Solicitare pentru accesul cât mai multor companii la mecanismul restructurării

0

Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB) solicită Executivului modificarea legislaţiei în domeniu, pentru a asigura accesul cât mai multor companii afectate de pandemie la mecanismul restructurării. Solicitarea vizează extinderea sferei obligațiilor principale restante pentru care contribuabilii pot beneficia de mecanismul restructurării prevăzut în OG nr. 6/2019 şi prelungirea termenelor de scadenţă până la finalul anului 2021: 

„Camera bucureşteană face această solicitare întrucât după un an şi jumătate de pandemie, foarte multe companii, îndeosebi firme din segmentul întreprinderilor mici şi mijlocii, se se confruntă cu probleme serioase în ceea ce priveşte finanţarea activităţii curente. Criza pandemică a condus la o creştere substanţială a costurilor la materii prime, materiale, consumabile şi echipamente, în anumite cazuri consemnându-se dublări sau chiar triplări ale acestora. De asemenea, pentru a respecta condiţiile impuse de guvern pentru limitarea răspândirii noului coronavirus, firmele au fost nevoite să-şi regândească fluxurile de producţie, ceea ce a generat costuri suplimentare deloc de neglijat, în condiţiile în care numărul clienţilor şi valoarea comenzilor s-au diminuat. În acest context economic şi financiar dificil, de câteva luni, mediul privat trebuie să plătească către organele fiscale atât sumele datorate amânate la plată în perioada pandemiei, cât şi sumele curente, ceea ce creează o presiune uriaşă asupra bugetelor celor mai multe firme și companii, indiferent de domeniul de activitate.

Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti consideră că statul poate şi trebuie să sprijine în continuare mediul privat, prin luarea unor măsuri care să aibă cu adevărat impact. Prin extinderea sferei obligațiilor principale restante pentru care contribuabilii pot beneficia de mecanismul restructurării prevăzut în OG nr. 6/2019 şi prin prelungirea termenelor de scadenţă pentru această măsură până la finalul anului 2021, o parte semnificativă a instituțiilor afectate de pandemie beneficiază de şansa de a reintra pe un trend ascendent. 

Pentru a contrabalansa impactul pe termen scurt pe care această măsură îl va avea asupra bugetului de stat, Camera bucureşteană apreciază ca fiind deosebit de utilă concentrarea atenției autorităţilor competente pe destructurarea mecanismelor care alimentează economia subterană, care reprezintă o treime din Produsul Intern Brut. Astfel, pe de o parte, bugetul de stat este alimentat cu sume consistente, iar pe de altă parte, sunt scoşi de pe piaţă cei care viciază competiţia şi creează dificultăţi suplimentare întreprinzătorilor oneşti. 

Măsura de extindere a ariei de aplicabilitate a mecanismului restructurării ar completa în mod fericit celelalte decizii luate de Executiv în sprijinul companiilor private, apreciate la justa lor valoare de către Camera bucureşteană la timpul potrivit, şi care, în ansamblu, conduc la repunerea pe picioare a comunităţii de afaceri, grav afectată de criza sanitară şi economică din ultimul an şi jumătate”.

Raport PwC: Industria de media și divertisment din România va crește cu 8% în 2021 și va depăși nivelul din 2019

0

Industria de media și divertisment din România ar urma să crească în acest an cu 8,09% comparativ cu 2020, la o valoare de 2,62 miliarde euro, peste nivelul pre pandemie (2,53 miliarde euro în 2019), conform celei de-a 22-a ediții a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025 (GEMO). Estimările arată, de asemenea, că industria va continua să crească până în 2025, cu o rată medie anuală de 7,68%.

„Veniturile industriei de media și divertisment din România au scăzut cu 4,23% anul trecut, din cauza restricțiilor impuse de pandemie, cele mai afectate fiind încasările cinematografelor. Deși incertitudinea experimentată în ultimele 18 luni nu s-a încheiat, estimarea privind veniturile în anii următori este încurajatoare, mai ales datorită creșterii consistente a consumului pe platforme digitale”, spune Florin Deaconescu (foto), Partener și Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media și Telecom, PwC România.

Raportat la nivel de regiune, România a înregistrat anul trecut cea mai mică scădere a industriei de media și divertisment dintre țările din Europa Centrală și de Est incluse în raport. Spre exemplu, Ungaria a înregistrat o scădere de 6,03%, Polonia de 5,92% și Cehia de 4,94%.

Câștigători vs pierzători în 2020 și previziuni pentru 2021

Cu cea mai mare partea a oamenilor acasă, piața de servicii ”Over-the-top” OTT (ex. Netflix sau HBO Go) din România a înregistrat anul trecut cea mai mare creștere pe piața media și de divertisment, de 27,16%, la 29 milioane euro și va continua să crească și în acest an cu o rată estimată de 22,43%, până la 36 milioane euro.

A doua cea mai mare creștere la nivelul pieței a fost înregistrată de segmentul de jocuri video și e-sports (sporturi electronice), de 17,08%, până la 154 milioane euro. Pentru acest an, se estimează un avans de 18,94%, până la 184 milioane euro.

Publicitatea pe internet a urcat cu 8,33%, la 106 milioane euro, în 2020. Acest segment va continua să crească și în acest an, cu 11,78%, la 118 milioane euro. România are cea mai mică piață de publicitate pe internet din Europa Centrală și de Est, dar cu cea mai rapidă creştere.

Restricțiile determinate de pandemie au avut un efect pozitiv pentru vânzările de carte, care au crescut cu 3,63% în 2020, până la valoarea de 67 milioane euro. Pentru acest an este previzionată însă o stagnare.

Televiziunea și conținutul video consumat acasă s-au menținut anul trecut la o valoare de 515 milioane euro, o evoluție similară fiind estimată și pentru 2021. Acesta este al doilea cel mai mare segment din România în termeni de venituri generate, după accesul la internet.

În același timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut peste 2%, la 312 milioane euro, iar în 2021 sunt estimate să ajungă la 339 milioane euro.

Pandemia COVID-19 și-a desemnat însă și pierzătorii. Cele mai afectate au fost cinematografia, accesul la internet, piața de publicitate outdoor, ziarele și revistele tipărite, radio, media B2B (Business to business) care cuprinde anuarele și cataloagele cu informații de afaceri și publicitatea din acestea, revistele nișate, cărțile profesionale, târgurile și expozițiile.

Cheltuielile pentru accesul la internet reprezintă cel mai mare segment al industriei, cu 41% din piață. În 2020, acesta a scăzut cu 3,95%, la 1 miliard euro, comparativ cu anul anterior, dar raportul indică o revenire în 2021, cu o creștere de 8,44%.

Cu cinematografele închise, industria cinematografică a înregistrat o scădere de 80% anul trecut, până la o valoare de 12 milioane euro. Totuși, anul acesta este estimată o revenire a acestui sector până la 24 milioane euro, dar mult sub nivelul din 2019, de 60 milioane euro. 

Un alt segment care a pierdut din cauza pandemiei este piața de publicitate out-of-home (-21,5%), care a ajuns la o valoare de 27 milioane euro în 2020. Perspectivele pentru acest an arată însă o revenire până la 32 milioane euro.

Sectorul media B2B a înregistrat o scădere de 20,53%, până la 133 milioane euro, dar are perspective de revenire în 2021, cu o rată de creștere de 7,17%.

Deja afectate de declin în ultimii ani, ziarele și revistele tipărite din România și-au adâncit scăderea cu 20,79% în 2020, până la 55 milioane euro, urmând să crească cu 11% în acest an.

După o creștere în 2019, segmentul radio, muzică și podcast a scăzut cu 21,41%, anul trecut, dar va reveni pe creștere în 2021 și va ajunge la 27 milioane euro.

La nivel global, veniturile industriei de media și divertisment vor crește cu 6,5% în 2021, după o scădere de 3,8% în 2020.

Despre raportul Global Entertainment & Media Outlook

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 14 segmente ale industriei de media și divertisment din 53 de teritorii și facilitează compararea datelor referitoare la consumatori și cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt; cărti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare și reviste, muzică, radio și podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune tradițională și consum de video acasă, publicitate TV, jocuri video și sporturi electronice, realitate virtuală.

Prima fermă de animale crescute prin pășunare

0

Un artist – tenorul Vlad Miriță și un om de afaceri – antreprenorul Dan Cîrstea (foto) au fondat un business planificat ca în 10 ani să aibă ca beneficiari un milion de familii: ferma de animale Moșia Chindia, prima fermă din România unde mai multe specii de animale sunt crescute prin pășunare, cu „misiunea de a aduce clienților – familii cu copii în special, iar în general celor preocupați de viața sănătoasă – cea mai curată și gustoasă carne din România. Potrivit celor doi asociați, nevoia familiilor din România de  carne sănătoasă, obținută prin creșterea animalelor în mediul lor natural, este foarte mare”.

Lansat în afaceri, tenorul Vlad Miriță zice: „Acum 10 ani am avut niște probleme medicale, care m-au făcut să înțeleg pe propria piele valoarea hranei pentru sănătatea mea și a familiei mele. Atunci am început să creștem animale în curtea părinților mei și l-am descoperit pe Joel Salatin și faimosul sistemul Pasture Raised, care pentru americani este superior certificării organice (echivalentul american al certificării Bio). Nu mi-am propus să fac un business, ci doar să găsesc modalități de a avea o carne cu adevărat sănătoasă și gustoasă, cu impact pozitiv asupra mediului ambiant și asupra sănătății familiei (poate nu întâmplător, în contextul acestei pandemii, eu și toți membrii familiei mele am trecut prin boala provocată de Sars-Cov 2, cu simptome foarte ușoare). Dar, după mulți ani de creștere a animalelor, timp în care am devenit foarte pasionați de domeniu și în care tot mai mulți prieteni care gustau carnea de la noi ne spuneau că nu au mai mâncat ceva atât de bun, am ajuns la concluzia că tot ceea ce am învățat despre animalele crescute pe pășune este foarte valoros și pentru ceilalți și că merită împărtășit cât mai multor familii care caută astfel de produse. Astfel, Moșia Chindia este un proiect de suflet, prin care dorim să schimbăm în bine alimentația și viața cât mai multor oameni”. 

Partenerul Dan Cîrstea accentuează: „Îmi aduc aminte că m-am întâlnit cu Vlad în Ajunul Crăciunului lui 2015 și mi-a adus niște carne de porc de la ei de acasă: era ceva fantastic, nu mai gustasem nicicând așa ceva, nici măcar în Spania, unde există o tradiție a creșterii porcilor în mediul lor natural! Apoi, având copii mici, am început să căutăm carne de pui și de curcan pentru ei și ne mai aducea tot Vlad din mica lor fermă. Anul trecut, eram în plină pandemie, și ne aducem aminte de problemele de aprovizionare cu alimente, mi-am dat seama că avem nevoie cu toții în România, și mai ales familiile cu copii, de surse de hrană sănătoasă, pe plan local, și i-am propus lui Vlad să transformăm hobby-ul într-o fermă care să promoveze acest mod de creștere a animalelor”. 

Cei doi investitori subliniază că ferma lor are acces la carne provenită de la animale crescute prin pășunare, „probabil cel mai natural mod de creștere a animalelor” și ne oferă detalii în sensul că „își propun să deschidă apetitul pentru o abordare ecologică și regenerativă în creșterea animalelor și în rândul altor fermieri și antreprenori. Cei doi parteneri doresc să ajute încă alți 100 de fermieri să adopte cu succes sistemul de Creștere prin Pășunare a animalelor.

Porci, curcani, găini, rațe și alte păsări de curte cresc pe pășune lângă Târgoviște, pe o suprafață de peste 3 hectare, în condiții care nu sunt reproduse întru totul în nicio altă fermă din România. Animalele au acces permanent la iarbă, se bucură de lumină naturală, resimt schimbările de temperatură firești ale mediului, își caută singure hrana diversificată și pot zburda liber pe o suprafață generoasă. Această modalitate de creștere, dezvoltată în SUA și cunoscută ca sistemul Pasture Raised (Creștere prin Pășunare) creează condiții unice de viață pentru animale, care nu se regăsesc în alte abordări contemporane ale zootehniei, nici măcar în gospodăriile rurale, unde porcii și păsările au suprafețe destul de limitate la dispoziție și doar sporadic au acces la iarbă.

În sistemul de Creștere prin Pășunare, animalele se dezvoltă potrivit ciclului natural, care poate dura până la 10 luni pentru porci, fără stimulare artificială. Calitatea produselor obținute este superioară majorității alternativelor din comerțul de profil din România. Pe toată durata vieții lor, puii și curcanii Crescuți prin Pășunare trăiesc ca într-un hotel de lux, în care în fiecare zi sunt mutați pe o nouă parcelă de pășune cu iarbă proaspătă, față de puii sau curcanii crescuți industrial care trăiesc în hale închise, cu densitate foarte mare, fără condiții naturale: soare, iarbă, aer. Porcii de rasă Mangalița de la Moșia Chindia aleargă pe 2 ha de pășune, își manifestă permanent instinctul natural de a râma, se bălăcesc în baltă și văd lumina soarelui pe toată durata vieții lor, față de porcii crescuți în regim industrial care trăiesc în boxe de câțiva metri pătrați, fiind înconjurați de beton sau grătare din fontă ori plastic dur.

Produsele Moșia Chindia – carne de porc, pui și curcani (carcasă și piese) și produse din carne (cârnați, crenvurști, rulade etc.) pot fi procurate simplu prin contact direct pe Whatsapp la numărul de telefon 0790.542.145, pe pagina de Facebook Moșia Chindia și, în curând, pe www.mosiachindia.ro. Ferma își propune să atragă parteneri pentru realizarea unei platforme de e-commerce și pentru extinderea bazei de comercializare către băcăniile și restaurantele premium, din București și împrejurimi. În general, Moșia Chindia este deschisă la parteneriate cu persoane și companii care înțeleg beneficiile conceptului Pasture Raised și doresc să le facă accesibile pe piața din România”.

Vlad Miriță are 39 de ani, „este unul dintre cei mai apreciați soliști vocali de operă și muzică pop și a performat timp de șase ani pe scena Operei Naționale din București, începând din 2006. În 2008, a fost reprezentantul României la Concursul Internațional Eurovision, alături de Nico. De-a lungul carierei a avut spectacole în toată Europa, de la Londra la Sankt Petersburg și a fost invitatul special al Angelei Gheorghiu, într-o serie de concerte desfășurate în țară și străinătate. . Câștigător a numeroase premii, Vlad Miriță are mai multe colaborări cu posturi naționale de televiziune. În anul 2010, Vlad Miriță a început să își cultive pasiunea pentru animale înființând o fermă de animale alături de tatăl său. Pe această bază, alături de Dan Cîrstea a înființat Moșia Chindia, prima fermă de animale multispecie cu Creștere prin Pășunare, din România”.

Dan Cîrstea, 46 de ani, de peste 20 de ani antreprenor, este cunoscut ca „fondator și Managing Partner al United – agenție de Relații Publice și marketing, lider în comunicarea pentru industria alimentară, retail, centre comerciale, imobiliare, turism și servicii financiare. United este proprietarul mărcii Unikorn, www.unikorn.ro., un sistem inovativ de relații publice. Ca antreprenor, Dan Cîrstea are ca scop promovarea inovațiilor românești la nivel național și internațional și democratizarea PR-ului și comunicării de marketing în general, dând start-up-urilor și companiilor medii posibilitatea să obțină vizibilitate și să atragă clienți la fel ca și marile companii. Incepând din 2021, Dan Cîrstea este co-fondator al fermei Moșia Chindia, alături de Vlad Miriță”.

Moșia Chindia a fost fondată în 2010 „ca o mică fermă  care să acopere necesitățile familiei Miriță. Interesul tot mai mare pentru produsele provenite din animale pășunate a deschis oportunitatea ca Moșia Chindia () să devină o fermă de animale multispecie. Antreprenorii, Vlad Miriță și Dan Cîrstea, își asumă misiunea de a promova un stil de viață sănătos și de a oferi familiilor din România cea mai curată și sănătoasă carne, iar pe de altă parte de a promova în rândul fermierilor Creșterea prin Pășunare”. Cei doi parteneri conchid: „Prin această abordare, la Moșia Chindia asigurăm animalelor condiții de viață ideale, acestea manifestându-și liber comportamentele instinctive, cu impact benefic și regenerativ asupra mediului”. 

NFT-urile de fotbal se apropie de o rundă de finanțare record

0

Simon Peters, analist în domeniul pieței criptoactivelor al platformei de investiții eToro:

Sorare, un startup cu sediul la Paris care produce cărți de joc digitale, ar putea fi aproape de o rundă de finanțare record de aproximativ 532 de milioane de dolari. 

Mai multe surse* indică faptul că SoftBank ar urma să conducă runda de investiții, dar directorul executiv Nicolas Julia a negat că aceasta ar avea loc. 

Înființată în 2018, compania vinde prin intermediul NFT cărți de joc digitale ale jucătorilor de fotbal care se potrivesc cu performanțele și clasamentele lor din lumea reală. Vânzările sale au ajuns la peste 2,1 miliarde de dolari în primul trimestru din 2021. 


* [1] [2] [3]


Despre eToro

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.


Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

Nodurile rețelei Bitcoin au atins un maxim istoric

0

În ciuda fluctuațiilor din ultimele săptămâni ale valorii bitcoin, numărul de noduri din rețea a atins un nivel record, potrivit Bitnodes.io și Coin.Dance.

Acest prag a fost atins în jurul datei de 5 iulie, cu aproximativ 13.374 de noduri în rețea. 99% din rețea rulează software-ul de bază al Bitcoin, iar restul de 1% gestionează alte versiuni mai puțin populare. 

Extinderea numărului de noduri din rețea este un indicator pozitiv al naturii sale descentralizate, crescând cu peste 2.000 în ultimul an, potrivit Bitnodes. 

Un nod Bitcoin este un computer din rețea care respectă regulile și partajează informații pe blockchain-ul cripto-monedelor. Un nod „complet” este un dispozitiv care găzduiește o copie întreagă a blockchain-ului Bitcoin în rețeaua peer-to-peer. 


Despre eToro

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.


Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

Condițiile dificile de piață pentru bitcoin și ethereum continuă

0

Simon Peters, analist în domeniul pieței criptoactivelor al platformei de investiții eToro:

Condițiile dificile de piața din ultima vreme pentru bitcoin și ethereum au continuat săptămâna trecută, ambele criptoactive înregistrând scăderi semnificative.

Problemele recente ale Bitcoin s-au adâncit, criptoactivul scăzând pe parcursul săptămânii, începând să se tranzacționeze la peste 34.000 de dolari înainte de a pierde teren. În prezent, se tranzacționează în jurul valorii de 31.791 de dolari.

De asemenea, ethereum a scăzut puternic de la maximele recente. ETH a început săptămâna la peste 2.000 de dolari, dar a cunoscut o scădere rapidă, ajungând să se tranzacționeze uneori sub 1.900 de dolari. În momentul redactării acestui articol, valoarea criptoactivului se situează foarte puțin peste 1.900 de dolari. 

După încă o săptămână cu performanțe slabe, speculațiile privind evoluția pe termen scurt a prețului principalelor criptoactive sunt numeroase, cu opinii împărțite privind prețul în funcție de reperele/ indicatorii la care se uită analiștii. 

Cu toate acestea, încrederea pe termen lung rămâne ridicată, un sondaj recent realizat în rândul experților FinTech relevând că mai mult de jumătate dintre aceștia cred că bitcoin este capabil să devină moneda de rezervă la nivel mondial până în 2050. 

În cadrul sondajului realizat de Finder, aproximativ 29% dintre respondenți cred că această așa-numită „hiperbitcoinizare” ar putea avea loc încă din 2035. Două treimi dintre respondenți consideră că nivelurile actuale ale prețului criptoactivului subapreciază moneda digitală.


Despre eToro

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.


Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

eToro: Companiile sunt optimiste și investesc sperând în sfârșitul pandemiei

Încrederea mediului de afaceri din întreaga lume a crescut în luna iunie la cel mai înalt nivel din 2014, în ciuda amenințărilor constante cauzate de noile variantele ale virusului, a dificultăților logistice și a celor legate de forța de muncă, potrivit firmei de cercetare IHS Markit.

Rezultatele, obținute în urma unui sondaj efectuat în rândul a 12.000 de companii din întreaga lume, arată că optimismul net a crescut la 38% în iunie, cel mai ridicat nivel din ultimii 7 ani. Această revenire a sentimentului pozitiv a fost condusă de Europa și Statele Unite, China manifestând un optimism „robust”.  Dar acest optimism al companiilor ar putea veni și cu un cost pentru consumatorul mediu. Un număr net record de companii la nivel global (peste 26%) au raportat planuri de creștere a prețurilor de vânzare în cursul următoarelor 12 luni, pe fondul creșterii presiunii costurilor. 

În Europa, sentimentul de încredere a urcat la cel mai înalt nivel din 2009, +50% în iunie. Această valoare este semnificativ mai mare decât media globală și arată încrederea companiilor europene în viitor, în redresarea economică, în relaxarea restricțiilor și în controlul pandemiei. Atât sectorul de producție, cât și cel al serviciilor au arătat același grad de încredere. La nivel de țară, Spania și Regatul Unit – ambele cu o creștere a numărului de cazuri ale variantei delta a virusului Covid-19 – arată un nivel ridicat de încredere, în special în domeniul serviciilor. La nivel industrial, optimismul Germaniei se bazează pe „speranțele privind sfârșitul pandemiei” și pe viitoarea creștere a cererii de consum pe măsură ce se reduce incertitudinea. De asemenea, speranțele legate de planurile pentru creșterea cheltuielilor de investiții și dezvoltarea de noi produse se adaugă la acest scenariu. 

Așteptările de creștere sunt oarecum umbrite de preocupările legate de problemele de aprovizionare și de lipsa de personal calificat corespunzător, dezechilibrele dintre cerere și ofertă urmând „să genereze presiuni puternice asupra prețurilor”, potrivit sondajului. Până în prezent, acest optimism este susținut de indicele PMI compozit pentru luna iunie, dar vom vedea dacă rezultatele din iulie, care vor fi publicate vinerea aceasta, vor sprijini în continuare perspectivele de creștere. Indicele compozit al managerilor de achiziții (PMI) este un indicator al sănătății economice pentru sectoarele de producție și servicii, obținut prin chestionarea managerilor din lanțurile de aprovizionare despre expansiunea, contracția sau menținerea neschimbată a condițiilor din piață.  

„Optimismul mediului de afaceri din Marea Britanie a continuat să se consolideze la jumătatea anului, deoarece așteptările privind o redresare puternică au permis firmelor să planifice o creștere record a numărului de angajați în următoarele 12 luni”, potrivit Accenture/IHS Markit UK Business Outlook. Cu toate acestea, nu totul funcționează bine, mai ales în ceea ce privește personalul. Există rapoarte conform cărora din cauza creșterii actuale a numărului cazurilor de Covid-19, afacerile, magazinele și fabricile nu funcționează la capacitate maximă, deoarece o mulțime de salariați se află în izolare după ce au intrat în contact direct cu persoane infectate cu coronavirus. 700 de muncitori din cea mai mare fabrică din Marea Britanie, deținută de Nissan, nu pot lucra, iar în alte sectoare se estimează că 20% din personal se află în aceeași situație. 

Sondajul IHS Markit Business Outlook din SUA a indicat că încrederea în mediul de afaceri în rândul firmelor din sectorul privat american este cea mai puternică din iunie 2014. Atât producătorii, cât și furnizorii de servicii au arătat o încredere mai mare în perspectivele de creștere a activității, producătorii de bunuri înregistrând cel mai ridicat nivel de optimism din ultimii șapte ani. Rezultatele economice publicate vinerea trecută par să fie în acord cu sondajul. Vânzările cu amănuntul din SUA din luna iunie au crescut cu 0,6% pe lună, iar vânzările de bază, retail, fără automobile au înregistrat o creștere de 1,3% pe lună, față de 0,4%, cât se aștepta.  

Raportul privind China arată, de asemenea, un optimism ridicat în ceea ce privește creșterea, dar mai mic decât raportul anterior, datorită îngrijorărilor legate de disponibilitatea forței de muncă. 

În concordanță cu optimismul manifestat de mediile de afaceri la nivel mondial, economia globală a înregistrat din nou o expansiune rapidă în iunie, UE și-a îmbunătățit previziunile privind PIB-ul pentru sfârșitul anului, iar FMI se pregătește să își actualizeze miercuri estimările pentru a doua oară în acest an. 

Potrivit JPMorgan Global PMI, creșterea din iunie a încheiat cel mai puternic trimestru calendaristic din ultimii 15 ani. Piețele așteaptă cu nerăbdare publicarea în această vineri a indicatorilor Flash Composite PMI din Franța, Germania, zona euro, Marea Britanie și SUA, deoarece activitatea de achiziții este considerată cel mai bun indicator al modului în care companiile privesc viitorul. După pesimismul indus de pandemie de anul trecut, optimismul redobândit poate determina creșterea PIB-ului, rezultate mai bune pentru companii și poate susține piețele bursiere. 


Despre eToro

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.


ESTIMARE KEYSFIN: INDUSTRIA FARMA BATE RECORD DUPĂ RECORD, ATINGÂND PRAGUL DE 70 DE MILIARDE DE LEI ÎN 2021

Cifra de afaceri a producătorilor, distribuitorilor și farmaciilor din România a crescut cu 2,6% comparativ cu anul 2019 și cu peste 100% față de nivelul cifrei de afaceri înregistrată în anul 2010, ajungând astfel la 66,6 miliarde de lei în anul 2020, conform informațiilor disponibile la data întocmirii analizei* de la Ministerul Finanțelor Publice. 

Mai mult, specialiștii KeysFin estimează că industria farma va continua să crească și în acest an spre pragul de 70 miliarde de lei, în contextul presiunilor inflaționiste de la nivelul economiei, precum și al ridicării măsurilor de restricție împotriva COVID-19, care au afectat temporar producția de medicamente în anul 2020. 

„Analiza KeysFin privind evoluția pieței farma în 2020 arată că industria farmaceutică locală a ajuns la un maxim istoric. Paradoxal, lupta împotriva COVID-19 a contribuit la sănătatea economiei, datorită aportului la bugetul de stat, dar și a ecosistemului susținut de aceste companii. Acest sector are în continuare potențial de dezvoltare, în contextul în care pandemia nu a trecut, iar românii au înțeles că este nevoie și de prevenție, nu doar de tratament. Estimăm pentru anul 2021 o creștere a subcategoriei de suplimente, cu menținerea acestei tendințe și în viitorul apropiat”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

ANUL PANDEMIEI, RECORD AL PROFITABILITĂȚII

În anul 2020, rezultatul net al companiilor farma (Profit net minus Pierdere netă) a crescut cu aproape 19% față de anul precedent și cu peste 346% față de nivelul anului 2010, ajungând astfel la cel mai ridicat nivel din istorie, respectiv 3,2 miliarde de lei.

La polul opus, însă, analiștii KeysFin punctează o evoluție îngrijorătoare a plăților restante în anul 2020, unde s-a înregistrat o dublare (un avans de aproape 100%), ajungând la 2,6 miliarde de lei. Astfel, aproape 50% dintre acestea au fost facturi restante ale companiilor farma către furnizori. 

TOPUL COMPANIILOR FARMA LOCALE 

Producția locală de farmaceutice (cod CAEN 2110: fabricarea produselor farmaceutice de bază și cod CAEN 2120: fabricarea preparatelor farmaceutice) este condusă în continuare de compania TERAPIA S.A., care, în anul 2020, a înregistrat afaceri de 791 milioane de lei și un rezultat net de aproape 192 milioane de lei, urmată de companiile ZENITIVA S.A. (cu afaceri de 558 milioane de lei și un rezultat net de aproximativ 66 milioane de lei) și SANDOZ S.R.L. (cu afaceri de 427 milioane de lei și un rezultat net de peste 10 milioane de lei).

În continuare, clasamentul este completat de ANTIBIOTICE S.A., singura companie din top 5 care a înregistrat o scădere anuală, respectiv de -12,7% (cu afaceri de 341 milioane de lei și un rezultat net de 26 milioane de lei) și compania BIOFARM S.A., care a înregistrat cel mai mare avans anual din top 5 (+10,8%), înregistrând astfel afaceri de 216 milioane de lei și un rezultat net de 54 milioane de lei. 

În ceea ce privește distribuitorii locali de medicamente (cod CAEN 4646: Comerț cu ridicata al produselor farmaceutice), liderul anului 2020 a fost compania FILDAS TRADING S.R.L. (cu o cifră de afaceri de 4,3 miliarde de lei, respectiv o creștere anuală de 1%), urmată de compania MEDIPLUS EXIM S.R.L. (cu o cifră de afaceri de 4 miliarde de lei și cel mai mic avans anual din top 5, respectiv +0,2%). 

În continuare, topul este completat de companiile HEALTHCARE ROMÂNIA S.R.L. (cu afaceri de 3,8 miliarde de lei), FARMEXIM S.A. (cu afaceri de 2,5 miliarde de lei) și SANOFI ROMÂNIA S.R.L. (care a înregistrat o cifră de afaceri de 1,3 miliarde de lei și cel mai mare avans anual din top 5, respectiv +19%). 

În clasamentul lanțurilor de farmacii (cod CAEN 4773: Comerț cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate), conform cifrei de afaceri înregistrate în anul 2020, pe primul loc se află compania SENSIBLU S.R.L., cu afaceri de aproximativ 2 miliarde de lei și un avans de 6% față de anul precedent, urmată de DONA (S.I.E.P.C.O.F.A.R. S.A.), cu afaceri de aproximativ 1 miliard de lei și cea mai mare scădere anuală din top 5 (-2,9%) și HELP NET FARMA S.A., cu afaceri de 979 milioane de lei și o creștere anuală de 21,6%. Următoarele clasate sunt FARMACIA TEI S.R.L., cu 448 milioane de lei (cel mai mare avans anual din top 5, de 26,8%) și CATENA HYGEIA S.R.L., cu 704 milioane de lei și o scădere anuală de -2,6% din total. 

Cu toate acestea, dacă se iau în considerare datele la nivel de grup, CATENA, prin cele peste 100 de entități separate, rămâne lider de piață.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanțelor Publice, la nivelul anului 2020 erau disponibile datele financiare a 161 de producători de medicamente și preparate farmaceutice și peste 5.800 de comercianți cu ridicata și amănuntul ale acestor categorii de produse. 

ROMÂNIA, IMPORTATOR NET DE MEDICAMENTE

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), valoarea comerțului internațional de medicamente în anul 2020 (Exporturi plus Importuri) a crescut cu 6% față de anul 2019 și cu 59% față de nivelul anului 2010, ajungând la 3,8 miliarde de euro.

De asemenea, în anul 2020, deficitul comercial de medicamente (Grupele 3003, 3004 și 3005 din Nomenclatorul Combinat) a ajuns la cel mai ridicat nivel din istorie, depășind astfel pentru prima dată pragul de 2 miliarde de euro, cu 6,2% mai mult comparativ cu anul 2019 și cu 68% mai mult față de nivelul anului 2010.


Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) și care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN: 2110 – Fabricarea produselor farmaceutice de bază, 2120 – Fabricarea preparatelor farmaceutice (PRODUCȚIE), 4646 – Comerț cu ridicata al produselor farmaceutice (DISTRIBUȚIE) și 4773 – Comerț cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate (FARMACII). 

Toate cifrele sunt exprimate în lei, iar datele au fost extrase la sfârșitul lunii iunie 2021. 

*2020p = date preliminare care pot suferi modificări până la sfârșitul anului.

Studiu Deloitte: locuințele din România, printre cele mai ieftine din Europa

Un apartament nou standard costă șapte salarii medii brute anuale

Prețurile apartamentelor noi vândute pe piața din România au crescut cu 3,1% în 2020 față de anul anterior, ajungând la o medie de 1.322 de euro/mp. Astfel, România se află pe locul patru în topul celor 24 de țări analizate în cadrul raportului Deloitte Property Index 2021, în ordinea crescătoare a prețurilor, după Bulgaria, Bosnia-Herțegovina și Portugalia. În privința gradului de accesibilitate a locuințelor pentru locuitorii fiecărei țări, calculat în funcție de numărul de salarii medii brute anuale necesare pentru cumpărarea unui apartament nou standard (70 mp), România se află la jumătatea clasamentului.

Pentru prima dată, Austria a devenit în 2020 țara cu cele mai scumpe locuințe dintre cele analizate, cu un preț mediu de 4.457 de euro/mp, urmată de Franța, cu 4.421 de euro/mp. Prețuri de peste 4.000 de euro/mp s-au mai înregistrat, anul trecut, și în Germania, Marea Britanie și Israel. La polul opus, cu cele mai mici prețuri pentru locuințele noi tranzacționate, se află Bulgaria, cu o medie de 578 de euro/mp, urmată de Bosnia-Herțegovina, cu 881 de euro/mp. 

Cele mai mari creșteri de prețuri s-au înregistrat, în 2020, în Ungaria, unde prețul de tranzacționare pentru apartamentele noi a urcat cu 12,3% față de anul anterior, Olanda și Germania, cu un avans de 10,81% fiecare. Per total, anul trecut, prețurile locuințelor au crescut în 21 dintre cele 24 de țări analizate. Ieftiniri s-au consemnat în perioada menționată în Norvegia, cu aproape 4%, Bosnia-Herțegovina, cu 1,54%, și Italia, cu 1,24%. România, cu o urcare anuală de 3,1% a prețurilor, se plasează pe locul șase în ordinea crescătoare a scumpirilor. 

Alexandra Smedoiu

„În ciuda incertitudinii care a dominat economia europeană în 2020, în cele mai multe cazuri, piața rezidențială a înregistrat creșteri de prețuri. Această evoluție s-a datorat faptului că cele mai multe țări au raportat o cerere fără precedent pentru locuințe noi la scurt timp după ridicarea restricțiilor impuse în contextul pandemiei, precum și, cel mai probabil, din cauza creșterii costurilor de construcție și accesibilității finanțării. Pentru a doua jumătate a anului 2021, majoritatea  participanților la studiu (73%) estimează că prețurile vor continua să crească, într-un climat general inflaționist”, a declarat Alexandra Smedoiu, Partener Deloitte România, Lider al Serviciilor de Consultanță pentru sectorul Imobiliar. 

Raportul Deloitte Property Index 2021 analizează și 61 de orașe europene, iar Parisul conduce în topul celor mai scumpe locuințe, cu un preț mediu de 12.917 euro/mp pentru un apartament nou, urmat de Tel Aviv (10.332 euro/mp), Munchen (8.700 de euro/mp) și Londra (7.916 euro/mp). Trei orașe din România sunt incluse în clasament, respectiv Cluj-Napoca (1.800 de euro/mp), București (1.440 de euro/mp) și Timișoara (1.270 de euro/mp). 

Parisul conduce și în topul orașelor cu cele mai mari chirii, cu 28,6 euro/mp/lună, urmat de Londra (26,1 euro) și Oslo (24,7 euro). 

Pentru a realiza o comparație cât mai relevantă a piețelor analizate, studiul calculează și gradul de accesibilitate a locuințelor pentru locuitorii din țările analizate, în funcție de numărul de salarii medii brute anuale de care este nevoie pentru a achiziționa un apartament nou standard (70 mp). Un român are nevoie de șapte salarii anuale pentru o astfel de achiziție, ceea ce reprezintă un nivel mediu de accesibilitate. Cel mai greu accesibile locuințe sunt în Serbia, unde este nevoie de 15,2 salarii medii brute anuale pentru o locuință proprie, iar cele mai accesibile sunt în Portugalia, Belgia și Irlanda (3,1 salarii medii anuale). 

În schimb, în România sunt cele mai scumpe credite ipotecare, cu o rată medie a dobânzii de 5,3% pe an. La polul opus se află Portugalia, unde dobânzile pentru astfel de împrumuturi fluctuează în jurul a 1% pe an. 

Studiul Deloitte Property Index, aflat la a zecea ediție, analizează evoluția pieței imobiliare rezidențiale din 24 de țări și 61 de orașe europene pe parcursul anului 2020. 

Proiectul EFdeN Vatra, la competiția caselor eficiente energetic 21/22

0

În contextul problematicii actuale și de perspectivă a eficienței energetice, echipa interdisciplinară de studenți și alți tineri specialiști EFdeN va reprezenta România la competiția Solar Decathlon Europe 2021/2022, care se va desfășura la Wuppertal, Germania. Este pentru a treia oară când EFdeN reprezintă România în competiție, după participările la Versailles 2014 și Dubai 2018. 

Ediția actuală este considerată „cea mai importantă provocare de până acum”, fiind „prima ediție la scară urbană care abordează regenerarea fondului construit și infrastructurii existente – probleme mai actuale ca niciodată”.

Viziunea echipei EFdeN „este de a crea un nou model de locuință sustenabilă care facilitează formarea de comunități. Acesta are la bază 3 module de unități de locuit și un modul de seră pot fi aranjate și prefabricate pentru a răspunde oricărui context. Pentru testarea acestui concept, un prototip fizic reprezentativ va fi construit anul acesta în București, apoi transportat și reconstruit în Wuppertal, Germania, unde va fi testat și monitorizat în cadrul finalei competiției Solar Decathlon Europe 21/22”.

Echipa EFdeN lansează un apel prin care „caută parteneri și sponsori alături de care să construiască prototipul și să pregătească următoarea generație de profesioniști”.

Dalia Stoian, Project Manager al EFdeN Vatra: „Avem nevoie de soluții și de profesionisti care sa implementeze aceste soluții”.

Tudor Oprea, subsecretar de stat la Ministerul Educației: „Felicitări pentru că ați putut arăta că inovația există în România”. 

Conf. univ. dr. ing. Florin Băltărețu, Universitatea Tehnică de Construcții din București: „Încă din 2012 am avut șansa să văd dorința de inovare, de joacă, de descoperire a studenților. Dezvoltarea proiectelor capătă o forma din ce în ce mai frumoasă iar studenții cresc și ei ca personalități”.

Conf. univ. dr. arhitect Radu Pană, Facultatea de Arhitectură a Universității de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu din București: „Am fost implicat încă din 2012 când studenții au plecat la Madrid cu Casa Prispa”.

Dr. Emil Ivănescu, președintele Ordinului Arhitecților din România: „Suntem foarte fericiți sa fim alături de EFdeN. EFdeN este un exemplu pentru foarte multă lume”.

Constantin Tistea, CEO-Team Leader Costyedil & Case CLT, expert în construcții din CLT: „I-am cunoscut în 2017 și au fost cei care m-au convins sa mă întorc acasă”

Aurel Nețin, Managing Director Lenovo: „E o onoare pentru mine și pentru echipa Lenovo România sa participam la un proiect românesc”.

Foto: ©EFdeN