Relansarea economică globală ar putea fi și mai fragilă dacă se materializează o serie de riscuri, care ar putea exacerba pierderile de venituri și creșterea sărăciei, se arată în cel mai recent Raport de tendințe și riscuri pe piețele financiare elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Printre vulnerabilități, menționate într-un raport al Băncii Mondiale, se regăsesc: eșecul de a ține pandemia sub control sau întârzieri în procesul de vaccinare; apariția unui val de falimente; imposibilitatea guvernelor de a mai oferi sprijin financiar și permanentizarea șomajului tehnic.
Factorii decidenți ar putea influența obținerea unor rezultate mai bune printr-un control eficient al pandemiei și reforme structurale, care să stimuleze productivitatea și sustenabilitatea mediului înconjurător. Măsurile sugerate le includ pe cele care protejează sănătatea și educația, prioritizează investițiile în tehnologii, îmbunătățesc guvernanța și cresc transparența datoriilor.
Investițiile în proiecte de infrastructură verde și adoptarea pe scară largă a tehnologiilor sustenabile pot susține niveluri mai ridicate de creștere economică, contribuind în același timp la reducerea schimbărilor climatice. Guvernanța îmbunătățită și reducerea corupției pot sta la baza unei creștereri economice pe termen lung. Transparența ridicată a datoriei este primordială pentru a diminua riscurile datoriei suverane și ale crizelor financiare, care pun presiune asupra perspectivelor de creștere economică.
Creșteri economice sub estimări
Conform Raportului privind perspectivele economice globale realizat de Banca Mondială, activitatea economică mondială va crește cu 4% în 2021, sub estimările anterioare, ca urmare a revenirii în forță a noilor cazuri de infectări cu COVID-19. În același timp, pentru România este estimată o creștere economică de 3,5%, o prognoză mai mică cu 1,9% față de previziunile din iunie 2020.
Mai multe detalii despre riscurile și tendințele săptămânii pe piețele financiare găsiți în ediția nr. 2/14.01.2021 – Raportul Tendințe și riscuri pe piețele financiare locale și internaționale ce poate fi accesat AICI.
Comunitatea
Forestierilor – Fordaq organizează dezbaterea publică „Proiectul SUMAL 2.0 –
Puncte tari, puncte slabe”, o analiză asupra Sistemului Informațional Integrat
de Urmărire a Materialului Lemnos. Evenimentul are loc luni, 18 ianuarie 2020,
de la ora 15:00, online, sub formă de webinar ZOOM.
Inițiatorii
subliniază că „următorul pas în dezvoltarea capacităților și funcțiilor Sistemului
Informațional Integrat de Urmărire a Materialului Lemnos (SUMAL) este lansarea
versiunii 2.0, programată pentru 31 ianuarie 2021. Versiunea aduce facilități
și beneficii noi, atât în ce privește trasabilitatea lemnului cât și în ce
privește automatizarea unor funcții deja existente. Pe de altă parte, voci din
industria lemnului atrag atenția asupra potențialelor complicații și probleme
care pot afecta considerabil sectorul”.
Speakeri invitați
din mediul academic și organizații de mediu: prof. univ. dr. Laura Bouriaud – Universitatea
Ștefan cel Mare din Suceava, Tiberiu Boșutar – sociația Legea Codrului, Șerban
Niculescu – WWF Programul Dunăre-Carpați.
Din partea
sectorului lemnului vor vorbi reprezentanți ai Federației Proprietarilor de
Păduri și Pășuni din România – Nostra Silva, Asociația Administratorilor de
Păduri și Asociația Industriei Lemnului – Prolemn. Dezbaterea va fi moderată de
Cătălin Tobescu (Comunitatea Forestierilor – Fordaq și AIL Prolemn).
Agenda dezbaterii, anunțată de organizatori:
„1. Introducere:
prezentare puncte tari/puncte slabe în implementarea proiectului SUMAL 2.0.
Puncte de vedere publice ale organizațiilor.
2. Dezbatere
punctuală pe punctele cele mai sensibile legate de proiectul SUMAL 2.0:
· respectarea
EUTR – sisteme due diligence la prima punere pe piață a masei lemnoase
· respectarea
art. 73 din Codul Silvic – norme simplificate pentru consumul propriu al
proprietarului
· probleme
legate de transparenta și afectarea secretului comercial: art. 5 alin 8 lit b –
„traseul parcurs în timpul transportului disponibil public după finalizarea
transportului”
a) operatorii
economici care depozitează, prelucrează, sortează, comercializează materiale
lemnoase/produse din lemn
b) administrația
piețelor, târgurilor, oboarelor, a burselor de mărfuri
c) operatorii
economici care obțin, depozitează, dețin, transportă și comercializează produse
din lemn, altele decât materialele lemnoase
Definiția va
conduce în evaluarea Ministerului la înregistrarea ca profesioniști în SUMAL a
100.000 utilizatori, până la industria construcțiilor inclusiv. Practic orice
operator economic care este beneficiar al unui aviz de materiale lemnoase –
inclusiv lemn de foc sau deșeuri – devine profesionist.
· condiționarea
emiterii avizului, pentru operatorii economici din prelucrarea lemnului, de
declararea unui stoc în SUMAL. Aceasta prevedere creează, în evaluarea mea,
obligația de raportare artificiala, cu periodicitate foarte mare, pentru a
declara în SUMAL stocuri pentru sortimente secundare – tocătură, deșeuri etc.
· coeficienții
standardizați nerealiști, de exemplu pentru tocătura de la pădure, de 0,35
mc/metru ster. În realitate, coeficientul este de maximum 0,15. Aceste
transformări standardizate creează diferențe între aviz și recepție, între realitatea
faptică și cea scriptică
· efectele
pentru transportatori, prin prevederea legată de transportatorii profesioniști:
„t) transportator profesionist – orice persoană care transportă într-o perioadă
de 12 luni consecutive un volum de materiale lemnoase/produse din lemn mai mare
de 20 mc; calitatea de transportator profesionist obligă la înregistrarea în
SUMAL 2.0.” Implicațiile majore sunt pentru transportatorii ocazionali de pe
Bursa transporturilor. Pentru cărăușii de lemn de foc efectul cred că va fi
minim, fiecare dintre ei se va înregistra pe cate o firmă, formal. Deja au
început să facă asta.
· de discutat
și viziunea de ansamblu a SUMAL 2.0 pentru care se pornește de la aplicația de
marcare: compararea tăierilor legale cu zboruri satelitare pentru a detecta
tăierile ilegale. În evaluarea mea, vor rezulta zeci de mii de alerte
neverificabile
3. Sesiune
finală:
a. Evaluare de
ansamblu. Răspuns direct la întrebarea: este sau nu aplicabil SUMAL 2.0 în
forma actuală, fără modificarea HG 497/2020, de la 1 februarie?
Razer dezvoltă noi concepte de tehnologie pentru interacțiuni care să respecte distanțarea socială și o nouă generație de stație de gaming cu tehnologii revoluționare, dar și un design care se adaptează nevoilor utilizatorului.
Razer™, cel mai popular brand de lifestyle pentru gameri la nivel mondial, a anunțat două noi concepte în cadrul CES 2021: Project Hazel, cea mai avansată mască din lume, adaptată nevoilor sociale, și Project Brooklyn, un scaun de gaming compact, cu soluții integrate care oferă o experiență de utilizare cu adevărat captivantă.
Conceptele prezentate de Razer sunt
inovații imaginate de echipa de design și de ingineri ai Razer, ce au ca scop evaluarea răspunsului
provenit din partea comunității de utilizatori. Astfel, reacțiile comunității
vor influența portofoliul de produse al companiei. Multe dintre conceptele
anterioare au fost lansate ca atare sau diferite părți ale lor au fost incluse
în produse comerciale.
Masca inteligentă intenționează să îmbunătățească
condițiile de purtare zilnică a acestui accesoriu, depășind provocările aduse
interacțiunii sociale, în timp ce scaunul de gaming care se adaptează nevoilor
utilizatorilor oferă o experiență cu adevărat captivantă pornind de la
răspunsul haptic, soluțiile grafice și de iluminare și terminând cu forma
flexibilă.
Primele informații despre aceste concepte revoluționare
au fost dezvăluite participanților CES 2021, prin
evenimentul RazerStore Live, care a fost transmis în direct pe 12 ianuarie, ora 20:00 pe
canalele oficiale ale Razer de pe YouTube, Twitch și pagina de Facebook. Iată cele mai importante detalii legate de Project
Hazel și Project Brooklyn.
PROJECT HAZEL – Cea mai
inteligentă mască din lume
Încă de la începuturile pandemiei,
Razer a avut un rol proactiv în lupta împotriva COVID-19, inclusiv prin convertirea
liniilor de producție pentru a putea produce măști medicale certificate și
donarea a un milion de măști chirurgicale pentru cei care erau în prima linie a
luptei împotriva bolii, prin Razer Health. O progresie și evoluție naturală a
acestei inițiative este masca Project Hazel, care răspunde la nevoia acută de
igienă, dar și la necesitatea de a fi pregătiți în fața unor pericole
neprevăzute asupra sănătății. Această mască reprezintă și o soluție la problema
ecologică a măștilor de unică folosință, ea fiind potrivită pentru reutilizare
în multiple scenarii.
Încercând în continuare să
pregătească utilizatorii pentru noul normal, conceptul de mască propus de Razer
este o inovație pornită de la măștile FFP2, încorporând ventilatoare active
detașabile și reîncărcabile, dar și Smart Pods care regulează fluxul de aer
pentru a asigura condiții de respirație optime. Datorită eficienței sporite de
filtrare a bacteriilor (BFE), aceste Smart Pods elimină cel puțin 95% din particulele
din aer, având totodată o rezistență sporită la fluide.
Pentru a ușura interacțiunile sociale, Project Hazel dispune
de un design transparent, pentru ca cei din jur să poată vedea mimica feței,
inclusiv zâmbetele sau râsul mai discret, permițând totodată celor cu probleme
de auz să citească de pe buzele utilizatorului de mască. Iluminarea internă se
activează automat în întuneric, pentru a le permite celor care folosesc masca
să se exprime în mod clar indiferent de condițiile de lumină ambientală.
În plus, problema acoperirii vocii
de măștile tradiționale este rezolvată de noua tehnologie Razer VoiceAmp (brevet
în curs de înregistrare), care utilizează microfoane încorporate și un
amplificator pentru a asigura o redare fidelă a vocii alături de o comunicare
clară în orice situație socială.
Pentru a reduce amprenta
ecologică generată de măștile de unică folosință, masca inteligentă Project Hazel folosește ventilatoare de tip
disc reîncărcabile și înlocuibile, care pot fi igienizate cu ușurință prin expunerea
la lumina UV emisă de carcasa care are și rol de încărcător wireless. Astfel,
atât bacteriile cât și virușii vor fi distruși. Indicatorii luminoși informează
despre nivelul de încărcare a bateriei, o încărcare completă asigurând o durată
de funcționare extinsă, care poate dura chiar și întreaga zi. Masca, rezistentă
la apă, este confecționată dintr-un material plastic rezistent la zgârieturi,
fiind fiabilă și sustenabilă în același timp. Materia primă o reprezintă
plasticul reciclat, astfel reducându-se cantitatea de deșeuri cauzate de măștile
de unică folosință.
Masca cu căptușeală de silicon
asigură confortul pe durata folosirii, alături de răcirea activă a aerului și
posibilitatea de a regla fluxul de aer, pentru a furniza oxigen și a elimina
eficient dioxidul de carbon produs. Etanșarea este garantată de bentițele
ajustabile, care asigură totodată compatibilitatea măștii cu orice mărime și
formă de față. Pentru un plus de stil și de divertisment, utilizatorii pot
activa două zone personalizabile prin tehnologia de iluminare Razer Chroma™ RGB,
care folosește un total de 16,8 milioane de culori și de efecte de iluminare.
Conceptul de mască inteligentă va
fi optimizat prin testare riguroasă și prin colectarea de feedback din partea
utilizatorilor, pentru a asigura cele mai înalte condiții de siguranță alături
de un nivel maxim de confort. Îmbunătățiri la nivel de design vor fi
implementate în mod continuu, pentru a întâmpina nevoile utilizatorilor, aflate
în continuă evoluție, oferind astfel valoare fără să fie nevoie de compromisuri
la capitolele funcționalitate și performanță. Project Hazel reprezintă unul
dintre elementele de bază ale eforturilor Razer aflate în plină desfășurare
pentru a sprijini sănătatea și siguranța
publică.
„Razer este conștientă de incertitudinea situației actuale. De aceea, este de datoria noastră să ajutăm la protejarea membrilor comunității și să îi pregătim pentru pericolele invizibile,” a declarat Min-Liang Tan, co-fondator și CEO Razer. „Conceptul de mască inteligentă Project Hazel se dorește a fi funcțional, dar totodată confortabil și util în interacțiunea cu lumea, păstrând o estetică socială.”
Pentru mai multe detalii despre
Project Hazel dezvoltat de Razer, vizitați această pagină.
PROJECT BROOKLYN
– O experiență next gen transformativă
Conceput pentru toate categoriile
de jucători și proiectat să se potrivească în mod convenabil în dormitor sau în
camera de gaming, conceptul Project
Brooklyn se poate transforma dintr-un scaun de gaming ergonomic într-un sistem
de divertisment digital complet, care oferă o experiență captivantă pentru
jocurile de PC, dar și de consolă.
Project Brooklyn este un scaun de gaming revoluționar construit din fibră de carbon, cu iluminare RGB, care se poate transforma cu ușurință într-o adevărată stație de gaming, cu ecran panoramic de 60″ încorporat, răspuns tactil în scaun și cotiere 4D ce ascund o suprafață de suport pentru periferice. Scaunele actuale de tip all-in-one care oferă o poziție de tip „cockpit” și care includ și componente hardware au de obicei dimensiunile unei întregi camere și presupun costuri astronomice.
Inspirat de scaunul de gaming
Razer Iskur, lansat în luna octombrie a anului trecut, Project Brooklyn extinde
conceptul, conectând scaunul cu ecranul, oferind totodată maximum de confort
datorită șezutului realizat din spumă densă și acoperit cu material de pluș, ce
oferă o susținere perfectă pentru orice tip de corp. Spătarul masiv este
realizat din fibră de carbon și capitonat cu piele pentru a menține postura
ideală de-a lungul maratoanelor de gaming.
Platforma ajustabilă care găzduiește scaunul include și opțiuni de administrare a cablurilor inspirate de design-ul monitorului Razer Raptor. Montat în partea din spate și activabil printr-o singură apăsare de buton, ecranul OLED panoramic cu diagonala de 60″ oferă, pe lângă calitatea video impresionantă, și un sunet surround. Pliindu-se înapoi în scaun când nu este folosit, ecranul asigură o experiență panoramică deosebit de detaliată.
Cotierele
4D complet modulare ascund o masă pliabilă cu ergonomie flexibilă, ce permit
trecerea ușoară de la gamingul de PC, ce presupune folosirea de mouse și de
tastatură, la jocul pe consolă. Există panouri separate în fiecare dintre
cotiere, potrivite pentru diferite poziții de utilizare a mouse-ului și
tastaturii, fiecare putând fi ascuns când nu este folosit.
Continuând succesul prototipului Razer
de la CES 2019, cu feedback haptic bazat pe sunete, noua tehnologie Razer
HyperSense cu integrare nativă în structura scaunului asigură o experiență
complet captivantă. Modulele high-fidelity activate în mod independent redau și
cele mai mici vibrații din jocuri, precum cele cauzate de săriturile în apă sau
aterizarea pe diferite tipuri de platforme.
Tehnologia
Razer Chroma RGB a fost integrată în părțile exterioare ale șezutului și a
standului, facilitând personalizarea prin cele 16,8 milioane de culori
disponibile, dar și o sincronizare perfectă cu perifericele compatibile și cu
cele peste 150 de jocuri care includ efecte speciale de iluminare.
„Project Brooklyn este un concept interesant dezvoltat pentru a vedea ce reprezintă esența unei stații de gaming care oferă o experiență cu adevărat captivantă,” a declarat Min-Liang Tan. „Feedback-ul haptic, redarea vizuală și design-ul funcțional per ansamblu, alături de atenția la ergonomie vor oferi o experiență de gaming unică.”
Razer va continua să dezvolte
conceptul de scaun de gaming, prin desfășurarea de teste cu participarea de
jucători profesioniști de top, dar și influenceri, pentru a măsura
fezabilitatea, performanța și nivelul de confort. Conceptul Project Brooklyn are ca scop
descoperirea de noi metode de a obține o experiență de gaming captivantă și este
o sursă de inspirație pentru extinderea în viitorul apropiat a gamei de scaune
de gaming dezvoltate de Razer.
Pentru mai multe informații
despre Project Brooklyn dezvoltat de Razer vizitați această pagină.
Investitorii imobiliari din Europa se orientează tot mai mult către orașele mari și active din sectoare minim perturbate de criza sanitară, care asigură venituri stabile, precum logistica și rezidențialul, potrivit raportului Emerging Trends in Real Estate 2021, realizat de PwC și Urban Land Institute.
Alte segmente care vor beneficia de o cerere relativ stabilă sunt centrele de date, clădirile științelor vieții (companii farmaceutice, de biotehnologie și de dispozitive medicale), energie nouă/infrastructură, industrialul și turnurile de comunicații.
„Pandemia a forțat milioane de persoane să lucreze de acasă, a închis magazinele cu amănuntul și a accelerat schimbările structurale care au afectat trei sectoare principale ale lumii imobiliare – birouri, comerț cu amănuntul și ospitalitate. Astfel că beneficiarii pieței din acest an sunt activele din sectoare minim perturbate și beneficiare ale digitalizării accentuate din ultimul an. În România, tendințele sunt similare cu cele din Europa și vedem un apetit crescut pentru investițiile în rezidențial și logistică”, a declarat Francesca Postolache(foto), Partener PwC Romania.
Topul proprietăților imobiliare în 2021
Având în vedere creșterea puternică a muncii la distanță și modul în care această tendință ar putea evolua pe termen lung, niciun sector de birouri nu figurează în primele zece proprietăți imobiliare ale acestui an. Pentru 2021, „zborul către siguranță” pentru mulți investitori implică tehnologie, și trei dintre primele patru tipuri de proprietăți din clasament vor beneficia de ritmul crescut al digitalizării respectiv centre de date, turnuri de comunicații și logistică. De asemenea, rezidențialul rămâne foarte favorizat de investitori, trei sectoare din primele zece reprezentând o formă de rezidențial.
Top orașe
Clasamentul anual al celor mai atractive orașe europene pentru investițiile imobiliare reflectă precauția investitorilor, care continuă să vadă orașele importante ale Europei ca pariuri mai sigure, ce oferă lichiditate și stabilitate. Astfel, Berlinul se află în fruntea listei ca favorit general pentru potențiali în 2021, investitorii fiind încurajați de performanța relativ puternică în abordarea COVID-19 de către Germania în ansamblu. De altfel, Germania este prezentă cu încă trei orașe în top 10. Londra urcă două poziții până pe locul doi, investitorii considerând că va crea o valoare bună pe termen lung, iar Parisul rămâne în top trei.
Industria nu exclude nici orașele mici și mijlocii, cu condiția ca acestea să fie bine conectate – conectivitatea la transport este considerată în mod covârșitor cel mai important factor în evaluarea orașelor.
Alte previziuni
– 55% dintre investitori se așteaptă să fie cumpărători neți de proprietăți imobiliare în 2021, dar securitatea veniturilor din activele care nu sunt de bază provoacă îngrijorare. – Sondajul arată un declin marcat în încrederea în afaceri pentru 2021, cu aproape jumătate dintre respondenți așteptându-se la o scădere a profiturilor și un sfert anticipând pierderi de locuri de muncă în acest sector. – Investitorii interni și europeni vor juca un rol mult mai mare în Europa în 2021. Aproximativ o treime dintre respondenți se așteaptă ca investitorii europeni să-și mărească angajamentele în 2021. – Directorii imobiliari au fost prudenți în ceea ce privește perspectivele generale, rezultând o scădere semnificativă a încrederii în afaceri, 28% comparativ cu 13% în raportul anterior. În plus, 44% au anticipat o scădere a profitabilității, comparativcu 15% în 2019. Sondajul Emerging Trends in Real Estate 2021, realizat în rândul a circa 1.000 de lideri din industrie din Europa, poate fi găsit aici.
În cadrul şedinţei Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) din data de 13 ianuarie 2021, Sectorul Asigurări – Reasigurări (S.A.R.) a prezentat rezultatele activității de control permanent realizate la Societatea de Asigurare – Reasigurare City Insurance S.A. și la societatea Euroins România Asigurare Reasigurare S.A. În urma acțiunilor de control principala deficiență identificată, în cazul ambelor societăți, a fost plata cu întârziere a despăgubirilor aferente dosarelor de daună RCA. În cazul City Insurance s-a mai constatat că societatea nu a formulat în scris oferte de depăgubire justificată în termenul prevăzut de lege și nu a întocmit procese suplimentare de constatare în termenul prevăzut de legislația în vigoare.
În ceea ce privește societatea Euroins s-a constatat, de asemenea, că nu a formulat în scris notificări cu privire la motivele pentru care nu a aprobat în totalitate/parțial pretențiile de despăgubire în termenul prevăzut de lege și nu a comunicat valoarea maximă de despăgubire în termenul prevăzut de legislația în vigoare.
Ca urmare a aspectelor constatate, Consiliul A.S.F. a decis următoarele: – Sancționarea Societății de Asigurare – Reasigurare City Insurance S.A., conform prevederilor legale, cu amendă în valoare de 500.000 lei; – Sancționarea societății Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., conform prevederilor legale, cu amendă în valoare de 450.000 lei. Totodată, în urma analizei cu privire la acțiunile de supraveghere a pieței asigurărilor și în concordanță cu procesul de reorganizare și eficientizare din cadrul A.S.F., Consiliul Autorității va lua în perioada următoare o serie de măsuri organizatorice și administrative ce vor fi făcute publice la momentul punerii în aplicare a acestora.
De asemenea, Consiliul A.S.F. a aprobat și alte măsuri privind funcționarea pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, după cum urmează: A) Reglementare Proiectul Regulamentului privind activitatea de control desfășurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (regulamentul va fi publicat pe www.asfromania.ro, pentru consultare publică, timp de 10 zile).
B) Autorizare Autorizarea doamnei Lavinia – Florina Mirancea în calitate de înlocuitor al Directorului general al NN Pensii Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Administrat Privat S.A.; Aprobarea alegerii de către BRD Asset Management S.A.I. S.A. a următoarelor burse din Marea Britanie, în vederea realizării de investiții în conformitate cu art. 82 lit. b) și lit. f) din O.U.G. nr. 32/2012: London Stock Exchange, NEX Exchange Main Board, ICE Futures Europe și Cboe Europe Equities Regulated Market; Aprobarea modificării documentelor următoarelor fonduri deschise de investiții administrate de BRD Asset Management S.A.I. S.A.: FDI BRD Simfonia, FDI BRD Obligațiuni, FDI BRD Diverso, FDI BRD Acțiuni, FDI BRD Euro Fond, FDI BRD Global, FDI BRD Simplu și FDI BRD USD Fond; Acordarea avizului societății Medihelp International Broker de Asigurare S.R.L. pentru desfășurarea activității de creare de produse de asigurare în asociere cu asigurătorii; Autorizarea modificării Contractului de depozitare a activelor Fondului de Pensii Administrat Privat BCR administrat de BCR Pensii Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private S.A.
În premieră la noi,
o platformă de sănătate emoțională și
de prim ajutor emoțional va fi accesibilă adolescenților cu vârste cuprinse între
13 și 21 de ani, pentru a discuta liberi de prejudecățile celorlalți și a
primi asistență de specialitate, însoțite de articole, suport video etc. Platforma se numește Teen Line și o
lansează la 31 ianuarie Asociația Zi de Bine, în colaborare cu Asociația Happy
Minds.
Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de Bine,
subliniază: „Ne-am propus să dedicăm începutul de an unei generații pe care se pune
uneori poate prea multă presiune. Adolescența este momentul în care viața se
află într-o continuă schimbare, corpul se transformă, emoțiile explodează, iar
cei din jur par a fi împotriva ta. Este vârsta la care începe să se resimtă
presiunea din exterior, de la părinți cu așteptări ridicate, din familii
complicate cu drame majore, la profesori lipsiți de răbdare și de înțelegere
sau colegi care interacționează prin
bullying. Când lucrurile tind să devină atât de copleșitoare, le punem la
dispoziție Teen Line, o platformă special gândită pentru tineri care să vină la
pachet cu răspunsuri, sprijin și înțelegere”.
Yolanda Crețescu, Asociația Happy Minds:„Asociația Happy Minds este formată dintr-o echipă
de specialiști (psihologi clinicieni, psihoterapeuți, psihiatri, nutriționiști,
avocați) pregătiți să vină în ajutorul celor care au nevoie de un sprijin în
momente de răscruce. Generația tânără are nevoie de înțelegere, cunoaștere,
îndrumare, răspunsuri și instrumente care să îi ajute să facă alegeri sănătoase
pentru bunăstarea lor emoțională și pentru a ști ce au de făcut în cazul în
care se vor confrunta, la un moment dat, cu depresia sau anxietatea. Dacă
astăzi ne facem bine treaba, în 5-10 ani procentul de populație sănătoasă
mental ar fi o realitate a României”.
Suma necesară pentru întregul proiect este de 35.000 de euro. Primii
susținători din mediul economic sunt
Lidl România, Grupul EON România și UniCredit România, companii care devin și
parteneri strategici ai Asociației Zi de Bine pentru întreg anul 2021.
Din martie 2020 și
până în prezent, Asociația Zi de Bine a facilitat implementarea a zece proiecte
sociale. Cauzele susținute de asociație au primit ajutorul a peste 50.000 de
donatori persoane fizice și a 40 de companii, atrăgând donații de peste 1
milion de euro.
Asociația Zi de
Bine reamintește că scopul ei „este acela de a crea comunități, de a sprijini
mii de oameni aflați în situații vulnerabile și de a crea notorietate în jurul
unor cauze ignorate. Asociația va susține câte un ONG în fiecare lună a anului.
Fiecare cauză selectată de Asociația Zi de Bine se adresează unei comunități și
se implementează cu ajutorul unui ONG local. Mecanismul de funcționare este
unul simplu: la fiecare început de lună se va anunța cauza susținută și se vor
descrie nevoia și beneficiarii. La finalul lunii, donatorii vor afla ce s-a
întâmplat cu banii și vor fi invitați să vadă rezultatul implicării lor. Dacă
aveți un proiect în care credeți, dar pentru care nu ați găsit încă finanțare,
îl puteți înscrie pe www.zidebine.ro”.
La 15 ianuarie este celebrată Ziua
Culturii Naționale, ziua de naștere a lui Mihai Eminescu. Ministerul Culturii
alocă prin competiție finanțări totale de două milioane de lei pentru proiecte
de acțiuni cu desfășurare în această zi și eventual până la sfârșitul lui
ianuarie, după cum a anunțat ministrul culturii, Bogdan Gheorghiu. Majoritatea sunt prezentate online sau
televizat.
Evenimentul central îl reprezintă
concertul susţinut de Orchestra Română de Tineret împreună cu Direcţia 5,
într-o asociere între muzica clasică și muzica pop.
La ora 18.00, în mai multe orașe va fi aprinsă Flacăra Culturii, în mod
simbolic, prin proiecții luminoase pe clădiri de importanță locală și
națională. Vor fi prezentate spectacole, recitaluri, manifestări stradale,
înregistrări de referință etc., iar la unel muzee accesul publicului va fi
liber, cu respectarea cerințelor impuse de contextul actual.
Academia Română
sărbătorește Ziua Culturii Naționale în parteneriat cu Filarmonica „George
Enescu“ la Ateneul Român. Vor susține expuneri acad. Ioan-Aurel
Pop, președintele Academiei Române, acad. Eugen Simion, președintele Secției de
Filologie și Literatură a Academiei Române, inițiatorul Zilei Culturii
Naționale, acad. Răzvan Theodorescu, vicepreședinte al Academiei Române,
președintele Secției de Arte, Arhitectură și Audio-Vizual. Filarmonica „George
Enescu“, dirijor Horia Andreescu, va susține un concert cu creații de Ludwig
van Beethoven, George Enescu, Doru Popovici, Constantin Silvestri, Béla Bartók,
Dan Dediu.
Bursa Binelui este
prima platformă online de donații fără comision (și pentru donator, și pentru
organizație), dedicată ONG-urilor din România, proiect creat și susținut de
Banca Comercială Română (BCR) în parteneriat cu EuPlătesc.ro. Bursa Binelui
încurajează donatori care vor să susțină câte o cauză a unei organizații cu
sume mici (minimum 5 lei-maximum 1.000 de lei). Proiectele înscrise au o tematică diversă: sănătate, protecția mediului,
protejarea și susținerea categoriilor sociale defavorizate, protecția
animalelor etc. Sub aspect educativ, Bursa Binelui încurajează comportamentul
filantropic, punând la dispoziția publicului larg un instrument accesibil și ușor
de folosit – donația prin intermediul cardului bancar.
În 2020, s-au
înregistrat 9.898 dedonații, cu un
total de 803.710 lei, cu 20% mai mult decât în 2019. În medie, s-au
efectuat 28 de tranzacții pe zi, cu donații medii de 81 lei/zi. Cel mai activ
donator în 2020 a făcut 29 de donații în total de 2900 lei.
Organizațiile care au atras
cele mai multe donații pe platformă anul trecut: World Animal Veterinary
Emissaries (345.437 lei), Asociația Școala Mamei Junior (139.862 lei), Fundația
Bucuria Darului (54.733 lei), Hai Să Ajutăm (51.836 lei).
Nicoleta Deliu, Head of
Corporate Communication & Community Affairs, Banca Comercială Română, subliniază: „Bursa Binelui a continuat să fie
și în pandemie un instrument simplu și la îndemâna celor care au vrut să ajute
atât proiectele care au sprijinit sistemul de sănătate, dar și toate celelalte
care fac o diferență notabilă în viața a sute de mii de oameni. Ne bucurăm că
cele 687 de organizații de pe platformă au reușit să strângă 165.000 de euro de
la donatori și suntem mândri că reușim să construim împreună comunități mai
puternice. Continuăm să susținem platforma și îi încurajăm pe toți să facă
fapte bune, să sprijine proiectele de pe platformă și să transforme
comunitățile din țara noastră așa cum ne dorim cu toții”.
Situația la zi: 687 de
organizații au conturi pe bursabinelui.ro și încarcă proiecte pentru care cer
sprijinul comunității; cele mai active din perspectiva donațiilor realizate
sunt municipiul București, județe Brăila, Ilfov, Bacău, Neamț; cele mai multe
donații s-au făcut pentru proiecte vizând protecția
animalelor, pandemia Covid-19, social, educație, mediu.
62% dintre români sunt dornici să se vaccineze împotriva COVID-19, din care 36% imediat, iar 26% preferă să mai aștepte, arată un studiu al Reveal Marketing Research despre percepția românilor față de vaccinarea împotriva COVID-19.
36% dintre respondenți au declarat că se vor vaccina de îndată ce vaccinul va fi disponibil.
26% dintre respondențiicare declară că se vor vaccina, spun că o vor face mai târziu, nu în 2021.
47% dintre respondenți afirmă că se vaccinează pentru a-i proteja pe ceilalți.
36% dintre respondenți au declarat că se vor vaccina de îndată ce vaccinul va fi disponibil
36% dintre respondenți au declarat că se vor vaccina de îndată ce vaccinul va fi disponibil, în timp ce 38% dintre români spun că nu se vor vaccina nici anul acesta, nici mai târziu. Dintre cei care se vor vaccina imediat, 59% sunt barbati, iar 41% sunt femei. In schimb, dintre cei care refuza vaccinarea, femeile au un procent mai mare – 66%, comparativ cu 34% barbati.
26% dintre respondenții care declară că se vor vaccina, spun că o vor face mai târziu, nu în 2021, potrivit Reveal Marketing Research. Mediul rural se arată cel mai reticent la vaccinare: doar 24% dintre respondenți sunt deschiși să se imunizeze de îndată ce vor avea ocazia, comparativ cu 45% dintre cei din mediul urban care și-au exprimat intenția de a se vaccina. Mai mult, peste jumătate dintre cei din mediul rural (51% ) spun că nu se vor vaccina deloc, nici acum, nici mai târziu.
Seniorii pensionari și maturii fără partener sunt segmentele care se arată cele mai deschise la vaccinare. Peste jumătate dintre pensionari, întrebați dacă se vor vaccina cât mai curând, au răspuns afirmativ, iar 56% dintre maturii fără partener au avut aceeași opțiune. În schimb, tinerii, deși au declarat că vor să se vaccineze, spun că ar preferă să mai aștepte până anul următor: 36% dintre tinerii profesioniști și 31% dintre milenialii fără partener au optat pentru varianta vaccinării mai târziu.
Dintre respondenții care refuză vaccinarea, femeile au înregistrat un procent mai mare decât bărbații cu aceeași opțiune. 46% dintre femei spun că nu se vor vaccina, comparativ cu aproximativ o treime dintre bărbați. Similar, membrii ai familliilortradiționale (48%) declară că nu se vaccinează.
Românii nu vor să se îmbolnăvească și vor să îi protejeze pe cei din jur
Peste jumătate dintre românii care se vaccinează (53%) declară că o fac pentru că nu vor să se îmbolnăvească. Observăm că dintre toate segmentele, seniorii pensionari își doresc cel mai mult să evite îmbolnăvirea cu Sars-CoV-2 – 67% au menționat acest lucru drept motiv pentru care se vaccinează. Este de înțeles, având în vedere că se află într-o categorie de risc. Din punct de vedere al educației, cei care se vaccinează pentru a nu se îmbolnăvi au în proporție de 48% educație superioară și doar 10% sunt cei cu educație primară care au ales această variantă.
Al doilea motiv pentru care românii aleg să se vaccineze este dorință de a-i proteja pe ceilalți – 47% dintre respondenți au menționat această opțiune. Dintre aceștia, tinerii profesioniști se arată cei mai atenți față de cei din jurul lor – 61% au spus că se vaccinează pentru a-i proteja pe ceilalți. Dacă ne uităm la nivelul de educație, observăm că persoanele care se gândesc să îi protejeze pe ceilalți sunt cele cu educație superioară (49%). În schimb, cei cu educație primară care au selectat acelașirăspuns sunt doar 7%.
Dorința de a-și relua activitățile normale – socializarea în condiții normale, călătoriile și mersul în vacanțe – sunt alt motiv important care îi determină pe români să se vaccineze. 42% dintre români au menționat acest motiv.
Alte motive selectate de respondenți în ceea ce privește intenția de a se vaccina sunt: dorința de a se simți relaxați și liniștiți – menționată de o treime dintre români (33%); posibilitatea de a-și vizita părinții fără teamă – 18%; călătoriile în străinătate – 13%.
Este interesant că pentru foarte puțini români, faptul că vaccinarea este recomandată îi motivează în acest sens. Doar 1 din 10 respondenți a menționat că se vaccinează pentru că se recomandă de către autorități și medici.
De ce NU se vaccinează românii? Posibile reacții adverse și testarea insuficientă
62% dintre români afirmă că au temeri legate de vaccin, comparativ cu 37% care declară că nu au nicio temere. Conform datelor Reveal Marketing Research, 42% dintre respondenți se tem de potențialele reacții adverse provocate de vaccin.
Dintre cei care nu intenționează să se vaccineze, mai mult de jumătate (54%) consideră că vaccinul nu a fost suficient testat. 48% dintre respondenții care nu se vaccinează spun că se tem de reacțiile adverse, iar 4 din 10 respondenți (41%) nu cred în eficiența vaccinului împotriva COVID-19. Dintre segmente, 75% dintre maturii fără partener cred că vaccinul nu a fost testat suficient și 90% din același segment se tem de reacțiile adverse. Interesant este că doar 14% dintre românii care nu se vaccinează au declarat că nu se tem de îmbolnăvirea cu noul coronavirus. Ceilalți, deși se tem de virus, nu intenționează să se vaccineze.
Teama de reacțiile adverse este un motiv menționat în cea mai mare măsura de cei cu educație medie (52%). Similar, 51% dintre cei care nu cred în eficiența vaccinului sunt persoanele cu educație medie. Dintre cei cu educație primară, 64% nu cred că vaccinul este testat suficient.
Cât ar trebui să durereze testarea vaccinului, în opinia românilor?
70% dintre români sunt de părere că vaccinul ar trebui să fie testat mai mult timp înainte de a fi disponibil pentru populație. Peste un sfert dintre aceștia (26%) consideră că vaccinul ar trebui testat timp de 1 an înainte de a putea fi administrat la scală largă, iar 18% menționează o perioadă de peste 5 ani ca fiind potrivită pentru testare.
Intenția de vaccinare asociată cu nivelul de educație
Dintre cei care se vaccinează de îndată ce vaccinul va fi disponibil, 50% dintre aceștia au educație superioară, 40% au educație medie, iar 10% sunt cei cu educație primară. Persoanele care se vor vaccina, dar mai târziu sunt 53% cei cu educație superioara, 40% cu educație medie și 7% cu educație primară. Dintre cei care nu se vor vaccina – 19% au educație primară, 49% au educație medie și 32% au educație superioară.
Autor: Miruna Enache, Partener, Asistență fiscală și juridică, EY România (foto)
Piața criptomonedelor a
trecut săptămâna trecută de pragul de un trilion de dolari pentru prima dată în
istorie, iar Bitcoin a crescut cu aproximativ 30% de la începutul anului și cu
370% în ultimele 12 luni. Nu ar trebui, deci, să mire pe nimeni că Uniunea
Europeană și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică își propun să
reglementeze domeniul monedelor digitale, astfel încât administrațiile fiscale
naționale să obțină informațiile de care au nevoie pentru stoparea pierderii de
venituri, dar și pentru unificarea cadrului legal și a sancțiunilor aplicate pe
baza dispozițiilor actuale. Destul de departe de datele globale, dar cu un mare
potențial de creștere, dimensiunea economiei digitale locale a fost evaluată de
mai mulți specialiști la peste 16 miliarde de euro în 2019, așa cum arată ultimele
cifre disponibile.
Lipsa controlului
centralizat pentru activele cripto, cvasianonimatul lor, dificultățile de
evaluare, caracteristicile hibride, evoluția rapidă a tehnologiei, dar și forma
pe care o pot lua monedele virtuale sunt tot atâtea provocări pentru stabilirea
unor obligații fiscale. În plus, formele pentru care pot fi utilizate, atât
pentru plăți, cât și în scop de investiții, îngreunează clasificarea și
conformitatea fiscală potențială. Dificultăți decurg și din necesitatea de a
identifica intermediarii relevanți, evenimentul raportabil, evaluarea activelor
și informațiile disponibile, printre altele. Pentru că este clar pentru toată
lumea – la fel ca instrumentele financiare „tradiționale”, și veniturile
obținute din cripto-active ar trebui să fie supuse impozitării. Și în cazul
lor, aplicarea corectă a obligației fiscale se bazează pe o raportare adecvată
și pe capacitatea administrațiilor fiscale de a avea acces la informații.
Încă de la începutul
dezbaterii necesității reglementării criptomonedelor, în 2018, Pascal
Saint-Amans, șeful Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, a
susținut că este nevoie de o soluție globală, care să fie aplicabilă oricărui
stat. Saint-Amans a dezvăluit că majoritatea statelor membre ale OCDE sunt din
ce în ce mai interesate de reglementarea monedelor digitale, inclusiv de impozitarea
acestora, ceea ce a determinat organizația să se implice mai activ în această
direcție. Recent, Amans a anunțat că OCDE va furniza noi standarde în industrie,
cel mai probabil până la finalul acestui an. Prin urmare, OCDE este hotărât să vină
cu noi reguli care ar putea defini planul global de impozitare a monedei
digitale, având în vedere că structura OCDE înglobează 37 de state membre
(inclusiv SUA, Marea Britanie, Spania, Germania, Franța, Japonia, Coreea de Sud
și Australia) și reprezintă, colectiv, peste 60% din PIB-ul nominal global.
De altfel, la finalul anului trecut, OCDE a publicat o prezentare generală a problemelor emergente de politică fiscală în domeniul cripto. Într-un document de 70 de pagini, OCDE subliniază unele dintre provocările cheie, inclusiv impozitarea furcilor (engl. „hard forks”), definițiile monedei digitale, apariția monedelor stabile și a CBDC-urilor (monede digitale ale băncilor centrale, acele tipuri cu care guvernele din anumite state – China, Coreea de Sud – realizează la acest moment experiențe), finanțarea descentralizată și impozitarea veniturilor din mining.
Printre concluziile
studiului amintit, OCDE recomandă actualizarea permanentă a politicilor privind
criptomonedele, inclusiv pentru asigurarea unei politici coerente cu
tratamentul altor active, imobilizări necorporale și pentru a aborda evenimente
impozabile majore. Sprijinirea îmbunătățirii conformității, inclusiv prin
luarea în considerare a normelor simplificate privind evaluarea și pragurile de
scutire pentru micii comercianți sau pentru comercianții ocazionali, este o
altă recomandare a Organizației. Tot OCDE spune că ar fi necesară alinierea
tratamentului fiscal al monedelor virtuale cu alte obiective sau tendințe
politice, inclusiv cu utilizarea în scădere a numerarului, care este accelerată
și de pandemia COVID-19, sau cu politica de mediu, având în vedere, de exemplu,
că exploatarea monedelor virtuale poate să se dovedească mare consumatoare de
energie.
De cealaltă parte, și Comisia Europeană este de părere că, deși inovația tehnică poate îmbunătăți eficiența și incluziunea sistemului financiar și a economiei, cripto-activele ridică probleme cu privire la protecția consumatorilor și a investitorilor, la integritatea pieței, evaziunea fiscală, spălarea banilor și finanțarea terorismului. Pentru europeni, însă, aplicarea corectă a obligației fiscale se bazează pe o raportare adecvată și pe capacitatea administrațiilor fiscale de a avea acces la informații. Drept urmare, Comisia a anunțat la rândul său că intenționează să oblige intermediarii să raporteze tranzacțiile de tip cripto, printr-o nouă directivă – DAC 8.
Dispozițiile existente ale Directivei 2011/16/EU privind cooperarea
administrativă între statele membre, șase la număr
până acum, prevăd obligația intermediarilor financiari de a raporta
administrațiilor fiscale și schimbul de informații între statele membre. Pentru
cripto-active și bani electronici, nu există o astfel de obligație de
raportare, deoarece cripto-activele și banii electronici, precum și
intermediarii relevanți pentru aceste active, nu sunt în prezent acoperiți în
totalitate de directive, iar autoritățile fiscale naționale nu pot obține
aceste informații. Acest lucru este deosebit de îngrijorător într-un domeniu în
care toate platformele sunt digitale și, prin urmare, își mută cu ușurință
activitățile între statele membre și desfășoară activități transfrontaliere. În
general, nivelul transparenței fiscale este foarte scăzut mai ales pentru că
această nouă tehnologie este, de asemenea, utilizată pentru a crea, păstra și
transfera active fără intermediari terți.
În plus, în lumina
schimbului de informații de la instituțiile financiare cu privire la conturile
financiare stabilite de DAC2 în 2014, aceste evoluții pot duce la erodarea
integrității unor schimburi de informații ca instrument de combatere a
evaziunii fiscale offshore. Conformitatea cripto-activelor și a instituțiilor
de monedă electronică cu raportările DAC2 sunt esențiale și ar trebui abordate
de noua directivă fie ca o dispoziție autonomă, fie ca o extindere a
dispozițiilor DAC2 existente sau chiar ambele, pentru a acoperi toate
particularitățile unice ale acestor instrumente.
Pentru asigurarea unei impozitări adecvate,
inițiativa va trebui să definească cripto-activele pentru a determina domeniul
de aplicare material al directivei, precum și pentru a identifica intermediarii
relevanți în scopuri fiscale, de raportare comună și de due-diligence.
Evaluarea impactului va lua în considerare activele care ar trebui incluse
pentru a determina, de exemplu, dacă așa-numitele monede stabile și monedele
electronice trebuie incluse de domeniul de aplicare. Mai mult, este necesar să
se abordeze unele ineficiențe ale actualei directive, în special dispozițiile
limitate privind sancțiunile și alte ajustări punctuale necesare.
Orice reglementare va fi operată în viitor
și în România, ea nu va veni pe un loc gol, pentru că și la acest moment există
reguli generale de impozitare care se aplică implicit și în domeniul cripto, atât
la persoane fizice, cât și la cele juridice.
În concluzie, criptomonedele vor fi „decriptate” peste puțin timp. Este un semnal important pentru piață, care subliniază importanța pe care au început să o capete monedele digitale, cât și nevoia de stabilire a unor reguli fiscale clare, comune, ușor de înțeles și de aplicat.