România sprijină inițiativele Programului Națiunilor Unite pentru Mediu

0

Ministrul mediului, apelor și pădurilor, Barna Tánczos (foto), a participat la a cincea sesiune a Adunării ONU de Mediu a Programului Națiunilor Unite pentru Mediu (UNEA5), eveniment desfășurat în format virtual, transmis de la Nairobi, Republica Kenya, în perioada 22-23 februarie 2021, cu tema „Consolidarea acțiunilor pentru natură în scopul atingerii Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă”, accentul fiind pus asupra rolului pe care îl joacă natura și soluțiile bazate pe natură în realizarea setului de Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD) al Agendei 2030.

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor subliniază că „prin participarea la această reuniune, România își arată sprijinul privind inițiativele desfășurate de către Programul Națiunilor Unite pentru Mediu, precum: combaterea schimbărilor climatice, pierderea biodiversității, prevenirea, controlul și managementul poluării, al chimicalelor și al deșeurilor, precum și legăturile cu alte procese internaționale în implementarea sinergică a Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă. România va continua demersurile și acțiunile pentru promovarea și consolidarea dimensiunii de mediu a dezvoltării durabile și implementarea Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă, va asigura informarea privind stadiul dezbaterilor la nivel internațional și, în egală măsură, va lua act de inițiativele și bunele practici existente/inițiate de Statele Membre, pentru realizarea unei lumi post-pandemice reziliente și incluzive”.

În cadrul reuniunii, ministrul Barna Tánczos a subliniat: „La nivel național, suntem angajați într-un proces de promovare pe scară largă a principiilor dezvoltării durabile. În acest sens, Strategia națională pentru dezvoltarea durabilă a României 2030 definește un cadru național pentru implementarea Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă și oferă o foaie de parcurs pentru realizarea ODD. Am făcut pași importanți pentru a promova sustenabilitatea prin Strategia națională privind schimbările climatice, creșterea economică bazată pe emisii reduse de carbon și planul de acțiune aferent, axat pe necesitatea introducerii stimulentelor economice pentru un sistem de transport ecologic. În aceeași direcție de acțiune, România a implementat recent un nou sistem integrat de informații pentru urmărirea materialului lemnos, numit SUMAL 2.0. Această aplicație îmbunătățește trasabilitatea lemnului și descurajează exploatarea forestieră ilegală.De asemenea, am inițiat prin Administrația Fondului pentru Mediu mai multe programe care abordează domenii ca: reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în industria transportului și acordarea de subvenții pentru transportul public ecologic pentru achiziționarea de vehicule noi, ecologice. Totodată, derulăm programe care vizează creșterea eficienței energetice și a managementului inteligent al energiei în școli. Este clar că angajamentul și cooperarea sunt factori cheie pentru a obține rezultate durabile. Cu toate acestea, schimbările despre care vorbim necesită timp, unul mai extins decât ne putem permite. Astfel aș dori să subliniez că lecția pe care trebuie să o învățăm în acest context este cum să respectăm mediul și, în același timp, să găsim echilibrul social și economic pentru a acționa #PentruNatură într-o manieră multisectorială eficientă”.

Adunarea ONU de Mediu (UNEA) este cel mai înalt organism de luare a deciziilor în materie de mediu din lume, care reunește reprezentanți ai celor 193 de state membre ale ONU, întreprinderi, lideri ai societății civile și alte părți interesate pentru a pentru a stabili prioritățile pentru politicile globale de mediu privind schimbările climatice, poluarea și pierderea biodiversității. UNEA se întâlnește la Nairobi, Kenya, o dată la doi ani, iar prin declarația sa ministerală, rezoluțiile și deciziile sale, asigură conducerea, catalizează acțiunile interguvernamentale privind mediul și contribuie la punerea în aplicare a Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă. UNEA este, de asemenea, organul de conducere al Programului Naíunilor Unite pentru Mediu (UNEP). UNEA-5 va oferi, de asemenea, o oportunitate pentru statele membre și părțile interesate de a face pași ambițioși în vederea reconstruirii mai bine și mai ecologic, asigurându-se că investițiile în redresarea economică după pandemia Covid-19 contribuie la dezvoltarea durabilă.

Forum de afaceri româno-tunisian

0

La invitația Excelenţei Sale Raja Jhinaoui Ben Ali, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Tunisiene în România, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB), dr. ing. Costică T. Mustață, a participat, la sediul Ambasadei, la o cină de lucru.

Întrevederea, la care au participat, de asemenea, Aurelian Gogulescu, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Prahova, şi Cristian Ilie, director general adjunct al Direcției Generale Investiții Străine (InvestRomânia) din Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, a vizat pregătirea organizării unui forum economic româno-tunisian dedicat la două dintre sectoarele: energie, turism şi agricultură, urmând ca precizarea acestora precum și detaliile tehnice să fie stabilite de către echipele de specialiști ale instituţiilor menţionate, după consultarea mediului de afaceri.

Evenimentul se adresează atât oamenilor de afaceri ce activează în domeniile amintite, cât şi reprezentanților camerelor de comerț, ai altor organizații de afaceri şi ai administrației publice centrale și locale din cele două ţări. Scopul organizării acestui forum este de a oferi participanţilor din România şi Tunisia informații actualizate și verificate privind domeniile menţionate (cadru legal, potenţial de dezvoltare, oportunităţi de cooperare etc.) şi de a asigura antreprenorilor o platformă eficientă pentru discuţii.

Această decizie a fost luată ca urmare a succesului de care s-a bucurat, atât în România, cât şi în Tunisia, webinarul dedicat investiţiilor, organizat la începutul lunii februarie a.c. de: Ambasada Republicii Tunisiene în România, InvestRomânia și Agenția Tunisiană de Promovare a Investițiilor Străine (FIPA), în parteneriat cu Camera bucureşteană, CCI Prahova, Autoritatea Tunisiană de Investiții şi Centrul de Promovare a Exporturilor din Tunisia (CEPEX).

Informații de background

Schimburile comerciale româno – tunisiene, au atins, în perioada ianuarie-noiembrie 2020 (date disponible) valoarea de 200,9 milioane USD, Tunisia fiind al doilea partener comercial al României din Africa (după Maroc). Exportul s-a cifrat la 140 milioane USD, locul 3 între statele africane ca destinație a produselor românești (după Maroc și Africa de Sud), respectiv locul 44 în exportul total al țării noastre, cu o pondere de 0,22%. La import s-au înregistrat mărfuri în valoare de 60,9 milioane USD, locul 2 ca țara de origine pentru mărfurile aduse de pe continental african (după Maroc) și locul 52 în importul total al României, cu o pondere de 0,07%. Evoluția pandemiei de Covid 19 în cursul anului 2020 a influențat negativ schimburile comerciale bilaterale care s-au diminuat, comparativ cu perioada similară din 2019 cu 5,4% (exportul cu 3,1%, iar importul cu 10,3%).

VOTAȚI GABRIEL CHEREBEȚIU, PRIMUL ROMÂN DIN ISTORIE NOMINALIZAT PENTRU A INTRA ÎN „HALL OF FAME” MONDIAL LA VOLEI

0

Gabriel Cherebețiu este primul român din istorie nominalizat la premiul pentru personalitatea anului în volei, de către International Volleyball Hall of Fame. Totul însă stă în puterea voturilor de susținere venite direct de la oameni. Oricine își dorește să îi ofere un vot celui care a pus România pe harta voleiului mondial încă din anii ’50 o poate face intrând pe site-ul volleyhall.org, iar pagina de vot se deschide automat. Se poate chiar vota zilnic, de aceeași persoană, până pe 28 februarie.

Doctorul Gabriel Cherebețiu sau „mexicanul din Blaj”, cum i se mai spune, este unul dintre numele de referință ale voleiului românesc și mexican. A fost vicecampion mondial în 1956 (Paris), obținând alte două medalii de bronz la edițiile din 1960 (Rio de Janeiro) și din 1962 (Moscova). De asemenea, a fost vicecampion european în 1958 (Praga), apoi a fost antrenor secund al Naționalei de volei și medicul echipei, cu care a și câștigat Campionatul European din 1963 (România), de altfel singurul aur din istorie obținut de voleibaliștii noștri. Cherebețiu ar fi trebuit să participe și la Jocurile Olimpice de la Tokyo din 1964, însă, cu 3 săptămâni înainte de plecare, a fost chemat la Comitetul Olimpic și Sportiv Român și a fost anunțat că nu va mai pleca împreună cu lotul la Tokyo, ci va merge în Mexic, la solicitarea Comitetului Olimpic de acolo, pentru a forma și pregăti echipa de volei în calitate de antrenor și medic al lotului, în vederea participării la Jocurile Olimpice, pe care Ciudad de Mexico avea să le găzduiască 4 ani mai târziu, în 1968.

S-a întors în țară imediat după acest eveniment, pentru că plecase pe semnătură, și, între timp, a renunțat la antrenorat și a dezvoltat Centrul de medicină sportivă. La 6 ani de la întoarcerea sa în țară, o delegație oficială din Mexic, în frunte cu ministrul Sportului, a vizitat România pentru a căuta și a duce peste hotare valori ale sporturilor, din dorința de a-și consolida performanțele sportive. Întâmplarea face că ministrul Sportului din Mexic era un fost jurnalist care îl cunoștea și îl aprecia foarte mult pe doctorul Cherebețiu pentru ceea ce făcuse din voleiul mexican. Impresionat de ceea ce realizase la Centrul de medicină sportivă din România, i-a propus să meargă din nou în Mexic pentru a pune acolo bazele medicinei sportive, iar după 2 ani de formalități invitația s-a și concretizat.

Pentru meritele sale deosebite în volei și în medicina sportivă, doctorul Gabriel Cherebețiu a fost decorat și de președintele Emil Constantinescu, în anul 2000, cu Ordinul Național pentru merit în grad de ofițer.

Acum, cariera lui de succes și contribuția lăsată în paginile de istorie ale acestui sport pot fi încununate onorific cu un titlu râvnit și de alte nume mari ale voleiului mondial, dar pentru asta oamenii trebuie să își reamintească sau să afle cine este Gabriel Cherebețiu și să îl voteze.

Să punem steaua României în volei la loc de cinste! 

În alinierea prevederilor contabile la cele fiscale, Finanțele pierd din vedere aspectele practice ale cerințelor de raportare

Autor: Diana Lupu (foto), Partener Asociat,
Global Compliance & Reporting, EY România

Noul proiect de modificare a Legii contabilității ar putea obliga companiile străine rezidente fiscal în România să raporteze situațiile financiare atât în statul în care sunt înființate, cât și în România

Persoanele juridice străine, inclusiv cele aparținând Spațiului Economic European, care au locul conducerii efective în Romania, vor avea, din acest an, obligația de a întocmi situații financiare anuale în România, conform unui proiect de modificare a Legii contabilității, aflat spre consultare publică. În cazul în care textul nu va mai suferi ulterior modificări, persoanele juridice străine vor trebui să întocmească situații financiare pentru întreaga activitate, atât în statul în care sunt înființate, cât și în România.

Încă din 2016, companiile străine rezidente fiscal în România sunt obligate la plata impozitului pe profit în România, însă nu și la organizarea contabilității în România. Cum calculul impozitului pe profit are la bază evidențele contabile, în practică, aceste societăți puteau să aleagă dacă folosesc ca bază evidențele contabile întocmite conform regulilor statelor unde sunt înființate sau pregătesc un set adițional de evidențe contabile în România, aplicând aceleași reguli ca societățile romanești.

Ce prevede noul proiect de modificare a Legii contabilității

În valul de modificări fiscale adoptate la sfârșitul anului 2020, apare această “noutate” contabilă. Astfel, potrivit Legii 296/2020 publicată în decembrie 2020, persoanele juridice străine, rezidente fiscal în România potrivit locului conducerii efective, au (între altele) obligația să conducă și să păstreze în România evidența contabilă, respectiv, să întocmească situațiile financiare conform legislației contabile din România.

Această prevedere a venit să stabilească, în fapt, cadrul necesar pentru calculul impozitului pe profit de către companii, la plata căruia sunt obligate, conform Codului fiscal în vigoare începând cu 2016, toate persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România. Ca regulă generală, calculul impozitului pe profit se face pornind de la evidențele contabile. Doar că, până la acest moment, acest tip de societăți nu au fost menționate între entitățile obligate să organizeze și să conducă evidența contabilă în România.

Practic, modificarea pe care Ministerul Finanțelor o are în vedere la Legea contabilității trebuie interpretată în legătură cu prevederea referitoare la obligația de a conduce și păstra în România evidența contabilă, introdusă prin Legea 296/2020. Pentru că, în acest proiect de ordonanță, se vorbește tocmai despre obligația persoanelor juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România de a organiza și conduce contabilitatea conform legii nr. 82/1991. La acest moment, în ceea ce am putut vedea în proiectul supus consultării, nu sunt incluse prevederi specifice referitoare la pregătirea evidențelor contabile și întocmirea situațiilor financiare de către aceste societăți – cum ar fi, de exemplu, retratarea/ translatarea soldurilor inițiale și prezentarea informațiilor comparative în situațiile financiare anuale pentru primul an în care aceste societăți sunt obligate să întocmească evidențe contabile în România. Este doar  menționată obligația pe care trebuie să o îndeplinească persoanele juridice străine.

Acest lucru, din punctul nostru de vedere, menține neclaritatea cu privire la reglementările contabile aplicabile acestor persoane juridice străine. Nici aria de aplicabilitate a Reglementărilor contabile, așa cum au fost ele aprobate prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 1802/2014, nu este actualizată pentru a include prevederi referitoare la persoanele juridice străine cu locul de exercitare a conducerii efective situat în România. Pe de altă parte, dacă reglementările contabile aplicabile acestor societăți în statul în care sunt înregistrate transpun aceleași directive europene care sunt implementate și în legislația românească (nota bene – se supun acelorași reguli), am putea spune că există argumente pentru a susține că cerințele din Legea contabilității ar fi, cel puțin parțial, îndeplinite. Evidențele contabile fiind întocmite în statul în care aceste societăți sunt înregistrate și supunându-se unor reglementări comune, nu ar mai fi necesară decât stabilirea unor reguli clare de transpunere. Este, practic, ceea ce așteptăm cu interes – clarificarea detaliilor. Așa cum arată la acest moment proiectul de modificare a legii contabilității, agenții economici ar putea ajunge în situația în care să fie obligați să întocmească situații financiare pentru întreaga activitate, atât în statul în care sunt înființate, cât și în România. Și cum din practica noastră de până acum am văzut că aceste societăți străine care devin rezidente fiscal în România conform locului conducerii efective sunt societăți holding, așa cum arată proiectul de lege acum, se poate ajunge la situația în care aceste societăți devin obligate să întocmească și situații financiare consolidate și auditate (și) în România.

În concluzie, ceea ce ar fi indicat să facă societățile vizate de această modificare, din punct de vedere practic, pentru a evita, în primul rând, potențiale riscuri fiscale la calculul impozitului pe profit, ar fi să întocmească evidențele contabile conform reglementarilor contabile aplicabile pentru societățile românești (având în vedere, în principal, Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 1802/2014). Iar primul pas, care nu va fi lipsit de provocări, va fi retratarea/ transpunerea soldurilor inițiale la data la care se face modificarea rezidenței fiscale.

Studiu ENSO – Prima radiografie a economiei din Cluj-Napoca: 20% dintre companii generează 80% din piața de servicii de business

0

Companiile din Cluj cheltuiesc, în medie, până la 15-30% din bugetele lor pentru outsourcing de servicii și lucrează, de obicei, cu peste 50 de furnizori anual de la care contractează până la 80 de tipuri diferite de servicii pentru operațiuni de zi cu zi. Datele sunt concluziile unui studiu dezvoltat de ENSO, platforma lansată la sfârșitul anului trecut care își propune să fie un Amazon B2B al serviciilor ce conectează companiile cu furnizorii lor.

Studiul a fost realizat pe 1.200 de firme din Cluj dintre care 200 reprezintă cei mai mari achizitori care generează 80% volumul total de servicii B2B din Cluj și 1.000 cei mari ofertanți de servicii, după cifră de afaceri și număr de angajați. Cele 200 de companii au o cifra de afaceri anuală de peste 2,5 miliarde de euro, generează un profit cumulat de peste 214 milioane de euro, au peste 40.000 de angajați și ocupă peste 335.000 de metri patrați de spații de birouri.

„Am dezvoltat acest studiu pentru că ne-am dorit o radiografie a pieței serviciilor de business din Cluj-Napoca dar și pentru a veni în sprijinul companiilor care consumă aceste servicii și al furnizorilor care le oferă. Business-urile care folosesc aceste servicii vor avea o perspectivă calitativă și cantitativă asupra ofertei locale, ca sprijin în definirea strategiei de management al furnizorilor proprii. Intenționăm ca până la sfârșitul acestui an să facem astfel de radiografii pentru încă trei orașe mari din România, inclusiv București”, a spus Andrei Pantelimon, CEO @ENSO Business Services.

Andrei Pantelimon, CEO @ENSO Business Services

Cele mai solicitate servicii sunt cele de administrare a afacerilor (contabilitate, juridic, taxe, marketing), HR (recrutare, training, beneficii), infrastructură – spații de birouri (închiriere, mentenanță, logistică) și IT (infrastructură, securitatea datelor). Până la declanșarea pandemiei, serviciile de organizare de evenimente și călătorii erau, de asemenea, foarte solicitate.

Cei mai mari achizitori din Cluj-Napoca sunt companiile din domeniul ingineriei, IT și servicii. Firmele din domeniul ingineriei au împreună o cifră de afaceri de 1.120 de milioane de euro aprope cât au cele de IT (935 milioane de euro) și servicii (368 milioane de euro) împreună. Cel mai mare profit îl generează firmele din IT, de 105 milioane de euro, cât fac împreună cele din inginerie (74 milioane de euro) și servicii (31 milioane de euro)

Cu cat o companie este mai mare cu atât va externaliza mai multe servicii, în timp ce business-urile mici externalizează atunci când construirea expertizelor interne este foarte costisitoare.

Aceste industrii, inginerie și IT, care sunt cei mai mari achizitori se bazează pe o resursa umană înalt calificată, care produce o valoare adăugată crescută, așa că, în mod firesc, ce este în afara core business este externalizat. Cu toate acestea, când compania depășește un prag de peste 100.000 de angajați la nivel mondial, numărul de servicii externalizate scade, dar crește volumul”, a explicat Pantelimon.

Studiul ENSO este cu atât mai valoros încât arată nu doar strategiile de outsoucing de servicii ci și modul în care funcționează economia Clujului, de la industriile mari angajatoare la companiile mici care furnizează servicii specifice.

Studiul a fost realizat folosind date statistice de pe Ministerul de Finanțe și Registrul Comerțului culese, analizate și interpretate de specialiștii ENSO și are la baza și o serie de interviuri calitative cu cele mai importante companii din Cluj și furnizorii lor de servicii. ENSO Business Services este un strat-up antreprenorial lansat la sfârșitul anului trecut de șase antreprenori din Cluj.

Studiul poate fi consultat aici.

Garanție EximBank pentru credite acordate de Raiffeisen Bank companiei Trutzi SRL

0

EximBank anunță că „a emis garanții în numele și în contul statului român în valoare de 15,75 milioane de lei, în cadrul schemei de ajutor de stat Covid-19 pe care o implementează în urma mandatului special primit din partea statului, pentru compania suceveană Trutzi SRL – unul dintre principalii jucători pe piața producției și comercializării de elemente din fier forjat, garanții care acoperă 90% din creditele acordate societății de Raiffeisen Bank”.

Valoarea totală a finanțării de la Raiffeisen Bank garantate de EximBank este de 17 milioane de lei, sumă ce va permite societății „să-și asigure necesarul de lichiditate pentru desfășurarea activității curente, precum și să investească în dotarea cu echipamente tehnologice și utilaje pentru extinderea liniilor de producție”.

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank, subliniază: „Garanțiile pe care EximBank le acordă în cadrul programului financiar de susținere a companiilor mari și a IMM-urilor cu cifră de afaceri de peste 20 milioane lei deschid noi oportunități pentru companiile locale, acestea putând astfel să dispună, într-un moment excepțional, de finanțările de care au nevoie pentru a-și îndeplini planurile de investiții sau pentru a-și finanța activitatea curentă. Este o facilitate valoroasă pe care așteptăm ca băncile comerciale de pe piață să o valorifice în beneficiul direct al firmelor românești aflate în căutarea celor mai bune soluții financiare pentru a depă­şi obstacolele acestei perioade deosebite”.

Ciprian Nuțu, CEO Trutzi SRL: „Pandemia a afectat pe toată lumea, mulţi dintre partenerii noştri au fost nevoiți să-și oprească temporar activitatea, iar efectele negative s-au resimțit pe tot lanţul comercial. Suntem bucuroși însă că întreaga noastră strategie de criză s-a dovedit a fi una eficientă și că am reușit să asigurăm continuitatea activității, fără să apelăm la moratorii sau să solicităm amânări la plata taxelor și impozitelor. Astfel, beneficiind și de acest program financiar de susținere a companiilor mari, derulat în parteneriat de EximBank și Raiffeisen Bank, vom reuși să ne finanțăm activitatea curentă și totodată să ne concentrăm atenția pe derularea investițiilor pentru extinderea liniilor de producție care să ne permită consolidarea poziției pe piața pe care activăm”.

Cristian Sporiș, vicepreşedinte corporate banking Raiffeisen Bank: „Ne bucurăm că am putut să susținem compania Trutzi în această perioadă dificilă cu un credit de investiții și unul pentru capital de lucru, ajutați de facililitatea EximBank. E un parteneriat tripartid de succes pentru o companie românească cu un potențial mare de dezvoltare. Principala investițite va fi achiziționarea unei linii tehnologice de vopsire în camp electrostatic, modalitate care oferă avantaje importante, precum rezistența la coroziune și la condițiile meteo, dar protejează și mediul înconjurator, emisiile de noxe fiind extreme de reduse. Pentru Raiffeisen Bank finanțarea sustenabilă și susținerea economiei românești este un obiectiv strategic important și vom continua să o facem”.

Trutzi SRL este caracterizată ca „o societate comercială cu capital privat integral românesc care a pornit de la vânzarea de elemente de fier forjat într-un mic spaţiu comercial din Suceava și s-a dezvoltat de-a lungul timpului până la realizarea unei reţele de mari depozite la nivel naţional, a două unităţi de producţie de peste 4.000 de mp, crearea a peste 300 de locuri de muncă și afaceri de peste 170 de milioane de lei în 2019. După un început de 2020 bun, activitatea companiei a fost afectată de declanșarea crizei sanitare care a determinat scăderea vânzărilor, precum și întârzieri în încasarea facturilor. Ridicarea treptată a restricțiilor impuse de pandemie a favorizat însă o revenire a activității, iar compania se pregătește să își reia planurile de dezvoltare”.

Huawei: 2021 este anul potrivit pentru a debloca potențialul comerțului digital

Huawei a publicat un White Paper despre inovațiile în comerțul digital, explorând oportunitățile economice oferite de tehnologie în vremea pandemiei. Materialul analizează, de asemenea, importanța reducerii decalajului digital pentru a distribui mai bine beneficiul globalizat, potențialul impuls pe care comerțul digital îl poate aduce economiei mondiale și rolul Huawei în accelerarea erei digitale prin colaborare și tehnologie.

În era comerțului digital, datele vor avea o importanță din ce în ce mai mare în fluxurile internaționale de bunuri, servicii, tehnologie, capital și aptitudini. Platformele digitale vor deveni baza standard pentru ecosistemele care colectează resurse, promovează colaborarea, îmbunătățesc eficiența și construiesc lanțuri de valoare globale care se vor extinde de la lumea fizică la lumea digitală.

Potrivit documentului, cinci servicii digitale ar putea avea un impact semnificativ asupra dezvoltării comerțului digital.

  1. Serviciile de stocare și computing în cloud vor sprijini furnizarea de servicii pe teren și vor accelera migrația în cloud. Acest lucru va conduce la formarea unui ecosistem de „economie cloud” și la creșterea noilor modele de afaceri, cum ar fi crowdsourcing, crowd finance, outsourcing în cloud și subcontractarea platformelor.
  2. Platformele digitale vor fi un sprijin important pentru funcționarea eficientă și ordonată a economiei digitale și a comerțului digital.Astfel de platforme oferă un mecanism de interacțiune online între părțile interesate, indiferent de locația lor fizică și susțin conexiunea transfrontalieră a ofertei și cererii de date, bunuri și servicii, precum și colaborarea internațională în cercetare și dezvoltare, proiectare și producție.
  3. Funcțiile AI vor accelera dezvoltarea serviciilor digitale și le vor îmbunătăți inteligența, automatizarea și complexitatea.
  4. Serviciile de rețea 5G vor crea oportunități pentru noi aplicații și modele de afaceri. Acestea vor facilita dezvoltarea specializării inteligente și o participare mai incluzivă în lanțurile globale de aprovizionare ale noii industrii de servicii digitale.
  5. În cele din urmă, serviciile de încredere digitală optimizate, cum ar fi cele de verificare, identitate și blockchain, vor crea un mediu de afaceri internațional sigur și de încredere, pentru a facilita comerțul cu date, produse și oferte digitale.

Cele cinci servicii digitalizează serviciile tradiționale în timpul pandemiei COVID-19, cu rezultate promițătoare în creșterea presiunii economice generate de regulile de distanțare socială. Conform studiului UNCTAD (2019), digitalizarea face parte din mai mult de 15% din PIB-ul global, iar această cifră crește semnificativ de la an la an[1].  Multe alte statistici arată, de asemenea, creșterea remarcabilă pe care digitalizarea o va aduce economiei mondiale.

Deși globalizarea a crescut fără îndoială prosperitatea generală, provocarea inegalității în distribuirea beneficiilor sale și decalajul crescut dintre bogați și săraci nu pot fi rezolvate unilateral prin restricții, protecționism, atacuri vizate asupra companiilor private sau prin decuplare forțată. În furtuna acestei pandemii, nicio națiune sau companie nu poate sta singură. Trebuie să lucrăm împreună pentru a găsi modalități și mijloace de a păși cu încredere în viitorul digital.

Potrivit lui Craig Burchell, Senior Vice President Global Trade Affairs, Huawei, „guvernele care pun digitalizarea în centrul politicilor economice și comerciale vor avea un avantaj competitiv față de cele care nu procedează în acest fel. Deblocarea potențialului comerțului digital este esențială pentru sănătatea, prosperitatea și stabilitatea mondială viitoare. ” Promovarea accesului la tehnologie pentru toată lumea înseamnă închiderea decalajului digital care afectează jumătate din omenire. Acest lucru va accelera comerțul digital și va sprijini o mai bună distribuție a beneficiilor globalizării. În această privință, Huawei consideră că politica comercială poate contribui puternic la creștere și crearea de oportunități economice. În timpul pandemiei, tehnologiile digitale s-au dovedit a fi de succes, dar recuperarea economiei cere ca factorii de decizie să realizeze mai mult și mai rapid decât în trecut.

Deoarece redresarea economică post-COVID 19, criza climatică și inegalitatea economică sunt aspect care necesită rezolvare urgentă, acesta este anul pentru deblocarea potențialului comerțului digital. Colaborarea globală și accesul la tehnologie vor ajuta țările din întreaga lume să se mute într-o lume stabilă, prosperă, conectată și inteligentă.


[1] UNCTAD (2019), Digital Economy Report 2019, at https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/der2019_en.pdf.

Rețetă și identitate noi ale berii Skol pentru piața românească

0

Berea Skol se relansează pe piața românească prin câteva noutăți pe care le enunță producătorul, Tuborg România (URBB – United Romanian Breweries Bereprod), singurul berar din București dezvoltat printr-o investiție Greenfield: „Noua rețetă Skol are un conținut de alcool de 5% și a fost dezvoltată pentru piața românească de către specialiștii berari locali, în colaborare cu specialiștii din Danemarca. Rezultatul are la bază trei tipuri de malț și hamei special de aromă, cu un caracter echilibrat și nobil”.

Paul Markovits, vicepreședinte de marketing, URBB, subliniază: „Brandul Skol este aproape sinonim cu istoria recentă a berii în România și face azi un pas hotărât prin această relansare. Am revăzut și refăcut întreaga construcție de brand, plecând de la poziționare și produs, cu scopul de a oferi un brand modern, actual și viguros. Ne-am bazat pe cercetări de consumator la fiecare pas. Acestea au arătat că am devansat lichide ale competitorilor, oferind un lichid pe gustul consumatorilor din segment. Am centrat eticheta pe protagonistul nostru, consumatorul. Am adăugat ambalajului elemente de inovație menite să îmbunătățească experiența de consum a acestuia: senzor de răcire pe doze și cod QR pe toate ambalajele, cu trimitere la conținut pe gustul targetului. Avem și o campanie nouă de comunicare cu un brand ambasador foarte îndrăgit, dar fără a strica surpriza, vă invit să o descoperiți cât de curând”.

Esența noii forme a produsului, special conceput pentru segmentul majoritar al consumatorilor de bere reprezentat de barbați, este sugerată de sloganul „Skol răcorește bărbatul!”

Sub aspect tehnic și implicit cu efect comercial, creatorii accentuează că „dozelor de bere Skol le-a fost adăugat un senzor termic ce măsoară temperatura optimă de consum. Acest senzor este inițial galben și se colorează în verde atunci când berea a ajuns la temperatura recomandată pentru consum. Rezultatele cercetărilor noului tip de ambalaj au confirmat faptul că noul Skol este mai modern, mai atractiv și mai vizibil la raft. Schimbările la nivel de ambalaj implică adoptarea noii identități vizuale și lărgirea gamei cu noile sticle nereturnabile de 0.33l si 0.75l. Noul ambalaj Skol Original oferă o prezență reechilibrată între roșu și verde, la care se adaugă un model de ace de gheață, pentru a accentua senzația de răcorire. Eticheta de bază a fost regândită, centrată de această dată pe imaginea consumatorului”.

Schimburile comerciale româno-germane, scădere cu 10%

0

Volumul schimburilor comerciale dintre Germania și România a scăzut cu 10%, ca urmare a crizei Corona, anunță Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană – AHK România, pe baza celor mai noi date publicate de Oficiului Federal de Statistică (Destatis).

În detaliu, „exporturile totale către România au fost anul trecut în valoare de 15,8 miliarde euro (minus 5,9%), importurile au însumat 13,5 miliarde euro, cu 14,4% mai puțin decât în 2019. Cu un volum comercial bilateral de 29,36 miliarde euro în 2020, România se situează pe locul 19 în rândul partenerilor comerciali ai Germaniei, potrivit rezultatelor preliminare. Principalul partener comercial al Germaniei este China, cu un volum total de 212 miliarde euro, urmată de Țările de Jos (173 miliarde euro) și SUA (171,6 miliarde euro).

AHK România apreciază că „după o scădere accentuată a schimburilor comerciale în lunile aprilie și mai 2020, a început în septembrie o redresare vizibilă, care a continuat până la sfârșitul anului. Deși a doua jumătate a anului a fost marcată de incertitudini din cauza restricțiilor impuse de pandemia Corona, comerțul bilateral s-a redresat mai bine decât se estimase”.

Sebastian Metz, director general al AHK România, subliniază: „Suntem încrezători că redresarea schimburilor comerciale din a doua jumătate a anului 2020 va continua și în 2021. Totul depinde însă în continuare de evoluția pandemiei. Cu îngrijorare pentru circulația mărfurilor și, prin urmare, pentru lanțurile de aprovizionare, urmărim măsurile de închidere a unor frontiere, cum a fost cea către Republica Cehă. În general, companiile germane din România privesc cu mare încredere evoluția economică a României, mai ales având în vedere fondurile europene care îi stau la dispoziție – având totodată mari așteptări din partea Guvernului, și anume implementarea reformelor anunțate pentru următorii patru ani. Avem multe oportunități în această țară și potențialul este mare. Acum trebuie să depunem toate eforturile pentru a le fructifica”.

Studiu EY & Eurelectric: Electrificarea flotelor poate ajuta Europa să-și atingă țintele de reducere a emisiilor de carbon

0

  • Jucătorii din piață sunt optimiști în privința tranziției către mobilitatea electrică
  • 1 din 10 vehicule vândute în Europa, în perioada decembrie 2019 – octombrie 2020, a fost electric sau hibrid
  • În primele 9 luni ale anului 2020, vânzările de vehicule electrice din Europa le-au depășit, pentru prima dată, pe cele din China

Electrificarea transporturilor, o temă fierbinte pe agenda companiilor, va aduce avantaje comerciale semnificative jucătorilor care vor face cel mai rapid tranziția către ecosistemul de mobilitate electrică (eMobilitate) și va avea consecințe uriașe asupra îmbunătățirii mediului. Noul studiu realizat de EY și Eurelectric, Accelerarea electrificării flotelor în Europa: Când este perfect logică reinventarea roții?, arată, de asemenea, că electrificarea flotelor va avea cea mai mare și mai rapidă contribuție la decarbonizarea transportului rutier.

Studiul are la bază o analiză a discuțiilor cu lideri de companii din sectoare precum industria auto, utilități, petrol și gaze, producția de acumulatori, administrarea flotelor, leasing și infrastructura de alimentare cu energie electrică. Ideile și opiniile grupate în analiză identifică resurse și acțiuni cheie pentru accelerarea și construirea soluțiilor de eMobilitate.

eMobilitatea atinge un punct critic în Europa

Noua legislație a crescut presiunea asupra vehiculelor rutiere, odată cu introducerea noilor standarde legate de emisiile de dioxid de carbon (CO2) pentru producătorii de autovehicule, care vor intra în vigoare în toată Europa. În același timp, pachetele financiare destinate revenirii economice după criza provocată de COVID-19 se concentrează pe soluțiile care implică energia regenerabilă și o amprentă de carbon neutră, acestea susținând împreună tranziția către eMobilitate.

Potrivit studiului, în perioada decembrie 2019 – octombrie 2020, unu din zece autoturisme comercializate în Europa a fost electric sau hibrid, înregistrând nivelul record de un milion de vehicule. În primele nouă luni din 2020, vânzările de vehicule electrice din Europa le-au depășit pentru prima dată pe cele din China.

În Regatul Unit, în septembrie 2020, vânzările de vehicule electrice le-au depășit, tot pentru prima dată, pe cele cu motor diesel.

Cristian Cârstoiu, Partener, Consultanță în afaceri, EY România, responsabil de sectorul Automotive, Transformare Digitală și Inovație: „În Romania, tranziția către mobilitatea electrică, deși se desfășoară într-un ritm mai lent decât în țările din vestul Europei, se accelerează în fiecare an. Numărul de mașini electrice achiziționate și stații de încărcare instalate sunt în continuă creștere, fiind încurajate de bonificațiile acordate de către stat. Companiile din domeniul utilităților, petrol și gaze, precum și retail, par să își fi asumat rolul de lideri în această tranziție, prin investițiile făcute în infrastructura și dezvoltarea serviciilor. Un alt semnal vine și din partea autorităților locale, care încep să înlocuiască vehiculele din flotă cu automobile electrice.”

Cristian Cârstoiu, Partener, Consultanță în afaceri, EY România

Acesta este un punct de cotitură important în evoluția către atingerea unui volum de vânzări de vehicule electrice de 30%-40% până în anul 2030, care ar putea face realizabile țintele europene de reducere a emisiilor de carbon.

În prezent, din 308 milioane de vehicule care circulă pe drumurile europene, doar 3 milioane sunt electrice (mașini, autobuze și camioane), prin urmare potențialul de creștere al acestui segment este foarte mare. Conform estimărilor EY, numărul vehiculelor electrice ar putea atinge 40 de milioane în 2030.

Mihai Drăghici, Senior Manager, Consultanță în afaceri, EY România:România se poziționează semnificativ sub media Uniunii Europene din perspectiva adopției mașinilor electrice. Noile modele electrice anunțate de producătorii locali, investițiile în stațiile de reîncărcare și schemele suport vor contribui la accelerarea adopției pe plan local.”

Mihai Drăghici, Senior Manager, Consultanță în afaceri, EY România

Accelerarea electrificării transportului

Decarbonizarea la care se angajează fiecare țară va determina efectele asupra climei, sănătății și mediului în următoarele decenii. Potrivit studiului, emisiile asociate cu transporturile au crescut în ultimii 3 ani și este necesară o reducere totală de 65% sau o diminuare anuală de 10% pentru a se atinge ținta europeană de reducere cu 55% a emisiilor, față de nivelurile din 1990.

Studiul arată că, pentru a transforma în realitate acest deziderat, accelerarea tranziției către electrificarea flotelor este esențială. În acest sens, obiectivele politice trebuie să fie armonizate cu oportunitățile comerciale printr-o reglementare unitară. Sunt necesare noi modele de finanțare pentru infrastructura de încărcare publică și privată, trebuie acordată atenție lanțului de aprovizionare în integralitatea lui, este nevoie de creșterea gradului de încredere al clienților prin dezvoltarea infrastructurii fizice și este necesară o interfață digitală simplă între vehicul și rețea. 

Sectorul flotelor trebuie să se electrifice primul

Sectorul european al flotelor, deși este relativ mic, cuprinzând 63 milioane de vehicule (20% din parcul auto total al Europei), afectează mediul într-un mod disproporționat, potrivit studiului. Acesta cumulează peste 40% dintre kilometrii totali parcurși și jumătate din emisiile totale generate de transportul rutier din Europa. În plus, lecțiile învățate din accelerarea electrificării flotelor, cum ar fi dezvoltarea unor modele de afaceri durabile, care sprijină investițiile în infrastructura de alimentare cu electricitate și integrarea capacităților de încărcare inteligente, vor permite o tranziție mai rapidă pentru piața autoturismelor noi și rulate. Prin urmare, acesta va reprezenta testul cel mai important și cu cel mai mare impact.

Studiul evidențiază patru factori cheie care vor favoriza o primă tranziție a flotelor:

  1. Trecerea treptată către vehicule alternative, odată cu restricționarea vânzărilor de vehicule neelectrice conform standardelor privind emisiile de CO2.
  2. Interzicerea vehiculelor poluante din cadrul flotelor. În prezent, acestea sunt interzise în peste 300 de mari orașe și localități europene care administrează zone cu emisii reduse, iar alternativa este plata unei penalități sau trecerea la vehicule electrice.
  3. Amplasarea eficientă a punctelor de încărcare. Vehiculele unei flote parcurg, de obicei, rute regulate și acoperă o distanță destul de mare zilnic. Acestea au destinații și escale fixe, unde se poate realiza încărcarea.
  4. Costul total al deținerii de vehicule electrice ajunge rapid la același nivel cu cel al deținerii de vehicule cu motoare cu combustie internă. Stimulentele și granturile pot anula însă această diferență, în timp ce nivelul redus de operațiuni de service și mentenanță, precum și economiile semnificative cu combustibilii reprezintă argumente economice puternice în favoarea electrificării flotelor.

Un ecosistem al eMobilității în curs de dezvoltare

La fel ca în cazul transformării altor sectoare, începe să se dezvolte un ecosistem care sprijină accelerarea tranziției către eMobilitate. Acesta cuprinde soluții inovatoare pentru clienți și propuneri cu valoare adăugată pentru a propulsa eMobilitatea spre adoptarea pe scară largă. În prezent, furnizorii de energie formează deja parteneriate cu operatorii punctelor de încărcare și cu companiile de leasing, iar producătorii de autovehicule cooperează cu companiile de utilități și își înființează propriile companii de leasing.

În același timp, jucători noi și consacrați colaborează pentru a câștiga încrederea clienților și a-și îmbogăți experiența generală în domeniul eMobilității. Rezultatele studiului arată că cei care fac primii tranziția pot obține beneficii semnificative. Studiu identifică, de asemenea, oportunitățile de optimizare aduse de ecosistemul de eMobilitate, printre care gestionarea rețelelor, soluțiile de propulsie și încărcare a vehiculelor electrice, administrarea flotelor, gestionarea vehiculelor și acumulatorilor, soluții pentru casarea acumulatorilor, finanțare și managementul datelor.