Ascendia, campioana educației din România, la Gala Dezvoltării Durabile

0

Ascendia, companie ce furnizează soluții pentru educația digitală atât pentru piața locală, cât și pentru piețe din străinătate, a fost numită „Campion al dezvoltării durabile” pentru domeniul educație, în cadrul Galei Dezvoltării Durabile. Gala a avut loc pe 25 noiembrie și a fost organizată de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României, în parteneriat cu Asociația Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Județul Covasna.

În cadrul Galei au fost prezentate organizațiile care au desfășurat în acest an proiecte sau inițiative prin intermediul cărora a fost demonstrată asumarea unei dezvoltări sănătoase, de termen lung pentru sfera socială din România. Aceste organizații au fost identificate de Departamentul Dezvoltării Durabile și prezentate în așa fel încât să devină modele ale dezvoltării durabile pentru instituții similare. Ascendia a fost premiată pentru realizarea platformei LIVRESQ, instrument educațional de tip colaborativ, pentru crearea de conținut digital interactiv. 

Platforma este folosită în prezent de peste 11.000 de profesori și are cea mai mare bibliotecă de resurse educaționale create de cadre didactice din România și Republica Moldova, cu peste 4.700 de lecții digitale, din care 1.700 publice. Profesorii utilizează LIVRESQ pentru a realiza lecții interactive, iar numărul resurselor publicate este în continuă creștere, o parte fiind deja omologate de Ministerul Educației și Cercetării.

LIVRESQ este cel mai important produs creat până în prezent de Ascendia, prin intermediul căruia compania vine în sprijinul mediului educațional local și nu numai. Astfel, în special în contextul școlii de la distanță, instrumentul poate fi folosit de profesori fără ca aceștia să aibă nevoie de cunoștințe de programare. Mai mult, pachetele rezultate sunt conforme cu standardele de eLearning internaționale.

Ascendia vizează dezvoltarea editorului de lecții interactive LIVRESQ prin implementarea și consolidarea selecției de unelte pentru creatorii de conținut. Unul din pilonii importanți este posibilitatea de a adăuga asistenți virtuali pentru fiecare lecție. Scopul evenimentului este acela de a premia pentru următorii 7 ani ONG-uri, școli, universități sau institute de cercetare, companii, instituții din sectorul public care au performanțe în domeniul dezvoltării durabile. Gala Dezvoltării Durabile face parte dintr-un program de informare și educare a publicului cu privire la cele 17 Obiective ale Dezvoltării Durabile (ODD), înscrise în Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă a României – Agenda 2030, o strategie coordonată cu Uniunea Europeană și ONU.

FOTO: Cosmin Mălureanu, CEO Ascendia

Programul de învățare „România cu Mintea deschisă”

0

Compania de training Learning Architect oferă gratuit în perioada 1 decembrie-31 ianuarie programul online de antrenare a mindsetului „România cu mintea deschisă”.

Programul cuprinde 10 episoade video – cu informații și tehnici de antrenare a mentalității; 12 misiuni de învățare – prin care participanții aplică practic ceea ce au descoperit; Comunitate deschisă – în care cursanții pot împărtăși idei și pot adresa întrebări; Resurse de învățare – personalizate după interesele fiecăruia.

Programul poate fi accesat prin intermediul aplicației de mobil LearnON, disponibilă gratuit în Magazin Play și App Store și este definit ca „o călătorie de învățare online care se adresează tuturor celor interesați să privească în interiorul lor și să își dezvolte o mentalitate care îi va ajuta să facă față cât mai bine provocărilor actuale și viitoare”.

Ștefania Antone, Managing Partner Learning Architect

Ștefania Antone, Managing Partner Learning Architect: „Trăim un 1 decembrie pe care nu ni l-am imaginat și ne-am gândit să oferim, din ce avem noi de dat, un dar care să facă bine. Noi suntem în contact cu foarte mulți oameni, participanți la training, oameni din companii și mulți ne spun că se simt obosiți după acest an dificil, un an care ne-a pus la încercare reziliența. Soluții magice nu există și este o parte de suferință inevitabilă aici, pentru că fiecare dintre noi a pierdut ceva, unii am pierdut obiceiuri, experiențe, alții mai mult, joburi, relații, oameni. Însă noi credem că există o soluție care ne poate ajuta pe toți, pe termen lung, și anume să devenim mai conștienți și să ne antrenăm mindsetul. Mentalitatea, suita de gânduri, atitudini, credințe reprezintă filtrul prin care procesăm ceea ce ni se întâmplă”.

Compania Learning Architect se regăsește în top 3 în clasamentul celor mai bune companii de training din România, conform feedback-ului furnizat de aproximativ 600 de profesioniști în domeniul resurselor umane (L&D Industry Survey 2019, Learning Network).

BestJobs: IT-ul, comerțul, construcțiile și financiar-consultanță au fost domeniile care au angajat masiv în timpul pandemiei

0

Topul domeniilor cu cele mai multe angajări de la începutul pandemiei este condus de IT, urmat de comerț (comerț en-gros și retail), construcții și domeniul financiar-consultanță. Cumulat, cele patru domenii au fost responsabile pentru mai mult de jumătate din numărul de locuri de muncă pentru care angajatorii au postat anunțuri pe platforma BestJobs, în perioada aprilie-octombie 2020.

Astfel, pe primul loc, cu cele mai multe angajări, s-au situat companiile din IT care au scos la concurs peste 12.000 de locuri de muncă de la începutul pandemiei, în condițiile în care restricțiile în circulația persoanelor și implementarea politicii de work-from-home au dus la accelerarea digitalizării și adopția noilor tehnologii. Top 3 joburi pentru care companiile au căutat să angajeze în pandemie au fost Software Developers, Support Engineer și System Administrator.

Pe locul doi în topul domeniilor de activitate care au continuat să facă angajări masive este comerțul, cu peste 11.000 de locuri de muncă în comerțul en-gros și cu peste 6.000 de locuri de muncă în retail – în condițiile în care, activitățile considerate esențiale, precum comerțul cu alimente și bunuri de larg consum, au funcționat permanent de la începutul pandemiei. Printre specialiștii cei mai căutați din acest domeniu au fost agenții/reprezentanții de vânzări, Logistic Planners și Trade Marketing Specialists.

Construcțiile ocupă locul trei în top, alături de domeniul financiar-consultanță, cu puțin peste 6.000 de locuri de muncă scoase la concurs fiecare.

Există și domenii a căror activitate a fost foarte afectată și care au înghețat angajările pe fondul impactului generat de pandemia de coronavirus asupra anumitor sectoare economice, precum organizarea de evenimente și târguri sau activitățile recreative și artistice.


Despre BestJobs

BestJobs este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. Cu o experiență de peste 18 ani în domeniu, BestJobs a fost implicată în transformarea și inovarea industriei de recrutare online și integrează astăzi tehnologii digitale de ultimă generație pentru a oferi cele mai eficiente soluții de angajare. Cu un număr de peste 2,5 milioane de profesioniști conectați la piața muncii și peste 25.000 de joburi active în orice moment, atât în țară, cât și în străinătate, BestJobs creează conexiuni între toți cei care vor să găsească un job mai bun și angajatorii care caută noi talente.

Premieră în retail: Kaufland lansează Programul ,,Porc născut și crescut în România”

0

Kaufland devine primul lanț de magazine în care 100% din carnea de porc de la Raftul Românesc provine de la porci născuți, și nu doar crescuți în România, ca urmare a extinderii programului de stimulare a producției interne.

Totodată, compania sprijină fermierii să adere la primul program de bunăstare a animalelor, ce aduce noi standarde de calitate pentru creșterea porcilor.

Datorită acestei noutăți, acum purceii sunt născuți în România, nemaifiind nevoie ca aceștia să fie importați de fermieri din străinătate, pentru a-i crește în România.

Programul ,,Porc născut și crescut în România” este o premieră în retail, Kaufland fiind singurul lanț în care carnea de porc are origine 100% românească, de la porci născuți în România. Carnea de porc ce provine din program se găsește în magazine în cadrul Raftului Românesc, semnalizat corespunzător la vitrinele cu servire asistată.

De la lansarea primei etape a programului, în 2017, Kaufland a sprijinit în toți acești ani dezvoltarea fermelor de porci, pentru a putea oferi în magazine carne 100% românească, de la porci născuți, crescuți în România, dar și hrăniți cu cereale din România.

În prezent, în toate magazinele Kaufland este livrată săptămânal carne proaspătă de porc ce provine de la peste 5000 de porci născuți și crescuți în România.

Demersul, început acum 3 ani, vine ca răspuns la faptul că 60% din carnea de porc din România provenea din import. Creșterea producției interne aduce beneficii economiei și agriculturii românești, ce nu va mai depinde de importuri, aspect cu atât mai important în această perioadă.

Noi standarde de creștere a porcilor – prin programul agricol pentru carnea de porc

Odată cu acest pas, Kaufland lanseză și un nou program agricol prin care a sprijinit fermele de porci să adere la standarde superioare de bunăstare a animalelor, astfel că românii vor putea pune pe masa de Sărbători carne 100% românească, de o calitate mai bună.

Acesta introduce în ferme un model de dezvoltare a agriculturii și bunăstării animalelor în lanțul de aprovizionare cu carne de porc, pe 4 paliere:

  1. Colaborarea directă cu fermierii;
  2. Introducerea unor standarde mai ridicate de bunăstare a animalelor
  3. Introducerea unui sistem de hrană, cu cereale 100% românești, periodic analizate;

Introducerea unui sistem de audit de siguranță și calitate pentru ferme, hrana porcilor, precum și de monitorizare a sănătății porcilor;

Programul agricol pentru carnea de porc este o premieră în România și depășește cerințele legislative, fiind un model de urmat pentru a crește producția internă de carne de porc de calitate.

Acesta cuprinde momentan 7 ferme de porci din țară, grupate în Cooperativa Agricolă Siliștea Producție Suine, ce furnizează carne proaspătă de porc în magazinele Kaufland România, în volum de peste 2000 de porci pe săptămână. Obiectivul Kaufland este ca în următorii ani, toată carnea de porc din rețea să provină din astfel de ferme ce vor livra porci născuți și crescuți în România, la standarde înalte.

Programul se va extinde și e o invitație și către alți fermieri.

Programul agricol pentru carnea de porc introduce un sistem de controlare a calității, prin întregul pachet de măsuri:

  • Auditul fermelor și a standardelor de bunăstare a animalelor

Kaufland colaborează cu SGS România, o companie internațională de certificare, care desfășoară auditul, ce analizează criterii precum îngrijirea porcilor, starea de sănătate, hrana, măsurile de igienă și standardele sanitare. Fermele din program au obținut nivelul Avansat, ce depășește cerințele legale.

Costurile de auditare a fermelor pentru menținerea standardelor sunt suportate integral de Kaufland România.

  • Hrană cu cereale 100% autohtone

Toate cerealele ce compun hrana porcilor sunt aprobate, provin 100% din recoltă românească și conțin soia românească, nemodificată genetic.

  • Auditul hranei

Kaufland lucrează cu o instituție neutră, independentă, pentru prelevarea probelor și analiza furajelor direct de la fermă, pentru a garanta calitatea în mod constant. Hrana e periodic analizată în vederea controlului de pesticide, salmonella, dioxină sau metale grele.

  • Sistem de monitorizare a sănătății porcilor

Datorită acestuia, porcilor le vor fi administrate mai puține medicamente, iar Kaufland va primi regulat informații referitoare la nivelul acestora. Fermele vor folosi indexul de terapie, instrument ce permite controlarea evoluției stării de sănătate și stabilirea măsurilor necesare.

  • Fermele oferă spații mai mari

Spațiile de creștere au minim 0.715 mp/porc, mai mult decât cerințele legale, și se află la o distanță de maxim 300 de km de la fermă la abator.

  • Condiții de viață mai relaxate

Cu cât porcii sunt mai relaxați și au condiții de viață mai bune, cu atât carnea este mai gustoasă. Porcii sunt animale curioase, care își doresc să exploreze și să se joace. De aceea, spațiile de creștere au fost dotate cu jucării naturale, din lemn, care îi ajută să fie mai relaxați și, în consecință, mai sănătoși.

În plus, datorită faptului că sunt născuți și crescuți în România, se elimină nevoia de transport a purceilor, factor de stres cu impact asupra calității cărnii.

„Azi facem lucrurile mai bune decât ieri. Ne respectăm angajamentul de a fi alături de fermierii români și iată că la 3 ani după lansarea programului Crescut în România, care și la acea vreme a fost o premieră, venim cu extinderea lui la un nou nivel, ce aduce pentru prima dată în România astfel de standarde de bunăstare a animalelor, mai înalte. România are nevoie de investiții în agricultură, ca să se dezvolte, iar noi lansăm un model ce sperăm să fie susținut de toată piața, nu doar de noi. Obiectivul nostru este să avem 100% carne de porc românească în magazine. Așa ne asigurăm că e proaspătă, de calitate și că provine de la purcei mai sănătoși și mai fericiți, născuți în România, nu doar crescuți. Vom continua să investim în dezvoltarea producției interne de porci, cu scopul de a oferi carne proaspătă numai de la porci care s-au născut în România”, declară Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România.

Kaufland România susține fermierii din program prin contracte pe termen lung și oferă garanția plății rapide către aceștia, și organizează întâlniri periodice pentru feedback.


Despre Kaufland România

Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu 1.300 de magazine în 8 țări, 132.000 de angajați și o rețea de 135 de magazine în România. În 2019, Kaufland România a primit pentru a treia oară certificarea Best Buy Award, care atestă că este lanțul de magazine cu cel mai bun raport calitate – preț de pe piața locală. Kaufland deține și distincția Customers’ Friend pentru compania cu cele mai bune servicii pentru clienți, acordată de Institutul internațional ICERTIAS, în urma unei analize de piață. Strategia noastră are ca scop îndeplinirea dorinţele clienților cu accent pe garanţiile şi serviciile noastre, varietate, un nivel ridicat de calitate şi, bineînţeles, preţuri atractive. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.kaufland.ro.

Kaufland angajează persoane cu dizabilități la nivel național. Cei interesați pot aplica online, pe cariere.kaufland.ro – unde este disponibilă lista posturilor vacante, prin e-mail la cariere@kaufland.ro sau la numărul de telefon 021.9132

Locuri de muncă vacante

0

Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Ilfov anunță declararea de către agenţii economici din județ a 549 locuri de muncă vacante: 36 – pentru studii superioare, 153 – pentru studii medii, 119 – pentru muncitori calificaţi, 241 – pentru muncitori necalificaţi.

Profesiile, meseriile, ocupaţiile în care agenţii economici din judeţul Ilfov oferă locuri de muncă sunt: contabil, șef oficiu zonal poștă, inginer chimist, director vânzări, analist credite, analist, programator, agent comercial, recepționist, casier, lăcătuș mecanic, controlor calitate etc.

Condiţiile de angajare, valabilitatea ofertei şi informaţiile suplimentare despre fiecare loc de muncă în parte se pot obţine la sediul AJOFM Ilfov din Bucureşti, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/105,pe site-ul AJOFM Ilfov sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov.

Dan Armeanu (ASF): Educația financiară reprezintă un factor important al dezvoltării economice pe termen lung și al asigurării bunăstării

Vicepreşedintele ASF al Sectorului Sistemului de Pensii Private – domnul Dan Armeanu, a declarat:

„Nu este un secret faptul că România are un grad redus de educație financiară, iar efectele se manifestă atât la nivel microeconomic, cât și la nivel macroeconomic.

La nivel microeconomic, nivelul modest de educație financiară are efecte negative pe termen lung în plan economic și social, care se pot accentua în condițiile instabilității economice generate  de pandemia cu Covid-19.

Mai mult ca oricând astăzi sunt esențiale cunoștințele și competențele care permit analiza și identificarea soluțiilor optime din perspectiva facilităților oferite de mediul privat sau de stat, ca măsură de atenuare a efectelor economice generate de criza sanitară. Pandemia a provocat la nivel mondial un grad ridicat de impredictibilitate a mediului economic și financiar și a indus modificări pe piața forței de muncă, context în care oamenii sunt nevoiți să ia decizii financiare neprevăzute, care le pot afecta nivelul de viață.

Mai ales, în această situație unică, educația financiară devine din ce în ce mai importantă și relevantă pentru administrarea finanțelor personale și pentru asigurarea bunăstării individuale și sociale. Se previzionează o creștere a gradului de conștientizare cu privire la necesitatea îmbunătățirii cunoștințelor financiare la nivelul populației adulte, ca măsură de reducere a vulnerabilității financiare. În secolul 21, educația financiară trebuie să facă parte din așa-numita „educație generală”, să se transforme dintr-un proces discontinuu într-un proces continuu, ce are loc pe tot parcursul vieții, pentru a combate sărăcia și riscul de excluziune socială.

La nivel macroeconomic, educația în general și cea financiară în particular au impact major asupra potențialului de dezvoltare a economiei. Astfel, PIB-ul potențial, ca o măsură a dezvoltării economice pe termen lung este influențat de procesul educațional, atât prin intermediul capitalului uman, cât și prin intermediul celorlalți factori de producție, precum capitalul, munca și productivitatea totală a factorilor de producție (TFP). Dezvoltarea economică a societății pe termen lung presupune investirea cu prioritate în capitalul uman, preponderent în educație. Dezvoltarea organică a pieței financiare și creșterea gradului de intermediere sunt dependente de nivelul de educație și de competențele financiare ale fiecăruia, în sensul excercitării acestora în interes propriu, prin accesarea acelor servicii și produse financiare care sunt cele mai adecvate situației particulare a fiecărui individ.

Dezvoltarea pieței financiare depinde și de gradul de înțelegere a serviciilor și produselor specifice, de către un număr ridicat de persoane, care vor avea apetit de a economisi prin intermediul unor instrumente diversificate de economisire, ca alternativă la depozitul bancar.

În teoria de specialitate există o multitudine de studii care relevă faptul că există o legatură puternică între nivelul de educație financiară și dimensiunea piețelor financiare, legătură concretizată printr-un coeficient de corelație ridicat. Astfel, pentru dezvoltarea pieței financiare un element necesar, dar nu și suficient, constă în creșterea nivelului de educație și instruire financiară, la care o contribuție importantă o au autoritățile de supraveghere, entitățile financiare, precum și statul prin creșterea investițiilor în învățământ și în capitalul uman. Toate aceste aspecte denotă un potențial ridicat de dezvoltare a pieței financiare din România în viitor.

Pe măsura creșterii nivelului de înțelegere al domeniului și al produselor, va crește atât gradul de intermediere financiară, cât și ponderea economisirii pe termen lung, care este în legătură directă cu nivelul de educație financiară. În acest context, amintesc de participarea la Pilonul II și în special la Pilonul III de pensii, ca modalitate de completare a venitului la pensie și de încurajare a planificării financiare pe termen lung. Gradul de dezvoltare a componentei facultative a sistemului de pensii private este un indicator relevant pentru nivelul de educație financiară în orice țară, inclusiv în România, unde avem 500.000 de participanți la fondurile de pensii facultative, un număr mult sub potențial, dar cu perspectivă de creștere. Oamenii ar trebui să conștientizeze necesitatea economisirii pentru pensie din tinerețe, pentru a-și asigura un venit de înlocuire cât mai apropiat de venitul salarial din ultima perioadă activă și pentru a-și menține nivelul de viață avut la maturitate. Totodată, se va reduce și presiunea de pe sistemul public de pensii, în condițiile schimbării structurii populației, datorate creșterii speranței de viață, dinamicii naturale demografice negative și migrației ridicate.

Educația financiară nu cunoaște limite în contexul în care planificarea și siguranța financiară include toate categoriile sociale și de vârstă, cu toate acestea, tinerii sunt cei care trebuie să fie îndrumați și ajutați să înțeleagă rațiunea economică și să își formeze comportamente financiare responsabile.  

Educația financiară a devenit o prioritate în contextul diversificării, inovării și digitalizării produselor și serviciilor financiare, al dereglementării piețelor financiare în anii 2000, al internaționalizării mediului financiar și accesului tot mai facil al consumatorilor la produse sofisticate, ale căror riscuri nu sunt pe deplin înțelese. Educația financiară este complementară protecției consumatorilor și contribuie la păstrarea încrederii în piețe, cu efecte benefice asupra stabilității acestora.

În țările din sud-estul Europei, țări în care piața financiară era reprezentată până acum 30 de ani de produse de economisire, creditare și asigurare standardizate, nevoia de educație financiară este mai stringentă, deoarece într-o perioadă relativ scurtă de timp, populația a fost „bombardată” cu produse complexe, cu clauze contractuale dificil de înțeles, fără cunoștințe de specialitate de bază. Analfabetismul financiar poate avea costuri mari pe termen lung atât la nivelul populației, putând conduce la supraîndatorare, cât și la nivelul industriei, generând neîncredere. 

Mai mult, înțelegând importanța educației financiare timpurii, atât instituțiile și autoritățile de supraveghere financiară, cât și societățile care activează în piețele financiare au întreprins în ultimii ani activități și programe coerente și integrate pe termen lung, pentru a contribui la creșterea nivelului de educație și incluziune financiară. În ultimii ani, A.S.F. împreună cu universitățile din toată țara, precum și cu inspectoratele școlare din mai multe județe, au organizat activități de educație financiară de care au beneficiat elevii și studenții din diferite orașe ale țării. 

În aceste condiții, activitatea de protecție a consumatorilor se desfășoară pe două componente principale: o componentă preventivă – sub aspectul promovării educației financiare, ca strategie de durată, precum și în cadrul unor evenimente educative și o componentă reactivă – în cadrul activității de petiții și relații cu publicul. Astfel, ținând cont de toate aceste aspecte, putem spune că educația financiară a devenit un adevărat obiectiv major al A.S.F., alături de celelalte obiective tradiționale legate de activitatea de supraveghere, reglementare, control, stabilitate financiară și protecția consumatorilor.    

Domeniul educatiei financiare necesită un plan cu acțiuni diferite pe termen lung, care să includă campanii de informare, cursuri, având drept țintă anumite segmente ale populației adulte, astfel încât să conducă la îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor financiare.

Educația este ceea ce rămâne după procesul de învățare și cea care face diferența. Astfel, România trebuie să investească mai mult în învățământ pentru că educația este cea care face diferența atât din punct de vedere al dezvoltării economice, cât și din punct de vedere al dezvoltării piețelor financiare.

În măsura în care oamenii nu pot evolua în afara mediului economic, iar nivelul de educație financiară afectează multe din aspectele vieții personale, putem afirma că alfabetizarea financiară determină nivelul de bunăstare individuală. Dezvoltarea piețelor financiare și gradul de intermediere sunt rezultante ale nivelului de educație financiară, de implicare asumată în activități de economisire și investire pe termen lung, ceea ce contribuie la dezvoltarea economică sustenabilă”.  

Economia românească la răscruce – Între contracția economică provocată de pandemie și oportunitățile oferite de sprijinul financiar al Uniunii Europene

0

Material de opinie de Radu Kubinschi,
Director Consultanță, Deloitte România (foto)

Economia mondială se află într-una dintre cele mai grave crize economice de la Marea Criză (1929-1933), previziunile specialiștilor în economie plasând impactul acesteia chiar dincolo de magnitudinea celui înregistrat în timpul Marii Crize. Economia românească nu putea să nu fie afectată și ea de acest impact, având în vedere dependența sa de mecanismele economice globale și integrarea ei în lanțuri de valoare europene și globale. Mai mult, structura sa face economia românească vulnerabilă la impactul COVID-19: prelucrarea resurselor primare și construcțiile de mașini, principalele domenii care contribuie la formarea PIB-ului, sunt printre cele mai serios lovite de recesiune, iar sectorul serviciilor este supus restricțiilor aferente pandemiei.

Economia românească înregistrează una dintre cele mai mari contracții din Europa, de 12,3% (conform Eurostat), fiind devansată doar de statele al căror PIB se bazează pe turism (Spania, Croația, Grecia, Ungaria, Portugalia, Franța, Italia).

Intervenția Uniunii Europene

Reacția Uniunii Europene a fost mai promptă și mai concertată ca niciodată pe ambele axe strategice: combaterea pandemiei de COVID-19 și a efectelor economice ale acesteia. Statele europene au atins un nivel semnificativ de solidaritate în intervențiile comune, chiar dacă acestea au fost considerate insuficiente și nu au cuprins toate ariile din perspectiva unora dintre cele mai afectate state membre – Spania, Italia etc.

Perioadele de criză economică și financiară au relevat că reducerea pierderilor și redresarea economică subsecventă crizei au depins în mod crucial de amploarea și de calitatea intervențiilor statului în economia reală. Paradigma investiției în infrastructuri publice și a austerității s-au dovedit mai degrabă pro-ciclice decât eficace pentru statele care au optat pentru o astfel de abordare. Mai mult, statele cu piețe financiare puternice, prin accesul practic nelimitat la resurse financiare și la costurile cele mai reduse, au putut, prin diferențialul favorabil de dobânzi, să asigure o dinamică și o rentabilitate mai bune pentru companiile naționale.

Intervenția UE a constat de fapt într-un set complex de acțiuni, definite din mai multe perspective. Astfel, primul set de măsuri a vizat relaxarea condițiilor de reglementare a competiției economice. Crizele recente ne-au învățat că statele care intervin rapid și masiv direct în economie (vezi bail-out-urile efectuate de administrația americană în 2008-2010) sunt câștigătoare. Relaxarea restricțiilor impuse acordării ajutoarelor de stat către companii prin Cadrul temporar de exceptare a permis un nivel de intervenționism financiar direct în economie tuturor statelor membre UE, ceea ce părea imposibil înainte de criză.

Un alt set de măsuri a vizat limitarea extinderii noului virus, prin pachetul SURE, menit să ofere asistență de urgență statelor membre prin finanțare, achiziții centralizate de medicamente, teste COVID-19, echipamente medicale specifice etc.

În mod analog, reglementatorul bancar european, EBA, a flexibilizat condițiile de lichiditate, solvabilitate și, într-o oarecare măsură, cerințele de raportare financiară. Mai mult, Banca Centrală Europeană a reușit consolidarea unui pachet de lichiditate de 1.300 de miliarde de euro pentru băncile naționale ale statelor membre UE.

The banner „Recovery Plan for Europe” on the front of the Berlaymont building
Source: EC – Audiovisual Service/ Photographer: Aurore Martignoni

NEXT GENERATION –
Finanțarea Planului de Redresare și Reziliență (PRR)

Dar cel mai important mecanism de sprijin constituit la nivelul UE este Programul Next Generation (NEXTGEN), care rezidă în alocări de resurse financiare de magnitudini excepționale, ajungând la 1.850 de miliarde de euro, din care aproximativ 550 de miliarde sub formă nerambursabilă, iar diferența până la 1.850 de miliarde, sub formă de credite la o dobândă extrem de scăzută.

Întreaga asistență financiară consolidată la nivel european este alocată pentru perioada 2021-2027, așadar previziunile de redresare a economiei conturează o revenire pe termen mediu și lung. De asemenea, alocarea va finanța atât eforturile sanitare și medicale, cât și redresarea economică, dar cu respectarea condițiilor impuse de Green Deal.

Pentru România, acest pachet este cea mai mare oportunitate de a se lupta cu efectele pandemiei, mai ales având în vedere că țara noastră va beneficia de unele dintre cele mai consistente alocări – aproximativ 33 de miliarde de euro sub formă nerambursabilă și încă aproximativ 55 de miliarde de euro sub formă rambursabilă.

Fructificarea la maximum a acestei oportunități pune însă în fața statului român și un set de provocări majore. Toate resursele financiare vor trebui programate judicios, obținând beneficii cât mai substanțiale din fiecare euro pus la dispoziție. Mai mult, atragerea fondurilor respective presupune o capacitate de co-finanțare și pre-finanțare din partea României, ceea ce, la rândul său, impune crearea spațiului bugetar necesar acestor cerințe. Cu alte cuvinte, în proiecția bugetului, statul român va trebui să identifice sursele necesare de lichidități pentru a atrage fondurile. Să nu uităm că, inclusiv pentru fondurile nerambursabile, statul beneficiar efectuează cheltuielile prevăzute, după care adresează cererile de rambursare Comisiei Europene pentru a-și recupera banii.

Pentru programarea ajutorului rambursabil, statul va trebui să investească în economia reală, adică în proiecte dezvoltate cu precădere de către operatorii economici, astfel încât acestea să genereze veniturile și mai ales lichiditățile de care tot statul are nevoie pentru rambursare.

Din această perspectivă, programarea ar trebui să vizeze trei axe principale de investiții, deplin armonizate cu contextul economic și financiar în care România se află:

  • – acoperirea cheltuielilor de combatere a efectelor negative asupra sănătății publice. Adică imensele cheltuieli cu testarea, carantina, tratarea pacienților, achiziția de medicamente, echipamente medicale etc. și cu remunerarea celor aflați în linia întâi a luptei cu virusul: medici, asistente, infirmiere, angajați SMURD, DSP etc. Principiul de alocare pentru aceste intervenții ar trebui să fie „cât este nevoie” pentru a salva viețile oamenilor;
  • – asigurarea stabilității consumului – analizele economice demonstrează că principalul factor de recesiune economică în România este contracția consumului, ca urmare a numărului mare de persoane disponibilizate și a scăderii puterii de cumpărare. Așadar, este imperios necesar ca statul să ia măsuri pentru a impulsiona consumul să redevină principalul motor de dezvoltare economică, și nu de recesiune;
  • – asigurarea continuității afacerilor, inclusiv prin finanțarea formării stocurilor de materii prime și materiale critice, care să asigure independența economiei pe viitor, în orice situație de criză. Intervenția directă prin finanțarea companiilor aflate în dificultate este cea mai importantă măsură a conservării în stare funcțională a lanțurilor de valoare pentru a evita prăbușirea acestora și efectul de cădere în spirală a economiei românești.

O ultimă remarcă: accesul la importantele oportunități oferite de pachetele europene financiare de sprijin nu prezumă eliminarea intervenției statului în economie din propriile resurse bugetare. Politicile aplicate de celelalte state membre UE sunt caracterizate de alocări de ample resurse financiare de sprijin, în procente de cel puțin două cifre din PIB–urile naționale (Germania asigură mai mult de 50% din totalul resurselor pentru ajutor de stat alocat de către toate statele membre UE). În aceste condiții, alocările bugetare românești de sub 10% din PIB, chiar complementate din Planul de Redresare și Reziliență, nu vor putea asigura recuperarea decalajului economic față de anul 2019 și în niciun caz a decalajului față de țările dezvoltate din spațiul comunitar.

Tinerii în Arenă sau cum un eveniment online poate transforma vieți

0

Prin Vreau să fiu Antreprenor promovăm gândirea și acțiunea antreprenorială în rândul tinerilor din România

Cel mai mare eveniment de business adresat Generației Z a avut loc marți seara unde peste 1800 de participanți și-au dat întâlnire cu 5 antreprenori de succes din România: Dragoș Petrescu, Dragos Anastasiu, Daniela Marișcu, Cristian Onețiu și Cristina Bâtlan. Tinerii în Arenă a fost locul unde efervescența și entuziasmul tinerilor s-a întâlnit cu experiența unora dintre cei mai cunoscuți antreprenori din România care au împărtășit foarte autentic provocările și sfaturile lor de business.

Speakerii au vorbit despre gândirea antreprenorială, ce trebuie să facă tinerii pentru a trece la acțiune, au împărtășit deschis despre obstacolele pe care le-au întâlnit în afacerile lor, despre frici și începutul în business.

Evenimentul a fost transmis live pe Facebook și YouTube iar sfaturile antreprenorilor au cumulat peste 148.000 de minute de vizualizare.

Dintre cei peste 1800 de participanți înscriși, 54% au o idee de afacere și 74% își doresc sprijin pentru a o dezvolta. Formele de sprijin solicitate sunt feebdback și ghidaj de la antreprenori (73% dintre tineri), apoi conexiuni și clienți iar abia pe locul trei au fost banii.

„Tinerii au o curiozitate și o dorință incredibilă de a afla informații. Au venit cu multe cereri de mentorat atât înainte de eveniment, pe parcursul și după eveniment. Am primit sute de idei de afacere și cereri de mentorat” – a declarat Alin-Claudiu Apostu, organizatorul și gazda evenimentului Tinerii în Arenă

Atât din formularele de înscriere la eveniment, cât și din interacțiunile live ale participanților cu antreprenorii, s-a remarcat nevoia tinerilor de a intra în contact cu antreprenori, de a vorbi “pe bune” despre realitatea antreprenoriatului și de a avea o conversație autentică cu oameni de business experimentați. Această nevoie a fost evidențiată și prin cele peste 3.000 de întrebări primite de organizatori.

Ce au transmis antreprenorii tinerilor

Câteva dintre mesajele transmise au fost că România are nevoie de antreprenori, faptul că sunt mult mai multe oportunități în România de a te apuca de business decât în alte piețe mature, că tinerii au nevoie să treacă la acțiune cu ideile lor și faptul că este nevoie de răbdare fiindcă succesul nu vine peste noapte.

„Legat de gândire antreprenorială, este incredibil de important să începi cu ce ai. Eu am început cu 200 de dolari” – a declarat Dragoș Petrescu, fondatorul Grupului City Grill

„Cea mai bună modalitate de a identifica o oportunitate este să o creezi.” – a susținut Daniela Marișcu, CEO Aqua Azur

„Antreprenoriatul ca și medicina de-altfel, fiindcă eu sunt medic de profesie, nu este despre antreprenor. Antreprenoriatul este despre ceilalți. Întrebarea de bază nu este: Mie ce-mi iese? ci Ce pot face pentru tine? Și prin urmare nici banii nu ar trebui să fie o țintă ci o consecință– a afirmat Dragoș Anastasiu, președintele grupului Eurolines

„Nu-ți fie frică să ratezi mic, fie-ți frică să visezi mic!” – i-a îndemnat pe participanți Cristian Onețiu, fondator Scale-up 1000

„Cere ajutor chiar dacă se întâmplă câteodată să nu ai curajul” – a fost sfatul Cristinei Bâtlan, fondatoarea brandului Musette.

Ce au spus participanții după eveniment

„Astăzi mi-am amintit o lecție importantă de viață..și anume că totul e la un click distanță! Uitasem, parcă, de legea atracției în Univers. Deși aceasta a funcționat pentru mine în trecut, am avut niște ani în care am fost «deconectată» de la ea, de la informație. Am făcut un pas important în seara aceasta ! De acum, nimic nu ma mai poate opri!”

„Este un eveniment care îți deschide mintea. Dacă ai stat și ai visat mereu să ai o afacere, această întalnire este un prim pas înainte. Am învățat aici că afacerea este planta care va crește de la o simplă idee de sămânță, strict numai în funcție de mine și de munca mea.

„Evenimentul «Tinerii în Arenă» a fost pentru mine o trezire la realitate. Printre puținele dăți în care m-am simțit conectată în adevarul sens al cuvantului și în care am uitat că ne despart kilometrii și că nu suntem într-o cameră cu toții comunicând despre subiectul ce ne leaga pe toți. Dinamica, atmosfera, vibe-ul acestui eveniment sunt de neînlocuit și recomand tuturor persoanelor să se înscrie sperând data următoare să fie dublu numărul de înscriși, deoarece este o experiență pe care TREBUIE SĂ O AI ÎN ACEASTĂ VIAȚĂ!! Vreau să fiu Antreprenor a reușit înca o dată să iasa din tipare și să ne rămână ca o amprentă în memorie. – Budacă Luminița, participantă la eveniment.

Poți accesa înregistrarea evenimentului gratuit pe Facebook și YouTube.


Despre Vreau să fiu Antreprenor

VSFA este un program național prin care ne propunem să promovăm gândirea și acțiunea antreprenorială în rândul tinerilor din România. Desfășurăm conferințe în țară (peste 220 evenimente până acum, începând din 2013), avem 10 comunități locale de tineri care creează și implementează proiecte locale, iar impactul lor a depășit 27.000 de tineri.

Despre Insights

Misiunea Insights este aceea de a sprijini organizațiile să se dezvolte prin potențialul și creativitatea unora dintre cei mai antreprenoriali și inovativi tineri din România. Sprijinim astfel dezvoltarea tinerilor și apropierea lor de mediul de business, în timp ce aducem un plus de valoare firmelor românești de toate dimensiunile, pentru a susține dezvoltarea economică. Am organizat 8 bootcampuri până acum, iar proiectul a primit anul trecut premiul  la categoria Top 10 Programe Globale pentru dezvoltare ecosistem de inovație de la ITU, Agenția Națiunilor Unite pentru Informații și Telecomunicații.

Despre Romanian Business Leaders

Romanian Business Leaders (RBL) este o organizație apolitică, neguvernamentală și non-profit care oferă o platformă de acțiune și implicare socială pentru antreprenorii și șefii de companii din mediul de business privat.

RBL face România o țară mai bună pentru business și pentru români, prin proiecte care îmbunătățesc educația, antreprenoriatul și buna guvernare în România. Proiectele RBL sunt inițiate și dezvoltate pe bază de voluntariat de cei peste 200 de membri, antreprenori și executivi de top din România.

CONFIDENT COMMUNICATIONS A CÂȘTIGAT PREMIUL “SMALL CONSULTANCY OF THE YEAR” LA ROMANIAN PR AWARD 2020

0

Confident Communications, agenție specializată în tech, real estate, medical comunications și auto, a câștigat premiul “Small Consultancy of the year” în cadrul Galei Romanian PR Award 2020, care a avut loc pe 25 noiembrie. Este pentru prima oară când Confident Communications participă la această categorie în cadrul celei mai importante competiții naționale de recunoaștere a excelenței în domeniul Relațiilor Publice.

„Este un premiu care ne bucură, pentru că am început de la zero această afacere și am învățat pas cu pas despre antreprenoriat și diferența dintre a fi un bun specialist în PR și a conduce un business de PR. Totodată, în echipe mici, fiecare om este foarte important, iar succesul se datorează modului în care echipa reușește să se armonizeze. Lucrul în echipe mici nu este pentru oricine, dacă membrii nu au mindset antreprenorial, nu sunt persoane asumate și de acțiune, lucrurile nu merg. Acest premiu este cu atât mai mult o onoare, cu cât PR Award este un reper în industrie. Îi mulțumesc Danei Oancea, inițiatoarea PR Award, pentru crearea unui proiect care a stabilit de 18 ani standarde înalte în industria locală de PR și care împinge mereu limitele și creativitatea agențiilor”, spune Mara Gojgar, fondator Confident Communications.

În 2020, Confident Communications a gestionat comunicarea corporate și de brand, relația cu mass-media, KOL & influencers, și comunicarea în social media pentru companii din domenii precum tech, real estate, medcomms sau auto și a reușit să atraga atenția asupra clienților săi prin mixuri de campanii offline-online, dar și prin alte servicii conexe care au ajutat la implementarea ideilor de comunicare.

La „majoratul” Galei Romanian PR Award, a venit și recunoașterea din partea colegilor de breaslă, care a echivalat cu premiul “Small Consultancy of the year”. A 18-a ediție a Romanian PR Award s-a desfășurat online, iar componența juriului a fost internațională și a reunit competențe în comunicare din SUA, Marea Britanie, Germania, Italia, Spania, Austria, Cehia, Olanda, Grecia, Rusia și România.

„Le mulțumim tuturor pentru voturile acordate. Este o dovadă în plus că lucrurile pe care le-am făcut în acești ani nu au trecut neobservate”, a mai spus Mara Gojgar.

Campaniile create de Confident PR ar fi fost mult mai greu de implementat fără sprijinul Venus Five, divizia inhouse foto & video a Confident Communications. Înființată în anul 2015, împreună cu fotograful Dragoș Constantin, ca o linie de business independentă, studioul completează serviciile de comunicare oferite de Confident PR. Venus Five este în acest moment unul dintre cele mai mari studiouri foto independente din centrul Bucureștiului, complet echipat pentru proiecte foto-video de amploare.

Raport Deloitte: Vânzările de mașini electrice vor crește anual cu 30% în următorul deceniu, iar una din trei mașini nou vândute în 2030 va fi electrică

0

Vânzările de mașini electrice vor crește anual cu aproape 30% în următorii zece ani, astfel încât, la finalul deceniului, una din trei mașini nou vândute la nivel global va fi electrică, reiese din raportul Deloitte „Electric Vehicles. Setting a course for 2030”. Astfel, numărul total de mașini electrice vândute anual în întreaga lume va crește de la 2,5 milioane în 2020, la 11,2 milioane în 2025 și la 31,1 milioane în 2030.

Raportul previzionează că, pe măsură ce economiile lumii își vor reveni în urma crizei generate de pandemia de COVID-19, vânzările de mașini cu motor pe combustie internă își vor relua creșterea și vor ajunge la 81,7 milioane în 2025 la nivel global, însă vor înregistra un declin în anii care vor urma.

Experții Deloitte au identificat un factor cheie în stimularea creșterii cererii de mașini electrice în următorii zece ani, respectiv schimbarea atitudinii consumatorilor, odată cu disiparea barierelor care au limitat, până acum, accesul la astfel de mașini. Prețurile se apropie tot mai mult de cele ale mașinilor pe motorină sau benzină, iar gama de modele puse în vânzare se diversifică. Totuși, se menține preocuparea cumpărătorilor cu privire la autonomia unei astfel de mașini (distanța care poate fi parcursă cu o singură încărcare) și la lipsa infrastructurii de alimentare.

„Măsurile pe care guvernele le adoptă pentru revenirea economică post-pandemie ar putea influența atitudinea consumatorilor cu privire la mașinile electrice. Spre exemplu, ca parte a planului de redresare economică, Germania a alocat 2,8 miliarde de dolari pentru îmbunătățirea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice și a anunțat măsuri prin care toate stațiile de alimentare sunt obligate să se doteze și cu un punct de încărcare pentru astfel de autovehicule. România se poate inspira din acest exemplu, dar și din cele legate de facilitățile oferite de alte state la achiziția unei mașini electrice, atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii”, a declarat Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

Conform raportului, guvernele din numeroase țări au oferit, de-a lungul timpului, stimulente financiare pentru cumpărarea de mașini electrice, de la subvenții directe oferite persoanelor fizice, la reducerea taxelor și creșterea sau menținerea taxelor pentru mașinile cu motor pe combustie internă.

Mai mult, măsurile adoptate în contextul COVID-19 pentru sprijinirea pieței auto au favorizat, pe anumite piețe, mașinile electrice. De exemplu, în Germania, guvernul a diminuat temporar TVA de la 19% la 16% pentru vehiculele cu emisii reduse și a dublat subvențiile existente, la aproape 7.000 de dolari, pentru autovehiculele electrice care costă sub 45.000 de dolari. În Franța, consumatorii care cumpără astfel de mașini cu prețuri de maximum 50.000 de dolari primesc un stimulent de aproape 8.000 de dolari, în creștere de la aproximativ 7.000 de dolari, anterior crizei. Totodată, autoritățile franceze au dublat prima de casare pentru mașinile vechi. În același timp, în China, subvențiile pentru mașini electrice și politicile de reducere a impozitelor, care urmau să expire în 2020, au fost extinse până în 2022.

Pe de altă parte, raportul arată că în SUA piața a evoluat dezamăgitor în ultima perioadă, în contextul în care benzina și motorina au prețuri mici, iar gama de modele disponibile de mașini electrice este redusă (modelul Tesla 3 reprezintă aproape jumătate din vânzările din această nișă). Nici în restul lumii vânzările de astfel de autovehicule nu sunt relevante, motivele fiind diverse: lipsa implicării din partea guvernelor în susținerea pieței, infrastructura de încărcare insuficientă sau inadecvată, indisponibilitatea vehiculelor electrice și diferențele culturale în ceea ce privește modelele de mobilitate. Spre exemplu, în Japonia, care este un jucător important pe piața auto globală, vânzările de mașini noi sunt dominate de producătorii locali, care încă nu au dezvoltat modele electrice similare celor clasice, așa cum au făcut competitorii lor din Europa sau China.

Raportul Deloitte „Electric Vehicle. Setting a course for 2030” se bazează pe analiza seturilor de date din industrie, precum și pe anunțurile publice ale companiilor producătoare și poate fi consultat integral aici.