ANALIZĂ KEYSFIN: PIAȚA SERVICIILOR MEDICALE PRIVATE, LA MAXIM ISTORIC ÎN ANUL PANDEMIEI

 Cifra de afaceri a pieței serviciilor medicale private din România a crescut cu 18% față de 2018 și a fost cu aproape 330% peste nivelul din 2010, la aproximativ 14 miliarde de lei în 2019. Pentru 2020, specialiștii KeysFin estimează apropierea de pragul de 15 miliarde de lei, pe fondul procesului de testare și al cererii crescute de servicii din privat, în contextul direcționării eforturilor din spitalele publice către tratarea pacienților COVID 19.

Mai mult, rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii medicale private a crescut cu 30% față de 2018 și a fost de aproape 37 de ori (+3.570%) mai mare decât în 2010, la 2,6 miliarde de lei în 2019, datorită condițiilor pe care pacienții români le găsesc în spitalele private: calitatea serviciilor oferite, aparatura performantă și condițiile spațiilor de consult, tratament și intervenții.

Românii pun mai mult preț pe sănătatea lor, dovadă fiind cifrele în creștere înregistrate de operatorii medicali privați, iar acest trend ascedent va continua pe termen lung, astfel că, putem spune cu siguranță că profesionalismul și investițiile în medicină vin la pachet cu business-uri sustenabile. Totuși, rămâne de văzut ce se va întampla cu sistemul public de sănătate, iar o schemă public-privată care să răspundă real, pe termen mediu și lung, cererii tot mai mari de servicii medicale este nu doar oportună, ci și necesară“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director KeysFin, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Piața serviciilor medicale private este una dintre puținele în care numărul de companii a crescut substanțial, cu 10% față de 2018 și cu aproape 117% față de 2010, la aproape 21,3 mii de companii în 2019. În baza datelor de la Registrul Comerțului pentru 2020, analiștii KeysFin estimează un avans de aproximativ 6%, până la 22,5 mii de companii.

Evoluție piață servicii medicale ©KeysFin

TOP REȚELE MEDICALE PRIVATE LOCALE

Topul celor mai mari companii după cifra de afaceri rămâne neschimbat în ultimii ani. Toți cei 3 jucători și-au majorat însă cota de piață, astfel că CENTRUL MEDICAL UNIREA SRL, cunoscut publicului sub numele REGINA MARIA, se află pe primul loc, cu o cifră de afaceri de 565 de milioane de lei și 4,1% din total, MED LIFE SA ocupă locul secund, cu venituri anuale de 465 milioane de lei și 3,3% din total, iar SANADOR SRL este ocupatanta locului 3, cu 357,5 milioane de lei și 2,2% din total în 2019.

În total, top 10 companii care oferă servicii medicale private însumează aproape 21% din valoarea acestei piețe pe plan local.

SISTEMUL DE SĂNĂTATE, NEPREGĂTIT

Fie că este vorba despre dotarea cu echipamente de protecție, numărul de paturi sau ventilatoare sau de personalul medical, pandemia de COVID 19 a prins pe picior greșit majoritatea guvernelor europene.

Cu toate acestea, potrivit ultimului raport Fiscal Monitor al Fondului Monetar Internațional, România a alocat măsurilor de combatere a efectelor COVID 19 (cheltuieli suplimentare, venituri la care statul a renunțat și datorii contingente din garanții) cel mai mic procent din PIB din regiune, doar 5,4% versus Bulgaria (6,7% din PIB), Ungaria (8,5%), Polonia (11,7%) și Cehia (20% din PIB). Iar decalajul crește față de statele dezvoltate, Germania și Italia alocând măsurilor fiscale de combatere a efectelor COVID 19 peste 30% din PIB.



Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei), care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 86: activități referitoare la sănătatea umană. Toate cifrele sunt exprimate în lei iar datele au fost extrase în ianuarie 2021.

ASF: Piața asigurărilor a încheiat anul 2020 cu o creștere de 5%

0

Piața asigurărilor din România a ajuns, în anul 2020, la un volum al primelor brute subscrise de 11,5 miliarde lei, în creștere cu 5% față de anul anterior.

Anul trecut, pe segmentul asigurărilor generale, valoarea primelor brute subscrise a ajuns la 9,28 miliarde lei, în creștere cu 6% față de anul 2019. În același timp, primele brute subscrise aferente asigurărilor de viață au scăzut ușor, cu 2%, ajungând până la valoarea de 2,22 miliarde lei.

„Ponderea pieței asigurărilor în Produsul Intern Brut a fost, anul trecut, de aproximativ 2,3%. Consider că această piață are un potențial foarte mare și sper că în timp ponderea în PIB va crește. Remarc însă faptul că, deși a traversat o perioadă complicată, piața s-a comportat bine, judecând lucrurile în actualul context generat de pandemia COVID-19”, a declarat Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu (foto), în cadrul conferinței „Quo Vadis!” cu tema Digitalizarea asigurărilor – prioritate ZERO.

În 2020, piața RCA a atins valoarea de circa 3,97 miliarde lei, cu 5% mai mult față de anul anterior, în timp ce pe clasa A3 – CASCO primele brute subscrise au ajuns la 2,41 miliarde lei, în creștere cu 4% în comparație cu anul 2019.

„Îmi doresc ca prin intermediul decontării directe obligatorii, prin accentuarea procesului de digitalizare, dar și prin alte reglementări pe care le avem în plan să echilibrăm piața asigurărilor și să diminuăm dependența de segmentul asigurărilor auto obligatorii.

Trebuie să încheiem eternele dispute care se poartă în jurul subiectului RCA”, a mai declarat Președintele A.S.F.

Piața asigurărilor de sănătate a ajuns, anul trecut, la valoarea de 451,45 milioane lei, ceea ce reprezintă o creștere de 18% față de anul precedent. O creștere susținută (68%) au avut și asigurările de garanții, care au ajuns la un volum al primelor brute subscrise de 464,52 milioane de lei.

The Power Table Cum arata rezultatele financiare pentru anul 2020 și cum investim

0

Sarbatorim 1 an de “The Power Table”

Prima editie din seria de 4 evenimente din 2021

Analizam companiile relevante listate la
Bursa de Valori Bucuresti

Data: 2 martie 2021

Ora: 18:00 – 20:30

Locatie: Eveniment Online

In luna februarie, cele mai importante companii listate la Bursa de Valori Bucuresti isi vor publica rezultatele financiare pentru intreg anul 2021. Dupa incheierea perioadei de raportari, pe data de 2 martie 2021, vom discuta despre cum arata aceste rezultate, in cadrul primei editii din acest an a evenimentului „The Power Table Cum arata rezultatele financiare si cum investim”.

Cu aceasta ocazie, vom analiza care sunt dividendele potentiale pe care  investitorii le-ar putea primi in aceast an din partea a peste 30 de companii importante, listate pe Piata principala si AeRO, din profitul realizat de acestea in 2020.

1 an de la primul eveniment The Power Table

Data de 2 martie coincide cu implinirea a 1 an de la primul eveniment The Power Table. Acesta a fost si ultima ocazie in care investitorii din Piata de capital autohtona s-au putut intalni fata in fata in cadrul unui eveniment dedicat lor. Dupa doar cateva zile, pe fondul agravarii situatiei sanitare, autoritatile decideau sistarea tuturor manifestarilor care presupuneau un numar mare de participanti.

In total, au fost organizate anul trecut 4 editii The Power Table, aferente celor 4 perioade de raportari financiare. In urma restrictiilor impuse de situatia sanitara generata de pandemia Covid-19 si pentru siguranta participantilor la eveniment, 3 dintre acestea s-au desfasurat online.

Care sunt subiectele abordate la prima editie din 2021 a  evenimentului „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare si cum investim

In cadrul evenimentului, vom discuta cu Stefan Musgociu, Specialist Business Development si Marketing la Bursa de Valori Bucuresti, despre efervescenta starnita in ultima perioada pe piata Aero, cat au contat listarile din ultima perioada in cresterea interesului investitorilor pentru acest segment al pietei si vom afla care ultimele noutati legate de listarile de la BVB.

Mircea Iliescu – Trainer si Financial Advisor la BVBescu.ro

Ca de obicei, Mircea Iliescu – Trainer si Financial Advisor la BVBescu.ro (foto), va oferi o prezentarea detaliata a rezultatelor financiare publicate de cele mai importante companii listate la Bursa de Valori Bucuresti.

Evenimentul The Power Table este organizat cu sprijinul Bursei de Valori Bucuresti, 2Performant S.A., Evisara (partener tehnic), Financial Intelligence, Finzoom, InvestTenergy, Economistul.ro, Club Economic, Romania Durabila si Bucuresti Business, Prahova Business si Reusita TV (Parteneri media).

Accesul la eveniment este GRATUIT, dar necesita inscriere si confirmare din partea organizatorilor.

Care este tema evenimentului „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare pe anul 2020 și cum investim”

Vom analiza companiile relevante listate pe Piata principala si pe segmentul AeRO la Bursa de Valori Bucuresti pentru a afla:

  • cum arata rezultatele financiare pentru anul 2020 si care sunt indicatorii importanti din raportari;
  • cum investim pentru a beneficia de dividendele si cum calculam aceste dividende;
  • facem primele estimari ale dividendelor pe care companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti ar putea sa le distribuie din profitul aferent anului 2020.

Programul evenimentului „The Power Table – Cum arata rezultatele financiare pe anul 2020 și cum investim”:

18:00 – 18:05 – Accesul participantilor la evenimentul online
18:05 – 18:30 – Despre efervescenta starnita in ultima perioada pe piata AeRO si care sunt ultimele noutati legate de listari –  Stefan Musgociu, Specialist Business Development si Marketing Bursa de Valori Bucuresti

18:30 – 20:00 – Prezentarea rezultatelor financiare pe anul 2020 – Mircea Iliescu, Trainer si Financial Advisor la BVBescu.ro
20:00 – 20:30 – Sesiune Q&A

Evenimentul se adreseaza investitorilor de la Bursa de Valori Bucuresti si celor care sunt interesati sa investeasca pe Piata de Capital.

A.S.F. și ISF premiază, și în 2021, profesorii preuniversitari, pentru proiecte de educație financiară

0

Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) și Institutul de Studii Financiare (ISF) derulează programul Start2Teach, pentru al patrulea an consecutiv, în colaborare cu toate inspectoratele școlare. Acest program este dedicat profesorilor din învățământul preuniversitar și are ca obiectiv principal furnizarea unui suport pentru cadrele didactice care predau noțiuni de educație financiară. În total, în cadrul acestui program, până la sfârșitul anului 2020, 2.604 de profesori care predau la nivel gimnazial sau liceu din 33 de inspectorate școlare, au învățat despre cum se tranzacționează acțiunile unei companii la Bursa de Valori, ce este o asigurare și care este importanța ei, sau care sunt pilonii de pensii din România și ce poate oferi fiecare beneficiarilor. Pentru acest an, învățarea continuă online, s-au înscris în luna ianuarie 240 profesori, număr record pentru această perioadă, în cadrul Start2Teach, față de 2019, cand au fost înscriși, pe tot parcursul anului, 205 cadre didactice.

Pentru a susține activitatea didactică într-un mediu concurențial, în cadrul acestui program, A.S.F. și ISF  continuă și în 2021 organizarea concursului dedicat profesorilor – „Fii ProFIN”. Perioada de înscriere în cadrul acestui concurs este 08.02.2021-15.05.2021. Cele mai bune 10 planuri de lecție vor fi premiate cu 10 tablete, câștigătorii urmând să fie anunțați pe 27 mai 2021.

Tema concursului este elaborarea unui plan de lecție având drept subiect Relația consumatorului cu instituțiile financiare nebancare – Produse și servicii de asigurare. Planul de lecție se va referi la ora (lecția) aferentă competenței specifice 1.2. din programa menționată.

Pentru a se înscrie la acest concurs, participanții vor transmite o propunere de plan (fișă) de lecție, conform standardelor în domeniu, pentru o oră de educație financiară din programa disciplinei Educație Economico-financiară pentru clasa a VIII-a, aprobată prin Ordinul Ministrului Educației nr. 3393/28.02.2017.


Înscrierea lucrărilor în concurs se va face pe adresa de e-mail edu@asfromania.ro.


Mai multe informații puteți găsi pe www.asfromania.ro/edu/pentru-profesori/

BestJobs: 3 angajați din 5 își doresc să continue să lucreze într-un sistem hibrid și să îmbine activitatea de la distanță cu prezența la birou

0

Peste 64% din totalul angajaților care au participat la un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs spun că și-ar dori să continue să lucreze o parte din timp de acasă și după ce va trece pandemia de coronavirus. Dacă ar putea să-și aleagă programul, 23% dintre aceștia consideră că lucrul la distanță ar fi util cel puțin 1-2 zile pe săptămână, în timp ce aproape 12% ar vrea să meargă la birou doar 4 zile pe lună.

Înainte de debutul pandemiei, peste 81% dintre angajații care au răspuns sondajului BestJobs lucrau de la birou – numai de la birou (61%) sau în cea mai mare parte a timpului de la birou (20%) -, dar odată ce au experimentat și munca remote au constatat că nu mai pierd timp cu deplasarea zilnică (69%) și și-au redus semnificativ și cheltuielile zilnice, legate de transport, masă de prânz, haine etc. (51%). Însă beneficiul principal, pe care majoritatea respondenților (56%) l-au resimțit lucrând de acasă, este că s-au putut proteja mai bine de Covid-19.

În plus, programul flexibil și confortul biroului lor de acasă le-a permis celor mai mulți dintre intervievați să petreacă mai mult timp cu familia (45%), să-și gestioneze mai bine timpul (36%), să fie mai productivi (28%) și mai puțin stresați (19%).

Totuși, mai bine de jumătate (56%) dintre angajații care au răspuns sondajului BestJobs recunosc faptul că le lipsește interacțiunea zilnică cu colegii și, chiar dacă lucrează de acasă, 52% spun că ajung să aloce mai mult de opt ore pe zi activității profesionale și că le este dificil să delimiteze viața profesională de cea personală (43%), mai ales că sunt adesea întrerupți de copii, animale de companie sau au probleme cu conexiunea la internet (39%). Cu toate acestea, peste 82% dintre cei care lucrează de acasă, ar recomanda cunoscuților să experimenteze acest mod de lucru.

Cum revenirea la birou va fi treptată şi voluntară, iar în multe locuri în sistem mixt, cu muncă de acasă, în unele zile, şi şedinţe pentru proiecte la birou în altele, 81% din totalul angajaților participanți la sondajul Bestjobs consideră că angajatorul ar trebui să le plătească utilitățile (internet, curent electric, apă) și consumabile (apă potabilă, cafea, articole de birotica si papetarie etc.), dar și să aloce un buget suplimentar pentru a acoperi beneficiile de la birou (49%) sau să subvenționeze achiziția unui mobilier de birou adecvat și echipamente suplimentare (47%).

Până acum, principalele beneficii pe care le-au avut angajații în perioada de telemuncă, din partea companiei angajatoare, au fost flexibilitatea programului de lucru (63%), asigurări de sănătate private (38%), training-uri, workshop-uri, programe de dezvoltare sau reconversie (22%), dar și bonusuri în bani (14%), zile de concediu în plus (8%) sau acces la consiliere psihologică sau de carieră și mentorat (8%).

Sondajul a fost efectuat în perioada 15 – 31 ianuarie 2021, pe un eșantion de 1.300 de utilizatori de internet din România.

Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară

0

În cadrul şedinţei de astăzi, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a aprobat măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează:

  1. Reglementare

Completarea versiunii în limba română a Ghidului Consumatorului în contextul Brexit.

  • Autorizare

Aprobarea domnului Wolfgang Kindl pentru un nou mandat în calitate de membru -președinte al Consiliului de Supraveghere la societatea Uniqa Asigurări S.A.;

Aprobarea domnului Andreas Kößl pentru un nou mandat în calitate de membru -vicepreședinte al Consiliului de Supraveghere la societatea Uniqa Asigurări S.A.;

Aprobarea domnului Wolfgang Kindl pentru un nou mandat în calitate de membru -președinte al Consiliului de Supraveghere la societatea Uniqa Asigurări de Viaţă S.A.;

Aprobarea domnului Theodoros Bardis pentru un nou mandat în funcția de Director general la societatea Garanta Asigurări S.A.;

Aprobarea numirii domnului Onel Alex–Andrei în funcția de administrator și asociat unic al societății, modificării structurii acționariatului urmare a cesiunii părților sociale și modificărilor aduse conținutului preambulului articolului 3 şi articolului 6 ale Actului constitutiv al societății Fly Insurance Broker de Asigurare Reasigurare S.R.L.;

Aprobarea prospectului UE pentru creștere în vederea majorării capitalului social al societății Norofert S.A. București și a emiterii Certificatului de înregistrare a drepturilor de preferință în vederea tranzacționării pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare administrat de BVB;

Emiterea unei decizii prin care se confirmă faptul că societatea Delaco Distribution S.A., angajată în tranzacții realizate intragrup cu instrumente financiare derivate extrabursiere cu societatea S.B. Management Services, se încadrează în excepția de la obligația de raportare prevăzută în articolul 9 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 (EMIR);

Emiterea unei decizii prin care se confirmă faptul că societățile Continental Automotive România S.R.L., Continental Automotive Systems S.R.L. și Continental Automotive Products S.R.L., angajate în tranzacții realizate intragrup cu instrumente financiare derivate extrabursiere cu societatea Continental Aktiengesellschaft, se încadrează în excepția de la obligația de raportare prevăzută în articolul 9 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 (EMIR);

Aprobarea modificării Actului constitutiv al societății Gothaer Asigurări Reasigurări S.A. ca urmare a reducerii capitalului social;

Avizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Administrat Privat Aripi administrat de Generali Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Avizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Administrat Privat BCR administrat de BCR Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Avizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Administrat Privat BRD administrat de BRD Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Avizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Administrat Privat Metropolitan Life administrat de Metropolitan Life Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Administrat Privat S.A.;

Avizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Administrat Privat Vital administrat de Aegon Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Autorizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Facultative AZT Vivace administrat de Allianz – Ţiriac Pensii Private Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.;

Autorizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Facultative AZT Moderato administrat de Allianz – Ţiriac Pensii Private Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.

Horváth & Partners: România nu poate recâștiga competitivitatea economică fără utilizarea de 100% a fondurilor UE și o strategie aliniată cu Green Deal

0
Fără o creștere semnificativă a ritmului de absorbție a fondurilor europene, de minimum trei ori față de ritmul actual, și fără luarea în considerare a finanțării pentru integrarea tehnologiilor verzi, inclusiv pe bază de hidrogen, economia României nu va beneficia de șansa unei redresări sustenabile, precum și de energie la prețuri competitive în următoarele decenii, avertizează Horváth & Partners. Reprezentanții companiei de consultanță în management consideră că actorii privați trebuie implicați în  elaborarea strategiilor de utilizare a fondurilor europene, inclusiv de valorificare a potențialului energiilor verzi. Obiectivul ar trebui să fie mărirea capacității de absorbție pentru ca România să poată utiliza, în proporție de 100%, fondurile europene care i-au fost alocate, prin bugetul multianual de 80 miliarde de euro, din care 33,4 miliarde sunt destinate Planului Național de Redresare și Recuperare. 

Rolul central al energiei verzi a fost subliniat din nou în 2020, prin acordul Green Deal, axat pe dezvoltarea unei economii competitive și sustenabile, în noul context economic afectat de pandemie. Principalele ținte ale acestuia, până în 2030, vizează creșterea eficienței energetice cu 32,5%, majorarea ponderii resurselor regenerabile de energie cu 32% și scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră, cu cel puțin 55%. 

În ultimii ani, România a înregistrat unul dintre cele mai mari prețuri ale energiei electrice din Uniunea Europeană pe piața en-gros, având în 2018 cel mai ridicat al patrulea preț, după Cipru, Grecia și Spania, conform statisticilor Eurostat. Aceeași tendință s-a păstrat și în 2019, majorarea fiind de aproximativ 20%, după o creștere de 16% în 2018, în condițiile unei cereri constante. Reprezentații Horváth & Partners consideră că, dacă lipsa de competitivitate a prețurilor energiei electrice se păstrează pe termen lung, aceasta riscă să afecteze competitivitatea tuturor industriilor.

„Cred că România trebuie să declare prioritate zero absorbției integrale a fondurilor europene avute la dispoziție, precum și utilizarea acestora în domeniile care creează competitivitate pe termen lung. Între priorități se află digitalizarea și energia regenerabilă, inclusiv tehnologiile emergente adiacente, în principal hidrogenul, care ar trebui să determine prețuri competitive ale energiei electrice în circa un deceniu și să poată asigura atât securitatea energetică, cât și un impuls major pentru economia locală. Tocmai de aceea, este vital ca, în cel mai scurt timp, țara noastră să pună la punct o Strategie Națională eficace de utilizare a fondurilor europene și pașii prin care se va asigura absorbția integrală a acestora. Nu este doar sarcina autorităților să întocmească un astfel de program, ci trebuie angrenate și companiile, inclusiv cele private, întregul mediu de afaceri care este direct interesat de clarificarea și găsirea celor mai adecvate răspunsuri la provocările actuale. Horváth & Partners are în plan susținerea și implicarea într-un astfel de demers, atât prin prisma activității de consultanță de management, cât și a experienței de peste patru decenii în derularea a numeroase proiecte locale și regionale, inclusiv în ceea ce înseamnă tehnologia hidrogenului”, a explicat Kurt Weber, Director General al Horváth & Partners România.

Potrivit reprezentantului Horváth & Partners, este nevoie de o implicare a companiilor din toate sectoarele de activitate, cu precădere din domenii ca infrastructura energetică. Aceste sectoare au avut de suferit în trecut din cauza lipsei cronice de investiții, mai ales în zona de generare. „O industrie energetică depășită tehnologic per ansamblul ei, lovește puternic competitivitatea tuturor industriilor care au o pondere semnificativă a energiei electrice în costul de fabricare a produselor. Fără energie curată, care să acopere necesitățile și care să fie oferită la prețuri competitive, lanțul de valoare al oricărei economii nu poate determina un avantaj competitiv sustenabil”, a mai punctat Kurt Weber. 

Hidrogenul verde, o șansă pe care România nu ar trebui să o rateze„Chiar dacă tehnologiile pe bază de hidrogen verde nu sunt încă la maturitate, iar în prezent hidrogenul produs din combustibili fosili are un cost de 2-3 ori mai mic, ele reprezintă viitorul în energie. Strategia la nivel mondial, pe care o urmează atât Uniunea Europeană cât și țări ca SUA, Japonia, Coreea de Sud sau China, este ca, în circa zece ani, hidrogenul verde să poată fi produs pe scară largă și la prețuri competitive. România trebuie să se implice în tehnologiile care produc și utilizează hidrogen obținut fără emisii sau prin captarea acestora, pentru a putea avea o poziție în cursa tehnologiilor viitorului, pe bază de energie curată. Suntem în postura în care am putea avea avantajul competitiv de a fi una dintre puținele țări cu rezerve semnificative de gaz natural. Acesta, în combinație cu tehnologii de captare a carbonului, ar putea fi una dintre cele mai competitive tehnologii de producere a hidrogenului albastru, adică hidrogen fără emisii de gaz de seră”, a adăugat reprezentantul Horváth & Partners. 

Companiile românești au limitări în a face transferul tehnologic în multe domenii, iar una dintre temele mari ale Green Deal este producția de hidrogen fără emisii și beneficiile pe care le-ar aduce. Noua Strategie a Hidrogenului în UE a fost lansată în iulie 2020 și își propune ca până în 2030 să majoreze capacitatea de producție a hidrogenului verde de la 6GW, cât este în prezent, la 80GW. În afară de contribuția masivă la decarbonizarea proceselor industriale și a sectoarelor economice poluante, această strategie poate rezolva stocarea de energie care este esențială pentru dezvoltarea resurselor regenerabile. Investițiile totale necesare pentru acest proces sunt de ordinul a 220 – 340 miliarde de euro, până în 2030.

Încă de la jumătatea lui 2020, Horváth & Partners a lansat o inițiativă de amplă consultare a mediului de afaceri, inclusiv a celui din România, prin care a discutat cu un număr semnificativ de top manageri din companii din toate domeniile de activitate. Majoritatea consideră că prioritățile momentului sunt digitalizarea și decarbonatarea, alături de realinierea strategiilor și adaptarea la noi modele de business, care să răspundă provocărilor actuale. 

„Există companii, printre care se numără și Horváth & Partners, care pot oferi experiența  acumulată deja și cunoștințe specifice, pentru a sprijini elaborarea unei Strategii Naționale a Hidrogenului, până la susținerea proiectelor marilor companii sau accesul cu aceste proiecte la finanțările UE pentru dezvoltare tehnologică. Indiferent că vom fi și noi în linia întâi sau nu, trebuie să ținem cont că majoritatea membrilor UE au deja strategii avansate și își propun să aloce miliarde de euro în susținerea acestora. Astfel, Germania a anunțat alocarea de fonduri în valoare de 9 miliarde de euro, iar Franța, de 2 miliarde de euro, pentru dezvoltarea tehnologiilor de producție a hidrogenului Danemarca și Olanda joacă în altă ligă, cu proiecte care se derulează deja la scară industrială. Este în mod cert momentul ca România să depună eforturi substanțiale pentru a ajunge în elita tehnologică a UE, prin adoptarea unei Strategii și a unui Plan al Hidrogenului verde, care să permită companiilor locale să concureze cu șanse egale în această cursă tehnologică, în a cărei coadă nu ne permitem să rămânem. În prezent, această temă se află printre primele din agenda Horváth & Partners în 2021 și ne dorim să avem alături de noi cât mai multe companii de consultanță specializată cu experiență dovedită și care pot sprijini real elaborarea unor strategii complexe, dar și a proiectelor care să fie finanțabile din Fonduri UE”, a conchis Weber.

Horváth & Partners este membră în joint-venture-ul Evety, care oferă consultanță companiilor care vor să-și decarbonateze procesele și să implementeze tehnologii pe bază de hidrogen verde. Alături de OGE, fosta E.ON Gastransport și cel mai mare operator de conducte de gaz din Germania, și TÜV SÜD, furnizor global de testare, certificare, inspecţii şi training, Horváth & Partners a acumulat experiență semnificativă în proiecte care presupun dezvoltarea de idei inovatoare bazate pe hidrogen. Pentru mai multe detalii: www.evety.com.

Vaccinurile împotriva COVID-19: Eurodeputații solicită solidaritate la nivel european și mondial

0

UE trebuie să își continue eforturile comune de combatere a pandemiei și să ia măsuri urgente pentru creșterea producției de vaccinuri pentru a răspunde așteptărilor cetățenilor.

În cadrul dezbaterii în plen de miercuri cu președinția portugheză și președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, eurodeputații au evaluat situația actuală a strategiei UE de vaccinare împotriva COVID-19.

Mulți membri au subliniat faptul că UE a luat decizii-cheie adecvate, în special în ceea ce privește abordarea europeană colectivă asupra vaccinării și apărarea drepturilor cetățenilor săi prin punerea pe primul plan a siguranței și prin asigurarea respectării normelor UE în materie de răspundere legală.

Președinta von der Leyen a susținut alegerea UE de a comanda vaccinuri în mod colectiv, necesitatea solidarității la nivel mondial și decizia de a se axa pe siguranța și eficiența vaccinurilor. Ea a recunoscut că trebuie trase învățăminte din greșelile din trecut, deoarece „nu suntem încă acolo unde am vrea să ne aflăm în lupta împotriva virusului”.

Eurodeputații au subliniat că trebuie găsite soluții pentru ieșirea din criză în spiritul solidarității între statele membre, precum și la nivel mondial. UE are o responsabilitate pentru restul lumii și trebuie să se asigure că vaccinurile sunt distribuite echitabil în întreaga lume, au adăugat aceștia, reiterând faptul că „nimeni nu este în siguranță până când toată lumea este în siguranță”.

Membrii au recunoscut că UE a subestimat provocările legate de producția în masă de vaccinuri și că măsuri concrete de creștere a producției trebuie luate acum ca o prioritate absolută. Mulți eurodeputați au îndemnat Comisia să asigure punerea în aplicare a contractelor existente și, în același timp, să sprijine statele membre în strategiile lor de distribuire a vaccinurilor.

Pentru a consolida încrederea cetățenilor în eforturile de vaccinare și pentru a evita dezinformarea, UE trebuie „să spună adevărul”, au subliniat unii eurodeputați. În acest sens, mulți au reamintit nevoia de transparență în ceea ce privește contractele, precum și de existența unor date cuprinzătoare și clare privind distribuirea vaccinurilor la nivel național.

Având în vedere investițiile mari din bani publici, mai mulți deputați au solicitat, de asemenea, un control parlamentar sporit al punerii în aplicare a strategiei privind vaccinurile.

Urmăriți înregistrarea video a dezbaterii aici.

Primul centru Hi-Tech pentru formarea arhitecților

0

Fundația Globalworth, aparținând companiei Globalworth, liderul pieței de clădiri de birouri din România și Polonia, a deschis primul centru Hi-Tech de la noi, la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București: Hi-tech Learning Center, investiție de 240.000 de euro în amenajare și dotare.

Dimitris Raptis, CEO Globalworth Group: „Suntem cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est. Investim și dezvoltăm clădiri pentru comunitățile de business și în domeniul în care activăm lucrăm extrem de mult cu arhitecții. Le înțelegem importanța și le apreciem puterea de a tranforma spațiile, tocmai de aceea am decis să investim în viitorul arhitecturii din România. Tehnologia face parte din ADN-ul companiei noastre, iar datorită ei aducem birourile viitorului în prezent. Încet, dar sigur realitatea se mută și în spațiul virtual, iar soluția tehnică implementată la Universitatea Ion Mincu reprezintă mijlocul prin care viitorii arhitecți ne vor contura orașele”.        

Prof. emerit dr. arhitect Emil Barbu Popescu, președinte de onoare al Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București: „Fundația Globalworth este pentru Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu un partener și sponsor deosebit de important. Dacă în prezent UAUIM reprezintă un nucleu performant în domeniul formării în Arhitectură și Urbanism, aceasta se datorează și suportului constant din partea Fundație de-a lungul anilor. Laboratorul Hi-Tech va asigura condiții optime de formare de înaltă performanță, astfel încât UAUIM să se înscrie și să rămână în rândul universităților care depun un efort constant în îmbunătățirea procesului de învățământ”.

Investitorii definesc astfel disponibilitățile de studii și cercetare ale noului centru: „Un spațiu modular renovat și dotat cu o soluție completă de VR, prin care studenții își pot construi și comunica propunerile; primul studio de producție virtuală care oferă universității un nou mediu virtual prin care studenții nu mai sunt limitați la proiectarea spațiului fizic; un sistem de videoconferință care permite profesorilor si studenților să comunice în timp real cu alte cadre universitare din exteriorul universității; imprimante 3D destinate fabricației de prototipuri și machete, unde studenţii îşi pot testa practic proiectele; posturi de lucru ergonomice si mobile dotate cu 22 de calculatoare și software performant; o soluție pentru capturi de date – fotografie, scanare 3D și fotogrammetrie”.  

Beneficiari vor fi peste 3.500 de viitori arhitecți

Fundația Globalworth subliniază că „parteneriatul cu Universitatea de Arhitectura și Urbanism „Ion Mincu” face parte din programul de responsabilitate sociala a companiei de a susține mediului academic din România și de a dezvolta noile generații de arhitecți. Până în prezent, Fundația Globalworth și Globalworth au alocat peste 740.000 de euro pentru burse de studii și documentare pentru cadre didactice, competiții internaționale și proiecte speciale”.

Este de reamintit că Fundația Globalworth „a fost înființată în 2018 de Globalworth, liderul pieței de clădiri de birouri din România și Polonia, și este o entitate non-profit, fiind independentă de activitățile comerciale ale grupului. Fundația are ca misiune dezvoltarea de proiecte pe trei piloni principali: oameni, locuri și tehnologie. Pornind de la ideea că viitorul oricărei societăți este reprezentat de generațiile tinere, fundația se concentrează pe grija pentru oameni, care poate fi susținută prin programe de educație și prin proiecte care le pot îmbunătăți acestora accesul la servicii medicale de calitate, indiferent de categoria socială din care fac parte. La fel de importante sunt și inițiativele care au ca scop construirea de locuri și dezvoltarea de comunități urbane în care oamenii se pot întâlni, pot interacționa și pot găsi împreună soluții care îi ajută pe cei cu nevoi speciale. În completarea acestora, Fundația Globalworth crede în impactul pozitiv al proiectelor care integrează tehnologia, precum incubatoarele dedicate tinerilor și susține finanțarea inovațiilor care, printre altele, pot aduce oamenii împreună”.


Sondaj de opinie: Percepția publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19(III)

Capitolul al III-lea: Informarea/Dezinformarea cu privire la vaccinare

Potrivit sondajului „Percepția publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19”, marea majoritate a românilor știu că vaccinarea anti-COVID19 nu este obligatorie (90,6%), că este gratuită (88,4%) și că tinerii sub 16 ani nu vor fi vaccinați (73%). Totodată, 66,9% cred că virusul Covid19 a fost creat artificial, în laborator. Sondajul a fost realizat de către INSCOP Research și Verifield, în parteneriat cu Centrul de Cercetare in Comunicare si Inovare Sociala (CoRe) din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca la comanda think-tankului STRATEGIC Thinking Group – Asociația Grupul de Gândire Strategică (www.strategicthinking.ro), în cadrul unui proiect independent de cercetare inițiat și coordonat de Asociație.

Sondajul de opinie, realizat în perioada 13 ianuarie – 3 februarie 2021, reprezintă o  evaluare independentă sintetică a opiniilor românilor cu privire la vaccinarea anti-COVID 19.  Cercetarea sociologică este împărțită în trei capitole, ultimul capitol prezentând date cu privire la informațiile și dezinformările legate de coronavirus. Prezentarea grafică a datelor poate fi descărcată accesând https://www.strategicthinking.ro/wp-content/uploads/2021/02/10.02.21-Cap.-3-Sondaj-VACCINARE-STG.pdf.

Remus Ștefureac, director Strategic Thinking Group / Asociația Grupul de Gândire Strategică: „În general, români au unele informații esențiale despre vaccinurile anti-COVID 19 precum faptul că vaccinarea nu este obligatorie, este gratuită sau se aplică doar populației de peste 16 ani. Totuși dezinformările par să funcționeze eficient, având succes mai ales la populația tânără care se informează cu preponderență de pe rețelele sociale, un mediu destul de toxic și complet nereglementat în ceea ce privește filtrarea informațiilor adevărate, respectiv false. Îngrijorător este faptul că peste o treime dintre români (35,7%) sunt de acord cu una dintre cele mai absurde teorii ale conspirației și anume răspândirea intenționată a virusului pentru a se pregăti inocularea populației cu cipuri prin vaccinare. În plus, 14% cred că simptomele coronavirusului sunt legate de radiațiile rețelelor de telefonie mobilă de tip 5G, deși acestea încă nu există fizic în cea mai mare parte a lumii. Datele arată o vulnerabilitate majoră a populației României din punctul de vedere al rezilienței la manipulări. În aceste condiții, îmbunătățirea procesului de comunicare a informației științifice este vitală pentru a se crea anticorpii combaterii epidemiei de știri false care poate zădărnici eforturile uriașe ale sectorului medical de a stăpâni pandemia. De asemenea, două treimi dintre români susțin ipoteza potrivit căreia, coronavirusul COVID 19 a fost creat în mod artificial, în laborator.” 

Barbu Mateescu, sociolog, membru în Consiliul Consultativ al Strategic Thinking Group: „Există o disonanță semnificativă între numărul celor care dau credit teoriilor conspiraționiste (de exemplu 35,7% din totalul respondenților cred că virusul a fost creat pentru ca, prin procesul de vaccinare, oamenilor să le fie introduse cipuri) și numărul celor care se opun în mod hotărât vaccinării (19,3% din totalul respondenților). În alte cuvinte, o șesime din românii aflați în țară susțin teorii năstrușnice despre COVID-19 în planul unei discuții abstracte, dar în mod concret, odată puși în fața pericolului iminent al bolii, acționează rațional.”

Ioan Hosu, doctor în sociologie, director al Centrului de Cercetare în Comunicare și Inovare Socială (CoRe) din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca: „Studiul de față este rezultatul efortului pe care-l fac entitățile din acest parteneriat de a susține informarea opiniei publice din România în chestiunea combaterii COVID 19. Aceste date ne ajută să înțelegem modul în care este perceput procesul de vaccinare, gradul de informare și procesele aferente unor decizii asumate.” 

ANALIZA EXTINSĂ A DATELOR

Cunoașterea unor informații esențiale despre vaccinuri/vaccinare

90.6% dintre cei chestionați afirmă că știau că vaccinarea anti-COVID-19 NU este obligatorie, în timp 9.3% spun că nu știau acest lucru. Nu știu sau nu răspund 0.1%.

Se declară informați cu privire la faptul că vaccinarea anti-COVID este gratuită 88.4% dintre respondenți, în timp ce 11.3% afirmă că nu știau acest lucru. 0.3% nu știu sau răspund.

73% dintre respondenți au auzit de faptul că cei sub 16 ani nu vor fi vaccinați anti-COVID-19, în timp 26.8% că nu știau acest lucru. Ponderea non-răspunsurilor este 0.2%.

Cauzele curentului de opinie anti-vaccinare, în general

Întrebați care ar fi cauza principală a apariției și în România a unui curent de opinie sceptic cu privire la vaccinare, 34.8% dintre cei intervievați menționează știrile și informațiile false care apar în presă, 32.6% slaba informare a publicului din surse oficiale, 11.5% calitatea slabă a vaccinurilor și medicamentelor de pe piața românească, 9.1% mediatizarea unor persoane cu opinii ostile vaccinării, 5.5% influența unor persoane din grupul de prieteni. Nu știu sau nu răspund 6.4% dintre respondenți.

Analiza socio-demografică: Respondenții cu vârsta între 18 și 29 de ani, cei fără venit și locuitorii din regiunea de Nord Vest consideră într-o măsură mai mare decât restul populației că știrile și informațiile false drept cauza principală a apariției și în România a unui curent de opinie sceptic cu privire la vaccinare.

Mediatizarea unor persoane cu opinii ostile vaccinării este cauza indicată în procent mai ridicat de respondenții din categoria celor cu studii superioare și a gulerelor albe.

Persoanele peste 60 de ani, cei inactivi pasivi și locuitorii din regiunea Sud Vest Oltenia consideră într-o proporție mai ridicată că slaba informare a publicului din surse oficiale reprezintă cauza principală pentru apariția și în România a unui curent sceptic cu privire la vaccinare.

Influența unor persoane din grupul de prieteni este indicată drept cauză principală pentru apariția și în România a unui curent sceptic cu privire la vaccinare în special de respondenții din regiunea de Vest.

Percepția publică referitoare la posibilele reacții adverse

În opinia a 72.3% dintre cei chestionați, reacțiile adverse pe care le-au suferit unii pacienți la vaccinare se leagă de alte probleme de sănătate (fără legătură cu vaccinarea) ale acestora. 18.3% sunt de părere că reacțiile adverse sunt cauzate de vaccinare, iar 9.4% nu știu sau nu răspund.

Analiza socio-demografică: Persoanele peste 60 de ani, cei inactivi pasivi și locuitorii din Sud Vest Oltenia sunt de părere într-o proporție mai ridicată decât celelalte categorii că reacțiile adverse pe care le-au suferit unii pacienți la vaccinare se leagă de alte probleme de sănătate.

Expunerea la dezinformări și știri false

Percepția românilor privind expunerea personală în ultimul an la știri false legate epidemia de coronavirus a fost măsurată pe o scală de la 1 la 10, în care nota 1 înseamnă „deloc”, iar nota 10 înseamnă „foarte mult”. 5.6% dintre respondenți au ales nota 1, 2.7% nota 2, 4.1% nota 3, 3.3% nota 4. Nota 5 a fost aleasă de 15.6% dintre respondenți, în timp ce pentru nota 6 au optat 7.5% dintre cei chestionați, pentru nota 7 au optat 11.9%, iar pentru nota 8 au optat 15.3%. 5.7% dintre respondenți au ales nota 9, în timp ce 23.5% au ales nota 10. 4.9% nu știu sau nu pot aprecia. 
Cumulat, 12.3% dintre respondenți au ales note între 1 și 3, 26.4% au optat pentru note între 4 și 6, iar 56.3% pentru note între 7 și 10. Altfel spus, majoritatea respondenților conștientizează faptul că în ultimul an au fost expuși la știri false legate de epidemia de coronavirus.

Analiza socio-demografică: Persoanele cu vârsta între 30 și 44 de ani consideră într-o proporție mai ridicată decât media că au fost expuși foarte mult (acordând nota 10) știrilor false legate de epidemia de coronavirus.

Sursa coronavirusului: fenomen natural vs. fenomen artificial

Două treimi dintre români (66.9%) cred că virusul Covid19 a fost creat artificial, în laborator. Puțin sub un sfert (23.9%) sunt de părere că virusul a apărut natural și că nu a fost creat artificial în laborator. Procentul non-răspunsurilor este de 9.2%.

Analiza socio-demograficăSunt de părere într-o proporție mai ridicată decât media că virusul a apărut natural și că nu a fost creat artificial persoanele cu studii superioare și gulerele albe, precum și locuitorii din regiunea Vest.

Consideră că virusul a fost creat artificial, în laborator mai ales respondenții din categoria gulerelor gri.

Teorii ale conspirației: implantarea de cipuri, efectul rețelelor 5G

35.7% dintre cei intervievați își exprimă acordul față de afirmația „Coronavirusul a fost produs și răspândit intenționat pentru a se pregăti inocularea populației cu cipuri prin vaccinare”. 57.8% sunt în dezacord cu afirmația dată, iar 6.4% nu știu sau nu răspund.  

Analiza socio-demografică: Împărtășesc într-o proporție mai ridicată decât media opinia că virusul a fost produs și răspândit intenționat pentru a se pregăti inocularea populației cu cipuri prin vaccinare respondenții cu studii primare și venituri sub 1000 de lei lunar, în timp ce procentul cel mai ridicat de persoane care își exprimă dezacordul cu această afirmație se întâlnește în rândul gulerelor gri.

Sunt de acord cu afirmația „Simptomele de coronavirus sunt legate de radiațiile rețelelor de telefonie mobilă de tip 5G” 12.2% dintre respondenți, în timp ce aproape trei sferturi (73.4%) își exprimă dezacordul. Nu știu sau nu răspund 12.2% dintre cei intervievați.

Analiza socio-demografică: Procentele cele mai ridicate de dezacord față de afirmația potrivit căreia „Simptomele de coronavirus sunt legate de radiațiile rețelelor de telefonie mobilă de tip 5G” se regăsesc în rândul categoriei de populație cu studii superioare, a persoanelor cu venituri peste 3.000 de lei, a gulerelor albe și a locuitorilor din regiunea de Vest.

Frecvența informării cu privire la vaccinarea anti-COVID19

49.7% dintre respondenți declară că, în ultima perioadă, au urmărit zilnic știri legate de campania de vaccinare anti-COVID19, 24.7% afirmă că au urmărit astfel de știri o dată pe săptămână sau mai rar, iar 18.5% o dată la câteva zile. 6.9% spun că nu urmăresc niciodată astfel de știri, iar 0.3% nu știu sau nu răspund.

Analiza socio-demografică: Urmăresc zilnic știri legate de campania de vaccinare în special respondenții peste 60 de ani, cei inactivi pasivi și care nu au cont pe rețele sociale. Urmăresc asemenea știri o dată la câteva zile mai ales respondenții cu studii superioare, o dată pe săptămână sau mai rar, în special tinerii până în 29 de ani și locuitorii din regiunea de Vest.

Sursele de informare cu privire la vaccinarea anti-COVID19

Întrebați de unde s-au informat cel mai mult în ultimele săptămâni cu privire la vaccinarea anti-COVID19, 72.4% dintre cei intervievați menționează programele TV, 24.3% rețelele sociale, 24.1% paginile de internet oficiale ale unor instituții naționale sau internaționale. 23.6% declară că s-au informat din discuții cu familia, cunoscuții, vecinii, colegii, 12.4% că s-au informat de la medicul de familie, 11.3% de la radio, iar 9.2% din ziare tipărite și online. 7.6% spun că au citit studii, rapoarte științifice. Procentul non-răspunsurilor este de 2.9%.

De notat că la această întrebare respondenții au putut alege una sau mai multe variante de răspuns.

Analiza socio-demografică: Procentele cele mai ridicate de persoane care s-au informat cel mai mult de la TV se regăsesc în rândul celor peste 60 de ani, inactivi pasivi și care nu au cont pe rețelele sociale. În rândul persoanelor cu studii superioare, al gulerelor albe și al celor gri se înregistrează cele mai ridicate procente de respondenți care s-au informat mai ales din ziare tipărite și online. Tot din rândul persoanelor cu studii superioare și al gulerelor albe sunt și cei mai mulți respondenți care declară că s-au informat cel mai mult de pe pagini de internet oficiale ale unor instituții naționale sau internaționale. Procentul cel mai ridicat de persoane care declară că s-au informat de la medicul de familie se înregistrează în rândul gulerelor gri, iar în categoria locuitorilor din regiunea de Vest se regăsește procentul cel mai ridicat al celor care s-au informat mai ales din discuții cu familia.

 


DATE METODOLOGICE

Sondajul de opinie „Percepția publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19” a fost realizat de către INSCOP Research și Verifield, în parteneriat cu Centrul de Cercetare in Comunicare si Inovare Sociala (CoRe) din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca la comanda think-tankului STRATEGIC Thinking Group – Asociația Grupul de Gândire Strategică (www.strategicthinking.ro), în cadrul unui proiect independent de cercetare inițiat și coordonat de Asociație.

Datele au fost culese  în perioada 13 ianuarie  – 3 februarie 2021 prin metoda CATI (interviuri telefonice).  Volumul eșantionului multistadial stratificat a fost de 1200 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2,8% la un grad de încredere de 95%.

O parte a activităților de cercetare din cadrul acestui proiect independent inițiat de think-tankul STRATEGIC Thinking Group – Asociația Grupul de Gândire Strategică a fost sponsorizată de AstraZeneca.
Partenerii media ai proiectului: Societatea Română de Televiziune, Adevărul.ro, G4media.ro, PSNews.ro, Revista Cultura și Revista 22