Intesa Sanpaolo desemnată „Banca Anului în Europa de Vest” și „Banca Anului în Italia” la The Banker Awards 2020

0

Intesa Sanpaolo prima bancă italiană recunoscută drept Cea mai bună Bancă din Europa de Vest

Intesa Sanpaolo a fost desemnată „Banca Anului în Europa de Vest” și „Banca Anului în Italia” de către The Banker, publicația de specialitate a Financial Times Group. Distincțiile acordate marchează o premieră, fiind prima dată când o bancă italiană este recunoscută ca cea mai bună bancă din Europa de Vest.

În selecția sa, juriul internațional al The Banker a luat în considerare performanța financiară solidă a Intesa Sanpaolo și fuziunea cu UBI Banca, care a întărit poziția grupului bancar italian și a creat un competitor capabil să se impună cu succes la nivel european. În același timp, juriul a acordat o importanță deosebită rolului vital pe care l-a jucat Intesa Sanpaolo în susținerea economiei și a societății italiene de-a lungul pandemiei COVID-19.

Marco Elio Rottigni (foto), Șeful Diviziei Bănci Subsidiare Internaționale, din cadrul Grupului Intesa Sanpaolo, a declarat: „Intesa Sanpaolo este unul dintre cele mai performante grupuri bancare din Europa și se remarcă prin rezultatele financiare excepționale. După fuziunea cu UBI, grupul se poziționează în topul băncilor din Zona Euro, după capitalizarea de piață. Totodată, se află printre cele mai bune bănci europene, conform mai multor indicatori financiari și de performanță. Distincția «Banca Anului în Europa de Vest», acordată de The Banker, reflectă nu doar aceste aspecte importante, ci și faptul că achiziția UBI a pus bazele unor modalități inovatoare de fuziune bancară, apreciate și aprobate de autoritățile de reglementare. Ca parte dintr-un grup bancar prestigios și solid, filialele noastre internaționale contribuie semnificativ la succesul grupului, deoarece beneficiază pe deplin pe piețele lor interne de oportunități comune, sinergii și bune practici. Pandemia de coronavirus a reiterat importanța acestor principii și, împreună cu subsidiarele din întreaga lume, am lansat inițiative concrete de sprijin a economiilor locale, a clienților și angajaților noștri, generând valoare pentru comunitățile în care ne desfășurăm activitatea”.

***

Grupul Intesa Sanpaolo

Intesa Sanpaolo este unul dintre cele mai solide și profitabile grupuri bancare din Europa, care ofera un mix complex de servicii financiare – wealth management, consumer banking, corporate banking, investment banking, asset management și asigurări.

Ca lider în Italia, grupul oferă servicii către 14,6 milioane de clienți, printr-o rețea de canele digitale și tradiționale. Subsidiarele internaționale ale Grupului furnizează servicii către 7,2 milioane de clienți din Europa Centrală și de Est, Orientul Mijlociu și Africa de Nord. Intesa Sanpaolo este una dintre cele mai sustenabile bănci din lume și crede că profitabilitatea trebuie privită în corelație directă cu binele și sănătatea societății și economiei per ansamblu.

Ca parte a angajamentului său față de o creștere sustenabilă, Intesa Sanpaolo a creat o fond de finanțare de 5 miliarde de euro, dedicat economiei circulare. Proiectul Grupului pentru incluziune economică și reducerea sărăciei globale include un Fond pentru Impact ce oferă împrumuturi de 1,2 miliarde euro acelor categorii sociale pentru care accesul la credite este dificil.

Intesa Sanpaolo se implică intens în inițiative culturale, pe care le promovează atât prin resurse proprii, cât și împreună cu parteneri din Italia și din străinătate. Printre aceste inițiative se numără expoziții permanente sau temporare ale vastului patrimoniu artistic al Gallerie d’Italia, în muzeele grupului din Milano, Napoli, Vicenza și, în curând, Torino.

Bogdan Dobre este noul Director General al Holcim România

0

Cu o experiență de peste 20 de ani în poziții de management, Bogdan Dobre(foto) a preluat funcția de CEO Holcim România & Market Head Moldova începând cu 1 ianuarie 2021. Acesta îl va înlocui pe Horia Adrian, care a condus operațiunile locale în ultimii trei ani.

Bogdan este alături de Holcim România încă din anul 2000, fiind unul dintre primii angajați ai companiei. În tot acest timp, el a ocupat funcții precum cea de Director Comercial (2013-2020), de Director al Diviziei Betoane și Agregate (2011-2013), de Manager Național de Vânzări Ciment (2002-2011), contribuind decisiv la rezultatele companiei, precum și la dezvoltarea de noi oportunități de creștere și inovare a afacerilor Holcim în România.

Strategia pe care a propus-o și a implementat-o a permis crearea unor parteneriate solide și de durata între Holcim și clienții săi.

„Mă bucură și, în același timp, mă responsabilizează faptul că preiau această funcție, după 20 de ani în care am construit împreună cu colegii mei un business performant. Îi mulțumesc lui Horia pentru tot ceea ce a realizat. Eforturile sale s-au concretizat într-un progres vizibil al operațiunilor Holcim atât la nivel local, cât și la nivel regional. Voi continua în direcția dezvoltării business-ului nostru din România și Moldova, adaptându-ne constant la provocările pieței materialelor de construcții, aflate în continuă transformare. În acest fel, vom putea răspunde în continuare nevoilor clienților noștri, oferind soluții performante și integrate”, a declarat Bogdan Dobre, noul CEO al Holcim România & Market Head Moldova.

Anterior experienței sale profesionale, Bogdan Dobre a absolvit Universitatea Politehnica București, Facultatea de Tehnologie Chimică Organică și deține un EMBA în cadrul Tiffin University, SUA.

***

Despre Holcim România

Holcim (România) S.A. activează de peste 20 de ani în sectorul materialelor de construcții din România. Compania deţine 2 fabrici de ciment în Câmpulung şi Aleșd, o staţie de măcinare, 18 staţii ecologice de betoane, 3 staţii de agregate, 2 staţii de lianţi speciali şi 3 terminale de ciment în Bucureşti, Turda și Roman. Holcim are aproximativ 800 angajați în România.

Holcim România este membră a grupului LafargeHolcim, care s-a născut în urma fuziunii între egali dintre Lafarge și Holcim în 2015. Având peste 180 de ani de experiență combinată, Grupul rezultat în urma fuziunii își propune să între într-o nouă eră de tehnologii și inovații de vârf în industria materialelor de construcții, pentru a face față provocărilor secolului 21. Grupul de companii sub umbrela Holcim România la nivel local include Somaco Grup Prefabricate (elemente prefabricate și BCA), Geocycle România (pre-tratarea deșeurilor) și StartCasa (amenajări interioare).

Deloitte a asistat Vienna Insurance Group AG Wiener Versicherung Gruppe în preluarea activelor Aegon din Ungaria, Polonia, România și Turcia

0

Deloitte a asistat asigurătorul austriac Vienna Insurance Group AG Wiener Versicherung Gruppe (VIG) în preluarea businessurilor grupului olandez Aegon din domeniul asigurărilor de viață și non-viață, al pensiilor private și al managementului de active din Ungaria, Polonia, România și Turcia. Cu un preț de achiziție de 830 de milioane de euro, aceasta este una dintre cele mai mari tranzacții în domeniul financiar din Europa Centrală semnate în 2020. Achiziția este supusă aprobării autorităților de reglementare și organismelor antitrust și urmează să fie finalizată în a doua jumătate a anului 2021. În urma acestei preluări, VIG își va consolida poziția de lider în Europa Centrală și de Est și va deveni cel mai mare asigurător din Ungaria. În România, VIG este deja prezent prin companiile Omniasig, Asirom și BCR Asigurări de Viață, iar Aegon este activ în domeniul asigurărilor de viață și al pensiilor private din 2007.

Echipa Deloitte implicată în proiect a fost formată din experți din Europa Centrală și din Olanda, care au asigurat servicii de due diligence financiar, fiscal și actuarial, precum și de evaluare și de suport în structurarea tranzacției. Întregul proiect a fost coordonat de Tomasz Ochrymowicz, Partener Consultanță Financiară, și Marcin Piskorski, Partener Consultanță în Management, din cadrul Deloitte Polonia, și de Zsolt Vajda, Director Consultanță Financiară, din cadrul Deloitte Ungaria.

„Este o onoare pentru noi să fim parte dintr-o tranzacție atât de importantă, care va redefini piața asigurărilor din patru țări. Grație cooperării între echipe din mai multe regiuni și abordării multidisciplinare, Deloitte a putut oferi servicii la cel mai înalt nivel chiar și în condițiile termenelor-limită strânse pe care le-a presupus acest proiect. Experții noștri din București au lucrat îndeaproape cu echipele Deloitte din Polonia și Ungaria, precum și cu echipa Vienna Insurance Group AG Wiener Versicherung Gruppe din România”, a spus Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România.

Echipa Deloitte din București a asigurat procesul de due diligence financiar pentru companiile românești care vor intra în portofoliul VIG și a fost alcătuită din Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Ionuț Vasilescu, Manager, și Angelika Lech, Senior Associate.

Cu o echipă de 50 de experți, Deloitte este unul dintre cei mai importanți furnizori din România de servicii de consultanță financiară pentru companii locale și multinaționale din mediul privat și din cel public. În 2020, echipa de consultanță financiară a Deloitte România a fost implicată în peste 100 de proiecte complexe prin intermediul tuturor liniilor de servicii.


Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte, prin intermediul rețelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de țări și teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și servicii de cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business complexe. Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor peste 330.000 de profesioniști ai săi.

Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesioniști.

Pentru a afla mai multe despre rețeaua globală a firmelor membre, vă rugăm să accesați www.deloitte.com/ro/despre.

XTB România: Se prefigurează Bitcoin ca o posibilă alternativă la aur?

0

Intrarea investitorilor instituționali de calibru pe piața Bitcoin care că consideră moneda virtuală este un instrument de hedging împotriva inflației, similar cu aurul, precum și apariția fenomenului FOMO (fear of missing out), adică teama investitorilor de a rata momentul oportun de intrare în piață sunt cele două mari cauze ale creșterii record a prețului Bitcoin din ultimele zile. Mai mult, gigantul bancar de investiții JPMorgan a numit o țintă pe termen lung a prețului Bitcoin la peste 146.000 de dolari, în scenariul în care criptomoneda va crește în popularitate ca alternativă pentru aur. Aceste aspecte sunt analizate mai jos de către Radu Puiu (foto), analist finaciar în cadrul XTB, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia și lider de piață în România pe burse internaționale.

Începutul de an a adus o atitudine indecisă la nivelul piețelor de capital. Deși inițial, s-a observat un apetit accentuat pentru risc, majoritatea indicilor importanți trasând noi maxime istorice, optimismul investitorilor s-a redus treptat. Acest model a fost urmat și de cea mai cunoscută monedă digitală, Bitcoin, doar că mișcarea observată la nivelul acestei piețe ”a furat ușor startul”.

Astfel, având în vedere că această piață are un program neîntrerupt de tranzacționare, prețul a trasat noi maxime istorice în timpul zilei de duminică, la aproximativ 34.637 de dolari. Din acel punct, cotația a început să dezvolte o mișcare descendentă destul de rapidă.

Prețurile au scăzut cu până la 17%, marcând cea mai amplă corecție din luna martie. Ulterior, a avut loc o stabilizare. Deși la prima vedere ar putea părea o scădere importantă, în contextul raliului amplu al Bitcoin situația pare mai puțin îngrijorătoare (moneda a câștigat 50% doar în decembrie).

Având în vedere complexitatea „lumii criptomonedelor”, este dificil de identificat cauza exactă a ultimului val de volatilitate. Bitcoin a crescut cu peste 300% în ultimul an, raliu ce a fost alimentat de o cerere speculativă din partea investitorilor de retail, dar și a celor instituționali. Această atitudine ar putea fi argumentată de convingerea că monedele virtuale se dezvoltă ca o clasă de active de masă și pot acționa ca un depozit de valoare.

Raliul record al Bitcoin înregistrat în ultimele săptămâni ale anului a fost parțial determinat de intrarea pe piață a unor investitori instituționali importanți. Deși criptomoneda există de 12 ani, a început să crească în popularitate în rândul investitorilor instituționali de abia anul trecut. Susținătorii monedelor consideră că Bitcoin este un instrument de hedging împotriva inflației, similar cu aurul. Aprecierea prețului Bitcoin de anul trecut a fost parțial alimentată de interesul unor nume mari de pe Wall Street pentru moneda virtuală. Este posibil ca aprobarea acestora să fi oferit încredere investitorilor de retail, care, în mod obișnuit, sunt sceptici. Investitori precum Paul Tudor Jones și Stanley Druckenmiller au investit în Bitcoin și au subliniat potențialul de acoperire împotriva inflației.

De asemenea, companii financiare mari precum PayPal și Fidelity au făcut mișcări în sectorul de monede virtuale, în timp ce Square și MicroStrategy și-au folosit propriile bilanțuri pentru a cumpăra Bitcoin. Este posibil ca această tendință să continue, existând o gamă tot mai amplă și diversificată de instrumente care permit investitorilor instituționali să obțină expunere pe Bitcoin. Un alt aspect important este faptul că tot mai multe companii specializate în acest domeniu sunt reglementate, element ce a lipsit în trecut.

Un al doilea factor care a impulsionat raliul recent al monedei virtuale a fost reprezentat de investitorii de retail și în special de fenomenul FOMO (fear of missing out). Acest lucru reprezintă o teamă la nivelul investitorilor de a rata momentul oportun de intrare în piață, fapt care s-ar putea transpune într-un cost de oportunitate ridicat (pierderea profitului potențial). În prezent, un număr mult mai mare de persoane dețin conturi la nivelul burselor de monede digitale, achiziționarea și tranzacționarea acestor instrumente fiind mult mai ușoară decât înainte.

Aceste elemente continuă să fie prezente, ceea ce oferă un impuls de încredere pieței. În continuare există mult optimism pe piața monedelor virtuale.

Performanța recentă a Bitcoin a trezit multe comparații cu raliul amplu până la aproape 20.000 de dolari din 2017, care a fost urmat de o corecție bruscă în 2018 care a dus la pierderea a miliarde de dolari din capitalizarea de piață a criptomonedelor majore. Totuși, există o diferență importantă: mișcarea actuală este bazată în mare parte pe cerere din partea investitorilor instituționali și mai puțin pe cererea de speculație din partea sectorului de retail.

În plus, o altă deosebire între acest raliu și cel văzut în 2017 este claritatea reglementărilor, care era redusă atunci. Astăzi, majoritatea autorităților de reglementare din întreaga lume au creat departamente interne specializate pe sectorul de monede virtuale. O bună parte dintre marile centre financiare dețin un nivel ridicat de reglementare pe piețele de monede digitale, aspect care oferă confort atât investitorilor instituționali, cât și investitorilor de retail.

Printre principalii factori care au stat la baza scăderii prețurilor se numără o secvență de marcare a profitului. Pe măsură ce prețul Bitcoin a atins noi maxime istorice, piețele au început să se confrunte cu noi niveluri de rezistență, fapt ce a determinat încasarea profitului. În plus, optimismul la scară largă a determinat intenție din partea investitorilor de a se reorienta către alte piețe.

O parte dintre profituri este posibil să se fi reorientat către alte monede, un exemplu fiind Ethereum. Începând cu 3 ianuarie, moneda a crescut cu aproximativ 49,25% în 2021, în timp ce prețul Bitcoin a avansat cu 24,40% în 2021. Traderii s-au orientat către monede alternative în căutarea de randamente superioare. De obicei, monedele digitale sunt corelate pozitiv, dar, de această dată, performanța Bitcoin a depășit evoluția celorlalte monede virtuale.

În timpul sesiunii de marți, Bitcoin a reușit să recupereze teren iar mișcarea ascendentă a dat semne mai optimiste decât în urmă cu o zi. Recuperarea rapidă indică cerere puternică, scoțând în evidență sentimentul bullish. Această mișcare sugerează că investitorii importanți din SUA au profitat de corecție și au cumpărat Bitcoin.

Gigantul bancar de investiții JPMorgan a numit o țintă pe termen lung a prețului Bitcoin la peste 146.000 de dolari, în scenariul în care criptomoneda va crește în popularitate ca alternativă pentru aur. Posibilitatea de a prelua o parte din ”cota de piață” a aurului drept activ de refugiu ar reprezenta un avantaj important pentru Bitcoin pe termen lung. Cu toate acestea, analiștii au susținut că volatilitatea prețului Bitcoin trebuie să scadă pentru ca instituțiile să plaseze fonduri importante. Conform reprezentanților companiei, convergența volatilităților aurului și a Bitcoin este un „proces multianual” și sugerează că obiectivul de 146.000 USD este o țintă pe termen lung. În timp ce comunitatea cripto se așteaptă ca raliul să continue, JPMorgan vede semne ce sugerează o tendință de „interes speculativ excesiv” și consideră aprecieri ample către regiunea 50.000 – 100.000 de dolari ar putea fi nesustenabile pe termen scurt.


Despre XTB: Cu mai mult de 15 ani de experiență în piețele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. Cu birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța, XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.

Avertisment cu privire la riscuri:

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naștere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informații. Vă aducem la cunoştinţă că informațiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanțe sau rezultate.

Program al Academiei Române de susținere a tinerilor talentați

0

Academia Română lansează un program pentru „identificarea, stimularea și promovarea tinerilor cu rezultate școlare excepționale”.

Sub autoritatea președintelui Academiei Române, acad. Ioan-Aurel Pop și a secretarului general al Academiei Române, acad. Ioan Dumitrache, suntem informați că „programul, intitulat Academia Română în dialog cu tinerii, va fi coordonat de un grup de lucru alcătuit din membri ai Academiei Române și cadre didactice din învățământul superior. Direcțiile principale de acțiune ale acestui Program sunt: organizarea unui centru de studii pentru tinerii superdotați, organizarea școlilor de vară/iarnă anuale, acordarea de premii speciale, acordarea de burse elevilor performanți din medii defavorizate.

Programul Academia Română în dialog cu tinerii răspunde unei datorii morale pe care instituția noastră o are atât față de națiunea română, cât și față de numeroșii donatori care, de-a lungul timpului, au încredințat Academiei Române avutul lor, integral sau în parte, spre a fi utilizat în scopul progresului societății românești, una dintre direcțiile fundamentale fiind stimularea educației tinerei generații și valorificarea potențialului creativ al acesteia.

După o fractură de decenii, în care Academiei Române i-au fost confiscate de către statul communist toate bunurile, redobândite apoi cu greu și doar parțial, în zeci de procese în instanță, ne aflăm acum în situația de a putea constitui un fond special de finanțare și de a relua, pe noi coordonate, implicarea Academiei Române în valorificarea excelenței tinerilor români.

Demersul nostru înlocuiește misiunea Centrului Național pentru Instruire Diferențiată, prevăzut în Legea 17/2007 și încă nefuncțional. Pentru identificarea și selecția elevilor performanți, Academia Română va face apel la datele deținute de inspectoratele școlare județene, unele având deja create centre de excelență pentru copiii supradotați.

Astfel, pentru anul 2020, Academia Română a alocat deja Programului Academia Română în dialog cu tinerii suma de 250.000 de lei din Fondul Recurent al Donatorilor, urmând să atragă și alte fonduri din sponsorizări.

Academia Română propune tuturor doritorilor să se alăture demersului său de a dezvolta acest Program destinat tinerilor excepționali, pe care l-am proiectat consistent și durabil, astfel încât să contribuie la dezvoltarea unei noi generații de profesioniști și să încurajeze pe termen lung valorificarea în România a acestui potențial.

Contribuțiile pot fi virate în unul din cele două conturi de mai jos, deschise de Fundația „Patrimoniu“ la Banca Comercială Română, Sucursala Unirea:

Cont în lei: RO42RNCB0082047652150001

Cont în euro: RO15RNCB0082047652150002”.

Programul este deschis către mediul de business, Academia Română subliniind în acest sens: „Prevederile unui parteneriat financiar strategic vor fi stipulate în contractul de sponsorizare, cu respectarea obiectivelor tuturor părților. Conform legislației în vigoare, anual va fi prezentat raportul de activitate al Programului. Suntem convinși că membrii societății românești și mediul economic vor aprecia oportunitatea implicării în acest Program sustenabil la nivel național, cu impact educațional asupra comunității”.

Educația financiară, un câștig la orice vârstă

0

Oportunitățile de învățare și dezvoltare la vârstă adultă sunt, în bună măsură, asociate cu programele puse la dispoziție de către angajatori. Acestea sunt cu atât mai apreciate atunci când reușesc să aducă angajaților, alături de beneficii de ordin profesional, și un câștig în planul personal.

            Autoritatea de Supraveghere Financiară propune exact o astfel de abordare prin intermediul programului de educație financiară, Wellness Financiar, care cuprinde o serie de seminarii online dedicate actorilor de pe piața muncii, respectiv angajați și angajatori din toate sectoarele de activitate.

            Lansat în luna septembrie 2020, programul este oferit în mod gratuit și include un număr de 18 teme asociate activităților din piețele financiare non-bancare pe care angajatorii le pot alege atât în funcție de cerințele de instruire ale angajaților, cât și de nevoile de dezvoltare ale acestora. Printre acestea se numără prezentarea diverselor tipuri de asigurări – de bunuri (specifice IMM-urilor, de construcții montaj, agricole etc.), de răspundere (profesională, a directorilor și administratorilor, de mediu etc.), cibernetice, de sănătate și de viață; a principiilor de funcționare a sistemului de pensii private – Pilon II, Pilon III și ocupaționale; a noțiunilor de planificare financiară sau a managementului continuității în afaceri în această dificilă perioadă.

            Seminariile au un caracter foarte aplicat, iar în funcție de specificul activității participanților înregistrați informațiile sunt adaptate nevoilor și interesului profesional al acestora; conținutul își păstrează relevanța, de asemenea, și pentru angajator. Un bun exemplu este abordarea importanței informării în cazul pensiilor private Pilon II, a dreptului participantului de a alege și a obligației angajatorului de a informa, sau a asigurării de sănătate din perspectiva beneficiilor mutuale – deductibilitatea acesteia atât pentru angajat, cât și pentru angajator.

            Programul s-a bucurat de un interes ridicat din partea angajatorilor sau a organizațiilor profesionale înscrise în acest proiect, peste 2.500 de angajați participând în anul 2020 la sesiunile de educație financiară care le-au fost dedicate. În proporții egale, participanții au asistat fie în direct la seminariile susținute online, fie au accesat ulterior varianta înregistrată a acestora.

            Abordarea atât utilă, cât și pragmatică a cursurilor a generat un grad de satisfacție ridicat în raport cu experiența educațională. În chestionarul de feedback, care a fost distribuit companiilor participante, respondenții au declarat că au o părere excelentă sau foarte bună atât despre seminarii în ansamblu (91%), cât și despre informațiile prezentate (93%) sau despre interacțiunea cu lectorii (85%).

   Programul Wellness Financiar continuă și anul acesta, tematica urmând să se îmbogățească cu titluri noi.

Întregul catalog al cursurilor este disponibil la secțiunea dedicată educației financiare a site-ului A.S.F. – https://asfromania.ro/edu/wp-content/uploads/2020/11/wellness-financiar.pdf

Studiu EY: Activitatea globală de fuziuni și achiziții a fost rezistentă la șocuri în 2020, se așteaptă o intensificare a activității în anii următori

  • Revenirea puternică a valorii tranzacțiilor M&A globale din iulie 2020 va continua și în 2021
  • 2020 este al cincilea an ca valoare totală a tranzacțiilor în perioada de după criza financiară globală, în pofida prăbușirii pieței M&A din primul semestru
  • Modificarea majoră a comportamentului de consum va impulsiona tranzacțiile în 2021

După un an cu fluctuații mari ale activității de fuziuni și achiziții (M&A), în 2021 se estimează o continuare a creșterii valorii tranzacțiilor începută în trimestrul al treilea 2020, în condițiile în care companiile sunt interesate să-și optimizeze activitatea și să-și regândească viitorului în era post- pandemie, conform concluziilor studiului EY privind tendințele globale în domeniul M&A în 2020 și perspectivele tranzacțiilor în 2021.

Cu o valoare totală de 2,9 trilioane de USD, activitatea globală de fuziuni și achiziții din 2020 se situează sub valoarea de 3,3 trilioane de USD din 2019, dar pe locul al cincilea în topul anilor cu cea mai mare valoare a tranzacțiilor din perioada de după criza financiară globală.

Activitatea M&A a înregistrat variații de la o regiune la alta. Valorile din Asia-Pacific au scăzut dramatic în primele două luni ale anului 2020, dar au marcat o creștere de 19% și un total de 805 miliarde de USD la sfârșitul anului. În America de Nord și de Sud, valorile tranzacțiilor M&A s-au diminuat cu 29% la 1,27 miliarde de USD, piața din SUA înregistrând o contracție de 80% la apogeul măsurilor de carantină față de 2019. În regiunea EMEIA (Europa, Orientul Mijlociu, India și Africa), scăderea valorii tranzacțiilor a fost mai mică (de 3%), până la 815 miliarde de USD, regiunea recâștigând cea mai mare parte a terenului pierdut în prima parte a anului.

Cele mai active sectoare au fost tehnologia, media și divertisment și telecomunicații (TMT), cu 5.755 de tranzacții în valoare de 973 miliarde de USD (creștere de 6% față de anul trecut), serviciile financiare, cu 901 tranzacții în valoare de 352 miliarde de USD (creștere de 8% față de anul trecut) și energie și utilități, cu 525 de tranzacții în valoare de 142 miliarde de USD (creștere de 34% față de anul trecut).

Sectoarele cele mai expuse la pandemia provocată de COVID-19 au înregistrat o scădere mai pronunțată în 2020, ca urmare a restricțiilor sanitare și a diminuării activității economice. Sectorul industrial (cu o scădere de 18% față de 2019, la 262 miliarde de USD) și cel al bunurilor de larg consum (scădere de 16% față de 2019, la 156 miliarde de USD) au fost în mod special afectate.

„Și în România, după cum era de așteptat, piața de M&A a fost afectată de pandemia Covid-19 care a atras după sine amânări sau înghețări de tranzacții. În ciuda unei încetiniri semnificative în prima parte a anului 2020, s-a remarcat un reviriment peste așteptări în partea a doua a anului. În continuare, există apetit pentru tranzacții, în special pe partea de achiziție, cu investitori care văd oportunități în această zonă și în astfel de perioade.

Sectorul energetic a rămas cel mai atractiv pentru investitori, fiind susținut de interesul pentru energia regenerabilă, unde s-au înregistrat și cele mai mari tranzacții, precum și de sectorul IT care conduce în zona de adaptabilitate la noul mediu de afaceri. Sectoarele tradiționale precum imobiliare, agrobusiness și servicii au continuat să fie active.

Anul 2021 va aduce oportunități interesante prin prisma schimbărilor politice, a comportamentului de consum al populației și a capacității de adaptare a antreprenorilor la provocările date de incertitudinea post-pandemie. Factorul cheie pentru succesul tranzacțiilor viitoare va consta în eficiența acțiunilor luate de către companii în această perioadă și de poziționarea pentru viitor”, a declarat Florin Vasilică (foto), Liderul departamentului de Strategie și Tranzacții, EY România.

Mutările îndrăznețe vor defini piața în 2021 și în anii următori

În ceea ce privește perspectivele pentru anul 2021 și mai departe, sectoarele care au manifestat prudență în materie de tranzacții în timpul pandemiei provocate de COVID-19 vor conduce următorul val de activitate, potrivit studiului.

De exemplu, sectorul bunurilor de larg consum a înregistrat o intensificare a tranzacțiilor M&A orientate către active care s-au confruntat cu dificultăți în timpul pandemiei, realizate de concurenți mai rezistenți la șocuri din punct de vedere financiar. În același timp, s-au derulat și achiziții efectuate de companii inovatoare, cu legături puternice cu baza lor de clienți.

Firmele de investiții cu capital privat (Private Equity) au fost și ele active în 2020 și probabil vor fi și mai active, în contextul în care companiile și sectoarele se vor repoziționa în perioada de revenire anticipată în 2021 și în anii următori. Cu fonduri disponibile în valoare de 2,9 trilioane de USD, inclusiv aproape 1 trilion de USD dedicați preluărilor de companii, capitalul privat este bine poziționat pentru a profita de crearea de valoare preconizată în 2021. Prezența tot mai mare pe piață a societăților vehicul investițional (SPACs) ar putea aduce și alte forme de capital în ringul tranzacțiilor de anul viitor.

În plus, se anticipează că intențiile în materie de tranzacții vor fi alimentate și de tendința tot mai mare de a utiliza modele alternative de tranzacționare, cum ar fi consorțiile și alianțele, odată cu adoptarea unei perspective ecosistemice de către companii, precum și de cedările de active, care vor permite modificări de activitate și reinvestiții strategice.

 „Companiile din sectorul bunurilor de larg consum și din cel industrial vor căuta să se asocieze pentru a profita de revirimentul preconizat. De asemenea, vor încerca să se adapteze la un nou mediu, în care comportamentele și preferințele clienților s-au modificat radical, ca urmare a pandemiei provocate de COVID-19. Există deja semne ale unor astfel de evoluții, cum ar fi trecerea accelerată la comerțul electronic în același timp cu diminuarea activităților de comerț cu amănuntul în magazine fizice, precum și reevaluarea lanțurilor de aprovizionare ale producătorilor și diminuarea expunerii la riscurile presupuse de acestea”, a declarat Andrea Guerzoni, vicepreședinte EY Global – Strategie și Tranzacții.

Tehnologia și geopolitica vor influența strategiile companiilor

Anticipata intensificare a activității M&A vine în contextul în care aproape două treimi (62%) dintre directorii executivi consideră că organizația lor trebuie să își transforme în mod radical operațiunile în următorii doi ani, potrivit raportului EY Digital Investment Index. În acest sens, companiile încep să se orienteze spre tehnologiile emergente, printre cele mai probabile investiții din următorii doi ani numărându-se internetul lucrurilor (IoT), inteligența artificială și cloud computing (67%, 64% și, respectiv, 61%).

Având în vedere că 52% dintre directorii executivi care au manifestat interes față de tehnologiile digitale prin intermediul unor tranzacții M&A au declarat că această abordare le-a depășit așteptările, iar 45% au declarat același lucru despre parteneriatele digitale, este de așteptat ca în 2021 să se înregistreze o creștere a numărului de tranzacții și a capitalului alocat de companii pentru investiții în startup-uri și în parteneriate.

Și schimbările geopolitice vor influența deciziile strategice de investiții, precum fuziunile și achizițiile și intrarea sau ieșirea de pe anumite piețe. Potrivit raportului EY 2021 Geostrategic Outlook, analizarea acestor riscuri devine mai importantă în mediul actual, pandemia provocată de COVID-19 reprezentând un catalizator important pentru schimbările geopolitice în general.

În Europa și în SUA, variabilele precum Brexitul și impactul oricăror noi politici ca urmare a rezultatelor alegerilor din SUA vor juca un rol esențial în modul în care directorii executivi regândesc strategia companiilor lor și alocarea capitalului.

În contextul în care valorile tranzacțiilor de fuziuni și achiziții din Regatul Unit au crescut deja cu 40% în 2020 și 79% dintre companiile americane indică faptul că probabil își vor accelera strategiile, alianțele și consorțiile în domeniul M&A dacă impozitul pe profit va crește în urma alegerilor prezidențiale, există premisele ca 2021 să fie un an mai puternic pentru M&A.

Granturi pentru planuri de atenuare și adaptare la schimbările climatice în municipalități

0

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, în calitate de Operator de Program pentru Granturile SEE 2014-2021, Programul RO-Mediu, a lansat primul apel pentru propuneri de aplicații „Elaborarea planurilor de atenuare și adaptare la schimbările climatice în municipalități”, proiect finanțat în cadrul Mecanismul Financiar al Spațiului Economic European 2014-2021.Suma totală alocată este de 1.000.000 euro, reprezentând: 850.000 Euro (85%) – contribuția Mecanismului Financiar SEE 2014-2021, respectiv grant; 150.000 Euro (15%) – contribuția națională.

MMAP informează că „prin schema de granturi mici pentru Elaborarea planurilor de atenuare și adaptare la schimbările climatice în municipalități, Programul RO-Mediu își propune creșterea capacităţii autorităţilor locale privind atenuarea și adaptarea la schimbările climatice.

De asemenea, Programul RO-Mediu va consolida capacitatea entităților publice responsabile de implementarea și aplicarea legislației europene și a strategiilor privind protecția mediului, respectiv în domeniile: ecosisteme și biodiversitate, prin sprijinirea restaurării turbăriilor/zonelor umede, poluarea cu substanțe chimice și deșeuri periculoase, prin creșterea capacității de a aborda riscurile datorate poluării cu deșeuri, adaptarea la schimbările climatice, încurajând punerea în aplicare a planurilor de adaptare și atenuare, și  informații geografice integrate pentru mediu și UE (instrumente îmbunătățite de informare pentru decidenții responsabili).

Orice entitate publică sau privată, comercială sau necomercială, precum și organizațiile neguvernamentale stabilite, ca persoane juridice, în Statele Donatoare (Norvegia, Islanda, Liechtenstein) sau în statul beneficiar (România), pot fi beneficiari eligibili ai acestui apel, dacă îndeplinesc condițiile:

  • sunt înregistrate ca persoane juridice în România sau în unul din Statele Donatoare;
  • pot desfășura activități în domeniile de interes ale Programului RO-Mediu;
  • se încadrează în una din categoriile menționate.

Termenul limită pentru depunerea aplicațiilor: 29 martie 2021, ora 17:00,termen de înregistrare efectivă la sediul Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor din Bd. Libertății, Nr. 12, București, Sectorul 5, România. Solicitanților li se recomandă să nu aștepte până la acest moment pentru a depune aplicațiile de finanțare.

Data depunerii aplicației va fi considerată data confirmării de primire cu număr de înregistrare de la Operatorul de Program. Dacă aplicantul nu primește numărul de înregistrare, acesta are obligația de a contacta Operatorul de Program.

Cererile de finanțare vor fi depuse la Operatorul de Program, în 1 exemplar în format letric, în limbile română și engleză și 1 copie electronică (format pdf pe CD/DVD etc.), însoțite de o scrisoare de înaintare datată și înregistrată în cadrul instituției/entității Solicitantului.

În cazul în care există diferențe între versiunea în format letric și cea electronică, versiunea pe suport hârtie va prevala. De asemenea, în cazul în care sunt remarcate diferențe de conținut între versiunea letrică și cea electronică (informații lipsă, informații suplimentare, valori diferite etc.), Operatorul de Program poate decide respingerea proiectului!

Informații suplimentare cu privire la apelul pentru propuneri de aplicații, datele de contact precum și documentele suport pot fi găsite/accesate pe website-ul dedicat, la adresa:

http://www.mmediu.ro/articol/lansarea-schemei-de-granturi-mici-sgs-1-elaborarea-planurilor-de-atenuare-si-adaptare-la-schimbarile-climatice-in-municipalitati-launch-of-the-small-grants-scheme-sgs-1-development-of-adaptation-and-mitigation-plans-in-municipalities/3925”.

Plățile online cu carduri emise de CEC Bank sunt acum mai sigure

0

De la începutul anului, CEC Bank a implementat noi metode pentru confirmarea plăților online cu cardul, în conformitate cu prevederile Directivei Europene revizuite privind Plățile (PSD2).

Potrivit PSD2, pentru confirmarea plăților online cu cardul este necesară utilizarea a cel puțin doi factori de autentificare din cele 3 categorii posibile: (1) ceva ce doar clientul cunoaște, cum ar fi codul PIN/parola; (2) ceva ce doar clientul deține, de exemplu telefonul mobil și coduri de autorizare trimise pe SMS și (3) ceva ce clientul este, cum ar fi amprenta, recunoașterea facială sau alte elemente de biometrie.

Clienții CEC Bank au la dispoziție două metode pentru confirmarea plăților online cu cardul:

  • Realizarea autentificării biometrice prin utilizarea aplicației Mobile Banking. Activarea acestei funcționalități din aplicația Mobile Banking este disponibilă încă din luna mai 2020.
  • Confirmarea tranzacțiilor cu două parole: în plus față de parola dinamică trimisă prin SMS, se va utiliza și o parola statică. Pentru toți clienții înrolați în serviciul 3D Secure, parola statică inițială ce va fi folosită la prima tranzacție este numele de fată al mamei, iar schimbarea acestei parole este obligatorie după prima tranzacție. Această metodă de autentificare a devenit obligatorie de la începutul anului.

Pentru mai multă ușurință în ceea ce privește efectuarea plăților online cu cardul, banca recomandă activarea autentificării biometrice din aplicația MobileBanking. Astfel, clienții vor primi notificare push pe telefon și vor putea confirma tranzacția după logarea în aplicația Mobile Banking, fără a mai fi necesară introducerea parolei și a codului unic primit prin SMS, în pagina comerciantului. Mai multe detalii sunt disponibile în pagina dedicată de pe https://www.cec.ro/plati-online.

Compensații financiare pentru proprietarii de păduri cu restricții de exploatare

0

Perioada în care proprietarii de păduri cu restricții de exploatare pot primi compensații financiare va fi prelungită cu doi ani, până la 31 decembrie 2022, anunță Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. Se află în faza de avizare interministerială proiectul hotărârii guvernului în acest scop. Sunt vizate „compensațiile reprezentând contravaloarea produselor pe care proprietarii nu le recoltează, datorită funcţiilor de protecţie stabilite prin amenajamente silvice, care determină restricții în recoltarea de masă lemnoasă”.

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Barna Tánczos, subliniază: „Mă bucur că primul act normativ pe care îl semnez, în calitate de ministru al mediului, apelor și pădurilor, este unul menit să îi sprijine pe proprietarii de păduri care, din cauza regimului de protecție strictă, nu pot exploata aceste resurse. Este normal, atunci când vorbim despre restricții, măsuri de conservare și non-intervenție, să oferim compensații celor afectați. Prin asumarea și respectarea acestor restricții, proprietarii sprijină, în mod direct, eforturile noastre privind conservarea biodiversității din aceste zone, a ecosistemelor și a patrimoniului natural. Comisia Europeană a înțeles acest lucru și a aprobat schema de ajutor de stat. Sunt convins că această măsură vine cu multiple beneficii, atât pentru proprietari, cât și pentru pădurile noastre”.