Vaccinurile împotriva COVID-19: Eurodeputații solicită solidaritate la nivel european și mondial

0

UE trebuie să își continue eforturile comune de combatere a pandemiei și să ia măsuri urgente pentru creșterea producției de vaccinuri pentru a răspunde așteptărilor cetățenilor.

În cadrul dezbaterii în plen de miercuri cu președinția portugheză și președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, eurodeputații au evaluat situația actuală a strategiei UE de vaccinare împotriva COVID-19.

Mulți membri au subliniat faptul că UE a luat decizii-cheie adecvate, în special în ceea ce privește abordarea europeană colectivă asupra vaccinării și apărarea drepturilor cetățenilor săi prin punerea pe primul plan a siguranței și prin asigurarea respectării normelor UE în materie de răspundere legală.

Președinta von der Leyen a susținut alegerea UE de a comanda vaccinuri în mod colectiv, necesitatea solidarității la nivel mondial și decizia de a se axa pe siguranța și eficiența vaccinurilor. Ea a recunoscut că trebuie trase învățăminte din greșelile din trecut, deoarece „nu suntem încă acolo unde am vrea să ne aflăm în lupta împotriva virusului”.

Eurodeputații au subliniat că trebuie găsite soluții pentru ieșirea din criză în spiritul solidarității între statele membre, precum și la nivel mondial. UE are o responsabilitate pentru restul lumii și trebuie să se asigure că vaccinurile sunt distribuite echitabil în întreaga lume, au adăugat aceștia, reiterând faptul că „nimeni nu este în siguranță până când toată lumea este în siguranță”.

Membrii au recunoscut că UE a subestimat provocările legate de producția în masă de vaccinuri și că măsuri concrete de creștere a producției trebuie luate acum ca o prioritate absolută. Mulți eurodeputați au îndemnat Comisia să asigure punerea în aplicare a contractelor existente și, în același timp, să sprijine statele membre în strategiile lor de distribuire a vaccinurilor.

Pentru a consolida încrederea cetățenilor în eforturile de vaccinare și pentru a evita dezinformarea, UE trebuie „să spună adevărul”, au subliniat unii eurodeputați. În acest sens, mulți au reamintit nevoia de transparență în ceea ce privește contractele, precum și de existența unor date cuprinzătoare și clare privind distribuirea vaccinurilor la nivel național.

Având în vedere investițiile mari din bani publici, mai mulți deputați au solicitat, de asemenea, un control parlamentar sporit al punerii în aplicare a strategiei privind vaccinurile.

Urmăriți înregistrarea video a dezbaterii aici.

Primul centru Hi-Tech pentru formarea arhitecților

0

Fundația Globalworth, aparținând companiei Globalworth, liderul pieței de clădiri de birouri din România și Polonia, a deschis primul centru Hi-Tech de la noi, la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București: Hi-tech Learning Center, investiție de 240.000 de euro în amenajare și dotare.

Dimitris Raptis, CEO Globalworth Group: „Suntem cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est. Investim și dezvoltăm clădiri pentru comunitățile de business și în domeniul în care activăm lucrăm extrem de mult cu arhitecții. Le înțelegem importanța și le apreciem puterea de a tranforma spațiile, tocmai de aceea am decis să investim în viitorul arhitecturii din România. Tehnologia face parte din ADN-ul companiei noastre, iar datorită ei aducem birourile viitorului în prezent. Încet, dar sigur realitatea se mută și în spațiul virtual, iar soluția tehnică implementată la Universitatea Ion Mincu reprezintă mijlocul prin care viitorii arhitecți ne vor contura orașele”.        

Prof. emerit dr. arhitect Emil Barbu Popescu, președinte de onoare al Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București: „Fundația Globalworth este pentru Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu un partener și sponsor deosebit de important. Dacă în prezent UAUIM reprezintă un nucleu performant în domeniul formării în Arhitectură și Urbanism, aceasta se datorează și suportului constant din partea Fundație de-a lungul anilor. Laboratorul Hi-Tech va asigura condiții optime de formare de înaltă performanță, astfel încât UAUIM să se înscrie și să rămână în rândul universităților care depun un efort constant în îmbunătățirea procesului de învățământ”.

Investitorii definesc astfel disponibilitățile de studii și cercetare ale noului centru: „Un spațiu modular renovat și dotat cu o soluție completă de VR, prin care studenții își pot construi și comunica propunerile; primul studio de producție virtuală care oferă universității un nou mediu virtual prin care studenții nu mai sunt limitați la proiectarea spațiului fizic; un sistem de videoconferință care permite profesorilor si studenților să comunice în timp real cu alte cadre universitare din exteriorul universității; imprimante 3D destinate fabricației de prototipuri și machete, unde studenţii îşi pot testa practic proiectele; posturi de lucru ergonomice si mobile dotate cu 22 de calculatoare și software performant; o soluție pentru capturi de date – fotografie, scanare 3D și fotogrammetrie”.  

Beneficiari vor fi peste 3.500 de viitori arhitecți

Fundația Globalworth subliniază că „parteneriatul cu Universitatea de Arhitectura și Urbanism „Ion Mincu” face parte din programul de responsabilitate sociala a companiei de a susține mediului academic din România și de a dezvolta noile generații de arhitecți. Până în prezent, Fundația Globalworth și Globalworth au alocat peste 740.000 de euro pentru burse de studii și documentare pentru cadre didactice, competiții internaționale și proiecte speciale”.

Este de reamintit că Fundația Globalworth „a fost înființată în 2018 de Globalworth, liderul pieței de clădiri de birouri din România și Polonia, și este o entitate non-profit, fiind independentă de activitățile comerciale ale grupului. Fundația are ca misiune dezvoltarea de proiecte pe trei piloni principali: oameni, locuri și tehnologie. Pornind de la ideea că viitorul oricărei societăți este reprezentat de generațiile tinere, fundația se concentrează pe grija pentru oameni, care poate fi susținută prin programe de educație și prin proiecte care le pot îmbunătăți acestora accesul la servicii medicale de calitate, indiferent de categoria socială din care fac parte. La fel de importante sunt și inițiativele care au ca scop construirea de locuri și dezvoltarea de comunități urbane în care oamenii se pot întâlni, pot interacționa și pot găsi împreună soluții care îi ajută pe cei cu nevoi speciale. În completarea acestora, Fundația Globalworth crede în impactul pozitiv al proiectelor care integrează tehnologia, precum incubatoarele dedicate tinerilor și susține finanțarea inovațiilor care, printre altele, pot aduce oamenii împreună”.


Sondaj de opinie: Percepția publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19(III)

Capitolul al III-lea: Informarea/Dezinformarea cu privire la vaccinare

Potrivit sondajului „Percepția publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19”, marea majoritate a românilor știu că vaccinarea anti-COVID19 nu este obligatorie (90,6%), că este gratuită (88,4%) și că tinerii sub 16 ani nu vor fi vaccinați (73%). Totodată, 66,9% cred că virusul Covid19 a fost creat artificial, în laborator. Sondajul a fost realizat de către INSCOP Research și Verifield, în parteneriat cu Centrul de Cercetare in Comunicare si Inovare Sociala (CoRe) din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca la comanda think-tankului STRATEGIC Thinking Group – Asociația Grupul de Gândire Strategică (www.strategicthinking.ro), în cadrul unui proiect independent de cercetare inițiat și coordonat de Asociație.

Sondajul de opinie, realizat în perioada 13 ianuarie – 3 februarie 2021, reprezintă o  evaluare independentă sintetică a opiniilor românilor cu privire la vaccinarea anti-COVID 19.  Cercetarea sociologică este împărțită în trei capitole, ultimul capitol prezentând date cu privire la informațiile și dezinformările legate de coronavirus. Prezentarea grafică a datelor poate fi descărcată accesând https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2021/02/10.02.21-Cap.-3-Sondaj-VACCINARE-STG.pdf.

Remus Ștefureac, director Strategic Thinking Group / Asociația Grupul de Gândire Strategică: „În general, români au unele informații esențiale despre vaccinurile anti-COVID 19 precum faptul că vaccinarea nu este obligatorie, este gratuită sau se aplică doar populației de peste 16 ani. Totuși dezinformările par să funcționeze eficient, având succes mai ales la populația tânără care se informează cu preponderență de pe rețelele sociale, un mediu destul de toxic și complet nereglementat în ceea ce privește filtrarea informațiilor adevărate, respectiv false. Îngrijorător este faptul că peste o treime dintre români (35,7%) sunt de acord cu una dintre cele mai absurde teorii ale conspirației și anume răspândirea intenționată a virusului pentru a se pregăti inocularea populației cu cipuri prin vaccinare. În plus, 14% cred că simptomele coronavirusului sunt legate de radiațiile rețelelor de telefonie mobilă de tip 5G, deși acestea încă nu există fizic în cea mai mare parte a lumii. Datele arată o vulnerabilitate majoră a populației României din punctul de vedere al rezilienței la manipulări. În aceste condiții, îmbunătățirea procesului de comunicare a informației științifice este vitală pentru a se crea anticorpii combaterii epidemiei de știri false care poate zădărnici eforturile uriașe ale sectorului medical de a stăpâni pandemia. De asemenea, două treimi dintre români susțin ipoteza potrivit căreia, coronavirusul COVID 19 a fost creat în mod artificial, în laborator.” 

Barbu Mateescu, sociolog, membru în Consiliul Consultativ al Strategic Thinking Group: „Există o disonanță semnificativă între numărul celor care dau credit teoriilor conspiraționiste (de exemplu 35,7% din totalul respondenților cred că virusul a fost creat pentru ca, prin procesul de vaccinare, oamenilor să le fie introduse cipuri) și numărul celor care se opun în mod hotărât vaccinării (19,3% din totalul respondenților). În alte cuvinte, o șesime din românii aflați în țară susțin teorii năstrușnice despre COVID-19 în planul unei discuții abstracte, dar în mod concret, odată puși în fața pericolului iminent al bolii, acționează rațional.”

Ioan Hosu, doctor în sociologie, director al Centrului de Cercetare în Comunicare și Inovare Socială (CoRe) din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca: „Studiul de față este rezultatul efortului pe care-l fac entitățile din acest parteneriat de a susține informarea opiniei publice din România în chestiunea combaterii COVID 19. Aceste date ne ajută să înțelegem modul în care este perceput procesul de vaccinare, gradul de informare și procesele aferente unor decizii asumate.” 

ANALIZA EXTINSĂ A DATELOR

Cunoașterea unor informații esențiale despre vaccinuri/vaccinare

90.6% dintre cei chestionați afirmă că știau că vaccinarea anti-COVID-19 NU este obligatorie, în timp 9.3% spun că nu știau acest lucru. Nu știu sau nu răspund 0.1%.

Se declară informați cu privire la faptul că vaccinarea anti-COVID este gratuită 88.4% dintre respondenți, în timp ce 11.3% afirmă că nu știau acest lucru. 0.3% nu știu sau răspund.

73% dintre respondenți au auzit de faptul că cei sub 16 ani nu vor fi vaccinați anti-COVID-19, în timp 26.8% că nu știau acest lucru. Ponderea non-răspunsurilor este 0.2%.

Cauzele curentului de opinie anti-vaccinare, în general

Întrebați care ar fi cauza principală a apariției și în România a unui curent de opinie sceptic cu privire la vaccinare, 34.8% dintre cei intervievați menționează știrile și informațiile false care apar în presă, 32.6% slaba informare a publicului din surse oficiale, 11.5% calitatea slabă a vaccinurilor și medicamentelor de pe piața românească, 9.1% mediatizarea unor persoane cu opinii ostile vaccinării, 5.5% influența unor persoane din grupul de prieteni. Nu știu sau nu răspund 6.4% dintre respondenți.

Analiza socio-demografică: Respondenții cu vârsta între 18 și 29 de ani, cei fără venit și locuitorii din regiunea de Nord Vest consideră într-o măsură mai mare decât restul populației că știrile și informațiile false drept cauza principală a apariției și în România a unui curent de opinie sceptic cu privire la vaccinare.

Mediatizarea unor persoane cu opinii ostile vaccinării este cauza indicată în procent mai ridicat de respondenții din categoria celor cu studii superioare și a gulerelor albe.

Persoanele peste 60 de ani, cei inactivi pasivi și locuitorii din regiunea Sud Vest Oltenia consideră într-o proporție mai ridicată că slaba informare a publicului din surse oficiale reprezintă cauza principală pentru apariția și în România a unui curent sceptic cu privire la vaccinare.

Influența unor persoane din grupul de prieteni este indicată drept cauză principală pentru apariția și în România a unui curent sceptic cu privire la vaccinare în special de respondenții din regiunea de Vest.

Percepția publică referitoare la posibilele reacții adverse

În opinia a 72.3% dintre cei chestionați, reacțiile adverse pe care le-au suferit unii pacienți la vaccinare se leagă de alte probleme de sănătate (fără legătură cu vaccinarea) ale acestora. 18.3% sunt de părere că reacțiile adverse sunt cauzate de vaccinare, iar 9.4% nu știu sau nu răspund.

Analiza socio-demografică: Persoanele peste 60 de ani, cei inactivi pasivi și locuitorii din Sud Vest Oltenia sunt de părere într-o proporție mai ridicată decât celelalte categorii că reacțiile adverse pe care le-au suferit unii pacienți la vaccinare se leagă de alte probleme de sănătate.

Expunerea la dezinformări și știri false

Percepția românilor privind expunerea personală în ultimul an la știri false legate epidemia de coronavirus a fost măsurată pe o scală de la 1 la 10, în care nota 1 înseamnă „deloc”, iar nota 10 înseamnă „foarte mult”. 5.6% dintre respondenți au ales nota 1, 2.7% nota 2, 4.1% nota 3, 3.3% nota 4. Nota 5 a fost aleasă de 15.6% dintre respondenți, în timp ce pentru nota 6 au optat 7.5% dintre cei chestionați, pentru nota 7 au optat 11.9%, iar pentru nota 8 au optat 15.3%. 5.7% dintre respondenți au ales nota 9, în timp ce 23.5% au ales nota 10. 4.9% nu știu sau nu pot aprecia. 
Cumulat, 12.3% dintre respondenți au ales note între 1 și 3, 26.4% au optat pentru note între 4 și 6, iar 56.3% pentru note între 7 și 10. Altfel spus, majoritatea respondenților conștientizează faptul că în ultimul an au fost expuși la știri false legate de epidemia de coronavirus.

Analiza socio-demografică: Persoanele cu vârsta între 30 și 44 de ani consideră într-o proporție mai ridicată decât media că au fost expuși foarte mult (acordând nota 10) știrilor false legate de epidemia de coronavirus.

Sursa coronavirusului: fenomen natural vs. fenomen artificial

Două treimi dintre români (66.9%) cred că virusul Covid19 a fost creat artificial, în laborator. Puțin sub un sfert (23.9%) sunt de părere că virusul a apărut natural și că nu a fost creat artificial în laborator. Procentul non-răspunsurilor este de 9.2%.

Analiza socio-demograficăSunt de părere într-o proporție mai ridicată decât media că virusul a apărut natural și că nu a fost creat artificial persoanele cu studii superioare și gulerele albe, precum și locuitorii din regiunea Vest.

Consideră că virusul a fost creat artificial, în laborator mai ales respondenții din categoria gulerelor gri.

Teorii ale conspirației: implantarea de cipuri, efectul rețelelor 5G

35.7% dintre cei intervievați își exprimă acordul față de afirmația „Coronavirusul a fost produs și răspândit intenționat pentru a se pregăti inocularea populației cu cipuri prin vaccinare”. 57.8% sunt în dezacord cu afirmația dată, iar 6.4% nu știu sau nu răspund.  

Analiza socio-demografică: Împărtășesc într-o proporție mai ridicată decât media opinia că virusul a fost produs și răspândit intenționat pentru a se pregăti inocularea populației cu cipuri prin vaccinare respondenții cu studii primare și venituri sub 1000 de lei lunar, în timp ce procentul cel mai ridicat de persoane care își exprimă dezacordul cu această afirmație se întâlnește în rândul gulerelor gri.

Sunt de acord cu afirmația „Simptomele de coronavirus sunt legate de radiațiile rețelelor de telefonie mobilă de tip 5G” 12.2% dintre respondenți, în timp ce aproape trei sferturi (73.4%) își exprimă dezacordul. Nu știu sau nu răspund 12.2% dintre cei intervievați.

Analiza socio-demografică: Procentele cele mai ridicate de dezacord față de afirmația potrivit căreia „Simptomele de coronavirus sunt legate de radiațiile rețelelor de telefonie mobilă de tip 5G” se regăsesc în rândul categoriei de populație cu studii superioare, a persoanelor cu venituri peste 3.000 de lei, a gulerelor albe și a locuitorilor din regiunea de Vest.

Frecvența informării cu privire la vaccinarea anti-COVID19

49.7% dintre respondenți declară că, în ultima perioadă, au urmărit zilnic știri legate de campania de vaccinare anti-COVID19, 24.7% afirmă că au urmărit astfel de știri o dată pe săptămână sau mai rar, iar 18.5% o dată la câteva zile. 6.9% spun că nu urmăresc niciodată astfel de știri, iar 0.3% nu știu sau nu răspund.

Analiza socio-demografică: Urmăresc zilnic știri legate de campania de vaccinare în special respondenții peste 60 de ani, cei inactivi pasivi și care nu au cont pe rețele sociale. Urmăresc asemenea știri o dată la câteva zile mai ales respondenții cu studii superioare, o dată pe săptămână sau mai rar, în special tinerii până în 29 de ani și locuitorii din regiunea de Vest.

Sursele de informare cu privire la vaccinarea anti-COVID19

Întrebați de unde s-au informat cel mai mult în ultimele săptămâni cu privire la vaccinarea anti-COVID19, 72.4% dintre cei intervievați menționează programele TV, 24.3% rețelele sociale, 24.1% paginile de internet oficiale ale unor instituții naționale sau internaționale. 23.6% declară că s-au informat din discuții cu familia, cunoscuții, vecinii, colegii, 12.4% că s-au informat de la medicul de familie, 11.3% de la radio, iar 9.2% din ziare tipărite și online. 7.6% spun că au citit studii, rapoarte științifice. Procentul non-răspunsurilor este de 2.9%.

De notat că la această întrebare respondenții au putut alege una sau mai multe variante de răspuns.

Analiza socio-demografică: Procentele cele mai ridicate de persoane care s-au informat cel mai mult de la TV se regăsesc în rândul celor peste 60 de ani, inactivi pasivi și care nu au cont pe rețelele sociale. În rândul persoanelor cu studii superioare, al gulerelor albe și al celor gri se înregistrează cele mai ridicate procente de respondenți care s-au informat mai ales din ziare tipărite și online. Tot din rândul persoanelor cu studii superioare și al gulerelor albe sunt și cei mai mulți respondenți care declară că s-au informat cel mai mult de pe pagini de internet oficiale ale unor instituții naționale sau internaționale. Procentul cel mai ridicat de persoane care declară că s-au informat de la medicul de familie se înregistrează în rândul gulerelor gri, iar în categoria locuitorilor din regiunea de Vest se regăsește procentul cel mai ridicat al celor care s-au informat mai ales din discuții cu familia.

 


DATE METODOLOGICE

Sondajul de opinie „Percepția publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19” a fost realizat de către INSCOP Research și Verifield, în parteneriat cu Centrul de Cercetare in Comunicare si Inovare Sociala (CoRe) din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca la comanda think-tankului STRATEGIC Thinking Group – Asociația Grupul de Gândire Strategică (www.strategicthinking.ro), în cadrul unui proiect independent de cercetare inițiat și coordonat de Asociație.

Datele au fost culese  în perioada 13 ianuarie  – 3 februarie 2021 prin metoda CATI (interviuri telefonice).  Volumul eșantionului multistadial stratificat a fost de 1200 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2,8% la un grad de încredere de 95%.

O parte a activităților de cercetare din cadrul acestui proiect independent inițiat de think-tankul STRATEGIC Thinking Group – Asociația Grupul de Gândire Strategică a fost sponsorizată de AstraZeneca.
Partenerii media ai proiectului: Societatea Română de Televiziune, Adevărul.ro, G4media.ro, PSNews.ro, Revista Cultura și Revista 22

ASF și ISF oferă premii pentru profesori autori de proiecte de educație financiară

0

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și Institutul de Studii Financiare (ISF) derulează programul Start2Teach, pentru profesori care predau noțiuni de educație financiară în învățământul preuniversitar, la gimnaziu și la liceu. Programul se desfășoară pentru al patrulea an consecutiv, în colaborare cu toate inspectoratele școlare. Organizatorii informează că „până la sfârșitul anului 2020, 2.604 profesori care predau din 33 de inspectorate școlare au învățat despre cum se tranzacționează acțiunile unei companii la Bursa de Valori, ce este o asigurare și care este importanța ei, sau care sunt pilonii de pensii din România și ce poate oferi fiecare beneficiarilor. Pentru acest an, învățarea continuă online, s-au înscris în luna ianuarie 240 profesori, număr record pentru această perioadă, în cadrul Start2Teach, față de 2019, când au fost înscriși, pe tot parcursul anului, 205 cadre didactice”.

Programul cuprinde, și în acest an, concursul dedicat profesorilor „Fii ProFIN”, cu obiectivul de „a susține activitatea didactică într-un mediu concurențial”. Perioada de înscriere este 08.02.2021-15.05.2021. Cele mai bune 10 planuri de lecție vor fi premiate cu 10 tablete, câștigătorii urmând să fie anunțați pe 27 mai 2021. Tema concursului este elaborarea unui plan de lecție având drept subiect Relația consumatorului cu instituțiile financiare nebancare – Produse și servicii de asigurare. Planul de lecție se va referi la ora (lecția) aferentă competenței specifice 1.2. din programa menționată.

Pentru a se înscrie la acest concurs, participanții vor transmite o propunere de plan (fișă) de lecție, conform standardelor în domeniu, pentru o oră de educație financiară din programa disciplinei Educație Economico-financiară pentru clasa a VIII-a, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3393/28.02.2017.

Înscrierea lucrărilor în concurs se va face pe adresa de e-mail edu@asfromania.ro.

Mai multe informații puteți găsi pe www.asfromania.ro/edu/pentru-profesori/

ASF este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG nr. 93/2012 aprobată prin Legea nr. 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital. A.S.F. contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcţionare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanţi. Mai multe informaţii puteţi găsi pewww.asfromania.ro.

Institutul de Studii Financiare, aflat în subordinea Autorității de Supraveghere Financiară, este un centru de excelență în domeniul studierii piețelor de profil și derulării programelor de educație financiare pentru asigurarea competențelor, aptitudinilor și cunoștințelor personalului instituțiilor financiare și a personalului ASF și pentru creșterea nivelului de educație financiară al consumatorilor de servicii și produse financiare non-bancare. Pe termen lung, ISF îşi propune alinierea activităţii la cerinţele europene, trecerea de la acumularea de cunoștințe la acumularea și evaluarea de competențe, furnizarea de programe de formare profesională pentru domeniul financiar nebancar adaptate noilor procese organizaţionale, determinate de cerinţele legislative, de dinamica pieţei și a cadrului european, contribuind la maturizarea pieţei financiare nebancare din România, la crearea capacităţii acesteia de a face faţă concurenţei induse de globalizare sau efectelor crizelor economice.

BII stimulează volumele investițiilor în țările membre în 2020

0

Anul 2020 – anul celei de-a 50-a aniversări de la constituirea Băncii Internaționale de Investiții – s-a făcut remarcat ca o perioadă de provocări fără precedent la nivel global. Pandemia COVID-19 continuă să aibă un impact sever asupra creșterii economice a acționarilor BII, fără excepție, devenind și mai exacerbată nevoia de finanțare a dezvoltării. Răspunzând acestor cereri, BII, în ciuda turbulențelor externe, a reușit să mențină și chiar să amplifice dinamica operațiunilor sale de creditare în țările membre într-o manieră eficientă, îndeplinind obiectivele de final de an stabilite de către acționari.

Portofoliul de credite și de credite documentare a atins 1077,8 milioane EUR, cu alte 400 milioane EUR în pregătire în diferite etape de evaluare. Din 2019 (anul în care BII s-a mutat în Europa), portofoliul de credite brute a crescut cu 27%, în timp ce totalul investițiilor a atins aproape 1 miliard EUR.

O transformare calitativă a registrului de credite a continuat pe tot parcursul anului trecut. Cu o cerere crescută pentru finanțarea BII, 2020 a avut drept rezultat angajamentul Băncii față de un volum de proiecte pe termen mai lung și cu o infrastructură mai amplă de tichete, cu o prioritate ridicată și un impact de dezvoltare mai puternic pentru economiile țărilor membre.

Banca Internațională de Investiții a continuat să își lărgească sistematic prezența atât pe piețele acționarilor săi sovereigns, cât și pe plan global, crescând astfel în mod semnificativ recunoașterea mărcii sale și extinzându-și rețeaua de parteneri. Nivelul actual de proiecte implementate în colaborare cu alte instituții financiare internaționale este de 33%.

BII a continuat să își intensifice rolul integrator făcând legătura între țările membre și proiecte care implică două sau mai multe țări membre. Pe tot parcursul anului, instituția a oferit finanțare prin instrumentul de creditare inovator Schuldscheindarlehen (SSD) pentru jucătorii corporatiști globali de mari dimensiuni, fondurile având drept obiectiv susținerea comunităților de afaceri din cele 6 țări membre ale Băncii.

Cota proiectelor europene a crescut în mod remarcabil, ajungând acum la aproximativ 61% din portofoliul total.

BII a cunoscut o creștere semnificativă a finanțării în țara gazdă – Ungaria. Dacă, înainte de mutarea sediului, cota țării în registrul de credite al Băncii era de aproximativ 6% din valoarea totală, la finele anului 2020, aceasta a fost de 14%. Din 2015, anul în care Ungaria a revenit în cadrul BII în calitate de acționar, volumul acumulat de investiții în economia maghiară se apropie de nivelul de 400 de milioane EUR. 

Stimularea activității de investiții în Europa nu a fost nicidecum realizată prin schimbarea accentului creditării de pe alte țări. Din contră, diversificarea geografică a BII a fost în mod special evidențiată de agenția de evaluare financiară Fitch în cel mai recent raport al său.

Federația Rusă – cel mai mare acționar al BII – a rămas printre principalii destinatari ai investițiilor sale. Volumul actual de proiecte implementate în interesul companiilor rusești depășește 220 milioane EUR, în 2020, intrând în sectoare strategice precum infrastructura de transport, IT și digitalizare, apă și salubrizare etc.

„2020 va intra în istorie ca fiind, probabil, o perioadă fără precedent în ceea ce privește riscurile la adresa economiei și a piețelor globale. În ciuda acestui fapt, Banca Internațională de Investiții nu numai că a reușit să își desfășoare în continuare activitatea de bază fără întreruperi, dar a și demonstrat un nivel solid de rezistență la șocuri externe, consecvență și siguranță pentru acționarii, clienții, investitorii și partenerii săi. Volumul plăților anuale ale Băncii pentru 2020 a depășit 504 milioane EUR, ceea ce reprezintă un nou record în istoria cea mai recentă a Băncii. Am simțit și simțim în continuare o cerere din ce în ce mai mare pentru finanțarea noastră venind din partea diverșilor jucători de pe piață și vom depune toate eforturile pentru a oferi clienților noștri cele mai bune soluții personalizate posibile.”, potrivit Biroului de Presă al BII.

Logiscool aduce roboți software Tailent în echipă și se pregătește să integreze RPA și în procesul de educație

0

Școala de programare Logiscool România, lider în programe edu-tech pentru copii cu vârste începând de la 7 ani, își digitalizează și automatizează activitatea cu ajutorul roboților software inteligenți printr-un parteneriat tehnologic cu startup-ul românesc Tailent. Tehnologia Robotic Process Automation (RPA) dezvoltată de Tailent permite Logiscool să eficientizeze o plajă largă de procese operaționale și ar putea fi integrată în viitor și în activitatea educațională, pentru a oferi mereu copiilor care urmează cursurile Logiscool acces la tehnologii de ultimă generație.

„Tehnologia este în ADN-ul nostru, așa că e firesc să ne uităm mereu la cele mai avansate soluții tehnologice. Primul pas este să integrăm roboții software inteligenți de la Tailent în activitatea noastră, pentru a optimiza anumite procese operaționale repetitive și a permite echipei să se concentreze pe activități mai relevante. Mai departe, explorăm posibilitatea de a aduce tehnologia RPA mai aproape de copiii care se pregătesc, cu ajutorul nostru, să devină generația viitoare de creatori de tehnologie”, spune Indira Abdulvoap, General Manager Logiscool România.

Indira Abdulvoap, Logiscool Romania

Soluțiile Tailent aduc tehnologii RPA convenabile și accesibile mai aproape de companii, oferind flexibilitate, performanță și scalabilitate fără precedent în dezvoltarea și utilizarea roboților software inteligenți proiectați pentru aplicații existente, adaptați nevoilor de business și gata pentru utilizare imediată.

„Robotic Process Automation este una dintre tehnologiile care vor redefini viitorul. Cu roboți software inteligenți în echipă, companiile vor opera mai eficient, lăsând procese repetitive și redundante în seama tehnologiei și sprijinind oamenii să creeze mai multă valoare prin ceea ce fac. Vrem să contribuim la democratizarea acestei tehnologii, iar asta nu înseamnă doar să aducem această tehnologie la îndemâna companiilor din orice domeniu, dar și să susținem formarea generațiilor viitoare care să creeze soluții tehnologice de calitate în România”, spune Mario Popescu, CEO Tailent.

Mario Popescu, Tailent

Adaptarea tehnologiei de automatizare Tailent la nevoile Logiscool România și implementarea în procesele operaționale este realizată de Aliant, companie specializată în proiectarea și integrarea de soluții de infrastructură și Gold Partner Tailent. Aliant este un jucător regional important în sfera de soluții și servicii software IT, care a dezvoltat  capabilități interne semnificative în această direcție și a încheiat anul acesta un parteneriat strategic cu Tailent, fiind certificat și pregătit pentru a livra roboți software RPA către companii din industrii precum educație, sănătate, finanțe-contabilitate, resurse umane, retail și logistică.

„Cu o experiență de peste 15 ani în implementări de proiecte de infrastructură IT și soluții software de optimizare de business, suntem pregătiți pentru proiecte complexe și ne bucurăm să vedem tehnologia RPA tot mai prezentă. Susținem educația și vrem să ducem mai departe tehnologiile Tailent și către generația tânără”, explică Bogdan Ciubotaru, Chief Commercial Officer la Aliant.

Bogdan Ciubotaru, Aliant

Soluțiile Tailent sunt utilizate cu succes de companii din industrii precum ospitalitate, servicii profesionale, producție, dar și instituții publice locale. Tailent este în prezent în plin proces de extindere atât pe plan local, prin parteneriate strategice și pe plan internațional, prin lansarea pe noi piețe din Europa, America Centrală și de Sud, SUA și Asia.



Despre Logiscool

Logiscool România oferă cursuri de programare și robotică pentru copii și tineri cu vârste cuprinse între 7 și 17 ani. Înființată în prima parte a anului 2018, aceasta numără deja 40 de școli de programare la nivel național. Logiscool România face parte dintr-o rețea internațională de centre educaționale, prezentă în 15 țări din Europa, America și Asia. Până acum, peste 70.000 de elevi au participat la cursurile, taberele și evenimentele conexe oferite de Logiscool, descoperind programarea într-un mediu plăcut și inspirațional. https://www.logiscool.com/ro/

Despre Tailent

Tailent (ex Mission Critical) este un start-up românesc fondat în București. Compania dezvoltă tehnologii inovatoare de automatizare (RPA) care schimbă modul în care oamenii muncesc și fac business ajutând companiile să-și realizeze scopurile de automatizare. Tailent oferă o alternativă mai aproape de așteptările clienților: mai rapidă și mai convenabilă introducând Tailent Automation Platform (TAP). www.tailent.com

Despre Aliant

Fondată în 1992, Aliant a câștigat încrederea clienților săi printr-o preocupare constantă de a identifica și implementa soluții de business și servicii customizate, având în același timp un focus în zona de inovație IT. Aliant este integrator de tehnologii și servicii adaptate nevoilor de business cu obiectiv de creștere a performanței prin transformarea digitală a afacerilor. Printre partenerii cu care compania colaborează activ se numără Xerox, Microsoft, Lenovo, Fujitsu, Dell, Fortinet și Bitdefender.

www.aliant.tech

Sondaj UNSAR-IRES: 71% dintre șoferi ar fi deranjați dacă valoarea reparației prin RCA ar fi mult mai mare decât reparația în regie proprie

0

Marea majoritate a celor care conduc un autovehicul (67%) se consideră bine sau foarte bine informați cu privire la asigurările RCA. În schimb, 55% dintre respondenți își autoevaluează gradul de informare cu privire la asigurările facultative CASCO drept scăzut, în timp ce 45% dintre șoferi au un grad ridicat de informare potrivit unei noi cercetări sociologice realizate pentru UNSAR de către IRES[1].

În ceea ce privește asigurările obligatorii RCA, peste jumătate dintre cei intervievați (54%) se consideră bine informați, iar 13% foarte bine informați. La fel ca în 2019, proporțiile celor care consideră că au un grad ridicat de informare cresc o dată cu înaintarea în vârstă și pe măsură ce nivelul de educație sau de venit este mai ridicat, dar și în rândul celor din mediul urban.

„Este important ca românii să fie corect informați în ceea ce privește asigurările, mai ales în contextul în care introducerea decontării directe obligatorii va marca o schimbare de paradigmă pentru șoferi. Susținem inițiativele autorităților și punem la dispoziție expertiza noastră și a membrilor noștri pentru a avea un cadru legislativ adecvat. În același timp, vom continua să dezvoltăm noi campanii de informare a consumatorilor cu privire la asigurările auto, riscurile de accident, prevenția la volan și nu numai”, au declarat reprezentații UNSAR.

Totodată, studiul relevă un nivel ridicat de interes în rândul populației cu privire la valoarea despăgubirii achitate de asigurător în cazul unei daune: 57% dintre șoferi sunt foarte interesați, iar 35% sunt interesați. În același timp, 88% dintre respondenți s-ar simți nedreptățiți în situația în care despăgubirea solicitată de unitatea reparatoare asiguratorului ar conține servicii facturate de care nu au beneficiat.

La fel ca la ediția precedentă a studiului, 71% dintre șoferii intervievați ar fi deranjați dacă, în cazul unui accident de circulație, valoarea reparației despăgubită de polița de asigurare RCA a vinovatului ar fi cu mult mai mare decât costul aceleiași reparații efectuate fără asigurare. Mai mult, impactul costului mai ridicat al reparațiilor despăgubite din polița RCA față de cel al unei reparații fără RCA asupra evoluției primelor de asigurare este un motiv de îngrijorare pentru 85% dintre șoferi (+3 puncte procentuale față de 2019).

În acest context, peste jumătate dintre respondenți (55%), cunosc faptul că pot încasa despăgubirea direct de la asiguratorul RCA fără obligativitatea reparației vehiculului, în cazul în care sunt păgubiți într-un accident de vehicule. Totuși, rămâne un procent important de 45% dintre șoferi care încă nu știu acest lucru.

Drept urmare, o serie de măsuri sunt considerate benefice de către majoritatea șoferilor intervievați (94%), respectiv:

  • publicarea anuală, cu titlu informativ, de către o autoritate competentă a unor prețuri de referință pe piața de reparații auto, pentru a limita practicarea unor prețuri exagerate.
  • publicarea anuală, cu titlu informativ, de către o autoritate competentă a unor prețuri de referință privind închirierea autovehiculelor primite la schimb de persoane păgubite RCA.

„Subliniem încă o dată că industria de asigurări susține introducerea unui tarif de referință pentru reparațiile auto, cu titlu informativ, și nu impunerea unei plafonări a tarifelor aferente reparațiilor auto. Aceste prețuri, introduse cu titlu orientativ, ar ajuta consumatorii să fie mai bine informați cu privire la costurile implicate, în cazul în care ar fi păgubiți RCA. În plus, ar putea limita anumite derapaje existente pe piața reparațiilor auto”, au mai precizat reprezentanții Uniunii.

Potrivit celor mai recente date ale ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară, industria de asigurări a plătit în fiecare zi din primele 9 luni ale anului 2020, numai în baza polițelor RCA, despăgubiri de aproape 1,8 mil. EUR, în timp ce a gestionat un total de 9,1 milioane contracte RCA, respectiv 4,7 milioane polițe exprimate in unități anuale.

În plus, în ciuda restricțiilor de circulație impuse anul trecut ca urmare a pandemiei, numărul dosarelor de daună deschise pe RCA în primele 9 luni ale anului 2020 a scăzut cu 7,64%.

În primele 9 luni ale anului precedent, conform ASF, prima medie RCA a scăzut cu 1% față de aceeași perioadă din 2019, în timp ce dauna medie a urcat cu 6%. Din păcate, în această perioadă, unul dintre cei mai importanți indicatori ai industriei de asigurări, rata daunei aferentă segmentului RCA, a crescut cu peste 4 puncte procentuale față de aceeași perioadă din 2019, până la 84,61%.

***

Despre UNSAR

Înființată în 1994, UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România reprezintă 20 de companii de profil. Acestea dețin o pondere de aproximativ 80% din piața locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea și reprezentarea intereselor asigurătorilor și reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activității de asigurări în România și promovarea dezvoltării cât mai durabile a industriei de profil pe plan intern și internațional.

Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al Federației Asigurătorilor și Reasigurătorilor Europeni – Insurance Europe.

Despre IRES

Înființat în 2009, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES activează pe piața de cercetare din România și funcționează ca un think tank independent, o parte dintre studiile și proiectele pe care le dezvoltăm fiind dedicate optimizării politicilor publice în diferite domenii ale societății românești. Suntem una dintre cele mai mari companii românești de cercetare de piață și oferim soluții  integrate pentru clienții noștri – organizații multinaționale, naționale și locale, instituții și organizații din România, dar și din străinătate – care înțeleg valoarea cercetării în evoluția lor pe termen lung. IRES este membru al ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) și ne realizăm activitatea la cele mai înalte standarde profesionale, respectând practicile internaționale în acest domeniu.


[1] Sondajul de opinie „Percepția românilor față de asigurările auto” a folosit un eșantion reprezentativ de 1.000+ subiecți cu vârste de peste 18 ani, care conduc un autovehicul. Studiul are o eroare maximă tolerată de ± 3,16%, fiind realizat prin metoda CATI, în decembrie 2020.

Colliers: Volumul investițiilor în România a atins 8,5% din totalul pieței est-europene, aproape dublu față de cota de 4,7% din 2019

nvestițiile în piața imobiliară din România au crescut în 2020 în ciuda contextului pandemic, iar piața a închis anul cu o valoare totală a tranzacțiilor de aproape 900 de milioane de euro, ceea ce reprezintă aproximativ 8,5% din volumul total de investiții de 10,4 miliarde de euro înregistrat de cele mai mari 6 țări din Europa de Est, arată Colliers în raportul „CEE Investment Scene Q1-Q4 2020”. România aproape și-a dublat ponderea în totalul investițiilor din regiune față de anul precedent și a ajuns în liga mare, după Polonia și Republica Cehă, dar înaintea Ungariei, Slovaciei și Bulgariei.

2020 a confirmat că România are potențialul de a obține performanțe peste așteptări la nivel regional. Într-un an serios afectat de pandemie, în care Polonia, Republica Cehă și Ungaria au înregistrat scăderi în volumele de investiții, România, Slovacia și Bulgaria au înregistrat tendințe pozitive. În ansamblu, volumele din 2020 au scăzut cu 24% față de 2019, anul fiind încheiat cu un volum total de investiții de aproximativ 10,4 miliarde de euro.

Polonia a rămas lider în regiune pe piața de investiții, cu o pondere de circa 51% din totalul celor mai mari 6 țări din Europa de Est, și o valoare totală a tranzacțiilor de investiții în valoare de 5,2 miliarde de euro, urmată de Republica Cehă cu o pondere de 26%, pe fondul vânzării unui portofoliu rezidențial semnificativ. România completează topul cu o cotă de piață de 8,5% și un volum de aproape 900 de milioane de euro (în creștere cu aproximativ 40% față de 2019). Tranzacția finalizată de NEPI Rockcastle, consiliată de Colliers, care implică vânzarea a patru proiecte de birouri către AFI Europe, a reprezentat aproape o treime din piața investițiilor locale în 2020.

„O caracteristică a regiunii în ansamblu – inclusiv a României – este faptul că, cel puțin până acum, nu am văzut o schimbare semnificativă către vânzări de active aflate într-o situație dificilă, pentru că majoritatea proprietarilor au fie planuri pe termen lung, fie așteaptă ca lucrurile să se stabilizeze. Acesta este o schimbare față de recesiunea din 2009-2010 și ar putea sugera că revenirea ulterioară de acum ar putea fi mult mai rapidă decât a fost după acea criză. Decalajul de randament investițional mai generos al României, combinat cu randamentele scăzute pentru alte tipuri de active, sunt de bun augur pentru activele locale în următorii ani”, explică Laurențiu Lazăr, Managing Partner la Colliers România.

Laurentiu Lazar, Colliers International

Sectorul birourilor a fost dominant în toată regiunea, în 2020, în ceea ce privește tranzacțiile, cu o pondere de 41% din volumul total al investițiilor, urmat de spațiile industriale și logistice, care cresc în mod semnificativ, pe măsură ce investitorii se diversifică în acest sector rezistent la Covid-19 (32%), și departe de sectoarele de Retail și ospitalitate (12%).

Bucureștiul are unul dintre cele mai mari randamente investițional din regiune pentru clădirile de birouri (de 7%), comparativ cu cel mult 4,25% în Praga, 4,65% în Varșovia sau 5,25% în Budapesta. Mai departe, chiriile se mențin relativ stabile, potrivit datelor Colliers din raportul „CEE Investment Scene Q1-Q4 2020”, la 18 euro pe metru pătrat în clădirile premium din cele mai bune zone (și o medie de aproximativ

Parlamentul European aprobă Mecanismul de redresare și reziliență în valoare de 672,5 miliarde EUR

0

PE a aprobat marți Mecanismul de redresare și reziliență, conceput pentru a ajuta țările Uniunii să combată efectele pandemiei de COVID-19.

Regulamentul referitor la obiectivele, finanțarea și normele de accesare ale Mecanismului de redresare și reziliență (MRR) a fost adoptat cu 582 voturi pentru, 40 împotrivă și 69 abțineri. MRR este cel mai important element constitutiv al pachetului de stimulente aferent Instrumentului european de redresare „Next Generation EU”, în valoare de 750 de miliarde EUR.

Limitarea efectelor negative ale pandemiei

Se pun la dispoziție 672,5 miliarde EUR sub formă de granturi și împrumuturi pentru a finanța măsuri naționale care atenuează consecințele economice și sociale ale pandemiei. Se pot finanța prin MRR și proiecte conexe demarate la 1 februarie 2020 sau ulterior. Finanțarea va fi disponibilă timp de trei ani, iar guvernele Uniunii pot cere o prefinanțare de până la 13% pentru planurile lor de redresare și reziliență.

Eligibilitatea pentru finanțare

Pentru a putea să beneficieze de finanțare, planurile naționale de redresare și reziliență trebuie să se concentreze pe domenii-cheie de politică ale Uniunii: tranziția spre o economie verde, inclusiv biodiversitatea, transformarea digitală, coeziunea economică și competitivitatea, precum și coeziunea socială și teritorială. Sunt eligibile pentru finanțare și planurile care ajută instituțiile să se pregătească pentru crize și să reacționeze la ele. Mai pot fi finanțate politicile pentru copii și tineret, inclusiv pentru învățământ și formarea de competențe.

Fiecare plan trebuie să consacre climei cel puțin 37% din buget, iar acțiunilor din domeniul digital cel puțin 20%. Planurile trebuie să aibă un impact social și economic de durată și să includă reforme cuprinzătoare și un pachet robust de investiții. Ele nu pot prejudicia în mod semnificativ obiectivele de mediu.

Regulamentul mai stipulează că doar statele membre care s-au angajat să respecte statul de drept și valorile fundamentale ale Uniunii pot primi fonduri din MRR.

Dialog și transparență

Comisia Europeană este responsabilă pentru aplicarea MRR. Ea poate fi convocată de comisiile de resort ale Parlamentului o dată la două luni pentru a discuta situația Uniunii din perspectiva redresării și modul în care obiectivele și etapele au fost respectate de statele membre. Comisia va mai pune la dispoziția statelor membre și un sistem integrat de informare și monitorizare. Prin acesta, le va furniza informații comparabile referitoare la modul în care sunt folosite fondurile.

Siegfried MUREŞAN (PPE, România), unul dintre principalii eurodeputați implicați în negocieri, a declarat marți în timpul dezbaterii: „Votul de astăzi înseamnă că banii vor fi direcționați către persoanele și regiunile afectate de pandemie, că acest sprijin vine pentru a combate criza actuală și pentru a ne consolida capacitatea de a depăși provocările viitoare. Mecanismul de redresare și reziliență va contribui la modernizarea economiilor noastre și la ecologizarea acestora. Am stabilit norme privind modul de cheltuire a banilor, dar le-am conceput suficient de flexibile pentru a răspunde diferitelor nevoi ale statelor membre. În cele din urmă, aceste fonduri nu trebuie utilizate pentru cheltuieli bugetare obișnuite, ci pentru investiții și reforme.”

Eider GARDIAZABAL RUBIAL (S&D, Spania), unul dintre negociatorii principali, a declarat: „MRR este răspunsul corect la impactul provocat de virus. Acesta are două obiective. Pe termen scurt, redresarea, prin sprijinirea venitului național brut, a investițiilor și a gospodăriilor. Pe termen lung, acești bani vor genera schimbări și progrese în vederea îndeplinirii obiectivelor noastre digitale și climatice. Ne vom asigura că măsurile vor reduce sărăcia și șomajul, și vom ține seama de impactul diferențiat al crizei în funcție de gen. Sistemele noastre de sănătate vor deveni, de asemenea, mai reziliente”.

Dragoș PÎSLARU (Renew, România), unul dintre principalii eurodeputați implicați, a declarat: „Destinul Europei este în mâinile noastre. Avem datoria de a asigura redresarea și reziliența tinerilor și copiilor noștri, care se vor afla în centrul redresării. Unul dintre cei șase piloni ai Mecanismului de redresare și reziliență este dedicat în special acestora, ceea ce înseamnă investiții în educație, reforme ghidate de nevoile acestora și sprijin pentru a-i ajuta să dobândească competențele de care vor avea nevoie. Nu dorim ca generația următoare să fie o generație izolată”.

Următoarele etape

După aprobarea oficială a regulamentului de către Consiliu, acesta va intra în vigoare la o zi după publicarea sa în Jurnalul Oficial al UE.

BestJobs: 3 angajați din 5 își doresc să continue să lucreze într-un sistem hibrid și să îmbine activitatea de la distanță cu prezența la birou

Peste 64% din totalul angajaților care au participat la un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs spun că și-ar dori să continue să lucreze o parte din timp de acasă și după ce va trece pandemia de coronavirus. Dacă ar putea să-și aleagă programul, 23% dintre aceștia consideră că lucrul la distanță ar fi util cel puțin 1-2 zile pe săptămână, în timp ce aproape 12% ar vrea să meargă la birou doar 4 zile pe lună.

Înainte de debutul pandemiei, peste 81% dintre angajații care au răspuns sondajului BestJobs lucrau de la birou – numai de la birou (61%) sau în cea mai mare parte a timpului de la birou (20%) -, dar odată ce au experimentat și munca remote au constatat că nu mai pierd timp cu deplasarea zilnică (69%) și și-au redus semnificativ și cheltuielile zilnice, legate de transport, masă de prânz, haine etc. (51%). Însă beneficiul principal, pe care majoritatea respondenților (56%) l-au resimțit lucrând de acasă, este că s-au putut proteja mai bine de Covid-19.

În plus, programul flexibil și confortul biroului lor de acasă le-a permis celor mai mulți dintre intervievați să petreacă mai mult timp cu familia (45%), să-și gestioneze mai bine timpul (36%), să fie mai productivi (28%) și mai puțin stresați (19%).

Totuși, mai bine de jumătate (56%) dintre angajații care au răspuns sondajului BestJobs recunosc faptul că le lipsește interacțiunea zilnică cu colegii și, chiar dacă lucrează de acasă, 52% spun că ajung să aloce mai mult de opt ore pe zi activității profesionale și că le este dificil să delimiteze viața profesională de cea personală (43%), mai ales că sunt adesea întrerupți de copii, animale de companie sau au probleme cu conexiunea la internet (39%). Cu toate acestea, peste 82% dintre cei care lucrează de acasă, ar recomanda cunoscuților să experimenteze acest mod de lucru.

Cum revenirea la birou va fi treptată şi voluntară, iar în multe locuri în sistem mixt, cu muncă de acasă, în unele zile, şi şedinţe pentru proiecte la birou în altele, 81% din totalul angajaților participanți la sondajul Bestjobs consideră că angajatorul ar trebui să le plătească utilitățile (internet, curent electric, apă) și consumabile (apă potabilă, cafea, articole de birotica si papetarie etc.), dar și să aloce un buget suplimentar pentru a acoperi beneficiile de la birou (49%) sau să subvenționeze achiziția unui mobilier de birou adecvat și echipamente suplimentare (47%).

Până acum, principalele beneficii pe care le-au avut angajații în perioada de telemuncă, din partea companiei angajatoare, au fost flexibilitatea programului de lucru (63%), asigurări de sănătate private (38%), training-uri, workshop-uri, programe de dezvoltare sau reconversie (22%), dar și bonusuri în bani (14%), zile de concediu în plus (8%) sau acces la consiliere psihologică sau de carieră și mentorat (8%).

Sondajul a fost efectuat în perioada 15 – 31 ianuarie 2021, pe un eșantion de 1.300 de utilizatori de internet din România.