului fiscal.

Aspecte relevante ale sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit:

  • Grupul fiscal poate fi constituit doar din persoane juridice române și/sau persoane cu sediul social în România înființate conform legislației europene, acesta putând include, în anumite cazuri, și sediul permanent din România al unui nerezident;
  • Este necesară o deținere, directă sau indirectă, de cel puțin 75% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, pe o perioadă neîntreruptă de un an anterioară începerii consolidării;
  • Membrii grupului trebuie să fie plătitori de impozit pe profit (microîntreprinderile nu pot fi parte a grupului, nici cei ce desfășoară activități de natura barurilor/cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor și nici cei care sunt concomitent plătitori de impozit pe profit și impozit specific), ce aplică același sistem de plată a impozitului pe profit și au același an fiscal, nu fac parte dintr-un alt grup fiscal din domeniul impozitului pe profit și nu se află în dizolvare/lichidare;
  • Perioada de aplicare a sistemului este de cinci ani fiscali, acesta fiind opțional. Cererea se depune cu cel puțin 60 de zile înainte de începerea perioadei pentru care se solicită aplicarea consolidării fiscale, iar sistemul se va aplica începând cu anul fiscal următor depunerii cererii. Pentru menținerea grupului după cei cinci ani, opțiunea poate fi reînnoită;
  • Se desemnează unul dintre membrii grupului ca persoana juridică responsabilă ce va calcula, declara și plăti impozitul pe profit pentru grup, impozit determinat prin însumarea calculelor individuale ale fiecărui membru (existând astfel posibilitatea compensării profiturilor fiscale cu pierderile fiscale între membrii grupului);
  • Pierderile fiscale înregistrate de un membru al grupului înainte de aplicarea sistemului nu pot fi compensate la nivelul grupului;
  • Dacă grupul se desființează după cinci ani, pierderile înregistrate și nerecuperate în perioada consolidării se recuperează de către persoana responsabilă;
  • Fiecare membru are obligația de întocmire a dosarului prețurilor de transfer, care va include și tranzacțiile cu membrii grupului;
  • Dacă unul dintre membri nu mai îndeplinește condițiile, acel membru și  persoana juridică responsabilă recalculează impozitul pe profit datorat individual/pentru grup, cu perceperea de dobânzi și penalități de întârziere, după caz;
  • Impozitul nu se recalculează în următoarele situații: vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deținute la unul din membrii grupului dacă deținerea scade sub 25%; dizolvarea unui membru; ieșirea din grup a unui membru ca urmare a operațiunilor de reorganizare (fuziune, divizare, transfer de active, schimb de acțiuni);
  • Prevederile referitoare la consolidare nu se aplică în cazul în care aceasta are ca scop frauda și evaziunea fiscală.

OTP Bank acordă o finanțare de 24 milioane lei producătorului local de dezinfectanți Klintensiv

0


OTP Bank România a acordat o finanțare în valoare de 24 milioane de lei producătorului local de dezinfectați pentru uz profesional și medical, Klintensiv. 

Finanțarea are ca destinație noi investiții în dezvoltarea capacității de producție și a gamei de produse comercializate, dar și capital de lucru pentru susținerea contractelor comerciale încheiate anul acesta. 

„Avem un angajament față de economia locală, pe care îl urmărim prin finanțarea și dezvoltarea de parteneriate pe termen lung cu producători și companii locale. Vrem ca aceste finanțări să meargă către business-uri autohtone, sustenabile, cu impact în economia locală, iar prin parteneriatul cu Klintensiv reușim să susținem evoluția tehnologică și crearea de locuri de muncă în cadrul unui producător esențial, furnizor de produse necesare în domeniul medical. Avem o perspectivă pozitivă pentru economia locală și reușim, prin colaborare și consultanță specializată, să identificăm soluții adaptate domeniului”, a declarat Roxana Hidan, Director General Adjunct OTP Bank România, Divizia Afaceri.

Până la finalul acestui an, Klintensiv® are în plan achiziția unei noi linii de producție și continuarea strategiei de dezvoltare a portofoliului de produse, în special pe segmentul de produse cosmetice bio și îngrijire personală. 

Negocierea executărilor silite cu banca

0

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) semnalează că sub auspiciile sale pot fi negociate inclusiv executările silite. În acest sens, prezintă posibile soluții în astfel de cazuri, precum și o serie de recomandări adresate consumatorilor:

Executarea silită: Și în ceasul al 13-lea este loc de negociere

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit în anii 2020 și 2021, din partea unor consumatori împotriva cărora s-a început procedura de executare silită, peste 130 de cereri de negociere cu banca. Cu toate că băncile se aflau deja în faza de recuperare a sumelor neachitate de către consumatori, ceea ce limitează posibilitatea părților de a negocia prin intermediul CSALB, în 5 situații diferite acestea au acceptat să intre în conciliere.

Toate cele 5 dosare au avut ca soluție acceptarea de către bancă a unor angajamente de plată, sistarea popririlor și suspendarea executării silite imobiliare, la care s-a adăugat obligația de achitare a cheltuielilor de executare din partea consumatorilor.

A person in a suit

Description automatically generated with medium confidence

„Faptul că există câteva excepții în care băncile au intrat în dialog cu consumatorii chiar și în situația în care s-a ajuns la executare silită, arată că și în al 13-lea ceas se pot găsi soluții amiabile de conciliere în relația dintre cele două părți. Cu toate acestea, consumatorii trebuie să știe că este foarte dificilă atât acceptarea negocierii de către bancă, cât și concilierea în sine, dacă au început demersurile de executare silită. Unul dintre motive este că în relația consumator-bancă a intervenit și executorul. Astfel, angajamentele de plată trebuie propuse executorului, iar apoi trebuie validate de către bancă. În plus, intervin și cheltuielile de executare de care consumatorul trebuie să țină cont, chiar dacă demersul făcut prin intermediul CSALB este gratuit pentru el. Noi am recomandat băncilor să accepte astfel de cereri de negociere, mai ales dacă demersurile de executare silită sunt la început. Important este să nu se mai ajungă la poprirea conturilor sau la vânzarea bunurilor. Sau, chiar dacă se ajunge la poprire, părțile să găsească o formulă pentru un angajament de plată. Băncile pot accepta astfel de formule amiabile pentru reintrarea într-un grafic de plată a ratelor din partea consumatorilor, deoarece aceste demersuri de executare silită durează mult și sunt costisitoare pentru ambele părți aflate în litigiu. În cadrul CSALB se pot găsi formule de eșalonare a datoriei, se poate obține o diminuare a costurilor pentru motive medicale sau sociale justificate și chiar se poate suspenda executarea silită”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB. 

Recomandările CSALB:

  • Consumatorii nu trebuie să întârzie achitarea ratelor la credite cu mai mult de 90 de zile, deoarece în acel moment creditul este adus la scadență anticipată, iar banca poate să înceapă demersurile de recuperare a creanței sale.
  • Consumatorii trebuie să inițieze dialogul cu banca sau să se adreseze CSALB până la termenul de 90 de zile de neplată a ratelor. 
  • În termenul de 90 de zile consumatorii nu trebuie să evite încercările băncilor de a-i contacta. După cele trei luni de neplată, consumatorul nu mai poate plăti creditul în rate, ci este dator cu toată suma restantă către bancă. În plus, eventualele dobânzi penalizatoare calculate în timpul perioadei de 90 de zile sunt mult mai mici decât sumele care vor fi datorate ulterior.
  • Consumatorii trebuie să fie atenți cine sunt creditorii. De multe ori băncile nu au calitate de creditori, chiar dacă ele sunt cele care aplică efectiv măsura popririi pe conturi. Dacă banca nu are calitatea de creditor (este doar terț poprit), dar consumatorul are conturi deschise la banca respectivă, acesta nu trebuie să facă demersuri în raport cu banca, ci cu creditorul care a dispus înființarea popririi (ANAF, de exemplu). Banca are obligația să instituie/aplice poprirea asupra conturilor, altfel fiind obligată să plătească suma respectivă către creditori din fondurile proprii.

Informații utile:

  • După cele 90 de zile de întârziere datoria poate fi vândută de creditor către firme de recuperare a creanțelor, situație în care dispare posibilitatea soluționării prin intermediul CSALB, deoarece negocierea poate avea loc doar în relație cu entități supravegheate, monitorizate și reglementate/autorizate de Banca Națională a României. 
  • Dacă creanța ajunge la un executor judecătoresc, vor fi demarate demersurile de executare silită: se va pune poprire pe conturi și salarii și/sau se va recurge la executare silită mobiliară sau imobiliară (în funcție de bunurile debitorului și/sau de garanțiile care s-au constituit).
  • Executorul judecătoresc va imputa consumatorului cheltuielile efectuate pentru demersuri precum: colectarea informațiilor referitoare la bunurile urmăribile din patrimoniul consumatorului, notificări, somații, adresele trimise către bănci pentru înființarea popririi, cheltuieli de transport, onorariul executorului/avocatului/experților desemnați în dosar etc. 
  • Întârzierea plății ratelor atrage un efort de plată mai mare: odată cu executarea silită, salariul poate fi reținut în proporție de o treime. Dacă sunt mai mulți creditori se poate ajunge chiar la reținerea a 50% din venituri, în timp ce alte sume pot fi reținute în proporție de 100%.

Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

ABN Systems, venituri crescute cu 35% în S1 2021 față de perioada similară din 2020

0

Compania ABN Systems International, lider pe piaţa de accesorii telecom și produse Smart Home din România, deţinătoare a brandului Tellur, anunță că a înregistrat venituri totale de 50,1 milioane de lei (10.22 milioane de euro), în primul semestru (S1) din 2021, în creştere cu 35% comparativ cu perioada similară a anului trecut: „Principalul motor de creștere a fost reprezentat de vânzările pe piețe internaționale, pe trei continente, inclusiv ale brandului Tellur, care au ajuns să reprezinte peste 52% din totalul cifrei de afaceri în primele șase luni ale acestui an, în creștere puternică față de finalul anului trecut, când ponderea vânzărilor la export era cu puțin peste o treime.

George Barbu (foto), CEO al ABN Systems International: „Rezultatele din primele șase luni ale acestui an atestă evoluția excelentă a companiei noastre pe toţi cei patru piloni de business principali: (1) vânzări pe piețe externe, cu o pondere de peste jumătate din cifra de afaceri; (2) vânzări B2B; (3) distribuție prin marile lanțuri de magazine; și (4) listarea de produse prin retaileri online specializați. Aceste creşteri înregistrate pe multiple direcţii de business sunt în acord cu strategia noastră de dezvoltare şi reprezintă o confirmare a faptului că aceasta a fost construită şi implementată cu succes şi în acord cu realităţile pieţei. Anul acesta, am adăugat branduri şi clienţi noi în portofoliul ABN Systems, am extins gama de produse proprii, sub brandul Tellur, şi am intrat deja pe noi pieţe online din: Polonia, Olanda, Suedia şi Statele Unite. În viitorul apropiat, avem în plan să ne consolidăm poziţia pe piaţa românească, să creştem în cele peste 25 de state unde suntem prezenţi şi să accesăm noi piețe în ţări din Europa de Vest, țările din fosta URSS, Orientul Apropiat și chiar India”

ABN Systems subliniază că profitul net „s-a situat la 2,44 milioane de lei (480.000 de euro), în primul semestru din 2021, fiind de peste 8 ori mai mare decât cel înregistrat în perioada similară a anului precedent. În același timp, marja EBITDA s-a dublat, de la 2,5% (S1 2020) la 6,5% (S1 2021). Această tendință confirmă ascensiunea, la nivelul ultimilor ani, a acestui indicator al eficienței operaționale, care a fost de 7,4%, în 2020 și 2019, față de 6,2% (2018), respectiv 6,4% (2017).

Spre deosebire de alte companii din România, a căror orientare către export nu face parte din strategia de creștere a business-ului sau are doar o contribuție limitată la aceasta, în cazul ABN Systems, consolidarea poziției pe piețele de peste hotare și accesarea unora noi este o direcție de dezvoltare prioritară. Astfel, în primul semestru al acestui an, vânzările pe pieţe externe au crescut cu 114%, față de aceeaşi perioadă a anului trecut, depăşind 26 de milioane de lei (5 milioane de euro). 

Rezultate bune au fost înregistrate, în S1 din 2021, pe segmentul vânzărilor de produse B2B (Office și Call Center), unde ABN Systems a avut o creştere de 97%. Pe această linie de business, compania a realizat, la începutul acestui an, o mişcare strategică, devenind distribuitor autorizat în România al renumitei mărci Enterprise EPOS – Sennheiser pentru produse destinate mediului B2B, într-un moment în care cererea pe acest segment a crescut cu 40%, față de aceeași perioadă a anului trecut. Noua marcă se alătură unui portofoliu extins de peste 170 de branduri, precum Poly (fost Plantronics), Logitech, Jabra, Panasonic, Tenda etc.

Totodată, şi vânzările de produse IT, prin reselleri și marile magazine online, au ajuns la 12 milioane de lei (2,4 milioane de euro), cu 70% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Din 2005 şi până în prezent, ABN Systems a menținut un ritm de creștere organică a business-ului de circa 10% pe an şi are în plan listarea la Bursa de Valori București (BVB), până la sfârşitul acestui an, pentru a-şi finanța dezvoltarea accelerată pe pieţele externe și a-și consolida poziţia pe piaţa autohtonă, prin accesarea unor noi nișe de business. Demersurile pentru oferta premergătoare listării și pentru procesul de listare vor fi făcute împreună cu TradeVille”.

ABN Systems International, fondată în 2002, deţinătoarea brandului Tellur şi unul dintre liderii pieţei de distribuție a produselor şi accesoriilor IT&C din România, reamintește că „oferă soluţii integrate de mobilitate, infrastructură IT şi de stocare, sisteme de supraveghere video, echipamente şi automatizări industriale. Compania a investit intensiv în automatizarea proceselor, transferul electronic de date, trasabilitatea stocurilor, mărirea capacității de depozitare și întărirea echipei, ceea ce i-a permis, alături de expertiza acumulată în cei peste 19 ani de activitate, să dezvolte parteneriate valoroase cu jucători globali de referință. Cu un portofoliu de peste 30.000 de produse și accesorii IT&C, ABN Systems este prezentă deja pe piețe din peste 25 țări, de pe 3 continente, și își propune o extindere accelerată a canalelor de vânzare externe, atât prin intrarea pe noi piețe, cât și prin consolidarea celor actuale”.