Un an de pandemie: românii economisesc mai mult și au devenit mai preocupați de sănătatea lor financiară

Raiffeisen Bank prezintă studiul „Provocările financiare ale românilor”*, realizat ca parte a programului de educație financiară Money Bistro, pentru al doilea an consecutiv. În această perioadă, marcată de probleme sanitare, dar și economice, românii economisesc mai mult și sunt preocupați de pierderea locului de muncă, relevă studiul realizat în perioada decembrie 2020-ianuarie 2021.

  • Numărul celor care declară că pot pune bani deoparte a crescut la 23.5%, cu aproape 9 procente mai mult decât la începutul anului 2020.
  • Jumătate dintre români își pot acoperi nevoile financiare, dar nu reușesc să pună ceva deoparte.
  • Cheltuielile neprevăzute, lipsa unui fond de urgență și frica de pierderea locului de muncă sunt principalele îngrijorări legate de veniturile financiare ale românilor.
  • Platforma de educație financiară moneybistro.ro revine în 2021 într-un nou format, menit să răspundă nevoilor și dilemelor legate de finanțele personale ale fiecăruia dintre noi.

La un an de la primul studiu realizat pe tema provocărilor financiare ale românilor, numărul persoanelor care reușesc să economisească de la o lună la alta a crescut de la 16% la 24%, în timp ce procentul din populație care reușește să acopere strictul necesar traiului se menține relativ similar (aproape jumătate din populație). Pe de altă parte, un număr semnificativ dintre români pare să își fi îmbunătățit situația financiară, procentul din populație care nu face față cheltuielilor zilnice scăzând de la 35% la 24%. Această evoluție se datorează în mare parte scăderii cheltuielilor zilnice în perioada carantinei, dar și a celor cu călătoriile.

Numărul persoanelor care se tem de pierderea locului de muncă s-a dublat, de la 11% cât era la începutul anului 2020, la 28% în 2021 și este menționată în topul situațiilor care pun în dificultate bugetul personal, alături de cheltuielile neprevăzute. Incertitudinea economică provocată de pandemie a făcut ca jumătate dintre români să aibă  o abordare mai precaută față de cheltuielile care nu erau necesare, 1 din 3 români a ales să își planifice bugetul lunar, iar 1 din 5 români a economisit  mai mult. 9% dintre respondenti au declarat ca  au hotarat să se înscrie la cursuri de educație financiară. 

În acest contex social și economic, deloc simplu și previzibil, platforma online de educație financiară Money Bistro, proiect al Raiffeisen Bank, revine într-un format nou, menit să ofere soluții pentru principalele nevoi financiare și să-i sprijine pe români să-și îmbunătățească sănătatea financiară. Intrând pe website-ul www.moneybistro.ro, cititorii vor descoperi conținut relevant pentru propriile obiective financiare, fie că e vorba despre primii pași în a-și planifica bugetul, idei despre cum să economisească sau posibilități de a investi. Pe lângă articole informative și infografii, site-ul include și cel mai recent sezon al serialului Money Bistro, o serie de 7 episoade, care urmărește dilemele financiare ale unei familii. Până în prezent, cel de-al doilea sezon al serialului Money Bistro a avut peste 7 milioane de vizionări în online, dintre care 1.4 milioane de persoane au urmărit în întregime episoadele acestuia. În plus, de la lansarea programului, aproape 130.000 de vizitatori au descoperit articolele și pastilele financiare  pe www.moneybistro.ro.

„Programul de educație financiară Money Bistro a fost lansat în 2019 și urmărește să răspundă întrebărilor și problemelor românilor legate de starea lor financiară și gestionarea bugetului lună de lună, pornind de la nevoile fiecaruia. Am început prin a explica într-un limbaj simplu și prietenos principalele definiții și concepte financiare, iar ulterior le-am pus în practică într-un serial video care urmărește viața unei familii din Romania și provocările ei financiare. În acest an, vom continua să oferim românilor un spațiu unde să aibă informații de încredere, utile și ușor de înțeles despre cum să-și gestioneze sau să-și crească veniturile și să ia decizii financiare corecte”, a spus Corina Vasile, director de Comunicare și Relații Publice la Raiffeisen Bank.

Rezultatele studiului „Provocările financiare ale românilor” sunt prezentate detaliat pe www.moneybistro.ro.   

_________________

Despre Raiffeisen Bank

Raiffeisen Bank are peste 20 de ani de activitate pe piața bancară din România și peste 2,1 milioane de clienți, persoane fizice și juridice. Banca are peste 4.900 de angajați, 340 de agenții în toată țara, 750 de ATM-uri, 373 de mașini multifuncționale (MFM-uri) și o retea de 24.000 de POS-uri.

Despre Rogalski Damaschin Public Relations

Una dintre agențiile de top din România, Rogalski Damaschin PR are o experiență de peste 10 ani, oferind servicii de corporate și brand communication către peste 30 de clienți. Misiunea agenţiei este să creeze un impact social și economic pozitiv, prin idei care inspiră schimbarea în bine. Astfel, agenția promovează în practica şi limbajul curent al PR-ului conceptul de “good advocacy”, care desemnează o comunicare militantă, onestă și creativă, de natură să genereze conținut valoros și rezultate pozitive atât pentru companii, cât şi pentru consumatori.

Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de peste 12 ani companii din România și Europa. 


*Studiul despre provocările și obiceiurile financiare ale familiilor din România a fost realizat de compania Reveal Marketing Research la solicitarea Raiffeisen Bank, în al doilea an consecutiv, în perioada decembrie 2020-ianuarie 2021, și conține un element calitativ (interviuri în profunzime, cu persoane din mai multe segmente de vârstă), cât și unul cantitativ (sondaj în rândul românilor din mediul urban care utilizează internetul). Sondajul a fost aplicat pe un eșantion de 1000 de persoane, bărbați și femei cu vârsta între 18-60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel național.

Au început înscrierile la Finance Recruitment Day

0

Companii de top din domeniul financiar recrutează studenți și proaspăt absolvenți

Catalyst Solutions anunță organizarea evenimentului, Finance Recruitment Day care va avea loc pe 17 martie la nivel national, exclusiv în mediul online. Încadrat sub umbrela Hipo NextGen, Finance Recruitment Day este singurul și cel mai mare eveniment din România dedicat în totalitate tinerilor la început de carieră, ce abordează domeniul finanțelor și toate domeniile asociate acestuia.

                Înscrierea la eveniment este gratuită și se realizează până pe 12 martie, pe portalul de carieră Hipo.ro, la secțiunea dedicată Finance Recruitment Day.

                Pentru a fi selectați pentru participarea la eveniment, tinerii interesați trebuie să îndeplinească cel puțin unul dintre criteriile de mai jos:

•             Să fie studenți sau proaspăt absolvenți ai unei facultăți cu profil economic sau pur și simplu pasionați de domeniul finanțelor;

•             Se află în căutarea unui program de internship sau job entry-level care să îi lanseze spre viitoarea carieră în domeniul finance;

•             Să le placă să lucreze cu numerele, să fie organizați și atenți la detalii;

•             Să se fi implicat în voluntariat, să fi avut rezultate deosebite în timpul studiilor sau să fi beneficiat de expunere internațională.

                Anul acesta, Finance Recruitment Day, îsi propune să aducă față în față companii de renume din țară și tineri interesați să își formeze o carieră în domeniul economic, prin abordarea un nou concept. Evenimentul va aborda tema “Matching Finance areas with your abilities”, astfel încât participanții vor avea posibilitatea să descopere alături de reprezentanți de top ai companiilor prezente care sunt competențele din domeniul financiar căutate de angajatori, cum să îmbine cel mai bine abilitățile lor cu domeniul care li se potrivește și să descopere care dintre domeniile conexe celui economic li se potrivește cel mai bine: contabilitate, audit, finanțe, taxe, bănci sau chiar juridic.

                Printre companiile care și-au anunțat prezența și vor să cunoască cei mai ambițioși tineri în cadrul evenimentului se numără: Allianz Technology, EY România, KPMG, ACCA, Deloitte România, Exelia și PwC.

                Tinerii interesați să se angajeze au posibilitatea de a trece prin mai multe procese de selecție și de a fi recrutați rapid dupa eveniment pentru oportunitățile de carieră dedicate juniorilor. De asemenea, participantii vor beneficia de acces la multiple oportunități de carieră în domeniu precum programe de internship și trainee sau joburi entry-level.

                Pe lângă oportunitatea de a obține un job sau un program de internship în cadrul evenimentului, participanții vor dispune de o agenda complexă care cuprinde: Keynote-uri susținute de speakeri de top,

Masterclass-uri, Challenger Toolbox – un joc interactiv tip studiu de caz la care tinerii pot participa pe tot parcursul zilei, Networking și Digital Speed Interviews direct la standurile virtuale ale companiilor.

Top 3 avantaje pe care Finance Recruitment Day le aduce participanților

                Desfășurarea în totalitate în mediul online a evenimentului, prin platforma MyConnector, va permite participanților să interacționeze liber și lejer atât cu reprezentanții companiilor, cât și cu ceilalți participanți. Astfel evenimentul permite o interacțiune virtuală și o experiență cât mai apropiată de cea în format fizic.

                De ce tinerii sunt avantajați dacă participă la un astfel de eveniment de carieră:

  • Pot participa la una sau mai multe sesiuni care sunt de interes pentru ei, astfel că presiunea timpului nu va mai fi un impediment. Participanții pot intra pe platformă oricând în intervalul 10:00-17:00, atunci când se va desfășura evenimentul, și pot lua parte chiar și la o singura sesiune, indiferent că este vorba despre un keynote, un masterclass sau sunt doar curioși cum arată standurile virtuale ale companiilor;
  • Pot susține Digital Speed Interviews cu reprezentanții companiilor în diverse forme: fie în format audio-video, fie doar în format audio, astfel încât emoțiile de început cu care tinerii se confruntau la un interviu față în față vor dispărea. Participarea la aceste interviuri, le va aduce posibilitatea de a ajunge pe short list-urile companiilor și astfel au parcurs deja o parte din procesul de recrutare;
  • Pot participa la eveniment de oriunde doresc și au acces la internet! Fie că se află la birou, fie că se află acasă sau la o cafenea, conceptul online permite tuturor să participe la această experiență virtuală de oriunde s-ar afla.

                Pentru a dispune de toate detaliile despre eveniment și pentru a se înscrie, tinerii interesați pot accesa pagina Finance Recruitment Day până pe data de 12 martie.

Cererea pentru vacanţe şi servicii de călătorie, ȋn creştere față de ultimele luni din 2020

0

În contextul derulării târgurilor de turism ȋn mediul online (Târgul de turism al României se desfășoară în această perioadă), interesul pentru vacanţe se arată a fi ȋn creştere la ȋnceputul anului 2021, rezervările vacanţelor fiind făcute ȋncă din primele săptămâni ale noului an.

Cristian Pandel, proprietarul celui mai mare turoperator român de pe piața autohtonă, Christian Tour, face următoarea observație: „Marea surpriză a acestui ȋnceput de an pentru noi, cei care activăm ȋn domeniul turismului, este faptul că cererea pentru vacanţe şi servicii de călătorie este ȋntr-o creştere semnificativă comparativ cu ultimele luni ale lui 2020. Suntem bucuroşti că după atâtea luni grele ȋn care turismul a fost la pământ, ȋn ianuarie-februarie putem să constatăm un apetit sporit al clienţilor noştri pentru achiziţia de vacanţe. Este evident că oamenii au nevoie de relaxare şi de evadare din cotidian, de altfel, cu toţii avem dreptul la vacanţă. Această etapă grea, deşi nu s-a ȋncheiat, există semne pozitive că ȋn curand va trece, iar turismul va fi unul dintre cei mai mari câștigători pe termen lung. Surpriza momentului pentru turism o reprezintă apetitul tot mai mare al turiştilor de a călătorii ȋn destinaţii inedite, exotice, cu incidenţă mică a cazurilor Covid-19”. Semnalând că amatorii de vacanţe au acum acces, ȋn premieră pentru piaţa românească, la zboruri charter directe, către Zanzibar, Maldive, Mexic, Republica Dominicană sau Dubai, alături de deja celebrele destinaţii din Egipt – Hurghada şi Sharm el Sheik, Cristian Pandel oferă detalii: „Un astfel de pachet de vacanţă exotică ȋn Zanzibar, de pildă, porneşte de la 1239 euro, pentru 7 nopti cu toate serviciile incluse, ȋn timp ce pachetele de vacanţă pentru Egipt au tarife foarte competitive, ce pornesc de la doar 353 euro/persoană pentru o săptămână, all inclusive”.

Oferte speciale pentru achiziţia de vacanţe ȋn regim Early Booking la actualul târg, cu reduceri de până la 55%, sunt și pentru destinaţiile deja celebre ȋn rândul românilor: Grecia, Turcia, Spania, Bulgaria, România, pentru sezonul estival.

Christian Tour este caracterizat drept „cel mai mare turoperator român de pe piața autohtonă. Înființată în 1997, compania este deținută de Cristian Pandel și este prezentă atât în țară, prin agenţii proprii și francize, cât și în străinătate, în Republica Moldova, Grecia, Turcia, Spania și SUA prin grupul de firme al cărei fondator este – Memento Group”.

CEC Bank finanțează cu 60 de milioane de lei șantierul naval Damen Shipyards din Mangalia

0

CEC Bank a acordat un credit de 60 de milioane de lei șantierului din Mangalia, operat de constructorul olandez de nave Damen Shipyards, pentru finanțarea operațiunilor curente.

Șantierul naval Damen Shipyards din Mangalia este implicat în prezent în zece proiecte de construcții navale, inclusiv  pentru o navă de explorare offshore, ce va fi livrată unui client de primă talie internațională. Alte proiecte în derulare includ: construirea a două nave cargo Roll-on/Roll-off (pentru transportul încărcăturilor pe roți-tiruri, camioane etc), construirea a patru nave tanker pentru transportul produselor chimice ce tocmai ce au fost livrate cu succes, construcția a două nave suport spărgătoare de gheață, modernizarea și retehnologizarea unui spărgător de gheață și a unei nave suport, precum și activități de reparații curente nave de la clienți naționali și internaționali.

„Ne bucură să contribuim la continuarea unor proiecte industriale de impact din România. Șantierul naval de la Mangalia are zeci de ani de tradiție și este printre cele mai mari la nivel european, jucând un rol important atât la nivel internațional, pe segmentul industriei navale, cât și la nivel local, prin impactul pe care-l are pe piața forței de muncă, în exporturi și în ecosistemul industriei grele românești”, a declarat Bogdan Neacșu, director general CEC Bank.

 „Dorim ca Damen Mangalia să devină unul dintre cele mai performate șantiere din România cât și la nivel global și ne bucurăm că CEC Bank contribuie la susținerea acestui plan. În portofoliul curent al șantierului avem în desfășurare două proiecte de modernizare și retehnologizare nave, ce aparțin autorităților române și dorim să fim în continuare un partener de bază în dezvoltarea proiectelor strategice ale României. Suntem mândri că facem parte din acest proiect unde statul Român este acționar majoritar și Damen deține controlul operațional.  Pentru industria grea românească acest concept aduce o nouă, eficientă și modernă soluție pentru o dezvoltare economică durabilă, transfer de know-how și retenția personalului calificat la nivel național”, a declarat Chris Groninger, director general Damen Shipyards Mangalia.

Șantierul din Mangalia, cunoscut inițial ca Șantierul Naval 2 Mai și-a demarat activitatea în 1976. Din 1997 și până în 2017, a fost controlat de către Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. În iulie 2018, controlul operațional al șantierului din Mangalia a fost preluat de către Grupul Damen, în cadrul unui joint-venture în care Statul Român deține 51% și grupul olandez Damen Shipyards – 49%. Grupul Damen mai deține un șantier in Romania, la Galați, încă din anul 1998.

_________________

Despre CEC Bank

CEC Bank este instituția financiară cu cea mai lungă tradiție pe piața din România. Fondată în 1864, CEC Bank are în prezent cea mai extinsă rețea națională, cu peste 1.000 de sucursale și unități teritoriale și active de peste 36 miliarde lei, la sfârșitul primului semestru din 2020.

CEC Bank este o bancă universală de top pe piața românească, care oferă o gamă completă de produse și servicii persoanelor fizice, IMM-urilor și corporațiilor mari, prin multiple canale de distribuție: unități bancare, rețele de ATM, internet banking (CEConline), mobile banking și phone-banking (Tele CEC).

Statul român, prin Ministerul Finanțelor Publice, este unicul acționar al CEC Bank.

Mai multe detalii despre produsele și serviciile oferite de CEC Bank pot fi obținute în orice unitate a Băncii, apelând gratuit Serviciul suport clienți la numărul de telefon 0.800.800.848 sau accesând site-ul www.cec.ro.

Analiză EY România: Randamentele așteptate de investitori au atins nivelul anterior crizei provocate de pandemie în mai multe industrii din România

0

Sectorul IT și cel al telecomunicațiilor au înregistrat valori minime ale costului capitalului la finalul anului 2020

Sectorul bunurilor de consum a fost cel mai afectat de fluctuațiile din piață

Costul capitalului a urmat o tendință descrescătoare în ultimul trimestru din 2020 pentru majoritatea industriilor, după fluctuațiile înregistrate în prima parte a anului trecut, conform analizei sectoriale EY România.

Analiza trimestrială a valorii de piață a companiilor se bazează pe datele financiare pentru anul trecut, recent publicate de companiile listate din principalele 10 sectoare de activitate din România: bunuri de consum și de larg consum, energie, servicii financiare, servicii medicale, produse industriale, tehnologia informației, materii prime, proprietăți imobiliare și servicii de telecomunicații.   

Pentru majoritatea industriilor analizate, perspectiva unor programe de relansare economică și a unor scheme de fonduri nerambursabile a redus volatilitatea din piață și a determinat ca randamentele așteptate de investitori să fie similare celor observate anterior crizei provocate de Covid-19”, declară Ileana Guțu (foto), Partener Asociat și Coordonator al departamentului de Evaluare, modelare financiară și analize economice, EY România.

Sectorul bunurilor de consum, unul dintre sectoarele cele mai expuse la incertitudinea provocată de criza Covid-19, a înregistrat cele mai mari fluctuații ale costului capitalului pe parcursul anului 2020. Dacă după primul semestru al anului piața indica o creștere a costului capitalului pentru această industrie de peste 2 puncte procentuale, comparativ cu începutul anului, luna decembrie 2020 a arătat indicatori comparabili cu aceeași perioadă a anului 2019.

Sectorul proprietăților imobiliare, precum și cel de IT au înregistrat creșteri accelerate ale randamentelor așteptate de investitori în prima parte a anului 2020, urmate de scăderi semnificative în trimestrele III și IV 2020.

Astfel, prin comparație cu ultimii cinci ani acoperiți de analiza EY România, la finalul anului 2020, sectorul IT și cel al telecomunicațiilor au atins valori minime ale costului capitalului, marcând gradul de adaptabilitate al acestor sectoare la noul mediu de afaceri. Nivelul atins de cele două industrii în decembrie 2020 se situează cu aproximativ 0,5 – 1,5 puncte procentuale mai jos față de perioada anterioară crizei provocate de pandemie (decembrie 2019) și cu 2 – 3 puncte procentuale sub valorile maxime înregistrate până acum (iunie 2020).

Atât în trimestrul al IV-lea 2020, cât și pe toată perioada analizată (5 ani), sectoarele ale căror randamente înregistrează valori scăzute și au o evoluție relativ constantă rămân cele ale materiilor prime și produselor industriale, precum și cel al energiei.

Tendința ascendentă a multiplicatorilor financiari în a doua parte a anului 2020 indică revenirea și normalizarea pieței

Dacă în prima parte a anului 2020 evenimentele au determinat o stagnare a pieței prin amânarea tranzacțiilor, multiplicatorii financiari pentru toate industriile fiind la minime istorice, finalul anului a reflectat un reviriment al pieței.

Începând cu trimestrul al III-lea 2020, optimismul investitorilor a revenit, iar multe tranzacții au fost reluate. Activitatea de pe piața de fuziuni și achiziții a continuat să crească în trimestrul al IV-lea 2020, iar interesul pentru viitoare investiții și nivelul de lichiditate din piață pot deschide orizonturi pentru noi oportunități și în 2021. 

„Companiile cu o poziție financiară istorică stabilă au beneficiat în mod particular de contextul actual al pieței. Investitorii sunt dispuși să plătească suplimentar pentru acele companii care au avut resursele să depășească cu bine șocul inițial provocat de debutul pandemiei, care au un plan de afaceri sustenabil și o poziție bilanțieră robustă. Pentru majoritatea industriilor, multiplicatorii de piață se situează la un nivel comparabil cu finalul anului 2019”, spune Ileana Guţu.

Revenirea din a doua jumătatea a anului 2020 generează valori ridicate ale multiplicatorilor financiari din sectorul serviciilor medicale și cel al proprietăților imobiliare, marcând gradul de oportunitate și de atractivitate al acestor piețe.

O evoluție ascendentă constantă și susținută poate fi observată pentru sectorul IT pe toată perioada analizată, iar restricțiile cauzate de Covid-19 au contribuit la accelerarea creșterii cererii pentru active și soluții digitale.

„Având în vedere contextul generat de pandemia Covid-19, ne așteptăm ca investitorii să fie și mai mult interesați de evoluția sectoarelor și de valoarea de piață actualizată a companiilor. Instrumentul dezvoltat de echipa EY oferă estimări utile atât investitorilor interesați, cât și reprezentaților companiilor pentru dezvoltarea și convertirea viziunii strategice a acestora în planuri concrete”, concluzionează Ileana Guțu.

Dezvoltată de echipa de evaluare, analiză economică și modelare financiară (Valuation, Modeling and Economics – VME) din cadrul departamentului de Strategie și Tranzacții al EY România, analiza sectorială poate fi accesată în secțiunea site-ului EY “Valuation Insights”/”Perspective de Evaluare”, baza de date fiind actualizată trimestrial.

_________________

Despre Instrumentul de analiză sectorială:

Instrumentul oferă estimări despre evoluția randamentului, dar și despre valoarea relativă în 10 sectoare, pe baza datelor înregistrate începând cu 30 septembrie 2015 până în prezent (31 decembrie 2020). Randamentul fiecărui sector a fost estimat prin determinarea costului capitalului propriu (pentru sectorul de servicii financiare) și al costului mediu ponderat al capitalului (pentru celelalte sectoare analizate). Mai multe detalii referitoare la metodologia de calcul sunt disponibile aici.

Valoarea relativă a fiecăruia dintre sectoarele analizate a fost estimată prin cuantificarea multiplicatorilor financiari, care reprezintă indicatori de evaluare folosiți pe scară largă pentru evaluarea companiilor.

Conform principiului conform căruia active similare sunt vândute pe piață la prețuri similare, prin utilizarea unor multiplicatori rezultați dintr-o analiză a unui grup de companii comparabile și aplicarea asupra unor indicatori specifici companiei subiect, se poate obține valoarea acesteia, dintr-o perspectivă de piață. Mai multe detalii referitoare la metodologia de calcul sunt disponibile aici.

Analiza este fundamentată pe prelucrări de date generate de baza de date S&P Capital IQ și are în vedere un eșantion de companii listate reprezentative din Europa (inclusiv România), aferente fiecărui sector analizat, așa cum sunt acestea clasificate de către sursa citată. Mai multe detalii despre sectoarele analizate și principalii jucători din cadrul fiecăruia sunt disponibile aici.

De avut în vedere:

  • Prezentul exercițiu nu a inclus o analiză de lichiditate și nici o analiză privind caracteristicile individuale (ex: mărimea companiei, nivelul veniturilor) ale fiecărei companii din grupul de comparabile utilizat. Criteriile pe baza cărora a fost realizată selecția au în vedere regiunea geografică și încadrarea sectorială, așa cum este aceasta prezentată în baza de date utilizată (S&P Capital IQ).
  • Ratele de actualizare fundamentate nu cuprind prime specifice (de ex. prima pentru mărimea companiei subiect), întrucât prezenta analiză este sectorială și nu o analiză individuală, specifică unei companii anume. Această primă poate fi aplicată, dacă este cazul.
  • Nivelurile costulului capitalului prezentate sunt exprimate în euro. Pentru a asigura o comparabilitate a datelor, cât și corectitudinea calculului, acestea ar trebui aplicate unor fluxuri de numerar exprimate în aceeași monedă.
  • În aplicarea multiplicatorilor trebuie luat în considerare faptul că nu există două companii identice, acestea fiind diferențiate de multiple caracteristici individuale. Astfel, abordarea ar trebui aplicată ținând cont de acest aspect și aplicând ajustările necesare, dacă este cazul. De asemenea, în aplicarea multiplicatorilor este foarte relevant indicatorul financiar al companiei la care se aplică (de ex. venituri, EBITDA). Pentru a avea o perspectivă clară și cât mai aproape de realitate, indicatorul ar trebui să fie unul normalizat, adică să reflecte un nivel pe care compania se așteaptă să îl poată realiza în mod constant.


Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.
Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet: www.ey.com

Despre Departamentul de Strategie și Tranzacții

Răspunzând nevoilor din piață, prin serviciile EY de strategie și tranzacții, se acordă sprijin companiilor pentru dezvoltarea și convertirea viziunii strategice ale acestora în planuri concrete. Datele de ultimă oră, soluțiile tehnologice și accesul la o bază largă de investitori și soluții de finanțare, corelate cu informațiile strategice furnizate de echipele EY, vor sprijini companiile să abordeze aspecte complexe, ajutându-le să își redefinească ecosistemele, să își remodeleze portofoliile și să se reinventeze pentru un viitor mai bun.

Acord între Curtea de Conturi a României și Curtea de Conturi a Turciei

0

Consolidarea capacității în auditul IT face obiectul acordului semnat de Curtea de Conturi a României și Curtea de Conturi a Turciei la București și la Ankara. Semnatarii subliniază că „documentul se bazează pe Memorandumul de înțelegere dintre cele două instituții supreme de audit, parafat la  data 13 mai 2015. Prin acest acord, Curtea de Conturi a României își propune îmbunătățirea capacității instituționale de audit IT, respectarea standardelor internaționale de audit și a metodologiilor de audit în tehnologia informației. Curtea de Conturi a Turciei va împărtăși auditorilor publici externi din România experiența practică în domeniu prin furnizarea de informații detaliate cu privire la contextul teoretic al auditului IT, exemple practice și liste de verificare, precum și structura rapoartelor de audit IT în conformitate cu standardele internaționale”.

Seyit Ahmet Baș, președintele Curții de Conturi a Turciei: „Ca în orice alt domeniu, utilizarea IT în procesele de afaceri a devenit larg răspândită. Într-adevăr, folosirea tehnologiei informației facilitează viața economică sub toate aspectele sale. Prin acordul semnat astăzi, dorim să contribuim la creșterea capacității de audit IT a Curții de Conturi a României. Ca președinte al Curții de Conturi a Turciei, îmi exprim bucuria de a fi partenerul instituției supreme de audit din România în acest demers”.

Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi a României:Viitorul auditului IT din sectorul public are multe oportunități, însă acestea vin cu riscuri, atât pentru entitățile auditate, cât și pentru Curtea de Conturi a României, deoarece sunt adoptate noi tehnologii și abordări bazate pe date. Ele pot transforma modul în care Curtea de Conturi a României va elabora strategiile în domeniul auditului IT, va gestiona resursele și va investi în proprii angajați. Suntem bucuroși să găsim în Curtea de Conturi a Turciei un partener de încredere, cu experiență dovedită în acest domeniu, care să ne ofere suportul necesar pentru îndeplinirea acestui obiectiv strategic”.

Curtea de Conturi a Turciei a deținut președinția Eurosai (Organizația Europeană a Instituțiilor Supreme de Audit) în mandatul regulat 2017-2020, precum și în perioada dificilă a pandemiei, până în momentul în care mandatul va fi preluat de către instituția supremă de audit  din Cehia, respectiv la data de 14 aprilie 2021. Curtea de Conturi a Turciei se bucură în lumea instituțiilor supreme de audit de recunoaștere pentru modul eficient și inovativ în care au fost introduse instrumente electronice în derularea evenimentelor digitale la nivelul Eurosai, sub conducerea ei.

Având în vedere dificultățile aduse de pandemia Covid-19 în călătoriile internaționale, cele două părți au convenit ca activitățile aferente acestui acord să fie derulate la distanță, cel puțin în faza inițială, folosind instrumente de videoconferință.

Foto: Curtea de Conturi a României

Schimbări în regimul investițiilor străine în UE. Care va fi impactul asupra investitorilor?

Material de opinie de Georgiana Singurel (foto), Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal

Uniunea Europeană a acordat, în ultimi ani, o importanță sporită regimului investițiilor străine directe, cu scopul de a proteja domeniile strategice ale pieței comune, dar și pe cele ale statelor membre, și a menține, astfel, siguranța națională și ordinea publică. Aceste preocupări au dus la elaborarea unui regulament european care pune la dispoziția statelor membre un mecanism de examinare a investițiilor străine care să determine măsura în care acestea amenință sau nu stabilitatea în domeniile protejate. Modalitatea de transpunere a reglementărilor în legislațiile naționale a fost, din start, una flexibilă, iar, pe fondul pandemiei de COVID-19, Comisia Europeană și-a încurajat membrii să își protejeze suplimentar zonele strategice. Însă, indiferent de diferențele în transpunere și de nivelul restricțiilor impuse de fiecare stat, noile reglementări presupun parcurgerea unor formalități suplimentare și, în consecință, pot conduce la prelungirea perioadei de implementare a unei tranzacții și, implicit, la descurajarea investitorilor supuși noilor proceduri.

Regulamentul European nr. 452/2019, care a intrat în vigoare în data de 10 aprilie 2019, cu aplicabilitate din 11 octombrie 2020, stabilește cadrul juridic pentru examinarea de către statele membre a investițiilor străine directe în UE din perspectiva siguranței și ordinii publice. În plus, se instituie un mecanism de cooperare între state, respectiv între acestea și Comisia Europeană, și se acordă CE dreptul de a emite avize în cazuri care vizează mai multe state membre sau atunci când o investiție ar putea afecta un proiect sau program în interesul întregii UE. Totodată, regulamentul prevede cerințe pentru statele membre care doresc să mențină sau să adopte un mecanism de examinare la nivel național.

Transpunerea neuniformă a prevederilor
regulamentului în legislațiile naționale

În cadrul procesului de transpunere, autoritățile europene au lăsat la latitudinea statelor membre decizia cu privire la anumite aspecte, de la stabilirea instituției responsabile cu examinarea investițiilor, la domeniile supuse reglementărilor, cuantumul sancțiunilor aplicabile în caz de nerespectare a procedurii și chiar la categoriile de investitori străini vizați de noile cerințe. În consecință, anumite state au introdus în legislația națională criterii mai stricte de intrare pe piață a investitorilor străini, ca măsură de protecție pentru mediul de afaceri din sectoarele considerate strategice, unele dintre acestea fiind aplicabile doar pe perioada crizei sanitare. Sancțiunile aplicabile în caz de nerespectare a formalităților de examinare a investițiilor străine directe sunt sub formă de amendă determinată ca procent (1-5%) din cifra de afaceri totală a ultimului exercițiu financiar închis al investitorului străin (Cehia, România), procent (minimum 1%) din valoarea vânzărilor nete totale ale întreprinderii strategice în anul financiar anterior (Ungaria) și, în unele cazuri, nulitatea tranzacției astfel implementate.

Spre exemplu, Ungaria, care a transpus regulamentul european în vara anului 2020, a introdus o serie de restricții suplimentare, justificate de contextul epidemiologic, valabile inițial până la finalul anului și extinse, ulterior, până la jumătatea lui 2021. Mai mult, restricțiile impuse de Ungaria vizează orice investitor din afara țării, nu doar din afara Spațiului Economic European (SEE) și Elveția, așa cum prevede regulamentul european, ceea ce conduce la o majorare semnificativă a numărului de tranzacții care fac obiectul examinării de către autoritatea națională. O situație similară întâlnim și în Slovenia, potrivit analizei Foreign Direct Investment in CE realizate de rețeaua Deloitte Legal în 12 țări din regiune. Și această țară a adoptat regulamentul european cu restricții suplimentare pe perioada pandemiei, valabile până la 30 iunie 2023, iar investitorul străin este definit ca orice persoană fizică sau juridică din afara Sloveniei. De asemenea, alte țări au impus restricții temporare, însă doar în anumite domenii (cazul Austriei, în domeniul medical).

În România, autoritățile au elaborat un proiect de ordonanță de urgență pentru transpunerea regulamentului european, însă acesta nu a fost încă adoptat, deși termenul de aplicare a regulamentului s-a împlinit deja la data de 11 octombrie 2020. Conform proiectului, instituția responsabilă în România cu respectarea prevederilor actului european, cu primirea notificărilor referitoare la investițiile străine și cu coordonarea comisiei care va examina investițiile va fi Consiliul Concurenței (situație regăsită și în alte țări, în timp ce anumite state au decis ca instituția responsabilă să fie ministerul de finanțe, ministerul afacerilor externe, cabinete ministeriale, consilii naționale pe probleme strategice, comitete și organizații special constituite).

Care va fi impactul asupra mediului de afaceri?

Noile reglementări privind avizarea investițiilor străine, dincolo de scopul lăudabil de protejare a investițiilor în domeniile strategice din statele membre, adaugă complexitate unor tranzacții și vor avea ca efect prelungirea termenului de finalizare a tranzacțiilor, dat fiind că procesul de examinare este relativ greoi (în România, comisia responsabilă cu avizarea este formată din reprezentanții a 11 instituții), iar această cerință se adaugă celor potențial existente într-un astfel de aranjament. Este important de precizat faptul că procedura de examinare a investițiilor străine directe în Româna va trebui urmată chiar și pentru tranzacțiile supuse notificării Consiliului Concurenței ca urmare a realizării unei concentrări economice.

În alte țări din regiune care au implementat deja prevederile regulamentului, cum ar fi Polonia, Cehia, Ungaria, s-au raportat întârzieri în derularea tranzacțiilor de la o lună la trei luni, ca urmare a procedurilor suplimentare impuse de noile reglementări.

Un alt efect s-ar putea manifesta în procesele de vânzare competitivă, atunci când ofertantul face obiectul unei astfel de notificări ca urmare a faptului că este catalogat investitor străin în legislația națională. Acesta pornește în negocieri cu un dezavantaj, fiind obligat să parcurgă formalități suplimentare pentru implementarea tranzacției, aspect care poate fi relevant în decizia generală de încheiere a tranzacției, mai ales dacă vânzătorul se află sub presiunea timpului.

În concluzie, noile reglementări sunt bine-venite, în special în noul context internațional, pentru a proteja domeniile strategice de eventuale preluări ostile, însă vor avea și efecte adverse care ar putea pune în dificultate parcursul anumitor tranzacții. Pentru România, care, tradițional, întâmpină dificultăți în atragerea investițiilor străine, noile reglementări ar putea constitui o barieră suplimentară în calea acestora.

InnovX-BCR dă startul înscrierilor pentru grupa Grinders, dedicată antreprenorilor din tehnologie cu afaceri de peste 50.000 de euro

0

InnovX-BCR, programul de accelerare a afacerilor din tehnologie, lansează programul de înscrieri pentru 2021, pornind cu prima grupă, Grinders, dedicată  antreprenorilor cu cifră de afaceri sau finanțare atrasă între 50.000 de euro și 500.000 de euro. Data limită de înscriere online pentru afacerile din această categorie este 5 martie.

Și anul acesta, Acceleratorul InnovX-BCR va fi împărțit în trei grupe, iar start-up-urile care își doresc să participe în cadrul programului vor putea aplica în funcție de valoarea cifrei de afaceri sau a finanțării atrase. Pe lângă grupa Grinders, vor începe înscrierile și pentru grupa Startups, cu valoarea cifrei de afaceri sau a finanțării atrase între 500.000 de euro  și 1 milion de euro, și grupa Scaleup, dedicată afacerilor de peste 1 milion de euro. Antreprenorii selectați vor parcurge un program de accelerare care va dura șase săptămâni.

„După doi ani de programe de accelerare, am adaptat structura celor trei grupe pentru a răspunde mai bine la nevoile start-up-urilor dispuse să-și accelereze ritmul de creștere. Drept urmare, grupa Grinders de anul acesta va fi dedicată antreprenorilor care au o cifră de afaceri sau finanțare atrasă de peste 50.000 de euro, adică acelora care au deja un produs sau serviciu validat de piață”, spune Silviu Florea, Program Manager Grupa Grinders InnovX.

„În 2020 au fost accelerate 52 de afaceri din tehnologie, care au intrat în contact cu 75 de mentori. Pentru că ne dorim să evoluăm în permanență și să ne adaptăm constant, anul acesta extindem numărul de firme acceptate în programul de accelerare și continuăm demersul nostru de a pregăti start-up-urile să scaleze la nivelul următor și de a ajuta antreprenorii să-și transforme ideile în businessuri solide”, adaugă Ana-Maria Crețu, coordonatoarea departamentului de Social Banking BCR.

Ana-Maria Crețu, coordonatoarea departamentului de Social Banking BCR.

Datele limită de înscriere online pentru înscrieri la preselecție sunt:

– pentru Grupa Grinders: 5 martie 2021  

– pentru Grupa Startups: 16 iulie 2021

– pentru Grupa Scaleups: 29 octombrie 2021

Preselecția companiilor înscrise va avea loc în următoarele intervale:

– pentru Grinders: 8.03 – 11.03.2021

– pentru Startups: 19.07 – 22.07.2021

– pentru Scaleups: 01.11 – 04.11.2021

Selecția finală a companiilor se va face conform următorului calendar:

– pentru Grinders: 12 martie 2021

– pentru Startups: 23 iulie 2021

– pentru Scaleups: 5 noiembrie 2021

În urma selecției finale, companiile vor participa în Programul de accelerare astfel:

– maximum 20 companii Grinders în perioada 15.03 – 22.04.2021

– maximum 20 companii Startups în perioada 26.07 – 22.08.2021

– maximum 20 companii Scaleups în perioada 08.11 – 16.12.2021

Programul virtual de accelerare de șase săptămâni al InnovX-BCR va fi unul intensiv, fiind structurat din trei programe educaționale paralele dedicate diferiților membri ai start-up-urilor în funcție de responsabilități:

1. CEO – Program de educație financiară și de business în vederea atragerii de finanțări de tip grant și equity; 2. CIO – Program educațional de inovare și 3. CTO – Program educațional dedicat tehnologiilor emergente.

Acceleratorul este un proiect realizat în parteneriat cu UiPath, Microsoft, Startup Grind, Modex, Mindspace și ELITE. BCR acoperă costurile pentru toate bursele alocate antreprenorilor din acest proiect, cursurile și costurile logistice.

Mai multe detalii despre Acceleratorul InnovX-BCR: www.bcr.ro/accelerator si www.innovx.eu.

Raport global PwC: 86% dintre afacerile de familie anticipează că, până în 2022, ratele de creștere vor reveni la nivelul anterior pandemiei

0

Proprietarii afacerilor de familie sunt optimiști privind evoluția companiilor lor în următorii doi ani, 86% anticipând că vor reveni la ratele de creștere anterioare pandemiei până în 2022, potrivit sondajului „Family Business Survey”, realizat de PwC la nivel global. Estimările sunt cu atât mai încurajatoare cu cât, în contextul crizei sanitare, doar 28% dintre respondenți au estimat creșteri ale vânzărilor pentru 2020, iar 46% scăderi.

Pandemia a fost un adevărat test de rezistență pentru companiile din toate sectoarele. Afacerile de familie mari au rezistat relativ bine și s-au adaptat situației, iar acum majoritatea privesc viitorul cu încredere. Totuși sunt două direcții strategice pe care acestea trebuie să continue să le îmbunătățească în perioada următoare: transformarea digitală și strategia de sustenabilitate, proiecte sociale și de mediu”, a declarat Mihai Anița, Partener PwC România (foto).

Impactul pandemiei asupra vânzărilor este inegal între sectoare. Sectorul ospitalității și agrementului este, evident, cel mai grav afectat, 84% dintre respondenții din domeniu anticipând scăderea afacerilor, urmat de industria auto (64%) și cea de divertisment și mass-media (63%).

În ceea ce privește măsurile luate în pandemie, 80% dintre respondenți le-au permis angajaților să lucreze de acasă, iar un sfert și-au redefinit producția, pentru a răspunde cererii din pandemie. Doar o treime din afacerile de familie au fost nevoite să reducă dividendele și doar 20% au avut nevoie de capital suplimentar.

În perspectivă, 80% dintre afacerile de familie intenționează să-și diversifice portofoliul sau să se extindă pe piețe noi.

Businessman in suit working with digital vurtual screen

Transformarea digitală întârzie

Chiar dacă patru din cinci afaceri de familie afirmă că inițiativele legate de digitalizare, inovație și tehnologie sunt o prioritate, progresul în aceste domenii a fost lent. Doar 19% spun că au finalizat planurile de digitalizare, iar 62% au arătat că mai au multe de făcut în acest sens. De remarcat că 41% dintre companiile care și-au digitalizat operațiunile sunt la a treia sau la a patra generație care gestionează afacerea familiei.

În topul priorităților pentru următorii doi ani se află extinderea pe noi piețe / segmente de clienți (55%), îmbunătățirea capacităților digitale (52%), lansarea de noi produse / servicii (50%), creșterea utilizării noilor tehnologii (49%) și regândirea modelului de afaceri (39%).

Alte concluzii ale sondajului

  • 64% dintre respondenți se așteaptă la creșterea afacerilor în 2021 și 86% estimează creșteri pentru 2022.
  • 58% spun că toți membrii familiei împărtășesc păreri similare despre direcția companiei și doar unul din patru respondenți (23%) nu au avut niciodată un dezacord. Astfel, deși raportează niveluri bune de încredere, transparență și comunicare, sondajul evidențiază necesitatea unei politici clare pentru soluționarea conflictelor, doar 15% având strategii în acest sens.
  • Sondajul confirmă o creștere a planificării pentru succesiune: 30% dintre afacerile familiale au acum un plan formal de succesiune, dublu față de 2018.
  • Cele mai importante trei priorități pe termen lung: protejarea afacerii ca pe cel mai important bun familial (82%), asigurarea că afacerea rămâne în familie (65%) și crearea unei moșteniri (64%).

Aflat la a zecea ediție, sondajul PwC Global Family Business Survey a fost realizat în rândul a 2.801 lideri de afaceri de familie din 87 de teritorii, inclusiv România. Datele pentru România vor fi publicate în perioada următoare.

Barometrul Coface T4 2020 – O revenire neuniformă

0

Odată cu lansarea cel mai recent Barometru trimestrial privind riscurile sectoriale și de țară, Coface, lider în asigurările de credit, evidențiază o revenire inegală între țări, sectoare de activitate și la nivel de venituri. Deși performanțele Chinei și a altor economii asiatice stimulează creșterea globală, principalele economii mature nu vor reveni în acest an la nivelul PIB-ului dinaintea crizei. Această creștere a inegalităților, alături de nemulțumirea publicului față de gestionarea guvernamentală a pandemiei în multe țări, va conduce la apariția tot mai frecventă a unor protestelor și a violențelor.

La un an de la apariția pandemiei Covid-19 și de la debutul celei mai mari recesiuni globale de la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, Coface estimează o creștere economică mondială de +4,3% în medie, în 2021, în timp ce comerțul mondial ar crește cu +6,7% în volum (după -5,2% în 2020). Aceste proiecții presupun că marile economii vor vaccina cel puțin 60% din populația lor până în vară. Într-adevăr, imunitatea rezultată ar putea marca sfârșitul ciclurilor stop-go, adică a acelor episoade succesive de izolare/carantină care afectează activitatea economică. Scăderea numărului de afaceri închise în 2020 în toate regiunile lumii (-12% la nivel mondial, -22% în zona euro, -19% în Asia-Pacific și-3% în America de Nord), poate fi atribuită planurilor de sprijin guvernamental, a căror continuare va permite multor companii să supraviețuiască în acest an. Cu toate acestea, în ciuda impactului măsurilor, Coface anticipează că șocul din 2020 va duce la o creștere a insolvențelor în 2022, în special în Spania (16%, comparativ cu 2019), Franța (13%), Italia (9%) și Germania (6%).

În ultimul său barometru trimestrial,
Coface anticipează o redresare economică inegală

  • Inegalități puternice între țări. În timp ce performanța Chinei și a altor economii asiatice (de exemplu, Taiwan, a cărei evaluare a țării este îmbunătățită) stimulează creșterea mondială, marile economii nu vor reveni la nivelul PIB-ului dinaintea crizei anul acesta. Și printre acestea, țările dependente de activitățile de servicii (cum ar fi Spania sau Regatul Unit) sau care rămân în urmă în procesul de vaccinare vor înregistra o revenire economică mai lentă.
  • Inegalități sectoriale. Printre cele 23 de îmbunătățiri ale evaluărilor sectoriale din acest trimestru, aproape jumătate sunt atribuite sectorului auto, a cărui creștere a surprins favorabil în a doua jumătate a anului 2020, urmat de construcții și produse chimice. În mod surprinzător, multe activități de servicii vor rămâne slăbite pe termen lung de către pandemie: sectorul transporturilor este cel mai afectat, cu 9 retrogradări în evaluările riscului sectorial.
  • Creșterea inegalităților de venit în țări. Lucrătorii cel mai puțin calificați, tinerii și femeile au suferit mai multe pierderi de locuri de muncă decât restul populației, aceasta din urmă fiind supra-reprezentată în cele mai afectate activități de servicii. Mai mult, epidemiile anterioare din secolul XXI indică faptul că această creștere a inegalității veniturilor va fi de lungă durată și va stimula numeroase tensiuni sociale care apar, de obicei, după episoadele de pandemie.