Curtea de Conturi a realizat auditul performanței în domeniul deșeurilor menajere

0

Plenul Curții de Conturi a României a aprobat Raportul aferent misiunii de audit al performanței ”Analiză și diagnoză în gestionarea deșeurilor menajere”, desfășurată în perioada 16 septembrie 2019 – 28 februarie 2020 la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA), Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) și Garda Națională de Mediu.

Deficiențele constatate de auditorii publici externi, în combinație cu neajunsurile semnificative observate în planificarea, monitorizarea și evaluarea activităților Planului Național de Gestionare a Deșeurilor (PNGD), au periclitat implementarea eficientă a Strategiei Naționale de Gestionare a Deșeurilor (SNGD) 2014 – 2020. De asemenea, absența unei monitorizări a indicatorilor stabiliți prin plan și a unor acțiuni corelate și coordonate ale tuturor autorităților responsabile compromite îndeplinirea obiectivelor strategice privind gestionarea deșeurilor și prevenirea generării acestora.

               Implementarea măsurilor asumate prin tratatul de pre-aderare, esențiale pentru atingerea obiectivelor de reciclare impuse de UE, întârzie să apară. În Raportul misiunii, auditorii Curții de Conturi apreciază că rata actuală a progresului nu este suficientă pentru a atinge țintele stabilite privind gestionarea deșeurilor. Cea fixată pentru anul 2020 a fost ratată, existând perspective similare și pentru țintele aferente anului 2025.

               Din prelucrarea datelor puse la dispoziție de ANPM, date raportate de operatorii economici care realizează servicii de salubrizare, reiese că peste 90% din deșeurile municipale generate de populație și de agenți economici sunt colectate în amestec, sub 10% din această cantitate fiind colectată separat. Totodată, se constată o rată de depozitare a deșeurilor de peste 60%, determinată mai ales de gradul scăzut de colectare separată a deșeurilor. În acest context, obiectivul de reducere treptată  a cantităților de deșeuri municipale eliminate prin depozitare nu se va realiza.

             Implementarea scăzută a colectării separate a deșeurilor reciclabile și biodegradabile duce implicit la depozitarea preponderentă a deșeurilor. Acest aspect, coroborat cu depozitarea în spații neconforme, generează un impact negativ semnificativ asupra aerului, apelor și solului, biodiversității și, în final, asupra sănătății populației. Nerealizarea colectării separate constituie principala cauză pentru neîndeplinirea țintelor propuse la nivel național.

             Potrivit Raportului, multe autorități ale administrației publice locale evită să adopte măsuri organizatorice pentru implementarea colectării separate, în așteptarea funcționării Sistemelor de Management Integrat al Deșeurilor. Dacă le adoptă, autoritățile respective nu se asigură de realizarea acestei activități în conformitate cu prevederile contractuale.

            În prezent, România nu are un sistem complet de trasabilitate a deșeurilor, iar datele necesare deciziilor strategice se obțin cu o întârziere foarte mare, precedate de prelucrări și validări ample. Acest lucru încetinește implementarea politicilor de mediu și creează riscuri majore în ceea ce privește întărirea controlului la granițe și înlăturarea riscurilor asociate practicilor clandestine cu deșeuri.

               O altă constatare a auditorilor este că România a transpus integral legislația europeană privind deșeurile, însă, în unele situații, au fost identificate întârzieri excesive, atât în adoptarea cadrului legislativ necesar sferei de activitate, cât și în monitorizarea rezultatelor. Legislația națională aplicabilă domeniului deșeurilor este vastă și dificil de aplicat.

             Ca urmare a acțiunilor derulate de Camerele de Conturi teritoriale, s-a constatat că actele normative care conțin prevederi specifice domeniului salubrității (Legile 51/2006, 101/2006, 211/2011, ordinele ANRSC 109 – 112/2006) sunt prea puțin cunoscute și aplicate de către unitățile administrativ-teritoriale (UAT), în special de către autoritățile publice locale. De cele mai multe ori, acestea au percepția greșită potrivit căreia, de la momentul delegării serviciului de salubrizare, UAT nu mai are nicio responsabilitate privind deșeurile din localitate.

               Ministerul Mediului este autoritatea care, conform prevederilor PNDG, are obligația preluării tuturor responsabilităților privind reglementarea, monitorizarea și controlul gestionării deșeurilor municipale. Cu toate acestea, instituția nu a realizat monitorizarea și raportarea anuală a îndeplinirii obiectivelor și a măsurilor cuprinse în PNGD, în conformitate atât cu prevederile Legii nr 211/2011, cât și ale HG 942/2017. Monitorizarea gradului de realizare a obiectivelor a fost făcută doar la nivelul de constatare a adoptării reglementărilor legale.

             Garda Națională de Mediu, deși a constatat nenumărate situații de încălcare a reglementărilor aplicabile cu privire la depozitarea necontrolată a deșeurilor, nu a încadrat faptele constatate în conformitate cu gravitatea acestora și cu legislația incidentă. Această entitate s-a limitat în a aplica măsuri care nu descurajează practica nelegală de depozitare necontrolată a deșeurilor. Deși activitățile de inspecție și control, dar și sancțiunile aplicate, s-au intensificat, eficiența acestor acțiuni nu și-a atins potențialul. Astfel, este necesară realizarea unei analize fundamentate a tuturor acțiunilor Gărzii de Mediu, luând în considerare prevederile SNGD și PNGD.

          Auditorii publici externi au emis în urma misiunii de audit o serie de recomandări în sprijinul entităților responsabile. De pildă, MMAP împreună cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Federația Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară și consiliile județene vor urmări modul în care investițiile propuse în cadrul proiectului „Consolidarea capacității instituționale și îmbunătățirea funcționalității proiectelor în sectorul deșeurilor” vor fi cuprinse în Planurile Județene de Gestionare a Deșeurilor și, ulterior, realizate și puse în operare.

           De asemenea, MMAP se va asigura de realizarea de acțiuni de control privind implementarea și aplicarea efectivă, de către toate UAT–urile și operatorii de salubrizare, a principiului „plătește pentru cât arunci”. Toate recomandările auditorilor, precum și detalii cu privire la auditul performanței privind domeniul deșeurilor menajere, le găsiți pe www.rcc.ro.

Liderii financiari își regândesc atribuțiile odată cu noua realitate operațională

0

53% dintre liderii financiari intervievați cred că mai mult de jumătate dintre activitățile curente ar putea fi automatizate în următorii trei ani

54% consideră că funcția financiară ar putea fi susținută de sistemele bazate pe tehnologia blockchain

63% sunt preocupați de riscurile utilizării inteligenței artificiale în finanțe și raportare

Schimbările provocate de pandemia COVID-19 și incertitudinile geopolitice și macroeconomice rezultate oferă directorilor financiari (CFOs) oportunitatea de a-și regândi rolul și modul în care poate fi structurată și realizată raportarea companiilor, conform concluziilor celei de-a șasea ediții a studiului anual al EY – Financial AccountingAdvisory Services (FAAS), intitulat Cum poate raportarea să creeze legătura dintre compania dumneavoastră și adevărata sa valoare?.

Studiul, care a sondat opiniile a peste 1.000 de directori și controlori financiari din 26 de țări, arată că liderii financiari anticipează că funcția lor va arăta foarte diferit în viitor, datorită unei tranziții substanțiale către un model operațional mai inteligent. 53% dintre respondenți estimează că mai mult de jumătate dintre activitățile curente care țin de zona financiară și de raportare, efectuate în prezent de oameni, vor fi executate de inteligența artificială (AI) în următorii trei ani. Totodată, 54% consideră că funcția financiară ar putea fi susținută în mare parte de sistemele bazate pe tehnologia blockchain.

Cu toate acestea, pentru a valorifica la maximum tehnologiile inteligente în raportarea corporativă, o condiție esențială menționată de respondenți este creșterea gradului de încredere în aceste tehnologii. Drept urmare, mai bine de două treimi (68%) dintre liderii financiariconsiderăcă sistemele de guvernanță, de control și cele etice trebuie dezvoltate și rafinate pentru inteligența artificială.

Fără astfel de sisteme, liderii financiari (63%) sunt îngrijorați de riscurile pe care le poate genera utilizarea AI în finanțe și raportare, de la amenințări la adresa securității, la riscuri de reglementare. În același timp, mulți respondenți nu au încredere pe deplin în rezultatele acestor sisteme, 47% declarând că nu se poate avea încredere în calitatea datelor financiare generate de AI în aceeași măsură ca în cea a datelor provenite din sistemele financiare tradiționale.

Guillaume Macczak(foto), Partener Asociat CFO & GBS Services, EY România: „Conștientizarea progreselor tehnologice în operațiunile de finanțe este în creștere. Acest fenomen poate aduce noi riscuri pentru profesioniștii în contabilitate sau raportare. Prin urmare, accentul ar trebui să fie pe construirea încrederii în rezultatele AI și a „unei povești a valorii”, prin interpretări ale seturilor de date.

În România, o parte importantă a activităților de contabilitate și raportare sunt încă neautomatizate în unele organizații. Prin urmare, acest lucru ar putea fi un salt înainte spre cele mai bune practici ce implică o investiție limitată, de exemplu, prin proiecte-pilot, astfel având loc construirea fundației, cărămidă după cărămidă, pentru o organizație a viitorului în privința finanțelor. Acest lucru ar putea, de asemenea, să micșoreze decalajul perceput de tinerii profesioniști, la începutul carierei lor, între viața personală și cea profesională, accentuată de munca la distanță din ultimele 12 luni.

Blockchain este încă perceput ca un „hype”, o tehnologie extravagantă și costisitoare. Cu toate acestea, blockchain generează tot mai multă încredere ca model financiar, în timp ce noile arhitecturi descentralizate îl fac mai accesibil.

În cele din urmă, capacitatea de a digera mai multe date deschide ușa către indicatori și raportări nefinanciare, care sprijină implementarea inițiativelor de afaceri durabile și permite liderilor de afaceri să cuantifice impactul lor financiar, social și de mediu.”

Plasarea funcției financiare în centrul
raportării valorii pe termen lung

Având în vedere că investitorii și alți actori interesați își doresc ca organizațiile să adopte o perspectivă pe termen lung și să se concentreze pe crearea de valoare, studiul arată că majoritatea directorilor și controlorilor financiari respondenți (72%) consideră binevenită o astfel de schimbare. Peste două treimi dintre respondenți (69%) au declarat că directorii financiari și liderii funcțiilor financiare sunt considerați tot mai mult de către principalii actori interesați drept gardieni ai valorii pe termen lung în cadrul organizației lor.

Totodată, două treimi (66%) dintre liderii financiari au declarat că cererea pentru analize prospective și prognoze financiare a crescut în ultimele 12 luni. Respondenții au indicat și că actorii interesați dorescnoi date legate de elementele nefinanciare ale raportărilor companiilor, cum ar fi aspectele legate de mediu, sociale și de guvernanță (55%). Atenția tot mai mare acordată informațiilor nefinanciare de înaltă calitate este confirmată de 65% dintre respondenți, care consideră că organizația lor dispune de o valoare substanțială care nu este măsurată sau comunicată prin intermediul indicilor cheie de performanță financiari tradiționali, cum ar fi valoarea mărcii și capitalul uman.

Liderii financiari trebuie să regândească rolul pe care raportarea este așteptată să îl joace în prezentarea valorii create de întreprindere. Dacă finanțele nu reușesc să joace un rol central în satisfacerea acestor așteptări diferite, raportarea ar putea deveni din ce în ce mai irelevantă. Este o ocazie pentru liderii financiaride a-și stabili atribuții în măsură să asigure informațiile așteptate de organizații, cu rapiditatea și flexibilitatea necesare.

Raportul complet poate fi citit aici.


Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informații, vizitați pagina noastră de internet: www.ey.com

Despre studiu

Studiul Cum poate raportarea să creeze legătura dintre compania dumneavoastră și adevărata sa valoare? a sondat peste 1.000 de directori și controlori financiari ai unor mari organizații, scopul cercetării fiind să înțeleagă provocările cu care se confruntă aceștia în procesul de raportare. Studiul a fost realizat de Longitude în numele EY Global Financial AccountingAdvisory Services (FAAS). Jumătate dintre respondenți (50%) provin din comunitatea directorilor executivi financiari (CFO), iar mai mult de o treime dintre respondenți (35%) este reprezentată de controlori financiari. Restul de 15% dintre respondenți sunt directori financiari sau lideri ai funcției de trezorerie. Majoritatea organizațiilor respondenților (62%) au venituri de peste 5 miliarde de dolari anual, iar 10% au venituri mai mari de 20 miliarde de dolari pe an. Respondenții provin din regiunile America de Nord și de Sud, Asia-Pacific și Europa, Orientul Mijlociu, India și Africa (EMEIA). Au fost reprezentate 13 sectoare de prim rang, 56% dintre companiile respondenților fiind publice sau listate la bursă și 44% nelistate. Studiul a fost completat de interviuri în profunzime cu directorii financiari și conducătorii unor organizații cu obligații de raportare, precum și cu specialiști EY în domeniu.

#TotulPentruCasaTa, virtual de la Romexpo

0

Romexpo organizează în perioada 8-11 aprilie evenimentul virtual #TotulPentruCasaTa, care reunește târgurile cu tematică home & deco din programul expozițional: Construct – Ambient Expo, Romtherm, Mobila Expo.  

Organizatorii informează că „manifestarea se desfășoară pe o platformă interactivă, îmbină latura antreprenorială cu cea dedicată publicului larg și se adresează celor care au un business în domeniul construcţiilor sau amenajărilor interioare și exterioare, vând utilaje industriale şi echipamente de șantier sau oferă servicii de proiectare, consultanţă și design; celor care dezvoltă tehnologii de ultimă generație pentru industria instalațiilor sau vând produse și accesorii care asigură o funcționare cât mai bună a construcțiilor și, nu în ultimul rând, producătorilor de mobilă sau celor care au o afacere în domeniul decorațiunilor interioare.

La #TotulPentruCasaTa expozanții au ocazia să-și prezinte produsele și serviciile într-un stand virtual personalizat, au contact prin chat sau video call cu vizitatorul, beneficiază de acces rapid la o rețea importantă de clienți, au o expunere semnificativă în mediul online și fac un pas spre creșterea vânzărilor companiei pe care o reprezintă. 

Vizitatorii au posibilitatea să răsfoiască gratuit un ghid digital al stilurilor de construcție și design interior, să primească sfaturi practice pentru amenajarea locuinței la care visează și să achiziționeze produse din cele mai noi colecții la prețuri speciale.

Firmele interesate pot găsi informații utile despre soluțiile și pachetele de participare ca expozant pe www.construct-ambientexpo.ro, www.romtherm.ro și www.mobila-expo.ro, iar vizitatorii se pot înregistra AICI pentru ACCES GRATUIT în platforma virtuală”.

Programul de vizitare este 8-11 aprilie 2021, interval orar 10:00 – 18:00.

Soluție pentru salvarea clădirilor de patrimoniu

0

Compania Graphein, specializată în topografie şi scanare 3D pentru proiecte de construcţii, oferă pro-bono servicii de scanare pentru monumente istorice și site-uri arheologice la nivel național. 

Graphein estimează că pe lista monumentelor istorice se află peste 30.000 de clădiri de patrimoniu. Eugen Ursu, CEO și co-fondator al companiei Graphein, subliniază: „Toate clădirile monument istoric au nevoie de conservare. Scanarea 3D ajută la transpunerea în format digital a clădirii. Prin scanare am putea aveam măcar o conservare digitală”. 

Proiecte scanate 3D de echipa Graphein sunt: biserica de lemn din localitatea Butoiu de Sus, județul Dambovița, castelul Brukenthal, satul Micăsasa, comuna Micăsasa, județul Sibiu, biserica de lemn cu hramul Înălțarea Domnului, satul Budești, comuna Pleșcuța, județul Arad, mausoleul Csávossy, satul Bobda, comuna Cenei, județul Timiș, biserica cu hramul Adormirea Maicii Domnului, satul Velești, comuna MurgașI, județul Dolj, statuile de pe zidul de incinta al bisericii din satul Hilișeu-Horia, comuna Hilișeu-Horia, județul Botoșani.

Eugen Vaida, președintele Asociației Monumentum și coordonatorul proiectului „Ambulanța pentru monumente”, accentuează: „Statul român face, puțin câte puțin, schimbări în legislație pentru a ajuta clădirile de patrimoniu, dar ritmul de salvare a monumentelor este greoi din cauza finanțărilor insuficiente și nu de puține ori a regimului de proprietate incert (din cauza regimului comunist). De aceea, aportul voluntarilor Ambulanței pentru monumente și ai celorlalte organizații din domeniul patrimoniului este hotărâtor”. 

Inițiatorii semnalează că „unul dintre principalele motive pentru care monumentele au nevoie de scanare 3D este că multe dintre clădiri sunt într-un stadiu avansat de degradare, iar scanarea 3D ajută în procesul de luare a tuturor informațiilor fără a pune în pericol personalul. De asemenea, Catedrala Notre-Dame din Paris, un monument cunoscut la nivel global, va fi restaurată identic cum era înainte de incendiu mai ales datorită unor scanări 3D anterioare (în caz că o clădire dispare, rămânem măcar cu o copie digitală).

În plus, realizarea releveului (radiografia exactă a situației din teren) pe baza căruia se pot face bugetări și planificări clare ale proiectelor de intervenție, iar norul de puncte obținut prin scanare 3D permite realizarea unui mulaj real cu precizie milimetrică al obiectului de interes. Mai mult, prin scanări succesive se poate monitoriza clădirea în timp. Datele obținute pot fi folosite ulterior sub forma de imagini 3D virtuale, existând astfel posibilitatea creării unui muzeu virtual”.

Echipa Graphein reamintește că a susținut, de asemenea, „Palatul Micul Trianon – Floresti Prahova. A fost realizată scanarea 3D cu ajutorul dronelor și al scannerelor, iar rezultatul acesteia constă în modelul 3D folosit pentru proiectarea de structură. Alte proiecte semnificative susținute sunt Geoparcul Ținutul Buzăului – aspirant geoparc UNESCO – Muzeul Chihlimbarului. Scanare 3D pentru recondiționarea Galeriei Muzeului de Chihlimbar, Vulcanii Noroioşi, Școala Besilii – comuna Mânzăleşti. Scanarea 3D a structurii a ajutat la reabilitarea şi amenajarea noului centru educaţional, Casa Dosoftei, Iași – Digitalizare – crearea unui muzeu virtual, Universitatea Dunărea de Jos Galați Conacul Cantacuzino-Pașcanu de la Ceplenița și Bisericile evanghelice fortificate Biertan și Valea Viilor – scanare 3D pentru restaurare”.

Graphein, companie antreprenorială fondată de Eugen Ursu și Andrei Şueran în anul 2014, este apreciată ca „prima alegere a profesioniștilor în proiecte de topografie inginerească, asistență topografică pentru infrastructură, cadastru și intabulare, scanare 3D, măsurători BOMA și pentru urmărirea comportării în timp a construcțiilor. Crescută organic, Graphein este recomandată acum ca fiind măsura construcțiilor durabile atât în România, cât și pe plan european”.

Transportatorii solicită alocarea a 5 miliarde euro pentru digitalizare și decarbonizare

0

În contextul dezbaterilor privind Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) face o serie de propuneri și solicitări pentru modernizare și dezvoltarea sectorului în concordanță cu normele europene și cu exigențele dezvoltării economice:

„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită Guvernului României includerea transporturilor rutiere în planul național de redresare și reziliență (PNRR) care va fi transmis Comisiei Europene, pentru finanțarea prioritară a digitalizării și a achiziției de vehicule comerciale licențiate de transport rutier de marfă (peste 2,5 tone) și persoane (peste 1+9 locuri) pe bază de gaz natural comprimat/lichefiat (CNG/LNG), iar în viitor și a celor pe bază de hidrogen, precum și pentru dezvoltarea de stații de alimentare CNG/LNG în România. UNTRR a transmis această solicitare Primului Ministru – domnul Vasile-Florin Cîțu, Ministrului Finanțelor – domnul Alexandru Nazare, Ministrului Mediului, Apelor și Pãdurilor – domnul Barna Tánczos, Ministrului Transporturilor și Infrastructurii – domnul Cătălin Drulă și Ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene – domnul Cristian Ghinea.
Considerăm că este o oportunitate istorică pentru sectorul transporturilor rutiere din România să primească sprijin din partea mecanismului UE pe baza planului național de redresare și reziliență pregătit de Guvernul României, stabilind prioritățile naționale de reformă și investiții până în 2026. Noul mecanism oferă României posibilitatea fără precedent de a sprijini redresarea firmelor românești de transport rutier în urma crizei provocate de pandemia de Covid-19 și de a realiza tranziția verde în domeniul transporturilor rutiere prin sprijinirea transportatorilor rutieri români să achiziționeze vehicule cu combustibili alternativi, pe modelul programelor de sprijin acordate de alte State Membre.
Transportul rutier este coloana vertebrală care menține economia românească și europeană în mișcare. În ultimii ani, transportul rutier a fost cel mai mare contribuitor la exportul de servicii al României, cu un total de 5,68 miliarde euro în 2020 (pondere de 24,23%), în scădere cu 9,3% față de 2019, din care 5,53 miliarde euro (-9,34%) reprezintă transport rutier de mărfuri, restul fiind generat de transportul rutier de pasageri – 31 milioane euro (-39,2%) și alte tipuri de transport rutier – 121 milioane euro (+6,1%), potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR). Totodată, sectorul transportului rutier este un angajator major, însă evoluțiile negative recente la nivel european, determinate de adoptarea Pachetului Mobilitate 1 și de criza Covid-19, afectează semnificativ transporturile rutiere românești, amenințând competitivitatea și chiar supraviețuirea multor firme care operează în acest sector economic important. 

Digitalizarea este o necesitate pentru transportatorii români
Transportatorii rutieri români trebuie să-și echipeze flotele cu soluții digitale. În următorii 5 ani, toate vehiculele comerciale de peste 2,5 tone utilizate în transportul internațional trebuie să fie echipate cu un tahograf inteligent. În același timp, transportatorii rutieri români trebuie să își dezvolte infrastructura digitală, care permite interoperabilitatea cu alți operatori și furnizori de servicii digitale, cum ar fi eCMR și eTIR pentru transportul rutier de mărfuri. În ultimii ani, UNTRR a solicitat constant Guvernului României digitalizarea documentelor de transport și măsuri concrete pentru începerea implementării e-CMR în România.

Decarbonizarea transporturilor necesită investiții prioritare  

În ciuda pierderilor și incertitudinii economice, transformarea sectorului transporturilor rutiere va continua și chiar în ritm accelerat în domeniul decarbonizării, având în vedere obiectivele europene ambițioase ale Pactului Verde European, iar presiunea asupra sectorului de transport este foarte mare pentru a realiza o reducere cu 90% a emisiilor generate de transporturi până în 2050. 
Transportatorii români doresc să investească în vehicule ecologice, iar la acest moment, CNG/LNG sunt singura soluție fezabilă importantă pentru companiile românești care operează transporturi rutiere internaționale în UE, având în vedere faptul că pe distanțe lungi, vehiculele electrice nu sunt viabile din punct de vedere economic. 

România are mari rezerve de gaze naturale, iar noile descoperiri recente vor ajuta România sã devină mai independentă din punct de vedere energetic, folosind resursele proprii de gaz natural pentru transporturile operate cu vehicule CNG/LNG.
Menționăm că încă din 2019, UNTRR a solicitat sprijinul Administrației Fondului pentru Mediu pentru acordarea de subvenții transportatorilor români în vederea achiziționării de camioane CNG/LNG. Prin comparație, State Membre precum Franța și Germania oferă de mult timp subvenții transportatorilor din aceste țări pentru achiziționarea de camioane CNG/LNG, prin programe de subvenționare a achiziției de camioane CNG/LNG acoperind până la 40% din costul vehiculului (Germania), prin exceptarea vehiculelor CNG/LNG de la plata taxelor de drum și prin instituirea unui nou bonus ecologic la achiziția de vehicule ecologice sau pentru finanțarea prin leasing operațional a vehiculelor grele electrice si a celor care funcționează pe bază de hidrogen(Franța). Totodată, majoritatea Statelor Membre și-au dezvoltat o rețea de stații de alimentare CNG/LNG, în prezent Germania având 817 stații alimentare CNG/LNG, Italia – 1403, Bulgaria – 121 în timp ce în România nu există decât 3 stații de alimentare CNG/LNG.
În acest context, considerăm că tranziția verde prin decarbonizarea transporturilor rutiere din România este unul din domeniile prioritare pentru România, cu cea mai mare nevoie de sprijin prin finanțarea UE pentru:
reînnoirea flotei (camioane, autocare și autobuze) cu vehicule funcționând pe combustibili alternativi prin acordarea de subvenții transportatorilor români de până la 50% din costul vehiculului, similare celor acordate transportatorilor din alte State Membre pentru achiziționarea vehiculelor CNG/LNG,
– dezvoltarea unei rețele de stații de alimentare CNG/LNG în România la un nivel similar celorlalte State Membre UE.
Instrumentele sub umbrela Next Generation EU (UE-Generația Viitoare) oferã României oportunitatea istorică de a folosi sprijinul financiar european pentru relansarea economică competitivă, cu măsuri pentru atingerea obiectivelor de digitalizare și decarbonizare în același timp.
UNTRR solicită Guvernului României valorificarea pragmatică și concretă a sprijinului financiar important acordat de UE prin Pachetul de redresare – NextGenerationEU, respectiv alocarea a 5 mld. euro pentru sectorul transporturilor rutiere prin planul național de redresare și reziliență în urmãtorii 3 ani, pentru digitalizare și reînnoirea a jumătate din flota României de vehicule comerciale licențiate de transport rutier de marfă (peste 2,5 tone) și persoane (peste 1+9 locuri) pe bază de gaz natural comprimat/lichefiat(CNG/LNG) și pentru dezvoltarea a 100 de stații de alimentare CNG/LNG în România.

BRM lansează platforma de tranzacționare energie electrică pentru utilizatorii finali casnici și non-casnici

0

Bursa Româna de Mărfuri (BRM), prima instituție de profil bursier constituită și funcționând continuu în Romania după 1989, consecventă deciziei sale de a-și deschide porțile și de a oferi servicii inclusiv direct publicului larg, anunță, în contextual liberalizării pieței, lansarea platformei sale pentru selectarea furnizorilor de energie electrică de către utilizatorii finali casnici și non-casnici.

Menită să asigure concentrarea cererii și simplificarea accesului în piață, noua platforma oferă avantajele consacrate ale mecanismelor bursiere: transparență, reguli stricte de tranzacționare aplicate egal tuturor participanților, acces rapid, simplu și prietenos, eficientă, cea mai bună execuție.

 Prin participarea activă cu cele mai bune oferte a celor mai importanți furnizori, precum și prin agregarea semnificativă a ordinelor de cumpărare se realizează cadrul optim de echilibrare a cererii cu oferta, condiția necesară pentru determinarea prețurilor corecte și avantajoase pentru consumatori.

Tranzacțiile vor avea loc săptămânal, electronic, în zilele de luni, consumatorii casnici bucurându-se de participare gratuită. Ei vor putea opta anterior licitațiilor pentru caracteristicile contractuale predefinite și vor semna noile contracte la sfârșitul sesiunilor de descoperire a prețurilor, doar în măsură în care rezultatele acestora le vor considera favorabile. Informații suplimentare cu privire la procedurile bursiere puse la dispoziție și la opțiunile contractuale de furnizare de energie electrică pot fi obținute de pe pagina de Internet a BRM, din pliantele de prezentare, din ghidul dedicat de tranzacționare sau telefonic, de la personalul specializat al instituției.

Concepută că un instrument de suport, dar și de educație bursieră a publicului larg, noua platformă de tranzacționare va reprezenta, în intenția inițiatorilor săi, atât un pas important în dezvoltarea pieței de retail de energie electrică din România, cât și o contribuție la rezolvarea unei probleme sociale și economice care preocupă pături largi ale populației țării, într-un moment cu îngrijorări specifice produse de diversele crize pe care societatea noastră obiectiv le traversează.

Strategia actualizată a Grupului MOL, aplicată practic: la rafinăria Dunărea a început producția de biocombustibili

0

MOL pune în practică strategia recent actualizată – Strategia MOL Group 2030+ „SHAPE TOMORROW” –  odată cu începerea producției de biocombustibili la rafinăria Dunărea.

Materia primă – cum sunt uleiurile vegetale, uleiurile de gătit uzate și grăsimile animale – este coprocesată cu componente fosile în timpul procesului de fabricație, pentru a produce motorină mai sustenabilă.

MOL își propune să crească treptat ponderea deșeurilor și sortimentelor de reziduuri de materii prime coprocesate, în conformitate cu noua strategie a companiei.

În următorii cinci ani, MOL va investi 1 miliard de dolari în afaceri noi, sustenabile, cu emisii reduse de carbon, pentru a deveni un actor cheie în economia circulară a Europei Centrale și de Est.

Având la bază mai mulți ani de cercetare și dezvoltare, MOL a făcut un pas înainte în lanțul valoric și a devenit, din utilizator, producător de biocombustibili, prin realizarea unei investiții în rafinăria Dunărea. Prin această nouă metodă, materia primă este co-procesată împreună cu materialele fosile. Această soluție permite creșterea ponderii materialelor regenerabile din componența carburanților și reducerea emisiilor de CO2 până la 200.000 tone/an fără a afecta negativ calitatea carburantului.

„Grupul MOL a fost un utilizator de biocombustibili prin achiziționarea a peste 500.000 de tone de biocombustibili (bioetanol și biodiesel) pentru amestecare. Cu această investiție, am început să producem motorină sustenabilă pentru prima dată în cadrul Grupului MOL și am devenit producători de biocombustibili. Avantajul este dublu, deoarece producem combustibil mai sustenabil și în același timp ne vom conecta la economia circulară prin reciclarea deșeurilor. În conformitate cu strategia noastră recent actualizată, «SHAPE TOMORROW», intenționăm să producem peste 100.000 de tone de biocombustibil, până în 2030.” – a declarat Gabriel Szabó, Vicepreședintele Executiv Downstream în cadrul Grupului MOL.

În timpul procedurii de co-procesare care a fost implementată în rafinăria Dunărea, materiile prime biologice sunt prelucrate împreună cu materialul fosil în producția de carburant diesel. Uleiurile vegetale, uleiurile de gătit uzate și grăsimile animale pot fi de asemenea utilizate în acest scop. Ca rezultat, motorina produsă va fi parțial regenerabilă, fără modificări de calitate în comparație cu motorina produsă exclusiv pe bază de țiței. Principalul avantaj al acestei metode constă în faptul că elementele de tip biodiesel pot fi amestecate în maximum 7 procente în volum, în conformitate cu standardul diesel, astfel încât procesul este în cele din urmă capabil să crească în continuare cota de componente bio din motorină.

Unul dintre principalele obiective ale Uniunii Europene și ale Grupului MOL este de a avea emisii zero de CO2 până în 2050. Obligațiile privind măsurile sustenabile sunt în continuă creștere în sectorul transporturilor, printre altele. În consecință, au crescut cotele referitoare la conținutul de biocomponente și pe piețele de carburanți ale Grupului MOL, care până acum au fost îndeplinite în principal prin amestecul de bioetanol și biodiesel.

MOL a început co-procesarea ca proiect de R&D în 2012, pe baza rezultatelor cercetărilor realizate de Universitatea Pannon. Tipurile și cerințele de calitate ale materiilor prime procesabile au fost determinate în timpul acestor etape, iar investiția a fost lansată în 2018. Aceasta a inclus dezvoltarea infrastructurii necesare pentru stocarea și prelucrarea noilor bio-materiale.

Operațiunea de testare a început în martie 2020 și funcționează regulat din mai. Bio-componenta produsă are un potențial de economisire a CO2 semnificativ mai mare față de alte tipuri de biocombustibili produși din aceeași materie primă. Acest proiect reprezintă reducerea în fiecare an cu până la 200.000 de tone a emisiilor de CO2, cantitate de emisii egală cu cea a unui oraș cu 200.000 de locuitori care ar folosi numai energie solară pentru încălzire. Totuși, obiectivul este extinderea portofoliului de materii prime în direcția deșeurilor și a reziduurilor, pentru a realiza economii de CO2 și mai mari.

Una dintre pietrele de temelie ale strategiei MOL Group 2030+ este de a juca un rol cheie în modelarea economiei circulare cu emisii reduse de carbon, prin investiții în noi afaceri, cum ar fi integrarea și utilizarea deșeurilor, reciclarea, captarea, utilizarea și stocarea carbonului (CCUS), biocombustibilii avansați și oportunități legate de hidrogen. În următorii cinci ani, MOL va cheltui 1 miliard USD pentru proiecte noi, cu emisii reduse de carbon și sustenabile, pentru a deveni un actor cheie în Europa Centrală și de Est în economia circulară și pentru a se apropia de obiectivul său de zero emisii nete de CO2 până în 2050. MOL își propune să transforme segmentul Downstream într-un jucător extrem de eficient, sustenabil, axat pe domeniul produselor chimice.

_________________

Despre Grupul MOL

Grupul MOL este o companie de petrol și gaze internațională integrată și independentă, cu sediul central în Budapesta, Ungaria. Are operațiuni în peste 30 de țări, o forță de lucru dinamică formată din 25.000 de angajați în întreaga lume și peste 100 de ani de experiență în industrie. Activitățile de explorare și producție ale Grupului MOL sunt susținute de o experiență de peste 75 de ani în domeniul hidrocarburilor. În prezent, activitățile de producție se desfășoară în 9 țări, iar cele de explorare în 14 țări. Grupul MOL controlează trei rafinării și două unități petrochimice la nivelul managementului integrat al lanțului de aprovizionare în Ungaria, Slovacia și Croația. Compania are, de asemenea, o rețea de aproape 2.000 de stații de servicii în 10 țări din Europa Centrală și de Est, dintre care 243 în Romania.

Efectele pandemiei: Serviciile de poștă și curierat, la maxim istoric în 2020

Cifra de afaceri a pieței serviciilor de poștă și curierat din România a avansat cu 12% față de 2018 și a depășit cu 112% nivelul din 2010, ajungând la 5,3 miliarde de lei în 2019, potrivit celei mai recente analize KeysFin.

Mai mult, analiștii KeysFin mențin estimarea din mai, anul trecut, ca ritmul de creștere să se dubleze cel puțin, iar cifra de afaceri a companiilor care oferă servicii de poștă și curierat să depășească pragul de 6,6 miliarde de lei în 2020, ca urmare a cererii online crescute, generate de pandemia de Coronavirus.

Pe termen mediu, estimările acestora indică o temperare a ritmului anual de creștere a pieței spre cel înregistrat în 2019.

©KEYSFIN

În ultimii trei ani se vorbește tot mai des despre dezvoltarea comerțului electronic și aportul major pe care îl are acesta în dezvoltarea business-ului din sectorul serviciilor de poștă și de curierat. Cu toate acestea, chiar dacă piața de e-commerce din România a crescut constant în ultimii ani, nicio inovație sau intrare pe piață a unui jucător din comerțul digital nu a avut un ecou atât de puternic pe piața curieratului, precum migrarea către cumpărăturile online adusă de debutul pandemiei de Coronavirus. Astfel că, dacă în 2019 estimam menținerea unui trend ascendent cu care ne obișnuisem, în anul pandemiei ne așteptăm ca piața să aibă o creștere cel puțin dublă, atingând astfel un maxim istoric”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Piața serviciilor de poștă și curierat este unul dintre puținele domenii în care numărul de companii a avansat considerabil, cu 15% în comparație cu anul 2018 și cu aproximativ 256% față de 2010, la puțin peste 2.400 de companii în 2019. Dacă pentru 2019 specialiștii KeysFin raportează o creștere de 15%, pentru 2020 aceștia estimează o concentrare într-un ritm moderat a pieței, ca rezultat al impactului pandemiei asupra firmelor mici, fără putere logistică și financiară. Cu toate acestea, trebuie menționat că sectorul serviciilor de poștă și curierat este una dintre piețele care au crescut cel mai mult în anul pandemiei, alături de sectorul farmaceutic, retail-ul alimentar, sănătate și asistență socială, IT și comunicații,  distribuitorii de energie și gaze și cei de apă și salubritate.

Rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii de poștă și curierat a crescut marginal față de 2018, însă a fost cu peste 318 milioane de lei peste pierderea din 2010, ajungând la aproape 235 milioane de lei în 2019.

©KEYSFIN

POȘTA ȘI CURIERATUL, MARII CÂȘTIGĂTORI AI CRIZEI

POȘTA ROMÂNĂ este în continuare principalul jucător din piața de poștă și curierat din țara noastră, în ciuda valului de concedieri anunțat recent. Compania, deținută de statul român prin Ministerul Comunicațiilor – 93,5% și de Fondul Proprietatea – 6,5%, a raportat în 2019 o cifră de afaceri de aproape 1,3 miliarde de lei (23,9% din total). De menționat că, în 2018, cifra de afaceri a acestei instituții a fost de 1,2 miliarde de lei, astfel încât compania a menținut trendul crescător din anul anterior.

FAN COURIER EXPRESS SRL, liderul segmentului de curierat, continuă să câștige teren: în 2019, compania cu capital privat 100% românesc a făcut afaceri de aproape 792 de milioane de lei, respectiv un avans de peste 15% față de 2018.

La fel ca în anul anterior, CARGUS SRL (453 milioane de lei, 8,5% din total) vine în completarea podiumului, în urma sa menținându-se în top aceeași jucători principali din industrie: TNT ROMANIA SRL (351 milioane lei, 6,6% din total, companie care a depășit DHL în 2018) și DHL INTERNAȚIONAL ROMÂNIA SRL (341 de milioane de lei, 6,4% din total). Cumulat, cele mai mari 10 companii au generat 76,4% din cifra de afaceri totală.

Analiza nu ia în considerare performanța unor companii precum BRINGO MAGAZIN SRL (controlată indirect de Carrefour Nederland BV) sau GLOVOAPPRO SRL (deținută de spaniolii de la Glovoapp23 SL), acestea declarând ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului IT&C. Potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Finanțelor, cele două companii au raportat creșteri majore de 215%, la 21,3 milioane de lei (BRINGO) respectiv de 97%, la 63,8 milioane de lei (GLOVO), în primul semestru din 2020 față de sfârșitul lui 2019.

FOODPANDA RO SRL (deținut de germanii de la BRILLANT 1421 GMBH) are ca principal domeniu de activitate codul CAEN 4619: intermedieri în comerțul cu produse diverse, domeniile secundare ținând de comerțul retail și wholesale (4617, 4618, 4711, 4729, 4791) și nu a raportat rezultatele pentru 2019 până la momentul întocmirii analizei.

NOUA ERA A CURIERATULUI, ALIMENTATĂ DE EXPANSIUNEA COMERȚULUI DIGITAL

În 2019, aproximativ 41.000 angajați lucrau pentru companiile locale de poștă și curierat, cu 0,7% mai mulți decât în 2018.  Pentru 2020, analiștii KeysFin estimează un avans de aproximativ 10% la aproximativ 45.000 angajați, ca urmare a creșterii accentuate pentru serviciile de curierat.

Datele din piața comerțului digital cu bunuri de larg consum estimează creșteri în jurul valorii de 40% pentru anul încheiat, iar statisticile celui mai popular motor de căutare din România ilustrează o creștere a căutărilor românilor în categoria de livrări online cu 58% în 2020 faţă de anul anterior, atingând vârfuri chiar şi de 200% în anumite perioade precum luna aprilie.

Astfel că piața serviciilor de poștă și curierat se pregătește intens prin investiții pe termen lung, optimizarea fluxurilor și creșterea scalabilității, pentru trecerea la o nouă etapă, în care să poată fi pregătită să susțină dezvoltarea accelerată a comerțului online, potențată suplimentar în ultimul an de contextul creat de pandemia de Coronavirus.


Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei), care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 53: activități poștale și de curier. Toate cifrele sunt exprimate în lei, iar datele au fost extrase la începutul lui 2021.

_________________

DESPRE KEYSFIN

KeysFin oferă informații despre mediul de afaceri și companiile din România și din străinătate prin intermediul unor instrumente dedicate (rapoarte de credit, monitorizare, analiza competiţiei, studii şi analize sectoriale, etc.). Cu un portofoliu de peste 700 de clienți, KeysFin este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

KeysFin deţine şi aplicaţia mobilă KeysFinder, prin intermediul căreia utilizatorul poate accesa usor şi rapid situaţii financiare, indicatori şi informaţii juridice de la companiile active din România.

„Noua realitate a lucrului de acasă”

0

„Noua realitate a lucrului de acasă” constituie tema studiului național Regista realizat de Zitec, lider pe piața de IT & digital marketing din România, la un an de la declararea Stării de Urgență în România în contextul pandemiei de Covid-19. Regista este soluţie dezvoltată de echipa Zitec.

Studiul a avut la bază chestionarul „Măsuri de prevenție în pandemie. Cum ați adaptat modul de lucru în cadrul instituției?”, căruia i-au răspuns reprezentanți din peste 400 de instituții publice din sectoarele administrație publică locală (30%), învățământ (25%), sănătate (10%), instituții guvernamentale (10%), din toate județele, în perioada 15 februarie-14 martie 2021. Dintre rezultate:

– aproape 75% dintre angajații din sectorul public care au lucrat de acasă parțial sau permanent s-au simțit cel puțin la fel de productivi ca atunci când își desfășurau activitatea la birou

– 71% dintre respondenții care au lucrat de la distanță consideră cel mai mare beneficiu timpul câștigat prin faptul că nu s-au mai deplasat la birou, 55% au apreciat flexibilitatea în organizarea timpului de lucru, iar 17% au declarat că au avut costuri lunare mai mici pe perioada cât au lucrat de acasă.

– dificultăți au fost identificate în comunicarea cu echipa (37%), singurătatea (26%), lipsa spațiului sau a mobilierului adecvat (25%)

– 27% dintre respondenți nu au folosit nicio aplicație pentru videoconferințe cu echipa, 67% nu folosesc semnatura electronică

aproape 70% dintre respondenți nu au mai lucrat niciodată de acasă înainte de pandemie; în timpul stării de urgență, 55% au lucrat exclusiv de acasă, 20% au lucrat parțial de acasă și parțial de la birou, 25% au continuat să lucreze exclusiv de la birou; 20% au lucrat de la distanță în starea de urgență și continuă să lucreze de acasă și în prezent

– 60% dintre cei chestionați consideră că pandemia a contribuit la digitalizarea instituției la care lucrează

– 85% nu au urmat niciun curs de digitalizare în contextul schimbării modului de lucru, peste jumătate folosesc în continuare adresele de e-mail personale în interes de serviciu, 65% nu au folosit un sistem VPN (Virtual Private Network) pentru o conexiune securizată în utilizarea aplicațiilor instituției

Alexandru Lăpușan (foto), CEO și cofondator al Zitec, subliniază: „Peste două treimi din angajații instituțiilor publice au trecut pentru prima dată în martie anul trecut la un mod de lucru de acasă, ceea ce a implicat multe schimbări, de cele mai multe ori nu tocmai facile pe fondul gradului de digitalizare foarte scăzut. Fiind o soluție cloud, utilizatorii Regista au putut să își continue activitatea cu succes și în siguranță, indiferent de unde au lucrat. Rezultatele acestui studiu ne-au ajutat să înțelegem mai bine particularitățile lucrului de acasă pentru instituțiile publice și să creăm soluții mai bune pentru eficientizarea telemuncii”.

Studiul Regista „Noua realitate a lucrului de acasă” vine în completarea demersurilor pentru accelerarea procesului de digitalizare a instituțiilor publice realizate anul trecut prin „Caravana Regista” și prin „Ghidul esențial pentru digitalizarea primăriei”.

Soluţia Regista, dezvoltată de echipa Zitec, este caracterizată ca „lider de piaţă pe segmentul aplicaţiilor de registratură şi managementul documentelor în administraţia publică locală. Rolul aplicaţiei este să automatizeze şi să eficientizeze activităţile din instituţiile locale, guvernamentale şi din companii, prin modulele de registratură electronică, managementul documentelor şi e-Guvernare. Regista facilitează atât o comunicare optimă între departamentele unei instituţii, cât şi între funcţionari şi cetăţeni, pentru o rezolvare rapidă şi mult mai organizată a solicitărilor primite.

Până în prezent, peste 600 de instituții și companii din toate județele țării și-au îmbunătățit procesele de lucru și au redus birocrația folosind Regista. Aplicația are peste 12.000 de utilizatori la nivel național care au înregistrat de-a lungul timpului 12 milioane de documente. Aplicaţia Regista poate fi accesată de oriunde de către funcţionarii publici sau angajaţii companiilor, fiind disponibilă direct din browser, fără instalare şi cu toate informaţiile stocate în siguranţă în cloud Microsoft Azure”.

Compania Zitec este recunoscută ca „lider pe piața IT & Digital Marketing din România, cu birouri în București și Brașov, specializată în dezvoltarea de soluții de afaceri, servicii și produse tehnologice personalizate, aplicații mobile, blockchain, precum și servicii de digital marketing.

Zitec este una dintre puţinele companii româneşti certificată Google Cloud Premier Partner, Microsoft Application Development, Microsoft Gold Cloud Platform, Amazon AWS Technology Partner și furnizor al platformei de soluții e-commerce în cloud VTEX, precum și Adobe Solution Bronze Partner.

Pentru activitatea sa din 2019, Zitec a fost desemnată Compania anului la Gala ANIS România 2020 și Angajatorul anului la Romanian Business Services Forum & Awards 2020. Pentru serviciile de digital marketing, compania a fost nominalizată în topul agențiilor de digital din România conform Forbes în 2020 și 2019. În 2019, Zitec a fost declarat Best Workplace la Romanian Business Services Awards și a primit Premiul Juriului pentru Angajatorul anului la Romania Insider Awards, după ce, cu un an în urmă, s-a clasat în Top 3 al celor mai apreciați angajatori din România, conform site-ului undelucram.ro și în Topul companiilor din IT pentru care să lucrezi realizat de Revista BIZ”.

Grupul Holcim România lansează prima gamă de betoane verzi din industrie și un nou model de afaceri

0

În premieră pentru industria materialelor de construcții, grupul Holcim România lansează prima gamă de betoane verzi – ECOPact;

Totodată, Holcim marchează noi standarde în industrie, prin introducerea Timbrului ECO și a Etichetei Verzi, sisteme de autoevaluare și transparență, care certifică performanța climatică a produselor sale;

Grupul se repoziționează sub o nouă deviză, „Construim pentru oameni și planetă”, și lansează un nou model de afaceri intitulat ECONCEPT;

Holcim România și-a stabilit noi obiective de sustenabilitate, în linie cu Angajamentul „Net Zero” asumat, la nivel internațional, de Grupul LafargeHolcim, în septembrie 2020.

În premieră pentru industria materialelor de construcții din România, Holcim România, cel mai mare producător local, lansează ECOPact – prima gamă de betoane verzi din industrie, cu emisii de CO2 reduse cu peste 30%, creată pentru a accelera tranziția către construcțiile sustenabile. Totodată, compania se repoziționează și dezvoltă un nou model de afaceri, intitulat ECONCEPT.

Noul model de business are la bază o ofertă inovatoare din punct de vedere al impactului climatic, care include trei direcții complementare: ECO Soluții (produse și soluții verzi, cu amprenta scăzută de CO2), ECO Servicii (consultanță și instrumente pentru construcția de proiecte sustenabile) și ECO Scor (evaluare și certificare a performanțelor climatice a produselor din portofoliu).

Noua gamă de betoane verzi are un spectru larg de utilizare, de la construcții civile rezidențiale și non-rezidențiale, construcții industriale și hidrotehnice, construcții speciale industriale și până la construcții speciale pentru transporturi pe apă și structuri marine. Prin intermediul noii game de betoane de înaltă performanță, Holcim România contribuie activ la reducerea amprentei de CO2 a oricărei construcții.

În același timp, Holcim marchează noi standarde privind produsele sale, prin lansarea unor noi servicii de specialitate în domeniul construcțiilor verzi și prin sisteme de evaluare și comparare transparentă a alternativelor din portofoliul său, și anume:

  • Servicii de consultanță ECO, care facilitează tranziția către construcțiile sustenabile și susțin reducerea emisiilor de CO2 și economia circular;
  • Timbrul ECO – sistem de evaluare și transparență introdus de Grupul LafargeHolcim. Acesta indică amprenta de CO2 a produselor Holcim, precum și conținutul de material reciclat, fiind folosit numai pentru produsele cu performanțe climatice superioare (emisii CO2 reduse cu minimum 30% și/sau minimum 20% conținut de material reciclat);
  • Eticheta Verde – sistem de auto-evaluare transparentă a performanțelor climatice a produselor Holcim fabricate în România, care indică procentul cu care sunt reduse emisiile de CO2 față de valoarea de referință la nivel UE.

„Deschidem noi orizonturi pentru business-ul Holcim în România, dar și pentru industria materialelor de construcții. Acest nou model de afaceri este rezultatul eforturilor noastre de peste 20 de ani în direcția sustenabilității, timp în care am investit în tehnologii de ultimă generație, în cercetare și inovare, aspecte care au dus la modernizarea fluxului de producție și, respectiv, la îmbunătățirea gamei de soluții și produse. Totodată, prin ECONCEPT, ne asumăm rolul pe care îl avem în combaterea schimbărilor climatice și conducem tranziția către construcții sustenabile în România, având alături sprijinul partenerilor din zona de proiectare și din sfera academică. Demonstrăm, astfel, încă o dată, că suntem un partener de încredere pentru cei care au nevoie de soluții performante pentru construcții prietenoase cu mediul. Sunt mândru de echipa mea și sunt sigur că împreună vom reuși să construim în România un viitor sustenabil pentru oameni și planetă”, a declarat Bogdan Dobre, CEO Holcim România & Market Head Moldova.

Odată cu noul model de afaceri, compania și-a stabilit noi obiective în ceea ce privește sustenabilitatea, în concordanță cu angajamentul “Net Zero”, la care Grupul LafargeHolcim a aderat, anul trecut, la nivel global. Acesta din urmă are ca scop atingerea neutralității din perspectiva emisiilor de CO2 până în 2050.

La nivel local, noile obiective de sustenabilitate au la bază trei piloni de acțiune: reducerea de CO2, recuperarea printr-o economie circulară și inovarea la nivel de soluții și produse. Acțiunile companiei se concretizează prin scăderea constantă a amprentei de CO2 a produselor, înlocuirea treptată a combustibililor fosili cu alte resurse reciclabile, precum și prin dezvoltarea și digitalizarea continuă a produselor și soluțiilor Holcim.

Sub deviza „Construim pentru oameni și planetă”, Holcim România își propune să reinventeze modul în care se construiește, cu responsabilitate față de mediu și respect pentru generațiile viitoare. Prin noul model de colaborare eco și prin portofoliul de “materiale pentru viață”, compania contribuie activ la accelerarea construcțiilor, la protejarea planetei și implicit la îmbunătățirea calității vieții oamenilor. Mai multe informații puteți afla pe econcept.holcim.ro

_________________

Despre Holcim România

Holcim (România) S.A. activează de peste 20 de ani în sectorul materialelor de construcții din România. Compania deţine 2 fabrici de ciment în Câmpulung şi Aleșd, o staţie de măcinare, 18 staţii ecologice de betoane, 3 staţii de agregate, 2 staţii de lianţi speciali şi 3 terminale de ciment în Bucureşti, Turda și Roman. Holcim are aproximativ 800 angajați în România.

Holcim România este membră a grupului LafargeHolcim, care s-a născut în urma fuziunii între egali dintre Lafarge și Holcim în 2015. Având peste 180 de ani de experiență combinată, grupul rezultat în urma fuziunii își propune să între într-o nouă eră de tehnologii și inovații de vârf în industria materialelor de construcții, pentru a face față provocărilor secolului 21.

Grupul de companii Holcim România include Somaco Grup Prefabricate (ce deține 5 fabrici de prefabricate și una de BCA), Geocycle România (cu 3 puncte de lucru pentru pre-tratarea deșeurilor) și StartCasa (amenajări interioare).