Plantări de toamnă într-o pădure cât o țară
Campania națională de împăduriri „O pădure cât o țară” (declarată cea mai mare din ultimii ani) își desfășoară ediția de toamnă. În octombrie-noiembrie, se plantează
CIFRE (DELOC) SECI
- Lira turcească a scăzut la un minim istoric de 8,15 față de dolarul american. Economia Turciei se află într-o criză profundă din cauza inflației ridicate și a refuzului băncii centrale de a crește ratele dobânzii, în timp ce analiștii își fac griji că recenta tiradă a președintelui Recep Tayyip Erdoğan împotriva aliaților NATO, Franța și SUA, și implicarea Turciei în multiple conflicte regionale duc la descurajarea investițiilor.
Compatibilitatea electromagnetică în beneficiul dezvoltării economice
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA București împreună cu Universitatea Politehnica din Bucuresti și Asociația pentru Compatibilitate Electromagnetică din România, a organizat online al XII-lea Workshop Internațional de Compatibilitate Electromagnetică CEM 2020. Au participat personalități în domeniu din Ungaria, Polonia, Slovacia, Italia, Republica Moldova, România). Au fost abordate subiecte cu impact de actualitate și de perspectivă economică și științifică, precum compatibilitatea electromagnetică în domeniile electronică, sisteme de comunicație, sisteme de transport, sisteme industriale; calitatea energiei electrice și eficientizarea consumului; biocompatibilitate; efectele expunerii umane la câmpurile electromagnetice; evaluarea electromagnetică nedistructivă; materiale pentru compatibilitate electromagnetică; transfer de energie fără fir; ecrane de protecție împotriva acțiunii câmpului electromagnetic; electronic packaging; probleme legate de standardizare.
Evenimentul științific a inclus și masa rotundă cu tema „Tehnologia 5G, un standard al viitorului – dăunatoare pentru om și mediu?”.
Prima închiriere online a unui depozit
Prima tranzacție de închiriere online a unui depozit au realizat-o companiile Globalworth și Global Vision pentru compania de cosmetice, suplimente alimentare și produse parafarmaceutice Green Net, care a devenit astfel chiriaș în Chitila Logistics Hub pe 2.500 mp de birouri și spații de depozitare.
Mihai Zaharia, director de investiții și piețe de capital, Globalworth: „Pandemia a accelerat un trend care era deja adoptat de Globalworth: dezvoltarea tehnologiei și a digitalizării. Facem asta deja de mulți ani în toate clădirile noastre de birouri și ne bucurăm să implementăm soluții de eficientizare a noilor tehnologii și pentru Globalworth Industrial, sub-brand-ul nostru de industrial și logistică. Această direcție ne-a ajutat ca procesul de închiriere a spațiului să se desfășoare online, ceea ce confirmă că alături de partenerul nostru, Global Vision, am construit o echipă puternică și un parc industrial strategic poziționat, cu toate dotările necesare pentru nevoile din prezent. Îi urăm bun venit în comunitatea noastră echipei Green Net și suntem convinși că acest parteneriat va fi unul de lungă durată!”
Sorin Preda, CEO & Founder, Global Vision: „Suntem bucuroși că proiectul logistic last-mile dezvoltat în proximitatea Bucureștiului continuă să fie apreciat și să atragă chiriași. Mulțumim echipei Green Net pentru încredere și buna colaborare într-o perioadă provocatoare pentru tot mediul antreprenorial. Menționez că acest contract a fost agreat în urma unei interacțiuni majoritar digitale. Este o experiență inedită pentru noi să reușim să perfectăm condițiile comerciale ale unei închirieri prin intermediul conferințelor online. Din fericire, am dus la bun sfârșit negocierile și acum chiriașul nostru este prezent în spațiu, derulându-și activitatea din parcul dezvoltat de Global Vision și Globalworth. Acest nou contract validează potențialul comercial ridicat al hub-ului logistic de la Chitila”.
Andreea Gheorghiu, General Manager, Green Net: „Compania Green Net a dorit să își extindă capacitatea de depozitare prin mutarea sediului logistic într-un spațiu nou, semnificativ mai mare, motiv pentru care am ales locația din parcul logistic Chitila Logistic Hub, dezvoltat de Global Vision și Globalworth. Depozitul are amplasare strategică și este realizat în totalitate la standarde foarte ridicate de calitate, fiind încadrat in categoria A+, ceea ce certifică dotările de grad înalt. Dorim ca prin această schimbare să putem deservi un număr mai mare de clienți și să ne mărim capacitatea logistică, atât pentru importurile realizate din țările partenere, cât și pentru livrările interne. Având în vedere dotările noului centru logistic, suntem convinși că vom asigura servicii la cele mai înalte standarde de calitate, în conformitate cu viziunea strategică a companiei”.
Chitila Logistics Hub este caracterizat printr-o „amplasare strategică, având o conectivitate excelentă din punctul de vedere al infrastructurii. Parcul logistic este localizat în vecinătatea șoselei de centură a Capitalei, a Autostrăzii A1 și a unuia dintre cele mai importante noduri de cale ferată din România. De asemenea, oferă acces facil către DN7, șosea care face legătura cu zona centrală a Bucureștiului”.
Globalworth se recomandă ca „o companie imobiliară activă în Europa Centrală şi de Est, listata la Bursa de Valori de la Londra, în segmentul AIM, care activează în România și Polonia, în ambele ţări devenind principalul investitor pe piața imobiliară de birouri. Globalworth investește, dezvoltă și gestionează direct clădiri de birouri și parcuri industriale și de logistică, în locații premium, care generează venituri din închirierea de spații către companii de top din întreaga lume. Gestionat de aproape 200 de profesioniști în Cipru, Guernsey, România și Polonia, portofoliul companiei are o valoare totală de aproximativ 3 miliarde de euro, la 30 iunie 2020. Aproximativ 94,4% din acesta este reprezentat de active producătoare de venit, închiriate către aproximativ 700 de companii naționale și multinaționale. În România, Globalworth este prezentă în Bucureşti, Timişoara, Constanţa şi Piteşti, în timp ce în Polonia proprietăţile sale se regăsesc în Varşovia, Wroclaw, Lodz, Cracovia, Gdansk şi Katowice”.
Global Vision, companie fondată în 2004 de Sorin Preda, „dezvoltă, proiectează, construiește și asigură managementul proiectelor imobiliare strategice pentru investitori privați și instituționali din România și CEE. De asemenea, compania deține un portofoliu propriu de proprietăți format din clădiri de birouri, proiecte rezidențiale și industriale. Cu o echipă de aproape 200 de specialiști în real estate, operațiunile Global Vision sunt structurate pe trei divizii de expertiză interconectate: dezvoltare de proprietăți, construcții și management de proprietăți. În 2017, 2018 si 2019, compania s-a concentrat pe dezvoltarea unor proiecte industriale și logistice majore în România și CEE și a anunțat deschiderea unei sucursale în US care va oferi servicii de construcții, civil engineering și facility management”.
Libera circulație a persoanelor între UE și Marea Britanie, îngrădită din 1 ianuarie 2021. Cât de mult?
Material de opinie de Radu Derscariu, Director, și Mihaela Vechiu, Manager, Global Employer Services, Deloitte România
Prelungirea negocierilor pentru încheierea unui acord comercial post-Brexit între Uniunea Europeană (UE) și Marea Britanie ridică numeroase semne de întrebare cu privire la limitările care vor interveni începând cu 1 ianuarie 2021. Libera circulație a persoanelor, una din cele patru libertăți fundamentale garantate de apartenența la UE, va fi, cu siguranță, îngrădită. Cât de mult, depinde de rezultatul negocierilor dintre cele două părți.
Regulile actuale privind circulația persoanelor între Marea Britanie și UE rămân valabile până la finalul perioadei de tranziție, respectiv până la data de 31 decembrie 2020. Cu alte cuvinte, cetățenii britanici și familiile lor vor putea în continuare să studieze, să trăiască și să muncească în UE, ca și până cum, fără acțiuni suplimentare. Aceeași regulă se aplică și în cazul cetățenilor europeni din Marea Britanie.
Perioada de tranziție a fost convenită în baza acordului de retragere pentru a da timp celor două părți să stabilească un cadru preferențial de relaționare post-Brexit pe toate palierele, inclusiv în privința circulației persoanelor. Însă având în vedere că mai este foarte puțin timp până la expirarea acestei perioade, iar prelungirea ei nu este posibilă, statele implicate par a se pregăti mai degrabă pentru situația în care 2021 începe fără un acord. Cum afectează acest aspect statutul cetățenilor britanici stabiliți în România, respectiv pe cel al românilor care locuiesc în Marea Britanie?
Ce trebuie să facă cetățenii britanici din România
În cazul României, cetățenii britanici continuă să beneficieze de același tratament care li se aplică cetățenilor unui stat membru UE pentru a putea călători, locui, lucra sau studia în țara noastră. Documentele de ședere eliberate de Inspectoratul General pentru Imigrări acestora, dar și dependenților, până la finalul anului 2020 vor fi recunoscute până la data de 31 decembrie 2021, iar valabilitatea celor care expiră va fi prelungită până la aceeași dată. Guvernul României a emis o ordonanță de urgență aplicabilă în cazul unui Brexit fără acord, potrivit căreia cetățenii Marii Britanii înregistrați în România până la finalul perioadei de tranziție vor avea la dispoziție un an să își reglementeze noul drept de ședere.
Pentru britanicii care vin în România după 1 ianuarie 2021, cel mai probabil va fi aplicat regimul comun cetățenilor non-UE, dacă nu se ajunge la un acord care să stabilească condiții speciale în acest caz.
Pe de altă parte, autoritățile române nu au încă un răspuns referitor la statutul cetățenilor britanici în România după 1 ianuarie 2021 în situația în care se ajunge la un acord, pentru că acesta depinde de rezultatul negocierilor dintre UE și Marea Britanie.
Așadar, în acest moment, singura certitudine este că cetățenii britanici care se înregistrează în România până la 31 decembrie 2020, vor beneficia de prelungirea automată a dreptului de ședere pentru încă un an.
Românii stabiliți în Marea Britanie trebuie să solicite noul statut
La rândul lor, românii stabiliți în Marea Britanie până la data de la 31 decembrie 2020 vor continua să beneficieze de același tratament care li se aplică în prezent în calitate de cetățeni ai unui stat membru UEpentru a putea locui, lucra sau studia în Regatul Unit. Cei care vor să rămână acolo și după finalizarea perioadei de tranziție trebuie să se înregistreze pentru obținerea noului statut de rezident. În acest scop, guvernul britanic a creat un sistem de înregistrare (EU Settlement Scheme – EUSS) prin care cetățenii europeni, inclusiv români, pot solicita noul statut. Termenul pentru depunerea acestei solicitări este 30 iunie 2021.
Românii care vor dori să se stabilească în Marea Britanie după 1 ianuarie 2021 cel mai probabil vor fi tratați ca orice alt cetățean non-UE, în cazul în care nu va exista un acord între părți care să stabilească un regim mai favorabil.
Așadar este evident că, de anul viitor, regulile privind libera circulație a persoanelor între UE și Marea Britanie se vor schimba. Indiferent de rezultatul negocierilor pentru un acord post-Brexit, atât companiile, cât și cetățenii afectați de schimbări trebuie să se asigure că sunt îndeplinite formalitățile de înregistrare, pentru a fi evitate disfuncționalitățile care pot apărea în acest context, atât în cadrul desfășurării activității, cât și din perspectiva dreptului de ședere.
Xiaomi se menține pe locul al doilea în topul celor mai mari producători de telefoane inteligente din Europa Centrală și de Est
Xiaomi s-a menținut pe locul al doilea în topul celor mai importante branduri de telefoane inteligente din Europa Centrală și de Est, în al treilea trimestru din 2020, cu o creștere anuală de 80% și o cotă de piață de 27%, potrivit Canalys. În Europa, compania a cunoscut o creștere de 91%, a ajuns la o cotă de piață de 19% și s-a menținut pe poziția a treia în clasamentul producătorilor de smartphone-uri, în aceeași perioadă.
“Europa Centrală și de Est reprezintă pentru Xiaomi o regiune cheie de dezvoltare. În ultimul trimestru am introdus multe produse noi pentru a satisface cererea tot mai mare din regiune”, a spus Andrew Wong, General Manager Xiaomi pe Europa Centrală și de Est. “Datorită eforturilor noastre de a consolida sistemul de vânzări online și offline și contând pe sprijinul partenerilor noștri, am avut o creștere semnificativă a performanței companiei pe toate planurile. N-am renunțat nici măcar pentru o secundă la principiul nostru de a face inovația accesibilă pentru toți”, a adăugat acesta.
În Europa Centrală și de Est, Xiaomi a urcat o poziție și a devenit al doilea cel mai mare producător de telefoane inteligente în al doilea trimestru din 2020. În același raport se arată că Xiaomi a continuat să fie brandul numărul unu în Polonia pentru al doilea trimestru la rând, cu o cotă de piață de 29% în Q3 din 2020. În Ucraina, Xiaomi este pe primul loc pentru al optulea trimestru consecutiv, cu o cotă de piață de 40% în trimestrul al treilea din acest an.
„Contrabanda este crimă organizată!”
Noul val al campaniei „Contrabanda este crimă organizată!” a debutat în această săptămână pe panotaj stradal în județele de frontieră Timiș, Arad, Suceava, Neamț, Iași, Mehedinți, Dolj, Olt și în București, pe postul public de televiziune, canalele regionale TVR Iași și Cluj, precum și în online.
Lansată în parteneriat cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Direcția Generală a Vămilor (DGV), Poliția de Frontieră, Poliția Română, cu sprijinul JTI România, prin www.faracontrabanda.ro, campania se derulează în lunile noiembrie și decembrie. Materiale și informații suplimentare pot fi găsite pe www.faracontrabanda.ro și pe www.facebook.com/faracontrabanda.ro.
„Datele prelucrate în perioada martie-iulie arată o scădere a pieței negre la 7,7% din totalul consumului, comparativ cu 12,1% cât se înregistra înainte de declararea pandemiei. Este cel mai redus nivel din 2008, anul în care am demarat cercetarea pieței negre a produselor din tutun, iar datele pe septembrie arată un procent aproximativ similar, și anume 8,5%. În majoritatea regiunilor țării comerțul ilicit cu țigarete a scăzut. Nord-est continuă să fie cea mai afectată de piața neagră, cu un procent de 18,7%, cu toate că se află în scădere. Din punct de vedere al provenienței produselor de pe piața neagră, ponderea „cheap whites” se află în creștere și depășește 60%, iar Moldova și Ucraina continuă să scadă față de martie-iulie până la 8,1%, respectiv 2%”, a declarat Marian Marcu, Director General Novel Research.
„Potrivit execuției bugetare din septembrie, veniturile din accizele pentru produsele din tutun au crescut cu 13% (an/an), unul dintre motive fiind scăderea contrabandei. Astfel, în condițiile reducerii semnificative a traficului transfrontalier generat de măsurile de combatere a răspândirii infecției cu virusul COVID-19, în perioada ianuarie-septembrie 2020, echipele de supraveghere și control vamal de la nivel central, regional și local, au confiscat un număr de peste 18,4 milioane bucăți țigarete, evitând astfel punerea lor pe piața neagră din România sau alte state membre UE. Totodată, în lunile septembrie și octombrie, Direcția Generală a Vămilor, în cooperare cu administrațiile vamale din statele vecine ( R. Moldova, Ucraina, Serbia) a organizat „ OPERAȚIUNEA STOP CONTRABANDA” în scopul prevenirii și combaterii traficului ilicit cu produse din tutun și altor tipuri de produse în zona frontierei României, respectiv frontiera externă a Uniunii Europene. Comerțul ilegal cu țigarete crește criminalitatea, dar aduce și prejudicii grave bugetului de stat. Ca urmare, Direcția Generală a Vămilor susține pe mai departe, în parteneriat cu instituțiile interne și internaționale, precum și cu mediul privat onest, acțiunile de combatere a contrabandei”, a declaratdirectorul general al Direcţiei Generale a Vămilor, Marcel Simion Mutescu.
„Aceste luni de restricții au făcut mult mai dificil traficul ilegal. Cu toate acestea, Poliția de Frontieră a continuat să depisteze cantități semnificative de țigarete de contrabandă și să destructureze grupări de crimă organizată. În primele nouă luni ale anului 2020, au fost reţinute aproximativ 2,4 milioane pachete ţigări cu o valoare de peste 30 milioane lei şi au fost identificate şi destructurate 7 grupuri organizate în vederea săvârşirii infracţiunii de contrabandă cu ţigări, în care au fost implicate 36 de persoane. Din cazuistica înregistrată în ultimele luni, s-a constatat şi o tendinţă de introduce în ţară, prin punctele de frontieră de la graniţa cu Bulgaria, a tutunului vrac neprelucrat, disimulat printre diverse produse transportate legal. Numai în ultima lună, poliţiştii de frontieră au confiscat peste 10 tone de tutun vrac, echivalentul în pachete de țigări a acestei cantități fiind de aproximativ 535.000 de pachete cu ţigări.Dat fiind că țigaretele sunt cele mai traficate produse la frontierele țării, iar în lunile de iarnă de obicei nivelul pieței negre crește, Poliția de Frontieră Română va fi în continuare în prima linie pentru combaterea acestui fenomen” a declarat șeful Poliției de Frontieră, chestor principal de poliţie Liviu Bute.
„Poliția Română a continuat să abordeze prioritar în cursul anului 2020 organizarea și desfășurarea de acţiuni pentru prevenirea și combaterea infracționalității săvârșite în domeniul traficului, prelucrării și comerțului ilegal cu țigarete și a altor produse din tutun, în scopul diminuării impactului negativ asupra bugetului general consolidat al statului, depistării mecanismelor de funcționare a pieței ilegale, eliminării concurenței neloiale și protejării sănătății populației. La aceste acțiuni au participat atât polițiști din structurile de investigare a criminalităţii economice, cât și cele de ordine publică, poliţie rutieră, poliţie transporturi şi combaterea criminalităţii organizate. Față de perioada similară a anului precedent se observă o ușoară creștere a capturilor de țigarete (+0,1%), ceea ce reflectă prioritizarea acestei activități la nivelul Poliției Române, mai ales în contextul actual al măsurilor de prevenire și combatere a pandemiei cu noul corononavirus COVID 19 și al trendului descendent al pieței negre a țigaretelor, a declarat comisar-șef de poliție Aurel Dobre, directorul Direcției de Investigare a Criminalității Economice din Poliția Română.
„Comerțul ilegal cu țigarete este principala activitate economică în regiunile de frontieră, nefiind perceput ca un pericol social grav, un fenomen infracțional care prejudiciază bugetul de stat cu circa jumătate de miliard de euro anual. De aceea, mesajul campaniei e clar: ”contrabanda este crimă organizată”, alături de traficul de droguri, arme sau persoane. JTI inițiază astfel de campanii publice anuale, de conștientizare a efectelor profund negative ale contrabandei asupra societății și economiei, încă din 2010, constatând că, în perioada de difuzare a mesajelor, piața neagră scade. Dorim ca tendința de scădere fără precedent consemnată anul acesta de Novel să se mențină”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, Moldova și Bulgaria.
PIB-ul va scădea cu 5,2 % în 2020 și va crește cu aproximativ 3,3 % în 2021
Pandemia cauzată de noul coronavirus reprezintă un șoc enorm pentru economii, atât în UE, cât și la nivel mondial, cu consecințe foarte grave din punct de vedere socioeconomic. Se preconizează că economia României se va redresa de pe urma scăderii producției din prima jumătate a anului. Deși contracția înregistrată de economie în 2020 pare mai puțin gravă decât se estimase inițial, incertitudinea rămâne foarte ridicată, având în vedere evoluția recentă a pandemiei, iar producția reală probabil că nu va reveni la nivelurile de dinainte criză până la sfârșitul anului 2022. Se estimează că deficitul bugetar va crește semnificativ, deoarece efortul bugetar necesar pentru combaterea crizei se adaugă derapajelor fiscale din trecut.
Activitatea economică din Europa a suferit un șoc major în prima jumătate a anului și s-a redresat puternic în al treilea trimestru, concomitent cu eliminarea treptată a măsurilor restrictive. Cu toate acestea, recrudescența din ultimele săptămâni a pandemiei duce la o serie de perturbări, în timp ce autoritățile naționale introduc noi măsuri de sănătate publică pentru a limita răspândirea virusului. Situația epidemiologică înseamnă că previziunile de creștere pe perioada analizată fac obiectul unui grad extrem de ridicat de incertitudine și de riscuri.
O redresare întreruptă și incompletă
Potrivit previziunilor economice din toamna anului 2020, economia zonei euro va înregistra o contracție de 7,8 % în 2020, înainte de o creștere de 4,2 % în 2021 și de 3% în 2022. Conform previziunilor, economia UE se va contracta cu 7,4 % în 2020, înainte de a se redresa cu o creștere de 4,1 % în 2021 și de 3 % în 2022. În comparație cu previziunile economice din vara anului 2020, previziunile de creștere pentru zona euro și pentru UE sunt ușor mai optimiste pentru 2020 și mai temperate pentru 2021. Nici în zona euro, nici în UE producția nu este preconizată să revină la nivelul pre-pandemic în 2022.
Impactul economic al pandemiei a variat foarte mult în UE și aceeași variabilitate este valabilă și în ceea ce privește perspectivele de redresare. Această neuniformitate reflectă răspândirea virusului, strictețea măsurilor de sănătate publică adoptate pentru a-l ține sub control, compoziția sectorială a economiilor naționale și forța răspunsurilor politice naționale.
Creșterea ratei șomajului atenuată în contextul scăderii activității economice
Pierderea locurilor de muncă și creșterea șomajului au exercitat presiuni mari asupra mijloacelor de subzistență ale multor europeni. Măsurile de politică adoptate de statele membre, împreună cu inițiativele la nivelul UE, au contribuit la atenuarea impactului pandemiei asupra piețelor forței de muncă. Datorită amplorii fără precedent a măsurilor luate, în special prin intermediul programelor de lucru pe termen scurt, creșterea ratei șomajului a fost atenuată în contextul scăderii activității economice. Se estimează că șomajul va continua să crească în 2021, deoarece statele membre elimină treptat măsurile de sprijin de urgență și noi persoane intră pe piața forței de muncă, însă ar trebui să se îmbunătățească în 2022, pe măsură ce economia continuă să se redreseze.
Conform previziunilor, rata șomajului din zona euro va crește de la 7,5 % în 2019 la 8,3 % în 2020 și la 9,4 % în 2021, urmând să scadă la 8,9 % în 2022. Se estimează că rata șomajului în UE va crește de la 6,7 % în 2019 la 7,7 % în 2020 și la 8,6 % în 2021, urmând să scadă la 8,0 % în 2022.
Deficite și datorii publice în creștere
Se așteaptă ca deficitele publice să crească în mod semnificativ în UE în acest an, având în vedere creșterea cheltuielilor sociale și reducerea veniturilor fiscale, ambele fiind o consecință a măsurilor de politică excepționale menite să sprijine economia, precum și a existenței stabilizatorilor automați.
Conform previziunilor, deficitul public agregat al zonei euro va crește de la 0,6 % din PIB în 2019 la aproximativ 8,8 % în 2020, înainte de a scădea la 6,4 % în 2021 și la 4,7 % în 2022. Această evoluție reflectă eliminarea treptată a măsurilor de sprijin de urgență în cursul anului 2021, pe măsură ce situația economică se va îmbunătăți.
Reflectând creșterea deficitelor, previziunile estimează că ponderea datoriei în PIB la nivel agregat din zona euro va crește de la 85,9 % din PIB în 2019 la 101,7 % în 2020, 102,3 % în 2021 și 102,6 % în 2022.
Inflația se menține moderată
În lunile august și septembrie, o scădere abruptă a prețurilor la energie a determinat o inflație totală negativă. Inflația de bază, care include toate produsele cu excepția energiei și a alimentelor neprocesate, a scăzut, de asemenea, în mod substanțial în cursul verii, din cauza cererii reduse de servicii, în special de servicii legate de turism și de bunuri industriale. Cererea scăzută, contracția pieței forței de muncă și o rată ridicată de schimb a monedei euro vor exercita o presiune descendentă asupra prețurilor.
Inflația în zona euro, măsurată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC), este estimată la 0,3 % în 2020, înainte de a crește la 1,1 % în 2021 și la 1,3 % în 2022, pe măsură ce se stabilizează prețurile petrolului. În UE, inflația este estimată la 0,7 % în 2020, 1,3 % în 2021 și 1,5 % în 2022.
Declarațiile membrilor colegiului:
Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv pentru o economie în serviciul cetățenilor, a declarat: „Aceste previziuni survin în momentul în care al doilea val al pandemiei determină și mai multă nesiguranță și ridică semne de întrebare cu privire la speranța noastră de a ne redresa rapid. Producția economică a UE nu va reveni la nivelurile de dinainte de pandemie până în 2022. Însă traversând această perioadă turbulentă împreună, am dat dovadă de hotărâre și de solidaritate. Am convenit cu privire la măsuri fără precedent, pentru a ajuta cetățenii și întreprinderile. Vom lucra împreună pentru a contura traiectoria redresării, utilizând toate instrumentele pe care le avem la dispoziție. Am convenit asupra unui pachet de redresare important, NextGenerationEU, în centrul căruia se află Mecanismul pentru redresare și reziliență, pentru a oferi sprijin masiv celor mai grav afectate regiuni și sectoare. Invit acum din nou Parlamentul European și Consiliul să finalizeze rapid negocierile pentru ca bugetul să poată fi operațional în 2021, astfel încât să putem investi, reforma și reconstrui împreună.”
Paolo Gentiloni, comisarul pentru economie, a declarat: „După cea mai profundă recesiune din istoria UE în prima jumătate a acestui an și o ascensiune economică foarte puternică în timpul verii, redresarea Europei a fost întreruptă din cauza recrudescenței cazurilor de COVID-19. Creșterea va reveni în 2021, dar va fi nevoie de doi ani până când economia europeană va ajunge la nivelul de dinainte de pandemie. În contextul actual cu un grad extrem de ridicat de incertitudine, politicile economice și fiscale naționale trebuie să rămână favorabile creșterii, în timp ce NextGenerationEU trebuie finalizat în acest an și pus în aplicare în mod eficace în prima jumătate a anului 2021.”
Un grad ridicat de incertitudine și perspective cu riscuri de evoluție negativă
Incertitudinile și riscurile legate de previziunile economice din toamna anului 2020 rămân extrem de mari. Riscul principal rezultă din agravarea pandemiei, situație care necesită măsuri de sănătate publică mai stricte și care are un impact mai grav și de durată asupra economiei. Acest context a motivat o analiză a scenariilor implicând două căi alternative de evoluție a pandemiei — una mai benignă și una agravantă — și impactul economic al acestora. Există, de asemenea, riscul ca cicatricile lăsate de pandemie în economie — cum ar fi falimentele, șomajul pe termen lung și întreruperile în aprovizionare — să fie mai profunde și mai extinse. Economia europeană ar avea de suferit, de asemenea, în cazul în care economia mondială și comerțul mondial s-ar îmbunătăți mai puțin decât conform previziunilor sau în cazul în care tensiunile comerciale ar crește. Posibilitatea unei presiuni asupra pieței financiare reprezintă un alt risc de evoluție negativă.
Dintr-o perspectivă pozitivă, este posibil ca NextGenerationEU, programul UE de redresare economică, care include mecanismul de redresare și de reziliență, să stimuleze mai puternic economia UE s-a estimat. Acest efect se datorează faptului că previziunile ar putea include doar parțial beneficiile probabile ale acestor inițiative, întrucât informațiile disponibile în această etapă cu privire la planurile naționale sunt încă limitate. Un acord comercial între UE și Regatul Unit ar oferi, de asemenea, posibilitatea unui impact pozitiv asupra economiei UE începând cu 2021, comparativ cu scenariul de referință potrivit căruia schimburile comerciale dintre Regatul Unit și UE ar fi reglementate pe baza normelor OMC privind clauza națiunii celei mai favorizate.
Context
Previziunile au fost elaborate în contextul unei incertitudini grave, statele membre anunțând noi măsuri de sănătate publică importante în a doua jumătate a lunii octombrie 2020 pentru a limita răspândirea virusului.
Aceste previziuni se bazează pe seria uzuală de ipoteze tehnice referitoare la evoluția cursurilor de schimb, a ratelor dobânzilor și a prețurilor produselor de bază, întemeiate pe informațiile disponibile până la data de 22 octombrie 2020. Pentru toate celelalte date necesare, inclusiv cele referitoare la politicile publice, aceste previziuni iau în considerare informațiile disponibile până la data de 22 octombrie, inclusiv. Cu excepția cazului în care politicile sunt anunțate în mod credibil și sunt detaliate în mod corespunzător, estimările pornesc de la ipoteza că politicile nu se modifică.
Previziunile depind de două ipoteze tehnice importante. În primul rând, se presupune că măsurile de sănătate publică rămân în vigoare într-o anumită măsură în perioada analizată în previziuni. Cu toate acestea, după înăsprirea lor semnificativă în cel de al patrulea trimestru al anului 2020, se estimează că strictețea măsurilor va scădea treptat în 2021. Se presupune, de asemenea, că impactul economic al unui anumit nivel de restricții va scădea în timp, pe măsură ce sistemul de sănătate și agenții economici se adaptează la mediul creat de pandemie. În al doilea rând, având în vedere că relațiile viitoare dintre UE și Regatul Unit nu sunt încă clare, previziunile pentru 2021 și 2022 se bazează pe o presupunere tehnică conform căreia UE și Regatul Unit vor face schimburi comerciale în temeiul normelor OMC privind clauza națiunii celei mai favorizate începând cu 1 ianuarie 2021. Această ipoteză este utilizată doar în scop de prognozare și nu reflectă nicio anticipare și nicio previziune în ceea ce privește rezultatele negocierilor dintre UE și Regatul Unit cu privire la relațiile lor viitoare.
Următoarea previziune a Comisiei Europene va fi o actualizare a previziunilor privind PIB-ul și inflația din previziunile economice din iarna anului 2021, care urmează să fie prezentate în februarie 2021.
Bio-deșeurile, resursă pentru economia circulară
Economia circulară mai face un pas în trecerea de la noțiune frecvent invocată și-atât la concretizare, odată cu adoptarea Legii nr. 181/2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile. Bio-deșeurile constituie deopotrivă obiect și subiect al acestui tip de economie, cu interesul în creștere al mediului de afaceri, al administrației publice locale și al cetățeanului. În context se înscrie conferința „Bio-waste management”, organizată de Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, organizația neguvernamentală de mediu Ecoteca, European Environmental Bureau (EEB) și MAVA. Exponenți ai mediului de afaceri, autorități ministeriale, specialiști în ecologie, agricultură, experți internaționali conectați la eveniment au dezbătut aspecte privind gestionarea bio-deșeurilor și reglementările europene de profil și au prezentat modele de bune practici în domeniu.
Analizarea proiectelor de afaceri prin
amprenta asupra mediului va fi decisivă
Președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din România, Florin Pogonaru, a evidențiat caracterul actual și acut al temei, materializarea considerând-o chiar o problemă de supraviețuire. Aprecierea sa a fost că printr-un efort comun la nivelul societății, ceea ce implică astăzi gestionarea deșeurilor în discuție are condiții „să se transforme dintr-un cost în posibilitatea realizării unui beneficiu“, prin acțiunea eficientă a fiecărui actor implicat: companie, asociație, instituție publică, simplu cetățean. Pe viitor, tot mai mult, a subliniat președintele AOAR, „analizarea proiectelor de afaceri prin amprenta asupra mediului va fi decisivă”. De asemenea, a estimată că România are ocazia să se afirme pe plan europeană prin activități de cercetare în domeniul bioplasticului.