XTB România: Cum se pot proteja investitorii români de scăderea Bitcoin

0

  • Prețul Bitcoin a crescut de 10 ori într-un an și a ajuns să coste cât o garsonieră, după care a scăzut cu 30%.
  • Investitori își pot îngheța tranzacțiile deja existente pentru a se feri de fluctuațiile nedorite ale pieței.

Într-un context de volatilitate foarte ridicată a prețului Bitcoin, criptomonedă care a ajuns să coste într-un an cât un apartament (de la un minim de 4.000 USD în martie 2020 la un maxim de 42.000 USD în ianuarie 2021, deci o creștere de peste 10 ori), urmând ca apoi, în doar câteva zile, să scadă cu aproape 30%, înapoi spre 30.000 USD, e bine de știut că investitorii români se pot proteja în fața unor fluctuații mari de preț care ar putea conduce la pierderi financiare semnificative. Cea mai eficientă metodă de protejare a portofoliului este HEDGING, care îi ajută pe investitori să își „înghețe” temporar tranzacțiile deja existente pentru a se feri de fluctuațiile nedorite ale pieței.

„Regula nr. 1 a legendarului investitor Warren Buffett este „nu pierde niciodată bani”, iar regula nr. 2 spune „nu uita niciodată de regula nr. 1”. Investitorii pe termen lung, de succes, știu că protejarea capitalului lor reprezintă un aspect mult mai important decât înmulțirea acestuia. De aceea, o modalitate foarte bună de a limita riscul de pierdere este reprezentată de operațiunile de hedging, strategie de investiții care vizează limitarea impactului negativ al schimbării prețurilor, de exemplu, la Bitcoin sau acțiuni, prin deschiderea unei poziții opuse, de vânzare în lipsă, pe instrumente derivate. Spre deosebire de majoritatea tehnicilor de investiții, hedging-ul nu presupune obținerea de profit, ci limitarea pierderilor. Poate părea complicat, dar, în realitate, această tehnică este foarte populară printre investitori, fiind ușor de implementat”, explică Irina Cristescu(foto), General Manager XTB România.

Dacă un investitor deține în portofoliu Bitcoin achiziționat la un preț în scădere și dorește să se protejeze până trece trendul descendent, atunci, poate apela la mecanismul de Short Selling și poate vinde în lipsă, prin intermediul unui CFD o cantitate egală cu cea deținută. Astfel, ajunge să dețină simultan atât o poziție de cumpărare, cât și o poziție de vânzare pentru aceeași acțiune, înghețând rezultatul acesteia. Indiferent în ce direcție se va mișca prețul, cât pierde pe una câștigă pe cealaltă și invers. Deci, practic, fluctuațiile pieței nu mai afectează rezultatul portofoliului pe perioada în care cele două poziții opuse sunt deschise simultan.

Există, așadar, situații în care CFD-urile pot reprezenta o categorie de instrumente financiare utilă pentru a reduce riscul într-o situație de piață incertă. Instrumentele de tip CFD dețin un avantaj față de alte instrumente derivate, deoarece sunt mai accesibile și oferă un grad mai mare de flexibilitate în ceea ce privește dimensiunea poziției. Mai mult, un alt avantaj al CFD-urilor îl reprezintă numărul instrumentelor suport. O astfel de varietate le permite investitorilor să realizeze operațiuni de hedging nu doar în cazul investițiilor în criptomonede sau acțiuni, ci și în cazul unor portofolii mai complexe.

Totodată, în astfel de perioade de volatilitate mare, XTB recomandă investitorilor să aplice cu rigurozitate principiile de management al riscului, principii care pot face diferența între succes și eșec în investiții:

  • Să nu ia decizii de tranzacționare nedocumentate sau aleatoare. Fiecare decizie trebuie luată în cunoștință de cauză și susținută de o analiză.
  • Să gestioneze cu precauție expunerile, să nu blocheze sume mari în tranzacții, să lase în portofoliu loc pentru mișcările piețelor.
  • Să nu investească decât sume de care se pot dispensa și să analizeze foarte bine riscurile pe care doresc să și le asume întrucât, la fel cum oportunitățile de câștig sunt foarte mari, și riscurile de pierdere parțială sau totală a investiției inițiale sunt proporționale.
  • Să aplice cu rigurozitate regulile de management al riscului și limitare a pierderii: să urmărească nivelurile de suport, rezistență, să seteze ordine Stop Loss și Take Profit.
  • Să diversifice! Să disperseze riscul portofoliului între mai multe tipuri de instrumente financiare (instrumente cu deținere, fără deținere, acțiuni, etf-uri, cfd-uri, criptomonede), active și industrii diferite (mărfuri, perechi valutare, indici, acțiuni), zone geografice, orizont temporal (investiții pe termen scurt/lung), etc.
  • Să nu ezite să apeleze la strategii de protejare a portofoliului, precum cea de hedging exemplificată mai sus.
  • Să stea deoparte până trece perioada critică și să adopte mai degrabă statutul de spectator, în cazul în care simt că nu au suficient autocontrol în aplicarea regulilor menționate anterior.

Despre XTB:

Cu mai mult de 15 ani de experiență în piețele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. Cu birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța, XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.

Avertisment cu privire la riscuri:

80% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate.

Târgul de Turism al României, pe platformă digitală

0

Târgul de Turism al României (I) se desfășoară în acest an pe o platformă digitală, în perioada 18-21 februarie, organizat de Romexpo: #TTRVirtual, prima manifestare din calendarul expozițional 2021.

Ionel Gagu, președinte-director general al Romexpo, subliniază: „Solidaritatea și capacitatea de a ne adapta la noua realitate ne ajută să trecem mai ușor peste aceaste vremuri dificile din punct de vedere economic și social. Ne-am dorit să rămânem conectați cu vizitatorii, expozanții și partenerii noștri, iar cu ajutorul tehnologiei, perseverenței și profesionalismului am dezvoltat conceptul #TTRVirtual – un eveniment care redă experiența din pavilioanele Centrului Expozițional Romexpo în mediul online. Invit agențiile de turism, tour-operatorii, autoritățile care promovează cele mai frumoase locuri din România, organizatorii de circuite locale și internaționale, să se alăture cu încredere târgului nostru”.

Organizatorii anunță că „platforma virtuală, special creată pentru Târgul de Turism al României, cuprinde: Homepage – pavilionul Romexpo, Lobby – pavilionul B3, Expo Area – pavilionul cu standuri virtuale personalizate care pot fi accesate cu un singur click de către vizitatori, zona pentru Conferințe Live, Market Place și Business Meeting Point. În cele patru zile de târg, companiile vor avea ocazia să cucerească turiștii cu mega oferte către cele mai frumoase și sigure destinații de vacanță și să-și promoveze serviciile turistice, să interacționeze prin chat sau video call cu potențialii clienți sau parteneri, să crească vizibilitatea brandului în mediul online și implicit vânzările. Vizitatorii platformei #TTRVirtual2021 vor avea parte de cea mai tare experiență din domeniul turismului. Accesul este gratuit și se face pe baza înregistrării înainte de începerea târgului, standurile virtuale vor fi vizitate din confortul casei, iar ofertele speciale pot fi găsite rapid datorită sistemului inteligent de filtre de căutare.

Firmele interesate pot găsi informații utile despre soluțiile și pachetele de participare pe www.targuldeturism.ro, butonul interactiv SECȚIUNE EXPOZANȚI, iar vizitatorii se pot înregistra AICI pentru acces în platforma virtuală.

Program de vizitare a #TTRVirtual, 18-21 februarie 2021, între 10:00 și 18:00”.

Sprijin pentru operatorii din sectorul cultural

0

Reluarea activității operatorilor din domeniul cultural este însoțită de mai multe măsuri de ordin economic pregătite de Ministerul Culturii pentru sprijin pe toată durata anului 2021 și relansare în domeniu. Un exemplu îl constituie schemele de ajutor financiar pentru operatorii culturali, pregătite pentru aprobare. Beneficiari vor fi peste 5.700 de operatori culturali.

Ministrul culturii, Bogdan Gheorghiu, subliniază: „Mai mult decât oricând, sectorul cultural are nevoie de perspectivă și de predictibilitate. Un dialog constructiv, bazat pe realitatea epidemiologică și realizat împreună cu specialiștii din sănătate, ne va ajuta să depășim această perioadă dificilă și să înaintăm spre normalitate. Ministerul Culturii își propune să asiste financiar relansarea proiectelor culturale. Doar astfel ne putem asigura că atât artiștii independenți, cât și operatorii culturali vor putea crea noi produse culturale sau vor continua cu noi ediții pentru evenimentele sau festivalurile care și-au câștigat de-a lungul anilor faima europeană și mondială”.

Ministerul Culturii anunță că „a inițiat discuții cu Ministerul Sănătății și cu alte ministere de resort asupra condițiilor și elaborării unui calendar concret care să ofere predictibilitate operatorilor culturali” și oferă detalii:

„După mai bine de două luni de consultări și peste 15 runde de întâlniri organizate la nivel de Guvern, în 2020, cu reprezentanții sectorului cultural, sub coordonarea viceprim-ministrului, Ministerul Culturii a centralizat și analizat propunerile înaintate și a elaborat un pachet de sprijin financiar care urmărește relansarea activității culturale a aproximativ 5.700 de beneficiari:          

1. Schemă de ajutor de minimis, dedicată exclusiv sectorului cultural independent din România, oferă posibilitatea profesioniștilor (artiști, muzicieni și alți operatori culturali înregistrați ca ONG sau SRL) de a accesa un microgrant nerambursabil în valoare fixă de 8.000 de euro care să le asigure continuitate în domeniul cultural în care activează

2. Schemă de ajutor de stat cuprinde 4 tipuri de granturi și vine să sprijine financiar evenimentele culturale, festivalurile, librăriile și editurile grav afectate de efectele pandemiei Covid-19. Banii vor fi alocați pentru proiecte viitoare, iar valoarea granturilor va fi determinată de numărul de bilete sau cărți vândute de fiecare operator cultural în 2019. Mai mult decât atât, Ministerul Culturii se va asigura ca sprijinul financiar acordat la nivel de proiect să ajungă la beneficiarii finali prin delimitarea categoriilor de cheltuieli eligibile, respectiv ca avansul acordat să fie imediat transferat prestatorilor (artiști, tehnicieni și alți lucrători din sectorul cultural). 

Modul procentual de distribuire a sumelor în funcție de beneficiari

În ceea ce privește alocările financiare aferente celor două scheme, sectorul cultural independent va beneficia de aproximativ 60% din suma totală alocată, evenimentele culturale și festivalurile de aproximativ 20%, iar librăriile și editurile de restul de 20%.

Calendarul schemelor de ajutor pentru sectorul cultural

Elaborarea celor două scheme de ajutor a fost finalizată, iar documentația a fost avizată la nivelul Ministerului Culturii. Imediat după asigurarea finanțării pentru schemele de ajutor dedicate sectorului cultural, Ministerul Culturii va lansa în consultare publică actul normativ de aprobare a acestora. În acest sens, Ministerul Culturii reiterează necesitatea parcurgerii, în cel mai scurt timp, a etapelor de avizare, astfel încât sprijinul financiar nerambursabil să ajungă cât mai repede la beneficiarii finali, mai ales în această perioadă dificilă pentru operatorii culturali.

Indemnizații, microgranturi, amânarea plății ratelor –
măsuri esențiale pentru supraviețuirea sectorului cultural

Pentru a veni în sprijinul operatorilor culturali afectați de măsurile și de restricțiile impuse pe perioada pandemiei Covid-19, Ministerul Culturii a centralizat și analizat toate nevoile urgente ale sectorului cultural și, împreună cu celelalte ministere de resort, a elaborat și implementat un plan de măsuri specifice.

1. Indemnizații/șomaj tehnic în valoare de 4.072 lei pentru toți artiștii și lucrătorii culturali. Ca urmare a demersurilor realizate, Ministerul Culturii a introdus în categoria de beneficiari eligibili și persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturi de autor și drepturi conexe. Această măsură este valabilă până la data de 30 iunie 2021. În prezent, Ministerul Culturii inițiază discuții cu Ministerul Finanțelor pentru ca operatorii culturali să beneficieze de o scutire a plății taxelor pentru indemnizații sau de o reeșalonare a acestora fără dobânzi și penalități, dat fiind că, până la repornirea activităților culturale, aceștia nu pot înregistra niciun fel de venituri.

2. Microgranturi, capital de lucru sau capital pentru investiții. Prin demersurile sale, Ministerul Culturii a reușit să includă și operatorii culturali în categoria beneficiarilor eligibili ai sprijinului financiar acordat prin efectul OUG 130/2020. În prezent, în completare la ajutorul primit prin intermediul OUG 130/2020 și ținând cont că activitatea sectorului este în continuare suspendată, Ministerul Culturii are în analiză și va înainta cu celeritate Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului propunerea de includere a codurilor CAEN aferente industriei culturale în cadrul schemei de ajutor de stat pentru HoReCa stabilite conform OUG 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentație și agenții de turism, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei COVID-19.

3. Amânarea plății ratelor la bănci. Prin implicarea Ministerului Culturii și operatorii culturali au beneficiat, în 2020, de amânarea plății ratelor la bănci. Ministerul Culturii va înainta Ministerului Finanțelor propunerile operatorilor din industria culturală cu privire la modificarea restricției de 9 luni ce vizează amânarea plății ratelor și permiterea amânării până cel puțin la data de 01.10.2021, în cazul entităților care își desfășoară activitatea în sectorul cultural.

4. Sectorul cultural a mai beneficiat și de amânarea rambursării prețului biletelor pentru evenimentele care nu au mai avut loc în 2020.

5. La inițiativa Ministerului Culturii, 167 de lucrări semnate de 100 de artiști români contemporani au fost cumpărate de Muzeul Național de Artă Contemporană. «În luna aprilie, într-un moment critic pentru artiștii români afectați de restricțiile impuse de pandemie, am propus finanțarea unui program de achiziție de artă contemporană. Este o investiție a statului român în artiștii români. Această măsură economică a vizat susținerea creației plastice românești și îmbogățirea patrimoniului muzeal», a declarat ministrul culturii, Bogdan Gheorghiu.

6. În plan consultativ, Ministerul Culturii a preluat solicitările rezultate în urma discuțiilor din cadrul grupului de lucru organizat la nivel de viceprim-ministru și le-a înaintat, la data de 14.01.2021, către ministerele cu atribuții în domeniile respective, urmând să asigure susținerea acestora la nivel guvernamental. «Activitatea sectorului cultural a fost prima restricționată, a rămas restricționată pe întreaga perioadă și cel mai probabil va fi ultima care își va reporni motoarele, la capacitate maximă. Ținând cont de aceste lucruri și de rolul vital pe care cultura și arta le au în bunăstarea unei societăți, pentru valorificarea identității naționale, cât și în dezvoltarea generațiilor viitoare, trebuie să ne asigurăm că sectorul cultural va supraviețui și va rămâne competitiv în raport cu produsele culturale din alte state. Pentru acest deziderat, Ministerul Culturii va depune toate diligențele necesare», a transmis ministrul culturii, Bogdan Gheorghiu.

Ministerul Culturii reafirmă că „rămâne în continuare un partener deschis la dialog în relația cu toți operatorii culturali din România și este decis să sprijine și să asiste sectorul cultural în demersurile care vizează problematici ce țin de alte ministere, analizând orice propunere concretă și realizabilă, venită din partea acestora”.

PIEȚE | ACȚIUNI DE URMĂRIT | CRIPTO

0

Piețele digerează știri amestecate despre pandemie: vaccinarea decurge lent, noile variante de virus par amenințătoare, însă „ajutorul e pe drum”. Înapoi la normal în toamnă?

Piețele financiare vor digera niște știri amestecate despre pandemie care au ieșit vineri, zugrăvind o poză macro complicată, înainte de anunțuri care se așteaptă a fi pozitive privind veniturile mai multor companii de top Fortune 500, inclusiv Apple, Microsoft, Tesla și Facebook.

Campaniile lente de vaccinare frustrează publicul din Europa și din SUA, însă din motive diferite – europenii au probleme cu furnizarea vaccinului de către producători, în timp ce americanii stau pe zeci de milioane de doze dar nu par să reușească să le administreze oamenilor îndeajuns de rapid. Pe de alta parte, alte vaccinuri sunt pe cale să fie aprobate în următoarele săptămâni iar un medicament pe bază de anticorpi se dovedește foarte promițător, conform unui nou studiu. Oficialii americani par încrezători că SUA ar putea să se întoarcă la normal începând din toamnă.

Sunt din ce în ce mai optimist privind revenirea economiei SUA, unde este la putere acum o administrație mai competentă, care inspiră mai multă încredere în managementul pandemiei. De asemenea, planul lui Joe Biden de a oferi 1.9 trilioane de dolari într-un nou pachet de ajutorare pentru cetățeni, companii și state va fi o binevenită gură de oxigen pentru greu încercata economie americană. Planul pare că va beneficia de destul sprijin republican pentru a fi adoptat de Congres.

Sunt însă din ce în ce mai îngrijorat de Europa, care e în urma SUA și a Asiei în campania de vaccinare, și în același timp este probabil să sufere de pe urma răspândirii noii variante britanice de corona virus pe continent în următoarele săptămâni și luni.

Știrile proaste:

În Marea Britanie, premierul Boris Johnson a declarat vineri că varianta britanică a virusului pare sa fie mai letală, însă se așteaptă ca vaccinurile să funcționeze. De cealaltă parte a Atlanticului, dr. Anthony Fauci, consilierul medical șef al Casei Albe, spune că există noi informații precum că vaccinurile sunt mai puțin eficiente împotriva noilor variante ale virusului, lucru care înseamnă că este și mai important ca oamenii să fie vaccinați mai rapid.

Însă aici avem probleme, în special în Europa. Pfizer a redus livrările  cu 50% săptămâna trecuta pentru mai multe țări europene, inclusiv România. Cum o nenorocire nu vine niciodată singură, AstraZeneca a informat și ea UE că va reduce livrările pentru T1 cu 60% până la 31 milioane de doze, datorită unor probleme de producție.

Statele UE sunt îndeajuns de frustrate cu ritmul lent de furnizare a vaccinurilor că încep să o ia pe cont propriu. Ungaria a aprobat vaccinurile Oxford-AstraZeneca și pe cel rusesc, Sputnik V, ceea ce înseamnă ca ar putea fi prima țară UE care va administra vaccinul provenit din Rusia. Germania are un acord bilateral semnat pentru încă 30 milioane de doze de la Pfizer BioNtech și speră să semneze și un acord cu Carevak în martie.

Știrile bune:

Pfizer a dat asigurări statelor UE că în această săptămâna va reîncepe livrările normale și că va recupera întârzierile până la sfârșitul lunii martie, pe măsură ce își crește capacitățile de producție.

În SUA, Biden a anunțat că „ajutorul e pe drum,” promițând să vaccineze 100 de milioane de americani în primele 100 de zile. Această promisiune pare acum ușor realizabilă, dat fiind că americanii au atins deja joia trecută pentru prima dată pragul de 1 milion de doze administrate pe zi, iar vineri au vaccinat 1.6 milioane de oameni, ducând totalul dozelor administrate până acum la 19 milioane.

Alte știri bune: noi vaccinuri vor fi aprobate.
Înapoi la normal în toamnă?

Dr. Anthony Fauci a menționat săptămâna trecută că se așteaptă ca vaccinul cu doza unică de la Johnson & Johnson (JNJ) să fie gata de aprobare în următoarele săptămâni în SUA, ca și vaccinul de la Oxford-AstraZeneca (AZN). Aceasta ar însemna că o cantitate suplimentară de milioane de doze ar putea fi disponibilizată, acestea fiind în plus și mai ușor de manevrat din punct de vedere logistic.

Într-o declarație care va fi probabil gustată de piețele financiare, Dr. Fauci a adăugat vineri că SUA ar putea sa revină la normal până în toamnă dacă 70-85% din oameni vor fi vaccinați până la sfârșitul verii.

Medicamentul pe baza de anticorpi de la Eli Lilly
pare foarte promițător

Într-o altă știre pozitivă, Eli Lilly (LLY) a anunțat că medicamentul său pe bază de anticorpi, baricitinib s-a dovedit într-un studiu că a prevenit îmbolnăvirile a 80% din rezidenții căminelor de bătrâni cărora le-a fost administrat. Este primul mare studiu care să arate că un tratament poate preveni îmbolnăvirile în cadrul unei populații care a fost devastată de pandemie. Cred că știrea aceasta ar putea să dea un imbold acțiunilor care sunt sensibile la covid, deși medicamentul are un preț deloc ieftin de 1.250 dolari pe doză. Guvernul SUA a comandat 300.000 de doze din acest medicament, care a primit o autorizare de urgență din partea FDA în noiembrie trecut.

Concluzie

Știrile privind vaccinurile și tratamentele influențează prețul acțiunilor companiilor care au beneficiat cel mai mult de perspectiva unei reveniri iminente la un viitor fără covid, sectoare precum cel al petrolului, al companiilor aeriene, gastronomic sau cel de turism. Să ne așteptăm la volatilitate în prețul acțiunilor Exxon (XOM), American Airlines (AAL), Hilton (HLT), Airbnb (ABNB), care sunt influențate de știrile privind pandemia. Pe de alta parte, există companii care au beneficiat de pandemie, inclusiv din sectorul de bricolaj, precum Home Depot (HD), sau uriașul de e-shopping Amazon (AMZN). De asemenea, urmăriți Johnson & Johnson (JNJ), care își raportează rezultatele în aceasta săptămână pentru că vaccinul său cu doză unică se apropie de aprobare în SUA.

ACȚIUNILE SĂPTĂMÂNII –APPLE & TESLA

Săptămâna aceasta avem raportări de la multe firme de top, inclusiv Microsoft, Verizon, Apple, Facebook, Tesla, Visa și Chevron, iar piețele așteaptă rezultate bune. Conform firmei de investiții John Hancock, până vineri 86% din firmele SPX500 care și-au raportat veniturile din T4 până acum au excedat așteptările, conform datelor FactSet.

Apple (NASDAQ: AAPL) își va publica miercuri (27 ianuarie) rezultatele pentru T1/2021. Apple a fost un performer foarte puternic în 2020, cu o creștere de 91,7% a prețului acțiunilor sale începând cu 11 martie 2020. T1 fiscal acoperă sezonul de sărbători și, prin urmare, este cel mai puternic trimestru din punct de vedere al vânzărilor, stimulat și de vânzările generate de lansarea iPhone 12.  Piețele se așteaptă ca veniturile companiei să crească cu 11% față de anul trecut, cu câștiguri cu 12% mai mari per acțiune.


În 2020, Apple a fost cea de-a doua cea mai valoroasă companie dintre FAANG [Facebook, Apple, Amazon, Netflix și Google] după Amazon, care are un avans de 68%. Investitorii individuali au fost interesați de Apple anul trecut din mai multe motive printre care: entuziasmul creat în jurul lansării noilor iPhone 5G, cererea puternică de Mac-uri pentru cei care lucrează de acasă în timpul pandemiei și atractivitatea investiției pentru creșterea de numerar în bilanț. Recent, acțiunile au crescut în valoare datorită speculațiilor cu privire la introducerea unei mașini electrice produsă de Apple în termen de cinci ani.

În 2020 acțiunile Apple se numără și printre cele mai populare acțiuni în rândul investitorilor eToro la nivel global ocupând locul trei după Nio și Tesla, similar cu preferințele investitorilor din România, astfel că rezultatele Apple de săptămâna aceasta sunt așteptate cu foarte mult interes.

Acțiunile Tesla au fost și ele în mod constant printre favoritele investitorilor individuali din România pe platforma eToro. Există așteptări foarte mari de la următorul raport de venituri, care va avea loc miercuri (27/01).

2020 a fost o adevărată aventură pentru Tesla, (a început anul 2020 la 84,90 USD (ajustat pentru operațiunea de splitare) și a închis anul 2020 la peste 700 USD, un câștig masiv de peste 740% față de anul anterior, ceea ce a transformat compania într-una dintre cele mai valoroase companii din lume (evaluată la 669 de miliarde de dolari). Creșterea masivă a Tesla  în 2020 a fost determinată în primul rând de investițiile în capacitatea de producție, realizate pe parcursul anului. Potrivit Reuters, compania a anunțat că a livrat un total de 499.550 de mașini în 2020, ceea ce reprezintă o creștere de 36% față de 2019. Compania a depășit astfel estimările analiștilor, care se așteptau la vânzări de aproximativ 481.260 de mașini, dar nu a reușit să-și atingă propriul său obiectiv ambițios de a livra 500.000 de vehicule.

CEO-ul Tesla, Elon Musk, anunța înainte pandemia de coronavirus că va livra jumătate de milion de mașini în 2020, și compania nu și-a schimbat acest obiectiv după ce Tesla a trebuit să-și închidă fabrica din California timp de câteva săptămâni după ce măsurile de carantină au intrat în vigoare.

CRIPTOBitcoin iese din cutie

Simon Peters, analist în domeniul criptoactivelor al platformei de investiții eToro, comentează:

„Bitcoin, care a atins deja un maxim istoric de 41.000 de dolari la începutul acestei luni, scade în mod constant, dar nu cred că investitorii ar trebui să fie îngrijorați.
Simon Peters


Această fluctuație a prețurilor este o corecție perfect naturală, care se întâmplă în cazul tuturor activelor odată ce piața le-a perceput ca fiind supra-cumpărate. Și, deși prețul a scăzut, ajungând la puțin peste 33.000 de dolari la momentul transmiterii acestei comunicări, cererea de bitcoin nu înregistrează scăderi.

Apetitul investitorilor instituționali pentru bitcoin este în continuă creștere, dacă ne uităm la mișcările din piață și încrederea de care se bucură criptomoneda printre aceștia. Grayscale a cumpărat bitcoin în valoare de 600 milioane într-o singură zi săptămâna trecută și BlackRock, cel mai mare manager de active din lume, a anunțat că două dintre fondurile sale vor tranzacționa instrumente financiare derivate bitcoin în viitor.

Teama continuă de depreciere a dolarului continuă să favorizeze prețul bitcoinului, investitorii căutând active pe care să le folosească drept acoperire împotriva inflației în creștere. Administrația Biden va folosi în continuare stimulente pentru a susține economia SUA,  ceea ce a avut efecte negative asupra dolarului, care a scăzut cu 6,3% în 2020, și probabil va continua să se deprecieze în 2021.

Cred că actuala scădere a prețului bitcoin va fi temporară, pentru că mulți investitori vor considera prețul actual ca pe un punct de intrare relativ ieftin pentru bitcoin. Bitcoin este pe un trend ascendent și acest lucru se știe deja.”

Ionuț Paulenco, analistul de piață pentru România al eToro, vă oferă comentariul său săptămânal privind ultimele evenimente de pe piețele financiare. Lucrând la eToro și discutând zilnic cu clienții români, Ionuț aduce o experiență de peste 7 ani în industria financiară, specializându-se în diversificarea portofoliilor și în acțiuni.

Comentariu despre evoluția bitcoin realizata de analistul eToro Ionuț Paulenco şi analistul Simon Peters.


 

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 16 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

Listarea MAM Bricolaj la Bursa de Valori București a debutat cu un record: acțiunea cu cea mai mare valoare a tranzacțiilor în prima zi

0

MAM Bricolaj, companie românească din industria de bricolaj, a debutat pe piața AeRO din cadrul Sistemului Multilateral de Tranzacționare al Bursei de Valori București pe 21 ianuarie, unde acțiunile sunt tranzacționate sub simbolul bursier MAM. Compania a stabilit încă din prima zi un record. Acțiunile retailerului au atins cea mai mare valoare a tranzacțiilor în prima zi de listare la BVB dintre toate companiile antreprenoriale care au intrat pe piața AeRO din 2015 până în prezent.

MAM Bricolaj a încheiat prima zi pe piața AeRO pe locul 7 între cele mai tranzacționate acțiuni ca valoare. Valoarea tranzacțiilor a ajuns la aproape 3,1 milioane de lei în prima zi, cu o creștere de 53% a valorii acțiunilor față de momentul evaluării înainte de listare. Listarea la Bursa de Valori București este parte din strategia de dezvoltare a companiei și o componentă importantă în planul de extindere accelerată a rețelei de magazine MAM Bricolaj în principalele centre urbane din România. Retailerul va deschide în aprilie al treilea magazin în cartierul Ghencea din București și plănuiește deschiderea celui de-al patrulea magazin din rețea în Brașov.

Compania a încheiat anul 2020 cu rezultate financiare foarte bune. MAM Bricolaj a avut o creștere a cifrei de afaceri de aproximativ 33% și a ajuns la o cifră de afaceri de 40 de milioane de lei. Principalele obiective pentru MAM Bricolaj în 2021 sunt deschiderea a două magazine noi și creșterea cifrei de afaceri cu 65%.

„Când am pornit MAM Bricolaj am avut un scop clar: să le oferim clienților cele mai bune materiale, accesorii, sfaturi și suport pentru a-și transforma mobila și casa așa cum vor. Ne bucurăm că am reușit să facem asta, de-a lungul unui deceniu, din ce în ce mai bine, iar reușita de la BVB confirmă că suntem pe drumul cel bun. Acum ne-am propus să folosim toate pârghiile oferite de piața de capital pentru susținerea creșterii accelerate și să dezvoltăm un parteneriat de succes cu investitorii de la Bursă. Ne dorim să fim cât mai aproape de clienții noștri, tocmai de aceea vizăm extinderea rețelei de magazine și să fim prezenți în principalele centre urbane din România. Odată cu fiecare nou centru inaugurat le promitem clienților beneficiile care ne-au consacrat, materiale de calitate și consultanță profesionistă ca să ia cele mai bune decizii”, a declarat Cristian Găvan, fondatorul MAM Bricolaj (foto).




Despre MAM Bricolaj

Din 2011, MAM Bricolaj a implementat un sistem inovator și comod de achiziționare a materialelor pentru mobilier. Este singurul furnizor cu autoservire din acest domeniu în România. Magazinul are peste 10.000 de produse în stoc și cea mai complexă gamă.

Din 2013, MAM Bricolaj organizează și cursul „Școala de Mobilă” cu scopul de a instrui meseriașii din domeniu cu privire la noile sisteme apărute. Acesta se adresează și pasionaților de mobilă care vor să învețe mai mult. Din primavara Cursul va fi disponibil si online. 

Mai multe informații despre MAM Bricolaj pot fi găsite pe site-ul companiei sau pe pagina de Facebook.

Vodafone investește 20 de milioane de euro pentru a dezvolta competențele digitale și educația în 13 țări europene și Turcia

0

Vodafone a anunțat astăzi o investiție de 20 de milioane de euro, derulată prin Fundația Vodafone, pentru a extinde abilitățile digitale și programele educaționale ale Fundației, finanțând inițiative locale în Albania, Republica Cehă, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Luxemburg, Olanda, Portugalia, România, Spania, Turcia și Marea Britanie. De această investiție ar putea să beneficieze 16 milioane de cursanți, până în 2025*.

Programele, derulate în parteneriat cu organizații de caritate și ONG-uri, vor permite oamenilor să-și dezvolte cunoștințele și abilitățile de utilizare a tehnologiilor digitale, obiectivul fiind acela  de a ajunge la milioane de elevi din ciclurile primare și gimnaziale, la persoane care nu sunt cuprinse în programe de educație sau formare, la persoane aflate în șomaj și la persoane în vârstă. Acest anunț coincide cu Ziua Internațională a Educației.

Nick Read, CEO Vodafone Group, a declarat:

„Vodafone este mândră că sprijină dezvoltarea abilităților digitale și a educației, aspecte critice în comunitățile pe care le deservim prin expertiza noastră în conectare și tehnologie. Rămânem angajați, într-o lume din ce în ce mai digitalizată, să construim societăți digitale incluzive, în care nimeni să nu fie lăsat în urmă, ceea ce contează acum mai mult ca oricând, întrucât societatea își propune să se reconstruiască într-o formă mai bună după impactul avut de pandemia COVID-19”.

Investiția de 20 de milioane de euro va fi eșalonată pe următorii cinci ani. Aceasta se adaugă donațiilor în natură ale Vodafone Group, estimate la 150 de milioane de euro, pentru o serie de inițiative legate de COVID-19 și unei investiții de 10 milioane de euro a Fundației Vodafone în perioada de urgență a pandemiei de COVID-19 în 2020.

Nick Land, Președinte Vodafone Group Foundation, a declarat:

„Fundația Vodafone marchează aniversarea a treizeci de ani de activitate în care a conectat la o educație de calitate peste un milion de cursanți din Europa și Africa. Suntem încântați să sprijinim astfel de programe care pot avea un impact atât de mare asupra viitorului atâtor oameni”.

Abilități timpurii pentru copiii din învățământul primar și gimnazial

Fundația Vodafone lucrează pentru a elimina decalajul de competențe digitale, investind în programe pentru cursanții din învățământul primar și gimnazial, care îmbină formarea față în față cu accesul la platforme digitale pentru a asigura perfecționarea elevilor și a profesorilor. Spre exemplu:

  • DigiCraft (Spania): o platformă de învățare a abilităților digitale pentru elevii din învățământul primar, care a sprijinit 93.000 de utilizatori unici în perioada martie – iulie 2020, ca urmare a  închiderii școlilor cauzate de pandemia de COVID-19.
  • Generation Next (Grecia, Albania): combină ateliere STEM și materiale de învățare digitale și a ajutat la îmbunătățirea abilităților digitale a peste 61.000 de adolescenți, până în prezent. Ținta este de a ajunge la un milion de cursanți prin intermediul platformei, până în 2025.
  • Coding for Tomorrow (Germania): îi învață pe copiii și adolescenții de la clasa I până la clasa a X-a, precum și pe profesorii lor, cum să folosească tehnologiile digitale într-un mod independent, critic și creativ. Prin intermediul unor zile de proiecte, ateliere și cursuri de formare pentru profesori, Coding for Tomorrow a ajuns până acum la 119.500 de studenți și profesori.
  • Școala din Valiză (România): program aflat în derulare în 50 de școli care pune la dispoziția elevilor și a profesorilor o platformă de e-learning și tehnologia (tablete, laptopuri, conexiune la Internet) necesare dezvoltării abilităților digitale. 
  • Școala Digitală (Ungaria): program de învățare digitală centrat pe dezvoltarea abilităților și a competențelor digitale ale tinerilor din medii defavorizate, constând în asigurarea accesului la dispozitive pentru elevi și cursuri de e-learning pentru profesori. Programul oferă, de asemenea, o platformă de partajare de conținut și o librărie cuprinzând peste 200 de aplicații educaționale gratuite pentru smartphone și tablete. De acest program au beneficiat, până în prezent, 49.000 de elevi și cadre didactice.
  • Mastere online (Olanda): program interactiv gratuit, în care peste 450.000 de copii cu vârste cuprinse între 10 și 14 ani au avut acces la informații despre ce înseamnă o lume digitală, despre abilitățile de creație, dar și despre cum să ai un comportament online responsabil pentru a fi în siguranță.

Abilități pentru vârstnici

Fundația Vodafone își propune să îmbunătățească abilitățile digitale și pentru persoanele trecute de 65 de ani, în condițiile în care măsurile de izolare și distanțare socială impuse de pandemia COVID-19 a adâncit izolarea și însingurarea acestei categorii de cetățeni.

Procentul persoanelor cu vârste cuprinse între 65 și 74 de ani fără acces la Internet variază de la 13 la 36% în țări precum Irlanda, Luxemburg și Republica Cehă. Fundația Vodafone va derula în aceste țări un program prin care își propune să ajute 880.000 de seniori, până în 2025. Totodată, mulți dintre aceștia nu au abilitățile necesare utilizării Internetului, o problemă pe care Fundația Vodafone își propune să o adreseze prin ateliere față-în-față, o platformă de e-learning și suport digital pentru a ajuta persoanele în vârstă să fie tot mai active într-o societate tot mai digitalizată.

*Fundația Vodafone utilizează metodologia „Lives Improved” (Viață îmbunătățită) pentru a evalua impactul proiectelor sale asupra publicului, evaluare realizată anual de Dalberg. Până în 2025, programele de dezvoltare a abilităților digitale derulate de Fundația Vodafone vor ajunge, în cel mai rezervat scenariu, la cel puțin 16 milioane de beneficiari. 

Vodafone este cel mai mare operator de servicii mobile și fixe în Europa, este cel mai mare furnizor de servicii IoT din lume, iar platforma noastră de tehnologie M-Pesa permite, în Africa, unui număr de peste 45 de milioane de oameni să beneficieze de acces la plăți mobile și servicii financiare. Operăm rețele mobile și fixe în 21 de țări și 48 de rețele mobile partenere. La 30 septembrie 2020, Vodafone Group avea peste 300 de milioane de utilizatori ai serviciilor mobile, peste 27 milioane de utilizatori ai serviciilor de broadband fix, peste 22 de milioane de clienţi ai serviciilor TV și peste 112 milioane de dispozitive IoT conectate. 

Susținem diversitatea și incluziunea prin politicile de concediu de maternitate și parental, sprijinim femeile să-și atingă potențialul cu ajutorul serviciilor de comunicații și îmbunătățind accesul la educație și abilități digitale pentru femei, tinere și pentru societate, în general. Tratăm cu respect toate persoanele, indiferent de rasă, etnie, dizabilitate, vârstă, orientare sexuală, identitate de gen, credință, cultură sau religie.

De asemenea, Vodafone ia măsuri importante pentru a limita impactul companiei asupra planetei prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 50% până în 2025 și până la net zero până în 2040, prin achiziția de 100% energie electrică din surse regenerabile, până în 2025, pentru operațiunile sale și prin reutilizarea, vânzarea sau reciclarea a 100% din echipamentele noastre de rețea care devin redundante.

Vitacom Electronics face bilanțul pentru 2020 și anunță pentru 2021 pregătirea unui nou centru logistic la Cluj

0

Vitacom Electronics, companie ce se ocupă cu comercializarea produselor și accesoriilor electronice, prezintă bilanțul pentru 2020 și anunță care sunt planurile pentru 2021. Astfel, pentru anul acesta, compania plănuiește introducerea de noi produse în portofoliu, dar și extinderea operațiunilor prin mutarea într-un nou centru logistic.

Vitacom Electronics a încheiat 2020 cu o cifră de afaceri de aproximativ 60 de milioane de lei, iar un sfert din vânzări au provenit din mediul online. Compania estimează pentru 2021 o creștere a cifrei de afaceri cu până la 10%. În anul care tocmai s-a încheiat, principalul canal de vânzare a rămas piața tradițională, formată în special din revânzători, adică magazinele cu specific electronic, electric și accesorii IT, care achiziționează produse de la Vitacom.

Cele mai căutate produse din portofoliu, în 2020, au fost cele din categoriile de uz casnic și anume robineți electrici, termometre, mașini de tocat carne, aparate de tuns, încălzitoare electrice sau ventilatoare. De asemenea, la mare căutare au fost produsele din categoria de conectică, cum sunt cablurile, prelungitoarele, bateriile, dar extrem de cerute au fost și cele necesare pentru munca sau școala de acasă, cum sunt căștile, webcam sau microfoane. Astfel, coșul mediu de cumpărături pentru un client B2C a fost cuprins între 100-150 de lei.

Vitacom pregătește pentru 2021 lansarea unui nou
centru logistic la Cluj-Napoca

În 2021, Vitacom va fi mai aproape de clienți și parteneri, prin lansarea unui nou centru logistic în zona metropolitană a Clujului, unde multe dintre fluxurile de lucru vor fi automatizate. Noul centru va asigura creșterea productivității, prin livrarea mult mai rapidă a produselor. Compania vizează și introducerea de noi produse în portofoliu în funcție de cererea din piață. 

În egală măsură, pentru 2021, Vitacom își propune și optimizarea și dezvoltarea platformelor și înlocuirea softurilor cu unele mai performante sau versiuni de ultimă generație.

„Suntem bucuroși că am încheiat 2020 cu rezultate satisfăcătoare, în ciuda faptului că a fost un an atipic și diferit pentru toți jucătorii din piață. Cu toate acestea, am funcționat în parametri optimi, iar acest lucru nu poate decât să ne bucure și să ne ofere încredere că anul 2021 va fi cu mult mai bun. Ne vom axa pe dezvoltarea business-ului pe segmentul online și ne vom muta atât echipa, cât și operațiunile într-un nou sediu care va beneficia de un depozit gândit în așa fel încât să crească productivitatea operațiunilor. Acest lucru ne așteptăm să ne aducă o creștere a cifrei de afaceri cu până la 10%”, a declarat Aviva Vita, Director Executiv Administrativ Vitacom Electronics.

Vitacom, prezent în online pentru comenzi rapide
pe Foodpanda, Tazz by Emag sau Glovo

Dat fiind contextul creat de pandemia de COVID-19, Vitacom a făcut modificări pentru a-și putea continua activitatea fără impedimente. A impus o serie de măsuri de siguranță privind răspândirea virusului pentru a asigura sănătatea fiecărui angajat și, în egală măsură, a eficientizat fiecare post de muncă astfel încât să se axeze doar pe activitățile absolut necesare.

Mai mult decât atât, compania a optimizat și îmbunătățit platformele online de vânzare pentru a-i ajuta pe utilizatori să plaseze comenzi într-un mod mai rapid și ușor. Pentru a fi mai aproape de clienții finali din preajma magazinelor en-detail și livrări rapide, începând de anul acesta, Vitacom este prezent pe aplicațiile Foodpanda, Tazz by Emag și Glovo.

În egală măsură, în 2020 Vitacom a introdus produse noi și a adaptat portofoliul în funcție de solicitările din piață. Compania a venit în sprijinul consumatorilor prin reducerea costurilor și îmbunătățirea deservirii acestora prin reducerea timpului de furnizare a produselor.

***

Despre Vitacom Electronics

Vitacom Electronics a fost înființată în anul 1991 și este una dintre cele mai mari companii și cei mai de încredere parteneri în domeniul produselor și accesoriilor electronice. Compania a fost fondată de Vasile Andrei Vita, din pasiune pentru produse și accesorii electronice și pentru noi provocări. Prin profesionalism, siguranță și flexibilitate, Vitacom Electronics a câștigat fidelitatea și aprecierea clienților și, totodată, a reușit să se impună pe piață datorită prețurilor competitive și calității produselor.

Calitatea serviciilor Vitacom Electronics a fost răsplătită prin aprecieri la nivel internațional și național, firma deținând distincția Internațional Gold Star for Quality, certificate ISO 9001:2008, ISO 14001:2004, OHSAS 18001:2007, precum și numeroase titluri acordate de Camerele de Comerț și Industrie. În plus, de-a lungul timpului compania a dezvoltat două branduri proprii: WELL și CHROME, recunoscute la nivel național, și a dezvoltat parteneriate durabile cu branduri recunoscute la nivel mondial precum: GP Batteries, Nedis, Maxell, Goobay, Fixpoint, ProsKit, NGS, Trevi, Intellinet, G3Ferrari, Girmi, Stanley, Sandberg.

10 ANI DE REALIZĂRI IMPORTANTE PENTRU FONDUL PROPRIETATEA DE LA LISTAREA SA LA BVB

0

Fondul Proprietatea sărbătorește zece ani de la listarea pe Bursa de Valori București. Acest deceniu reprezintă o perioadă în care Fondul Proprietatea a contribuit enorm la dezvoltarea pieței de capital din România, prin îmbunătățirea continuă a standardelor de guvernanță corporativă în companiile controlate de statul român și prin eforturile constante de a crea valoare pentru acționarii săi.

Despre acest moment de referință, Piotr Rymaszewski, Președinte al Comitetului Reprezentanților al Fondului Proprietatea a menționat: „Comitetul Reprezentanților salută eforturile depuse de Franklin Templeton în calitate de administrator al Fondului Proprietatea în ultimii zece ani. Fondul nu numai că a generat randamente excelente pentru acționarii săi, dar, sub administrarea profesionistă și atentă a administratorului de fond, a contribuit semnificativ la dezvoltarea pieței de capital din România. Eforturile administratorului în vederea îmbunătățirii guvernanței corporative și a transparenței în companiile din portofoliul Fondului au avut un efect pozitiv pe piața de capital locală. Comitetul Reprezentanților în cooperare cu Franklin Templeton au deschis calea în această direcție și continuă să creadă că această abordare fermă va aduce beneficii tuturor părților interesate în viitor.”

Despre aniversarea de 10 ani, Manraj Sekhon, Chief Investment Officer, Franklin Templeton Emerging Markets Equity a spus: „Fondul Proprietatea s-a dovedit a fi o poveste de succes pentru România, pentru partenerii Fondului și pentru Franklin Templeton în calitate de administrator. Apreciem foarte mult angajamentul și sprijinul acționarilor Fondului, ale co-acționarilor companiilor din portofoliu, ale Bursei de Valori București, ale Autorității de Supraveghere Financiară și ale multor altor colaboratori din România. Un alt partener valoros a fost London Stock Exchange, unde Fondul a avut o listare secundară de succes. Continuăm să avem mare încredere în potențialul pe termen lung al României și așteptăm continuarea parteneriatului cu noul Guvern pentru a genera și mai mulți ani de reușite. Considerăm important faptul că Fondul a oferit un model util pentru alte țări, care poate contribui la sustenabilitatea socială și economică pe termen lung, prin colaborarea mai multor entități.”

Johan Meyer, CEO Franklin Templeton Investments Romania și Manager de Portofoliu Fondul Proprietatea a adăugat: „Salut în mod special angajamentul, devotamentul și ingeniozitatea echipei noastre din București, care a făcut față numeroaselor provocări cu tenacitate și determinare. Accelerarea schimbărilor pozitive în rândul companiilor din portofoliul Fondului a deblocat o valoare semnificativă în ultimul deceniu. A fost o experiență plină de satisfacții, în care echipa a inovat, a deschis drumuri noi și a contribuit semnificativ la progresul pieței de capital locale. Mulțumim tuturor partenerilor noștri pentru colaborarea și sprijinul remarcabil oferit de-a lungul anilor. Privim viitorul cu entuziasm, optimism și încrederea că vom înregistra în continuare reușite în România.”

10 ani de realizări semnificative

Sub administrarea Franklin Templeton, Fondul Proprietatea a fost recunoscut pe scară largă ca fiind un acționar activist, un susținător al drepturilor acționarilor minoritari, care a promovat guvernanța corporativă în companiile de stat în ciuda rezistenței întâmpinate, a luat poziție publică împotriva măsurilor comerciale nerezonabile și anticoncurențiale, și a făcut eforturi pentru introducerea de noi instrumente pe piața de capital.

De la listarea sa, Fondul a impulsionat continuu piața de capital din România și a contribuit semnificativ la dezvoltarea sa:

  • Intre 2011-2020, FP s-a clasat pe locul întâi în topul celor mai tranzacționate acțiuni la BVB și pe locul cinci in clasamentul celor mai mari companii cotate la BVB, reprezentând aproape 7% din capitalizarea totală a pieței.
    • A atras peste 1,8 miliarde de USD sub forma de noi investiții străine de portofoliu în România și a sporit semnificativ vizibilitatea țării în rândul investitorilor internaționali ce au active în administrare de miliarde de dolari, organizând 22 de conferințe Investor Day în România, Londra și New York, participând la 115 road-show-uri și 131 de conferințe pentru investitori.
    • A introdus pentru prima dată noi instrumente pe bursa locală: programe de răscumpărare de acțiuni (2011), oferte publice de răscumpărare (2013) și oferte de plasamente private accelerate (2013), care ulterior au devenit populare printre emitenții locali. De asemenea, a propus primul program de tipul „stock option plan” într-o companie majoritară de stat, Transelectrica (2014), la acel moment parte a portofoliului Fondului.
    • A încheiat jumătate dintre tranzacțiile speciale (cum ar fi listările publice initiale, listările publice secundare și plasamentele private accelerate) executate pe BVB în perioada 2012 – 2020. Tranzacțiile efectuate de Fond au reprezentat 40% (1,1 miliarde dolari) din valoarea totală a tranzacțiilor speciale și au inclus: plasamentul privat accelerat Transgaz (2013), plasamentul privat accelerat Transelectrica (2014), plasamentele private accelerate Romgaz (2014, 2015, 2016), plasamentele private accelerate Petrom (2013, 2016, 2017, 2020) și plasamentul privat accelerat Conpet (2014).
    • 25,2% din tranzacțiile cu acțiuni de la BVB au fost realizate cu acțiuni FP în perioada 2011-2020.
    • Volumul tranzacțiilor cu acțiuni FP a reprezentat 35% din volumul total de acțiuni tranzacționate pe BVB în perioada 2011-2020.

Prin îndeplinirea obiectivului său cheie, FP a clădit un palmares solid în generarea de valoare considerabilă pentru acționarii săi de la listare până în prezent, după cum urmează:

  • A înregistrat cel mai ridicat preț al acțiunii din toate timpurile de 1,53 RON pe acțiune și cel mai mic discount la tranzacționare față de VAN pe acțiune de 5%[1]
    • A generat o rentabilitate totală pentru acționari de peste 350% în RON și 128% pentru GDR-uri, în timp ce performanța cumulată a VAN a fost de 141,7%[2].
    • A efectuat distribuții semnificative către acționari în valoare de 3,7 miliarde USD (13,8 miliarde RON) în perioada 2010-2020[3]
    • A finalizat unsprezece programe de răscumpărare și continuă în prezent cu cel de-al doisprezecelea, răscumpărând în total 7,37 miliarde de acțiuni proprii, reprezentând 53,5% din numărul total de acțiuni emise la sfârșitul lunii ianuarie 2011.

Perspective pentru viitor

Fondul Proprietatea își menține pe deplin angajamentul de a continua să ofere randamente acționarilor săi. Va continua să susțină și să monitorizeze îndeaproape implementarea standardelor de guvernanță corporativă în companiile din portofoliu, cu obiectivul de a facilita în continuare progresul pieței locale de capital.

În acest scop, Fondul este pregătit să sprijine listarea companiilor de stat în viitorul apropiat, contribuind la proces cu o parte din acțiunile pe care le deține în companiile candidate la IPO-uri, cum ar fi Hidroelectrica. Listările așteptate din partea Guvernului României, sprijinite de Fondul Proprietatea, pot fi un catalizator imens pentru atragerea mai multor investitori în România, contribuind la îmbunătățirea guvernanței corporative și transparenței. Aceasta este soluția necesară pentru deblocarea pe deplin a potențialului pieței de capital din România și obținerea promovării la statutul de piață emergentă de către MSCI, ajutând, în același timp, la procesul de redresare a țării după impactul pandemiei.


[1] Pe 11 ianuarie 2021

[2] La 31 decembrie 2020. Data de început a calculelor este 31 decembrie 2010 pentru VAN, 25 ianuarie 2011 pentru prețul acțiunii, iar pentru GDR-uri este 29 aprilie 2015.

[3] Suma include dividende, returnări de capital, răscumpărări zilnice și oferte publice de răscumpărare.

Companie de brokeraj bancar: peste 83% din brokerii francizați ai AVBS Credit provin din bănci

0

Anul 2020 a fost caracterizat de multe schimbări, iar pandemia cauzată de virusul COVID-19 a accelerat digitalizarea domeniului bancar. Astfel, băncile au restructurat modelul de banking tradițional: au închis numeroase sucursale și au investit puternic în parteneriatele cu brokerii de credite și în dezvoltarea unor sisteme și aplicații online inteligente, care să asigure un nivel optim, sigur și responsabil al creditării clienților.

La acest moment, sistemul bancar a accentuat creditarea prin două canale principale: digital și prin partenerii externi, arată cea mai recentă analiză a companiei AVBS Credit, broker de credite de top, specializată în intermedierea creditelor bancare și non-bancare pentru persoanele fizice și juridice.

Pe fondul acestor reorganizări bancare, numărul persoanelor care accesează o franciză în brokerajul bancar a înregistrat o creștere mai mare cu 37% în 2020, față de aceeași perioadă a anului 2019. Statisticile efectuate de compania AVBS Credit arată că foștii angajați din bănci decid într-un număr din ce în ce mai mare să își înființeze propriul business în domeniul financiar-bancar prin contractarea unei francize. Practic, jobul din bancă se transformă într-un business propriu pentru specialistul în banking care renunță la statutul de angajat bancar pentru a fi antreprenor și broker de credite în sistem de franciză.

Printre motivele pentru care angajații din bănci decid să devină brokeri de credite în sistem de franciză se numără: posibilitatea de a intermedia toate tipurile de credite pentru un număr mare de bănci și IFN-uri din România, specializarea pe toate tipurile de creditare, posibilitatea de a oferi clienților servicii personalizate și soluții potrivite de finanțare, posibilitatea de a ajuta un număr nelimitat de clienți, gestionarea cu ușurință și dezvoltarea propriului portofoliu de clienți, desfășurarea propriei activități sub un nume cunoscut și respectat în piață, desfășurarea propriei activități printr-un flux de lucru facil, cu procese, politici și norme adaptate și optimizate pieței și modificărilor legislative, flexibilitatea organizării timpului și a programului de lucru, posibilitatea de progres personal și profesional, posibilitatea de a câștiga pe măsura experienței, implicării și dedicării, posibilitatea de a încasa venituri nelimitate, suportul managementului prin promptitudine și sfaturi avizate.

În perioada 1 februarie 2021 – 30 aprilie 2021, franciza AVBS Credit poate fi contractată gratuit de specialiștii din domeniul financiar-bancar. Pentru a acoperi nevoile în creștere ale pieței de brokeraj bancar, dar și pentru a susține puternic antreprenoriatul românesc, compania AVBS Credit oferă această oportunitate de dezvoltare angajaților din bănci, prin acordarea gratuită a francizei AVBS Credit. La acest moment, AVBS Credit numără aproape 50 de francize în orașele importante din țară, iar procesul de expansiune continuă cu aplomb și în anul 2021.

„Conform datelor care reies din analiza noastră, experții din banking își pot continua și dezvolta cariera în domeniul brokerajului bancar, devenind brokeri de credite în sistem de franciză. AVBS Credit a dezvoltat o cultură bazată pe performanță, dedicare și valoare, menită să ofere clienților soluții de finanțare optime și potrivite lor. Alături de noi, specialiștii în domeniul financiar-bancar evoluează și beneficiază de tot suportul tehnic, într-un mediu de lucru plăcut”, ne mărturisește Valentin Anghel(foto), CEO & Founder AVBS Credit.

În ceea ce privește experiența acumulată ca brokeri de credite, toți partenerii francizați ai AVBS Credit doresc să rămână intermediari de credite deoarece apreciază statutul și beneficiile pe care le asigură antreprenoriatul în brokerajul bancar. 83% dintre brokerii francizați ai AVBS Credit provin din bănci și au o experiență medie acumulată în brokerajul bancar de aproximativ 5 ani.

Media de vârstă a brokerilor de credite de la AVBS Credit este de 40 de ani și ținând cont de experiența în brokerajul bancar de aproximativ 5 ani a fiecăruia, aceeași analiză internă a companiei AVBS Credit, realizată în ianuarie 2021, ne dezvăluie că vârsta medie a aplicantului pentru o franciză în domeniul financiar-bancar este de 35 de ani. Aceste rezultate ne relevă faptul că după 30-35 de ani specialiștii din banking decid să treacă la un nivel superior din punct de vedere profesional.



AVBS Credit este o companie românească cu o experiență de peste 13 ani în piața de brokeraj bancar. Compania oferă servicii de intermediere credite bancare și non-bancare pentru o gamă largă de clienți persoane fizice și companii. AVBS Credit se află în parteneriat cu mai mult de 30 de bănci și IFN-uri din România, iar serviciile sunt gratuite pentru clienții care optează pentru un credit. AVBS Credit este membră A.R.B.C (Asociația Română a Brokerilor de Credite).

Munca la domiciliu, perspectivă juridică

0

O perspectivă juridică asupra recursului, în condițiile pandemiei actuale, la desfășurarea activității profesionale de la distanță ne este prezentată pe baza explicațiilor oferite de avocatul Călin Haiduc (foto), Iordăchescu & Asociații:

Munca la domiciliu și telemunca în reglementarea legală actuală și neajunsurile acesteia

Având în vedere efectele pandemiei cauzate de virusul COVID-19, tot mai mulți angajatori au fost nevoiți să adopte măsuri de flexibilizare a raporturilor de muncă care să sprijine astfel distanțarea socială. Printre măsurile recomandate de către Ministerul Muncii și Protecției sociale se numără modificarea temporară a locului de muncă la domiciliul salariatului sau desfășurarea activității în regim de telemuncă. Așadar, o bună parte dintre angajatori au ales să convină cu angajații ca aceștia să muncească de acasă.

Munca la domiciliu

„Articolul 108 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii (în continuare, Codul muncii) reglementează statutul salariaților care efectuează munca la domiciliu, arătând că aceștia sunt acei salariați care îndeplinesc la domiciliul lor activitățile specifice profesiei pe care o dețin. Printre particularitățile muncii la domiciliu se numără faptul că salariatul își stabilește singur programul de muncă, conform alineatului 2 al aceluiași articol”, afirmă Călin Haiduc, avocat Iordăchescu & Asociații.

Ca regulă generală, angajatorul trebuie să stabilească prestarea muncii de la domiciliu de comun acord cu salariatul. Contractul individual de muncă la domiciliu se încheie în formă scrisă și trebuie să cuprindă pe lângă clauzele generale reglementate în articolul 17 Codul muncii, elementele prevăzute de articolul 109 din aceeași lege, respectiv:

  • precizarea expresă că salariatul lucrează la domiciliu
  • programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului său şi modalitatea concretă de realizare a controlului
  • obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.

„Necesită menționat faptul că în conformitate cu articolul 48 din Codul muncii, prin excepție de la regula generală, în caz de forță majoră angajatorul poate stabili în mod unilateral ca salariatul să desfășoare activitatea specifică profesiei sau funcției pe care o exercită de la domiciliu. Totuși, în situația în care o asemenea măsură a fost dispusă pe durata cât cazul de forță majoră era în ființă, efectele acesteia vor înceta odată cu dispariția cazului de forță majoră care a impus luarea măsurii”, continuă av. Călin Haiduc.

Telemunca

Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă (în continuare, „Legea nr. 81/2018”) permite ca angajatorul să convină cu salariatul, acolo unde este posibilă, prestarea de către acesta din urmă a activităților și atribuțiilor specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator. Telemunca este definită de articolul 2 litera a) din Legea nr. 81/2018 drept „o formă de organizare a muncii, prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor”.

Observăm că spre deosebire de reglementarea muncii la domiciliu cuprinsă în Codul muncii, reglementarea din Legea nr. 81/2018 presupune în mod suplimentar utilizarea tehnologiei informației și a comunicațiilor de către salariat în desfășurarea activităților specifice. În același sens, în cazul regimului de telemuncă, salariatul își poate desfășura activitatea specifică din orice alt loc decât cel organizat de angajator, nu doar de la domiciliu.

Articolul 5 alineatul 2 din Legea nr. 81/2018 reglementează clauzele particulare pe care contractul individual de muncă având ca obiect activitate desfășurată în regim de telemuncă trebuie să le conțină, pe lângă cele din articolul 17 Codul muncii. În concret, este vorba despre:

  • precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă
  • perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator
  • locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, convenite de părţi
  • programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului
  • modalitatea de evidenţiere a orelor de muncă prestate de telesalariat
  • responsabilităţile părţilor convenite în funcţie de locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, inclusiv responsabilităţile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă în conformitate cu prevederile art. 7 şi 8
  • obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la locul desfăşurării activităţii de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz
  • obligaţia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispoziţiile din reglementările legale, din contractul colectiv de muncă aplicabil şi/sau regulamentul intern, în materia protecţiei datelor cu caracter personal, precum şi obligaţia telesalariatului de a respecta aceste prevederi
  • măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaţilor şi care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat
  • condiţiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activităţii în regim de telemuncă

Avantaje și dezavantaje

Atât în situația desfășurării activității specifice în regim de muncă la domiciliu, cât și în regim de telemuncă, angajatorii și salariații au deopotrivă o serie de avantaje și dezavantaje.

În ceea ce îi privește pe angajatori, în ambele regimuri, aceștia beneficiază de costuri reduse cu privire la amenajarea și întreținerea spațiului destinat desfășurării activității salariaților. În rândul dezavantajelor se numără în schimb lipsa posibilității de verificare a salariatului în mod concret, decât în condițiile stabilite de comun acord și cu o notificare prealabilă în acest sens.

În ceea ce îi privește pe salariați, aceștia beneficiază de reducerea costurilor și a timpului pierdut cu deplasarea între locuință și locul de muncă. Într-adevăr, în situația în care salariatul efectuează munca în regim de telemuncă, aceste costuri pot să nu dispară în situația în care locația desfășurării activităților este alta decât domiciliul acestuia. Totodată, în funcție de personalitatea fiecărui salariat, aceștia pot fie mai productivi sau dimpotrivă, mai dezorganizați.

Neajunsuri ale reglementărilor actuale

Cu privire la telemuncă a fost expusă în literatura de specialitate opinii, prin care a fost subliniată o problemă care poate apărea în situația în care angajatorul dorește să verifice activitatea salariatului, în conformitate cu prevederile cuprinse în articolul 5 alineatul 2 litera d) din Legea nr. 81/2018, iar acesta din urmă desfășoară activitatea specifică la domiciliu. În ipoteza în care salariatul nu își exprimă consimțământul pentru ca angajatorul să pătrundă în domiciliul acestuia, verificarea activității desfășurată de salariat nu poate fi efectiv realizată. Unii avocați consideră că într-o asemenea situație salariatul poate fi tras la răspundere disciplinară sau patrimonială de către angajator.

„Observăm că și în situația în care salariatul desfășoară muncă la domiciliu în temeiul articolului 108 din Codul muncii poate fi ridicată problema expusă anterior. Aceasta deoarece în cuprinsul articolului 109 litera b) din Codul muncii avem reglementată posibilitatea ca angajatorul să verifice activitatea desfășurată de salariat, întocmai precum în cazul telemuncii. Prin urmare, în măsura în care angajatorul nu obține consimțământul salariatului pentru a pătrunde în locuința acestuia, primul nu are la îndemână niciun mijloc pentru a-l obliga pe salariat să-i permită accesul. Soluția de sancționare disciplinară sau patrimonială a salariatului propusă anterior poate fi aplicată și într-o atare ipoteză”, este de părere av. Călin Haiduc.

Totuși, apreciem că în situația în care salariatul desfășoară activitate în regim de telemuncă conform Legii nr. 81/2018 trebuie avut în vedere specificul acestui regim, dat de utilizarea în mod necesar de către salariat a tehnologiei informației și a comunicațiilor pentru desfășurarea activităților specifice. Prin urmare, angajatorul va avea cel mai probabil posibilitatea de a verifica activitatea salariatului tot prin intermediul tehnologiei informației și a comunicațiilor. O asemenea modalitate de exercitare a prerogativelor de verificare a activității salariatului apare ca fiind mai puțin intruzivă, în timp ce oferă angajatorului posibilitatea realizării unui control efectiv.

Concluzie

Tot mai multe domenii de activitate, profesii, funcții sau meserii au evoluat înspre a permite salariatului să presteze activitățile specifice în alt loc decât cel uzual, amenajat de angajator. Tehnologia actuală permite comunicarea în timp real între două sau mai multe persoane în mod gratuit, utilizând o conexiune la internet, indiferent de poziția geografică a persoanelor care comunică.

„Ultimul an ne-a arătat că munca în regim de home-office, având ca temei juridic textele de lege prezentate anterior, poate fi implementată cu succes în foarte multe sectoare de activitate, unde în realitate, prezența fizică a salariatului la locul de muncă nu este necesară. În ce măsură aceste regimuri de desfășurare a muncii vor fi păstrate și după terminarea pandemiei, rămâne de văzut. Cert este însă faptul că aceste instituții juridice au avut timp pentru a fi analizate prin prisma ultimelor evenimente și de a fi, eventual, îmbunătățite pe viitor”, încheie av. Călin Haiduc.